Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-11-29
Mellan kl 18:00 - 19:00 ges information kring frågor om verksamhet och budget för 2006 oc Läs mer...h allmänheten kan ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.
Närvarande
Ordförande Berit Kruse (s) Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)
LedamöterEva Oivio (s)Erik Guitierrez-Aranda (s)Bengt Roxne (s)Örjan Sjögren (s) Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) Birgitta Wosse (mp)Catharina Hillerström Vagli (m)Bo Arkelsten (m) Helen Jäderlund Eckardt (fp)
Tjänstgörande ersättare Margareta Åkerblom (m)Fahri Ölcer (fp)
Ersättare Ingrid Carlsson (s)Nils Elfvik (v)Bogdan Godymirski (m)
Anmält förhinder Michael Wiklund (m)Katariina Güven (fp)Janet Mackegård (s)Ingela Gille Rausén (fp)Annett Öhman-Karlsson (s)Peter Engberg (s)Kaj Nordquist (s)Svante Erlandsson (m)Tomas Melin (mp) Eva Aronsson (kd)
I tjänsten närvarande Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Lena Fax, Lennart Keberg, Per Lindegren, Marja Niemi, Mona Thorin, Eva Tångfelt, Charlotte Brandorf.
Personalföreträdare Jan-Eric Berg(öppna delen)
Tid för justering 2005-12-08
Vid protokollet
Staffan Stavling
Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.
Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.
Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.
Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-12-08.
Projektet Barnstöd
Informerades om projektet Barnstöd i Stockholm i vilket Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ingår som pilotstadsdel.
Påmindes om inbjudan till föreläsning/information om projektet, torsdagen den 15 december 2005, kl 09.00 – 12.00 i Trappan, Vällingby centrum.
Barnomsorg
Elisabeth Dérantz informerade att hittills har barnomsorgsgarantin kunna uppfyllas (dock har det inte alltid lyckats med att tillmötesgå önskemålet om viss barnstuga).
Bedömningen är att barnomsorgsgarantin kommer att kunna uppfyllas även 2006.
Kontaktcenter
Sven-Göran Södergren informerade om nystartade Kontaktcenters verksamhet och resultatet av en månads ”körning”. På en månad har cirka 10.000 samtal tagits emot. Tillgängligheten drygt 80% jämfört med tidigare cirka 40%.
TV-inspelning av sammanträde
Ordförande informerade att sammanträdet den 13 december 2005 kommer att TV-inspelas (provinspelning) av Vällingby E-centerprojekt.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 september 2005.
Dnr 400-555-2005.
Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 25 oktober 2005, § 9.
BESLUT
Stadsdelsnämnden beslutat att i princip ställa sig bakom förvaltningens förslag till beslut att ca 100 kr/elev och termin får gälla som riktmärke vid uttag av avgift för aktiviteter i samband med undervisningen och skolbarnsomsorgen. Det är tillåtet att eleverna får ta med sig egen matsäck vid enstaka tillfällen.
Stadsdelsnämnden anförFörvaltningen har i sitt tjänsteutlåtande citerat och beskrivit vad skollagen föreskriver angående avgifter i förskoleklassen, grundskolan, skolbarnsomsorgen, särskolan och gymnasieskolan och de fristående skolorna. Det framgår klart att utbildningen ska vara kostnadsfri. Det är rektors ansvar att hantera verksamheterna utifrån de lagar och förordningar som finns för området.Nämnden finner dock att det kan vara av värde att för våra skolor ange vad som menas med enligt skollagen ”obetydlig kostnad”. Förvaltningen föreslår högst 100 kr/elev och termin vilket stadsdelsnämnden ändrar till ca 100 kr/elev och termin.Nämnden finner vidare att det kan vara positivt att eleverna med gemensamma krafter utför uppgifter för att på så sätt få in medel att lägga i gemensam kassa för t.ex skolresor.
Reservation
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:
Avslå förvaltningens förslag.
Därutöver anföra
Vi står bakom den nu gällande skollagen: I huvudsak ska grundskolan, förskoleklass, skolbarnomsorg och obligatoriska särskolan vara avgiftsfri. Det ska dock vara möjligt att vid enstaka tillfällen ha inslag som innebär en obetydlig kostnad för eleverna; t.ex. vid utflykter och studiebesök.
Att från nämndens sida gå in och reglera skolornas verksamhet på denna nivå, är inget annat än ett uttryck för politisk klåfingrighet. Stadsdelen har kompetenta skolledare som tillsammans med föräldrar, elever och personal har förmågan att fatta lokalt förankrade och anpassade beslut enligt den nu gällande skollagen.”
Beslutsgången
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 november 2005.
Dnr 031-556-2005.
Ärendet återremitterades till viss del vid nämndens sammanträde den 25 oktober 2006, § 10.
Stadsdelsnämnden godkänner utökning av projektet D.M.D Ungdomsprojekt inom showdans, orkester.
Stadsdelsnämnden godkänner projektet – Förnyelse av lekplatsen Aftonsuset i Hässelby Gård.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat.
Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Vi anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Särskilt uttalande
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda uttalande:
”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som föreslås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verksamheter i stadsdelen.
Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsförnyelsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.
Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för projekten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.
Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.
Trots skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämningssystemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.
Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att antingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och omsorgen vara viktiga nog för att prioriteras.
Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsförnyelseprojektet skall gå tillbaka till verksamheterna.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+kd+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden
den 28 oktober 2005 och den 11 november 2005.
Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde
den 14 november och 2005.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 november 2005.
Dnr 101-628-2005.
Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet för komplettering med justerat protokoll från förvaltningsgruppen (facklig samverkan).
Integrerad ledning och styrning
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 november 2005.
Dnr 102-629-2005.
Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka i Hässelby-Vällingby. Antalet hushåll med socialbidrag ökar och den genomsnittliga bidragstiden ligger på en högre nivå än för staden som helhet. Det är alarmerande att ungdomsarbetslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företagar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.
Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.
Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen.
Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell valfrihet.
De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl behövs.
Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsorgen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre
ökar i Hässelby-Vällingby. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oacceptabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Riktlinjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna.
Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.
Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särskolan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloniserade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajoriteten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksamheten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar.
Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut.
Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.
Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärnverksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsumentrådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kostnader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prioriteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshindrade.
Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”
Dnr 031-630-2005.
En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra skolor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Vi anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”
Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att antingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och omsorgen vara viktiga nog för att prioriteras.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och
ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 november 2005.
Dnr 313-631-2005.
Sammanfattning
Starbogårdens dagverksamhet skall enligt tidigare nämndbeslut flyttas till Råcksta sjukhem. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner att förvaltningen beställer förslagshandlingar på ombyggnation av lokaler i Råcksta sjukhem, som därmed verksamhetsanpassas för den tillkommande dagverksamheten.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandlingar på ombyggnation och anpassning av lokaler i Råcksta sjukhem enligt redovisning i förvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,5 miljoner kronor för förprojekteringen av ombyggnaden.
Inrättande av gruppboende på Edelundavägen 5 i Hässelby Villastad Inriktningsbeslut
Dnr 313-633-2005.
Verksamheten på äldreboendet på Edelundavägen 5 i Hässelby Villastad skall omvandlas till gruppboende för 16-18 personer med demenshandikapp. Lokalerna är därvid i behov av omstrukturering. Lägenheterna måste moderniseras och tillgänglighetsanpassas, och de allmänna utrymmena behöver renoveras. Det föreslås att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa projekteringshandlingar för ombyggnationen.
__________________
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandlingar på lokalanpassningar enligt redovisning i detta tjänsteutlåtande.
Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag för förprojekteringskostnader om 0,5 miljoner kronor hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.
Inriktningsbeslut
Dnr 312-634-2005.
På 10 års sikt kommer det till följd av befolkningsutvecklingen att behövas ytterligare 150 förskoleplatser i Hässelby Gård. För att möta detta behov, samt för att underlätta möjligheten att minska förskoleavdelningarnas storlek, krävs ytterligare utbyggnad av förskolorna i Hässelby Gård. Förskolan på Ormängsgatan 71 föreslås därför byggas ut så att ytterligare två avdelningar om totalt ca 20 barn kan inrymmas i lokalerna.
_____________________
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandling på uppförande av två nya förskoleavdelningar i befintlig förskola på Ormängsgatan 71 i Hässelby Gård.
Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag om 0,1 miljoner kronor för beställarstöd.
Dnr 312-635-2005.
Söderberga Allé är en allergiförskola i behov av utbyggnad för att kunna ta emot fler svårt allergiska barn. Därmed tillgodoses det uppdämda behovet av sådana platser i stadsdelen. Utbyggnaden kostar ca 200 000 kr och direktfinansieras, samt innebär en hyreshöjning om ca 80 000 kr per år, från nuvarande ca 117 000 kr till ca 200 000 kr per år.
__________________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till utbyggnad av allergiförskola för ca 15 barn på kv. Vårdaren 3 på Söderberga Allé till en kostnad av ca 0,2 miljoner kronor och en total hyreskostnad av ca 0,2 miljoner kronor/år.
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,4 miljoner kronor.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa projektet, under förutsättning av ett godkännande i Kommunstyrelsens ekonomiutskott.
Dnr 312-636-2005.
Förskolan på Söderberga Gårdsväg 21 A-B är i behov av upprustning och platsutökning. Förvaltningen föreslår därför att det byggs en helt ny förskola om 7 avdelningar och 100 barn fördelade på 1 000 kvm, anpassad till konceptet ”Förskola på 2000-talet”. Råckstas befolkning kommer enligt Usk:s statistik att öka kraftigt under den kommande tioårsperioden. Antalet barn i åldrarna 1-5 år beräknas stiga från ca 250 st. i år till ca 410 st. år 2014. För Grimsta-Råcksta-Vällingby stadsdelar kommer antalet 1-5-åringar att öka från 802 till 1 152 st. Det är därför viktigt att anpassa förskolorna i hela det området så att platsgarantin kan hållas. Projektet beräknas kosta ca 20 mnkr, med en årshyra om ca 1,7 mnkr.
_______________________________
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till nybyggnad av förskola för ca 100 barn på kv. Vårdaren 2 på Söderberga Gårdsväg till en investeringskostnad av ca 20 miljoner kronor och en hyreskostnad av ca 1,7 miljoner kronor/år.
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 3,6 miljoner kronor.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 november 2005.
Dnr 405-637-2005.
Smedshagsskolan har under flera år arbetat med internationalisering, genom att bygga nätverk och skapa kontakter med Europa och världen. Skolan håller på att utveckla samarbete med sin vänskola i Nordirland, Hazelwood Integrated College, en skola i Belfast med elever av både protestantisk och katolsk tro.
Syftet med resan är att träna språket, få insikt i hur jämnåriga elevers skola är, knyta kontakter med dem, utbyta erfarenheter, lära sig mera om Irlands historia och konflikten i Nordirland.
_______________________
Stadsdelsnämnden godkänner Smedshagsskolans studieresa till Irland för elever under tiden 13 – 19 mars 2006.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 november 2005.
Dnr 510-638-2005.
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ansöker hos Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel om 542.800 kronor för projektet ”Lika villkor” för arbete mot hedersrelaterat våld. Projektet avses pågå under 2006 och syftar till att öka medvetenheten om hedersrelaterat våld och tvång och visa på möjligheter att förändra traditionella mönster samt hitta bättre redskap och metoder att arbeta med denna problematik i framtiden. Förvaltningens del av kostnaden beräknas till 543 tkr och avses inrymmas i 2006 års budget. Av tidsskäl har ansökan insänts till Länsstyrelsen den 1 november 2005 under förutsättning av nämndens beslut.
________________________
Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län.
PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.
Dnr 510-639-2005.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning föreslås att som pilotstadsdel deltaga i Socialtjänstförvaltningens Barnstödsprojekt. Projektet har tillkommit på politiskt initiativ och finansieras av kompetensfonden. Projektet pågår till den 31 augusti 2006 och medför inga tillkommande kostnader för förvaltningen. Syftet är att bl.a genom utbildningsinsatser och metodutveckling öka fokuseringen på barnperspektivet och därigenom förbättra berörd personals kunskap och förståelse. Detta så att hjälp och stöd kan erbjudas utsatta barn i ett tidigt skede.
______________________
Stadsdelsnämnden godkänner deltagande i Socialtjänstförvaltningens Barnstödsprojekt som pilotstadsdel.
Dnr 510-640-2005.
Projektet NordVästPassagens huvudman är Medborgarskolan i Solna i samarbete med Xpandia Vision, KIC (Kooperativ utveckling i Stockholms län) och Nyföretagarcentrum.
Övriga samverkanspartners utgörs av andra stadsdelsförvaltningar och flera länskommuner. Syftet är att snabbare få ut personer med invandrarbakgrund och lämplig yrkeserfarenhet och utbildning i arbete eller som egenföretagare. Inom Arbetsforum Vinsta/Råcksta bedöms 5-6 personer per år, som idag uppbär ekonomiskt bistånd, bli aktuella för att ingå i projektet. Projektet beräknas pågå i två år och finansieras via EU-medel, Växtkraft Mål 3. Det medför inga tillkommande kostnader för förvaltningen.
___________________
Stadsdelsnämnden godkänner deltagande i arbetsmarknadsprojektet NordVästPassagen.
Dnr 405-641-2005.
Vinstagårdsskolans elever, som läst tyska som språkval har i sina studier planerat en studieresa till Berlin. Gruppen består av 30 elever i skolår 9 samt fem ledare, varav två lärare. Finansieringen av resan har skett genom insamlingar och försäljningar som elever och föräldrar gemensamt genomfört.
Syftet med resan är att praktiskt använda sina kunskaper i tyska genom att lyssna och tala språket, möta jämnåriga elever och få ta del av tysk skola och kultur. Som ett led i skolans arbete mot främlingsfientlighet och rasism, kommer gruppen även besöka koncentrationslägret Sachsenhausen, An der Mauer-muséet och Check Point Charlie.
Stadsdelsnämnden godkänner Vinstagårdsskolans studieresa till Berlin för elever i skolår 9 under tiden 22 – 26 maj 2006.
Inbjudan till detaljplanesamråd för del av kv Hässelby Villastad 28:1 S-Dp 2004-09139-54
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 november 2005.
Dnr 301-587-2005.
Sammanfattning Enligt detaljplaneförslaget ska 32 st. radhus- eller småhuslägenheter uppföras inom ett avstånd av 350 m. från Lövstaanläggningen, trots att den tillhör sådana som kan innebära avsevärd miljöpåverkan på omgivningen. Skyddsavståndet till sådana verksamheter är 500-1000 m. enligt Boverket.
Stadsdelsnämnden beslöt 2005-02-15 att tillstyrka programförslaget, under förutsättning att Länsstyrelsen godkänner den geografiska placeringen. Men eftersom Länsstyrelsen i sitt remissyttrande underströk vikten av att skyddszonerna bibehålls, åberopar förvaltningen sitt tidigare yttrande och hävdar att man bör avvakta med att bygga bostäder i det aktuella området, tills dess Lövstaanläggningens fortsatta användningssätt är klarlagt.
När det gäller den framtida användningen av Lövsta, finns det flera tänkbara alternativ. Stockholms översiktsplan anger att marken antingen kan utnyttjas för återvinningsstation eller för stadens energiproduktion. Beträffande den sistnämnda verksamheten är hamnläget en fördel.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för kännedom till Marknämnden.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-3473/2005
Dnr 520-514-2005.
Sammanfattning Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning stöder förslaget att inrätta en inspektörsfunktion för omsorg om funktionshindrade. Inrättandet av en inspektörsfunktion inom omsorgen om funktionshindrade och omsorgen om psykiskt funktionshindrade skulle med stor sannolikhet medföra att den enskildes ställning stärks, att öka kvaliteten i de insatser som ges och medverka till att utveckla verksamheternas förhållningssätt i det dagliga arbetet.
Förvaltningen anser att det är viktigt att framhålla en inspektörsfunktion som ska granska stadens arbete med tillgänglighet inte enbart ska fokusera på den fysiska miljön. Tillgänglighet är också möjlighet att kunna tillgodogöra sig skrivet material och att få tillgång till tolkservice som uppfyller de behov som personer med funktionsnedsättning har.
Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Inspektörernas uppdrag även ska innefatta granskningen av de privata utförare som staden tecknat avtal med.
Det är mycket angeläget att samtliga omsorgsverksamheter granskas av inspektörerna, även de som utförs i privat regi. En jämförbar kvalitetsgranskning av alla verksamheter, oavsett huvudman, är en viktig förutsättning för att människor ska kunna jämföra och välja utförare. Då granskningen också fyller funktionen att peka på goda exempel är det givetvis angeläget att alla verksamheter inkluderas.
Det är angeläget att de inspektörer som nu föreslås inom omsorgen om funktionshindrade får en oberoende ställning liknande den som stadens äldreomsorgsinspektörer har i dag. Ett ökande antal inspektörer för stadens verksamheter aktualiserar också frågan om rollfördelning och samordning mellan de olika inspektörsfunktionerna.”
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag och yrkade bifall till detta.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-1191/2005
Dnr 200-528-2005.
Sammanfattning Remiss över Stockholms stads personalpolicy har utsänts till stadsdelsnämnderna i Hässelby-Vällingby, Katarina-Sofia, Liljeholmen, Brand- och Räddningsnämnden, Stadsbyggnadsnämnden samt Socialtjänstnämnden.
Förvaltningen är positiv till innehållet i förslaget men vill tydliggöra behov av ett gemensamt policydokument som framarbetas centralt för att få ett ”koncerntänkande” som förstärker ”vi-känslan” i Stockholms stad. Genom att ta ett större grepp över alla gemensamma policydokument som rör de personalpolitiska frågorna – alkohol/droger, arbetsmiljö, kompetens/utbildning, jämställdhet, löner – skulle man inte använda mer administration vid alla stadens verksamheter kring just dessa grundläggande personalfrågor. Om staden presenterar en tydlig gemensam konkret personalpolicy ger man medarbetarna möjlighet att ta ansvar och vara ” myndiga medarbetare”. Detta skapar trivsel och arbetsglädje. Gemensamma utbildningar anordnade centralt, vilket inkluderas i personalpolicyn, skulle säkerligen bidra till att ge brukarna mer enhetligt bemötande, då verksamheternas budget inte skulle ge utslag på personalens kompetensutveckling, som den kan göra idag. Personalpolicyn bör även inkludera ett promotivt tänkande för att stärka de frisknärvarande medarbetarna och förhindra ökande sjukfrånvaro.
_________________
Anmäldes att Helen Jäderlund m fl (fp) lämnade ärendet utan eget ställningstagande.
Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1955/2005 av motion från (m)
Dnr 500-321-2005.
Sammanfattning Kommunstyrelsen har remitterat motion (2005:40) av Margareta Björk (m) och Christer Wennerholm (m) om utarbetande av en handbok i etik till bl.a. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Förvaltningen ser positivt på förslaget att en handbok i etik utarbetas för all omsorgspersonal i Stockholms stad.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande.
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande.
att bifalla motionen
samt att därutöver anföra
Det är positivt att stadsledningskontoret delar vår åsikt om vikten av de etiska frågorna och den gemensamma värdegrunden inom socialtjänstens verksamhetsområde. Från kontorets sida menar man vidare att dessa frågor bör ha ett stort utrymme i de kommunala verksamheterna – både i det praktiska arbetet och på ledningsnivå.
Det är därför förvånande att kontoret är tveksam till en handbok i ämnet med motiveringen att det finns en risk att denna blir ännu en ”hyllvärmare”. Det måste vara ledningens uppgift att tillse att det viktiga och intressanta material som tas fram inom detta angelägna område också används av bl a de anställda i de kommunala verksamheterna.”
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:
”De etiska frågorna och den gemensamma värdegrunden är av stor vikt inom socialtjänstens verksamhetsområde. Personalen inom vård och omsorg ställs dagligen inför frågor som rör etik och livsfrågor. Etiken måste vara en normal del i verksamheten. Staden måste kunna ge sina anställda stöd i dessa svåra frågor. En handbok för Stockholm stad bör därför utarbetas som kan ligga till grund för ett fortsatt och fördjupat arbete för omsorgspersonalen i dessa frågor. Detta viktiga arbete måste ske utifrån klara etiska normer som tas fram i samarbete med handikapp- och pensionärsorganisationer m.fl.”
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (m):s förslag.
Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 29 oktober 2005.
Dnr 400-642-2005.
Sammanfattning Sedan 1997 har stadsdelen tagit fram en läsplan i samarbete med stadsdelens folk- och skolbibliotek. Denna har årligen reviderats. Föreliggande läsplan är en revidering av läsplan för läsåret 2004-2005 och är en sammanställning av material från samtliga stadsdelens 17 folk- och skolbibliotek.
____________________
Stadsdelsnämnden godkänner läsplan för läsåret 2005-2006.
perioden 2005-2009
Redovisning
Dnr 521-643-2005.
Trots ökad nybyggnation är bristen på bostäder med särskild service för vuxna enligt lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade, LSS, stor i Stockholm och omsättningen liten. Inom äldreomsorgen finns en överkapacitet av bostäder. På Skolörtens äldreboende finns 23 tomställda lägenheter (november 2005). För att utreda möjligheten att använda denna överkapacitet till bostäder med särskild service enligt LSS, har ett samarbete med äldreomsorgsavdelningen inletts. Äldreomsorgen ser positivt på möjligheten att delar av äldreboendet används till bostäder med särskild service enligt LSS. Den centrala förmedlingsgruppen som har till uppgift att förmedla bostäder med särskild service till personer med funktionshinder, anser att äldre personer med utvecklingsstörning kan bo på ett äldreboende om verksamheten är väl avgränsad och har egen ingång. Då så inte är fallet i dagsläget, ser man inte positivt på den föreslagna lösningen.
Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet till sammanträdet den 31 januari 2006.
Svar på två skrivelser från (m) och en skrivelse från (kd)
Dnr 531-644-2005.
Stadsdelsnämnden har uppdragit till förvaltningen att utifrån skrivelser från (m) och (kd) redovisa bl.a. riktlinjer för biståndsbedömning, plan för att säkerställande av stadens riktlinjer och redovisning av tomma servicehuslägenheter, kostnader för nyttjade och tomma servicehuslägenheter samt hur många ansökningar som beviljas respektive avslås per månad. Redovisning sker i detta ärende utifrån begärda uppgifter.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.
Stadsdelsnämnden beslutar att sociala och psykosociala faktorer som bl.a ensamhet, oro, ångest, rädsla och social isolering skall tillmätas större tyngd än vad hittills varit fallet vid bedömningarna av ansökningar om plats vid servicehusboende.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsdirektören att omgående implementera dessa bedömningsfaktorer inom äldreomsorgsavdelningen.
Stadsdelsnämnden anför vidareFörvaltningen har redovisat viss statistik rörande ansökningarna om plats vid servicehusboende under 2004 och 2005 (tom 31 oktober).Av en jämförelse mellan 2004 0ch 2005 framgår att antalet bifallna ansökningar gått ned från 65 % till 22 % under år 2005. Följaktligen har antalet avslagna ansökningar ökat från 2004 års 35 % till 2005 års 78 %.I brist på annan statistik anser nämnden det ej trovärdigt att 2005 års pensionärer skulle vara friskare än 2004 års pensionärer. Orsaken till denna utveckling måste sökas på annat håll.Det är dock ej så enkelt som att göra det till enbart en ekonomisk fråga.Det finns även andra faktorer som påverkar beslutsfattandet. En sådan faktor är den statliga Riksrevisionens konstaterande att ledningskulturen, d.v.s. bland annat ledningens värderingar, har stor betydelse för en verksamhets utveckling. Detta har gjort att Riksrevisionen har övervägt att inom ramen för sin revisionsverksamhet även studera en ledningskulturs betydelse för verksamheten.Vidare visar modern forskning, bl.a Gås-projektet i Skåne, att livskvalitet förklaras av hur nedsatt funktionsförmåga man har och av tillgången på socialt nätverk och inte av boendet i sig. Dessa forskare går också så långt att de anser att kvarboendeprincipen är en ideologisk uppfattning utan stöd av fakta.I stadens Riktlinjer för prövning av bistånd mm i äldreomsorgen skrivs bl.a i punkt 4.2 under Val av insatser ”Vid val av insatser bör man ta hänsyn till enskildes sociala nätverk och också undersöka om någon närstående önskar bistå den enskilde.” Närheten till anhöriga (socialt nätverk) är därmed något som måste vägas in i bedömningen vid tilldelning av servicehusboende.Slutligen anser nämnden att den som vill bo kvar i eget boende skall få allt stöd som erfordras. Nämnden tror att den kommande utvecklingen i äldreomsorgen kommer att innebära en nyorientering på synen av servicehusens funktion och att utvecklingen av och tillgången till seniorbostäder kommer att ha en stor betydelse för de äldres val av boende.Nämnden är dock oroad över att biståndsbedömningarna i vår stadsdel såvitt avser ansökningar om plats vid servicehus tenderar att bli allt för restriktiva.Det är en utveckling som nämnden inte kan acceptera. Nämnden anser det därför angeläget att sociala och psykosociala faktorer som t.ex ensamhet, rädsla, oro och social isolering får ökad tyngd vid bedömning av ansökningarna om plats vid servicehusboende.Mot bakgrund av vad nämnden ovan anfört om bl.a en ledningskulturs betydelse för en verksamhets utveckling anser nämnden det angeläget att stadsdelsdirektören får ett direkt ansvar för att implementera ovan nämnda bedömningsfaktorer för biståndsbedömningarna avseende ansökningar om plats vid servicehus.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
Uppdra till förvaltningen att återkomma med en tydlig och genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av heldygnsomsorg, gruppboende för dementa, servicehus m.m. och de äldres behov och önskemål av olika boendeformer, hemtjänst, vård, service och omsorg.
Hemställa hos kommunstyrelsen om en översyn och stadsövergripande granskning av lokala riktlinjer i stadsdelarna och vilken påverkan den alltmer restriktiva biståndsbedömningen i stadsdelarna får på tillgången av tomma servicehuslägenheter och de äldres möjlighet till hemtjänst, service, vård och omsorg.
Hemställa hos kommunstyrelsen att se över riktlinjerna för servicehus i syfte att valfrihet och likställighet ska råda för de äldre.
Likställigheten och valfriheten måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen.
Biståndsbedömningen ska enligt stadens riktlinjer ta hänsyn till sociala faktorer som t ex social isolering.
Det finns idag exempel på sjuka 90-åringar som inte beviljas särskilt boende. Äldre stockholmares lagstadgade rätt till stöd och ett tryggt boende får aldrig underställas stadsdelarnas besparingsbehov och oförmåga att prioritera kärnverksamheten. En sammanställning som Folkpartiet liberalerna beställt från kommunfullmäktiges utredningstjänst avslöjar stora olikheter i stadsdelarnas biståndsbedömning i hemtjänsten, med lokala och mycket detaljerade riktlinjer. Påklädning beräknas ta 20 minuter i Skarpnäck men bara hälften så lång tid i Maria-Gamla stan. Promenader beviljas i 30 minuter i Hässelby-Vällingby jämfört med en hel timme i Norrmalm.
Förekomsten av skilda riktlinjer i stadsdelarna är inte bara en orättvisa mot alla de äldre som drabbas. Det är också ett brott mot kommunallagens principer om likabehandling av medborgarna. En översyn måste därför göras omgående, och de lokala riktlinjerna ersättas med ett centralt och rättvist system för biståndsbedömning. Den enskilde individens behov av hjälp och stöd måste alltid vara avgörande för biståndsbedömningen.
Äldrecentrums utredning gällande omvandling av servicehus till seniorboende i Stockholm visar att det varit ogenomtänkt, dålig information och gått för snabbt, vilket bidragit till stor oro bland de äldre. Utredningen visar också att det inte funnits någon definition av begreppet seniorbostad. Seniorbostäderna riskerar att bli servicehus utan trygghet och service.
Hälften av alla som beviljas seniorbostad har särskilda medicinska eller sociala skäl och skulle egentligen behöva servicehus.
Gällande vänstermajoritetens mycket snabba omvandling av servicehus till seniorbostäder i stadsdelen, är det stor risk att de äldres behov och önskemål av boenden inte kan tillgodoses.
Kommunfullmäktige har beslutat att tillåta en omvandling av stadens servicehusbestånd till s.k. seniorbostäder. Folkpartiet liberalerna är positiva till en omvandlig av vissa alternativt delar av servicehus. Vi vill starkt betona att detta endast får ske om verklig behovsbrist uppstår – det får ej ske av att fler servicehus blir tomma p.g.a. restriktivare biståndsbeslut av besparingsskäl. Servicehus ska finnas kvar för att kunna erbjuda de äldre en mångfald och olika nyanser av äldreboenden.
Mycket tyder på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna. Vi anser inte att en omvandling är försvarbar om inte stadsdelarna tydligt kan påvisa att omvandlingen sker p.g.a. ett reellt överskott av tomma platser och inte som en budgethållningsåtgärd.
Vi efterfrågar en ordentlig redovisning hur de äldres behov tas tillvara, så att de äldre får det boende, vård och omsorg de har rätt till. Det får inte bli så att äldre sjuka lämnas ensamma i seniorbostäder. Tillräckligt många platser måste finnas kvar i servicehusen för att täcka efterfrågan.
Det är angeläget att omvandlingen inte leder till en minskning av det totala antalet bostäder för äldre. Behovet av olika typer av bostäder för äldre är fortfarande stort. I Hässelby-Vällingby har vänstermajoriteten under de senaste åren avvecklat Råcksta Ålderdomshem (-110 platser) och beslutat att omvandla Hässelby Gårds äldreboende (-137 platser) och Skolörtens äldreboende (-32 platser) servicehus till seniorboende. Den rödgröna majoriteten har tvingats backa från att avveckla/omvandla verksamheten vid Nälsta servicehus.
De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits under de senaste åren minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldre ökar i stadsdelen. Socialstyrelsen har varnat för den snabba avvecklingen som nu genomförs av den rödgröna majoriteten.
För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservation i frågan.
Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel m fl (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.
Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+m+kd):s förslag.
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag
Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag.
Dnr 013-645-2005.
Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 29 november 2005.
Dnr 010-646-2005.
Dnr 312-656-2005.
SammanfattningBefolkningsutvecklingen för barn i åldrarna 1-5 år i Hässelby Strand visar att det föreligger ett behov av ytterligare 190 förskoleplatser i området på 10 års sikt. Förvaltningen föreslår därför att en ny förskola byggs på mark invid korsningen Maltesholmsvägen/Mirabellbacken. Förskolan rekommenderas bli 6 avdelningar stor och inrymma 90 barn, och eventuellt samutnyttjas med en privat förskola som i dag drivs i lokaler som skall rivas i Hässelby Strands Centrum.
Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandling på uppförande av ny förskola på Mirabellbacken i Hässelby Strand.
Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,6 miljoner kronor.
Anmäldes skrivelse 29 november 2005 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:
”En undersökning från Socialstyrelsen visar att var fjärde äldre får mindre än 40% av beviljad vård o omsorg i hemtjänsten. I studien som utförts i flera kommuner i Sverige har beslut om insatser, omsatta i tid för att utföra dem (bedömd tid) jämförts med den tid för olika insatser som brukaren faktiskt fått. Bedömd tid för personlig omvårdnad utfördes till stor del. Däremot utfördes mindre än 40 % av bedömd tid för tillsyn, rehabilitering och hemskötsel.
Dessa resultat bör ses med bakgrund av tidigare rapporter om bristande socialt innehåll, otillräcklig rehabilitering och en stressad personal inom äldreomsorgen. För medborgaren som beviljas hjälp, men inte får den fullt ut uppkommer naturligtvis en kvalitetsförsämring. Den utförda tiden och resultaten för brukaren av olika insatser måste följas upp bättre: Genom en god verksamhetsuppföljning och statistik som beskriver utförda insatser och resultat kan förbättringsarbetet tydliggöras och utvecklas. Detta för att säkerställa att beviljade insatser verkligen utförs.
Med anledning av ovanstående uppdrar vi till förvaltningen att:
Återkomma till stadsdelsnämnden och redovisa om beviljade insatser av vård och omsorg inom hemtjänsten verkligen kommit den enskilda till del.
Återkomma till stadsdelsnämnden och redovisa hur uppföljning sker för att säkerställa att äldre och funktionshindrade får den hjälp de har rätt till och att säkerställa att insatser verkligen blir utförda.”
Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.