Din position: Hem > Stockholms stad > Äldrenämnden > Sammanträde 2013-04-23
Noteras närvarande ledamöter och tjänstgörande ersättare.
Vice ordföranden Christopher Ödmann (MP) utses att tillsammans med ordföranden Joakim Larsson (M) justera dagens protokoll.
Anmäls att äldrenämndens protokoll 3/2013-03-19 justerats 2012-04-05.
Äldrenämndens beslut
Anmälan läggs med godkännande till handlingarna.
Ledamoten Norma Aranda de Gutiérrez (S) undrar om äldrenämnden har behandlat ett ärende om en redovisning av fördelning av medel till demensboenden för år 2012 och för år 2013.
Direktören Eva Frunk Lind informerar att äldrenämnden behandlade detta ärende på sammanträdet den 19 mars (§ 13, dnr 0802-390/2012).
Ledamoten Eivor Karlsson anmäler fråga om nycklar i hemtjänsten.
Varefter fastställs dagordningen.
Tjänstgörande ersättaren Brit Rundberg (V) anmäler en skrivelse om evakueringslägenheter vid upprustning av äldreomsorgsboenden, daterad 2013-04-23 (dnr 109-249/2013), som angår ett ärende på föredragningslistan till dagens sammanträde § 13 (dnr 109-116/2013).
Äldrenämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Direktören Eva Frunk Lind informerar om att förvaltningen anordnar ett seminarium för äldrenämnden den 21 maj 2013, kl. 12.00-15.30, på Tändstickspalatset. Förvaltningen återkommer med inbjudan och programmet.
Efter seminariet kommer äldrenämnden att genomföra sitt sammanträde från och med kl. 16.00 i samma lokaler.
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 001-336/2013
Ärende
Föreligger ärende dnr 201-160/2013
Yrkanden
Ordföranden Joakim Larsson m.fl. (M), ledamoten Helen Jäderlund Eckardt (FP), ledamoten Gabriel Marawgeh m.fl. (S) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Christopher Ödmann m.fl. (MP) yrkar bifall till eget förslag till beslut.
Tjänstgörande ersättaren Brit Rundberg (V) yrkar bifall till eget förslag till beslut.
Beslutsgång
Ordföranden Joakim Larsson (M) finner att det finns tre förslag till beslut: förvaltningens förslag till beslut som stödds av (M), (FP) och (S), ett eget förslag till beslut från (MP) och ett eget förslag till beslut från (V).
Ordföranden ställer förslagen mot varandra och finner majoriteten för förvaltningens förslag till beslut som stöds av (M), (FP) och (S).
Äldrenämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som sitt svar på remissen av patientlag – delbetänkande av patientmaktsutredningen (SOU 2013:2).
Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Reservation från (MP):
Mot beslutet reserverar sig vice ordföranden Christopher Ödmann m.fl. (MP) och hänvisar till eget yrkande:
”Miljöpartiet yrkar att äldrenämnden beslutar att
godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen samt
därutöver anföra följande:
Äntligen kommer ett efterlängtat förslag som tar bort hindren för att få vård i ett annat landsting än hemlandstinget. Det har länge varit lättare att få vård i ett annat land än i ett annat landsting för medborgare i Sverige. Landstingen har behandlat sökande på olika sätt men nu ska samma regler gälla oavsett vilket landsting man vänder sig till. Detta är utomordentligt bra för den enskilde.
Det finns dock fortfarande problem som kan lösas med lite vilja till service, vilket ytterligare skulle kunna underlätta för den enskilde. I ärendet står att hemlandstinget inte är skyldig att finansiera de merkostnader i form av resor och uppehälle, som vård
i annat landsting medför för den enskilde. Vi hoppas att det som åsyftas är kostnader utöver de kostnader som hemlandstinget skulle stå för om patienten valt hemlandstinget. Här bör regelverket förtydligas för att byråkratin ska minska och för att det inte ska försvåra för människor att välja ett annat landsting än hemlandstinget. Vidare bör regelverket förtydligas så att de nya reglerna ska gälla alla oavsett grad av utsatthet.”
Reservation från (V):
Mot beslutet reserverar sig tjänstgörande ersättaren Brit Rundberg (V) och hänvisar till eget yrkande:
”Vänsterpartiet yrkar att
Äldrenämnden godkänner förvaltningens utlåtande som svar på remissen och anför därutöver:
Vad gäller avsnitt 8 i patientmaktutredningen om patientens möjlighet att välja offentligt finansierad vård över hela landet så ser vi en fara med att det kommunala självstyret för landstingen försvagas.
Konsekvenserna av den förlorade kostnadskontrollen, som detta förslag innebär för landstingen, riskerar även att styra mot en likriktad vård för att minimera olika risktaganden. Detta kan vara till förfång för utvecklingen av nya metoder och behandlingsformer.
Slutligen bli, som förvaltningen också påpekar, möjligheten att välja vård i andra delar av landet endast förbehållet de som har råd att själva betala merkostnader i form av resor och uppehälle. Förslaget blir då ytterligare ett steg mot en ojämlik vård i Sverige.”
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 326-305/2013
Föreligger ärende dnr 201-138/2013
Ordföranden Joakim Larsson m.fl. (M) och ledamoten Helen Jäderlund
Eckardt (FP) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Christopher Ödmann m.fl. (MP) yrkar bifall till eget förslag till beslut.
Tjänstgörande ersättaren Brit Rundberg (V) yrkar bifall till eget förslag till beslut med instämmande av ledamoten Gabriel Marawgeh m.fl. (S).
Ordföranden Joakim Larsson (M) finner att det finns tre förslag till beslut: förvaltningens förslag till beslut som stödds av (M) och (FP), eget förslag till beslut från (MP) och ett gemensamt förslag till beslut från (V) och (S).
Ordföranden ställer förslagen mot varandra och finner majoriteten för förvaltningens förslag till beslut som stöds av (M) och (FP).
Äldrenämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsens som sitt svar på remissen av motion 2013:21 av Kaj Nordqvist om Stockholms stads stöd till daglig verksamhet för människor med afasi.
”Vi yrkar att äldrenämnden föreslår kommunstyrelsen besluta att tillstyrka motionen samt att anföra följande:
När det gäller personer med funktionshinder som t.ex. afasi är det viktigt att de får möjligheten att delta i samhällets gemenskap och att leva så gott det går utifrån sina förutsättningar. Afasi förändrar livet på många sätt för den som drabbas. Det handlar ofta om kommunikationssvårigheter som att kunna göra sig förstådd, kunna tala, läsa eller minnas.
Det är olämpligt om personer med så olika former av funktionsnedsättning som t.ex. afasi och demens deltar i samma dagliga verksamhet. De båda grupperna har olika behov av stimulans.Personer som drabbas av afasi behöver stimulans och träning i form av daglig verksamhet för att, efter förmåga, träna upp nedsatta funktioner.”
Reservation från (V) och (S):
Mot beslutet reserverar sig tjänstgörande ersättaren Brit Rundberg (V) och ledamoten Gabriel Marawgeh m.fl. (S) och hänvisar till ett gemensamt yrkande:
”Vi föreslår att äldrenämnden anför följande som svar på remissen:
Kaj Nordqvist föreslår i motionen att staden utreder och överväger möjligheten att förbättra den dagliga verksamheten för personer med afasi i Stockholm. Det är ett ganska pragmatiskt förslag öppet för många olika tillvägagångssätt.
Enligt äldreförvaltningen har inga indikationer på att personer med afasi beviljats demensdagvård kommit till förvaltningens kännedom. Motionsskrivaren har varit i kontakt Afasiförbundet, som påstår att så är fallet.
Äldreförvaltningen verkar inte ha haft kontakt med Afasiförbundet och uppenbarligen inte närmare haft anledning att undersöka saken. Frågan verkar därmed vara höljd i dunkel och motionärens synpunkter värda att just utreda och övervägas i enlighet med motionärens intentioner. Kommunstyrelsen föreslås därför bifalla motionen.”
Rapporten anmäls till Socialstyrelsen senast 2013-06-30, dnr 3957/2012
Föreligger ärende dnr 501-185/2013
Ordföranden Joakim Larsson m.fl. (M) med instämmande av övriga ledamöter och tjänstgörande ersättare yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Äldrenämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande med redovisning till Socialstyrelsen av stimulansmedel för vård och omsorg om äldre 2007-2012.
Föreligger ärende dnr 61001-126/2013
Äldrenämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande med redovisning av arbetet med överenskommelsen mellan regeringen och Sveriges kommuner och landsting (KSL)
”Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre.”
Föreligger ärende dnr 610-204/2013
Vice ordföranden Christopher Ödmann m.fl. (MP) anmäler eget särskilt uttalande.
1. Äldrenämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande med reviderad mall för uppföljning av hälso- och sjukvård inom vård- och omsorgsboenden.
2. Äldrenämnden överlämnar ärendet till kommunstyrelsen för kännedom.
Särskilt uttalande (MP):
”Det skulle vara en fördel om de indikatorer, som redovisas i ärendet (eller några av dem - exempelvis de som avser nutrition/malnutrition, trycksår och fallskador) ges status som KF-indikatorer för att ingå i ILS – stadens verktyg för planering, ledning och uppföljning. Det skulle ge de förtroendevalda i stadsdelsnämnderna bättre underlag för uppföljning av hälso- och sjukvården i äldreboendena och fokusera tydligare än idag på en säker sjukvård för brukarna inom boendena. Stadsdelsnämnderna har ett avgörande ansvar för uppföljning av den äldreomsorg, som staden svarar för – såväl egen regi som entreprenader och andra vårdgivare.
För att bedöma om kommunfullmäktiges mål för äldreomsorgen uppnås innehåller ILS tio KF-indikatorer. Av dessa beskriver nio omsorgstagarnas nöjdhet och trygghet i hemtjänst och boenden och mäts genom brukarundersökningar. Den tionde avser andel personal med grundutbildning. Bland nuvarande KF-indikatorer finns sålunda inga, som hänför sig till hälso- och sjukvården i äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden.”
Föreligger ärende dnr 109-189/2013
Äldrenämnden godkänner äldreförvaltningens tjänsteutlåtandet som svar
på skrivelsen från (V) angående förenklad biståndsbedömning.
”Äldrenämnden har föreslagit kommunfullmäktige besluta att under 2012, införa förenklad biståndsbedömning gällande servicetjänster för alla kommuninnevånare som fyllt 75 år. Kommunfullmäktige fastställde beslutet i budget för år 2012 med inriktning för 2013 och 2014. Att frågan inte nämns i budgeten för 2013 betyder inte att beslutet har upphävts. De äldre, fyllda 75 år, skulle få rätt till sex timmars hemtjänst där personen själv skulle få bestämma innehållet i tjänsten. Eftersom det är en önskvärd reform som står både för ett värdigt bemötande av äldre med enklare behov och minskad administration är det beklagligt att inget hittills hänt trots fattade beslut.”
Föreligger ärende dnr 109-116/2013
Tjänstgörande ersättare Brit Rundberg hänvisar till sin skrivelse, dnr 109-249/2013, som berör ärendet och som har dukats till dagens sammanträde under pkt 5.
Äldrenämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från ledamoten Torun Boucher (V) om evakueringslägenheter vid upprustning av äldreboenden.
”Att flytta på äldre medför alltid svårigheter och risker. Det finns nu mycket oro bland äldre ute i stadsdelarna på grund av att boenden renoveras eller byggs om till annat boende. Till exempel från servicehus till trygghetsboende.
Staden antog i december 2012 en värdighetsgaranti. Det är hög tid att den garantin verkligen efterlevs. Problemet är att inga sanktioner tillämpas i de fall där brister uppkommer. Det visar med all tydlighet fallet Koppargården. På Koppargården, men även på Riddargården, har oron varit stor bland de äldre vid den pågående renoveringen. Ingen garanti på Koppargården för att få ha kvar sin personal eller grannar när bara ströplatser finns att erbjuda på olika våningsplan.
Inget besittningsskydd för de som bor på Koppargården. Äldre ställs mot äldre och flyttas runt. Begreppet värdighetsgaranti förefaller sväva fritt i luften. Staden måste ha en bättre handlingsplan vid evakuering av äldre. Renovering är ju en pågående process.Även om verkställigheten ligger hos Micasa och berörda stadsdelsnämnder bör äldrenämnden markera att det som hänt på Koppargården är fullständigt oacceptabelt. Äldrenämnden bör få en genomgång om vad som gäller vid evakuering av äldre så att det som hänt vid Koppargården inte upprepas.”
Föreligger ärende dnr 503-202/2013
”Den genomsnittliga vårdtiden på ett vård- och omsorgsboende har i tidigare ärenden angetts till omkring tio månader. Men förväntas bli allt kortare. För cirka 20 procent av de äldre är den nu endast två månader. Under så kort vårdtid behöver det inte skrivas kontrakt eller egna möbler i det nya boendet. Därför är det värt att pröva två varianter av korttidsvård enligt förslaget i ärendet. Men om man samtidigt lägger ner korttidsvård/plats på andra håll i staden är detta anmärkningsvärt och bör – i så fall – noga följas.
I detta ärende används uttrycket korttidsboende som tidigare också var ett begrepp för det som idag kallas korttidsplats. Det kan skapa en viss begreppsförvirring. Viktigt att korttidsboende inte förväxlas med ordet korttidsplats. Det senare är en förutsättning för avlastning, en tillfällig plats, för att äldre ska kunna bo kvar hemma längre. En korttidsplats är en boendeform i ett mer akut läge, exempelvis om livet därhemma tillfälligt inte fungerar. Eller för en tids återhämtning efter de allt kortare vårdtiderna på sjukhus. Det kan också handla om avlastning för anhöriga. Alternativt om anhörigvårdaren hastigt blir sjuk. Därför är det viktigt att tillse att det också finns tillräckligt med korttidsplatser kvar avsedda för detta ändamål.”
Föreligger ärende dnr 40601-154/2013
Föreligger ärende dnr 40504-2/2013
Äldrenämnden godkänner äldreförvaltningens lägesrapport gällande värdegrund inom äldreomsorgen 2013.
Föreligger ärende dnr 608-120/2013
Äldrenämnden godkänner äldreförvaltningens lägesrapport gällande ungdomsbesök på vård- och omsorgsboenden 2013.
Föreligger ärende dnr 50401-208/2013
Äldrenämnden godkänner äldreförvaltningens information och lägger den till handlingarna.
Föreligger en förteckning över delegationsbeslut för:
- ärendegrupp 2.8-2.10 Ekonomi och upphandling för kvartal 1 år 2013 (dnr 103-15/2013)
- Ärendegrupp 3.16 Resor i anställning understigande 7 dagar (dnr 103-211/2013 och dnr 103-234/2013).
Äldrenämnden godkänner anmälan och lägger den till handlingarna.
Föreligger ärende dnr 105-155/2013
Anmälan läggs till handlingarna.
A/ Protokoll från Kommunstyrelsens råd för funktionshinderfrågor 3/2013-03-18
B/ Protokoll från socialnämndens, äldrenämndens och överförmyndarnämndens gemensamma råd för funktionshinderfrågor från 2013-03-21 och 2013-04-11.
Direktören Eva Frunk Lind besvarar fråga från led. Eivor Karlsson (MP) om införande av en nyckelfri hemtjänst. Det har pågått försöksverksamhet som visat att det vore bäst om det utarbetats ett gemensamt för hela Sverige förslag till en standard lösning för nyckelfri hemtjänst.