Din position: Hem > Tyresö kommun > Äldre- och omsorgsnämnden > Sammanträde 2024-10-21

Sammanträde 2024-10-21

Datum
Klockan
18:30
Plats
TYDA Aktivitetscenter på Industrivägen 18

1 Revidering av Äldre- och omsorgsnämndens reglemente

Diarienummer ÄON/2024:76

Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
1. Förslag till reviderat reglemente för äldre- och omsorgsnämnden antas.
2. Reglementet ersätter tidigare beslutat reglemente

Sammanfattning
Äldre- och omsorgsnämndens reglemente föreslås förtydligas, i förhållande till arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente.

Beskrivning av ärendet
Det har uppmärksammats att det finns ett behov av att göra ansvarsområdet för äldre- och omsorgsnämnden tydligare, i förhållande till arbetsmarknads- och socialnämnden.

Lagrådsremissen "En förebyggande socialtjänstlag - för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter" har granskats i samband med upprättandet av förslaget, men inte bedömts behöva påverka ansvarsfördelningen mellan nämnderna i nuläget.

Mot den bakgrunden föreslås följande ändringar
Ändringar i § 2
Under punkten "Ansvar" stryks ett par meningar av redaktionella skäl, eftersom samma sak kommer framgå under nästa rubrik och eftersom det framgår att uppgifter som ankommer på Arbetsmarknads- och socialnämndens område enligt deras reglemente, inte ankommer på nämnden

Under punkten A Socialtjänst tydliggörs det att äldre- och omsorgsnämnden fullgör uppgifter enligt socialtjänstlagen, inom äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning, utom uppgifter som ankommer på arbetsmarknads- och socialnämnden enligt deras reglemente, dvs individ- och familjeomsorg.
Följande ändring görs under § 2 under "Hälso- och sjukvård.

Under punkten B hälso- och sjukvård förtydligas att Äldre- och omsorgsnämnden som har ledningen av kommunens hälso- och sjukvård. Nämnden är också vårdgivare för hälso- och sjukvård inom sitt ansvarsområde utifrån socialtjänstlagen och LSS. Upplysningsvis kan tilläggas att hälso- och sjukvård inom kommunen och bedrivs av arbetsmarknads- och socialnämnden samt inom elevhälsan och att övriga nämnder som bedriver hälso- och sjukvård är vårdgivare på sina respektive områden.

I övrigt görs vissa redaktionella ändringar i § 2.
Ändringar i § 3 Övriga uppgifter
Listan justeras språkligt så att det blir samma tempus i alla punkter. Punkten om att äldre- och omsorgsnämnden får handlägga avgifter åt arbetsmarknads- och socialnämnden bedöms överflödig och tas bort. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen handlägger avgifter åt arbetsmarknads- och socialnämnden.

Samtidigt föreslås vissa förtydliganden i Arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente, som biläggs.

Förslaget till beslut har inga ekonomiska konsekvenser för kommunen, på annat sätt än att ökad tydlighet bedöms kunna leda till ökad effektivitet, särskilt i samband med att den nya socialtjänstlagen införs.

Förtydliganden kring vem som svarar för vilka områden kan göra det nödvändigt att omfördela resurser mellan berörda nämnder, för att socialpsykiatrin sammantaget ska ha bibehållna resurser. I den mån omfördelning av ekonomiska resurser krävs kommer separata beslut att fattas om detta.

Äldre- och omsorgsnämnden verksamhet berör till del barn (särskilt LSS), men verksamhet i förhållande till barn bedöms inte påverkas av förslagen till ändringar, varför någon prövning av barnets bästa inte har genomförts.

Handlingar som ingår i ärendet
Tjänsteskrivelse 2024-09-04
Förslag nytt reglemente ÄON utan ändringsmarkeringar
Förslag nytt reglemente ÄON med ändringsmarkeringar
Förslag nytt reglemente ASN utan ändringsmarkeringar
Förslag nytt reglemente ASN med ändringsmarkeringar

2 Granskningsrapport Villa Bansjön

Diarienummer ÄON/2024:90

Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Granskningsplan för 2025 för äldre- och omsorgsnämndens verksamhetsområden fastställs.

Sammanfattning
År 2015 fastställde kommunfullmäktige ett program för uppföljning av privata och kommunala utförare som huvudsakligen omfattar verksamheter inom socialtjänst, både upphandlade privata utförare och verksamheter inom kommunal regi. Av programmet framgår att kommunstyrelsen årligen ska fastställa en övergripande plan för vilka granskningar som ska genomföras.

Kommunfullmäktige beslutade i december 2019 att granskningsverksamheten behövde utvecklas och att planeringen för granskning och uppföljning ska kopplas närmare ansvarig nämnd. Kommunfullmäktige beslutade att respektive nämnd som ansvarar för socialtjänst årligen fastställer en granskningsplan som anmäls till kommunstyrelsen.

Förvaltningen beskriver även kriterier för urval av verksamheter till granskningsplan.

Beskrivning av ärendet
Vilka specifika områden eller verksamheter som ska granskas tas fram i dialog med förvaltningen. Verksamheter med endast ett fåtal brukare granskas inte av kvalitetscontrollers. Uppföljningsansvaret handlar då om individuppföljning och avtalsuppföljning. Urvalet av verksamheter görs utifrån följande kriterier:

* Nystartsgranskning av verksamhet efter att verksamheten startat eller bytt utförare.
* Uppföljande granskning av verksamhet som efter tidigare granskning kan ha kvarstående brister och utvecklingsområden.
* Granskning av verksamhet där det uppkommit misstanke om kvalitetsbrister i samband med till exempel avtalsuppföljningar, lex Sarah-utredningar, låga resultat eller kraftigt avvikande resultat i brukarundersökningar etc.
* Tematiska granskningar utifrån ett särskilt genomgående ämne eller särskilt fokus på en fråga till exempel socialdokumentation, mat- och måltider, delaktighet etc.
* Verksamheter som inte blivit granskade under lång tid.

Under året kan även förvaltningschefen begära granskning/genomlysning av verksamhet både vad gäller kvalitet och/eller effektivitet. Granskningar som initieras genom att det framkommit allvarliga brister i verksamheten ska prioriteras omgående.

Utifrån de kriterierna föreslår förvaltningen att följande verksamheter ska granskas under 2025.
Uppföljande granskning av verksamhet som efter tidigare granskning kan ha kvarstående brister och utvecklingsområden.
- Hemtjänst enligt SoL, kommunal regi

Verksamheter som inte blivit granskade under lång tid eller aldrig blivit granskade.
- Noga omsorg, hemtjänst enligt SoL, privat regi
- Villa Basilika, vård och omsorgsboende enligt SoL, privat regi
- Solgläntan, dagverksamhet enligt SoL, kommunal regi
- Myndighet SoL
- Villa Strandvägen, gruppbostad enligt LSS, kommunal regi
- Kanelgränd 22, gruppbostad enligt LSS, kommunal regi
- Villa Sjöhagen, gruppbostad enligt LSS, kommunal regi
- Villa Strand, gruppbostad enligt LSS, kommunal regi
- Villa Persudde, gruppbostad enligt LSS, kommunal regi
- Villa Stjärnvägen, gruppbostad enligt LSS, kommunal regi

Ekonomiska konsekvenser
Förslaget till beslut har inga ekonomiska konsekvenser.
Prövning av barnets bästa
Ärendet bedöms inte beröra barn varför någon prövning av barnets bästa inte har genomförts. I de granskningar som bedöms beröra barn kommer barnperspektivet att beaktas.

Handlingar som ingår i beslutet
Tjänsteskrivelse2024-09-26
Granskningsrapport Villa Bansjön

3 Rapportering av ej verkställda beslut enligt kap 4 kap. 1 § SoL samt 9 § LSS

Diarienummer ÄON/2023:149

Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Rapporteringen noteras.


Beskrivning av ärendet
Äldre- och omsorgsnämnden har enligt 16 kap 6f-h §§ Socialtjänstlagen (SoL) samt 28f-h §§ Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att kvartalsvis rapportera gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som ej verkställts inom tre månader från beslutsdatum.

Rapporteringsmyndighet är Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Skyldigheten omfattar även att rapportera in avbrott i verkställigheten om beslutet inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten avbröts.
Rapporteringen sker på individnivå en gång per kvartal. En avidentifierad information redovisas i statistikform till nämnd och därefter till kommunfullmäktige samt kommunens revisorer.

Vid detta sammanträde gäller rapporteringen perioden 1 juli- 30 september 2024, kvartal 3. 7 beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 22 beslut enligt 9 § LSS rapporteras.
Avseende 4 kap 1 § SoL beror samtliga ej verkställda beslut på att verkställighet inte kunnat erbjudas. Samtliga beslut har i väntan på verkställighet kompenserande insatser i form av korttidsplats, växelvårdsplats och/eller omfattande hemtjänstinsatser, ledsagning och trygghetslarm.

Avseende 9 § LSS beror de ej verkställda besluten på följande:
Två beslut om bostad med särskild service har erbjudits verkställighet men inte svarat på erbjudandet. Ett beslut beror på att den enskilde tackat nej till erbjuden verkställighet och valt att avvakta. Fyra beslut har erbjudits verkställighet och tackat ja, där inflyttningsdatum ännu inte är satt. Tre beslut om bostad med särskild service har inte erbjudits verkställighet.

Två beslut som avser daglig verksamhet avser avbrott i verkställigheten på initiativ av den enskilde. Ett beslut om daglig verksamhet avser att den enskilde önskar avvakta verkställighet. Ett beslut om daglig verksamhet beror på särskilda behov och önskemål där verkställighet inte kunnat erbjudas.

Gällande ledsagarservice, kontaktperson, avlösarservice och korttidsvistelse beror de totalt åtta ej verkställda besluten på att den enskilde tackat nej till verkställighet och eller valt att avvakta insatsen.

Prövning av barnets bästa
En prövning av barnets bästa har inte genomförts vid sammanställningen av ej verkställda beslut. Beslut som inte kan verkställas kan innebära negativa konsekvenser för barn genom att barnet inte får sina rättigheter och behov tillgodosedda. Barnrättsperspektivet ska beaktas i varje enskilt ärende när ett beslut som berör barn fattas och när ett beslut som berör barn ej kan verkställas.

4 Sammanträdesplan 2025

Diarienummer ÄON/2024:100

Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Sammanträdesdatum för äldre- och omsorgsnämndens sammanträden år 2025 fastställs enligt förvaltningens förslag.

20 januari (extra möte)
17 februari
17 mars
23 april
19 maj
16 juni

27 aug (extra möte)
24 september
22 oktober
19 november
17 december


Beskrivning av ärendet
Sammanträdesdatum för äldre- och omsorgsnämndens sammanträden år 2024 föreslås fastställas enligt förvaltningens förslag. Förslaget för äldre- och omsorgsnämnden bygger på årshjulet för kommunens styrprocess.
Ekonomiska konsekvenser
Förslaget till beslut föreslås finansieras inom ramen för verksamhetsområde ansvar 531.

Handlingar som ingår i beslutet
Tjänsteskrivelse 2024-10-14
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

5 Information från ordföranden

Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Informationen noteras.

6 Information från förvaltningen


Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Informationen noteras.


7 Anmälan av delegationsbeslut


Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Informationen noteras.

8 Meddelanden


Äldre- och omsorgsnämndens förslag till beslut
Informationen noteras.