Din position: Hem > Stockholms stad > Farsta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2002-04-23
Ledningen för förskola-skola-fritid informerar om arbetet med kvalitetsuppföljning inom skolan.
Nämnden utsåg ordföranden Birgitta Holm (m) att jämte vice ordföranden Tomas Rudin (s) justera protokollet 2002-05-02.
Anmäldes justerat protokoll från sammanträdet 2002-03-26.
Inkomna beslut, protokoll, remisser, skrivelser m m enligt förteckning anmäldes och lades till handlingarna.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna handlingarna enligt ovan.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-08, dnr 103-137/2002, med bilagor.
Ledamoten Ola Karlsson m fl (v) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m), ledamoten Inga-Lill Persson (fp) och tjänstgörande ersättaren Ulla Wienberg (kd) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt lade fram ett tilläggsförslag, punkt nio, och yrkade bifall till detta.
Vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) och ledamoten Agnes Thörnblom (mp) anslöt sig till andra punkten i det av ledamoten Ola Karlsson m fl (v) framlagda förslaget till beslut.
Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m), ledamoten Inga-Lill Persson (fp) och tjänstgörande ersättaren Ulla Wienberg (kd) framlagda förslaget.
BESLUT
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Ola Karlsson m fl (v) enligt följande:
"Vi anser att nämnden skulle ha beslutat
Att därutöver anföra:
Vänsterpartiet ser med stor oro på de besparingar som nu genomförs på Farstas skolor. Genomgående är det barn med särskilda behov som drabbas. I sammanfattningen stor det: "Pedagogiska verksamheter beräknas hålla budgetramen. Skolorna har lagt åtgärdsplaner för att klara kostnadsökningar främst till följd av löneökningar." Några konsekvensbeskrivningar av dessa åtgärdsplaner finns inte. Åtgärdsplanerna är inte ens tydligt redovisade. När det gäller exempelvis Hästhagsskolan står det: "Skolan redovisar efter ett antal åtgärder en budget i balans." Som politiker med ansvar för invånarna i Farsta kräver vi en fullständig redovisning av hur åtgärdsplanerna på skolorna ser ut och vilka konsekvenser de får för verksamheten.
Vad innebär en mening som denna: "Kostnaderna för barn i behov av särskilt stöd ökar dock, vilket därmed kan förändra budgetutfallet." Om kostnaderna för de mest utsatta barnen ökar, kommer ytterligare besparingar att göras då? Kommer hela elevvården att försvinna? Har inte stadsdelen råd med elevassistenter då? Kommer personalen inom skolbarnsomsorgen att minska ytterligare? Ska barnen springa vind för våg? Föräldrarna har rätt att kräva både pedagogisk verksamhet och tillsyn för sina barn.
Vi är nu innerligt trötta på talet om att skolorna måste växa i kostymen. Det handlar inte om att skolorna har för många vuxna runt barnen. Det handlar inte heller om att skolorna har för mycket elevvård eller för många elevassistenter. Inte heller handlar det om att skolbarnsomsorgen har för många fritidspedagoger och barnskötare anställda. Det handlar helt enkelt om att skolorna får för lite resurser för att driva sin pedagogiska verksamhet. Detta beror naturligtvis ytterst på att skatten har sänkts och att resurserna på grund av denna skattesänkning inte räcker till.
Både för äldreomsorgen och handikappomsorgen aviseras ännu restriktivare bedömningar. Vi har sagt det förut och upprepar det igen; de äldre och handikappade måste få sina behov tillgodosedda. Under avsnittet om handikappomsorg på sidan 21, längst ner, står det att boendestödet kommer från 1 juni att få sina behov tillgodosedda via hemtjänst eller personlig assistens. Vad innebär detta? Vi menar att det är ett oskick av förvaltningen att smyga in åtgärder i löpande text. Vår uppmaning är att förvaltningen gör ett ärende av förslaget så att vi kan ta ställning och fatta beslut."
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) till förmån för eget yrkande.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Agnes Thörnblom (mp) till förmån för eget yrkande.
Kommunstyrelsen har till samtliga stadens nämnder för yttrande remitterat rubricerade förslag. Stadsledningskontoret har under hösten 2001 genomfört en översyn av nuvarande kommungemensamma nyckeltal. De nu föreslagna nyckeltalen avser att ge underlag för kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens styrning och uppföljning av stadens övergripande inriktningsmål och prioriterade inriktningar, anpassat till integrerad ledning och styrning (ILS). Stadsdelsförvaltningen har med anledning av remissen upprättat tjänsteutlåtande 2002-03-26, dnr 120-81/2002.
Kommunstyrelsen har till Farsta stadsdelsnämnd för yttrande remitterat förslag till utvecklingspolicy för stadsdelsområdena söder om södermalm, benämnt "Vision för Söderort". Förslaget har på uppdrag av kommunstyrelsen utarbetats av en förvaltningsövergripande arbetsgrupp och behandlar frågor om utveckling av infrastruktur, bostäder, fritid och kultur, näringsliv, arbetsmarknad och utbildning. Med anledning av remissen har stadsdelsförvaltningen upprättat tjänsteutlåtande 2002-04-08, dnr 310-59/2002.
Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m), ledamoten Inga-Lill Persson (fp) och tjänstgörande ersättaren Ulla Wienberg (kd) yrkade att nämnden som sitt yttrande till kommunstyrelsen skulle överlämna och i huvudsak åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.
Ledamoten Agnes Thörnblom (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) anmälde ett särskilt uttalande.
Nämnden enades om att inkomna skrivelser med synpunkter på remissen skulle fogas till ärendet.
Stadsdelsnämnden ser mycket positivt på den remitterade Söderortsvisionen. Den ger i sin översikt över fördelar, problem och utvecklingsmöjligheter goda förutsättningar att bilda utgångspunkten för ett program för Söderorts utveckling.
Stadsdelsnämnden anser att ett sådant program är i hög grad önskvärt. Levnadsförhållandena i Söderort är inte lika goda som i resten av staden. Detta visar sig i t.ex. sämre genomsnittlig utbildning, högre sjuktal, kortare medellivslängd och lägre inkomster än i staden i övrigt.
För Farstas del vill stadsdelsnämnden särskilt understryka följande viktiga punkter.
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
samt att därutöver anföra:
En av förutsättningarna för tillväxt i Stockholmsregionen är bostadsbyggande i tillräcklig omfattning, främst då byggande av hyresrätter. Stat och kommun måste gemensamt ta ansvar för bostadsbyggandet. För att komma igång med byggandet av hyresrätter med rimlig hyra har riksdagsmajoriteten infört ett investeringsbidrag, med mål om hyresnivåer på 4000-5000kr/mån för en tvårummare. I Stockholm har detta emellertid visat sig otillräckligt och skulle behöva fördubblas för att byggandet i önskvärd omfattning ska komma till stånd. Investeringsbidraget bör dessutom permanentas så att långsiktiga förutsättningar skapas för byggandet. Av den anledningen bör fastighetsskatten avskaffas på hyresrätter.
Utförsäljningen av allmännyttan och omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter minskar möjligheterna för betalningssvaga hushåll att få en bostad och skapar segregation. Denna utförsäljning och omvandling måste därför upphöra.
Segregationen är ett stort problem som måste brytas genom en genomtänkt strategi. Ytterstadssatsningens ursprungliga idéer och erfarenheter bör tas tillvara som instrument för att bryta segregationen och göra Farsta attraktivt att bo och verka i. Aktiv kommunal boendeplanering krävs, liksom boendekostnader på en nivå som de flesta hushåll kan klara av. De kommunala bostadsbolagen kan i detta sammanhang spela en mycket viktig roll, dels på grund av den ekonomiska styrka de har för att bära de kostnader nyproduktion innebär dels på grund av sin hyresledande ställning på bostadsmarknaden.
Den nybyggnation och förtätning av bostadsbeståndet i söderort som föreslås i "Vision för söderort" måste ske med varsamhet. Förvaltningens svar i detta avsnitt är alldeles utmärkt och vi ställer oss helt bakom förvaltningens text angående utbyggnaden. Samfällighetsföreningen och byalaget i fagersjö påtalar att konsekvenserna i form av miljömässig belastning av sjön Magelungen måste belysas ytterligare. Vi delar helt den uppfattningen. Dessutom finns det planer på att skapa Ekopark syd runt hela Magelungen vilket måste tas i beaktande när man planerar för nybyggnation utefter Magelungsvägen.
Som påpekas i förslaget Vision för söderort är infrastrukturen en strategisk fråga. Välfungerande kommunikationer är en förutsättning för att bostadsområden skall anses attraktiva. Den yttre tvärbana som föreslagits är i detta sammanhang mycket viktig. Vänsterpartiet anser att den sträckning av tvärspårvägen som förvaltningen föreslår i remissvaret är bättre än det ursprungliga förslaget. Det är oerhört viktigt för Fagersjö att kollektivtrafiken förbättras och därför förordar vi förvaltningens förslag till sträckning. Den yttre tvärbanan kommer i hög grad att minska biltrafiken in mot Stockholms City.
Av bland annat miljöskäl måste planerna på genomförandet av Förbifart Stockholm stoppas."
Särskilt uttalande anmäldes av ledamoten Agnes Thörnblom (mp) enligt bilaga 1 till denna paragraf.
Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) enligt bilaga 2 till denna paragraf.
Kommunstyrelsen har till stadsdelsnämnderna Farsta, Kista och Norrmalm samt till socialtjänstnämnden för yttrande remitterat betänkandet "Psykisk störning, brott och ansvar", (SOU 2002:3). Ett av utredningens syften har varit att skapa utrymme för att psykiskt störda personer som begår brott och är straffrättsligt ansvariga, ska kunna dömas till en rimlig påföljd med hänsyn till det begångna brottet. Stadsdelsförvaltningen har med anledning av remissen upprättat tjänsteutlåtande 2002-03-26, dnr 510-85/2002.
Kommunstyrelsen har till Farsta stadsdelsnämnd för yttrande remitterat förslag till ramavtal i rubricerat ärende. Ett ramavtal för grundskolelokaler har förhandlats fram mellan staden och Skolfastigheter i Stockholm AB i syfte att reglera och klargöra grunderna för hyres- och ansvarsförhållandet mellan parterna. Avtalet har sin grund i kommunfullmäktiges beslut om "Förändrat hyressystem för SISAB:s grundskolor" och "Lokalförsörjning för stadens skolor och SISAB:s framtida roll". Med anledning av remissen har stadsdelsförvaltningen upprättat tjänsteutlåtande 2002-04-02, dnr 324-89/2002.
Kommunstyrelsen har för yttrande tillställt Farsta stadsdelsnämnd en motion av Erik Nilsson, socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen. Erik Nilsson föreslår att kommunfullmäktige beslutar att anta ett program för att främja elevernas hälsa i enlighet med förslaget, som grundar sig på en analys av rapporten "37 förslag för att främja elevernas hälsa", utarbetad av Socialdemokraterna i Stockholm. Med anledning av remissen har stadsdelsförvaltningen upprättat tjänsteutlåtande 2002-03-22, dnr 420-62/2002.
Ordföranden Birgitta Holm m fl (m), ledamoten Inga-Lill Persson (fp) och tjänstgörande ersättaren Ulla Wienberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ordföranden Birgitta Holm m fl (m), ledamoten Inga-Lill Persson (fp) och tjänstgörande ersättaren Ulla Wienberg (kd) framlagda förslaget.
Farsta stadsdelsnämnd ska yttra sig till kommunstyrelsen angående en motion av Erik Nilsson (s) om främjande av elevers hälsa. I 38 punkter redovisas förslag till hur detta ska ske.
Det finns en rad undersökningar som visar att barn och ungdomar rör sig för lite och ofta äter fel. Inaktivitet och fetma redan från unga år innebär direkta och på lång sikt allvarliga hälsoproblem. Orsakerna till detta är flera och kan bara till viss del sökas i skolan.
I skolplanen, som gäller alla kommunala skolor, fastslås att;
"Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskaper. Skolan skall inte användas som redskap att lösa alla samhällsproblem. Skolan skall ha ett nära samarbete med hemmen, men skolan skall inte överta föräldrarnas ansvar."
Detta borde vara vägledande för stadens förtroendevalda i arbetet med skolan och dess inriktning.
· Den nuvarande borgerliga majoriteten har gjort en historisk satsning på förskolan och
skolan där valfriheten byggts ut ytterligare.
· Stockholms stad är den kommun som satsar mest pengar på förskolan i hela länet.
· Skolans huvuduppgift är att förmedla kunskaper och det görs bäst av skolledare och
lärare m fl.
· Det politiska ansvaret är att finansiera en bra skola för alla.
· I gymnasiet är idrott och hälsa ett kärnämne, dvs obligatoriskt inom samtliga program.
Därutöver erbjuds elever att välja mer av ämnet inom ramen för individuellt val.
· Föräldrarna har huvudansvaret för sina barn och de måste ge förutsättningar och
möjligheter så att barnen kan göra sina läxor. Det kan aldrig bli statens eller
kommunens ansvar.
· Ett gott samarbete med socialtjänst och elevvårdsteam på skolorna är en självklarhet.
· Ett generellt hälsoprogram och likvärdig skolhälsovård är en förutsättning för lika
värde.
Vänsterpartiet anser att motionen är alldeles utmärkt. Vi ställer oss bakom samtliga förslag och vill därför bifalla motionen. Dessutom menar vi att matleverantören ska ges ett direkt ansvar att eleverna äter skollunchen. Det handlar om att eleverna ska få god och näringsriktig mat och att portionerna ska vara tillräckligt stora så att barnen blir mätta."
Kommunstyrelsen har för yttrande tillställt Farsta stadsdelsnämnd en motion från socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen. Motionsställaren hemställer att kommunfullmäktige uppdrar åt stadens ledning att tillsammans med stadsdelsnämnderna initiera en långtgående studie om mobbning tillsammans med elever/lärare samt att i undersökningen belysa och få fram åsikter om den dagliga psykiska arbetsmiljön hos elever och lärare. Med anledning av remissen har stadsdelsförvaltningen upprättat tjänsteutlåtande 2002-03-15, dnr 420-10/2002.
Vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) yrkade bifall till det av ledamoten Ola Karlsson m fl (v) framlagda förslaget till beslut.
Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.
I sitt svar på motionen hänvisar förvaltningen till en enkät om mobbing som förvaltningen skickade ut till samtliga grundskolor i Farsta. Enkäten skickades ut år 2001 och resultatet blev att cirka 20% av eleverna tyckte att de blev mobbade och så många som 40% ansåg att rasism förekom på våra skolor. Det är en uppseendeväckande hög andel elever som anser att de blir mobbade, närmare bestämt en av fem. Att nära hälften av eleverna anser att det förekommer rasism på våra skolor borde vara en larmklocka. Även när det gäller sexuella trakasserier är läget allvarligt. Eleverna kommer att få en återkoppling till den gjorda enkäten. Det är bra. Som ett led i den återkopplingen menar vi att motionen ska bifallas.
Många elever uppger att de saknar vuxenkontakter. I det sammanhanget är det ytterst allvarligt att skolorna har lagt åtgärdsplaner som ytterligare minskar vuxenkontakterna i skolorna. Hur ska en krympande skara vuxna på skolorna kunna vara observanta och lägga sig i det som händer på rasterna när det inte fungerar idag? Självklart måste man ta enkäter på allvar och om man får de svar man får går det inte att samtidigt vidta åtgärder som ytterligare förvärrar situationen för de elever som har det svårt. För oss är det svårt att förstå varför motionen i bifalls."
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-09, dnr 387-124/2002. Familjebostäder AB har ansökt hos stadsbyggnadskontoret om tillfälligt bygglov för uppställning av tre bostadspaviljonger på parkmark på Ramvägens östra sida i Gubbängen. Bostadspaviljongerna är avsedda att användas som evakueringsbostäder, då renoveringsarbeten ska utföras i Familjebostäders bostadsfastigheter utmed Cirkelvägen. Renoveringsarbetena beräknas kunna slutföras under 2003.
Stadsdelsnämnden beslutade den 20 februari 2001 om riktlinjer för bidrag till utomstående organisationer inom äldre- och handikappomsorg i Farsta. Inom stadsdelen verksamma organisationer har anmodats inkomma med ansökan senast den 4 mars 2002. Sammanlagt sexton ansökningar har inkommit och redovisas i bilagd sammanställning. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-05, dnr 671-150/2002.
Vice ordföranden Tomas Rudin m fl (s) yrkade att Farsta strands förtroenderåd skulle beviljas bidrag om 4 000 kronor så snart de visat sig uppfylla villkoren och inkommit med en komplett ansökan.
Ledamoten Cecilia Nordenfelt (m) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Vänsterpartiet ökar på bidraget till Centrumkyrkan med 20 000 kronor så att kyrkan får 30 000 kronor i bidrag för sin viktiga verksamhet. Helst skulle vi vilja yrka bifall till den summa som Centrumkyrkan begär men vi inser att de pengarna inte finns. Dock menar vi att 10 000 är alldeles för lite. Centrumkyrkan vänder sig till uteliggare, missbrukare, psykiskt sköra människor samt "vanliga" farstabor som vill ha någon att tala med. Vi menar att verksamheten är oerhört viktig och att Centrumkyrkan här tar ansvar för verksamhet som stadsdelsnämnden borde sköta i egen regi."
Den 15 november 2001 beviljades Farsta stadsdelsförvaltning, Farsta arbetsförmedling, socialtjänstförvaltningen i Stockholm och företaget Bruk Millennium AB medel från ESF-rådet för att etablera ett utvecklingspartnerskap och bygga upp ett transnationellt samarbete kring utvecklingsprojektet "Resursutbyte". Syftet med projektet är att hitta nya vägar för att förkorta tiden mellan permanent uppehållstillstånd och ekonomiskt oberoende för målgruppen invandrare/flyktingar. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-09, dnr 510-151/2002.
Alla stadsdelar inom Stockholms stad har gemensamt med socialtjänstförvaltningen arbetat fram ett projekt för analys och kompetensutveckling av anställda inom handikappomsorgen i staden. Pengar har sökts och beviljats via Växtkraft Mål 3, ett program initierat av Europeiska socialfonden (ESF), och ska leda till att såväl individer som företag utvecklas genom kompetensutveckling. Projektet startades i januari 2002 och den första fasen med den inledande analysen beräknas vara färdig i augusti 2003. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-08, dnr 520-152/2002, i ärendet.
Gruppboendet Veckobo anbudsupphandlades under våren 1999 och drivs sedan den 7 juni 1999 på entreprenad av Stiftelsen Stora Sköndal. Enligt driftavtalet ska entreprenören svara för externa kvalitetsrevisioner av verksamheten. En kvalitetsrevision genomfördes under hösten 2001. Revisionen var indelad i de tre huvudområdena observation, granskning av omvårdnadsjournaler och dokument samt intervju med anhöriga. Dokumentationen finns redovisad i bilaga. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-03, dnr 530-153/2002, i ärendet.
Under senhösten 2001 genomförde stadsdelsförvaltningen en enkätundersökning i syfte att ta reda på vad invånarna tycker om skötseln av gator och parker inom området. Enkäten skickades till 500 personer inom stadsdelsområdet, 307 svarade. Enkätsvaren utgör en viktig del i prioriteringsarbetet inför en kommande planerad upphandling. Enkäten redovisas i bilaga. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-09, dnr 340-154/2002, i ärendet.
Ärendet utgick.
Förelåg promemoria från avdelningen för förskola, skola, fritid, dnr 420-102/2002. Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 februari 2002 uttryckte den borgerliga majoriteten i skrivelse önskemål om en redogörelse av hur föräldrarnas möjlighet att få skriftliga omdömen om sina barn används i staddelsområdets skolor. Fyra frågor ställdes i skrivelsen. I promemorian redovisas svaren på frågorna, skola för skola.
Ledamoten Cecilia Nordenfelt m fl (m), ledamoten Inga-Lill Persson (fp) och tjänstgörande ersättaren Ulla Wienberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamoten Ola Karlsson m fl (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Ola Karlsson m fl (v) till förmån för eget yrkande.
Efter genomförd ombyggnation har antalet platser vid ålderdomshemmet, Edö servicehus, utökats med en och antalet platser inom gruppboendena för dementa utökats med två. Stadsdelsnämnden har därför träffat kompletterande avtal med entreprenören Rosengården i Hägersten AB rörande dessa platser. I samma avtal har också överenskommits att det ansvar som åvilar medicinskt ansvarig sjuksköteraka (MAS) övergår till entreprenören. Förelåg promemoria från sektionen för administration och upphandling 2002-04-02, dnr 125-276/2001.
Stadsdelsförvaltningens inköp av varor och tjänster överstigande ett värde av 50 000 kronor exklusive moms ska enligt gällande delegationsregler var för sig anmälas till stadsdelsnämnden. Budget- och redovisningsenheten anmäler i ärendet förvaltningens inköp av sängar, sänglyftar, larmanläggning och datautrustning under februari och mars 2002, dnr 120-97/2001.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-16, med förslag till sammanträdestider för Farsta stadsdelsnämnd andra halvåret 2002.
Vice ordföranden Tomas Rudin (s) väckte en fråga om den deklarationsservice i form av inlämningslåda, som tidigare tillhandahölls av medborgarkontoret. Frågan gällde om det idag finns motsvarande service inom stadsdelsområdet. Förvaltningen svarade att denna form av service för närvarande saknas och att frågan om ett återinförande av möjligheten till inlämning kommer att undersökas.
Tjänstgörande ersättaren Karl-Erik Hammerin (s) väckte en fråga gällande skötseln av omgivningarna runt Magelungens stränder vid Farsta strand. Frågan gällde i vad mån förvaltningen åtgärdat den skrivelse som för två år sedan inlämnades av frågeställaren rörande naturen i Farsta strand.
Stadsdelsdirektör BrittMarie Kyndel upplyste om att tidplanen gällande valfrihet för de särskilda boendena kommer att följas. Beslut om ny tidplan fattas efter höstens val.
Stadsdelsdirektören meddelade vidare att en viss höjning av förskoleschablonen aviserats. Kommunfullmäktige fattar beslut i frågan i juni och schablonen tillämpas från och med höstterminen.
Fyra skrivelser med synpunkter på ärende 5, Yttrande över "Vision för Söderort", anmäldes och bifogas ärendet i enlighet med nämndens beslut (§ 75).
Vice ordföranden Tomas Rudin (s) anmälde skrivelsen "Rädda Magelungen, utveckla vår närmiljö!" till förvaltningen för beredning och senare behandling i presidiet. Bilaga A. En kortare diskussion om Ekoparken vidtog.
Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande 2002-04-22. Staden genom Söderleds stadsdelsnämnd, sedermera Farsta stadsdelsnämnd, upplät under tiden den 1 juni 1993 t o m den 30 juni 1998 till Handelsbolaget M & B Nyblad, nedan kallat bolaget, en restauranglokal i servicehuset Postiljonen i Enskede. Med giltighet från och med den 1 juli 1995 ingicks mellan staden och bolaget ett leveransavtal avseende mat och råvaror till boende och anhöriga vid servicehuset, gruppboenden och ålderdomshem vid Postiljonens servicehus. Båda avtalen har upphört att gälla. Bolaget har stämt staden och yrkat ersättning enligt hyreslagen p g a avflyttningen. Bolaget har därvid yrkat i första hand ett belopp om 1,7 Mkr och i andra hand 60 000 kronor. Parterna har nu träffat den uppgörelse som framgår av bilagda förlikningsavtal.
____________________
Sluten del av sammanträdet
§§ 95-98