Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-08-25

Sammanträde 2011-08-25

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte torsdag den 18 augusti 2011, klockan 18.30
Medborgarna är välkomna att ställa Läs mer...frågor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

1 Val av justerare och dag för justering

3 Anmälan av föregående protokoll

Beslutsärenden

4 Månadsrapport per den 31 juli 2011

5 Föreläggande efter framställning om ingripande enligt 6 kap 6a § arbetsmiljölagen - redovisning till Arbetsmiljöverket

Dnr 1.4.-218/2011 (utsändes senare)

6 Förslag på markyta för förskola i Enskede- svar på skrivelse

7 Vikten av satsningar i Högdalen - svar på skrivelse

8 Ansökan till Socialstyrelsen om stimulansmedel för att utveckla äldreomsorgen

9 Rättelse av olagligt "avknoppningsbeslut" som upphävts av Regeringsrätten - svar på skrivelse

10 Scientologförskolorna i Enskede-Årsta-Vantör - svar på skrivelse

Remissärenden

11 Motion om den könssegregerade arbetsmarknaden i Stockholms stad - svar till kommunstyrelsen

12 Avveckling av dagverksamheten Utgångspunkten - svar till kommunstyrelsen

13 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Kolbottnen 1 m.m. Glanshammarsgatan 6 i stadsdelen Hagsätra, S-Dp 2010-13951-54 - svar till stadsbyggnadskontoret

14 Arkitektur Stockholm - En strategi för stadens gestaltning - svar till stadsbyggnadskontoret

15 Förslag till detaljplan för område kring Högmoravägen i Huddinge -behov av pumpstation inom Stockholms stad- svar stadsbyggnadkontoret

16 Förslag till detaljplan för kv Fiberskivan m fl i stadsdelen Stureby, S-Dp 2010-15943-54-svar till stadsbyggnadskontoret

18 Stadsdelsdirektörens information

19 Anmälningsärenden

1) Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
2) Tjänstemannabeslut (se pärm)
3) Protokoll från pensionärsrådets sammanträde (dukas)
4) Protokoll från Handikapprådets sammanträde (dukas)
5) Förvaltningsgruppens protokoll (dukas)
6) Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
7) Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

20 USK-rapport om omflyttning i Rågsved, "Vilka flyttar från Rågsved och varför? - anmälan

Slutet sammanträde

21 Upphandling avseende verksamhetsdrift av gruppbostäder för personer med psykisk funktionsnedsättning -förfrågningsunderlag

22 Anmälan av missförhållanden i omsorgen om funktionshindrade enligt Lex Sarah, 24 a § LSS - Rågsveds gruppbostad

23 Återremitterat ärende:

Yttrande över adoption enligt 4 kap 10 § FB (utsändes senare)

25 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 1 p FB

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (99 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering

Ledamoten Eva Solberg och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker torsdag den 1 september 2011.

§2 Godkännande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträde den 16 juni 2011 anmäldes justerat den 21 juni 2011. Protokollet läggs till handlingarna.

§4 Månadsrapport per den 31 juli 2011

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden godkänner föreliggande rapport.

2. Nämnden beslutar att utbetala totalt 1,7 miljoner kronor under 2011 till föreningen Convictus för verksamheten Bryggan.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 juli som visar en budget i balans. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt inom ekonomiskt bistånd. Överskott redovisas inom administration, förskola, äldreomsorg och fritid.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 augusti 2011.

Dnr: 1.2.1.-060/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark, tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby båda (v), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert båda (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg, Åsa Öckerman, båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” 1. Nämnden beslutar att delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut.

2. Förvaltningen får i uppdrag att i höstens satsning med Fria Teatern bidra till att säkra möjligheterna att sätta upp den planerade barnpjäsen i Högdalen.

3. Därutöver vill vi framföra följande.

Förvaltningen prognostiserar ett underskott om 27,6 miljoner kronor inom ekonomiskt bistånd, individ- och familjeomsorg samt stöd och service till personer med funktionsnedsättningar. Det strukturella underskottet har därmed fortsatt att öka. Samtidigt redovisas överskott om 28,6 miljoner kronor inom främst förskola, äldreomsorg och fritid och kultur. Pengar som är tänkta för barn, ungdomar och äldres behov används därmed för att täcka svarta hål i budgeten för sociala insatser, stöd och service och försörjningsstöd.

Att anslagen är otillräckliga är inte undantag utan regel. Mot bakgrund av de strukturella problemen föreslog vi i samband med tertialrapport 1 att nämnden skulle begära hos kommunstyrelsen att individ- och familjeomsorg skulle få större budget 2012 och att resurserna till försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder skulle fördelas i ett eget anslag.

Den ekonomiska situationen sätter spår. Kostnader för försörjningsstöd fortsätter att påverka kvaliteten i förskola och äldreomsorg trots finansborgarrådets försäkringar om motsatsen. Barngruppernas storlek har ökat från 15,6 i januari till 16,0 i maj. Om försörjningsstöd fördelades i eget anslag kan förskolan använda hela sin budget och barngruppernas storlek kan minskas. Med fler rehabiliterande och arbetstränande insatser, fler jobb och anständiga socialförsäkringar för sjuka och arbetslösa kan människors försörjning lösas bättre än idag.

De sociala behoven är stora. Individ- och familjeomsorgens underskott ökar. Vårdbudgeten för barn och unga är intecknad till 93 procent. Antal beslutade timmar för sysselsättning i socialpsykiatrin fortsätter att minska. Istället för att skära ned på sociala insatser krävs satsningar. För årets verksamhet på Bryggan måste staden centralt ta hela ansvaret i avvaktan en långsiktig lösning. Hela individ- och familjeomsorgen behöver större budget. Äldreomsorgen har 7,1 miljoner kronor i överskott. Det finns således pengar att tillgodoses äldres behov i högre grad än idag, om inte pengarna går till svarta hål i andra verksamheter.

Det är glädjande att förvaltningen planerar en satsning tillsammans med Fria Teatern i höst. Överskottet om 3 mnkr inom fritid och kultur ger utrymme inom anslaget från kommunfullmäktige att köpa in fler föreställningar av olika lokala grupper. Ett tillfälligt anslag och en positiv inställning till ansökan hos Söderortsvisionen kan också bidra till att Fria Teaterns planerade barnpjäs kan sättas upp i höst. Populära teatergrupper ökar boendes stolthet över området och ökar attraktiviteten för södra förorterna.”

§5 Föreläggande efter framställning om ingripande enligt 6 kap 6a § arbetsmiljölagen – redovisning till Arbetsmiljöverket

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet till extra sammanträde den 2 september 2011.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Arbetsmiljöverket har ålagt förvaltningen att vidta åtgärder för att förbättra arbetssituationen inom äldreomsorgens beställarenhet. Företagshälsovården Previa anlitades för att genomföra undersökning av arbetsmiljön som nu presenteras i en rapport. Förvaltningen har vidtagit samtliga åtgärder som Arbetsmiljöverket framställer som krav i beslut 2011-04-11. Förvaltningen redovisar i tjänsteutlåtandet vidtagna samt planerade åtgärder utifrån undersökningens resultat.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 augusti 2011.

Dnr 1.4.-218/2011

§6 Förslag på markyta för förskola i Enskede- svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v) uppdragit åt förvaltningen att undersöka om det är möjligt att använda en i skrivelsen föreslagen bit mark i Dalen för att bygga en permanent fristående förskola. Skriftställarna menar att det i längden är ohållbart att mer eller mindre provisoriska lokaler används till förskolor och uppmanar till att bygga permanenta förskolor.

Förvaltningen anger bland annat att den yta som föreslås är parkmark inom Dalens allé och av flera anledningar olämplig att bebygga. I allén växer gamla oxlar som flyttades dit från den ursprungliga allén när området byggdes på 1980-talet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 1.1.-387/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Vikten av satsningar i Högdalen – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl. (s) och Love Edenborg m.fl. (mp) uppdragit åt förvaltningen att redogöra för angelägna satsningar i Högdalen. Förvaltningen har tidigare till kommunfullmäktige föreslagit att ett programarbete påbörjas för att utveckla Högdalens centrum. Exploateringsnämnden har yttrat sig över förslaget och delar stadsdelsförvaltningens uppfattning om behovet av en översyn av utvecklingsmöjligheterna i Högdalens centrum. Mot bakgrund av bland annat detta, kommer stadsbyggnadskontoret till hösten att starta ett programarbete för centrum

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 316-2011-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s), Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark, tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby båda (v), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert båda (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg, Åsa Öckerman, båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1.Nämnden beslutar att bifalla skrivelsen.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

Det är viktigt att stadsdelsnämnden är mycket aktiv i utvecklingen av Högdalens centrum, eftersom den lokala kunskapen och förankringen är avgörande för ett bra resultat. Vi menar därför att nämnden ska ge förvaltningen i uppdrag att redogöra för angelägna satsningar och föreslå kommunstyrelsen att genomföra satsningarna. Det räcker inte med de svar som förvaltningen ger i tjänsteutlåtandet utan nämnden måste ha en mer pådrivande roll.

Vi välkomnar därför programarbetet för Högdalens centrum, och ser fram emot ett brett samråd där boende i Vantör kan delta aktivt och där deras åsikter väger tungt. Flera forum för samråd behövs för att nå olika grupper. Redan nu vet vi att det behövs fler bostäder, både för unga och äldre. Sambandet med Rågsved behöver stärkas. Vi behöver mer kultur och idrott och bredare utbud av service än idag. Bättre möjlighet till samlingslokaler vill vi också se.

Däremot är vi djupt kritiska mot att stadsbyggnadsnämndens beslut om programöversynen har dröjt tre år efter att stadsdelsnämnden tillstyrkte översynen. Värdefull tid har förlorats och den negativa utvecklingen har tyvärr accelererat. Det är tydligt att vårt lokala perspektiv om betydelsen av ett programarbete inte har prioriterats på centralt håll.

Nedläggningen av förvaltningskontoret var startskottet för utarmningen i Högdalen. Färre arbetsplatser och sämre kundunderlag i kombination med att delar av centrum såldes till Boultbee ledde till svårigheter för företagen och sämre utbud för konsumenterna. Våra teatergrupper slåss för sin överlevnad. Trots överenskommelse om att skateparken skulle ha fyra discipliner blir det ingen Pool för avancerade åkare eller separat Street-del som är den dominerade disciplinen. Inte heller longboardbanan blir av. Även om det är bra att skateparken nu byggs är frågan om det blir det ”lyft” som sätter Vantör på kartan.

Medborgarna har känt sig överkörda. Istället för att ge upp har många glädjande nog protesterat och engagerat sig på olika sätt - i Fria Teaterns Vänner till försvar för Fria teatern, i Kulturkampanjen som bygger upp sitt nedbrunna kulturhus och i Stockholm Suburban Surfers som är drivande i förverkligandet av skateparken. Boende har även ifrågasatt konkurrensutsättningen av Högdalsbadet, som är uppskattat med kommunen som utförare.

För att vända den negativa utvecklingen i Högdalen krävs nu att staden tar till vara alla goda krafter och att nämnder och styrelser samverkar och inte fattar beslut som går stick i stäv med övergripande mål och visioner. Så är det inte idag. Det är viktigt att stadsdelsnämnden talar om detta för kommunstyrelsen och att nämnden driver på utvecklingsarbetet.”

§8 Ansökan till Socialstyrelsen om stimulansmedel för att utveckla äldreomsorgen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Ansökan till Socialstyrelsen godkänns.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Riksdagen har beslutat att även för 2011 avsätta stimulansmedel för utveckling av landstingens och kommunernas vård och omsorg för äldre. Förvaltningen presenterar förslag till ansökan om stimulansmedel omfattande 1516418 kr.

Regeringens syfte med stimulansbidrag till kommuner och landsting är att stödja arbetet med att höja kvaliteten i vården och omsorgen om äldre.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 juni 2011.

Dnr 380-2011-2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Rättelse av olagligt ”avknoppningsbeslut” som upphävts av Regeringsrätten – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från Love Edenborg m.fl. (mp), Magnus Dannqvist m.fl. (s) Rosa Lundmark (v) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om rättelse av avknoppningsbeslut som upphävts av Regeringsrätten gällande Vantörs hemtjänst.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 juni 2011.

Dnr 1.1.-315/2011

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark, tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby båda (v), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi,
Sonja Mogert båda (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg, Åsa Öckerman, båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att låta en oberoende, välrenommerad revisionsbyrå bedöma vilket marknadsvärde de överlåtna hemtjänstverksamheterna hade vid överlåtelsetillfället.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att, när ett värderingsutlåtande inhämtats enligt punkt 1, förhandla med Vantörs hemtjänst AB om återbetalning av mellanskillnaden mellan 69500 kronor och det marknadsvärde som framgår av värderingsutlåtandet.

3. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att, om Vantörs hemtjänst AB inte medverkar till fullständig rättelse, utreda och tillvarata möjligheterna att åstadkomma fullständig rättelse antingen genom beslut av EU-kommissionen (enligt reglerna om förbud mot statsbidrag) eller genom svensk allmän domstol.

4. Om det behövs ska förvaltningen anlita juridisk expertis utanför stadens organisation.

5. Förvaltningen ska senast i december 2011 redovisa för nämnden hur det går med rättelsearbetet.

6. Följande anförs.

Regeringsrätten upphävde beslutet om ”avknoppning” till Vantörs hemtjänst AB den 1 oktober 2010. Stadsdelsnämnden ska därför rätta beslutet. Trots det har nämnden inte fattat något beslut (utom att återigen ”lägga ner” de redan avknoppade verksamheterna) eller gett förvaltningen något uppdrag.

Enligt tjänsteutlåtandet förhandlar stadsdelsförvaltningen och stadsledningskontoret med Vantörs hemtjänst AB. Det är ledamöterna i stadsdelsnämnden som har det politiska och juridiska ansvaret för att det olagliga beslutet rättas i den utsträckning det är möjligt. Att nämnden ska ställas inför det färdiga resultatet av förhandlingar som har förts utan uppdrag eller instruktioner från nämnden är inte acceptabelt.

Det är också anmärkningsvärt att förhandlingarna, enligt tjänsteutlåtandet, ska ”slutföras snarast”, trots att så vitt vi känner till ingen professionell och oberoende bedömning har gjorts av de överlåtna hemtjänstverksamheternas marknadsvärde vid överlåtelsetillfället. Utan en sådan värdering är det inte möjligt att bedöma storleken av det värde som olovligen överfördes till Vantörs hemtjänst AB genom avknoppningen.

För oss framstår det som att den borgerliga majoriteten vill avsluta det här pinsamma ärendet i tysthet, utan insyn för opposition, journalister eller medborgare och med ett minimum av demokratiska beslut. De borgerliga partierna är uppenbart ointresserade av att stockholmarna ska få tillbaka alla de värden som förlorats på olagligt sätt genom deras ”avknoppningar”.

Om de borgerliga partierna var intresserade av att rätta beslutet fullt ut, skulle de låta utföra en oberoende värdering av hemtjänstenheterna vid överlåtelsetillfället. Nu kan ingen veta vilken summa som rätteligen ska återkrävas från Vantörs hemtjänst AB. Stadens företrädare förhandlar i blindo. Det är helt oacceptabelt, och motverkar självklart Stockholms stads ekonomiska intresse.

Om de borgerliga partierna var intresserade av att rätta beslutet fullt ut, skulle de också se EU-kommissionens befogenhet att fatta bindande beslut om återbetalning till staden som en yttersta möjlighet att framtvinga den rättelse som Regeringsrätten beslutat om. De skulle åtminstone se det som en påtryckningsmöjlighet, för att förmå Vantörs hemtjänst AB till en uppgörelse som är ekonomiskt acceptabel för Stockholms stad och stockholmarna.

Vi kräver att det olagliga avknoppningsbeslutet rättas på ett seriöst sätt, som är öppet för granskning och som dessutom tål en granskning. Vi är skyldiga att se till att stockholmarna får tillbaka så mycket som möjligt av de värden som avknoppats bort.”

§10 Scientologförskolorna i Enskede-Årsta-Vantör – svar på skrivelse

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl.(s) och Love Edenborg m.fl.(mp) uppdragit åt förvaltningen att besvara skrivelse om scientologförskolorna i Enskede-Årsta-Vantör, fyra fristående förskolor som använder pedagogiken ”Applied scholastics” och deras anslutning till den kommunala barnomsorgskön.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 juni 2011.

Dnr 317-2011-1.1

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s);

”Vi välkomnar förändringen av köreglerna så att föräldrar kan avstå från erbjuden plats på en scientologiförskola. Att sådana förskolor kan få ekonomisk ersättning för att de ingår i den gemensamma kön innebär samtidigt att de får extra betalt utan samma motprestation som andra förskolor. Detta är djupt problematiskt.

Det är givetvis bra att föräldrar får en broschyr med information om scientologiförskolornas inriktning vid erbjudande av plats, men den informationen borde ges redan på stadens hemsida. Även om förskolorna själva utformar sin egen information måste vissa grundläggande krav kunna ställas, annars riskerar ju föräldrar att vilseledas av informationen

§11 Motion om den könssegregerade arbetsmarknaden i Stockholms stad – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden avstyrker motionen och åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande erhållit motion av Ann-Margarethe Livh (v) om den könssegregerade arbetsmarknaden i Stockholms stad. Motionären anser att arbetsmarknaden i Stockholm är starkt könsuppdelad och att tidiga insatser krävs redan i förskola och skola för att bryta traditionella yrkesval. Förvaltningen delar till viss del uppfattningen att det behövs insatser för en mer jämställd arbetsmarknad men att frågan är komplex och att det krävs arbete lokalt och nationellt samt på en strukturell nivå i samhället för att motverka en könsuppdelad arbetsmarknad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 juli 2011.

Dnr 223-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark, tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby båda (v), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi,
Sonja Mogert båda (s), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden beslutar att bifalla motionen.
2.Därutöver vill vi framföra följande.

Jämställdhet i arbetslivet ingår i den nationella jämställdhetspolitiken, men det räcker inte med nationella mål utan varje arbetsgivare måste också ha en egen strategi med mätbara mål och delmål som följs upp regelbundet. Stadens nuvarande insatser är otillräckliga, vilket bekräftas enligt indexet Jämix som staden använder i sin uppföljning av jämställdhetsmålen.

Behovet av att nyrekrytera på grund av generationsväxlingen är inte som förvaltningen antyder ett hinder mot ett intensifierat jämställdhetsarbete utan bör tvärtom ses som ett gyllene tillfälle att arbeta mer aktivt för jämställda arbetsplatser och ökad mångfald. I konkurrensen om personal bör det vara ett plus att kunna ha ett aktivt jämställdhetsarbete.

I en strategi för jämställdhet i arbetslivet behövs ett övergripande mål om att staden strävar efter en icke könssegregerad arbetsmarknad, med delmål att öka antal jämställda yrkesgrupper, öka andel kvinnlig personal i tekniska yrken och öka andel manlig personal i förskola och äldreomsorg. Höjda löner, jämställdhetsintegrering, jämställdhetsanalyser, handlingsplaner och jämställdhetsbokslut är verktyg i arbetet för en jämställd arbetsmarknad. ”

§12 Avveckling av dagverksamheten Utgångspunkten – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Utgångspunkten är en kommunöverskridande öppen dagverksamhet som riktar sig till vuxna personer med fysiska funktionsnedsättningar som inte har rätt till daglig verksamhet enligt LSS. Södermalm stadsdelsnämnd och kommunfullmäktige har bedömt att behovet av dagverksamheten Utgångspunkten i dagsläget är så litet att det inte motiverar en fortsatt drift av verksamheten. Kommunstyrelsen har därför föreslagit att kommunstyrelsen avvecklar verksamheten från och med den 1 oktober 2011. Ingen person från Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde har dagverksamhet på Utgångspunkten. Förvaltningen har inget att invända mot förslag till avveckling.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 juni 2011.

Dnr 349-2011-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§13 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Kolbottnen 1 m.m. Glanshammarsgatan 6 i stadsdelen Hagsätra, S-Dp 2010-13951-54 – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret.

Ärendet

Detaljplanen syftar till att möjliggöra för Svenska Bostäder att komplettera sitt bostadsbestånd med två punkthus i 6-7 våningar, med ca 46 lägenheter samt en miljöstuga, i anslutning till kvarteret Kolbottnen i Hagsätra. Förvaltningen anser att planförslaget är bra och att den nya bebyggelsen utgör ett välkommet tillskott på bostäder i Hagsätra. Förvaltningen saknar däremot förslag på kompensation för den naturmark som försvinner i och med den nya bebyggelsen och anser att exploateringen bör bekosta en inventering och genomförande av naturvårdande åtgärder i det skogsparti som finns norr och nordväst om kv. Kolbottnen, med syfte att göra området mer tillgängligt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 352-2011-1.5.3.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp), vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s), yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret med följande tillägg:

Vi ser positivt på förslaget som på ett spännande, men välavvägt sätt passar in i Hagsätras kuperade topografi och blandning av höghus och smalhus.

Vi vill betona vikten av att gångstigen som utgör möjlighet att från Åmmebergsgatan ta sig ner till Älvsjöbadet och två förskolor finns kvar.

Vi är tveksamma till om ett parkeringstal på 0,8 verkligen behövs i det här extremt kollektivtrafiknära och servicenära läget. Det är bara några hundra meter till såväl T-bana, buss, nattbuss som affärscentrum. Även många barnfamiljer i området lever bilfritt, det är inga problem att göra det i detta område. De många markparkeringar som föreslagits bör därmed kunna minskas i antal. Det måste vara tydligt vad som är bilväg respektive gångväg, när människor ska röra sig i husens närhet, t ex mot lekplatsen på Åmmebergsvägens innergård. Det går inte riktigt att se på nuvarande ritning hur det ska fungera att på ett trafiksäkert sätt köra en bil till parkeringsplatserna vid husen.

Miljöstugans färgsättning bör vara i en ljus eller varm färg, inte som de nyligen uppförda på Åmmebergsgatan, som med sin mörkgrå färg och mängd metallstänger ger ett nästan hotfullt intryck som vi inte tycker går ihop med 1950-talshusen.

Det är mycket bra att det placeras cykelparkeringsplatser i markplanet.”

§14 Arkitektur Stockholm - En strategi för stadens gestaltning – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret.

Ärendet

Arkitektur Stockholm – En strategi för stadens utveckling är en konkretisering av översiktsplanens stadsbyggnadsstrategier, och utgör ett tematiskt tillägg till översiktsplanen. Utgångspunkten är visionen och framtidsbilden: Vision 2030 - Ett Stockholm i världsklass år 2030 samt Promenadstaden - Översiktsplan för Stockholm och dess fyra utvecklingsstrategier. Förvaltningen anser att strategin följer inriktningen i den nya översiktsplanen väl, och att riktlinjerna i de flesta fall ger en tydligare bild av vilka förhållningssätt staden bör ha i stadsplaneringen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 372-2011-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark, tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby båda (v), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi,
Sonja Mogert båda (s), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” 1. Nämnden åberopar delvis förvaltningens svar som yttrande till stadsbyggnadskontoret.
2. Därutöver vill vi framföra följande.

I Arkitektur Stockholm saknar vi hur medvetandet om klimatförändringarna kommer att påverka Stockholm fram till 2030. Redan 2015 behöver kurvan på våra utsläpp av växthusgaser vända ner. Vi ser stadsbyggande som långsiktigt och därmed behöver staden ha en god framförhållning. Därför anser vi att dokumentet behöver kompletteras med:

1. Hur ett krav på 50 procent lägre utsläpp av växthusgaser påverkar byggandet framöver. Vi tror att det kräver att hus inte längre kan byggas i stål, järn och betong. Dessa material framkallar enorma mängder koldioxid (CO2) vid sin framställning. Det rimliga är nya hus istället byggs av trä, som då också ger en lagring av CO2. Dubbel vinst alltså. Betongen till Förbifart Stockholm och nya Slussen kommer sannolikt ta en stor del av vår CO2-kvot i anspråk.

2. Konsekvenserna av en allt högre nivå på Saltsjön. FN:s klimatpanel bedömer nu höjningen av havsnivån till 120-160 cm fram till 2100. Med stor sannolikhet tvingas vattennivån i Mälaren följa med upp. Detta innebär drastiska följder för Stockholms bebyggelse och infrastruktur. Att Årstavikens båtklubbar hamnar under vatten, Rålambshovsparken blir till en grund vik av Riddarfjärden och Kungsträdgården en vik med bräckt vatten blir då rätt oskyldiga följder.

3. Likt det sätt som vattnet skapar egna stadsdelar inom tullarna gör de gröna kilarna det utanför innerstan. De gröna ytorna ska inte ses som barriärer utan skapar en bra boendemiljö, som är klart hälsosammare än Hornsgatan och Sveavägen. Vår stadsdels ”gröna ytor” är nu och blir i en varmare framtid än mer välbehövliga ekologiska lungor. Vi vill med skärpa framhålla att vi snarare behöver fler än färre av dessa när klimatförändringen slår till. Koloniområdenas betydelse för biologisk mångfald och integration av människor behöver tillföras strategin.

Vi vill också understryka att insatser mot den ökade bostadssegregationen måste fokusera på förorter och innerstad som saknar hyreshus och inte bara på förorter med många hyreshus.

Precis som förvaltningen ser vi fram mot de lokala strategierna. Dock vill vi att den texten är mer lättillgängligt skriven. Inte så många om ens någon i vår nämnd är arkitekt eller stadsplanerare.

Reservation

Tjänstgörande ersättarna Love Edenborg och Åsa Öckerman, båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret med följande tillägg:
Vi är mycket positiva till att en arkitekturstrategi äntligen är på väg att tas fram för Stockholm. För att Stockholm ska kunna utvecklas till en modern storstad och behålla sin grönska och goda livskvalitet krävs att vi inte bara ställer höga kvalitetskrav på byggandet utan också uppmuntrar till goda förebilder både i citynära lägen och i förorten. Enskede-Årsta-Vantör är en arkitektoniskt blandad stadsdel där många olika bebyggelsetyper och årsringar finns representerade. Här finns också flera områden av riksintresse samt ett världsarv. För de flesta områden är dock närheten till grönska en gemensam nämnare och en av de största kvaliteterna för de boende. Här är både grönskan runt omkring husen och de större sammanhängande grönområdena viktiga för upplevelsen av området. Eftersom vår stadsdel har ett mycket högt exploateringstryck är det än viktigare att vi inte bygger bort dessa kvaliteter. Det är viktigt att komma ihåg att träd och grönområden har många fler funktioner än bara estetiska eller sociala. De är också viktiga för bland annat mikroklimatet, luftkvaliteten och dagvattenhantering. I många förorter punktplaneras för ny bebyggelse på klipphällar och i skogsdungar utan att några nya kvaliteter tillförs de boende. Det är inte konstigt att detta leder till frustration hos boende som ser fler och fler gröna plättar byggas igen utan att något helhetsgrepp tas för att förbättra området. Med en bättre medborgardialog och t ex omvända planprocesser där medborgarna istället tillfrågas var de vill att man bygger skulle motståndet mot nybyggen minska och grannarna bli nöjdare. Det är också mycket problematiskt att man väljer att kalla stora grönområden för barriärer. Grönområden som är rätt skötta och utformade kan tvärtom länka samman områden. I Stockholm är det snarast de stora trafiklederna som bildar barriärer på många håll. En sådan barriär är t ex Nynäshamnsvägen som skär rakt genom EÅV. Genom att överdäcka stora trafikleder kan man få fram mycket ny yta till exploatering i centrala lägen som lämpar sig väl för en hög exploateringsgrad.Det är positivt att man lyfter frågan om mer miljöanpassad arkitektur och hur detta kan integreras i gestaltningen. Det är dock viktigt att fokus inte stannar på gestaltningen utan att hållbarhetsfrågan får genomsyra hela byggnadsprocessen och att även byggnaders hela livscykel vägs in. Staden har som markägare alla möjligheter att ställa sådana krav i markanvisningsavtalet. I en stadsdel med så hög arkitektonisk mångfald som EÅV är idén om lokala stadsbyggnadsstrategier mycket välkommen. Som tidigare nämnt finns många områden inom stadsdelen med högt arkitektoniskt värde och en mycket genomtänkt planering. Här finns både smalhusområden, trädgårdsstäder, egnahemsområden, tunnelbanestäder med flera typologier representerade. En genomgående strävan efter mer stenstad med slutna kvarter och lokaler i bottenvåningen är ingen universallösning och riskerar tvärtom att tillintetgöra många av de värden som finns idag. Stadsmässighet kan inte vara samma sak i Högdalen som i Vasastan. En arkitekturstrategi för Stockholm måste ta större hänsyn till de skillnader som faktiskt finns mellan innerstadens och förortens olika stadsbyggnadstypologier och inte bara fokusera på innerstadens problem och möjligheter. En mycket stor del av framtidens byggande kommer att ske utanför tullarna och det är därför avgörande att möjligheten till god stadsutveckling analyseras utifrån förorternas specifika behov. I detta måste också ingå en djupare diskussion om hur man bygger billigt utan att tumma på den arkitektoniska kvaliteten. Att staden ska vara tillgänglig för alla är en mycket viktig principfråga. Detta gäller dock inte bara funktionshindrade utan bör inkludera alla som lever i staden, barn, äldre, hbtq-personer, kvinnor med flera. Här handlar det inte bara om att skapa platser där alla kan vistas, utan platser där människor vill vistas och där alla kan känna sig trygga. För tillgänglighet till rekreation och kultur bör närhetsprincipen gälla. Det är också mycket viktigt att avsätta ytor för de uppgraderingar av kollektivtrafiken som framtiden kräver, och att utforma arkitekturen efter det.

Det är nog så viktigt att ha en vision för Stockholms framtida stadsutveckling. För att Stockholms arkitekturstrategi ska bli mer än en skrivbordsprodukt krävs dock både en djupare demokratisk dialogprocess och tydligare verktyg för både exploatörer, politiker och tjänstemän. Som även stadsdelsförvaltningen påpekar, så saknas riktlinjer för hur grönområden, som är viktiga offentliga rum, ska gestaltas. Det vore olyckligt om parkprogrammet och arkitekturstrategin gick i varsitt spår, de bör synkroniseras eftersom medborgaren upplever dem i ett sammanhang.”

§15 Förslag till detaljplan för område kring Högmoravägen i Huddinge -behov av pumpstation inom Stockholms stad- svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden beslutar att lämna följande yttrande över remissen från Huddinge kommun.

I princip har vi inget emot att en pumpstation placeras inom Stockholms stad, om det inte går att hitta en lämplig placering i Huddinge kommun. Men det är omöjligt att ha en uppfattning om placeringen av pumpstationen utan att få en konsekvensbeskrivning. Eftersom stadsdelsförvaltningens svar baseras på ett otydligt remissunderlag från Huddinge kommun saknas uppgifter både om stationens storlek och hur mycket mark som tas i anspråk. Huddinge kommun behöver återkomma med ett bättre beslutsunderlag innan nämnden kan yttra sig i sakfrågan.

Ärendet

Huddinge kommun vill placera en pumpstation inom Stockholm och för yttrande översänt ett samrådsförslag till detaljplan för område vid Högmoravägen i Huddinge till Stockholms stad. Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått remissen för yttrande. Detaljplanens syfte är permanentning och förtätning av befintlig bebyggelse i Högmora och Myrängen efter utbyggnad av gata, vatten och avlopp.

Förvaltningen anser, liksom stadsbyggnadskontoret, att den föreslagna pumpstationens exakta läge är svår att urskilja från kartmaterialet. Det saknas även uppgifter om pumpstationens storlek och hur mycket mark den tar i anspråk. Stockholms stadsbyggnadskontor håller för närvarande på att arbeta fram ett program för sambandet Högdalen – Farsta. I det arbetet läggs stor vikt vid att koppla samman stadsdelar med omgivande områden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 414-2011-1.5.3.

Beslutsgång

Nämnden beslutade i enlighet med ett gemensamt förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl. (s), tjänstgörande ersättaren Love Edenborg m.fl.(mp)
”Förslaget att stänga av Snösätravägen för biltrafik mellan Stockholm och Huddinge skulle minska trafikbelastningen genom Rågsveds friområde och innebära en säkrare promenad- och cykelväg för barn och vuxna som rör sig i området. Idag trafikeras dessutom vägen på främst stockholmsidan av tung trafik till och från arbetsområdet, vilket både är farligt och bullrigt.

När arbetsområdet läggs ner bör marken återgå till naturen och friområdet bli naturreservat och del av en kommande Ekopark Syd. I det perspektivet är en avstängning av Snösätravägen för biltrafik på Huddingesidan bra. Sambandet med Huddinge i området är viktigt för friluftslivet och kan upprätthållas genom en väl underhållen gång- och cykelväg. Med tanke på angöring till festplatsen Perssons Betong och transporter till och från koloniområdena behöver Snösätravägen fortsätta att vara öppen för nyttotrafik på Stockholmssidan.”

§16 Förslag till detaljplan för kv Fiberskivan m fl i stadsdelen Stureby, S-Dp 2010-15943-54-svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande fått en remiss avseende förslag till ny detaljplan i Stureby. Detaljplanen syftar till att möjliggöra för en utbyggnad av takkupor samt utökning av boningsrum.

Befintliga hus är i tre och fyra våningar utan hiss.

Planförslaget påverkar inte parkmark och tillför inte området nya bostäder i någon omfattning, förvaltningen har inte någon erinran mot planförslaget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 juli 2011.

Dnr 1.5.3.-434/2011.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§17 Nämndens frågor, extra sammanträde

Nämndens ledamöter tog upp frågor om att nämndens webbsida bör ses över så att foton och andra uppgifter är aktuella, vidare fördes diskussion om diarieföring av de mejl som kommer till nämndens ledamöter samt att nämnden gärna ser att inkomna skrivelser som dukas vid sammanträden även skickas med mejl i förväg.

Extra sammanträde

Beslut

Nämnden beslutar att hålla ett extra sammanträde fredag
den 2 september kl. 08.00 för det bordlagda ärendet ”Föreläggande efter framställning om ingripande enligt 6 kap 6a § arbetsmiljölagen – redovisning till Arbetsmiljöverket.”

§18 Anmälningsärenden

Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
Tjänstemannabeslut
Protokoll från pensionärsrådets sammanträde
Protokoll från Handikapprådets sammanträde
Förvaltningsgruppens protokoll
Balanslista över medborgarförslag
Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§19 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören uppmärksammade två artiklar i mitt i söderort som berör stadsdelen med kommentar att det ena som är en anmälan till JO inte inkommit till förvaltningen samt att det andra ärendet rör en person som tillhör en annan stadsdelsförvaltning.

§20 USK-rapport om omflyttning i Rågsved, ”Vilka flyttar från Rågsved och varför? - anmälan

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande läggs till handlingarna

2. Nämnden anför följande:

”USK-rapporten utgör ett viktigt underlag för Stadsdelsnämnden och andra förvaltningar. Rapporten visar både på styrkor och utmaningar vilka kan finnas i området. Noterbart är de boendes stora engagemang och många idéer om hur området kan bli bättre. Något som är viktigt att ta tillvara i Söderortsvisionens vidare arbete.

En utmaning, vilket enkäten tydligt visar, är den svaga förankringen till stadsdelen. Viktigt är att Rågsvedsborna får en större stolthet över sin stadsdel och därmed en ökad trivsel. En ökad förankring i stadsdelen är av stor vikt vilken bör tas tillvara på i vidare diskussioner.

Många intervjuade känner en otrygghet i området. Stadsdelsnämnden arbetar i olika områden med trygghetsvandringar för att på så sätt få en lokal förankring i de åtgärder som behöver göras för att öka tryggheten. I Rågsved finns sedan en tid ett lokalt poliskontor. Om än med något begränsade öppettider. Rågsveds centrum är arkitektoniskt intressant. Med framtida behov av upprustning och annat bör särskilt dialogen med fastighetsägarsidan betonas. Vi tror också att kultur med ett lokalt engagemang positivt kan bidra till att stärka gemenskapen.

Stadsdelsnämndens majoritet avser att fortsätta bevaka och ta tillvara Rågsvedsbornas intressen i olika sammanhang där vi som politiker har möjlighet att påverka.”

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen har av Stockholms stads Utrednings- och Statistikkontor AB beställt en enkätstudie över omflyttningen i Rågsved. Studien ska ligga till grund för stadsdelsförvaltningens fortsatta arbete med lokal utveckling i Rågsved. Rapporten visar att det inte finns något stöd för att en selektiv utflyttning de senaste åren kan vara orsak till en ökad segregation eller fler resurssvaga hushåll i stadsdelen. Däremot behövs konkreta åtgärder för att motverka ytterligare segregation, en negativ utveckling och det negativa rykte som stadsdelen har.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 juli 2011.

Dnr 399-2011-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi m.fl.(s), Love Edenborg m.fl.(mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark, tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby, båda (v), tjänstgörande ersättarna Parvin Araghi, Sonja Mogert, båda (s), tjänstgörande ersättarna Love Edenborg,
Åsa Öckerman båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), tjänstgörande ersättaren Parvin Araghi m.fl. (s)

“Rapporten visar att den rapporterade trivseln i Rågsved hos dem som svarat på enkäten är uppseendeväckande låg och att förankringen i området är mycket låg. Det dåliga ryktet och det slitna centrumet hör inte oväntat till det som upprör. Att det bästa med Rågsved är lägenheterna, kommunikationerna och närheten till grönområden är inte heller överraskande.

Rapporten kan inte användas för att generalisera för vad boende i Rågsved tycker om sitt område, men är ett av flera underlag i arbetet med att öka trivseln och tryggheten. Enkäter kan behöva översättas till andra språk och kompletteras med intervjuer för ett säkrare resultat.

För att hejda omsättningen av boende och otryggheten räcker det dock inte med aktiviteter och sysselsättning. Det krävs bestående infrastruktursatsningar som konstgräs på Rågsveds bollplan, ett upprustat centrum och skolor i toppklass. Med fler arbetsplatser och bostäder på lämpliga platser skulle affärerna få fler kunder och vi skulle få ett mer levande centrum. Det är också viktigt att värna och utveckla det som Rågsvedsborna gillar, till exempel att bevara allmännyttan, förlänga tunnelbanan till Älvsjö och att utveckla friområdet till Ekopark syd.

Det är bra att polis nu finns i Rågsved men det räcker inte för att alla boende ska känna sig trygga. Anonymitet och rädsla kan motverkas om banden mellan boende kan stärkas och fler möjligheter till möten mellan människor skapas. Vi måste inspireras av det goda exempel som föreningen Musketörerna är i området och koloniområdenas viktiga integrerande funktion.”