Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-12-18
Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i caféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet (sk Caféträff) samt att därefter stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.
Justeras / 2007Birgitta Wahlman Berit Kruse
Ordförande Birgitta Wahlman (m)
Vice ordförande Berit Kruse (s)
Ledamöter Bo Arkelsten (m) ej §§ 1-7, § 30Carina Klevenvall (m) Per Hallberg (m)Elias Granqvist (m)Ingela Gille Rausén (fp)Jonas Vikman (kd) Eva Oivio (s) ej §§ 1-7Seyfi Dogan (s) Leif Larsson (v)Tomas Melin (mp)
Tjänstgörande ersättare Bengt Roxne (s)
Ersättare Bogdan Godymirski (m), Roland Blank (m), Ingriel Th Larsson (m), Ingrid Carlsson (s), Kaj Nordquist (s), Birgitta Wosse (mp).
Anmält förhinder Svante Erlandsson (m), Margareta Åkerblom (m), Amir Adan (m), Fatima Nur (fp), Emma Lennartsson (s), Margaretha Boman (v), Erik Guiteréz-Aranda (s)
I tjänsten närvarande Leif Spjuth (stadsdelsdirektör), Sven-Göran Södergren, Ingrid Brännström, Lena Fax, Annica Dominius, Annika Persson, Mona Thorin, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Yvonne Elkström, Jan-Erik Berg
Tid för justering: 2007-12-27
Ordförande Birgitta Wahlman förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Birgitta Wahlman utse vice ordförande Berit Kruse att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2007-12-27 .
Förvaltningschef Leif Spjuth informerade att IngMarie Lindgren har anställts som ny chef för avdelningen för förskoleverksamhet. I och med detta är förvaltningens ledningsgrupp fulltalig.
Lämnades redogörelse av ledamöter och ersättare i nämnden om de frågeställningar som tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet.
Nedan följer några frågor som togs upp
· Oro framfördes mot nedläggningen av den dagliga verksamheten Lovisa.
· Några medborgare ville aktualisera att det är över 10.000 personer som skrivit under protestlistor mot Förbifart Stockholm.
· Anhöriga till ungdomarna på Granhult, boende för funktionshindrade ungdomar, var oroliga inför den planerade nedläggningen.
· Några undrade vad som händer med ridstallet i Lövsta.
· Frågor kom upp vad som görs kring kulturen i stadsdelen och aktiviteter på Trappan.
· Stadsdelens personliga ombud gjorde nämnden uppmärksam på att en ökning av de psykiskt sjuka i stadsdelen har skett under det senaste året.
· Några utryckte sin oro över nedskärningar inom äldreomsorgen.
Anmäldes protokoll från pensionärsrådets sammanträden den 30 november och den 12 december 2007.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från handikapprådets sammanträde den 19 november 2007.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 6 december 2007.
Dnr 101-447-2007.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden fastställer verksamhetsplan för år 2008 i huvudsak enligt förvaltningens förslag och överlämnar den till Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 2,0 mnkr i stimulansbidrag för insatser avseende hemlösa.
3. Stadsdelsnämnden fastställer resultatenheter enligt verksamhetsplanens bilaga 6, något som innebär att utförarenheterna inom hemtjänsten upphör att vara resultatenheter fr.o.m. år 2008.
4. Stadsdelsnämnden fastställer ersättningar till resultatenheter och andra intäktsfinansierade utförare enligt verksamhetsplanens bilaga 7.
Stadsdelsnämnden beslutar vidare;
5. Att målen från stadens miljöprogram ska implementeras i stadsdelsförvaltningens verksamhet,
6. Att uppdra åt förvaltningen att i samråd med landstinget utreda förutsättningarna för en gemensam Familjecentral (samlokalisering och samarbete mellan BVC, MVC, Öppen förskola, öppna förebyggande verksamheter med mera),
7. Att avveckla det kommunala ansvaret för Plaisiren, vilket istället bör kunna tas över av föreningsliv/näringsliv, samt att ur budgeten lyfta ut kostnad för anställd personal där, samt att med bästa möjliga villkor avsluta hyresavtalet alternativt överlåta det till annan part,
8. Att med ändring av förvaltningens förslag till budget reservera medel till kultur och föreningsliv till bland annat pensionärsorganisationer, Trappan samt övrigt lokalt kultur och föreningsliv endast till föreningar som enligt stadens riktlinjer skriftligt ansöker om bidrag med bifogad verksamhetsplan, budget, verksamhets- och revisionsberättelser samt övriga kulturaktiviteter utbetalda på delegation av stadsdelsdirektör enligt samma riktlinjer.
Vad gäller Trappan avsätts av detta upp till 250 000 för hyreskostnader för helår samt upp till 400 000 i verksamhetsbidrag för helår under förutsättning att de inkommer med en komplett ansökan.
9. Att avvakta med beslut om framtiden för Lovisa, och att ge förvaltningen i uppdrag att i dialog med brukare, anhöriga och personal inom socialpsykiatrins öppna verksamheter utarbeta en lokal- och verksamhetsmässig integrering, samt återkomma till stadsdelsnämnden med förslag om detta under första kvartalet 2008,
10. Att göra följande ändringar i aktivitetsplanen; Arbetsträning Råcksta – start för upphandling 2009, Lovisa och Vändpunktens Dagliga Verksamhet tas bort från listan,
11. Att ändra nämndmålet sid 12 från ”Antal brukare som söker sig till Öppenvårdens öppna intagning ska öka” till ”Öka tillgängligheten till Öppenvårdens öppna intagning, samt att andelen familjer som söker sig dit ska öka jämfört med de som utreds vid Barn- och Ungdomsenheterna”,
12. Att uppdra åt förvaltningen
att initiera samarbeten inom nämndens olika verksamhetsområden med dels andra stadsdelsförvaltningar, men även fackförvaltningar, samt andra privata, statliga och ideella organ, samt
att medarbetare som är intresserade av att knoppa av lokalt erbjuds stöd och råd, samt
att viktig information till brukare inom de olika verksamheterna ska presenteras på flera av de vanligaste invandrarspråken, när så är motiverat, samt
att ytterligare utveckla det trygghetsskapande och förebyggande arbetet, samt vara med och stödja föräldravandringar, volontärer m fl frivilliga insatser, samt
att tillsammans med bostadsbolag, SL m fl undersöka möjligheterna att med en gemensam finansiering införa ”Medborgarvärdar”, samt
att informera stadsdelens föräldrar om möjligheterna till trefamiljssystem, vårdnadsbidrag och valfriheten mellan kommunal och privat barnomsorg, samt
att öka andelen tvåspråkig personal där då behövs inom förskolan, samt
att uppmuntra fler privata barnomsorgsutförare att starta respektive utöka sin verksamhet, detta i enlighet med tidigare fattat beslut, samt
att de privata barnomsorgsutförarna bjuds in i förskolenätverken samt i annat samarbete, samt
att möjligheterna till profilboende inom äldreomsorgen utreds; t ex med husdjur, olika språk eller kulturinriktningar etc, samt
att de äldre som har anhörigvårdare bjuds in tillsammans med sina vårdare bjuds in för att få info om öppna verksamheter, föreningsliv mm, samt
att löpande anpassa antalet medarbetare inom försörjningsstöd till den minskande ärendemängden, samt
att snarast återkomma till stadsdelsnämnden med förslag om lokaleffektivisering inom förvaltningen, t ex minskning av förhyrda lokalytor, olika former av flexibla kontor och kontorslandskap, samt hur man på olika, ibland otraditionella sätt, kan samutnyttja förvaltningens olika lokaler för både egna och andras verksamheter, samt
att utreda möjligheterna för en samlokalisering med poliskontoret i Hässelby, samt
att fortsätta vara en samtalspartner med Svenska Bostäder, föreningen Trappan och kulturförvaltningen m fl angående huset Trappans framtid, samt
att tillse att överfulla papperskorgar töms oftare, att klotter på stadsdelens fastigheter saneras inom 24 timmar enligt beslut i kommunfullmäktige, att gång- och cykelvägar skyltas liksom att lämpliga mopedhinder placeras ut på utsatta gångvägar, samt
att inventera miljöbelastningen i den egna verksamheten, se över ”energiläckage”, uppvärmningsmetoder, byta till energisparlampor, samt på alla möjliga sätt energieffektivisera, samt
att upprätta en miljöplan, samt
att ange att upphandlade verksamheter ska uppfylla våra miljökrav, samt
att påbörja arbetet med att utveckla Medborgarremisser, samt informera om möjligheterna till att lämna Medborgarförslag, samt
13. Stadsdelsnämnden uttalar vidare;
Ett år har gått
Vi inom alliansen gick till val på ett program som vi fick väljarnas stöd för. Nu genomför vi programmet, steg för steg. En del är redan avbockat, somligt kommer nästa år och annat tar ännu längre tid.
Förskolepeng införs från 1 juli. Föräldrarna får välja fritt vad som passar just deras familj; förskola, familjedaghem, 3-familjssystem eller vårdnadsbidrag, och man får välja mellan kommunalt eller enskilt som får lika villkor. Vi kommer att bygga upp ett gemensamt kösystem, där man även får all information om verksamheternas kvalitet, inriktning och mål.
Inom Socialtjänsten satsar vi mycket på metodutveckling; stöd för barn och ungdomar, för kvinnor utsatta för våld och för drogberoende. I januari öppnar Vällingbys Jobbtorg som vi kommer att jobba tillsammans med mycket aktivt för att minska bidragsberoendet.
Inom äldreomsorgen har vi under året först gjort en självkritisk genomlysning av hela verksamheten, som sedan låg till grund för den handlingsplan vi nu jobbar efter. Det sker nu många förändringar, både stora och små. Vi ökar antalet fast anställda i personalen, skapar mindre arbetsgrupper med kortare avstånd mellan chef och medarbetare, och jobbar aktivt med frågor kring etik, ledarskap och medarbetarskap. Vi utvecklar och förstärker verksamheten på många områden; t ex kommer vi att erbjuda ”dagkollo” och att alla på vård och omsorgsboenden ska ha rätt till utevistelse.
Vi arbetar med att göra maten både godare och bättre, och vi erbjuder många olika aktiviteter inom både friskvård och kultur. Arbetet med att höja utbildningsnivån hos medarbetarna fortsätter, och vi ser med glädje att vi nu lyckats få upp personalens löner rejält.
Från 1 juli ska man få välja vilket vård eller omsorgsboende man vill bo på, när man har beviljats plats. ”Stadsdelsarresten” försvinner och valfriheten ökar. Nu kommer även de nya riktlinjerna för hemtjänst som t ex innebär att de äldre får större inflytande över vad som ska göras. Alla som fyller 75 år, och som inte redan har hjälp, erbjuds ett hembesök för att få information om hjälp och stöd som finns.
Om man känner sig otrygg ska man få ha ett Trygghetslarm och när man bedömer rätt till servicehus ska åldern tas med.
Vi satsar mycket på att göra Hässelby-Vällingby tryggare. Tillsammans med bostadsbolagen, polisen och många frivilliga krafter försöker vi nu bryta den negativa utvecklingen. Vi genomför trygghetsvandringar och har även en 24-timmarsgaranti för klottersanering på stadens egna fastigheter. I mars återkommer förvaltningen med ett tydligt handlingsprogram.
För att utveckla dialogen med medborgarna har vi nu infört Medborgarcafé inför varje stadsdelsnämndmöte och kvartalsvisa Medborgarmöten i angelägna frågor. Närmast inför vi Medborgarremiss, som tillsammans med Medborgarförslagen vi redan har blir en inbjudande demokratisk fyrklöver.
Vi driver på för att få en ordentlig plan över utvecklingen av hela vår stadsdel. Där ska vi ta ett samlat helhetsgrepp över kommunikation, trafik och annan infrastruktur, bostadsbyggande, service och rekreation. Vi har en stor befolkningsökning och det är viktigt att vi planerar så att alla trivs och stadsdelen fungerar. Gärna fler bostäder, men hand i hand med utbyggd infrastruktur och service.
Den ekonomiska kräftgången försöker vi nu att bryta. Man kan inte år efter år ha våldsamma budgetunderskott utan att analysera vad som är problemen. Vår stadsdel har fått fler utmaningar på senare år; vi har fått många boende som behöver mer vård, omsorg och service än tidigare. Då kan ibland resursfördelningssystemen släpa efter – men de kommer i kapp så småningom. Det har också skett förändringar i vissa riktlinjer och resursfördelningssystem som vi, liksom alla andra stadsdelar måste anpassa oss till.
Vi ser dock med stor oro på den kostnadsutveckling som stadsdelsnämnden har inom verksamhetsområdet för personer med funktionsnedsättning. Staden har infört ett nytt resursfördelningssystem för de prestationsrelaterade verksamheterna för personer med funktionsnedsättning som börjar gälla 2008. Det nya systemet medför en mycket kraftig neddragning för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Trots alla åtgärder som vidtagits och planeras kommer det bli svårt att klara budgethållningen år 2008.
Det är särskilt angeläget att kommunstyrelsen noga följer kostnader och kostnadsfördelning med det nya resursfördelningssystemet för personer med funktionsnedsättning, samt
att kommunstyrelsen är beredd att vidta åtgärder om det nya systemet inte upprätthåller stadens krav på ett rättvisande och accepterat resursfördelningssystem.
Men främst handlar det om att på ett mycket effektivt och medvetet sätt hushålla med de resurser vi har, vilket kräver en politisk vilja, hårt arbete, strategiskt tänk och beslutsamhet. Här har hela förvaltningen påbörjat ett föredömligt arbete, där man samtidigt metodutvecklar verksamheten till fromma för både kvalitet och ekonomi. Bara för att saker kostar mindre behöver det inte innebära att de är sämre. Ibland tom tvärtom – god kvalitet och budget -hållning brukar hänga ihop.
Det handlar om att se över rutiner, metoder och arbetssätt, mäta, följa upp, utvärdera och förändra. Liksom att ifrågasätta och se med nya ögon, och hela tiden fokusera på uppdraget och kärnverksamheten. Vi har bara på detta år sätt mycket som kan göras annorlunda, effektiviseringar som kan göras och kvalitet som kan höjas. Vi anpassar oss också till de riktlinjer som gäller för hela Stockholms Stad. Medborgarna i vår stadsdel ska ha samma rätt till vård och omsorg, service och bistånd – varken mer eller mindre.
Vi inom Alliansen ser vi fram mot att arbeta för att göra Hässelby-Vällingby till en ännu bättre stadsdel.
· Hässelby-Vällingby ska vara en attraktiv, trygg och växande stadsdel för boende, företagande och besök.
· Kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras genom att förvaltningen utvecklar och förfinar sina metoder för utvärdering och uppföljning för de verksamheter som finansieras över stadsdelsförvaltningens budget.
· Stadsdelens verksamheter skall vara kostnadseffektiva så att tillgängliga resurser maximalt kommer de enskilda medborgarna till godo.
Slutligen vill vi tacka stadsdelsförvaltningen för det fina och professionella arbete som utförs.
Reservation
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
”Förslag till beslut
för Hässelby-Vällingby.
stimulansbidrag för insatser avseende hemlösa.
Stadsdelsnämnden anför följande
Det har nu gått ett år sedan valet - och nu börjar konsekvenserna av den borgerliga politiken nå medborgarna.
I stadshuset har den borgerliga majoriteten konsekvent prioriterat skattesänkningar framför välfärd vilket gör att Hässelby-Vällingby stadsdel får en budget för nästa år som i stort sätt bara innebär nedskärningar.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ska nu klara sina åtaganden inom förskola, äldreomsorg, stöd och service till funktionshindrade, individ- och familjeomsorg inklusive socialpsykiatriska verksamheter, flyktingmottagande, ekonomiskt bistånd, stadsmiljö, kultur- och föreningsverksamhet administration och mycket annat inom den nu märkbart minskade budgeten som stadsdelen fått.
Vi socialdemokrater är särskilt oroade över att de största besparingarna nu görs på de grupper som redan har det sämst ställt. Det gäller inte minst de neddragningar som föreslås inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning, där kvaliteten nu sänks på stadsdelens gruppboenden och inom socialpsykiatrin, med avveckling av aktivitetshuset Lovisa.
Vare sig äldreomsorgen eller förskolan får inte heller någon kompensation för 2008 års löneökningar. Det innebär att de kommunalanställda som äntligen har fått ett löneavtal som ger dem högre löner får bekosta sina löneökningar själva med neddragningar i den egna verksamheten.
Stora besparingar föreslås också göras i stadsdelens förvaltning, vilket får konsekvenser i stadsdelarna för sämre service.
Ett exempel är skuldrådgivningen där den föreslagna verksamhetsplanen innebär längre väntetider och ökad risk för familjer med barn att mista sin lägenhet.
Enligt förvaltningens prognos kommer verksamheten under 2007 ha kostnader som överstiger budgeten med närmare 30 miljoner kronor.
Om inte förskolans överskott funnits skulle underskottsumman ha ökat till närmare 40 miljoner kronor.
Den tilldelade budgeten förutsätter alltså en kraftig neddragning av verksamheterna för att kunna nå en budget i balans vid årsskiftet 2008/2009. Risken är stor att 2008 slutar med en budget som inte är i balans
Förvaltningen använder återkommande i sitt förslag uttrycket, anpassa till budgetförutsättningarna och budgetförutsättningarna gör att etc
De kalkyler som budgeten bygger på förutsätter att stadsdelens kostnader för försörjningsstöd ska minska dramatiskt – med 90 hushåll i månaden. Förvaltningen skriver själv i ”risk- och väsentlighetsanalys” att det är en mycket ”allvarlig risk” att löftet om att de individer som har långvarigt socialbidragsberoende inte ska minska som budgeten förutsätter.
Risken är med andra ord stor för att de besparingar som nu föreslås inte kommer att räcka.
De olika enheterna i stadsdelen arbetar just nu med att lägga sin budget för 2008 och nämnden har alltså ännu inget tydligt konsekvensmaterial som underlag för sitt beslut.
Vi har inget emot att man kritiskt se över om resurserna används optimalt för medborgarnas bästa men när vi tar del av förvaltningens förslag som bygger på högermajoritetens budget så handlar 2008 om en nedrustning av välfärden särskilt inom känsliga verksamheter som omsorg om äldre, socialpsykiatrin, handikappomsorgen och barn som far illa.
Vi vill med det snaraste ha redovisat hur många tills vidareanställda och timanställda som dragits in på de olika enheterna.
Verksamhetsplanen är det viktigaste styrdokumentet för stadsdelen. Förslaget utgör underlag för stadsdelens beslut om målen för verksamheterna och för verksamheternas budget.
Verksamhetsplanen har detta år ett förändrat upplägg . Vi menar att förslaget brister i tydlighet. Konsekvenserna av stadsdelsnämndens ekonomi redovisas inte på ett för nämnden och för medborgarna tydligt sätt.
Förvaltningens förslag innebär dock att kraftiga nedskärningar i verksamheter kommer att genomföras.
I vissa verksamheter är det tveksamt enligt vår mening om lagarna ska kunna följas Konsekvenserna för de enskilda personerna som har rätt till stöd och insatser måste beskrivas och beaktas.
Förvaltningen anger i sitt förslag vilka funktioner/tjänster som kommer att dras in blandat med stora svep i verksamheterna
Det socialdemokratiska alternativet
Socialdemokraterna reserverade sig tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet i kommunfullmäktige mot den borgerliga budgeten för 2008 som innebär nedskärningar och avvecklingar i stora mått för stadens verksamheter. Vi anser det viktigare att utveckla välfärden istället för att sänka skatten.
Socialdemokraterna säger nej till utförsäljning av allmännyttans lägenheter och den upphandling och konkurrensutsättning som i första hand befrämjar företagandet framför kvalitet och trygghet för den enskilde.
I vår socialdemokratiska budget säger vi i detta läge nej till skattesänkningar och återgår till den skattenivå vi hade 2006 dvs 18.08.
Socialdemokraterna avsätter över 800 miljoner kr mer för välfärdsverksamheter som tex. skola 350 miljoner mer, äldreomsorg, 161 miljoner och mer på förskola, arbetsmarknads- och miljösatsningar
I bokslutet för 2006 avsatte vi 1 miljard för mandatperioden i en miljöfond.
och för ytterstadssatsningen avsattes 1 miljard.
Kommunövergripande satsningar på jobb, ökad sysselsättning och ökad kvalitet avsattes 130 miljoner mer än i den borgerliga majoritetens budget.
Kommunala vuxenutbildningen och SFI 35 miljoner mer.
För personal, låglönesatsning och heltidsanställningar ytterligare 91 miljoner .
Stadsdelarna får 457 miljoner ökade resurser.
För Hässelby-Vällingby innebär det en ökning med ca 42 miljoner ytterliggare.
Vår budget i staden innebär att Hässelby-Vällingby får medel för:
Förskolan
Fortsatt utbyggnad är en förutsättning för att hålla barngruppernas storlek nere
Antalet pedagoger måste öka och insatser för att rekrytera män behövs.
Stadsdelen ligger i yttre ytterstaden och särskilda insatser behövs för att det ska bli attraktivt att arbeta här. En rekryteringsplan bör tas fram tillsammans med personalorganisationerna. Pedagogiska måltider borde införas.
Vi höjer grundschablonen med en dryg 1 % tilläggsschablonen (socioekonomiskt tillägg) ökar med 2 % vi återinför avgiftsfri månad i staden
satsning kompetensutveckling för personalen med särskild kompetenssatsning för förskola lägre åldersgrupper
Vi säger bestämt nej till ökat antal barn i förskolegrupperna och/eller minskad personaltäthet.
Barn och unga
Barn och unga i vår stadsdel ska ha tillgång till en bred fritidsverksamhet med hög kvalitet. Delaktighet och inflytande ska prägla arbetsformen. Vi ser gärna och vill satsa på att Fryshuset ges förutsättningar att etablera sig i stadsdelen. Den pedagogig och metodik som används i Fryshusets verksamheter är ett behövligt komplement till övriga skol- och fritidsverksamheter som finns i stadsdelen. Vi anser att större andel av anslaget för barn och unga ska tillföras ungdomarna Av ca 42 miljoner finns endast 18 miljoner kvar för stadsdelens fritidverksamhet. Vi är en stadsdel men stor andel barn och unga och drogproblematiken och brottsligheten ökar tyvärr varför det är hög tid att ta fram en åtgärdsplan där skolan medverkar.
Fritidsverksamheten vid skolorna tex Trollboda, Backlura och Vinsta Gård är enligt förvaltningen inget ansvar som stadsdelen har sedan skolan centraliserades för 6 månader sedan. Detta betyder, anser vi, att majoriteten inte kommer att utveckla samarbetet mellan skolan och fritiden vilket är ytterst olyckligt
Vi säger nej till den centralisering av skolan som högerpartierna genomfört.
Ansvaret ska ligga nära barn och föräldrar
Kultur- och föreningsverksamhet
Alla barn och unga i stadsdelen ska få uppleva och själva utöva olika former av kultur.
Verksamheterna på Trappan i Vällingby med föreningslivet som bas ska tillgänglighetsanpassas och rustas upp. Staden och stadsdelen ska gemensamt ta ansvar för att Trappan fylls med verksamhet för alla åldrar.
Konsumentvägledning ska finnas tillgänglig och rikta sig till alla invånare i stadsdelen.
Ungdomar ska ges hög prioritet i denna information. Mångfalden i språk och etnisk bakgrund ska även beaktas i arbetet. Vällingby kultur- och medborgarhusförening har nu inkommit med en ansökan om medel för 2008 vilken nämnden med det snaraste måste ta ställning till.
Vi säger ja till den ansökan om bidrag som Trappan lämnat in till stadsdelsnämnden.
Äldreomsorg
Uppsökande arbete ska genomföras med särskild inriktning mot äldre som inte har insatser från hemtjänsten.
Ingen verksamhet i Hässelby-Vällingby ska konkurrensutsättas. Den kommunala verksamheten ska erbjuda verksamheter med olika profileringar.
Vår budget för staden innebär vidare att Hässelby-Vällingby får medel för:
Två timmars hemtjänst efter eget val för alla som fyllt 75 år, förenklad biståndsbedömning
Träffpunkter för äldre i samarbete med äldreföreningar
Kontinuerlig kompetens- och metodutveckling för personalen
Stöd och kompetensutveckling för anhörigvårdare
Trygghetslarm för alla som vill ha
Utveckling av kosten och måltiderna
Äldre ska få välja sitt boende och servicehusen ska ingå i kundvalet
Vi säger nej till den förmodade stora nedskärningen av äldrepersonal på utförarenheterna och begär att få en redovisning av enheternas planer.
Stöd och service till människor med funktionsnedsättning
Servicen ska utvecklas så att självständigheten ökar och att delaktigheten säkras.
Den enskildes behov, önskan och val ska ligga till grund för beslut om insats.
Behovet av arbete och sysselsättning ska uppmärksammas. Samverkan med lokala näringslivet ska öka så att praktik- och sysselsättningsplatser kan tas fram.
Det handikappolitiska program som finns i Stockholm idag ska brytas ned i lokala planer Dessa planer ska tas fram tillsammans med lokala handikapprådet.
Individ- och familjeomsorg
Förebyggande och tidiga insatserna måste prioriteras. Barn till missbrukande och psykiskt sjuka föräldrar ska få delta i stödgrupper.
Samarbetet mellan socialtjänsten förskola/skola ska utvecklas till en självklarhet för att ge barnen det stöd de är i behov av.
Stadsdelen måste med det snaraste teckna en överenskommelse enligt BUS med landstinget. Antalet inkomna anmälningar/ansökningar av unga har ökat markant.
Vi vill ha redovisning per månad hur många anmälningar och ansökningar inom barn- och unga som hanteras av individ- och familj.
Socialpsykiatrin
I stället för att markant dra ned på anslagen till socialpsykiatrin vill vi satsa på arbete sysselsättning och träffpunkter. Vi säger bestämt nej till nedläggning av verksamheten vid Lovisa och ger förvaltningen i uppdrag att ta fram förslag på vilket sätt lokalerna kan användas på ett bättre sätt.
Det är idag en väl fungerande plats som nu har funnit sin form och många yngre söker sig dit. Valfrihet när det gäller den dagliga verksamheten och där man kan träffa likasinnade ska gälla även för de som är sköra i samhället.
Även Backstage har funnit sig tillrätta på Lovisa. Även för dessa ungdomar finns det en lång historia med många upprörande turer innan de hittade Lovisa som sin fritidsgård
Uppsökande insatser och planer för olika typer av boenden måste tas fram.
Förvaltningen föreslår att de som idag har sin sysselsättning på Lovisa ska placeras ut på tex Kompassen och Arbetscentrum. Vår uppfattning är alltså att istället för nedläggning så behövs utökning i stadsdelen.
Vi säger nej till nedläggning av Lovisa och anser att lokalerna ska finnas kvar för personer med psykiska funktionsnedsättningar och att fritidsgården Backstage får behålla sin lokal
Miljön och stadsmiljön
Hässelby-Vällingby ska vara en ren, trygg och snygg stadsdel. Gröna rekreationsområden såsom Grimstareservatet, Kyrkhamn/Riddersvik ska bevaras och vara tillgängliga för människor både inom och utom stadsdelen. Vid förtätningsbebyggelse är det särskilt viktigt att även små grönytor sparas och att stadsplaneringen arbetar med det sk barnperspektivet i fokus.
Vi efterlyser ett offensivt miljöarbete både inom verksamheterna och utåt allmänheten.
För Agenda-21 arbetet ska finnas en samordnare. Arbetet med miljön ska präglas av ekonomisk och socialt tänkande och även riktas mot den klimat- och miljöpåverkan som trafiken utgör.
Infrastrukturen ska särskilt studeras och uppmärksammas vid nybyggnation.
Vi anser att det ska finnas en Agenda 21 samordnare och säger nej till neddragningen.
Stadsdelens lokala brottsförebyggande råd har till uppgift att utveckla och samordna resurserna från polis, skola, socialtjänst. Detta trygghetsarbete ska ha särskild inriktning på barn och ungdomar.
Stadsdelen har en relativt ny tjänst som säkerhetssamordnare vilken föreslås indragen i budget 2008.
Vi anser att tjänsten/funktionen säkerhetssamordnare ska finnas kvar i vår stadsdel.”
Ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande enligt följande:
Stadsdelsnämnden beslutar:
att avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2008att återremittera budget och verksamhetsplan till förvaltningen för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige som grundatt stadsdelen genom ekonomiskt bidrag säkerställer att Medborgarhuset Trappan kan leva kvar och dessutom utveckla verksamheten.att stadsdelen satsar på Ungdomsverksamheten, framför allt ungdomskulturen genom ökat stöd och uppmuntran till exempelvis dans, musikproduktion och konstnärligt skapande.att stadsdelen upplåter fler offentliga utrymmen för konstnärliga verksamheter såsom fotografi, videokonst eller graffiti att stadsdelen verkar för ett ökat medborgarinflytande i stadsdelens alla verksamheteratt stadsdelen föreslår sig själv som och arbetar för att bli en test-stadsdel inom Stockholms kommun för en fördjupad och decentraliserad demokrati, med direktvald stadsdelsnämnd, större möjligheter att påverka vår egen ekonomi och direktbeslutande medborgarråd och folkomröstningar.att arbeta för att ytterligare minska barngruppernas storlekatt förhindra att barnfamiljer vräks
att erbjuda verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling åt alla arbetssökande med försörjningsstöd
att inte införa krav på motprestation som huvudregel för att få försörjningsstöd
att alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.
att förvaltningen ska undersöka intresset och möjligheten till att införa 3-3-modellen inom hela eller delar av äldreomsorgenatt med förenklad biståndsbedömning erbjuda fyra timmars hemtjänst per månad för äldre över 75 år att stadsdelen ska erbjuda så kallade fixartjänster för äldre över 67 år utan gräns för antal timmaratt stadsdelen ska ha 2 tjänster som Agenda 21-samordnareatt stadsdelen ska ha 3 tjänster som konsumentvägledareatt inrätta en tjänst som energirådgivare, att arbeta mot förvaltningens egna verksamheter och mot företag och hushåll
att stadsdelen ska inrätta en tjänst som miljösamordnare
att stadsdelen ska kunna stoltsera med en radikal miljöpolicy att leda förvaltningens verksamhet in i framtidenatt verka för att naturreservatet Grimsta bevaras i all sin prakt och räddas undan exempelvis motorvägsexploateringatt Lövsta-Kyrkhamnsområdet ska bevaras och omvandlas till naturreservatatt vara restriktiv när det gäller att bebygga grönområden, men att arbeta aktivt för att kunna utnyttja redan exploaterad mark mer effektivt. att stadsdelen ska utveckla sitt arbete med bilpooler så att förvaltningens bilbehov i största möjliga mån täcks via bilpooleratt arbeta för bättre kollektivtrafik i stadsdelen, exempelvis bättre tvärförbindelser nattetid från pendeltågets Bålstalinje och spårvagnstrafik norrut via både Vällingby och Hässelby.att stadsdelen har som ambition att kollektivtrafiken som sitt ska vara alla invånares första, bästa och billigaste alternativ vid trafik in till, ut från och inom stadsdelen. att stadsdelen gör sina egna transporter koldioxidneutrala
att arbeta fram en upphandlingspolicy med särskilt fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav på upphandlingar och effektiv uppföljning av upphandlade tjänster
att minst 30 procent av de livsmedel som serveras i stadsdelens verksamheter ska vara ekologiskt odlade, KRAV-märkta, rättvisemärkte eller ha motsvarande certifiering.att vid konkurrensutsättning av verksamheter som nu drivs i kommunal regi ska egen regi-anbud läggasatt vid upphandlingar ska Stockholms stads klausuler mot diskriminering tillämpasatt säkerställa att ingen diskrimineras, t ex genom anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker i diskriminering och jämställdhet
därutöver anföra följande
Alternativet…I miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns 450 miljoner kronor mer till stadsdelarna än vad som fanns i den borgerliga majoritetens förslag. Detta skulle för 2008 betyda mer än 39 miljoner extra för Hässelby-Vällingby. I en grön budget hade Hässelby-Vällingby haft mer pengar till förbättringar inom alla verksamheter. DecentraliseringMiljöpartiet motsätter sig de centraliseringar av exempelvis grundskolan som borgerligheten genomfört.
Vi tror på en decentralisering av kommunens verksamheter och en större satsning på att politiken ska närma sig medborgarna.
I våra visioner om småskalighet och medborgarinflytande står vi i uppenbar opposition mot samtliga övriga partier. Vi har alltid stött stadsdelsreformen, men inte tyckt den gått tillräckligt långt. Ansvar måste åtföljas av makt. Ett ansvar utan inflytande att göra något åt sin situation innebär att man omöjligen kan ta sitt ansvar fullt ut. Men ansvar måste också åtföljas av ansvarsutkrävande från medborgarnas sida. Idag finns inga sätt att utkräva ansvar av en stadsdelspolitiker annat än via partiernas interna valprocesser. Det är inte acceptabelt. Stadsdelsnämnderna av idag är mer en mur som ökar avståndet mellan medborgarna och de egentliga makthavarna i stadshuset, än den brygga stadsdelsnämnderna borde vara – en brygga som för makten ner närmare medborgarna.
Stadsdelsreformen var bra, men den gick inte tillräckligt långt. Stadsdelarna måste bli direktvalda, få ett bredare kompetensområde och större möjligheter att påverka finanser och ekonomisk fördelning. Vidare bör stadsdelen driva sin verksamhet i så tät kontakt med medborgarna som möjligt, genom rådslag och folkomröstningar kan en aktiv medborgardemokrati tillåtas växa fram. Hässelby-Vällingby bör arbeta för att bli försökskaniner i det här avseendet, med förhoppning om ett direktvalt Hässelby-Vällingby 2010.
Kultur- och Ungdomsverksamhet
Hässelby-Vällingby har en stor andel ungdomar i stadsdelen. Vi har fler i åldersgrupperna kring tonåren än snittet i kommunen i stort. Vi måste bli bättre på att ta tillvara våra ungdomar. Där ligger inte bara en oerhörd resurs för entrepenörsskap, företagande och arbete utan också kulturellt för en mer positiv bild av Hässelby-Vällingby. Driftiga ungdomar ska stöttas och premieras, inte motarbetas och smutskastas.
Tyvärr har politiker lika ofta fokus på att gömma undan eller rentav smutskasta ungas kreativa glöd. När stadsdelsnämnden för ett par år sedan fick se en förhandsvisning av en film om Hässelby, blev bestörtningen stor när det visade sig att stadsdelens tjänstemän låtit ungdomarna utsmycka scenen på Hässelby torg med egna målningar. Om det var den höga medelåldern inom nämnden eller allmänna gråkonservativa ideologiska grundvärderingar som gjorde sig påminda får man väl låta vara osagt, men ändå var det talande.
Denna form av ungdomars kreativitet är något som inte ska stödjas och kanske rentav gömmas undan.
Ändå gjorde tjänstemännen förstås helt rätt och det är precis så vi ska arbeta: Lyfta fram våra främsta graffitimålare och ge dem både väggar och mer traditionella utställningslokaler att visa upp sin konst på och i.
Vi ska ta våra spännande up and coming musikartister och ge dem fler möjligheter att visa upp sig för stadsdelens invånare samt fler lokaler att spela in musik i.
Men vi ska också, lika självklart, stödja traditionella konstyttringar, vare sig det är poesi eller prosa, surrealistiska oljemålningar eller videokonst. Stadsdelen ska vara lyhörd för ungdomars intressen och behov. Och stadsdelens politiker ska applådera, inte attackera, tjänstemännen när de går våra unga medborgare till mötes. Ju mindre byråkrati som behöver involveras desto bättre!
Trappan i Vällingby är en mycket viktig samlingspunkt och en möjlighet för förvaltningen, föreningslivet och mer lösa grupperingar att träffas och ha sin verksamhet. Vi vill att Trappan ska få leva kvar och dessutom ha möjlighet att utveckla sin verksamhet.
Trappan själva har äskat 600000 för 2008 samt en diskussion om hyresersättning. Det tycker miljöpartiet är rimligt, som ett första steg. På längre sikt bör Trappan ses som en av våra största tillgångar.
Helhetsansvar
I enlighet med vår vision om ett decentraliserat Stockholm tycket vi det är viktigt att stadsdelsnämnden redan nu visar ett intresse och tar ett ansvar även för sådant som ligger utanför den formella kompetensen. Infrastruktur, bostadsbyggande och våra naturområden är typexempel på ämnen som borde ligga nämnden varmt om hjärtat. För oss vars bultande hjärtan är gröna är det viktigt att vi vågar ta strid mot exploatering och mot centrala nämnders hänsynslösa utnyttjande av våra grönområden. Vi kan inte acceptera att man våldför sig på Grimsta med Förbifart Stockholm, även om den grävs ned. En motorväg som dyker upp ur marken där brofästet ska vara är inte en rimlig företeelse i ett naturreservat.
På samma sätt är de orimligt att inte agera mot de planer som finns på att bebygga Kyrkhamnsområdet. Området som också sträcker sig upp över kommungränsen till Järfälla utgör ett viktigt och väl sammanhållet naturområde vars värde inte kan underskattas. Ur ett långsiktigt perspektiv kan man också konstatera att bebyggelse kommer leda till mer bebyggelse (förtätning) vilket i sig kräver bättre kommunikationer, med utbyggnad av Lövstavägen som ett brev på posten.
En bebyggelse av Lövsta-Kyrkhamn hotar alltså inte bara Kyrkhamnsområdet i sig, även närliggande områden som Riddersvik. Miljöpartiet anser att det här inte bara är oansvarigt, utan också onödigt. Det går utmärkt att fortsätta utbyggnaden av Stockholm på redan exploaterad mark, i samma utsträckning.
Bebyggelse på grönområden eller naturmark är alltså inte grundat i ett faktiskt behov, utan endast på att man är fast i ett kortsiktigt tänkande där en grön fläck på kartan ses som ett hot, snarare än som ett värde.
Agenda 21
Helhetsansvaret innebär också att vi ska fortsätta på förra mandatperiodens inslagna väg med Agenda 21-samordnare. Agenda 21 syftar till en hållbar utveckling miljömässigt, socialt och ekonomiskt. Att totalt ha två Agenda 21-samordnare skulle ge Hässelby-Vällingby möjlighet att nå ut till alla medborgare för att underlätta, uppmuntra och inspirera till långsiktigt hållbart agerande. Men samordnarna kan också på ett positivt sätt återkoppla till förvaltningens eget arbete och där lägga de nödvändiga förslagen för att förbättra förvaltningens eget agenda 21-tänk.
Konsumentrådgivning
I en långsiktigt hållbar ekonomi ligger makten hos konsumenterna. Detta kräver dock att konsumenterna har nödvändig information. Även en dumbom vet att marknadsekonomin är dysfunktionell i samma ögonblick individen inte har information nog att fatta rationella beslut. Miljöpartiet har på det stora hela många förslag för att förbättra detta, exempelvis märkning av livsmedel. På det lokala planet är det dock viktigt att stadsdelen ger den hjälp och det stöd som medborgarna behöver i sin eventuella konsumtionsångest. En konsumentrådgivare har möjlighet att ge råd och stöd och på det sättet stödja upp hela vår marknadsekonomi. Med tre stycken, bör vi nå behovet för vår stadsdel. Miljöpartiet tar ansvar för en långsiktigt hållbar kapitalism!
Energieffektivisering
Energifrågan är också det en viktig kugge i ett framtida hållbart samhälle. Här är naturligtvis förnyelsebar energi den stora nödvändiga framtidssatsningen och Miljöpartiet har på riksplanet också lagt fram en strategi för att på tolv år avveckla kärnkraften utan ökad klimatpåverkan. I förslaget var energieffektivisering en del, och det är ju något som man kan genomföra ändå. Spara pengar är det lyckligtvis ingen kärnkraftsförespråkarna som motsätter sig. Därför hittar vi också energieffektivisering av förvaltningens lokaler som en del i förvaltningens förslag till verksamhetsplan för 2008. Men samhället består inte bara av offentliga lokaler, och för framtidens skull behöver också näringslivet och gemene man effektivisera sin energikonsumtion. Därför vill vi införa en energirådgivare som kan arbeta med att hjälpa förvaltningen, men också näringslivet och privatpersoner, att effektivisera sin energiförbrukning. Det skadar ju inte att vi då också hjälper individen att spara lite pengar.
En vinst som kanske uppväger de pålagor av exempelvis höjd a-kassa som den borgerliga regeringen lagt på folket.
För de pengar som näringslivet sparar kanske man också kan nyanställa de som kan antas få sparken i den kommande borgerliga recessionen.
Biltrafik och kollektivtrafik
Stockholmsregionen har ett relativt väl utbyggt nät av spårtrafik. Tyvärr märks det inte av särskilt mycket i Hässelby-Vällingby. Trots att de fyra sista tunnelbanestationerna ligger i vår stadsdel är en mycket stor del av medborgarna beroende av bussar för att ta sig till lämplig spårbunden trafik (antingen till tunnelbanan eller till pendeltågen i Järfälla). Inte bara gör bytet att alternativet kollektivtrafik står sig sämre tidsmässigt gentemot bilen. Bussar innebär också att kollektivtrafikresenärerna får stå ut med bilismens problem då framkomligheten är lika låg för bussarna som för bilarna. En dragning av spårvagnstrafik genom stadsdelen skulle öka kollektivtrafikens dragningskraft gentemot bilen. Noterbart är att samtidigt som fler väljer att åka kollektivt blir framkomligheten bättre för de kvarvarande bilisterna.
En satsning på kollektivtrafik innebär alltså också förbättringar för bilisterna. Alla vinner på miljöpartiets politik.
Nattrafiken är ett eget kapitel, där bristen på tvärförbindelser mellan Hässelby-Vällingby och exempelvis pendeltågslinjerna är frapperande. Här finns dessutom en stor möjlighet för förändring då enkla lösningar finns till hands. Nuvarande nattbussen 198, som av någon outgrundlig anledning stannar i Backlura, skulle kunna gå bara en liten bit till norrut, för kontakt antingen med Barkarby Station eller åtminstone annan nattbuss som trafikerar pendeltågslinjen. Ett alternativ är ju att dra om 198:s linje så att den passerar Spånga.
Till sist vill vi återigen peka på det offentligas eget ansvar. I den mån man inom stadsdelens ansvarsområden kör bil i tjänst, så vill Miljöpartiet att de utsläpp som sker därutav kompenseras genom köp av utsläppsrättigheter eller plantering av träd. På så sätt tar vi ett stort steg mot att bli en helt koldioxidneutral stadsdelsförvaltning. Stadsdelens arbete med bilpooler ska också utvecklas så att fler kan använda dem.
Diskriminering
Efter många års arbete har Miljöpartiet lyckats få in en klausul mot diskriminering i stadens upphandlingar. Det är viktigt att arbeta vidare med detta verktyg. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Diskrimineringstester ska användas som ett sätt att kontrollera att stadens löfte och likabehandling efterlevs och anonymiserade jobbansökningar bör används.
Det behövs också kontinuerlig utbildning i diskrimineringsfrågor för stadsdelens anställda och för politiker. Alla anställda ska även utbildas i FN:s barnkonvention.
Offentlig upphandling
Vi tycker det är viktigt att den offentliga upphandlingen i större utsträckning tar miljöhänsyn. Därför vill vi se över policyn för upphandlingar inom stadsdelen. Vi vill också på en gång lägga ett uppdrag att 30 procent av den mat som serveras inom stadsdelens verksamheter ska vara ekologisk, krav-märkt, rättvisemärkt eller med dylik certifiering. Matens betydelse för äldre är onekligen stor, men även för barn spelar maten en viktig roll. Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat spelar stor roll för framtida matvanor och därmed för hälsan.
Barn och barnfamiljer
Barns situation ska också uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras.
Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Det är mycket viktigt att leva upp till socialtjänstlagens krav på individuella bedömningar före avslag. Familjer ska inte behöva riskera att få en hel månads försörjningsstöd indraget därför att man till exempel har varit sjuk någon dag utan att hinna meddela detta i tid. Vi tycker det är viktigt att även fortsatt ha målsättningen med mindre barngrupper.
Samhällets stöd
Stadsdelsnämnden ska utveckla verksamheter för individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för alla arbetssökande som har försörjningsstöd. I verksamheterna ska alla arbetssökande erbjudas vägledning och jobbcoachning samt kompetensutveckling såsom utbildning, arbetsträning med mera. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Personer som av psykiska eller fysiska orsaker inte förmår arbeta eller studera ska få rehabilitering och inte nekas försörjningsstöd. I de fall försörjningstagare utför arbete till exempel i en verksamhet som kommunen anordnar så ska lön för arbete utgå.
Äldrevården
Miljöpartiet tycker att det är viktigt att äldre får en fullgod vård och kan leva ett värdigt liv. För att hjälpa äldre i den stundtals svåra byråkratin vill vi erbjuda en förenklad biståndshandläggning för äldre över 75 år. Vi vill också att stadsdelen ska erbjuda en ”Fixar-Peter” som kan hjälpa till vid behov, utan en gräns på timantalet.
Vidare vill vi i miljöpartiet se en arbetstidförkortning inom äldrevården. Här finns många varianter och möjligheter, men vi väljer att fokusera på 3-3-modellen, där man jobbar tre dagar och sedan är ledig i tre dagar.
Men en arbetstidsförkortning bör bygga på intresse bland de arbetande, och vi vill därför att förvaltningen först ser över frågan.
Beslutsgången
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Tomas Melin (mp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (m+fp+kd):s förslag.
Ärendets fortsatta behandling (tilläggsyrkanden)
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) lade fram tilläggsyrkanden på sex punkter ur (mp:s) förslag och yrkade bifall till dessa.
1. Att stadsdelen verkar för ett ökat medborgarinflytande i stadsdelens alla verksamheter.
2. Att arbeta för att ytterligare minska barngruppernas storlek.
3. Att förhindra att barnfamiljer vräks.
4. Att stadsdelen ska kunna stoltsera med en radikal miljöpolicy att leda förvaltningens verksamhet in i framtiden.
5. Att arbeta för bättre kollektivtrafik i stadsdelen, exempelvis bättre tvärförbindelser nattetid från pendeltågets Bålstalinje och spårvagnstrafik norrut via både Vällingby och Hässelby.
6. Att vid upphandling ska Stockholms stad klausuler mot diskrimineringtillämpas.
Redovisning av tidigare behandling av återremissyrkande
Ledamot Tomas Melin (mp) yrkade på återremittering av förvaltningens förslag till verksamhetsplan för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige som grund.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade avslag på (mp):s återremissyrkande.
Ordförande ställde proposition på yrkandena och fann majoritet för (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Stadsdelsnämnden avslår yrkandet om återremittering.
Ledamot Tomas Melin (mp) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om återremittering.
Särskilt uttalande (röstförklaring)
Ledamot Leif Larsson (v) deltog inte i besluten i detta ärende med hänvisning till partiets eget budgetförslag i kommunfullmäktige men avgav en egen röstförklaring enligt följande:
”I en alldeles för mager budget där åter skatten sänks, vilket mest gynnar den som har höga inkomster och missgynnar svagare grupper. Detta får svåra konsekvenser i vår stadsdel där det finns många människor som inte gynnas av sänkta skatter. Mycket stor oro känner vi för neddragningarna inom socialpsykiatrin och handikappomsorgen men även andra områden kommer att få leva under knapphetens kalla stjärna. Vänsterpartiet underkänner därmed verksamhetsplanen i sin helhet och hänvisar till partiets budgetförslag i kommunfullmäktige”.
Ärendets fortsatta handläggning
Stadsdelsnämnden beslutar att uppdra (delegerar) till förvaltningschefen att i samband med genomförande av eventuell central förhandling enligt medbestämmandelagen (1976:580), besluta i frågor som rör föreliggande ärende. Uppdraget gäller med de begränsningar som anges i 6 kap 34 § kommunallagen (1991:900).
Genomförandebeslut
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 november 2007.
Dnr 312-226A-2007.
Sammanfattning
I kv. Räknetabellen 3 på Gudmundrågatan i Råcksta föreslås en förskola anpassad för ca 90 barn byggas i övre planet på en f.d. tvättcentral. Förskolan inrymmer även en administrativ lokal för två förskoleenheter. Råckstas befolkning kommer enligt Usk:s statistik att öka kraftigt under den kommande tioårsperioden.
För Grimsta-Råcksta-Vällingby stadsdelar kommer antalet 1-5-åringar att öka från 802 till 1 152 st.
________________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att anpassa en lokal till förskoleverksamhet i kv. Räknetabellen 3, till en hyresgrundande kostnad om ca 20 Mkr och en hyreskostnad år 1 om ca 2,26 Mkr.
2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om rätt att genomföra projektet.
3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna avtal om genomförande, under förutsättning av kommunstyrelsens beslut.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 november 2007.
Dnr 530-478-2007.
Big Care AB bedriver en hemtjänstenhet i Hässelby -Vällingby. Enheten har ännu så länge få brukare men avsikten är att utveckla verksamheten.
Förbättringsmöjligheter finns främst inom området rutiner. Rutiner saknas vad gäller personalens kompetensutveckling, introduktion, rapportering av förändrat behov, upptäckt och åtgärd vid undernäring samt Lex Sarah. Beträffande kost saknar personalen utbildning i nutrition och livsmedelshygien. Ett egenkontrollprogram behöver upprättas.
_______________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning och överlämnar den till Stockholms stads äldreförvaltning.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 november 2007.
Dnr 530-479-2007.
Enheten har genomarbetade och tydliga rutin- och introduktionspärmar.
Förbättringsmöjligheter finns inom området kost vad gäller rutin för upptäckt av otillräcklig näringstillförsel, egenkontrollprogram samt registrering hos Miljöförvaltningen. Förbättringsmöjligheter finns också vad gäller personalens språkkunskaper. Enheten ska redovisa en åtgärdsplan utifrån de synpunkter som framkommit i uppföljningen.
___________________
Dnr 530-480-2007.
Förbättringsmöjligheter finns inom området kost vad gäller rutin för upptäckt av otillräcklig näringstillförsel, egenkontrollprogram samt registrering hos Miljöförvaltningen. Förbättringsmöjligheter finns också vad gäller personalens språkkunskaper. Enheten ska redovisa en åtgärdsplan utifrån de synpunkter som framkommit i uppföljningen.
____________________
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 november 2007.
Dnr 530-484-2007.
Förvaltningen har genomfört uppföljning vid Skolörtens servicehus och vård- och omsorgsboende utifrån kommunfullmäktiges beslutade uppföljningsmodell. Såväl servicehuset som gruppboendena bedöms fungera väl utifrån begreppen integritet, gott bemötande och trygghet för de boende. Enheterna har bra, välstrukturerade och tydliga rutinpärmar tillgängliga för all personal. Förbättringar behövs i vissa delar i den sociala dokumentationen.
1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen från uppföljningen vid Skolörtens servicehus och överlämnar denna vidare till stadens äldreförvaltning.
2. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen från uppföljningen vid Skolörtens vård- och omsorgsboende och överlämnar denna vidare till stadens äldreförvaltning.
Dnr 521-482-2007.
Vändpunkten är en daglig verksamhet som ligger på Bräckegatan 2 i Vällingby. Verksamheten riktar sig till personer som fått en hjärnskada i vuxenålder och inte kan återgå till ordinarie arbete.
Flertalet av brukarna besöker verksamheten enbart halva dagar, t.ex. några förmiddagar eller eftermiddagar i veckan. Det har varit svårt att rekrytera nya deltagare under senare år.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att avveckla Vändpunktens dagliga verksamhet från den 1 april 2008.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att Spegeln daglig verksamhet flyttar till Bräckegatan 2.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade avslag på (s+v):s återremissyrkande.
Votering
Votering begärdes och genomfördes enligt följande:
Följande propositionsordning godkändes:
Ja-röst för bifall till (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremitteringsyrkandet.
Nej-röst för bifall till (s+v):s yrkande om återremiss.
Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröstningen avslutad och anmälde att med 7 ja-röster/Birgitta Wahlman (m),
Bo Arkelsten (m), Carina Klevenvall (m), Per Hallberg (m), Elias Granqvist (m), Ingela Gille Rausén (fp), Jonas Vikman (kd), mot
6 nej-röster Berit Kruse (s), Bengt Roxne (s), Eva Oivio (s),
Seyfi Dogan (s), Leif Larsson (v), Tomas Melin (mp), har stadsdelsnämnden beslutat enligt (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremissyrkandet.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s) och ledamot Leif Larsson (v) reserverade sig mot beslutet med hänvisning till eget yrkande om återremittering av ärendet för vidare utredning.
Dnr 510-483-2007.
Ärendet utgår från dagens sammanträde. Förvaltningen återkommer med reviderat ärende.
Dnr 521-481-2007.
Granhults- barn och ungdomsboende har fyra platser. Av dessa har en plats varit tom sedan oktober 2006. Trots olika initiativ har man inte lyckats att hitta brukare i lämpligt ålder för att fylla samtliga fyra platser. Överlag har efterfrågan på platser på barnboende minskat framförallt pga. att fler barn numera kan bo kvar i hemmet med hjälp av andra insatser.
1. Stadsdelsnämnden beslutar i huvudsak i enligt förvaltningens förslag.
2. Stadsdelsnämnden beslutar att avvecklingen ska ske först när samtliga nuvarande boende har fått erbjudan om gruppbostad eller annan lösning.
3. Stadsdelsnämnden beslutar att avvecklingen ska ske i dialog och med informationsutbyte med berörda parter.
4. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att kontinuerligt informera nämnden om det fortsatta arbetet.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin (mp) yrkade på återremittering av ärendet.
Ordförande Birgitta Wahlman m fl (m), ledamot Ingela Gille Rausén (fp) och ledamot Jonas Vikman (kd) yrkade avslag på (s+v+mp):s återremissyrkande.
Ja-röst för bifall till (m+fp+kd):s yrkande om avslag på återremitteringsyrkandet.
Nej-röst för bifall till (s+v+mp):s yrkande om återremiss.
Vice ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Leif Larsson (v) och ledamot Tomas Melin reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande enligt följande:
Stadsdelsnämnden återemitterar ärendet om avveckling av Granhults barn- och ungdomsboende
Vi ger förvaltningen i uppdrag att i samråd med de två boende och deras, anhöriga ta fram ett fullgott alternativ för Granhult.
Onödig oro har skapats genom en inte tillräckligt genomtänkt planering. Innan annat boende är ordnat på ett tillfredställande sätt kan inte nämnden ta beslut om nedläggning och så att säga ställa två ungdomar på gatan.
Boende, anhöriga, personalen och förvaltningen måste därför gemensamt ta fram ett förslag till lösning och sedan återkomma till nämnden med förslag om eventuell avveckling av Granhult.”
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-485-2007.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 18 december 2007.
Dnr 010-486-2007.
Anmäldes stadsrevisionens revisionsrapport ”Kvalitetsarbete inom verksamheten för personer med funktionsnedsättning” från den 19 november 2007.
Dnr 520-490-2007.
Anmäldes socialtjänstförvaltningens skrivelse ”Funktionshinderinspektör, en nyinrättad funktion i Stockholms stad” från den 26 november 2007
Dnr 520-510-2007.
Anmäldes beslut 19 november 2007, beteckning 7012-07-54794 från Länsstyrelsen i Stockholms län – ”Uppföljning av tillsynsbeslut 2007-06-13, anmälningar om barn”
Dnr 510-303-2007.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarn.
Dnr 403-258A-2007
Ärendet utgår då det inte är färdigberett av förvaltningen.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens redovisning finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 december 2007.
Dnr 313-023-2007.
Projektet att verksamhetsanpassa servicehuslägenheter till gruppboende i äldreboendet på Edelundavägen 5 i Hässelby villastad avbryts. Anledningen är att förvaltningen täcker behovet av gruppboendeplatser i och med en omdispone-ring av Råcksta sjukhems avdelning 1. Denna omdisponering ger ett tillskott av 17 boendeplatser för demenshandikappade. I dagsläget förväntas det vid årsskiftet inte finnas någon kö till boende för demenshandikappade, och det kommer inte heller att finnas några icke verkställda beslut inom stadsdelsnämndens ansvarsområde. Genom denna åtgärd behöver stadsdelsnämnden inte investera 15,7 Mkr i en byggentreprenad, vilket ger ett ökat ekonomiskt utrymme att utveckla verksamheten inom äldreomsorgen. Hyreskontraktet för Edelundavägen5 sägs upp, då det saknas behov av de 20 servicehuslägenheterna. Stadsdelsnämnden är betalningsskyldig för förgäveskostnader om ca 2,1 Mkr.
__________________
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning i tjänsteutlåtandet.
2. Stadsdelsnämnden återtar ansökan om stimulansmedel med 1,8 Mkr för projektet och 0,6 Mkr för tomgångshyror.
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om avveckling av 20 servicehuslägenheter på Edelundavägen 5.
4. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att i tertialrapport 1 år 2008 ansöka om ersättning för tomgångshyror för lägenheterna på Edelundavägen 5.
ÖVRIGA FRÅGOR
Anmälan av skrivelse
Centrumvärdar
Anmälan av skrivelse 18 december 2007 från Leif Larsson (v)
Dnr 010-529-2007
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Avtackning
Ledamot Jonas Vikman (kd) och ersättare Ingriel Th Larsson (m) avtackades med en vacker blomma för sitt goda arbete i nämnden och önskades lycka till med andra uppdrag som väntar.
Ordförande Birgitta Wahlman informerade att Fredrik Wallén återvänder till
nämnden som efterträdare för (kd).