Din position: Hem > Stockholms stad > Farsta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-04-19

Sammanträde 2007-04-19

Datum
Klockan
18:00
Plats
OBS! Hörsalen, SISAB:s lokaler, Lingvägen 123, Ingång F 5

Program: Exploateringskontoret informerar om kommande byggprojekt inom Farsta stadsdelsområde.

1 Val av justerare. Tid för protokollsjustering. Anmälan av justerat protokoll

3 Inkomna medborgarförslag

Dnr: 004-144/2007 o. 004-151/2007

Två förbättringsförslag har inkommit till stadsdelsförvaltningen, gällande dels parkmark i Sköndal, dels parkskötsel, planteringar m.m. vid Tallkrogsplan.

REMISSER/YTTRANDEN

5 Svar på remiss om servicetjänster till äldre

Dnr: 504-189/2007

Till stadsdelsnämnden har för yttrande remitterats stadsledningskontorets förslag om servicetjänster till äldre. I förslaget föreslås att servicetjänster ska tillhandahållas kostnadsfritt till personer över 75 år, som inte har annan hemtjänst. Stadsdelsförvaltningen gör i sitt remissvar bedömningen att servicetjänsterna ska tillhandahållas alla personer över 75 år, alltså även personer med beslut om hemtjänst. Servicetjänsterna kräver i många moment tekniska kunskaper och arbetssätt samt är av sådan engångskaraktär att det inte är kostnadseffektivt om det skulle vara föremål för biståndsbedömning.

Handläggare: Barbro Trygg, 08-508 18 122

6 Påföljder för psykiskt störda lagöverträdare - yttrande över Departementspromemoria Ds 2007:5

Dnr: 500-131/2007

I departementspromemorian Påföljder för psykiskt störda lagöverträdare, Ds 2007:5, föreslås att istället för nuvarande förbud mot att döma till fängelse när brott har begåtts under påverkan av en allvarlig psykisk störning införs en huvudregel med innebörden att annan påföljd än fängelse skall väljas i dessa fall. I första hand bör enligt förslaget väljas en påföljd som tillgodoser den tilltalades behov av vård, men det skall vara möjligt att under vissa förutsättningar avvika från huvudregeln när det finns starka skäl för det. Stadsdelsförvaltningen bedömer att förslaget till förändring av påföljder för psykiskt störda lagöverträdare är väl avvägt och föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen som sitt yttrande.

Handläggare: Iris Birath, 08-508 18 153

SEKRETESSÄRENDEN

7 Förlängning av avtal avseende driften av demensgruppboendet Veckobo

Dnr: 513-233/2007

Demensgruppboendet Veckobo är ett gruppboende för elva personer med demenssjukdomar, beläget i Hökarängen. Hyresgästerna i gruppboendet är personer med utredd demenssjukdom och som har behov av vård och tillsyn dygnet runt. Efter genomförd upphandling enligt 6 kapitlet lagen om offentlig upphandling (LOU) beslutade Farsta stadsdelsnämnd i februari 2004 att anta det anbud avseende driften av demensgruppboendet Veckobo som lämnats av Stiftelsen Stora Sköndal. Avtalet började gälla den 1 juni 2004 och löper ut den 31 maj 2008. I avtalet anges att det kan förlängas med två år om parterna senast 12 månader före avtalstidens utgång träffar en skriftlig överenskommelse om förlängning. (Därefter ger avtalet möjlighet till ytterligare ett års förlängning.) I detta ärende föreslås så bli fallet.

Handläggare: Stefan Tengbom, 08-508 18 162

8 Upphandling av driften av köket vid Farsta sjukhem

Dnr: 105-238/2007

Kommunfullmäktige har beslutat att ”all verksamhet som inte är myndighetsutövning eller strategisk ledningsfunktion ska upphandlas i konkurrens eller erbjudas brukarna genom valfrihetssystem”. Policies för upphandling och konkurrens utifrån denna plattform antogs av kommunfullmäktige i mars 2007. Anvisningar för genomförandet av riktlinjerna för konkurrens och upphandling förväntas antas i maj/juni 2007.
Driften av Farsta sjukhem, 160 platser, var under perioden 1998-2003 utlagd på entreprenad efter genomförd upphandling. Från och med 2004 drivs verksamheten i stadsdelsförvaltningens regi. Sjukhemmet står inför en större ombyggnation, vilket gör en konkurrensutsättning av hela verksamheten svår att genomföra. Det är däremot möjligt att avskilja driften av köket vid sjukhemmet från vård- och omsorgsverksamheten och konkurrensutsätta köket genom anbudsupphandling.


Handläggare: Stefan Tengbom, 08-508 18 162

9 Ombyggnad av Farsta sjukhem - inriktningsärende

Dnr: 303-239/2007

Länsstyrelsen har vid ett flertal tillfällen riktat kritik mot Farsta stadsdelsnämnd för brister i bostadsstandarden på Farsta sjukhem och stadsdelsförvaltningen har i bland annat verksamhetsplanen för 2006 uttryckt önskemål om en total översyn av sjukhemmet.
Stadsdelsnämnden beslöt i maj 2006 att ge förvaltningen i uppdrag att hos Micasa Fastigheter i Sthlm AB beställa förprojektering och projektering gällande ombyggnad av Farsta sjukhem. Efter kontakter med stadsledningskontoret och äldreförvaltningen bedöms en ombyggnad av hela Farsta sjukhem enligt tidigare inriktningsärende bli alltför kostsam. Fastighetsägaren Micasa Fastigheter i Sthlm AB har därför tagit fram ett förslag på en mindre ombyggnad av rummen på befintliga avdelningar och en förtätning av platser i ett av sjukhemmets hus.


Handläggare: Barbro Trygg, 08-508 18 122

10 Yttrande till länsstyrelsen angående Farsta sjukhem

Dnr: 504-135/2007

Länsstyrelsen begärde den 28 februari 2007 efter tillsyn ett yttrande av Farsta stadsdelsnämnd angående Farsta sjukhem. Länsstyrelsen har vid den uppföljande tillsynen funnit att brister som konstaterades vid tidigare tillsyn kvarstår gällande personer som fortfarande delar rum med någon som de inte själva valt att dela rum med och att demensenheterna är för stora.
Stadsdelsnämnden har beslutat att alla dubbelrum på Farsta sjukhem skall avvecklas. Avvecklingen har påbörjats och planeringen är att tio platser i dubbelrum ska ha avvecklats under 2007. Förvaltningen har ännu inte kunnat verkställa stadsdelsnämndens beslut beroende på att efterfrågan på sjukhemsboende är stor. Omvandling av dubbelrum till enkelrum prioriteras på demensavdelningarna. Avveckling av dubbelrummen på övriga avdelningar kommer att ske successivt och när efterfrågan på sjukhemsboende inte kräver att platserna används.
Ledningen för Farsta stadsdelsförvaltning för fortlöpande diskussioner om tidsplan för projektering och ombyggnad av Farsta sjukhem med staden och med fastighetsbolaget Micasa som äger Farsta sjukhem.


Handläggare: Barbro Trygg, 08-508 18 122

11 Revidering av äldreboendeplan inför 2007 och följande år för Farsta stadsdelsförvaltning

Dnr: 504-234/2007

År 2006 antogs nu gällande äldreboendeplan. Efter denna tidpunkt har en del förändringar på området skett inom Farsta stadsdelsområde. Exempelvis väntas antalet personer som är 90 år och äldre öka markant, från 448 personer 2004 till 740 personer 2014, d.v.s. en ökning med 64%. Förvaltningen har därför bedömt att äldreboendeplanen bör revideras och att det ökande antalet äldre i Farsta, med förväntat ökat vårdbehov, beaktas i stadens övergripande äldreboendeplan.

Handläggare: Barbro Trygg, 08-508 18 122

12 Ansökan om stimulansbidrag inom äldreomsorgen i Farsta

Dnr: 504-240/2007

Socialstyrelsen har av regeringen i uppdrag att för 2007 besluta om och fördela 1 354 400 tkr för att stödja kommuner och landsting i deras arbete med att utveckla vården och omsorgen om äldre personer. Stadens totala ansökan om stimulansbidrag får uppgå till högst 84 664 tkr och därför uppgår maxbeloppet för Farstas del till 6 451 tkr. Regeringen prioriterar insatser inom följande områden i vården och omsorgen om äldre: läkartillgång såväl i särskilt boende som i ordinärt boende, läkemedelsgenomgångar, förebyggande arbete, demensvård, rehabilitering, kost och nutrition och det sociala innehållet. Stadsdelsförvaltningens förslag till ansökan omfattar fem av de prioriterade områdena, nämligen läkemedelsgenomgångar, förebyggande arbete, demensvård, rehabilitering och det sociala innehållet, till en total kostnad av 6 451 tkr.

Handläggare: Barbro Trygg, 08-508 18 122

13 Ansökan hos länsstyrelsen om bidrag till utvecklingsmedel för tidiga insatser bland barn och ungdomar i Farsta

Dnr: 503-155/2007

Projektet ”Komplement till eller istället för kontaktfamilj/kontaktperson” beviljades utvecklingsmedel av länsstyrelsen i juni 2006 med 650 000 kronor. Projektstarten var beräknad till den första augusti, men försenades på grund av en organisationsförändring m.m. Projektet startade istället i november 2006 och den ansökan som nu lämnas in till länsstyrelsen gäller en förlängning av projekttiden i ytterligare ett år, med början den 30 november 2007 till och med den 31 oktober 2008.

Handläggare: Gunilla Sivander, 08-508 18 021

14 Yttrande till Skolverket

Dnr: 403-108/2007

ÄRENDET ÄR FLYTTAT TILL SLUTNA DELEN AV SAMMANTRÄDET.

Handläggare: Margareta Eriksson, 08-508 18 049

15 Kvalitetsgarantier i Farsta stadsdelsnämnd 2007

Dnr: 012-180/2007

I detta ärende redovisas kvalitetsgarantier för verksamhetsområdena förskola, skola, fritid, äldreomsorg, omsorg om funktionshindrade samt socialpsykiatri. Garantierna ger besked om vad brukarna kan förvänta sig i form av service och omsorg, utifrån stadens nuvarande mål och inriktning. Samtliga enheter som vänder sig till brukare och allmänhet ska enligt stadens kvalitetsstrategi formulera sig i åtaganden och kvalitetsgarantier. Garantierna ska godkännas av stadsdelsnämnden. De flesta garantierna i Farsta stadsdelsnämnd har stått oförändrade sedan 2004.

Handläggare: Margareta Eriksson, 08-508 18 049

16 Förslag till etapp 1 gällande parkinvestering vid Högdalstopparna

Dnr: 305-235/2007

I enlighet med budgeten för 2007 har Farsta stadsdelsnämnd erhållit 2 mnkr för parkinvestering vid Högdalstopparna. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan stadsdelsnämnderna Farsta och Vantör, idrottsförvaltningen samt exploateringskontoret. Den 27 mars 2007 hölls ett planeringsmöte med berörda förvaltningar hos exploateringskontoret. Syftet med mötet var att prioritera och samordna insatser för de medel som tilldelats för 2007. Vantörs stadsdelsförvaltning deltog ej i mötet. Då det är oklart vilka insatser idrottsförvaltningen kommer att genomföra bör årets parkinvesteringar koncentreras till områden där det inte skall byggas i framtiden. I detta ärende föreslås åtgärder i en första etapp vid Högdalstopparna.

Handläggare: Jan Ekman, 08-508 18 033

17 Anläggning av rabatter med perenna växter - inriktningsärende

Dnr: 305-236/2007

Farsta stadsdelsnämnd har erhållit 1,6 mnkr i investeringsmedel enligt fördelningsnyckel för 2007. I samband med verksamhetsplanen fattade nämnden beslut om användning av 1,1 mnkr, vilket medfört att 0,5 mnkr hittills är ofördelade. Förvaltningen föreslår att en del av de medel som är ofördelade används till att iordningställa ett antal rabatter med perenna växter vid Farsta gård, skulpturparken i Sköndal samt vid Gubbängstorget. Upprustningen är tänkt som en satsning med anledning av Linnéjubileet.

Handläggare: Jan Ekman och Cecilia Frostenson, 08-508 18 033 o. 251

18 Ekonomisk månadsrapport per den 31 mars 2007

Dnr: 103-87/2007

I enlighet med stadens regler för ekonomisk förvaltning följer stadsdelsförvaltningen kontinuerligt verksamheten över året och redovisar utfallet i månadsuppföljningar, tertialrapporter, delårsrapport och verksamhetsberättelse med bokslut. I denna rapport redovisas en prognos per den 31 mars 2007.

Handläggare: Peter Svensson, 08-508 18 054

19 Svar på skrivelse angående hundrastgård i Gubbängen

Dnr: 301-5/2007

Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 14 december 2006 anmälde ledamoten Gunnar Sandell m.fl. (s) skrivelsen ”Hundrastgård Gubbängen” till förvaltningen för beredning. Skrivelsen hade följande lydelse: ”Det är kopplingstvång för hundar, därför har vi fått förslag från invånare om att i Gubbängen ordna en liten hörna med en egen rastgård. Idag åker hundkompisar in till Söder för att kunna släppa hundarna så dom får busa av sig och springa. Skulle det finnas en liten möjlighet att få en rastgård i Gubbängen så blev de och hundarna lyckliga. Självklart så kommer de själva att hålla rent. Men det skulle behövas en papperskorg samt om det går att ordna en lampa så de slipper stå i mörkret på vintern. Nämnden föreslås uppdra åt förvaltningen att vidta åtgärder i anledning av denna skrivelse.” I detta ärende lämnar stadsdelsförvaltningen ett svar på skrivelsen.

Handläggare: Jan Ekman, 08-508 18 033

20 Information och frågor från nämnden

21 Stadsdelsdirektörens information

22 Övriga frågor

_____________________

Sluten del av sammanträdet

Ärenden:

1. Gemensam upphandling av behandling, boenden och öppenvård för vuxna missbrukare

2. Yttrande till Skolverket

§68 Val av justerare. Tid för protokollsjustering. Anmälan av justerat prot...

Ordföranden Birgitta Holm (m) hälsade å nämndens vägnar Per-Ove Mattsson välkommen till förvaltningen som avdelningschef för individ- och familjeomsorgen.

 

Nämnden utsåg ordföranden Birgitta Holm (m) att jämte vice ordföranden Gunnar Sandell (s) justera protokollet den 2 maj 2007.

 

Anmäldes justerat protokoll från sammanträdet den 22 mars 2007. Ett skrivfel i protokollet rättades genom att ersättarna Bengt Dahnell (m) och Roland Bjurström (m) ströks från protokollets närvarolista.

Protokollet lades till handlingarna.

 

§69 Anmälningsärenden enligt förteckning

Inkomna beslut, protokoll, remisser, skrivelser, m.m. enligt förteckning anmäldes och lades till handlingarna.

 

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna handlingarna enligt ovan.

 

§70 Inkomna medborgarförslag

Förelåg två inkomna medborgarförslag, daterade den 7 respektive den 14 mars 2007,

dnr 004-144/2007 respektive 004-151/2007. Förslagen gällde förbättringar i parkmiljö i Sköndal samt av parkskötseln runt Tallkrogsplan, plantering av växter och uppsättning av ny anslagstavla.

 

BESLUT

 

1.      Farsta stadsdelsnämnd uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att bereda idag anmälda

medborgarförslag.

 

§71 Underlag till budget för 2008 samt inriktning 2009 och 2010, Farsta sta...

Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 29 mars 2007,

dnr 102-99/2007.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) meddelade att de ej deltar i beslutet med hänvisning till partigruppens budgetalternativ i kommunfullmäktige samt anmälde ett särskilt uttalande.

 

Ledamoten Magnus Welroos (v) meddelade att han ej deltar i beslutet med hänvisning till en erinran från de fackliga organisationerna.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta samt att nämnden därutöver skulle anföra vad han föreslagit.

 

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.

 

BESLUT

 

1.      Farsta stadsdelsnämnd godkänner förslag till underlag för budget för åren

2008-2010.

 

2.      Farsta stadsdelsnämnd överlämnar förslaget till kommunstyrelsen för fortsatt

beredning samt hemställer att kommunstyrelsen beaktar de synpunkter som

framförs i ärendet.

 

3.      Farsta stadsdelsnämnd hemställer hos kommunstyrelsen att verksamheten

Bodbetjänten (Ytterö) inrättas som kommunövergripande verksamhet.

 

4.   Beslutet förklaras omedelbart justerat.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Patrik Slimane (mp) enligt följande:

 

”Jag anser att nämnden skulle ha beslutat

 

att Farsta Stadsdelsnämnd delvis bifaller stadsdelsförvaltningens förslag

 

samt att därutöver anföra följande:

 

Miljöarbetet i Farstas budget för 2008 samt inriktning 2009 och 2010 lyser med sin frånvaro. Aldrig tidigare har väl miljöfrågorna varit aktuellare och att inte ha en resurs på förvaltningen är anmärkningsvärt. Därför uppdrar vi åt förvaltningen att

 

-         i underlag för budget 2008 samt inriktning 2009 och 2010 skapa utrymme för en miljösamordnare som skall vara en resurs för förvaltningens verksamheter.”

 

Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) enligt följande:

 

”Tjänsteutlåtandet är en välskriven, icke konkret plan med minimal information om fördelningen av de medel KF:s högerallians beslutat om för SDN Farstas räkning. Vi hänvisar till vårt budgetalternativ i KF. Detta ska vara underlag för budgeten samt inriktningen.

 

För att inte behöva skära mer i verksamheten bedömer vi att det krävs uppräkning av anslagen med 5 % p g a lönehöjningarna och andra kostnadsökningar. Vi är mer angelägna om att satsa på verksamheten än högeralliansens skattesänkningar – Stockholms kommun har redan den näst lägsta kommunalskatten i Sverige!

 

Vi vill ha konsekvens- och riskanalyser för alla de förslag som läggs bl a i kommande budget.

 

Demokrati

Det är tydligt att den högeralliansen inte har för avsikt att utveckla demokratin i Stockholms stad. Istället för att arbeta för att flytta besluten närmare dem de berör, för att öka insyn och transparens i beslutsprocesser och för att ge medborgarna möjligheter till ökat inflytande präglas deras politik av centralisering, flytt av beslut och bortprioriteringar av utåtriktat informationsarbete. Detta har vi just sett mycket tydligt exempel på i samband med den föreslagna nedläggningen av Västbodaskolan. Information har givits men först när beslutet i realiteten redan är klart i den högerledda majoriteten. Då måste allt ske i expressfart. Då har inte barnens, föräldrarnas, medarbetarnas eller andra invånares synpunkter mer värde än att de noteras. Varna först och kör över sedan!

 

För oss socialdemokrater är det viktigt att skapa ett samhälle där medborgarna har inflytande över de beslut som berör dem, att ge dem möjlighet att vara en del av samhället de lever och verkar i. Att reellt medverka i processen inför förslag och beslut. Det är svårt redan med dagens stora stadsdelsnämndsområden men det går! För att detta ska ske måste den politiska ledningen vara tydlig med att demokratiarbete är viktigt. Det utåtriktade informationsarbetet och kontakterna mellan beslutsfattare och medborgare utvecklas och att nya mötesplatser ständigt skapas.

 

Det är genom ständig demokratiutveckling man skapar förutsättningar för legitimitet och fortsatt förtroende för det demokratiska politiska system som vi har. Inte minst i tider med politikerförakt och svikande valdeltagande är detta viktigt. Genom den högeralliansens bristande ambition i arbetet med demokrati kommer dessa två förödande konsekvenser att fördjupas.

 

Förskolan

Barnens tid i förskolan är en del i det livslånga lärandet. Barn som får tillgång till en bra förskola har klart bättre möjlighet att lyckas under fortsatt skolgång. Därför måste staden kunna garantera en förskola med god kvalitet och små barngrupper. Högeralliansens politik kommer att leda till att barngrupperna i förskolan kommer att bli större och att kvaliteten riskerar att försämras. Under vårt majoritetsstyre har kraftfull kvalitetsförstärkning och utbyggnad skett.

 

Skolan

Vi har bra kommunala skolor i Farsta-området. Vi har nästan enbart behöriga lärare, vi har mycket duktiga och kompetenta medarbetare. Vi ska ta vara på deras engagemang och vilja att utveckla bl a genom att satsa ännu mer på fortbildning av lärare. De kommunala skolorna i Farsta ska vara så bra så att inga föräldrar eller elever efterfrågar alternativ. Vi ska arbeta vidare med lokalfrågorna så att alla lokaler används för vår verksamhet, t ex diskuteras flytt av förvaltningen, eller återlämnas till SISAB.

 

Äldreomsorg - fixartjänster

Under den förra mandatperioden infördes fixartjänster för Stockholms äldre.  Alla äldre i Stockholm fick rätt till avgiftsfri hjälp av fixarna. Så tycker vi att det ska fortsätta vara.

Stockholms äldre har visat sig uppskatta sina fixare. Många äldre blir lättade när de får hjälp med vardagliga göromål som de kan ha svårt att utföra själva. Att byta en glödlampa i taket eller hänga upp gardiner kan vara svårt när man börjat bli lite stel eller yr. Men den faktiska hjälpen fixarna ger stadens äldre är inte enda vinsten - antalet olyckor i de äldres hem har minskat kraftigt. Det är en stor vinst i minskat lidande för varje person som slipper skada sig, men det är också en ekonomisk vinst för staden. Vi anser även att det inte ska finnas någon begränsning i antalet timmar och rätt till fixarhjälp ska gälla alla över 67 år.

 

Vi anser att det är dags att fatta beslut om de nya riktlinjerna för äldre, som högeralliansen förhalar. Det återremitterade förslaget som vi socialdemokrater ville godkänna innebar en tydlig kvalitetsförstärkning för stadens äldre. Rätt till utevistelse och promenader slogs fast. Det skulle vara möjligt för den enskilde att välja mellan matlådor eller hjälp att tillaga maten. Vi ville också att äldre som känner sig oroliga skulle ha rätt till plats på äldreboende. Stadens äldre skall inte behöva bli allvarligt sjuka innan de uppmärksammas och får stöd. Syftet med de nya riktlinjerna är utöver kvalitetshöjningen att säkerställa en likställighet för de äldre i staden och öka rättssäkerheten.

 

Upphandling/avknoppning

Verksamhetens innehåll och dess betydelse för invånarna ska vara utgångspunkten vid organiseringen av den offentliga sektorn. Moderaterna sätter formen och ideologiska låsningar framför välfärdens kvalitet. Med nuvarande policys är det omöjligt för kommunen och dess personal att planera och utveckla verksamheten. Det kommer att leda till en sämre kvalitet.

 

Vi välkomnar mångfald i välfärden. Men mångfald uppnås inte genom att privatisera väl fungerande kommunal verksamhet. Vidare anser vi, om högeralliansen beslutar om privatiseringar, att det är orimligt detta sker utan någon som helst ekonomisk kompensation för verksamhetens immateriella tillgångar (exempelvis varunamn och personalens kompetens).

 

Det vägledande vid konkurrensutsättning av verksamhet måste alltid vara Stockholms invånares bästa. Vi motsätter oss konkurrensutsättning som drivs av ideologisk rigiditet och som därmed ger stockholmarna sämre och dyrare välfärd. Vidare är det för oss självklart att ställa sociala krav och miljökrav för att på så sätt använda upphandlingen som ett redskap för att driva på mot ekologisk hållbarhet och en socialt rättvis utveckling.

 

Utmaningsrätten innebär att vem som helst när som helst kan kräva privatisering av väl fungerande kommunal välfärd. Utmaningsrätten kommer att skapa oro och otrygghet bland barnen i skolan, bland våra äldre och alla andra som brukar vår gemensamma välfärd. För att inte tala om vilken otrygghet den ständigt skapar bland medarbetarna, vilka är en av stadens absolut viktigaste tillgängar. Vi vill ge stadens invånare och stadens medarbetare arbetsro och trygghet. Därför säger vi nej till utmaningsrätten.

 

Miljöarbetet

Miljöarbetet i högeralliansens budget för 2008 samt inriktning 2009 och 2010 lyser med sin frånvaro. Aldrig tidigare har väl miljöfrågorna varit aktuellare och att inte ha en resurs på förvaltningen är anmärkningsvärt. Därför anser vi att det i underlag för budget 2008 samt inriktning 2009 och 2010 krävs utrymme för en miljösamordnare som skall vara en resurs för förvaltningens verksamheter.

 

Fritidsverksamheten

Vi vill genomföra kraftfulla satsningar på våra vackra gröna områden i Farsta. Under tidigare mandatperioder arbetade vi tillsammans i stadsdelsnämden för Ekopark Syd, ett sammanhållet fritidsområde från Svedmyraskogen över Högdalstopparna och runt Magelungen. Under förra året beslutades om ett omfattande investeringsprogram för Högdalstopparna, som ett första steg i Ekopark Syd. Vad har hänt sedan? Högeralliansen fick ihop till några miljoner för några parkvägar! Vi kräver fortsatta satsningar i vårt område.

 

Bostadsbyggande

Högeralliansen arbetar vidare enligt våra planer med bostadsbyggande, vilket är bra. Dock har de försämrat villkoren för hyresbostäder så det byggs inga. Dessutom vill de omvandla våra gemensamt ägda hyresbostäder till privata bostadsrättslägenheter. Kostnaderna för boende går på detta sätt upp till nivåer som gör att ungdomar samt andra med normala inkomster inte kommer att hitta någon stans att bo. Vi kräver en annan bostadspolitik med bra bostäder till rimliga priser.

 

I övrigt hänvisar vi till vår reservation vid beslutet i nämnden om budget för 2007 samt de reservationer som socialdemokraterna lägger i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.”

 

§72 Svar på remiss om servicetjänster till äldre

Till stadsdelsnämnden hade för yttrande remitterats stadsledningskontorets förslag om servicetjänster till äldre. I förslaget föreslås att servicetjänster ska tillhandahållas kostnadsfritt till personer över 75 år, som inte har annan hemtjänst. Stadsdelsförvaltningen gör i sitt remissvar bedömningen att servicetjänsterna ska tillhandahållas alla personer över 75 år, alltså även personer med beslut om hemtjänst. Servicetjänsterna kräver i många moment tekniska kunskaper och arbetssätt samt är av sådan engångskaraktär att det inte är kostnadseffektivt om det skulle vara föremål för biståndsbedömning. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 29 mars 2007, dnr 504-189/2007.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten Magnus Welroos (v) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen

överlämna och åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

 

2.   Beslutet förklaras omedelbart justerat.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten Magnus Welroos (v) enligt följande:

 

”Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

 

Nämnden beslutar enligt förvaltningens förslag med ett tilläggsuppdrag att Stadsdelsnämnden i Farsta inleder samtal med Landstinget i syfte att kunna erbjuda servicetjänsterna tillsammans.

 

samt anför därutöver följande:

 

Vi instämmer att servicetjänsterna för äldre personer över 75 år skall ges till alla oavsett om man har eller inte har beslut om hemtjänst och att de skall vara gratis för brukarna.

 

Stadsledningskontor påpekar i sitt förslag att servicetjänsterna kan utföras som förebyggande arbete i samarbete med Landstinget. Under 2004-2006 fanns ett projekt i dåvarande Årsta-Enskede stadsdelsnämnd där fixaren och en sjuksköterska från det närmaste vårdcentral erbjöd hjälp med såväl riskfyllda vardagssysslor som t. ex hänga gardiner, byta glödlampor, sätta upp tavlor och sjuksköterskan erbjöd enklare hälsoundersökningar och läkemedelsgenomgångar. Projektet blev en succé och de äldre har varit väldigt nöjda. Om servicetjänsterna kunde ges i samverkan mellan stadsdelsnämnden och Landstinget skulle äldre i Farsta må ännu bättre. Ohälsan skulle då även förebyggas på ett bättre sätt än idag

 

Med anledning av detta föreslår vi att Stadsdelsnämnden i Farsta inleder samtal med Landstinget i syfte att kunna erbjuda servicetjänsterna tillsammans.

 

För att klargöra Socialdemokraternas ståndpunkt i två viktiga äldrereformer vill vi särskilt uttala detta;

 

För det första- Socialdemokraterna vill permanenta den försöksverksamhet som varit med ”fixartjänster”. Åldersgränsen skall vara 67 år med inriktningen 65 år. Ingen tidsbegränsning skall gälla. Verksamheten skall utvärderas efter ett år. Alla ska omfattas oavsett om den enskilde har biståndsbedömd hemtjänst eller inte.

 

För det andra- Socialdemokraterna vill införa en valfrihetsreform för de äldre över 75 år. Alla skall garanteras två timmars hemtjänst i veckan med förenklad biståndsbedömning. Kostnaden för detta debiteras utifrån den ordinarie hemtjänsttaxan, eller utreds vidare utifrån s- skrivelse tidigare.

 

Dessa två förslag har konsekvent blandats ihop i kommentarer från majoriteten i mediedebatten. Hanteringen av fixartjänsterna och de konstiga turerna kring remittering och beslut i nämnderna har inte varit klargörande. Slutsatsen bör vara att ärenden inte av något skäl skall forceras igenom om det råder delade meningar kring sakfrågor eller processen kring beslutsordningar.”

 

§73 Påföljder för psykiskt störda lagöverträdare - yttrande över Departemen...

I departementspromemorian Påföljder för psykiskt störda lagöverträdare, Ds 2007:5, som för yttrande remitterats till stadsdelsnämnden, föreslås att istället för nuvarande förbud mot att döma till fängelse när brott har begåtts under påverkan av en allvarlig psykisk störning införs en huvudregel med innebörden att annan påföljd än fängelse skall väljas i dessa fall. I första hand bör enligt förslaget väljas en påföljd som tillgodoser den tilltalades behov av vård, men det skall vara möjligt att under vissa förutsättningar avvika från huvudregeln när det finns starka skäl för det. Stadsdelsförvaltningen bedömer att förslaget till förändring av påföljder för psykiskt störda lagöverträdare är väl avvägt och föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen som sitt yttrande. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 21 mars 2007, dnr 500-131/2007.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) yrkade att förvaltningens förslag till beslut i huvudsak skulle godkännas samt att nämnden därutöver skulle anföra vad han föreslagit.

 

Ordföranden Birgitta Holm m.fl. (m) samt ledamöterna Vladan Bošković (fp) och Bertil Fredriksson (kd) yrkade bifall till det av ledamoten Patrik Slimane (mp) framlagda förslaget.

 

Ledamoten Magnus Welroos (v) yrkade avslag på det av ledamoten Patrik Slimane (mp) framlagda förslaget.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell (s) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

 

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med det av ledamoten Patrik Slimane (mp) framlagda förslaget, som biträddes av ordföranden Birgitta Holm m.fl. (m) samt ledamöterna Vladan Bošković (fp) och Bertil Fredriksson (kd).

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som svar på remissen till kommunstyrelsen

överlämna och åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

 

2.      Farsta stadsdelsnämnd anför därutöver följande:

 

Vi vill även poängtera vikten av rehabilitering för målgruppen psykiskt störda lagöverträdare. Rehabiliteringen skall syfta till en framtida god och aktiv vardag med meningsfull fritid och arbete, efter att personen avtjänat sitt straff, denna rehabilitering skall ske under fängelsetiden och i god tid innan frigivning.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamoten Magnus Welroos (v) till förmån för eget yrkande.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) till förmån för eget yrkande.

 

§74 Förlängning av avtal avseende driften av demensgruppboendet Veckobo

Demensgruppboendet Veckobo är ett gruppboende för elva personer med demenssjukdomar, beläget i Hökarängen. Hyresgästerna i gruppboendet är personer med utredd demenssjukdom och som har behov av vård och tillsyn dygnet runt. Efter genomförd upphandling enligt 6 kapitlet lagen om offentlig upphandling (LOU) beslutade Farsta stadsdelsnämnd i februari 2004 att anta det anbud avseende driften av demensgruppboendet Veckobo som lämnats av Stiftelsen Stora Sköndal. Avtalet började gälla den 1 juni 2004 och löper ut den 31 maj 2008. I avtalet anges att det kan förlängas med två år om parterna senast 12 månader före avtalstidens utgång träffar en skriftlig överenskommelse om förlängning. (Därefter ger avtalet möjlighet till ytterligare ett års förlängning.) I detta ärende föreslås så bli fallet. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 12 mars 2007, dnr 513-233/2007.

 

BESLUT

 

1.      Farsta stadsdelsnämnd uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att träffa överenskommelse

med Stiftelsen Stora Sköndal om förlängning av avtal avseende driften av demens-

gruppboendet Veckobo till och med den 31 maj 2010.

 

§75 Upphandling av driften av köket vid Farsta sjukhem

Kommunfullmäktige har beslutat att ”all verksamhet som inte är myndighetsutövning eller strategisk ledningsfunktion ska upphandlas i konkurrens eller erbjudas brukarna genom valfrihetssystem”. Policies för upphandling och konkurrens utifrån denna plattform antogs av kommunfullmäktige i mars 2007. Anvisningar för genomförandet av riktlinjerna för konkurrens och upphandling förväntas antas i maj/juni 2007.

Driften av Farsta sjukhem, 160 platser, var under perioden 1998-2003 utlagd på entreprenad efter genomförd upphandling. Från och med 2004 drivs verksamheten i stadsdelsförvalt-ningens regi. Sjukhemmet står inför en större ombyggnation, vilket gör en konkurrensut-sättning av hela verksamheten svår att genomföra. Det är däremot möjligt att avskilja driften av köket vid sjukhemmet från vård- och omsorgsverksamheten och konkurrensutsätta köket genom anbudsupphandling. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den

12 april 2007, dnr 105-238/2007.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten Magnus Welroos (v) yrkade avslag på förvaltningens förslag till beslut samt anmälde ett särskilt uttalande.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) meddelade att han ej deltar i beslutet.

 

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att förbereda upphandling

av driften av köket vid Farsta sjukhem i enlighet med vad som anges i detta

tjänsteutlåtande.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten Magnus Welroos (v) till förmån för gemensamt yrkande.

 

Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten

Magnus Welroos (v) enligt följande:

 

”Nämnden ser ingen anledning att upphandla driften av köket. Det fungerar utmärkt i nuvarande kommunal drift. Köket är en integrerad del av Farsta sjukhem. Det försörjer flera enheter inom vårt område, vad vi förstår till full belåtenhet. Det finns viss överkapacitet varför förvaltningen får i uppdrag att fortsätta arbetet med att få flera intresserade kunder. Västbodaskolan har enligt uppgift behov av kök – förefaller mer ekonomiskt att i så fall använda detta kök.

 

Den fackliga organisationen Kommunal delar helt vår uppfattning i denna fråga.

Eftersom högeralliansen har en helt ideologiskt grundad inställning och tror att privat driven verksamhet alltid är effektivare än kommunalt driven så antar gruppen att upphandling ändå kommer att beslutas. I så fall kräver vi att följande beaktas:

 

Den nya upphandlingspolicyn innehåller, milt uttryck, få sociala krav eller miljökrav. Dock tolkar vi det föredragande borgarrådets text som att de upphandlade enheterna kan bestämma sig för att ställa krav om de är proportionella, affärsmässiga samt uppföljningsbara.

 

Stockholms stad är en stor upphandlare och därmed en viktig aktör på marknaden. Det offentliga ska handla vitt. Att därför i uppdragsavtal skriva in villkor som ger rätt att kontrollera de sociala villkoren och förbjuda svartarbete enligt upphandlingsavtalet för stadens räkning är en bra väg att gå för att använda stadens makt som upphandlare. Ser man bara till det lägsta priset i upphandlingar så inser nog alla det finns en stor risk för social dumpning, det vill säga att anbudspriserna pressas genom att lönekostnaderna sänks. Det borde vara en självklarhet att staden i upphandlad verksamhet verkar för att säkerställa en god arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor för personalen. Vi anser att detta bör ske enligt den, under förra mandatperioden, testade ”Vita jobb- modellen”.

 

Vi har naturligtvis ett ansvar för att se till att skattepengar används effektivt, men också för att se till att fattiga människor i andra länder inte exploateras och utnyttjas i vårt namn. Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk märkning som garanterar konsumenten att de mänskliga rättigheterna har varit i fokus under varans framtagning. Rättvisemärkt bidrar till att arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför, att barnarbete motverkas, att organisationsrätten främjas, att diskriminering på grund av kön, tro eller hudfärg motverkas samt att ekologiskt odlande uppmuntras. Vi anser att möjligheten att ställa krav på rättvisemärkning bör undersökas.

 

Som ett led i stadens anti- diskrimineringsarbete är det också väldigt viktigt att tillämpa anti- diskrimineringsklausuler. Avsikten är att förmå leverantörer att vidta åtgärder för att förebygga och motverka diskriminering. Ett grundläggande krav ska vara att följa gällande diskrimineringslagstiftning. Vi anser att en anti- diskrimineringsklausul alltid ska finnas med när staden upphandlar.

 

Utöver detta bör staden fortsätta det viktiga arbetet med att ställa miljökrav vis upphandlingar. Miljökraven som ställs ska syfta till att uppnå kraven i stadens miljöprogram.

 

Genom att ställa sociala krav och miljökrav vid stadens upphandlingar kan stadens upphandlingar bli ett kraftfullt redskap för att driva på mot ekologisk hållbarhet och en socialt rättvis utveckling.”

 

§76 Ombyggnad av Farsta sjukhem - inriktningsärende

Länsstyrelsen har vid ett flertal tillfällen riktat kritik mot Farsta stadsdelsnämnd för brister i bostadsstandarden på Farsta sjukhem och stadsdelsförvaltningen har i bland annat verksamhetsplanen för 2006 uttryckt önskemål om en total översyn av sjukhemmet.

Stadsdelsnämnden beslutade i maj 2006 att ge förvaltningen i uppdrag att hos fastighetsägaren Micasa Fastigheter i Stockholm AB beställa förprojektering och projektering gällande ombyggnad av Farsta sjukhem. Efter kontakter med stadsledningskontoret och äldreförvaltningen bedöms en ombyggnad av hela Farsta sjukhem enligt tidigare inriktningsärende bli alltför kostsam. Fastighetsägaren har därför tagit fram ett förslag på en mindre ombyggnad av rummen på befintliga avdelningar och en förtätning av platser i ett av sjukhemmets hus. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 5 april 2007, dnr 303-239/2007.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten Magnus Welroos (v) yrkade avslag på förvaltningens förslag till beslut samt anmälde ett särskilt uttalande.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) meddelade att han ej deltar i beslutet.

 

Ordföranden ställde förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.

 

BESLUT

 

1.      Farsta stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att hos Micasa Fastigheter i

Stockholm AB beställa ny förprojektering och projektering gällande ombyggnad

av en huskropp av Farsta sjukhem.

 

2.   Farsta stadsdelsnämnd hemställer om ytterligare 0,5 mnkr i projekteringsmedel

hos kommunstyrelsens ekonomiutskott.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten Magnus Welroos (v) till förmån för gemensamt yrkande.

 

Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) och ledamoten

Magnus Welroos (v) enligt följande:

 

”Nämnden har erfarenhet av de förändringar som skett på Farsta Sjukhem beträffande olika utövare, både i privat och kommunal regi, och konsekvenser av detta.

 

Tidigare erfarenheter av privat vårdgivare på Farsta Sjukhem har varit mycket dåliga. Det har uppenbarligen varit mycket svårt att ha tillräcklig insyn och kontroll på kvaliteten vilket drabbade de boende.

 

Socialdemokratiska gruppen vill ständigt förbättra villkoren för de boende på Farsta sjukhem, inte riskera försämringar genom upphandling och privatisering. Det är viktigt att de boende alltid får en hög kvalitet avseende vård och omsorg genom tillräcklig personaltäthet och kontinuerlig kompetensutveckling av personalen. En trygghetsfaktor, som är viktig för de boende, är kontinuitet beträffande personal. På avdelningar som haft stor personalomsättning har de boende upplevt otrygghet och oro, så har det ständigt varit vid tidigare entreprenörsdrift.

 

Vi vill upprepa det vi skrev i beslutet 18 maj 2006 att nämnden anser att Farsta sjukhem är ett mycket väl fungerande äldreboende där de boende trivs. Åtgärder som bör vidtas är inte omfattande ombyggnader utan fortsatt utveckling av ledarskap, medarbetarnas kompetens och arbetets organisation så att de boende i görligaste mån får stimulerande insatser. Mycket av detta har skett – fortsatt utveckling pågår ständigt. Vi vill inte satsa på betong och ytlig puts utan på fortlöpande utveckling av vården i boendet.

 

Vi ser inte hur en uppdelning av Farsta sjukhem samt omfattande ombyggnader kan vara till gagn för de boende. Vi känner en stor oro inför högeralliansens förslag till förändringar inom sjukhemmet. Därför avslår vi förvaltningens förslag.”

 

§77 Yttrande till länsstyrelsen angående Farsta sjukhem

Länsstyrelsen begärde den 28 februari 2007 efter tillsyn ett yttrande av Farsta stadsdelsnämnd angående Farsta sjukhem. Länsstyrelsen har vid den uppföljande tillsynen funnit att brister som konstaterades vid tidigare tillsyn kvarstår gällande personer som fortfarande delar rum med någon som de inte själva har valt att dela rum med och att demensenheterna är för stora.

Stadsdelsnämnden har beslutat att alla dubbelrum på Farsta sjukhem skall avvecklas. Avvecklingen har påbörjats och planeringen är att tio platser i dubbelrum ska ha avvecklats under 2007. Förvaltningen har ännu inte kunnat verkställa stadsdelsnämndens beslut beroende på att efterfrågan på sjukhemsboende är stor. Omvandling av dubbelrum till enkelrum prioriteras på demensavdelningarna. Avveckling av dubbelrummen på övriga avdelningar kommer att ske successivt och när efterfrågan på sjukhemsboende inte kräver att platserna används. Ledningen för Farsta stadsdelsförvaltning för fortlöpande diskussioner om tidsplan för projektering och ombyggnad av Farsta sjukhem med staden och med fastighetsbolaget Micasa Fastigheter i Stockholm AB, som äger Farsta sjukhem.

Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 26 mars 2007, dnr 504-135/2007.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd beslutar att som sitt yttrande till länsstyrelsen

överlämna och åberopa stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

 

§78 Revidering av äldreboendeplan inför 2007 och följande år för Farsta sta...

År 2006 antogs nu gällande äldreboendeplan. Efter denna tidpunkt har en del förändringar på området skett inom Farsta stadsdelsområde. Exempelvis väntas antalet personer som är 90 år och äldre öka markant, från 448 personer 2004 till 740 personer 2014, d.v.s. en ökning med 64%. Förvaltningen har därför bedömt att äldreboendeplanen bör revideras och att det ökande antalet äldre i Farsta, med förväntat ökat vårdbehov, beaktas i stadens övergripande äldreboendeplan. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 26 mars 2007, dnr 504-234/2007.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd överlämnar den reviderade äldreboendeplanen till

kommunstyrelsen.

 

2.   Farsta stadsdelsnämnd beslutar att samtliga äldreboenden inom Farsta

stadsdelsområde benämns vård- och omsorgsboende.

 

§79 Ansökan om stimulansbidrag inom äldreomsorgen i Farsta

Socialstyrelsen har av regeringen i uppdrag att för 2007 besluta om och fördela 1 354 400 tkr för att stödja kommuner och landsting i deras arbete med att utveckla vården och omsorgen om äldre personer. Stadens totala ansökan om stimulansbidrag får uppgå till högst 84 664 tkr och därför uppgår maxbeloppet för Farstas del till 6 451 tkr. Regeringen prioriterar insatser inom följande områden i vården och omsorgen om äldre: läkartillgång såväl i särskilt boende som i ordinärt boende, läkemedelsgenomgångar, förebyggande arbete, demensvård, rehabilitering, kost och nutrition och det sociala innehållet. Stadsdelsförvaltningens förslag till ansökan omfattar fem av de prioriterade områdena, nämligen läkemedelsgenomgångar, förebyggande arbete, demensvård, rehabilitering och det sociala innehållet, till en total kostnad av 6 451 tkr. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 5 april 2007, dnr 504-240/2007.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd godkänner stadsdelsförvaltningens förslag till användande

av det stimulansbidrag på 6 451 tusen kronor för insatser inom vård och omsorg

om äldre, som staden avsatt för Farsta stadsdelsnämnd.

 

2.   Beslutet förklaras omedelbart justerat.

 

§80 Ansökan hos länsstyrelsen om bidrag till utvecklingsmedel för tidiga in...

Projektet ”Komplement till eller istället för kontaktfamilj/kontaktperson” beviljades utvecklingsmedel av länsstyrelsen i juni 2006 med 650 000 kronor. Projektstarten var beräknad till den första augusti, men försenades på grund av en organisationsförändring m.m. Projektet startade istället i november 2006 och den ansökan som nu lämnas in till länsstyrelsen gäller en förlängning av projekttiden i ytterligare ett år, med början den 30 november 2007 till och med den 31 oktober 2008. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, dnr 503-155/2007.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd ansöker om utvecklingsmedel hos Länsstyrelsen i

Stockholms län, för år två i enlighet med vad som anges i föreliggande

tjänsteutlåtande.

 

§81 Kvalitetsgarantier i Farsta stadsdelsnämnd 2007

I detta ärende redovisas kvalitetsgarantier för verksamhetsområdena förskola, skola, fritid, äldreomsorg, omsorg om funktionshindrade samt socialpsykiatri. Garantierna ger besked om vad brukarna kan förvänta sig i form av service och omsorg, utifrån stadens nuvarande mål och inriktning. Samtliga enheter som vänder sig till brukare och allmänhet ska enligt stadens kvalitetsstrategi formulera sig i åtaganden och kvalitetsgarantier. Garantierna ska godkännas av stadsdelsnämnden. De flesta garantierna i Farsta stadsdelsnämnd har stått oförändrade sedan 2004. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 4 april 2007,

dnr 012-180/2007.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd godkänner bifogade kvalitetsgarantier.

 

2.   Kvalitetsgarantierna gäller tills vidare.

 

 

§82 Förslag till etapp 1 gällande parkinvestering vid Högdalstopparna

I enlighet med budgeten för 2007 har Farsta stadsdelsnämnd erhållit 2 mnkr för parkinvestering vid Högdalstopparna. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan stadsdelsnämnderna Farsta och Vantör, idrottsförvaltningen samt exploateringskontoret. Den 27 mars 2007 hölls ett planeringsmöte med berörda förvaltningar hos exploateringskontoret. Syftet med mötet var att prioritera och samordna insatser för de medel som tilldelats för 2007. Vantörs stadsdelsförvaltning deltog ej i mötet. Då det är oklart vilka insatser idrottsförvalt-ningen kommer att genomföra bör årets parkinvesteringar koncentreras till områden där det inte skall byggas i framtiden. I detta ärende föreslås åtgärder i en första etapp vid Högdalstopparna. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 29 mars 2007, dnr 305-235/2007.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) yrkade att ärendet skulle återremitteras samt anmälde ett särskilt uttalande.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta samt att nämnden därutöver skulle anföra vad han föreslagit.

 

Ledamoten Magnus Welroos (v) yrkade bifall till det av ledamoten Patrik Slimane (mp) framlagda förslaget till beslut.

 

Ordföranden ställde proposition på yrkandet om återremiss och förklarade sig finna att ärendet skulle avgöras idag.

 

Ordföranden ställde därefter förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.

 

BESLUT

 

1.      Farsta stadsdelsnämnd uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att fortsätta arbetet med 

Högdalstopparna i enlighet med vad som anges i detta tjänsteutlåtande.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut om att ärendet skulle avgöras idag anfördes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s).

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamöterna Patrik Slimane (mp) och Magnus Welroos (v) enligt följande:

 

”Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

 

Att Farsta Stadsdelsnämnd delvis bifaller stadsdelsförvaltningens förslag

 

samt att därutöver anföra följande;

 

Det är bra att arbetet med Högdalstopparna fortsätter trots en oklar framtida finansiering. Många medborgare har varit engagerade i programförslaget i intressegrupper. Deras idéer och förslag måste tas till vara för att inte de skall bli besvikna. Det är också angeläget att söderort får en spännande attraktion för rekreation, fysiska aktiviteter och naturupplevelser.

 

Förutom finansieringen är ansvarsfördelningen oklar , det är svårt för politiker och medborgare att få en uppfattning om vad som egentligen skall hända i området och vem som skall har ansvar för vad.

 

Programmet för utveckling av Högdalstopparna börjar också bli inaktuellt. På kartan finns backhoppningsbackar inritade och det är osäkert om detta skall bli av. Det finns också tveksamheter i förslaget som inte är tillräckligt väl genomgångna. Till exempel är den föreslagna gångvägen onödigt lång och vindlande för de som vill förflytta sig mellan Hökarängen och Högdalen, en mer rak dragning mellan Fagersjötoppen och Hökarängstoppen är önskvärd, dock med bibehållen tillgänglighetsanpassning.

 

Förvaltningen uppdras att

 

-         sammankalla en projektgrupp med en tydlig organisation och lokal projektledning i samarbete med berörda förvaltningar: Vantör SDF, Farsta SDF, Idrottsförvaltningen och Miljöförvaltningen samt

 

-         aktualisera och förbättra programförslaget tillsammans med Sweco VBB inom denna projketgrupp.”

 

Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) enligt följande:

 

”Nämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma med ett förslag grundat på senaste beslutet om Högdalstopparna. Detta kan ske först när högeralliansen eller den kommande majoriteten anser att de vill satsa även i Farsta-området – inte bara i innerstaden!

 

Nämnden har tidigare i enighet beslutat om utveckling av Ekopark syd. Ett första steg togs i beslutet om omfattande investeringar på Högdalstopparna. Detta efter ett omfattande arbete av flera förvaltningar tillsammans med många engagerade invånare.

 

Nu presenterar högeralliansen att de vill utreda en parkväg samt entréer som visserligen är rosamarkerade, men en ligger väl inte ens inom vårt område?!

 

Det är bra om planeringsarbetet med Högdalstopparna fortsätter trots en oklar framtida finansiering. Många invånare har varit engagerade i programförslaget i stadsdelsförnyelsearbetet. Deras idéer och förslag måste tas till vara. Det är också angeläget att söderort får en spännande attraktion för rekreation, fysiska aktiviteter och naturupplevelser.

 

Förutom finansieringen är ansvarsfördelningen oklar, detta måste klargöras i det fortsatta beredningsarbetet.

 

I väntan på en majoritet som förmår satsa även i vårt område föreslås förvaltningen sammankalla en projektgrupp med en tydlig organisation och lokal projektledning i samarbete med berörda förvaltningar - Vantör SDF, Farsta SDF, Idrottsförvaltningen och Miljöförvaltningen samt aktualisera och förbättra programförslaget tillsammans med Sweco VBB inom denna projektgrupp.”

 

§83 Anläggning av rabatter med perenna växter - inriktningsärende

Farsta stadsdelsnämnd har erhållit 1,6 mnkr i investeringsmedel enligt fördelningsnyckel för 2007. I samband med verksamhetsplanen fattade nämnden beslut om användning av 1,1 mnkr, vilket medfört att 0,5 mnkr hittills är ofördelade. Förvaltningen föreslår att en del av de medel som är ofördelade används till att iordningställa ett antal rabatter med perenna växter vid Farsta gård, skulpturparken i Sköndal samt vid Gubbängstorget. Upprustningen är tänkt som en satsning med anledning av Linnéjubileet. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 30 mars 2007, dnr 305-236/2007.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut samt att nämnden därutöver skulle anföra vad han föreslagit.

 

Samtliga övriga ledamöter anslöt sig till det av ledamoten Patrik Slimane (mp) framlagda förslaget till beslut.

 

Nämnden hade således i enighet beslutat följande.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att fortsätta arbetet med

att anlägga rabatter med perenna växter, med den inriktning som anges i detta

tjänsteutlåtande.

 

1.      Farsta stadsdelsnämnd anför därutöver följande

 

De perenna växter som planteras skall, om möjligt, förutom att vara vackra, även vara till gagn för insektslivet genom att vara nektarrika och således bidra till den biologiska mångfalden inte bara genom sitt utseende.

 

§84 Ekonomisk månadsrapport per den 31 mars 2007

I enlighet med stadens regler för ekonomisk förvaltning följer stadsdelsförvaltningen kontinuerligt verksamheten över året och redovisar utfallet i månadsuppföljningar, tertialrapporter, delårsrapport och verksamhetsberättelse med bokslut.

Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 13 april 2007,

dnr 103-87/2007.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd lägger rapporten till handlingarna.

 

§85 Svar på skrivelse angående hundrastgård i Gubbängen

Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 14 december 2006 anmälde ledamoten Gunnar Sandell m.fl. (s) skrivelsen ”Hundrastgård Gubbängen” till förvaltningen för beredning. Skrivelsen hade följande lydelse: ”Det är kopplingstvång för hundar, därför har vi fått förslag från invånare om att i Gubbängen ordna en liten hörna med en egen rastgård. Idag åker hundkompisar in till Söder för att kunna släppa hundarna så dom får busa av sig och springa. Skulle det finnas en liten möjlighet att få en rastgård i Gubbängen så blev de och hundarna lyckliga. Självklart så kommer de själva att hålla rent. Men det skulle behövas en papperskorg samt om det går att ordna en lampa så de slipper stå i mörkret på vintern. Nämnden föreslås uppdra åt förvaltningen att vidta åtgärder i anledning av denna skrivelse.” I detta ärende lämnar stadsdelsförvaltningen ett svar på skrivelsen. Förelåg stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 2 april 2007, dnr 301-5/2007.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) yrkade att nämnden skulle uppdra åt förvaltningen att genomföra anläggning av en hundrastgård i Gubbängen samt att nämnden därutöver skulle anföra vad de föreslagit.

 

Ledamoten Patrik Slimane (mp) yrkade att nämnden skulle uppdra åt förvaltningen att påbörja anläggning av en hundrastgård i Gubbängen.

 

Ledamoten Magnus Welroos (v) yrkade bifall till det av ledamoten Patrik Slimane (mp) framlagda förslaget till beslut.

 

Ordföranden ställde därefter förslagen till beslut mot varandra och förklarade sig finna att nämnden fattat beslut i enlighet med förvaltningens förslag.

 

BESLUT

 

1.   Farsta stadsdelsnämnd besvarar skrivelsen ”Hundrastgård Gubbängen” i

enlighet med vad som anges i detta tjänsteutlåtande.

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av vice ordföranden Gunnar Sandell m.fl. (s) enligt följande:

 

”Vi anser att nämnden skulle ha beslutat

 

Att uppdra åt förvaltningen genomföra anläggning av en hundrastgård i Gubbängen.

 

samt att därutöver anföra:

 

Vi anser att det är ett värdefullt förslag som kommit in från en medborgare – med högeralliansens benämning ett medborgarförslag.

 

Hundar, matte och husse måste få fredade zoner för rastning. Detta torde utan större kostnader kunna ordnas på eller i anslutning till Gubbängsfältet. Det innebär även ökad trygghet för andra invånare då hundarna vistas lösa på inhägnat område.”

 

Reservation mot stadsdelsnämndens beslut anfördes av ledamöterna Patrik Slimane (mp) och  Magnus Welroos (v) till förmån för gemensamt yrkande.

 

 

§86 Information och frågor från nämnden

Ingen information och inga frågor förekom under denna punkt.

§87 Stadsdelsdirektörens information

Avdelningschef Inger Norman meddelade att barnomsorgsgarantin kommer att kunna uppfyllas och beskrev därefter i siffror situationen gällande årets barnkoloniverksamhet.

 

Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund anmälde en promemoria över pågående projekt inom Farsta stadsdelsförvaltning, som beviljats medel 2006/2007.

Nämnden lade promemorian till handlingarna.

 

§88 Övriga frågor

Ersättaren Godfrey Etyang (s) hade under § 71 uttryckt önskemål om en fyllig rapportering inför nämnden av arbetet med flyktingmottagande, som sker i samverkan med andra stadsdelsnämnder.

 

Ledamoten Vladan Bošković (fp) lade under denna punkt fram ett förslag om att nämnden skulle uppdra åt förvaltningen att utarbeta en rapport till nämnden om arbetet med flyktingmottagande och ensamkommande flyktingbarn.

 

Vice ordföranden Gunnar Sandell m. fl. (s) anmälde en skrivelse angående ett seminarium om folkhälsa och förebyggande arbete. Skrivelsen utgör bilaga 1 till detta protokoll.

 

Ordföranden Birgitta Holm (m) meddelade att en skrivelse angående miljökontroll av lekplatser i staden från stockholmscenterns distriktsordförande Per Ankersjö hade inkommit till nämnden.

Ordföranden meddelade vidare att en inbjudan till temadagen ”Gemensamma krafter för barn och ungdomar” samt en skrivelse om drogförebyggande arbete hade inkommit till nämnden.

 

Ordföranden tackade å nämndens vägnar avdelningschef Lillemor Larsson, som avgår med pension i början av maj, för gott samarbete och ett väl utfört arbete och överlämnade ett blomsterfång till henne.

____________________________________________________________________________

BILAGOR

____________________________________________________________________________

BILAGA 1

Protokoll 2007-04-19

§ 88

Farsta Stadsdelsnämnd                                                   

Socialdemokratiska gruppen

 

Mötet 19 april 2007

 

 

Ärende 22

 

 

Skrivelse seminarium om folkhälsa och förebyggande arbete

 

Nämnden uppdrog 2006 till förvaltningen att komma tillbaka till nämnden med förslag om hur vi kan intensifiera arbetet för folkhälsan. Farsta-området har stort behov av ett sådant arbete.

 

Vi föreslår nu att detta arbete startar i form av ett seminarium hösten 2007 om hur hälsoläget ser ut i vårt område samt vilka sociala problem vi ser.

 

Syftet är att vi tillsammans diskuterar hur vi kan minska ohälsan och öka tryggheten bland invånarna i Farsta. Kan vi förebygga bättre? Förutom material från stadens och landstingets folkhälsoarbete ser vi möjligheten att använda några exempel från socialtjänsten som underlag för detta seminarium.

 

Deltagare bör vara nämnden samt berörda chefer i förvaltningen och från landstinget samt representanter för intresserade frivilligorganisationer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

____________________

Sluten del av sammanträdet

§§ 89-90