Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-06-18

Sammanträde 2013-06-18

Datum
Klockan
18:00
Plats
Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N

1 Sammanträdet inleds med en frågestund för allmänheten.

2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Svar på skrivelser och medborgarförslag

5 Medborgarförslag om belysning av Kentauren i Observatorielunden

Diarienummer 1.2.4.-185/2013

I mars 2013 inkom ett medborgarförslag till Norrmalms stadsdelsnämnd om belysning av kentauren i Observatorielunden.

Förvaltningen har varit i kontakt med trafikkontoret som ansvarar för belysningen. Trafikkontoret har meddelat att strålkastarna som belyser kentauren ska riktas om så att konstverket kommer till sin rätt.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

6 Svar på skrivelse från MP - Allt för få chefer med utrikes bakgrund

Diarienummer 1.2.3.-330/2013

Shadi Larsson och Barbro Borg (Mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden. Miljöpartiet yrkar att stadsdelsförvaltningen snarast möjligt, dock senast den sista oktober 2013, tar fram ett policydokument med en handlingsplan som beskriver hur man aktivt skall arbeta för en procentuell ökning av antalet chefer med utrikes bakgrund

Förvaltningen anser att det är av yttersta vikt att det alltid är kompetens som styr valet av kandidater vid rekrytering. Förvaltningen anser dock att om ytterligare ett styrdokument tillförs de redan befintliga riskerar styrningen att bli oklar. I kommande arbete med Verksamhetsplan för 2014 finns möjligheter att förtydliga, lägga till mål eller aktiviteter för att öka mångfalden.

Beslutsärenden

7 Avsägelser och nomineringar av ledamöter till Norrmalms funktionshinderråd t.o.m. 2014

Diarienummer 1.2.5.-316/2013
Inget underlag utsändes.

Svar på remisser

8 Miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag till Färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050 - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-199/2013
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag från miljö- och hälsoskyddsnämnden om förslag till färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050.
Förvaltningen är positiv till den föreslagna färdplanen som visar att Stockholm har chans att inta en ledande position vad gäller klimatarbetet. Som framgår av ärendet ställs stora krav på samarbete inte bara inom staden utan även med andra organisationer och aktörer. Förvaltningen vill framhålla vikten av att stockholmarna informeras om de förändringar som kommer att genomföras och om att syftet är att Stockholm ska bli en fossilbränslefri och därmed en miljövänligare stad.

9 Innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar (upphandlingspolicy) - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-224/2013

Stadsledningskontoret har fått i uppdrag att se över möjligheterna att utreda regelverket om innovations-upphandling och inarbeta detta i stadens konkurrenspolicy samt att utreda möjligheterna att ställa krav på samhällsansvar vid stadens upphandlingar.

Förvaltningen delar stadsledningskontorets synpunkter och förslag i remissen.

Förvaltningen vill framhålla att när krav och metoder för en upphandlig bestäms, är det viktigt att alltid utgå från behoven i det enskilda fallet.

Kompetens att genomföra innovativa upphandlingar bör byggas upp centralt i staden för att kunna bistå förvaltningar där så behövs.

10 Reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-228/2013

Kommunstyrelsen hart begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd.

Förvaltningen är positiv till de föreslagna riktlinjerna. De relativt omfattande och rent textmässiga ändringar som gjorts gör att riktlinjerna blir tydligare och ger en bättre vägledning i det dagliga arbetet. De föreslagna riktlinjerna bör även kunna bidra till en mer enhetlig bedömning av rätten till ekonomiskt bistånd. Vad gäller hemutrustning och husgeråd samt studentboende behövs dock vissa förtydliganden.

11 Förslag till reviderade riktlinjer för familjehemsvård av barn och ungdomar - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-229/2013

Kommunstyrelsen hart begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd.

Förvaltningen är positiv till de föreslagna riktlinjerna. De relativt omfattande och rent textmässiga ändringar som gjorts gör att riktlinjerna blir tydligare och ger en bättre vägledning i det dagliga arbetet. De föreslagna riktlinjerna bör även kunna bidra till en mer enhetlig bedömning av rätten till ekonomiskt bistånd. Vad gäller hemutrustning och husgeråd samt studentboende behövs dock vissa förtydliganden.

12 Motion om kontroll och uppföljning av båtuppläggningsplatser inom Stockholms stad - miljödiplomering av båtklubbar - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-230/2013

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Malte Sigemalm (S) som föreslår en rad olika åtgärder för att minimera negativa miljöpåverkan från båtklubbar och båtägare.

Förvaltningen stödjer förslaget om att staden ska ta fram en lista över produkter som bör fasas ut och är även positiv till förslaget om att staden tillsammans med båtklubbarna genomför informationsinsatser för att få båtägare att använda de minst miljöfarliga produkterna. Förvaltningen är däremot tveksam till förslaget om att utfärda ett s.k. Green Card till de båtklubbar som seriöst arbetar med miljöförbättrande åtgärder.

13 Hemlöshetssamordnare i Stockholms stad kan öka kvalitet, snabbhet och effektivitet - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-234/2013

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en skrivelse från Ann-Katrin Åslund (FP) om att tillsätta en hemlöshetssamordnare i Stockholms stad.

Förvaltningen anser att staden redan idag arbetar aktivt både med att förebygga hemlöshet och att hitta hållbara lösningar för de hemlösa. Förvaltningen anser att staden bör avvakta den hemlöshetsstrategi som socialnämnden nu håller på att ta fram innan man tar ställning till frågan om att inrätta en befattning som hemlöshetssamordnare.

14 Ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Kebab House på Sveavägen 41 - remiss från socialförvaltningen

Diarienummer 1.5.2.-292/2013

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Kebab House Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

15 Revisionskontorets Årsrapport för Norrmalms stadsdelsnämnd 2012

Diarienummer 1.4.-195/203

Revisorerna för Norrmalms stadsdelsnämnd har avslutat revisionen av nämndens verksamhet år 2012. Revisorerna bedömer att det ekonomiska och verksamhetsmässiga resultatet är tillfredsställande. Nämnden har uppnått alla kommunfullmäktiges verksamhetsmål, utom målet "Stockholms stad som arbetsgivare ska erbjuda spännande och utmanande arbeten", vilket delvis uppnåtts. Revisionskontoret bedömer att nämnden har uppfyllt sina egna mål och bedrivit sin verksamhet inom tilldelad budget.

Nämndens styrning, uppföljning och kontroll är tillräcklig. Nämndens bokslut och räkenskaper för år 2012 bedöms vara rättvisande.

Anmälningsärenden

16 Komplettering av inriktningsärende för förskolor och bostäder för personer med funktionsnedsättning i Hagastaden detaljplaneområde 1, kvarter 2-6

Diarienummer 2.6.-172/2013

Stadsdelsnämnden fattade den 18 april 2013 beslut i ett inriktningsärende för förskolor och bostäder för personer med funktionsnedsättning i Hagastaden detaljplaneområde 1, kvarter -6. Stadsdelsnämnden ansökte då om stimulansbidrag från kommunstyrelsens ekonomiutskott om 500 tkr för förprojektering och projektering samt 100 tkr för beställarstöd för var och en av de planerade tre gruppbostäderna samt 100 tkr för var och en av de två planerade servicebostadsenheterna.
Stadsledningskontorets förnyelseavdelning har nu begärt en komplettering till ärendet med uppgifter om respektive projekt.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

17 Verksamhetsuppföljning på Vasens vård- och omsorgsboende

Diarienummer 1.2.1.-160/2013

Stadsdelsförvaltningen har genomfört en verksamhetsuppföljning vid Vasens vård- och omsorgsboende. Förvaltningens bedömning är att de äldre på Vasen erbjuds vård och omsorg av god kvalitet. Bedömningen är att Attendo uppfyller avtalet men vissa delar i vården och omsorgen behöver förbättras ytterligare. Uppföljningsrapporten och en sammanställning av de åtgärder som ska vidtas bifogas tjänsteutlåtandet.

18 Uppföljning av Norrmalms grupp- och servicebostäder

Diarienummer 1.2.1.-299/2013

Förvaltningens samlade bedömning är att brukarna vid Norrmalms grupp- och servicebostäder erbjuds en god kvalitet. Samverkan mellan parterna fungerar väl och likaså entreprenörens samarbete med landstingets rehabilitering och andra vårdgivare. Mindre förbättringsåtgärder vad gäller hälso- och sjukvårdsuppgifterna kommer att åtgärdas med snar verkan. Entreprenören kommer att arbeta vidare med sitt utvecklingsarbete med att stärka formerna för delaktighet och inflytande för brukaren.

19 Ekonomisk månadsuppföljning med prognos för maj Diarienummer 1.2.1.-71/2013

20 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

21 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

22 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

23 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärende.
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Slutet sammanträde

24 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Cirkulerar under sammanträdet.

§1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Alexandra Östback (M) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 19 juni 2013.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 maj 2013 justerats den 28 maj.

______________________

§2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

- Ordförande Alexandra Östback (M) lade till ett ärende om val av ny ledamot i sociala delegationen år 2013 som § 6.

- Ordförande Alexandra Östback (M) lade till ett ärende, om utanordnare och firmatecknare för Norrmalms stadsdelsnämnd i samband med att stadsdelsdirektör Chrsitina Rapp Lundahl slutat, som § 7.

- Ledamoten Stephan Andrén (C) anmälde en skrivelse;
Bellevueparkens entréer och belysning.

Dagordningen fastställdes.

______________________

§3 Medborgarförslag om belysning av Kentauren i Observatorielunden

Diarienummer 1.2.4.-185/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 maj 2013.

I mars 2013 inkom ett medborgarförslag till Norrmalms stadsdelsnämnd om belysning av kentauren i Observatorielunden.

Förvaltningen har varit i kontakt med trafikkontoret som ansvarar för belysningen. Trafikkontoret har meddelat att strålkastarna som belyser kentauren ska riktas om så att konstverket kommer till sin rätt.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§4 Svar på skrivelse från MP - Allt för få chefer med utrikes bakgrund

Diarienummer 1.2.3.-330/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 maj 2013.

Shadi Larsson och Barbro Borg (Mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden. Miljöpartiet yrkar att stadsdelsförvaltningen snarast möjligt, dock senast den sista oktober 2013, tar fram ett policydokument med en handlingsplan som beskriver hur man aktivt skall arbeta för en procentuell ökning av antalet chefer med utrikes bakgrund

Förvaltningen anser att det är av yttersta vikt att det alltid är kompetens som styr valet av kandidater vid rekrytering. Förvaltningen anser dock att om ytterligare ett styrdokument tillförs de redan befintliga riskerar styrningen att bli oklar. I kommande arbete med Verksamhetsplan för 2014 finns möjligheter att förtydliga, lägga till mål eller aktiviteter för att öka mångfalden.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Bifalla Miljöpartiets skrivelse.

§5 Avsägelser och nomineringar av ledamöter till Norrmalms funktionshinderråd t.o.m. 2014

Diarienummer 1.2.5.-316/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet bordläggs.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§6 Val av ny ledamot i sociala delegationen år 2013

Diarienummer 1.1.-136/2013

Stadsdelsnämndens beslut

1. Sophia Granswed (M) väljs som ledamot i sociala delegationen.

2. Sofia Kacim (M) väljs som ersättare i sociala delegationen.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förslaget.

§7 Utanordnare och firmatecknare för Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 1.1.-334/2013

Stadsdelsnämndens beslut

1. Fr.o.m. 2013-06-16 upphör Christina Rapp Lundahl att vara firmatecknare och utanordnare för Norrmalms stadsdelsnämnd.

2. Nämnden utser fr.o.m. 2013-06-17 tf. stadsdelsdirektör Annette Lunego till utanordnare och firmatecknare för Norrmalms stadsdels­ nämnd t.o.m. 14 juli

3. Nämnden utser fr.o.m. 2013-07-15 tf. stadsdelsdirektör Siw Lidestålh till utanordnare och firmatecknare för Norrmalms stadsdels­ nämnd t.o.m. 4 augusti.

4. Nämnden utser fr.o.m. 2013-08-05 stadsdelsdirektör Carina Lundberg Uudelepp till utanordnare och firmatecknare för Norrmalms stadsdels­ nämnd.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 juni 2013.

Varje nämnd ska utse utanordnare med rätt att på nämndens vägnar begära om utbetalning av pengar (betalningsbekräfta). Utanordnaren ska utse ett lämpligt antal ställföreträdare med samma befogenhet som utanordnaren. Stadsdelsnämnden har också rätt att bemyndiga stadsdelsdirektören att företräda nämnden och teckna dess firma.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§8 Miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag till Färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050 – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.3.-199/2013

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2013.

Kommun­styrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag från miljö- och hälsoskyddsnämnden om förslag till färdplan för ett fossil­bränsle­fritt Stockholm 2050.

Förvaltningen är positiv till den föreslagna färdplanen som visar att Stockholm har chans att inta en ledande position vad gäller klimatarbetet. Som framgår av ärendet ställs stora krav på samarbete inte bara inom staden utan även med andra organisa­tioner och aktörer. Förvaltningen vill framhålla vikten av att stockholmarna informeras om de förändringar som kommer att genomföras och om att syftet är att Stockholm ska bli en fossil­bränslefri och därmed en miljö­vänligare stad.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat:

att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande och därutöver anföra följande;

Vi är givetvis i huvudsak mycket positiva till att en färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm nu har tagits fram. Men även om riktningen är i stort sett rätt, är takten alldeles för långsam.

Miljöpartiet har länge drivit målet att Stockholm ska vara fossilbränslefritt år 2030. Efter sju år av alliansstyre i staden kan målet tyckas vara än svårare att nå i tid. Färdplanen visar ändå att många föreslagna åtgärder kan tidigareläggas och att vi därmed kan närma oss målet en fossilbränslefri stad i den takt som faktiskt krävs. En mer detaljerad och skärpt tidsplan behövs.

Den nuvarande majoriteten verkar inte alls vara redo att ta de radikala beslut som behövs för att nå målet om en fossilbränslefri stad. Planen ger på vissa punkter snarare ett kvitto på snart sju förlorade år med det borgerliga styrets vingliga klimatpolitik. Ett exempel är att åtgärder för ökad samlastning nu beräknas beslutas först någon gång under nästa mandatperiod. Arbetet måste intensifieras nu. Radikala beslut måste fattas. Hållbara infrastruktursatsningar måste påbörjas. Ekonomiska styrmedel måste införas och ekonomiska resurser måste tillföras.

Investeringar med långsiktiga negativa följder måste stoppas. Vi noterar att färdplanen på trafikområdet inte tillämpar den fyrstegsprincip som föreslås bli bindande nationellt. Det första steget, att vid samhällsplanering gynna ett mer transportsnålt samhälle, saknas. Tvärtom är man fortfarande inställd på att bygga en ny motorväg, den så kallade Förbifarten, genom regionen.

Klimatomställningen kan inte vänta. Dessutom måste ett flertal beslut fattas på nivåer som Stockholm inte har egen rådighet över, vilket gör att samarbeten och samtal måste påbörjas snarast och starka krav på andra parter måste ställas från kommunen.

Vi föreslår att tidsplanen för olika åtgärder skärps och att det varje år ska stämmas av om tidsplanen hålls och vad som måste revideras i de fall där vi släpar efter. Många punkter i tidsplanen handlar om att "verka för" olika åtgärder, men det är viktigt att det även anges vad målet är för respektive åtgärd, till exempel hur mycket cykel- eller spårtrafiken ska ha ökat vid vissa tidpunkter. Viktigt är också att åskådliggöra vilka konsekvenserna blir av uppskjutna åtgärder.

Målet ett fossilbränslefritt Stockholm kan möjligen hamna inom räckhåll om samtliga åtgärder genomförs enligt tidsplanen. Detta får dock inte vara ett argument för att avvakta med sådana åtgärder som kan påbörjas redan idag. Det finns ingen anledning att skynda långsamt i denna fråga.

Vidare räknas inte alla utsläpp av växthusgaser som stockholmarna ger upphov till med inom ramen för åtgärdsprogrammet. Vi anser att bättre beräkningsmetoder bör tas fram, så att vi kan få ett mått på de reella utsläppen som Stockholms invånare orsakar.

Vi är skeptiska till flertalet av förslagen om klimatkompensation. Det är viktigt att inte avleda uppmärksamheten från konkreta utsläppsminskningar.

Slutligen anser vi inte att åtgärdsprogrammet ska uttala att Stockholm bedriver ett klimatarbete i världsklass. Dagens förda politik är inte i världsklass. Stockholms klimatarbete kan förbättras radikalt. Vi har ännu inte fattat de beslut som behövs för ett klimatarbete i världsklass. Denna färdplan visar hur ett klimatarbete i världsklass skulle kunna gå till – om vi vidtar tillräckliga åtgärder idag.

§9 Innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar (upphandlingspolicy) - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-224/2013

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 maj 2013.

Stadsledningskontoret har fått i uppdrag att se över möjligheterna att utreda regelverket om innovations-upphandling och inarbeta detta i stadens konkurrenspolicy samt att utreda möjligheterna att ställa krav på samhällsansvar vid stadens upphandlingar.

Förvaltningen delar stadsledningskontorets synpunkter och förslag i remissen.

Förvaltningen vill framhålla att när krav och metoder för en upphandlig bestäms, är det viktigt att alltid utgå från behoven i det enskilda fallet.

Kompetens att genomföra innovativa upphandlingar bör byggas upp centralt i staden för att kunna bistå förvaltningar där så behövs.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Det är bra att riktlinjer tas fram för innovationsupphandling och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar. Vi instämmer i allt väsentligt i förvaltningen svar på remissen.

Vi vill till riktlinjerna föra att vid alla former av upphandling skall staden och dess nämnder och bolag förvissa sig om att de upphandlade tjänsterna utförs av företag som är bundna av kollektivavtal tecknade för svensk arbetsmarknad, eller tillämpar kollektivavtalsliknande villkor.

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat:

att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande och därutöver anföra följande;

Vi anser att det är hög tid att ta till vara den offentliga upphandlingens alla möjligheter att bidra till omställningen till ett hållbart samhälle. Det är viktigt att stadens behov av varor och tjänster tillgodoses på ett sätt som främjar en god samhällsutveckling.

I den föreslagna reviderade upphandlingspolicyn har möjligheterna att ställa sociala krav och att främja innovationer genom upphandling arbetats in. Det är bra. För att uppmuntra till nytänkande bland mindre företag, liksom att ta till vara ideella organisationers och sociala företags särart, kan det vara värdefullt att använda sig av innovationsfrämjande upphandlingar, i vilka en funktion efterfrågas utan förutfattad mening om tillvägagångssätt.

Vi hade dock velat se att skrivningarna om miljökrav och sociala krav varit mer långtgående och bindande för att säkerställa att staden tillvaratar upphandlingsinstrumentets hela potential som verktyg för att ställa om till en hållbar framtid. Normaltillståndet ska vara att staden vid upphandlingar använder sig av miljökrav och sociala krav och, i de fall det är relevant, etiska krav. En dokumenterad analys ska alltid göras, och om det i något fall inte ställs miljökrav eller sociala krav ska en skriftlig motivering ges.

Enligt Miljöstyrningsrådet kan varje skattekrona som används i den offentliga upphandlingen med relevant ställda miljökrav och sociala krav bidra till en väl förräntad samhällsnytta. Staden bör ta chansen att revidera skrivningarna som rör kraven på miljöhänsyn. I den nu föreslagna upphandlingspolicyn står det att ”krav på miljöhänsyn får ställas vid stadens upphandlingar inom olika områden”. Vi menar att staden inte bara får ställa krav på miljöhänsyn utan i normalfallet också ska ställa sådana krav.

De sociala kraven kan exempelvis innebära att staden vid upphandling kan bidra till att främja en inkluderande och jämställd arbetsmarknad, fri från diskriminering. Sociala krav kan också bidra till att öka möjligheten för mindre aktörer och utförare inom den idéburna sektorn att vinna kontrakt. Vi menar att omfattningen av krav på samhällsansvar även ska innehålla krav på rätt för arbetstagaren att arbeta under kollektivavtalsliknade villkor, krav på att inte diskriminera vid anställning och krav på föreningsfrihet, båda i enlighet med exempelvis Global Compact. Krav skall också ställas på leverantören att iaktta respekt för barns rättigheter i enlighet med Barnkonventionen.

Ett annat sätt att hantera krav på samhällsansvar är att använda sig av konventioner för att ställa krav på hur leverantörerna ska respektera grundläggande sociala krav i sin verksamhet. Exempel är ILO:s åtta kärnkonventioner nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182 samt FN:s barnkonvention artikel 32. Arbetsmiljölagstiftning, arbetarskydd, socialförsäkringsskydd och arbetsrätt, inklusive lagstiftning om minimilön, som gäller i tillverkningslandet är också viktiga att beakta.

Vi delar förvaltningens önskemål om uppbyggnad av central kompetens för att kunna stödja förvaltningarna vid innovativa upphandlingar. Vi delar också förvaltningens krav på förtydligande på hur uppföljning skall ske samt vilka sanktionsmöjligheter som finns om en leverantör inte följer ingånget avtal.

§10 Reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-228/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 maj 2013.

Kommunstyrelsen hart begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd.

Förvaltningen är positiv till de föreslagna riktlinjerna. De relativt omfattande och rent textmässiga ändringar som gjorts gör att riktlinjerna blir tydligare och ger en bättre väg­ledning i det dagliga arbetet. De föreslagna riktlinjerna bör även kunna bidra till en mer enhetlig bedömning av rätten till ekonomiskt bistånd. Vad gäller hemutrustning och husgeråd samt studentboende behövs dock vissa förtydliganden.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Innehållet i remissen präglas av en omfattande kontrollverksamhet och förslaget har en prägel av att människor i behov av ekonomiskt stöd försöker lura systemet. Socialsekreterarnas roll ansträngs av att göra omfattande utredningar ibland näst intill liknande en brottsutredning. Människosynen i förslaget tar sin utgång i att människors vilja att klara sin egen försörjning inte är tillräckligt stark.

I inledningen anges att barnperspektivet ska vara en utgångspunkt men i texten finns flera exempel på att kommunen inte vill leva upp till detta annat än i ord.

I inledningen sägs också att det som beskrivs i förslaget ska utgöra normalfallen. Men av erfarenhet vet vi att normalfallen utgör normen och att inga undantag i stort sett tillåts.

För att svara på remissen behövs också en omfattande kunskap om tidigare riktlinjer eftersom det inte framgår vad som är nytt i förslaget.

Vi tar upp en del angelägna saker i förslaget eftersom vi inte har resurser att göra en fullständig omarbetning även om vi anser att det vore befogat.

På flera ställen i förslaget sägs att svår psykisk sjukdom kan vara skäl till en annan bedömning.

Vi anser att det är fullt tillräckligt att det står psykisk sjukdom. Det framgår inte vilka graderingar som ska göras för att bedömningen ska bli svår psykisk sjukdom. Risken är stor att det blir en subjektiv bedömning och tolkningen kan bli olika i olika stadsdelar.

I avsnittet skrivs det också att detta bör ske i samverkan med konsultläkare, vårdcentral, försäkringskassa och psykmottagning.

Vi anser att det bör vara tillräckligt att skriva sjukvården.

I avsnittet om kontroller tas behovet av hembesök upp i samband med flytt från en stadsdel till en annan. Det framgår inte varför hembesök ska göras i den gamla bostaden innan bedömningen av ekonomiskt bistånd ska göras till en bostad som man ännu inte har tillgång till.

Under avsnittet om inkomstuppgifter sägs att om den bidragssökande tillåter kan arbetsgivaren kontaktas.

Vi anser att detta är starkt integritetskränkande och att den bidragssökande inte har möjlighet att motsätta sig detta då det kan få stora konsekvenser.

Det samma gäller att socialsekreteraren kan begära att få följa med för att inventera bankfack.

I avsnittet anges att utlandsresa kan betraktas som inkomst.

Vi anser att samma regler ska gälla som för inrikes resor. I Sveriges mångkulturella samhälle har många sina anhöriga i ett annat land och situationer kan uppstå som borde berättiga till bistånd.

Det anges också att barnbidraget ska räknas in som inkomster

Längre fram i förslaget framgår att fickpengar till barn inte ska beviljas. Detta blir motsägelsefullt när barnbidraget ska räknas in som inkomst.

I avsnittet om inkomster som inte reducerar ekonomiskt bistånd framgår att fondmedel och stipendier från FVO eller kommunen inte ska räknas in där bör också framgå att det gäller även medel som beviljats av kyrkan.

I avsnittet om vilka och hur ersättningar ska behandlas tas kostnaden för el och energi upp.

I förslaget tas ingen hänsyn till standarden på lägenheten. I en äldre fastighet är oftast utrustningen och vitvaror inte utbytta och är då extra energikrävande.

Bredband och internetuppkoppling anser vi att i dagens samhälle är det ett nödvändigt behov. Inte bara till barnfamiljer utan även för vuxna som är arbetssökande. Vi anser att en dator med internetuppkoppling är en förutsättning för att möta arbetsmarknadens behov.

Vi anser också att merkostnad för umgänge med barn inte bör maximeras till 6 dagar utan det är barnets behov som ska styra. Ibland färre gånger och ibland fler gånger.

Förslaget om flyttkostnader blir smått komiskt när möjligheten till flyttfirma tas bort och istället ska bohaget flyttas på en släpkärra. Hur detta ska gå till när den bidragssökande enligt förslaget ska ha gjort sig av med sin eventuella bil nämns inte i texten.

Möjligen är det underförstått att det lilla som kan finnas kvar av bohaget när utredningen är klar och allt som har gått att avyttra är sålt så ryms bohaget i en skottkärra som går att dra med handkraft.

I förslaget anges att advokatkostnader kan beviljas endast av sociala skäl för att få behålla sin bostad. Samtidigt sägs att medlemskap i Hyresgästföreningen inte ska beviljas.

Vi anser att för 80 sek i månaden som medlemskapet i Stockholm kostar ger det ett suveränt och fullödigt skydd i hyrestvister och juridiskt biträde i mål i hyresnämnden och mot fastighetsägare.

Vi anser att denna ringa kostnad och skydd borde beviljas.

I förslaget tas hyreskostnaderna upp. Det är viktigt att påpeka att på Norrmalm och innerstaden ligger hyrorna 20-30 procent högre än i ytterområdena och det är en kunskap och faktor som är viktig att ta hänsyn till.

Dessutom är det så att fastighetsägarna kräver att man har en årsinkomst som är tre gånger större än årshyran. Detta gäller även allmännyttans bestånd. Vilket gör det svårt eller omöjligt att få ett hyreskontrakt som låginkomsttagare.

Slutligen anser vi att SL kortet borde ingå i bidragsnormen. Sett ur barnperspektivet är det synnerligen viktigt att föräldrar och barn kan förflytta sig inom staden.

I riksnormen anges att barn ska ha rätt att lyssna på musik, dansa, idrotta och besöka simhallar.

På Norrmalm har vi varken simhallar eller idrottsanläggningar och ska då barn boende på Norrmalm ha rätten att utöva detta borde de och föräldrarna beviljas SL kort.

Återigen sett ur barnperspektivet. Ännu en gång motsägelsefullt i förhållande till att barnbidraget ska räknas in som inkomst och att fickpengar inte ska beviljas till barn.

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat:

att ärendet återemitteras för omarbetning med följande motivering;

Vi välkomnar att riktlinjerna revideras och kvalitet, behovet av barnkonsekvensanalyser och kvinnofridsperspektivet betonas samt en individuell behovsprövning ska göras.

Däremot anser vi att förslaget till riktlinjer behöver belysas ur ett brukarperspektiv. Det bör skickas på remiss till idéburna sektorn och föreningar som möter och representerar människor som söker försörjningsstöd. Detta för att få synpunkter på de problem och möjligheter som enskilda människor möter i sin kontakt med socialtjänsten.

Några frågor vi vill ta upp inför omarbetning av förslaget:

I begreppet förändringsplan finns det ett skuldbeläggande i skrivningarna som rör försörjningshinder. Personer som är arbetslösa ska göra var de kan för att kunna återgå till arbetsmarknaden, men arbetslöshet har även med konjunktur och andra yttre faktorer att göra. Problemet får inte individualiseras på ett sätt som gör att insatserna utformas utan respekt för den enskildes integritet.

Vi ifrågasätter vidare begreppet "motprestationer" som uttryck för åtgärder som syftar till egen försörjning. För att ha rätt till försörjningsstöd krävs att den sökande gör vad den kan för att bli självförsörjande, vilket är prestationer till nytta för honom eller henne själv. Detta är inte detsamma som att prestera något i utbyte mot det utbetalade försörjningsstödet, vilket vore ett lönearbete.

Även avsnittet om vikten av att familjer som är nyanlända till Sverige och Stockholm snabbt skaffar egen försörjning får det att låta som om de inte ville det. Nyanlända vill oftast inget hellre än att kunna börja jobba, men möter hinder av olika slag som bl.a. arbetsförmedlingen och socialtjänsten kan hjälpa till att övervinna.

Det anges att om en person har lånat eller fått pengar för att finansiera en utlandsresa är det att betrakta som inkomst. Vi menar att det kan finnas angelägna skäl där personer har fått pengar av släkt eller vänner för att kunna besöka en svårt sjuk eller döende släkting, medverka till begravning, eller vid familjeåterförening hämta hem barn, som inte ska påverka behovet av försörjningsstöd. Vi anser att resor bör behandlas lika vare sig de är inom landet eller inte. Människor med utländsk bakgrund skall inte missgynnas

Det bör tas fram riktlinjer för de som har behov av långvarigt ekonomiskt stöd. Vi anser att tillgång till SL-kort och till en enklare, ev. begagnad, dator med internetuppkoppling numera är något som en låginkomsttagare normalt kan kosta på sig och som i dagens Stockholm krävs för att uppnå en skälig levnadsstandard. Det är dessutom i praktiken en förutsättning för att kunna söka arbete på ett effektivt sätt däremot är det kanske mindre nödvändigt med tryckt dagstidning om man har tillgång till dator och internetkoppling.

Vi hade också gärna sett ett tydligare resonemang om socialtjänstens roll som yttersta skyddsnät. Skälen för, konsekvenserna av, och tillämpningen av proportionalitetsprincipen vid avslag på ansökningar hade behövt problematiseras mer.

§11 Förslag till reviderade riktlinjer för familjehemsvård av barn och ungdomar - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-229/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 maj 2013.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till reviderade riktlinjer för familjehemsvård. Förslaget har anpassats till den nu aktuella lag­stiftningen och till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. Därutöver har vissa förtydliganden gjorts.

Förvaltningen är positiv till förslaget till nya riktlinjer. De föreslagna rikt­linjerna är tydligt formulerade och ger en bra vägledning i arbetet med familjehem och placerade barn. Förvaltningen vill dock framhålla att de föreslagna riktlinjerna ställer krav på ökade resurser.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Delvis tillstyrka förvaltningens förslag till yttrande och därutöver framföra följande;

Barnperspektivet måste alltid genomsyra kontakter och beslut som genomförs inom socialtjänsten när det gäller barn och unga. Barnens/de ungas väl och framtida möjligheter måste komma i främsta rummet och vara vägledande för alla överväganden och beslut. Barnets/den unges egna behov av stöd ska alltid utredas i anslutning till annan biståndshandläggning som kan ske och som berör dem själva och deras situation.

Vi tycker det är bra med bestämmelser om att det ska finnas en särskilt utsedd socialsekreterare som ansvarar för kontakterna med barnet/den unge. Besök i familjehemmet ska ske minst fyra ggr/år och socialsekreteraren ska föra enskilda samtal med barnet även på annan plats. Det ger trygghet och är grunden för ett förtroendefullt samarbete mellan socialsekreteraren och barnet/den unge. Det kommer ställa betydligt större krav på professionen och förutsättningar för att klara detta måste skapas inom socialtjänsten i stadsdelsnämnderna genom att särskilt arbeta för att minimera personalomsättningen bland socialsekreterarna. Ambitionen kan annars bli ett slag i luften. Ser vi på dagens Stockholm är situationen inte den bästa, socialsekreterarna är överhopade med arbete. En rad enkäter med berörda yrkesgrupper liksom stadens egen granskning visar att professionen är hårt ansträngd. Någon ljusning med högre anslag och möjlighet att anställa fler är för närvarande inte heller i sikte.

Barnets/den unges bästa ska gå i första hand och det är utmärkt att reglerna kring familjehemsvården av barn och unga stramas upp. Men utan att det samtidigt tillförs mer resurser har vi svårt att se hur staden ska kunna leva upp till de nya reglernas intentioner.

I förslaget saknas skrivningar kring samarbetet med skolan. Det torde inte vara obekant att det ofta finns problematik kring skolgången för placerade barn, även om de vistas i en familj, och det hade varit bra om riktlinjerna ägnat detta ett mer ingående intresse.

Funktionshindersrådet i socialnämnden påpekar att det också i familjehem finns barn och ungdomar med funktionsnedsättning. De behöver garanteras habilitering. Detta krav måste säkerställas.

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat:

1. att nämnden i huvudsak beslutar enligt förvaltningens förslag

2. att ett år efter ikraftträdandet redovisa en uppföljning av hur de nya riktlinjerna efterlevs runt om i staden

3. att därutöver anföra följande

Det är bra att FN:s barnkonvention är en av utgångspunkterna i de reviderade riktlinjerna för familjehemsvården av barn och ungdomar.

Det saknas emellertid tydlig information om artikel 12: barn har både rätt att få sin röst hörd, samt rätt till verkligt inflytande utifrån ålder och mognad. Det räcker alltså inte att lyssna på barnet, det ska synas i de insatser som beslutas hur barn – inte minst de äldre – har getts möjlighet att faktiskt vara med och påverka.

Det framgår inte heller på vilket sätt barn och ungdomar varit delaktiga i framtagandet av de nya riktlinjerna. Har barn/ungdomar med erfarenhet av placering i familjehem tillfrågats på något sätt? Det borde dokumenterats i så fall.

När det gäller familjehemsplacerade barns skolgång, inleds stycket med att ”Alla barn har rätt att få utbildning”. Men skollagen sträcker sig mycket längre än så; alla barn har enligt skollagen rätt att få den ledning och stimulans som behövs för att barnet ska nå så långt det är möjligt i sin kunskapsutveckling. Detta borde framgå av riktlinjerna för barn i samhällets vård, inte minst eftersom det generellt är mycket lägre förväntningar på dessa barn och det är en av de främsta skyddsfaktorerna att det går bra för barnet i skolan.

Flera goda förändringar, som ju är påkallade i och med lagändringar från 1 januari, t ex att barnet ska få besök minst fyra gånger årligen och att varje familjehemsplacerat barn ska ha en egen namngiven socialsekreterare, kommer att kräva mer ekonomiska resurser. Det är viktigt att de nya riktlinjerna följs upp. Inom ett år vore det rimligt att nämnden får en uppföljning om hur det har gått att följa de nya riktlinjerna.

§12 Motion om kontroll och uppföljning av båtuppläggningsplatser inom Stockholms stad - miljödiplomering av båtklubbar - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-230/2013

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 maj 2013.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Malte Sigemalm (S) som föreslår en rad olika åtgärder för att minimera negativa miljöpåverkan från båtklubbar och båtägare.

Förvaltningen stödjer förslaget om att staden ska ta fram en lista över produkter som bör fasas ut och är även positiv till förslaget om att staden tillsammans med båt­klubbarna genom­för informationsinsatser för att få båtägare att använda de minst miljöfarliga produkterna. Förvaltningen är däremot tveksam till förslaget om att utfärda ett s.k. Green Card till de båtklubbar som seriöst arbetar med miljöförbättrande åtgärder

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordförande Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordförande Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Motionen tar upp ett mycket angeläget ärende angående markföroreningar i samband med båtuppläggningsplatser. Det föreslås även att miljöcertifiering skulle bli möjlig och att som bevis för detta åtagande skulle kunna utfärdas ett s.k. Green Card som skulle gälla i 2 år.

Vi stödjer förvaltningen förslag men vill att motionen antas i sin helhet, dvs. att också delen med Green Card infogas i beslutet.

§13 Hemlöshetssamordnare i Stockholms stad kan öka kvalitet, snabbhet och effektivitet - remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-234/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 maj 2013.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en skrivelse från Ann-Katrin Åslund (FP) om att tillsätta en hem­löshetssamordnare i Stockholms stad.

Förvaltningen anser att staden redan idag arbetar aktivt både med att förebygga hemlöshet och att hitta hållbara lös­ningar för de hem­­lösa. Förvalt­ningen anser att staden bör avvakta den hemlöshets­­strategi som socialnämnden nu håller på att ta fram innan man tar ställning till frågan om att inrätta en befattning som hemlöshets­samordnare.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordförande Alexandra Östback (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamöterna Shadi Larsson och Barbro Borg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1.bifalla förslaget om att inrätta en hemlöshetssamordnare

2.och därutöver anföra följande

Miljöpartiet instämmer i att en hemlöshetssamordnare kan bidra till att arbetet för att minska hemlösheten kan göras effektivare. En fast bostad är ett grundläggande mänskligt behov, likt mat och kläder, och också en rättighet. I Stockholms stad finns närmare 3000 personer som saknar ett stadigvarande hem. Av dem är några hundra i en så utsatt situation att de behöver akuta insatser som härbärge.

Siffrorna minskar inte nämnvärt trots stora insatser från stadens sida, både inom enheten för hemlösa, i stadsdelsnämnderna och andra kommunala enheter. Antalet akut hemlösa, det vill säga de som sover ut eller på härbärgen och akutboenden, ökade med 24 procent på två år, från 386 personer år 2010 till 480 personer år 2012. Den gruppen är de hemlösa som far allra mest illa.

Hemlöshet är i grunden en bostadspolitisk fråga. Miljöpartiet vill att de hinder som idag finns för många att få en fast bostad ska undanröjas. Det behövs fler direktanvisningar av mark till de tre allmännyttiga bostadsbolagen att bygga fler hyresrätter. Generellt är det viktigt att det byggs fler små hyresrätter som alla har råd att hyra i Stockholm, av alla typer av hyresvärdar.

För att erbjuda en väg in till fast bostad för personer som idag inte släpps in på bostadsmarknaden, till exempel på grund av tidigare hyresskuldbetalningsanmärkning eller vräkning, ska Stiftelsen Hotellhem i Stockholm (SHIS Bostäder) starta en ny verksamhet med fasta kontrakt. De allmännyttiga bostadsbolagen ska årligen överlämna ett fast antal lägenheter för förvaltning till SHIS Bostäder.

För dem med en bakgrundsproblematik; till exempel missbruks- eller psykiska problem, är det viktigt med att stödinsatserna runt personen tydliggörs. Innan en lägenhet överlåts, genom Bostad Först eller som försökslägenhet, ska det upprättas en bindande överenskommelse om vilken myndighet eller organisation som ska göra vad när det inte fungerar. Där ska det tydligt anges vad som händer om problem uppstår, exempelvis som en konsekvens av ett återfall i missbruk eller en psykos som leder till störningar. Då ska det finnas ett bindande kontrakt mellan hyresgästen, hyresvärden, socialtjänsten, psykiatri och eventuell frivilligorganisation, om att hyresgästen är garanterad insats från detta nätverk.

Det vräkningsförebyggande arbetet ska dels vara direkt avsett att motverka vräkning och indirekt också fungera vräkningsförebyggande. De allmännyttiga bostadsbolagen ska fatta principbeslut om att förbjuda vräkningar av barnfamiljer. Verksamheter som boendestöd, budget- och skuldrådgivning samt personliga ombud ska utökas.

Arbetet med att motverka hemlöshet ska bygga på samarbete med frivilligorganisationer, aktuell forskning, beprövade erfarenheter och kunskap från personer med egen erfarenhet av hemlöshet.

Särskilt uttalande

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Eftersom hemlösa inte är en enhetlig grupp krävs flera olika former av insatser för att uppnå långsiktiga lösningar.

Ett viktigt steg är det pågående arbetet med att ta fram en hemlöshetsstrategi.

För att mera effektivt kunna genomföra denna strategi vore det på sin plats att inrätta en hemlöshetssamordnare i staden. Även fortsättningsvis kommer samordnaren att koordinera stadens insatser.

§14 Ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Kebab House på Sveavägen 41 – remiss från socialförvaltningen

Diarienummer 1.5.2.-292/2013

Stadsdelsnämndens beslut

1. Ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Kebab House till allmänheten mellan kl. 12:00-01:00 måndag – söndag inomhus och mellan kl. 12:00-01:00 måndag-söndag utomhus tillstyrks.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 maj 2013.

Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Kebab House Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§15 Revisionskontorets Årsrapport för Norrmalms stadsdelsnämnd 2012

Diarienummer 1.4.-195/203

Stadsdelsnämndens beslut

1. Årsrapporten besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2013.

Revisorerna för Norrmalms stadsdelsnämnd har avslutat revisionen av nämndens verksamhet år 2012. Revisorerna bedömer att det ekonomiska och verksamhetsmässiga resultatet är tillfredsställande. Nämnden har uppnått alla kommunfullmäktiges verksamhetsmål, utom målet ”Stockholms stad som arbetsgivare ska erbjuda spännande och utmanande arbeten”, vilket delvis uppnåtts. Revisionskontoret bedömer att nämnden har uppfyllt sina egna mål och bedrivit sin verksamhet inom tilldelad budget.

Nämndens styrning, uppföljning och kontroll är tillräcklig. Nämndens bokslut och räkenskaper för år 2012 bedöms vara rättvisande.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§16 Komplettering av inriktningsärende för förskolor och bostäder för personer med funktionsnedsättning i Hagastaden detaljplaneområde 1, kvarter 2-6

Diarienummer 2.6.-172/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Kompletteringen överlämnas till stadsledningskontorets förnyelseavdelning.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 maj 2013.

Stadsdelsnämnden fattade den 18 april 2013 beslut i ett inriktningsärende för förskolor och bostäder för personer med funktionsnedsättning i Hagastaden detaljplaneområde 1, kvarter -6. Stadsdelsnämnden ansökte då om stimulansbidrag från kommunstyrelsens ekonomiutskott om 500 tkr för förprojektering och projektering samt 100 tkr för beställarstöd för var och en av de planerade tre gruppbostäderna samt 100 tkr för var och en av de två planerade servicebostadsenheterna.

Stadsledningskontorets förnyelseavdelning har nu begärt en komplettering till ärendet med uppgifter om respektive projekt.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§17 Verksamhetsuppföljning på Vasens vård- och omsorgsboende

Diarienummer 1.2.1.-160/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 maj 2013.

Stadsdelsförvaltningen har genomfört en verksamhetsuppfölj­ning vid Vasens vård- och omsorgsboende. Förvaltningens bedömning är att de äldre på Vasen erbjuds vård och omsorg av god kvalitet. Bedömningen är att Attendo uppfyller avtalet men vissa delar i vården och omsorgen behöver förbättras ytterligare. Uppföljningsrapporten och en sammanställning av de åtgärder som ska vidtas bifogas tjänsteutlåtandet.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§18 Uppföljning av Norrmalms grupp- och servicebostäder

Diarienummer 1.2.1.-299/2013

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 maj 2013.

Förvaltningens samlade bedömning är att brukarna vid Norrmalms grupp- och servicebostäder erbjuds en god kvalitet. Samverkan mellan parterna fungerar väl och likaså entreprenörens samarbete med landstingets rehabilitering och andra vårdgivare. Mindre förbättringsåtgärder vad gäller hälso- och sjukvårdsuppgifterna kommer att åtgärdas med snar verkan. Entreprenören kommer att arbeta vidare med sitt utvecklingsarbete med att stärka formerna för delaktighet och inflytande för brukaren.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§19 Ekonomisk månadsuppföljning med prognos för maj

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2013.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. maj 2013 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för resten av året. Totalt beräknas ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§20 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms pensionärsråd den 13 juni 2013 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga protokollet till handlingarna.

§21 Protokoll från Norrmalms råd för funktionshinderfrågor

Stadsdelsnämndens beslut

Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshindersfrågor den 17 juni 2013 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga protokollet till handlingarna.

§22 Anmälan av inkomna och upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes;

1. Förvaltningens svar på protestskrivelse mot sommarstängning av Caféverksamheten på Riddarsporren. Dnr 1.2.3.-204/2013

2. Förvaltningens svar på medborgarförslag om datorer/surfplattor till alla skolklasser från förskola och uppåt. Dnr 1.2.4.-22/2013

3. Vidarebefordrat (till trafikkontoret) medborgarförslag om parkbänkar m.m. vid hörnet Karlbergsvägen, Norrbackagatan. Dnr 1.2.4.-226/2013

4. Vidarebefordrat (till trafikkontoret) medborgarförslag om busstrafiken på Odenplan. Dnr 1.2.4.-296/2013

5. Uppdaterad arkivinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning. Dnr 1.1.-196/2013

6. Socialstyrelsens protokoll fört vid inspektion av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, och förvaltningens yttrande. Dnr 1.2.1.-298/2013

7. Dom från Förvaltningsrätten i Stockholm om avslagen överklagan av hanteringen av Medborgarförslag om den upplevda situationen kring Stureplan. Dnr 1.2.4.-172/2012

8. Skrivelse från DHR, Stockholmsavdelningen, om långsam handläggning av hemtjänsts- och biståndsbeslut. Dnr 1.6.-259/2013

9. Protokollsutdrag § 14 från kommunfullmäktiges sammanträde den 27 maj 2013 om minoritetsremiss av delar av årsredovisningen 2012 samt gemensam IT-service. Dokid 34461

10. Protokollsutdrag § 17 från kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april 2013 om Positionspapper om EU, staden och stockholmarna. Dnr 1.5.1.-698/2011

11. Protokollsutdrag § 19 från kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april 2013 om Nytt IT-program för Stockholms stad. Dnr 1.5.1.-576/2012

12. Protokollsutdrag § 20 från kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april 2013 om Trygghets- och säkerhetsprogram för Stockholms stad 2013-2016. Dnr 1.5.1.-249/2012

13. Protokollsutdrag § 22 från kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april 2013 om Idrottspolitiskt program för Stockholms stad. Dnr 1.5.1.-311/2013

14. Protokoll från socialnämndens tillståndsutskott den 11 april 2013. Dokid 34380

15. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 7 maj – 4 juni 2013

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§23 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes;

Beslut

Besluts-fattare

Besluts-datum

Ev. dnr

Att öppna tillsynsärende på butiken Ara Tobak Sveavägen 106113 50 Stockholm avseende brott mot tobakslagen (felmärkt tobak)

Bengt-Enar Andersson

2013-05-03

1.3.1-255/2013

Avsluta åtgärdsärende avseende Ara Tobak Sveavägen 106113 50 Stockholm

Bengt-Enar Andersson

2013-05-23

1.3.1.-255/2013

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om Värdeautomater på Dovas /Lion Bar Svea, Stockholm

Bengt-Enar Andersson

2013-04-16

1.4-221/2013

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om Värdeautomater på Lion Bar Sveavägen 74

Bengt-Enar Andersson

2013-04-16

1.4-220/2013

Tillstyrkt remiss angående ansökan om alkoholserveringstillstånd i Restaurang Bon Bon Deli, Rådmansgatan 23

Christina

Rapp Lundahl

2013-05-02

1.5.2-225/2013

Tillstyrkt remiss angående ansökan om alkoholserveringstillstånd i Restaurang STF vandrarhem af Chapman & Skeppsholmen Flaggmansvägen 8

Christina

Rapp Lundahl

2013-05-02

1.5.2-218/2013

Tillstyrkt remiss angående ansökan om alkoholserveringstillstånd i Restaurang Espressino i City, Gamla Brogatan 20.

Christina

Rapp Lundahl

2013-05-02

1.5.2-237/2013

Tillstyrkt remiss angående ansökan om alkoholserveringstillstånd i Restaurang Döbelns Pasta Döbelnsgatan 34D

Christina

Rapp Lundahl

2013-05-21

1.5.2.-253/2013

Yttrande till Lotteriinspektionen gällande ansökan om tillstånd till restaurangkasinotillstånd på Solidaritet, Lästmakargatan 3

Bengt-Enar Andersson

2013-05-21

1.4.-297/2013

Yttrande till Lotteriinspektionen gällande ansökan om värdeautomater på Joe´s Sports &Grill.

Yttrande till Lotteriinspektionen

Bengt-Enar Andersson

2013-05-21

1.4.-274/2013

Yttrande till Lotteriinspektionen gällande ansökan om tillstånd till restaurangkasinotillstånd på restaurang Dubliner Holländargatan1

Bengt-Enar Andersson

2013-05-21

1.4.-293/2013

Yttrande till Lotteriinspektionen avseende ansökan om Förströelsespel Inferno Online Odengatan 60

Bengt-Enar Andersson

2013-05-21

1.4.-290/2013

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på Restaurang Montis, Hamngatan 37 Stockholm

Christina Rapp Lundahl

2013-05-28

1.5.2.-276/2013

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Voltaire PUB plan 1 Hötorget

Christina Rapp Lundahl

2013-05-28

1.5.2.-288/2013

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på restaurang Zocalo Regeringsgatan 20

Christina Rapp Lundahl

2013-05-28

1.5.2.-289/2013

Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Mother India Upplandsgatan 6

Christina Rapp Lundahl

2013-05-28

1.5.2.-285/2013

Yttrande gällande ansökan om tillstånd till restaurangkasinotillstånd på Pub Anchor, Sveavägen 90, Stockholm

Bengt-Enar Andersson

2013-05-30

1.4.-323/2013

Yttrande gällande ansökan om tillstånd till restaurangkasinotillstånd på Café Opera, Stockholm

Bengt-Enar Andersson

2013-05-30

1.4.-324/2013

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§24 Övriga frågor

Ledamoten Stephan Andrén (C) anmälde en skrivelse;
Bellevueparkens entréer och belysning.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till förvaltningen för beredning.

______________________

§25 Protokoll från sociala delegationens sammanträde

Stadsdelsnämndens beslut

Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sociala delegationens sammanträden den 29 maj och 17 juni 2013 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Alexandra Östback (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga protokollen till handlingarna.

_____________________