Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-06-13

Sammanträde 2013-06-13

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Kulturskolan
Kulturskolechef Marion Hauge- Lindberg informerar om Kulturskolans verksamhet.

1 Val av justerare och dag för justering

2 Fastställande av dagordning

3 Anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

4 Markområde intill Högdalens vård- och omsorgsboende- svar på medborgarförslag

5 Årsta holmar åter till Årsta - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

6 Månadsrapport för maj 2013 (utsändes senare)

7 Utanordnare vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Dnr 405-2013-2.1. (omedelbar justering)
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

8 Inrättande av gruppbostad och servicebostäder för LSS, boende i Svedmyra - inriktningsärende

9 Snöröjning och tillgänglighet - svar på skrivelse från Miljöpartiet

10 HBT-certifiering av förskolor - svar på skrivelse från Miljöpartiet

11 Föreningsbidrag 2013 till föreningar som arbetar med barn- och ungdomar i Enskede-Årsta-Vantör

12 Avveckling av förskola, Årdalavägen 80 - avvecklingsärende

13 Avveckling av förskola, Hjälmarsvägen 37 - avvecklingsärende

14 Uppföljning inom socialpsykiatrin - Dalens och Hagsätra gruppbostäder

15 Uppföljning inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning - Dalens arbetsgrupp och Kombi Café och Konferens

16 Uppföljning inom äldreomsorgen - Enskede Nya servicehus inklusive Rosens dagverksamhet

17 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m. förteckning utsändes)
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor (utsändes senare)
E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde (utsändes senare)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag
H. Reviderad delegationsordning (se pärm)

18 Deltagande verksamheter i kvalitetsutmärkelsen 2013 - anmälan

20 Stadsdelsdirektörens information

Remissärenden

21 Revisorernas årsrapport 2012 - yttrande till Revisionskontoret

22 Innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar (upphandlingspolicy) - svar till kommunstyrelsen

23 Förslag till färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050 - svar till kommunstyrelsen

24 Motion (2013:40) om införande av hbt-policy i Stockholms stad- svar till kommunstyrelsen

25 Förslag till revidering av riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd - svar till kommunstyrelsen

26 Förslag till reviderade riktlinjer för familjehemsvård av barn och ungdomar

Slutet sammanträde

27 -35 sluten del

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (97 kb)

§1 Fastställande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes.

§2 Val av justerare och dag för justering

Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby (V) utsågs att justera § 11. Ordföranden meddelade att justering sker tisdag den 18 juni 2013.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Föregående protokoll från sammanträde den 23 maj anmäldes justerat den 29 maj 2013.

Protokollet läggs till handlingarna.

§4 Markområde intill Högdalens vård- och omsorgsboende- svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslaget.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har mottagit medborgarförslag om att utveckla parkmarken som ligger i anslutning till Högdalens vård- och omsorgsboende. Förvaltningen föreslår att förslaget avstyrks då det i närliggande område redan finns många befintliga anläggningar, parkvägar och skogsområden som behöver prioriteras, men att det föreslagna området ses över i samband med arbetet med den nya parkplanen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 217-2013-1.2.4.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Kostnaden för att göra en slinga för rullstolar utreds av förvaltningen
2. Dessutom vill vi framföra följande

Att förvaltningen tänker se över möjligheterna att göra skogspartiet mer tillgängligt för förskolebarnen är positivt, men vi ska också tänka på de äldres behov.

Enligt förslagsställaren rullas äldre idag ut i rullstolar framför vård- och omsorgsboendet och blir sittande. Det är inte värdigt när det är så nära till en park. En slinga för rullstolar skulle höja värdet på utevistelsen för de äldre och vara trevligt för de anhöriga.

Förvaltningen motiverar sitt avslagsförslag med att det saknas budgetutrymme 2013 och att det planeras ett nytt vård- och omsorgsboende i Högdalen. Inflyttning till ett nytt boende kan inte göras förrän tidigast 2018. Fram till dess kommer många äldre att bo i vård- och omsorgsboendet och skulle ha stor glädje av högre kvalitet på utevistelsen.

Vi föreslår att förvaltningen undersöker kostnaden för en slinga för rullstolar och återkommer i verksamhetsplaneringen eller i parkplaneringen.”

§5 Årsta holmar åter till Årsta – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag.

Ärendet

Till stadsdelsnämnden har medborgarförslag inkommit om att Årsta Holmar ska tillhöra Enskede-Årsta-Vantör istället för Södermalm, mot bakgrund av att holmarna historiskt hört till Årsta gård. Förslagsställaren motiverar sitt förslag med att det framtida naturreservatet Årstaskogen och Årsta Holmar bör ligga inom samma stadsdelsområde.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2013.

Dnr 106-2013-1.2.4.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden hemställer hos kommunfullmäktige att Årsta Holmar flyttas från Södermalms till Enskede-Årsta- Vantörs stadsdelsområde

2. Dessutom vill vi framföra följande

Vi stödjer medborgarförslaget om att Årsta Holmar bör tillhöra Enskede-Årsta-Vantör, av historiska skäl, av administrativa och av praktiska skäl. I och med att holmarna och Årstaskogen bildar ett gemensamt naturreservat bör också en och samma stadsdelsnämnd ansvara för skötseln av hela reservatet. Årsta Holmar tillhör också stadsdelen Årsta, vilket gör det märkligt att holmarna administrativt har kommit att ingå i Södermalms stadsdelsområde.

Årsta Holmar är ett av flera fall, där gränser mellan stadsdelsnämnder dragits på ett ologiskt sätt. En allvarlig konsekvens i detta fall är att en bro föreslås gå från Södermalm till Årsta Holmar, vilket riskerar att förstöra naturen och djurlivet.

Brofrågan utreds av trafikkontoret enligt http://www.stockholm.se/KulturFritid/Park-och-natur/Naturreservat-i-Stockholms-stad1/Naturreservatsbildning/Arstaskogen/Fakta-om-Arsta-holmar/ Av informationen framgår att det ingår att titta på alternativ, exempelvis regelbunden båttrafik. Inriktningsbeslut väntas hösten 2013 i trafik- och renhållningsnämnden.

Slutligt beslut i brofrågan är således inte fattat ännu, och bör därför inte vara något hinder för att aktualisera frågan att föra över holmarna till Enskede-Årsta-Vantör.”

§6 Månadsrapport för maj 2013

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 31 maj som visar ett underskott med 7,3 miljoner kronor efter resultatöverföring. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg, ekonomiskt bistånd, äldreomsorg, samt stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Överskott redovisas inom förskola, fritid, stadsmiljö och administration. Arbetsmarknad beräknar en budget i balans. Den största osäkerheten i prognosen finns inom äldreomsorgen och förvaltningen arbetar med en rad åtgärder för att få en budget i balans.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2013.

Dnr 1.2.1.-070/2013

Sociala delegationens beslut

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S)

”Nämnden har ett samlat underskott på 7,3 mnkr. Det är lika mycket som i april. Underskott på 17,5 mnkr i biståndsbedömda verksamheter vägs bara till hälften upp av överskott i förskola, fritid, stadsmiljö och administration. Budgeten för vård av barn och unga är intecknad till 105 procent. Det är 18 procentenheter mer än april. De stora sociala behoven förklarar underskottet, som tyder på en för liten budget. Målet att korta placeringar och ersätta med öppenvård ska alltid utgå från barns bästa. Vården ska fortsätta tills syftet är nått.

För bättre levnadsvillkor på sikt krävs mer förebyggande arbete, exempelvis finansierat med sociala investeringsfonder. Bara det faktum att 458 personer förra månaden köade till föräldragrupperna visar att det krävs mer resurser.

Ytterligare en verksamhet där budgeten inte räcker är äldreomsorgen med underskott på 5,5 mnkr. Budgetläget får inte leda till hårdare bedömning av äldres behov, så att de får svårare att få likvärdigt bistånd som i stadsdelsområden utan underskott. Snävare bedömningar gör också att personalen får stressa mer och kan bli sjuka.

Inom stöd och service för personer med funktionsnedsättning är underskottet på 5,4 mnkr efter resultatöverföring. Om orsaken till att privata utförare inte godtar stadens ersättning är att man värnar vinstmarginaler borde staden starta egna boenden. Om LSS-ersättningen är för låg för att ge god kvalitet måste den höjas. Våra verksamheter ska inte tvingas till nedskärningar på grund av privata utförares priser.

Förskolans överskott på 7,2 mnkr efter resultatöverföring behövs för att minska de allt större barngrupperna, istället för att täcka svarta hål i andra verksamheter. Stadsmiljöbudgeten räcker bara till grundnivån i avtalen, vilket gör att det troligen inte finns pengar för nödvändiga tilläggsbeställningar. Det påverkar hur invånarna ser på kvaliteten i stadsmiljön.

Ett eventuellt underskott om 7 mnkr inom ekonomiskt bistånd på grund av främst ökade kostnader för boende, visar hur viktigt det är med fler hyresrätter till överkomliga hyror. Även människor med försörjningsstöd har rätt till ett bra boende. Vi ser att gruppen arbetslösa utan A-kassa har ökat rejält från april till maj, vilket kan vara en säsongsmässig ökning. Icke desto mindre ökar klyftorna mellan de som har arbete och bostad och de som är utan.”

§7 Utanordnare vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Stadsdelsdirektör Lena Lundström-Stoltz utses som utanordnare för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning fr o m 14 juni 2013 samt uppdrages åt denne att utse erforderligt antal ställföreträdare.
  1. Förvaltningschefen vid serviceförvaltningen Teenie Bennerholt behåller sin rätt att beordra utanordningar för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

  1. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Utanordning innebär ett slutligt godkännande av att betalningsunderlag är behandlat i föreskriven ordning så att utbetalning kan ske.

Enligt ” Regler för ekonomisk förvaltning ” ska nämnd utse utanordnare med befogenhet att på nämndens vägnar beordra utbetalning av pengar. Regelmässigt ska förvaltningschefen samt förvaltningschefen vid serviceförvaltningen utses till utanordnare. Utanordnaren utser lämpligt antal ställföreträdare med samma befogenheter som utanordnaren.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 405-2013-2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§8 Inrättande av gruppbostad och servicebostäder för LSS, boende i Svedmyra - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta en gruppbostad samt servicebostäder för LSS-boende med adress handelsvägen 186 i Svedmyra.

2. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,5 mnkr för förprojektering enligt ovan.

3. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr för beställarstöd enligt ovan.

Ärendet

Vid Svedmyra med adress Handelsvägen 186 har Stockholmshem ett flerbostadshus uppfört 1969. Byggnaden består av två relativt höga huskroppar med främst smålägenheter. Stadsdelsförvaltningen har tillsammans med Stockholmshem undersökt möjligheten att inrymma en gruppbostad samt servicebostäder inom ett sammanhängande våningsplan i byggnaden. En första förprojektering visar att gruppbostaden kan inrymma 6 lägenheter med en gemensamhetsdel plus personaldel och därutöver ytterligare 4 servicebostäder.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 maj 2013.

Dnr 394-2013-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Snöröjning och tillgänglighet – svar på skrivelse från Miljöpartiet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse om snöröjning och tillgänglighet.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Miljöpartiet uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om situationen med snöröjningen i stadsdelsområdet. I skrivelsen framhålls att snöröjningen under vintern 2012/2013 varit ytterst problematiskt för personer med funktionsnedsättning. Skribenten efterfrågar en plan från förvaltningen för att säkerställa att situationen blir bättre under kommande vintrar. Förvaltningen håller med skribenten om att det är viktigt att underhållet sköts på ett tillfredsställande sätt. I tre nya entreprenadkontrakt som kommer att träda ikraft till hösten har förvaltningen utökat snöröjningen intill vård- och omsorgsboenden och andra boendeformer, samt på viktiga och sammankopplande parkvägar, för att förbättra tillgängligheten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2013.

Dnr 210-2013-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 HBT-certifiering av förskolor – svar på skrivelse från Miljöpartiet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen om HBT-certifiering av förskolor.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Miljöpartiet uppdragit åt förvaltningen att redogöra för hur förvaltningen kan påbörja arbete i syfte att samtliga förskolor i stadsdelen blir HBT-certifierade.

Förvaltningen instämmer i att det är mycket viktigt med en pedagogik som främjar jämställdhet och acceptans. Förvaltningen har för avsikt att i samband med framtagande av nästa års verksamhetsplan lyfta HBT-frågor som utvecklingsområde i kommande fortbildningsarbete.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 maj 2013.

Dnr 212-2013-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP)

”Miljöpartiet tackar förvaltningen för svaret på skrivelsen. Vi ser fram emot en vidare fortbildningsplanering där man gör fördjupningar av värdegrunds- och likabehandlingsarbete. Vi förutsätter också att man i och med nästa års verksamhetsplan skapar utrymme i budgeten för en särskild utbildningssatsning med tydligt fokus på HBT-frågor och normkritiskt tänkande. Det är viktigt att fortbildningen har ett tydligt fokus och inte klumpas ihop med det ordinarie likabehandlingsarbetet då man riskerar att missa de specifika utmaningar som är kopplade till normerna kring sexualitet och kön. Man bör också använda sig av den kompetens som redan finns på området. ”

§11 Föreningsbidrag 2013 till föreningar som arbetar med barn- och ungdomar i Enskede-Årsta-Vantör

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden beviljar helt eller delvis bidrag till följande föreningar

Föreningen X-CONS Rågsved beviljas bidrag med 20.000 kr.

Del av ansökan Föreningen X-CONS Rågsved avslås med 180.000 kr då aktiviteterna är riktade till vuxna.

Nya Rågsved Folkets hus beviljas bidrag med 19.500 kr.

Unga dalen 121 beviljas bidrag med 6.400 kr.

Del av ansökan Unga Dalen 121 avslås med 29.560 kr då övriga aktiviteter inte ryms inom riktlinjerna för föreningsbidraget.

Somaliska Kulturförening Stor-Stockholm beviljas bidrag med 30.000 kr.

Del av ansökan Somaliska föreningen avslås med 30.000 kr

då förvaltningens bedömning är att ansökningssumman inte är relevant utifrån aktiviteterna.

Årstafältets koloniförening beviljas bidrag med 10.000 kr.

Del av ansökan Årstafältets koloniförening avslås med 10.000 kr då dessa kostnader riktas till vuxna och inte beviljas enligt riktlinjerna.

Hammarby IF Friidrottsförening beviljas bidrag med 50.000 kr.

Bandhagens scoutkår beviljas bidrag med 15.000 kr.

2. Nämnden avslår helt, med hänvisning till gällande riktlinjer, ansökningar från följande föreningar

Musketörerna i Rågsved

Help Africa

Vantörs dockteaterförening/Picknickteatern

Kulturföreningen Senzala

Wip: Sthlm/Konsthallen

Nätverket Årstafältet

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnden bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas inom områdena barn och ungdomar, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt missbruk. I ärendet redogörs för ansökningarna avseende barn och ungdomar samt förvaltningens förslag till beslut. Totalt beviljas bidrag med 150 900 kr.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 maj 2013.

Dnr 5.4.-227/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag samt att avslå särskilt yrkande från (V).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby yrkade att den inkomna ansökan från Nätverket Årstafältet prövas särskilt vid sammanträdet i augusti, utifrån de kompletta handlingar som nu inkommit.

Reservation

Tjänstgörande ersättaren Lars Sterneby (V), reserverade sig mot beslutet att avslå förslag om ny särskild prövning av bidragsansökan från Nätverket Årstafältet.

§12 Avveckling av förskola, Årdalavägen 80 - avvecklingsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att avveckla avdelningen Årdalavägen 80 i Örby.

Ärendet

Den befintliga förskoleavdelningen på Årdalavägen 80 inrättades i januari 2011. Avdelningen hör till förskolan Vingåker och öppnades som en tillfällig lokal för att klara barnomsorgsgarantin. Verksamheten bedrivs i en villa separerad från förskolans övriga avdelningar. Fastigheten kommer att rivas inom de närmsta åren, då marken planeras för bostadsbebyggelse. För närvarande är det inte någon brist på förskolplatser i Örby och förvaltningen bedömer att det är lämpligt att avdelningen avvecklas.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 401-2013-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§13 Avveckling av förskola, Hjälmarsvägen 37 - avvecklingsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningen får i uppdrag att avveckla avdelningen på Hjälmarsvägen 37, Årsta.

Ärendet

Den befintliga förskolan Valvet på Hjälmarsvägen 37-41 har tre avdelningar och avdelningen på Hjälmarsvägen 37 inrättades 2007. Förskolan öppnades som en tillfällig lokal för att klara barnomsorgsgarantin.

Lokalen är liten och har idag endast plats för åtta barn. Den har fungerat som en tillfällig lokal, men är inte optimal på längre sikt. I syfte att på längre sikt tillgodose förskoleverksamheten med lokaler med så hög funktionalitet och kvalitet som möjligt föreslår förvaltningen att avdelningen på Hjälmarsvägen 37 avvecklas.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 402-2013-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§14 Uppföljning inom socialpsykiatrin - Dalens och Hagsätra gruppbostäder

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Dalens och Hagsätra gruppbostäder som drivs av Aleris Omsorg AB genomfördes under mars 2013. Det är första gången i Aleris Omsorgs regi som förvaltningen har följt upp verksamheten utifrån stadens verksamhetsuppföljningsmall och en särskilt framtagen uppföljningsmall utifrån anbud/avtal. Förvaltningen bedömer att enheterna arbetar individanpassat och för brukarnas delaktighet. Avvikelser finns och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt. Åtgärderna följs upp vid avstämningsmöte i oktober 2013.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 maj 2013

Dnr 385-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S), med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP).
”Vi har genom åren återkommande påpekat behovet av avstämningsmöten för uppföljning av de brister som noteras vid granskningarna av stadsdelsnämndens verksamheter. Det är därför glädjande att förvaltningen nu implementerat denna arbetsmetod för att ytterligare möjliggöra förbättringar och sätta press på verksamheterna att åtgärda noterade brister. I det fall verksamheterna inte vidtagit åtgärder eller gjort en åtgärdsplan vid avstämningstillfället förutsätter vi att detta blir föremål för vidare aktiva åtgärder innan påföljande uppföljning.”

§15 Uppföljning inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning – Dalens arbetsgrupp och Kombi Café och Konferens

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Dalens arbetsgrupp och Kombi Café och Konferens, dagliga verksamheter, som drivs av VIDA Omsorg och Utbildning AB genomfördes under april 2013. Verksamheten övergick på entreprenad till VIDA Omsorg och Utbildning AB 1 april 2012 och det är första gången som förvaltningen följt upp verksamheterna utifrån stadens verksamhetsuppföljningsmall och med en särskilt framtagen uppföljningsmall utifrån förfrågningsunderlag, anbud och avtal.

Förvaltningen bedömer att detta är en verksamhet som har påbörjat arbetet med att införa ett strukturerat och individanpassat arbetssätt. Det finns avvikelser och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt. Åtgärderna följs upp vid avstämningsmöte i november 2013.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 395-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S) med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP)

”Vi har genom åren återkommande påpekat behovet av avstämningsmöten för uppföljning av de brister som noteras vid granskningarna av stadsdelsnämndens verksamheter. Det är därför glädjande att förvaltningen nu implementerat denna arbetsmetod för att ytterligare möjliggöra förbättringar och sätta press på verksamheterna att åtgärda noterade brister.

I det fall verksamheterna inte vidtagit åtgärder eller gjort en åtgärdsplan vid avstämningstillfället förutsätter vi att detta blir föremål för vidare aktiva åtgärder innan påföljande uppföljning. I detta fall handlar det också om två mervärden som inte har blivit uppfyllda, vilket är extra anmärkningsvärt eftersom mervärden bidrar till att anbud vinns i upphandlingen.”

§16 Uppföljning inom äldreomsorgen - Enskede Nya servicehus inklusive Rosens dagverksamhet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Enskede Nya servicehus inklusive Rosens dagverksamhet genomfördes i mars 2013. Verksamheten drivs på entreprenad av Carema Care AB. Förvaltningen bedömer att Enskede Nya servicehus erbjuder ett rikt utbud av sociala aktiviteter i en trevlig och hemlik miljö. Rosens dag- verksamhet bedöms vara en verksamhet som ger de äldre en trygg vistelse med olika former av aktivering och utevistelse. Samtidigt finns avvikelser och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt. Åtgärderna följs upp vid avstämningsmöte i september 2013.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2013.

Dnr 347-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark(V), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med förslag att kräva vite för avtalsbristerna som framkommit i uppföljningen.

Därutöver vill vi framföra följande.

Vi har genom åren återkommande påpekat behovet av avstämningsmöten för uppföljning av de brister som noteras vid granskningarna av stadsdelsnämndens verksamheter. Det är därför glädjande att förvaltningen nu implementerat denna arbetsmetod för att ytterligare möjliggöra förbättringar och sätta press på verksamheterna att åtgärda noterade brister.

I det fall verksamheterna inte vidtagit åtgärder eller gjort en åtgärdsplan vid avstämningstillfället förutsätter vi att detta blir föremål för vidare aktiva åtgärder innan påföljande uppföljning. I detta fall tas verksamheten tack och lov tillbaka i egen regi.

Caremas drift av Enskede Nya servicehus har sedan företaget vann den senaste upphandlingen kantats av uppföljningar med ett flertal brister. Vi ville inte förlänga avtalet hösten 2010, med hänvisning till att den tidigare välskötta driften hade försämrats. Tyvärr fick vi inte majoriteten med oss och resultatet ser vi i form av fortsatta brister.

Att ett stort antal klagomål kom 2012 om bemötande, bemanning, bristande sjukvårdsrutiner och stölder i kombination med en brukarundersökning som är klart sämre än staden totalt är trist men inte förvånande. Majoritetens oförmåga att inse att avtalet inte borde ha förlängts efter åratal av brister drabbar de äldre.

Företaget har haft mycket god tid på sig att uppfylla anbud samt lagar och avtal i alla dess delar. Det finns därför inga skäl för nämnden att underlåta att använda sig av de sanktionsmöjligheter som finns i avtalet. Program och rutiner finns men tillämpas inte fullt ut eller är otillräckliga.

Frågan om vite kan krävas måste undersökas för avtalsbristerna vid Rosen liksom för övriga avtalsbrister till exempel att det saknas individuellt anpassad omvårdnadsplan för vissa av de boende. Att det endast delvis upprättas omvårdnadsplan för vård i livets slutskede är inte acceptabelt.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP)

”Uppföljningarna som inom äldreomsorgen och vården i allmänhet, visar att det finns brister, i synnerlighet när det kommer till; dokumentation rutiner, hygienrutiner och genomförandeplaner. Det är oroväckande när journaler ofta saknar uppgifter om huruvida riskbedömningar gjorts i fråga om fall, trycksår och undernäring.

För övrigt ger uppföljningen en sorts mått på ”strukturkvaliteten”. Det är viktigt med individuella uppföljningar och brukarundersökningar för att få en mer komplett bild, men detta påtalas ju också i uppföljningen. Det vi faktiskt kan göra är att vid nästa avtalsuppföljning se till att man avtalar om vitesklausul och att man hänvisar till de allvarliga brister som förekommer.”

§17 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Tjänstemannabeslut

C. Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråds sammanträde den 7 juni 2013

D. Protokoll från stadsdelsnämndens funktionshindersråd den 10 juni 2013

E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde den 14 juni 2013.

F. Balanslista över medborgarförslag

G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

H. Reviderad delegationsordning

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§18 Deltagande verksamheter i kvalitetsutmärkelsen 2013 - anmälan

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Anmälan läggs till handlingarna.

Ärendet

Följande verksamheter deltar i Kvalitetsutmärkelsen 2013 från Enskede-Årsta-Vantör

- Stureby vård- och omsorgsboende (Äldreomsorg)

- Högdalens vård- och omsorgsboende, Carema Care (Äldreomsorg)

- Vantörs hemtjänst AB (Äldreomsorg)

- Utförarenheten för socialpsykiatri (Annanvård och omsorg)

- Enheten för arbete och försörjning (Andra verksamheter)

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 349-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§19 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrog till förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.

Vikten av att använda även gammaldags metoder för att informera i en modern tid

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S), vice ordföranden Rosa Lundmark (V)

”Den 29 maj 2013 anordnade stadsdelsförvaltningen ett trygghetsmöte på Östberga fritidsgård. Mötet var inplanerat sedan länge och det ursprungliga syftet med mötet var att diskutera och identifiera eventuella trygghetsproblem i park- och gatumiljön i Östberga. På grund av de aktuella problemen med social oro i området kunde mötets syfte omdefinieras till att behandla detta ämne i första hand, vilket de närvarande vid mötet upplevde som mycket positivt.

Vid mötet kom frågan upp om hur inbjudan till detta möte hade skett eftersom många av deltagarna upplevde att inbjudan inte hade nått ut brett bland de boende vare sig på Östbergahöjden eller i Gamla Östberga. Det besked som lämnades var att trygghetsmötet hade annonserats i lokaltidningen Mitti, stått att läsa om på förvaltningens hemsida samt att en inbjudan hade gått ut till områdets föreningar, vilket uppenbarligen inte har varit en framgångsrik metod. Vad mötet lät sig förstå var det främst stadsdelens bostadsrättsföreningar som nåtts av inbjudan vilka uppenbarligen inte uppfattat att de skulle sprida inbjudan till sina medlemmar respektive hyresgäster. Några av dem hade däremot anmält, till förvaltningen, att de inte kunde delta i mötet. Hyresgäster i Svenska Bostäder verkade ha missats helt i inbjudan förutom vad gäller tidningsannons samt information på hemsidan. Ej heller kunde det anges om det annonserats om mötet på någon av stadsdelens fåtal föreningstavlor.

Många boende är inte aktiva i någon lokal förening eller frekventa besökare av stadsdelens hemsida utan får sin information om aktualiteter i stadsdelen via föreningstavlor, vilket fortfarande är en metod som ger stor effekt, sin gammelmodighet till trots och bristfälliga utplacering.

Med anledning av ovanstående önskar vi en redovisning av

- Hur förvaltningens rutiner gällande inbjudan till den här sortens möten ser ut?

- Varför det aktuella mötet inte hade affischerats på stadsdelens föreningstavlor?

Samt ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag

- utreda möjligheten att sätta upp fler föreningstavlor inom dels Östberga men även stadsdelsnämndsområdet i övrigt vid frekventerade knutpunkter i respektive stadsdel där kompletterande föreningstavlor skulle kunna göra stor nytta.”

Mormors-lotteriet”

Magnus Dannqvist m.fl. (S), Rosa Lundmark (V)

”Enligt stadens riktlinjer skall alla äldre som inte aktivt väljer utförare lottas ut bland de utförare som finns i stadsdelen. I Enskede Årsta Vantör finns ca 130 privata utförare inom hemtjänsten. Detta system medför ett flertal risker. Exempelvis har biståndstagare som lottats ut hamnat hos utförare med särskild språkinriktning trots att biståndstagaren ej kunnat ett ord av detta språk. Motsvarande lottdragningar har säkert gjorts med resultat i andra omöjliga kombinationer.

Detta medför inte bara men för biståndstagaren som får en felaktig utförare, utan även besväret att skaffa ny utförare. Vi ifrågasätter det etiska i detta ”mormorslotteri”.

Med anledning av ovanstående önskar vi en redogörelse för åren 2012/13

Hur går utlottningen till rent praktiskt? Vad säger de äldre om denna metod?

Ingår också de kommunala verksamheterna?

Vilka utförare har tilldelats biståndstagare genom utlottning? Hur många gånger?

Är det tvingande att ta emot biståndstagaren via detta system? Om inte, hur många utförare har tackat nej, vilka?

Kan utföraren diskvalificeras att delta i utlottningen på några grunder?

Hur många biståndstagare har valt om med anledning av denna fördelningsmetod?

Har biståndstagare som i så fall valt om, deltagit i utlottningen än en gång eller har de gjort ett eget medvetet val?

Hur många ”omöjliga” lottningar där utföraren ej varit möjlig att kombinera med biståndstagaren har gjorts?”

Skapa mötesplatser för unga över 18 år!

Rosa Lundmark (V) Magnus Dannqvist (S)

”Den sista tiden har vi fått klart för oss att fritidsgårdarna har 18-årsgräns. Unga som kanske fortfarande går kvar i gymnasieskolan har ingen icke-kommersiell kommunalt finansierad fritidsverksamhet i Enskede-Årsta-Vantör att gå till. Motivet till gränsen är att man blir myndig vid 18 år, kan gå på krog och köpa cigaretter. Polisen har varit rådgivande. Ett annat argument är att yngre ska våga gå till gården.

Tidigare har Vantörs fritidsgårdar haft 19-årsgräns och det har varit sagt att Hagsätra fritidsgård skulle vara öppen för lite äldre. Vi har mött unga som gärna hade velat gå kvar på fritidsgården, särskilt som klasskamrater gått kvar.

I Östberga finns inte heller någon föreningslokal att hyra. Att hyra skolmatsalen är knappast ett alternativ, eftersom det kostar 500 kr per tillfälle. I Dalen har en del unga vuxna haft Dalens allé som mötesplats, men eftersom ombyggnaden dragit ut på tiden och allén delvis är en byggarbetsplats har mötesplatsen i praktiken inte fungerat.

Det är ett gott betyg åt våra fritidsgårdar när unga vill gå kvar efter 18 år. Alla vill inte eller har inte heller råd att gå på krogen. Även om man har fyllt 18 år är man inte så gammal, många bor också kvar hemma i flera år efter att de har gått ut skolan.

Alla unga mår inte heller så bra och det är viktigt att de känner att det finns en plats där de är välkomna. En mötesplats kan också fånga upp de som inte går i gymnasieskolan och som kan behöva stöd för att komma igång med utbildning eller arbetssökande. Vad vi förstår tycker även fritidsgårdarnas personal att det vore bra med en mötesplats för de unga vuxna.

Vi anser att det är viktigt att det skapas mötesplatser för unga vuxna i vårt stadsdelsområde. Det är än mer aktuellt efter de sociala oroligheterna i flera av våra stadsdelar.

Möjligheten att hyra tomma affärslokaler på korttidskontrakt diskuterades exempelvis som tillfällig lösning på trygghetsmötet i Östberga, där Svenska Bostäder äger centrum och hyreslägenheter (from september övertar Familjebostäder beståndet). Även föreningslokaler är viktiga, eftersom det ger möjligheter till mötesplatser för och aktiviteter med unga vuxna.

Vi vill ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten av och intresset hos de unga för att skapa mötesplatser för unga över 18 år, gärna i samverkan med föreningslivet.”

Övriga frågor

Ledamoten Eva Solberg påtalade att Blåsutparken särskilt i samband med idrottsevenemang i området, tenderat att bli en stökig plats där mycket alkohol förekommer.

Vidare framhöll Eva Solberg att fältassistenternas och fritidsgårdarnas personal bör uppmärksammas särskilt efter den extra arbetsinsats som gjorts i samband med oroligheter i några stadsdelar.

Gustav Johansson påtalade att det denna omgång varit stora problem med INSYNS-appen, särskilt off-line versionen och uppmanade förvaltningen att jämföra med andra förvaltningar samt även undersöka andra alternativ.

§20 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Lena Lundström Stoltz informerade nämnden om dagsläget beträffande de oroligheter som förevarit i vissa stadsdelar i området samt att det finns en planlagd beredskap fram till midsommar om det uppstår igen.

Vidare informerade avdelningschefen för Förskola och Fritid, Elisabeth Richter Hagert om hur det ligger till i Enskede-Årsta-Vantör gällande tillfälligt uppförda förskolepaviljonger på parkmark.

Nämnden tackade för informationen.

§21 Revisorernas årsrapport 2012 - yttrande till Revisionskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till revisionskontoret.

Ärendet

Revisorerna för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har avslutat revisionen av nämndens verksamhet under 2012. Resultatet redovisas i en årsrapport som har sänts till nämnden för yttrande. Sammantaget finner revisorerna att nämndens verksamhet har bedrivits på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Styrning, uppföljning och nämndens interna kontroll är i allt väsentligt tillräcklig och prognossäkerheten i tertialrapporterna har varit god. Bokslut och räkenskaper rättvisande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 maj 2013.

Dnr 214-2013-1.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§22 Innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar (upphandlingspolicy) – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Tjänsteutlåtandet överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande skickat ut en remiss om innovationer och krav på samhällsansvar i stadens upphandlingar. Enligt förslaget ska staden ställa krav på samhällsansvar om det motiveras av upphandlingens art samt främja innovativa lösningar. I övrigt har en del redaktionella förändringar gjorts i förslaget på ny upphandlingspolicy. Förvaltningen ser i grunden positivt på det nya förslaget till upphandlingspolicy och framför samtidigt en del synpunkter som framförallt handlar om att förvaltningen ser att upphandlingspolicyn på vissa punkter kan bli ännu tydligare.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 maj 2013.

Dnr 268-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S) yrkade med biträde av ledamoten Åsa Öckerman (MP) bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S), ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag

2. Samt därutöver anför

Det är bra att staden uppdaterar sin upphandlingspolicy. Att skriva en policy med underrubriken innovation och samhällsansvar förpliktigar dock, och det remitterade förslaget har stora brister. Den utgår från de borgerliga direktiven att i princip allt som går ska konkurrensutsättas. Vi menar att principen istället ska vara samhällsnytta, samhällsansvaret ska vara på riktigt och det ska vara lätt att kräva ansvar för brister.

Flera år av dogmatisk utförsäljning och konkurrensutsättning av stadens egendomar och verksamheter har lett till att staden idag sitter fast i avtal utan vare sig innovationer eller samhällsansvar. Istället har staden avtal som i huvudsak reglerar den privata näringsidkarens rättigheter utan krav på skyldigheter och möjligheter att kräva ersättning för ej genomförda avtal eller möjligheter till ekonomisk kompensation eller hävning av avtalen. Avtalen präglas mestadels av total brist på affärsmässighet. Den konkurrenspolicy som de borgerliga har infört ska därför avskaffas.

I det remitterade förslaget måste stycket om ”krav på samhällsansvar” skärpas. Annars inskränker sig staden till att säkra grundläggande mänskliga rättigheter och demokratiska fri- och rättigheter bara om det motiveras av upphandlingens art. Vi menar att all verksamhet och alla upphandlingar i staden självklart ska uppfylla grundläggande mänskliga rättigheter och demokratiska fri- och rättigheter.

Även stycket om miljö måste skrivas tydligare, entreprenörer ska följa stadens miljöpolicy och mål och leverantör ska ha motsvarande program. Nu konstateras bara att man ”får” ställa krav på miljöhänsyn. Om undantag görs ska en särskild miljökonsekvensbeskrivning göras. Miljöstyrningsrådets rekommendationer bör följas.

En grundläggande aspekt på samhällsansvar är att betala skatt. Konkurrensverket har tyvärr underkänt Kalmar kommuns skrivning i sin upphandlingspolicy om att företag som lägger anbud inte får ha koppling till skatteparadis. Kravet anses strida mot principen om icke-diskriminering i LOU. Det innebär att skattesmitare kan skyddas av lagen, medan kommuner som vill sätta stopp för fusket behandlas som lagbrytare. Så länge inte nödvändiga ändringar i LOU och på EU-nivå genomförs kan inte upphandling av varor och tjänster bli det verktyg för ett hållbart samhälle som de annars skulle kunna vara. Fullt samhällsansvar kan då bara tas av kommunen.

Ytterligare ett sätt att ta samhällsansvar är att återinvestera vinst i verksamheten. Det ska därför gå att ställa krav på att upphandlade företag inte får vara vinstsyftande. Det finns exempel inom äldreomsorg som har prövats och godkänts av EU-rätten.

Samtliga krav som ställs på leverantör och/eller leverantör i upphandlingar ska även omfatta underleverantörer. Tillsynsansvar ska ligga hos entreprenör/leverantör. I avtalen ska alltid skrivas in möjlighet för staden att utkräva vite vid avtalsbrott eller i det fall som brott mot lagstiftning och/eller myndigheters regelverk.

I de fall upphandling görs till lägsta pris ska det dels vara särskilt motiverat och dels finnas garantier så att personalen försäkras och arbetsgivaren betalar in pensionsavgifter. Annars kan det leda till social dumping. Tyvärr har upphandlingar till lägsta pris lett till oacceptabla försämringar och otrygghet för redan lågavlönad personal. Personal som övertas ska därför garanteras minst samma lön och villkor som de hade innan övertagandet. Sociala och etiska krav samt skrivningar om att ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet ska följas ska därför alltid skrivas in i förfrågningsunderlaget.

Staden ska i alla upphandlingar verka för en god arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor, exempelvis enligt ”Vita jobb-modellen” som har använts i staden och nu införts bland annat i Malmö. Kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor måste vara krav, och inte bara rekommendationer. En möjlighet är att i förfrågningsunderlagen konkret beskriva och ställa som villkor att anställningsvillkor som enligt kollektivavtal gäller i branschen ska uppfyllas av anbudsgivaren.

Det ska också skrivas in att entreprenören ska tillämpa medbestämmandelagen (MBL) och förtroendemannalagen (FML) som om kollektivavtal finns. Om inte kollektivavtal finns, är MBL:s omfattning begränsad och möjligheten till fackligt arbete under arbetstid borta. Detta är en allvarlig försämring för arbetstagarna.

Samma yttrandefrihet och meddelarfrihet i fråga om arbetet ska gälla för anställda i upphandlad verksamhet som för offentliganställda. Antidiskrimineringsklausulen som staden tillämpar är otillräcklig eftersom den inte gäller för alla underleverantörer och inte anger vite som sanktionsmöjlighet. Klausulen kan bara tillämpas efter en lagakraftvunnen dom, vilket är sällsynt då mål om diskriminering brukar leda till förlikning. En skarpare antidiskrimineringsklausul måste tas fram.”

§23 Förslag till färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050 – svar till kommunstyrelsen - svar på remiss från kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Nämnden har mottagit en remiss från kommunstyrelsen över förslag till färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050. Planen beskriver nuläget i Stockholms stad och åtgärder som leder till en fossilbränslefri stad. För att färdplanens beräkningar ska realiseras förutsätts åtgärder för energianvändningsområdena fossilbränslefri värmeförsörjning, energianvändning av värme och varmvatten i byggnader, övrig el- och gasanvändning, transporter och bränslefria resor samt flyg, sjöfart och arbetsmaskiner. Stadsdelsförvaltningen har inget att erinra mot färdplanen, utan ser det som förtjänstfullt att stadens klimatarbete har högt ställda mål som kopplas till nationella och internationella klimatmål.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 maj 2013.

Dnr 224-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden i huvudsak beslutar enligt förvaltningens förslag

2. Samt därutöver anför

Stockholm måste ha ambitionen att vara ledande i arbetet med att minska utsläppet av växthusgaser. Stockholm har en lång historia av framgångsrikt miljöarbete och måste nu ta täten i klimatarbetet och visa att omvandla ett samhälle till fritt från fossilbränsle. För detta krävs snabba och resoluta beslut och åtgärder.

I färdplanen sätts ambitionsnivån till år 2050, att jämföra med Köpenhamn som har ambitionen 2025. Stockholm kan bättre – Stockholm skall ha högre ambitioner med det samlade klimatarbetet än att ha 2050 som slutår.

För att uppnå målet krävs ett flertal olika insatser både övergripande i staden och länet men även lokalt. Ett av de viktigaste är att utbyggnaden av kollektivtrafiken kommer igång och då främst de delar som kräver långa besluts- och projekteringstider.

Vi vill att Staden skall driva på Landstinget att snarast starta utbyggnaden av den Lila Linjen mellan Hagsätra och Danderyds sjukhus, samtidigt bör även en tunnelbanelinje till Nacka börja projekteras. Arbetet med att bygga Tvärbanan måste få en högre prioritet och en generell översyn av kollektivtrafikförsörjningen i de södra förorterna göras. Staden bör även utveckla en politik för att stödja de som inte vill äga bil utan istället använda en bil-pool.

Energihushållning och energiförsörjning till våra bostäder måste effektiviseras och moderniseras. Alternativa och förnyelsebara energikällor måste vara grunden i stadens energiförsörjning.”

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden bifaller delvis förvaltningens förslag

2. Målet för färdplanen är 2030

3. Första utvärderingen görs 2014 och därefter vartannat år

4. Stockholm ansluter sig till målet om högst 1,5 grader höjning av medeltemperaturen

5. Planen kompletteras med åtgärder som binder och lagrar CO2 (koldioxid)

Det är bra att Stockholm tar fram en färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm. Vi vill dock att detta ska nås 2030 istället för 2050, som är för sent. Koncentrationen i atmosfären av CO2e

är idag cirka 396 miljontedelar (ppm). Mängden ökar med nästan 2 ppm/år. Samtidigt är tendensen stigande vilket snart kan innebära mer än 2 ppm/år. Forskare bedömer att gränsen för att klara 2-gradersmålet ligger på 450 ppm. Till år 2040 har jorden således nått denna gräns. Allt fler menar att den välbärgade västvärlden snabbare behöver begränsa sina utsläpp av växthusgaser.

Täta utvärderingar

FN:s klimatpanel (IPCC) lämnar i september en ny rapport. Under 2014 är det rimligt att staden gör sin första utvärdering av färdplanen. Att vänta till 2020 är både senfärdigt och passivt. Det är ytterst angeläget att ha kort tid mellan uppföljningarna. Dels för att de har en motiverande effekt och dels för att snabbt kunna fånga upp tendenser.

Högst 1,5 graders höjning

Målet om högst 2 graders höjning avser medeltemperaturen, vilket tyvärr ofta är förbisett. Ökningen av temperaturen blir märkbart högre på vår halva av jorden. Detta är extra olyckligt för här finns Grönlands tjocka is. Viss forskning säger att denna is smälter utan återvändo vid en temperaturökning på 2,5- 3,0 grader. Då går havsnivån upp med 6 – 7 meter. Av försiktighet behöver höjningen av medeltemperaturen få bli högst 1,5 grader. Detta mål lanseras nu även av Stockholm Resilience Centre. Vi delar deras uppfattning.

Trä är klimatsmart

Ambitionen ”gneta och spara” bör kompletteras med offensiva åtgärder som:

  • att plantera många träd då dessa fångar in CO2.
  • att ersätta betong och armeringsjärn med trä som byggnadsmaterial, då både betong och järn förorsakar stora utsläpp av koldioxid under sin tillverkning. Trä lagrar detsamma. Alltså dubbelt positiv klimateffekt.
  • att i nybyggnation förbereda toaavloppen för urinseparering. Urin är ett väldigt rent kväve, som kan ersätta delar i konstgödsel, som är väldigt energikrävande att framställa. Vi skulle med denna teknik också kunna minska utsläppen av kväve till Östersjön.


Förbifarten knappast klimatarbete av världsklass

Trovärdigheten i ambitionen med att Stockholm bedriver ett klimatarbete av världsklass kollapsar om man genomdriver Förbifart Stockholm. Den kommer dels öka bilismen, dels också förorsaka stora utsläpp av CO2 vid tillverkningen av all betong och asfalt till detta otidsenliga vägbygge. Att luften i vägtunnlarna också blir farlig, enligt Umeå universitets undersökning, gör ju tankarna om Förbifarten än mer omoderna.”

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Att därutöver anföra:
2. Vi är i huvudsak mycket positiva till att en färdplan för ett fossilbränslefritt Stockholm 2050 nu tagits fram och tycker att Stockholm med detta åter har tagit ett kliv framåt i klimatarbetet.

Vi anser att även om riktningen är i stort sett rätt så är takten för långsam. Miljöpartiet har länge drivit målet att Stockholm ska vara fossilbränslefritt år 2030. Efter åtta år av alliansstyre i Stockholm tycks målet vara längre bort än så, men färdplanen visar ändå att många föreslagna åtgärder kan tidigareläggas och att vi därmed kan närma oss årtalet för en fossilbränslefri stad. En mer detaljerad och skärpt tidsplan behövs för att öka och hålla takten.

Det som oroar mest är att den hittills förda allianspolitiken inte alls verkar redo att ta de radikala beslut som kommer att behövas för att uppnå målet om en fossilbränslefri stad. Planen ger på vissa punkter snarare ett kvitto på hittills sex förlorade år med det borgerliga styrets vingliga klimatpolitik. Ett exempel är att åtgärder för ökad samlastning nu beräknas beslutas först någon gång under nästa mandatperiod. Färdplanen visar tydligt att vi måste intensifiera arbetet nu. Radikala beslut måste fattas, hållbara infrastruktursatsningar måste påbörjas, ekonomiska styrmedel måste införas och ekonomiska medel måste tillföras. Investeringar med långsiktiga följder som leder i fel riktning måste stoppas. Vi noterar att Stockholms färdplan på trafikområdet inte tillämpar den fyrstegsprincip som föreslås bli bindande nationellt: det första steget, att vid samhällsplaneringen prioritera ett mer transportsnålt samhälle, saknas. Tvärtom är man fortfarande inställd på att bygga en ny motorväg, Förbifarten, genom regionen. Det byggs fortfarande för glest i vissa områden och så vidare. ”

§24 Motion (2013:40) om införande av hbt-policy i Stockholms stad- svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Tjänsteutlåtandet överlämnas till kom munstyrelsen som nämndens svar på remissen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänts motion (2013:40) från Karin Hanqvist (S) om hbt-policy för Stockholm stad. Stadsdelsnämnden har tidigare besvarat en motion med i huvudsak samma förslag tidigare och hänvisar därför till tjänsteutlåtandet i det ärendet och tillägger vad som hänt sedan dess.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 maj 2013.

Dnr 1.5.1.-348/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Nämnden beslutar enligt förvaltningens förslag, dvs att tillstyrka motionen.

Dessutom vill vi framföra följande

Motionen beskriver på ett tydligt sätt varför Stockholms stad behöver en hbt-policy i likhet med Stockholms läns landsting som antog en policy 2011. En tidigare motion till kommunfullmäktige i samma ämne av Karin Rågsjö (V) tillstyrktes av förvaltningen, eftersom en hbt-policy bedömdes kunna underlätta arbetet med hbt-frågor i staden. Kommunfullmäktige besvarade motionen bland annat med att staden bör beakta och förstärka hbt-perspektivet i kommande revideringar av jämställdhets- och mångfaldsplanen.

Det är en för passiv hållning att hänvisa till framtida revideringar i olika planer. Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare och möter i sina verksamheter väldigt många brukare. Det är därför mycket viktigt att grundläggande värderingar har slagits fast för bemötandet av hbt-personer på arbetsplatser och i förhållande till brukarna.

Även om utbildning och certifiering pågår inom vissa verksamheter i förvaltningen och i andra förvaltningar och bolagsstyrelser i staden skulle en hbt-policy snabba på arbetet genom att tydliggöra i hela staden och i alla verksamheter var Stockholms stad står i dessa frågor.”

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” -att nämnden beslutar enligt förvaltningens förslag, dvs att tillstyrka motionen.

- att tjänsteutlåtandet överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen

- att därutöver framföra följande

Vi vill inleda med att med stolthet berömma de föredömliga åtgärder som just Enskede Årsta Vantör har gjort och fortsätter utveckla vad gäller t ex att se till att våra fritidsgårdar och förskolor får HBT-certifiering. Här är vår stadsdel bäst i stan! Vi hoppas att övriga stadsdelar inom kort är i kapp.

Stockholms stad behöver en hbt-policy i likhet med Stockholms läns landsting som antog en policy 2011. Policyn ska beskriva såväl allmänt förhållningssätt som konkreta åtgärder samt uppföljningsmetoder och ha tillräckligt stora medel avsatt i budget. Policyn ska även innefatta stadens upphandlade verksamhet.

Det är bra att inkludera hbtfrågor inom stadens likabehandlingsarbete, det har en naturlig plats i och med de olika diskrimineringsgrunderna ibland kan samverka. Men det finns ett absolut behov att även arbeta separat med hbtfrågor just för att leva upp till kompetenskraven.

Landstingets hbtpolicy tar sikte på synliggörande, kompetens och bemötande. Det är en utmärkt utgångspunkt även i Stockholms stad. Policyn ska omfatta såväl stadens personal, personal i upphandlad verksamhet som brukare och medborgare.

En detalj, men viktig för den enskilde, är att se till att stadens alla blanketter och brev (t ex till nyblivna föräldrar) utformas på ett sätt som är könsneutralt och anpassat till den alldeles nyligen genomförda lagändringen som gör att transpersoner som ändrat juridiskt kön inte längre måste sterilisera sig, det gör att det kommer att finnas fler möjliga par av biologiska föräldrar. Alla föräldrar i staden måste känna sig lika synliggjorda och bemötta på samma fina sätt.”

§25 Förslag till revidering av riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen.

Ärendet

Socialförvaltningen har reviderat riktlinjerna för handläggning av ekonomiskt bistånd. Kommunstyrelsen ger stadsdelsförvaltningarna möjlighet att yttra sig över riktlinjerna. Förvaltningen välkomnar riktlinjerna och att handläggningsprocessen har fått en utökad plats. Förvaltningen ställer sig bakom de föreslagna riktlinjerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 maj 2013.

Dnr 274-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Förvaltningens yttrande tillstyrkes delvis

2. Dessutom vill vi framföra följande
Det är bra att riktlinjerna ses över, men vi saknar en hel del. Inom en pressad socialtjänst med knapp budget och hög arbetsbelastning räcker det inte heller med nya riktlinjer. För att riktlinjerna ska fungera krävs tillräckliga resurser. Det behövs också en diskussion om vad kommunens yttersta ansvar innebär, hur det ser ut idag och hur utsatta målgrupper påverkas.

SL-kort ska återinföras i normen
SL-kort ska ingå i normen i likhet med vad som gäller åren 2003-2006. I april 2013 var det bara 50 % som fick SL-kort av alla hushåll som fick ekonomiskt bistånd. Andelen hushåll som fick SL-kort varierade mellan 20 % på Södermalm och 71 % på Kungsholmen. I Enskede-Årsta-Vantör fick 56 % av hushållen SL-kort. Totalt var det över 4 000 hushåll i staden som inte fick SL-kort och över 400 i Enskede-Årsta-Vantör.

I en storstad som Stockholm är SL-kort ett måste. Flera av våra stadsdelar har mycket bristfällig kommersiell och offentlig service, och människor måste åka kommunalt för att kunna ta del av nödvändig service. Det kan handla om att gå till läkare, tandläkare, apotek, bibliotek, simhall, bio, följa barnen på träning eller besöka ett öppet stadsdelsnämndsmöte. De som inte får SL-kort blir fångar i sina stadsdelar, vilket även drabbar barnen i dessa familjer.

Lättare att få kontakt med och stöd från socialtjänsten
Brukarorganisationer och socialarbetare i Stockholm vittnar om att socialtjänsten i allt mindre utsträckning tar ansvar för klienters hela situation. Klienterna får ta stort ansvar själva, även om det inte gynnar dem och utan att man vet att de klarar att lösa sin situation. Handläggare har förbjudits att hjälpa klienter som tydligt inte klarar de krav som ställs.

Frivilliga organisationer och andra samhällsfunktioner måste idag arbeta för att stödja människor med att ansöka om hjälp från socialtjänsten, eftersom många inte själva klarar av att göra det. Det kan handla om att bistå med en telefonför att ringa en mottagningsenhet eller att beställa hem de papper som behöver lämnas in.

Riktlinjerna bör tillföras ett avsnitt som slår fast att det ska vara lätt att få kontakt med och stöd från socialtjänsten. De administrativa kraven på klienterna får inte bli så höga att de blir ett hinder för utsatta målgrupper att kunna söka och få bistånd på tillgängligt sätt.”

§26 Förslag till reviderade riktlinjer för familjehemsvård av barn och ungdomar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar på remissen.

Ärendet

Nuvarande riktlinjer för stadens familjevård antogs av kommunstyrelsen 2004-11-24. Socialförvaltningen gjorde 2011 en översyn av gällande riktlinjer, som antogs av Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden i mars 2011. När det gäller socialtjänstens insatser för barn och unga har lagstiftningen successivt skärps genom nya regler och principer. I de reviderade riktlinjerna föreslås bland annat, i enlighet med Socialstyrelsens allmänna råd, att besöken i familjehemmen ska öka till fyra tillfällen per år varav även oanmälda besök kan göras. Sammanfattningsvis anser förvaltningen att förslaget som helhet ger en god och omfattande vägledning för hur handläggningen ska gå till.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 maj 2013.

Dnr 273-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden bifaller i huvudsak förvaltningens svar.

2. Däröver anför nämnden:

Funktionshindersrådet i socialnämnden påpekar att det också i familjehem finns barn och ungdomar med funktionsnedsättning. De behöver garanteras habilitering. Detta krav måste säkerställas.

Barn placerade i familjehem ska få egen socialsekreterare, vilket är mycket bra. Denna märkbara utökning av arbete kräver fler socialsekreterare.

Vår sociala delegation är hårt belastad, sannolikt mest av alla i Stockholm. Det stora antalet ärenden och det ökande antalet sammanträden ser vi som ett tecken på att stadsdelsområdet blivit fört stort.

En fördubbling av besöken i familjehemmen leder till lika stor ökning i delegationen av rapporter från besöken. Detta behöver analyseras och eventuellt åtgärdas. I väntan på en delning av stadsdelsområdet kanske ytterligare en social delegation kan bli en lösning?”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§27 Ansökan om serveringstillstånd, Globen Paviljong, Rökerigatan 19 – svar till socialförvaltningens tillståndsenhet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Ansökan om att stadigvarande få tillstånd att servera vin, öl och spritdrycker i restaurang Globen Paviljong mellan kl. 11.00–01.00 måndag t.o.m. söndag tillstyrkes.

2. Ansökan om tillstånd att servera vin, öl och spritdrycker mellan kl.01.00-03.00 till slutet sällskap tillstyrkes under en prövoperiod.

Ärendet

Socialförvaltningens tillståndsenhet har till nämnden för yttrande till översänt ansökan från restaurang Globen Paviljong om serveringstillstånd.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande från den 29 maj 2013.

Dnr 1.5.2.-406/2013.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Sluten del från § 28