Din position: Hem > Tyresö kommun > Tekniska utskottet > Sammanträde 2006-10-25

Sammanträde 2006-10-25

Datum
Klockan
Plats
Mötesinformation

 

§62 Trygghets- och trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärder i korsningen Skogsängsvägen – Lindalsvägen

Tekniska utskottets beslut

  1. Tekniska kontoret får i uppdrag att utföra ett trevägsstopp i korsningen Skogsängsvägen – Lindalsvägen.

  2. Effekten av den trygghetsfrämjande åtgärden ska utvärderas om 12 månader och redovisas för tekniska utskottet.

Ärendebeskrivning

Boende i området har framfört önskemål om att kommunen vidtar åtgärder för att få ner hastigheten på Skogsängsvägen för att minska risken för olyckor.

Vid utredning av ärendet har framkommit att korsningen Skogsängsvägen - Lindalsvägen är behov av åtgärder för att öka tryggheten för såväl cyklister, bilister och gående. Speciellt vintertid kan det vara svår att få stopp på fordon som kommer från Lindalsvägen.

Tekniska kontoret anser det befogat med att införa någon form av hastighetsbegränsande åtgärder som exempelvis farthinder eller trevägsstopp.

Ordförandeutlåtande

Det är angeläget att vi förbättrar tryggheten i trafiken för bland annat våra barn som ännu inte uppnått trafikmognad. Samtidigt är det viktigt att vi får ner hastigheten på vägarna inom tätortsbebyggelsen för att därigenom minska risken för olyckor. Farthinder i form av ”gupp” uppfattas av många som en styggelse, speciellt då hos yrkestrafikanter och ambulanspersonal.

Införandet av trevägsstopp kan bidra till att minska hastigheten och att öka säkerheten för alla som uppehåller sig i trafiken.

Tekniska utskottet föreslås besluta att som en trygghets- och trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärd beslutar införa trevägsstopp i korsningen Skogsängsvägen – Lindalsvägen. Denna trygghetsbefrämjande åtgärd ska utvärderas efter 12 månader.

_____

§63 Trygghets- och trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärder i korsningen Skogsängsvägen – Collins väg

Tekniska utskottets beslut

  1. Tekniska kontoret får i uppdrag att utföra ett trevägsstopp i korsningen Skogsängsvägen – Collins.

  2. Effekten av den trygghetsfrämjande åtgärden ska utvärderas om 12 månader och redovisas för tekniska utskottet.

Ärendebeskrivning

Boende i området har framfört önskemål om att kommunen vidtar åtgärder för att få ner hastigheten på Skogsängsvägen för att minska risken för olyckor.

Vid utredning av ärendet har framkommit att korsningen Skogsängsvägen - Lindalsvägen är behov av åtgärder för att öka tryggheten för såväl cyklister, bilister och gående. Speciellt vintertid kan det vara svår att få stopp på fordon som kommer från Lindalsvägen.

Tekniska kontoret anser det befogat med att införa någon form av hastighetsbegränsande åtgärder som exempelvis farthinder eller trevägsstopp.

Ordförandeutlåtande

Det är angeläget att vi förbättrar tryggheten i trafiken för bland annat våra barn som ännu inte uppnått trafikmognad. Samtidigt är det viktigt att vi får ner hastigheten på vägarna inom tätortsbebyggelsen för att därigenom minska risken för olyckor. Farthinder i form av ”gupp” uppfattas av många som en styggelse, speciellt då hos yrkestrafikanter och ambulanspersonal.

Införandet av trevägsstopp kan bidra till att minska hastigheten och att öka säkerheten för alla som uppehåller sig i trafiken.

Tekniska utskottet föreslås besluta att som en trygghets- och trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärd beslutar införa trevägsstopp i korsningen Skogsängsvägen – Collins väg. Denna trygghetsbefrämjande åtgärd ska utvärderas efter 12 månader.

_____

§64 Trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärder, cirkulationsplatser

Tekniska utskottets beslut

1. Tekniska kontoret får i uppdrag att iordningställa cirkulationsplatser i följande korsningar Sagovägen – Centralvägen, Trångsundsvägen – Ängslyckevägen och Töresjövägen – Gränsvägen – Erstaviksvägen.

Ärendebeskrivning

Av genomförda trafikstudier har tekniska kontoret funnit att följande i följande korsningar är behov av trafiksäkerhetsåtgärder:

Sagovägen – Centralvägen (fyrvägskorsning)

Trångsundsvägen – Ängslyckevägen (fyrvägskorsning)

Töresjövägen – Gränsvägen – Erstaviksvägen (trevägskorsning)

Den åtgärd som föreslås är uppsättande av trafikdelare och skyltar.

Ordförandeutlåtande

Tekniska utskottet föreslås besluta att som trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärd anordna trafikdelare i följande korsningar: Sagovägen – Centralvägen, Trångsundsvägen – Ängslyckevägen och Töresjövägen – Gränsvägen – Erstaviksvägen.

_____

§65 Slutredovisning av avslutade Va- och gatuarbeten

Tekniska utskottets beslut

1. Redovisningarna läggs med ett godkännande till handlingarna.

Ärendebeskrivning

Av slutredovisningen för Björnbärsvägen följande:

VA-arbetena kostade 2,5 miljoner mer än vad som var budgeterat.

Gatuarbetena kostade 0,25 miljoner mer än vad som var budgeterat.

Av slutredovisningen för Klippvägen följande:

VA-arbetena kostade 4,5 miljoner mer än vad som var budgeterat.

Gatuarbetena kostade 0,6 miljoner mindre än vad som var budgeterat.

En orsak till överskridandena är att entreprenadkostnaderna stigit mycket kraftigt de senaste åren.

Ordförandeutlåtande

Tekniska utskottet förslås lägga redovisningarna med ett godkännande till handlingarna.

_____

§66 Fortlöpande redovisning av kommunens säkerhetsarbete

Tekniska utskottets beslut

1. Redovisningarna noteras.

Ärendebeskrivning

Redovisning av kommunens säkerhetsarbete och de utryckningar och åtgärder som kommunens bevakningsföretag utfört under veckorna 40 – 42.

Vid en jämförelse med föregående år kan konstateras att kostnaderna för glasskross och skadegörelse hitintill är i det närmaste är oförändrade.

Uteblivna larmtillkopplingar och ej avstängda larm utgör fortfarande onödiga väktarinsatser.

Ordförandeutlåtande

Tekniska utskottet föreslås besluta att notera redovisningarna.

_____

§67 Budgetuppföljning för tekniska avdelningen och centralköket för januari – september 2006

Förslag till

Tekniska utskottets beslut

1. Redovisningarna noteras.

Ärendebeskrivning

Centralköket

Centralköket redovisar ett överskott om 210 tkr. Detta beror på att intäkterna är jämnt periodiserade under årets tolv månader, medan de rörliga kostnaderna i denna sammanställning inte är det. Omslutningen har ökat något vilket kan förklaras av att ett tvårätterssystem införts under året vilket gett något högre kostnader och intäkter än budgeterat.

Kommentar till årsprognos: Omslutningen ökar på grund av ovan nämnda tvårätterssystem.

Fastighet

Utfallet för fastighet visar för perioden ett överskott om 1 336 tkr vilket beror på att periodiska underhållet inte har påbörjats.

Kommentar till årsprognos: Då utvecklingskontoret återlämnar ytor på Masten samt att en omförhandling om hyrorna har skett kommer budgetomslutningen att minska med 1 095 tkr.

Försäkringspremien för vattenskadan som åtgärdats på Tyresö skola beräknas uppgå till 2 800 tkr.

Delar av saneringsarbetena på golv och ventilation på Tyresö gymnasium flyttas fram till år 2007 vilket ger ett överskott om ca 3 300 tkr.

Sammantaget ger detta ett prognostiserat överskott på fastighet om 500 tkr.

Väg

Väghållning visar ett underskott om 288 tkr på grund av den ovanligt hårda vintern.

Kommentar till årsprognos: Under förutsättning att hösten blir en normal vintersäsong prognostiseras 3 000 tkr i underskott för helåret.

Park

Parken redovisar ett överskott om 177.

Sidoordnad verksamhet

Ingen avvikelse gentemot budget.

Exploatering

Exploateringen redovisar ett underskott om 615 tkr. Detta beror på ökade kapitaltjänstkostnader för inköp av tomter i Strandområdet såsom Varvet, vilket inte var budgeterat.

Kommentar till årsprognos: Den obudgeterade driftkostnaden för varvstomten gör att området exploatering överskrider budget. Differensen mellan budgeterade och faktiska kapitaltjänstkostnader beräknas uppgå till 1 360 tkr.

Vatten och avlopp

Va-verket visar ett överskott om 332 tkr vilket främst beror på ej genomförda underhållsarbeten.

Kommentar till årsprognos: Då intäkterna beräknas minska kommer också kostnaderna att hållas nere med motsvarande för att hålla den tagna nettobudgeten.

Renhållning

Renhållningen redovisar ett underskott om 837 tkr på grund av kostnader som inte budgeterats, bland annat för ombyggnad av en lokal.

Kommentar till årsprognos: Från och med den 1 september 2006 trädde ett nytt förbränningsavtal i kraft. Den 1 juli 2006 reviderades förbränningsskatten. Sammantaget ger detta en högre kostnad för året. Detta inklusive ombyggnad kan eventuellt generera ett mindre underskott.

Ordförandeutlåtande

Tekniska utskottet föreslås besluta att notera redovisningen.

_____

§68 PIA (Produkter I Arbete)

Tekniska utskottets beslut

1. Redovisningarna noteras.

Ärendebeskrivning

Renhållning

Luckan till inkastet på en av de nedgrävda i Krusboda har utsatts för återkommande vandalisering. Den är numera ersatt med en lucka av gummi.

Kraven från arbetsmiljöverket innebär att nedgrävda gemensamhetsbehållare för hushållsavfall kommer att utföras på fler platser inom kommunen.

Hitintills gjorda erfarenheter är att systemet fungerar bra och att hämtning och tömning av soporna går fort.

Trafik

Busshållplatsen vid Videväggen skall flyttas för att förbättra trafiksäkerheten.

Oljeutsläpp

Ett oljeutsläpp har inträffat utanför Tyresös kust. Det har senare visat sig komma från en sjunken båt som ligger på 46 meters djup. Platsen för den sjukna båten är utmärkt en lysboj. Dessutom är det utlagt länsor för absorbering av olja.

Erfarenheterna från tillbudet visar att kommunens jourverksamhet fungerar bra. En samordning av oljeskyddsberedskapen inom södertörn efterlyses.

Ordförandeutlåtande

Tekniska utskottet föreslås besluta notera redovisningarna.

_____

§69 Övrigt, gatu- och va-standard på lång sikt

Tekniska utskottets beslut

1. Tekniska kontoret får i uppdrag att utarbeta ett enkelt diskussionsunderlag för gatu- och va-standarden på mycket lång sikt i Tyresö.

Ärendebeskrivning

Andelen medborgare som framför önskemål om förbättrad trafiksäkerhet såsom åtgärder för att minska hastigheten, trottoarer, bredare vägar och vägbelysning har successivt ökat. Detta är främst från nybyggda områden dessa signaler kommer ifrån.

Ordförandeutlåtande

Det är viktigt att kommunen är lyhörd för de signaler som kommer fån medborgarna och beaktar dessa vid utbyggnaden av kommunen. Som ett diskussionsunderlag bör tekniska kontoret få i uppdrag att utarbeta ett enkelt diskussionsunderlag för standarden och dimensionering av gator och va-nätet. Perspektivet bör vara mycket långsiktigt upp till 40 år.

_____