Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-05-20
Öppen frågestundTisdag den 11 maj 2010 kl. 18.30Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvalt Läs mer...ning Slakthusplan 4, GotlandIngång från baksidan, Palmfeltsvägen 19 CAllmänheten är välkomna att ställa frågor och diskutera med nämndens politikerFörvaltningens genomgång av ärenden för nämnden kl.17.00
Den utsända dagordningen godkändes med tillägg av ärende § 20. Ordföranden Andreas Sturesson och vice ordföranden Magnus Dannqvist utsågs att justera dagens protokoll. Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson utsågs att justera § 4. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 26 maj 2010.
Protokoll från nämndens sammanträde den 22 april 2010 anmäldes justerat den 28 april 2010.
Protokollet läggs till handlingarna.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Erik Odenlid i Årsta.
Ärendet
Erik Odenlid, boende i Årsta har till nämnden inkommit med medborgarförslag om anläggande av en barfotapark på lämplig plats i stadsdelsområdet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 april 2010
Dnr 1.2.4-181/2010.
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
1. Tertialrapport 1 2010 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.
2. Omslutningsförändringar om 14,3 miljoner kronor godkänns.
3. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen med 1,0 miljoner kronor för utbyggnad av gruppbostäder inom socialpsykiatrin.
4. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen med 2,0 miljoner kronor för utbyggnad av verksamheter för hemlösa Bryggan Vantör.
5. Stimulansmedel begärs av kommunstyrelsen med 0,9 miljoner kronor för utbyggnad av verksamheter för hemlösa Slingan i Rågsved.
6. Medel begärs av kommunstyrelsen med 0,8 miljoner kronor för projekt med budget- och skuldrådgivning i syfte att motverka hemlöshet.
7. Ersättning begärs av kommunstyrelsen med 3,3 miljoner kronor för förskolor med hög hyra.
8. Stimulansmedel begärs med 5,6 miljoner kronor för utbyggnad av förskolelokaler.
9. Nya årsmål för indikatorer, som ingår i tertialrapport 1 2010 godkänns.
10. Skrivelsen från den 11 februari 2010 (dnr 1.1.-120/2010) angående nedskärningar inom socialtjänsten anses besvarad.
11. Under förutsättning att kommunstyrelsen beviljar sökta medel för Bryggan i Vantör bevilja föreningen Convictus motsvarande medel exklusive lokalkostnader.
Nämnden beslutar för egen del följande:
12.Nämnden uppdrar åt förvaltningen att nyttja delar av överskottet inom förskolan för satsningar på förskolornas utemiljöer, med hänsyn taget till att budgeten skall vara i balans och beslutade åtagande uppfylls
13. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att på lämpligt sätt ta i anspråk delar av överskottet inom förskolan för att täcka eventuella vikariekostnader i samband med vidareutbildning av personal inom förskolan, med hänsyn taget till att budgeten skall vara i balans och beslutade åtagande uppfylls
14 Nämnden uppdrar åt förvaltningen att undersöka möjligheten att under en begränsad tidsperiod förstärka stadsdelens resurser för skuldrådgivning
15. Nämnden godkänner i övrigt tertialrapporten
16. Nämnden anför därutöver
”Majoriteten kan med tillfredsställelse konstatera att de mål som satts upp i verksamhetsplanen, med något undantag, nås samtidigt som stadsdelen uppvisar en budget i balans.
Trots den internationella finanskrisen och dess effekter har stadsdelen kunnat fortsätta bedriva en verksamhet med god kvalité. En förutsättning för detta är god budgethållning. Även om delar av stadsdelens verksamheter går med underskott visar stadsdelen sammantaget upp en budget i balans. Majoritetens bedömning är att det under året finns utrymme för ytterligare satsningar. Mot bakgrund av detta önskar vi att delar av överskottet inom förskolan används för att utveckla utemiljön och för att täcka eventuella vikariekostnader i samband med kompetensutveckling. Vidare önskar vi ge förvaltningen i uppdrag att under en begränsad tid förstärka stadsdelens resurser för skuldrådgivning.”
17. Paragrafen justeras omedelbart
Förvaltningen presenterar en tertialrapport med redovisning av nämnden måluppfyllelse som utgår från Vision 2030, nämndens utvecklingsstrategi miljöplan och andra lokala och övergripande styrdokument. Förvaltningen anger i rapporten att nämnden i hög grad har bidragit till stadens tre inriktningsmål under perioden och enligt förvaltningens prognos kommer nämnden att bidra i hög grad till uppfyllelse av kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena under 2010. I huvudsak uppnås nämndens mål under året, inklusive årsmål för indikatorerna.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 maj 2010
Dnr 1.2.1.-242/2010
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag samt tilläggsförslag från (m), (fp) (kd).
Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;” Att godkänna förvaltningens redovisning
Samt därutöver anföra
Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett underskott med 18,9 miljoner kronor för årets fyra första månader inom främst individ- och familjeomsorgen och stöd och service till personer med funktionsnedsättningar, vilket finansieras bland annat med medel från fritid och kultur, äldreomsorg och förskola. Detta gör att budget och resultat visserligen balanserar, med ett överskott på 14 miljoner kronor men på bekostnad av minskade resurser i huvudsak till barn och ungdomar och de äldre i stadsdelen.
Vi kan konstatera att barngruppernas storlek ökar med antalet barn per anställd, vilket gör att kvaliteten i förskoleverksamheten riskerar att försämras. Genom att acceptera större barngrupper finansierar den borgerliga majoriteten sin misslyckade jobbpolitik och ökade kostnader för försörjningsstödet i staden. Trots tidigare politisk enighet samt vetenskaplig grund i frågan om fördelar med mindre barngrupper har majoriteten nu övergivit målet om minskade barngrupper i Enskede-Årsta-Vantör. Det är allvarligt att man använder storleken på barngrupperna och personalbemanningen på förskolorna för att balansera underskott i försörjningsstödet. Vi kan även se en liknande utveckling i de förskolor som majoriteten under mandatperioden har ”knoppat av” i strid med kommunallagen, där barngruppen på vissa håll nu ligger uppåt 20 barn per grupp samtidigt som man gör överskott i 10-miljonersklassen.
Det glädjande beskedet om att Valvet skulle få vara kvar som verksamhet grusas nu av att detta ska finansieras med kraftiga neddragningar med 3 miljoner kronor inom vården av vuxna missbrukare. Därtill kommer besparingsbeting på 12 miljoner kronor för vård av barn och ungdom som enligt BUSS-utredningen 2009 redan betraktas som underfinansierad i stadsdelen.
Arbetet med hemlösa i stadsdelen kan inte vara beroende av ett tilläggsanslag på 1,6 miljoner kronor utan verksamheten måste omgående få besked om fortsatt verksamhet. Det är oroande att majoriteten inte funnit finansiering inom angiven budget för Bryggans verksamhet för hemlösa och missbrukare. 2010 kan bli det tredje året i rad när Bryggan inte får nödvändiga medel för sin verksamhet. Vi anser att Bryggan skall kunna få besked om finansiering innan verksamhetsåret påbörjas. Kan man budgetera reserver för försörjningsstödet kan man även budgetera reserver för hemlöshetsverksamheter.
Majoriteten kan – som stått klart sedan valdagen 2006 – inte uppfylla sitt vallöfte om ett arbete inom fem dagar till avtalsenlig lön till dem som får försörjningsstöd. Gång efter annan får vi redovisningar om att Jobbtorgen saknar resurser och organisation för att hjälpa dem som står längst från arbetsmarknaden. Att stadsdelen har en arbetslöshet bland ungdomar på mellan 25 och 30 procent bekymrar uppenbarligen inte den borgerliga majoriteten.
Med tanke på att äldreomsorgen visar överskott på 7 miljoner kronor vilket finansierats med neddragningar inom biståndsbedömningen på uppåt 50 procent inom hemtjänsten, saknas inte ekonomiskt utrymme för att tillgodoses äldres behov i högre grad än vad som görs idag. Vi utgår från att den styrande majoriteten ger direktiv som tillgodoser äldres rätt till en individuell bedömning.
Efter fyra månader av 2010 och snart fyra år av borgerligt styre ser vi att stadsdelsnämndens verksamheter ständigt utsätts för nya nedskärningar och försämringar, istället för att koncentrera sig på att utveckla kvaliteten. De stora personalomflyttningarna och övertaligheten i samband med upphandlingar och olagliga avknoppningar leder till att personalens kompetens och erfarenhet inte kan tas tillvara.
Med en majoritet med socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet skulle nämndens verksamhet och budget se mycket annorlunda ut. Vi vill göra stora insatser de kommande åren för att Stockholm ska bli en stad för alla. Det är hög tid att stoppa de massiva privatiseringarna, återställa välfärden, förbättra jämställdheten, fördjupa den lokala demokratin och minska stadens miljö- och klimatpåverkan.
Den 19 september har stockholmarna chansen att inte bara byta majoritet utan även politik och välja ett modernt och solidariskt rödgrönt alternativ – ett Stockholm för alla.”
Verksamhet för barn och ungdomar
1. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:
Bandhagens scoutkår 25000 kr
Kulturföreningen Senzala 70000 kr
Rågsveds IF 30000 kr
2. Nämnden avslår ansökan från Make A Difference. De kostnader som redovisas är löner, sociala avgifter och administration för två personer. Föreningsbidraget är inte avsett för löner och administrativa kostnader i den omfattningen
3. Nämnden avslår ansökan från föreningen för Enskedespelet. Det sökta bidraget är inte redovisat o den till ansökan bifogade projektplanen med innehållande budget. Det framgår därför inte hur det sökta bidraget kommer barn och ungdomar till del.
Verksamhet för äldre
4. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:
PRO Stureby 7000 kr
PRO Gullmarsplan 9000 kr
PRO Årstaplan 13000 kr
PRO Högdalen Bandhagen 15000 kr
PRO Rågsved Hagsätra 14000 kr
PRO Enskededalen 6000 kr
PRO Brännkyrka 3000 kr
SPF Enskede Årsta 9000 kr
SPF Stureby 8000 kr
SPF EnskedeDalen 10000 kr
SPF Hagsätra-Rågsved 12000 kr
SPF Bandhagen-Högdalen 12000 kr
Förtroenderådet inom Rågsveds servicehus 12000 kr
Veteranringen i Vantör 10000 kr
Pensionärsföreningen Seniortjänst i Stureby 3 000 kr
Årsta Folkets Husförening 10000 kr
Årsta Hem och samhälle 3000 kr
Verdandi Årsta 21000 kr
Trädskolans veteranklubb 2000 kr
Röda Korset Vantörkretsen 18000 kr
Enskede-Gårds hobby 2000 kr
Frivillig Väntjänst 7000 kr
Rågsveds samhällsförening 11000 kr
Frälsningsarmén – dagledigträff i Högdalen 6000 kr
Högdalskyrkans pensionärsträff 2000 kr
Nya Rågsveds Folkets Hus 11000 kr
Lokal anhörigförening Söder om Söder- 3000 kr
AHR
Pinglorna, cykelförening för pensionärer 1000 kr
Verksamhet för stöd och service till personer med funktionsnedsättning
5. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:
DHR Söder om Söder 20000 kr
DHB Östra 3000 kr
Verksamheter inom missbruksområdet
6. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:
Musketörerna i Rågsved 75000 kr
RSMH söder om Söder 30000 kr
Nya Rågsveds Husförening 10000 kr
Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnderna bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas inom områdena barn och ungdomar, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt missbruk. I ärendet redogörs för ansökningarna samt förvaltningens förslag till beslut.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2010.
Dnr 5.-220/2010
Nämnden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s). ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;” 1. Ansökan från Music Aid (inkommen 6/4) ska behandlas trots att den kommit in för sent. Nämnden hänvisar den till förvaltningen för beredning.
2. Ansökan från Föreningen för Enskedespelet återremitteras till förvaltningen, som ska ge föreningen möjlighet att förtydliga hur det sökta bidraget avses användas.
3. Nämnden beslutar i övrigt enligt förvaltningens förslag.
4. Beviljade bidrag får endast utbetalas till respektive förenings eget bankkonto.
5. Förvaltningen ska se till att beviljade ansökningar snarast kompletteras med de uppgifter som saknas.
6. Ett ytterligare ansökningstillfälle inrättas i september 2010.
7. Förvaltningen får i uppdrag att se över nämndens riktlinjer och rutiner för handläggning av föreningsbidrag inför 2011 inför och i samband med revisionskontorets granskning under hösten 2010 och återkomma till nämnden med förslag till beslut.
8.Därutöver anförs följande.
Föreningslivets verksamhet är ett viktigt komplement till förvaltningens verksamhet. Det är därför av stor vikt att ansökningsförfarande och ansökningstider sammanfaller med föreningslivets verksamhetsperioder och att ansökningstiderna görs tillgängligare genom att alla föreningar har möjlighet att söka vid två tillfällen under året.
Ansökningsförfarandet måste därutöver ses över för att göras mer hanterligt ur föreningsperspektiv. Exempelvis är det inte rimligt att alla föreningar vid varje ansökan måste skicka in stadgar, organisationsnummer och kontonummer för föreningen. Detta borde kunna finnas registrerat i ett föreningsregister på förvaltningen samt övriga basuppgifter för föreningarna, alternativt om förvaltningen kan finna former att stämma av detta med kulturförvaltningen och idrottsförvaltningen. Endast väsentliga förändringar borde behöva redovisas.
När nämnden ställer krav på föreningslivet på redovisning av uppgifter vid ansökan måste det vara lika behandling av alla föreningar. I de fall förvaltningen finner skäl att avvika från nämndens beslutade riktlinjer måste detta anges i ärendet. Vi kan konstatera att det i tjänsteutlåtandet saknas följande uppgifter, som framgår av de handlingar som nämnden har tagit del av från förvaltningen:
2 ansökningar har inkommit för sent, 13/4 och15/4, föreslås beviljas trots detta
1 ansökan (från Music Aid) har inkommit för sent, 6/4 och har avvisats av förvaltningen pga. detta
3 organisationsnummer saknas
5 stadgar saknas varav 1 ofullständig
3 uppgifter om kontonummer saknas
3 budgetar saknas (övriga är av varierande kvalitet)
Därutöver kan noteras att:
1 postgiro går till privatperson
Vi bedömer dock att verksamhetsbidragen i huvudsak bör beslutas och utbetalas enligt förvaltningens förslag så att de administrativa bristerna inte hindrar föreningarna att bedriva sin planerade verksamhet. Förvaltningen ska dock se till att föreningarna snarast kompletterar sina ansökningar med de uppgifter som saknas.
Att betala ut pengar till ett konto som tillhör en privatperson kan inte komma ifråga, utan utbetalning ska ske till respektive förenings eget bankkonto.
Det är orimligt och inte förenligt med likabehandlingsprincipen att ansökan från Music Aid har avvisats av förvaltningen och saknas i tjänsteutlåtandet eftersom den kommit in för sent, när andra ansökningar föreslås beviljas trots att de kommit in ännu senare. Ansökan från Music Aid bör därför tas upp för beredning av förvaltningen.
Eftersom förvaltningen i flera fall föreslår att bidrag ska betalas ut trots att budgetar saknas eller är ofullständiga, är det orimligt att avslå Enskedespelets ansökan pga. en otydlighet i budgeten när ansökan i övrigt är väl underbyggd. Denna ansökan bör därför återremitteras till förvaltningen, så att föreningen får tillfälle att förtydliga sin ansökan.
Revisionskontoret har aviserat att en granskning av nämndens hantering av föreningsbidrag kommer att göras under hösten 2010. Inför och i samband med denna granskning bör nämnden göra en egen översyn av sina riktlinjer och rutiner för hantering av föreningsbidrag, som idag framstår som alltför godtyckliga.”
Jäv anmäldes av vice ordföranden Magnus Dannqvist (s), ledamöterna Sonja Mogert (s) och Rosa Lundmark (v)
T.f stadsdelsdirektör Lena Holmdahl utses som utanordnare för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning fr.o.m. 1 maj 2010 samt uppdrages åt denne att utse erforderligt antal ställföreträdare.Förvaltningschefen vid serviceförvaltningen Teenie Bennerholt behåller sin rätt att beordra utanordningar för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.
Utanordnare innebär ett slutligt godkännande av att betalningsunderlag är behandlat i föreskriven ordning så att utbetalning kan ske. Enligt ”Regler för ekonomisk förvaltning” ska nämnd utse utanordnare med befogenhet att på nämndens vägnar beordra utbetalning av pengar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2010.
Dnr 2.1.-232/2010
Barnomsorgsplanen för år 2010 godkänns.
För att kunna planera för behovet av förskoleplatser har förvaltningen tagit fram en prognos för efterfrågan av platser fram till år 2013. Enligt den senaste befolkningsprognosen ökar antalet barn i förskoleåldern (1-5 år) i stadsdelsområdet med ca 185 fram till år 2013. Förvaltningen bedömer att den planerade förskoleutbyggnaden p motsvarar den förväntade efterfrågan på barnomsorgsplatser.
Dnr 1.2.1.-223/2010
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att fortsätta utredandet av en ny förskola om sex avdelningar i kv Sommen – Sköntorpsvägen.
Antalet barn i förskoleålder i Johanneshov och Årsta förväntas öka fram till och med 2011-2012. Inom kvarteret Åsnen 2 och Sommen 9, som ligger på Sköntorpsvägen 27-31 och skogsområdet bakom, planerar Fortis fastigheter AB att uppföra 4 punkthus och bygga om en befintlig industribyggnad till bostäder, förskola och lokaler för näringslivet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 april 2010.
Dnr 2.6.-167/2010
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s) ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;” 1.Stadsdelsnämnden föreslår att stadsbyggnadsnämnden återremitterar förslaget till detaljplan till stadsbyggnadskontoret.
2.Stadsdelsnämnden återremitterar inriktningsärendet om inrättande av förskola till stadsdelsförvaltningen.
3.Därutöver vill vi framföra följande.
Vi anser att nya bostäder i första hand ska byggas på redan hårdgjord mark. Naturområden nära bostäder är viktiga kvaliteter för befolkningen, och just hällmarksskogen på Vättersberget är utpekad som både biologiskt värdefull och viktig för Årstabornas rekreation och naturupplevelser. Vår uppfattning är att det inte är lämpligt att bygga de fyra husen på Vättersberget. Stadsbyggnadskontoret bör få i uppdrag att hitta andra lösningar för att bygga samma antal bostäder som planerats på berget, till exempel genom överdäckningar av parkeringsplatser eller fler våningar på industrifastigheten där förskolan planeras.
Vi vill skicka med i återremissen att nybyggnationen på Skagersvägen har kritiserats för att lägga befintlig bebyggelse i skugga, vilket inte är acceptabelt. Hyresgästföreningen Sydost har lämnat ett förslag om en förändrad placering av huset, vilket kan vara ett alternativ.
Det har framlagts förslag till s.k. grönkompensation i Vättersdälden. Med god lokalkännedom om området kring Vättersdälden ställer vi oss frågande till hur och var en s.k. grönkompensation i så fall kan göras. Detta måste klarläggas innan detaljplaneärendet förs vidare till beslut.
I stadsdelen Årsta har ett flertal stora byggnationsprojekt planerats, de flesta av dessa är ännu inte påbörjade. Vi håller med om att området är lämpligt för förtätningar på grund av goda kommunikationer och centralt läge i staden. Men med tanke på de ständigt ökande förfrågningarna om markanvisningar efterlyser vi snarast en översiktsplanering som tar hänsyn till samtliga nu planerade byggnadsprojekt och de grönytor som måste bevaras innan nya markanvisningar tillkommer. Årsta har redan två tredjedelar bostadsrätter i flerbostadshusen. Nya lägenheter i området bör i första hand upplåtas med hyresrätt.
Utöver planerad byggnation på Årstastråket anser vi att det finns möjlighet att lyfta blicken mot området Johanneshov/Blåsut som med en av oss tidigare föreslagen överdäckning av Nynäsvägen i allra högsta grad lämpar sig för förtätning. Därtill kan läggas vinster i form av renare miljö och luft, samt minskning av buller och bättre framkomlighet för fotgängare och cyklister.
Ärendet om inrättandet av sex förskoleavdelningar i kvarteret Sommen 9 kan inte ses som ett separat ärende. Den planerade förskolan med förslag till disposition i kvarteret Åsnen 2, plan 4 och 5 tillhör den föreslagna detaljplaneförändringen med ursprung från Fortis fastigheter AB att uppföra 4 punkthus och att bygga om befintlig industribyggnad till förskola, bostäder och lokaler. Planeringen av förskolan förutsätter att övrig byggnation i det planerade området Åsnen 2 och Sommen 9 genomförs och kan inte lyftas ut som en egen fråga.
Vi vill framhålla att det har lämnats synpunkter på hur luftkvaliteten kommer att bli vid den tilltänkta förskolan samt att förskolans gård skuggas på förmiddagarna av de planerade husen på berget. Även dessa aspekter måste klargöras innan vi kan ta ställning till den föreslagna förskolan.”
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd utser Anneli Khayati som ledamot till stadsdelsnämnden handikappråd
Stadsdelsnämndens handikappråd är ett rådgivande organ i frågor som har aspekter rörande funktionsnedsättning i alla åldrar. Rådet ska bestå av sju ledamöter, en plats har inte varit tillsatt. Förvaltningen föreslår efter fyllnadsnominering av HSO Stockholms stad att nämnden utser Anneli Khadavi till den platsen.
Stadsdelsnämnden godkänner beredningen av skrivelsen och lägger ärendet till handlingarna
Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v),
Magnus Dannqvist (s) Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor gällande medarbetarundersökningen som genomförts i staden. Förvaltningen redovisar en sammanställning av enheternas resultat 2009 och 2008 samt den samlade rapporten för hela förvaltningen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2010.Dnr 1.1.-148/2010
Särskilt uttalande
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v)
”Vi konstaterar att det framförallt är myndighetsutövningen samt personalfunktionen som har de lägsta värdena i Nöjd Medarbetar Index. Det är inte förvånande eftersom det är enheter som har fått det tufft på grund av sammanslagningen av nämndernas respektive på grund av de följderna av den massiva konkurrensutsättningen som präglat verksamheterna.”
Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse.
Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s), Jonas Eklund (mp) uppdragit åt förvaltningen att redovisa hur många av förvaltningens enheter som har ordinarie chefer i tjänst och hur många som har vikarier eller andra lösningar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 maj 2010.
Dnr 1.1.-144/2010
”Redovisningen av antal enheter som har ordinarie chefer respektive vikarier eller andra lösningar visar ingen alarmerande bild. Däremot är vi förvånade över att uppgiften om att 4 av 7 chefer på barn- och ungdomsenheten är konsulter inte finns med i svaret på skrivelsen.”
Nämnden godkänner förvaltningens redovisning
Stockholms stad genomförde under veckan 43-48 år 2009 brukarundersökningar inom hemtjänst och vård och omsorgsboenden. Syftet med dessa undersökningar är att hålla såväl uppdragstagare, utförare och brukare informerade om styrkor, svagheter och angelägna förbättringsområden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2010.Dnr 1.2.-155/2010
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v).
”Det viktigaste skälet till att genomföra brukarundersökningar är att få brukarnas hjälp med att utveckla vården och omsorgens kvalitet. Det är därför oerhört viktigt att undersökningarna används på detta sätt. Risken är annars stor att brukarna och deras anhöriga tröttnar på att delta i dessa undersökningar. I den genomförda undersökningen tycks det saknas möjlighet för brukarna att komma med konkreta synpunkter och förbättringsförslag, vilket måste betraktas som en brist.Det är glädjande att se att våra äldre i stora stycken är nöjda med såväl hemtjänstinsatser som vård- och omsorgsboenden. Stadsdelsnämnden får dock inte låta sig nöja med det utan titta på inom vilka områden som det finns möjlighet till kvalitetsförbättringar. Inom hemtjänsten skulle det till exempel kunna handla om brukarnas möjligheter att påverka hjälpens utförande (ett område där brukarna generellt sätt är mindre nöjda än 2008) och inom vård- och omsorgsboenden om utveckling av aktiviteter och utevistelser (som har låga resultat).Resultaten av brukarundersökningen kan också ligga till grund för vidare kompetensutvecklingsinsatser för personalen. Ett sätt att arbeta vidare med detta är att genomföra fokusgrupper med brukare och personal.”
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Nämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdraget åt förvaltningen att besvara några frågeställningar kring tidsberäkningen av insatser inom hemtjänsten. Vid nämndens sammanträde den 22 april återremitterades ärendet för kompletterande uppgifter.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett nytt tjänsteutlåtande daterat den 21 april 2010.
Dnr 1.1.-008/2010
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp)
”Stadsdelen levererade 2009 drygt 64.000 hemtjänsttimmar per månad. Väl fungerande administrativa rutiner krävs för att kunna hantera en verksamhet av denna storlek. En av dessa är den sk timberäkningsmallen som används för att kunna göra en nivåbedömning av beställarens ersättning till utföraren. Vid en granskning som gjordes 2009 framkom att de insatser som hade beställts hade utförts men ofta på en kortare tid än vad som var beräknat för insatsen. Mot bakgrund av detta påbörjades en översyn av timberäkningsmallarna.
Timberäkningsmallarna skall användas för att beräkna en genomsnittstid för insatserna. Den enskildes behov avgör alltid vilken tid som behövs för respektive insats. Om denna information inte till fullo nått ut i verksamheterna är det något vi beklagar. I samband med att nya mallar, gemensamma för hela staden, införs inom kort är det
därför angeläget att informationsgivningen kring dessa blir omfattande till personal, brukare och anhöriga för att undvika eventuella missförstånd.”
”Även om förvaltningens avsikt med den sänkta timberäkningen inte är att mallen strikt ska tillämpas på alla hemtjänstmottagare anser de som arbetar i hemtjänsten att det blivit just så.
På öppna frågestunden den 11 maj framkom att anställda i hemtjänsten känner sig totallåsta av den nya mallen. Deras erfarenhet är att inga avsteg från mallen görs utifrån de äldres behov och att utförarna får strida för att exempelvis få ersättning för dubbelbemanning. De äldre klagar inte trots försämringar och personalen har en ohållbar arbetssituation.
Ur hemtjänstpersonalens perspektiv har den sänkta timberäkningen inneburit att utrymmet för individuellt utformade insatser har försämrats. Tid finns inte heller för dokumentation av avvikelser, vilket är allvarligt. Om biståndsbedömaren i praktiken inte tar hänsyn till äldre med behov utöver standardberäkningen, beaktas inte socialtjänstlagens intentioner.
Vi anser att det behöver göras en uppföljning av de nya mallarna och att det bör ingå i en sådan uppföljning att redogöra för antal beslut som innebär avsteg från mallarna.
Med tanke på att äldreomsorgen visar överskott på 7 mnkr saknas inte ekonomiskt utrymme för att tillgodoses äldres behov i högre grad än vad som görs idag. Vi utgår från att den styrande majoriteten ger direktiv som tillgodoser äldres rätt till en individuell bedömning.”
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen
Nämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara ett antal frågor om rutiner för omprövning av biståndsbeslut samt särskilt om omprövningen av biståndsbeslut inom Rågsveds servicehus.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 maj 2010
Dnr 1.1.-147/2010
” Vi noterar att kontaktman eller omvårdnadsansvarig sjuksköterska tidigare inte alltid kontaktades inför omprövning av biståndsbeslut men att detta nu har ändrats. De som utför hemtjänsten har kunskap om de äldre som måste tas tillvara. Det är därför nödvändigt att kontaktman, sjuksköterska och paramedicinsk personal tillfrågas vid omprövningar
Med tanke på de negativa erfarenheterna av den sänkta timberäkningen för insatser som redovisats från personal i öppna hemtjänsten känner vi oro för liknande erfarenheter från personalens sida på Rågsveds servicehus och övriga servicehus i stadsdelen.
Förvaltningen betonar i svaret att biståndsbedömaren justerar tidsåtgången vid behov, vilket personalen i öppna hemtjänsten inte sett i sina ärenden. Rimligen bör servicehusen tillfrågas om i vilken utsträckning de har fått beslut som avviker från schablonmallen. Om avsteg görs i mycket få fall finns skäl att ifrågasätta om det görs en individuell behovsbedömning.
Nämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor kring läkarinsatser på servicehus och vård- och omsorgsboenden. Förvaltningen anger bland annat att läkarinsatserna fungerar väl och vårdgivaren uppfyller avtalen bra samt har geriatriker anställda.
Dnr 1.1.-145/2010
Nämnden hade efter skrivelse från (v), (s), (mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om frågor gällande språkkunskaper inom äldreomsorgens personalgrupper.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 april 2010.
Dnr 1.1.-146/2010
Förvaltningens redovisning godkänns.
Vid nämndens sammanträde i november 2009 uppdrogs åt förvaltningen att återkomma med en redovisning över hur dokumentationen enligt socialtjänstlagen (SoL) respektive hälso- och sjukvårdslagen (HSL) utvecklats efter den redovisning av förslag till åtgärder som lämnats till nämnden.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 mars 2010.
Rapporteringen godkänns och läggs till handlingarna.
Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till socialstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Förvaltningen hade sammanställt antal ej verkställda beslut och redovisat två beslut enligt LSS och nio inom äldreomsorgen enligt SoL.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 april 2010.
Nämnden godkänner förvaltningens förslag till ny organisation för utredningsenheten för barn och ungdom.
En översyn och analys över organisation och arbetsformer inom såväl den myndighetsutövande sidan som den egna öppenvården har genomförts inom Utredningsenheten för barn och ungdom. Förvaltningen har efter detta föreslagit förändring av nuvarande organisation.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 april 2010.
Dnr 500-627/2010
”Organisatoriska förändringar inom stadsdelens barn- och ungdomsvård har varit nödvändiga. Majoriteten är positiv till att den förändringsprocess som påbörjats har fått ta tid och därigenom skapat utrymme för dialog och deltagande. Det är önskvärt att arbetet intensifieras för att tillse att de vakanta chefstjänsterna tillsätts så snart det är möjligt. Detta för att skapa arbetsro, ett tydligt ledarskap och förutsättningar att fullt ut arbeta enligt den nya organisationen. Som politiska företrädare vill vi inte detaljreglera förvaltningens sätt att organisera sitt arbete utan ansvariga chefer måste ges möjlighet att bygga den organisation som de bedömer skapar bäst förutsättningar att nå de av nämnden uppsatta målen för verksamheten. Dock följer vi löpande verksamheten för att säkerställa att det finns en adekvat organisation och personalstyrka för att hantera ärendemängden.”
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp) och Rosa Lundmark (v), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Att godkänna förvaltningens förslag till beslutAtt uppdra åt förvaltningen att återkomma med lägesrapport i augustiSamt därutöver anföraVi anser att det är förvaltningens ansvar att fastställa en fungerande organisation på enhetsnivå, i samverkan med de fackliga organisationerna. En ny organisation måste vara förankrad bland personalen för att fungera långsiktigt. Det är särskilt viktigt inom utredningsenheten för barn och ungdom som haft stora problem, och där medarbetarna ger arbetsmiljön underbetyg i medarbetarundersökningen. Förvaltningen måste ta på allvar att SKTF varnar för risk för ökad personalomsättning som en följd av omorganisationen.Nämndens uppgifter är att ange mål och tilldela resurser samt följa upp verksamheten. Det är ett misslyckande för den borgerliga majoriteten att myndighetsutövningen inte har fungerat. Konsultrapporten bekräftade att organisationen hade blivit för stor, vilket är en följd av sammanslagningen av stadsdelsnämnderna. För att garantera rättsäkerhet och en god arbetsmiljö krävs tillräckliga resurser. Den förstärkning som föreslås bör därför vara kvar tills medarbetare och chefer är överens om positiva effekter av det nya arbetssättet.
Förvaltningens intentioner att i en ny organisation främja tidiga insatser är bra, men barns behov av stöd och skydd måste ändå alltid utredas i den omfattning som lagen föreskriver. Länsstyrelsen har lämnat allvarlig kritik mot nämnden om bristande barnperspektiv i detta avseende i granskningar av kvinnofridsarbetet och den sociala barnavården. Vi förutsätter att den föreslagna organisationen inte innebär en återgång till de arbetssätt som har kritiserats.
Vi förutsätter att de oklarheter i arbetsuppgifter som kvarstår mellan enhetschef, eventuella sektionschefer, socialsekreterare med utökat handledningsansvar och handläggande socialsekreterare löses i samverkan med de fackliga organisationerna.”
Ansökan görs hos Länsstyrelsen i Stockholms län med 1345 tkr i syfte att utveckla stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittant våld.
Regeringen avser att initiera en långsiktig förbättring av kommunernas stöd till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld samt till män som utövar våld. Förvaltningen ansökte 2009 om medel från länsstyrelsen till en samordnare för kvinnofridsfrågorna samt medel till en behandlingsresurs med inriktning på utveckling av ett intensivare stöd till kvinnorna i skyddade boenden, barnsamtal och samtal med männen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 april 2010
Dnr 2.1.-219/2010
Ansökan görs hos Länsstyrelsen i Stockholms län om bidrag till förebyggande insatser mot hedersrelaterat våld med 460000 kr.
Länsstyrelsen inbjuder myndigheter, kommuner, ideella organisationer, stiftelser samt trosamfund att söka bidrag till förebyggande insatser mot hedersrelaterat våld. Stadsdelen har tidigare erhållit bidrag. Förvaltningen har tidigare erhållit bidrag som använts till delfinansiering av utbildningsinsatser för personal inom förvaltningens individ- och familjeomsorg.
Dnr 2.1.-228/2010
Stadsdelsnämnden ansöker tillsammans med Farsta stadsdelsnämnd om utvecklingsbidrag med 109500 kronor från Länsstyrelsen till det drogförebyggande projektet ”Tobaksfria barn och ungdomar”.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd tillsammans med Farsta stadsdelsnämnd ansöker hos länsstyrelsen om medel för att utveckla arbetet med att minska tobaksanvändningen bland unga i de två stadsdelsområdena. Samarbetspartner är A Non Smoking Generation (ANSG)
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 maj 2010.
Dnr 2.1.-243/2010
Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden
1. Sänkt timberäkning inom hemtjänsten och bedömningen
Magnus Dannqvist (s) Rosa Lundmark (v) Jonas Eklund (mp)
På öppna frågestunden den 11 maj framkom att anställda i hemtjänsten känner sig totalt låsta av den nya mallen och att inga avsteg från mallen görs utifrån de äldres behov.
Ur hemtjänstpersonalens perspektiv har den sänkta timberäkningen inneburit att utrymmet för individuellt utformade insatser har försämrats. Tid finns inte heller för dokumentation av avvikelser, vilket är allvarligt. Om biståndsbedömaren i praktiken inte gör avsteg för äldre med behov utöver standardberäkningen, beaktas inte socialtjänstlagens intentioner.
Med anledning av ovanstående önskar vi följande frågeställningar belysta
- Hur många avsteg har skett efter nya timberäkningens genomförande, antal och omfattning? Finns det skillnader mellan geografiska områden eller hemtjänstenheter? Har avstegen gjorts på iniativ av biståndshandläggare, den äldre, anhöriga eller av hemtjänstpersonalen?- Hur många avvikelserapporter och Lex Sarah-anmälningar har inkommit efter den nya timberäkningens genomförande? Och bedöms det vara normal omfattning, ökning/minskning?
-På vilket sätt följs brukarens uppfattning om insatserna upp efter nedskärningarna i timberäkningen? Är detta en tillräcklig metod för att garantera att brukarnas uppfattning verkligen kommer fram?”
2 . Användningen av allmän visstidsanställning i kombination med vikariat
Den första juli 2007 ändrades lagen om anställningsskydd (LAS) på flera punkter. Bland annat infördes anställningsformen ”allmän visstidsanställning” som gör det möjligt för en arbetsgivare att utan särskilda motiv anställa en person på viss tid. För att bevara tillsvidareanställning som den normala anställningsformen på svensk arbetsmarknad infördes samtidigt en bestämmelse som innebär att den som varit anställd hos samma arbetsgivare på viss tid under två år inom en femårsperiod, automatiskt får en tillsvidareanställning.
Från den första januari 2008 ändrades reglerna om vikariat i LAS så att ett eller flera vikariat hos samma arbetsgivare under två år inom en femårsperiod ger rätt till tillsvidareanställning. De olika anställningsformerna kan kombineras och en arbetsgivare kan alltså ha samma person anställd under fyra år inom en femårsperiod utan att den anställde får en tillsvidareanställning.
Regeringen bedömde i propositionen på våren 2007 som föregick lagändringen att det skulle bli ovanligt att arbetsgivare kombinerade regelverken till långa osäkra anställningar, och bedömde därför att något hinder mot detta inte behövde införas.
Det har nu gått mer än två år sedan de nya reglerna trädde i kraft, och vi får uppgifter som tyder på att stadsdelsförvaltningen systematiskt använder kombinationer av tidsbegränsade anställningar – vikariat och allmän visstidsanställning – inom områden där det finns kontinuerliga behov arbetskraft som t.ex. hemtjänst, barnomsorg och individ & familjeomsorgen, för att förlänga den tid då anställda arbetar under begränsad tid utöver två år. Vi vill därför veta:
Hur reglerna för tidbegränsade anställningar tillämpas i stadsdelen idag?
Om det finns en nedskriven eller muntlig policy om hur allmän visstidsanställning och vikariat ska kombineras för en enskild anställd?
Vi föreslår att stadsdelen, mot bakgrund av svaren på ovanstående frågor, formulerar en policy för hur tidsbegränsade anställningar används.”
Övriga frågor
Rågsveds ungdomsmottagning
Mervi Mäkinen Andersson frågade om planering för ungdomsmottagningens lokal i Rågsved.
Lena Holmdahl svarar att förvaltningen just nu letar efter nya lokaler då de nuvarande kommer att tas i anspråk för utbyggnad av intilliggande förskola.
T.f. stadsdelsdirektören Lena Holmdahl informerade om kommande och pågående aktiviteter som ex. medborgardialog i Rågsved som anordnas i Söderortsvisionens anda.
Vidare att förvaltningen erhållit 600 tkr extra till anordnande av dagkollo i sommar. Arbete pågår med att identifiera fler grupper som kan komma ifråga eller anordnande av ytterligare dagkollo utöver det som redan planerats på Gålö.
Nämnden tackade för informationen.
A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Anmälan av tjänstemannabeslut
C. Protokoll från Handikapprådets sammanträde 2010-05-17
D. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde 2010-04-16, 2010-05-12
E. Förvaltningsgruppens protokoll 2010-05-11
F. Balanslista över medborgarförslag
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret
2. Nämnden anför därutöver”Vi är positiva till att Årsta förtätas med fler bostäder. Den föreslagna förtätningen sker på parkmark och området som tas i anspråk ligger nära Årstaskogen. När så pass stor parkmark tas i anspråk är det därför viktigt att grönkompensationen blir till gagn för många medborgare.
Husen vid Sommen 9 kommer att uppföras i ett mycket kuperat läge. För de boende på Slätbaksvägen som ligger närmast två av de planerade husen kommer husen att uppfattas mycket högre än de 5-6 våningar som planeras. Man bör därför pröva att flytta husen något eller minska antalet våningar.
Trafiksituationen vid Sköntorpsvägen bör ses över i samband med att den nya vägen anläggs. Lösningar kan vara farthinder eller att smalna av vägen. Även parkeringssituationen bör ses över för området i sin helhet, detta kan kanske lösas i samband med en eventuell avsmalning . Möjligheter att anlägga parkeringsplatser för kunder till livsmedelsbutiken i Åsnen 2 bör också ses över.”
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad
Stadsbyggnadskontoret har för yttrande översänt förslag till detaljplan för Sommen 9 m.fl. i stadsdelen Årsta, som möjliggör ny bostadsbebyggelse med 157 lägenheter vid Skagersvägen samt om- och tillbyggnad av befintlig verksamhetsbyggnad på Sköntorpsvägen 9 för bostäder och förskola med 6 avdelningar. Förvaltningen påpekar att den nya bebyggelsen påtagligt påverkar de närliggande husen och de som bor där, varför planändringen bör leda till en så varsam förändring som möjligt i förhållande till befintlig bebyggelse.
Dnr 1.5.3.-161/2010
Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag och tilläggsanförande från (m), (fp), (kd)Yrkanden
Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.
Vice ordföranden Magnus Dannqvist m.fl.(s), ledamöterna Rosa Lundmark (v), Jonas Eklund (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.Reservation
Vice ordföranden Magnus Dannqvist, ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, Sonja Mogert alla (s), Jonas Eklund (mp, Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Vi anser att nya bostäder i första hand ska byggas på redan hårdgjord mark. Naturområden nära bostäder är viktiga kvaliteter för befolkningen, och just hällmarksskogen på Vättersberget är utpekad som både biologiskt värdefull och viktig för Årstabornas rekreation och naturupplevelser. Vår uppfattning är att det inte är lämpligt att bygga de fyra husen på Vättersberget. Stadsbyggnadskontoret bör få i uppdrag att hitta andra lösningar för att bygga samma antal bostäder som planerats på berget, till exempel genom överdäckningar av parkeringsplatser eller fler våningar på industrifastigheten där förskolan planeras.