Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2024-11-26
Kommundirektörens ledningsgrupp rapporterar månadsvis om viktiga händelser samt uppföljning av mål, investeringar och ekonomi.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att informationen noteras.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Detaljplanearbete har påbörjats för ett nytt företagsområde i Lindalshöjden. Detaljplanen förväntas gå ut på samråd under kvartal 1 2025. Under 2025 planeras utredningsarbetet fördjupas och systemhandling för allmän plats tas fram innan projektet går upp för granskning kvartal 1 2026. För att projektet ska kunna fortsätta enligt tidplan behöver investeringsmedel tillskjutas för systemhandling.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att:
Yrkanden
Heinz Sjögren (L) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Beskrivning av ärendet
Regeringen beslutade i juni 2024 att tilldela 500 miljoner kronor till landets skolor genom Skolverket. Syftet med bidraget är att bidra till goda förutsättningar för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen och minska risken att inflationen på ett negativt sätt påverkar förutsättningarna för barn och elever att få den utbildning och det stöd som de har rätt till.
Medlen har fördelats proportionellt enligt antalet barn och unga i åldrarna 6–19 år i varje kommun och är avsedda för användning i både kommunal och fristående skolor.
Enskilda skolor, huvudmän eller kommuner har inte behövt ansöka om medlen utan bidraget har betalats ut till alla kommuner i juni 2024, i enlighet med regeringsuppdraget. Det är sedan upp till varje enskild kommun att besluta hur pengarna ska användas för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen.
Ett statsbidrag kan klassificeras antigen som ett generellt eller ett riktat bidrag. Dessa redovisas på olika sätt. Bedömningen av klassificeringen framgår av rådet för kommunal redovisnings regelverk. Ett bidrag är riktat om det innehåller krav på prestation från bidragsmottagaren att genomföra vissa avgränsade åtgärder för att få tillgodogöra sig bidraget. För det aktuella bidraget finns inte ett sådant krav utan bidraget ska ses som ett generellt statsbidrag.
Ett riktat statsbidrag tillfaller normalt sätt den verksamhet inom kommunen som bidraget berör och som har krav på motprestationer. Ett generellt statsbidrag räknas in som en del av kommunens finansiering och bokförs inom finansförvaltningen. Om ett generellt statsbidrag ska tillfalla någon särskild verksamhet måste kommunfullmäktige fatta beslut om detta genom att tillfälligt öka ramen för verksamheten.
Förslaget är att det bidraget tilldelas utbildningsverksamheten, då statsbidraget är tydligt kopplat till insatser inom denna sektor. Inom barn- och utbildningsförvaltningen har det gjorts bedömningen att de största behoven finns inom grundskoleverksamheten.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att ramen för barn- och utbildningsnämnden utökas med 2 795 167 kronor till verksamhetsområde grundskola, motsvarande den andel av de statliga medlen som tilldelas Tyresö kommun. Förslaget föreslås finansieras genom det extra generella statsbidrag som betalas ut till kommunen.
I och med att det är upp till varje enskild kommun att besluta hur medlen ska användas för att upprätthålla kvaliteten i undervisningen får barn- och utbildningsnämnden i uppdrag att fastställa en fördelningsnyckel inom sitt verksamhetsområde.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
Barn- och utbildningsnämndens anslag för 2024 ökas genom en särskild ettårs ramökning motsvarande 2 795 167 kronor, i samband med att medel utbetalats av Skolverket enligt regeringens vårändringsbudget. Anslaget ska inte vara underlag för framtida ramuppräkningar.
Handlingar som ingår i beslutet
Med anledning av ändring i kommunallagen kapitel 11, § 14, vilket medför en förändrad princip för möjlighet att hantera resultatutjämning mellan åren, behöver Tyresö kommuns riktlinjer för god ekonomisk hushållning justeras. Justeringen innebär att riktlinjerna för god ekonomisk hushållning kompletteras med riktlinjer för en lokal hantering av en resultatreserv (RER), i enlighet med den förändrade lagen. Kommunens befintliga tillämpning av resultatutjämningsreserv (RUR) bibehålls i den justerade riktlinjen, med undantag att ytterligare reserveringen inte kan ske.
Utöver hantering av resultatreserv innehåller den justerade riktlinjen för god ekonomisk hushållning även förslag på justering av Tyresö kommuns finansiella mål. Förslaget innebär att riktlinjen kompletteras med ytterligare två finansiella mål, ett finansieringsmål och ett investeringsmål. Resultat- och soliditetsmål justeras och resultatmålet för de samlade verksamhetsområdena flyttas från finansiella mål till verksamhetsmål. De justerade målen är framtagna med syfte att belysa och styra kommunens ekonomi från fler perspektiv än resultat och soliditet.
Peter Freij (M) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Ulf Perbo (KD) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Inger Gemicioglu (V) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Sammanfattning
Dessa riktlinjer beskriver hur Tyresö kommun ska planera för bostadsförsörjningen och skapa förutsättningar för att alla i kommunen ska kunna leva i goda bostäder. I förslaget beskrivs hur kommunen ska arbeta med de verktyg som kommunen har att tillgå, både bostadsbyggande men även andra verktyg.
Förslaget på riktlinjerna har varit på remiss hos Länsstyrelsen Stockholm, Region Stockholm, Haninge kommun, Huddinge kommun, Värmdö kommun, Stockholm Stad och Nacka kommun för inhämtning av yttrande. Riktlinjerna lever enligt länsstyrelsens bedömning upp till intentionerna i lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Viss revidering av riktlinjerna har genomförts utifrån inkomna kommentarer, framförallt förtydligande i text kring särskilda grupper och konjunkturläge.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen antar förslag på riktlinjer för bostadsförsörjning.
Inger Gemicioglu (V) tilläggsyrkar enligt följande: 1) Minst 50 procent av bostadsbyggandet ska vara lägenheter med hyresrätt.2) Läget för bostadsbyggandet ska årligen redovisas till samhällsbyggnad- och hållbarhetsnämnden samt kommunstyrelsen
Ulf Perbo (KD) tilläggsyrkar att ett långsiktigt mål ska vara att minst 50 % av nyproduktionen ska vara småhus.
Christoffer Holmström (S) och Fredrik Bergkuist (M) yrkar avslag på Inger Gemicioglus (V) tilläggsyrkande 1 och avslag på Ulf Perbos (KD) tilläggsyrkande. Christoffer Holmström (S) och Fredrik Bergkuist (M) yrkar bifall på ordförandeförslaget.
Vidare yrkar Christoffer Holmström (S) bifall på Inger Gemicioglus (V) tilläggsyrkande 2.
Först ställer ordföranden frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget. Kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget.
Sedan ställer ordförande frågan om kommunstyrelsen avslår Inger Gemicioglus (V) tilläggsyrkande 1. Ordförande ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller Inger Gemicioglus (V) tilläggsyrkande 1. Kommunstyrelsen avslår Inger Gemicioglus (V) tilläggsyrkande 1.
Därefter ställer ordförande frågan om kommunstyrelsen bifaller Inger Gemicioglus (V) tilläggsyrkande 2 och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Sist ställer ordförande frågan om kommunstyrelsen avslår Ulf Perbos (KD) tilläggsyrkande. Ordförande ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller Ulf Perbos (KD) tilläggsyrkande. Kommunstyrelsen avslår Ulf Perbos (KD) tilläggsyrkande.
Per Carlberg (SD) hänvisar till särskilt yttrande från (SD) inlämnat till kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 24.
I oktober 2024 informerades kommunstyrelsen om en ny avtalsmall för markupplåtelser till båtklubbar och bryggföreningar som förvaltningen har tagit fram i samarbete med Tyresö Förenade Båtklubbar. Den nya mallen är avsedd att användas framledes som utgångspunkt vid tecknande av alla nya avtal med båtklubbar och bryggföreningar inom kommunen.
Tegelbrukets båtklubb har varit först ut att erbjudas ett nytt avtal i enlighet med den nya avtalsmallen och har accepterat presenterade villkor samt undertecknat bilagt avtal om lägenhetsarrende, Bilaga 1. Båtklubben har varit verksam på den aktuella platsen i många år och är en av de klubbar som behöver få utgånget avtal ersatt av ett nytt. Förhandling av platsspecifika villkor har skett med stor hänsyn till historik och pågående verksamhet tillsammans med platsens förutsättningar i övrigt.
Arrendeområdet ingår i Detaljplan för Tegelbruket etapp 11 och utlagt område för småbåtshamn. Med hänsyn till detta samt övriga förutsättningar och båtklubbens önskemål föreslås en arrendetid om 25 år. Upplåtelsen avser 55 båtplatser. Uppläggning av båtar på land får inte ske. Detaljplanen medger parkering inom en del av utlagt område för småbåtshamn och båtklubben får ha bilparkering för sina föreningsmedlemmar inom arrendeområdet. Obehöriga motorfordon får hindras med låsbar vägbom, men arrendeområdet får inte inhägnas och allmänhetens tillträde får inte hindras. Brygga får förses med låsbar grind. Arrendeavgiften följer avtalsmallens beräkningsprincip och erläggs årligen. För år 2025 summerar avgiften till 41 250 kronor.
I ett nyttjanderättsavtal från 1975 gavs Tyresö Dyviksudde tomtägareförening (TDT) rätten att uppföra och bibehålla bryggor och andra anläggningar inom fastigheten Dyvik 1:1. Intentionerna i avtalet var att dessa rättigheter skulle gälla i all framtid. Jordabalkens lagstiftning anger dock att nyttjanderättsavtal måste ha en tidsbegränsning. Under åren 2000-2003 utredes det hur länge avtalet kunde anses vara giltigt och det fastslogs att ursprungligt nyttjanderättsavtal var giltigt i 50 år från undertecknandet varför dessa rättigheter gäller till och med 2025-08-14 (för handlingar kopplade till denna utredning se ärende KSM 2001-302). För att säkra och hedra intentionerna i det tidigare avtalet har nu ett nytt nyttjanderättsavtal tagits fram för att kunna ta vid och ersätta det tidigare avtalet vad avser bryggor och tillhörande anläggningar.
Per Carlberg (SD) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till genomförandeavtal med Brickhouse Bollmora 2:1 AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat exploateringsavtal. Brickhouse Bollmora 2:1 AB ska uppföra 95 lägenheter. Syftet med avtalen är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området.
Ulf Perbo (KD) och Per Carlberg (SD) yrkar avslag på ordförandeförslaget.
Inger Gemicioglu (V) yrkar bifall på ordförandeförslaget.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget. Kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget.
Raymond Moubé (C) hade yrkat avslag till ordförandeförslaget om han hade haft rösträtt.
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat ett förslag till exploateringsavtal med Heimstaden A Lägenheter AB för del av detaljplanen Granängstorget, kvarter C. Inom detaljplanen finns två exploatörer. Den andra exploatören tecknar ett separat genomförandeavtal. Heimstaden A Lägenheter AB ska uppföra 55 lägenheter, två stycken bokaler samt eventuellt en lokal i flerbostadshus om 6 våningar. Syftet med avtalet är att reglera marköverlåtelser, ansvarsförhållanden och ekonomiska frågor kopplat till genomförande av den framtagna detaljplanen för området.
Detaljplan för Granängstorget, kvarter C antas.
Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet gav den 25 oktober 2017 förvaltningen i uppdrag att ställa ut förslaget för granskning. Planområdet omfattade flera bostadskvarter och efter detaljplanen var utsänd på granskning har planområdet delats upp. KF antog kvarter E den 18 februari 2021. Bostadskvarter C med cirka 150 lägenheter tillsammans med angränsande allmän platsmark går nu vidare i planprocessen. Planhandlingen har justerats för att avse aktuellt planområde.
Detaljplanen var utskickad för granskning under perioden 7-28 november 2017. Under granskningstiden inkom 18 yttranden. Dessa handlade bland annat om att bostäder kom nära boendes lägenhet men också att det är positivt med ett större serviceutbud. Länsstyrelsen önskade vidare utredning av vatten och dagvatten. Andra instansers yttrande avsåg reglering av byggnadshöjd, grönytor, miljöpåverkan, elnätsstationer och förtydliganden i planhandlingarna.
Synpunkter som inte tillgodoses är bland annat att stoppa planarbetet, sänka byggnadshöjder, ge ekologisk kompensation, fler parkeringsplatser för besökande och fler elnätstationer.
En enklare prövning av barnets bästa har gjorts. Ur ett barnperspektiv kan fler bostäder bidra till ökad trygghet genom ökad närvaro i området. Vägområdet breddas för att inrymma gångbanor och en cykelbana, vilket även bidrar till trygga skolvägar. Den nya bostadsbebyggelsen får en gemensam upphöjd innergård där det anläggs en mindre lekyta.
Detaljplanen bedöms inte medföra negativ påverkan på miljökvalitetsnormer, MKN.
Planarbetet finansieras genom planavtal. Kommunen ansvarar för utbyggnad av allmän plats som bland annat finansieras enligt avtal med exploatörer. Byggaktörerna ansvarar för och finansierar utbyggnad inom kvartersmark.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige kan anta detaljplanen för Granängstorget, kvarter C.
Yrkande
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig mot beslutet och hänvisar till reservation från (MP) inlämnat till samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 44.
Heinz Sjögren (L) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Ett ordförandeuppdrag om tydligare investeringsprocess gavs i kommunstyrelsen 2024-06-04. Uppdraget omfattar även genomlysning av strategier som påverkar samhällsbyggnadsprocessen.
Den nuvarande trafikstrategin ”Tyresö styr mot hållbara transporter” antogs i kommunfullmäktige 2019-03-28. Trafikstrategin syftade till att peka ut riktningen för trafikplaneringen i Tyresö. Trafikstrategin ska ses som ett planeringsunderlag för alla inblandade i transportutvecklingen i Tyresö för alla typer av transporter (från gående till transport av varor). De åtgärder som ska genomföras konkretiseras i de planer som tillhör trafikstrategin.
Till trafikstrategin hör fyra planer;
Samhällsbyggnadssektorn har under de senaste åren präglats av en stor utveckling inom transportområdet i kombination med förändrat resande. Utvecklingen innebär att kommunen behöver kunna vara mer flexibel i utvecklingen av trafikmiljöer och transporter utifrån de lokala förutsättningarna och Tyresöbornas behov. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att ersätta strategin och tillhörande planer med en arbetsprocess. Arbetsprocessen kan i högre grad anpassa åtgärder utifrån de platsspecifika förutsättningarna, beakta de lokala behoven och samtidigt bidra till en stärkt trafikmiljö med god framkomlighet i hela kommunen.
Genom att övergå från en fast strategi till en arbetsprocess möjliggörs en dynamisk och kontinuerlig utveckling av kommunens trafikmiljöer och transportbehov, samtidigt som den övergripande målbilden kvarstår för att bibehålla helhetssyn i utveckling av transportnätet. Det främjar också samverkan med Tyresöbor, näringsliv och verksamheter samt möjliggör en större flexibilitet för att kunna möta förändringstryck.
Den övergripande inriktningen för trafikutvecklingen i kommunen omnämns fortfarande i kommunplan och översiktsplan. Även i fortsatt utveckling kommer gällande lagar, förordningar och regler som styr väghållaransvaret, exempelvis Nollvisionen.
Inger Gemicioglu (V) ändringsyrkar på beslutspunkt 1 att Tyresö kommuns trafikstrategi behålls i vissa delar där man tar bort sidorna 17-28 och vid behov revideras. Vidare yrkar Inger Gemicioglu (V) bifall till ordförandeförslaget till beslutspunkt 2-5.
Fredrik Bergkuist (M), Per Carlberg (SD), Christoffer Holmström (S) och Peter Freij (M) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Fredrik Bergkuist (M) yrkar avslag på Inger Gemicioglus (V) ändringsyrkande avseende beslutspunkt 1.
Heinz Sjögren (L) yrkar i första hand att ärendet återremitteras för att tydliggöra hur den så kallade arbetsprocessen som ska ersätta trafikstrategin ska se ut. I det fall återremissyrkandet avslås yrkar Heinz Sjögren (L) avslag på ordförandeförslaget.
Christoffer Holmström (S) yrkar avslag på Heinz Sjögrens (L) återremissyrkande och att ärendet ska avgöras på dagens sammanträde.
Marie Åkesdotter (MP) yrkar avslag på ordförandeförslaget.
Först ställer ordföranden frågan om ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde. Ordföranden ställer frågan om ärendet ska återremitteras enligt Heinz Sjögrens (L) yrkande. Kommunstyrelsen beslutar att ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde.
Sedan ställer ordförande proposition på beslutspunkt 1, att trafikstrategin ”Tyresö styr mot hållbara transporter” upphävs. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget. Ordförande ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller Inger Gemicioglus (V) ändringsyrkande. Ordförande ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget. Kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget på beslutspunkt 1.
Sist ställer ordföranden frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget avseende beslutspunkt 2-5. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget. Kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget avseende beslutspunkt 2-5.
Per Carlberg (SD) hänvisar till särskilt yttrande inlämnat till samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-11-13, § 44.
Regeringen har skickat betänkandet Vägar till ett tryggare samhälle – Åtgärder mot återfall i brott (SOU 2024:54) på remiss till Tyresö kommun. Remissen ska besvaras senast den 13 december.
Tyresö kommun är generellt positiv till de förslag som rör kommunernas ansvar för den aktuella målgruppen och anser att dessa ska tillstyrkas. Kommunen framför även vissa synpunkter som bör beaktas i den fortsatta behandlingen av kommitténs bedömningar och förslag.
Remissvaret har tagits fram i samverkan med säkerhetsenheten och arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Det bereds av kommunstyrelsens arbetsutskott och beslutas i kommunstyrelsen.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att kommunstyrelseförvaltningens skrivelse antas som kommunstyrelsens svar på remissen Vägar till ett tryggare samhälle – Åtgärder för att motverka återfall i brott (SOU 2024:54).
Protokollsutdrag kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-11-13, § 22
Tyresö kommun har fått möjlighet att delta i samrådet för Nacka kommuns nya översiktsplan, ”Nära Nacka”. Samrådsperioden pågår till den 15e november 2024. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till svar, där kommunen ställer sig positiv till förslaget och den ambition som finns att samarbeta kring mellankommunala frågor, såsom trafikförsörjning och gröna spridningssamband. Samrådssvaret ska beredas i samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden och beslutas i kommunstyrelsen.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att kommunstyrelseförvaltningens skrivelse antas som svar på samråd om Nacka kommuns Översiktsplan 2050 till Nacka kommun.
Ledamöter och ersättare i kommunstyrelsens utskott och råd väljs för ett kalenderår i taget. Partiernas nomineringar till de olika posterna redovisas i bilaga.
Per Carlberg (SD) tilläggsyrkar att det kommunala pensionärsrådet och det kommunala tillgänglighetsrådet utökas med representation från oppositionen.
Marie Åkesdotter (MP) och Ulf Perbo (KD) biträder Per Carlbergs (SD) tilläggsyrkande.
Susann Ronström (S) yrkar bifall till ordförandeförslaget och avslag på Per Carlbergs (SD) tilläggsyrkande.
Först ställer ordföranden frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Sedan ställer ordföranden frågan om kommunstyrelsen avslår Per Carlbergs (SD) tilläggsyrkande. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller Per Carlbergs (SD) tilläggsyrkande. Kommunstyrelsen avslår Per Carlbergs (SD) tilläggsyrkande.
- Anmälda delegationsbeslut noteras.
Kommunstyrelsen har överlåtit sin beslutanderätt till utskott, ordförande och tjänstemän i enlighet med kommunstyrelsens delegationsordning. Beslut som fattas av delegat ska normalt anmälas. Anmälan innebär inte att kommunstyrelse eller utskott får fastställa eller ompröva besluten. Det går inte att återkalla lämnad delegering för redan fattade beslut, men däremot framledes.
Delegationsbeslut avseende nedlagt visselblåsarärende
Handlingar till kommunstyrelsen för kännedom.
Cirkulär från SKR
Kommunstyrelsen föreslås sammanträda normalt på tisdagar klockan 17:30. Nedan månader märkta med asterisk (*) hålls sammanträden enbart vid brådskande ärenden.
- 14 januari Kommunstyrelse
- 18 februari Kommunstyrelse*
- 4 mars Kommunstyrelse
- 1 april Kommunstyrelse
- 6 maj Kommunstyrelse
- 3 juni Kommunstyrelse
- 12 augusti Kommunstyrelse*
- 9 september Kommunstyrelse
- 7 oktober Kommunstyrelse
- 4 november Kommunstyrelse
- 2 december Kommunstyrelse