Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-09-25
Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.Mellan kl 18:30 - 19.00 Om Tertialrapport 2/2012 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd
Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 2 oktober 2012.
· Äldreomsorgschefen Ingrid Friberg presenterade sig och hälsades välkommen.
· Chefen för socialtjänstavdelningen, Ingrid Brännström informerade om feriearbeten sommaren 2012 i Stockholm stad och mer ingående för Hässelby-Vällingby. 610 ungdomar har fått arbete fördelade på 77 olika arbetsplatser. Arbetet har pågått i perioder om tre veckor och varit jämt fördelade över sommarmånaderna.
· Förvaltningschefen Ulla Thorslund informerade att återkoppling pågår vad gäller Rambölls rapport.
· Nälstabadet. Oro att frågan inte är klar om byggnation.
· Elever från årskurs 5 i Smedshagsskolan, lämnade brev till stadsdelsnämnden med olika förslag.
· Diskussion om Lövsta-Kyrkhamnsområdet. Oro vad som ska hända.
· Framfördes önskemål om bullerplank längs del av Lövstavägen.
· Grimstagatan - Smutsigt och oroligt. Farthinder ligger lösa.
· Medborgare oroliga för eventuell hyreshöjning för Vinsta gård.
· Grimstareservatet – mycket skräpigt i området med rester efter tältning mm.
· Lambarö – synpunkter på förbindelse med fastlandet.
· Maltesholmsbadet – hög musik många kvällar hela sommaren. Mycket störande för boende i närheten.
Anmälan av Medborgarförslag
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 september 2012.
Dnr 1.2.4-388-2012.
Sammanfattning
Medborgarförslaget handlar om att öka integrationen samt respekten mellan invånarna i stadsdelarna Hässelby Gård, Hässelby Strand samt Hässelby Villastad.
I åtgärdsförslaget beskrivs ett grönområde som omfattas av Fyrklöversbackarna, ”Hundängen” samt Melonparken centralt beläget mellan dessa stadsdelar och som i förslaget utpekas som en barriär eller transportsträcka mellan stadsdelarna. Idén består av att kombinera de ekologiska och sociala värdena för att konfrontera segregationen i området. I konceptet ingår bl.a. uppförande av två glasbyggnader tänkta att inrymma bibliotek och café. Därutöver föreslås yta för fotbollsplan, odlingsytor och kolonilotter. Åtgärderna syftar också till att vara generationsöverbryggande. Stadens projekt ”Ytterstadsutvecklingen” omfattar från 2012 även Hässelby-Vällingby. Syftet är att stadsdelsområdet ska utvecklas mot ökad ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet genom samordnade satsningar inom målområdena boende, stadsmiljö, trygghet, skola, och företagande.
Stadsdelsnämnden överlämnar medborgarförslaget till Stadsledningskontorets pågående arbete med Ytterstadsutvecklingen.
Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 17 september 2012.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Särskilt uttalande
Vice ordförande Leif Larsson (V) ställer sig bakom rådets uttalande i §5b, ärende 10.
Anmäldes protokoll från rådet för funktionshinderfrågor, sammanträde
den 17 september 2012.
Anmäldes protokoll från Näringslivsrådets sammanträde den 30 augusti 2012.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 20 september 2012.
Dnr 1.2.1-465-2012.
Sammanfattning Tertialrapport 2 är nämndens andra uppföljningsrapport till kommunstyrelsen avseende nämndens verksamhetsmässiga och ekonomiska utveckling med prognos över helåret. Tertialrapporterna upprättas i rapportverktyget ILS-webb.
BESLUT
1. Stadsdelsnämnden överlämnar tertialrapport 2-2012 till Kommunstyrelsen.
2. Stadsdelsnämnden anmäler till Kommunstyrelsen ökad omslutning med24,8 mnkr.
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 1,5 mnkr för skötsel ochunderhåll av Kyrkhamn samt för fortsatt upprustning av Grimsta naturreservat.
4. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 900 tkr för snabbnätverksaccess inom förskolan.
5. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om budgetjustering med 1,0 mnkr avseende insatser för hemlösa (Vistet).
6. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 9,3 mnkr för kompensa-tion av tomgångshyror m.m. på Koppargårdens vård- och omsorgsboende.
7. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om 0,4 mnkr för ombudge-tering av stimulansbidrag för utbyggnad av förskolor.
8. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen att överenskommelsenavseende intraprenaddriften av Skolörtens vård- och omsorgsboende upphöratt gälla från och med 1 november 2012, och att resultatenheten därmedupplöses.
Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
”Det är mycket tillfredställande att rapporten lyfter fram behovet av resurstillskott på viktiga områden som skötseln av Grimsta och Kyrkhamn, utbyggnaden av och nätverksaccessen till förskolorna, satsning på Vistet och kompensation för tomhyror.
Vi ser också att satsningar behövs för att öka tryggheten i stadsdelen och att få fler behöriga förskollärare till förskolan. Det är särskilt glädjande att konstatera att så många ungdomar fått feriearbeten; med stor sannolikhet en av förklaringarna till den relativt lugna sommaren.
Vi vill understryka att det finns många och svåra frågeställningar som återstår att lösa; Äldreomsorgen, Individ- och familjeomsorgen, Omsorgen om funktionsnedsatta m.m.
Skolörten har nu beslutats få vara kvar som Servicehus och ska också få en ordentlig renovering. Det är viktigt att se till att utveckla denna verksamhet. Viktigt att det finns olika nyanser av boenden.
Alliansen prioriterar öppna mötesplatser för äldre. Det är viktigt med förebyggande verksamhet som är anpassade efter de äldres behov och önskemål. I stadsdelen har vi Friskvårdscentrum och Växthuset att vara mycket stolta över. Dessa förebyggande verksamheter främjar fysisk, psykisk hälsa och livskvalitet. Verksamheterna gör också att kostnader för vård och omsorg naturligtvis minskar. Alliansen värnar dessa verksamheter.
Det är viktigt att de delar av underskottet som eventuellt beror på felaktig prognostiserad tilldelning av medel från centralt håll inte leder till obefogade besparingsåtgärder.
Vi förväntar oss att förvaltningen gör allt för att försöka vända den ekonomiska utvecklingen. Vi vill samtidigt poängtera vikten av att ha en bra kommunal service och att ge stöd till de som har rätt till det. I de fall där det finns en målkonflikt ska medborgarens behov särskilt beaktas.
Underskottet inom försörjningsstöd ska inte påverka hanteringen av den övriga budgeten.
Kulturlivet är ett prioriterat område för nämnden. I utvecklingen av detta samt friluftslivet ser vi det som viktigt att Kyrkhamn snarast får ett beslut som Naturvårdsområde.
För att få utrymme för fler bostäder i attraktivt område samt för att samla tyngre industri på ett gemensamt område, är en flytt av Värmeverket till Lövsta viktig för stadsdelens utveckling.
Stadsdelen har få arbetsplatser vilket skapar ett hårt tryck på stadsdelens kommunikationer och ekonomiskt bistånd. Näringslivsrådet har en viktig roll i att diskutera med SBR och stadens för att få igång en framtida utveckling och utökning av Vinsta samt få det ändrat till ett företagsområde istället för ett industriområde.”
Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:
Vänsterpartiet hänvisar till de budgethållningsåtgärder som tagits fram i bilaga 2 och att inga av de föreslagna åtgärderna får genomföras utan att de i sin helhet tas upp för beslut i nämnden.
Dessutom konstaterar Vänsterpartiet återigen att Alliansens budget är underfinansierad ställd mot de ökande behoven inom områden som nämnden enligt lag har att ansvara för. Detta har Vänsterpartiet framhållit redan då budgeten antogs.
Innebörden för invånarna i vår stadsdel blir att vi ser en kontinuerlig försämring av den service, välfärd och kultur som är förutsättningen för en godtagbar livskvalitet. Den allt djupare ituklyvningen av Stockholm blir synlig i blixtbelysning i och med det uppkomna underskottet och de föreslagna åtgärderna. I vår stadsdel är det de arbets- lösa, de sjuka, de äldre med behov av stöd, de funktionsnedsatta, de utsatta/ fattiga barnen, de socialt utslagna som omigen drabbas av Alliansens omfördelningspolitik.
De försämringar som hotar kan för individen och för stadsdelen som helhet få irrepa-rabla konsekvenser.”
Ledamot Seyfi Dogan m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:
”Risk för att välfärden försämras i Hässelby-Vällingby !
Alliansen har haft makten i sex år och deras ekonomiska politik slår hårtmot vår stadsdel. Stadsdelen tilldelas inte de ekonomiska resurser efter de behov som finns. Bland annat så lyckas inte Alliansen att bryta biståndsberoendet, dessutom biter sig arbetslösheten fast i vår stadsdel, fler blir långtidsarbetslösa, fler har hamnat i biståndsberoende under lång tid.
Stadsdelsdirektören informerade redan på stadsdelsnämndsmötet den 17 april i år att den ekonomiska situationen var mycket allvarlig. Enbart under perioden januari - mars blev underskottet 29,7 miljoner. Underskotten har sedan dess nästintill fördubblats och är nu uppe i 61,9 miljoner kronor. Underskotten finns inom individ och familjeomsorgen, ekonomiskt bistånd, äldreomsorgen samt stöd och service till personer med funktionsnedsättning.
Ett annat område som drabbas är parkskötseln som försämras genom begränsning av gräsklippning och slyröjning, viket bland annatresulterat i attträdgrenar skymmer viktiga trafikskyltar som riskerar människors säkerhet och att grönområden som blivit slyområden. Det lokala miljöarbetet har blivit eftersatt.
Enligt Stockholms stads revisorer observerade nämnden redan tidigt förra året att det fanns stora ekonomiska problem och kritiserade nämnden (i sin årsrapport för 2011) för att inte ha agerat tillräckligt aktivt under året för att komma tillrätta med bristerna i budgethållningen. Socialdemokraterna har vid flera tillfällen påtalat sin oro inför nämndens majoritet – Alliansen - över hur budgetläget utvecklat sig. I det längre perspektivet synes tyvärringen ljusning. I underlag för budget 2012-2014 sänker Alliansen ”nettoinvesteringen” per invånare med cirka 1000 kr.
Stockholms stads revisorer kritiserade även stadsdelsnämnden för bristande styrning, uppföljning och kontroll.
Alliansen hade enligt revisorerna under en längre tid under 2011 haft kännedom om bristerna och borde ha agerat tidigare. Problemen kvarstår, budgetunderskottet växer.
Socialdemokraterna ser att Alliansen har uppenbara problem med budgethållning, styrning, uppföljning och kontroll av stadsdelsnämnden vilket riskerar en försämring av välfärden till medborgarna. Vad blir exempelvis konsekvenserna av att fler får trygghetsstöd med utgångspunkt i sina egna lägenheter istället för skyddat boende? Hur skall nämnden kunna ge resurser för att Hässelbygård skall få det efterlängtade biblioteket? Skall Vistet tvingas läggas ner- enverksamhet som hjälper medborgare som är hemlösa och eller som har missbruksproblem att få en drägligare tillvaro? Kan Kompassen komma att läggas ner -en verksamhet som hjälper medborgare som har psykiska problem?
Vi vill med detta särskilda uttalande visa att vi är mycket oroade över utvecklingen inom stadsdelsnämnden och Alliansens sätt att styra denna och understryka att socialdemokraterna kommer att fortsätta att driva en politik för en förbättrad kvalité i välfärden utifrån invånarnas behov, en bättre hushållning av skattebetalarnas pengar och omtanke om lokala miljön.”
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
”En budget i balans hur fås det- anpassa budget till verklighet eller strypa resurserna?
MP har, redan vid nämndmötet i mars, lagt förslag om att förvaltningen skall ta fram konkreta förslag för att kunna avsluta 2012 med en budget i balans, samt vilka konsekvenser detta skulle få för stadsdelen. Alliansen tyckte då inte att detta var viktigt och nu står vi med en situation där att få en budget i balans inte är möjlig.
Vi anser att Alliansen använder en felaktigt lagd budget som ett medel att få förvaltningen motiverad att spara på allt och trots att det finns både lagliga skyldigheter och verkliga behov. Att det skulle vara förvaltningens fel att det är obalans är ju inte rätt då alliansen in krävt åtgärder att få den i balans.
I 3-åringen, som indikerar en lägre budget för stadsdelen än årets trots en ökad befolkning, har alliansen sagt att den prognosen skall man ta med en nypa salt och är inte något som man skall ta så allvarligt på.
Frågan blir då vad skall förvaltningen jobba efter,
Budskapet som alliansens politiker hittills skickat till förvaltningen är bebygg Hässelby-Vällingby så mycket som möjligt och ta i anspråk alla grönområden, de ökande intäkterna stadsdelen genererar förvaltas på centralt håll för att bygga kollektiv på annat håll och ge oss i vår stadsdel en motortrafikled som skall minska biltrafiken centralt. Välfärden i vår stadsdel får finansieras via effektivisering.
Förvaltningens rapport
Tyvärr kan vi se att det befarade underskottet ökar från T1. Vi kan också se att ett projekt startats för att minska kostnaderna, dessa åtgärder är dock ej kvantifierade så en bedömning av vad det kommer att innebära, för att hantera det ekonomiska läget, är svår att göra. Vi till dock kommentera följande, med fokus på de stora underskottsområdena
o En stor del av underskottet beror på kostnader från Koppargården, som stadshuset förhoppningsvis kommer att stå för. Vi förväntar oss nu att förvaltningen får bygga upp en bra verksamhet i lugn och ro. Vi berömmer förvaltningen för att hittat lösningar så att ingen övertalighet kommer att bli aktuellt vilket vi tycker är bra utfört arbete.
o Hemtjänst timmar som beviljas är betydligt högre än budgeterade timmar, trots detta finns det övertalighet bland kommunens hemtjänstorganisationer. Om detta är ett resultat av att äldre inte är nöjda med förvaltningens hemtjänst vill vi se att åtgärder sätts in för att förbättra brukarnas kvalitetsupplevelse och inte bara lägga ner verksamheten.
o Att äldre i vår stadsdel har färre antal olika personer (8) som besöker den som har hemtjänst under 14 dagar än riksgenomsnittet (13) är bra. Hur kan man säkerställa att detta kan fortsätta och ytterligare förbättras? Ju färre olika personer över tröskeln hos de äldre desto bättre.
o Ekonomiskt bistånd - Budget för vem?
o Det genomsnittliga bidraget per hushåll i vår stadsdel ligger under genomsnittet i staden. Om detta beror på en hårdare bidragsbedömning i vår stadsdel än i övriga, kan vi inte acceptera detta, Miljöpartiet vill se förklaringar till detta.
o Antalet hushåll som i budget beräknades skulle ha rätt till försörjningsstöd var otroligt lågt räknat - i verkligen har mellan 10% och 20% högre antal familjer varje månad beviljats försörjningsstöd.
o Vistet kommer att läggas ned om inte stadshuset bidrar med pengar för denna verksamhet. MP kommer att motsätta sig detta då verksamheten har visat på bra resultat och är en viktig ingrediens för stadsdelen och medborgarna som besöker detta.
o Som många gånger tidigare visar enheten för omsorg om funktionsnedsatta ett stort underskott. Förklaringen är att kostnaden för att köpa plats hos privata utförare är mycket högre än den ersättning förvaltningen får från stadshuset. Om så är fallet, år ut och år in, borde andra lösningar tas fram.
o Arbetet med att hitta boendelösningar för hemlösa visar på goda resultat vilket vi med glädje noterar.
o MP är nöjda med förvaltningens många projekt som syftar på förebyggande åtgärder (familjecenter, ungdomsmottagning, vara förälder i Sverige, uppsökarverksamhet) för att nämna några.
o Utmaningen att anställa behöriga förskollärare, består men vi ser att förvaltningen är aktiv med samarbete med högskolor och universitet som förhoppningsvis kommer att ge resultat i framtiden.
o Barnomsorgsgarantin hålls, även om gruppstorlekarna inte alltid är på den nivå som är önskvärd, det är bra och nu måste gruppernas storlek anpassas efter uttalad målsättning varför budget behöver inkludera detta eller vad säger alliansen?
o 610 ungdomar mellan 16-18 år fick sommarjobb genom förvaltningen vilket är mer än förra året vilket är bra. 915 ungdomar erbjöds jobb, 300 tackade nej så varför kunde då inte några av de 280 ungdomarna som också sökte men inte fick erbjudande om sommarjobb bli erbjudna dessa jobb?
o Tack till förvaltningen för alla de arrangemang ni lyckas att ordna - ensamma eller genom föreningar, företag, organisationer, ute i vår stadsdel. Stadsdelen skulle må sämre utan ert trogna arbete.
o Vår stadsdel får minst kronor per kvadratmeter av alla stadsdelar. Även om förändringar planeras fr.o.m. nästa år som innebär mer pengar till vår stadsdel, kommer vi att få minst per kvadratmeter.
Underskott i budgeten skapar oro, men då de orsakas av felaktiga fördelningar av stadens resurser, borde man kunna lösa detta med rättvisa fördelningar. Staden har bra ekonomi har vi fått höra från moderatalliansen - när kan vi i Hässelby-Vällingby få ta del av detta?”
Ersättaryttrande
Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:
”Jag ställer mig bakom nämndens beslut och C, M och FP:s särskilda uttalande.”
Beslutsgången
Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordförande Leif Larsson (V) yrkade att de budgethållningsåtgärder som tagits fram i bilaga 2 inte får genomföras utan att de i sin helhet tas upp för beslut i nämnden.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Paragrafen beslöts omedelbart justerad
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 augusti 2012.
Dnr 6-466-2012.
Stadsdelsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 12 juni 2012 att återremittera ärendet till stadsdelsförvaltningen gällande utredningstider för barnavårdsärenden och att återkomma med en förnyad rapport till stadsdelsnämnden i samband med tertialrapport 2. Under kvartal 2, maj- augusti 2012, har andelen utredningar som avslutas inom 4 månader ökat och uppgår till totalt 87% för barn- och ungdomsenheten som helhet.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens rapport.
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 325-1033/2012.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 augusti 2012.
Dnr 1.5.1 -414-2012.
Den 1 juli 2011 infördes nya bestämmelser om Lex Sarah i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lex Sarah har utvidgats till att gälla hela socialtjänsten och verksamhet enligt LSS. En arbetsgrupp med repre-sentanter från socialförvaltningen, äldreförvaltningen och stadens juridiska avdelning har utarbetat ett förslag till gemensamma riktlinjer för staden angående Lex Sarah. Förvaltningen ställer sig bakom förslaget och anser att riktlinjerna är bra men önskar förtydliganden och ytterligare exempel under några punkter.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.
”Miljöpartiets representanter i SDN för Hässelby-Vällingby ställer sig bakom den reservation som Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet gör i remissen. Innebörden är att anonyma anmälningar bör tillåtas och att källan till den anonyma anmälan icke får eftersökas. Detta är nödvändigt med tanke på den ökade privatise-ringen som sker i samhället och den uppenbara risk för repressalier som finns. Miljöpartiet anser att kvalitetsarbete som på detta sätt direkt berör gamla och resurs-svaga personer ska bedömas utifrån en högre prioritering än en organisations integritet.
Det bör nämnas att det finns möjlighet att lämna in anonyma rapporter eftersom Lex Sarah ansvarig i varje organisation är skyldig att fullfölja en sådan rapportering.
Miljöpartiet har till stadsdelsnämnden Hässelby-Vällingby lagt förslag om att förvalt-ningen en gång årligen skall till nämnden redovisa de anmälningar som pga Lex Sarah och Lex Maria görs under verksamhetsåret. Givetvis skall den sekretess som gäller i dessa ärenden respekteras. Rapportering ger politiker/ allmänheten en god bild över kvalitetssituationen i stadsdelen. En årlig rapportering över samtliga anmälningarna borde ingå i riktlinjerna för Lex Sarah.
Definitionen av missförhållande bör utgå från mera objektiva grunder än god kvalitet, pga de olika intressenterna som finns kan en kvalitet som definieras som god skilja sig från vad som är god beroende på vem som är utföraren. Därför bör det i de generella riktlinjerna finnas krav på att god kvalitet definieras skriftligen i förväg mellan beställaren och utföraren så att definitionen av god är klar mellan parterna.
Övriga punkter som förvaltningen i Hässelby-Vällingby tar upp ställer sig Miljöpartiet representanter i stadsdelsnämnden Hässelby-Vällingby bakom.
Det är berömligt att hela socialtjänsten ansvar inklusive SIS och LSS ligger under
Lex Sarah. Miljöpartiet i Hässelby-Vällingby ställer sig i övrigt bakom förslaget.”
Ledamot Seyfi Dogan m fl (S) och vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:
”Vi ställer oss bakom reservationen från (S), (V) och (MP) i socialnämndens protokoll från den 12 juni 2012, §23”.
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 327-991/2012.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 5 september 2012.
Dnr 1.5.1-399-2012.
Kommunförbundet Stockholms län (KSL) önskar synpunkter från kommunerna i Stockholms län gällande förslag till inriktning och omfattning av kommunalisering av hemsjukvården 2015. Övergripande målsättning är att individen ska erhålla en god, trygg och patientsäker vård och att resurser används effektivt. Förvaltningen stödjer förslaget om förändring av huvudmannaskapet men anser att det är viktigt att ansvarsområden, samverkansformer och ekonomi förtydligas och är väl avgränsade innan kommunalisering/förändring av hemsjukvården genomförs. Först därefter går det att uttala sig om de framtagna målen kan utlovas.
”Vänsterparitet ställer sig bakom (V):s reservation i Äldrenämndens protokoll från den 18 september 2012 rörande hemsjukvård 2015”.
Remiss från trafiknämnden, dnr T2011-701-02920.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 augusti 2012.
Dnr 1.5.1-419-2012.
Trafik- och renhållningsnämnden har utarbetat ett förslag till ny avfallsplan för Stockholm för perioden 2013-2016. Syftet är att ha en strategi för stadens och andra aktörers arbete med avfallshanteringen. Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till förslaget som känns ambitiöst och genomarbetat. Förvaltningen anser att det är viktigt att den fastighetsnära insamlingen ökar och att det sker en utveckling av olika insamlingssystem. System som underlättar källsortering för fastighetsinnehavare måste utvecklas, också när det gäller hushållens grovavfall. Genom differentierad renhållningsavgift kan också insamling av matavfall öka generellt genom att sänka avgiften för den avfallslämnare som sorterar ut sitt matavfall.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Trafiknämnden.
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Seyfi Dogan m fl (S) ställer sig bakom enligt följande:
”MP och S ställer sig i stort bakom förvaltningens förslag till beslut.
Den enda punkt vi inte håller med förvaltning om och är hur ansvaret för insamling och återvinning av avfall med producentansvar, ska hanteras. Vi anser att det även fortsättningsvis ska organiseras av producenterna och inte belasta kommunen. Huvudorsaken till detta är baserat på avfalls hierarkins ide om att det bästa sättet att minska avfall är att förebygga avfall. Avfall ska också vara förberedda för återanvän-dning det ansvaret kan endast producenterna ta.
Producenterna är bäst på att utveckla produkterna och därför är det bäst att de tar hand om avfallsproblemet. Om deras produkter inte är så bra att de på ett naturligt sätt förebygger avfall eller enkelt kan återanvändas ska inte kommunerna behöva ta hand om deras problem. Det ska kosta att använda ändliga resurser eftersom de tillhör oss alla.”
”Vänsterparitet ställer sig bakom (V):s reservation i Trafik- och renhållningsnämndens protokoll från den 14 juni 2012, §18.
Remiss från kommunstyrelsen, dnr 327-1127/2012.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 3 september 2012.
Dnr 1.5.1-445-2012.
Äldreförvaltningen har tagit fram ett förslag till värdighetsgarantier med det huvudsakliga syftet att ge äldre personer en förstärkt makt att kunna påverka omsorgen utifrån personliga önskemål. Värdighetsgarantierna ska även förtydliga och konkretisera hur staden tillämpar värdegrunden för äldreomsorgen. Förvaltningen ställer sig bakom förslaget om värdighetsgarantierna men efterfrågar klargörande på flera punkter.
”Införande av värdighetsgarantier för äldreomsorgen i Stockholms stad.
Vi instämmer med MP:s, S:s och V:s kloka särskilda utlåtanden i Äldrenämndens protokoll. Det är bra att man inför värdighetsgarantier inom äldreomsorgen för att satsa på att de äldre därigenom ska få förstärkt makt, självbestämmande, trygghet och meningsfullhet.
Det är beklagligt att brister ifråga om resurser påverkar vårt mänskliga beteende.
Om tillräckligt med ekonomiska och personella resurser funnes skulle detta uppbringa ett värdigt, vänligt och korrekt bemötande inom äldreomsorgen. Osäkert är också om önskat resultat kommer att uppnås. Risken med att åtgärda är att kostnaderna stiger och att tid försvinner pga överorganisering och administration. Hur säkerställs att värdighetsgarantierna uppnås och om så ej görs var finns resurserna till åtgärder för att uppnå målen? Kosmetika finns i form av ord, såsom värdighet, garantier och ambassadörer men realiteten kräver ekonomiska resurser, var finns de?
Omsorgsdagbok ska stå för något slags trygghet. För att en omsorgsdagbok ska kännas trygg bör den äldre få skriva in hur hen vill ha vården och omsorgen innan det blir för sent att förmedla sin önskan om detta.
”Vi instämmer i (S):s särskilda uttalande i Äldrenämndens protokoll från den 12 juni 2012, §9”.
”Vänsterparitet instämmer i (V):s särskilda uttalande i Äldrenämndens protokoll från den 12 juni 2012, §9”.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 25 september 2012.
Dnr 1.1-480-2012.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarn.
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar.
Dnr 1.6-481-2012.
Dnr 1.1-508-2012.
1. Stadsdelsnämnden uppdrar till Serviceförvaltningens förvaltningschef att enligt
6 kap 33 § kommunallagen besluta i frågor om
- anstånd på hyra i (1) månad, enligt av Servicenämnden beslutat gränssnitt, vid förfrågan från brukare
- anstånd på första månadshyran vid dubbla boendekostnader i högst (2) månader, enligt av Servicenämnden beslutat gränssnitt, vid förfrågan från brukare
- avtal med brukare om avbetalningsplan (vid utebliven hyresinbetalning) enligt av Servicenämnden beslutat gränssnitt, om högst tre (3) månader
- återbetalning av hyra upp till ett belopp motsvarande två (2) månadshyror vid avflyttning eller dödsfall enligt underlag från av förvaltningen utsedd behörig person.
2. Stadsdelsnämnden överlåter enligt 6 kap 37 § kommunallagen åt
Serviceförvaltningens förvaltningschef att i sin tur uppdra åt namngivna
personer inom serviceförvaltningens verksamhetsområde ekonomi.
Serviceförvaltningens förvaltningschef ska säkerställa att namngivna personer
har den kompetens som krävs för uppdraget.
3. Beslutet gäller från och med den 1 oktober 2012 och tills vidare.
Anmälan av skrivelser
Anmäldes skrivelse den 25 september 2012 från vice ordförande Leif Larsson (V).
Dnr 3-523-2012.
Dnr 8-524-2012.
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.