Din position: Hem > Tyresö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2024-11-05
Kommundirektör Cynthia Runefjärd informerar kommunstyrelsen om aktuella händelser.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen noterar informationen.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget och finner att kommunstyrelsen bifaller det.
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig mot beslutet och hänvisar till en skriftlig reservation inlämnad i samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-10-23, § 32(bilaga).
Sammanfattning
Tyresåns vattenvårdsförbund har genom utredningen ”Fritt fram i Tyresån” utrett förutsättningarna för en naturligare vattenregim och för att återställa de ursprungliga förutsättningarna för fiskvandring i nedre Tyresån. Målsättningen var att utreda vilka åtgärder som krävs för att vattenförekomsten ska nå miljökvalitetsnormen God ekologisk status till 2021. Utredningen färdigställdes 2017 och vattenförekomsten har därefter fått en tidsfrist till 2027 för de kvalitetsfaktorer som en återställning av Wättingeströmmen har inverkan på.
Kommunstyrelsen beslutade 2020-10-06 § 154 att ge kommundirektören i uppdrag att ta bort dammkonstruktionerna vid Nyfors och ersätta dessa med en naturliknande stentröskel så att en naturlig vattenregim och fria vandringsvägar för vattenlevande organismer skapas i Wättingeströmmen. I samband med åtgärderna tas ett gestaltningsförslag fram i syfte att göra vattenmiljön och kulturmiljön vid Wättingeströmmen mera tillgänglig för tyresöborna.
Efter vidare utredning föreslår kommunstyrelseförvaltningen att ett nytt inriktningsbeslut tas som ersätter beslutet från 2020. Istället för att ersätta de befintliga dammkonstruktionerna med naturlika trösklar rivs de befintliga dammkonstruktionerna och en ny tröskel i betong anläggs i Kvarndammens läge. Betong i befintlig stödmur vid Kvarndammen repareras. Gestaltningssåtgärder görs i begränsad omfattning.
Fördelen med detta förslag jämfört med att ersätta med naturlika trösklar i enlighet med beslut från 2020 är att kostnaden blir lägre, arbetsmiljörisk under byggtid bedöms bli lägre och det blir enklare att fördela vatten mellan fåror samt med högre precision styra vattennivån i Tyresö-Flaten. En tröskel i betong bedöms bibehålla funktionen över tid bättre än naturlika trösklar där risk finns att stenar flyttar på sig. Arbetet under byggtiden bedöms inte heller kräva tillfälliga konstruktioner för att torrlägga området där trösklar ska anläggas eftersom befintliga konstruktioner kan nyttjas för detta ändamål.
Om åtgärd inte genomförs blir dammarna kvar och Tyresö kommuns ansvar och kostnader för drift och underhåll av dessa kommer att fortsätta. En fortsatt reglering av Tyresö-Flaten riskerar att avsevärt försvåra möjligheten att följa miljökvalitetsnormerna i Tyresån.
Upparbetade medel hittills från och med år 2020 omfattar 2 300 000 kronor och kvarstående kostnader till färdig ansökan hos mark- och miljödomstolen bedöms ligga på 500 000 kronor. Kostnaden för allt förstudiearbete belastar verksamhetsområde 10 samhällsbyggnad åren 2020–2025.
Budget för systemhandlingsprojektering samt kommande genomförande kommer äskas i senare separata ärenden när arbetet med tillståndsansökan är färdigställt. För åtgärderna kopplat till borttagande av dammkonstruktioner kan bidrag för Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) sökas från Länsstyrelsen i Stockholms län. Om bidrag beviljas kan ersättning för fås för upp till 80 procent av kostnaderna.
Samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden har berett ärendet 2024-10-23, § 32.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen beslutar att:
Kommundirektören ges i uppdrag att ta bort befintliga dammkonstruktioner i Nyfors och ersätta dessa med en ny tröskel i betong vid Kvarndammen samt att reparera den befintliga stödmuren. Gestaltnings- och tillgänglighetsåtgärder inom området genomförs i begränsad omfattning. Beslutet ersätter tidigare inriktningsbeslut i kommunstyrelsen 2020-10-06 § 154.
Marie Åkesdotter (MP) yrkar att ärendet återremitteras för att förvaltningen ska återkomma med en grov kostnadsberäkning kring hur mycket det kan tänkas kosta att genomföra ursprungsförslaget från beslutet 2020 jämfört med förvaltningens nya förslag.
Mats Lindblom (L) biträder Marie Åkesdotters (MP) återremissyrkande.
Inger Gemicioglu (V) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Peter Freij (M) yrkar bifall till ordförandeförslaget samt att ärendet ska avgöras på dagens sammanträde.
Först ställer ordföranden frågan om ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde. Ordföranden ställer frågan om ärendet ska återremitteras enligt Marie Åkesdotters (MP) yrkande. Kommunstyrelsen beslutar att ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde.
Ordföranden ställer sedan frågan om kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget. Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsen avslår ordförandeförslaget. Kommunstyrelsen bifaller ordförandeförslaget.
Joakim Grimborg (KD) anmäler särskilt yttrande (bilaga).
Inger Gemicioglu (V) lämnar särskilt yttrande (bilaga).
Mats Lindblom (L) hänvisar till särskilt yttrande inlämnat till samhällsbyggnads- och hållbarhetsnämnden 2024-10-23, § 32 (bilaga).
Handlingar som ingår i beslutet
Den 16 juni 2022 beslutade riksdagen om förändringar i skollagen som påverkar gymnasieutbildning och kommunal vuxenutbildning (komvux). Syftet med dessa ändringar är att förbättra tillgången till gymnasial utbildning, stödja ungas och vuxnas etablering på arbetsmarknaden samt stärka kompetensförsörjningen inom både välfärd och näringsliv. De nya bestämmelserna, som trädde i kraft 1 juli 2023 och tillämpas från 2025, innebär att huvudmän som erbjuder utbildning på gymnasial nivå måste ta hänsyn till både elevernas efterfrågan och arbetsmarknadens behov när de planerar sitt utbildningsutbud. En central del av lagändringarna är att arbetsmarknadens behov ska påverka planeringen och dimensioneringen av yrkesutbildningar inom både gymnasieskolan och komvux. Varje kommun måste samverka med minst två andra kommuner genom primära samverkansavtal som ska reglera planering, dimensionering och erbjudandet av utbildning. Kommuner kan även ingå sekundära avtal med andra kommuner eller regioner utanför det primära samverkansområdet. Elever ska kunna söka fritt till yrkesutbildningar inom sitt primära samverkansområde, och hemkommunen ansvarar för kostnaderna för elevernas utbildning, även om den sker i en annan kommun.
Tyresö kommun har sedan länge samarbetat med Haninge och Nynäshamns kommuner för att ansöka om statsbidrag, exempelvis för regionalt yrkesvux. Detta samarbete formaliseras nu genom de nya lagkraven, där Tyresö tillsammans med Haninge och Nynäshamn bildar ett primärt samverkansområde för yrkesutbildningar inom komvux och tecknar ett primärt samverkansavtal.
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har berett ärendet 2024-10-22, § 67.
Ordförande Anita Mattsson (S) föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:
Yrkanden
Peter Freij (M) och Christoffer Holmström (S) yrkar bifall till ordförandeförslaget.
Marie Åkesdotter (MP), Susann Ronström (S) och Heinz Sjögren (L) deltar inte i handläggningen av ärendet på grund av jäv.
Direktionen för Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund föreslår att kommunfullmäktige i Haninge, Nynäshamn och Tyresö kommun att anta föreslagna taxor samt att de ska gälla från och med den 1 januari 2025.
Förslaget innebär en justering av förbundets timavgifter. Taxorna för offentlig kontroll inom livsmedelsområdet och kontroll enligt lagen om handel med vissa receptfria läkemedel från 1560 till 1590 kronor i 2025 års taxa. Övriga timavgifter föreslås justeras från 1420 till 1450 kronor.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-23, § 19.
Ordföranden ställer frågan om kommunstyrelsens arbetsutskott bifaller ordförandeförslaget och finner att arbetsutskottet bifaller det.
Marie Åkesdotter (MP) reserverar sig mot beslutet och avser inkomma med en skriftlig reservation (bilaga).
Kommunens revisorer har lämnat in ett förslag på revidering av revisionsreglementet, förslaget har granskats av sakkunniga på kommunstyrelseförvaltningen och förslag till reviderat revisionsreglemente reglemente föreslås utefter denna översyn att antas.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har berett ärendet 2024-10-23, § 18.
Marie Åkesdotter (MP) yrkar att ärendet återremitteras med uppdraget att tyliggöra följande frågeställningar: Är ett parti som inte ingår i styret, men ändå är en del av “regeringsunderlaget” en del av oppositionen? Kan ett parti som har ett budgetsamarbete med styret samtidigt vara en del av oppositionen? Och kan ett parti som sitter på styrets mandat i nämnder och styrelser anses vara en del av oppositionen?
Fredrik Bergkuist (M) och Peter Freij (M) yrkar bifall till ordförandeförslaget och att ärendet ska avgöras på dagens sammanträde.
Mats Lindblom (L) hänvisar till särskilt yttrande inlämnat till kommunstyrelsens arbetsutskott 2024-10-23, § 18 (bilaga).
Anders Linder (S) hade yrkat bifall till ordförandeförslaget om han hade haft rösträtt.
Äldre- och omsorgsnämndens reglemente föreslås förtydligas, i förhållande till arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente.
Äldre- och omsorgsnämnden har berett ärendet 2024-10-21, § 87.
• Förslag äldre- och omsorgsnämndens reglemente utan ändringsmarkeringar
Arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente föreslås förtydligas, i förhållande till äldre- och omsorgsnämndens reglemente. Förslag till reviderat reglemente för arbetsmarknads- och socialnämnden med ändringsmarkeringar biläggs ärendet.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har berett ärendet 2024-10-23, § 77.
- Anmälda delegationsbeslut noteras.
Kommunstyrelsen har överlåtit sin beslutanderätt till utskott, ordförande och tjänstemän i enlighet med kommunstyrelsens delegationsordning. Beslut som fattas av delegat ska normalt anmälas. Anmälan innebär inte att kommunstyrelse eller utskott får fastställa eller ompröva besluten. Det går inte att återkalla lämnad delegering för redan fattade beslut, men däremot framledes.
Inkomna, upprättade och utgående skrivelser för kännedom till kommunstyrelsen