Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2009-12-17

Sammanträde 2009-12-17

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Inkomna medborgarförslag

Beslutsärenden

4 Verksamhetsplan och budget för år 2010, MBL-upplaga

DNR: 100-745/2009

Enligt regler för ekonomisk förvaltning ska samtliga nämnder upprätta en egen verksamhetsplan för det kommande året med utgångspunkt från den budget kommunfullmäktige fastställt. För att kommunstyrelsen ska kunna utföra sin granskningsplikt utfärdar stadsledningskontoret kompletterande anvisningar. Kommunfullmäktige beslutar vad nämnderna ska göra under året. Nämnderna ska redovisa hur de genom egna mål bidrar till att uppfylla kommunfullmäktiges mål för verksamheten inom tilldelad budget.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Klemets, tfn: 508 09 077, utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

5 Införande av rökfri arbetstid på Norrmalms stadsdelsförvaltning

DNR: 204-740/2009

Stadsdelsnämnden besvarade den 15 oktober i år en remiss från kommun-styrelsen gällande införande av rökfri arbetstid i Stockholms stads verksamheter. Nämnden ställde sig i sitt remissvar positiv till förslaget och framhöll att man avsåg att införa rökfri arbetstid för anställda inom nämndens verksamheter fr.o.m. januari 2010.

Införandet av rökfri arbetstid inom Norrmalms stadsdelsnämnds verksamheter har diskuterats och förankrats på olika sätt inom förvaltningen sedan halvårsskiftet 2009 och förslag till införande har tagits fram i samverkan med de fackliga organisationerna.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

Svar på remisser

6 Förslag till detaljplan för kv. Tågordningen 1, Kungsbron 30 - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 300-767/2009

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande angående ett förslag till ombyggnad av fastigheten Tågordningen 1, Kungsbron 30, som inrymmer Banverkets driftledningscentral. Synpunkter på planförslaget ska senast den 14 januari 2010 ha inkommit till stadsbyggnadskontoret. Planförslaget innebär att byggrätt ges till en påbyggnad om ca 2 500 kvm kontorsyta i tre våningar för att tillgodose behovet av större kontorsyta för driftcentralen inför en utökad tågtrafik efter färdigställandet av Citybanan.

Stadsdelsförvaltningen anser att den nya byggnaden påverkar väsentligt stadsbilden i området, varför stor omsorg bör ägnas åt gestaltningen i det fortsatta arbetet. Byggnadens form, färg och fasad får gärna bryta mot den i dag strama och enhetliga arkitekturen i området.

Det är viktigt att tillgängligheten blir god liksom framkomligheten med breda trottoarer för gående och cykelbana för cyklister.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

Anmälningsärenden

7 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

8 Protokoll från Norrmalms handikappråd

9 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2009

DNR: 100-775/2009

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2009 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott om 0,7 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. Största delen av underskottet finns inom verksamheterna för stöd- och service till personer med funktionsnedsättning och ekonomiskt bistånd. Ett besparingsarbete pågår för att komma tillrätta med underskottet.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Klemets, tfn: 508 09 077

10 Beslut fattade enligt delegation

- yttranden över ansökningar om spel på värdeautomater
- yttranden över ansökningar om alkoholserveringstillstånd
- avslutade tillsynsärenden enligt 20 § tobakslagen

11 Inkomna / upprättade handlingar

12 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

Slutet sammanträde

13 Nedläggning av faderskapsutredning

Handläggare: familjerättssekreterare Eva Allwin, tfn: 508 09 201

14 Inkomna handlingar

- Tillsyn enligt 13 kap 2 § SoL, DNR 006-819/2008
- Avslut i ärende från Patientnämnden, DNR 603-240/2009
- Tillsyn enligt 26 § LSS, DNR 603-608/2009

15 Protokoll från sociala delegationens sammanträden under andra och tredje kvartalet 2009

Protokollen cirkulerar under sammanträdet
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (134 kb)

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

En mötesdeltagare, som inkommit med ett medborgarförslag om att ordna högtalare och musik runt skridskobanan i Vasaparken, redogjorde närmare för sitt förslag.

En mötesdeltagare, som inkommit med ett medborgarförslag om att göra en del av Kammakargatan till gågata, redogjorde närmare för sitt förslag.

___________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes att, jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 22 december 2009.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 november 2009 justerats den 25 november.

____________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende - Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende. Ärendet tas upp som punkt 16 på dagordningen.

Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående nämndens ansvar för centralt upphandlade äldreboenden.

Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde vidare en skrivelse från Socialdemokraterna samt ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) angående samverkan mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och landstinget.

Dagordningen fastställdes.

__________________________

§5 Inkomna medborgarförslag

Diarienummer 002-766/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Ett förslag om att hos trafik- och renhållningsnämnden begära att åter göra en del av Kammakargatan till gågata anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.

____________________________

§6 Verksamhetsplan och budget för 2010

Diarienummer 100-745/2009

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, reviderad 2009-12-03, enligt förslag i verksamhetsplanen.

  2. Stadsdelsnämnden godkänner resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen.

  3. Stadsdelsnämnden godkänner omslutningsförändringar om106,3 mnkr.

  4. Stadsdelsnämnden godkänner Internkontrollplan 2010 enligt förslag i verksamhetsplanen.

  5. Stadsdelsnämnden godkänner System för intern kontroll enligt förslag i verksamhetsplanen.

  6. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt verksamhetsplanen för år 2010 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 december 2009.

Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Godkänna förslaget till resultatenheter och omslutningsförändringar (p. 2 och 3).

  2. Delvis godkänna förslaget till internkontrollplan och system för intern­kontroll (p. 4 och 5), med de justeringar som anges nedan.

  3. Avslå förslaget till aktivitetsplan (p.1).

  4. Därutöver anföra följande:

Norrmalm kan bättre
Den borgerliga majoriteten utarmar den offentliga servicen på Norrmalm. På varje område låter man minskande budgetar styra vilken verksamhet som levereras, utan att redovisa för medborgarna vilka effekter förändringarna får. Inför år 2010 är det framför allt socialpsykiatrin som kommer att drabbas. Boenden och daglig verksamhet utsätts för kraftiga nedskärningar och öppna verksamheter handlas upp till priser som inte medger någon fullgod verksamhet. Samtidigt som stadsdelen Norrmalm växer och blir rikare måste verksamheter som Balder och Nya Verkstan skära ned.

Med en annan majoritet hade det funnits större resurser, totalt mer än 20 miljoner, men framför allt en medveten vilja, att utveckla den offentliga servicen. Självklart hade inte kostnader för ”omställning” i samband med ideologiskt motiverade försäljningar tillåtits stjäla utrymme från verksamheterna. Dessutom skulle kraven på att leverera fullgod kvalitet ha varit lika starka på all verksamhet, oavsett huvudman.

Fokus på medborgarna
Den borgerliga majoriteten har under den innevarande mandatperioden haft ett tydligt fokus på vem som driver den skattefinansierade verksamheten, och låtit kvaliteten i verksamheterna stå åt sidan. I vård- och omsorgsverksamhet är det förstås användarnas upplevelse av omsorgen som är det centrala måttet på hur väl skattepengarna används.

I verksamhet som riktar sig till barn och personer som har svårt att utvärdera sin egen situation, är mått som personaltäthet och personalens kompetens lämpliga kompletterande kvalitetsmått.

I den risk- och väsentlighetsanalys som bifogats ärendet, och som ligger till grund för internkontrollplanen som nämnden ska ta ställning till, framgår det tydligt att majoriteten tycker att det är allvarligare att inte uppnå mål som rör huvudmannaskapet än verksamhetens kvalitet.

- Att inte nå de mål som avser brukare eller anhörigas nöjdhet bedöms
i de flesta fall som ”3” på en femgradig skala, vad avser väsentlighet.
Vad gäller målet att föräldrar ska uppleva förskolan som trygg och att anhöriga till äldre ska vara nöjda med hur anhörigstödet fungerar, värderas det till ”2” på samma skala.

- Att inte nå mål som avser barngruppernas storlek värderas till ”2” på
en femgradig skala.

- Allvarligast, ”5” på en femgradig skala, är om en upphandlad entreprenör inte får erforderliga tillstånd, eller om (hemska tanke) kommunen skulle behöva återta en verksamhet i egen regi.

Med den skeva utgångspunkt för vad som är väsentliga risker i en verksamhet med ansvar för människors välbefinnande, kommer resurserna för internkontroll att användas felaktigt. Vi vill att risk- och väsentlighets­analysen görs om och internkontrollplanen revideras med hänsyn till resultatet.

Jobben är grunden
Människors vilja att arbeta är ett samhälles och en stads viktigaste tillgång. Ett arbete ger individen möjlighet att forma sitt eget liv och utvecklas och en arbetande befolkning är en förutsättning för vårt välstånd.

De borgerliga partierna vann valet 2006 i Stockholm och på Norrmalm genom att lova stockholmarna ”jobb istället för bidrag”. På tröskeln till valåret 2010 kan stockholmarna konstatera att resultatet blev bidrag istället för jobb.

Antalet registrerade arbetslösa vid arbetsförmedlingen och antalet personer i program med aktivitetsstöd uppgick i november sammantaget till 401000 personer, motsvarande 8,7 procent av arbetskraften. Enligt arbetsförmed­lingen var motsvarande siffra under 5 procent vid slutet av 2006. Och arbetslösheten fortsätter att öka och beräknas uppgå till 9,4 procent under 2010. Det som oroar mest är att långtidsarbetslösheten ökar kraftigt. Antalet långtidsarbetslösa har fördubblats på ett år, till 72 000. För ungdomar i åldern 18-24 år är ökningen som störst.

Enligt beräkningar från Riksdagens utredningstjänst, RUT, byggda på regeringens egna prognoser kommer det så kallade utanförskapet nästa år uppgå till 1 311 000 svenskar, en ökning med 270 000 personer sen valet 2006.

Också i vår relativt välmående del av Sverige har arbetslösheten och oron för att mista jobbet ökat. Över 46 000 stockholmare var i november 2009 inskrivna på arbetsförmedlingen, en ökning på över 30 procent på bara ett år.

Till detta ska läggas att de förändrade reglerna i sjukförsäkringen kommer att tvinga ut tusentals stockholmare ur sjukförsäkringen, trots att de är sjuka i sjukdomar som exempelvis cancer, MS eller reumatism. Många av dessa kommer, redan i januari 2010, tvingas leva på sina anhöriga eller söka socialbidrag.

Socialdemokraterna på Norrmalm känner därför stor oro för hur utvecklingen på arbetsmarknaden och försämringarna i social­försäkringarna kan komma att påverka såväl stadsdelens budget för försörjningsstöd som behovet av arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Tyvärr tvingas vi konstatera att överideologin att alltid, oavsett konsekvenser, sänka skatten gör att det inte finns resurser att bekämpa arbetslösheten med.

Norrmalms stadsdelsnämnd borde inom ramen för sitt ansvarsområde istället bidra till en mer aktiv jobbpolitik. På Norrmalm bör alla gymnasie­ungdomar erbjudas sommarjobb och särskilda investeringar för att erbjuda funktionshindrade att få möjlighet till egen försörjning göras. Dessutom måste Stockholms stads egna anställda på Norrmalm få möjlighet till kompetensutveckling för att hantera de krav på effektivisering som ställs på dem och möjligheten att för den som så önskar få arbeta heltid. Varje ytterligare arbetad timme är viktig för såväl individen som samhället i stort.

Jämställdhet och kvinnors trygghet
Det är med glädje vi noterar att förvaltningen har bilagt en jämställdhets­plan med årets verksamhetsplan. Den är tyvärr nästan uteslutande inriktad på det inre arbetet inom förvaltningen, och saknar ett perspektiv på hur stadsdelsnämndens verksamheter ger förutsättningar för män och kvinnor att leva och utvecklas på lika villkor. I ett samhälle där de ekonomiska resurserna är ojämnt fördelade mellan könen, blir den ofördelande effekten av skattefinansierad verksamhet det kanske viktigaste verktyget för verklig jämställdhet.

Ett av kommunfullmäktiges mål är att öka tryggheten bland dem som bor och vistas i Norrmalm. Aktuella händelser pekar på en mycket oroande utveckling när det gäller otrygghet bland kvinnor i stadsdelen. De senaste månaderna har flera lokaltidningar uppmärksammat problemet med ökad gatuprostitution i området mellan Malmskillnadsgatan och Mäster Samuels­gatan. De kvinnor som säljer sex är i vissa fall så unga som
16 år och kvinnorna är av både svensk och utländsk härkomst, bland annat kommer de från Balkan, Albanien och Rumänien.

Otryggheten har ökat både bland de kvinnor som bor i närområdet och bland dem som arbetar inom krog- och restaurangbranschen, framför allt på kvällarna. Det är ett stort problem för Norrmalms stadsdel när kvinnors frihet begränsas genom att de exempelvis drar sig för att vistas ute under vissa tider. Ur ett trygghetsskapande perspektiv är det viktigt med kunskap om detta för att därigenom kunna genomföra riktade åtgärder. Vi vill ha ett Norrmalm där alla kan känna sig trygga oavsett tid på dygnet. Vår stadsdel ska bli en föregångare i arbetet mot handeln med kvinnor. Den borgerliga majoriteten har inte lyckats med att bekämpa och förebygga denna tragiska utveckling.

Trafik och stadsutveckling
Stadsdelsnämnden är inte huvudansvarig för stadsbyggnads- och trafik­frågor, men som lokalt politiskt parlament är det nödvändigt att vi bidrar till att kanalisera Norrmalmsbornas uppfattning om hur stadsdelen bör utvecklas. Vår absolut största utmaning under de kommande åren är utbyggnaden av stadsdelen norrut vid Norra Station, över gränsen mot Solna. I detta område bejakar vi en mycket hög exploatering för att kunna erbjuda många fler människor de kvaliteter vår stadsdel har att erbjuda. Men en mycket tät stadsdel kräver självklart en hög standard på alla gemensamma funktioner. Det är oroande att skolor placeras sent i planeringen, och absolut oacceptabelt när tunnelbanan, som är en helt avgörande förutsättning för att kunna bygga tätt och samtidigt undvika trafikinfarkt, stryks på oklara grunder.

Den allt tätare bebyggelsen i innerstaden måste mötas med en utveckling där kollektivtrafik av hög kvalitet och sammanhängande gång- och cykelstråk får prioritet framför biltillgänglighet.

Kultur och idrott
Stadsdelsnämndens kulturbudget är liten, och med den styrning av medel med ”pengsystem” på de flesta områden som Moderaterna tillskapat blir den i verkligheten ännu mindre eftersom kultur är det enda det går att spara på i nämndens budget när lagstadgad verksamhet behöver mer resurser. Med en annan majoritet hade både barn och äldre fått tillgång
till mer av lokalt producerad kultur.

Offentliga kultur- och idrottsanläggningar är mötesplatser där vi i bästa fall kan mötas som medborgare på lika villkor. På Norrmalm har vi en av de viktigaste mötesplatserna, Stockholms huvudbibliotek, som behöver rustas upp och byggas till för att kunna möte dagens krav på ett bibliotek, samtidigt som de arkitektoniska kvaliteterna i dagens huvudbibliotek bevaras. Visionen bör vara ett bibliotek som blir ingången till det livslånga lärandet med kvalificerad kunskap tillgänglig på ett strukturerat sätt, men också ett bibliotek som fungerar som public-servicecenter där man får hjälp att hitta rätt i samhället och litteraturen av professionell personal under större delen av dygnet.

Norrmalm är den stadsdel i Stockholm som är sämst försörjd med idrottshallar, alla kategorier. När stadsdelen växer är det nödvändigt att åtminstone skapa grundläggande infrastruktur i form av en fullstor idrottshall med plats för handboll, en 11-manna fotbollsplan och en simhall med minst 25-metersbana.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2010.

  2. Godkänna förslaget till resultatenheter och omslutningsförändringar (p. 2 och 3).

  3. Delvis godkänna förslaget internkontrollplan och system för internkontroll (p. 4 och 5).

  4. Avslå förslaget till aktivitetsplan (p.1).

  5. SL-kortet återinförs som en del av normen för ekonomiskt bistånd.

  6. Därutöver anföra följande:

Norrmalm kan bättre
Den borgerliga majoriteten utarmar den offentliga servicen på Norrmalm. På varje område låter man minskande budgetar styra vilken verksamhet som levereras, utan att redovisa för medborgarna vilka effekter förändringarna får. Inför år 2010 är det framför allt socialpsykiatrin som kommer att drabbas. Boenden och daglig verksamhet utsätts för kraftiga nedskärningar och öppna verksamheter handlas upp till priser som inte medger någon fullgod verksamhet. Samtidigt som stadsdelen Norrmalm växer och blir rikare måste verksamheter som Balder och Nya Verkstan skära ned.

Med en annan majoritet hade det funnits större resurser, men framför allt en medveten vilja att utveckla den offentliga servicen. Självklart hade
inte kostnader för ”omställning” i samband med ideologiskt motiverade försäljningar tillåtits stjäla utrymme från verksamheterna. Dessutom skulle kraven på att leverera fullgod kvalitet ha varit lika starka på all verksamhet, oavsett huvudman.

I det liggande förslaget sägs ekonomistyrning och säkerhet i prognoser vara en förutsättning för en ekonomi i balans. Under de gångna åren har det visat sig att prognoser inte alltid stämmer och att marginalerna varit för små. Att en snäv budget inte skulle påverka kvaliteten i stadsdelens verksamheter negativt är en naiv föreställning. Med Miljöpartiets budget­förslag i kommunfullmäktige ges 745,4 mnkr mer till stadsdelarna att disponera än den moderatledda majoritetens budgetförslag. Detta skulle för 2010 betyda 26,9 mnkr mer för Norrmalms stadsdelsnämnd än i det nu liggande förslaget. Miljöpartiets förslag till budget skulle därmed innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

Fokus på medborgarna
Den borgerliga majoriteten har under den innevarande mandatperioden haft ett tydligt fokus på vem som driver den skattefinansierade verksamheten, och låtit kvaliteten i verksamheterna stå åt sidan. I vård- och omsorgsverksamhet är det förstås användarnas upplevelse av omsorgen som är det centrala måttet på hur väl skattepengarna används. I verksamhet som riktar sig till barn och personer som har svårt att utvärdera sin egen situation, är mått som personaltäthet och personalens kompetens lämpliga kompletterande kvalitetsmått.

I den risk- och väsentlighetsanalys som bifogats ärendet, och som ligger till grund för internkontrollplanen som nämnden ska ta ställning till, framgår det tydligt att majoriteten tycker att det är allvarligare att inte uppnå mål som rör huvudmannaskapet än verksamhetens kvalitet.

- Att inte nå de mål som avser brukare eller anhörigas nöjdhet bedöms i
de flesta fall som ”3” på en femgradig skala, vad avser väsentlighet.
Vad gäller målet att föräldrar ska uppleva förskolan som trygg och att anhöriga till äldre ska vara nöjda med hur anhörigstödet fungera, värderas till ”2” på samma skala.

- Att inte nå mål som avser barngruppernas storlek värderas som ”2” på
en femgradig skala.

- Allra allvarligast, ”5” på en femgradig skala, är om en upphandlad entreprenör inte får erforderliga tillstånd, eller om (hemska tanke) kommunen skulle behöva återta en verksamhet i egen regi.

Med den skeva utgångspunkt för vad som är väsentliga risker i en kommunal verksamhet med ansvaret för människors välbefinnande, kommer resurserna för internkontroll att användas felaktigt. Vi vill att risk- och väsentlighets­analysen görs om och internkontrollplanen revideras med hänsyn till resultatet.

Miljö och lokal rådgivning

Trots det fokus som idag sätts på miljöfrågor har en stor del av det lokala miljöarbetet (t.ex. Agenda 21-samordnare) avvecklats under denna mandat­period. Stadsdelen ska prioritera arbetet med energirådgivning inom förvaltningens egna verksamheter samt mot företag och hushåll. Stadsdelen ska i samverkan med områdets invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.

Andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter ska öka mer än de 15, respektive 19 % som KF och Norrmalms stadsdels­nämnd har som mål. Miljöpartiets mål för 2010 är att 30 % av maten i stadsdelens verksamheter ska vara ekologisk, år 2011 bör det vara 40 %. Energibesparingsåtgärder bör prioriteras inom nämnden alla verksamheter. Målet för elförbruk­ningen bör vara högst 45-55 kWh/kvm/år.

Stadsdelens verksamheter ska i största möjliga utsträckning tillgodose
sina bilbehov via bilpooler, i övrigt ska förnyelsebara drivmedel vara alternativet. Ribban för andelen förnyelsebart drivmedel i stadsdelens fordon samt andelen medarbetare som använder miljövänliga transport­medel i tjänsten skall således höjas från 85, respektive 90 %, till 100 %. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor och Norrmalm har med sin goda tillgång på kollektivtrafik och den förnyelse som stadsdelen står inför med Norra Stationsområdet alla förutsättningar att bli en av de mer miljövänliga stadsdelarna.

Arbetet med policy för upphandling bör vidareutvecklas, särskilt med fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav samt med tydliga och uppföljningsbara antidiskrimineringsklausuler. Ett av de miljökrav som ska ställas är att inga dubbdäck får användas av dem som utför transporter.

Till skillnad från majoriteten vill Miljöpartiet bidra till att medborgarna ska kunna använda sin konsumentmakt, göra medvetna val, och veta sin rätt i konsumentfrågor. Vi är därför emot den nedskärning och samman­slagning av konsumentvägledning som skett under de senaste åren. Likaså menar vi att budget- och skuldrådgivning bör skötas av stadsdelen och vara ett prioriterat område.

Förskola

Barntätheten inom förskolan i stadsdelen är fortfarande hög. Detta har inneburit sänkt kvalitet, vilket inte minst föräldrar på Norrmalm vittnat om inför nämnden. Barngruppernas storlek bör minskas till högst 12 barn i småbarnsgrupperna och 14 barn i storbarnsgrupperna, samtidigt som mål och indikatorer för antal barn per vuxen arbetas fram. Ökningen av budgeten till förskolan bör ge utrymme för flera förskollärare.

Individ- och familjeomsorg

Detta är ett område där det nästa år kommer att ske en stor minskning i budgeten. Till skillnad från en del andra områden finns det ingen förklaring till vilka faktiska förhållanden som ligger till grund för antagandet att denna verksamhet plötsligt skall gå runt på en mindre summa än föregående år. Detta är särskilt anmärkningsvärt då verksamheten inte klarat sig utan överföringar under ett flertal år. Vilka effektiviseringar ska lösa ekvationen och hur kommer det att påverka brukarna?

Äldreomsorg

Stockholm skall vara en ”trygg stad att åldras i” står det i det liggande förslaget till budget. Det senaste året har nedläggningen av Vädurens servicehus skapat stor otrygghet bland många gamla i stadsdelen.

Förändringar är ibland nödvändiga men vi menar att stadsdelsnämnden har ett ansvar då det gäller att säkerställa trygghet för de grupper som
är som mest beroende och utsatta. Miljöpartiet vill också införa arbets­reformer som sänkt arbetstid för personalen inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar. Att satsa på denna yrkesgrupp skulle innebära höjd kvalitet för brukarna. Åtta timmars hemtjänst per månad för äldre över 75 år med förenklad bistånds­bedömning ska införas och den s.k. fixartjänsten för äldre ska avgiftsfritt erbjudas alla över 67 år utan gräns för antal timmar. Maten och måltids­situationen för de äldre skall liksom personaltäthet och kontinuitet vara ett prioriterat område.

Ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsåtgärder

Jobbtorgen har visat sig inte fungera tillfyllest. Miljöpartiet är emot den centralisering jobbtorgen innebär och menar att stadsdelsnämnderna bör ha en egen verksamhet för vägledning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsträning i samverkan med övriga aktörer som arbetsförmed­lingen, försäkringskassan och arbetsgivare. Den enskildes egna möjligheter bör stå i centrum för åtgärder, inte som idag en arbetslinje som inte tar hänsyn till olika förutsättningar vi människor har. Alliansens ”jobblinje” har misslyckats och insatserna för att få personer som är utanför arbetsmarknaden är långtifrån tillräckliga.

Krav på motprestation ska inte vara huvudregel för att få försörjningsstöd. Alla som får försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort. Risken är stor att människor isoleras om de inte kan förflytta sig inom staden.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett

Barn­perspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Praxis för hur man hanterar och förebygger vräkningar bör ses över och förbättras så att alla typer av vräkningar kan undvikas. Vi välkomnar det arbete mot hemlöshet som lanseras i verksamhetsplanen och menar att det är ytterst viktigt att fortsatt se till olika former av åtgärder för att motverka hemlöshet.

Tillgänglighet och lika rättigheter

Den diskrimineringsklausul som Miljöpartiet införde under den förra mandatperioden ska återinföras. Stadsdelen ska arbeta aktivt med att säkerställa att ingen diskrimineras på grund av kön, etnicitet, funktions­hinder m.m. Likaså ska arbetet med den fysiska tillgängligheten i stads­delen öka, inte bara i förvaltningens lokaler och i Norra Stations­området, som nämns i verksamhetsplanen, utan också i stadsdelens parker och övriga lokaler, genom att uppmärksamma trafik- och renhållnings­nämnden på behovet.

Konkurrensutsättning

Miljöpartiet har varit kritiska till en rad privatiseringar som genomförts
på Norrmalm under de senaste åren. Det är bland annat oroande att den borgerliga majoriteten konkurrensutsätter verksamheter utan att några egenregianbud läggs. Egenregianbud ska alltid uppmuntras och konkretiseras när verksamhet som drivs i kommunal regi ska konkurrens­utsättas, både för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta kostnad, men också för att invånarna i stadsdelen ska ha valfriheten att kunna välja bland en mångfald av utförare. Vi menar också att privatiseringarna gått för snabbt och att det varit fel att vissa mycket välfungerande verksamheter upphandlats.

Valfriheten för medborgarna ökar inte utan minskar då det inte längre finns några kommunala alternativ. Inom vissa verksamheter är vi mycket skeptiska till att de alls skall konkurrensutsättas så till exempel vad gäller socialpsykiatrin som kommer att konkurrensutsättas under hösten 2010. Särskilt bekymmersamt är upphandlingarna av verksamheter för svaga grupper i samhället, när det idag inte finns tillfredställande styr- och uppföljningsrutiner.

Vi anser att uppföljningen av de redan upphandlade verksamheterna är bristfälliga och anhörigas klagomål tas inte tillräckligt på allvar, t.ex. inom äldrevården. Detta trots att ledning/styrning utgör ett av de tre av majoriteten prioriterade områdena. Här finns det mycket kvar att göra och förvaltningen bör förbättra kontrollen av de upphandlade verksamheterna och säkerställa att verksamhetsutövaren har ett egenkontrollprogram som underlättar uppfyllandet av förvaltningens uppföljningsansvar.

Jämställdhets- och mångfaldsplanen visar att det finns en stark över­representation av kvinnor bland förvaltningens anställda, där andel män
är 16 % mot 84 % kvinnor. Vid kommande anställningar bör man välja underrepresenterade männen vid likvärdig kompetens.

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå förslaget till privatisering av offentlig verksamhet (s.k. aktivitetsplan).

  2. Godkänna förslagen till resultatenheter och omslutningsförändringar (punkt 2 .3)

  3. Delvis godkänna förslaget till internkontrollplan och system för internkontroll (punkt 4 och 5).

  4. SL-kortet återinförs som en del av normen för ekonomiskt bistånd.

  5. Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings-/­ rehabiliterings­verksamhet för missbrukare och andra arbets­handikappade.

  6. Förvaltningen får i uppdrag att ändra förslaget till verksamhetsplan och budget utifrån vänsterpartiets reservationsbudget i kommun­fullmäktige och vad som anförs i denna reservation.

  7. I övrigt avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2010.

  8. Därutöver anföra följande:

Solidaritet, demokrati och social rättvisa

Den moderatledda majoriteten har under nuvarande mandatperiod sålt
ut en stor del av stockholmarnas gemensamt ägda tillgångar och makt­koncentrationen har ökat. I takt med detta har invånarnas möjligheter att påverka de politiska besluten minskat och den lokala demokratin under­­grävts. Makt har flyttats från politikerna, men inte fördelats lika
till alla. Istället har ett fåtal människors röster kommit att väga tyngre.

Vänsterpartiet återställer skatten till 2006 års nivå, vilken ger staden över 1 miljard kronor mer och Norrmalms stadsdel 65,5 miljoner mer till demokrati och social rättvisa.

Vänsterpartiets högst prioriterade fråga är att driva pedagogisk verksamhet, socialtjänst, stöd och service till funktionshindrade, äldreomsorg och kultur i egen regi och följaktligen ta tillbaka driften när entreprenadavtalen går ut. Vänsterpartiet vill använda tre miljarder
av stadens kapital till satsningar på stadens personal och jämställdhets­arbete, rättvisa och demokrati, miljö och framtid. Vi vet att en stor satsning på utbildning och kortare arbetstid för stadens personal ökar kvaliteten i verksamheterna och gör människorna friskare och ger dessutom fler arbeten.. Att göra Stockholm tillgängligt för alla som
bor här och bygga bort bostadsbristen med fler hyresrätter är två av våra andra prioriterade rättvisesatsningar.

Privatbilismen i Stockholm försämrar både luft och framkomlighet. Därför vill Vänsterpartiet bygga ut cykelbanor och kollektivtrafik och i etapper göra innerstaden bilfri. För att driva på utvecklingen av förnybara bränslen, energieffektivisering och biogas vill vi skapa ett nytt kommunalt energibolag.

Norrmalm kan bättre
Den borgerliga majoriteten utarmar den offentliga servicen på Norrmalm. På varje område låter man minskande budgetar styra vilken verksamhet som levereras, utan att redovisa för medborgarna vilka effekter förändringarna får. Inför år 2010 är det framför allt socialpsykiatrin som kommer att drabbas. Boenden och daglig verksamhet utsätts för kraftiga nedskärningar och öppna verksamheter handlas upp till priser som inte medger någon fullgod verksamhet. Samtidigt som stadsdelen Norrmalm växer och blir rikare måste verksamheter som Balder och Nya verkstan skära ned.

Med en annan majoritet hade det funnits större resurser, totalt mer än 20 miljoner, men framför allt en medveten vilja, att utveckla den offentliga servicen. Självklart hade inte kostnader för ”omställning” i samband med ideologiskt motiverade försäljningar tillåtits stjäla utrymme från verksamheterna. Dessutom skulle kraven på att leverera fullgod kvalitet ha varit lika starka på all verksamhet, oavsett huvudman.

Fokus på Norrmalms invånare
Den borgerliga majoriteten har under den innevarande mandatperioden haft ett tydligt fokus på vem som driver den skattefinansierade verksamheten, och låtit kvaliteten i verksamheterna stå åt sidan. I
vård- och omsorgsverksamhet är det förstås användarnas upplevelse
av omsorgen som är det centrala måttet på hur väl skattepengarna används. I verksamhet som riktar sig till barn och personer som har
svårt att utvärdera sin egen situation, är mått som personaltäthet och personalens kompetens lämpliga kompletterande kvalitetsmått.

I den risk- och väsentlighetsanalys som bifogats ärendet, och som ligger till grund för internkontrollplanen som nämnden ska ta ställning till framträder det tydligt att majoriteten tycker att det är allvarligare att inte uppnå mål som rör huvudmannaskapet än verksamhetens kvalitet.

- Att inte nå de mål som avser brukare eller anhörigas nöjdhet bedöms i de flesta fall som ”3” på en femgradig skala, vad avser väsentlighet. Vad gäller målet att föräldrar ska uppleva förskolan som trygg och att anhöriga till äldre ska vara nöjda med hur anhörigstödet fungera, värderas till ”2” på samma skala.

- Att inte nå mål som avser barngruppernas storlek värderas som ”2”
på en femgradig skala.

- Allra allvarligast, ”5” på en femgradig skala, är om en upphandlad entreprenör inte får erforderliga tillstånd, eller om (hemska tanke) kommunen skulle behöva återta en verksamhet i egen regi.

Med den skeva utgångspunkt för vad som är väsentliga risker i en verksamhet med ansvaret för människors välbefinnande, kommer resurserna för internkontroll att användas felaktigt. Vi vill att risk- och väsentlighetsanalysen görs om och internkontrollplanen revideras med hänsyn till resultatet.

Vänsterpartiets prioriterade områden

Vänsterpartiet i Norrmalms stadsdelsnämnd vill främst vara en röst för dem som av olika skäl behöver samhällets solidariska stöd. Det här vill vi satsa på:

Stoppa privatiseringarna och återkommunalisera privatiserad verksamhet
Barn och ungas välfärd

Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna.
Demokrati
Jämställdhet och personal
Miljö

Förskolan

Under Högeralliansens styre har förskolan åter fått alldeles för stora avdelningar och därmed så stora barngrupper att de medför direkt skadliga förhållanden, både för personalen och för barnen. Under 2009 har nämnden vid flera tillfällen fått klagomål från föräldrarna. Detta är ytterliga en konsekvens av den borgerliga majoritetens skattesänkningar.

Barn och ungdomsverksamhet

Under en följd av år har pengar som varit avsedda för barn- och ungdomsverksamhet använts som buffert till andra verksamheter inom stadsdelen. Parkskötsel, äldreomsorg, individ och familj m.m. har finansierats genom budgetjusteringar. Norrmalm lägger minst pengar
på sin ungdomsverksamhet i staden och tänker så göra även 2010. Vänsterpartiet anser att Gröna Stugan t.ex. öppnas igen som fritidsgård och att ungdomsverksamheten byggs ut ytterligare med de pengar som finns fördelade till våra unga. Med Vänsterpartiets budget kan förvaltningen hålla budget utan att ta våra barns fritidspengar.

Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen

Som vi tidigare påpekat kan vår äldreverksamhet utvecklas, vilket kräver en stor satsning på serviceinsatser, generös och jämställd bistånds­bedömning, goda arbetsvillkor och fler anställda inom äldreomsorgen.
Vår kommunala äldreomsorg ska värnas mot privata vinstintressen som undergräver den viktiga kontinuiteten och tryggheten för äldre. Genom nya riktlinjer för äldreomsorgen och två timmars hemtjänst per vecka med förenklad biståndsbedömning ges en verklig frihet att påverka innehållet i hjälpen. ”Fixartjänster” och sociala mötesplatser ökar de förebyggande insatserna och livskvaliteten blir högre,

För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar var och ens behov. Personal inom hemtjänsten ska ha rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.

Den enskildes rätt till individuell behovsprövning är grundläggande för rättssäkerheten.

Ideella organisationers medverkan i vård och omsorg.

Vänsterpartiet har noterat Högeralliansens strävan att knyta frivillig­organisationerna till förvaltningens verksamhet. Självfallet är det positivt med samarbete med frivilliga ideella organisationer. Inte minst för frivilligorganisationernas medarbetare som känner sig behövda. Vi vill dock påpeka riskerna med att överlåta uppgifter på oavlönade personer
för att spara in på personal. Den viktiga kontinuiteten av insatser kan
bara en fast avlönad personal ge. Ofta behöver också de frivilliga få stöd och information från personalen. Tid för detta måste inräknas när förvaltningen upprättare personalstater,. Mycket viktigt att poängtera är, att det vid omvårdnad av gamla och sjuka finns sekretessfrågor och etiska uppgifter som måste handhas av förvaltningens anställda medarbetare.

Det är också Vänsterpartiets absoluta uppfattning att samhället ska ge de äldre en värdig ålderdom genom solidaritet och inte genom välgörenhet. Äldres vård måste få kosta och det är ett av skälen till att vi motsätter oss att Högeralliansen sänker skatten till förmån för välbetalda människor med jobb.

Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Vänsterpartiet vill stärka hela individ- och familjeomsorgen och social­psykiatrin med fokus på att öka tryggheten för barn och unga som får insatser genom den sociala barnavården. Vi säger självklart nej till privatisering av socialtjänsten. Vi satsar på förebyggande och tidiga insatser för barn, ungdomar och unga vuxna i riskzonen, vilket ger möjlighet att på sikt hjälpa många fler till ett gott liv.

Tillsynen av familjehemsvården måste stärkas. Utbildning, handledning och rekrytering av familjehemmen ska utvecklas och vara stadsdels­nämndernas ansvar.

Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång, Norrmalm – eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen – behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskelboende (ej härbärge). Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas. Sysselsättning/arbetsrehabilitering – ”servicegrupp” inom Norra innerstan skall startas. Den gemensamma strategin för missbrukarvården som togs fram av föregående majoritet ska genomföras.

Privatisering av socialpsykiatrin

Högeralliansen fortsätter sin människofientliga politik och nu är det dags för de utsatta psykiskt funktionshindrade. Under stridsropet ”valfrihet” skall socialpsykiatriska verksamheten göras om till vinstgivande sådan:.Balder, neuropsykiatriska teamet, boende, boendestöd m.m. Högeralliansen anser att brukarna ska kunna välja bland privata verksamheter. Detta är inte särskilt troligt. I så fall kommer någon annan att få välja åt dessa brukare – socialsekreterare, anhöriga eller liknande. Vänsterpartiet kräver att denna utauktionering omedelbart stoppas.

Nedskärningar i socialtjänstförvaltningen

Den redan nu av Högeralliansen nedskurna individ- och familjevården kommer att ytterligare försämras när slakten i socialtjänstförvaltningen genomförts. Denna slakt kommer att drabba inte bara klienterna utan även stadsdelsförvaltningarna på olika sätt. I socialtjänstnämnden förslag till beslut ingår bl a att lägga ner jourhavande kurator. En institution som används av många förtvivlade människor som förhoppningsvis i stället kommer att vända sig till stadsdelsförvaltningarna.

Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

Kultur och föreningsverksamhet spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Kultursekreterare ska förmedla kultur till verksamheterna. Barn, unga och äldre ska få ökad tillgång till kultur
och inflytande över hur pengarna används. Fler kan besöka Stadsmuseet och Kulturhuset när SL-kortet ingår i normen för ekonomiskt bistånd.

Jämställdhet och Personal

Heltid ska vara en rättighet för alla. Antalet timanställningar måste minska. Det är också dags att definiera om begreppet heltid, i första hand inom de yrkesområden som innebär fysiska påfrestningar. Vänsterpartiets mål är lagstadgad 6-timmarsdag med oförändrad lön för alla. Kortare arbetstid ger friskare människor, stärkt jämställdhet, bättre livskvalitet, fler arbetstillfällen och mer tid för omtanke om miljön. Vinster som till stor del finansierar de ökade kostnaderna.

I förskolan ska finnas tillgång till genuspedagoger och andra verksamheter ska bedrivas med genusperspektiv.

Miljö

Innerstadens största miljöfråga är avgasutsläpp från biltrafiken. För att så småningom uppnå en bilfri innerstad föreslår vi att följande gator blir bilfria: Drottninggatan-Norrtullsgatan fram till Norrtull, Odengatan mellan S:t Eriksgatan och Dalagatan, där biltrafiken flyttas till Karlbergsvägen, samt Luntmakargatan. Denna gamla gata, med Vasastans äldsta bebyggelse, blir en gågata – ett bilfritt alternativ till Sveavägen.

Miljövänlig sophantering ska ske genom krav på fastighetsägarna att tillhandahålla miljöutrymmen för sopsortering.

__________________________

§7 Införande av rökfri arbetstid på Norrmalms stadsdelsförvaltning

Diarienummer 204-740/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Rökfri arbetstid på Norrmalms stadsdelsförvaltning införs från 1 januari 2010 i enlighet med förvaltningens tjänstutlåtande.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 december 2009.

Stadsdelsnämnden besvarade den 15 oktober i år en remiss från kommunstyrelsen gällande införande av rökfri arbetstid i Stockholms stads verksamheter. Nämnden ställde sig i sitt remissvar positiv till förslaget och framhöll att man avsåg att införa rökfri arbetstid för anställda inom nämndens verksamheter fr.o.m. januari 2010.

Införandet av rökfri arbetstid inom Norrmalms stadsdelsnämnds verksamheter har diskuterats och förankrats på olika sätt inom förvaltningen sedan halvårsskiftet 2009 och förslag till införande har tagits fram i samverkan med de fackliga organisationerna.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

Nämnden avslår förvaltningen förslag till beslut vad gäller rökfri arbetstid på Norrmalm och hänvisar till Vänsterpartiets, i Stadsdelsnämnden på Norrmalm, reservation av svar på remiss till Stockholms stad den 15 oktober 2009.

____________________________

§8 Detaljplan för Tågordningen 1, Kungsbron 30 – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 300-767/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 december 2009.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande angående ett förslag till ombyggnad av fastigheten Tågordningen 1, Kungsbron 30, som inrymmer Banverkets driftlednings­central. Synpunkter på planförslaget ska senast den 14 januari 2010 ha inkommit till stadsbyggnadskontoret. Planförslaget innebär att byggrätt ges till en påbyggnad om
ca 2 500 kvm kontorsyta i tre våningar för att tillgodose behovet av större kontorsyta för driftcentralen inför en utökad tågtrafik efter färdigställandet av Citybanan.

Stadsdelsförvaltningen anser att den nya byggnaden påverkar väsentligt stadsbilden i området, varför stor omsorg bör ägnas åt gestaltningen i det fortsatta arbetet. Byggnadens form, färg och fasad får gärna bryta mot den i dag strama och enhetliga arkitekturen i området.

Det är viktigt att tillgängligheten blir god liksom framkomligheten med breda trottoarer för gående och cykelbana för cyklister.

I övrigt har förvaltningen inget att erinra mot förslaget till detaljplan.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§9 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Bilagan till protokollet överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

  2. Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 14 december 2009 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Vice ordföranden Lars Arell (S) föreslog att den bilaga som fogats till protokollet skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

___________________________

§10 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Protokollet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 9 december 2009 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

___________________________

§11 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2009

Diarienummer 100-775/2009

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för november 2009 godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 december 2009.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2009 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott
om 0,7 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. Största delen av underskottet finns inom verksamheterna
för stöd- och service till personer med funktionsnedsättning och ekonomiskt bistånd.
Ett besparingsarbete pågår för att komma tillrätta med underskottet.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

§12 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Av utredningssekreterare Monica Fredriksson avgivna yttranden till Lotteri­inspektionen.

Diarienummer

Beslutsdatum

Ansökan avser

Beslut

503-616/2009

2009-10-08

Ansökan om förnyat restaurangkasino­tillstånd, Karlsson & Co, Kungsgatan 56.

Ingen anmärkning

503-613/2009

2009-10-08

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Pub Anchor, Sveavägen 90.

Ingen erinran

503-634/2009

2009-10-27

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Galway`s Irish Pub & Rest Kungsgatan 24.

Ingen erinran

503-614/2009

2009-10-27

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, ROQ, Gyldéngatan 2.

Ingen erinran

503-642/2009

2009-10-30

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automtater, Molly Malons, Odengatan 83.

Ingen erinran

503-673/2009

2009-10-30

Ansökan om restaurangkasinotillstånd, Odengatan Pub & Bar, Odengatan 44

Ingen anmärkning

503-674/2009

2009-11-10

Ansökan om restaurangkasinotillstånd,
K-15 Kök och Bar, Kungsgatan 15.

Ingen anmärkning

503-675/2009

2009-11-10

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Peach Pit, Frejgatan 77.

Ingen erinran

Forts.

Forts. § 12

503-664/2009

2009-11-10

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater, The Laughing Duck, Vasagatan 7.

Ingen erinran

503-665/2009

2009-11-10

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Broncos Bar, Tegnérgatan 16.

Ingen erinran

503-685/2009

2009-11-10

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Norrport, Roslagsgatan 38.

Ingen erinran

503-703/2009

2009-11-10

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Vasakoppen Café, Vasagatan 44.

Ingen erinran

503-720/2009

2009-11-18

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Restaurang Flamenco, Norrtullsgatan 43.

Ingen erinran

503-709/2009

2009-11-18

Ansökan om tillstånd till spel på värde­automater, Yam Yam Thai, Odengatan 60.

Ingen erinran

503-750/2009

2009-11-30

Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Honey Honey, Regeringsgatan 113.

Ingen anmärkning

Av stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl tillstyrkta ansökningar om alkohol­serverings­tillstånd.

Diarienummer

Beslutsdatum

Serveringsställe

Serveringstid

507-612/2009

2009-10-23

Restaurang Drott, Regeringsgatan 88.

11.00-01.00

507-723/2009

2009-11-17

Restaurang Thehuset, Karl XII:s Torg.

11.00-23.00

Av tillsynsansvarig Bengt-Enar Andersson fattade beslut om att avskriva inledda åtgärdsärenden om eventuellt administrativt ingripande enligt 20 § tobakslagen.

Forts.

Forts. § 12

Diarienummer

Beslutsdatum

Butik

Beslut

502-602/2009

2009-12-08

7-Eleven, Odengatan 77.

Avskrivs utan vidare åtgärd och med hänvisning till gjord utredning.

502-603/2009

2009-12-08

Press och Tobak f.d. Ahang Press och Tobak, Vasa­gatan 50.

Avskrivs på grund av ägarbyte.

502-604/2009

2009-12-08

Oden Spel och Tobak, Odengatan 52.

Avskrivs utan vidare åtgärd och med hänvisning till gjord utredning.

502-605/2009

2009-12-08

Willes Tobak,
Norrtulls­gatan 17.

Avskrivs utan vidare åtgärd och med hänvisning till gjord utredning.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

_____________________________

§13 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Barn- och familjejouren AB att bedriva hem för vård och boende enligt 7 kap. 1 § socialtjänstlagen. Diarienummer 502-730/2009.

  2. Beslut efter genomförd tillsyn enligt 13 kap 2 § SoL – Sisu Seniorservice. Diarienummer: 603-607/2009.

  3. Uppföljning av enskild verksamhet enligt § 23 LSS – Frösunda Dalagatan, daglig verksamhet. Diarienummer: 602-555/2009.

  4. Rapport från tillsynsbesök hos KomBo Boendeträning AB, Hagagatan 9-11. Diarienummer: 602-558/2009.

  5. Rapport från tillsyn av daglig verksamhet enligt SoL i Solå City. Diarienummer: 502-13/2009.

  6. Protokollsutdrag och tjänsteutlåtande från Kungsholmens stadsdelsnämnd om samverkan mellan stadsdelsnämnderna i innerstan inom verksamhetsområdet budget- och skuldrådgivning. Diarienummer: 104-624/2009.

  7. Protokollsutdrag och tjänsteutlåtande från Östermalms stadsdelsnämnd om samverkan mellan stadsdelsnämnderna i innerstan inom verksamhetsområdet budget- och skuldrådgivning. Diarienummer: 104-624/2009.

  8. Markanvisning för kommersiellt ändamål inom fastigheten Vasastaden 1:16 (Norra Station).

  9. Markanvisning tillsammans med Locum för kommersiellt ändamål inom fastigheten Vasastaden 1:16 (Norra Station).

  10. Markanvisning för förbindelsegång under Odengatan med visst kommersiellt inslag – utredningsbeslut.

  11. Utdrag ur protokoll och tjänsteutlåtande från trafik- och renhållningsnämnden som svar på medborgarförslag från Norrmalms stadsdelsnämnd (dnr 013-355/2005) om rättvisa markupplåtelseavgifter för kiosker och gatukök med samma läge. Diarienummer: 002-749/2009.

  12. Uppföljning av konsumentvägledning i Konsumentcentrums regi. Diarienummer 199-721/2009.

  13. Diarieförda handlingar under perioden 7 november – 7december 2009.

  14. Val av ledamöter och ersättare i nämnder. Utdrag ur protokoll fört vid kommun-fullmäktiges sammanträde den 30 november 2009, § 15. Diarienummer 000-778/2009.

  15. Rapport från tillsynsbesök på Vasens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 001-785/2009.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

____________________________

§14 Övriga frågor

· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående nämndens ansvar för centralt upphandlade äldreboenden.
Diarienummer 600-794/2009.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna, ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) angående samverkan mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och landstinget.
Diarienummer 101-788/2009.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Ledamoten Anders Blom (M) tog upp frågan om Lex Sarah-anmälningar och undrade om antalet anmälningar ökat. Enligt bitr. avdelningschefen Ann-Catrin Rönnqvist har det skett en viss ökning av antalet anmälningar, vilket dock främst bedöms bero på att rutinerna för anmälan förtydligats.

· Stadsdelsdirektören Christina Rapp Lundahl informerade om att Södermalms stadsdelsförvaltning kommer att ansvara för en del arrangemang vid Slussen på nyårsaftonen eftersom det tidigare varit en del oroligheter i området i samband med nyårsfirandet.

· Som julgåva till nämndens ledamöter och ersättare överlämnades en skriftlig sammanställning av goda exempel på kvalitetsarbete inom Norrmalms stadsdels­förvaltning under år 2009.

______________________________