Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-03-22

Sammanträde 2012-03-22

Datum
Klockan
18:00
Plats
Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N.

Kvalitetssäker äldreomsorg - LOV eller LOU? Ellen Hausel Heldahl, chef
på Konkurrensver Läs mer...kets avdelning för tillsyn över offentlig upphandling, informerar.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkomna medborgarförslag

- Inför tidsregistrering inom hemtjänsten
- Skapa fler cykelparkeringar på Norrmalm
- Fräscha upp gräset i mitten av Rödabergsgatan

Svar på medborgarförslag och skrivelse

4 Vinterunderhållet i Sabbatsbergsområdet - skrivelse från vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S)

DNR: 3.2.-65/2012

Anita Lindskog m.fl. (S) har i en skrivelse till nämnden uppgivit att nya
skyltar har satts upp på alla småvägar i Sabbatsbergsområdet som anger
att dessa inte längre kommer att vinterunderhållas. I skrivelsen betonas att det är angeläget att genast återinföra vinterunderhåll på samtliga berörda gångstråk och gångvägar, särskilt med tanke på att det finns äldreboende
och bostadshus i området.

Utbyggnaden i Sabbatsbergsområdet har skapat nya rörelsemönster, park-
ytor och gångstråk. Förvaltningen delar uppfattningen att det därför finns anledning att se över och utöka vinterväghållningen i området och särskilt i den nya Västra parken.

Handläggare: avdelningschef Britt Mattsson, tfn: 508 09 330

5 Diskussion om barns och ungdomars attityd - medborgarförslag

DNR: 1.2.4.-709/2011

En anonym medborgare har inkommit med ett medborgarförslag om att diskutera ungdomars attityder. Förslagsställaren ger olika exempel på dåligt bemötande som hon varit med om i stadsdelen.

Förvaltningen anser att det redan finns det som efterfrågas i medborgarförslaget, i form av olika diskussionsforum i samarbete mellan fältverksamhet, socialtjänst, skolorna och polisen.

Handläggare: förskolestrateg Cecilia Oscarsson, tfn: 508 09 270

Beslutsärenden

6 Inrättande av förskola i fastigheten Väderkvarnen 20 - inriktnings- och genomförandeärende

DNR: 2.6.-95/2012

Behovet av förskoleplatser är stort inom Norrmalm och förvaltningen föreslår därför att en förskola med plats för 42 barn inrättas i fastigheten Väderkvarnen 20 på David Bagares gata i City. Verksamheten bedöms kunna starta i januari 2013.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032, lokalintendent Ann-Christine Eggert, tfn: 508 09 063

7 Ansökan om medel för ökad bemanning på boenden för äldre med demenssjukdom

DNR: 2.1.-731/2012

För att höja kvaliteten inom stadens demensboenden har kommunfullmäktige
i budget för år 2011 beslutat att, under perioden 2011-2013, tillföra 150 mnkr
för ökad bemanning. I budget för år 2012 har ytterligare 50 mnkr tillförts.

Äldrenämnden har i uppdrag att svara för fördelningen av medel. Under år
2011 fördelades 157,5 tkr till var och en av de enheter/avdelningar som uppfyllde kriterierna för tilldelning. Norrmalms stadsdelsnämnd beviljades medel för ökad bemanning inom demensboendena Brunnsviken, David Bagare och Solrosen. Förvaltningen föreslår att nämnden även för innevarande år ansöker om medel för ökad bemanning inom dessa boendeenheter.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredningssekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

8 Bidrag till frivilligorganisationer år 2012

DNR: 5.-86/2012

I enlighet med stadsdelsnämndens riktlinjer för bidragsgivning kan bidrag
i form av verksamhetsbidrag eller projektbidrag beviljas till frivilligorganisationer, som på lokal nivå bedriver verksamhet riktad till äldre och eller till personer med funktionsnedsättningar.

För innevarande år har stadsdelsnämnden avsatt 300 tkr för bidrag till
frivilligorganisationer, vilket är en ökning med 100 tkr jämfört med år 2011. Av dessa medel har 150 tkr reserverats för verksamhetsbidrag och 150 tkr för projektbidrag.

Handläggare: utredningssekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

9 Entledigande av personuppgiftsombud och förordnande av nytt personuppgiftsombud

DNR: 2.5.-121/2012

Enligt personuppgiftslagen (PuL) kan den personuppgiftsansvarige förordna personuppgiftsombud med uppgift att se till att personuppgifter behandlas på
ett lagligt och korrekt sätt. Stadsdelsnämnden utsåg 2003 dåvarande nämndsekreteraren och dåvarande chefen för IT-enheten till personuppgiftsombud.

Förvaltningen föreslår, mot bakgrund av de personella och organisatoriska förändringar som genomförts inom förvaltningen, att f.d. nämndsekreteraren entledigas från sitt uppdrag som personuppgiftsombud och att nuvarande nämndsekreterare förordnas som personuppgiftsombud.

Handläggare: utredningssekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

10 Bordlagt ärende. Entledigande av ledamot och ersättare samt val av ny ledamot och ersättare i sociala delegationen år 2012

Svar på remisser

11 Översyn av ersättningssystem för hemtjänsten - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-33/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till nytt ersättningssystem inom hemtjänsten. Syftet med förslaget är att säkerställa att den enskilde får de insatser som beviljats och att ge förutsättningar för en hemtjänst av god kvalitet.

Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till det föreslagna ersättningssystemet och anser att uppdraget förtydligas både ur beställar- och utförarperspektiv.

Äldreförvaltningen har beräknat att ca 81 % av den beställda tiden till brukare utförs. Stadsdelsförvaltningen bedömer att det nya tidsregleringssystemet kan medföra att mer tid utförs hos brukarna. Det finns risk för att systemet kan
bli kostnadsdrivande om inte alla delar är utredda. Om den utförda tiden ökar med 2 % så innebär det en merkostnad med 3,0 mnkr per år för äldreomsorgen på Norrmalm.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: bitr. enhetschef Helena Andersson, tfn: 508 09 051

12 Åtgärdsprogram för att klara miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid och PM 10 i Stockholms län - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-75/2012

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en remiss från länsstyrelsen om åtgärdsprogram för att
klara miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid och PM10 i Stockholms län. Idag överskrids normerna på flera platser längs både det kommunala och statliga vägnätet i länet. Den dominerande källan till luftföroreningar är vägtrafik.
Enligt miljöbalken ska ett åtgärdsprogram upprättas om det behövs för att en miljökvalitetsnorm ska kunna följas. Dess uppgift är att skydda människors hälsa och miljön. Åtgärdsprogrammet innebär att myndigheter och kommuner ska vidta de åtgärder och styrmedel som bäst leder till att miljökvalitetsnormerna följs.

Förvaltningen anser att det är angeläget att de åtgärder som programmet redovisar prioriteras och ges tillräckligt med resurser för att kunna genomföras. Förvaltningen vill särskilt betona betydelsen av god luftkvalité för de barn som växer upp i Stockholm. Ren luft är också ett viktigt varumärke för Stockholm.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: avdelningschef Britt Mattsson, tfn: 508 09 330

13 Framkomlighetsstrategi för Stockholm 2030 - remiss från trafikkontoret

DNR: 1.5.3.-743/2011

Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd
med anledning av ett förslag till Framkomlighetsstrategi för Stockholm 2030.
Syftet med strategin är att beskriva hur stadens väg- och gatunät kan möta ett ökat befolkningstryck och samtidigt bidra till visionen om ett Stockholm i världsklass. Trafikkontoret föreslår fyra övergripande planeringsinriktningar och 14 mätbara mål samt en översiktlig handlingsplan för åren 2012-2016.

Förvaltningen är positiv till den föreslagna strategin och anser att den stödjer målen i Vision 2030, Promenadstaden - översiktsplan för Stockholm och Stockholms miljöprogram 2012-2015. För att strategin ska vara ett användbart verktyg bör det tydligare framgå vilka målkonflikter som kan uppstå och hur staden ska prioritera i vissa lägen. Enligt förvaltningen är det önskvärt att staden samordnar sig med närliggande kommuner för att säkerställa att regionen arbetar mot samma mål. Förvaltningen anser att strategins planeringsinriktningar är bra då de, i enlighet med Stockholms översiktplan och miljöprogram, fokuserar på en lättillgänglig, snabb och pålitlig kollektivtrafik för att attrahera resande från bilanvändning samtidigt som det utvecklas goda möjligheter för gång- och cykeltrafik.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare Leila Massih, tfn: 508 09 306

14 Detaljplan för Staren 18 - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 1.5.1.-120/2012

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett detaljplaneförslag för fastigheten Staren 18 på Ingemarsgatan 2. Syftet med den föreslagna planen är att skapa byggrätt för en påbyggd bostadsvåning på befintligt bostadshus. Idag är byggnaden sju våningar och med påbyggnaden blir den åtta våningar. Påbyggnaden är tänkt att innehålla fem lägenheter.

Förvaltningen är positiv till planförslaget då den bidrar till att uppfylla översiktsplanens mål om fler bostäder i centrala staden. Enligt förvaltningen bör det finnas cykelparkering inom fastigheten och detta bör beaktas i det fortsatta planarbetet. Med hänsyn till övriga boenden inom fastigheten och i närområdet är det viktigt att störningar under byggtiden minimeras.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare Leila Massih, tfn: 508 09 306
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningsärenden

15 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

16 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

17 Redovisning av gemensam upphandling av missbruksvård för Stockholms stad

DNR: 2.2.1.-81/2012

Stockholms stad har sedan 1993 genomfört gemensamma upphandlingar
av behandling, boenden och öppenvård för vuxna missbrukare. Norrmalms
stadsdelsnämnd beslutade i november 2010 att delta i en förnyad upphandling. Målet med upphandlingen har varit att, som ett komplement
till den missbruksvård staden bedriver i egen regi, handla upp olika former
av vård och behandling med god kvalitet och till en rimlig kostnad. Syftet har varit att därigenom få ett så varierat utbud av insatser som möjligt för att på det sättet bättre kunna tillgodose individuella behov.

Upphandlingen är nu avslutad och ramavtal har slutits med 47 anbudsgivare. Kvaliteten på den upphandlade verksamheten bedöms genomgående vara god.

Handläggare: utredningssekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

18 Ekonomisk månadsuppföljning för februari med årsprognos för 2012

DNR: 1.2.1.-133/2012

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: ekonomichef Ulrika Klemets, tfn: 508 09 077

19 Inkomna/upprättade handlingar

20 Beslut fattade enligt delegation

21 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende.

Slutet sammanträde

22 Upphandling av städtjänster i enskilda hem inom Hemtjänst Norrmalm

DNR: 2.2.1.-657/2011

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utredningssekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

26 Nedläggning av faderskapsutredning

Handläggare: familjerättssekreterare Eva-Britt Alwin, tfn: 508 09 201

27 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.
Bilagor till protokoll
120322 framsida.pdf (131 kb)

§1 Tema: Kvalitetssäker äldreomsorg – LOV eller LOU?

Ellen Hausel Heldahl, chef på Konkurrensverkets avdelning för tillsyn över offentlig upphandling, och tidigare huvudsekreterare i LOV-utredningen berättade om LOV (lagen om valfrihetssystem) och LOU (lagen om upphandling) utifrån temat ”kvalitetssäker äldreomsorg”.

De största skillnaderna mellan LOU och LOV är den s.k. löpande annonsering inom LOV och att myndigheten ingår avtal med alla leverantörer som uppfyller kraven. Med LOU är det anbudet som är ekonomiskt mest fördelaktigt eller lägsta pris som antas och antalet utförare begränsas. Inom LOV får alla leverantörer samma ekonomiska kompensation och inga ekonomiska garantier och det är den enskilde väljer bland leverantörerna.

Fördelar med LOV är bl.a. ökad möjlighet för enskilda att få inflytande och att få sina behov och önskemål tillgodosedda, en utveckling av kvalitet och effektivitet genom ökad konkurrens mellan utförare, bättre villkor för små företag och kvinnors företagande.

LOV sätter brukaren i fokus och skapar, genom en maktförskjutning från politiker och tjänstemän till medborgare, en ökad valfrihet och ökat medborgarinflytande, fler utförare och större mångfald.

Problem med införande av LOV kan vara ökade administrativa kostnader för fler leverantörer och uppföljning och kontroll av leverantörerna.

____________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 27 mars 2012.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 9 februari 2012 justerats den 14 februari.

____________________________


§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse;

- avseende offentliga toaletter samt återvinningscentral på Norrmalm,
diarienummer 1.2.3.– 160/2012.

Dagordningen fastställdes.

____________________________

§6 Inkommet medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-139/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Ett förslag om att fräscha till gräset i mitten av Rödabergsgatan anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.

____________________________


§7 Vinterunderhåll i Sabbatsbergsområdet – svar på skrivelse från vice ordföranden Anita Lindskog m.fl.(S)

Diarienummer 3.2.– 65/2012.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlånade.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 februari 2012.

Anita Lindskog m.fl. (S) har i en skrivelse till nämnden uppgivit att nya skyltar har satts upp på alla småvägar i Sabbatsbergsområdet som anger att dessa inte längre kommer att vinterunderhållas. I skrivelsen betonas att det är angeläget att genast återinföra vinterunderhåll på samtliga berörda gångstråk och gångvägar, särskilt med tanke på att det finns äldreboende och bostadshus i området.

Utbyggnaden i Sabbatsbergsområdet har skapat nya rörelsemönster, parkytor och gångstråk. Förvaltningen delar uppfattningen att det därför finns anledning att se över och utöka vinterväghållningen i området och särskilt i den nya Västra parken.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§8 Diskussion om barn och ungdomars attityd – svar på medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.– 709/2011

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

En anonym medborgare har inkommit med ett medborgarförslag om att diskutera ungdomars attityder. Förslagsställaren ger olika exempel på dåligt bemötande som hon varit med om i stadsdelen.

Förvaltningen anser att det redan finns det som efterfrågas i medborgarförslaget, i form av olika diskussionsforum i samarbete mellan fältverksamhet, socialtjänst, skolorna och polisen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Medborgarförslaget att diskutera ungdomars attityder är relevant och kan nog utökas till att även gälla en del vuxnas attityder. Det är ofta vuxnas beteende som påverkar ungdomarnas beteende. Naturligtvis önskar man att olämpligt uppträdande skall elimineras oavsett vem som står för det.

Lagstiftning/Tillämpning

Uttrycket ”land skall med lag byggas” visar på att medborgarnas agerande kan styras men då erfordras att den verkställande makten (t ex polisen) agerar utifrån beslutad lagstiftning. Lagstiftning finns onekligen i Sverige för att kunna lagföra oönskade beteenden. Att rättsväsendets förmåga och inte minst polisorganisationens effektivitet har diskuterats under senare tid är nog inte irrelevant.

Vikten av att man konkret tar itu även med mindre brott visar exemplet New York där man lyckats gå från en mycket otrygg miljö till en relativt trygg sådan bara genom att vara fokuserad på att ta itu med den konkreta brottsbekämpningen. Det har visat sig där att nolltoleransen även mot mindre brott påverkat den allmänna uppfattningen att brott överhuvudtaget inte lönar sig.

Värdegrund

Sverige har under de senaste årtiondena gått från att vara ett relativt kulturellt och värderingsmässigt homogent samhälle till att bestå av segregerade grupper med begränsad interaktion och förståelse för varandra. Politiskt skulle man utöver lagstiftningsarbetet kunnat försöka skapa någon form av gemensam stolthet över de kulturella värden Sverige står för (t ex kvinnors lika rättigheter, motstånd mot rasism m m).Regler utöver tvingande lagstiftning bör i utökad utsträckning förankras för att uppnå acceptans. T ex i skolorna brukar man låta eleverna vara med och besluta om regelverket vilket gör det svårare att bryta mot dessa (”ni har ju själva varit med och beslutat över reglerna”).

Trots att USA knappast kan betecknas som mer homogent har man där lyckats skapa en känsla att alla är amerikaner och att man är stolta över landets värderingar. Kanske är det så enkelt att man förklarat vilka värden landet står för och att respektive nyanländ medborgare får svära sin trohet mot dessa värden för att bli amerikansk medborgare.

Övrigt politiskt ansvar

Politisk likgiltighet mot utslagning som konkurrensen ofta leder till bör tacklas via ett politiskt aktivt arbete. Då vi socialdemokrater anser att oönskat beteende ofta orsakas av sociala problem har vi försökt ha en genomtänkt politik inom såväl arbetsmarknadsområdet, skol- och ungdomspolitikens, socialpolitiken m m. Politiker bör se till att skapa bättre förutsättningar (t ex säkrare vittnesstöd) så att alla rapporterar brott och ställer upp som vittnen. Ofta är brott och andra oönskade beteenden relaterade till för stort alkoholintag. Därför kan man ifrågasätta Norrmalms stadsdelsförvaltnings generösa förhållningssätt avseende alkoholutskänkningstillstånden. Medborgare i stadsdelen drabbas ofta inte endast av oönskat beteende som har en direkt koppling till beteende i fyllan som har ett klart samband med överdriven berusning som i sin tur är orsakad av för generös alkoholutskänkning.

Övrig beteendereglering

Nu är det väl också så att allt mänskligt beteende inte kan/bör regleras. Attityder och beteenden påverkas av interaktionen människor emellan. Att man t ex i Norrland inte behöver låsa sin dörr visar att det är betydligt enklare att i ej tätbefolkade områden uppnå ett önskvärt trevligare beteende jämfört med i en storstad där man kan vara anonym och kanske inte behöver stå för sitt beteende. Även i storstäder med mycket trängsel går det att få ett relativt bra beteende. Mångmiljonstaden Tokyo visar att det går p g a den gemensamma värdegrund som finns i det japanska samhället. En lokalpolitiker som saknar lagstiftningsrätt har begränsat inflytande men kan naturligtvis försöka missionera. En stor del av ansvaret faller nog på alla oss enskilda medborgare. Därför vill vi tacka för engagemanget avseende erhållit medborgarförslag även om vi helst ser att avsändarna inte är anonyma.

Sammanfattningsvis:

Diskussionen ovan är tänkt att svara upp på medborgarförslagets önskan om en generell diskussion beträffande attityder och vad man kan tänkas göra för att påverka dem i syfte att uppnå ett trevligare samhälle. Även om vi inte i likhet med förvaltningen anser att ”allt finns som efterfrågas i medborgarförslaget” anser vi att beslutsmandet ligger på en annan nivå än stadsdelsnämnden. T ex ligger polisorganisationen, arbetsmarknadspolitik, socialpolitik på regeringsnivå medan skolfrågor ligger på kommunal nivå o s v.

____________________________

§9 Inrättande av förskola i fastigheten Väderkvarnen 20 – inriktnings- och genomförandeärende

Diarienummer 2.6.-95/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden inrättar en förskola i fastigheten Väderkvarnen i enlighet med tjänsteutlåtandet.

2. Ärendet överlämnas till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 februari 2012.

Behovet av förskoleplatser är stort inom Norrmalm och förvaltningen föreslår därför att en förskola med plats för 42 barn inrättas i fastigheten Väderkvarnen 20 på David Bagares gata i City. Verksamheten bedöms kunna starta i januari 2013.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§10 Ansökan om medel för ökad bemanning på boenden för äldre med demenssjukdom

Diarienummer 2.1.-731/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Nämnden ansöker om medel för ökad bemanning inom demensboendena Brunnsviken, David Bagare och Solrosen på Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2012.

För att höja kvaliteten inom stadens demensboenden har kommunfullmäktige
i budget för år 2011 beslutat att, under perioden 2011-2013, tillföra 150 mnkr
för ökad bemanning. I budget för år 2012 har ytterligare 50 mnkr tillförts.

Äldrenämnden har i uppdrag att svara för fördelningen av medel. Under år
2011 fördelades 157,5 tkr till var och en av de enheter/avdelningar som uppfyllde kriterierna för tilldelning. Norrmalms stadsdelsnämnd beviljades medel för ökad bemanning inom demensboendena Brunnsviken, David Bagare och Solrosen. Förvaltningen föreslår att nämnden även för innevarande år ansöker om medel
för ökad bemanning inom dessa boendeenheter.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§11 Bidrag till frivilligorganisationer år 2012

Diarienummer 5.-86/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Verksamhetsbidrag beviljas i enlighet med nedanstående:

- PRO Vasastan 16 000 kronor

- PRO Norrmalm 12000 kronor

- SPF Gustav Vasa 46000 kronor

- RPG-föreningen Filadelfia 7000 kronor

- Immanuelskyrkans RPG-förening 7000 kronor

- Centrala Vasastans Rödakorskrets 10000 kronor

- Röda Korset - Norrmalms kontaktverksamhet 13000 kronor

- Äldrekontakt 19000 kronor

- Frivillig Väntjänst 8000 kronor

- Synskadades Riksförbund - Innerstadskretsen 12000 kronor

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 mars 2012.

I enlighet med stadsdelsnämndens riktlinjer för bidragsgivning kan bidrag i form
av verksamhetsbidrag eller projekt­bidrag beviljas till frivilligorganisationer, som på lokal nivå bedriver verksamhet riktad till äldre och eller till personer med funktions­nedsättningar.


För innevarande år har stadsdelsnämnden avsatt 300 tkr för bidrag till frivillig­organisationer, vilket är en ökning med 100 tkr jämfört med år 2011. Av dessa medel har 150 tkr reserverats för verksamhetsbidrag och 150 tkr för projektbidrag.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§12 Gemensam upphandling av enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende (HVB) inom socialpsykiatrin enligt socialtjänstlagen

Diarienummer 2.2.1.-142/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar att delta i en gemensam upphandling av enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende (HVB) inom socialpsykiatrin enligt socialtjänstlagen.

2. Stadsdelsnämnden ger Leif Fransson, administrativ chef på socialförvaltningen, eller den han i sitt ställe förordnar, fullmakt att på nämndens vägnar företräda stadsdelsförvaltningen i medbestämmandeförhandlingar.

3. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2012.

Samtliga stadsdelsnämnder och socialnämnden har tidigare gemensamt upphandlat ramavtal när det gäller enstaka platser på hem för vård eller boende (HVB) för vuxna inom socialpsykiatrin. Den senaste upphandlingen genomfördes 2008 och de avtal som då tecknades kan inte förlängas ytterligare, varför en ny upphandling aktualiserats.

Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att delta i en ny gemensam upphandling.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§13 Entledigande av personuppgiftsombud och förordnande av nytt personuppgiftsombud

Diarienummer 2.5.-121/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Gunilla Schedin entledigas från sitt uppdrag som personuppgiftsombud.

2. Maria Svedberg förordnas som personuppgiftsombud.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 februari 2012.

Enligt personuppgiftslagen (PuL) kan den personuppgiftsansvarige förordna personuppgiftsombud med uppgift att se till att personuppgifter behandlas på
ett lagligt och korrekt sätt. Stadsdelsnämnden utsåg 2003 dåvarande nämnd­sekreteraren och dåvarande chefen för IT-enheten till personuppgiftsombud.

Förvaltningen föreslår, mot bakgrund av de personella och organisatoriska förändringar som genomförts inom förvaltningen, att f.d. nämndsekreteraren entledigas från sitt uppdrag som personuppgiftsombud och att nuvarande nämndsekreterare förordnas som personuppgiftsombud.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§14 Bordlagt ärende - Entledigande av ledamot samt val av ny ledamot och ny ersättare i sociala delegationen år 2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Veronica Nordström (M) entledigas från sitt uppdrag i sociala delegationen.

2. Mikael Lind (M) väljs som ordinarie ledamot.

3. Marianne Irving (M) väljs som ersättare.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

____________________________

§15 Översyn av ersättningssystem inom hemtjänsten – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-33/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 mars 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av förslag till nytt ersättningssystem inom hemtjänsten. Syftet med förslaget är att säkerställa att den enskilde får de insatser som beviljats och att ge förutsättningar för en hemtjänst av god kvalitet.

Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till det föreslagna ersättnings­­systemet och anser att uppdraget förtydligas både ur beställar- och utförarperspektiv.

Äldreförvaltningen har beräknat att ca 81 % av den beställda tiden till brukare utförs. Stadsdelsförvaltningen bedömer att det nya tidsregleringssystemet kan medföra att mer tid utförs hos brukarna. Det finns risk för att systemet kan bli kostnadsdrivande om inte alla delar är utredda. Om den utförda tiden ökar med 2 % så innebär det en merkostnad med 3,0 mnkr per år för äldreomsorgen på Norrmalm.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) föreslog att stadsdelsnämnden skulle återremittera ärendet.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag.

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med förvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Återremittera ärendet samt avge följande yttrande:

Efter att ha tagit del av remissen avseende ersättningssystem inom hemtjänsten instämmer vi i det förslag till återremiss som lämnats gemensamt av (S) och (V) vid äldrenämndens behandling av ärendet.

Ärendet är ofullständigt belyst och konsekvenserna av beslutet har inte beskrivits av utredaren.

Frågor som vi vill ställa är bl. a:

- Hur skall ersättningen täcka kringtid?

- Hur används tiden i praktiken idag?

- Kommer utförarna att använda GPS för att bestämma gångtiden. Vilka konsekvenser medför detta för gångtid mellan de boende?

- Hur kommer gångtiden att inkräkta på tiden hos brukaren?

- Beskrivning saknas också över hur hemtjänstens schablontider påverkas.

- Vad händer med de beslut avseende tider för insatser som äldrenämnden tidigare beslutat om?

- En översyn av tidigare fattade beslut bör infogas i ärendet.

Vi yrkar på återremiss av ärendet.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till remissvar

2. Därutöver anföra följande:
Förslaget till nytt ersättningssystem inom hemtjänsten ser vi som ett erkännande av den kritik som länge har framförts mot det nuvarande systemet, då bl. a gångtider och utrymme för dokumentation uteslutits.


Att hemtjänsten i Stockholm har för liten budget har vi nu också fått bekräftat i en aktuell rapport.

Vänsterpartiet anser fortfarande att ytterligare resurser ska tillföras hemtjänsten så att bl. a nämnda missförhållanden kan rättas till. Därför har Vänsterpartiet 52 miljoner mer till fler personal i hemtjänsten år 2012 års budget.

Särskilt uttalande

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) lämnade följande särskilda uttalanden:

Det nuvarande systemet för ersättning till hemtjänstutförarna har svagheter. Därför välkomnar vi den översyn som nu gjorts och förslaget till nytt ersättningssystem.

De hittillsvarande ersättningsnivåerna visar sig vara för låga, något som haft negativa effekter för både kvaliteten i omsorgen om de äldre och för vårdpersonalens arbetsmiljö. Även modellens otydlighet har medfört svårigheter för såväl utförare som biståndshandläggare och bidragit till att uppföljningen inte kunnat bli tillräckligt noggrann.

Det föreslagna nya systemet, som mer liknar dem som tillämpas i andra kommuner, fokuserar på den hemtjänst som faktiskt utförs. Det blir tydligare för alla berörda vad som beslutats och vad som utförts. Ny teknisk lösning för rapportering kommer att innebära en säkrare uppföljning. Det är dock viktigt att i uppföljningen inte enbart fokusera på antalet utförda timmar utan att även följa upp kvaliteten i omsorgen.

____________________________

§16 Åtgärdsprogram för att klara miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid och PM 10 i Stockholms län – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-75/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 februari 2012.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en remiss från länsstyrelsen om åtgärdsprogram för att klara miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid och PM10 i Stockholms län. Idag överskrids normerna på flera platser längs både det kommunala och statliga vägnätet i länet. Den dominerande källan till luftföroreningar är vägtrafik.

Enligt miljöbalken ska ett åtgärdsprogram upprättas om det behövs för att en miljökvalitetsnorm ska kunna följas. Dess uppgift är att skydda människors hälsa och miljön. Åtgärdsprogrammet innebär att myndigheter och kommuner ska vidta de åtgärder och styrmedel som bäst leder till att miljökvalitetsnormerna följs.

Förvaltningen anser att det är angeläget att de åtgärder som programmet redovisar prioriteras och ges tillräckligt med resurser för att kunna genomföras. Förvaltningen vill särskilt betona betydelsen av god luftkvalité för de barn som växer upp i Stockholm. Ren luft är också ett viktigt varumärke för Stockholm.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med förvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till remissvar.

2. Därutöver anföra följande;
För att klara ifrågavarande normer i Stockholms innerstad krävs radikala åtgärder såsom utbyggd kollektivtrafik, på sikt nolltaxa inom kollektivtrafiken - istället skall den vara helt skattefinansierad, och bilfri innerstad. Nyttotrafik och kollektivtrafik ska vara helt eller delvis tillåten.

Särskilt uttalande

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) lämnade följande särskilda uttalanden:

Miljöpartiet stödjer förvaltningens tjänsteutlåtande men vill därutöver anföra att MP är oroade över de omfattande luftföroreningarna. Vi är försiktigt positiva till de tekniska förbättringar som presenteras. Dock anser vi att det inte finns någon realistisk möjlighet att uppfylla de lagstadgade miljökvalitetsnormerna om personbilstrafiken samtidigt ökar. Vi vet att invånarantalet, och därmed den sammanlagda trafiken, kommer att växa. Det är alltså av grundläggande betydelse att en allt större del av trafiken sker i form av promenad, cykling eller kollektivtrafik. En kraftig ekonomisk satsning på kollektivtrafik är en förutsättning, tillsammans med andra styrmedel.

På längre sikt vill vi se en förändrad infrastruktur och samhällsplanering som gör det lättare att ha bostad, arbete och butiker på korta avstånd från varandra.

Vi är för dubbdäcksförbud på Sveavägen. Vi inser att detta är ett trubbigt redskap och behöver kombineras med hastighetssänkning för att det inte ska leda till ökade olycksrisker, men det är vad vi i nuläget har att tillgå.

____________________________

§17 Framkomlighetsstrategi för Stockholm 2030 – remiss från trafikkontoret

Diarienummer 1.5.3.-743/2011

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ordförande Hanna Broberg m.fl. (M), ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) samt ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade särskilda uttalanden.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Trafikkontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till Framkomlighetsstrategi för Stockholm 2030. Syftet med strategin är att beskriva hur stadens väg- och gatunät kan möta ett ökat befolkningstryck och samtidigt bidra till visionen om ett Stockholm i världsklass. Trafikkontoret föreslår fyra övergripande planeringsinriktningar och 14 mätbara mål samt en översiktlig handlingsplan för åren 2012-2016.

Förvaltningen är positiv till den föreslagna strategin och anser att den stödjer målen i Vision 2030, Promenadstaden – översiktsplan för Stockholm och Stockholms miljöprogram 2012-2015. För att strategin ska vara ett användbart verktyg bör det tydligare framgå vilka målkonflikter som kan uppstå och hur staden ska prioritera i vissa lägen. Enligt förvaltningen är det önskvärt att staden samordnar sig med närliggande kommuner för att säkerställa att regionen arbetar mot samma mål. Förvaltningen anser att strategins planeringsinriktningar är bra då de, i enlighet med Stockholms översiktplan och miljöprogram, fokuserar på en lättillgänglig, snabb och pålitlig kollektivtrafik för att attrahera resande från bilanvändning samtidigt som det utvecklas goda möjligheter för gång- och cykeltrafik.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.


Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med förvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. Delvis anslutit sig till förvaltningens tjänsteutlåtande

2. Därutöver anföra följande;
Stadsdelsnämnden delar mycket av det som framförs i förslaget. Om staden ska vara ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar till 2030 behövs många åtgärder.

Vi instämmer i förvaltningens svar att det bl.a. bör framgå tydligare vilka målkonflikter som kan uppstå och att staden samordnar sig med närliggande kommuner så att regionen arbetar mot samma mål.

Vi vill särskilt understryka vikten av fortsatta kraftfulla insatser för kollektivtrafiken – det gäller bl a att den är i tid, ren och attraktiv. Det gäller att den byggs ut tvärs i ytterstaden.

Vi anser att utbyggnad av gång och cykelbanor är bra men tror inte att det löser de stora problemen med framkomlighet och trafikströmningar i dagsläget och framöver.

Vi anser därför att ett beslut om utbyggd tunnelbana från Odenplan till nya Hagastaden och Karolinska bör ske skyndsamt.

Vi ser inte fler spårvagnar i innerstaden utan i ytterstaden tillsammans med bussar. Vi ser fler över/undergångar vid hårt trafikerade vägar, för att få fler att gå. Vi ser en bättre spridning av arbetsplatserna för att minska resebehovet.

Det är av stor vikt att tillgodose att samtliga trafikmedel blir tillgängliga för funktionshindrade samt att perronger och hållplatser håller samma standard för tillgänglighet.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. delvis godkänna förvaltningens förslag till remissvar

2. därutöver anföra följande;
Privatbilismen i Stockholms innerstad har återigen ökat efter att ha minskat 20-25% efter det inledande försöket med trängselavgifter, sedan högeralliansen infört avdragsrätt för avgiften. Nyttotrafiken och kollektivtrafiken skall ha framkomlighet - inte privatbilismen.
Därför krävs stora och radikala ingrepp i den stockholmska trafiken. Mot privatbilismen och för kollektivtrafiken och cykeln.

Kollektivtrafiken måste förstärkas och byggas ut.
T-bana Odenplan- Karolinska - Solna Centrum.
Spårväg Odenplan - Norrtullsgatan - Norra Stationsområdet – Universitetet.

I avvaktan på en bilfri (privatbil) innerstad införs bussgator och fler gågator ex. Norrtullsgatan – Luntmakargatan – Rörstrandsgatan – Roslagsgatan.

I City skulle redan kraftiga inskränkningar av privatbilismen kunna ske och ytterligare bostäder kunna byggas efter att parkeringshusen rivs.

Nolltaxa i kollektivtrafiken ska vara målet.(skattefinansierad) Trängselavgiften icke avdragsgill och fler turer och utbyggda busslinjer även i innerstan.

Särskilda uttalanden

Ordförande Hanna Broberg m.fl.(M) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är viktigt att vi tar ett helhetsgrepp om framkomlighetsfrågorna för att kunna upprätthålla en god framkomlighet i ett växande Stockholm. För att göra det behöver vi prioritera kapacitetstarka och yteffektiva trafikslag, samtidigt som vi värnar en attraktiv stadsmiljö. För att klara detta kommer vi nu och i framtiden behöva prioritera cyklister, gående och kollektivtrafik.

Det är av yttersta vikt att Stockholm har en mycket väl fungerande kollektivtrafik och att denna i stor utsträckning används som naturligt transportmedel. Cyklandes ökar och det krävs säkra och välskötta cykelbanor för att stödja denna positiva utveckling.

Det är bra att trafikkontoret även ser gångtrafik som transportmedel och här är alliansens olika program för en snygg, trygg och säker stad central. Genom att göra stadsbilden attraktiv ökar incitamenten och viljan till promenad, såväl för rekreation som för daglig transport.

Även vad gäller bilismen är det viktigt att understryka vikten av möjligheten för stockholmare att använda bilen transportmedel. Men med tanke på de negativa aspekterna i form av trängsel och luftföroreningar är det viktigt att utveckla förutsättningarna för en sund bilism. Färdigställandet av norra länken och förbifart Stockholm är bra exempel på hur bilism kan ledas förbi innerstaden med mindre utsläpp som följd. Genom att utveckla infartsparkeringar underlättas medborgare i ytterstadens möjlighet att genomföra delar av resan med bil och delar med kollektivtrafik. Avgifter såsom parkerings- och trängselavgift är viktiga styrmedel och intäkterna bör gå till att utveckla och stimulera mer miljövänliga transportsätt.

Sammantaget måste Stockholm underlätta för medborgarna att välja smidiga och miljövänliga transportmedel genom att göra dessa mer attraktiva. Med den befolkningsökning vi står inför behövs alla trafikslag för att underlätta framkomligheten.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) och tjänstgörande ersättaren Barbro Borg (MP) lämnade följande särskilda uttalanden:

Miljöpartiet instämmer i allt väsentligt i de synpunkter som framförs i förvaltningens tjänsteutlåtande. Vi vill särskilt framhålla behovet av att Stockholms stad samordnar sig med närliggande kommuner i framtagandet av Framkomlighetsstrategin. Detta gäller inte minst Solna, vars deltagande och uppslutning bakom strategins inriktning är betydelsefull för Hagastadens utveckling.

Miljöpartiet vill också understryka vikten av stadens förvaltningar och nämnder involveras i den översiktliga handlingsplanen.

Dels för att ett gemensamt genomförande kräver att strategin är förankrad i stadens samtliga verksamheter, men också för att exempelvis stadsdelsnämnder i ett tidigt skede ska kunna ge input på åtgärder som påverkar parker och grönområden.

Överlag är det positivt att det nu föreslås en prioritetsordning som innebär att främja utvecklingen av de trafikslag som är yt- och transporteffektiva.

Det är helt nödvändigt att prioritera framkomlighet för gång, cykel, kollektivtrafik och näringslivets transporter. Då måste det finnas politiskt mod att fatta beslut som verkligen leder till minskad biltrafik och ökad andel gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Framkomlighetsstrategin omfattar det primära vägnätet som Stockholms stad har ansvar för, men strategin är en del av en större helhet. Men om Förbifart Stockholm byggs leder den i motsatt riktning d.v.s. till mer biltrafik, ökade köer och utspridd bebyggelse s.k. urban sprawl.

Att införa trängselskatt på Essingeleden är den mest effektiva och mest lönsamma åtgärden för att minska trafiken och trängseln både på Essingeleden och på anslutande nät av gator och vägar. Den bildominerade stadskärnan ska förnyas och förändras. Fler gator i staden ska göras om till gångstråk. Fler gångfartsområden, d.v.s. gator och torg där all trafik sker på de gåendes villkor, ska införas. Staden måste vara tillgänglig även för dem som har olika funktionsnedsättningar.

Om Stockholm ska kunna utvecklas till en cykelstad i paritet med exempelvis Köpenhamn måste cykelbanorna breddas för att ge plats för fler cyklister i olika hastigheter och trehjuliga transportcyklar. Större ansträngningar måste göras i planeringen av cykelbanor så att de är trygga och säkra för cyklisterna; i dag medför många cykelbanor i staden fortfarande fara för cyklisterna.

Näringslivets transporter kan effektiviseras. Genom bättre planering och fler omlastningscentraler kan antalet varutransporter minska. Parkering på gatumark ska styras om till garage och tomtmark och parkeringsprissättningen ska uppmuntra till att befintliga parkeringsgarage används i första hand. Höjda parkeringspriser kommer också att främja övergång från egen bil till bilpool. Bilpooler är förhållandevis okänsliga för höjda parkeringsavgifter i och med att många hushåll delar kostnaden. Det finns stor potential att minska andelen bilresor till och från arbetet och därmed även bilresor för andra ärenden med anknytning till bilresan.

Dagens trafikplanering gynnar män och missgynnar kvinnor, eftersom män i högre utsträckning kör bil. Kvinnor reser i genomsnitt mer hållbart och yteffektivt än män. Transportsystemet måste anpassas i syfte att underlätta att resor med flera målpunkter (exempelvis bostad – förskola –arbete – förskola – inköp – bostad) kan göras med cykel eller kollektivtrafik.

Ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade följande särskilda uttalande:

Stockholms befolkning ökar i snabbare takt än vad man utgått från i tidigare beräkningar. Den snabba befolkningstillväxten nödvändiggör en tuff miljöstrategi förankrad i verklighetens förutsättningar.

Centerpartiet uttrycker sitt stöd för stadsdelsförvaltningens remissvar, och vi delar förvaltningens positiva syn på framkomlighetsstrategin i stort, men vi vill också poängtera att miljöaspekterna i högre grad bör prägla strategins grundsyn.

Några av framkomlighetsstrategins åtgärdsförslag bör särskilt framhållas.

Kollektivtrafik, åtgärdsförslag 1

Centerpartiet vill inte tvinga människor att välja visst trafiksystem, utan hellre locka över trafikanter att välja kollektivtrafik eller ännu hellre cykel. Det är därför viktigt att göra den kapacitetsstarka kollektivtrafiken så attraktiv som möjligt. Ur framkomlighetssynpunkt är utbyggnad av tunnelbanan särskilt effektiv. Centerpartiet vill i detta sammanhang särskilt framhålla nödvändigheten av en utbyggnad av tunnelbanan, och hälsar trafiklandstingsrådets ändrade inställning med tillfredsställelse.

Cykeltrafik, åtgärdsförslag 4-8

De första stegen för detta togs redan i budgeten 2012 genom anslagen till den sk Cykelmiljarden fram till 2018. Under perioden ökas anslagen från 30 till 200 miljoner kronor per år under 6 års tid. Pengarna kommer att användas till åtgärdsförslagen (4-8) i framkomlighetsstrategin.

Centerpartiets strävan är att cyklingen ska prioriteras i högre grad än tidigare. Som ett led i detta har ett särskilt sk cykeldirektorat inrättats direkt under kommunstyrelsen, och leda fortsatta cykelsatsningar.

Biltrafik, åtgärdsförslag 16 och 20

Centerpartiet är inte motståndare till personbiltrafik i sig utan den negativa miljöpåverkan utsläppen medför. Även ur ett framkomlighetsperspektiv är personbilen som färdmedel kapacitetssvag och dessutom energiförbrukande. För att minska biltrafiken och därmed öka framkomligheten är trängselskatten det absolut effektivaste verktyget. Det framstår som egendomligt att trängselskatten i ett så omfattande dokument ges en så undanskymd roll.

Centerpartiet vill också särskilt framhålla vikten av att Stockholms stad bättre samordnar planerar oundvikliga och störande vägarbeten.

____________________________

§18 Detaljplan för Staren 18 – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.1.–120/2012

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2012.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett detaljplaneförslag för fastigheten Staren 18 på Ingemarsgatan 2.

Syftet med den föreslagna planen är att skapa byggrätt för en påbyggd bostadsvåning på befintligt bostadshus. Idag är byggnaden sju våningar och med påbyggnaden blir den åtta våningar. Påbyggnaden är tänkt att innehålla fem lägenheter.

Förvaltningen är positiv till planförslaget då den bidrar till att uppfylla översiktsplanens mål om fler bostäder i centrala staden. Enligt förvaltningen bör det finnas cykelparkering inom fastigheten och detta bör beaktas i det fortsatta planarbetet. Med hänsyn till övriga boenden inom fastigheten och i närområdet är det viktigt att störningar under byggtiden minimeras.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.


____________________________

§19 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 19 mars 2012 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

____________________________

§20 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshinderfrågor den 19 mars 2012 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

____________________________

§21 Redovisning av gemensam upphandling av missbruksvård för Stockholms stad

Diarienummer 2.2.1.-81/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 februari 2012.

Stockholms stad har sedan 1993 genomfört gemensamma upphandlingar av behandling, boenden och öppenvård för vuxna miss­brukare. Norrmalms stads­dels­nämnd beslutade i november 2010 att delta i en förnyad upphandling. Målet med upphandlingen har varit att, som ett komplement till den missbruksvård staden bedriver i egen regi, handla upp olika former av vård och behandling med god kvalitet och till en rimlig kostnad. Syftet har varit att därigenom få ett så varierat utbud av insatser som möjligt för att på det sättet bättre kunna tillgodose individuella behov.

Upphandlingen är nu avslutad och ramavtal har slutits med 47 anbudsgivare. Kvaliteten på den upphandlade verksamheten bedöms genomgående vara god.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§22 Ekonomisk månadsuppföljning för februari med årsprognos för 2012

Diarienummer 1.2.1.-133/2012

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 mars 2012.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. februari 2012 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för resten av året. Totalt beräknas ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§23 Inkomna/upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

1. Beslut från Arbetsmiljöverket om förbud mot upplåtelse enligt 7 kap. 7-8 §§ arbetsmiljölagen och föreläggande enligt 7 kap. 7 § arbetsmiljölagen. (Riddargårdens vård- och omsorgsboende). Diarienummer 2.6.-93/2012.

2. Beslut från Socialstyrelsen angående tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid Cedervillan. Diarienummer 7.-71/2012.

3. Yttrande till Socialstyrelsen med anledning av verksamhetstillsyn enligt socialtjänstlagen och patientlagen. Diarienummer 1.2.1.-755/2011.

4. Återrapportering av projekt som beviljats utvecklingsmedel år 2010 för att stärka stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld. Diarienummer 1.2.6.-98/2012.

5. Överenskommelse om utförande och ersättning för midsommarfirande i Vasaparken. Diarienummer 5.-112/2012.

6. Överenskommelse om samverkan avseende kontaktverksamhet inom funktionshinderomsorgen. Diarienummer 1.2.5.-122/2012.

7. Överenskommelse om samverkan mellan fristående grund- och gymnasieskolor och stadsdelsnämndens verksamheter inom Norrmalm. Diarienummer 8.-543/2011.

8. Svar på medborgarförslag om jämställd ”våld i nära relationer – verksamhet. Diarienummer 1.2.4.-9/2012.

9. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 2 februari – 6 mars 2012.

10. Kompletterande uppgifter till Skolinspektionen efter tillsyn av förskoleverksamheten i Stockholms kommun. Diarienummer 4.5.-115/2012

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

____________________________

§24 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Beslut

Beslutsfattare

Besluts-
datum

Ev. diarie-nummer

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Teatro Fantasia, Tegnérgatan 19

Christina Rapp Lundahl

22 feb 2012

1.5.2.-67/2012

Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på restaurang O Learys´ Norrtull, Sveavägen 143. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

6 mars 2012

1.5.2.-107/2012

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Stallet, Stallgatan 7.

Christina Rapp Lundahl

7 mars 2012

1.5.2.-137/2012

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang ICHAICHA i MOOD-gallerian Mäster Samuelsgatan/Norrlandsgatan

Christina Rapp Lundahl

7 mars 2012

1.5.2.-90/2012

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Meat, Vasagatan 7.

Christina Rapp Lundahl

8 mars 2012

1.5.2.-91/2012

Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på Lion Bar Odenplan, Norrtullsgatan 11. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

14 mars 2012

1.5.2.-104/2012

Yttrande gällande ansökan om värdeautomater på restaurang Gate 43, Norrtullsgatan 43. Ingen erinran

Monica Fredriksson

14 mars 2012

1.5.2.-106/2012

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd för restaurang Ett Glas Vin, Dalagatan 22.

Christina Rapp Lundahl

14 mars 2012

1.5.2.-138/2012

Beslut att låta anställda göra en studieresa till Bryssel 13-14 feb 2012.

Christina Rapp Lundahl

30 jan 2012

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga
ärendet till handlingarna.

____________________________


§25 Övriga frågor

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lämnade in en skrivelse avseende offentliga toaletter samt återvinningscentral på Norrmalm, diarienummer 1.2.3.– 160/2012.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till trafikkontoret för besvarande.

____________________________