Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-11-20
Stadsdelsdirektör Ylva Tengblad informerar om verksamhetsplan och budget för år 2009.
Stadsdelsdirektör Ylva Tengblad informerade om förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2009.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Vädurens servicehus
Många anhöriga till boende och en del boende på Vädurens servicehus hade infunnit sig till mötet. Alla var mycket kritiska till den förestående ombyggnationen, som innebär att nuvarande hyresgäster måste flytta till annat boende. Bland annat uppgavs att det nu råder sorg och förstämning bland de boende och att en del är djupt deprimerade. Flera ansåg att det är omänskligt att behandla äldre människor på det sätt som nu sker. Många är mycket gamla och sjuka och bedöms inte klara av att flytta.
Flera anhöriga klagade också på att informationen om den planerade ombyggnationen varit mycket bristfällig och uppgav bland annat att det finns boende som nyligen flyttat in utan att informeras om att servicehuset ska totalrenoveras och att de relativt snart tvingas flytta igen.
Det framkom också kritiska synpunkter vad gäller planerna på att i bottenvåningen inrymma en mindre butiksgalleria. Flera var också kritiska till att de lägenheter som planeras, kommer att bli förhållandevis stora och därmed ha en hög hyra, vilket gör att många människor inte kommer att ha råd att bo där.
Barngruppernas storlek
Föräldrarådet på förskolan Torsgränd hade inför dagens sammanträde inkommit med ett medborgarförslag om att införa en maxgräns vad gäller barngruppernas storlek på förskolorna på Norrmalm. Företrädare för rådet utvecklade närmare rådets synpunkter. De ifrågasatte bland annat att lokalyta per barn införts som en ny parameter för att bestämma hur många barn respektive förskoleavdelning kan inrymma.
Föräldrarådet anser att det ska vara som mest 14 barn i en småbarnsgrupp, som mest 18 barn i en storbarnsgrupp och som mest 16 barn i en grupp för ett till femåringar. De anser också att varje barngrupp ska ha minst tre heltidsanställda pedagoger. På förskolan Torsgränd finns redan idag fler barn per barngrupp och det finns planer på att ta emot ytterligare fyra barn. Föräldrarådets representanter undrade om det utifrån detta gjorts någon konsekvensanalys och ville veta när ”det är nog med barn” och om det i realiteten finns någon maxgräns.
En företrädare för Rädda Barnen undrade om det över huvud taget görs någon barnkonsekvensanalys inför de beslut som fattas i stadsdelsnämnden.
___________________________
Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 27 november 2008.
Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 23 oktober 2008 justerats den 29 oktober.
Inga övriga frågor anmäldes.
Diarienummer 002-766/2008
Ett förslag om att göra Västmannagatan mellan Odengatan och Kungstensgatan till ett bilfritt promenadstråk med trädplanteringar anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till trafikkontoret.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna förslaget till trafikkontoret.
________________________________
Diarienummer 001-735/2008
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 oktober 2008.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) har inkommit med en skrivelse med förslag om att, istället för mineralvatten, servera vanligt kranvatten på stadsdelsnämndens möten. I skrivelsen framhålls att vatten på flaska har kommit att symbolisera en livsstil som inte är uthållig. Lars Arell m.fl. (s) anser att det ur miljösynpunkt inte är försvarbart att frakta vatten med lastbil över världen när det redan finns tillgängligt dricksvatten framdraget.
Förvaltningen har inget att invända mot förslaget och föreslår att kranvatten i fortsättningen ska serveras på stadsdelsnämndens sammanträden och även på övriga möten i nämnden.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
_____________________________
Diarienummer 500-733/2008
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 november 2008.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl.(s) har, med hänvisning till FN:s barnkonvention, föreslagit att förvaltningen under 2009 på ett konkret sätt ska låta barn medverka vid beslut om investeringar i någon av de parker som ska upprustas under året.
Förvaltningen delar uppfattningen att det är viktigt att låta barn komma till tals, särskilt i frågor som rör dem själva och deras vardag. Från förvaltningens sida är man alltid mån om att inhämta synpunkter från barn och ungdomar inför t.ex. utbyggnad av lekparker och liknande. All upprustning av lekplatser föregås av ett samrådsförfarande där barn och föräldrar ges möjlighet att ”på plats” komma med förslag och idéer vad gäller utrustning och närmare utformning av området.
_______________________________
Diarienummer 600-786/2008
Stadsdelsdirektören får i uppdrag att säga upp hyresavtalen för Vädurens vård- och omsorgsboende från och med den 1 januari 2009.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) samt ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Tara Twana (s) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 november 2008.
I stadens budget 2009 ges ett flertal stadsdelsnämnder i uppdrag att inrikta sitt arbete mot omstruktureringar av ett antal boenden, bl.a. Vädurens vård- och omsorgsboende. För att främja kundvalet och möjliggöra ett flexibelt nyttjande av lokalerna som tillgodoser framtida efterfrågan, föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden säger upp hyresavtalen för Vädurens vård- och omsorgsboende som upphör att vara servicehus senast vid årsskiftet 2009/2010.
Inför ombyggnationen kommer de brukare som bor i servicehuslägenhet att erbjudas annan servicehuslägenhet eller annat boende. Brukare med heldygnsomsorg erbjuds att flytta till Riddargårdens vård- och omsorgsboende eller till annat boende inom ramen för stadens kundvalssystem. De boende kan anmäla intresse för att flytta tillbaka till de lägenheter och den boendeform som kommer att finnas i Väduren efter ombyggnation.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera ärendet.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade, med stöd av ledamoten Tara Twana (s) fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservationer
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att återremittera ärendet tills nämnden har fått klarhet i följande frågor:
Redovisa en konsekvensanalys av omstruktureringen.
Garantera att Vädurens servicehus inte görs om till någon form av dyra bostadsrätter för äldre.
Garantera att renoveringen planeras på ett sådant sätt att de riktigt gamla och svaga boende kan bo kvar eller att evakuering sker inom huset.
Garantera att den renovering som behöver göras görs på ett så snabbt, smidigt och för de boende skonsamt sätt som möjligt.
Stoppa planerna på en galleria och i stället utnyttja utrymme för icke kommersiella gemensamhetslokaler.
Förklara det faktiska syftet till renovering/omstrukturering.
Under de senaste åren har det framkommit en del klagomål på Vädurens servicehus och mot den bakgrunden har vi förståelse för om staden och Norrmalms stadsdel önskar förändra detta boende. Av förvaltningens förslag till beslut framkommer dock att den planerade förändringen rent fysiskt innefattar mer än en vanlig renovering och vad gäller innehållet mindre än vad som skulle önskas. Klagomålen på Väduren har vad vi förstått främst gällt utföraren Attendo Care samt brister i personaltäthet. I förvaltningens förslag hänvisas till statistik gällande Stockholms demografi de närmaste åren, vilket man menar visar att behovet av platser med heldygnsomsorg kommer att minska och detta skulle motivera det nu liggande förslaget. Förmodligen finns det olika sätt att tolka och planera efter statistiken. I ett svar från Norrmalms förvaltning på en skrivelse från miljöpartiet år 2004 (gällande utnyttjandet av gemensamhetslokalerna på Vädurens servicehus) sades att boendet alltmer skulle komma att rikta in sig på de med mycket stora omsorgsbehov – något som rimmar illa med detta förslag. Har förvaltningen så kortsiktiga planer att 3-4 år kan betyda en så radikal kursändring eller är det tolkningen av den framtida befolkningens utveckling och de behov den för med sig som så drastiskt förändrats? Vi vill också påpeka att senast i månadsuppföljningen för oktober detta år sägs att behoven av, och därmed kostnaderna för, äldreomsorgen inte minskat i den takt man förutspått.
De boende på Vädurens servicehus är idag mycket oroliga för att huset helt eller delvis skall göras om till dyra bostadsrätter. Äldreborgarrådet har inte på ett helt tillfredsställande sätt garanterat att så inte skall ske. Vi menar att det så väl för de nu boende som för framtida behövande är av största vikt att Väduren inte blir någon form av exklusivt boende enbart för välbärgade. Detta måste kunna garanteras.
Att de boende idag är oroliga är förståeligt. Det klargörs egentligen aldrig vad som avses med seniorlägenheter eller omsorgsbostäder. Finns det en vedertagen definition av dessa begrepp? Vilken kategori äldre vänder man sig till? Vilken vård eller omsorg kommer att erbjudas? Kommer det att finnas möjlighet att bo kvar till livets slut, d.v.s. kommer det finnas sjukvårdsresurser som kan möjliggöra detta?
En viss renovering av huset kan vara motiverad, dock borde den inte behöva bli så omfattande som förslaget gör gällande och det kan därför inte vara omöjligt att en del av de äldre kan bo kvar under ombyggnaden. Ombyggnaden måste av omtanke om de boende göras på ett så smidigt och skonsamt sätt som möjligt.
Vad menas med galleria i detta sammanhang? Vi kan se att det kan finnas behov för någon form av livsmedelsbutik och eventuellt ett apotek men det som en verksamhet av detta slag framförallt behöver är gemensamhetslokaler och till det hörande aktiviteter och personal. Planerna på kommersiella lokaler visar att vinstintresset förmodligen är det vägledande i denna planerade förändring.
För övrigt anser vi att ärendets hantering har varit beklagligt då nämnden inte i god tid fått skriftlig information om vad de planerade förändringarna innebär. Liksom de boende i Väduren och deras anhöriga har vi egentligen inte några garantier för vad som kommer att bli resultatet av den planerade förändringen.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Tara Twana (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Avslå förvaltningens förslag till beslut.
Vädurens servicehus renoveras för fortsatt äldreboende i servicehus, trygghetsboende och boende med heldygnsomsorg.
Outnyttjade lokaler i bottenplanet renoveras för service till de boende, exempelvis restaurangverksamhet.
Vård och omsorg i huset bedrivs i egen regi när avtalet med Attendo Care har gått ut.
Därutöver anföra följande:
Micasas förslag till omstrukturering av Vädurens servicehus är i och för sig en god idé för kommande generationers äldreboende och omsorg. Men nu kan inte en omstrukturering ske eftersom det bor 100 äldre personer i huset med skiftande behov av omsorg. Vänsterpartiet anser att det är oförsvarbart att flytta dessa personer mot deras vilja. Många är mycket gamla och de har acklimatiserat sig i huset och skapat ett betydelsefullt vänskapsnät och känner väl till omgivningen.
Vänsterpartiet deltog i förvaltningens information för de boende och deras anhöriga den 17 november 2008. Vi fick veta att merparten av de 100 äldre som bor på Väduren inte vill flytta. Vi fick också veta att omstruktureringen inte beror på att huset som är byggt 1981 är i behov av stambyten eller annan genomgripande restauration. Med mindre renoveringar kan huset fungera utmärkt som äldreboende i nuvarande form. Skälet till att det tidvis funnits lediga lägenheter kan bero på en stram biståndsbedömning.
Anledningen till omstruktureringen och evakueringen av de äldre, som är mycket gamla, är att Norrmalms stadsdelsförvaltning och Micasa vill bygga ett modernt äldreboende för fyrtiotalisternas ankomst. Enligt Micasa kommer en nyrenoverad lägenhet på ca 50 kvm i idag att kosta cirka 6 000 per månad. Vi vet inget om var kostnaden hamnar år 2011. Vi har förstått att omstruktureringen av Väduren med ”flaschiga” lägenheter är tänkt för stadens välbeställda, alltså ytterligare ett steg mot segregering.
Vänsterpartiet vet och har alltid hävdat att gamla sköra människor i största möjliga utsträckning vill bo och bör bo i en invand miljö.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 101-754/2008
Reviderad katastrofplan för Norrmalms stadsdelsförvaltning godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 oktober 2008.
Katastrof är ett vidsträckt begrepp. Det kan vara allt ifrån en personlig tragedi för en enskild person till tåg- och flygolyckor, större bränder, sabotage eller terrordåd. Med katastrof i detta sammanhang menas en händelse med ett stort antal drabbade och där insatser utöver det vanliga behövs.
Stadsdelsnämnden ansvarar för att det inom stadsdelen finns en lokal organisation för psykiskt och socialt stöd vid katastrofer. Katastrofplan för Norrmalms stadsdelsförvaltning beskriver hur arbetet ska gå till vid de olyckor där stadsdelsförvaltningens egen linjeorganisation inte räcker till. Förvaltningens erfarenheter från deltagandet i Krisberedskapsmyndighetens samverkansövning ”SAMÖ 2007” har varit en utgångspunkt vid framtagandet av planen.
Diarienummer 504-719/2008
Norrmalms stadsdelsnämnd ansöker, tillsammans med stadsdels-nämnderna Bromma, Hässelby-Vällingby, Kungsholmen, Rinkeby-Kista, Spånga-Tensta och Östermalm samt Norra Stockholms Psykiatri och Ekerö kommun, om bidrag från Socialstyrelsen med 12156000 kronor för att förstärka kompetensen bland personal som i sitt arbete kommer i kontakt med personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 november 2008.
Socialstyrelsen har fått regeringens uppdrag att fördela de 130 mnkr som avsatts år 2008 för att stärka kompetensen bland personal inom socialtjänsten och den psykiatriska hälso- och sjukvården som i sitt arbete kommer i kontakt med personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning.
Dessa personer behöver ofta insatser från både kommunen och landstinget för att få sina behov tillgodosedda. Norrmalms stadsdelsförvaltning avser att, tillsammans med ytterligare sex stadsdelsförvaltningar, Norra Stockholms Psykiatri och Ekerö kommun, genomföra ett projekt för att genom bl.a. utbildningar, föreläsningar och workshops stärka kompetensen bland berörd personal och skapa underlag till en ökad samsyn.
Diarienummer 101-674/2008
Förslag till attestinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning godkänns.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 november 2008. I Regler för ekonomisk förvaltning 3 kap § 5 och 6 regleras stadens penninghantering med avseende på kontroll och attest samt begäran om utbetalning. Enligt reglerna ska varje nämnd fastställa regler och anvisningar för kontroll och attest.
Norrmalms instruktion för attest och utanordning antogs 1997 och är skriven utifrån då gällande förutsättningar. Dagens ekonomisystem har andra funktioner och kontrollmöjligheter samt ett nytt behörighetssystem. Det finns därför behov av att anpassa attestinstruktionerna till de nya förutsättningarna.
____________________________
Diarienummer 000-731/2008
Sammanträdestider för år 2009 fastställs i enlighet med förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 oktober 2008.
Enligt stadsdelsförvaltningens förslag kommer stadsdelsnämndens sammanträden under år 2009 att äga rum en gång i månaden med undantag av januari och juli månad. Samtliga sammanträden, utom årets första sammanträde, föreslås börja kl. 18.30 och äga rum i aulan på Lilla Adolf Fredriks skola. Nämndens sammanträden kommer att vara öppna för allmänheten, dock inte i den del som rör sekretessbelagda ärenden.
Budgetberedningen föreslås sammanträda en vecka före nämndens sammanträde. I budgetberedningen deltar av nämnden utsedda ledamöter samt förvaltningsledningen. Allmänheten har inte rätt att närvara vid budgetberedningens sammanträden.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Under tidigare år har varje nämndmöte haft ett tema. Att ha teman fyller flera funktioner. Dels är det ett tillfälle för nämndens ledamöter att få fördjupad kännedom om de olika verksamheterna såväl som kännedom om verksamheter som finns inom stadsdelen, men som ligger utanför nämndens ansvarsområde. Dels fyller det en informativ funktion för allmänheten. Vi anser att teman vid nämndens sammanträde ska återinföras på ett mer kontinuerligt sätt.
Diarienummer 006-734/2008
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 november 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av kulturnämndens förslag till strategisk plan för stadens barn- och ungdomskultur. Det övergripande målet är att alla barn och unga ska ha likvärdig tillgång till professionella kulturupplevelser och likvärdiga möjligheter till eget skapande.
Förvaltningen är positiv till förslaget. Det är en mycket ambitiös plan med tydliga mål, strategier och ansvarsområden som, för att kunna förverkligas, kräver ett utvecklat samarbete mellan stadens olika nämnder. Förvaltningen stödjer kulturnämndens förslag om att tillsätta en arbetsgrupp för att utveckla metoder för barnkonsekvensanalys och ta fram en modell för kvalitetsuppföljning.
Diarienummer 006-673/2008
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 november 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av förslag från socialtjänstnämnden till organisation och arbetsformer för genomförandegruppen för bostäder med särskild service för funktionshindrade. Det finns ett mycket stort behov av utbyggnad. Socialtjänstnämnden anser att det behövs ett centralt mandat att fatta beslut i utbyggnadsfrågor och föreslår att genomförandegruppens omvandlas till en beslutsgrupp.
Förvaltningen delar uppfattningen att det behövs av en central samordning för att bostäder med särskild service i realiteten ska utgöra en för staden gemensam resurs. Däremot har förvaltningen svårt att riktigt förstå vad genomförandegruppen föreslås besluta om och vad som är skillnaden mellan gruppens nuvarande uppdrag och det uppdrag gruppen föreslås få. På flera punkter behövs därför ett klargörande.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade, med stöd av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
I huvudsak åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.
Därutöver anföra följande.
Vi delar uppfattningen att det är en viktig del av den långsiktiga planeringen att kartlägga brukarnas behov och synpunkter på utformningen av de boenden som planeras. Däremot ska inte rätten till inflytande blandas ihop med den konkurrensutsättning som är basen i den borgerliga ”valfrihetsmodellen”. Det nya systemet garanterar inte rätten att välja kommunalt boende eller att säga nej till konkurrensutsättning av sitt eget hem, vilket KHR betecknar som en ”kränkning av människors självbestämmanderätt”.
Förutom översynen av genomförandegruppen uppmanar vi därför kommunstyrelsen att ta fram nya direktiv för införandet av reell makt för brukare och företrädare i nära dialog med kommunstyrelsens handikappråd. Planen för utbyggnad av gruppbostäder gick ut för två år sedan. Vi beklagar att den borgerliga majoriteten inte har prioriterat att ta fram en ny plan till kommunfullmäktige för att bygga bort bostadsbristen för personer med funktionsnedsättning. En sådan plan bör utgå från en vision om framtidens boende, som tas fram i nära samverkan med brukarorganisationerna.
Vår uppfattning är att förutsättningar för gruppbostäder och stödbostäder ska prövas i alla nya bostadsprojekt och att stadsdelsnämnderna alltid ska redovisa skälen om de inte vill bygga. Lokala handikapprådet och berörda brukarorganisationer ska alltid få yttra sig i planärenden. För att inte ekonomiska skäl ska stoppa en utbyggnad, bör staden ta fram lösningar så att stadsdelsnämnderna får tillräckliga ekonomiska möjligheter att driva de mest kostnadskrävande boendena. Socialtjänstnämnden ska särskilt uppmärksamma behovet av boenden för små funktionshindersgrupper och personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Miljöpartiet vill poängtera behovet och vikten av att det byggs bostäder med särskild service för funktionshindrade. Vi menar också att det är
viktigt att detta arbete sker så effektivt som möjligt och att det är bra med någon form av central samordning.
Vi delar dock förvaltningens uppfattning om socialtjänstnämndens förslag. Förslaget brister i tydlighet gällande vad förändringen i realiteten kommer att innebära och framförallt vilka förändringar i beslutsfattandet som planeras.
Diarienummer 006-697/2008
Ordföranden Hanna Broberg (m) anmälde en röstförklaring från majoritetspartierna.
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 november 2008.
LSS-kommittén har på regeringens uppdrag gjort en översyn av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och insatsen personlig assistans. Kommittén har i sitt slutbetänkande bl.a. föreslagit att insatsen ledsagarservice ska tas bort ur lagstiftningen och ersättas av en ny insats personlig service med boendestöd. Vidare föreslås att staten ska ta över hela ansvaret för insatsen personlig assistans.
Förvaltningen är positiv till LSS-kommitténs förslag. Det är bra att barnperspektivet på ett tydligt sätt förs in i den nya lagen och att även psykiskt funktionshindrade i vissa fall ska ha rätt till daglig verksamhet. Förvaltningen vill framhålla att det finns ett stort behov av andra arbetsplatser än de som kan erbjudas inom ramen för daglig verksamhet och välkomnar därför förslaget om att ta fram riktlinjer för hur den dagliga verksamheten ska utformas så att de som står närmast arbetsmarknaden får ökade möjligheter till lönearbete.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Det är mycket positivt att barnperspektivet förs in i LSS. Vi vill samtidigt uppmärksamma behovet av stöd i föräldraskapet, så att prövningen inte görs så restriktiv att kraven blir högre än för föräldrar utan funktionsnedsatta barn. Till ett barnperspektiv hör att uppmärksamma att flera barn ökar belastningen för föräldrarna. Vilket måste beaktas. För barn till föräldrar med funktionsnedsättning måste barnperspektivet finnas med när rätten till insatser prövas för föräldrarna. När anhöriga är personliga assistenter finns risk för intressekonflikter som bör uppmärksammas. För att säkerställa barnperspektivet och rätten att komma till tals behövs metodutveckling för LSS-handläggare i utredningssystemet BBiC (Barns behov i centrum).
Vi är oroliga för att den förväntade besparingen drabbar enskilda hårt, vilket vi motsätter oss. Vi motsätter oss också en generell åldersgräns innan vi sett effekterna av en ändrad socialtjänstlag.
Röstförklaring Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (m), ledamoten Rickard Ydrenäs (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) anser, i likhet med handikapprådet, att remisstiden varit väl kort för en så omfattande remiss i ett viktigt ämne.
I lagförslaget talas mycket om de allt ökande kostnader som insatserna enligt LSS och LASS inneburit. Vi vill poängtera att det också finns positiva sidor av denna utveckling. Dessa lagar har inneburit mycket i form av livskvalitet för de berörda men också samhällsekonomiskt då de har skapat möjligheter för funktionshindrade att arbeta.
LSS skall även fortsättningsvis vara en rättighetslag, vilket vi bejakar, SoL är det däremot inte, vilket kan medföra en betydande skillnad för de funktionshindrade vars behov understiger 20 timmar i veckan.
Att personlig assistans nu skall bli statligt finansierad kan ha både för- och nackdelar. Rent konkret är detta kanske en bra lösning men det finns ett principiellt problem i att en verksamhet som denna nu skiljs ut från andra sociala kostnader som i huvudsak är kommunala.
Vi inom miljöpartiet är odelat positiva till att LSS-kommittén tagit med barnperspektivet i lagförslaget. Vi vill dock uppmärksamma på att remisstiden var alltför kort för att komma med mer uttömmande synpunkter i en så angelägen fråga.
Diarienummer 507-747/2008
Ansökan om tillstånd för utökad serveringstid utomhus till kl. 03.00 tillstyrks.
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om utökad serveringstid utomhus till kl. 03.00 istället för kl. 01.00 vid restaurang Lebanon Meza Lounge. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Anmälan godkänns.
Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd den 17 november 2008 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.
Protokoll från Norrmalms handikappråd den 12 november 2008 anmäldes.
Diarienummer 100-761/2008
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. oktober 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 9,6 mnkr före resultatdispositioner och 8,6 mnkr efter resultatdispositioner.
Återigen har det visat sig att stadens budget inte är realistisk. Som tidigare beräknas ett kraftigt underskott för äldreomsorgen, och den förklaring som ges är i klartext att de äldre inte dött av i den omfattning som man förutspått. Vi inom miljöpartiet vill vända på tjänsteutlåtandets formulering: ”Det är avgörande för budgethållningen att vårdbehoven förändras i samma takt som budgettilldelningen” till: Det är avgörande för budgethållningen att budgettilldelningen förändras i samma takt som vårdbehoven. Utgångspunkten måste vara de behov som finns. Stockholm är inte någon fattig kommun, vi borde ha råd att ha en åldrande befolkning.
Det ständiga underskottet för stöd och service till personer med funktionsnedsättning visar även det att kostymen är för trång och faran är att enskilda behövande kommer i kläm i försöken att hålla budget. Detta gäller även de som är i behov av ekonomiskt bistånd.
Följande beslut anmäldes:
· Yttranden till Lotteriinspektionen angående värdeautomatspel.
· Yttranden till socialtjänstförvaltningen angående alkoholserveringstillstånd.
· Beslut om att inleda tillsynsärenden enligt 20 § tobakslagen, diarienummer: 502-724/2008, 502-725/2008 och 502-726/2008.
__________________________________
Följande inkomna / upprättade handlingar anmäldes:
Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län angående upphörande av tillstånd för Stiftelsen S:t Peters hem för gamla att bedriva verksamhet vid S:t Petershemmet. Diarienummer 602-35/2008.
Beslut från Socialstyrelsen rörande tillsyn av tandvården för personer/patienter som vistas på särskilt boende för äldre i Norrmalm. Diarienummer: 602-470/2008, 602-478/2008 samt 603-464/2008 .
Förslag från Kommunstyrelsens Handikappråd till indikatorer för att mäta tillgängligheten i Stockholms stad. Dokid: 21888.
Rapport från tillsynsbesök hos KomBo Boendeträning AB på Hagagatan 9-11. Diarienummer 602-710/2008.
Förvaltningens svar på skrivelse från Föreningen Klubb Draken om att skapa ett kultur- och ungdomscenter i f.d. biografen Draken. Diarienummer 001-671/2008.
Beslut om städtjänster i enskilda hem. Diarienummer 103-365/2008.
Förlängning av avtal med Framnäsgruppen AB angående stödteam. Diarienummer 104-746/2008.
Skrivelse från Norrmalms handikappråd angående kvalitet i omsorgen om de funktionshindrade. Diarienummer 601-782/2008.
Diarieförda handlingar under perioden 15 oktober – 10 november 2008.
Inga övriga frågor togs upp.
_________________________________