Din position: Hem > Stockholms stad > Älvsjö stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-09-17
Vice ordföranden Majvi Andersson (s) utsågs att tillsammans med ordföranden justera dagens protokoll vilket ska ske torsdagen den 20 september.
1. Stadsdelsnämnden godkänner och överlämnar tertialrapport 2 med
prognos för året samt tertialbokslut till kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om 2,5 mkr av-
seende kostnader för gemensamhetsytor och tomgångshyror vid om-
strukturering av Långbrobergs servicehus avseende perioden
2007-08-01 – 2007-12-31.
3. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen om 0,5 mnkr för ökade
kostnader för avskrivningar och internränta.
4. Stadsdelsnämnden begär omslutningsförändringar om 32,5 mnkr.
Ärendet
Stadsdelsnämnden redovisar i tertialrapport 2 ett underskott om 11,8 mnkr efter förväntade budgetjusteringar. Av underskottet hänförs 12,6 mnkr till nämndens verksamhet och ett överskott om 0,8 mnkr till försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder. Av underskottet för nämndens verksamhet hänförs 10,1 mnkr till resultatenheterna och 2,5 mnkr till övrig verksamhet. Efter bokslutsdispositioner prognostiseras ett sammantaget underskott om 1,7 mnkr.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 september 2007. Dnr 278-2007-102.
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Majvi Andersson m fl (s) anmälde ett särskilt uttalande enligt följande.
Under den föregående mandatperioden initierade socialdemokraterna ett Ungdomens Hus. Det är glädjande att det snart står färdigt. Rent sorgligt är det däremot att den borgerliga alliansen samtidigt avvecklar de väl fungerande ungdomsgårdarna i Solberga respektive Långbrodal. Vi befarar att framförallt de yngre ungdomarna i Älvsjö därmed mister många möjligheter till en god fritidsverksamhet med en mångfald av aktiviteter.
Nämnden har som mål inom äldreomsorgen att den enskilde ska erbjudas ökad tillgänglighet, trygghet och säkerhet, stärkta möjligheter till inflytande, ökad livskvalitet m m. Vi är fundersamma över hur man kan se det målet uppfyllt i ljuset av att verksamhetsplanen för 2007 anger restriktivare biståndsbedömning.
Vi kan också konstatera att det borgerliga vallöftet att behålla servicehuset Långbroberg inte blev något annat än ett stort valsvek. De få kvarboende på Långbroberg tvingas trots löften om kvarboende, att flytta från sina lägenheter och den tidigare servicen försämras. Dessutom kostar de borgerligas piruetter när det gäller Långbroberg, skattebetalarna 2,5 miljoner kronor. De pengarna kunde istället ha blivit ett bra tillskott i äldreomsorgen i övrigt, inte minst för att öka livskvaliteten för de äldre.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) anmälde ett särskilt uttalande enligt följande.
Den förra majoriteten initierade ett Ungdomens Hus utifrån att ha en gemensam mötesplats för alla ungdomar i Älvsjö – initiativet togs väl emot av ungdomsrådet som aktivt deltagit i utformningen och satt sin prägel på hur det ska fungera för att integrera de olika områdena av Älvsjö. Initiativet innebar inte att man samtidigt skulle lägga ned Solberga och Långbrodals ungdomsgårdar vilket den borgerliga alliansen nu gör och som får konsekvenser för de yngre ungdomarnas möjlighet till en så god fritidsverksamhet med flertalet olika aktiviteter.
Nämndes mål när det gäller äldreomsorg är att den enskilde skall erbjudas ökad tillgänglighet, trygghet och säkerhet med stärkt möjlighet till inflytande, ökad livskvalitet m.m. samtidigt inför man en mer restriktiv biståndsbedöming.
När det gäller Långbroberg hänvisas till det särskilda uttalandet från (v), (s) och (mp) i ärendet i § 4 (070830) gällande omstruktureringen av Långbrobergs servicehus. Till det tillkommer en kostnad på 2,5 miljoner kr som faller på stadsdelsnämnden i och med det valsvek som borgarnas vallöfte om kvarboende innebär.
Ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) anmälde ett särskilt uttalande enligt följande.
I rapporten skriver förvaltningen att nämnden har bidragit till uppfyllelsen av kommunfullmäktiges inriktningsmål. Sanningen är den att konsekvenserna av alliansens budget blir alltmer synlig. Människor i behov av ekonomiskt bistånd blir alltmer isolerade. Stadens inriktningsmål att ge medborgarna så stor valfrihet som möjligt och att vara en attraktiv plats för boende och ett värnande av kulturlivet genom lokala kultursatsningar klingar ganska falskt för alla dem som fått avslag på sin ansökan om SL-kort.
Miljöpartiet värnar om den kollektiva trafiken, därför bör ingen uteslutas från tillgången till SL-kort.
I övrigt hänvisar jag till mp:s budget för 2007
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av de åtgärder som vidtagits och planeras med anledning av inspektörernas rapport samt överlämnar densamma till utbildningsförvaltningen som underlag för stadens samlade svar till skolverket.
Skolverket har under läsåret 2006/2007 genomfört inspektion av förskoleverksamheten, skolbarnsomsorgen, barn- och ungdomsutbildningen samt vuxenutbildningen i Stockholms kommun. Skolverket har i sin inspektionsrapport pekat på bristområden som måste åtgärdas omgående på kommun- och stadsdelsnämndsnivå. Dessutom redovisas förbättringsområden där ett utvecklingsarbete för att förbättra kvalitén bör initieras.
Identifierad brist vid Älvsjö stadsdelsnämnds förskoleverksamhet består i att förskolornas likabehandlingsplaner inte uppfyller de krav som ställs på en sådan plan.
Verksamhetsområdeschefen har påbörjat arbetet att revidera befintliga likabehandlingsplaner tillsamman med förskolecheferna. Varje förskola kommer att ha en ny egen anpassad likabehandlingsplan att bifoga verksamhetsplanen för 2008.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 oktober 2007. Dnr 267-2007-402.
1. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att, för stadsdelsnämndernas
räkning, organisera och i administrativt hänseende genomföra upphandling av hem för vård och boende (HVB) och bostad med särskild
service för barn och vuxna, korttidshem och daglig verksamhet enligt LSS, i syfte att träffa ramavtal för tiden 2009-01-01 – 2011-12-31, med möjlighet till förlängning till lika villkor i två år.
2. Direktören vid socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att å nämndens
vägnar teckna ramavtalen och under avtalstiden å nämndens vägnar besluta om och göra smärre justeringar.
3. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att bistå med samordning av
uppföljning av ramavtalen samt att, tillsammans med juridiska avdelningen, efter samråd med berörd nämnd, bistå nämnden vid tvister angående ramavtalen.
4. Socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att utreda vilken typ av upp-
handlingsform som kan vara lämpligast och återkomma till stadsdelsnämnderna med förslag i samband med ställningstagandet till förfrågningsunderlag.
5. Direktören vid socialtjänstförvaltningen får i uppdrag att besluta om
tilldelning av kontrakt efter det att samtliga anbud utvärderats.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 september 2007. Dnr 268-2007-505.
Beslut
Älvsjö stadsdelsnämnd ansöker tillsammans med stadsdelsnämnderna i Skärholmen och Hägersten-Liljeholmen hos länsstyrelsen i Stockholms län om 2 563 tkr ur medel till utveckling av kvinnojoursverksamheter.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden ska ansöka hos länsstyrelsen om medel till en fortsättning av kvinnofridsprojektet Athena, som drivs i samverkan mellan stadsdelsförvaltningarna Hägersten-Liljeholmen, Skärholmen och Älvsjö. I denna del av projektet vill förvaltningen bygga ut stödet till de misshandlade kvinnorna genom att anställa ytterligare en kvinnostödjare samt påbörja arbetet med männen som slår genom att anställa två personer som arbeta specifikt med männen. Olika former av utbildningsinsatser ingår också i projektplanen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat
den 11 september 2007. Dnr 277-2007-502.
Stadsdelsnämnden åberopar detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Genomförandeprogrammet August utgår från kommunfullmäktiges beslut om införande av en ny informationsteknisk plattform (ITP) i staden. Syftet är att öka kostnadseffektiviteten inom stadens IT-funktioner men framförallt att möjliggöra realiserandet av e-tjänster i staden. Föreliggande förslag avser det s.k. August block 1 som är den första delen i genomförandeplanen. Kostnaderna för August block 1 beräknas till 63,9 mnkr.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2007. Dnr 254-2007-011.
Remitterat ärende från kommunstyrelsen avser en motion till kommunfullmäktige i vilken föreslås bland annat att en bred översyn ska göras inom staden när det gäller vad som ska avses med skälig levnadsnivå. I förslaget föreslås också bland annat att SL-kortet ska återinföras i normen för dem som i övrigt har rätt till ekonomiskt bistånd. Ärendet har översänts till Älvsjö stadsdelsnämnd för yttrande senast 2009-09-28.
Förvaltningen konstaterar att vad som är en skälig nivå för de dagliga levnadsomkostnaderna inom ramen för riksnormen finns angivet i lagen. Vad som kan anses vara skälig levnadsnivå utöver riksnormen anges också i lagen samt i stadens riktlinjer. Förvaltningens synpunkter i övrigt redovisas nedan i ärendet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 september 2007.
Förslag till beslut
Ordföranden Karl Bern (fp) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Majvi Andersson m fl (s) hade ett eget förslag som ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) anslöt sig till.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) hade ytterligare ett förslag till beslut.
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Reservation
Vice ordförande Majvi Andersson m fl (s) och ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag.
Nämnden tillstyrker delvis förvaltningens förslag till beslut.
Nämnden ställer sig bakom första, andra och femte att-satserna i motionen.
Nämnden anför därutöver
I mer än en tredjedel av de hushåll som får ekonomiskt bistånd i Stockholms stad ingår barn. Genom att ta bort SL-kortet ur normen har ca 10 procent av inkomsten för de allra fattigaste stockholmarna försvunnit. Besparingen på ca 40 miljoner har hjälpt till att finansiera skattesänkningar som framförallt gynnar dem som redan har ett arbete och dem som är bättre bemedlade. De går inte att blunda för att arbetslösa och personer som av andra skäl uppbär ekonomiskt bistånd, kan ha barn och att barnen drabbas hårt när familjens inkomster sänks. Genom att återinföra SL-kortet i normen gynnas barnen. Det är viktigt att se förslagen på hårdare tag och stramare biståndsbedömning ur ett barnperspektiv. Vi anser att det är en självklarhet att barn ska beaktas i kommunala beslut och att vi som politiker har ett stort ansvar för att se till att staden lever upp till barnkonventionens krav om att alla barn har rätt till en skälig levnadsstandard.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag.
Förslag till beslut;
Därutöver anföra;
I budgeten för år 2007 beslutade majoriteten att spara 40 mnkr på ekonomiskt bistånd till SL-kort utan att närmare ange hur det skulle gå till.
De som uppbär ekonomiskt bistånd lever under mycket snäva ekonomiska marginaler och idag finns många fattiga Stockholmare, barnen i dessa familjer är en mycket utsatt grupp eftersom de lever med snäva ekonomiska ramar. En tredje del av biståndshushållen är familjer med barn, hänsyn till barnperspektivet tas inte genom att återinföra SL-kortet i normen är det till en fördel för barnen .
Indragningen av SL-kort för människor med ekonomiskt bistånd låser de mest utsatta i en stadsdelsarrest. Det är oroande att alliansen förfar så vårdslöst med en fråga som betyder så mycket för så många fattiga Stockholmare.
Är det inte anständigt att även de som har det svårast och kanske aldrig får ett arbete ändå får ta del av den goda konjunkturen och stadens goda ekonomi?
Stadsdelsnämnden åberopar yttrandet som svar på länsstyrelsens remiss
och lägger ärendet till handlingarna.
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt ett yttrande av stadsdelsnämnden avseende en ansökan från Stöd och Resurs Unga Vuxna i Stockholm AB om att få tillstånd att driva verksamhet enligt 7 kap 1§ socialtjänstlagen. Ansökan avser en komplettering till huvudmannens befintliga tillstånd som avser verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Förvaltningen har inget att erinra mot att Stöd och Resurs Unga Vuxna i Stockholm AB ges tillstånd att driva dagverksamhet i enlighet med ansökan.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2007. Dnr 087-2007-502.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan
föranledas av de inkomna skrivelserna och protokollsutdragen.
Anmäldes till stadsdelsnämnden inkomna och utgående skrivelser, klagomål och synpunkter.
Bilaga § 10.
Stadsdelsnämnden lägger förteckningen över beslut fattade av tjänsteman enligt delegation till handlingarna.
Förteckning över beslut fattade av tjänsteman enligt delegation.
Bilaga § 11.
Stadsdelsnämnden lägger protokollet till handlingarna.
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde 2007-09-13 anmäldes och lades till handlingarna.
Protokoll från ungdomsrådets sammanträde 2007-09-12 anmäldes och lades till handlingarna.
Svante Haggren (s) undrade, med anledning av att han som ensam politiker hörsammat en inbjudan från Islamiska föreningen i Älvsjö den 8 september, om fler politiker fått inbjudan. Det var fler politiker som fått inbjudan men som av olika skäl tackat nej.
Protokoll från social delegationens sammanträde 2007-08-16 anmäldes och lades till handlingarna.