Din position: Hem > Tyresö kommun > Miljö- och byggnadsnämnden > Sammanträde 2006-10-19
Miljö- och byggnadsnämndens beslut
1. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att upprätta ett förslag till detaljplan för utökning av fastigheten Tavlan 1 och 2 med enkelt förfarande. I uppdraget ingår samråd.
Ärendebeskrivning
Fastigheten ska i första hand användas till omsorgsboende men för att ge en flexibel användning av planen medges även användningen förskola. Bostäder med särskild service kan vara utformade som exempelvis gruppbostäder eller servicelägenheter, Målsättningen är att personer med olika funktionshinder ska få möjlighet att leva ett så normalt liv som möjligt.
Anledningen till att det krävs en ny detaljplan är att omsorgsboende och förskola inte ryms inom gällande detaljplan. Detaljplanen anger bostadsändamål och en för liten exploateringsgrad för ett omsorgsboende.
Den befintliga planen antogs den 10 januari 2001 och har en genomförandetid på 15 år. Det innebär att genomförandetiden inte går ut förrän den 10 januari 2016.
Av plan- och bygglagen (5kap 11 §) ett en detaljplan får endast ändras eller upphävas om det är nödvändigt på grund av nya förhållanden av stor allmän vikt, vilka inte kunnat förutses vid planläggningen.
Fastigheten används idag som upplag för massor. I norr och öster gränsar fastigheten till befintliga bostäder (villor), detta gäller likaså på den västra sidan av Strandallén och söder om Slumnäsvägen.
Föreslagen byggnad kommer att rymma cirka sex lägenheter samt utrymmen för personal. Byggnaden kommer att placeras i sydvästra delen av fastigheten, då topografin inte möjliggör en exploatering i den nordöstra delen. Infart bör ske från Slumnäsvägen och parkering för personal och besökande anordnas inom fastigheten.
Till ärendet hörande handlingar:
Start PM daterad den 18 september 2006 (aktbilaga).
Ordförandeutlåtande
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta uppdra åt miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen upprätta ett förslag till detaljplan för utökning av fastigheten Tavlan 1 och 2 med enkelt förfarande. I uppdraget ingår samråd.
_____
1. Föreliggande förslag till detaljplan för område vid Persuddevägen, Näset 1:80, antas.
Ägarna till fastigheten Näset 1:80 på Persudde inkom våren 2003 till Tyresö kommun med en förfrågan om att få avstycka sin fastighet i två delar. Det har tidigare gjorts likartade avstyckningar på tomter söder om den aktuella fastigheten. För att göra avstyckningen möjlig krävs en ny detaljplan för fastigheten Näset 1:80. Miljö- och byggnadsnämnden gav därför 2004-01-29 miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att planlägga för detta ändamål. Planarbetet sker med enkelt förfarande.
Förslaget till ny detaljplan var ute på samråd 13 april till och med den 4 maj 2004 och miljö- och byggnadsnämnden beslutade att anta planen den 10 juni 2004.
Två sakägare överklagade kommunens beslut. Länsstyrelsen beslutade den 29 oktober 2004 att upphäva miljö- och byggnadsnämndens beslut att anta detaljplanen. Motiveringen till beslutet var att kommunen inte skickat någon underrättelse till sakägarna före antagandet av detaljplanen, enligt 5 kap. 28 § andra stycket plan- och bygglagen.
Kommunen gjorde om processen och genomförde ett nytt samråd under tiden 21 februari 2005 till och med 14 mars 2005. Inför det andra samrådet ändrades planhandlingarna. Planen antogs på nytt i miljö- och byggnadsnämnden den 15 juni 2005, § 111. På nytt överklagades detaljplanen av samma sakägare som vid det första tillfället.
Den 25 mars 2006 beslutade länsstyrelsen att upphäva detaljplanen denna gång på grund av att plankartan inte stämde överens med planbeskrivningen för angiven byggnadsarea.
För att rätta till tidigare misstag har kommun gjort om planprocessen på nytt. Samråd hölls mellan den 1 juni och den 26 juni 2006.
Antagandehandling tillhörande detaljplan för område vid Persuddevägen, Näset 1:80.
Genomförande beskrivning tillhörande detaljplan för område vid Persuddevägen, Näset 1:80.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås anta föreliggande förslag till detaljplan.
1. Föreliggande förslag till detaljplan för fastigheten Briljanten 8 antas.
XX, ägare till fastigheten Briljanten 8, inkom i oktober 2006 med en förfrågan om planändring.
Fastigheten kan i dag bebyggas med ett enfamiljshus i två våningar med en byggnadsarea om 160 m2 för huvudbyggnad och 40 m2 för uthus/garage.
Fastighetsägaren önskar bygga i en våning utan inredd vind och med inbyggt garage om 270 m2.
Den 17 oktober 2006 har stadsbyggnadskontoret fått i uppdrag av ordförande Mats Larsson att utarbeta förslag till ändring av detaljplan för fastigheten Briljanten 8. Förslaget till planändring avser enbart Briljanten 8 och kommer att handläggas med enkelt planförfarande.
Den föreslagna planändringen innebar att den idag tillåtna byggnadshöjden på 7,2 meter minskas till 4,5 meter. I och med denna planändring blir det tillåtet att ianspråkta en större yta av tomten för att bygga ett enplanshus. Den tillåtna byggnadsytan på marken ökar från 200 m2 till 270 m2 inklusive garage.
Stadsbyggnadskontoret i Tyresö har gjort bedömningen att planandringen endast har betydelse för de fastigheter som gränsar till Briljanten 8.
Normalt är samrådstiden vid enkelt planförfarande 2 – 3 veckor. Om samtliga berörda grannar inte har något att invända mot planandringen finns det möjlighet att förkorta den kommunala handläggningstiden väsentligt.
Berörda sakägare har lämnat sitt skriftliga godkännande till planändringen.
Till ärendet hörande handling:
Förslag till detaljplan för Briljanten 8 (aktbilaga).
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås anta föreliggande förslag till detaljplan för Briljanten 8.
Miljö- och byggnadsnämndens ordförande Mats Larsson får i uppdrag att underteckna förslaget till avtal med Botkyrka kommun.
Beslutsrätten i ärenden om djurskydd samt om miljöskydd i samband med djurhållning, enligt miljö- och byggnadsnämndens delegationsordning, delegeras till djurskyddsinspektör Eva Norberg. Delegationen gäller under den tid som avtalet gäller.
Miljö- och bygglovskontoret har under flera år saknat tillräckliga resurser för djurskyddstillsynen. Kontoret har tagit kontakt med flera grannkommuner för att hitta en samverkanslösning, men det har hittills inte lett till något samarbete. Nu har Tyresö kommun möjlighet att anlita Botkyrka kommuns djurskyddsinspektör Eva Norberg för tillsynen.
Miljö- och bygglovskontoret har tillsammans med Botkyrka kommun upprättat ett förslag till avtal (aktbilaga).
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås uppdra åt ordförande Mats Larsson att underteckna föreliggande förslag till avtal med Botkyrka kommun. Vidare föreslås nämnden besluta att delegera beslutsrätten i ärenden om djurskydd samt om miljöskydd i samband med djurhållning, enligt miljö- och byggnadsnämndens delegationsordning, till djurskyddsinspektör Eva Norberg. Delegationen gäller under den tid som avtalet löper.
Dnr: 2006MB1141
Kommunfullmäktige föreslås, under förutsättning av regeringens beslut om en ny förordning om avgifter för livsmedelstillsyn, att anta taxa för livsmedels- och foderkontroll i enlighet med bilaga 1. Taxan föreslås börja gälla den 1 januari 2007.
Miljö- och bygglovskontoret får i uppdrag att göra de eventuella ändringar av förslaget till taxa som följer av den nya förordning som kommer att beslutas av regeringen.
Europeiska gemenskapen fick den 1 januari 2006 en gemensam lagstiftning på livsmedels- och foderområdet. EU-förordning 882/2004 slår fast att det måste finnas ”tillräckliga finansiella resurser för att utföra offentlig kontroll”. Det innebär att kontrollmyndigheterna inte kan hänvisa till bristande resurser om inte livsmedelskontrollen utförs enligt de behov som framkommer vid riskvärdering. Varje land bestämmer om kontrollen ska vara skatte- eller avgiftsfinansierad. I Sverige är det fastställt att kontrollen ska vara avgiftsfinansierad.
Vidare ska kontrollen vara riskbaserad både avseende vilken typ av produkter som hanteras, omfattningen av hanteringen och om produkterna är avsedda för riskgrupper (exempelvis barnmat och allergikost). Verksamheterna kan också påverka sin avgift genom att ha bra rutiner och bra hygien. För att få en enhetlig riskbedömning har livsmedelsverket tagit fram en modell och jordbruksverket ska ta fram en för hur riskklassificeringen ska gå till.
Det nuvarande systemet för livsmedelsavgifter är endast avsett att finansiera provtagning och information. Övriga kostnader för livsmedelskontrollen ska betalas med skattemedel. Hittills har det fungerat så att stora företag har subventionerat små företag och skötsamma har finansierat de som har misskött sig. Nu är det tänkt att varje företag ska bära sina egna kontrollkostnader. Hur systemet fungerar i detalj framgår av aktbilaga.
Motsvarande principer ska gälla för foderkontrollen.
Riskklassificeringarna ska ge ett mått på hur många timmar per år som normalt går åt för att kontrollera företaget. Den ska ligga till grund för en fast årlig avgift. Om det visar sig att det finns så allvarliga brister att tiden inte räcker ska företaget debiteras timavgift.
Taxan ska täcka kommunens kostnader för kontrollen: löner, lokaler, verktyg, utrustning, utbildning, resor, provtagning, laboratorieanalyser, verksamhetsplanering med mera. I taxan ingår inte: information och rådgivning, obefogade klagomål och remisshantering. Miljö- och bygglovskontoret har utarbetat ett förslag till taxa (bilaga 1). Beräkning av timavgiften framgår av aktbilaga.
Varje kommun har möjlighet att sätta ned den årliga avgiften om företaget uppfyller något av följande kriterier:
· Lokalisering i regioner med särskilda geografiska begränsningar
· Verksamheter som bedrivs med traditionella metoder
· Verksamheter som är nystartade under första verksamhetsåret
Kommunen måste då i stället skjuta till skattemedel för att täcka avgiftsbortfallet.
Med nuvarande avgiftssystem debiterar kommunen ca 380 000 kr varav 15 % betalas in till livsmedelsverket. Den nya taxan beräknas ge ca 1,1 miljoner kronor per år. Hur mycket fodertillsynen kommer att ge i inkomster är i dagsläget oklart.
Exempel på hur avgifterna kommer att bli:
Förskola med egen tillagning
Hantering av råa animaliska råvaror
Hög risk
26-250 portioner/dag
Mycket liten omfattning
Barn under fem år samt allergiker
Känslig konsumentgrupp
Riskgrupp 2
16 timmar/år
Gammal avgift
2 100 kr/år
Ny avgift
12 560 kr/år*
Skola med mottagningskök
Återuppvärmning
Mellanrisk
251-2 500 portioner/dag
Liten omfattning
Allergimaten kommer färdig
Ingen tillagning till känslig konsumentgrupp
Riskgrupp 3
8 timmar/år
2 100 eller 3 600 kr/år
6 280 kr/år*
Kaktillverkare
Bakning av torra kakor
Mycket låg risk
1001-10 000 ton utgående produkt/ år
Stor omfattning
Ingen produktion av allergikost
Riskgrupp 4
4 timmar/år
14 400 kr/år
31 40 kr/år*
Matbutik med grill
11 – 30 årsarbetskrafter
Mellanstor omfattning
7 200 kr/år
Jourbutik, endast förpackade varor
Försäljning av förpackade kylvaror
Låg risk
1-3 årsarbetskrafter
Riskgrupp 5
2 timmar/år
1 700 kr/år
1 570 kr/år*
Restaurang
Gamla avgiften
Nya avgiften
* Avgift kan komma att justeras uppåt eller nedåt beroende på kommande inspektionsresultat.
Lagrum
Europaparlamentets och rådets förordning 882/2004 av den 29 april 2004 om offentlig kontroll för att säkerställa kontrollen av efterlevnaden av foder- och livsmedelslagstiftningen samt bestämmelserna om djurhälsa och djurskydd
Förordningen om avgifter för livsmedelskontroll, ska enligt preliminära besked (2006-10-03) från jordbruksdepartementet, beslutas av regeringen den 26 oktober 2006.
Miljö- och bygglovsavdelningens bedömning
Det är olyckligt att beslutsprocessen på riksplanet är kraftigt försenad, vilket får till följd att vi måste bereda ett ärende till kommunfullmäktige som inte kommer att ha formellt lagstöd förrän tidigast i slutet av oktober. Men om beslut om taxa inte antas i kommunfullmäktige före årsskiftet 2006/2007, finns risk att den årliga fasta avgiften för år 2007 inte kan tas ut. Detta eftersom betungande beslut inte får verka retroaktivt. Detta skulle i så fall medföra ett betydande inkomstbortfall vilket i sin tur innebära att vi inte kan fullfölja våra skyldigheter enligt livsmedelsbestämmelserna.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta:
Miljö- och byggnadsnämnden föreslår att kommunfullmäktige, med stöd av förordningen om avgifter för livsmedels- och foderkontroll, antar taxa för livsmedels- och foderkontroll enligt bilaga 1. Taxan föreslås börja gälla den 1 januari 2007.
Miljö- och bygglovskontoret får i uppdrag att göra de eventuella ändringar av förslaget till taxa som kommer av den kommande förordningen.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta enligt miljö- och bygglovskontorets förslag.
1. Ändringarna i delegationsordningen godkänns
Miljö- och byggnadsnämndens beslutade den 14 juni 2006, § 69, om tillfällig delegation av beslut inom livsmedelsområdet. Angivna tjänstemän får fatta beslut enligt de EG-förordningar som finns inom livsmedelsområdet samt det kompletterande svenska regelverk som finns för de områden och ärendetyper som finns i avsnitt 12 i miljö- och byggnadsnämndens delegationsordning. Beslutet gäller tills miljö- och bygglovskontoret tagit fram ett mer specificerat förslag.
Miljö- och bygglovskontoret har tagit fram ett förslag till delegationsordning för livsmedelsområdet (aktbilaga).
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås godkänna föreliggande förslag till ändringar av delegationsordning för livsmedelsområdet.
1. Föreslagna ändringar av kvalitetsgarantierna för livsmedelstillsyn godkänns.
Miljö- och byggnadsnämnden antog kvalitetsgarantier för livsmedelstillsynen den 31 januari 2002, § 4.
Miljö- och bygglovskontoret har tagit fram ett förslag till ändringar av garantierna
- dels på grund av att lagstiftningen har ändrats
- dels att handläggningen av enkla ärenden visat sig ta betydligt kortare tid än vad garantierna utlovar.
Förslaget till ändrade garantier finns i aktbilaga.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås godkänna föreliggande förslag till ändringar av kvalitetsgarantierna för livsmedelstillsyn.
1. Redovisningen noteras.
Miljö- och bygglovschef Inger Carlsson redovisar budgetuppföljningen för perioden januari – september 2006.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta notera redovisningen.
Dnr: 2006MB0901
Ansökan om bygglov för tillbyggnad av atriumhus med en byggnadsarea om 6,5 m² avslås.
Avgift: 1 500 kronor.
Planförhållande
För området gäller detaljplan fastställd 78-06-19 .
På fastigheten finns ett atriumhus med en byggnadsarea om 173 m², varav två skärmtak tillsammans 46 m².
Fastighetens areal är 380 m2.
Ansökan avser bygglov för tillbyggnad av atriumhus med en byggnadsarea om 6,5 m².
Förslaget strider mot gällande detaljplan genom att
- byggnaden placerats 1,8 m från gräns mot grannfastigheten istället för tillåtna 3,0 m
- den sammanlagda bebyggelsen överskrider största tillåtna byggnadsarea per tomtplats med 39,5 m2 (28 %)
Förslag till beslut har kommunicerats med sökanden.
Bygganmälan har inlämnats den 2 augusti 2006.
Miljö- och bygglovskontorets bedömning
Enligt plan- och bygglagen 8 kap 11 § sista stycket får bygglov lämnas för åtgärder som innebär mindre avvikelser från detaljplanen, om avvikelserna är förenliga med syftet med planen. Avvikelsen i inlämnad ansökan kan inte ses som en mindre avvikelse som är förenlig med planens syfte.
Eftersom förutsättningar för lov enligt plan- och bygglagen 8 kap 11 § därmed saknas föreslås att miljö- och byggnadsnämnden avslår ansökan om bygglov för tillbyggnad av atriumhus.
Med hänvisning till miljö- och bygglovskontorets bedömning föreslås att miljö- och byggnadsnämnden avslår ansökan om bygglov.
Dnr: 2004MB1564
Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 4 § påförs X och X, ägarna till fastigheten X, en byggnadsavgift om fyra gånger bygglovsavgiften (1 440 kr) = 5 760 kronor för att olovligen ha uppfört en carport med en byggnadsarea om 30 m2.
Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 14, 15 och 18 §§ vid vite av 100 000 kr vardera föreläggs och, ägarna till fastigheten X, att ta bort det olovligt utförda senast 3 månader efter mottagandet av beslutet.
Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 18 § ska beslutet gälla omedelbart.
Upplysning
Byggnadsavgiften (5 760 kronor) ska betalas till länsstyrelsen i Stockholms län, postgironummer 3 51 72-6, inom två (2) månader från det att beslutet vunnit laga kraft. På talongen ska antecknas, att betalningen avser avgift enligt plan- och bygglagen.
För området gäller detaljplan fastställd 1970-03-06.
På fastigheten finns ett enbostadshus, ett fristående garage samt en nu olovligen färdigställd carport.
Byggnadsnämnden beslöt den 13 juni 1990, § 166, bevilja bygglov för tillbyggnad av enbostadshus med en byggnadsarea om 31,3 m2 samt nybyggnad av carport med en byggnadsarea om 30 m2.
Miljö- och byggnadsnämnden beslöt den 19 januari 2000, § 16, bevilja förnyat bygglov med en utökning av carportens byggnadsarea från 30 m2 till 35 m2.
Sökande anhöll den 11 november 2004 om förnyelse av bygglovet då arbetena inte färdigställts.
Den 15 juni 2005 avslog miljö- och byggnadsnämnden ansökan. Sökande överklagade beslutet till länsstyrelsen den 14 augusti 2005. Överklagandet drogs tillbaka den 15 mars 2006.
Vid tillsyn på fastigheten den 21 juni 2006 konstaterades att arbete med att färdigställa carporten pågick utan giltigt bygglov. I skrivelse daterad den 26 juni 2006 uppmanar förvaltningen X och X att riva carporten före den 31 augusti 2006.
Den 20 september 2006 överklagar fastighetsägarna åter nämndens beslut från den 15 juni 2005.
Överklagandet avvisades samma dag och i beslutet upplystes att vitesföreläggande, enligt tidigare kommunicering, kommer att behandlas i nämnden den 19 oktober 2006.
Samtliga ägare av fastigheten X som den olovliga åtgärden avser, svarar solidariskt för den byggnadsavgift som påförs dem i deras egenskap av ägare enligt plan- och bygglagen 10 kap 10 §.
Eftersom uppförande av carport skett utan giltigt bygglov föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beslutar
- Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 4 § påförs X och X en byggnadsavgift om fyra gånger bygglovsavgiften (1 440 kr) = 5 760 kronor för att olovligen ha uppfört en carport med en byggnadsarea om 30 m2.
- Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 14, 15 och 18 §§ vid vite av 100 000 kr vardera föreläggs X och X att ta bort det olovligt utförda senast 3 månader efter mottagandet av beslutet.
- Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 18 § ska beslutet gälla omedelbart.
Dnr: 2006MB0402
Bygglov beviljas med avvikelse från gällande detaljplan för tillbyggnad av enbostadshusets suterrängvåning med carport med en byggnadsarea om 22 m2.
Avgift: 3 240 kronor.
Lovet upphör att gälla om åtgärden inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från dagen för beslutet.
Bygganmälan ska göras på bifogad blankett och inlämnas till miljö- och byggnadsnämnden minst tre veckor före byggstart.
Tid för samråd ska beställas enligt bifogad kallelse.
Utstakning av carportens läge ska göras av fristående sakkunnig före byggstart.
Byggnadsarbetena får inte påbörjas förrän byggsamråd ägt rum.
Avtal med entreprenörer ska redovisas senast vid byggsamrådet för att behovet av byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd ska kunna bedömas. Avtalet baseras på huvudhandlingar och utförandebeskrivningar. Informationsbroschyr bifogas.
För området gäller detaljplan fastställd 1955-05-05.
På fastigheten finns ett enbostadshus i en våning med suterrängvåning med en byggnadsarea om 128 m2. Fastighetens areal är 868 m2.
Ansökan avser bygglov för tillbyggnad av enbostadshusets suterrängvåning med en carport med en byggnadsarea om 22 m2 till en total byggnadsarea för bostadshuset om 150 m2.
Carportens föreslagna placering är 0,6 meter från gräns mot granne istället för praxis 1,5 meter. Anledningen till placeringen är att avståndet från befintligt bostadshus till granngräns är 4,5 meter och att carporten endast kan nås via servitut på framförliggande fastighet.
- byggnaden placerats 0,6 m från gräns mot grannfastigheten istället för tillåtna 4,5 m
- den sammanlagda bebyggelsen överskrider största tillåtna byggnadsarea per tomtplats (1/7 del av tomtens area) med 26 m2
Berörda sakägare har fått tillfälle att yttra sig över förslaget. Ingen erinran har inkommit.
Enligt plan- och bygglagen 8 kap 11 § sista stycket får bygglov lämnas för åtgärder som innebär mindre avvikelser från detaljplanen, om avvikelserna är förenliga med syftet med planen.
Förslaget är att hänföra till mindre avvikelse som inte strider mot syftet med detaljplanen och därmed föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för tillbyggnad av enbostadshusets suterrängvåning med en carport med byggnadsarea om 22 m2.
Med hänvisning till miljö- och bygglovskontorets bedömning föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för tillbyggnad av enbostadshusets suterrängvåning med en carport med byggnadsarea om 22 m2.
Dnr: 2006MB0055
Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 4 § påförs XX, ägaren till fastigheten X, en byggnadsavgift om fyra gånger bygglovsavgiften (1 620 kronor) = 6 480 kronor för olovligt byggande av altan.
Bygglov i beviljas efterhand för altan med en byggnadsarea om 38 m2.
Avgift: 1 620 kronor.
Byggnadsavgiften (6 480 kronor) ska betalas till länsstyrelsen i Stockholms län, postgironummer 3 51 72-6, inom två (2) månader från det att beslutet vunnit laga kraft. På talongen ska antecknas, att betalningen avser avgift enligt plan- och bygglagen.
För området gäller detaljplan fastställd 55-05-05.
På fastigheten finns ett enbostadshus
Fastighetens areal är 1 013 m2.
Klagomål på olovligt byggande på fastigheten X har inkommit till miljö- och byggnadsnämnden den 17 september 2004.
Vid tillsyn på fastigheten X den 26 oktober 2005 konstaterades att altan uppförts utan bygglov.
Enligt plan- och bygglagen 10 kap 4 § ska byggnadsavgift tas ut då någon utan lov utför åtgärd som kräver bygglov. Byggnadsavgiften ska bestämmas till ett
belopp som motsvarar fyra gånger den avgift som enligt 2004 års taxa skulle ha betalats om lov till samma åtgärd hade meddelats. Byggnadsavgiften för ovanstående åtgärd är fyra gånger bygglovsavgiften (1 620 kronor) = 6 480 kronor.
Ansökan om bygglov i efterhand för uppförande av altan med en byggnadsarea om 38 m2, på fastigheten X har inkommit till miljö- och byggnadsnämnden den 23 januari 2006.
Förslaget strider inte mot gällande detaljplan.
Bygganmälan har inlämnats den 23 januari 2006.
Eftersom uppförande av altan skett utan bygglov föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beslutar att med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 4 § påföra X X, ägaren till fastigheten X, en byggnadsavgift om fyra gånger bygglovsavgiften (1 620 kronor) = 6 480 kronor.
Förslaget uppfyller förutsättningar för lov enligt plan- och bygglagen 8 kap 11 § och därmed föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov i efterhand för uppförande av altan.
Dnr: 2004MB1717
1. Anstånd med att vidta rättelse enligt plan- och bygglagen 10 kap 14 § beviljas att gälla längst till den 31 augusti 2007.
På fastigheten finns en transformatorstation uppförd på mark som inte får bebyggas.
Fastighetens är avsedd för enbostadshus. Detaljplanen medger även plats för transformatorstation inom fastigheten.
Den 11 maj 2006, § 53, avslog miljö- och byggnadsnämnden bygglov i efterhand för den uppförda transformatorn. Beslutet kopplades till ett vitesföreläggande om att rätta det olovliga senast den 1 oktober 2006.
Ansökan avser anstånd till och med den 31 augusti 2007 att utföra rättelse. Anledningen är bland annat att ansökan till lantmäteriet om ledningsrätt inte har färdigbehandlats.
Den 20 juli 2006, § B231, beviljades Vattenfall bygglov för transformatorstation på en annan plants, enligt gällande detaljplan. Beslutet har överklagats till länsstyrelsen.
Anstånd kan beviljas till begärt datum, den 31 augusti 2007, då ärendet i sin helhet är föremål för överprövning.
_______
Förhandsbesked för gemensam uppfartsväg samt parkering och vändplats i avsikt att dela fastigheten och uppföra två bostadshus
Dnr: 2006MB0809
1. Marklov kommer att beviljas för en gemensam uppfartsväg med en fallhöjd av 1:10 respektive 1:7 och en gemensam parkering och vändplats med två platser för biluppställning under förutsättning att
- parkering och vändplatsen placeras på en höjd av + 32,25
- den slutliga utformningen av uppfartsvägen sker i samråd med bygglovsarkitekten
- fullständiga fackmässigt upprättade ansökningshandlingar inlämnas till miljö- och byggnadsnämnden före den 19 oktober 2008.
2. Avgift: 2 700 kronor.
Detta besked medför inte rätt att påbörja byggnadsarbete
Ett beslut om förhandsbesked upphör att gälla om den åtgärd som avses med beslutet inte har påbörjats inom två år från dagen för beslutet.
För området gäller detaljplan fastställd 1954-05-05. Gällande planbestämmelser medger rätt att bygga ett bostadshus i en våning med vind och uthus/garage med en total byggnadsarea som motsvaras av 1/7 av fastighetens areal. För bostadshuset gäller att högst två lägenheter får anordnas. För uthuset gäller en byggnadsarea om högst 30 m2. Suterrängvåning kan anordnas där terrängen tillåter detta.
På fastigheten finns ett äldre fritidshus som avses rivas.
Fastighetens areal är 3 154 m2.
Ansökan avser en gemensam uppfartsväg med en gemensam parkerings och vändplats.
Fastigheten Näsby 4:893, Långsjövägen 49, avses att delas i två nya fastigheter där två bostadshus ska uppföras.
Terrängen utgörs av en brant bergvägg som stupar ned mot Långsjövägen där det finns plan mark som enligt gällande planbestämmelser har byggförbud. Nivåskillnaden är ca 10 meter. Fastigheten har högst upp en befintlig tomtplats där fritidshuset står. För att tillskapa ytterligare en tomtplats har en uppfartsväg föreslagits med en parkerings/vändplats tillgänglig för två nya bostadshus. Från parkering och vändplatsen nås de föreslagna bostadshusen, den ena via gångtrappor och det andra via en befintlig gångväg.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås att marklov kommer att beviljas för en gemensam uppfartsväg med en fallhöjd av 1:10 respektive 1:7 och en parkering och vändplats med två biluppställningsplatser under förutsättning att
Med hänvisning till miljö- och bygglovskontorets bedömning föreslås att miljö- och byggnadsnämnden som förhandsbesked meddela att marklov kan påräknas enligt förslaget.
Dnr: 2006MB0846
Bygglov beviljas med avvikelse från gällande detaljplan för tillbyggnad av enbostadshus med en balkong på stödpelare med en byggnadsarea om 28 m2
Avgift: 4 032 kronor.
Bygganmälan ska göras på bifogad blankett och inlämnas till miljö- och byggnadsnämnden senast tre veckor före byggstart.
Utstakning av tillbyggnadens läge ska göras av fristående sakkunnig före byggstart.
På fastigheten finns ett enbostadshus med en byggnadsarea om 153 m2.
Fastighetens areal är 2 470 m2.
Ansökan avser bygglov för tillbyggnad av enbostadshuset med en balkong på stödpelare med en byggnadsarea om 28 m2.
Bostadshuset ligger idag till hälften på mark som inte får bebyggas. Flera bostadshus i området och på angränsande tomter ligger delvis på mark som inte får bebyggas.
Förslaget strider mot gällande detaljplan genom att tillbyggnaden placerats på mark som inte får bebyggas
Förslaget är att hänföra till mindre avvikelse som inte strider mot syftet med detaljplanen och därmed föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för tillbyggnad med balkong på stödpelare med en byggnadsarea om 28 m2 .
Med hänvisning till miljö- och bygglovskontorets bedömning föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för tillbyggnad med balkong på stödpelare med en byggnadsarea om 28 m2.
Ärendet utgår.
Dnr: 2006MB0674
1. Bygglov beviljas med avvikelse från gällande detaljplan för nybyggnad av enbostadshus och garage i en våning med en total byggnadsarea om 228 m² varav garage/förråd upptar en byggnadsarea om 52 m² under förutsättning att
- byggnadsarbeten inte påbörjas förrän gatukostnadsersättning betalats eller godtagbar säkerhet för ersättningen lämnats
- färdigt golv i huvudbyggnadens våningsplan placeras på en höjd av + 58,80
- färdigt golv i garagets våningsplan placeras på en höjd av + 58,80
2. Avgift: 38 160 kronor.
Utstakning av byggnadens läge ska göras av fristående sakkunnig före byggstart.
Bevis om byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd (försäkring eller bankgaranti) ska lämnas in vid byggsamrådet eller senast 1 vecka innan byggstart. Informationsbroschyr bifogas.
För området gäller detaljplan vunnit laga kraft 04-12-16 och fastighetsplan som vunnit laga kraft 04-12-16.
Fastigheten är obebyggd. Fastighetens areal är 1 499 m2.
Ansökan avser bygglov för nybyggnad av enbostadshus och garage i en våning med en total byggnadsarea om 228 m² varav garage/förråd upptar en byggnadsarea om 52 m². Garage/förrådsdel är i förslaget handikappanpassat.
Förslaget strider mot gällande detaljplan genom att den sammanlagda bebyggelsen överskrider största tillåtna byggnadsarea per tomtplats (1/7 del av tomtens area) med 14 m2 (6,5 %).
Bygganmälan har inlämnats den 2 juni 2006.
Förslaget är att hänföra till mindre avvikelse som inte strider mot syftet med detaljplanen och därmed föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för nybyggnad av enbostadshus och garage i en våning.
Med hänvisning till miljö- och bygglovskontorets bedömning föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för nybyggnad av enbostadshus och garage i en våning med en total byggnadsarea om 228 m² varav garage/förråd upptar en byggnadsarea om 52 m².
Dnr: 2003MB0995
Med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 4 § påförs, XX, ägaren till fastigheten X, en byggnadsavgift om fyra gånger bygglovsavgiften (1 656)=8 280 kronor för nybyggnad av garage.
Bygglov i efterhand beviljas med avvikelse från gällande detaljplan för nybyggnad av garage.
Avgift: 1 656 kronor.
Byggnadsavgiften (8 280 kronor) ska betalas till länsstyrelsen i Stockholms län, postgironummer 3 51 72-6, inom två (2) månader från det att beslutet vunnit laga kraft. På talongen ska antecknas, att betalningen avser avgift enligt plan- och bygglagen.
Lovet upphör att gälla om åtgärden inte har avslutats inom fem år från dagen för beslutet.
För området gäller detaljplan som vunnit laga kraft 2004-01-29.
Fastighetens areal är 2 865 m2.
Vid lägeskontroll av garaget konstaterades att garaget byggts i strid med gällande detaljplan och lämnat bygglov. Garaget är delvis placerat på mark som inte får bebyggas.
Ansökan avser bygglov i efterhand för ändrat läge av garage mot tidigare lämnat bygglov av garage daterat den 9 mars 1998 samt ändring av beviljat bygglov den 21 oktober 2003.
Enligt plan- och bygglagen 10 kap 4 § ska byggnadsavgift tas ut då någon utan lov utför åtgärd som kräver bygglov. Byggnadsavgiften ska bestämmas till ett belopp som motsvarar fyra gånger den avgift som enligt 2005 års taxa skulle ha betalats om lov till samma åtgärd hade meddelats. Byggnadsavgiften för ovanstående åtgärd är fyra gånger bygglovsavgiften (1 656 kronor) = 8 280 kronor.
Samtliga ägare av fastigheten X, som den olovliga åtgärden avser, svarar solidariskt för den byggnadsavgift som påförs dem i deras egenskap av ägare enligt plan- och bygglagen 10 kap 10 §.
Förslag till beslut har kommunicerats med fastighetsägaren. Ingen erinran har inkommit.
Garagets placering strider mot gällande detaljplan genom att byggnaden till viss del placerats på mark som inte får bebyggas
Skriftligt godkännande till placeringen från berörda sakägare har bifogats ansökan.
Bygganmälan har inlämnats och samråd har hållits.
Eftersom uppförande av garaget skett på annan plats än tidigare beviljat bygglov föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beslutar att med stöd av plan- och bygglagen 10 kap 4 § påföra XX, ägaren till fastigheten X, en byggnadsavgift om fyra gånger bygglovsavgiften (1 656 kronor) = 8 280 kronor.
Förslaget är att hänföra till mindre avvikelse som inte strider mot syftet med detaljplanen och därmed föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov i efterhand för nybyggnad av garage.
Dnr: 2006MB0278
1. Anstånd med att vidta rättelse enligt plan- och bygglagen 10 kapitlet § 14 beviljas att gälla längst till den 30 juni 2007.
De förutsättningar för lov som meddelats i tidigare beslut 2006-06-14, § 99 gäller.
Ansökan avser anstånd med rivning och därtill kopplat vitesföreläggande. Anståndet avser perioden 2 oktober 2006 till och med 30 juni 2007.
Det tidigare vitesföreläggandet á 75 000 kr vardera att rätta det olovligen utförda beslutades av miljö- och byggnadsnämnden den 14 juni 2006.
På fastigheten finns ett fritidshus med en bruttoarea om 83 m2 med mindre källardel och loft med takkupa. På fastigheten finns även två uthus, 20 m2 respektive 30 m2.
Bygglov finns för ett fritidshus med en bruttoarea om 72 m2 med mindre källardel samt ett uthus om 30 m2.
Inom den senaste 10-års perioden har det olovligen tillkommit inbyggnad av befintlig veranda om 11 m2 samt en takkupa med en golvarea om 17 m2. Uthuset om 20 m2 skulle enligt bygglov daterat den 21 juni 1994 ha rivits senast den 21 juni 1995.
Vid tillsyn på fastigheten X den 11 maj 2006 konstaterades att takkupa byggts, veranda inbyggts och uthuset inte rivits.
Fastighetsägarna, som inlämnat stämningsansökan mot säljarna, ges rimlig tid att lösa tvisten. Rättelse ska ha utförts senast den 30 juni 2007.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta enligt miljö- och bygglovskontorets bedömning.
Dnr: 2006MB1075
Dispens från strandskyddsbestämmelserna 7 kap 13 § miljöbalken meddelas för brygga med måtten 8,0 x 5,0 m utanför strandlinjen och brygga med mått 13,0 x 1,8 m utanför strandlinjen samt för komplementbyggnad (strandbod/bastu) med en byggnadsarea om 25 m2 under förutsättning att tomtplats som får tas i anspråk motsvaras av bryggorna.
Avgift enligt miljöbalken: 3 000 kronor.
Bygglov beviljas för komplementbyggnad (strandbod/bastu) med en byggnadsarea om 25 m2.
Avgift: 2 952 kronor.
Ett beslut om dispens upphör att gälla om den åtgärd som avses med dispensen inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från dag då beslutet vann laga kraft.
Ett beslut om bygglov upphör att gälla om den åtgärd som avses med beslutet en inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft.
Bygganmälan för strandbod/bastu ska göras på bifogad blankett och inlämnas till miljö- och byggnadsnämnden senast tre veckor före byggstart.
Utstakning av strandbod/bastuns läge ska göras av fristående sakkunnig före byggstart.
Byggnadsarbetena för strandbod/bastu får inte påbörjas förrän byggsamråd ägt rum.
Kemikalieinspektionens regler för tryckimpregnerat virke ska följas.
Tillstånd för muddring behövs inte om det är uppenbart att enskilda eller allmänna intressen inte skadas. Sökanden ska avgöra detta.
Området är inte planlagt.
På fastigheten finns ett enbostadshus. Fastighetens areal är 8 518 m2. Fastigheten är belägen i Breviksnäs och utanför det kommunala va-verkets verksamhetsområde.
Området beskrivs i översiktsplan 1989 för Tyresö kommun. Områdesbestämmelser eller detaljplan med syfte att bevara kulturmiljön ska tas fram för Breviksnäs. En broschyr med råd och riktlinjer finns framtagen av statsbyggnadskontoret.
Fastigheten omfattas av strandskydd på land och i vatten. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet.
Ansökan avser bygglov för nybyggnad av brygga med mått 8,0 x 5,0 m utanför strandlinjen och brygga med mått 13 x 1,8 m utanför strandlinjen samt en strandbod/bastu med en byggnadsarea om 25 m2 som avses placeras på den större bryggan. Bryggorna ska utföras på pålar och med glesplank.
Ansökan har dels remitterats till kommunekologen som yttrat att strand/bastuboden bör stå på land och inte på en brygga i vattnet och dels till miljöinspektören som efter kontakt med länsstyrelsen meddelat att
Enligt vägledning för muddringsverksamheten i Stockholms län, bör man vara restriktiv med att lämna strandskyddsdispens för bryggor och att bebyggelse inte bör vara självklart motiv för att anordna bryggplats eller utföra muddring.
Ansökan har även remitterats till stadsbyggnadskontoret där planarkitekten framhåller viken av att införa riktlinjer för bryggor
I området och på angränsande tomter finns liknande bryggor med komplementbyggnader (strandhus/bastu) utanför strandlinjen. Det föreslagna strandhuset/bastun har fasader som anpassats till områdets arkitektur.
I strandkanten finns ett upplag av tillfälligt upplagd sprängsten som avses tas bort med avsikten att där förlägga den ena bryggans landfäste. Någon muddring i strandlinjen kommer inte att utföras.
Länsstyrelsen får meddela dispens från bestämmelserna i 16 § om det finns särskilda skäl. Om dispens meddelas, ska länsstyrelsen bestämma i vilken utsträckning mark får tas i anspråk som tomt eller annars användas för det avsedda ändamålet. Miljö- och byggnadsnämnden har delegation från länsstyrelsen att meddela dispens.
Miljö- och byggnadskontorets bedömning
Marken är redan ianspråktagen som tomtmark där allmänheten inte har tillträde.
Livsvillkoren i vatten för djur- och växtlivet bedöms inte väsentligt försämras.
Föreslagen strandbod/bastu som omfattas av strandskyddsbestämmelserna är att betrakta som en kompletteringsåtgärd. Mark som får tas i anspråk motsvaras av bryggornas yttermått.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås meddela dispens från strandskyddsbestämmelserna 7 kap 13 § miljöbalken för brygga med mått 8,0 x 5,0 m utanför strandlinjen och brygga med mått 13,0 x 1,0 m utanför strandlinjen samt för komplementbyggnad (strandbod/bastu) med en byggnadsarea om 25 m2 under förutsättning att tomtmark som får tas i anspråk motsvaras av bryggorna
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås meddela dispens och bygglov i enlighet med miljö- och byggnadskontorets bedömning.
Dnr: 2006MB0936
1. Bygglov beviljas med avvikelse från gällande detaljplan för nybyggnad av förråd med en byggnadsarea om 40 m2 under förutsättning att
- befintlig garagebyggnad på fastigheten tas bort innan slutbevis utfärdas, dock senast den 31 oktober 2008
- sockelhöjden inte blir högre än vad fasadritningen visar.
2. Avgift: 3 168 kronor.
Lägeskontroll av byggnaden ska göras av fristående sakkunnig.
För området gäller detaljplan fastställd 1954-10-25 samt ändrade planbestämmelser fastställda 1991-02-21.
På fastigheten finns ett fritidshus med en bruttoarea om 70 m2 och en garagebyggnad med en byggnadsarea om 23 m2. Garagebyggnaden ska rivas.
Fastighetens areal är 2 906 m2.
Ansökan avser bygglov för nybyggnad av ett förråd med en byggnadsarea om 40 m2.
- högsta tillåtna nockhöjd (4,5 m) överskrids med ca 2 m i sutterängdelen
- största tillåtna byggnadsarea för komplementbyggnad (30 m2) överskrids med 10 m2.
Skriftligt godkännande till förslaget från berörda sakägare har bifogats ansökan.
Till ansökan har bifogats ett skriftligt intyg om att befintliga byggnader på fastigheten ska tas bort innan slutbevis utfärdas, dock senast 2 år efter beviljat bygglov för nybyggnad av förråd.
Bygganmälan har inlämnats den 15 augusti 2006.
Förslaget är att hänföra till mindre avvikelse som inte strider mot syftet med detaljplanen och därmed föreslås att miljö- och byggnadsnämnden beviljar bygglov för nybyggnad av förråd om 40 m².
Delegationsbesluten framgår av aktbilaga till protokollet.
- Länsstyrelsens beslut 2006-09-04, bet 4032-06-56597, gällande överklagande av miljö- och byggnadsnämndens beslut från den 14 juni 2006, § 94, att avslå bygglov för inredning av befintlig vind på fastigheten X. Länsstyrelsen avslår överklagandet.
- Länsstyrelsens beslut 2006-09-27, bet 4032-05-62464, gällande överklagande av avgift för miljö- och byggnadsnämndens beslut från den 14 september, § 174, om avslag för bygglovsansökan om ändrad användning av en del av industrilokal till ungdomsdiskotek på fastigheten Kopparen 14. Länsstyrelsen avslår överklagandet.
- Vice ordförande Olle Chevalier har den 27 september 2006 uppdragit åt stadsbyggnadskontoret att upprätta en fastighetsplan för kvarteret kattfoten.
Dnr: 2006MB1144
1. Livsmedelsverkets och Jordbruksverkets modeller för riskklassificering av livsmedels- och foderföretag ska användas.
Livsmedels- och foderkontrollen ska vara riskbaserad. Verksamheterna kan påverka sin avgift genom att ha bra rutiner och bra hygien.
För att få en enhetlig riskbedömning har Livsmedelsverket och Jordbruksverket tagit fram modeller för riskklassificeringen. Varje kommun är dock fri att själva utforma egna modeller.
Riskklassificeringen är ett mått på hur många timmar per år som det i normalfallet går åt för att kontrollera aktuellt företag. Den ska ligga till grund för en fast årlig avgift.
Europaparlamentets och rådets förordning 882/2004 av den 29 april 2004 om offentlig kontroll är till för att säkerställa kontrollen av efterlevnaden av foder- och livsmedelslagstiftningen samt bestämmelserna om djurhälsa och djurskydd.
Att ta fram en egen modell för riskvärdering är en komplicerad och tidskrävande uppgift. Vi bedömer att Livsmedelsverkets och Jordbruksverkets beräkningsmodeller är de enda verktyg som i dagsläget är realistiska att använda.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta att Livsmedelsverkets och Jordbruksverkets modeller för riskklassificering av livsmedels- och foderföretag ska användas.
Miljö- och byggnadsnämnden föreslås besluta i enlighet med miljö- och byggnadskontorets förslag.
1. Årets och mandatperiodens sammanträde hålls måndagen den 11 december med början klockan 17.00.
Set Maront informerar om Stockholms stad riktlinjer för gemensamma större sopbehållare. Exempelvis är upp till tre sopbehållare med en total utvändig volym om sex kubikmeter ovan mark bygglovsfria.
Ägaren av fastigheten X har inkommit med reviderade ritningar. Ärendet kommer att behandlas på miljö- och byggnadsnämndens ordförandeberedning.