Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-03-27

Sammanträde 2008-03-27

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

Tema: Konsument City
Konsumentvägledarna Else Langhans och Maria Wiezell informerar om v Läs mer...erksamheten.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Svar på medborgarförslag och skrivelser

3 Låt medborgarrepresentanter medverka i den fortsatta planeringen av Odenplan - svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

DNR: 099-51/2008, 099-52/2008

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) har, liksom ledamoten Yildiz Kafkas (mp), inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden om att låta medborgarna medverka i den fortsatta planeringen av Odenplan.

Förvaltningen har haft kontakt med både exploateringskontoret och stadsbyggnadskontoret. Vad gäller Citybanan och station Odenplan är detaljplanen i det allra närmaste färdig. Planerna för vad som i övrigt kommer att göras i form av eventuell ny- och/eller ombyggnation i området kring Odenplan är än så länge på idéstadiet men både från exploateringskontorets och stadsbyggnadskontorets sida är man positiv till att senare ordna någon form av öppet möte för att diskutera olika idéer och förslag. En annan möjlighet är att via webben anordna någon form av "mötesplats" för information och dialog med allmänheten om framtidens Odenplan.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

4 En möjlighet för alla föräldrar att boka förskoleplats - svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s)

DNR: 400-53/2008

I en skrivelse till stadsdelsnämnden från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) föreslås att nämnden begär att få delta i arbetet med att utveckla kommande Internetbaserade bokningssystem för kommunal och enskild förskoleplats och att Norrmalm bör få fungera som försöksområde för ett sådant system.

Norrmalms stadsdelsförvaltning är på olika sätt aktiv i arbetet med att utveckla e-tjänsten, vilket beskrivs i ärendet. Enligt planeringen kommer den nya utökade e-tjänsten att prövas i en testmiljö inför starten, dvs. ingen stadsdel kommer att utgöra försöksområde.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

5 Hur arbetar Norrmalm med att öka andelen miljöbilar - svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

DNR: 300-50/2008

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden med förfrågan om hur Norrmalms stadsdelsförvaltning arbetar med att öka andelen miljöbilar.

Av stadsdelsförvaltningens sex tjänstebilar är för närvarande (år 2008) fem miljöbilar (83%). Den sjätte bilen är en minibuss och klassas fortsättningsvis som ett specialfordon. Staden kommer endast att följa upp personbilar, där målet är att 100 % av stadens tjänstebilar ska vara miljöbilar. Mot denna bakgrund uppfyller förvaltningen stadens mål för miljöbilar.

Enligt statistik från år 2007 var andelen drivmedel som tankades i stadsdelsförvaltningens tjänstebilar totalt 80 % fossilt drivmedel och 20 % förnybart 20 %. De två biogasbilarna tankades med biogas till 80 % respektive 32 % och etanolbilen med 31 % E85 (etanol).

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

Beslutsärenden

6 Avveckling av verksamheten vid Johannes hemtjänst

DNR: 600-16/2008

Förvaltningen föreslår att verksamheten vid Johannes hemtjänst avvecklas. Avvecklingen föranleds av att enhetens chef, inom ramen för den centrala ramavtalsupphandling av hemtjänst, ledsagning och avlösning som ägt rum, tecknat avtal med staden om att driva verksamheten i privat regi.

Omfattningen av, innehållet i och kostnaderna för hemtjänstinsatserna kommer inte att förändras när verksamheten övergår i privat regi. Konsekvenserna för den enskilde brukaren bedöms därför vara små.

Samtliga medarbetare har erbjudits möjlighet att låta sin anställning överföras till den privata verksamheten. Av de sammanlagt 72 anställda har 47 uppgivit att de vill att anställningen överförs medan övriga vill ha kvar sin anställning i staden.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

7 Upphandling av verksamheten personliga ombud inom socialpsykiatrin

DNR: 103-132/2008

Målgruppen för insatser av personligt ombud är personer med psykiska funktionsnedsättningar och med komplexa behov av vård, stöd och service från socialtjänsten, primärvården och/eller den specialiserade psykiatrin samt andra myndigheter. I Stockholms stad finns för närvarande sammanlagt 22 ombud. Verksamheten är organiserad på delvis olika sätt.

Det finns önskemål om att genomföra en för staden samordnad upphandling av personliga ombud. Förvaltningen föreslår att Norrmalms stadsdelsnämnd beslutar att delta i upphandlingen.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

8 Ansökan till Socialstyrelsen om medel för att motverka hemlöshet och utestängningar från bostadsmarknaden

DNR: 504-59/2008

Socialstyrelsen inbjuder landets kommuner till att ansöka om utvecklingsmedel för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden.

Vuxenenheten vid Norrmalms stadsdelsförvaltning vill fortsätta och utveckla arbetet med att via en stärkt vårdkedja öka möjligheten till ett självständigt liv och eget boende för de mest utsatta, hemlösa med tungt missbruk och personer med komplexa vårdbehov. De sökta medlen motsvarar ett års lönekostnad för en heltidsanställning som boendelots och en heltidsanställning som bosamordnare.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035

9 Bidrag till frivilligorganisationer år 2008

DNR: 004-102/2008

Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden för år 2008 avsätter
100 000 kronor för bidrag till frivilligorganisationer, som på lokal nivå bedriver verksamhet riktad till äldre och/eller till personer med funktions-
nedsättningar. Av dessa medel föreslår förvaltningen att 90 000 kronor
avsätts till verksamhetsbidrag och att resterande belopp reserveras för projektbidrag. Förvaltningen föreslår att verksamhetsbidrag beviljas i enlighet med förvaltningens förslag.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

10 Förslag till införande av valfrihetssystem inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-95/2008

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av förslag till valfrihetssystem inom omsorgen om personer med funktionsnedsättningar. Förslaget innebär att personer, som efter biståndsbedömning beviljas stödinsats enligt LSS eller SoL, ska beredas stort inflytande över vem som ska utföra insatsen. Valfrihetssystemet föreslås gälla för bl.a. bostad med särskild service, stödboende, boendestöd och daglig verksamhet.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035

11 Ge Fryshuset långsiktiga förutsättningar för verksamhet - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-109/2008

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av en motion om Fryshuset från Tomas Rudin (s) och Emma Lindkvist (s). I motionen yrkas att kommunfullmäktige beslutar att ge Fryshuset ett avtal om långsiktigt hållbara villkor för dess verksamhet och att Fryshuset ges en egen fast post i stadens budget.

Enligt ett förslag till beslut som ska behandlas av kommunfullmäktige den 17 mars kommer staden att ingå ett avtal som bland annat innebär att Fryshuset behåller sitt nuvarande årliga grundstöd under perioden 2008-2010. Förvaltningen anser att avtalet, tillsammans med ekonomiskt stöd från andra instanser i samhället, ger lämpliga förutsättningar för Fryshuset att planera och bedriva verksamheten.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

12 Ansökan från Attendo Care AB om byte av lokal för Informatörernas dagliga verksamhet - svar på remiss från länsstyrelsen

DNR: 006-101/2008

Attendo Care AB har ansökt om byte av lokal för Informatörernas dagliga verksamhet från Karlbergsvägen 86 A till Sabbatsbergsvägen 19. Den nya lokalen blir betydligt större och mer funktionell. Verksamheten riktar sig till personer med funktionsnedsättning i yrkesverksam ålder.

Stadsdelsförvaltningen tycker att det är positivt att denna typ av verksamhet är etablerad i stadsdelen och har så ändamålsenliga lokaler som möjligt. Stadsdelsförvaltningen har alltså inget att erinra mot byte av lokal.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: utvecklingssekreterare Mikael Josephson, tfn: 508 09 035

13 Yttrande till länsstyrelsen med anledning av anmälan från enskilda angående om diskriminering av ungdomar med Downs syndrom

DNR: 006-119/2008

Länsstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av en skrivelse angående den tidigare verksamheten på Tre Liljor. I skrivelsen uppges bl.a. att en grupp ungdomar med Downs syndrom blivit helt utestängda från sin korttidstillsyn på Tre Liljor till förmån för ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder.

Förvaltningen gjorde för några år sedan en översyn av all kommunal grundskole- och fritidsverksamhet inom stadsdelen, vilket bl.a. resulterade i att den korttidtillsyn dessa särskoleungdomar haft på Tre Liljor flyttades till Matteusskolans övriga särskoleverksamhet i huvudbyggnaden. Förvaltningen kan förstå att ungdomarna längtar tillbaka till den tidigare verksamheten
på Tre Liljor. Det har dock aldrig varit frågan om att på något sätt försämra dessa ungdomars möjlighet till en meningsfull fritid. Ungdomarna har nu möjlighet att delta i en öppen kvällsverksamhet på Tre Liljor och en eftermiddag i veckan även i en öppen fritidsklubbsverksamhet på en av stadsdelens fritidsgårdar.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

14 Utökad serveringstid för restaurang Il Giardino på Herkulesgatan 5 - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-137/2008

Restaurang Il Giardino på Herkulesgatan 5 har ansökt om utökad serveringstid för inomhus- och utomhusservering. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 Fortsatt alkoholserveringstillstånd för restaurang Locanda på Mäster Samuelsgatan 60 - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-100/2008

Restaurang Locanda på Mäster Samuelsgatan 60 har ansökt om fortsatt alkoholserveringstillstånd i samband med ägarskifte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Fortsatt alkoholserveringstillstånd på restaurang Clara på Jacobsgatan 22 - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

DNR: 507-106/2008

Restaurang Clara på Jakobsgatan 22 har ansökt om fortsatt alkoholserveringstillstånd i samband med ägarskifte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningsärenden

17 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

18 Protokoll från Norrmalms handikappråd

19 Ekonomisk månadsuppföljning för februari 2008

DNR:100-146/2008

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. februari 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 11,9 mnkr. Åtgärder för att undvika underskott 2008 kommer att föreslås
nämnden i samband med tertialrapport 1.

Handläggare: controller Christina Nyström, tfn: 508 09 066

20 Beslut fattade enligt delegation

- tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd
- yttrande till Lotteriinspektionen
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

21 Inkomna / upprättade handlingar

22 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

Slutet sammanträde

23 Upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom pedagogiska verksamheter i Stockholms stad

DNR: 103-133/2008

OMEDELBAR JUSTERING

Ärendet sekretessbelagt enligt 6 kap 2 § sekretesslagen

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

25 Nedläggning av faderskapsutredning

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen

28 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (30 kb)

§1 Tema: Konsument City

Konsumentvägledarna Else Langhans och Maria Wiezell informerade om den konsument­verksamhet som numera bedrivs i samverkan mellan stadsdelsnämnderna
i innerstaden och Skärholmens stadsdelsnämnd. Verksamheten bedrivs huvudsakligen
i form av telefonrådgivning. Under första kvartalet 2008 aktualiserades sammanlagt drygt 2000 ärenden, varav cirka 12 % av boende i andra kommuner eller andra stads­delar. Ungefär hälften av alla inkommande ärenden rör boendefrågor av olika slag, i första hand hantverkstjänster. Även frågor kring telefonabonnemang, hushålls­produkter och resor är vanligt förekommande. Falsk marknadsföring och bedrägligt beteende gentemot konsumenterna har blivit allt vanligare och förekommer inte minst i samband med telefonförsäljning och inköp via Internet.

Frågor och synpunkter från allmänheten

En mötesdeltagare tog upp frågan om den fortsatta planeringen av området kring Odenplan och framhöll bland annat att det i media förekommer en del motsägelsefull information om vad som kommer att hända i området.

______________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 2 april 2008.

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 14 februari 2008 justerats den 20 februari.

___________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde två skrivelser från socialdemokraterna, en angående den fördjupade översiktsplanen för Karolinska och Norra Station och en angående barngruppernas storlek i förskolan.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde fyra skrivelser, en angående klimatarbetet i stads­delen, en angående konsumentvägledningsverksamheten, en angående hantering av medborgarförslag och bildandet av ett informationscenter för Norra Stationsområdet och Citybanan och en skrivelse angående återrapportering av frågan om flyttningen
av korttidsboendet på Klockhuset till Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.

____________________________

§4 Låt medborgarrepresentanter medverka i den fortsatta planeringen av Odenplan - svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

Diarienummer 099-51/2008, 099-52/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Skrivelserna besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

  2. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att, i samråd med stadsbyggnads- och exploateringskontoret, ta ställning till i vilken form och när i tiden det kan vara lämpligt att bjuda in allmänheten till information och diskussion om fram­tidens Odenplan.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 februari 2008.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) har, liksom ledamoten Yildiz Kafkas (mp), inkommit med en skrivelse till stadsdels­nämnden om att låta medborgarna med­verka
i den fortsatta planeringen av Odenplan.

Förvaltningen har haft kontakt med både exploaterings­kontoret och stads­byggnads­­kontoret. Vad gäller Citybanan och station Odenplan är detaljplanen i det allra närmaste färdig. Planerna för vad som i övrigt kommer att göras i form av eventuell ny- och/eller ombyggnation i området kring Odenplan är än så länge på idéstadiet men både från exploateringskontorets och stadsbyggnadskontorets sida är man positiv till att senare ordna någon form av öppet möte för att diskutera olika idéer och förslag. En annan möjlighet är att via webben anordna någon form av ”mötesplats” för information och dialog med allmänheten om framtidens Odenplan.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Återremittera ärendet för att förvaltningen ska ges tillfälle att komma med ett konkret förslag till formerna för ett medborgarrådslag/ referensgrupp i Norrmalm.

  2. Därutöver anföra följande:

Vi anser att de två skrivelserna om ökat lokalinflytande i planering borde behandlas separat, eftersom i socialdemokraternas skrivelse uppmanas förvaltningen hänskjuta frågan till stadsbyggnadskontoret och exploaterings­kontoret, medan vi från miljöpartiets sida framfört ett konkret förslag om att stadsdelsförvaltningen spelar en mer aktiv roll genom att komma med ett förslag till nämnden om formerna för ett medborgar­rådslag. Förvaltningen har för sin egen del inte svarat på medborgar­rådslags­frågan i Norrmalms stadsdel.

I tjänsteutlåtandet påpekas att det redan nu finns möjlighet för medborgarna att påverka besluten genom det lagstadgade samrådet enligt PBL (Plan- och bygglagen). Det vi menar med vår skrivelse är att det finns behov av att ytterligare fördjupa den lokala demokratin genom medborgarrådslag som kan ordnas åtminstone innan de stora planerna är långt gångna.

Vi föreslog detta eftersom det existerande samrådskravet i PBL – som vi väl känner till – inte utgör tillräcklig garanti för ett reellt medborgarinflytande. Synpunkterna där tas inte alltid till vara, det visas till exempel i fallet med projektet om Gallerian under Odenplan och i flera andra projekt som mötts med stora protester. Trots flera påpekanden under olika samråds- och informationsmöten har vi t.ex. ännu inte sett en tydlig bild av hur avfalls­infrastrukturen ska se ut i Norra Stationsområdet och hur barnens och de äldres intressen beaktas vid planeringen. Detta faktum visar att det finns behov av att formalisera medborgarinflytandet genom medborgarrådslag.

Det finns ett tillräckligt stort antal starkt engagerade människor i planfrågor inom vår stadsdel. Varför inte göra någonting positivt av all den energi som finns?

Vi tycker att tjänsteutlåtandet innehåller vissa förklaringar som är mot­sägelse­fulla. Å ena sidan, menar man - efter diskussioner med exploaterings­kontoret och stadsbyggnadskontoret - att grunderna för Citybanan och Biblioteket redan är detaljplanerade, trots att tjänstemännens detaljplane­förslag aldrig kan antas som slutgiltigt, innan den politiska församlingen sagt sitt. I annat fall skulle hela existensen av det politiska systemet som värnar om en folklig förankring i samhällspolitiska frågor riskera att falla.

Å andra sidan nämns att exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden avser att eventuellt bjuda in engagerade medborgare till samråd i stadsdelen, och att för den fortsatta planeringen på Odenplan är idéerna inte färdiga vad gäller ny-och/eller ombyggnation i området. Det verkar som man fortfarande diskuterar endast det gamla samrådsförfarandet enligt PBL, men inte vårt förslag om medborgarrådslag och frågan om en formalisering av medborgar­representanternas reella inflytande i planprocessen.

Ett medborgarrådslag/referensgrupp kan inte likställas med samråd eller informationsmöte. Medborgarrådslagsidéer tas in i processen innan tjänste­männen utvecklar planerna alltför långt. Det kan genomföras antingen via webb eller genom att man bildar en grupp med engagerade medborgar­representanter från stadsdelen som långt innan planerna är nästan färdiga kan förmedla vad invånarna vill. För att ordna ett medborgarrådslag i vår stadsdel behöver vi varken fråga exploateringskontoret eller stadsbyggnads­kontoret. Det räcker med att samordna flera inblandade kring vår ambition att öka lokalinflytandet i planprocessen. Detta utgör också den huvudsakliga skillnaden mellan socialdemokraternas och miljöpartiets skrivelser i samma fråga. Dessa borde därför besvaras separat.

Vidare är det välkommet att exploateringskontoret har visat avsikt att, under senvåren, vända sig till medborgarna för synpunkter och även har en idé om att låta ett antal personer utgöra någon form av referensgrupp. Om det ska vara meningsfullt med en referensgrupp bör denna grupp inkluderas vid arbetet i tidigt skede, inte efter att de stora riktlinjerna har dragits. Då exploateringskontoret trots allt inte är helt främmande inför tanken om en referensgrupp är det ännu angelägnare att vi från Norrmalms sida definierar en sådan grupp genom att snarast bilda ett medborgarrådslag/referensgrupp för att vara dem behjälpliga. Idén är varken ny eller omöjlig. Vi har ju redan ett brottsförebyggande råd att ta med oss erfarenheterna ifrån. Ett medborgar­­­rådslag eller en referensgrupp som ingår i planeringen utgör inte heller något hinder för att de vanliga informationsmötena till medborgarna ska fortsätta.

_________________________

§5 En möjlighet för alla föräldrar att boka förskoleplats - svar på skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s)

Diarienummer 400-53/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2008.

I en skrivelse till stadsdelsnämnden från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) föreslås att nämnden begär att få delta i arbetet med att utveckla kommande Internetbaserade bokningssystem för kommunal och enskild förskoleplats och att Norrmalm bör få fungera som försöksområde för ett sådant system.

Norrmalms stadsdelsförvaltning är på olika sätt aktiv i arbetet med att utveckla e-tjänsten, vilket beskrivs i ärendet. Enligt planeringen kommer den nya utökade e-tjänsten att prövas i en testmiljö inför starten, dvs. ingen stadsdel kommer att utgöra försöksområde.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är positivt att förvaltningen deltar i framtagandet av nya e-tjänster. Det framgår tyvärr av svaret att det fortfarande inte kommer att vara möjligt att boka sin förskoleplats. Alla förskolor kommer inte heller att vara anslutna till systemet. Det finns därför utrymme för förbättringar av det system som nu tas i drift.

____________________________

§6 Hur arbetar Norrmalm med att öka andelen miljöbilar – svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (mp)

Diarienummer 300-50/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 februari 2008.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden med förfrågan om hur Norrmalms stadsdelsförvaltning arbetar med att öka andelen miljöbilar.

Av stadsdelsförvaltningens sex tjänstebilar är för närvarande (år 2008) fem miljöbilar (83%). Den sjätte bilen är en minibuss och klassas fortsättningsvis som ett special­fordon. Staden kommer endast att följa upp personbilar, där målet är att 100 % av stadens tjänstebilar ska vara miljöbilar. Mot denna bakgrund uppfyller förvaltningen stadens mål för miljöbilar. Enligt statistik från år 2007 var andelen drivmedel som tankades i stadsdels­förvaltningens tjänstebilar totalt 80 % fossilt drivmedel och 20 % förnybart 20 %. De två biogasbilarna tankades med biogas till 80 % respektive 32 % och etanolbilen med 31 % E85 (etanol).

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

På Vägverkets hemsida kan man läsa följande:

”Kraven i den statliga "Förordningen om miljöbilspremie" säger att miljöbilar måste ha låga utsläpp av koldioxid, vara energieffektiva och ha låga utsläpp av hälsofarliga partiklar. Bränsleförbrukningen måste vara låg vare sig bilen drivs med alternativa bränslen eller fossila: En alternativ­bränsl­ebil (FFV/flexifuelbilar, bifuel och/eller el) ska ha en bränsle­förbrukning per 100 km som motsvarar högst:

- 9,2 liter bensin
- 9,7 kubikmeter gas
- 37 kWh el
En alternativbränslebil ska också i huvudsak tankas med alternativt bränsle och inte fossilt bränsle.

En bil som drivs med fossila bränslen kan kallas miljöbil om utsläppen av koldioxid är lägre än 120 g/km. För att klara det kravet måste bränsleförbrukningen per 100 km vara högst cirka
- 4,5 liter diesel
- 5,0 liter bensin
(Observera att det är koldioxidkravet som styr)

För dieselmotorer finns dessutom ett partikelkrav på max. 5 mg partiklar/ km. I praktiken innebär det att bilar med dieselmotorer måste ha partikel­filter för att klassas som miljöbil”.

För att kunna avgöra om förvaltningens bilar uppfyller de statliga miljö­bilskraven behövs också redovisning av förbrukat bränsle per 100 km. Det säger inte mycket om vi har två bränslesnåla fordon (Toyota Aygo) om man inte också anger hur mycket bränsle de drar. Vi vet inte heller hur mycket bränsle den gamla minibussen förbrukar.

Det är också svårt att förstå varför förvaltningen vill följa upp endast personbilarnas miljöprestanda och inte hela bilflottan.

Vi ser fram emot en mer uttömmande redovisning av förvaltningens arbete med miljöbilar förslagsvis som temakväll.

______________________________

§7 Avveckling av verksamheten vid Johannes hemtjänst

Diarienummer 600-16/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Verksamheten vid Johannes hemtjänst avvecklas fr.o.m. den 1 april 2008.

  2. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att teckna nödvändiga avtal med företaget Johannes Hemtjänst AB.

Ledamöterna Yildiz Kafkas (mp) och Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3
mars 2008.

Förvaltningen föreslår att verksamheten vid Johannes hemtjänst avvecklas. Avveck­lingen föranleds av att enhetens chef, inom ramen för den centrala ramavtals­upphandling av hemtjänst, ledsagning och avlösning som ägt rum, tecknat avtal med staden om att driva verksamheten i privat regi.

Omfattningen av, innehållet i och kostnaderna för hemtjänstinsatserna kommer inte
att förändras när verksamheten övergår i privat regi. Konsekvenserna för den enskilde brukaren bedöms därför vara små.

Samtliga medarbetare har erbjudits möjlighet att låta sin anställning överföras till den privata verksamheten. Av de sammanlagt 72 anställda har 47 uppgivit att de vill att anställningen överförs medan övriga vill ha kvar sin anställning i staden.

Förslag till beslut

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras.

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att ärendet skulle avgöras idag och att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Återremittera ärendet för komplettering med pensionärsrådets synpunkter samt redovisa avtalsvillkoren i sin helhet.

  2. Därutöver anföra följande:

Det är uppseendeväckande att en - enligt förvaltningen själv - välfungerande hemtjänstverksamhet i kommunal regi föreslås avvecklas, därmed privati­seras genom avknoppning. Det är inte korrekt att kalla det avveckling när verksamheten i själva verket säljs ut till en anställd utan extern konkurrens. Vi anser att det är misshushållning med skattebetalarnas pengar, oavsett om den ekonomiska konsekvensen för den enskilde brukaren uppges vara liten. Oförändrat ekonomiskt läge för brukarna är inte alltid lika med att kvalitén bibehålls. Det finns heller ingen garanti att de ekonomiska konsekvenserna inte blir större för den enskilde brukaren.

Det finns inte heller någon detaljerad redovisning av den ekonomiska konsekvensen för kommunen, utom en totalsumma, trots att nämnden hade försäkrats att få en ordentlig redovisning av värderingen av tillgångarna före beslut. Vi anser att verksamheten säljs till underpris, eftersom värderingen omfattar bara de inventarier som köparen själv väljer. Detta är fråga om skattebetalarnas egendom i en hittills fungerande verksamhet som nu blir förlorad mot många anställdas och brukarnas vilja.

Vi ser inte heller någon mening med att ett beslut i stadsdelsnämnden tvingas fram efter att köparen redan centralt skrivit ett avtal med kommunen och enligt detta avtal bestämt att verksamheten ska övertas den 1 april 2008 av den privata köparen. Man kan undra varför nämnden ska ta ett beslut om en utförsäljning, när nämnden inte ens har tillgång till avtalsvillkoren för att kunna avgöra vilka villkor som bör ställas i avtalet och hur brukarnas intresse tas till vara.

Vi anser att hanteringen av detta ärende strider mot all demokratisk uppfattning då många av de anställda, 25 av 72 (nästan 35 %), är mot en avknoppning.

Vid ärendets tidigare behandling i nämnden den 24 januari 2008 hade vi begärt att ingen avknoppning av kommunala verksamheter genomförs innan verksamhetens fortsatta kvalitet långsiktigt kan garanteras. Den oberoende revisorns värdering av inventariernas marknadsvärde ska också redovisas för nämnden. Dessutom uppmärksammade vi förvaltningen på att beslutet kan strida mot lag enligt följande:

”…Dessutom befarar vi att avknoppningen kan strida mot kommunallagens likställighetsprincip (2 kap. 2 § KL) och mot förbudet för kommunen att stödja enskilda näringsidkare (2 kap. 8 § 2 st. KL).

I tjänsteutlåtandet behandlas inte frågan om hur man värderar kommunens egendomar vid avknoppningar. Det är viktigt för att kunna avgöra om kommunen genom avknoppning ger ekonomiskt stöd till privat företag som enligt kommunallagen är otillåtet. Undervärdering av kommunala egendomar som privata företag kommer över gynnar inte heller konkurrensen som den politiska majoriteten vill hävda. Vi efterlyser en grundlig utredning i frågan innan diskussionen om avknoppningar och utförsäljningar fortsätter”.

Vi har fortfarande inte fått en kommentar från förvaltningen angående om denna avknoppning kan strida mot nämnda lag.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå förvaltningens förslag till beslut.

  2. Därutöver anföra följande:

Privatiseringar av kommunal verksamhet sänker kvaliteten av vård och omsorg. Prispress innebär att brukare inte längre får den kvalitet på service som de har rätt till vilket tydligt visat sig i de fall då t.ex.vanvård av gamla har avslöjats.

Arbetsförhållandena för personalen försämras genom arbetsgivaren vinst­intresse. Personalens anställningsförhållanden och anställningstrygghet försvagas. Projektanställningar, timanställningar och deltider ökar och de anställda kan endast överblicka den begränsade entreprenadtiden.

Vi förutsätter också att de som önskar kommunal hemtjänst kan få den tillgodosedd genom kommunens hemtjänst.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:

Beslutet att handla upp verksamheten vid Johannes hemtjänst är fattat av staden centralt och det finns därmed ingen praktisk möjlighet för stadsdelen att behålla den kommunala verksamheten.

En uppskattad kommunal verksamhet överlåts till en privat företagare utan att staden tar betalt för det värde det etablerade namnet Johannes hemtjänst representerar. Samtidigt får stadsdelen kostnader för övertalig personal och tappar egen kompetens och förmåga att bedöma kvalitet, planera utifrån förväntade behov och utveckla nya verksamheter.

Några positiva konsekvenser för brukarna redovisas inte i ärendet. Inte heller nämns på vilket sätt brukarna informerats eller erbjudits möjlighet att välja annan vårdgivare. Den utökade valmöjligheten är ju det värde som ska motivera och bekosta alla förändringar.

I ett läge med stora ekonomiska underskott och utställda löften om bättre kvalitet i äldreomsorgen satsar majoriteten kraft och resurser på att förändra huvudmannaskapet för verksamheterna. Det är hög tid att fokusera på att få ut mesta och bästa omsorg för satsade pengar.

_____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§8 Upphandling av verksamheten personliga ombud inom socialpsykiatrin

Diarienummer 103-132/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden uppdrar till socialtjänstförvaltningen att, för stadsdels­nämndens räkning, organisera och i administrativt hänseende genomföra upphandling av personliga ombud.

  2. Stadsdelsnämnden ger socialtjänstdirektören i uppdrag att på nämndens vägnar teckna ramavtal och under avtalstiden besluta om och göra smärre justeringar.

  3. Stadsdelsnämnden ger socialtjänstförvaltningen i uppdrag att bistå med samordning av uppföljningen av ramavtalet samt att tillsammans med juridiska avdelningen, efter samråd med berörd nämnd, bistå nämnden vid tvister.

  4. Stadsdelsnämnden ger socialtjänstdirektören i uppdrag att besluta om tilldelning av kontrakt efter det att samtliga anbud utvärderats.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 februari 2008.

Målgruppen för insatser av personligt ombud är personer med psykiska funktions­nedsättningar och med komplexa behov av vård, stöd och service från social­tjänsten, primärvården och/eller den specialiserade psykiatrin samt andra myndig­heter. I Stockholms stad finns för närvarande sammanlagt 22 ombud. Verksam­heten är organiserad på delvis olika sätt.

Det finns önskemål om att genomföra en för staden samordnad upphandling av personliga ombud. Förvaltningen föreslår att Norrmalms stadsdelsnämnd beslutar att delta i upp­handlingen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) föreslog att ärendet skulle bordläggas.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om bordläggning och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Bordlägga ärendet. Socialdemokraterna lade i november 2007 fram en skrivelse med begäran om att inkomna synpunkter på konkurrens­utsättningen av den social­psykiatriska verksamheten skulle redovisas
för nämnden. Nämnden beslutade uppdra åt förvaltningen att bereda skrivelsen. Resultatet av beredningen har inte redovisats för nämnden.


Till dagens sammanträde har nya skrivelser från brukarorganisationerna inkommit till nämnden. Ett beslut om upphandling av de aktuella tjänsterna bör avvakta tills dess att nämnden fått ta del av det av oss begärda underlaget.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Inte delta i den samordnade upphandlingen av verksamheten personliga ombud (PO).

  2. Ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att i samverkan med socialtjänst­förvaltningen inleda en dialog med RSMH och IFS om förutsättningar och möjliga former för brukardriven verksamhet med personliga ombud.

  3. Därutöver anföra följande:

Stadens utvärdering av verksamheten personliga ombud (PO) har visat att verksamheten har fungerat ganska väl och är jämnt etablerad över staden. Enligt utvärderingen anser många att dagens organisation av PO kan ifrågasättas och framhåller en central placering eller en brukarorganisation som alternativ utförare. Slutsatsen i utvärderingen är att organisationen av PO bör studeras närmare i anslutning till om verksamheten permanentas.

Brukarorganisationerna RSMH och IFS har skrivit till staden om utveck­lingen av verksamheten PO och anser att brukarstyrning lämpar sig väl eftersom personliga ombud inte kräver biståndsbeslut. RSMH framhåller att verksamheten bör bedrivas fristående från myndigheter enligt de ursprungliga intentionerna. Båda organisationerna framhåller stiftelsen Parasoll som en modell för personliga ombud, där flera lokalföreningar har gått samman och anställt ombud. Däremot är inte enskilda föreningar lämpliga utförare eftersom medlemmarna själva är psykiskt funktions­nedsatta och därför inte alltid kan leda en sådan verksamhet. Vi anser att staden bör ta fasta på sin egen utvärdering och studera möjligheten till en central organisering av de personliga ombuden som alternativ till dagens organisation. För- och nackdelar måste redovisas liksom möjligheter till en regionindelning. Allt talar för att verksamheten behövs och bör permanentas, vilket bör tas med i nästa års budget.

I väntan på resultatet bör staden avbryta upphandlingen och verksamheten fortsätta i kommunal regi. Dessutom bör en dialog omgående inledas med RSMH och IFS för att diskutera förutsättningar för en brukardriven PO-verksamhet. Det är av stor vikt att en sådan utveckling inte forceras fram, eftersom det kräver förankrings- och föreberedelsearbeten.

Om staden upphandlar verksamheten idag finns stora risker för att det blir privata företag som tar hem anbuden och inte brukarnas egna organisa­tioner, vilket vore helt i strid med intentionerna med de personliga ombuden. Kommunala utförare bör dessutom alltid finnas som ett alternativ för de som önskar detta, även inom verksamheten personliga ombud.

_____________________________

§9 Ansökan till Socialstyrelsen om utvecklingsmedel för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden

Diarienummer 504-59/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsförvaltningens ansökan om utvecklingsmedel på 1170 tkr godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 mars 2008.

Socialstyrelsen inbjuder landets kommuner till att ansöka om utvecklingsmedel för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden.

Vuxenenheten vid Norrmalms stadsdelsförvaltning vill fortsätta och utveckla arbetet med att via en stärkt vårdkedja öka möjligheten till ett självständigt liv och eget boende för de mest utsatta, hemlösa med tungt missbruk och personer med komplexa vård­behov. De sökta medlen motsvarar ett års lönekostnad för en heltidsanställning som boendelots och en heltidsanställning som bosamordnare.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§10 Bidrag till frivilligorganisationer år 2008

Diarienummer 004-102/2008

Stadsdelsnämndens beslut

1. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden för år 2008 avsätter 100000 kronor för bidrag tillfrivilligorganisationer, som på lokal nivå bedriver verksamhet riktad till äldre och/eller till personer med funktions­nedsättningar.

2. Verksamhetsbidrag beviljas i enlighet med nedanstående:
- PRO Vasastan 10 000 kronor
- PRO Norrmalm 9 000 kronor
- SPF Gustav Vasa 20000 kronor
- SPF Johannes 5 000 kronor
- Norrmalms kontaktverksamhet - Röda Korset 10 000 kronor
- Röda Korsets anhörigstöd på Norrmalm 15 000 kronor
- Synskadades Riksförbund - Innerstadskretsen 6 000 kronor
- Immanuelskyrkans RPG-förening 5000
- Frivillig Väntjänst 5 000 kronor
- Intresseföreningen för schizofreni/centrala Stockholm 5000 kronor

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 mars 2008.

Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden för år 2008 avsätter 100000 kronor för bidrag till frivilligorganisationer, som på lokal nivå bedriver verksamhet riktad till äldre och/eller till personer med funktionsnedsättningar. Av dessa medel före­slår förvalt­ningen att 90 000 kronor avsätts till verksamhets­bidrag och att reste­rande belopp reserveras för projektbidrag. Förvaltningen föreslår att verksamhets­bidrag beviljas i enlighet med ovanstående.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Återremittera ärendet för att justera bidragsnivåerna allmänt med hänsyn till prisökningar samt se över de föreningar som flera år i rad fått samma summa i bidrag trots ökade kostnader. Pensionärsrådets synpunkter i frågan bör särskilt beaktas.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avsätta 200000 kronor till frivilligorganisationer som bedriver verksamhet riktad till äldre och/eller personer med funktions­nedsättningar.

  2. Uppdra åt förvaltningen att fördela dessa med utgångspunkt från inkomna ansökningar.

  3. Därutöver anföra följande:

I likhet med vad vi yrkade föregående år och mot bakgrund av det viktiga arbete som äldres organisationer bedriver bedömer vi att de frivilliga föreningarna bör få utökade möjligheter att verka på Norrmalm.

_____________________________

§11 Förslag till införande av valfrihetssystem inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-95/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) samt ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 mars 2008.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av förslag till valfrihetssystem inom omsorgen om personer med funktionsned­sättningar. Förslaget innebär att personer, som efter bistånds­bedömning beviljas stödinsats enligt LSS eller SoL, ska beredas stort inflytande över vem som ska utföra insatsen. Valfrihetssystemet föreslås gälla för bl.a. bostad med särskild service, stödboende, boendestöd och daglig verksamhet.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Delvis godkänna förvaltningens utlåtande.

  2. Därutöver anföra följande:

Borgarna forcerar fram ytterligare ett ärende med förespeglingen om att valfriheten ska öka, denna gång i omsorgen om personer med funktions­nedsättning. Stadsledningskontorets ärende ger dock inga svar på de avgörande frågorna som gör det möjligt att ta ställning. Tvärtom, det väcker snarare fler frågor.

Det framlagda förslaget, som i realiteten är ett utredningsuppdrag, utgår ifrån att genom att tillämpa marknadens principer så kommer alla behov
att tillfredställas på bästa möjliga sätt. En stor grupp som omfattas av förslaget, de psykiskt och socialt funktionshindrade, har inte realistiska möjligheter att uppträda som rationella och välinformerade kunder på en marknad. Hela förslaget vilar därför på felaktiga förutsättningar.

Vi vill i nära samverkan med handikapporganisationerna skapa förutsätt­ningar för att alla stockholmare med funktionsnedsättningar ska få rätt att välja boende, daglig verksamhet, sysselsättning och övrigt stöd som de behöver i så stor utsträckning som möjligt. För att nå dit behövs det först och främst byggas fler boenden med särskild service. I det arbetet är det viktigt att staden slutför det planerings- och rapportsystem som vår tidigare majoritet tog initiativ till och som gör att lediga platser kan överblickas såväl av brukaren som av handläggaren.

Det finns stora risker med att forcera fram ärendet utan att göra nödvändiga utredningar och konsekvensbeskrivningar. Socialtjänstförvaltningen påpekar i sitt tjänsteutlåtande att ett ersättningssystem för socialpsykiatrin kräver ett omfattande arbete och inte kan konstrueras på samma sätt som för LSS-insatser. Även fungerande IT-system tar tid att bygga upp.

Reglerna för kösystemet behöver klargöras innan det är möjligt att avgöra om valfriheten kommer att bli reell eller endast kosmetika. Förslaget är mycket oprecist i denna avgörande fråga. Vilket kommer att gå först – behoven eller kötid? Kan behovet av att få bo nära föräldrarna få gå före en person som stått länge i kön som kommer från en annan stadsdel? Vem ska slutligen avgöra vem som får platsen, socialsekreteraren eller utföraren?

Ersättningssystemet måste också presenteras innan det går att veta om ekonomiska förutsättningar för verksamheterna. För att öka konkurrensen och öka möjligheten för de köande att få en plats, kommer det till exempel att utgå en ersättning för tomma platser? Hur kommer ansvaret för kvalitetsuppföljningen att se ut? Hur ska kostnads­ansvaret för transporterna till daglig verksamhet lösas?

De psykiskt och socialt funktionshindrade behöver trygghet och förutsäg­bar­­het i sin vardag, inte ytterliga frågor som skapar oro för framtiden.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå förvaltningens förslag till yttrande angående förslag till införande av valfrihetssystem inom omsorgen om personer med funktions­nedsättning.

  2. Därutöver anföra följande:

Rätten till inflytande över sitt eget liv och stöd från samhället för att kunna leva ett liv som andra ska aldrig blandas ihop med en politisk högeragenda som går ut på att skapa privata monopol inom omsorgen enligt LSS och SoL för personer med funktionsnedsättning. Marknadens mekanismer riskerar att göra mer skada än nytta för individerna. Självfallet ska brukarna ha stort inflytande över de insatser som de har rätt till enligt LSS och SoL men att använda begreppet valfrihet kan leda till missförstånd och besvikelser när det i praktiken inte är möjligt att verkställa ”valfriheten”.

I stadsledningskontorets tjänsteutlåtande framgår att det redan idag finns mångfald inom personlig assistans, stödfamilj och familjehem enligt LSS samt kontaktperson enligt SoL. På de flesta andra områden finns relativt många inriktningar och olika utförare. Däremot finns behov av utveckling av nya insatser och inriktningar precis som på andra områden.

”Valfrihetssystemet” drivs fram av alliansen mot handikapporganisa­tionernas uttryckliga önskan. Krocken i den borgerliga politiken mellan dogmatisk konkurrensutsättning och sköra människors behov blir kanske som tydligast i detta ärende. Majoriteten tycks helt sakna kunskap om vardagen för personer med funktionsnedsättningar.

”Valfrihetssystemet” lägger större fokus på företagens möjligheter att expandera på vård- och omsorgsmarknaden än brukarens rätt att välja kommunala alternativ och slippa oro för byte av utförare efter en upphandling. Den kommunala omsorgen riskerar att raderas ut innan mandatperiodens slut. Vi delar handikapporganisationernas oro för konkurrensupphandling eftersom privat drift inte ger tillräcklig trygghet och kontinuitet. Entreprenadupphandlingar riskerar att verksamheter får nya utförare efter varje avtalsperiod.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Det finns risk att ”valfrihetssystemet för handikappade” leder till att de handikappade i första hand användas som handelsvara. Protokolluppgifter från Norrmalms handikappråds möte från den 27 februari 2008 som vi fick ta del av är oroande. Vi instämmer i deras synpunkter i stort och är övertygade om att det är de själva som vet bäst vad som är bra för dem och vad de uppfattar som valfrihet. Här är några synpunkter från Norrmalms handikappråd som bör tas med i valfrihetssystemet:

· En helhetssyn på människan måste gälla oberoende av om brukaren fyllt 65 år eller inte.

· Det måste finnas regler för att hindra att ”valfrihet” för handikappade blir främst en affärsidé. (hänvisning till rådets protokoll: ”Det uppmärksammades att det har förekommit att vårdgivare tagit sig friheten att försöka ”värva” brukare. Var går gränsen för otillbörlig påverkan och hur skall den enskilde stöttas så att valet blir det bästa?”)

· Viktigt med en god information om de alternativ som kommer att finnas. Information som t.ex. finns på en hemsida måste också finnas i tryckt form eller kunna inhämtas via ett telefonsamtal.

· Rådet vill vara delaktigt i upphandlingsprocessen. En möjlig väg kan vara att genom representant(er) få ta del av underlaget för anbuds­givningen.

· Verksamheternas kvalitet ska kontinuerligt följas upp.

· Det är viktigt att man fastslår formerna för hur valet av utförare skall gå till rent praktiskt och i ärendet föreslås det att riktlinjer skall utarbetas för detta. Handikapprådet anser det mycket viktigt att det inte uppstår godtycke och vill därför framhålla att sådana riktlinjer är mycket angelägna.

____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§12 Ge Fryshuset långsiktiga förutsättningar för verksamhet – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-109/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2008.

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av en motion om Fryshuset från Tomas Rudin (s) och Emma Lindkvist (s). I motionen yrkas att kommunfullmäktige beslutar att ge Fryshuset ett avtal om långsiktigt hållbara villkor för dess verksamhet och att Fryshuset ges en egen fast post i stadens budget.

Enligt ett förslag till beslut som ska behandlas av kommunfullmäktige den 17mars kommer staden att ingå ett avtal som bland annat innebär att Fryshuset behåller sitt nuvarande årliga grundstöd under perioden 2008-2010. Förvaltningen anser att avtalet, tillsammans med ekonomiskt stöd från andra instanser i samhället, ger lämpliga förutsättningar för Fryshuset att planera och bedriva verksamheten.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att som svar på remissen anföra följande:

Kommunstyrelsen har till nämnden översänt en motion för yttrande. Långt före det att remisstiden löpt ut har KS sedan lämnat ett färdigt beslutsförslag till kommunfullmäktige. Det visar på ointresse och förakt för stadsdelsnämnden att hantera remissinstitutet på detta sätt och det illustrerar den sittande majoritetens syn på den demokratiska beslutsprocessen.

_____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§13 Ansökan från Attendo Care AB om byte av lokal för Informatörernas dagliga verksamhet - svar på remiss från länsstyrelsen

Diarienummer 006-101/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 februari 2008.

Attendo Care AB har ansökt om byte av lokal för Informatörernas dagliga verksamhet från Karlbergsvägen 86 A till Sabbatsbergsvägen 19. Den nya lokalen blir betydligt större och mer funktionell. Verksamheten riktar sig till personer med funktions­nedsättning i yrkesverksam ålder.

Stadsdelsförvaltningen tycker att det är positivt att denna typ av verksamhet är etablerad i stadsdelen och har så ändamålsenliga lokaler som möjligt. Stadsdelsförvaltningen har alltså inget att erinra mot byte av lokal.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

______________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§14 Yttrande till länsstyrelsen med anledning av skrivelse från enskilda angående diskriminering av ungdomar med Downs syndrom

Diarienummer 006-119/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 mars 2008.

Länsstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av en skrivelse angående den tidigare verksamheten på Tre Liljor. I skrivelsen uppges bl.a. att en grupp ungdomar med Downs syndrom blivit helt utestängda från sin korttidstillsyn på Tre Liljor till förmån för ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder.

Förvaltningen gjorde för några år sedan en översyn av all kommunal grundskole- och fritidsverksamhet inom stadsdelen, vilket bl.a. resulterade i att den korttid­tillsyn dessa särskoleungdomar haft på Tre Liljor flyttades till Matteusskolans övriga särskole-verksamhet i huvudbyggnaden. Förvalt­ningen kan förstå att ungdomarna längtar tillbaka till den tidigare verk­samheten på Tre Liljor. Det har dock aldrig varit frågan
om att på något sätt försämra dessa ungdomars möjlighet till en meningsfull fritid. Ungdomarna har nu möjlighet att delta i en öppen kvällsverksamhet på Tre Liljor och en eftermiddag i veckan även i en öppen fritidsklubbs­verksamhet på en av stadsdelens fritidsgårdar.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Norrmalms stadsdelsnämnd har behandlat ärendet senast den 20 december 2007 som svar till ett medborgarförslag. Miljöpartiet har begärt återremiss på ärendet med anledning av att förvaltningens svar inte var tillfredställande. Vårt återremissyrkande avslogs av nämndens majoritet. Vår syn på ärendets hantering framgår i vårt tidigare yrkande som bifogas nedan och vi har sedan dess inte ändrat vår uppfattning i frågan.

Vi anser att i en övergångsperiod borde dessa ungdomar stanna kvar i sin invanda miljö och nya regler borde tillämpas på de barn som kom efter förändringar och lokalsammanslagningar. Nämnden har ännu inte fått någon information om hur korttidsverksamheten i Matteusskolan med dessa ungdomar fungerar efter omorganisationen för att kunna bedöma, om korttidsverksamheten i Tre Liljor var bättre för barn med Downs syndrom
än i Matteusskolan.

”…Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Återremittera ärendet.

  2. Därutöver anföra följande:

Stadsdelsförvaltningens svar på medborgarförslaget angående verksamheten på Tre Liljor lämnar mycket övrigt att önska och vi har förståelse för att de föräldrar som skrivit medborgarförslaget nu kommer att känna sig besvikna. Kärnan i problemet är uppenbarligen att förvaltningen anser att ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och ungdomar med mental retardation har så pass olika behov att de inte kan ta del av samma verksamhet. Kanske är det så, men förvaltningens svar övertygar inte om det. Vi skulle vilja ha svar på ett antal frågor i detta ärende:

Vilken är den huvudsakliga anledningen till att man valt att ändra inriktningen på Tre Liljor? Om det inte är lämpligt att ha ungdomar med dessa olika diagnoser tillsammans vore det önskvärt att bifoga någon form av expertutlåtande och på så sätt ge nämnden en saklig grund att fatta beslut på. Det är i annat fall lätt att tolka organisationsförändringen på Tre Liljor som enbart gjorda efter ekonomiska överväganden. En annan fråga är hur de fyra ungdomar som nu har korttidstillsyn på Tre Liljor och deras föräldrar ser på situationen, samt hur personalen uppfattat situationen före och efter förändringen.

De ungdomar som nu portats från korttidstillsynen på Tre Liljor kommer i vår att erbjudas fritidsverksamhet i Vanadisstugans fritidsgård. På vad sätt kan denna verksamhet kompensera verksamheten på Tre Liljor? Nu har minst två år förflutit sedan ungdomar med Downs syndrom hänvisats till Matteusskolan. Uppenbarligen är ungdomarna och deras föräldrar inte nöjda med situationen varför förvaltningen bör utreda vilka särskilt anpassade utvecklingsmöjligheter som finns för dem i Matteusskolan, i Vanadisstugans fritidsgård eller någon annanstans.

Eftersom tjänsteutlåtandet inte ger övertygande svar på våra frågor ser vi fram emot en mer utförlig redovisning av läget. Vi skulle också uppskatta att förvaltningen anordnar studiebesök på Tre Liljors korttidsverksamhet och korttidsverksamheten i Matteusskolan”.

_______________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§15 Utökad serveringstid för restaurang Il Giardino på Herkulesgatan 5 - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-137/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 och 03.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2008.

Restaurang Il Giardino på Herkulesgatan 5 har ansökt om utökad serveringstid för inomhus- och utomhusservering. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

______________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§16 Fortsatt alkoholserveringstillstånd för restaurang Locanda på Mäster Samuelsgatan 60 - svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-100/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 och 03.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2008.

Restaurang Locanda på Mäster Samuelsgatan 60 har ansökt om fortsatt alkohol­serverings­tillstånd i samband med ägarskifte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

______________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§17 Fortsatt alkoholserveringstillstånd i restaurang Clara, Jakobsgatan 22 – svar på remiss från socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 507-106/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 och 03.00 inom- och utomhus tillstyrks.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 mars 2008.

Restaurang Clara på Jakobsgatan 22 har ansökt om fortsatt alkoholserveringstillstånd i samband med ägarskifte. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§18 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 25 mars anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

______________________________

§19 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 27 februari 2008 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

______________________________


§20 Ekonomisk månadsprognos för februari 2008

Diarienummer 100-146/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 mars 2008.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. februari 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 11,9 mnkr. Åtgärder för att undvika underskott 2008 kommer att föreslås nämnden i samband med tertial­rapport 1.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Även denna ekonomiska månadsrapport visar att budgetramarna för Norrmalms stadsdelsnämnd är snålt tilltagna. Trots att många angelägna verksamheter, bl.a. miljöarbetet i stadsdelen går på sparlåga brottas förvaltningen med att hålla verksamheten vid liv genom att ta från den ena och ge till den andra, t.ex. tar man från äldreomsorgen för att täcka underskottet inom verksamheten för personer med funktionshinder, socialpsykiatri och missbruk.

Förvaltningen befarar redan nu att de upphandlingar som genomförs leder bl.a. till att de budgeterade kostnaderna för övertalighet inte kommer att täcka de faktiska kostnaderna. Även beställarenheten går med underskott. Det var det vi också i god tid innan avknoppningar/upphandlingar/ utförsäljningar sattes igång varnade för. Det kostar mer än det smakar att överlämna kommunala verksamheter till privata aktörer bara för privatiseringens skull och det är inte till gagn för brukarna/skattebetalarna. Som det ser ut idag förväntar förvaltningen ett totalt underskott på 11.9 mnkr vid årets slut. Tyvärr tror vi att denna siffra blir betydligt större.

___________________________

§21 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Av avdelningschefen Margareta Forsslund tillstyrkta ansökningar om alkohol­serverings­tillstånd anmäldes.

Av avdelningschefen Margareta Forsslund avgivet yttrande till Lotteriinspektionen angående värdeautomatspel anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

_____________________________

§22 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om upphörande av tillstånd för Carema Äldreomsorg AB att bedriva verksamhet vid Frösundagården. Diarienummer 602-138/2008.

  2. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av klagomål från enskild mot Norrmalms stadsdelsnämnd. Diarienummer 602-181/2008.

  3. Brev från länsstyrelsen i Stockholms län angående granskning av den sociala barn- och ungdomsvården under 2006 och 2007. Reg.nr 19850.

  4. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på förskolan Tempeltrappan samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbets­miljöverket. Diarienummer 205-574/2007.

  5. Beslut från Socialstyrelsen med anledning av tillsyn av samverkan vid in- och utskrivning av patienter i sluten vård vid Norrmalms stadsdelsnämnd. Diarienummer 502-99/2008.

  6. Tjänsteutlåtande från exploateringskontoret angående markanvisning för bostäder inom fastigheten Riddarsporren 24 i Vasastaden till Svenska Bostäder AB. Reg.nr 19660.

  7. Information till stadsdelsnämnden om barnsäkerhetsarbetet på Norrmalms förskolor under år 2007.

  8. Skrivelse från Hörselskadades förening i Stockholm angående äldre hörsel­skadades behov. Diarienummer 001-111/2008.

  9. Skrivelse från RSMH Stockholms läns distrikt angående brukarstyrda verksam­heter – upphandling av verksamheter riktade till psykiskt funktionshindrade. Diarienummer 001-153/2008.

  10. Skrivelse från IFS/Centrala Stockholm och Hässelby-Vällingby IFS angående utveckling av personlig ombudsverksamhet inom Stockholms stad. Diarienummer 603-180/2008.

  11. Skrivelse från enskild angående trafikproblem m.m. på Lästmakargatan. Reg.nr 19730.

  12. Stadsdelsförvaltningens svar på medborgarförslag om att bygga om parkleks­huset i Vasaparken till café. Diarienummer 002-55/2008.

  13. Beslut om projektbidrag till föreningen ABF:s Öppna Teater. Diarienummer 004-107/2008.

  14. Protokoll från brottsförebyggande rådets möte den 7 februari 2008.

  15. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 2008-02-05 till
    2008-03-17.

 

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

______________________________

§23 Övriga frågor

· Vice ordföranden Lars Arell (s)anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående barngruppernas storlek inom förskoleverksamheten. Diarienummer 400-227/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående den fördjupade översiktsplanen för Karolinska – Norra Station. Diarienummer 300-226/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse angående klimatarbetet i stadsdelen. Diarienummer 300-229/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse angående hanteringen av medborgarförslag och bildandet av ett informationscenter för Norra Stationsområdet och Citybanan. Diarienummer 099-228/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse angående konsument­väglednings­verksamheten. Diarienummer 099-223/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse angående återrapportering av frågan om flyttning av korttidsboendet i Klockhuset till Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 001-225/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras genom att det svar ordföranden Hanna Broberg (m)
skickat till den person som omnämns i skrivelsen vidarebefordras till samtliga ledamöter och ersättare i stadsdelsnämnden.

_________________________