Din position: Hem > Stockholms stad > Stockholms Hamn AB > Sammanträde 2012-09-20
Ordföranden förklarade mötet öppnat.
Att jämte ordföranden justera dagens protokoll utsågs Stefan Hansson.
Den utsända dagordningen godkändes.
Styrelsen beslutade att till sekreterare för dagens möte utse Josef Dadoun.
Protokoll nr 6 från mötet den 14 juni 2012 anmäldes.
Det antecknas att Carl-Erik Hedlund, som varit närvarande den 14 juni 2012, ej finns nämnd som närvarande i protokollet, varför det protokollet ska rättas.
I övrigt lämnades denna anmälan utan erinran.
Förteckning över inkomna skrivelser anmäldes.
Styrelsen beslöt
att
instämma i av Hamn- och trafikchefen upprättat remissvar beträffande promemoria om flyttning av båtar samt att i övrigt lämna denna anmälan utan erinran.
Förteckning över av verkställande direktörens m.fl. beslutade inköp och entreprenader anmäldes till styrelsen.
Denna anmälan lämnades utan erinran.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 12 september 2012.
Henrik Widerståhl och Mats Lundin lämnade muntlig redovisning i ärendet.
godkänna föreliggande förslag till tertialbokslut 2 jämte prognos 2 för 2012.
uppdra åt verkställande direktören att överlämna bokslutet till moderbolaget Stockholms Stadshus AB.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 4 september 2012.
Johan Castwall lämnade muntlig redovisning i ärendet.
som svar på remissen åberopa och överlämna upprättat tjänsteutlåtande
Viviann Gunnarsson och Anders Djerf lät till protokollet anteckna följande:
”Det är märkligt att Stockholms Hamn AB inte tar upp möjligheterna till utökad elanslutning av fartyg i hamn samt satsning på tågförbindelser i sitt svar på remissen om Energiplan.
När det gäller möjlighet att elansluta fartyg i hamn så går utbyggnaden alldeles för långsamt och vi ser inte att hamnen är tillräckligt pådrivande i denna fråga.
För att minska utsläppen från stockholmsregionens transporter är detta två av de enskilt viktigaste områden Hamnen kan arbeta med. Vi uppskattar det miljöarbete Stockholms Hamn AB har gjort hittills inom hamnens område men ett samarbete med staden i övrigt om transportarbetet är nödvändigt för att komma åt utsläppen från trafiken.
Tvärt emot vad Stockholms Hamnar anger i sitt svar innebär inte byggandet av Förbifart Stockholm, och sannerligen inte heller den i svaret nämnda men ej beslutade framtida Österleden, någon miljövinst. Tvärtom kommer det att underlätta för en ökande trafik. Det har varje byggande av stora trafikleder visat, och viljan att välja alternativa mer miljövänliga transportslag minskar. Kostnaden för Förbifart Stockholm är dessutom enorm. Lades dessa miljarder på kollektivtrafik, järnvägssatsningar och på att underlätta för utökad och nyetablerad kustsjöfart skulle verkliga miljövinster kunna göras. Projekteringen av Förbifart Stockholm bör omedelbart stoppas.
I svaret nämns inte heller något om det gemensamma arbetet i EU för att minska vägtransporterna till förmån för tåg och sjötransporter. Vi skulle gärna se att Stockholms Hamn AB var mera pådrivande i detta arbete och gärna försökte driva något projekt på detta tema tillsammans med andra hamnar i Östersjön.”
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 27 augusti 2012.
som svar på remissen åberopa och överlämna upprättat tjänsteutlåtande.
uppdrag åt VD att återkomma beträffande fortsatta arbetet med avfallshantering från fartyg samt att till protokollet anteckna följande.
”Initiativ till gemensam avfallsplan för hamnarna kring Östersjön.
Stockholms Hamnar verkar på en internationell marknad och får därmed acceptera att det i vissa fall inte går att tillämpa egna regelverk på fartyg från andra länder, i detta fall andra länders avfallsbestämmelser. Det finns i dagsläget ingen gemensam lösning hur hanteringen av avfall från fartygen ska hanteras. Så som det framkommer i remissvaret på ny avfallsplan för Stockholm 2013-2016 drabbas Stockholms Hamnar, och i förlängningen Stockholm, av det faktum att det råder olika regler för avfallshantering i de länder som vi har båtförbindelser med. Stockholm kan inte begära av rederierna att man har en särskild avfallshantering ombord på fartygen för att kunna lämna sitt avfall här men vi kan upplysa och råda. I dagsläget är det frivilligt att lämna avfall i Stockholms hamnar och många gör det. Det kan bli problem om rederierna inte väljer att lämna avfall i Stockholm på grund av att vi har en mer restriktiv avfallshantering än vad andra Östersjöhamnar har. Vi skjuter då bara problemet vidare till en annan hamn eller medverkar till att visst avfall hamnar i havet.
Det ska inte bara vara Stockholms Hamnars ansvar att bearbeta rederierna i syfte att de ska lämna avfallet i våra hamnar utifrån stadens önskemål. Detta måste också staden ta på sig ansvaret att vara Stockholms Hamnar behjälplig med. Det är bra att staden arbetar fram en avfallsplan men den är inte tillräcklig för det som Stockholms Hamnar har att hantera. Med hjälp av Stockholms hamnar bör staden ta på sig ansvaret och samla Östersjöhamnarna för diskussion om hur vi gemensamt kan upprätta en miljövänlig avfallshantering för alla hamnarna.”
som svar på remissen åberopa och överlämna detta tjänsteutlåtande.
förklara paragrafen omedelbart justerad.
I ärendet förelåg skrivelse till styrelsen den 11 september 2012.
för egen del godkänna lämnad redovisning
under förutsättning av att styrelsen för Kapellskärs Hamn AB fattar likalydande beslut om att godkänna lämnad redovisning samt ger i uppdrag åt VD för Kapellskärs Hamn AB att fortsätta planeringen av projektet för att återkomma med förslag till genomförandebeslut
· för egen del godkänna lämnad redovisning
· för egen del godkänna att Kapellskärs Hamn AB ger VD i uppdrag att fortsätta planeringen av projektet för att återkomma med förslag till genomförandebeslut
· Koncernstyrelsen och Kommunfullmäktige i Stockholm föreslås godkänna inriktningen för om- och tillbyggnad av Kapellskärs hamn och ger Kapellskärs Hamn AB i uppdrag att fortsätta planeringen av projektet och återkomma med förslag till genomförandebeslut.
Mats Lundin redovisade den utdelade finansrapporten.
godkänna den redovisade rapporten
Johan Castwall informerade om nuläget i stora projekt.
c) Muntlig redovisning rörande nuläget i pågående tillståndsprövningar enligt miljöbalken
Johan Castwall informerade om nuläget i pågående tillståndsprövningar enligt miljöbalken.
Johan Castwall lämnade muntlig redovisning rörande pågående arbeten och uppdrag och informerade bl.a. om seglingstävlingen ÅF Offshore Race som anordnats i samarbete med KSSS, den 28 juni - 4 juli 2012.
uppdra åt VD i Stockholms Hamn AB att fortsätta planeringen av
2013 års arrangemang av seglingstävlingen ÅF Offshore Race.
Camilla Strümpel informerade om Hamnens dag som arrangeras den 30 september 2012.
a) Ändrat datum för nästa styrelsemöte
nytt datum för nästa styrelsemöte blir onsdagen den 28 november 2012.
b) Styrelseseminarium
Styrelseseminarium, om bl.a. strategiska utvecklingsfrågor, kommer att anordnas av Stockholms Hamn AB den 24 oktober 2012, kl. 9:00-13.00, Magasin 2, Frihamnen.
Nästa möte blir onsdagen den 28 november 2012 klockan 15.00.
Ordföranden förklarade mötet avslutat.