Din position: Hem > Värmdö kommun > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2012-06-13
Följande frågor framställs och besvaras:
Fråga från Annika Andersson Ribbing (S) till samhällsplaneringsnämndens ordförande Peter Frej (M) om alléfällning vid Grindstugatan.
Fråga från Lars Bryntesson (S) till kommunstyrelsens ordförande Lars-Erik Alversjö (M) om ungdomsbostäder i Hästhagen. I Alversjös frånvaro besvaras frågan av kommunstyrelsens förste vice ordförande Anders Bergman (FP).
Fråga från Lars Bryntesson (S) till kommunstyrelsens ordförande Lars-Erik Alversjö (M) om ungdomsbostäder i Charlottendal. I Alversjös frånvaro besvaras frågan av kommunstyrelsens förste vice ordförande Anders Bergman (FP).
Fråga från Lars Bryntesson (S) till ordföranden i finansieringsnämnden för äldreomsorg Monica Pettersson (M) om arbetsgrupp för översyn av kriterierna för rätten till särskilt boende.
Följande frågor besvaras inte:
Fråga från Nils-Erik Särnbrink (S) till socialnämndens ordförande om medelsförstärkning i socialnämndens budget.
Fråga från Lars Bryntesson (S) till bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande Erik Pettersson (M) om polisanmälan av föreningsdriven kafeteria.
____________
Dnr
Följande interpellationer besvaras:
Interpellation från Mats Skoglund (V) till samhällsplaneringsnämndens ordförande Peter Frej (M) om infartsparkering (dnr 12KS/0092).
Interpellation från Mats Skoglund (V) till ordföranden i finansieringsnämnden för utbildning Marie Bladholm (M) om mindre barngrupper i förskolan (dnr 12KS/0136).
Interpellationer från Lars Bryntesson (S) till kommunstyrelsens ordförande Lars-Erik Alversjö (M) samt till kommunalråden Anders Bergman (FP), Malin Åberg Aas (MP) och Stefan Dozzi (KD) om avgifter på Skurubron (dnr 12KS/0206).
Dnr 12KS/0277
Kommunfullmäktiges beslut
3. Beslut 1 och 2 justeras omedelbart.
Ärendebeskrivning
Gustavsbergs hamnfastigheter AB äger i dagsläget ett flertal fastigheter i Gustavsbergs hamn (24000 m2 i lokalyta). Efter förhandlingar finns möjlighet för kommunen att förvärva fastigheterna Gustavsberg 1:246 skifte 2, Gustavsberg 1:246 skifte 4, Gustavsberg 1:182 (vattenområde) och Gustavsberg 1:192. I förvärvet ingår bland annat Tornhuset, Gula byggningen, Kattholmen, Hushållsporslinsfabriken samt strandpromenaden med vattenområde. Parterna har preliminärt överenskommits om överlåtelse av fastigheterna för sammanlagt 147,5 mnkr.
Handlingar i ärendet
Tjänsteskrivelse, Förvärv av fastigheter i Gustavsbergs hamn, 2012-05-29.
KSFUs beslut 2012-05-22, § 14.
Tjänsteskrivelse, Förvärv av fastigheter i Gustavsbergs hamn, 2012-05-22.
Yrkanden
Anders Bergman (FP), Lars Bryntesson (S), Jan-Olof Landqvist (S), Henrik Paulsen (C), Annika Andersson Ribbing (S), Malin Åberg Aas (MP), Stefan Dozzi (KD), Clarence Örhammar (KD), Peter Frej (M), Mats Skoglund (V), Max Ljungberg (MP) och Christer Hedberg (S) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut.
Propositioner
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget.
Ordföranden efterfrågar om beslutet är enhälligt och finner att beslutet är enhälligt.
Reservationer och protokollsanteckningar
S-gruppen lämnar följande protokollsanteckning:
”Socialdemokraterna har sedan en längre tid drivit frågan om att kommunen borde förvärva fastigheterna i Gustavsbergs hamn. Skälen för detta är flera och därför röstade vi med glädje igenom dagens beslut. En förutsättning, som enligt underlaget har uppfyllts, är att affären står på egna ben och inte innebär något belastning för kommunen och skattebetalarna. En annan förutsättning är att dagens verksamheter med kulturell anknytning, däribland alla de ateljéer som bidrar till at sätta Gustavsberg på kartan som centrum för konst och design, kan vara kvar på likartade villkor som tidigare. Vi har under beredningen av ärendet fått garantier för detta.
Samtidigt innebär dagens beslut att kommunen äntligen säter punkt för den moderata markpolitik som präglat kommunen under 1986-2000 samt 2007-2011. Under denna period var det omöjligt att få igenom kommunala markförvärv med hänvisning till att sådana frågor enbart skulle skötas av ”marknaden”. Effekterna har blivit förödande för kommunen och kommuninvånarna. Om kommunen, istället för ett dominerande byggföretag, i slutet av 90-talet hade antagit möjligheten att förvärva den tidigare KF-ägda marken runt Gustavsberg hade Värmdö haft betydligt bättre ekonomi idag, såväl betydligt bättre soliditet som lägre kommunalskatt. Likaså avstod kommunens majoritet under mandatperioden 2007-2010 från att förvärva Storskogen på Hemmestalandet och, värst av allt, vägrade 2007 att ens behandla ett erbjudande från Fortifikationsverket om att köpa en stor fastighet vid Hemmesta vägskäl för 4,7 miljoner kronor.
Det är verkligen en lättnad att de moderata skygglapparna inte längre får stoppa kloka kommunala markförvärv enbart av fundamentalistiska ideologiska skäl. Det är glädjande att dagens beslut blev enhälligt, även om det för moderaterna var en ”vändning under galgen”. Därmed blir beslutet förhoppningsvis också vägledande för liknande framtida markförvärv också i andra delar av kommunen, där det är samhällsekonomiskt förnuftigt och politiskt relevant.
Vi riktar ett särskilt tack till företrädare för folkpartiet och kristdemokraterna för gott samspel i frågan. Vi hoppas att de också i framtiden förmår stå för en aktiv kommunal markpolitik när det väl gäller.”
Sändlista
Kommunstyrelsen
Ekonomiavdelningen
KLG
Dnr 11KS/0344
Anita Fagerberg (S) har begärt befrielse från ovanstående uppdrag.
A Fagerberg
GAB
KF
Valpärm
Personalavdelning
Dnr 12KS/0089
12KS/0278
Amie Kronblad (FP) har befriats från ovanstående uppdrag fr.o.m. den 1 juli 2012.
A Sooman
C-G Klingberg
US
FNU
Dnr 12KS/0009
Agnets Österman (S) och Jan Olsén (S) har begärt befrielse från uppdragen som ledamot respektive ersättare i kommunfullmäktige.
J Olsén
A Österman
Länsstyrelsen
Anmälningarna noteras.
Centerpartiet har meddelat att partiet fr.o.m. den 1 juli ska ha följande politiska sekreterare:
Ina Ununger (11,33 %)
Jan Rönmark (11,33 %)
Johan Ståhl (11,33 %)
Socialdemokraterna har meddelat att Aino Östergrens uppdrag som politisk sekreterare (12 %) ska förlängas t.o.m. den 30 september 2012.
I Ununger
J Rönmark
J Ståhl
A Östergren
Ammi Nilsson (FP) har begärt befrielse från ovanstående uppdrag.
A Nilsson
M Benjaminsson
V Martonovic Axelsson
Dnr 12KS/0279
Allan Sooman (FP) har begärt befrielse från ovanstående uppdrag.
U Magnusson
FNÄ
Följande interpellationer anmäls och besvaras vid kommande sammanträde:
Interpellation från Christer Hedberg (S) till kultur- och fritidsnämndens ordförande Fredrik Sneibjerg (FP) om ombyggnad av Gustavsbergsteatern.
Interpellation från Annika Andersson Ribbing (S) till utbildningsstyrelsens ordförande Max Ljungberg om effekterna av omorganisationen av Resursskolans verksamhet.
Följande motioner anmäls och remitteras till kommunstyrelsen för beredning:
Motion om att förbättra tillgängligheten till Farstalandet och bortre Farsta Slottsvik; förläng Chamottevägen i Gustavsberg – Jan-Olof Landqvist (S) (dnr 12KS/0296).
Motion om att återinrätta tjänsten med en stadsarkitekt i Värmdö kommun – Jan-Olof Landqvist (S) och Annika Andersson Ribbing (S) (dnr 12KS/0295).
Dnr 11KS/0060
Förslaget till reviderad drift- och investeringsbudget för 2012 godkänns.
Förslaget till revidering av driftbudget för 2012 omfattar:
Förslaget till revidering av investeringsbudget för 2012 omfattar:
Kommunstyrelsen beslut 2012-05-30, 115.
Förslag till revidering av budget 2012 – drift och investering, KLK 2012-05-04.
Mats Skoglund (V), Olle Markstedt (FP) och Henrik Paulsen (C) yrkar avslag på förslaget att anslå medel för till- och ombyggnad av samlingslokal i Skogsbo (investeringsbudget p.3).
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar att anslaget till finansieringsnämnden för utbildning ökas med 2500 tkr istället för 1000 tkr för att täcka kostnader för SFI samt merkostnader till följd av inrättande av vuxenutbildningskansli vid CAS.
Anders Bergman (FP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag och avslag på yrkandena från Andersson Ribbing samt Skoglund m.fl.
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige bifaller eller avslår yrkandet från Andersson Ribbing och finner att yrkandet avslås.
Votering begärs. Följande voteringsproposition uppläses och godkänns:
”Den som avslår Andersson Ribbings yrkande röstar ja, den som bifaller yrkandet röstar nej.”
Kommunfullmäktige beslutar med 27 ja-röster mot 15 nej-röster att avslå yrkandet (voteringslista 1).
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige beträffande anslag till till- och ombyggnad beslutar enligt kommunstyrelsens förslag eller enligt avslagsyrkandet och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag.
”Den som biträder kommunstyrelsens förslag röstar ja, den som biträder avslagsyrkandet röstar nej.”
Kommunfullmäktige beslutar med 40 ja-röster mot 4 nej-röster att bifalla kommunstyrelsens förslag (voteringslista 2).
Återstår kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget.
S-gruppen lämnar följande reservation:
”Genom dagens beslut tillförs Finansieringsnämnden för Utbildning ansvaret för SFI (Svenska för invandrare). Kostnaden för denna verksamhet är idag ca 2,5 miljoner kronor. Men nämnden tillförs bara 1 miljon kronor för ändamålet. För oss Socialdemokrater är detta oacceptabelt. En sådan budgetpolitik riskerar att undergräva både verksamheten och budgetdisciplinen.
När en nämnd tillförs ett nytt ansvarsområde måste den få antingen medel för att täcka verksamhetens kostnader, alternativt en uttalad ambition att sänka ambitionsnivån. Detta vore mer hederligt än den smygbesparing som verkar förberedas, sannolikt med ambitionen att efteråt kunna peka ut ”någon annan” som den ansvarige. (M)ajoriteten saknar också i denna fråga ryggrad och förmåga att öppet ta ansvar för sin faktiska politik.
För att mildra kritiken hävdade kommunens ”finansansvariga kommunalråd”, liksom vid Kommunstyrelsens möte den 30 maj, att det finns ett ”ointecknat utrymme” på ca 1 miljon kronor inom finansieringsnämndens budget för 2012, som skulle kunna användas för att täcka en del av underbudgeteringen. Enligt kommunalrådet är det en engångsanvisning från tidigare år som av okänd anledning ”glömts” att dra tillbaka. Men frågan är höljd i dunkel. De enda som känner till detta är, enligt kommunalrådet, han själv och ”kontorschefen för kundval och finansiering”. Argumentet löd ”Vi två är överens om det”.
Någon uppgift om vad denna mystiska miljon tidigare använts till och inte längre behövs för kunde inte redovisas på mötet, trots upprepade frågor. Detta trots att frågan varit känd i två veckor och tydligt framgick av beslutsunderlaget genom protokollsanteckningen från Kommunstyrelsens möte.
På direkt fråga svarade däremot Finansieringsnämndens ordförande att hon inte kände till någon oanvänd miljon i nämndens budget. Detta understryks av att delårsbokslutet för 2012 pekar på ett betydande underskott i nämnden, och därmed skulle den ”mystiska miljonen” redan vara förbrukad. På Kommunstyrelsens möte den 30 maj svarade också kommunens ekonomichef att han inte kände till ”den mystiska miljonen”. Mystiken tätnar.
Trots detta lyckades kommunalrådet övertyga flertalet KF-ledamöter med argumentet att man helt enkelt ”får lita” på honom och bortse från de stora frågetecknen. Men kommunens ekonomi är knappast en privatsak enbart mellan två befattningshavare. För trovärdighetens skull måste frågan besvaras: Vad är det för miljon som bara kommunalrådet och kontorschefen känner till?
Resursbehovet för SFI-undervisningen måste lösas. Annars riskerar en av kommunens verkliga kärnverksamheter att drabbas. I så fall skulle många personer som behöver bättre kunskaper i svenska drabbas och bl.a. få svårigheter att komma ut på arbetsmarknaden. En sådan ”anti-jobb-politik” är helt oacceptabel!
Mot denna bakgrund reserverar vi oss till förmån för eget yrkande.”
Henrik Paulsen (C) lämnar följande protokollsanteckning:
”Under rubriken investeringsbudget punkten 3 finns ett förslag att spendera 9.000.000 kr på byggandet av en samlingssal i anslutning till Skogsbo 3. Skälet sägs vara att det saknas en sammanträdessal för fullmäktige i anslutning till kommunhuset och att det finns behov av att samla större grupper för möte, såväl externa gäster som kommuninterna möten.
Här är att märka att Värmdö kommun fortfarande har bland länets högsta kommunalskatt och skyhöga skulder. Samtidigt presterar kommunens skolor betydligt mycket sämre än de borde kunna göra. Skälet till sistnämnda är inte bara den förvirrande dubbla organisationen utan även att tillräckliga medel inte satsas. Att då spendera 9 mnkr på en samlingssal ger enligt min mening helt fel signaler, detta då barnens behov bör prioriteras före politikers och tjänstemäns bekvämlighet. Detta torde vara särskilt uppenbart då det redan finns samlingslokaler av varierande storlek i kommunen, teatersalongen i Folkets Hus finns centralt och på bekvämt gångavstånd från kommunhuset. Det finns även en stor samlingssal i vårdcentralens lokaler i hamnen.
Dessutom har jag tidigare påtalat att Värmdö kommun har bland länets högsta personalkostnader, dubbelt så höga som Solna. Dessa kostnader torde inte ligga på personal på fältet såsom lärare med flera, Värmdö ligger ju här i den absoluta botten i landet vad gäller lärartäthet, utan på central administration. Den centrala förvaltningen behöver således effektiviseras och minskas. Då behövs inte några ständiga utvidgningar av kommunhuset eller någon ny samlingssal.
Sammanfattningsvis så bör tillgängliga medel läggas på verksamheterna såsom skolor och äldrevård med mera och inte på onödiga skrytbyggen och administrationen bör minskas till förmån för verksamheterna och en rejäl skattesänkning.”
Mats Skoglund (V) reserverar sig till förmån för sitt eget yrkande och Andersson Ribbings yrkande.
Voteringslista nr. 1
Värmdö Kommunfullmäktige sammanträde den 13 juni 2012 klockan 20:59:42.
Ledamöter
Parti
Krets
Ersättare
Ja
Nej
Avst
Frånv
Lars-Erik Alversjö
(M)
Alla
X
Monica Pettersson
Göran Jansson
Sven-Gunnar Haglind
Peter Frej
Marie Bladholm
Camilla Lien
Bill Bergman
Elisabeth Dingertz
Johan Hedberg
Affi Stork
Hans-Ove Görtz
Malin Bellander
Deshira Flankör
Lars Melin
Erik Pettersson
Mickael Sjökvist
Cecilia Lindberg
Viveca Melander Jonsson
Ann Fylkner
Nasim Mir
Björn Ulfvin
Lars Bryntesson
(S)
1:a
Annika Andersson Ribbing
Jösta Claeson
Börge Hellström
Andrine Winther
Krister Nilsson
Käte Fransson
Nils-Erik Särnbrink
Ingalill Westh
Jan-Olof Landqvist
Jakob Fritzell
Lennart Karlsson
Agneta Österman
Ann-Kristin Särnbrink
Simon Margulies
Disa Påhlman
Christer Hedberg
Aurora Gullberg
2:a
Charlie Hansson
Anders Bergman
(FP)
Fredrik Sneibjerg
Britt Lindmark
Amie Kronblad
Johan Edholm
Olle Markstedt
Henrik Paulsen
(C)
Hans Lindqvist
Karin Nordblom
Ina Ununger
Mats Skoglund
(V)
Yvonne Blombäck
(MP)
Filip Joelsson
Max Ljungberg
Malin Åberg Aas
Ola Mattsson
Marina Hardenbildt
Stefan Dozzi
(KD)
Clarence Örhammar
Rosana Asplund
(SD)
Per Vegelow
SUMMA:
27
15
0
9
Voteringslista nr. 2
Värmdö Kommunfullmäktige sammanträde den 13 juni 2012 klockan 21:00:57.
Revidering av budget 2012
40
4
7
Dnr 10KS/0138
Fullmäktigeberedningen Trygg i Värmdö tillsattes i april 2010 med uppdrag att kartlägga den sociala hållbarheten och tryggheten i Värmdö och föreslå strategier för att utveckla den sociala hållbarheten och tryggheten.
Beredningens arbete har resulterat i en rapport: Strategier för socialt hållbar utveckling i Värmdö kommun.
Kommunstyrelsen beslut 2012-05-30, § 116.
Slutrapport från Trygg i Värmdöberedningen, KLK 2012-05-02
Dnr 12KS/0202
Plan för extraordinära händelser fastställs och ersätter den 20 juni 2007 antagna planen.
Enligt lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och vid höjd beredskap (LEH) ska en ny plan för hantering av extraordinära händelser antas vid varje ny mandatperiod.
Nu gällande plan är från 2007. Ett förslag till ny plan har utarbetats.
Kommunstyrelsen har föreslagit kommunfullmäktige besluta att plan för extraordinära händelser 1 och 2 fastställs och ersätter den 20 juni 2007 antagna planen.
Kommunstyrelsen beslut 2012-05-30, 117.
Ny plan för hantering av extraordinära händelser i Värmdö kommun, KLK 2012-04-23
Anders Bergman (FP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag med justeringen att formuleringen ska vara att plan för extraordinära händelser fastställs och ersätter den 20 juni 2007 antagna planen.
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag med korrigering enligt Bergmans yrkande och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget.
Författningssamling
Dnr 12KS/0265
12SPN/0200
För närvarande råder det otydlighet avseende samhällsplaneringsnämndens och kommunstyrelsens rätt att besluta om planbesked enligt nya plan- och bygglagen. Beslutsfattande avseende områdesbestämmelser behöver också förtydligas.
Nu föreslås kompletteringar av aktuella reglementen.
Kommunstyrelsen beslut 2012-05-30, § 118.
Samhällsplaneringsnämndens beslut 2012-05-22, § 60.
Revidering av kommunstyrelsens och samhällsplaneringsnämndens reglementen avseende planbesked och områdesbestämmelser, KLK 2012-05-02
SPN
KS
Dnr 12KS/0199
Digitala kallelser införs nu successivt i kommunen. För att säkerställa en korrekt hantering av kallelser ur ett kommunaljuridiskt perspektiv föreslås ändring av kommunfullmäktiges arbetsordning och av ”Gemensamma bestämmelser för nämnder i Värmdö kommun”.
Kommunstyrelsen beslut 2012-05-30, 119.
Ändring av kommunfullmäktiges arbetsordning och gemensamma bestämmelser för nämnder i Värmdö kommun, KLK 2012-04-21
Samtliga nämnder
Dnr 12KS/0273
Kommunstyrelsens ordförande såsom ombud vid årsstämmorna i de kommunalt helägda bolagen ges följande direktiv
Kommunfullmäktige ska ge direktiv till kommunens ombud vid de kommunala bolagens årsstämmor avseende godkännande av årsredovisningen, ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören samt styrelsens förslag till disposition av vinst- eller förlustmedel. De av fullmäktige valda lekmannarevisorerna i Värmdö Bostäder AB, Gustavsbergsbadet AB, Värmdö Hamnar AB, Stavsnäs Projekterings AB samt Gustavsbergs Porslinsmuseum AB har granskat verksamheten i dessa företag under år 2011. Granskningen har utförts enligt god revisionssed i kommunal verksamhet och kommunens revisionsreglemente. Granskningen har den omfattning och inriktning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning.
Kommunstyrelsens beslut 2012-05-30, § 120.
Instruktion till kommunens ombud vid de kommunalt helägda bolagens årsstämmor, KLK 2012-05-21
KSO
Kommunens bolag
Dnr 12KS/0264
Socialnämnden har föreslagit att ansvaret för SFI-utbildning för invandrare som inte är flyktingar överförs från socialnämnden till finansieringsnämnden för utbildning medan socialnämnden behåller ansvaret för SFI-utbildning för flyktingar.
Kommunstyrelsens beslut, 2012-05-30 § 114
Revidering av socialnämndens reglemente, KLK 2012-04-19
Socialnämndens beslut 2012-03-27, § 22
Finansieringsnämnden för utbildnings beslut 2012-04-18, § 12
Annika Andersson Ribbing (S) och Henrik Paulsen (C) yrkar att p.1 ska lyda: ”Ansvaret för SFI-utbildning överförs från socialnämnden till finansieringsnämnden för utbildning”.
Henrik Paulsen (C) yrkar att p.2 ska lyda: Socialnämndens och finansieringsnämnden för utbildnings reglementen ändras så att det framgår att finansieringsnämnden för utbildning får ansvar för SFI-utbildning”.
Anders Bergman (FP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag och avslag på yrkandena från Andersson Ribbing och Paulsen.
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige beträffande p.1 beslutar enligt kommunstyrelsens förslag eller enligt yrkandet från Andersson Ribbing och Paulsen och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag.
”Den som bifaller kommunstyrelsens förslag röstar ja, den som bifaller yrkandet från Andersson Ribbing och Paulsen röstar nej.”
Kommunfullmäktige beslutar med 28 ja-röster mot 16 nej-röster enligt kommunstyrelsens förslag (voteringslista 3).
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige beträffande p.2 beslutar enligt kommunstyrelsens förslag eller enligt yrkandet från Paulsen och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag.
S-gruppen reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
SON
Voteringslista nr. 3
Värmdö Kommunfullmäktige sammanträde den 13 juni 2012 klockan 21:42:29.
Ändring av reglementen
28
16
Dnr 12KS/0269
Länsstyrelsen i Stockholms län har på uppdrag av regeringen utarbetat ett förslag till Klimat- och energistrategi för länet som Värmdö kommun ställt sig positiv till i yttrande i oktober 2011. Kommunförbundet Stockholms län rekommenderar nu kommunerna i länet att anta den färdiga strategin.
Kommunstyrelsen har föreslagit kommunfullmäktige besluta:
Kommunstyrelsens beslut 2012-05-30, § 131.
Malin Åberg Aas (MP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag med justeringen att p.2 ska lyda: ”Kommundirektören får i uppdrag att ta fram förslag för att synkronisera kommunens energi- och klimatpolicy där de regionala målen är högre ställda än de kommunala”.
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag med korrigering enligt yrkandet från Åberg Aas och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget.
KSL
Dnr 12KS/0268
Kommunfullmäktiges sammanträden ska läggas ut på webben i realtid. Det ska också finnas möjlighet att se på sammanträdena på webben efteråt.
Kommunfullmäktige behandlade vid mars-sammanträdet ett förslag om webbsändning kommunfullmäktigesammanträden. Därvid meddelade kommunstyrelsens ordförande att man planerade att inom kort återkomma med förslag till beslut om detta.
Nu föreslås kommunfullmäktige besluta om att genomföra webbsändning av sammanträden. Det bör dels vara möjligt att följa sammanträdena i realtid, dels bör det vara möjligt att i efterhand studera hela sammanträdet på webben eller välja att endast studera ett enskilt ärende.
Vid tidigare webbsändning av fullmäktigesammanträden (2009) var kostnaden 10 000 kr/sammanträde. Kostnaden för webbsändningar ska belasta anslaget till kommunfullmäktige.
Kommunstyrelsens beslut 2012-05-30, § 134.
Webbsändning av kommunfullmäktigesammanträden, KLK 2012-05-02
Kommunsekreterare
Dnr 11KS/0072
Motionen bifalles.
Christer Hedberg (S) och Johanna Hållén (S) har i en motion föreslagit att kommunfullmäktige ska stärkas genom ökad IT-användning, förbättrad sökhantering av handlingar, webbsändningar och förändrad lokal för fullmäktigesammanträden.
Kommunstyrelsen har föreslagit att förslagen om ökad IT-användning för fullmäktigesammanträden och beslutshantering, förbättrad sökhantering av handlingar, protokoll på kommunens hemsida och om att förlägga fullmäktigesammanträden i en mer ändamålsenlig lokal anses besvarade. Förslaget om webbsändningar föreslås avslås.
Kommunstyrelsens beslut 2012-01-11, § 22
Svar på motion om Stärk kommunfullmäktige genom ökad digitalisering, KLK 2011-03-25
Motion 2011-01-26
Lars-Erik Alversjö (M) yrkar bifall till motionen.
Ordföranden ställer proposition om motionen bifalles och finner att den bifalles.
I genomförandeavtal regleras fördelningen av ansvar och kostnader för genomförande av detaljplan för Torshällsvägen (N2) mellan markägare och Värmdö kommun.
Kommunstyrelsens beslut 2012-05-30, § 140.
Genomförandeavtal tillhörande detaljplanen för Torshällsvägen m.fl. (N2), SBK 2012-05-15
Det antecknas till protokollet att Lars Bryntesson (S) inte deltar i överläggningar och beslut i detta ärende p.g.a. jäv.
SBK
Dnr 07STN/0055
Detaljplanen för Torshällsvägen m.fl. antas.
Området är ett så kallat prioriterat förändringsområde där syftet med detaljplanen är att planlägga området för permanentboende och ange riktlinjer för den fortsatta bebyggelseutvecklingen.
Kommunstyrelsens beslut 2012-05-30, § 139.
Samhällsplaneringsnämndens beslut 2012-04-28, § 54
Beslut om antagande av detaljplan för Torshällsvägen N2, KLK 2011-04-24
Alkohol- och drogpolicyn för anställda vid Värmdö kommun ändras med:
1. Avsnittet Definitioner, Värmdö kommuns lokaler, kompletteras med:
”Kommunens lokaler i Gustavsbergs hamn omfattas inte av policyn.”
2. Nytt avsnitt under Definitioner, Möjlighet till dispens
”Kommundirektören kan, efter samråd med kommunstyrelsens ordförande, bevilja dispens från förbudet mot alkoholförtäring i kommunens lokaler i enstaka fall tills eventuell ny policy fastställs.
3. Uppdra till kommunstyrelsen att återkomma med reviderat förslag till alkohol- och drogpolicy för anställda i Värmdö kommun senast mars 2013.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunens nya lokaler i Gustavsbergs hamn inte ska omfattas av kommunens alkohol- och drogpolicy samt att kommundirektören, efter samråd med kommunstyrelsens ordförande, i enstaka fall tills eventuell ny policy fastställs, ska få möjlighet att bevilja dispens från förbudet mot alkoholförtäring i kommunens övriga lokaler. Vidare föreslås att kommunstyrelsen får i uppdrag att återkomma med reviderat förslag till policy senast i mars 2013.
Kommunstyrelsens beslut 2012-06-13, § 144
Tjänsteskrivelse, Justering av alkohol- och drogpolicy för anställda i Värmdö kommun, 2012-06-04.
Anders Bergman (FP), Peter Frej (M), Clarence Örhammar (KD), Stefan Dozzi (KD), Henrik Paulsen (C) och Max Ljungberg (MP) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.
Lars Bryntesson (S) och Mats Skoglund (V) yrkar att p.2 (delegation till kommundirektören) ska återremitteras.
Ordföranden ställer proposition om kommunfullmäktige bifaller eller avslår återremissyrkandet och finner att yrkandet avslås.
”Den som avslår återremissyrkandet röstar ja, den som bifaller återremissyrkandet röstar nej.”
Kommunfullmäktige beslutar med 29 ja-röster mot 13 nej-röster att avslå återremissyrkandet (voteringslista 4).
Återstår kommunstyrelsens förslag till beslut. Ordföranden finner att kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag.
S-gruppen reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande
Mats Skoglund (V) lämnar följande reservation:
”Som en följd av att Värmdö kommun förvärvat ett stort antal kommersiella och kulturella fastigheter i Gustavsbergs hamn behöver kommunens alkohol- och drogpolicy ses över. Därför har KS föreslagit kommunfullmäktige att policyn under en kortar övergångsperiod inte skall gälla för de aktuella fastigheterna. Kommunstyrelsen föreslog samtidigt att alkohol- och drogpolicyn skall ses över samt att kommundirektören och kommunstyrelsens ordförande, under den relativt korta översynstiden, skall kunna lämna dispens från förbudet mot alkoholförtäring i kommunens egna och förhyrda lokaler.
Kommunens alkohol- och drogpolicy har utan större problem hittills fungerat bra. Att nu i avvaktan på att policyn ses över bevilja dispens från policyn är onödigt det hade gott och väl räckt med att avvakta resultatet av policyöversynen.”
Filip Joelsson (FP) antecknar till protokollet att han inte deltar i kommunfullmäktiges beslut och lämnar följande protokollsanteckning:
”Jag tycker generellt sett att det är bra att ha en sträng alkoholpolicy i kommunen, då servering av alkoholhaltiga drycker aldrig kan betraktas som en av kommunens kärnverksamheter. Naturligtvis kan det finnas omständigheter då man skulle kunna vilja ge dispens från en sådan policy, men en del av de exempel som jag har hört under debatten är klart oroväckande. Därför vill jag rikta en uppmaning till kommundirektören och kommunstyrelsens ordförande att inte ge dispens för alkoholservering i de av kommunens lokaler som regelbundet frekventeras av barn.Skälet till att barn måste fredas är självklart: De barn som växer upp i familjer med missbruksproblematik måste ha någon zon i samhället där de är fredade, och eftersom vi har skolplikt och de barn som lever i den här typen av familjer till övervägande delen går i den kommunala skolan så är det rimligt att det är i synnerhet skolan som måste vara denna fredade zon. Argument har rests i stil med att barnen inte påverkas om det är en fest i en skollokal på kvällen när barnen inte är där, men det håller inte streck. Vid ett sånt tillfälle så skulle vinflaskorna komma in i skolan redan på morgonen, och klirra på det bekanta sättet i lärarnas väskor. Och efter festen så sitter lukten i en längre tid. Om skolan ska fungera som en fredad miljö för barn från missbrukarfamiljer, så är ett totalförbud den enda vägen att gå.”
Voteringslista nr. 4
Värmdö Kommunfullmäktige sammanträde den 13 juni 2012 klockan 22:33:53.
Justering av alkohol- och drogpolicy
29
13
1
8
Dnr 12SPN/0042
Värmdö Bostäder AB har inkommit med ansökan om detaljplaneläggning för del av fastigheterna Ösby 1:41 och Ösby 2:103 i Munkmora. Syftet med planarbetet är att pröva möjligheterna att uppföra bostäder.
Kommunstyrelsens beslut 2012-05-30,
Samhällsplaneringsnämndens beslut 2012-04-24, § 48
Planbesked avseende detaljplaneläggning för del av fastigheterna Ösby 1:41 och Ösby 2:101, KLK 2011-05-02
Det antecknas till protokollet att Malin Åberg Aas (MP) inte deltar i överläggningar och beslut i detta ärende p.g.a. jäv.
Följande ärenden bordläggs: