Din position: Hem > Stockholms stad > Skarpnäcks stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-08-29
(Se separat närvarolista)
Beslut
Stadelsnämnden fastställer förslaget till dagordning.
Anmäldes att stadsdelsnämndens protokoll från sammanträdet den 18 juni 2013 har justerats den 25 juni 2013
Avdelningschef Maria Laxvik informerade om att sommaren varit lugn i stadsdelen. 378 ungdomar fick sommarjobb via stadsdelsförvaltningens försorg.
Avdelningschef Maria Laxvik informerade om att det är en ny caféägare i Kulturhuset från och med nästkommande vecka.
Ersättare Eva Ångström (M) frågade hur de 378 sommarjobben fördelas mellan privat kontra offentliga utförare?
Avdelningschef Maria Laxvik svarade att både de kommunala utförarna och stadsdelsförvaltningen entreprenörer tagit emot sommarjobbande ungdomar. Maria Laxvik bad att få återkomma med en siffra för detta.
Ledamot Claes Elmgren (S) frågade hur många sökande det var till de sommarjobb som fanns i stadsdelen och hur detta fördelades inom stadsdelen och bland ungdomarna?
Avdelningschef Maria Laxvik bad att få återkomma med en svar på frågan.
Ledamot Christoffer Kuckowski (M) frågade om det kommer att göras en utvärdering av eller uppföljning av sommarjobben?
Avdelningschef Maria Laxvik meddelade att det kommer det att göras, den utvärderingen är dock inte klar än.
BESLUT
Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar följande:
Förslaget till revidering av delegationsordning godkänns.
Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande (dnr: 1.1.-237/13) daterat 2013-06-28.
Stadsdelsnämnden beslutade i november 2011 att anta en ny delegationsordning. I maj 2012 samt i december 2012 gjordes några mindre justeringar i delegationsordningen på grund av lagändringar och förändringar i organisationen.
Nu önskar förvaltningen göra en ny revidering på grund av lagändringar inom LSS samt organisatoriska förändringar inom förvaltningen.
Framlagda förslag till beslut
Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Beslutsgång
Stadsdelsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag till beslut.
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att fortsätta utredningen med inriktning att beställa en ny förskola
Ärendet redovisades i förvaltningens tjänsteutlåtande
(dnr: 2.6.-391/13) daterat 2013-08-05.
För att täcka det ökade behovet av förskoleplatser föreslår förvaltningen att en ny förskola byggs vid kv Borgarståndet,
Kanslersvägen 38. Kostnaden för den nya förskolan är beräknad till 40,9 mnkr och årshyran för hela förskolan blir ca 3,1 mnkr. Förskolan beräknas ha 108 barn i sex grupper.
Ordförande Kristina Lutz m.fl. (M), ledamot Daniel Forslund (FP) yrkar, ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt ledamot Josefin Morge (V) med instämmande av ersättare Ebba Krumlinde (C), bifall till ett förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) yrkar bifall till ett eget förslag till beslut.
Reservation
Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:
Att godkänna förvaltningens förslag till beslut med följande tillägg:
att bästa möjliga miljö- och klimat teknik används både för byggmaterial som för inom- och utomhusmiljö
att inte planera för att sex förskoleavdelningar ska använda samma huvudentré
Vid inriktning av nybyggnation, i detta fall en förskola, är det viktigt att beställa klimatsmart och giftfritt. Påminner om att Miljöpartiet avsatt 100 miljoner kronor till Fastighetsnämnden för energieffektivisering med plus-energi hus som målsättning.
Vi vill att förvaltningen ställer de högsta möjliga miljö- och klimatkrav på både utomhus som inomhusmiljö samt på val av byggmaterial. Vi erfar att SISAB, som ska uppföra angiven förskola, har en högsta miljöklassificering kallad Guld, vi utgår ifrån att den metoden används som ett minimum.
Vi planering är det viktigt att ta in synpunkter från andra stadsdelars nybyggen. Att låta alla barn och föräldrar på sex avdelningar använda samma huvudingång har ansetts som stökigt och problematiskt av föräldrar på förskolor som valt den lösningen. Vi vill därför bestämt avråda från det.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till svar på medborgarförslaget.
(dnr: 1.2.4.-290/13) daterat 2013-07-05.
Ett medborgarförslag har inkommit gällande hur stadsdelsnämnden tar hänsyn till olika grupper vid exploateringar och förslag om att arbeta för att rädda de gröna kilarna, mot en vägförbindelse mellan Bagarmossen och Skarpnäck samt bebyggelse vid Vinggatan. Stadsdelsnämnden behandlade remissen avseende ”Planprogram för sambandet mellan Bagarmossen och Skarpnäck” på sammanträdet 2012-08-28. I beslutet ställer sig stadsdelsnämnden bl.a. tveksamma till byggnation i delområde 4, d.v.s. området intill Vinggatan. Programmet har därefter inte behandlats i stadsbyggnads-nämnden. Då medborgarförslaget för övrigt främst är riktat till politiken tar förvaltningen inte vidare ställning i frågorna.
Särskilt uttalande
Nämnden i sin helhet lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Samtliga partier i Skarpnäcks stadsdelsnämnd har gemensamt krävt en tidig, bred och öppen medborgardialog i större exploateringsprojekt i stadsdelen, där de pågående planprogrammen för Bagarmossen-Skarpnäck och Hammarbyhöjden-Björkhagen är de mest centrala. En öppen samrådsprocess med berörda boende i stadsdelen är särskilt viktig i större exploateringsprojekt som dessa, och det är därför glädjande att så många boende i området har använt sig av möjligheten att delta vid öppna dialogmöten och lämna in skriftliga synpunkter till ansvariga förvaltningar.
Stadsdelsnämnden är angelägen att nya former för medborgardialog fortsätter att utvecklas och prövas vid kommande exploateringsprojekt, och att staden stärker metoderna för återkoppling av resultatet av genomförda samrådsmöten till både medborgare och politiker.
I Stockholms nya strategi för stadens gestaltning – Arkitektur Stockholm – har skrivningarna som beskriver vikten av tidiga och inkluderande medborgardialoger stärkts betydligt. Detta innebär att ansvariga förvaltningar som Exploaterings- och Stadsbyggnadskontoren nu kommer att utveckla öppnare och mer effektiva processer för att säkra en hög arkitektonisk kvalitet och delaktighet. I den nya strategin, som nu är under slutbehandling, betonas att lokal kunskap och lokala önskemål är viktiga planeringsunderlag vid alla byggprojekt och att slutresultatet blir bättre om det lokala perspektivet vägs in tidigt i planeringsprocessen. Strategin pekar också ut dialogen med barn och ungdomar som särskilt viktig för att ge dem en möjlighet att påverka sin framtida stad.
Skarpnäck stadsdelsnämnd ställer sig bakom dessa principer och vikten av att alla boende i stadsdelen får möjlighet att göra sin röst hörd i viktiga exploateringsprojekt.
(dnr: 1.2.4.-289/13) daterat 2013-08-05.
Ett medborgarförslag har inkommit gällande demokratiskapande åtgärder för Skarpnäcks stadsdelsnämnd. I förslaget föreslås att Skarpnäcks stadsdelnämnd antar ett eget valspråk och sprider det på till exempel muggar, tröjor och banderoller.
Förvaltningens uppfattning är att nämnden inte ska skapa ett eget valspråk utan ska följa den varumärkes- och kommunikations-strategi, som gäller för stadens samtliga verksamheter.
(dnr: 1.2.4.-255/13) daterat 2013-07-16.
Ett medborgarförslag har inkommit gällande dålig dränering på förskolan Opalen, Arkövägen 6. Vid nederbörd bildas en vattensamling på gården. Förvaltningen har beställt bättre dränering. Arbetet utförs under sommaren.
Detta tjänsteutlåtande överlämnas som svar på medborgarförslaget.
(dnr: 1.2.4.-232/13) daterat 2013-06-10
Medborgarförslaget som inkom till förvaltningen 2013-04-24 innehåller förslag om att bygga en simhall på en ledig tomt vid Horisontvägen i Skarpnäcks gård. Medborgarförslaget anmäldes på stadsdelsnämndens sammanträde 2013-05-23 och överlämnades till förvaltningen för beredning. Förvaltningen redogör för att idrottsnämnden har återlämnat den markanvisning som man fick 2008, då inga planer finns för att uppföra en ny simhall under överskådlig tid i Skarpnäck. Marken har istället anvisats av exploateringsnämnden till ett företag.
Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
De tre olika oppositionspartierna har tidigare agerat tillsammans för att en simhall ska byggas i Skarpnäck. När Allianspartierna i våras ändra tomtens inriktning och aviserade att en rörfirma skulle få byggrätt blev vi mycket upprörda, på lite olika sätt.
Förvaltningen skriver i sitt svar på medborgarförslaget ”att en simhall vore ett positivt tillskott för de boende inom Skarpnäcks stadsdelsområde” och vi delar den uppfattningen. Flera verksamheter borde kunna samsas på den stora tomten, precis så som förslagsställarna skriver.
Vi kommer att fortsätta driva frågan i den kommande områdesplaneringen för Bagarmossen och Skarpa by. I planering för fler bostäder ska viktig infrastruktur såsom kollektivtrafik, cykelbanor, förskola- och skola finnas med i planeringen från början, så ock en simhall, tycker vi.
Ledamot Josefin Morge (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Som förvaltningen skriver har det funnits en markanvisning för sim och idrottshall på den plats medborgarförslaget förordar en simhall men att det drogs tillbaka 2008 av Alliansen. Att moderaterna istället vill se en rörfirma på platsen är beklagligt då det är svårt att hitta en lämplig yta i kollektivtrafiknära läge inom Skarpnäcks stadsdelsområde samt östra söderort i stort för en simhall. Vänsterpartiet instämmer med medborgarförslaget att en simhall behövs och skulle kunna glädja många barn i vår stadsdel många år framöver varav vi varje år budgeterar för detta i stadshuset. Om vi vinner nästa val kan bygget starta.
Att det behövs arbetsplatser instämmer vi också i och har därför motionerat om detta i fullmäktige och gett förslag på att bland annat utveckla industriområdet i Skarpnäck med att t ex bygga ut det på höjden istället.
att fastställa förvaltningens förslag,
samt därutöver anföra följande:
I medborgarförslaget föreslås att en karta sätts upp utanför tunnelbanan i Skarpnäck för att hjälpa besökare att hitta i området. Vi tycker att det är ett bra förslag, men anser att trafik- och renhållningsnämnden bör titta på möjligheten att sätta upp kartor vid samtliga tunnelbanestationer i stadsdelsområdet.
Detta tjänsteutlåtande överlämnas till trafik- och renhållningsnämnden som svar på medborgarförslaget.
(dnr: 1.2.4.-224/13) daterat 2013-06-18.
Medborgarförslaget som inkom till förvaltningen 2013-04-22 innehåller ett förslag om att sätta upp en karta utanför tunnelbanan i Skarpnäck. Medborgarförslaget anmäldes på stadsdelsnämndens sammanträde 2013-05-23 och överlämnades till förvaltningen för beredning. Förvaltningen anser att det är ett bra förslag. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att vidarebefordra ärendet till trafik- och renhållningsnämnden för vidare handläggning.
Ordförande Kristina Lutz (M) yrkar bifall till ett gemensamt förslag från nämnden i sin helhet.
Stadsdelsnämnden beslutar enligt det gemensamma förslaget till beslut.
Detta tjänsteutlåtande överlämnas som svar på skrivelsen till idrottsnämnden.
(dnr: 1.6.-301/13) daterat 2013-06-18.
En skrivelse från ledamoten Claes Elmgren m.fl. (S) angående förutsättningarna att utöka en befintlig hundrastgård på Skarpnäcksfältet anmäldes på stadsdelsnämndens möte i maj 2013. Då marken är ”idrottsmark” och förfogas av idrottsförvaltningen föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden beslutar att vidarebefordra skrivelsen till idrottsnämnden för vidare handläggning.
Ordförande Kristina Lutz m.fl. (M), ledamot Daniel Forslund (FP) yrkar, med instämmande av ersättare Ebba Krumlinde (C), bifall till ett förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt ledamot Josefin Morge (V) yrkar bifall till ett gemensamt förslag till beslut.
Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt ledamot Josefin Morge (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till beslut enligt följande:
Oavsett vilken kommunal förvaltning som äger rådighet i denna fråga, finns det skäl för Stadsdelsnämnden att framhålla det önskvärda i att utöka den nuvarande hundrastgårdens yta. Detta givet om den tilltänkta ytan inte används för något annat ändamål. Vi vill understryka att hundrastgården används av många boende i hela stadsdelsområdet och att större hundrastgård därför skulle uppskattas och komma till väl användning.
(dnr: 1.5.1.-352/13) daterat 2013-07-02.
Äldreförvaltningen har fått i uppdrag att genomföra en översyn av nuvarande ersättningsmodell för vård- och omsorgsboenden.
Rådande system visar att ersättningsnivåerna varierar stort över staden. Förvaltningen stödjer äldreförvaltningens föreslag att det endast ska finnas två nivåer, en för somatisk vård respektive en för demensvård.
Ersättningsnivåerna ska fastställas i budget för 2014 och gälla från första januari 2014. Äldreförvaltningen menar att ersättning för lokalkostnader, parboende, regler om tomplatsersättning, ersättning för kost vid tillfällig frånvaro bör ses över.
Enligt äldreförvaltningen finns det en tidsvinst att göra, då biståndsbedömare inte behöver göra vårdbehovsmätningar. Den tidsvinsten föreslås användas till att göra både individ-uppföljningar och till att säkerställa att den enskilde får sina behov tillgodosedda i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter.
Förvaltningen menar att tidsvinsten räcker till att göra indi-viduella uppföljningar. För att säkerställa att den enskilde får sina behov tillgodosedda i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter bedömer förvaltningen däremot att ytterligare biståndsbedömare behöver anställas.
Förvaltningen uppmärksammar att vård- och omsorgsboendet, Hemmet för Gamla, måste följa ingånget avtal, enligt tidigare system och den nya ersättningen får införas när nytt avtal skrivs, alternativt förlängs.
Vice ordförande Ewa Larsson m.fl. (MP), ledamot Claes Elmgren m.fl. (S) samt ledamot Josefin Morge (V) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Vi ser stora praktiska och andra vinster med att endast ha två ersättningsnivåer. Vi förutsätter dock att den nya modellen redan från början blir föremål för noggrann uppföljning så att ersättningsnivåerna blir så rätt som möjligt. Såväl brukares som utförares erfarenheter och behov måste tillvaratas. Då eventuella justeringar kan behöva övervägas efter en tid måste beredskap finnas för detta.
(dnr: 1.5.1.-351/13) daterat 2013-07-02.
En statlig utredning har lämnat förslag angående fyra olika frågor om medborgarskap; det svenska medborgarskapets betydelse,
medborgarskapsceremonier, ökade möjligheter till svenskt medborgarskap för barn och unga samt en snabbare möjlighet till svenskt medborgarskap genom språkbonus.
Förvaltningen ser positivt på de föreslagna förändringarna. Förslagen bedöms ha begränsad påverkan på stadsdelsförvaltningens arbete.
Den statliga utredningen som regeringen tillsatte i januari 2012 har nu kommit fram till ett antal slutsatser om det svenska medborgarskapet. Förslag har lämnats på fyra olika frågor om medborgarskap; medborgarskapet betydelse, medborgarskapsceremonier, ökade möjligheter för medborgarskap för barn samt en snabbare möjlighet till medborgarskap genom språkbonus Vi tycker att förslagen och de slutsatser som redovisas angående det svenska medborgarskapets betydelse i förhållande till definitionen av medborgarskapet och dess relation till MedbL är betydelsefulla och kloka. Vi tycker även att förslagen om medborgarskapsceremonier är centrala för att inkludera och öka gemenskapen mellan nya svenska medborgare. Detta är än viktigare under ett läge där främlingsfientliga partier vinner allt mer mark.
Vi har under lång tid arbetat för att stärka rätten till medborgarskap för barn. Vi har vid flera tillfällen påtalat orimligheten i att flera barn lever år efter år som papperslösa trots att de är födda här och känner mer gemenskap med Sverige än något annat land. Därför är utredningens förslag mycket glädjande och vi hoppas på snabbt genomslag.
Dock är vi mycket kritiska till förslaget om språkbonus. Vi menar att förslaget utgår ifrån en felaktig syn på varför folk vill lära sig ett språk, antingen med piska eller med morot, en uppfattning vi inte delar. Generellt när människor kommer till Sverige är de mycket medvetna om vikten av att lära sig det svenska språket och gör allt de kan för att lyckas. Vi kommer därför fortsätta att jobba för att Sfi-undervisningen ska ges ett större anslag.
I sammanhanget är det viktigt att påpeka att det i dag reda finns en sfi-bonus som gynnar de som redan är studievana. Bonusen har negativ påverkan på de personer som saknar utbildningsbakgrund eller är analfabeter då de i många avseenden kämpar lika mycket men ändå inte får någon chans till bonus. För oss handlar det om demokratiska värden, människosyn och om varför människor vill lära sig ett språk.
(dnr: 1.5.1.-317/13) daterat 2013-07-18.
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om meddelarfrihet i världsklass till nämnden. Nämnden har fått en förlängd remisstid till den 30 augusti 2013.
Av motionen framgår att motionärerna anser att det måste ställas höga krav på inspektion och uppföljning när en stor andel kommunal verksamhet drivs på entreprenad. Vidare framförs vikten av att det ställs krav på meddelarfrihet hos entreprenörerna.
Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ger stadsledningskontoret i uppdrag att se över samtliga avtal med privata entreprenörer inom staden. Kontoret föreslås också få i uppdrag att omförhandla avtal där meddelarfrihet inte finns angiven, så att de anställda hos entreprenörer har samma meddelarfrihet som de som är anställda av kommunen.
Det måste vara en självklar utgångspunkt att all skattefinansierad verksamhet som bedrivs på uppdrag av den kommunala sektorn ska omfattas av meddelarskydd. Detta skydd är en omistlig del i den svenska offentlighetsprincipen och fyller en central roll i att värna ett öppet samhälle där rättssäkerhet, effektivitet och kvalitet sätts i centrum.
Meddelarskyddet ger meddelaren en rätt till anonymitet, men det förbjuder också myndigheter och andra allmänna organ att efterforska vem som har lämnat ett meddelande för publicering.
Meddelarskyddet förbjuder också arbetsgivare eller andra uppdragsgivare att vidta åtgärder som medför negativa konsekvenser för meddelaren, till exempel uppsägning eller disciplinpåföljd. Dessa delar i meddelarfriheten avser i dagsläget endast ingrepp från det allmännas sida, dvs statliga myndigheter och kommuner. Privatanställda omfattas i regel inte av detta skydd i förhållande till sin arbetsgivare.
I avvaktan på att gällande lagstiftning ses över och ändras så att alla anställda, oavsett huvudman, som arbetar med skattefinansierad verksamhet ska omfattas av meddelarskyddet bör Stockholms stad på bästa sätt verka för att ett motsvarande skydd regleras för all den verksamhet som är skattefinansierad och bedrivs på uppdrag av det allmänna
(dnr: 1.5.1.-274/13) daterat 2013-07-08.
En rapport över arbetet med att uppfylla kommunfullmäktiges beslut om Vision Järva 2030 och stadsledningskontorets tjänsteutlåtande med förslag om hur ytterstadsarbetet ska drivas vidare har sänts till stadsdelsnämnden på remiss.
Stadsledningskontoret menar i sitt tjänsteutlåtande att arbetet med Järvalyftet har tagit viktiga steg framåt under de första fem åren och att arbetet bör fortsätta. Vidare redovisas olika projekt som genomförts inom de områden som kommunfullmäktige slagit fast. Stadsledningskontoret anser vidare att det fortsatta arbetet med Vision Järva 2030 bör ha en starkare koppling mot arbetsmarknad, näringsliv och utbildning samt att det politiska ansvaret för uppföljning, utförande och samordning av stadens ytterstadsarbete ges direkt till kommunstyrelsen och att den särskilda politiska styrgruppen avvecklas. Förvaltningen anser att det är positivt att ansvaret för samordning och uppföljning av ytterstadsarbetet flyttas till kommunstyrelsen, som har en samordnande uppgift inom staden. Detta leder till en mer transparant styrning och beslutsprocess.
Förvaltningen instämmer i att det fortsatta arbetet i ytterstaden bör ha starkare koppling mot arbetsmarknad, näringsliv och utbildning. Det är också mycket viktigt att det ges möjligheter för en långsiktig uthållighet i arbetet.
Vi delat förvaltningens synpunkt att satsningar i ytterstaden ska ha stark koppling till skola, arbetsmarknad och näringsliv, en synpunkt vi också framfört i den referensgrupp vi ingått i.
Vi tycker också att det är positivt att ansvar för samordning och uppföljning flyttas till ett politiskt organ med beslutanderätt, så som kommunstyrelsen. De olika partierna ges då tydlig insyn och mandat att öppet driva fördelningspolitik.
När nu ytterstadsarbetet inordnas i stadens ordinarie utvecklingsarbete kan de olika stadsdelarna själva komma in med förlag till förbättrade åtgärder, vi finner det dock oklart hur medel sedan kommer att fördelas. För oss är det viktigt att erhållna medel ges möjlighet till långsiktiga förbättringar. De förbättrande insatserna ska ju kunna leva vidare utan extra medel, här ser vi risk för ”snuttifiering”, en egen pott medel att själva råda över för ytterstadssatsningar kan vara en lösning på det problemet.
Hela remissen handlar dock mest om Järvalyftet och verkar vara en utvärdering av den satsningen. Om det har vi inga åsikter lokalt i Skarpnäck, vårt inlägg ska ses utifrån de insatser som vi gjort och gör via Skarpnäckslyftet och våra möjligheter att lyfta vidare.
Ledamot Claes Elmgren m.fl. (MP) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Järvalyftet innehåller många goda initiativ. Men samtidigt finns mycket som inte går åt rätt håll. Nedmonteringen av den lokala servicen på Järvafältet har fortsatt under borgerligt styre, arbetslösheten och upplevelsen av utanförskap är alltjämt stor. Medborgarna på Järvafältet har gång på gång lyft fram att de inte alltid upplever sig som delaktiga i de projekt som sjösatts från politiskt håll i deras områden. Den begränsade forskning som finns tillgänglig pekar dessutom på att en alltför stor tilltro satts till att insatser i den fysiska miljön ska lösa sociala frågor.
En politik för en blomstrande förort måste tydligare inkludera de boende och deras upplevelser, synpunkter och behov. Den lokala demokratin måste stärkas. Det är inte heller hållbart med alltför avgränsade projekt och tillfälliga satsningar: långsiktighet och medel för varaktiga insatser behövs. Stadsdelsnämnderna bör härvidlag ges ökat inflytande, snarare än att kontrollen och makten i Stockholm centraliseras till Stadshuset, vilket också kan borga för mer kontinuitet i satsningar på ytterstaden. Det vore också önskvärt med att medel avsattes, i en förlängning av Järvalyftet, för oberoende forskning och utvärdering kring de effekter som satsningen haft.
(dnr: 1.5.1.-249/13) daterat 2013-07-12.
För att säkerställa kvalitet och likabehandling i handläggningen av ärenden som rör våld i nära relationer har ett förslag till riktlinjer tagits fram av Socialförvaltningen. I förslaget förtydligas socialtjänstens ansvar i ärenden där våld förekommer.
Utifrån regional samverkan inom området skriver stadsdels-förvaltningarna i Enskede-Årsta-Vantör, Skarpnäck och Farsta ett gemensamt svar på remissen. Förvaltningarna ställer sig positiva till riktlinjerna och dess krav på professionell handläggning, bedömning och stödinsatser men betonar att de förtydligade kraven innebär utökade resursbehov.
Vi tycker att det förslag till riktlinjer som tagits fram av Socialförvaltningen på ett kvalitativt och professionellt sätt kommer att bidraga till att arbetet med ärenden som rör våld i nära relationer kommer kunna utvecklas. I de föreslagna rutinerna lyfts likvärdighet fram som ett viktigt värde att arbete utefter, detta för att garantera att alla berörda parter i staden får samma förutsättningar. Dessutom föreskriver de föreslagna rutinerna att den våldsutövande parten måste ta ansvar för att upphöra med våldet och till detta ska den hjälp som är nödvändig erbjudas. Alla dessa förtydligande rutiner stärker handläggarna i arbetet med att stödja och hjälpa de berörda parterna på ett tillfredställande sätt. Vi instämmer med förvaltningen att dessa förtydligande rutiner kommer att innebära ett ökat behov av resurser och organisatoriska förändringar
(dnr: 1.5.1.-296/13) daterat 2013-06-18
En remiss angående förslag på riktlinjer för övergångar mellan förskola och skola i Stockholms stad har inkommit till stadsdelsnämnden. I Stockholm är det vanligt att barn från samma förskola går vidare till olika skolor och att skolorna får barn från många förskolor. Utifrån det har det framkommit behov av övergripande riktlinjer och lokala handlingsplaner.
Förvaltningen är positiv till förslaget om riktlinjer för övergångar mellan förskola och skola i Stockholms stad. Förvaltningen instämmer om grundprincipen att skolans verksamheter ska kunna ta emot alla barn i förskoleklass det år de fyller sex år.
Vi är oroade över det faktum att kontakten mellan förskolorna och skolorna fungerar så dåligt. Det är självklart viktigt att kontakten förbättras för att verksamheterna ska utvecklas i en god riktning. Ärendet visar på en baksida av valfriheten.
Det är positivt att man har tagit fram riktlinjer och lokala handlingsplaner för att avhjälpa problemet, men man behöver agera mer kraftfullt för att inte riskera barnens utveckling och lärande. Exempelvis genom att ge verksamheterna resurstillskott.
De administrativa rutinerna som föreslås är ambitiösa men riskerar att bli svåra att hinna med på förskolorna.
Skarpnäcks stadsdelnämnd beslutar att överlämna detta tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen.
(dnr: 1.5.1.-312/13) daterat 2013-06-13.
En motion som föreslår att stadsdelsförvaltningen i Skarpnäck själva på försök får ansvara för hela stadsdelens skötsel av gator, parkvägar, parker, torg, m.m. har sänt till stadsdelsnämnden på remiss. Förvaltningen anser att det finns fördelar med att snöröjning och renhållning av gatumark sköts lokalt. Kontroller och uppföljning av entreprenörens arbete kan snabbt genomföras. Vid brister kan styrning och omprioriteringar göras skyndsamt. Ett eventuellt försöksprojekt bör utökas och gälla ytterligare något stadsdelsområde för att få ett bredare underlag att jämföra den centraliserade verksamheten med.
Ordförande Kristina Lutz (M), ledamot Daniel Forslund (FP) med instämmande av ersättare Ebba Krumlinde (C) lämnar ett särskilt uttalande enligt följande:
Vinterväghållningen inom Skarpnäcks stadsdelsområde har under flera vintrar i rad varit bristfällig. Att stadens entreprenörer under kortare perioder med ovanligt intensivt snöfall kan ha svårt att hålla gatorna fria från snö kan vara förståeligt i det akuta skedet, men Allianspartierna ser med stor oro på hur bristerna inom vårt område har eskalerat under den senaste vintern när en ny entreprenör övertog ansvaret för snöröjningen av gatunätet. Bristande ledning och lokalkännedom ledde till oacceptabla fördröjningar i snöröjningen över hela Söderort. Bristerna kan inte enbart hänföras till att snöfallet den 5 december 2012 var det värsta som Stockholm upplevt på över 50 år.
Förvaltningens svar på Ewa Larssons (MP) motion ”Lokalt ansvar för snöröjning och jämställd skötsel av gator och parkvägar i stadsdelen Skarpnäck” är välbalanserat och belyser såväl fördelar som nackdelar med en eventuell överföring av ansvaret för snöröjning till lokal nivå. Det är dock viktigt att understryka att ett eventuellt pilotförsök inte kan påbörjas förrän gällande avtal med nuvarande entreprenör har löpt ut, och dessutom måste föregås av en grundlig analys av de finansiella konsekvenserna. Det ursprungliga syftet med en centraliserad upphandling var att öka effektiviteten och utnyttja våra skattemedel på ett mer ansvarsfullt sätt, men om kvaliteten brister måste andra alternativ övervägas. Då kan även en återgång av ansvaret till lokal nivå behöva diskuteras och prövas i en pilotstudie.
Skarpnäcksalliansen vill understryka vikten av att staden ständigt gör en aktiv kvalitetsuppföljning så att ingångna avtal följs och att entreprenörerna levererar den kvalitet medborgarna har rätt att förvänta sig. Stadsdelsförvaltningen gjorde under vintern 2012/13 berömvärda insatser med dagliga kontroller och kontakter med Trafikkontoret. Genom en aktiv kontroll av entreprenörens arbete, den centrala upphandlingen till trots, fick förvaltningen entreprenörerna att rätta till, omprioritera och lova att återställa där man orsakat skador.
Månadsrapporten för januari-juli 2013 läggs till handlingarna.
(dnr: 1.2.1.-123/13) daterat 2013-08-15
Förvaltningen prognostiserar ett underskott om 0,9 mnkr före resultatöverföring och ett nollresultat efter resultatöverföring.
Detta tjänsteutlåtande anmäls och läggs till handlingarna.
(dnr: 1.2.1.-276/13) daterat 2013-06-28
Äldreförvaltningen ansvarar för upphandling av privat hemtjänst enligt lagen om valfrihet (LOV). Skarpnäcks stadsdelförvaltning har uppföljningsansvar för ett antal av dessa hemtjänstenheter i privat regi. Uppföljningarna har gjorts under våren och försommaren 2013. Hemtjänst-enheterna följs upp enligt en uppföljningsmodell som beslutats i kommunfullmäktige.
Förvaltningen bedömer att samtliga enskilda utförare följer stadens avtal och bedriver en fungerande verksamhet utifrån genomförd uppföljning. Andelen genomförandeplaner varierar. Genomförandeplanerna är ett fortsatt utvecklings-område som kommer att granskas vid kommande uppföljningar.
Anmäldes protokoll och minnesanteckningar enligt förteckning (bilagd § 24).
Skarpnäcks stadsdelsnämnd lägger anmälan till handlingarna
Anmäldes en skrivelse från stadsdelsnämnden i sin helhet angående behovet att rusta upp Byälvsvägen i Bagarmossen
Skarpnäcks stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till Trafikkontoret för vidare handläggning.
Anmäldes en skrivelse från ledamot Josefin Morge (V) angående Hemmet för Gamla
Skarpnäcks stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för vidare handläggning.
Anmäldes protokoll från nämndens råd i förteckning
(bilagd § 26).
Skarpnäcks stadsdelsnämnd beslutar att medborgarförslagen (dnr 1.2.4.-388/13) överlämnas till stadsdelsförvaltningen för vidare handläggning.
Anmäldes i förteckning inkomna och utgående skrivelser, remisser m.m.
(bilaga § 28).
Skarpnäcks stadsdelsnämnd uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna skrivelserna, remisserna m.m.
Anmäldes beslut i delegation enligt förteckning
(bilaga § 29).
Yttrande till Skolinspektionen dnr 45-2013-3769
Sekretess
Anmäldes protokoll från sociala delegationen
2013-06-05, 2013-06-26, 2013-07-17, 2013-08-07.