Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-09-20

Sammanträde 2007-09-20

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

Utveckling av vårdkedjan för tunga missbrukare. Representanter för sociala enheten vid Nor Läs mer...rmalms stadsdelsförvaltning medverkar.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

- Anlägg en minilekpark i korsningen Norrbackagatan, Birkagatan, Drejargatan

Svar på medborgarförslag

4 Egen gård för förskolan Tempeltrappan – svar på medborgarförslag

DNR: 013-375/2007

Charlotta Ringmar har inkommit med ett medborgarförslag där hon föreslår att förskolan Tempeltrappan ska få en egen gård för utevistelse.

Förvaltningen instämmer i behovet av en egen gård och kommer att under­söka möjligheten att anlägga en inhägnad lekyta för förskolan någonstans på Norrbackagatan.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Beslutsärenden

5 Tertialrapport 2 för år 2007

DNR: 103-499/2007

OMEDELBAR JUSTERING

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015, ekonomi­chef Ulrika Engström, tfn: 508 09 077

6 Ombyggnad av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende etapp 2 – genomförandeärende

DNR: 303-500/2007

Magnoliagården plan 2, som varit en del av Väderkvarnens vård- och omsorgs­boende, har inte uppfyllt dagens krav på arbetsmiljö och boende­standard. Magnoliagården kommer med anledning av detta att byggas om
och rustas upp för att vidareutveckla stadsdelens korttidsboende. För att
få en ekonomiskt mer hållbar verksamhet utökas samtidigt Brunnsvikens demensboende med en lägenhet, d.v.s. från åtta till nio lägenheter. Det äldrepsykiatriska boendet Sagahemmet utökas med tre lägenheter, från
sex till nio lägenheter.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

7 Program för butiksgalleria under Odenplan – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 302-384/2007

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett planprogram för att under Oden­plan bygga en butiksgalleria i tre plan. Gallerian måste byggas samtidigt
med anläggandet av Citybanans station Odenplan och ett nytt tunnelbane­spår till Karolinska. Odenplan beräknas bli Sveriges näst största kollektiv­trafik­knutpunkt. Med denna galleria skulle serviceutbudet i området öka avsevärt. Bygget medför under flera år störningar för boende och verk­samma runt Odenplan i form av buller, partiklar i luften och ökade transporter i samband med schaktningen. Hela Odenplan kommer att grävas upp och alla befintliga träd måste tas ned och ersättas först efter byggtidens slut. Det råder komplicerade grundvattenförhållanden, vilket skulle kunna medföra skador på bebyggelsen om grundvattennivån skulle rubbas. Särskilt utsatt är ett kulturhistoriskt värdefullt hus byggt på träpålar. Byggtiden är beräknad till ca 5,5 år.

Flera boende och fastighetsägare har framfört att de är emot att en galleria byggs p.g.a. de allvarliga störningar och andra miljöproblem som skulle
uppstå under byggtiden. Många är också oroade för att karaktären på området, som idag upplevs som tryggt, skulle gå förlorad. Förvaltningen föreslår att en miljökonsekvensbeskrivning genomförs som även tar upp näringslivs­konsekvenserna under byggtiden och att ett nollalternativ ställs mot utbyggnads­förslaget för att få frågan ytterligare belyst före ett ställnings­­tagande. Stadsdelsförvaltningen anser att programmet för en butiksgalleria under Odenplan inte ger stöd för en så stor etablering som programmet beskriver.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel,
tfn: 508 09 245

8 Rättvisemärkning av krogar som inte diskriminerar – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 500-406/2007

Ann-Margrethe Livh (v) och Jackie Nylander (v) föreslår i en motion till kommun­fullmäktige att staden ska införa en ”rättvisemärkning” av krogar
som inte diskri­minerar.

Förvaltningen anser att det är angeläget att staden bedriver ett aktivt arbete mot diskriminering på alla plan, men att en eventuell ”rättvisemärkning” av krogar som inte diskriminerar är en fråga för res­tau­rang­branschen i sam­arbete med polismyndigheten.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

9 Riktlinjer för utveckling av företagsområdena i Stockholms stad – svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 004-512/2007

OMEDELBAR JUSTERING

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel,
tfn: 508 09 245

Anmälningsärenden

10 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

11 Protokoll från Norrmalms handikappråd

12 Beslut fattade enligt delegation

- Tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd

13 Inkomna / upprättade handlingar

Slutet sammanträde

15 Nedläggning av faderskapsutredning

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

16 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Mötesinformation

Ledamöter
Hanna Broberg (m), ordförande
Jan Valeskog (s), vice ordförande
Anders Blom (m) t.o.m. § 1
Fredrik Liljeqvist (m)
Peter Sikström (fp)
Johanna Jämstorp (kd)
Lars Arell (s)
Barbro Gåije (s)
Hans Enroth (v)
Tara Twana (s) t.o.m. § 1
Yildiz Kafkas (mp)

Som ledamöter tjänstgörande ersättare
Gunilla Nordin (m) 
Lisen Stålberg Olmert (m)
Pia Larsson (m) fr.o.m. § 2
Carolina Gómez Lagerlöf (s) fr.o.m. § 2

Ersättare
Anders Thuresson (m)
Pia Larsson (m) t.o.m. § 1 Boris Doslic (c)
Carolina Gómez Lagerlöf (s) t.o.m. § 1
Andreas Nilsson (s)
Berit Vikner (v)
Ylva Sjöstrand (mp)

Anmält förhinder
Petra Gardos Ek (m)
Ulf Linder (m)
Veronica Nordström (m)
Amelie Tarschys Ingre (fp)
Jonas Morian (s)
Caroline Dahlbom (s)

I tjänsten närvarande Ylva Tengblad, Ulrika Engström, Annette Luengo, Liselotte van den Tempel, Gunilla Schedin

Utses att justera Hanna Broberg (m) och Jan Valeskog (s)

Justeringens plats Tulegatan 13, 2007-09-26

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

Tema: Utveckling av vårdkedjan för tunga missbrukare

Enhetschefen Eva Folke gav en kort presentation av sociala enheten vid Norrmalms stadsdelsförvaltning. Verksamheten riktar sig till missbrukare, hemlösa och i viss utsträckning till personer med andra sociala problem, t.ex. våldsutsatta kvinnor. Både
bland missbrukarna och de hemlösa finns många med psykisk problematik. Under år
2006 hade 675 personer kontakt med sociala enheten.

Bitr. enhetschefen Karin Aronsson redogjorde för enhetens vårdkedjeprojekt, LOBO (lots till självständigt liv och eget boende). Genom en stärkt vårdkedja ökar möjligheten till
ett självständigt liv för de mest utsatta. Projektet innebär bland annat att begränsa antalet professionella kring den enskilde och utveckla samarbetet med landstinget. För finansiering av projektet har medel sökts från länsstyrelsen.

Lassaad Ben Naceur, verksamhetschef vid planeringshemmet Hammarbybacke, informerade kort om verksamheten, som riktar sig till hemlösa missbrukare. Hammarby­backe samarbetar med samtliga stadsdelsförvaltningar och erbjuder tillfällig logi i enlighet med stadens tak över huvudet garanti. Lassaad Ben Naceur betonade vikten av att arbeta långsiktigt, vilket till en början kan betyda höga kostnader men på längre sikt vara både kostnads­besparande och innebära ett värdigt och självständigt liv för den enskilde.

Frågor och synpunkter från allmänheten

Flera mötesdeltagare tog upp frågan om planerna på att bygga en butiksgalleria under Odenplan, vilket ledde till en livlig diskussion där både förtroendevalda och mötesdeltagare deltog. Många var mycket negativa till förslaget och oroliga för de konsekvenser som skulle uppstå under byggtiden i form av buller, trafikstörningar och liknande. Flera fram­höll också vikten av att värna om den unika miljön kring Odenplan och menade att den butiksgalleria som nu planeras skulle innebära ett alltför stort ingrepp i omgivningen, bl.a. genom att man då skulle tvingas ta ner de träd som nu finns på platsen. Några ifrågasatte också om det verkligen finns behov av en butiksgalleria vid Odenplan eftersom det finns flera gallerior inom gångavstånd, exempelvis Västermalmsgallerian och Sturegallerian. Ett par mötes­deltagare ansåg att man borde undersöka möjligheterna att bygga ett köpcentra på Norra Stationsområdet där en kraftig utbyggnad av både bostäder och arbetsplatser kommer att ske.

___________________________


§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) valdes att jämte ordföranden Hanna Broberg (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 26 september 2007.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 augusti 2007 har justerats den 30 augusti.

_________________________


§3 Anmälan av övriga frågor och fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde en fråga angående inställt sammanträde i Norrmalms stadsdelsnämnd.

Ordföranden Hanna Broberg (m) fastställde dagordningen.

________________________


§5 Inkomna medborgarförslag

Diarienummer 013-517/2007

Ett förslag om att inte bygga någon butiksgalleria under Odenplan anmäldes.

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

  2. Stadsdelsförvaltningens svar skickas för kännedom till dem om inkommit med skrivelser till stadsdelsnämnden angående planerna på att bygga en butiksgalleria under Odenplan.

Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande samt att förvaltningens svar för kännedom skulle skickas till dem om inkommit med skrivelser
till stadsdelsnämnden angående planerna på att bygga en butiksgalleria under Odenplan.

___________________________


§6 Egen gård för förskolan Tempeltrappan – svar på medborgarförslag

Diarienummer 013-375/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Medborgarförslaget besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

  2. Tjänsteutlåtandet överlämnas till trafikkontoret för kännedom.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 september 2007.

Charlotta Ringmar har inkommit med ett medborgarförslag där hon föreslår att förskolan Tempeltrappan ska få en egen gård för utevistelse. Förvaltningen instämmer i behovet av
en egen gård och kommer att undersöka möjligheten att anlägga en inhägnad lekyta för förskolan någonstans på Norrbackagatan.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________


§7 Tertialrapport 2 för år 2007

Diarienummer 103-499/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisade omslutnings­förändringar.

  2. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med
    0,5 mnkr för täckning av ej hyresförda kostnader för Karlbergsskolans kök.

  3. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med
    0,3 mnkr för tomgångs­hyror inom äldreomsorgen.

  4. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen budgetjustering med
    2,0 mnkr för utbyggnad av förskolelokaler.

  5. Stadsdelsnämnden begär att kommunstyrelsen sänker förskottskassan
    till 550 000,00 kr varav 250 000,00 kr avser egna medel.

  6. Stadsdelsnämnden begär hos kommunstyrelsen stimulansbidrag om totalt
    1,6 mnkr för utbyggnad av förskolelokaler.

  7. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt tertialrapport 2.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 september 2007.

Stadsdelsnämndens verksamhet utgår från de sex långsiktiga inriktningsmål och de mål för verksamhets­områdena som kommunfullmäktige har fastställt. Norrmalms stadsdels­nämnd har i sin tur beslutat om sammanlagt 28 mål för de olika verksamhetsområdena. Målen bedöms, med något enstaka undantag, kunna uppfyllas.

Antalet hushåll med ekonomiskt bistånd uppgick i juli 2007 till 298, vilket är en minskning med 25 % jämfört med juli 2006. Förvaltningen bedömer att minskningen kommer att fortsätta i samma takt res­ten av året. Barnomsorgsgarantin har uppfyllts både under första och andra tertialet 2007. Förvalt­ningen bedömer att garantin kommer att kunna uppfyllas . också under resten av året. Under första halvåret 2007 har det skett en utbyggnad med ca 100 nya förskoleplatser. För att tillgodose det långsiktiga behovet av platser planeras ytterligare ca 20 nya platser under hösten. I dagsläget finns dock lediga förskole­platser.

Totalt för stadsdelsnämnden beräknas ett underskott på 3,3 mnkr. På anslag 1 visar prognosen ett underskott med 1,1 mnkr och anslag 2 redovisar ett underskott med 2,2 mnkr. Förvalt­ningen fortsätter att arbeta med effektiviserings­åtgärder för att vid årets slut ha en budget i balans.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels-nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsförvaltningens förslag till tertialrapport avslås.

  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Föreliggande tertialrapport grundar sig på den borgliga majoritetens budget
och verksamhetsplan. Detta medför att (v) hänvisar till vår budget och verksamhetsplan dels i fullmäktige och dels i stadsdelsnämnden Norrmalm

Totalt för stadsdelsnämnden beräknas för 2007 ett underskott på 3,3 mnkr. Underskotten hänför sig framför allt till stöd och service till personer med funktionsnedsättning, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, barn och ungdom och ekonomiskt bistånd. I prognosen betonar förvaltningen att effektiviseringsåtgärder ska leda till att Norrmalms stadsdelsnämnd vid årets slut har en budget i balans.

Vänsterpartiet vill understryka vikten av att en biståndsbedömning sker utan hänsyn till budgetbalans och vad gäller all service till brukarna att alltid den enskildes rätt ska sättas främst.

Under rubriken ”Närmast förestående upphandlingar” redovisar förvaltningen bland annat information om ”avknoppningen”. Vänsterpartiet vill påpeka en rättvise- och demokratisk aspekt på ”avknoppning”, det vill säga att anställda som för tillfället har ett arbete på en enhet som borgarna vill privatisera gynnas framför andra.

För övrigt hänvisar (v) till vad som anfördes vid förslag till beslut av tertialrapport 1 för 2007.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. huvudsakligen godkänna stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

  2. komplettera kommande tertialrapporter med ett nytt avsnitt som återkopplar den senaste rapporten till den föregående.

  3. därutöver anföra följande:

Vid antagandet av tertialrapport 1 har vi föreslagit bl.a. att förstärka miljö­arbetet, t.ex. inom energiområdet, återinföra Agenda 21/miljösamordnartjänst samt tillsätta tre konsumentvägledare (vilket motsvarar stadsdelens befolknings­mängd). Därutöver ville vi förstärka arbetet med den sociala och social­psykiatriska verksamheten. Vi framförde även vikten av ökad andel fastanställda inom äldreomsorgen och bättre arbetsvillkor för de anställda. Dessutom menade vi att konkurrensutsättning av verksamheter bör föregås av en ordentlig konsekvens­­analys.

Våra förslag gick inte igenom och det är nu intressant att se över hur de av nämndens majoritet antagna besluten i tertialrapport 1 följts upp. I tertialrapport 2 finns dock ingen rapportering om vad som hänt sedan besluten i tertialrapport 1.

Det är viktigt att nämnden, vid behandling av varje tertialrapport får en återkoppling till den tidigare rapporten, så att man får en uppfattning om vilka tidigare beslut som har genomförts. Om några av besluten inte är genomförda bör orsaken till det redovisas i kommande tertialrapport.

_________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§8 Ombyggnad av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, etapp 2 – genomförande­ärende

Diarienummer 303-500/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra ombyggnationen av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende så att Brunnsvikens grupp­bostad utökas med en lägenhet och Sagahemmet utökas med tre lägenheter.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr per lägenhet, sammanlagt 0,4 mnkr i stimulansbidrag.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2007.

Magnoliagården plan 2, som varit en del av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, har inte uppfyllt dagens krav på arbetsmiljö och boendestandard. Magnoliagården kommer med anledning av detta att byggas om och rustas upp för att vidareutveckla stadsdelens korttids­boende. För att få en ekonomiskt mer hållbar verksamhet utökas samtidigt Brunnsvikens demensboende med en lägenhet, d.v.s. från åtta till nio lägenheter. Det äldrepsykiatriska boendet Sagahemmet utökas med tre lägenheter, från sex till nio lägenheter.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________


§9 Program för butiksgalleria under Odenplan – svar på remiss från stadsbyggnads­kontoret

Diarienummer 302-384/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden stödjer en sammanbindning av Citybanan/tunnelbanan med Stadsbiblioteket.

  2. Stadsdelsnämnden godkänner inte förslaget om en omfattande galleria under Odenplan.

  3. Stadsdelsnämnden beslutar i övrigt enligt förvaltningens förslag.

  4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Den station för Citybanan och tunnelbanan som kommer att byggas vid Odenplan kommer att kräva ytor som innehåller service och är levande, snygga och trygga för att få ett attraktivt och säkert resande. Vi ser det som naturligt att de två stora byggnationerna vid Odenplan - Stadsbiblioteket och Citybanan/ tunnelbanan - får en sammanbindning.

Vi ser det dock som orimligt och feltänkt att lägga in ett helt galleriakoncept i tre plan. För en mer omfattande handel finns redan den nuvarande citykärnan samt Västermalmsgallerian på Kungsholmen. Området runt Odenplan har också en utbyggd detaljhandel men av lugnare atmosfär. Norrmalm är en levande stads­miljö som, med en ökad befolkning i Sabbatsberg och Norra Station samt fler besökare genom nya kommunikationer, kommer att kunna utvecklas, men det bör ske på de boendes villkor och utifrån stadsdelens särart.

Det nya Stadsbiblioteket får en helt ny funktion, nya öppettider, andra mötesytor och så vidare. Vi anser att vissa ytor i sammanbindningen upp mot Odenplans station bör kunna användas av biblioteket. Vi anser också att man samtidigt med bygget bör prioritera att lösa några av de nuvarande problemen i närområdet så som nedgrävning av sopstationer och behovet av fler parkeringsplatser.

I det nuvarande skedet av programarbetet framgår det inte hur omfattande den skissade gallerian skulle komma att påverka grundvatten och de lösa grus­materialen. Det framgår inte vilken inriktning gallerian kan tänkas få, vilka köpmönster och vilka effekter det ger i närområdet för nuvarande näringsverksamheter och påverkan i trafikmängder och hur det som helhet påverkar byggprocessen.

Vi delar dock uppfattningen att Stockholm måste få fram ny kommunikations­kapacitet, där Citybanan, tunnelbanan och andra kommunikationslösningar är viktiga investeringar.

Den påverkan som byggprocessen av Citybanan och tunnelbana kommer att ha
i närområdet blir kännbar, men är självklart nödvändig. Detta program handlar dock egentligen mer om vad vi långsiktigt vill ha för karaktär på kvarteren runt Odenplan. Norrmalms karaktär är äldre stenstad, småbutiker, teatrar, antik­affärer, konstnärliga verksamheter, många skolor och en närhet till citykärnans utbud. Ett galleriakoncept i den storlek som skisseras och med den inriktning som nämns och som övriga av projektägaren drivna enheter har, kommer att bryta av mot detta. Vi tror dessutom att inriktningen kan ge en betydande handel med bil. En ökad biltrafik är omöjligt att ta emot i området.

Den kommersiella potential som man vill utnyttja bland närboende i Vasastan och de som senare når området från andra delar av regionen, kan lika gärna lockas till det nya Norra Stationsområdet på en för ändamålet bättre planerad yta. Det skulle också vara ett alternativ för staden att ändå lösa en del av finansieringen för kommunikationspaketet.

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 september 2007.

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett planprogram för att under Odenplan bygga en butiksgalleria i tre plan. Gallerian måste byggas samtidigt med anläggandet av Citybanans station Odenplan och ett nytt tunnelbanespår till Karolinska. Odenplan beräknas bli Sveriges näst största kollektivtrafik­knutpunkt. Med denna galleria skulle serviceutbudet i området öka avsevärt. Bygget medför under flera år störningar för boende och verksamma runt Odenplan i form av buller, partiklar i luften och ökade transporter i samband med schaktningen. Hela Odenplan kommer att grävas upp och alla befintliga träd måste tas ned och ersättas först efter byggtidens slut. Det råder komplicerade grundvattenförhållanden, vilket skulle kunna medföra skador på bebyggelsen om grundvattennivån skulle rubbas. Särskilt utsatt är ett kulturhistoriskt värdefullt hus byggt på träpålar. Byggtiden är beräknad till ca 5,5 år.

Flera boende och fastighetsägare har framfört att de är emot att en galleria byggs p.g.a. de allvarliga störningar och andra miljöproblem som skulle uppstå under byggtiden. Många
är också oroade för att karaktären på området, som idag upplevs som tryggt, skulle gå förlorad. Förvaltningen föreslår att en miljökonsekvens­beskrivning genomförs som även
tar upp näringslivskonsekvenserna under byggtiden och att ett nollalternativ ställs mot utbyggnads­förslaget för att få frågan ytterligare belyst före ett ställningstagande. Stadsdels­förvaltningen anser att programmet för en butiksgalleria under Odenplan inte ger stöd för en så stor etablering som programmet beskriver.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna, ledamoten Peter Sikström (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordföranden Jan Valeskog lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna
och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsförvaltningens yttrande avstyrks.

  2. Stadsdelsnämnden stödjer förslaget att bygga en ny galleria under förutsättning att inte störningstiderna ovan jord i samband med byggandet av Citybanan förlängs påtagligt.

  3. Stadsdelsnämnden uppmanar exploateringskontoret att tillsammans med berörda intressenter undersöka möjligheterna att placera gallerian främst i kvarteret Spelbomskan och under angränsande gatumark för att eventuellt kunna minska de synliga störningarna under byggtiden.

  4. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Vasastan och Odenplan står inför stora förändringar. Citybanan, som är en nödvändig investering för att kunna öka den regionala pendlingen till och från Stockholm, ger med station Odenplan en starkt förbättrad tillgänglighet för de boende i Vasastan. Det är just placeringen centralt i stadsdelen med anslutning till tunnelbana och bussar, som ger den stora förbättringen jämfört t.ex. med dagens station Karlberg. Att placera stationen någon annanstans ger ett sämre utbyte av denna jätteinvestering. Stadsbiblioteket, en arkitektonisk världskändis, har blivit för litet. Genom att bygga till det befintliga biblioteket säkerställs att Stockholms huvudbibliotek blir kvar i Vasastan, och den nya byggnaden kan dessutom bli en besöksmagnet i sig själv.

Den ökade tillströmningen av människor till Odenplan gör naturligtvis att efterfrågan på butiksytor ökar. Det är viktigt att nya ytor tillkommer för att inte Vasastadsborna ska tvingas lämna sin stadsdel för att kunna göra sina inköp. Om man tvingas resa för att hitta de stora butikerna förlorar snart också de små butikerna sina kunder. En galleria kommer att öka attraktivite­ten i området och undersökningarna visar att omsättningen för kring­liggande butiker genom tillkomst av en galleria också kommer att öka. Det är viktigt att handeln är utformad så att den kan möta de trafikströmmar av boende och passerande som finns i området.

Att i den täta stenstaden hitta utrymmen för nya butiker som inte inkräktar
på grönområden eller kulturhistoria är i det närmaste omöjligt. Det är därför begripligt att investerare och stadsbyggnadskontoret söker sig under jord för
att hitta utrymmen. Enligt exploateringskontoret kommer de kraftiga störnings­arbetena ovan jord, som kommer pågå under cirka 3,5 år, inte att förlängas genom byggandet av gallerian. Däremot påverkas vilka ytor som tas i anspråk under byggtiden, beroende på vilken lösning för gallerian som väljs. Byggandet av gallerian får inte innebära att utbyggnaden av City­banan försenas utan dessa bägge projekt måste samordnas. Dock bör det prövas om det är möjligt att lägga gallerian under annan del av Odenplan.

Det finns en uppenbar möjlighet att lösa behovet av tillkommande butiksyta inom norra delen av kvarteret Spelbomskan, där Läkarhuset ligger. Kvarteret skulle vinna på en ombyggnad. En underjordisk del under Norrtullsgatan med förbindelse med T-bana och pendeltåg skulle med fördel kunna kombineras med en butiksgalleria i två eller flera plan ovan jord (se skiss). En sådan ombyggnad skulle kunna också kunna hantera en del av de problem med att få det nya Stadsbiblioteket att samspela med Läkarhuset, som identifierats under arkitekt­tävlingen om biblioteket.

Det är oerhört positiva förändringar som nu planeras för Vasastan och området kring Odenplan. Med hänsyn till de stora störningar som kan förutses vid utbyggnad av en butiksgalleria enligt det remitterade förslaget, bör en alternativ lokalisering av motsvarande butiksytor inom kvarteret Spelbomskan och under intilliggande gatumark prövas i första hand. Först om detta av någon orsak är ogenomförbart bör den remitterade lösningen studeras djupare, enligt de tids­mässiga förutsättningar som angivits ovan.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsnämnden beslutar att i huvudsak godkänna förvaltningens förslag till yttrande.

  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Det finns ytterligare viktiga fakta som talar emot en butiksgalleriaetablering på Odenplan.

Förmodligen finns ingen efterfrågan av det kommersiella utbud som en galleria skulle innebära hos den medelklass som köpt in sig i Vasastan (denna ursprung­liga arbetarklasstadsdel). Dess konsumtionsvanor innebär snarare en minskning av affärsutbudet än behov av en kraftig utbyggnad.

Som alla vet styrs etablering av efterfrågan. Nu frodas här restauranger, kaféer, hårvård och skönhetsvård. Tidigare butikslokaler har blivit kontor. Allt som en följd av medelklassens behov.

En galleria som sträcker sig tre våningar under jord är dålig kundmiljö och usel arbetsmiljö. Dessutom utarmas det utbud av affärer som redan finns kring Odenplan och övriga Vasastan När dessa affärer får klappa igen innebär det att även gatumiljön utarmas. Butiksgallerian skulle bli som ett förortscentrum i innerstan.

Satsa i stället det kommersiella utbudet längs gatorna i Norra Stationsområdet.

Vad beträffar boende i Vasastan så har vi väldigt nära - promenadavstånd - till Citybutikerna.

Vänsterpartiet anser att Vasastan och särskilt området kring Odenplan ska bli ett Centrum för Kultur . Grunden finns redan i biblioteket och ett antal olika teatrar.


Vi har Observatorielunden, vi har ABF, Folkuniversitetet med Balettakademien. Ett stenkast längre bort på Hudiksvallsgatan är ett stort konstgalleri under uppbyggnad. Vi behöver inte någon gigantisk kommersiell underjordisk galleria. Vi ska värna om befintliga butiker på gatunivå och om platser att mötas på.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. huvudsakligen godkänna förvaltningens förslag till beslut.

  2. begränsa området för nya butiker till det bergrum som skapas i samband med byggandet av Citybanan och den nya knytpunkten för trafik, utan att utvidga planområdet ytterligare i syfte att bygga en stor butiksgalleria.

  3. större upprustningsinsatser görs ovan jord än under jord.

  4. villkora upplåtelse av affärslokaler under jord till att byggherrar åtar sig att delta även i upprustningen av Odenplan ovan jord.

  5. ta vara på de synpunkter som kommer in från närboende.

  6. säkerställa att de befintliga näringsidkare i närheten inte lider ekonomisk skada p.g.a. byggnationen.

  7. arbeta fram en ny trafikplan för området som säkerställer en riskfri skolväg för barnen.

  8. arbeta fram ett inventeringsprotokoll för närbelägna byggnader för att minimera risken att dessa skadas samt för att använda det som grund inför eventuella skadeståndskrav.

  9. ta fram en evakueringsplan för närboende, utifall att det värsta inträffar.

  10. säkerställa att grundvattennivån inte sänks.

  11. ta fram en heltäckande miljökonsekvensbeskrivning (MKB) med särskilt fokus på grundvattenförhållanden.

  12. utreda även alternativet av lokaliseringen av trafikknutpunkten till Norra stationsområdet.

  13. därutöver anföra följande:

Det mesta som bör tas upp i sammanhanget finns med i förvaltningens tjänste­utlåtande. Vi vill här lyfta upp vikten av att planområdet inte blir onödigt stort, grundvattennivån inte sänks, barnen kan gå till sin skola utan att riskera liv och hälsa, de verksamheter som redan är etablerade inte lider ekonomisk skada samt att fler alternativ till lokalisering av trafikknutpunkten borde tas upp.

När ett så pass stort projekt sätts igång krävs det att man från myndigheternas sida garanterar att ingen kommer till skada samt att man bemödar sig om att få de närboendens acceptans för projektet.

Vi kan konstatera att norrmalmsborna liksom vi i Miljöpartiet inte har någonting emot en rejäl förbättring av kollektivtrafikförbindelser och byggandet av Citybanan, men vi ställer oss frågande till i vems intresse det ligger att bygga en drygt 20 000 m2 butiksgalleria i tre våningar med förevändningen att det ändå grävs på platsen och att även ett nytt bibliotek byggs. Det finns ingenting som egentligen motiverar att bygga en stor galleria som löper mellan Odenplan och Stadsbiblioteket, tvärtom finns det stora risker med projektet; bland annat risken för sänkt grundvattennivå i rullstensåsen (Brunkebergsåsen) och risken att skada de befintliga byggnaderna ovan jord. Därför är en fördjupad miljökonsekvens­beskrivning (MKB) som belyser alla aspekter, inte minst grundvattenförhållan­den, avgörande för att projektet kan genomföras.

Det var inte så länge sedan som Odenplan byggdes om för drygt 50 miljoner kronor till ingen nytta. Nu är det alltså dags igen. Den här gången med större konsekvenser för invånarnas hälsa och säkerhet.

I en ganska tunn rapport om butikgallerians effekter på omgivande handel som har tagits fram av Nordplan AB i samverkan med Rodamco (byggherren) på uppdrag av Stockholms stad anges följande: ”Vi har inte räknat på gallerians regionala marknadsmöjligheter utan antar – och tror – att marknaden räcker till”. Vi finner att rapporten är långt ifrån tillfredställande för att kunna utgöra ett pålitligt underlag till fortsatt planering. Dessutom är det ytterst tveksamt att betrakta rapporten som opartisk när Rodamco själv deltar i dess framtagande. Eftersom befolkningsunderlaget i närområdet – med flera andra gallerier på nära håll – inte kan utgöra tillräckligt stor kundkrets för en supergalleria är en ordentlig utredning av de regionala marknadsmöjligheterna av stor betydelse.

Vår uppfattning är att en överetablering av stora gallerier nära varandra inte gagnar butikerna heller, utan enbart förstör stadsdelens karaktär och kultur­värden. Samtidigt görs irreparabla ingrepp i Brunkebergsåsen och många gamla träd fälls.

Projektet kan också innebära ett kulturhistoriskt fiasko om karaktären kring Asplunds biblioteksbyggnad, genom stora ingrepp, förändras alltför mycket.

Att ett stort företag finansierar de planerade butikerna är inget skäl för att staden ska ställa upp med byggandet av en jättegalleria som invånarna inte vill ha och inte behöver. Vi saknar dessutom en redovisning om huruvida de fördyringar som utvidgningen av bergrummet för gallerian innebär motsvaras av det som företagen är beredda att betala för att få sina lokaler.

Vid varje stort planprojekt är det vanligt att flera alternativ, inklusive ett
0-altenativ, prövas för att få fram den bästa möjliga lokaliseringen. Under framtagandet av programmet för Citybanan och en butiksgalleria under Odenplan har norrmalmsborna varit mycket engagerade i processen och
kommit med konkreta förslag. Ett av dem är att lägga trafikknutpunkten
och gallerian i Norra stationsområdet. Detta har på inget sätt behandlats som alternativ. Även om det skulle finnas hinder för genomförandet av Norra Stationsalternativet borde det tas upp i underlaget och argument ges mot detta.

Om det trots allt byggs en trafikknutpunkt just på Odenplan vill vi förorda att
för nya affärslokaler används endast det bergrum som skapas p.g.a. Citybanans bygge och att detta inte utvidgas till Biblioteket.

________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§10 Rättvisemärkning av krogar som inte diskriminerar – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 500-406/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde, med stöd av ledamoten Yildiz Kafkas (mp), ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2007.

Ann-Margrethe Livh (v) och Jackie Nylander (v) föreslår i en motion till kommun­fullmäktige att staden ska införa en ”rättvisemärkning” av krogar som inte diskri­minerar.

Förvaltningen anser att det är angeläget att staden bedriver ett aktivt arbete mot diskriminering på alla plan, men att en eventuell ”rättvisemärkning” av krogar som inte diskriminerar är en fråga för res­tau­rang­branschen i samarbete med polis­myndigheten.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Motionen behandlar en angelägen fråga: hur kan diskriminering i stadens nattliv undvikas? Motionärerna föreslår att ge stadsledningskontoret i uppdrag att i samverkan med social­tjänstförvaltningen och berörda intresseorganisa­tioner ta fram ett förslag till rättvise­märkning av krogar samt att avsätta medel i budget för kommande år för att införa denna rättvisemärkning.

Tankegångarna bakom förslaget om ett system för rättvisemärkning anser vi vara både bra och angeläget. Dagens situation med godtycklig sortering i köer för insläpp på lokal är oacceptabel och inte förenlig med vår grundsyn om ett samhälle där alla skall behandlas på ett likvärdigt sätt. Vi anser dock att staden inte själv skall stå som ytterst ansvarig för vare sig framtagning av eller införande, förvaltning och utveckling av detta rättvisemärkningssystem. Staden skulle däremot kunna avsätta pengar i budget för att stimulera berörda intresseorganisationer att, i samverkan med socialtjänstförvaltningen, polisen och restaurangbranschen, ta fram ett rättvisemärkningssystem som sedan också kan förvaltas och utvecklas av involverade intresseorganisationer.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att bifalla motionen.

________________________

§11 Riktlinjer för utveckling av företagsområdena i Stockholms stad – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 004-512/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 september 2007.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning
av ett förslag till riktlinjer för utveckling av företagsområdena i Stockholms stad. De aktuella stadsutvecklingsområdena i innerstaden är Norra Station, Nordvästra Kungs­holmen samt Husarviken/Värtan/Frihamnen/Loudden. Remissen föreslår att trafikkontoret och Stockholm Business Region i samarbete med stadsdelsförvaltningarna får i uppdrag att initiera ett långsiktigt utvecklingsarbete i dessa områden. Företags­områdenas attraktions­kraft ska öka genom insatser från samtliga berörda aktörer.

Förvaltningen är positiv till att riktlinjer tas fram. Vidare anser förvaltningen att stadsdelsförvaltningarna i ett tidigt skede i planeringen ska delta i samarbetet kring upprustning och investeringar i närliggande grönområden och övriga planteringar, kommunikationer samt upprustningar av gator, gång- och cykelvägar. Särskilt vill förvaltningen framhålla vikten av information och föreslår att ett inbjudande informationscentrum inrättas i varje aktuellt utvecklingsområde.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Miljöpartiet de Gröna instämmer i många avseenden i förvaltningens tjänste­utlåtande. Det är angeläget att ”utveckling av företagsområdena” inte tränger undan småföretagare som är verksamma inom de planerade områdena till förmån för storskaliga affärscentrum. Stor hänsyn bör dessutom tas för att bevara grönområden och värdefulla kulturminnen.

Varje nytt område som planeras bör utgå från ett hållbarhetsperspektiv. Oavsett om det byggs för nya bostäder eller för annan verksamhet bör en fungerande infrastruktur finnas. Detta gäller inte enbart vägar, vatten och
el utan även en modern infrastruktur för avfallshantering måste vara på plats
i ett inledningsskede.

Vi saknar konkreta förslag om hur de nya områdena ska förses med moderna avfallsanläggningar, såsom fastighetsnära källsortering och återvinnings­centraler. I tättbebyggda områden som i centrala Stockholm är det att föredra mindre återvinningscentraler av den typ som finns i Vanadisberget. Det finns redan ett beslut i Renhållningsnämnden (2006-09-20) om att bygga en mindre återvinningscentral för hushållsavfall i Värtan på den s.k. Banantomten. Tomten ligger mellan Tegeluddsvägen och järnvägen och används idag för trafikkontorets grushantering. En mindre anläggning där, med den utformning som har föreslagits, skulle inte störa omgivningen och skulle kunna genom­föras ganska omgående.

Ytterligare en lämplig plats för en mindre återvinningscentral för industrins avfall skulle vara det outnyttjade bergrummet i tunnelsystemet mellan gas­verket och Värtaverket. Detta har redan utpekats som en möjlighet av den tidigare Renhållningsnämnden. Vi efterlyser ett helhetsgrepp på avfalls­hanteringen.

_________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§12 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 17 augusti anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

__________________________

§13 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 5 september 2007 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

___________________________


§14 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Av avdelningschefen Margareta Forsslund tillstyrkta ansökningar om alkohol­serverings­­tillstånd anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

_________________________


§15 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde särskilda uttalanden med anledning av handling nr 5, 10 och 12 i nedanstående förteckning.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Karlbergs förskola samt förvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 205-254/2007.

  2. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på förskolan Gjutaren samt förvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 205-255/2007.

  3. Information från Arbetsmiljöverket om avslutat ärende angående Drottninggatans hemtjänst. Diarienummer 205-698/2006.

  4. Information från Arbetsmiljöverket om avslutat ärende angående Birkastans hemtjänst. Diarienummer 205-696/2006.

  5. Granskning av bokslut per den 30 juni 2007. Meddelande från stadsrevisionen. Diarienummer 103-431/2007.

  6. Beslut från länsstyrelsen med anledning av stadsdelsnämndens yttrande angående uppgifter i lokaltidningen Vi i Vasastan. Diarienummer 001-263/2007.

  7. Ansökan till länsstyrelsen om stimulansbidrag för varaktiga stödformer till anhöriga 2007. Diarienummer 504-237/2007.

  8. Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Norrmalms stadsdelsförvaltning. Diarienummer 506-513/2007.

  9. Åtgärdsprogram med anledning av inspektion hos Norrmalms stadsdels­förvaltning gällande hantering av allmänna handlingar. Diarienummer 012-85/2007.

  10. Protokoll från konstituerande möte i brottsförebyggande rådet på Norrmalm.

  11. Skrivelse från Intresseföreningen för schizofreni/centrala Stockholm angående

  12. stadens planer på att konkurrensutsätta verksamheter inom socialpsykiatrin. Diarienummer 502-496/2007.

  13. Svar på medborgarförslag om att öka personaltätheten på Vädurens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 013-381/2007.

  14. Svar på medborgarförslag om att ta bort träd som skymmer Stefanskyrkan. Diarienummer 013-374/2007.

  15. Synpunkter från enskilda angående planerna på att bygga en galleria under Odenplan. Diarienummer 302-384/2007.

  16. Synpunkter från enskild angående arbetstunnel Drottninggatan.
    Diarienummer 301-518/2007.

  17. Synpunkter från enskild angående station City och galleria vid Odenplan. Diarienummer 302-384/2007.

  18. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden den 14 augusti till den
    september 2007.

Särskilda uttalanden

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalanden:

  1. Angående handling nr 5 i ovanstående förteckning.
    Miljöpartiet de Gröna anser att förvaltningen ska få i uppdrag att snarast redovisa för nämnden de åtgärder som skall vidtas för att rätta till brister som påpekas av stads­revisionen.

  2. Angående handling nr 10 i ovanstående förteckning.
    Miljöpartiet de Gröna har vid flera tillfällen framfört att stadsdelnämnden aldrig kan frigöra sig från sitt ansvar för vårdens kvalité genom att skylla allt ansvar på entreprenören, i detta fall Attendo Care AB.

Det är trots allt stadsdelsnämnden som beställare som tar fram förfrågnings­underlag vid upphandling av entreprenörer och väljer den entreprenör som ska utföra arbetet och fastställer ramarna i avtalet.

Det är upp till stadsdelsnämnden vilka krav som ska ställas i förfrågnings- en miniminivå för andel kvalificerade och fastanställda personal inom vården och att vikarier ska ha relevant utbildning.

Om förvaltningen inte anser sig kunna ställa högre kvalitetskrav på entreprenörer p.g.a. ekonomiska skäl är det viktigt att lyfta upp frågan
till politisk nivå för att kunna åtgärda bristerna.

Det är också viktigt att brukarnas synpunkter i verksamheten beaktas i större grad än vad det görs idag. Ett förslag är att sätta upp boxar i servicehusen, där brukarna kan lämna in sina synpunkter och eventuella klagomål. Det kan bli ett bra komplement till förvaltningens uppföljningsarbete.

Vi ser fram emot att förvaltningen redovisar den utlovade analysen av Attendo Care AB:s verksamhet för nämnden.

3. Angående handling nr 12 i ovanstående förteckning.
Sammansättningen av Norrmalms brottsförebyggande råd utgörs uteslutande av tjänstemän med undantag av ett par adjungerade politiker från nämnden. Representanter från övriga samhället finns inte med i rådet.

Vi anser att de i gruppen ingående tjänstemännen rimligen borde ha nödvändiga kontakter med varandra inom ramen av sin yrkesutövning.
Det som skulle berika rådet var representanter från samhället som vanligen inte når myndigheter för att kunna dela med sig sina erfarenheter. Rådet
borde vara ett forum för dialog mellan de politiker och tjänstemän som har
till uppgift att förhindra brott och de som berörs av brottets konsekvenser.

I brottsförebyggande rådet saknas representanter för ungdomar, föräldrar, fastighetsägare, näringsidkare, kyrkan och frivilliga organisationer. I stället för fem representanter från närpolisen och två representanter från förvalt­ningens familjeenhet kunde man ge flera platser till medborgarna.

Med den nuvarande sammansättningen av rådet är det svårt att förvänta sig någon förändring i stadsdelens brottsförebyggande arbete, eftersom rådet inte blir något annat än en förlängning av tjänstemännens sedvanliga kontakter med varandra, utan medborgarinflytande.

Vid nämndmajoritetens fastställande av principerna för brottsförebyggande rådets sammansättning hade man bestämt att två politiker skulle adjungeras till rådet. Det ena skulle bli nämndens ordförande och den andra vice ordföranden. Formellt representerar nämndens ordförande och vice ordförande hela nämnden och inte bara sina partier. Enligt protokollet från brottsförebyggande rådets konstituerande möte den 28 augusti har vice ordföranden vid sin frånvaro kallat in själv en partikamrat som sin ersättare. Ett sådant förfarande är inte reglerat, och inte heller i demokratisk ordning förankrat i nämnden.

Vi reagerar kraftigt mot att vice ordföranden bestämmer själv vem som ska ersätta honom.

__________________________

§16 Övriga frågor

Ordföranden Hanna Broberg (m) meddelade att stadsdelsnämndens sammanträde den 13 december 2007 är inställt.