Din position: Hem > Stockholms stad > Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-08-25
Datum för justering: 2005-09-01
Birger Nicander
nämndsekreterare
Magnus Dannqvist (s)justerande
Henrik Ehrenberg (kd)
justerande
Närvarande:
Magnus Dannqvist (s), ordförande
Cecilia Andersson (s)
Lars-Göran Carlsson (s)
Sonja Mogert (s)
Raymond Staedel (s)
Åsa Öckerman (mp)
Henrik Ehrenberg (kd), vice ordförande
Lars Svärd (m)
Lena kling (fp)
Lillemor Tholander (fp)
Tjänstgörande ersättare
Solveig Ott (s)
Michael Hultman (fp)
Per Johansson (fp)
Ersättare
Per-Åke Pettersson (s)
Lillemor Forsslund (s)
Sunthorn Vongnongvar (s)
Rana Khosravi (s)
Patrik Slimane (mp)David Lindberg (kd)
I tjänsten
Monika Viklander, stadsdelsdirektör
Birger Nicander, nämndsekreterare
Åsa Berntsson, avdelningschef, §§ 159-182
Anders Lindström, avdelningschef, §§ 159-172
Göran Sjödin, avdelningschefchef,
§§ 159-165 175-182
Margaretha Selin, avdelningschef, §§ 159-179
Ariane Andersson, utredare, §§ 159-179
Lena Skott, utredare, §§ 159-179
Patrik Ståhl, utredare, §§ 159-173
Ingeli Schneider, registrator, §§ 159-179
Ej närvarande:
Per Sundgren (v), anmält förhinder
Marie Ljungberg Schött (m), anmält förhinder
Niklas Kristoffersson (m), anmält förhinder
Rose-Marie Carlsten Lundmark (v), anmält förhinder
Linda Hillner (m), anmält förhinder
Sussanne Sjöblom (m)
Patrik Wallnäs (m)
Under sammanträdet har allmänheten rätt att närvara under §§ 159-179
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) utses att tillsammans med vice ordföranden Henrik Ehrenberg (kd) justera dagens protokoll.
Stadsdelsnämnden fastställer dagordningen med tillägg av följande beslutsärende:
- Delegationsförteckning, individ och familj samt barn och ungdom.
Anmäles att stadsdelsnämndens protokoll fört vid sammanträde den 16 juni 2005 justerats.
Svar på återremiss från stadsdelsnämnden § 112/2005 och återtagande av hemställan hos kommunstyrelsen
Beslut
1. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner svaret på nämndens återremiss enligt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 5 augusti 2005.
2. Vantörs stadsdelsnämnd återtar hemställan hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om ett godkännande av en nybyggnad av förskolan Kvarntorpsgränd 13 samt ansökan om stimulansbidrag för densamma.
Ärende
Förvaltningen redovisar i detta tjänsteutlåtande kompletterande uppgifter rörande nybyggnation av förskolan Kvarntorpsgränd 13 som stadsdelsnämnden efterlyste i en återremiss av ärendet den 19 maj 2005. Stadsledningskontoret har sedan tidigare givit nämnden i uppdrag att utreda om det s.k. G-huset i Hagsätraskolan kan utgöra en mer kostnadseffektiv lösning än nuvarande förslag. Med anledning av att ytterligare information har framkommit i ärendet anser förvaltningen att det finns skäl att avvakta med beslut och planering för förskolan Kvarntorpsgränd 13 och att det fortsatta planeringsarbetet istället inriktas på G-huset.
Ärendets beredning
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 5 augusti 2005 med diarienummer 402-044/2005.
Förslag till beslut
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar bifall till förvaltningens förslag.
1. Vantörs stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att påbörja projektering för ombyggnation av Hagsätraskolans G-hus till förskola, enligt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 5 augusti 2005.
2. Vantörs stadsdelsnämnd ansöker om stimulansbidrag hos kommunstyrelsens ekonomiutskott motsvarande 0,1 mnkr för beställarstöd och 0,5 mnkr för förprojektering och projektering.
Samt anför därutöver:
I inriktningsbeslutet för ombyggnaden av G-huset till förskola tas en betydande del av grönområdet kring skolgården i anspråk för en säker angöring av fordons-transporter till förskolan. Nämnden anser att i den fortsatta planeringen bör detta kompenseras inom skolområdet tillsammans med en upprustning av skolgården. Detta bör ligga som en del i projektets budget.
Förskolan Kvarnen vid Kvarntorpsgränd 13 evakuerades till en paviljong hösten 2002. Gatu- och fastighetsnämnden beslutade den 11 mars 2003 om att riva den befintliga förskolan. Efterföljande utredningar om nybyggnation av förskolan Kvarntorpsgränd 13 samt alternativa placeringar har behandlats av nämnden vid ett flertal tillfällen. Förvaltningen anser att det finns skäl att avvakta med planeringsarbetet för förskolan Kvarntorpsgränd 13 och istället påbörja ett projekteringsarbete för G-huset vid Hagsätraskolan. Inriktningen är i enlighet med kommunfullmäktiges uppdrag om ett kostnadseffektivt och kreativt nyttjande av lokaler i arbetet med utbyggnaden av förskolor.
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 5 augusti 2005 med diarienummer 402-312/2005.
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar bifall till förvaltningens förslag och som tillägg en anförandetext.
Åsa Öckerman (mp) yrkar bifall till förvaltningens förslag och Magnus Dannqvist (s) anförandetext.
Lars Svärd (m), Lena Kling m fl (fp) och Henrik Ehrenberg (kd) yrkar bifall till Magnus Dannqvist (s) anförandetext.
1. Vantörs stadsdelsnämnd förordnar rättegångsombud enligt förslag från stadsledningskontorets juridiska avdelning daterat den 29 juli 2005.
Juridiska avdelningen har sedan 1997 en fullmakt för avdelningens ombud att företräda nämnden inom dess förvaltningsområde. Avdelningen hemställer nu om en ny rättegångsfullmakt med hänsyn till de personella förändringar som ägt rum inom avdelningen.
Se tjänsteutlåtande från Monika Viklander, stadsdelsdirektör daterat den 5 augusti 2005 med diarienummer 003-311/2005.
Revidering av delegation
1. Stadsdelsnämnden beslutar att delegera förtecknade ärenden och ärendegrupper 5.1- 6.8 enligt förteckning i bilaga 1 till förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 15 augusti 2005 till stadsdelsnämndens ordförande, sociala delegation och anställda.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att delegera förtecknade ärenden och ärendegrupper 3.1- 3.58 enligt förteckning i bilaga 2 till förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 15 augusti 2005 till stadsdelsnämndens förvaltningschef.
3. Stadsdelsnämnden beslutar ge förvaltningschefen rätt att vidaredelegera de ärenden och ärendegrupper 3.1- 3.58 enligt förteckning i bilaga 2 till förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 15 augusti 2005 till annan anställd.
4. Anmälan av beslut skall ske i enlighet med delegations-förteckningen.
Strategi- och planeringsavdelningen har i samråd med berörda verksamheter gjort en översyn av gällande delegationsförteckning. Översynen visar på ett antal förändringar i författningar och organisation som föreslås medföra konsekvens-förändringar i stadsdelsnämndens delegationsförteckning. Målsättningen med förslag till förändringar är att arbetet i verksamheterna skall bedrivas på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 15 augusti 2005 med diarienummer 002-317/2005.
Svar på remiss från socialroteln, kommunstyrelsen
1. Vantörs stadsdelsnämnd är positiv till motionens förslag till beslut och åberopar i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 juli 2005 som svar på remissen om en gemensam databas för äldreboenden i Stockholms län.
Socialroteln har remitterat Vantörs stadsdelsnämnd en motion om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna för en gemensam databas med sökförfarande för äldreboenden. Förvaltningen föreslår att nämnden ställer sig positiv till uppdraget. En gemensam databas kan vara av intresse för de anhöriga, men utformningen av och kostnader för databasen behöver belysas innan man kan ta ställning till om en sådan bör inrättas.
Se tjänsteutlåtande från Margaretha Selin, avdelningschef daterat den 11 juli 2005 med diarienummer 504-125/2005.
Särskilt uttalande
Henrik Ehrenberg (kd), Lars Svärd (m) och Lena Kling m fl (fp) anmäler särskilt uttalande enligt följande:
De flesta människor lever ett friskt och aktivt liv långt upp i åldrarna. De både kan och vill vara med och fatta beslut. Valfriheten för de äldre skall därför öka och genom en större mångfald av äldreboenden kan det göras möjligt. En äldrepeng underlättar äldres möjlighet att påverka sin egen boendesituation och en sådan bör införas i Stockholm. Grundläggande för den framtida äldre-omsorgen måste vara att göra fler delaktiga i arbetet. Att enbart tro att kommunala monopol och bristande valfrihet kommer att skapa grogrund för delaktighet och medmänsklighet är naivt. Synsättet att enbart offentlig verksamhet kan sköta äldreomsorg måste brytas. Samtidigt måste det offentliga åtagandet definieras så att den enskilde vet vad hon/han kan förvänta sig för stöd och vilka möjligheter som finns att göra egna val. I Stockholm kan de äldre sedan några år välja vem som skall utföra hemtjänsten. En av de äldre uppskattad utveckling som innebär att de kan vara delaktiga i beslut om insatser som skall ske i deras hem. En självklarhet kan man tycka men äldre personer är många gånger vana vid att bli beslutade åt. Stockholm stad bör nu gå vidare och vara initiativtagare till en samverkan inom Stockholms län för utarbetande av en databas som anger olika äldreboenden. I denna information skall finnas uppgifter om belägenhet och tydliga kvalitetskriterier, uppnådda mål samt möjlighet att ansöka om boende.
1. Vantörs stadsdelsnämnd avvisar utredningen förslag om centralt bedömningskansli och åberopar i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2005 som svar på remissen om resursfördelningssystem för omsorg om personer med funktionshinder.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Allt bistånd till enskilda personer ligger idag lokalt ute i stadsdelarna tillsammans med tillhörande betalningsansvar. Tillsynen av denna bistånds- bedömning sker bland annat av stadens egna revisorer men även av utomstående bedömare. Översynen lämnar inga fullgoda argument för att dela ansvaret för bedömning och betalningsansvar för just denna grupp översynen avser, varför förslaget avvisas. Nämnden anser att all biståndsbedömning med lokalt betalningsansvar skall ha en lokal bedömning.
Stadsledningskontoret har remitterat Vantörs stadsdelsnämnd en översyn av resursfördelningssystem för omsorg om personer med funktionshinder. Översynen drar upp principerna för ett nytt fördelningssystem för prestationsrelaterat anslag och för avlösarservice. I översynen föreslås att ett centralt nivåbedömningskansli inrättas och att fördelningssystemet inte längre ska omfatta ersättning av faktiska kostnader utan enbart ska omfatta schablonersättning. När det gäller avlösarservice förordar översynen att ersättningen för denna förs över till det fasta anslaget. Förvaltningen föreslår att nämnden i huvudsak ställer sig positiv till förslaget samtidigt som nämnden framhåller att den är tveksam till att faktiska kostnader inte ska ersättas i de högsta omsorgsnivåerna.
Se tjänsteutlåtande från Margaretha Selin, avdelningschef daterat den 12 juli 2005 med diarienummer 505-268/2005.
Ordföranden Magnus Dannqvist m fl (s) och Åsa Öckerman (mp) yrkar att nämnden avvisar utredningen förslag om centralt bedömningskansli och i övrigt åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2005 samt föreslår som tillägg en anförandetext.
Lena Kling, m fl (fp) Lars Svärd (m) och Henrik Ehrenberg, (kd) yrkar bifall till eget förslag till remissvar.
Beslutsgång
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) ställer yrkandena mot varandra och finner bifall till eget förslag.
Reservation
Lars Svärd m fl (m), Henrik Ehrenberg (kd) och Lena Kling m fl (fp) reserverar sig till förmån för eget förslag till beslut.
Lena Kling, m fl (fp) Lars Svärd (m) och Henrik Ehrenberg, (kd) anmäler särskilt uttalande likalydande med eget förslag till remissvar enligt följande:
Staden ska skapa förutsättningar för att ge de funktionshindrade så stor valfrihet som möjligt. Alla människor skall tillförsäkras integritet, självbestämmande och delaktighet, oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte. Människor med funktionsnedsättning skall, så långt det är möjligt ha, samma möjligheter som alla andra att leva ett självständigt liv samt ha ett arbete att gå till. Alla ska känna sig trygga mot alla former av diskriminering. Tyvärr finns det stora problem och brister när det gäller funktionshindrades situation. Det gäller tillgänglighet, brist på gruppbostäder, väntetider för hjälpmedel och så vidare. Därför behövs en politisk vilja och strategi för att nå förändring. Valfriheten skall öka inom omsorgen om funktionshindrade. Kundval har införts inom hemtjänsten och inom ledsagarservice och avlösarservice. Valfrihet även inom de särskilda boendeformerna skall införas. På vissa områden, inte minst inom de dagliga verksamheterna, innebär förslaget direkta försämringar av den lilla valfrihet som råder i dag. Detta är oacceptabelt. De funktionshindrade har rätt till likvärdig vård, omsorg och service oavsett var i staden de bor. Enligt Socialtjänstlagen ska kommunen medverka till att den enskilde får en meningsfull sysselsättning samt får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra. Ett problem i stadens egen verksamhet gäller bristerna i samordningen med andra huvudmän. Ett påtagligt problem för vissa brukare inom socialpsykiatrin gäller den stadsdelsarrest de upplever finns när det gäller deras möjlighet att nyttja daglig verksamhet i andra stadsdelsnämndsområden än där de själva bor. Denna stadsdelsarrest måste upphävas.
Svar på remiss från stadsledningskontoret
1. Vantörs stadsdelsnämnd avvisar förslaget om att inrätta tre ”Navigatorcentra” och åberopar i övrigt förvaltningens tjänste-utlåtande daterat den 15 juli 2005 som svar på remissen från stadsledningskontoret.
Nämnden välkomnar idén med centralt register för att följa upp ungdomar i 16-19 års ålder. Nämnden har under innevarande mandatperiod arbetat med att försöka finna former för att kunna kontakat och arbeta med denna grupp.
Nämnden vill även kraftigt understryka vikten av att arbetet förläggs lokalt i stadsdelarna, gärna i samarbetsprojekt typ Arbetsforum Sydost, men avvisar tanken med så kraftigt centraliserade centra som skissas i förslaget.
Stadsledningskontoret har remitterat Vantörs stadsdelsnämnd en rapport som innehåller två delar. Den första delen gäller hur uppföljningsansvaret för ungdomar från åldern 16 till och med 19 år ska utformas inom staden. Den andra delen omfattar ett förslag om att inrätta tre så kallade ”Navigatorcentra” i staden. Dessa centra ska fungera som baser för arbetet med ungdomar som befinner sig utanför skola och arbetsmarknad. Förvaltningen föreslår att nämnden avvisar detta förslag bland annat eftersom det inte stämmer överens med stadens styrningsmodell och eftersom förslaget skapar otydliga ansvarsförhållanden. Förvaltningen anser också att de föreslagna ”Navigatorcentren” utgår från alltför stora upptagningsområden för att det ska vara möjligt att tillskapa en bra lokal förankring. När det gäller den del av rapporten som avser uppföljningsansvaret är förvaltningen positiv till att det införs ett register över ungdomar i åldern 16 till 19 år, eftersom detta kan skapa bättre förutsättningar för förvaltningens arbete med denna grupp.
Se tjänsteutlåtande från Åsa Berntsson, avdelningschef daterat den 15 juli 2005 med diarienummer 503-293/2005.
Henrik Ehrenberg (kd) och Lena Kling m fl (fp) yrkar bifall till eget remissvar.
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) ställer yrkandena mot varandra och finner bifall till förvaltningens förslag.
Henrik Ehrenberg (kd) och Lena Kling m fl (fp) reserverar sig till förmån för eget förslag till beslut.
Henrik Ehrenberg (kd) och Lena Kling m fl (fp) anmäler särskilt uttalande likalydande med eget förslag till remissvar enligt följande:
I betänkandet Unga utanför (SOU 2003:92) konstateras att mellan 25 000 och 30 000 unga människor varken studerar, arbetar, aktivt söker arbete eller har någon känd sysselsättning. Utredningen konstaterar vidare att en stor del av dessa ungdomar inte har klarat grundskolan. Att dessa ungdomar inte kunnat fångas upp tidigare under sin skoltid, är ett misslyckande för samhället och inte minst skolan. Stockholms stad har ett ansvar för att erbjuda de ungdomar som hamnat utanför en väg tillbaka till skola och arbete. Den föreslagna modellen med Navigatorcentra ter sig dock märklig med tanke på den roll stadsdelsnämndernas socialtjänst och ungdomsarbete har. Navigatorcentra, organiserade i enlighet med förslaget, sammanfaller inte geografiskt med andra samarbetsformer för arbetsverksamhet som vissa stadsdelsnämnder byggt upp. Därtill framgår inte av förslaget vilket verksamhetsinnehåll eller syfte NC skulle ha som inte redan idag kan fullgöras av stadsdelsnämnderna. För att lösa de grundläggande problemen med ungas utanförskap hjälper inte särskilda ”Navigatorcentra”. Det krävs en omläggning av den nuvarande skol- och arbetsmarknadspolitiken. Som exempel bör särskilda yrkesinriktade program skapas för elever som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet. Därutöver bör en modern lärlingsutbildning där eleverna tillbringar en del av tiden i skolan, en del i arbetslivet.
Lars Svärd (m) anmäler särskilt uttalande enligt följande:
I betänkandet Unga utanför (SOU 2003:92) konstaterades att mellan 25 000 och 30 000 unga människor varken studerar, arbetar, aktivt söker arbete eller har någon känd sysselsättning. Utredningen konstaterade vidare att en stor del av dessa ungdomar inte har klarat grundskolan. Att dessa ungdomar inte kunnat fångas upp tidigare under sin skoltid, är ett misslyckande för samhället och inte minst skolan. Stockholms stad har ett ansvar för att erbjuda de ungdomar som hamnat utanför en väg tillbaka till skola och arbete. Den modell som föreslås med så kallade ”Navigatorcentra” visar inte på något särskilt tydligt sätt hur detta skulle kunna vara en lösning på ungdomarnas problem. För att lösa de grundläggande problemen med ungas utanförskap hjälper inte särskilda ”Navigatorcentra” eller andra kommunala projekt. Det krävs en omläggning av hela den nuvarande skol- och arbetsmarknads-politiken. De ungdomar som befinner sig utan all kontakt med skola, annan utbildning och inte är i arbete eller sysselsatta på annat sätt kan antas leva ett liv som på sikt kommer att medföra att de får problem. Det huvudsakliga ansvaret för deras livssituation innehar de själva. Förslaget genomsyras av ett socialdemokratiska omhändertagandeperspektiv. För att bryta utanförskapet krävs en individualiserad skola med höga och tydliga kunskapskrav. Det är inte acceptabelt att var femte elev lämnar grundskolan utan att kunna skriva en sammanhängande text eller läsa en bok. De elever som har svårt att nå skolans kunskapsmål måste få extra stöd, hjälp och tid, t ex ett extra år i grundskolan. Att alla gymnasieelever ska bli högskolebehöriga är ett olyckligt och orimligt mål. I stället borde särskilda yrkesinriktade program skapas för elever som vill börja arbeta direkt efter gymnasiet. Därutöver bör en modern lärlingsutbildning inrättas där eleverna tillbringar en del av tiden i skolan, en del i arbetslivet. En nyligen genomförd undersökning visar att elever som genomgått de tvååriga yrkesförberedande utbildningarna klarat sig bättre på arbetsmarknaden än vad vi ser idag i den treåriga gymnasieskolan. Det krävs också kraftfulla insatser för att bryta bidragsberoendet. Vuxna personer som är fullt arbetsföra har en skyldighet att efter förmåga försöka bidra till sin egen försörjning. Ett passiviserande socialbidragsberoende och kontakter med en socialtjänst - som inte är jobbinriktad - bidrar snarare till att förvärra än att bryta utanförskapet.
1. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förslaget och åberopar i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 20 juni 2005 som svar på remissen om ändrat ansvar för gravida hemlösa kvinnor och hemlösa kvinnor med barn.
Socialtjänstförvaltningen har utarbetat ett förslag till ändrade riktlinjer för ärendeansvar mellan Enhet för hemlösa och stadsdelsnämnderna när det gäller hemlösa gravida kvinnor och hemlösa mammor med barn. Förslaget innebär att ansvaret för gravida hemlösa kvinnor förs över till stadsdelsnämnderna, vilket medför ökade kostnader för stadsdelsnämnderna. Förvaltningen föreslår att nämnden i sitt svar på remissen ställer sig positiv till förändringen eftersom den gagnar barnens bästa.
Se tjänsteutlåtande från Åsa Berntsson, avdelningschef daterat den 20 juni 2005 med diarienummer 502-271/2005.
Svar på remiss från stadsbyggnadskontoret
1. Vantörs stadsdelsnämnd avvisar förslaget om en ny resursfördelningsmodell för handläggning av ekonomiskt bistånd och för arbetsmarknadsåtgärder och åberopar i övrigt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 18 juli 2005 som sitt svar på remissen från stadsledningskontoret.
Stadsledningskontoret har remitterat stadsdelsnämnderna ett förslag till ny resursfördelningsmodell för arbetsmarknadsåtgärder och för handläggning av ekonomiskt bistånd. Förslaget innebär att den modell som tillämpas för att tilldela resurser för utbetalt ekonomiskt bistånd även ska användas för arbetsmarknadsåtgärder och handläggning av ekonomiskt bistånd. Enligt förslaget ska modellen införas med en övergångslösning som medför en minskad tilldelning till Vantörs stadsdelsnämnd med 600 000 kronor. Förvaltningen föreslår att nämnden avvisar förslaget eftersom rapporten inte har övertygat om att modellen mäter behoven av ekonomiskt bistånd.
Se tjänsteutlåtande från Åsa Berntsson, avdelningschef daterat den 18 juli 2005 med diarienummer 502-269/2005.
Lena Kling m fl (fp) Lars Svärd (m) och Henrik Ehrenberg (kd) anmäler särskilt uttalande enligt följande:
Bidragsberoendet är en tragedi för varje människa som drabbas. Eftersom bristande ekonomiska resurser i en familj alltför ofta leder till olika former av problem, kommer den satsning vi gör och de krav vi ställer att leda till att fler stockholmare får en bättre livssituation. Socialbidragsberoendet i Stockholm har ökat dramatiskt de senaste åren. Mer än 13 000 hushåll är i dag helt eller delvis beroende av socialbidrag för sin försörjning. Majoritetens mål att halvera socialbidragsberoendet till år 2004 misslyckades fullständigt. Skärholmens stadsdelsnämnd har uppnått mycket goda resultat genom en ökad överföring av resurserna för socialtjänstens handläggning av ekonomiskt bistånd till aktiv jobbcoachning på Jobbcentrum. En liknande resursöverföring i hela staden i kombination med införandet av en jobbgaranti är en viktig del i arbetet med att minska socialbidragsberoendet. För att lyckas med målet om att minska bidragsberoendet måste nya metoder och nya samarbeten till. En del sådana samarbeten har prövats under den förra borgerliga mandatperioden och givit ett mycket gott resultat. Inte minst har samarbetet med näringsliv och bemanningsföretag bidragit till fler jobb. Flertalet stadsdelsnämnder har lyft upp frågan på dagordningen och startat särskilda projekt för att arbeta med de arbetslösa. Möjligheten att direktupphandla tjänster av bemanningsföretag och andra intressenter i arbetet för att minska bidragsberoendet måste också tillåtas och utnyttjas.
Yttrande till stadsbyggnadkontoret
1. Vantörs stadsdelsnämnd beslutar att återremittera ärendet ”Nya bostäder vid Skebokvarnsvägen och vid byggmarknaden i Örby” för komplettering av underlag.
Stadsdelsnämnden har för yttrande tagit del av ett förslag till ny detaljplan för fastigheten Örby 4:1. Planen medger uppförande av ett lamellhus, tjugo radhus och två villor, sammantaget 78 bostäder. Planförslaget följer översiktsplanen. Naturmark tas i anspråk men förslaget inkluderar flera kompenserande åtgärder i parker och i en lekpark. Stadsdelsförvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden tillstyrker detaljplanen med ett par reservationer beträffande föreslagen mur kring byggvaruhuset samt fasadlösningen på lamellhuset.
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 16 augusti 2005 med diarienummer 302-294/2005.
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar återremiss för komplettering av underlag.
Henrik Ehrenberg (kd), Lena Kling m fl (fp) och Lars Svärd (m) yrkar bifall till återremiss.
Beredning av skrivelse från (s), (v) och (mp)
1. Vantörs stadsdelsnämnd beslutar genomföra ” Vintertida vasslåtter på Magelungen” under förutsättning att medel finns avsatta i budget för 2006 och i övrigt godkänna förvaltningens beredning av skrivelsen i enligt tjänsteutlåtande daterat den 16 augusti 2005.
Stadsdelsnämnden i Vantör har uppdragit åt stadsdelsförvaltningen att planera och organisera en försöksverksamhet med vasslåtter under två års tid med början vintern 2005/2006. Syftet är att öka den biologiska mångfalden. Utan definition av det mångtydiga begreppet eller att försöket föregås av att djur- och växtliv inventeras kan dock inte åtgärden utvärderas med sikte att klargöra om åtgärden ökar den biologiska mångfalden eller ej. För det uppmärksammade fågellivet kan sådan inventering inte utföras under 2005 eftersom att häckningssäsongen är överstånden. Insatser på ett två hektar stort område angränsande det s.k. Aborrberget bedöms enligt sakkunniga inom Länsstyrelsen i Stockholms län, Stockolm Vatten AB, miljö- och hälskoskyddsförvaltningen samt markkontoret inte stå i strid med parternas bedömning i frågan om effekten på djur- och växtliv, deras övriga bevakningsområden eller miljöfrämjande projekt. Medel till åtgärden finns inte inom ramen för 2005 års budget. Förvaltningen föreslår att återkomma med redovisning av en kostnadskalkyl i samband nämndens beslut angående budget för 2006.
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 16 augusti 2005 med diarienummer 310-465/2005.
Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar bifall till förvaltningens förslag med tillägget att nämnden beslutar genomföra ” Vintertida vasslåtter på Magelungen” under förutsättning att medel finns avsatta i budget för 2006.
Lena Kling m fl (fp) Lars Svärd (m) och Henrik Ehrenberg (kd) deltar ej i beslut.
Henrik Ehrenberg (kd) anmäler särskilt uttalande enligt följande:
Att fatta beslut utan av att veta någonting om kostnadsläget känns oseriöst.
1. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner beredningen av skrivelsen
” En Martin Timell till pensionärerna ” enligt tjänsteutlåtande daterat den 13 juli 2005.
I skrivelse inlämnad till nämndens sammanträde den 26 augusti år 2004 föreslogs nämnden besluta att erbjuda stadsdelsområdets invånare över 65 år hjälp med ”riskfyllda vardagssysslor” för att minska antalet fallolyckor. Förvaltningen har sett över möjligheten för detta och avser att utöka det så kallade serviceteamet med en fixarfunktion. Vantörs äldre från 75 år och uppåt kommer att erbjudas gratis hjälp med olika riskfyllda sysslor, såsom att hänga upp gardiner och byta glödlampor. Hemtjänsttagare och boende i äldreboendena som riskerar att falla kommer att erbjudas så kallade höftskyddsbyxor.
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 13 juli 2005 med diarienummer 504-207/2005.
Beredning av skrivelse från (kd) respektive från (fp, (m) och (kd) samt redovisning av uppdrag § 88/2005
1. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner återrapport enligt uppdrag
§ 88, stadsdelsnämndens sammanträde den 29 april 2005.
2. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner beredningen av skrivelsen ”Rättsäker biståndsbedömning för äldre” enligt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 18 juli 2005.
3. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner beredningen av skrivelsen ”Besparingar i äldreomsorgen” enligt förvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 18 juli 2005.
I fjor när stadsdelsnämnden behandlade ett ärende om biståndsbedömningen inom äldreomsorgen i Vantör uppdrogs åt förvaltningen att återrapportera i ärendet. Vid nämndens sammanträde den 21 april i år lämnades två skrivelser som också gäller biståndsbedömningen och huruvida stadens riktlinjer följs. Stadens riktlinjer tillämpas vid förvaltningen. Detta innebär att en individuell prövning görs av varje ansökan, men denna prövning sker utifrån vissa gemensamma utgångspunkter. Förvaltningen har i sina bedömningar lagt sig närmare riktlinjerna när det gäller kraven för att få en servicehuslägenhet beviljad. Antalet avslag har därigenom ökat. Cirka 57% av avslagen har överklagats, men länsrätten har dömt i enlighet med förvaltningens beslut i så gott som samtliga fall.
Se tjänsteutlåtande från Anders Lindström, avdelningschef daterat den 18 augusti 2005 med diarienummer 504-194/2005.
Henrik Ehrenberg (kd) och Lena Kling m fl (fp) anmäler särskilt uttalande enligt följande:
Det har visat sig att det finns större vårdbehov än planerat i Vantör. För att kunna hålla budgetramarna har drastiska åtgärder genomförts och fler nerskärningar kommer att genomföras. Tyvärr slår besparingarna direkt på våra äldre som är behov av vård. Kvaliteten sänks bla genom minska personaltäthet och mindre stimulans. I redogörelsen från förvaltningen nämns att riktlinjerna för biståndsbedömningen kommer att upprätthållas men med minsta möjliga marginal. Beställarenheten kommer att fortsätta med mycket restriktiv bistånds-bedömning vilket kommer att få negativa konsekvenser både för brukare och för personal. Man kan konstatera att majoriteten, trots skattehöjningen, inte kan erbjuda våra äldre en god omsorg. Man kan tycka att våra äldre ska leva ett värdigt liv de sista åren, men för att få en plats på ett ålderdomshem krävs det idag att man måste ha behov av hjälp dygnet runt. Slutsatsen är att våra äldre i Vantör går en dyster framtid till mötes. Av förvaltningens svar framgår det att det fanns fog för farhågorna om bristerna för rättssäkerheten vid bistånds-bedömningen. Visst är det orimligt att få hjälp till kyrkogården fyra gånger i veckan eller få städat varannan dag, men de exempel som förvaltningen väljer att lyfta fram har ett visst mått av sarkasm över sig. Det är naturligtvis inte avslag på den typen av önskemål som avsågs i skrivelsen. Målet för bistånds-bedömningen måste naturligtvis vara att den äldre blir nöjd, vilket naturligtvis kräver en dialog. Men den dialogen får inte ha karaktären av övertalning eller innehålla en bristande respekt vare sig för den äldres önskemål eller för möjligheterna att överklaga ett beslut.
Stadsdelsdirektören informerar om:
- Situationen för hemlösa.
- Arbetsforum Syd- Ost och Introduktion Nyanlända Syd- Ost dvs
flyktingmottagningen, samverkansprojektet informerar tisdagen den 13 september kl. 18.00, ingen anmälan.
- SDN Vantörs planeringsdag, torsdagen den september 08.30- 16.30, anmälningsblankett till nämndsekreteraren.
- Stadens resursfördelningssystem, stadsledningskontoret informerar onsdagen den 12 oktober kl 16.00- 17.30, muntlig anmälan till nämndsekreteraren.
Följande skrivelser överlämnas till förvaltningen för beredning:
- Klassresan börjar i klassrummet, (fp), (kd) och (m). Diarienummer:
403-328/2005.
- Naturvårdsprojekt för ekmiljöer i Vantör, (s) och (mp). Diarienummer:
310-329/2005.
Inga förslag till inbjudningar och konferenser föreligger.
1. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner redovisning av månadsrapport för maj enligt tjänsteutlåtande daterat den 17 augusti 2005.
Se tjänsteutlåtande från Ewa Wettermark, avdelningschef daterat den 17 augusti 2005 med diarienummer 002-008/2005.
Förslag till beslut Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar att nämnden godkänner redovisningen av månadsrapporten.
1. Vantörs stadsdelsnämnd godkänner redovisningen av anmälningsärenden.
Stadsdelsförvaltningen redovisar: in och utgående skrivelser, remisser, tjänstemannabeslut enligt delegationsbestämmelserna, protokoll och rapporter. Dnr 002-008/05.
A. Skrivelser, remisser m m. Förteckning över inkomna skrivelser, remisser, protokollsutdrag m m.
B. Delegationsbeslut
Tjänstemannabeslut enligt delegationsbestämmelser.
C. Protokoll, rapporter
Protokoll från lokala pensionärsrådet den 14 juni 2005.
Protokoll från förvaltningsgruppen och § 19 MBL den 18 august 2005.
Förslag till beslut Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar att nämnden godkänner redovisningen av anmälningsärenden.
Beslut Vantörs stadsdelsnämnd lägger anmälan till handlingarna.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen anmäler sociala delegationens protokoll från den 30 juni, den 14 juli, den 1 och den 4 augusti 2005.
Förslag till beslut Ordföranden Magnus Dannqvist (s) yrkar att nämnden lägger anmälan till handlingarna.
Paragrafen är redigerad med hänsyn till sekretesslagen 7 kap 4 §.