Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-11-24
Citybanan – en lägesbeskrivning. Lars Pehrsson och Niklas Bergman från Banverket medverkar Läs mer... och presenterar beslutsunderlag till arbetstunnel för station Odenplan.
Plats och tid: Brygghuset; Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N, kl. 18.30-21.00
Ledamöter: Jan Valeskog (s), ordförande Inge-Britt Lundin (fp), vice ordförandeRoland Karlsson (s)Nic Nilsson (s) Carina Fredén (s)Hans Enroth (v) Ulla Dahl (mp) Sebastian Cederschiöld (m)Ewa Schenström (m) Gunilla Reuterskiöld (fp)Anders Broberg (kd)
Som ledamöter tjänstgörande ersättare: Håkan Olander (s) Gunilla Nordin (m)
Ersättare: Benny Niclasson (s)Claudio Skubla (s)Ursula Berge (s)Yildiz Kafkas (mp) Ulf Linder (m)Valeria Nagy-Seidel (fp)Björn Dalemo (fp)
Anmält förhinder: Carolina Gomez Lagerlöf (s)Edith Humble (s)Berit Vikner (v)Anders Blom (m) Fredrik Liljeqvist (m)Susanne Markebjer (kd)
I tjänsten närvarande: Ylva Tengblad, Yngve Lindström, Annette Luengo, Margareta Forsslund, Monica Fredriksson, Gunilla Schedin
Utses att justera: Jan Valeskog (s) och Inge-Britt Lundin (fp)
Justeringens plats: Tulegatan 13, 2005-12-01
En mötesdeltagare, som inkommit med ett medborgarförslag angående de stenpollare som finns på Blasieholmstorg för att skydda hästskulpturerna, redogjorde närmare för sitt förslag. Pollarna är låga, vilket gör att förare, av framför allt tyngre fordon, har svårt att se pollarna som därför ofta blir påkörda. Det kan dröja flera veckor innan de repareras, vilket ger ett vanvårdat och tråkigt intryck. Något måste göras för att förhindra fortsatt skadegörelse och för att torget ska se vackert och trevligt ut.
Tema: Citybanan – en lägesbeskrivning
Niklas Bergman och Lars Pehrsson från Banverket informerade om det aktuella läget vad gäller Citybanan, som kommer att sträcka sig från Södra station till Tomteboda. Två nya stationer kommer att byggas, station City och station Odenplan. Karlbergs station kommer att läggas ner. Stationen vid Odenplan kommer att ha en uppgång dels vid Odenplan dels i korsningen Vanadisvägen - Dalagatan. Man räknar med att ca 70 000 personer dagligen kommer att nyttja station Odenplan och ca 160 000 station City.
Vad gäller de s.k. arbetstunnlar som kommer att behövas för att frakta bort schaktmassor har ett tjugotal alternativa placeringar prövats. Inom stadsdelen Norrmalm kommer det att finnas tre arbetstunnlar. En av dessa kommer att mynna ut på Bangårdsområdet och en på Norra Stationsområdet. Utfarten från den tredje tunneln föreslås förläggas till Drottninggatans norra del vid Observatoriekullen. Enligt planerna kommer lastbilstrafiken att ledas ut mot E 4:an via Kungstensgatan, Dalagatan och Karlbergsvägen. Förslaget till placering av utfarten har tidigare kritiserats varför man gjort en fördjupad analys där fyra olika alternativa placeringar prövats. Man har även gjort en s.k. barnkonsekvensanalys. En sammanvägning av för- och nackdelar med de olika alternativen visar att förslaget om att låta arbetstunneln mynna ut vid Drottninggatan utifrån produktionsförutsättningarna är det bästa alternativet.
Många mötesdeltagare var starkt kritiska till förslaget och ansåg att det är mycket olämpligt att leda tung trafik längs trånga stadsgator där det finns flera skolor och förskolor och där många barn rör sig. En representant för föräldraföreningarna vid Lilla Adolf Fredriks skola, Vasa Real och Gustav Vasa skola, som inkommit med ett medborgarförslag angående förslaget till förläggning av arbetstunneln, redogjorde närmare för föräldraföreningarnas synpunkter. Hon framhöll bl.a. att den tunga lastbilstrafiken kommer att medföra ökade hälsorisker och minskad trafiksäkerhet i området.
Flera mötesdeltagare var mycket kritiska till den genomförda barnkonsekvensanalysen och ansåg att det är helt oacceptabelt att låta den tunga trafiken från arbetstunneln passera på gator där det finns många barn. Många ansåg att frågan om placering av utfarten från arbetstunneln vid Drottninggatan måste utredas vidare. Önskemål om att inbjuda representanter från trafikkontoret till ett kommande möte i stadsdelsnämnden framfördes.
___________________________
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 1 december 2005.
Anmäldes att protokoll från föregående sammanträde justerats den 27 oktober 2005.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde en skrivelse från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) angående alternativ barnomsorg inom stadsdelen samt en skrivelse angående frågan om huruvida de äldre och funktionshindrade får den hjälp de har rätt till.
Ledamoten Ewa Schenström (m) anmälde en skrivelse angående väntetider för medgivande-utredningar i samband med adoptioner.
_________________________
Diarienummer 013-750/2005
Ett förslag om att enkelrikta Kadettgatan för att kunna skapa en gård till den planerade förskolan på Vasens äldreboende anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
____________________________
Diarienummer 004-611/2005
1. Stadsdelsnämnden ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att till demokrati-beredningen sammanställa och redovisa de kartläggningar och utredningar som genomförts de senaste åren om brukares uppfattning om kommunala verksamheter på främst Norrmalm.
2. Stadsdelsnämnden ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att till demokrati-beredningen sammanställa och redovisa samtliga former av brukar- och anhöriginflytande som förekommer på kommunala verksamheter på Norrmalm.
3. Stadsdelsnämnden ger demokratiberedning i uppdrag att utifrån ovanstående material diskutera och redovisa om möjligheter till ytterligare försöksverksamhet med utökat brukarinflytande bör prövas på Norrmalm.
4. Stadsdelsnämnden ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att utreda förutsättning-arna för en god tillgång till allmänna samlingslokaler för föreningsverksamhet på Norrmalm, speciellt Brygghuset.
5. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Stadsdelsnämnderna är i sin funktion en grundläggande och mycket viktig bas för det lokala politiska inflytandet i Stockholm. Därutöver är möjligheterna för brukare och anhöriga att påverka de olika verksamheterna av stor betydelse. Då formerna för detta inflytande är mångfacetterat och inte helt överskådligt är det bra om en grundlig redovisning av de olika formerna av inflytande genomförs. Även en aktuell sammanställning av kartläggningar och utredningar om brukares / anhörigas uppfattning om vår verksamhet är i sammanhanget av stor betydelse. Demokratiberedning har sedan möjlighet att utifrån detta material analysera och diskutera med olika samrådsorgan om möjligheterna att utveckla dessa eller att föreslå att ytterligare försöksverksamhet initieras på området.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 oktober 2005.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Diarienummer 004-612/2005
Ärendet bordläggs.
Ledamoten Carolina Gomez-Lagerlöf (s) m.fl. har inkommit med en skrivelse med förslag om att utreda förutsättningarna för att genomföra ett Norrmalmsting för att ge medborgarna möjlighet att träffa politiker och framföra sina åsikter. Genom seminarier, workshops och påverkanstorg vill man ge allmänheten förutsättningar för ett ökat inflytande.
Med tanke på de erfarenheter som finns av de ting som tidigare anordnats tror förvaltningen inte att ett nytt Norrmalmsting skulle resultera i något större engagemang från allmänhetens sida, särskilt om syftet är att få synpunkter på och skapa en dialog kring den verksamhet stadsdelsnämnden direkt ansvarar för. I det fall någon form av Norrmalmsting trots detta ska genomföras anser förvaltningen att detta bör gälla konkreta frågor som direkt berör de boende i stadsdelen, t.ex. nybyggnationen på Norra Stationsområdet och byggandet av Citybanan.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att ärendet skulle bordläggas.
Diarienummer 500-377/2005
1. Stadsdelsförvaltningens redovisning godkänns.
2. En redovisning av hur arbetet fortlöper sker till stadsdelsnämnden senast juni 2006.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 oktober 2005.
Carina Fredén (s) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden om Internet för alla – även på våra äldreboenden. Stadsdelsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att bereda ärendet. I tjänsteutlåtandet redovisas i vilken utsträckning det finns behov och önskemål bland de äldre på stadsdelens äldreboende att få tillgång till Internet, vilka möjligheter det finns för att tillgodose detta samt kostnaderna.
Diarienummer 399/710/2005
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 november 2005.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden där hon yrkar att Norrmalms stadsdelsförvaltning snarast påbörjar kartläggningen av handikapp-tillgängligheten på Norrmalm. Förvaltningen tycker det är positivt att frågan lyfts upp och informerar nämnden om att en tillgänglighetsplan för Norrmalm håller på att färdigställas inom Tillgänglighetsprojektet på Trafikkontoret.
Vidare anser förvaltningen att det är viktigt att så snart som möjligt komplettera denna inventering med en utveckling av tillgängligheten av stadens egna lokaler.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är av största vikt att Norrmalms lokala tillgänglighetsplan inte enbart handlar om vägen till olika färdmedel. Vid behov bör därför trafikkontorets inventering kompletteras för att få det sociala livet att fungera för alla de äldre som framöver förväntas bo kvar hemma. För dem är den korta promenaden och de hushållsnära inköpen betydelsefulla.
Det betyder att alla gator måste ses över såväl vad gäller gatubeläggningar, trottoarkanter, ljud och ljus som bänkar, ledstänger, toaletter, snöröjning, uteserveringar o.s.v.
Diarienummer 013-560/2005
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 november 2005.
Marie Nodbrink har inkommit med ett medborgarförslag om att införa en gemensam städ-
dag för elever i år 7-9 på Norrmalm, i syfte att motverka nedskräpning, vandalisering och klotter i parkerna. Förvaltningen anordnade tidigare under några år städdagar för grundskoleeleverna på Norrmalm, men projektet avvecklades. Förvaltningen anser inte att gemensamma städ-dagar bör införas på Norrmalm igen. Däremot är nödvändigt att ett kontinuerligt och engagerat miljöarbete bedrivs i skolorna. Som ett led i detta arbete kommer stadsdelsnämnd-ens högstadieskolor under våren att erbjudas föreläsningar av förvaltningens renhållningsentreprenör.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är viktigt att ungdomar inte bara får lyssna på intressanta föredrag, utan att de även engageras i sin närmiljö och lär sig att ta ansvar. Dessutom konstaterar vi tyvärr att socialdemokraternas 81:a och 82:a vallöfte, om att alla offentliga platser, byggnader och torg ska klottersaneras varje dag/vecka respektive att privata fastighetsägare ska föreskrivas en skyldighet att klottersanera regel-bundet, ännu inte är uppfyllt.
__________________________
Diarienummer 013-605/2005
1. Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Tjänsteutlåtandet och medborgarförslaget överlämnas till trafiknämnden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 november 2005.
Stadsdelsnämnden har mottagit ett medborgarförslag från Björn Eklund som behandlar en ny gångbro vid Karlbergs station. Nämnden har överlämnat förslaget till förvaltningen för beredning. Förvaltningen instämmer i att det skulle vara en tillgång för Vasastaden om man fick bättre tillgång till stranden längs med Klara sjö och om man på detta sätt kunde vandra längs med stranden till Karlbergs slott. I och med att det pågår planer på en ombyggnation av Klarastrandsleden samt att Karlbergs station kommer att försvinna när Citybanan tas i drift anser förvaltningen att trafiknämnden bör inlemma Björn Eklunds förslag i sin planering för dessa projekt.
Diarienummer 400-724/2005
Stadsdelsförvaltningens förslag till plan och åtgärdslista godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 november 2005.
Sverige åtog sig 1990 att efterleva FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholms stad antog i september 2004 ett reviderat handlingsprogram för konventionen som ska gälla fram till 2008. Inom Norrmalms stadsdelsförvaltning finns FN:s barnkonvention införlivad i förvaltningens arbete såväl på avdelnings- som enhetsnivå, bl.a. genom lagstiftning och styrdokument för grundskolan och förskolan. Det finns även en barnchecklista som tillämpas i alla ärenden som berör barn. Ett prioriterat område när det gäller tillämpningen av FN:s barnkonvention har under 2005 varit att hitta mer strukturerade former för att tillvara syn-punkter från barn och ungdomar i beslutsprocesser. En plan och åtgärdslista för hur detta kan uppnås har därför tagits fram.
Diarienummer 303-651/2005
1. Evakueringen genomförs till f.d. Försvarshögskolan i enlighet med tjänsteutlåtandets inriktning.
2. Stadsdelsnämnden ansöker om godkännande av evakueringen hos kommunstyrelsens ekonomiutskott.
3. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att, efter ekonomiutskottets godkännande, teckna hyresavtal med Kungliga Musikhögskolan och Vasakronan AB.
4. Stadsdelsnämnden begär ersättning för särskilt redovisade evakuerings-kostnader med 5 612 tkr för år 2006 och 3 846 tkr för år 2007 hos kommunstyrelsen.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 november 2005.
Inomhusmiljön i lokalerna i Adolf Fredriks Musikklasser har länge varit ett problem.
SISAB kommer därför att genomföra en sanering av byggnaden under läsåret 2006/2007. Norrmalms stadsdelsnämnd har tagit ett inriktningsärende om verksamhetsanpassning av lokalerna i samband med detta. Olika evakueringsalternativ har funnits att ta ställning till. Förvaltningens samlade bedömning är att f d Försvarshögskolan är det alternativ som är att föredra med hänsyn till det centrala läget. Skolans musikaliska inriktning medför att närheten till innerstadens olika musikinstitutioner måste anses väga tungt. Stadsdelsförvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden begär ersättning hos kommunstyrelsen för den merkostnad, som evakueringen medför, med sammanlagt 9 458 tkr för åren 2006 och 2007.
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Det finns inga möjligheter för stadsdelen att inrymma evakueringskostnaderna på nästan 10 mnkr i detta ärende. Stadsdelen får betydande kostnadsökningar på grund av ombyggnationen, i ett projekt vars kostnader totalt sett nästan motsvarar en byggnation av en helt ny skola. Detta för en skola där stadsdelens barn endast omfattar ca 10 % av eleverna på skolan. Projektet förutsätter att stadsdelen beviljas ersättning för evakueringskostnaderna. Skulle detta inte ske riskerar ett stort antal lärare bli övertaliga och klasstorlekarna öka. Mot bakgrund av de mycket speciella förhållanden som råder i detta projekt är detta absolut inte försvarbart.
_____________________________
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 303-587/2005
1. Antalet avdelningar på den nya friliggande förskolan i Sabbatsberg utökas från fyra till fem stycken.
2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag med 300 000 kr för särproduktionskostnader och 100 000 kr för öppnande av ny avdelning.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 november 2005.
Som en konsekvens av den omfattande ombyggnationen av Sabbatsbergsområdet kommer förskolan Kastanjebacken att behöva rivas. Stadsdelsnämnden har fattat ett genomförande-beslut om att en ny friliggande förskola ska byggas i området för att ersätta Kastanjebacken. Efter synpunkter, bl.a. på den höga kostnadsnivån, har förvaltningen sett över planlösningen på förskolan, och funnit att det är möjligt att utöka antalet avdelningar från fyra till fem. Detta innebär att hyreskostnaden per plats minskar men öppnar även upp möjligheten att ta emot fler barn, vilket förvaltningen anser vara mycket positivt.
Det är bra att fler förskoleplatser skapas så att kötiden kan kortas och ekonomin i projektet förbättras. I och med att det blir fler barn ökar trycket på bland annat gårdsytan. Därför måste man se om inte gården kan bli större, exempelvis mot Vasaparken.
Diarienummer 103-744/2005
Ekonomisk månadsuppföljning för oktober 2005 godkänns.
Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. oktober 2005. Prognosen visar ett nettoöverskott med 1,1 mnkr före resultatöverföringar och ett nettounderskott med 0,9 mnkr efter resultatöverföringar. För anslag 1 uppgår nettoöverskottet till 10,1 mnkr före resultat-överföringar och 8,1 mnkr efter resultatöverföringar. Anslag 2 visar ett nettounderskott med 9,0 mnkr.
Majoriteten fortsätter att negligera de svagaste, eller är det en slump att vi har stora underskott i särskolan, i omsorgen om de funktionshindrade och att socialbidragsberoendet fortsätter att öka, trots att vi börjar se viss ljusning i konjunkturen. Majoriteten visar ingen som helst ambition att ta itu med problemen, utan sitter och väntar och hoppas att konjunkturen skall lösa problemen åt dem. En borgerlig ledning av staden hade prioriterat de svagaste barnen och de funktionshindrade och tagit itu med socialbidragsberoendet.
Diarienummer 103-751/2005
Stadsdelsnämnden beslutar om nedskrivning av fordringar avseende dödsbon, hyra för försökslägenhet och ärenden äldre än tre år med sammanlagt 202 191 kronor.
Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna senast efter tre år. Efter genomgång av ärenden som överstiger 10 000 kronor per ärende föreslås att fordringar avseende äldreomsorg och övriga fakturor nedskrivs med sammanlagt 202 191 kronor.
Diarienummer 002-718/2005
Sammanträdestider för år 2006 fastställs i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 november 2005.
Stadsdelsnämndens sammanträden under 2006 kommer i huvudsak äga rum var fjärde vecka. Med undantag av juni månad, förläggs sammanträdena till torsdagar med början kl. 18.30. Stadsdelsnämndens sammanträden är öppna för allmänheten utom i den del som avser behandling av sekretessbelagda ärenden.
Diarienummer 500-624/2005
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 oktober 2005.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag om att inrätta två befattningar som inspektör för omsorgen om funktions-hindrade. Vidare föreslås att stadsledningskontoret får i uppdrag att utreda frågan om inrättande av en inspektör för granskning av stadens arbete med tillgänglighetsfrågor.
Förvaltningen är positiv till förslaget och tycker det är bra att en av inspektörerna har sin huvudsakliga kompetens inom omsorgen om psykiskt funktionshindrade. För att öka förutsättningarna för att Stockholm år 2010 ska vara världens mest tillgängliga huvudstad anser förvaltningen att det finns skäl att även inrätta en inspektörsfunktion för granskning av stadens arbete med tillgänglighetsfrågorna.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut bifalls i huvudsak.
Inspektörernas uppdrag ska även innefatta granskningen av de privata utförare som staden tecknat avtal med.
Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Omsorgen om funktionshindrade i Stockholm ska präglas av kvalitet, trygghet och mångfald. Införandet av särskilda inspektörer för funktionshinder är ett bra steg på vägen för att uppnå detta. Erfarenheterna från skolan och äldreomsorgen visar att ett bra granskningsverktyg är en förutsättning för att medborgarna ska garanteras verksamheter med hög kvalitet. Möjligheten att jämföra granskningar av skilda verksamheter ökar också människors möjligheter att göra egna medvetna val inom ramen för olika valfrihetssystem.Det är mycket angeläget att samtliga omsorgsverksamheter granskas av inspek-törerna, även de som utförs i privat regi. En jämförbar kvalitetsgranskning av alla verksamheter, oavsett huvudman, är en viktig förutsättning för att människor ska kunna jämföra och välja utförare. Då granskningen också fyller funktionen att peka på goda exempel är det givetvis angeläget att alla verksamheter inkluderas.Det är angeläget att de inspektörer som nu föreslås inom omsorgen om funktions-hindrade får en oberoende ställning liknande den som stadens äldreomsorgs-inspektörer har i dag. Ett ökande antal inspektörer för stadens verksamheter aktualiserar också frågan om rollfördelning och samordning mellan de olika inspektörsfunktionerna.
Diarienummer 400-635/2005
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. Stadsdels-nämnden ställer sig därmed inte bakom förslaget att låta föräldrar i Stockholm stad bli dagbarnvårdare för enbart egna barn.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp)
Ewa Samuelsson (kd) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att möjligheten för föräldrar att vara dagbarnvårdare åt enbart sina egna barn införs i Stockholms stad. Sådan verksamhet kommer att införas i Nacka kommun från och med årsskiftet och i Sollentuna kommun kommer frågan att utredas med planerad verksamhetsstart under 2006. Enligt stadsledningskontorets juridiska avdelning är förslaget om att bli dagbarnvårdare för enbart egna barn inte förenligt med gällande lagstiftning. I en regeringsrättsdom från 1991 slås fast att ersättning för vård av enbart egna barn betraktas som otillåten vårdnadsersättning, även om den ges i form av lön för anställning som dagbarnvårdare. Skolverkets tolkning är att vård av enbart egna barn inte heller är förenlig med skollagstiftningen då den inte kan betraktas som yrkesmässig verksamhet. Förvaltningen ställer sig därför inte bakom förslaget.
1. Motionen bifalls.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Att skapa mer tid för barnen är ett viktigt politiskt mål för oss. Vi menar att det är föräldrarna som bäst vet hur barnomsorgen för deras barn bör ordnas. Familjerna i Stockholm måste få ökade praktiska och ekonomiska möjligheter att välja den kombination av minskad arbetstid och barnomsorg som passar varje familj bäst. Den fullständigt ensidiga subventionen av vissa barnomsorgsformer, och bristen på möjligheter att välja andra lösningar, har bara accentuerats.
Det behövs en helt ny politik som ger föräldrarna mer tid för barnen. Vi har flera förslag för detta. Ett av dessa förslag är att ge föräldrar med barn i första hand ett till tre år ska kunna erbjudas möjlighet att vara hemma längre som ett alternativ eller komplement till förskola. Detta sker, som motionärer föreslår, genom att föräldrar startar familjedaghem för enbart sina egna barn.
Som påpekas i förvaltningens svar finns ett antal regeringsrättsdomar från 1991. Men ingen är direkt tillämplig i det här fallet. Förslaget innebär nämligen att föräldrarna startar företag som bedriver barnomsorg i näringssyfte. Något anställningsförhållande kommer inte att föreligga mellan kommunen och föräldrarna. I lagstiftningen finns heller ingenting skrivet om hur många barn som utövare av barnomsorg måste ha i verksamheten. Inte heller kommer det att betalas ut något kontantstöd direkt till föräldrarna för barnen, utan enbart till företaget som godkänd barnomsorgsutövare.
Vi är övertygade om att fler alternativ inom barnomsorgen effektivt skulle minska trycket på den kommunala barnomsorgen. Det skulle bidra till att barngrupperna kan minskas och köerna kortas. Därigenom kan också denna reform inte bara öka familjernas valfrihet, utan även höja kvaliteten på kommunens förskoleverksamhet.
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande.
Dagbarnvårdare kan vara ett bra komplement till den övriga barnomsorgen i en kommun. Detta förutsätter dock att dagbarnvårdaren har utbildning eller annan dokumenterad kompetens att ta hand om små barn. Kristdemokraternas synsätt
att lämplighet saknar betydelse, bara om man är hemma i bostaden med barnen, är ett föråldrat och konservativt synsätt. Bara för att man har fått egna barn finns det inget som säger att man är lämplig att ta hand om andras barn och kanske dessutom flera andra barn samtidigt. Omställningen att ta hand om egna barn är ofta stor. Att dessutom ta hand om en eller flera andra barn kräver särskild kunskap och förmåga som är mycket betydelsefull.
På Norrmalm kan vi konstatera att personalen på våra förskolor har en god utbildning som genomsnittligt sett är högre än i andra stadsdelar. Vi ser också sambandet i brukarenkäterna att förskolorna på Norrmalm får högre kvalitets-betyg än andra stadsdelar. Sambandet mellan väl utbildad personal och goda kvalitetsbetyg är uppenbar.
Försök från andra kommuner i enlighet med denna motion visar att uthålligheten i sådant system är mycket dålig. De föräldrar som tar hand om andras barn gör detta genomsnittlig under en mycket kort tid, då arbetstillfällen och annat blir mer styrande, än att fullfölja åtagande att ta om barnen till andra familjer. Detta leder då i praktiken till ständiga avbrott i barntillsynen och därmed en ryckighet och otrygghet som främst skadar barnen som får flyttas runt i en omfattning som är större än vad som sker i ett system som är byggt kring väl fungerande förskolor.
Det är dags för de konservativa partierna att ge upp ambitionerna att med piska och morot få kvinnorna att stanna hemma och bli hemmafruar. Den tiden är glädjande nog förbi i vårt land.
Diarienummer 200-713/2005
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 november 2005.
Den största utmaningen för den framtida kompetensförsörjningen bedöms vara bristande tillgång till yrkeskompetenta omvårdnadsassistenter. Som en åtgärd för att komma tillrätta med detta har Socialstyrelsen fått i uppdrag att precisera de grundläggande kompetenskraven för omvårdnadspersonal i en kompetensbeskrivning.
Stadsdelsförvaltningen anser att förslaget till kompetensbeskrivning är väl underbyggt utifrån den grundliga kunskapsöversikt som gjorts och den breda kompetens som varit representerad i arbetet. Stadsdelsförvaltningen tycker också att kompetensbeskrivningens uppdelning i två huvudkategorier är bra men att vissa av förmågorna bör definieras som grundläggande och därmed ges mer tyngd.
Stadsdelsförvaltningen funderar dock över hur det fortsatta arbetet ska ske för att omsätta förslaget i praktiken och vad det kommer att innebära för kommunerna. Exempelvis finns det inte i rapporten någon framställning av förslagets ekonomiska konsekvenser. Kommer förslaget att innebära merkostnader för kommunerna? Om det innebär merkostnader kommer dessa då att kompenseras? Stadsdelsförvaltningen tycker att det är en stor brist att detta inte redovisas i rapporten.
Vidare betonar stadsdelsförvaltningen vikten av det parallella arbete som pågår med andra åtgärder och satsningar. Stadsdelsförvaltningen passar också på att betona vikten av validering som utgör ett samhällsintresse som helt sammanfaller med den enskildes intresse. Slutligen så anser stadsdelsförvaltningen att informationen som ges i bilaga 2 i rapporten är viktig och bör flyttas in i huvudtexten.
Diarienummer 309-671/2005
Ansökan om serveringstillstånd såväl inomhus som utomhus mellan klockan 12.00 och 01.00 tillstyrks.
Restaurang Polstjärnan ansöker om serveringstillstånd inomhus och utomhus mellan klockan 12.00 och 01.00. Ansökan gäller nytt tillstånd. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 21 november 2005 anmäldes.
Anmälan godkänns.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att anmälan skulle godkännas.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 9 november 2005 anmäldes.
Av ekonomichefen Ann-Charlotte Nilsson fattat beslut om nedskrivning av fordringar gentemot enskilda som ej överstiger 10 000 kronor per person i ärenden avseende barnomsorg, äldreomsorgsavgift, löneskuld, diverse fakturor samt dödsbon anmäldes.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ullla Dahl (mp)
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från Skolverket med anledning av anmälan angående brister i tillsynen vid Lilla Adolf Fredriks skola. Diarienummer 403-693/2005.
2. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län angående stimulansbidrag – varaktiga stödformer till anhöriga 2005. Diarienummer 500-545/2005.
3. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län angående tillstånd för Informatörerna att bedriva enskild verksamhet. Diarienummer 599-510/2005.
4. Samverkansöverenskommelse mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och Stockholms läns landsting ang. barn och ungdomar som behöver särskilt stöd från kommunen och landstinget. Diarienummer 106-708/2005.
5. Skrivelse från Lärarnas Riksförbunds förvaltningsombud med anledning av föreslagen verksamhetsanpassning vid Adolf Fredriks Musikklasser. Diarienummer 303-706/2005.
6. Skrivelse från enskild angående vad som gjorts på platsen där Astrid Lindgren bott. Reg.nr 163/2005.
7. Skrivelse från enskild angående s.k. Smartbilar. Diarienummer 013-356/2005.
8. Skrivelse från enskild med synpunkter på bygglovsärendet gällande citybanans
arbetstunnel vid Odenplan.
9. Sammanställning av synpunkter från allmänheten med anledning av Banverkets ansökan om bygglov för arbetstunnlar. Reg.nr 177-181/2005, 184-186/2005.
10. Svar på medborgarförslag om att skjuta upp exploateringen av Sabbatsbergsområdet. Diarienummer 013-462/2005.
11. Svar på medborgarförslag om att förbjuda rastning av hundar på skolgården och i området kring Karlbergsskolan. Diarienummer 013-658/2005.
12. Svar på medborgarförslag om gratis tandvård och fotvård för hemlösa på Norrmalm. Diarienummer 013-674/2005.
13. Beslut från Socialstyrelsen efter genomförd tillsyn av särskilda boenden för psykiskt
långtidssjuka. Diarienummer 506-755/2005.
14. Information angående Norra Föreningsrådets verksamhet i Brygghuset.
Med anledning av redovisningen om Brygghuset vill vi framhålla betydelsen
av att en lösning nu ordnas som innebär att föreningslivet kan fortsätta att nyttja Brygghuset till rimliga kostnader. Förvaltningen bör därför fortsätta att nära följa Svenska Bostäders arbete med att hyra ut fastigheten och informera nämnden om vad som sker. Vi vill i detta sammanhang tydligt uttala att vi ser det som helt oacceptabelt att en lösning väljs som innebär att föreningslivet stängs ute från Brygghuset.
· En skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) angående alternativ barnomsorg inom stadsdelen anmäldes. Diarienummer 400-789/2005.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· En skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) angående frågan om huruvida de äldre och funktionshindrade får den hjälp de har rätt till. Diarienummer 500-788/2005.
· En skrivelse från ledamoten Ewa Schenström (m) angående de långa väntetiderna för medgivandeutredning i samband med adoption anmäldes. Diarienummer 503-787/2005.
· Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) överlämnade en skrivelse angående frågan om huruvida den ökande bostadsrättsbildningen på Norrmalm ”kastar ut” stadsdelsnämndens egna verksamheter. Diarienummer 303-791/2005.
· Ledamoten Ulla Dahl (mp) undrade om stadsdelsförvaltningen berett oppositionens tidigare skrivelse angående Agenda 21-verksamheten och hur den s.k. Miljömiljarden använts samt ville ha en redovisning av i vilken utsträckning stadsdelsförvaltningens personal utnyttjat möjligheten till friår.
Stadsdelsnämnden ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att återkomma med svar.