Din position: Hem > Stockholms stad > Fastighetsnämnden > Sammanträde 2012-04-17

Sammanträde 2012-04-17

Datum
Klockan
16:30
Plats
Stora Kollegiesalen, Stadshuset

1 Val av justerare och tid för justering

2 Anmälan av inkomna skrivelser till nämnden

4 Delegation och verkställighet angående förhandlingsordning och förhandlingsöverenskommelser med hyresgästförening ansluten till Hyresgästernas Riksförbund

6 Förslag till skyddsföreskrifter vid en byggnadsminnesmärkning av civilförsvarsförläggningen Elefanten. Svar på remiss

7 Att utveckla en Stockholmsmodell för trädvärdering. Svar på remiss.

8 Anläggande av ny konstgräsfotbollsplan med tillhörande serviceinrättningar på Nya Solberga BP. Inriktningsbeslut

9 Påbyggnad av lågdelen på fastigheten Hasseln 4. Inriktningsbeslut

10 Utveckling och upprustning av fastigheterna Stadsgården 1 och del av Södermalm 6:38, Stockholms stadsmuseum. Utredningsbeslut

11 Uppgradering av fastighetsnämndens hissar enligt Boverkets föreskrift BFS 2006:26, H10. Lägesrapport

12 Utredning om föreslagna byggnader och mark för tillfälliga studentlägenheter. Slutrapport

14 Principer för hyressättning och fortsatt drift av stadens ridanläggningar. Genomförandebeslut

(Idf)

Sekretess enligt 19 kap 1 §, 3 §och 9 § Offentlighets - och sekretesslagen (2009:400) Stockholms stads fastighetsnämnd

15 Rapport från förvaltningschefen

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (136 kb)

§1 Val av justerare och tid för justering

Beslut

Fastighetsnämnden utser vice ordföranden Jakop Dalunde (MP) att tillsammans med ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) justera dagens protokoll.

Justering sker tisdagen den 24 april i Stadshuset.

§2 Anmälan av inkomna skrivelser till nämnden

Inkomna skrivelser m.m. till fastighetsnämnden enligt förteckning från den 4 april 2012 och den 17 april 2012 anmäls.

§3 Anmälan av delegationsbeslut fattade inom fastighetskontoret

Dnr 1.4-005/2012

Beslut

Fastighetsnämnden godkänner anmälan av delegationsbeslut inom fastighetskontoret från och med 2012-02-01 – 2012-03-20.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 26 mars 2012.

§4 Delegation och verkställighet angående förhandlingsordning och förhandlingsöverenskommelser med hyresgästförening ansluten till Hyresgästernas Riksförbund

Dnr 1.4-088/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden uppdrar till förvaltningschefen att fatta beslut att underteckna och säga upp förhandlingsordningar med hyresgästförening ansluten till Hyresgästernas Riksförbund gällande de bostadsfastigheter som nämnden äger. Besluten utgör delegationsbeslut och ska anmälas i nämnden.

2 Fastighetsnämnden uppdrar till förvaltningschefen att fatta beslut att underteckna förhandlingsöverenskommelser med hyresgästförening ansluten till Hyresgästernas Riksförbund gällande de bostadsfastigheter som nämnden äger. Besluten utgör verkställighet.

3 Fastighetsnämnden överlåter åt förvaltningschefen att i sin tur uppdra åt annan anställd att besluta i sitt ställe.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 21 mars 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

§5 Underlag till budget för 2013 och inriktning för 2014 och 2015 för fastighetsnämnden

Dnr 1.2.1-183/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden godkänner kontorets förslag till underlag till budget för 2013 samt beräkningar för 2014 och 2015 samt överlämna ärendet till kommunstyrelsen.

2 Fastighetsnämnden beslutar att omedelbart justera paragrafen.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 3 april 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

1) Ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C) föreslår (se beslutet).

2) Vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP) föreslår att fastighetsnämnden beslutar enligt följande:

Nämnden avslår kontorets förslag till underlag till budget för 2013 och inriktning för 2014 och 2015

Nämnden fastställer ett underlag till budget för 2012 och inriktning för 2013 och 2014 utarbetat efter Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige

att därutöver anföra:

Miljömässig hållbarhet

Det är gott att viktiga reformer genomförs för att underlätta en förvaltning och utveckling av fastighetsbeståndet som är långsiktigt hållbar rent ekonomiskt. Men både Stockholms medborgare och kommande generationer förtjänar även miljömässig hållbarhet. Även om vissa steg tagits för att öka energieffektiviteten, så är de långt ifrån tillräckliga och de motiveras också främst utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Detta är ett viktigt perspektiv och Miljöpartiet vill arbeta både lokalt, nationellt och globalt för att göra det långsiktigt hållbara till det kortsiktigt lönsamma.

Men fram tills dess är det nödvändigt att Stockholm tar ett grönt ledarskap och driver på utvecklingen, även när det inte är kortsiktigt lönsamt rent ekonomiskt. I underlaget förväntas en besparing av energianvändningen med tre procent per år under treårsperioden. Detta är i minsta laget. Miljöpartiets föreslår omfattande satsningar på energieffektivisering med ett mål om att energianvändningen ska minska med 30 % till 2015.

Men vi ska inte bara minska energianvändningen, vi måste också öka produktionen av förnybar energi. Därför vill vi exempelvis utveckla avfallshanteringen i stadens fastigheter och inrätta omfattande system för källsortering och insamling av organiskt avfall för tillverkning av biogas.

I kontorets förslag till underlag skrivs det om att minska kostnaderna för energianvändning. Miljöpartiet skriver om att effektivisera och att införa förnybara energisystem för en lokalt och globalt långsiktigt hållbar framtid.

I underlaget finns också mindre satsningar på miljöcertifiering för kontorets arbete och miljöklassningar av byggnader. Detta har Miljöpartiet efterfrågat sedan länge och att det nu äntligen påbörjas är mycket välkommet. Tyvärr anslås för lite resurser för att verkligen kunna göra skillnad. Miljöpartiet ser en enorm potential i hur fastighetskontoret med sitt stora bestånd och starka resurser skulle kunna visa ledarskap och göra ett kraftfullt bidrag till den gröna samhällsomställningen.

Stadens grönområden

Idag säljs Stockholms lantbruks- och skogsegendomar ut. Ekologiska bondgårdar som skulle kunna användas pedagogiskt säljs ut och blir ofta privata sommarställen. Stora natur- och kulturvärden förloras. Stockholm bör ta ett initiativ till samverkan kring friluftsfrågor och naturturism med kommuner i Stockholms län. Det behöver också tar nya initiativ för att värna den biologiska mångfalden och säkra medborgarnas tillgång till grönområden.

Övergång till marknadshyror

Om fastighetsnämnden övergår till att enbart arbeta med marknadshyror för att slippa ”rundgång i hyressystemet” förutsätter det att berörda nämnder, t ex kulturnämnden, erhåller motsvarande bidrag. Detta måste tydligt framgå i kommande budgettext.

Det är också viktigt att i det första förankringssteget samordna lokalernas verksamhet med berörda parter för främja en god utveckling.

Långsiktig lönsamhet

Det är rimligt att fastigheter med låg lönsamhet prioriteras vid framtagande av försäljningslistan, men samtidigt finns det risk att perspektivet blir för snävt och kortsiktigt. Fastighetsnämnden har ett ansvar att inte bara se rena ekonomiska värden, utan också sociala och ekologiska - framför allt ur ett långsiktigt perspektiv.

Att fastigheter som staden förvaltar kännetecknas av omsorg och är väl underhållna tycker vi är tillfredsställande. Vi önskar också att de kännetecknas av god energieffektivisering och tillgänglighet.

3) Bengt Sandberg m.fl. (S) föreslår att fastighetsnämnden nämnden beslutar enligt följande:

I huvudsak godkänna kontorets förslag till budget för 2012 och inriktning för 2013 och 2014. Därutöver anföra:

Stadens egna fastighetsbestånd bör användas för två övergripande målsättningar. Den första är att skapa goda förutsättningar för stadens egna samt för staden viktiga verksamheter. Den andra är att inom sitt område bidra till omställningen av Stockholm till en ekologiskt uthållig stad. Ett verktyg för att uppnå båda dessa mål är att avbryta den ideologiskt motiverade utförsäljningen av stadens mark och fastigheter. Istället bör mark och byggnader användas för att trygga Stockholms bostadsförsörjning, utveckling och invånarnas tillgång till natur och områden för rekreation.

Stockholms stad har behov av goda förvaltningsbyggnader för sin verksamhet. Nämnden ska därför vara en aktiv fastighetsförvaltare och verka för god kvalitet i de lokaler, byggnader och anläggningar som staden behöver. Fastighetsnämnden ska leda arbetet med att säkerställa att stadens nämnder har moderna, yt- och energieffektiva lokaler samt att dessa miljöanpassas. Den politik som förts inom fastighetskontoret den senaste mandatperioden har lett till eftersatt underhåll som på sikt kommer att ge Stockholm försämrade fastigheter. Den förda politiken innebär att man visar ett bättre ekonomiskt resultat på kort sikt, men att fastigheterna skadas, deras värde sjunker och det gör även trivseln i husen. Ett hus som inte underhålls håller sämre och kräver akuta reparationer. Där underhållet varit eftersatt ska detta stärkas enligt en långsiktig underhållsplan som nämnden ska upprätta.

Miljöaspekterna är en viktig del av stadens fastighetsförvaltning. För att förbättra processerna med att energieffektivisera fastigheter och verksamheter bör nämnden införa en redovisning av energikostnaderna när dessa ingår i hyran. Då blir också energikostnaden tydlig för verksamheten som i slutändan betalar kostnaderna. Det blir också ett sätt att få fastighetsägare och verksamheter att se effekterna av sina egna verksamheter och uppmuntra till besparingar.

Nämnden ska ha som målsättning att energieffektivisera sitt bestånd med 30 procent under mandatperioden.

Fastighetsnämnden har fortsatt ansvar för alla anläggningar som tidigare förvaltats av idrottsnämnden. Tillgången till ändamålsenliga och flexibla anläggningar av hög klass är en förutsättning för att stadens föreningsliv ska kunna fortsätta växa. Underhåll och anpassning ska ske kontinuerligt och i nära samarbete med idrottsnämnden och dess samarbetspartners. I takt med att Stockholm växer måste byggtakten av nya anläggningar ska vara hög. Placering av nya anläggningar göras med utgångspunkt från både idrottsliga, socioekonomiska och folkhälsomässiga skäl. Hyrorna för stadens anläggningar för kultur, idrott och fritid bör sättas utifrån en princip om ändamålsenlighet. Stockholmarnas möjligheter till en aktiv fritid ska stå i fokus.

Som torgplatsförvaltare och fastighetsägare vid flera av stadens torg ansvarar nämnden för att i samverkan med andra berörda nämnder och aktörer skapa attraktivare mötesplatser. En levande stadsmiljö i hela staden ska understödjas, det kan gälla allt från café- och restaurangverksamhet till butiker och service. En särskild ansträngning bör göras för att utveckla torghandel och lokala saluhallar i fler delar av staden.

Genom sitt fastighetsinnehav och ett aktivt fastighetsförvaltande ska Fastighetsnämnden bidra till utvecklingen av staden och dess verksamheter, samt omställningen av Stockholm till en ekologiskt uthållig stad. Det bör vara den övergripande inriktningen för 2013 och 2014.

Tillsammans med idrottsnämnden ska fastighetsnämnden planera för följande investeringar:

- Fler grusplaner görs om till konstgräsplaner
- Fler kulanläggningar för spontanidrott och skolelever
- Tre nya utomhusgym - En multisportanläggning

Särskilda uppdrag bör prioriteras 2013:

- Idrottssatsningar enligt ovan. - De ideologiskt drivna utförsäljningarna av stadens fastigheter ska upphöra. - Fastighetsnämnden ska under året i samråd med övriga berörda nämnder, såsom kulturnämnden och idrottsnämnden, skapa en seriös strategi för sitt fastighetsinnehav. - Som en del i stadens större strategi för jobb och utveckling ska fastighetsnämnden under året undersöka möjligheten att flytta verksamheten från slakthusområdet till nya och moderna anläggningar i Årsta partihallområde. - Fastighetsnämnden ska införa en redovisning av elkostnaderna i de fall dessa ingår i hyran för att skapa förståelse för och incitament att sänka energiförbrukningen. - - Fastighetsnämnde ska spela en viktig roll i att skapa en levande stadsmiljö i hela staden och ska understödja utvecklandet av torghandel och av små saluhallar i ytterstaden.

I övrigt hänvisar vi till den socialdemokratiska budgetreservationen.

3) Sebastian Wiklund (V) föreslår att fastighetsnämnden nämnden beslutar enligt följande:

Nämnden avslår kontorets förslag till beslut

Nämnden utarbetar ett underlag för budget enligt Vänsterpartiets budgetförslag

Samt därutöver anför:

Den moderatstyrda alliansen har gett kontoret i uppdrag att sälja fastigheter som de påstår inte är av strategiskt värde för staden. Med ideologiska skygglappar verkar det betyda allt som det per automatik inte går att bilda tillräckligt stark opinion emot. Under majoritetens styre har det varit den ena utförsäljningar efter den andre. Ibland går fastigheterna plus i budget när fastigheter sälja, ibland är de medvetet eftersatta restaureringsbehov och när till slut budgeten brister så är det dags att sälja.

Vänsterpartiet vill att staden ska äga av strategiska anledningar. Det handlar om fastigheter inom framtidens industri eller marknad för att kunna påverka framtidens stadsutveckling. Ett sådant ägaransvar har staden traditionellt tagit och det ska vi fortsätta med. Då kan staden lättare ordna exempelvis en flytt av vissa verksamheter av slakthusområdet, då kan vi lättare flytta exempelvis Cementa om vi bedömer att ett bostadsområde i Liljeholmen är viktigt. Med ett ägande kan staden, som Vänsterpartiet föreslår, ta över Designens hus och fullfölja söderortsvisionen om att göra Telefonplan till ett kulturkluster. Detta handlar i allra högsta grad om att skapa arbetstillfällen.

Vi kan också äga för att garantera kulturutrymmen i staden. Exempelvis har Vänsterpartiet föreslagit att man ska använda fastigheten runt biblioteket för kulturändamål. Med vårt ägande kan vi också lättare göra satsningar som upprustning av förortsbiblioteken som är något Vänsterpartiet har i sin budget. Vi borde även se över fler lokaler som kan tillfredsställa medborgarnas behov av möten och brukande av kulturverksamheter. Vänsterpartiet driver även frågan om en simhall i Skarpnäck och ett kulturcentrum på Järva.

Staden ska äga strategiskt för att hyra billiga lokaler till vår egen verksamhet. Det rör främst verksamheter och kontor i Stockholm stad som vi ska se till att vi sprider till framförallt områden där det råder brist på arbetsplatser. På så sätt motverkar vi de sovstadsdelar som växer fram till följd av den borgerliga tillbakalutande politiken.

Anledningarna till strategisk ägande är många och det är även eftersträvansvärt att äga fastigheter lite var stans därför att vi inte vet vilka morgondagens behov är. Med god förvaltning har Stockholms fastigheter goda chanser att gå med bra ekonomisk vinst. Ett ännu mer långsiktigt ägande är den mark vi äger i grannkommunerna. Den marken kommer med stor sannolikhet i framtiden bli allt viktigare i en allt tätare stad och region.

Med ett strategiskt ägande ska vi funder över värden med ägandet och anpassa detta uppdrag efter föreslagen budget. Vänsterpartiet ser inget värde med marknadsanpassade hyror. Det marknadsanpassade ägandet leder istället till att syftet med kommunala ägandet försvagas. Vi ska däremot ha ett så kostnadseffektivt ägande och förvaltning som möjligt.

I stadens alla byggnader måste alla enkelt avhjälpta hinder vara borta.

Med stadens fastighetsbestånd kan vi även påverka våra fastigheter till att bli så klimatanpassade och miljövänliga det går. I liggande budget finns en hel del bra förslag med exempelvis gröna avtal. Vi ser positivt på att staden arbetar med klassificeringen ”Miljöbyggnaden” och vi vill gärna se att man aktivt och kontinuerligt synar vilka system och utmärkelser man använder sig av. Miljömärkning av byggnader är nämligen fortfarande under utveckling och de bästa och mest lämpliga ur klimatsynpunkt måste vara den märkningen som staden använder sig av. Detta behövs för att uppnå Vänsterpartiets mål om 0- utsläpp 2040.

Vi är väl medvetna om att Vänsterpartiet tar sitt ansvar i väldigt mycket högra grad än den sittande majoriteten för att klara framtidens utmaningar i staden. Vårt budgetförslag är därför något större än borgarnas och bygger på 2006 års skattesats och en annan prioritering av investeringsmedlen.


Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C).

Reservation

Vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.

Bengt Sandberg m.fl. (S) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.

Sebastian Wiklund (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.

§6 Förslag till skyddsföreskrifter vid en byggnadsminnesmärkning av civilförsvarsförläggningen Elefanten (Dnr 432-10-16697). Svar på remiss

Dnr 5.3.2-048/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Rubricerade remiss från Länsstyrelsen i Stockholms län besvaras med fastighetskontorets tjänsteutlåtande.

2 Fastighetsnämnden beslutar att omedelbart justera paragrafen.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 30 mars 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

§7 Att utveckla en Stockholmsmodell för trädvärdering (Dnr 304-2419/2011). Svar på remiss

Dnr 1.6-160/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Rubricerade remiss från trafik- och arbetsmarknadsroteln besvaras med fastighetskontorets tjänsteutlåtande.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 16 mars 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Sebastian Wiklund (V) enligt följande:

Det är bra att staden tar fram en stadsövergripande handlingsplan för Stockholm avseende olovlig fällning. Dock borde handlingsplanen arbetas fram i ett bredare perspektiv – inte bara ur ovanstående anledning. Vi vill se ytterligare faktorer, som exempelvis luftrening, temperatursänkning och allmän livskvalitet.

§8 Anläggande av ny konstgräsfotbollsplan med tillhörande skolidrottsytor och omklädningsbyggnad på Nya Solberga BP. Inriktningsbeslut

Dnr4.1.2-161/12

Beslut

Ärendet utgår.

§9 Påbyggnad av lågdelen på fastigheten Hasseln 4. Inriktningsbeslut

Dnr 4.2.1-100/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden uppdrar åt kontoret att påbörja projektering, till en kostnad om 3 mnkr, i syfte att ta fram handlingar och tillstånd för en påbyggnad av lågdelen på fastigheten Hasseln 4, för att därefter återkomma till nämnden om genomförandebeslut.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 3 april 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C) enligt följande:

Det är bra att kontoret utreder möjligheten att bygga på lågdelen av Hasseln 4. Det är dock viktigt att understryka att denna utredning inte på något sätt innebär ett faktiskt beslut om att bygga. Innan ett eventuellt genomförandebeslut kan komma bli aktuellt finns många frågor som behöver redas ut - inte minst frågan om hur dagens hyresgäster ser på sin framtid. Sverige har fantastiska jazzmusiker och Stockholm har en stolt jazzhistoria som är viktigt att bygga vidare på. Faschings scen spelar en viktig roll för att jazzen ska fortsätta utvecklas.

Särskilt uttalande lämnas av Sebastian Wiklund (V) enligt följande:

Att bygga på fastigheten Hasseln 4 kräver tillförsiktighet för att kunna bevara kulturhistoriska värden. Vi ser positivt på att kontoret beskriver detta arbete på ett respektfullt sätt. Det är också mycket viktigt att nämnden får ta del av berörda parters olika synpunkter.

Vänsterpartiet värdesätter olika höjd på byggnader som kan förekomma i vissa äldre delar i Stockholm. Den aktuella byggnaden är ett unikt sådant exempel. Vi föreslår därför att man prövar en tillbyggnad som är ordentligt indragen (mellan två till tre meter) från originalbyggnaden för att markera och i viss mån bevara detta uttryck.

§10 Utveckling och upprustning av fastigheterna Stadsgården 1 och del av Södermalm 6:38, Stockholms stadsmuseum. Utredningsbeslut

Dnr5.2-149/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets och kulturförvaltningens gemensamma förslag:

1 Fastighetsnämnden ger fastighetskontoret i uppdrag att utreda utveckling och upprustning av fastigheterna Stadsgården 1 och del av Södermalm 6:38, Stockholms stadsmuseum, inom ramen för högst 1,7 Mkr.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets och kulturförvaltningens gemensamma tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 13 februari 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets och kulturförvaltningens gemensamma förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C) enligt följande:

Stadsmuseet är med sitt läge vid en av stadens största kollektivtrafikknutpunkter väl placerat. Att museet är beläget i en byggnad med en lång och spännande historia är även det passande med tanke på museets uppdrag och verksamhet.

För att utveckla museiverksamheten ytterligare och för att fastigheten ska möta gällande myndighetskrav och önskan om energieffektiviseringar måste dock fastigheterna ses över. I den strukturplan för Stockholms stadsbibliotek som kulturnämnden antog tidigare i år pekas Stadsmuseet även ut som en lämplig placering för ett bibliotek inrymmande stockholmiana. I utredningen av hur ytorna i fastigheterna ska disponeras är det viktigt att ett framtida bibliotek ges en placering med god tillgänglighet.

§11 Uppgradering av fastighetsnämndens hissar enligt Boverkets föreskrift BFS 2006:26, H10. Lägesrapport

Dnr 4.2.1-163/2011.

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden godkänner kontorets lägesrapport för pågående arbete med uppgradering av nämndens hissar enligt Boverkets föreskrift BFS 2006:26.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 30 mars 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C) enligt följande:

Det är olyckligt, men samtidigt fullt förståligt, att uppgradering av fastighetsnämndens hissar enligt Boverkets föreskrift försenas och fördyras. Det är dock viktigt att Fastighetskontoret, i möjligaste mån, arbetar för att minimera budgetöverskridandet och korta förseningen.

§12 Utredning om föreslagna byggnader och mark för tillfälliga studentlägenheter. Slutrapport

Dnr1.6-276/2011

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden godkänner slutrapporten.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 27 februari 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C) enligt följande:

Ett av de mest prioriterade politikområden för stadshusalliansen är att tillskapa fler studentbostäder. Vi vill att fler studerar här och tar därför uppgiften om att bygga fler studentbostäder på allvar. Det var av den anledningen vi i höstas gav fastighetskontoret i uppdrag att inventera möjligheterna att upprätta studentbostäder inom befintligt bestånd. Byggnader i Hjorthagen, Bredäng och på Sveavägen, tillsammans med markytor på Långholmen och Norra Djurgården samt ett antal äldre bollplaner runt om i staden, utreddes för ändamålet. Ett konkret resultat av detta var Tankebyggarorden i Bredäng som vore möjlig att omvandla, varpå projektering för rivning och evakuering av befintliga hyresgäster nu har påbörjats. Platsen kan komma att ge ett tillskott på närmare 300 studentbostäder.

Det är glädjande att fastighetskontoret i sin slutrapport återkommit med ytterligare byggnader i Hjorthagen – Starkströmmen och en byggnad vid Hjorthagens Idrottsplats – som vore möjliga att omvandla. Då det är stadens exploateringskontor respektive idrottsförvaltning som äger byggnaderna respektive marken är det är nu upp till dessa att gå vidare med dessa projekt. Då skapandet av studentbostäder är en prioriterad fråga, vilket poängteras i stadens budget, är det viktigt att fastighetskontoret ligger på berörda förvaltningar att gå vidare med projekten.

Särskilt uttalande lämnas av vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Sebastian Wiklund (V) enligt följande:

Det är glädjande att det kommer att ske ett tillskott av tillfälliga studentbostäder i Stockholm. Idag finns i vår region ungefär 80000 studenter och bara 12000 studentbostäder. Studentbostadsbristen är ett hot inte bara mot kvaliteten på våra lärosäten utan också mot Stockholms framtida tillväxt och utveckling.

Vi konstaterar att de värdefulla spontanidrottsplatser som det tidigare talats om att bygga på inte längre är aktuella. I ett Stockholm där våra unga vuxna saknar bostäder och våra barn saknar bollplaner är det, som vi tidigare påpekat, viktigt att dessa två gruppers intressen inte ställs mot varandra.

Tillskottet av tillfälliga studentbostäder är viktigt och fastighetskontoret bör i samarbete med exploateringskontoret upprätta ett system för att vid varje tillfälle då ett större område ska exploateras redan i ett tidigt skede utresa möjligheten att uppställa tillfälliga studentbostäder på mark den som ska exploateras. Endast så kan vi till fullo utnyttja stadens möjligheter.

§13 Förvärv av bostadsrätter för gruppbostäder i kvarteret Övernattningen 3 och 4 som hyrs ut till Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd. Genomförandebeslut

Dnr 5.3.11-184/2012

Beslut

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag:

1 Fastighetsnämnden godkänner förvärv av fem stycken bostadsrättslägenheter i kvarteret Övernattningen 3 och 4 till en kostnad om 12 238000 kronor, för att användas som gruppbostad av Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets tjänsteutlåtande från den 31 mars 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

Nämnden föreslår (se beslutet).

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) finner att nämnden beslutar enligt fastighetskontorets förslag.

Särskilt uttalande

Särskilt uttalande lämnas av vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Sebastian Wiklund (V) enligt följande:

Det är självklart att staden ska tillhandhålla bra bostäder för gruppboenden i Stockholm. Det är därför ett alldeles nödvändigt förvärv av bostadsrätter för gruppbostäder som förvaltningen föreslår i kvarteret Övernattningen 3 och 4. Vi ifrågasätter dock det långsiktiga och ekonomiskt ansvarsfulla i att den borgerliga majoriteten i Stockholm först valt att, ofta till underpris, sälja stora delar av det egna fastighetsbeståndet för att sedan till marknadspris nu få köpa nytt för att ha möjlighet att bedriva stadens verksamhet. Vi har ofta efterfrågat en tydlig och långsiktig strategi för stadens fastighetsinnehav. Utan en sådan får den ideologiskt driva utförsäljningspolitik alltför ofta kortsiktiga och dyra konsekvenser.

§14 Principer för hyressättning och fortsatt drift av stadens ridanläggningar

Dnr 2.1.1-502/2011

Sekretess enligt 19 kap 1 §, 3 § och 9 § Offentlighets – och sekretesslagen (2009:400) Stockholms stads fastighetsnämnd

Fastighetsnämnden beslutar enligt fastighetskontorets och idrottsförvaltningens gemensamma förslag:

1 Fastighetsnämnden godkänner i detta tjänsteutlåtande redovisat förslag att kontoret hyr ut de fem aktuella ridanläggningarna till idrottsförvaltningen till självkostnadshyra. Idrottsförvaltningen hyr i sin tur ut anläggningarna med marknadshyra till den som svarar för ridskoleverksamheten enligt de principer som redovisas i detta tjänsteutlåtande.

Handlingar i ärendet

Fastighetskontorets och idrottsförvaltningens gemensamma tjänsteutlåtande från den 30 mars 2012.

Nämndens behandling av ärendet

Framlagda förslag till beslut

1) Ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (S) föreslår (se beslutet).

2) Vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och föreslår att fastighetsnämnden nämnden beslutar enligt Sebastian Wiklund (V) följande:

1 Nämnden avslår förvaltningens förslag för principer och fortsatt drift av stadens ridanläggningar

2 Nämnden uppdrar åt förvaltningen att tillsammans med idrottsförvaltningen ta fram ett nytt förslag för principer och fortsatt drift av stadens ridanläggningar i enlighet med följande:

Att tillhandahålla idrottsanläggningar och verksamhet för Stockholmarna måste ses som ett värde och som en social investering. Vi vet att ridsporten ger många fördelar för dess utövare. Förutom det som handlar om fysisk aktivitet och fysisk hälsa är ridsport en sport som är känd för att bygga starka ledaregenskaper. Stockholms fastighetspolitik ska handla om fastigheter av god kvalitet, men också om att främja stockholmarnas hälsa, våra barns utveckling och allas möjligheter till ett rikt fritidsliv och livskvalitet. Då ska det inte vara plånboken som avgör vem som kan rida på fritiden. Att ha en marknadsmässig syn där stockholmarna ska betala marknadsmässiga priser för att nyttja stadens ridanläggningar är långsiktigt direkt kontraproduktivt. Den enorma kostnad det innebär för kommun och landsting i längden att ha en inaktiv befolkning syns inte i idrottsnämndens treårsbudget men kommer i slutändan att bli dyrt för staden. Det mervärde det ger Stockholm att fler stockholmare stärks fysiskt och socialt av alla stockholmares möjlighet att idrotta syns inte heller under en mandatperiod, men på sikt bygger det Stockholm starkt. Det måste vara fastighetsnämndens uppgift att tillsammans med idrottsnämnden tillhandahålla anläggningar och erbjuda verksamhet till lägsta möjliga kostnad för att göra fysisk aktivitet så tillgänglig som möjligt för stockholmarna. Det gäller när vi talar om bollsport, och det gäller också när vi talar om den starkt kvinnodominerade ridsporten.

Det är en bra ambition att få mer likartade taxor och enhetligare regler för nyttjande av stadens fastigheter, men i så fall måste dessa sättas utifrån förutsättningarna för dem som har minst medel. Det är helt orimligt att sätta systemen före människorna, vilket blir konsekvensen av det förslag för principer och fortsatt drift av stadens ridanläggningar vi idag har att ta ställning till. I det nya förslag för principer och fortsatt drift av stadens ridanläggningar som förvaltningen tillsammans med idrottsförvaltningen ska arbeta fram ska dessa styras av ändamålsenlighet och av ambitionen att ridsporten ska tillgängligöras för fler unga stockholmare.

Beslutsgång

Ordföranden Madeleine Sjöstedt (FP) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från ordföranden Madeleine Sjöstedt m.fl. (FP), Billy Östh m.fl. (M) och Elisabeth Svensson (C).

Reservation

Vice ordföranden Jakop Dalunde m.fl. (MP), Bengt Sandberg m.fl. (S) och Sebastian Wiklund (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.

§15 Rapport från förvaltningschefen

- Förvaltningschefen svara på frågan från sammanträdet den 5 mars 2012 om kostnader för bostäder så som Äppelviken 1:7 och andra liknande byggnader. Förvaltningschefen informerar om att underhåll av denna typ av bostäder inte kan generera de intäkter som skulle behövas i förhållande till underhåll och i vissa fall ersatt underhåll, som krävs för upprätta en normal standard.

- Förvaltningschefen informerar om Söndagsmarknader. Söndagsmarknader ska inte läggas ner. Kontoret håller på att se över en ny driftsform för söndagsmarknader då den gamla driften var i strid med regelmetet.

- Förvaltningschefen informerar om studiebesöket på Slakthusområdet tisdagen den 8 maj 2012.

§16 Övriga frågor