Din position: Hem > Stockholms stad > Älvsjö stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-12-18
Presentation av ny lekplats i Vivelparken
Vice ordföranden Majvi Andersson (s) utsågs att tillsammans med ordföranden Karl Bern (fp) justera dagens protokoll vilket skall ske måndagen den 22 december.
1. Stadsdelsnämnden godkänner och överlämnar till kommunstyrel-
sen verksamhetsplan och budget för år 2009 inklusive omslut-
ningsförändringar om 86,1 mnkr.
2. Stadsdelsnämnden godkänner att följande enheter utgör resultat-
enheter enligt regler för ekonomisk förvaltning.
- Solberga vård- och omsorgsboenden
- Resultatenhet 1, förskolorna Akleja, Vågavilja, Långsjö och Rödkulla
- Resultatenhet 2, förskolorna Lillskogen Matrisen, Mullegården och Solkatten
- Resultatenhet 3, förskolorna Baltazar, Snöripan och Muminstugan samt
familjedaghem i Herrängen
- Resultatenhet 4, förskolorna Skogsgläntan och Trollsländan (f.d. Vandrarskon)
- Resultatenhet 5, förskolorna Citrusgården, Prästängen och Solängen
- Resultatenhet 6, förskolorna Sjöstjärnan, Sylvester och Äppelängen samt
familjedaghem i Solberga
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den
2 december 2008. Dnr 407-2008-100.
Förslag till beslut
Ordföranden Karl Bern (fp) föreslog att nämnden skulle besluta enligt förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Majvi Andersson m.fl.(s) föreslog att nämnden skulle avslå förvaltningens förslag till beslut med hänvisning till eget förslag.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) föreslog att nämnden skulle avslå förvaltningens förslag till beslut med hänvisning till eget förslag.
Ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) föreslog att nämnden skulle avslå förvaltningens förslag med hänvisning till eget förslag.
Reservation
Vice ordföranden Majvi Andersson m.fl. (s) reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag enligt följande.
5. att införa ett aktivitetsstöd i syfte att stimulera de äldre till ökad fysisk rörlighet samt att utveckla de äldres träffpunkter
Med socialdemokraternas budget för Stockholm bygger vi en modern och rättvis storstad. Stockholm är en fantastisk stad med hårt arbetande människor och framgångsrika företag. Det är en enorm styrka när högkonjunkturen nu ligger bakom oss och svårare ekonomiska tider väntar. Nu är uppgiften för Stockholms politiker att investera i människors kraft och idéer och dämpa de negativa konsekvenser en lågkonjunktur kan föra med sig för stockholmarna. Vi vill använda de osäkra tiderna till att investera för tillväxt och jobb. Det handlar om att ge näringslivet ännu bättre förutsättningar, att stärka stockholmarna på arbetsmarknaden och att lyfta fram framtidens miljö- och klimatvänliga lösningar. Det handlar också om investeringar i skolan och omsorgen. Det stärker kvaliteten i välfärden och förbättrar förutsättningarna för framtidens jobb.
Socialdemokraternas förslag till budget omfattar för Älvsjö stadsdelsnämnds del 460,4 miljoner kronor. Det är 12,4 miljoner kronor mer än alliansens budget. Vi använder dessa medel för att utveckla och förbättra kvaliteten i stadsdelens verksamheter med en särskild satsning på yngre ungdomar.
Vi vill bryta alliansens negativa inställning till egen-regiverksamhet och storskaliga satsningar på att sälja ut och avveckla denna. Vi vill istället satsa våra gemensamma resurser på att behålla och utveckla kommunens egna verksamheter. Enheterna ska arbeta med en realistisk budget och att kunna ta ansvar för verksamhet, ekonomi och medarbetare. Anslag 1 och anslag 2 ska redovisas var för sig. Anslagens över- eller underskott ska inte belasta varandra.
Demokratin ska genomsyra verksamheten i vår stadsdel. Älvsjöbornas vilja ska ha betydelse i utformningen av stadsdelens verksamheter. Brukarna ska ha delaktighet och inflytande inte bara genom att välja mellan olika utförare utan framförallt genom möjligheten att påverka utformningen av den verksamhet man är i behov av.
Stadsdelsnämnderna är slagkraftiga verktyg att förverkliga politikens mål. Genom en stark lokal förankring skapas möjligheter till effektiv förvaltning och samordningsvinster mellan olika verksamheter. Grundskolan, särskolan, skolbarnsomsorg och mellanstadieverksamheten ska återföras till stadsdelsnämnderna.
Mål för lokal demokrati:
Förskoleverksamhet
Alla barn har samma rätt att utvecklas och lära, oavsett föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska förutsättningar. Från förskolan ska barnen gå vidare med en tro på sin egen förmåga och med lust att lära. Barn i en bra förskola har bättre möjligheter under sin fortsatta skolgång, det är därför viktigt att säkra alla barns rätt till plats i förskolan. I förskolan ska alla barn ges samma möjlighet att utvecklas och ha roligt tillsammans med andra barn. Förskolan ska vara en plats där barnen känner sig trygga och kan utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Det kräver små barngrupper och välutbildad personal men också lokaler och gårdar där barnen kan trivas och som uppmuntrar till lek och lust att lära. Samarbete mellan skola och förskola måste utvecklas. Den fristående förskoleverksamheten ska vara organisatoriskt placerad under stadsdelsnämnderna.
Vi vill ha minskade barngrupper i förskolan. Antalet anställda med pedagogisk utbildning ska öka och alla anställda inom barnomsorgen ska erbjudas fortbildning och kompetensutveckling. Den betalningsfria månaden i förskolan ska återinföras.
Vi vill ge förvaltningen i uppdrag undersöka möjligheterna att upprätthålla behovet av förskoleplatser samtidigt som man finner lösningar på att återupprätta fullgod ungdomsgårdsverksamhet i Solberga.
Mål för förskolan:
· Antalet anställda med relevant utbildning ska öka.
· Införa en avgiftsfri månad per år inom förskolan.
Uppdrag:
Satsningar:
· Vi satsar 121,6 miljoner kronor på förskolan. Det är 6,5 miljoner kronor mer än alliansens budget.
Verksamhet för barn och ungdom
Alla unga ska ges lika goda möjlighet till en utvecklande och rolig fritid. Fritidsverksamheten i Älvsjö ska vara arenor där barn och unga får möjlighet att ge uttryck för sina ambitioner, känslor och tankar i form av kultur/skapande och idrott/rörelse. Vi vill att alla ungdomar ska ges möjlighet att uppleva och själva utöva olika former av kultur.
Vi vill skapa träffpunkter som tillgodoser såväl de yngre som de lite äldre ungdomarnas behov av aktiviteter och förströelse. Vi vill upprätta ungdomsgårdsverksamhet för yngre ungdomar i deras närområden. Möjligheterna för alla unga att ta sig till nöjen och fritidsaktiviteter som ligger längre bort från hemmet vill vi tillgodose genom återinförandet av enhetstaxan i kollektivtrafiken och med lägre biljettpris.
En trygg uppväxt är en förutsättning för att bli en trygg vuxen och motverkar kriminalitet, droger och förtryck. Det är stadsdelens uppgift och ansvar att förhindra att något barn växer upp under oacceptabla förhållanden. Insatser där barn är inblandade ska alltid utgå från barnets bästa i enlighet med FNs barnkonvention. Föräldrar ska få stöd och hjälp i sin föräldraroll.
Alltför många unga rör sig alldeles för lite, vilket ses som ett hälsoproblem. Vi vill verka för ökade möjligheter till rörelse i form av sport och idrott.
Oavsett om man är frisk eller i behov av vård och omsorg ska Älvsjö vara en bra stadsdel för de äldre. Älvsjöborna har rätt att åldras i trygghet och de ska ha möjlighet att leva ett aktivt, självständigt och utvecklande liv på sina egna villkor. Om man behöver stöd och hjälp ska behovet och inte plånbokens storlek vara styrande.
Kvalitet och valfrihet för äldre
Pensionärers behov av omsorg ser olika ut – allt från att man är frisk och inte behöver något stöd alls – till att man har flera sjukdomar samtidigt. Älvsjö ska erbjuda såväl service som äldreomsorg där alla möts med respekt, där man är trygg och kan behålla sin värdighet. Ingen ska behöva oroa sig för att göra ett dåligt val på en privat marknad. Älvsjö ska kunna garantera att de äldreboenden som drivs här i egen regi håller hög kvalitet och är ett fullgott val. Det är viktigt att så kallade flygande inspektioner genomförs.
Grunden när det gäller högkvalitativ vård och omsorg för äldre är att personalen har en adekvat utbildning, kontinuerlig kompetensutveckling och en bra arbetsmiljö. För att uppnå det behövs låglönesatsningar, rätt till heltidsjobb och en tillfredsställande personaltäthet dygnet runt. Det krävs också att verksamheten har en ständigt pågående metodutveckling och satsning på ledarutveckling för cheferna.
Äldres rätt till ett gott liv med god vård och omsorg, trygg tillvaro och social gemenskap tryggas genom att de själva har ett reellt inflytande över sin vardag. De som vill och kan ska, så långt det är möjligt, ha rätt att bo kvar hemma men när man behöver det ska man känna sig säker på att det finns plats på ett omvårdnadsboende. För de äldres trygghet är det viktigt att ett fungerande nätverk mellan kommun och landsting byggs upp.
Alla över 75 år ska ha rätt till två timmars hemtjänst per vecka med förenklad biståndsbedömning. Målsättningen är att alla äldre ska få hjälp och stöd i vardagslivet enligt sina egna önskemål.
Äldre som inte får hemtjänst genom biståndsbedömning kan ändå känna ett behov av extra stöd i vissa vardagssysslor eller av att få sällskap på promenaden. Vi fortsätter satsningen med avgiftsfria ”fixartjänster” för att hjälpa äldre i hemmet med riskfyllda vardagssysslor. Vi vill undersöka möjligheten att låta hemmaboende äldre kunna utnyttja äldreboendenas resurser som att äta lunch där, få hjälp med att sköta hygienen, träffa sjuksköterskan, osv.
Alla äldre ska känna sig trygga i sitt hem och ha möjlighet att kalla på hjälp vid behov. Vi satsar därför på att ge trygghetslarm till alla som önskar det.
För att bryta social isolering och ensamhet satsar vi på mötesplatser för äldre. Vi vill fortsätta att utveckla äldrecaféet där de äldre själva, gärna tillsammans med frivilligorganisationer, ska kunna påverka aktiviteterna. Behovet av fler äldrecaféer i stadsdelen ska undersökas.
Måltiden är en viktig del för livskvaliteten. De äldre som beviljats bistånd i form av hemtjänst ska själva avgöra om de vill ha hemlagad mat eller matlåda oberoende av om hjälpen ges av kommunal eller privat utförare. Maten ska vara vällagad, näringsriktig och aptitligt serverad. För anhörigvårdare och närstående ska det finnas ett varierat utbud av stöd och hjälpinsatser för avlastning, som t ex tillgång till dagverksamheter, korttidsvistelse, växelvård, utbildningsinsatser och avlösning i hemmet.
Vid ansökan om vård- och omsorgsboenden med hemtjänst ska upplevelsen av oro, otrygghet och det allmänna hälsotillståndet beaktas i bedömningen. Önskemål om ett visst boende ska tillgodoses så långt det är möjligt.
Mål för äldreomsorgen:
Ett modernt och rättvist Älvsjö ger människor med funktionshinder möjligheten att leva ett självständigt liv. Tillgängligheten och delaktigheten för alla ska öka, det är grundstenar för ett värdigt och aktivt liv. Det är ett gemensamt ansvar att bekämpa alla former av diskriminering. Brukarinflytandet ska stärkas. Personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga ska kunna känna trygghet i att det finns en bra omsorg, vård och service när de behöver det. Insatserna ska utformas med respekt för den enskildes önskemål och val.
Det prioriterade arbetet handlar om fysisk tillgänglighet, delaktighet och bemötande. Underhåll i gatumiljön, sommar som vinter, ska planeras så att särskild hänsyn tas till personer med funktionsnedsättning. Därutöver bör även intresset och engagemanget för ökad tillgänglighet stimuleras. En viktig förutsättning för delaktighet i samhället är tillgång till kulturaktiviteter och en i övrigt meningsfull fritid.
Älvsjö stadsdel har ett stort ansvar för att underlätta för dem som har psykiska funktionsnedsättningar. Det är viktigt att de kan ha en egen bostad, ett fungerande boendestöd, ett arbete eller daglig sysselsättning och en meningsfull fritid. Särskild uppmärksamhet måste riktas mot behovet av boende och daglig sysselsättning för unga psykiskt funktionshindrade. Kommun och landsting ska samverka utifrån den enskildes skiftande behov av stöd och vård.
Individ- och familjeomsorg inklusive socialpsykiatri
Alla människor har rätt till ett liv präglat av självständighet, delaktighet och respekt. Alla barn har rätt till en trygg och säker uppväxt. För att uppnå detta måste samhället arbeta förebyggande i form av tidiga och rätt riktade insatser.
Alla som har behov av insatser ska behandlas med värdighet. När det egna sociala skyddsnätet havererar ska samhällets skyddsnät fungera. Den som är hemlös och/eller har missbruksproblem ska få hjälp att ändra sin livssituation. Kvinnor och barn som utsätts för våld och sexuella övergrepp ska erbjudas stöd och skydd. Kampen mot våld i hemmet ska fortsätta.
Vi gör resursförstärkningar för barn och unga och vi vill ge extra stöd till unga brottsoffer. Förebyggande och tidiga insatser för barn och ungdom ska prioriteras.
· Ingen Älvsjöbo ska bli hemlös.
Ekonomiskt bistånd
Att kunna försörja sig själv är grundläggande för människans möjlighet att leva ett gott och rikt liv. Vår grundinställning är att alla människor både vill och kan ta ansvar för sin egen försörjning. När det ekonomiska skyddsnätet saknas ska samhället finnas som stöd. Vägen tillbaka till egen ekonomisk försörjning ska utgå ifrån den enskildes förutsättningar.
I Älvsjö ska vi vidareutveckla olika arbetssätt för att nå målet om att minska antalet personer med ekonomiskt bistånd. Arbetslösa med ekonomiskt bistånd som försörjning ska få hjälp och stöd för att komma tillbaka till arbetslivet.
Även personer med ekonomiskt bistånd har behov av att röra sig utanför sitt bostadsområde för att söka jobb, handla, upprätthålla ett normalt socialt liv, etc. Därför skall även SL-kort inkluderas i levnadsomkostnaderna. Den nedskärning som alliansen genomfört genom att strikt bevilja SL-kort bara för arbetsrelaterade resor innebär en kraftig försämring för dem som har det allra svårast ekonomiskt i stadsdelen. Det kan få som konsekvens att den som är beroende av ekonomiskt bistånd samtidigt drabbas av ett slags stadsdelsarrest.
Mål för ekonomiskt bistånd:
Arbetsmarknadsåtgärder
Att kunna försörja sig själv på eget arbete är grundläggande för människans möjlighet till att leva ett gott och rikt liv. Alla människor har rätt till ett arbete med en anställning som är trygg och en lön som det går att leva på. Utgångspunkten att alla människor har arbetsförmåga och att alla människors kompetens och arbetsförmåga ska tillvaratas ska vara vägledande för stadsdelens insatser på det arbetsmarknadspolitiska området.
Arbetslöshet bland unga är ett särskilt allvarligt problem. Stor vikt ska läggas på insatser för att motverka arbetslöshet bland ungdomar genom att erbjuda feriearbeten och andra arbetsmarknadsinsatser. Resurser måste skapas för att ordna sommarjobb till unga. Feriearbetena bör i första hand riktas till de unga som bedöms sakna egna vägar till ett sommarjobb.
Mål för arbetsmarknadsåtgärder:
Flyktingmottagande
De flyktingar som kommer till Älvsjö ska erbjudas möjligheter att inkluderas i samhället genom en kvalitativ introduktion, ett bra boende och god språkundervisning. Introduktionen ska syfta till att vuxna flyktingar kommer ut i arbete så fort som möjligt och därmed får möjlighet till egen försörjning Att kunna försörja sig själv är grundläggande för människans möjlighet att leva ett gott och rikt liv. De flyktingar vi tar emot i Älvsjö ska känna sig välkomna. I våra verksamheter ska ingen diskriminering förekomma.
Mål för flyktingmottagande:
Kultur – Föreningsliv – Konsumentvägledning
I arbetet med att stärka och fördjupa demokratin krävs tillgång till rika kulturupplevelser och möjligheten att vara aktiv medborgare.
Kulturutbudet i vår stadsdel ska stärkas och utökas. Vi vill att tillgängligheten till kultur av olika slag utökas och vi vill även arbeta för att den fysiska tillgängligheten till kulturutbudet ökar.
För att utöka medborgarnas möjligheter till kultur vill socialdemokraterna säkerställa tillgången till samlingslokaler. Barn och ungdomar ska ges möjlighet att uppleva, och själva utöva, olika former av kultur. Vi vill att Älvsjö satsar på en kultursekreterare som arbetar med att stärka och utveckla det lokala kulturutbudet för barn, ungdomar och vuxna.
Vi vill erbjuda medborgarna en lättillgänglig konsumentvägledning där information till barn och unga prioriteras. Älvsjöborna ska genom konsumentverksamheten och arbetet med Agenda 21 få ökade möjligheter till en hållbar och hälsosam livsstil. Invånarna ska som konsumenter kunna göra genomtänkta val och konsumentvägledningen ska hjälpa till för ökad kunskap och information om alternativ, rättigheter och skyldigheter.
Mål för verksamheten:
Stadsmiljö och trygghet
Alla har rätt till att leva i en ren, fräsch och trygg miljö. Parker, lekparker och torg ska vara rena och välskötta och ge Älvsjöborna möjligheter till rekreation, möten och naturupplevelser i närmiljön. Nedskräpning, klotter och skadegörelse ska minska. Detta arbete ska ske i samverkan med såväl offentliga som privata aktörer.
Arbetet med att försköna stadsdelens torg och parker och skapa fler belysta promenadstråk ska fortsätta. Genom satsningar på kultur och idrott skapas platser för möten mellan människor. Dessa möten bidrar till ökat deltagande och större samhällsansvar. Vintertid ska äldre och sjuka kunna få hjälp med att få hindrande snövallar vid villainfarten bortskottad.
Vi vill att Älvsjö ska vara en trygg och säker stadsdel att vistas i alla timmar på dygnet. Samarbetet inom ÄlvBrå ska fortsätta. Vi vill verka för att polisen besöker skolorna i vårt område. Vi vill särskilt uppmärksamma de ungdomar som socialtjänsten får meddelande om och tidiga insatser måste vidtas när vi får kännedom om ungdomar som begått brottsliga handlingar även om de kan tyckas bagatellartade.
Vi vill genomföra kontinuerliga trygghetsvandringar och låta Älvsjöborna själva vara med och påverka prioriteringar i sitt område.
Vi vill fortsätta arbetet med att helt eller delvis få Älvsjövägen i tunnel.
Mål för stadsmiljö och trygghet:
Vi vill kraftfullt motverka alla tendenser till segregation och utanförskap. Vi vill fortsätta med projektet Bryggan i Nätverkshuset. Ungdomens hus som är en av de viktigaste mötesplatserna för äldre ungdomar i Älvsjö, ska i sin verksamhet ha integration och jämställdhet som ett av sina främsta mål. Arbetet för ökad integration och jämställdhet ska framhållas i alla verksamheter i stadsdelen.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag enligt följande.
Stockholmsvänstern återställer skatten till 2006 års nivå, vilket ger över en miljard kronor mer till att stärka välfärden och öka demokratin. Älvsjö får 27,8 mnkr mer varav 5,5 mnkr går till förskolan, 0,8 mnkr till verksamhet för barn och ungdom, 1,9 mnkr till individ- och familjeomsorgen, 0,6 mnkr till ekonomiskt bistånd och 3,6 mnkr till äldreomsorgen. Därutöver går ansvaret för arbetsmarknad, stadsmiljö och mellanstadieverksamhet tillbaka till stadsdelsnämnden.
Vår budget har en barnprofil. Ett Stockholm som är bra för barn är bra för alla. Barn är inga kunder på en marknad utan människor under 18 år som ska värnas enligt FN:s konvention om barnets rättigheter. Barn har rätt till inflytande i takt med ålder och mognad. I vårt förslag till stadsdelsnämndens verksamhetsplan lyfter vi fram punkter om barn och unga, vilket är samma antal som nämndens ledamöter och ersättare. Om var och en tar sig an en punkt – vi tror att alla kan stödja något – får vi ett bättre stadsdelsområde för barnen.
Med barnens bästa i fokus satsar vi mer än 100 mnkr på ökad kvalitet och flyttar tillbaka områdesansvaret för grundskola, särskola och skolbarnsomsorg till stadsdelsnämnderna. Den röda tråden i det livslånga lärandet kan åter löpa mellan förskola och skolan. Föräldrar och elever kan ställa politikerna till svars på öppna nämndmöten. Samverkan med socialtjänsten kan byggas upp igen och inriktas på barnets bästa och inte på tvister om betalning av insatser.
En bra kommunal skola minskar intresset för privat drivna skolor. Barnen får nära till skolan, mer fritid och samverkan med socialtjänsten förbättras. För att minska de stora skillnaderna i gymnasiebehörighet krävs en radikalt ny skolpolitik, där skolornas arbetssätt och förutsättningar är i fokus. Privat drivna skolor ska granskas hårdare och alla elever ha tillgång till skolbibliotek och skolgårdar. Rätt till regelbunden kultur ska skrivas in i förskole- och skolplanen. Kulturskolan ska återuppta uppsökande arbete i skolan för att alla barn ska nås.
· Rättvise- och demokratimiljard för bostäder till hemlösa och invånare med funktionsnedsättningar samt för att öka tillgängligheten och fördjupa den lokala demokratin.
· Miljömiljard för bilfri innerstad, cykelbanor, trafiksäkerhet, badbara sjöar och energibolag.
· Personalmiljard för satsning på kompetensutveckling och god arbetsmiljö.
Kommunen är en demokrati och inte en shoppinggalleria. Vi vill därför avskaffa den plan för konkurrensutsättning som tvingar stadsdelsnämnden upphandla nästan all verksamhet. Den dogmatiska konkurrensutsättningen måste hejdas innan alla kommunala alternativ är borta. Istället vill vi satsa på att utveckla verksamheten, exempelvis genom självförvaltning.
Arbetsmiljön ska vara god. Medarbetarna ska uppmuntras att arbeta kvar och utveckla verksamheten. Alla ska erbjudas heltid. Arbetstiden i äldreomsorgen ska på fem år kortas till 35 timmar per vecka. Ett större projekt med arbetstidsförkortning ska starta i förskolan. Delaktigheten ska förbättras. Försök med självförvaltning ska inledas på 100 arbetsplatser. Lönen ska höjas för de lägst avlönade och lönestopp införas för de högst avlönade cheferna.
Stadsdelsnämnden har för stort upptagningsområde för att fungera på ett demokratiskt sätt som en lokal nämnd. Många boende har långt att resa till stadsdelsnämndens öppna möten. Risken är stor att de som har svårast att komma till tals ger upp försöken att påverka. Vi vill starta rådslag om den lokala demokratin i alla områden och öppna fler medborgarkontor.
Stockholm ska bli världens mest tillgängliga huvudstad år 2010 och måste därför både lokalt och centralt samverka med handikapporganisationer och handikappråd om åtgärdsplaner som grundas bland annat på Funktionshindersombudsmannens årsrapporter.
Stockholmsvänsterna vill skapa ett miljörättvist Stockholm där invånarna har en miljöpåverkan inom sitt rättvisa miljöutrymme. Luft- och vattenkvalitet måste bli bättre bland annat genom en bilfri innerstad. Ett varaktigt skydd ska skapas för de gröna kilarna. Vi ska arbeta för att öka den biologiska mångfalden. Andelen ekologisk mat ska öka till 30 procent.
· Minskade skillnader i barns uppväxtvillkor
· Mindre barngrupper och säkrad barnomsorgsgaranti
· Ökat modersmål och särskilt stöd
· Ökat inflytande för barn och föräldrar
· Avgiftsfri månad i juli
· Nedskärningar, avknoppningar och vårdnadsbidrag
Vi satsar 5,5mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget.
· Förskolan ska ha ett demokratiskt och jämställt förhållningssätt.
· Arbetet med barns språkutveckling och modersmålsstöd ska prioriteras
· Barns förmåga att uttrycka sig i olika former ska uppmuntras och utvecklas.
· Alla föräldrar ska kunna vara delaktiga i förskolans pedagogiska arbete.
Staden har en fantastisk kommunal förskola som vi ska värna om. Kommunala förskolor ska finnas på gångavstånd från hemmet. När grundskolan återförs till stadsdelsnämnderna kan samverkan om det livslånga lärandet återupptas i full skala. Vårdnadsbidraget tas bort, eftersom det är en kvinnofälla och gör barnen i vissa områden sämre rustade inför skolstart.
I vår budget ger vi mer till stadsdelsområden där barn har större behov, för att minska skillnader i uppväxtvillkor. Ett gott stöd ska ges till barn med särskilda behov. Barn ska få utveckla både svenska och modersmål och få regelbunden tillgång till kultur. Alla föräldrar ska kunna vara delaktiga i sina barns förskola. Förskoleråd och barnråd ska finnas i stadsdelsnämnden. Alla barn ska få vara delaktiga i demokratiska processer i förskolan.
· Kostnadsfri och bra mellanstadieverksamhet
· Fler bra mötesplatser för barn och ungdomar
· Ungdomsråd med egen budget
· Fler barn på kollo när vi sänker kolloavgifter med 10 %.
· Nedskärningar, entreprenader och avknoppningar
Vi satsar 0,8 mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget.
· Alla ungdomar ska ha tillgång till icke-kommersiella, jämställda och tillgängliga mötesplatser
· Ungas inflytande över den egna vardagen ska förbättras i stadsdelarna
· Fritidsverksamheten ska vara lika attraktiv för flickor som för pojkar.
Öppna förskolor och parklekar är viktiga mötesplatser för småbarnsföräldrar och ska vara tillgängliga för funktionsnedsatta. Alla barn 9-16 år som vill ska få plats på kollo. Unga med funktionsnedsättningar ska kunna gå på vanligt kollo. Idag går många barn inte i fritidsklubb, vilket drabbar barn med föräldrar som har kort utbildning. Mellanstadieverksamheten ska därför vara kostnadsfri och få mer resurser för att skapa större likvärdighet i staden.
Alla ungdomar ska ha nära till mötesplatser där medbestämmande och eget skapande uppmuntras. Resursfördelningen ska säkra att aktiviteter, öppettider och verksamhet är lika attraktiva för flickor och pojkar. Ungdomsråd eller andra former av verkligt ungdomsinflytande ska finnas med egen budget. På fritidsgårdarna ska det finnas gårdsråd eller andra fora som bör samverka med handikapporganisationernas ungdomssektioner.
· Ökad kultur- och föreningsverksamhet i hela staden
· Kultursekreterare i alla stadsdelsnämnder
· Lokala kulturcentra - Kulturhus - i förorterna
· Ökade anslag till föreningslivet i förorterna.
Nedskärningar och övervältring av ansvar för kulturförmedling på verksamheterna
Vi satsar 1,2 mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget.
· Kulturen ska växa i förorterna
· Alla barn ska få uppleva och själva delta i skapande verksamhet
· Alla oavsett inkomst, ålder, kön och funktionsnedsättning har rätt till kulturupplevelser.
Kultur- och föreningsverksamhet spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Kultursekreterare ska förmedla kultur till verksamheterna. Vi vill skapa kulturcentra i förorterna tillsammans med boende, kultur- och folketshusföreningar m.fl. Barn, unga och äldre i förorterna ska få ökad tillgång till kultur och inflytande över hur pengarna används. Fler kan besöka Stadsmuseet och Kulturhuset när SL-kortet ingår i normen för ekonomiskt bistånd.
· Rätten att välja kommunalt äldreboende i alla stadsdelar
· 80 fler undersköterskor i demensboenden
· Fyra timmars hemtjänst/månad med enkel biståndsbedömning för äldre över 75 år
· Rätt till fixartjänster från 67 års ålder utan timbegränsning
· Ökat socialt och kulturellt innehåll i äldreomsorgen
· Förkortad arbetstid i äldreomsorgen – alla ska orka jobba till 65 år.
· Den nya synen på äldre som en kund på en marknad
· Nedskärningar och vinstdrivande företag som tar över äldreomsorgen
· Bristande insyn från allmänheten och sämre meddelarskydd för personalen
Vi satsar 3,6 mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget, förutom särskilda pengar för personalreformer.
· Behov av äldreomsorg ska bedömas likvärdigt oavsett kön, sexuell läggning och socialgrupp
· Äldre ska kunna påverka hjälpens innehåll, vem som ger hjälpen och hur den utförs
· Hemtjänsten ska utvecklas och kunna erbjudas på fler språk än svenska
· Olika former av äldreboende, seniorboende och kollektivboende ska byggas i staden.
Stockholmsvänstern vill att äldreomsorgen ska värnas mot privata vinstintressen som undergräver tryggheten för de äldre. De anställdas villkor avgör kvaliteten i äldreomsorgen. Personaltätheten måste förbättras. Med god kompetens får vi äldreomsorg av hög kvalitet. Medarbetarna måste ha en arbetsmiljö som gör att de orkar arbeta kvar till 65 år. Vi satsar därför på rätt till heltid samt sju timmars arbetsdag med kompetensutveckling, träning och handledning.
Äldre ska ha verkligt inflytande över innehållet i hemtjänsten, boendet och sociala aktiviteter. Äldreomsorgen ska utgå från genusperspektiv och anti-diskriminering. Förebyggande insatser är viktiga, liksom biståndsbedömda dagverksamheter. En tillsyns- och utvecklingsfunktion behövs för att stärka det sociala innehållet i äldreomsorgen – ”TÖSER”. Kvinnor ska få lika mycket stöd som män som vårdar anhörig. Hemtjänst ska finnas på olika språk.
Kommunalt seniorboende, vård- och omsorgsboende och servicehus av god kvalitet ska finnas i hela staden. En generösare biståndsbedömning och utökade resurser ska ge fler möjlighet att bo i servicehus och få biståndsbedömd dagverksamhet. Äldre ska kunna bo nära barn och vänner. Strävan är att laga maten på plats i våra vård- och omsorgsboenden, vilket både ökar kvaliteten och minskar belastningen på miljön. Även munhälsan ska uppmärksammas.
· Möjlighet att bygga bort bostadsbristen för personer med funktionsnedsättningar
· En ökning av antalet individuella planer enligt LSS
· Ökat inflytande för brukarna i nära dialog med handikapprörelsen
· Brukarråd i gruppbostäder och dagliga verksamheter
· Synen på människor med funktionsnedsättning som en handelsvara
· Valfrihet som endast gynnar företagen så länge det råder brist på bostäder
· LSS-peng som minskar möjligheten till individuellt utformade insatser.
·
Vi satsar 0,6 mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget.
· Barn och vuxna med funktionsnedsättning ska få god och jämställd omsorg, stöd, sysselsättning och service
· Brukares självständighet, inflytande och delaktighet i samhället ska stärkas
· Möjligheter till sysselsättning och arbete ska stärkas
· Stockholm ska vara världens mest tillgängliga huvudstad år 2010.
Vi vill ha god och jämställd omsorg, stöd och service för barn och vuxna med funktionsnedsättningar. Bemanningen ska vara tillräcklig så att goda levnadsvillkor kan uppnås. Insatser ska samordnas så att ingen faller mellan stolarna. Rätten till inflytande är grundläggande, men blandas ihop med upphandling i det borgerliga valfrihetssystemet. Det är en kränkning av självbestämmanderätten att inte få säga nej till konkurrensutsättning av sin egen gruppbostad.
Den viktigaste frågan är att bygga bort bostadsbristen. Förutsättningar för boenden ska prövas i alla bostadsprojekt utifrån hela stadens behov. Behov hos unga och personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska beaktas. Med pedagogisk utveckling, individuella planer och mål för självständighet kan fler i gruppbostad utvecklas, särskilt de yngre. Heminstruktörer för synskadade och hörselskadade ska finnas i tillräcklig omfattning. Funktionsnedsatta ska i ökad grad kunna få en personlig assistent som talar hemspråket.
· Likvärdig social barnavård - mer resurser till förorterna
· Ökad tillsyn och uppföljning av barn i familjehem
· Ökade drog- och brottsförebyggande insatser för unga
· Avskaffad hemlöshet på 5 år
· Nedskärningar och en socialtjänst på entreprenad
Vi satsar 1,9 mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget, varav 1,1 mnkr för barn och unga, 0,3 mnkr för vuxna samt 0,5 mnkrtill socialpsykiatri.
· Förebyggande och tidiga insatser ska prioriteras både för barn och vuxna
· Bostad, stöd och sysselsättning byggs ut för människor som rehabiliterats
· Alla som behöver socialtjänstens insatser ska snabbt få hjälp och stöd
· Barns behov ska alltid uppmärksammas i socialtjänsten.
Socialtjänsten ska baseras på kunskap, erfarenhet, brukarinflytande, utvärdering och forskning. Alla som söker stöd ska få ett gott bemötande. Förändringar ska beslutas i samverkan med brukarorganisationer och lokala handikapprådet så tidigt som möjligt i beslutsprocessen.
Det ska finnas föräldrautbildning, gruppverksamhet för barn med föräldrar som missbrukar eller har psykisk ohälsa. Utbildning om risk- och skyddsfaktorer ska genomföras med förskola, skola, landstinget m.fl. Samverkan med skolan ska återupprättas. Mer stöd ska ges till barn i familjehem och föräldrar till placerade barn. Tillsyn och utbildning av familjehem ska öka.
Hemlösheten ska bort genom en gemensam satsning i staden. Drogförebyggande arbete ska utökas och flickor ska uppmärksammas. Samverkan med vårdcentralerna behövs för att fler ska få hjälp mot missbruk. Sammanhållna vårdkedjor upprättas i dialog med brukare. Människor med psykiska funktionsnedsättningar måste få bättre stöd, exempelvis när det gäller bostäder, boendestöd, träfflokaler, arbetskooperativ, uppsökande och förebyggande verksamhet. Planering inför framtida boende ska innan årets slut upprättas för alla som bor på HVB-hem.
· Stärkt lokal demokrati
· Ökad städning och klottersanering
· Bättre barmarks- och vinterväghållning samt skötsel av grönområden.
· Toppstyrning och dålig service
Vi satsar 7,1 mnkr mer i Älvsjö jämfört med kommunfullmäktiges budget.
· Utveckla och stärka medborgarnas inflytande i Agenda 21-arbetet, stadsmiljöfrågor och lokala planprocesser
· Förbättrad barmarksrenhållning på cykel- och gångbanor
· Alla stockholmare ska ha tillgång till rena, säkra och välskötta parker.
Vi vill öka kvaliteten i stadsmiljön och för tillbaka ansvaret för barmarksrenhållning och snöröjning till stadsdelsnämnderna. Renhållning av cykel- och gångbanor ska förbättras. Fastighetsnära insamling uppmuntras med råd och information. Vi ska ha nära till parker och grönområden med hög kvalitet. Stadsmiljön ska vara trygg och vacker med goda möjligheter till spontanidrott och rörelse. Parkprogrammet ska genomföras. Våra grönområden ska förvaltas på ett bra sätt genom att följa de skötselplaner som upprättas.
· En policy om att inte anmäla papperslösa och avvisningshotade icke-EU-medborgare till polisen eller Migrationsverket
· Uppsökande verksamhet för barn till avvisningshotade så att de kan få gå i skolan
· Barn och unga får individuella introduktionsplaner – inte bara vuxna
· Riktiga bostäder för barnfamiljer i samverkan med bostadsbolagen
· Utförsäljning av allmännyttan som försvårar för flyktingar att få bostad
· Fokus på bostadsrätter vilket minskar möjligheterna för flyktingar att få bostad.
· Flyktingars möjlighet att ett riktigt boende i staden ska prioriteras
· Fler nyanlända flyktingar ska få arbete inom introduktionsperioden
· Barns behov ska alltid uppmärksammas i flyktingmottagningen.
Det är skamligt att flyktingar som får en fristad i Sverige inte har ett tryggt boende. Staden måste ta ett samlat grepp för att ta fram bostäder. Att det finns hemlösa barn i Stockholm är inte förenligt med FN:s konvention om barnets rättigheter. Barn ska ha egna handlingsplaner för att säkra möjligheten till ett tryggt hem, pedagogisk förskola, en bra skolgång och en stimulerande fritid. Barn till avvisningshotade ska sökas upp så att de får tillgång till skola.
Vuxna kvinnor och män ska få en heltidsintroduktion där utbildning och praktik anknyter till tidigare yrkesbakgrund. Dialog om barns och kvinnors rättigheter ingår i introduktionen. De som inte är arbetsföra ska få en introduktion som passar deras behov. Yngre och vuxna med invandrarbakgrund som har bott länge i Sverige kan delta i introduktionen som ”flyktingguider”. En policy ska tas fram om att staden inte ska anmäla papperslösa eller avvisningshotade personer som inte är EU-medborgare vare sig till Migrationsverket eller till polisen.
· SL-kortet återinförs som en del av normen för ekonomiskt bistånd
· Ökat barnperspektiv i socialtjänsten
· Ett särskilt anslag för ekonomiskt bistånd återinförs.
· Stadsdelsarresten på grund av borttagandet av SL-kortet i normen
· Riktlinjer som skärper kraven för utsatta människor.
Vi satsar 0,6 mnkr mer i Älvsjö än kommunfullmäktiges budget.
· Människor med ekonomiskt bistånd ska få insatser som anpassas efter deras förutsättningar och möjligheter på arbetsmarknaden.
· Alla som behöver socialtjänstens insatser ska känna att de snabbt får hjälp och stöd.
· Barns behov ska uppmärksammas då vuxna söker ekonomiskt bistånd.
Stockholmsvänstern står för en solidarisk socialpolitik och vill modernisera och anpassa stadens riktlinjer till ett ökat barnperspektiv och förhållanden i en storstad. De riktlinjer som den borgerliga majoriteten har infört slår hårt mot utsatta människor. Finanskrisen, försämrad sjukförsäkring och arbetslöshetskassa gör att fler tvingas söka försörjningsstöd. Folk ska inte tvingas flytta.. Handläggningen ska ta hänsyn till barn- och genusperspektiv, ensamma föräldrars situation samt långvarigt behov av bistånd. Med vår politik återinför vi SL-kortet i normen och de fattigaste slipper därmed stadsdelsarresten som de borgerliga partierna har infört.
Barns situation ska alltid uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Socialtjänsten ska i samverkan med bostadsbolagen se till att inga barnfamiljer vräks av ekonomiska skäl. Inga stockholmare ska behöva utsättas för att elen stängs av i deras hem. Alla som har behov ska erbjudas budget- och skuldrådgivning. De som får mer än tillfälligt försörjningsstöd har rätt till en personlig handlingsplan. Stödet till ensamstående unga mammor ska öka. Resurser ska fördelas i ett särskilt anslag. Fördelningsmodellen bör ses över på grund av svårförklarade skillnader mellan fördelning och faktiska kostnader i vissa stadsdelsnämnder.
· Resurser för arbetsmarknadsåtgärder förs tillbaka till stadsdelnämnden
· Utbyggnad av sociala kooperativ
· Arbetsmarknadssatsning för personer med funktionsnedsättning
· Fördubblad satsning på feriearbeten
· Brukarråd i alla arbetsmarknadsverksamheter.
· Upphandling av arbetsmarknadsinsatser
· Centralisering av Jobbtorgen vilket minskar den lokala demokratin.
Vi satsar 3,7 mnkr mer i Älvsjö än kommunfullmäktiges budget.
· Minska arbetslösheten bland ungdomar
· Minska arbetslösheten bland människor som står långt ifrån arbetsmarknaden, bland annat personer med funktionsnedsättningar
· Förkorta vägen till arbetsmarknaden för flyktingar.
Tillgången på arbete avgör om människor kan försörja sig själva. Fler kommunala arbetstillfällen enligt vår politik skulle förbättra arbetsmarknadsläget. En del anställningar ska reserveras för unga arbetslösa och människor med funktionsnedsättningar. Stadsdelsnämnderna ska återfå ansvaret för arbetsmarknadsinsatserna, så att en myndighet tar helhetsansvar för arbetslösa med ekonomiskt bistånd. Nämnderna kan själva bestämma hur de vill organisera verksamheten. Vi vill minska andelen upphandlad verksamhet och öka budgeten för egenregi, där det finns en gedigen erfarenhet. Målet är att hjälpa människor till en långsiktig anställning.
Insatser för människor som står långt från arbetsmarknaden ska prioriteras. Vi vill starta minst fyra sociala kooperativ i samverkan mellan stadsdelsnämnder och brukarorganisationer. Människor med funktionsnedsättningar ska erbjudas deltagande i coaching-projekt. Dessutom fördubblar vi satsningen på feriearbeten för ungdomar. Alla unga arbetslösa ska få en coach. Verksamheten ska även riktas till ungdomar med funktionsnedsättningar. Ungdomar i riskzonen får ett heltidsprogram med mentorsstöd, fritidsaktiviteter, utbildning samt yrkespraktik i samverkan med arbetsförmedlingen, socialtjänstnämnden och utbildningsnämnden.
De lokala arbetsmarknadsverksamheterna ska fortsätta samarbetet med flyktingmottagningen, utbildningsnämnden och arbetsförmedlingen för gemensamma insatser som förkortar vägen till arbete. Alla stadens verksamheter ska ordna praktikplatser som så långt det är möjligt anknyter till flyktingens tidigare yrkesbakgrund och utbildning
Ledamoten Kenneth Rönnquist reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag enligt följande.
Stadsdelsnämnden beslutar att
1. avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2009
2 återremittera budgetunderlaget till förvaltningen för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige för 2009 som grund
3. arbeta efter vår miljöpolicy från förra mandatperioden
4. inrätta en tjänst som rådgivare i miljö-, energi och klimatfrågor
5. minst 30 procent av maten i stadsdelens verksamheter ska vara KRAV-märkt eller ha motsvarande certifiering
6. minska barngrupperna i förskolan till högst 12 barn i småbarnsgrupperna och 14 barn i storbarnsgrupperna
7. arbeta fram en upphandlingspolicy, med särskilt fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav och med antidiskrimineringsklausuler
8. det ska säkerställas att ingen diskrimineras, t ex genom anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker i diskriminering och jämställdhet
9. vid konkurrensutsättning av verksamheter som nu drivs i kommunal regi ska anbud i egenregi läggas
10. personalen i äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktionsnedsättningar ska erbjudas arbetstidsförkortning till 35 timmars arbetsvecka
11. sträva mot att införa fyra timmars hemtjänst per månad för äldre över 75 år med förenklad biståndsbedömning
12. erbjuda s.k. fixartjänster för äldre över 67 år
13. att aktivt arbeta för att den fysiska tillgängligheten i stadsdelen ska öka och attityderna till människor med funktionshinder förbättras
14. verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för alla arbetssökande med försörjningsstöd ska finnas i stadsdelen
15. krav på motprestation inte ska vara huvudregel för att få försörjningsstöd
16. alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort
17. skyddet för barnfamiljer mot vräkning ska förstärkas
18. socialtjänsten inte ska avbryta möjligheten att fortsätta SFI-studier fram till nationella provet har gjorts, om inte synnerliga skäl föreligger
samt därutöver anföra följande:
Miljöpartiet reserverar sig mot förslaget till verksamhetsplan och budget. Majoriteten i Stockholms Stadshus skall sänka skatten med ytterligare en tioöring och finansierar detta genom fortsatta kraftiga nedskärningar inom olika verksamheter. Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för Älvsjö präglas av fortsatta stora nedskärningar i nämndens kärnverksamheter. I Miljöpartiets budget i kommunfullmäktige för 2009 finns ca 435 Mkr mer än i alliansens budget till stadsdelarna. Detta skulle för Älvsjö betyda ca 11,5 Mkr (2,5 %) mer än i det nu liggande förslaget. Arbetslösheten väntas öka under 2009. Miljöpartiet har därför tillfört försörjningsstödet (socialbidraget) väsentligt mer pengar.
Under 2007-2008 har nästan alla miljö- och Agenda 21-samordnare i stadsdelarna avvecklats. Dessutom har stadsmiljöavdelningens uppgifter centraliserats och resurserna i den borgerliga budgeten minskar ytterligare för 2009. För att kunna bedriva ett offensivt miljö-, energi-, och klimatarbete krävs att en tjänst som rådgivare tillsätts som ska arbeta mot förvaltningen, företag och hushåll. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor.
Barntätheten inom förskolan i stadsdelen har ökat sedan alliansen tog över, vilket har inneburit sänkt kvalitet. Barngrupperna måste åter ner till den nivå som var i slutet på 2006. Dessutom är det viktigt att hålla nere förskoleenheternas storlek. Barngruppernas storlek behöver minskas till högst 12 barn i småbarnsgrupperna och 14 barn i storbarnsgrupperna.
En ny upphandlingspolicy bör utarbetas, med särskilt fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav och med tydliga antidiskrimineringsklausuler. Ett av de miljökrav som måste ställas är att inga dubbdäck får användas av stadsdelens entreprenörer.
Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Det är viktigt att andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter - förskolor, äldreboenden m.m. ökar kraftigt. Under en treårsperiod t.o.m. 2011, bör Stockholms stad stegvis övergå till att använda övervägande ekologiskt odlad mat. År 2009 ska målet vara att 30 procent av maten i stadsdelens verksamheter ska vara KRAV-märkt eller ha motsvarande certifiering, år 2010 bör andelen höjas till 50 procent och år 2011 bör minst 70 procent av maten i stadsdelen ha en sådan certifiering. Maten som serveras inom stadsdelens verksamheter skall också så långt det är möjligt vara närproducerad för att minska behovet av transporter.
Genom internationaliseringen har frågan om hur olika produkter påverkar Stockholmarna som konsumenter blivit än mer aktuell. Många konsumenter undrar t ex hur de ska göra med pensionen, vilket elbolag de ska välja och många vill kunna utnyttja sin konsumentmakt. Vilka kläder, matvaror och övriga varor vi köper påverkar också klimatet och miljön i andra delar av världen där de produceras och vid transporterna. Att konsumentkunskap erbjuds genom skolan är viktigt t ex för att förebygga att ungdomar tidigt i livet hamnar i skuldfällan. Vi vill också öka konsumentvägledningen, bl a för att kunna återinföra den s k ungdomssatsningen.
I stadsdelen ska bedrivas ett offensivt arbete mot diskriminering. Den antidiskriminerings-klausul som Miljöpartiet införde under den förra mandatperioden ska återinföras. Föreningar som diskriminerar ska veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Diskrimineringstester ska användas som ett sätt att kontrollera att stadens löfte och likabehandling efterlevs och anonymiserade jobbansökningar bör används. Det behövs också kontinuerlig utbildning i diskrimineringsfrågor för stadsdelens anställda och för politiker. Alla anställda ska även utbildas i FN:s barnkonvention.
En viktig del i en god arbetsmiljö är att det finns ett bra, strukturerat sätt att hantera kränkningar, trakasserier och mobbning på arbetsplatsen. Liljeholmens stadsdelsnämnd utvecklade under förra mandatperioden en utmärkt policy mot kränkningar och trakasserier. Stadsdelsnämnden ges i uppdrag att utforma en policy, med utgångspunkt från den policy som utvecklades i Liljeholmen.
Det är mycket oroande att den borgerliga majoriteten konkurrensutsätter verksamheter utan att några egenregianbud läggs. Sådana egenregianbud bör generellt sett alltid läggas när verksamhet som drivs i kommunal regi ska konkurrensutsättas, både för att få bästa möjliga kvalitet till bästa kostnad, men bl a också för att invånarna i stadsdelen ska ha valfriheten att kunna välja mellan kommunala eller privata utförare, t.ex. inom äldreomsorg och förskola.
Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och vi vill därför sänka arbetstiden för personalen. En arbetsmodell som har gett mycket goda erfarenheter, i form av bättre hälsa hos personalen och därför också bättre kontinuitet för de äldre, är den s.k. 3-3-modellen. En friskare och mer utvilad personal skulle också innebära en högre kvalitet på de omsorgsinsatser som de äldre får. All personal inom äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktionsnedsättningar ska erbjudas arbetstidsförkortning till 35 timmars arbetsvecka.
Stadsdelsnämnden ska återfå ansvaret för individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för alla arbetssökande som har försörjningsstöd. Vi är mot att centralisera den här typen av verksamheter till s.k. Jobbtorg. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Förutom stadsdelarnas egna vägledare/coacher ska även arbetsgivare, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan m.fl. aktörer vara representerade i verksamheterna, så att en helhetsbedömning kan göras av varje persons möjligheter. Målet är att komma i egen försörjning, d. v. s. arbete eller utbildning, alternativt försörjning via Försäkringskassans ersättningssystem för de som inte har arbetsförmåga.
Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Skyddet för barnfamiljer mot vräkning ska förstärkas. Praxis för hur man hanterar och förebygger vräkningar bör ses över och förbättras så att vräkningar, inte bara av barnfamiljer, kan undvikas.
Avklarade studier i Svenska För Invandrare (SFI)är en förutsättning för att läsa svenska som andraspråk (SAS) för att kvalificera sig för vidare studier på högskola/universitet. Det är därför mycket viktigt att de som studerar SFI får möjlighet att göra det nationella provet och D-kursen som föregår provet.
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Majvi Andersson m.fl. (s), ledamoten Maj-Len Eklund (v) och ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) anmälde ett särskilt uttalande enligt följande.
För tredje året i rad bygger den borgerliga alliansens budget på en skattesänkning. En skattesänkning som gynnar de högavlönade bäst och som inte lämnar något tillskott i de sjukskrivnas, de arbetslösa eller i barnfamiljernas plånböcker. Inte heller pensionärerna har fått ta del av skattesänkningarna. Det är många nya och större avgifter som följer i skattesänkningens spår. Medborgarna får själva betala mer för den kommunala servicen t ex har barnfamiljerna gått miste om en avgiftsfri månad i förskolan. När medborgarna frågat efter service som tidigare fanns tillgänglig har de fått uppmaningen att gå ut på marknaden och köpa hushållsnära tjänster.
Personalen i våra egna verksamheter kommer fortsatt att få arbeta under mycket oroliga förhållanden. Alliansens aktivitetslista med ambitionen att privatisera och sälja ut all egen-regi-verksamhet oavsett hur bra den än fungerar, skapar oro och osäkerhet. Alliansens ord om att de ska vara en attraktiv arbetsgivare klingar ihåligt och falskt. En bra arbetsgivare värnar om sin personal, erbjuder trygga anställningsförhållanden med en god arbetsmiljö, adekvat utbildning och fortsatt kompetensutveckling istället för att tvinga den till att söka arbete hos entreprenörer av skilda slag, eller starta eget.
Privatisering av verksamheterna innebär också att medborgarna mister stora delar av möjligheten att tillämpa demokratisk insyn och påverkan. Älvsjös invånare behöver lugn och ro och en trygghet i kunskapen om att de kan lita på att kommunen tillhandahåller barnomsorg, skola, vård och omsorg, allt efter hur behoven inställer sig, utan att de måste ge sig ut på en vårdmarknad för att shoppa, en shopping som det dessutom inte är möjlig att styra över själv.
Vi sätter medborgarnas behov före skattesänkningar. Vi sätter brukarnas behov före skattesänkningar. Vi sätter barnen och de ungas behov före skattesänkningar. Vi sätter personalens behov före skattesänkningar. Vi anser att det är bättre att lägga ner tid och pengar på kvalitetshöjande åtgärder istället för att plöja ner de minskande resurserna på att övertala medarbetare att knoppa av eller utmana sitt eget arbete.
Budgeten innehåller en rad osäkerhetsfaktorer. Bl a berör den inte med ett ord att vi nu är inne i en kraftig lågkonjunktur som kommer att påverka såväl kommunens inkomster som utgifter. Älvsjö har en hög andel långtidssjuka som medför kostnader. De långtidssjuka medarbetarna är förmodligen inte attraktiva för kommande entreprenörer varför kostnaderna för dem riskerar öka.
Alliansens valfrihetssystem i äldreomsorgen är en chimär för de flesta. Allt talar för att det inte heller under 2009 kommer att bli särskilt stora förändringar i något äldreboende med speciellt uttalade inriktningar. Och om så skulle bli – kommer den verksamheten att få resurser till tomma platser så att den som vill flytta in där verkligen har en chans att få den valda platsen inom en rimlig framtid? Och kommer de äldre att få vara med och bestämma om den verksamhet de har valt ska vara kvar i egen regi, avknoppas eller upphandlas? Kommer de att garanteras ett till alla delar likvärdigt boende ifall det redan valda säljs vidare, kanske till någon som han/hon tidigare valt bort? Vi befarar att alliansens s k valfrihet i praktiken inte innebär något mer än att skapa utrymme för skattesänkningarna.
Enligt alliansbudgeten för 2009 ska både Älvsjö sjukhem och Solberga vård- och omsorgsboende konkurrensutsättas hösten 2009. Gamla, sjuka och även dementa människor ska kränkas genom att bli föremål för beräkningar om vilken vinst de kan frambringa sina sista levnadsår, under förevändning att de som nya kunder på en äldreomsorgsmarknad får rätt att välja utförare till den vård de är i behov av.
Moderaternas löfte på nämnden i april 2008 att inget av Älvsjös äldreboenden skulle konkurrensutsättas under innevarande mandatperiod var uppenbarligen en ren lögn.
Sedan alliansen stängde Älvsjös båda ungdomsgårdar har alltfler klagomål på störningar och otrygghet, förorsakade av ungdomar, ökat från bostadsområden och sommartid även från äldreboenden. Även biblioteket och medborgarkontoret är utsatta för störningar. Alliansens förslag att lösa problemen består i att lämna ut Nätverkshusets verksamheter till upphandling.
Stadsdelsnämnden godkänner att en ny lekplats i Vivelparken byggs enligt förvaltningens förslag omfattande investeringsutgifter om 7,5 mnkr, under förutsättning att kommunfullmäktige tillstyrker nämndens ansökan om dessa medel.
Tilldelning av medel för parkinvesteringar till varje nämnd görs av kommun-
fullmäktige utifrån ansökningar från stadsdelarna. Stadsdelsnämnderna ska efter
programarbete och projektering fatta genomförandebeslut för varje projekt för sig.
Älvsjö har fått medel för program och projektering av en ny lekplats i Vivelparken.
Syftet är att skapa en spännande och trivsam lekmiljö som kan ersätta den lilla lek-
platsen i Långbrogårdsparken, vilken är i behov av en kulturhistorisk restaurering.
Programarbetet under året har innehållit flera samråd och det föreliggande förslaget
innehåller lekytor för både mindre och större barn, nya träd och buskar, ny belysning
och ett asfalterat gångstråk genom parken. I programmet finns även en så kallad multifunktionsplan med konstgräs som ska ersätta den närliggande Långbrodals bollplan,
där bostäder planeras. Kostnaden för parken beräknas till 7,5 mnkr. Där ingår inte bollplanen vilken kommer att finansieras av exploateringskontoret.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2
december 2008. Dnr 095-2008-300.
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Stadsdelsnämnden utser fem ledamöter och fem ersättare till stadsdelsnämndens
pensionärsråd för 2009 i enlighet med detta tjänsteutlåtande.
Stadsdelsnämndens pensionärsråd är ett rådgivande organ med uppgift att bered
pensionärerna inom området inflytande och insyn i allmänna frågor som rör äldres
levnadsförhållanden. Det skall bestå av fem ledamöter och fem ersättare som utses
av lokala pensionärsorganisationer.
Instruktion för stadsdelsnämndernas pensionärsråd (Kfs 204:12) har fastställts av kommunfullmäktige.
Stadsdelsnämnden överlämnar detta tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen samt anför därutöver följande.
Förskoleplanen innehåller övergripande överväganden hur staden ska styra förskolan för att uppnå en förskola i världsklass. Planen ska tillsammans med den nationella läroplanen för förskolan och skolplanen ligga till grund för styrning och uppföljning av gjorda insatser genom att bl.a. mäta måluppfyllelse och aktiviteter som bidrar till måluppfyllelse. Vi ser det som mycket positivt att staden har tagit fram en förskoleplan som tydligt fokuserar på barnets utveckling, lärmiljö och det livslånga lärandet
i samverkan med föräldrarna.
Medarbetarnas förhållningssätt är en grundförutsättning för barnets lärande och utveckling. I uppdraget blir det viktigt att förutom tänkande, lärande och skapande även träna barnet i ansvarstagande och att bli en medveten individ.
En förutsättning för att genomföra förskoleplanen är att samtliga medarbetare – chefer, förskollärare, barnskötare och övrig personal är motiverade, delaktiga och kontinuerligt deltar i adekvat utbildning. Därigenom ökar förutsättningarna till att nå målen. Det pedagogiska ledarskapet utövas på olika nivåer beroende på barnets ålder och behov.
Förskolechefens kompetens är det redskap som möjliggör att staden uppnår den kvalitet som är fastställda för verksamheten. I ledarskapet blir det därför avgörande på vilket sätt som verksamheten leds både pedagogiskt, kvalitativt som ekonomiskt.
Stadsledningskontoret har utarbetat förslag till ny förskoleplan, Stockholms stads
förskoleplan – en förskola i världsklass. Förslaget har remitterats till samtliga stads-delsnämnder för yttrande.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslaget om ny förskoleplan men
menar att strukturen i förskoleplanen bör stämma överens med strukturen i läro-
planen, för att underlätta arbetet med framtagande av verksamhetsplaner och kva-
litetsredovsing inom ramen för stadens ILS-system.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 november 2008. Dnr 365-2008-006.
Ordförande Karl Bern (fp) föreslog att nämnden skulle besluta enligt förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Majvi Andersson m.fl. (s) föreslog att nämnden delvis skulle godkänna förvaltningens förslag samt därutöver ett tillägg.
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Majvi Andersson m.fl.(s), ledamoten Maj-Len Eklund (v) och ledamoten Kenneth Rönnqust (mp) reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag enligt följande.
Älvsjö stadsdelsnämnd beslutar
att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut
att därutöver anföra
I förslaget till ny förskolplan för Stockholms stad sänker den moderatledda majoriteten ambitionsnivån för förskoleverksamhet. Tidigare har förskoleplanen tydligt pekat på vad som behövs för att kunna garantera en förskola av hög kvalitet. I det förslag som nu är ute på remiss saknas mycket av den riktning som den tidigare förskoleplanen pekat ut.
En central och viktig del inom förskolan är att barnets möjlighet att lära genom lek. Det är självklart att förskolan ska ge barnen möjlighet att utvecklas och lära, men förskolan får aldrig bli en verksamhet där mål och medel blir lika som de som återfinns inom grundskolan.
I dagsläget växer barngrupperna i stadens förskolor. Tertialrapport 2 visade att det är hela 11 av 14 stadsdelar som inte klarar kommunfullmäktiges mål om barngruppernas storlek. Trots denna försämring har den moderatledda majoriteten valt att inte prioritera förskolan inför 2009. Tvärtom är förskolan den stora förloraren i 2009-års budget, och risken är att barngrupperna kommer att öka ytterligare.
För att möjliggöra en förskola av hög kvalitet spelar barngruppernas storlek en central roll. Barngrupperna får aldrig bli så stora att de inkräktar på barnens möjlighet att bli sedda och uppmärksammade. Målet ska därför vara att småbarnsgrupperna aldrig ska överstiga 14 barn och att storbarnsgrupperna inte ska vara större än 18 barn. I förslaget till ny förskoleplan återfinns inga skrivningar om vikten av små barngrupper i förskolan och målsättningarna om barngruppernas storlek helt tagits bort.
Förskolans personal spelar en viktig roll för barnens möjlighet till uppmuntran, utveckling och trygghet. Personaltätheten i förskolan ska vara hög och all personal ska erbjudas kompetensutveckling och vidareutbildning för att staden ska kunna säkra en hög kvalitet i förskolan.
Många förskolor arbetar redan med barnens inflytande över förskoleverksamheten, men arbetet med att öka barnens möjlighet att vara delaktiga kan utvecklas vidare. Detta område har dock kraftigt försämrats i det nya förslaget till förskoleplan. Avsnittet om barns inflytande saknar det tidigare skrivningarna om vikten av att barnens åsikter, engagemang och intressen skall tas tillvara.
Det är självklart att barnet ska stå i centrum vid övergången mellan förskola och skola. Samarbetet mellan förskolan och skolan, för att göra övergången så bra som möjligt för barnet, kan utvecklas och förbättras ytterligare och det är viktigt att det finns ett bra samarbete mellan skolor och förskolor även vid andra tidpunkter än just vid skolstarten. Skolan ska också ta ett ansvar för att övergången blir så bra och smidig för barnet som möjligt. Föräldrarna ska självklart ha en aktiv roll i övergången mellan förskola, förskoleklass och grundskola, men det är viktigt att ansvaret för att informera om barnet, är delat mellan förskolan och föräldrarna.
Förskolebarn som inte har svenska som huvudspråk ska garanteras rätt till stöd i modersmålet. Språkförståelsen grundas redan i småbarnsgrupperna och det är viktigt att även de små barnen får modersmålsstöd för att begripa och tolka sin omvärld.
Stadsdelsnämnden överlämnar detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Kommunstyrelsen har i skrivelse daterad 2008-11-05 hemställt om stadsdelsnämndens yttrande över vänsterpartiets motion (2008:70) om stadens arbete med riskbedömning i samband med ändring i verksamheten. I motionen anförs att det är arbetsgivarens skyldighet att inom ramen för det författningsreglerade systematiska arbetsmiljöarbetet tillsammans med skyddsombud och arbetstagare bedöma om ändringar av verksamhet medför risker för ohälsa och olycksfall. Det föreslås i motionen att kommunfullmäktige ska besluta att inventera hur arbetet med riskbedömning fungerar i enlighet med motionens intentioner och frågeställningar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 november 2008. Dnr 392-2008-006.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) föreslog att nämnden skulle bifalla motionen.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v) reserverade sig mot nämndens beslut.
LSS-kommittén har haft regeringens uppdrag att göra en bred översyn av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och insatsen personlig assistans. Kommittén har i sitt slutbetänkande bland annat föreslagit den nya insatsen personlig service med boendestöd samt att en ny lag ersätter nuvarande LSS och LASS, lagen om assistansersättning. Vidare föreslås att staten tar över hela ansvaret för personlig assistans. Den nya lagen kan tidigast träda ikraft år 2010.
Förvaltningen ställer sig positiv till LSS-kommitténs slutbetänkande och förslag och föreslår stadsdelsnämnden att överlämna detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 november 2008. Dnr 342-2008-000.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v), vice ordföranden Majvi Andersson m.fl. (s) och ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) föreslog att nämnden i huvudsak skulle överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen samt därutöver ett tillägg.
Ledamoten Maj-Len Eklund (v), vice ordföranden Majvi Andersson m.fl. (s) och ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) reserverade sig mot nämndens beslut med hänvisning till eget förslag enligt följande.
1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas i huvudsak som svar till kommunstyrelsen.
2. Därutöver vill vi framföra följande.
Det är viktigt att stat, kommun och landsting efter många år av diskussioner om huvudmannaskapsfrågan för LSS nu kan fokusera på kvalitet och verksamhetsutveckling. Vi motsätter oss därför den ytterligare översyn av huvudmannaskapet som föreslås av LSS-kommittén.
Det är mycket positivt att barnperspektivet förs in i LSS. Vi vill samtidigt uppmärksamma behovet av stöd i föräldraskapet, så att prövningen inte görs så restriktivt att kraven blir högre än för föräldrar utan funktionsnedsatta barn. Till barnperspektiv hör att uppmärksamma att flera barn ökar belastningen för föräldrarna, vilket måste beaktas. För barn till föräldrar med funktionsnedsättning måste barnperspektivet finnas med när rätten till insatser prövas för föräldrarna. När anhörig är personlig assistent finns risk för intressekonflikt som bör uppmärksammas. För att säkerställa barnperspektivet och rätten att komma till tals behövs metodutveckling för LSS-handläggare i utredningssystemet BBIC (Barns behov i centrum)
Personlig assistans är enligt Socialstyrelsens analys en kostnadseffektiv insats. Med den nya lagen kommer en del personer som idag har personlig assistans enligt LSS att mista assistansen. Det är därför viktigt att den nya insatsen personlig service enligt LSS ges så att möjligheter att leva som andra inte försämras. Vi vill också betona att, förutom den enskildes delaktighet som ett avgörande kvalitetskriterium, så ska de som utför personlig assistans ha en grundläggande kompetens samt beredas kompetensutveckling och handledning i sitt uppdrag. Vi är oroliga för att den förväntade besparingen drabbar enskilda hårt, vilket vi motsätter oss. Detta måste noga följas upp.
LSS-kommittén konstaterar att funktionshindersperspektiven i socialtjänstlagen behöver förstärkas. Innan en sådan lagändring har trätt i kraft, befarar vi att insatserna kan bli otillräckliga om en generell åldersgräns vid 65 år för nybeviljande av LSS-insatser införs. Vi motsätter oss en generell åldersgräns innan vi sett effekterna av en ändrad socialtjänstlag.
Vi vill understryka vikten av att ledsagarservice kan fås även i fortsättningen, antingen som en självständig insats eller som en del av insatsen personlig service med boendestöd. Ledsagarservice är ett bra stöd för unga personer i deras väg till ökad självständighet.
En särskild plan för genomförandeprocessen av den nya lagstiftningen behöver upprättas för att säkra att förändringarna genomförs på ett tryggt och samordnat sätt för individen. Erfarenheterna från de senaste årens förändringar av a-kassan och sjukförsäkringen har lett till stark oro hos många människor som inte fått klara besked om hur de kommer att påverkas.
Om kommunerna får nya kostnader på grund av förslaget ska staten ersätta kommunerna.
Kulturförvaltningen har utarbetat förslag till strategisk plan för barn och ungdoms-kultur i Stockholm 2009-2012, Kultur i ögonhöjd – för, med och av barn och unga
Förslaget har remitterats till samtliga stadsdelsnämnder m.fl. för yttrande.
Förvaltningen ställer sig positiv till den föreslagna planen och menar att den är ett tydligt och bra instrument som kan användas inom alla verksamheter som arbetar med barn och unga i Stockholms stad. Förutom en grundläggande målbeskrivning om vad barn- och ungdomskultur är ger planen förslag på strategier och ansvarfördelning mellan de olika förvaltningarna i staden Ansvarsfördelningen mellan de olika nämnderna är tydlig.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 november 2008. Dnr 372-2008-006.
Beslut
Det är ett ambitiöst program som kulturförvaltningen arbetat fram. Det är dock mer
en dröm än möjlig verklighet att programmet ska kunna genomföras med en borgerlig majoritet som under de två senaste åren orsakat stora besparingar på kulturverksamheten för barn och unga i Stockholm. Några exempel: Kultursekreterarna som hade till uppgift att samordna och främja kulturen i stadsdelarna har tagits bort av besparingsskäl. Kulturskolan har fått kraftiga neddragningar och personalminskningar. Skolorna har inte resurser att köpa kultur i samma utsträckning som tidigare.
Dessa nedskärningar går helt i motsatt riktning mot barn- och ungdomsplanen och vi ställer oss frågande till hur planens goda intentioner ska kunna bli verklighet utan några resurser. Planens åtaganden blir helt enkelt omöjliga att genomföra och bara ett spel för galleriet med den borgerliga majoritetens budget.
Ekonomichefen redogjorde muntligt för det ekonomiska utfallet t.o.m. november
månad.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna skrivelserna och protokollsutdragen.
Anmäldes till stadsdelsnämnden inkomna och utgående skrivelser, klagomål och synpunkter.
Stadsdelsnämnden lägger pensionärsrådets arbetsutskotts uttalande till
handlingarna.
Pensionärsrådets arbetsutskotts uttalande anmäldes och lades till handlingarna.
Stadsdelsnämnden lägger protokollet till handlingarna.
Protokoll från handikapprådets sammanträde 2008-12-15 anmäldes och lades till handlingarna.
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde 2008-12-11 anmäldes och lades
till handlingarna.
Stadsdelsnämnden lägger minnesanteckningarna till handlingarna.
Minnesanteckningar från möte med den tvärpolitiska arbetsgruppen för trafik-, miljö- och planfrågor 2008-12-10 till handlingarna.
Information från stadsdelsdirektören
Rekrytering pågår av enhetschef till beställaravdelningen och till enheten för vuxna.
Förvaltningen planerar teman inför 2009-års sammanträden och bl.a. kommer den trygghetsmätning som gjorts av utrednings- och statiskkontoret USK att presenteras och det finns även planer på information om den nya LSS-lagstiftningen.
Olle Andretzky (m) undrade om det finns någon plan för energieffektiviseringar eftersom det finns en hel del pengar att spara på detta område. Enligt förvaltningen fick nämnden 2006 medel från miljömiljarden för att genomföra energibesparingar. Resultatet kommer att redovisas under 2009.
Anita Lundin (m) framförde att det behövs fler parkeringsplatser i Långbro park i anslutning till Långbro värdshus. Enligt förvaltningen är exploateringskontoret som ansvarar för frågan är medveten om problemet.
Protokoll från sociala delegationens sammanträde 2008-11-20 anmäldes och lades till handlingarna.