Din position: Hem > Värmdö kommun > Utbildningsstyrelsen > Sammanträde 2013-05-23
Calle Degerström berättar för styrelsen om de två stora mattematikprojekten som är på gång.
Skolverkets satsning ”Matematiklyftet 2012-2016” är obligatorisk för alla kommuner. Den kommer att gå i tre omgångar och Värmdö kommun är med i första omgången.
Bakgrunden är vikande resultat i matematik hos svenska elever. Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete och eleverna erbjuds inte möjlighet att utveckla alla förmågor. Skolverket gavs 2011 i uppdrag att utreda och föreslå en didaktisk fortbildning.
Satsningen handlar om att ge alla matematiklärare en didaktisk fortbildning och utbildningsinsatser för rektorer och matematikhandledare. Satsningen ska verka till kollegialt arbete med en handledare till varje grupp. Handledaren kommer att jobba 20 procent med detta projekt, Värmdö kommun har 9 stycken handledare med.
SKL:s matematiksatsning PISA 2015 syftar till att andelen elever som når lägsta nivån ska halveras, andelen som når hösta nivån ska öka och Sverige ska höra till de tio bästa OECD-länderna.
Värmdö kommun deltar i ett nätverk med andra kommuner. Calle Degerström är kontaktperson, Kaj Majuri är representant för rektorerna och Max Ljungberg är representant för politikerna i kommunen. Även två matematiklärare deltar.
Värmdö kommun deltar i varmgången och har arbetet har startat igång. Kommunen ska i samarbete med andra försöka hitta system i ledning, styrning och uppföljning.
Tanken är att man tittar på forskning och andra framgångsverksamheter där man kan se att en framgångsfaktor är om alla, både politiker, lärare och ledning drar åt samma håll.
Återkoppling om de två satsningarna kommer att ges styrelsen i olika former.
Dnr 13US/0139
Utbildningsstyrelsen.
Utbildningsstyrelsen prognostiserar ett underskott mot budget på -9664 tkr.
Underskotten består av
Förskola inkl pedagogisk omsorg -2715 tkr
Förskolan har vikande barnunderlag och enheterna arbetar med att anpassa sin organisation. Budget 2013 är barnantalet satt till 2062 barn och år 2012 var genomsnittligt antal barn 2088.
Grundskolan -1840 tkr
Grundskolan har för höga kostnader i förhållande till sina intäkter. Organisationen måste anpassas till befintligt antal elever.
Särskola -984 tkr
Hösten 2013 är ersättningsmodellen förändrad och osäkerhet finns hur detta kommer att påverka ekonomin.
Kulturskola -310 tkr
Kulturskolan räknar inte med en budget i balans trots åtgärder. Taxor och avgifter behöver ses över inför budget 2014.
Bibliotek -215 tkr
Ett ackumulerat överskott täcker delvis underskottet. Resterade underskott består av ökade kostnader för nedladdning av E-böcker.
Gymnasium -3600 tkr
Gymnasieskolorna har i lagd budget 2013 prognostiserat med en uppräkning av elevpengen. Justeringen av elevpengen uteblev.
På Värmdö gymnasium har avveckling av program orsakat merkostnader. Värmdö gymnasium har ett ackumulerat överskott som delvis täcker prognostiserat underskott på -1000 tkr.
Gustavsbergs gymnasium har effektiviserat sin organisation men trots detta är prognosen ett underskott mot budget på - 2600 tkr.
Tjänsteskrivelse 2013-05-15
Budgetuppföljning per mars 2013
Resultatsammanställning per resultatenhet
Koalitionen yrkar
”1. att Utbildningsstyrelsen godkänner proVarmdos budgetuppföljning per mars 2013. 2. att proVarmdo får i uppdrag att till junimötet redovisa en plan för att komma till rätta med de underskott för de resultatenheter som prognostiserar ett budgetunderskott och som inte har ett ackumulerat överskott.
3. att proVarmdo får i uppdrag att i samband med BUP2 redovisa en långsiktig plan för hur 2012 års ackumulerade underskott kan arbetas in utan att medborgare i verksamheternas drabbas negativt och att måluppfyllelsen kan öka.”
S-gruppen tilläggs yrkar ”att proVarmdo i samband med BUP 2, redovisa vilka konkreta åtgärder som görs och planeras att genomföras för att öka attraktionskraften för resultatenheten.”
Max Ljungberg (MP) yrkar avslag på S-gruppens tilläggsyrkande.
Ordförande ställer proposition om styrelsen bifaller eller avslår koalitionens yrkande och finner att det bifalles.
Ordförande ställer proposition om styrelsen bifaller eller avslår S-gruppens tilläggsyrkande och finner att det avslås.
proVarmdo
Ekonomiavdelningen
Dnr 12US/0199
Återremitterar ärendet för att kompletteras med hur nuvarande och kommande år ser ut gällande lärarkompetens och elevantal för Kyrkskolan samt befolkningsutveckling fram till 2020 i kommundelen. Dessutom ska underlaget kompletteras med de ekonomiska, miljömässiga samt övriga konsekvenser för medborgarna där det hänvisas till andra dokument för att tydliggöra beslutsunderlaget för medborgare och kommunfullmäktigeledamöter.
Kommunfullmäktige
Lars Bryntesson m.fl. (S) har i en motion föreslagit att Kyrkskolan ska utvecklas till en F-6-skola istället för en F-3-skola.
Beslut om skolans organisation fattades i oktober 2012. Beslutet föregicks av en utredning av tre tänkbara alternativ för skolans organisation. Det alternativ som valdes innebär att Kyrkskolan ska bli en F-3-skola från och med läsåret 2014/15.
Omorganisationen av skolan i Värmdö sker för att skolan ska leva upp till krav som de nya nationella styrdokumenten, skollagen och läroplanen, ställer. Styrsystemet talar för en skolstruktur där byte mellan skolor i första hand sker efter skolår 3 och 6. Skollagen har skärpt kraven på behörighet för lärarna i skolan, med nya krav på ämnesbehörighet, årskursbehörighet och lärarlegitimation. Kyrkskolans omvandling är en del i en större förändring. Motionen från Lars Bryntesson m.fl. föreslås avslås.
Tjänsteskrivelse 2013-01-21
Motion från Bryntesson m.fl. (S)
Utredning om förändrad skolorganisation
Koalitionen yrkar ”Vi återremitterar ärendet för att kompletteras med hur nuvarande och kommande år ser ut gällande lärarkompetens och elevantal för Kyrkskolan samt befolkningsutveckling i kommundelen. Dessutom ska underlaget kompletteras med de ekonomiska, miljömässiga samt övriga konsekvenser för medborgarna där det hänvisas till andra dokument för att tydliggöra beslutsunderlaget för medborgare och kommunfullmäktigeledamöter.”
S-gruppen yrkar att meningen ”Vi återremitterar ärendet för att kompletteras med hur nuvarande och kommande år ser ut gällande lärarkompetens och elevantal för Kyrkskolan samt befolkningsutveckling” kompletteras med fram till 2020.
Ordförande ställer proposition om styrelsen bifaller eller avslår koalitionens yrkande samt S-gruppens tilläggsyrkande och finner att de bifalles.
Kansliet
Dnr 13US/0152
Elever och föräldrar i grundskolorna och särskolan har i 2013 års kundundersökning fått ta ställning till ett antal påståenden. Då detta är en s.k. totalundersökning, är både de fristående och de kommunala enheterna i Värmdö kommun med i den totala sammanställningen. Under våren kommer varje enskild enhets resultat finnas tillgänglig på kommunens hemsida.
Antal svar och vilken svarsfrekvens i procent detta är, visas högst upp i högra hörnet på varje sammanställning. För varje påstående redogörs som en jämförelse, även det sammanlagda resultatet för de 10 deltagande kommunerna.
Handlingar
Tjänsteskrivelse 2013-04-11
Kundundersökning föräldrar i förskoleklass
Kundundersökning föräldrar i åk 2
Kundundersökning föräldrar i åk 5
Kundundersökning elever i åk 5
S-gruppen yrkar att en framtidsgrupp för skolan utses med representanter för majoritet och opposition samt förvaltning. Gruppen bör möta bl.a. rektorer, lärare och föräldrar för att få en kompletterande problembild utöver de befintliga mätningar som finns, samt tillsammans med dem också diskutera framtidsinriktade lösningar för att öka attraktionskraften för Värmdö skolor. Målsättningen är att ta fram en handlingsplan där aktiviteterna läggs på tre nivåer: Politik, förvaltning och skola samt föräldrar.
Handlingsplanens mål är att :
1. Öka nöjdhet bland elever och föräldrar
2. Öka måluppfyllelse för eleverna
Sammantaget syftar arbetet till att öka attraktiviteten för Värmdö skolor.
Max Ljungberg (MP) yrkar avslag på S-gruppens yrkande.
Ordförande ställer proposition om styrelsen bifaller eller avslår S-gruppens yrkande och finner att det avslås.
Dnr 13US/0153
Fastställer lärotider och lovdagar för proVarmdos grundskola och gymnasieskola för läsåren 2014/2015, 2015/2016 och 2016/2017.
Utbildningsstyrelsen. Ärendebeskrivning
Läsårets uppbyggnad är av största vikt för planeringen av arbetsåret för både elever och lärare. Ett längre perspektiv kan därför gynna detta arbete. Värmdö kommuns läsårstider har p g a förenklande praktiska omständigheter, följt Stockholms stads beslutade datum. Då Stockholms stad redan beslutat de datum som ska gälla tre läsår framöver, föreslår proVarmdo därför att läsåren 2014/2015, 2015/2016 och 2016/2017 fastställs nu även för Värmdö kommuns skolor.
Förslaget innebär att läsåret startar och slutar vid samma tidpunkt med gemensamma lovdagar för grundskolan och grundsärskolan. Förslagen för läsåren 2014/2015, 2015/2016 och 2016/2017 framgår av Bilaga 1.
För gymnasiet och gymnasiesärskolan finns ett förslag på ett första och sista datum för läsårets start i augusti och för avslutning i juni. Samma lovdagar som gäller för grundskolan föreslås.
Tjänsteskrivelse 2013-04-18
Lärotider för grundskola och grundsärskola
Lärotider för gymnasie- och gymnasiesärskola
Sändlista
Dnr 13US/0022
Datum
Inkommen/utgående från/till
Ärende
Dnr
2013-04-26
Skolverket
Ansökan om statsbidrag för karriärtjänster
13US/107
2013-04-17
Bygg- och miljökontoret
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Blåsippans förskola
13US/34
2013-05-
Avgift för anmälan enligt miljöbalken
2013-05-07
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Brunns skola
13US/146
2013-04-18
Inspektionsrapport på Calle Flygares förskola
13US/119
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Dalstugans förskola
13US/115
2013-05-11
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Djurhamns förskola
13US/150
Beslut om föreläggande: Ekedalsskolan
13US/72
2013-04-10
Djurö skola
IKT-projekt i Djurö skärgårdsskola
13US/109
2013-04-19
Inspektionsrapport Fågelviks förskola
13US/117
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Fågelviks förskola
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Gustavsbergs gymnasium/G2
13US/134
2013-04-27
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Haghulta förskola
13US/133
2013-05-03
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Hemmestaskolan 6-9
13US/142
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Hemmesta Hög Café & hemkunskapssalen
13US/143
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Hemmestaskolan F-5
13US/141
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Holmviksskogens förskola
13US/135
203-04-24
Kontrollrapport över anmäld/oanmäld inspektion/revision på Kopparmora förskola
13US/126
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Förskolan Kotten
13US/137
Brunns skola
Anmälan till huvudmannen om trakasserier eller kränkande behandling
13US/129
Beslut om föreläggande: Kvarnberget
13US/27
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Kyrkskolan
13US/108
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Förskolan Labyrinten
13US/138
2013-04--18
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Lugnets förskola
13US/118
2013-05-09
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Långviks förskola
13US/147
2013-05-06
Avgift för anmälan enligt miljöbalken: Markörs öppna förskola
13US/37
2013-04-23
Beslut om fast årlig avgift för livsmedelskontroll: Munkmora förskola
13US/140
2013-04-29
Beslut om fast årlig avgift för livsmedelskontroll: Munkmoraskolan
13US/136
2013-04-11
Kulturskolan
Projektplan: Kulturskola på lika villkor 2013-2015 - Impra
13US/106
Projektplan: Kulturskola på lika villkor 2013-2015 - Smok
Kvarnbergsskolan
Skrivelse: Ett framtida folk- och skolbibliotek till Kvarnbergsskolan (Gustavsbergsskolan)
13US/125
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Solbackens förskola
13US/149
2013-05-02
Statsbidrag för matematikhandledare inom matematiklyftet läsåret 2013/2014
13US/11
2013-05-26
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Torshälls förskola
13US/131
2013-05-10
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Skolrestaurant Vik/Grantomta
13US/148
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Vikingens förskola
13US/130
2013-04-16
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Värmdöviks förskola
13US/112
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Åkerlyckans förskola avd. Lille Skutt och Bamse
13US/80
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Åkerlyckans förskola avd. Skalman
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Ängens förskola
13US/144
2013-04-12
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Ösbydalens förskola
13US/90
Kontrollrapport över oanmäld inspektion på Ösbyskolan, rest. Blå Valvet
13US/121
Dnr.
Del. Nr
Delegation
Delegat
Beslut, datum
12US/0041
2.8
Uppsägning av eller, vid avtalsbrott,
hävning av avtal vid kontraktssumma
understigande 5 MSEK: T-rum
CH1A Pia Andersen
2013-02-15
13US/0154
2.2
Beslut om avrop från ramavtal inom
verksamhetsområde och budget: Nova software
2013-05-15
Malin Bellander frågar om hur tilläggsbelopp hanterats inom förvaltningen.
Produktionschefen informerar om att frågan har diskuterats på rektorsmötena.
Sally Thorton vill till ett kommande sammanträde få veta:
- Hur många ansökningar kommer in per år?
- Hur många överklaganden får rätt?
S-gruppen väcker ett nytt ärende kring hanteringen av särskilt stöd.
S-gruppen yrkar ”Mot bakgrund av signaler från föräldrar till barn i Värmdö kommun om att arbetet med stöd och särskilt stöd har brister i våra verksamheter. Föreslår S-gruppen att:
Pro-V får i uppdrag att göra en redovisning av hur stödarbetet fungerar på skolorna samt återkomma med förbättringsförslag.
Följande aspekter bör belysas:
1. Vad säger forskningen om hur effektivt stöd ska organiseras och genomföras?
2. Hur ser processer och ansvarsfördelning ut för stödhanteringen på skolorna? (identifiering, rapportering, ev. utredning, åtgärdsprogram, ev. ansökan om tilläggsbelopp, återkoppling till elev och målsman, genomförandet och uppföljning samt överklagande)
3. Vilka behov finns för att kvalitetssäkra dessa processer samt öka professionaliseringen i ansvarsfördelningen?
4. Hur ser den formella kompetensen ut bland lärarna gällande arbete med barn med stödbehov? Hur upplever de själva sin kompetens?
5. Hur ser kompetensutvecklingsmöjligheterna ut för de kommunalt anställda medarbetarna inom barn i behov av stöd och särskilt stöd? Vilka behov finns?
6. Ger skolan rätt och bra stödinsatser för att eleverna ska nå sina mål? Vad fungerar bra, vad behöver förbättras?
7. Får eleverna det stöd som de behöver för att klara målen utifrån deras perspektiv? Vad fungerar bra, vad behöver förbättras?
8. Vilka skolor har fungerande arbete med elever i behov av stöd? Vad kan vi lära av dem?
9. Hur ska processer kring (identifiering, rapportering, ev. utredning, åtgärdsprogram, ev. ansökan om tilläggsbelopp, återkoppling till elev och målsman, genomförandet och uppföljning samt överklagande), kompetensutveckling och andra aspekter se ut för en effektiv och kvalitetssäkrat arbete med elever i behov av stöd?”