Din position: Hem > Tyresö kommun > Barn- och utbildningsnämnden > Sammanträde 2019-09-25
Dnr 2019/BUN 0314
Barn- och utbildningsnämndens beslut 1. Informationen och analysen om anmälningar av kränkande behandling noteras. 2. Barn- och utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att snarast tillse att samtliga förskolor och skolor tar del av, implementerar och arbetar efter de kommungemensamma riktlinjerna och mallar avseende likabehandlingsarbetet. 3. Barn- och utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att ta fram en systematik kring ökad samverkan och insyn hos vårdnadshavare kring verksamheternas likabehandlingsarbete. Beskrivning av ärendet Barn- och utbildningsförvaltningen har getts i uppdrag att två gånger per år till barn- och utbildningsnämnden redovisa en sammanfattning och analys av anmälningar rörande kränkande behandlingar som gjorts till huvudmannen från verksamheterna (Dnr 2019/BUN 0003 0009). Analysen i detta ärende avser perioden 1 januari 2019 till och med 30 juni 2019.
Ordförandeutlåtande Alla barn och elever har rätt att känna sig trygga och ingen ska gå till sin förskola eller skola och ha ont i magen. Det är vår uppgift som huvudman att tillse detta. Det råder nolltolerans mot kränkningar i våra skolor och sker en incident, ska den skyndsamt anmälas, utredas och åtgärdas. Det har varit min tydliga ambition att vi i nämnden behöver se en fördjupad analys kring kränkningsanmälningar för att fullt ut se behov, upphäva kränkningar och rikta resurser i det förebyggande arbetet. Det är glädjande att vi nu kan ta del av den första analysen från förvaltningen. Det är dock en analys som väcker frågor och det krävs vidare arbete och fördjupning. Jag förutsätter att vi har rektorer och personal som arbetar med att ta fram, implementera och efterleva det likabehandlingsarbetet som lagen kräver och som vi nu gjort en kommunövergripande satsning kring i Tyresö. Åtgärder ska vara tydliga och barnets röst ska komma till tals. Det är allvarligt att vi inte i dagsläget lever upp till anmälningsskyldigheten och åtgärder behöver vidtas för att snarast följa skollagens 6 kap. Därför ges barn- och utbildningsförvaltningen i uppdrag att;
- Snarast tillse att samtliga förskolor och skolor tar del av, implementerar och arbetar efter de kommungemensamma riktlinjerna och mallar avseende likabehandlingsarbetet. - Ta fram en systematik kring ökad samverkan och insyn hos vårdnadshavare kring skolans likabehandlingsarbete.
Bilagor Tjänsteskrivelse analys kränkande behandling.pdf
Dnr 2018/BUN 0113 001
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Förslag till reviderad delegationsordning för barn- och utbildningsnämnden antas att gälla från och med 1 oktober 2019. Beskrivning av ärendet Revidering av nu gällande delegationsordning för barn - och utbildningsnämnden föreslås. För effektivare handläggning behövs en utökad delegation avseende tilläggsbelopp, posten I. Delegationsposten N 17 behöver tas bort. Detta med anledning av ett avgörande från kammarrätten i Sundsvall, dom 19 juni 2019 i mål nr 1857-18.
Bilagor Tjänsteskrivelse revidering delegationsordning 20190916.pdf
Dnr 2019/BUN 0211 Barn- och utbildningsnämndens beslut 1. Delårsrapport för tertial 2 2019 för barn- och utbildningsnämnden med mål- och budgetuppföljning samt prognos för helåret 2019 godkänns. 2. Föreslagna åtgärder godkänns. Beskrivning av ärendet Barn- och utbildningsförvaltningen har upprättat delårsrapport 2 för perioden maj – augusti 2019 för barn- och utbildningsnämnden och omfattar verksamhetsområdena 1 förskola och pedagogisk omsorg och 2 Grundskola inklusive grundskola och fritidshem. . Delårsrapporten inn ehåller även en prognos för helåret 2019, uppföljning av mål och särskilda uppdrag samt verksamhetsuppföljning.
Förvaltningens uppdrag är att se till att de av kommunfullmäktige fastställda målen uppnås samt att planerna för verksamheten och ekonomin efterlevs. Vid befarat budgetöverskridande ska nämnden besluta om nödvändiga åtgärder snarast möjligt. Om åtgärderna i väsentlig utsträckning försämrar uppfyllandet av verksamhetsmål ska åtgärderna underställas kommunstyrelsen för förslag till beslut i kommunfullmäktige.
Särskilt yttrande Jeanette Hellmark (M) och Ulrika Riis Pederson (C) inkommer med ett särskilt yttrande.
Ordförandeutlåtande Det går inte att ta miste på att verksamheterna och förvaltningskontoret drivs av en vilja till förbättringskultur då många beskrivna processer innefattar verksamhetsutveckling. Det är glädjande läsning och skapar tillit till att verksamheterna även kommer att ta sig an de utmaningar som det ännu inte finns ett pågående arbete kring.. Det pågår mycket bra i våra verksamheter som är viktig att påminna sig om och som vi ska ge förutsättningar för att sprida vidare till andra enheter. Att lära av varandra är viktigt.
Inom förskolan är det spännande att ta del av det språkutvecklande arbetet som pågår med läslyft och förskolebibliotek. Det ska bli spännande att följa den resan och se om det har någon effekt på kommande mätningar i grundskolan inom läsa- skriva- räkna garantin. Att barngruppernas storlek minskar och personaltätheten ökar, är ett tydligt uttalad politiskt mål och därför glädjande att läsa att utvecklingen går åt rätt håll.
Att Tyresös förskolor främjar trygga förhållanden för lärande och utveckling är tydligt då 96% av vårdnadshavare anger att deras barn är tryggt i förskolan. Även inom grundsärskolan svarar 96 % av vårdnadshavare att deras barn är tryggt i skolan.
Att rekryteringsläget är fortsatt svårt inom både förskola och skola vittnar om vikten av ett fortsatt kompetensförsörjningsarbete för Tyresö kommun. Sjukfrånvaron är fortsatt för hög inom båda verksamhetsområdena därför är det positivt Staminaprojektet nu implemteras och blir en Tyresö - variant. Även andra åtgärder krävs för att komma tillrätta med de alltför höga sjuktalen, där vi bland annat hoppas att det faktum att grundskolan nu omfattas av bemanningsenheten, ger positiva effekter.
Inom grundskolan har ett omfattande arbete med likabehandlingsplanen satt fart och förhoppningen är att det kan bidra i trygghetsarbetet runt om på våra skolor och att elever och vårdnadshavares upplevelse av att vuxna på skolan ingriper vid behov, ökar. Att tryggheten och arbetsron ska förbättras inom våra grundskolor, är ett tydligt politiskt mål liksom att fortsätta kvalitetsutvecklingen inom fritidshemmen och att öka inflytande och påverkan för elever i grundskolans verksamhet.
Att årets preliminära betygsresultat, är i linje med föregående års höga resultat, är glädjande nyheter och ett kvitto på det fantastiska jobb som våra lärare runt om i våra skolor gör och det målmedvetna arbete våra elever lägger ner på sin utbildning.
Jag är tydlig med att åtgärder för en budget i balans, som riskerar att försämra kvalitén på undervisningen eller försämra arbetsmiljön för våra pedagoger, inte ska åläggas våra verksamhetsområden.
Bilagor Delårsrapport 2 tjänsteskrivelse.pdf Delårsrapport 2 2019-09-16.pdf
Dnr 2019/BUN 0317 002
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Arkivorganisationen godkänns. Beskrivning av ärendet Enligt kommunens riktlinjer för arkiv och informationsförvaltning ska varje nämnd utse en arkivorganisation med en arkivansvarig. Arkivansvarig ska ansvar för att bestämmelser och riktlinjer följs. Förv altningen föreslår att arkivansvarig är stabschef.
Bilagor Arkivorganisation.pdf
Dnr 2019/BUN 0207 41
Barn- och utbildningsnämndens förslag till kommunstyrelsen - Motionen anses besvarad. Beskrivning av ärendet Inger Gemicioglu har för Vänsterpartiet inkommit med en motion gällande att utvärdera inkludering av elever i grundskolan. I motionen framgår att lite forskning finns om utfallet av inkluderingsideologin och motionären efterfrågar därför både kvalitativ och kvantitativ data. Vänsterpartiet föreslår en utvärdering till exempel genom enkät, djupintervjuer med rektorer, lärare, specialpedagoger, föräldrar och de äldre eleverna. Vänsterpartiet yrkar att systemet med inkludering snarast utvärderas i enlighet med motionens intentioner.
I motionssvaret redovisar förvaltningen inkluderingsbegreppet som är mångfacetterat. Redovisning görs av slutsatser och skillnader mellan tankegångar som fanns under FoU-programmet inkluderande lärmiljöer 2012-2015 och idag, 2019. Förvaltningen ser svårigheter i att kunna ge en heltäckande bild genom att utvärdera inkluderingsarbetet genom djupintervjuer och enkäter och koppla inkluderingsarbetet till kunskapsresultat, motionen anses besvarad.
Ordförandeutlåtande Jag delar Vänsterpartiets problembeskrivning av det tidigare inkluderingsarbetet i Tyresö kommun och är inte nöjd med resultatet av ”en skola för alla”. Visionen som tidigare rådde i Tyresö, att a lla elever skulle in i vanlig klass, i stora sammanhang och samtidigt ta bort alla små grupper följdes inte av adekvata resurser och ledde i många fall till att istället exkludera barn. Barn- och utbildningsförvaltningen har på ett tydligt och ingående sät t beskrivit begreppet inkludering, en inkluderande skola och redogjort för Tyresös inkluderingsresa, historiskt, men även framgent.
Barn- och utbildningsförvaltningen har även beskrivit det viktiga värderingsarbetet som görs i våra verksamheter om att se barns olikheter som en tillgång. Samtidigt välkomnar jag förvaltningens självkritik kring synen kring att inkludering inte automatiskt betyder att de små undervisningsgrupperna ska minskas, inkludering ska inte likställas med placering. För att varje barn ska ges möjligheter att nå så långt det är möjligt ska det viktiga värderingsarbetet fortsätta. Styret Tillsammans för Tyresö, har tydligt prioriterat och uttalat att undervisning i litet sammanhang måste erbjudas på varje skola, och glädjande är att sk studios återfinns på 12 av 13 kommunala grundskolor.
Vi ser fram emot att följa arbetet med studios, samtidigt som två centrala lärstudios nu finns på plats med möjlighet till än mindre sammanhang, för de barn som har behov av det. Målet är att vi till hösten 2020 har en resursskola med behandling på plats i kommunen.
Samtidigt med att utveckla våra studios, arbetar vi med att intensifiera NPF - satsningen. Vi gör en bred kompetensutveckling inom NPF och till nästa år satsar vi på att öka tillgängligheten i våra fysiska lärmiljöer. En inkluderande skola gynnar alla elevers möjlighet att nå längre i sin kunskapsutveckling. Tyresös elever har rätt till en trygg skola och ska ges möjlighet till arbetsro. Det är en tydlig politisk prioritering.
Vi utvärderar nu kontinuerligt de insatser som görs för barn i behov av särskilt stöd för att bättre rikta resurser och vi kommer i nämndplan 2020 att mäta hur väl vi lyckas tillgodose barns rätt till utbildning. Politiskt, har vi en löpande dialog med fackförbund och vårdnadshavare till barn med funktionsnedsättningar, som ligger till grund för politikutveckling.
Då ett omfattande utvecklingsarbete görs för att skapa en inkluderande skola för alla Tyresös barn, en skola för var och en, anser jag att motionen bör besvaras.
Bilagor Svar på motion angående att utvärdera inkluderingen av elever i grundskolan (V) (3).pdf Motion angående att utvärdera inkluderingen av elever i grundskolan (V) (3).pdf
Dnr 2019/BUN 0208 41
Barn- och utbildningsnämndens förslag till kommunstyrelsen - Motionen avslås Beskrivning av ärendet Anki Svensson och Anna Eriksson från moderaterna har lämnat in en motion till kommunfullmäktige angående mer entreprenörskap i skolan för att utveckla studie- och yrkesvägledning. Motionen har remitterats till barn- och utbildningsförvaltningen för förslag till beslut. I motionen föreslås att skolans styrdokument revideras för att utveckla, etablera, fördjupa och stödja samhällsnätverk och ömsesidig samverkan mellan skola och näringsliv.
Grundskolorna i Tyresö kommun har i dagsläget inte för avsikt att prioritera revidering av egna styrdokument med inriktning på entreprenörskap.
Ordförandeutlåtande Motionärerna, Anki Svensson och Anna Eriksson från Moderaterna, vill att vi reviderar skolans styrdokument, utvecklar och fördjupar och stöder samhällsnätverket och skapar en ömsesidig samverkan mellan skola och näringsliv.
Förvaltningen har skrivit ett bra svar till motionärerna med förslag att den ska avslås. Jag tycker att förvaltningens svar tydligt beskriver hur Tyresös grundskolor arbetar efter läroplanen, Lgr11, som beskriver vikten av att främja entreprenörskap i utbildningen.
Förvaltningen har även givit exempel på olika ämnens kursplaner, och beskrivit kopplingen mellan skola och arbetsliv.
Jag håller med motionärerna om vikten av att skolan utvecklar ungas nyfikenhet och vetande om entreprenörskap och att vi ska uppmuntra kreativitet hos barn och elever. Därför är det glädjande att vi nu öppnat kommunens första Digitek och Digispace. Jag har även stor tilltro till att våra skickliga lärare i Tyresös grundskolor arbetar efter skolans styrdokument och kursplaner, och vi ska arbeta för att ge våra skickliga lärare de bästa förutsättningar att fortsatt lyckas med sitt uppdrag. Jag instämmer i förvaltningens förslag till beslut, att avslå motionen.
Yrkande Jeanette Hellmark (M), Ulrika Riis-Pedersen (C) och Jonathan Fritzdorf (SD) yrkar bifall för motionen.
Beslutsgång Ordföranden ställer frågan om barn- och utbildningsnämnden bifaller ordförandeförslaget att avslå motionen. Ordföranden ställer frågan om barn - och utbildningsnämnden bifaller Jeanettes Hellmark, Ulrika Riis -Pedersen (C) och Jonathan Fritzdorf (SD) yrkande att bifalla motionen.
Barn- och utbildningsnämndens beslutar att avslå motionen.
Bilagor Svar på motion angående mer entreprenörskap i skolan.pdf Motion angående mer entreprenörskap i skolan för utvecklad studie - och yrkesvägledning.pdf
Dnr 2019/BUN 0005 41
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Notera informationen Beskrivning av ärendet I enlighet med rutinen redovisas på varje nämndsammanträde vilka bidrag som sökts och beviljats sedan tidigare redovisat tillfället (föregående nämnd).
Bilagor Tjänsteskrivelse statsbidrag 2019-09-17.pdf Sammanställning 2019.09.17.pdf Skolverkets statsbidragskalendern 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0006 006
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Notera informationen. Beskrivning av ärendet Delegationsbeslut relevanta för perioden redovisas.
Bilagor Delegationsbeslut september 2019.pdf Delegationsbeslut augusti 2019 Skolskjuts.pdf
Dnr 2019/BUN 0003 009
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen om anmälningar om kränkande behandling noteras. Beskrivning av ärendet Skollagen (6 kap. 10 §, SFS 2010:800) föreskriver att lärare, förskollärare ell er annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev blivit utsatt för kränkande behandling är skyldig att anmäla detta till förskolechef eller rektor som i sin tur skickar en anmälan till huvudmannen. Sådana anmälningar sammanställs och redovisas kontinuerligt för barn- och utbildningsnämnden. Bilagor Tjänsteskrivelse anmälningar om kränkande behandling september 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0004 009
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Informationen om pågående ärenden hos Skolinspektionen och Barn - och elevombudet noteras. Beskrivning av ärendet Barn- och utbildningsförvaltningen sammanställer kontinuerligt pågående ärenden hos Skolinspektionen och Barn- och elevombudet och redovisar informationen för barn- och utbildningsnämnden.
Bilagor Pågående ärenden hos Skolinspektionen till nämnd september 2019.pdf Pågående ärenden hos Skolinspektionen till nämnd september 2019.pdf
Dnr 2019/BUN 0007 002
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Notera informationen. Beskrivning av ärendet Vid sammanträdet lämnas muntlig information angående frågor av förvaltningsövergripande karaktär.
Dnr 2019/BUN 0008 001
Barn- och utbildningsnämndens beslut - Notera informationen. Beskrivning av ärendet Relevanta meddelanden för barn- och utbildningsnämndens kännedom bifogas.
Bilagor Handlingsplan efter tillsyn.pdf Kommunstyrelsen protokollsutdrag 2019-09-10 § 155.pdf Temagranskning skolinpektionen.pdf Protokoll facklig samverkan juni.pdf Protokoll facklig samverkan augusti.pdf