Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-12-20

Sammanträde 2007-12-20

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

- Ordna större papperskorgar, bänkar att sitta på m.m. vid isbanan i
Vasaparken

_____________________________________________________________
Ärendedokument
Medborgarförslag

Svar på medborgarförslag och skrivelser

4 Öppna Tre Liljor för de ungdomar som tidigare deltagit i verksamheten - svar på medborgarförslag

DNR: 013-568/2007

Föräldrarna till sju av de barn som tidigare deltagit i Korttidstillsynsverksamheten på Tre Liljor har inkommit med ett medborgarförslag och kräver att verksamheten åter ska öppnas för dessa ungdomar. Förslagsställarna uppger bl.a. att det saknas liknande verksamheter och att Tre Liljor i många år varit en träffpunkt där ungdomar med funktionshinder av olika slag fungerat mycket bra tillsammans.

Förvaltningen gjorde våren 2005 en översyn av all kommunal skol-verksamhet inom stadsdelen som bl.a. resulterade i att den tidigare verksamheten på Tre Liljor överfördes till Matteusskolans lokaler. Den korttidstillsyn som nu bedrivs på Tre Liljor riktar sig till ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. På kvällstid används dock lokalerna till öppen fritidsverksamhet för ungdomar med olika funktions-nedsättningar. För att öka utbudet av fritidsverksamhet och på så sätt tillmötesgå de ungdomar som avses i det aktuella medborgarförslaget kommer förvaltningen efter årsskiftet att erbjuda ungdomarna att delta i öppen fritidsklubbsverksamhet i Vanadisstugans fritidsgård, till en början en eftermiddag i veckan.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
_____________________________________________________

Beslutsärenden

5 Bordlagt ärende. Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Norrmalms stadsdelsförvaltning

DNR: 506-513/2007

Stadsdelsnämnden har ansvar för den vård som bedrivs inom äldreomsorgen och omfattas av hälso- och sjukvårdslagen. För att kontinuerligt och långsiktigt utveckla och säkerställa vårdens kvalitet ska stadsdelsnämnden, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter, inrätta ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet.

Det ledningssystem som förvaltningen upprättat har p.g.a. ett förbiseende från förvaltningens sida tidigare anmälts i nämnden, vilket betyder att något formellt beslut om att godkänna systemet inte har fattats. Förvaltningen föreslår därför att nämnden godkänner ledningssystemet.

Handläggare: medicinskt ansvarig sjuksköterska Ulla Lönn, tfn: 508 09 082.

6 Verksamhetsplan och budget för år 2008

DNR: 102-705/2007

MBL-version

Verksamhetsplanen är en redogörelse över av hur stadsdelsnämnden avser att uppnå kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhetsområdena inom ramen för fastställd budget.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032, ekonomichef Ulrika Engström, tfn: 508 09 077

7 Nedskrivning av fordringar

DNR: 103-712/2007

Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av ärenden som överstiger 10 000 kronor per ärende föreslås att fordringar avseende äldreomsorg och övriga fakturor nedskrivs med sammanlagt 215 776 kronor.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Engström, tfn: 508 09 077

________________________________________________________________
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

8 Program för kvarteret Vega 4 (Drottninggatan, Rådmansgatan, Teknologgatan, Kungstensgatan) - svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 302-670/2007

Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett program för att utveckla kvarteret Vega (Drottninggatan, Kungstensgatan, Teknologgatan, Rådmansgatan) för kontors- och utbildningsändamål genom att bygga till det gamla Teknologiska institutet. Programförslaget innebär en tillbyggnad på gårdarna, anläggande av en park med caféservering samt bygge av ett underjordiskt garage. Hela kvarteret är byggnadsminnesförklarat enligt kulturminneslagen.

Förvaltningen är positiv till att fastighetsägaren vill höja kvarterets offentliga värden genom att en passage genom en park med caféservering skapas. Förvaltningen föreslår att man även prövar att anlägga en mindre lekplats. Förvaltningens mening är tillbyggnaden bör placeras på så sätt att mesta möjliga yta blir parkyta, eftersom behovet av grönytor är stort i stenstaden. Det är viktigt att i synnerhet den stora kastanjen på gården, träd vid Teknologgatan samt träden längs Kungstensgatan bevaras.

Förvaltningen har ett stort behov av att etablera nya förskolelokaler i området på grund av höga födelsetal och en stor inflyttning vid Norra Bantorget och inom Sabbatsbergsområdet. Antalet förskolebarn i åldrarna 1-5 år förväntas öka med 150 barn inom detta område under 2008/2009. Det har varit stora svårigheter att hitta lämpliga förskolelokaler i området trots ett nära samarbete med exploateringskontoret.

När det gäller garaget föreslår förvaltningen att plats även reserveras för de boende i området så att parkering på gator kan minska. Garagenedfarten bör gestaltas på så sätt att den inte innebär en barriär i parken och att trafikbuller vid trafikens ned- och uppfart minimeras för de boende. Förvaltningen föreslår att också en designad säker cykelparkering ska finnas med i planeringen.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245
_____________________________________________________

Anmälningsärenden

9 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

10 Protokoll från Norrmalms handikappråd

11 Ekonomisk månadsprognos för november 2007

DNR: 103-706/2007
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2007. Totalt beräknas ett överskott på 1,9 mnkr. För anslag 1 visar prognosen ett överskott på 3,7 mnkr och anslag 2 redovisar ett underskott på 1,8 mnkr.

Handläggare: controller Christina Nyström, tfn: 508 09 066

12 Redovisning av beviljade medel för insatser gällande alkohol- och drogförebyggande arbete

DNR: 499-383/2007

Norrmalms stadsdelsförvaltning har beviljats 350 000 kr för att genomföra två projekt inom ramen för det alkohol- och drogförebyggande arbetet. Projekten, som startade hösten 2006, är nu avslutade och förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens slutrapport och redovisning av beviljade medel.

Handläggare: utredningssekreterare Monica Fredriksson, tfn: 508 09 032

13 Beslut fattade enligt delegation

- tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd
- nedskrivning av fordringar

14 Inkomna / upprättade handlingar

15 Övriga frågor

________________________________________________________________

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedan-
stående ärenden.
_____________________________________________
Beslutsärenden

Slutet sammanträde

16 Nedläggning av faderskapsutredning

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 10 § sekretesslagen

17 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 10 § sekretesslagen

18 Upphandling av drift av vård- och omsorgsboenden inom äldreomsorgen - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 105-691/2007

Ärendet sekretessbelagt enligt 6 kap 2 § sekretesslagen

Handläggare: utvecklingssekreterare Ann-Catrin Rönnqvist, tfn: 508 09 527
________________________________________________________________
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (29 kb)

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

De föräldrar som lämnat in medborgarförslaget om verksamheten på Tre Liljor kom med synpunkter på förvaltningens tjänsteutlåtande och lämnade nya förslag för att lösa situationen för barnen med Downs syndrom. Ett förslag var att man skulle ha en försöksverksamhet på Tre Liljor för alla barnen med olika funktionshinder under en 6 månaders period.

En förälder ställde frågan varför inte barnen kan ha sin fritidsverksamhet tillsammans med barnen med neuropsykiatriska funktionshinder eftersom de tillbringar skoldagen tillsammans.

Förvaltningen redogjorde för den verksamheten som kommer att starta i Vanadisstugan.

En medborgare efterlyste kommentarer om handikapptillgängligheten i tjänsteutlåtandet gällande programförslaget för kvarteret Vega 4.

___________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) valdes att, jämte ordföranden Hanna Broberg (m), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 21 december 2007.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 november 2007 justerats den 28 november.

__________________________


§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Inga övriga frågor anmäldes.

Dagordningen fastställdes.

______________________________


§4 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 013-683/2007

Ett förslag om att ordna större papperskorgar, bänkar att sitta på m.m. vid Vasaparkens isbana.

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för besvarande.

_____________________________


§5 Öppna Tre Liljor för de ungdomar som tidigare deltagit i verksamheten – svar på medborgarförslag

Diarienummer 013-568/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden bifaller förvaltningens förslag.

  2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att återkomma med en rapport om verksamheten.

Den förändring av verksamheten som gjordes 2005 på Tre Liljor syftade dels till att integrera särskolans KTT i skolornas lokaler, dels skapa en särskild verksamhet för de barn som har neuropsykiatriska handikapp. Diskussionerna om lokalerna är olyckliga då det egentligen är en förändrad verksamhet och en helt ny verksamhet.

Vi ser det som positivt att förvaltningen försöker skapa en öppen verksamhet där bl a barnen med Downs syndrom kan träffas och umgås en eller kanske flera dagar i veckan. Utöver den öppna verksamheten har barnen också ledsagning och egna aktiviteter. I en korttidsverksamhet där det krävs biståndsbedömning skulle inte alla de ungdomar som medborgarförslaget handlar om, ha möjlighet att delta eftersom inte alla har ett sådant beslut.

Det behövs olika inriktning av verksamheterna för att möta olika behov hos barnen. Staden bör fortsatt samverka över stadsdelarna för att försöka tillgodose dessa behov såväl av biståndsbedömda som öppna verksamheter.

Vi ser den öppna verksamheten som en möjlig mötesplats och vill att den utvecklas om verksamheten visar sig fungera väl. Vi ber därför om en återrapportering i nämnden.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 november 2007.

Föräldrarna till sju av de barn som tidigare deltagit i korttidstillsynsverksamheten på Tre Liljor har inkommit med ett medborgarförslag och kräver att verksamheten åter ska öppnas för dessa ungdomar. Förslagsställarna uppger bl.a. att det saknas liknande verksamheter och att Tre Liljor i många år varit en träffpunkt där ungdomar med funktionshinder av olika slag fungerat mycket bra tillsammans.

Förvaltningen gjorde våren 2005 en översyn av all kommunal skolverksamhet inom stadsdelen som bl.a. resulterade i att den tidigare verksamheten på Tre Liljor överfördes till Matteusskolans lokaler. Den korttidstillsyn som nu bedrivs på Tre Liljor riktar sig till ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. På kvällstid används dock lokalerna till öppen fritidsverksamhet för ungdomar med olika funktionsnedsättningar. För att öka utbudet av fritidsverksamhet och på så sätt tillmötesgå de ungdomar som avses i det aktuella medborgarförslaget kommer förvaltningen efter årsskiftet att erbjuda ungdomarna att delta i öppen fritidsklubbs­verksamhet i Vanadis­stugans fritidsgård, till en början en eftermiddag i veckan.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna, ledamoten Peter Sikström (fp) och ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras.

Ledamoten Hans Enroth (v) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden beslutat att ärendet skulle avgöras idag.

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde därefter majoritetens förslag mot ledamoten Hans Enroths (v) förslag och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med majoritetens förslag.

Reservationer

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

- återremittera ärendet
- därutöver anföra

Stadsdelsförvaltningens svar på medborgarförslaget angående verksamheten på Tre Liljor lämnar mycket övrigt att önska och vi har förståelse för att de föräldrar som skrivit medborgarförslaget nu kommer att känna sig besvikna. Kärnan i problemet är uppenbarligen att förvaltningen anser att ungdomar med neuropsykiatriska funktions­nedsättningar och ungdomar med mental retardation har så pass olika behov att de inte kan ta del av samma verksamhet. Kanske är det så, men förvaltningens svar övertygar inte om det. Vi skulle vilja ha svar på ett antal frågor i detta ärende:

Vilken är den huvudsakliga anledningen till att man valt att ändra inriktningen på Tre Liljor? Om det inte är lämpligt att ha ungdomar med dessa olika diagnoser tillsammans vore det önskvärt att bifoga någon form av expertutlåtande och på så sätt ge nämnden en saklig grund att fatta beslut på. Det är i annat fall lätt att tolka organisationsförändringen på Tre Liljor som enbart gjorda efter ekonomiska överväganden. En annan fråga är hur de fyra ungdomar som nu har korttidstillsyn på Tre Liljor och deras föräldrar ser på situationen, samt hur personalen uppfattat situationen före och efter förändringen.

De ungdomar som nu portats från korttidstillsynen på Tre Liljor kommer i vår erbjudas fritidsverksamhet i Vanadisstugans fritidsgård. På vad sätt kan denna verksamhet kompensera verksamheten på Tre Liljor? Nu har minst två år förflutit sedan ungdomar med Down syndrom hänvisats till Matteusskolan. Uppenbarligen är ungdomarna och deras föräldrar inte nöjda med situationen varför förvaltningen bör utreda vilka särskilt anpassade utvecklingsmöjligheter som finns för dem i Matteusskolan, i Vanadisstugans fritidsgård eller någon annanstans.

Eftersom tjänsteutlåtandet inte ger övertygande svar på våra frågor ser vi framemot en mer utförlig redovisning av läget. Vi skulle också uppskatta att förvaltningen anordnar studiebesök på Tre Liljors korttidsverksamhet och korttidsverksamheten i Matteusskolan.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha besluta att besvara medborgarförslaget med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

____________________________

§6 Bordlagt ärende – Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Norrmalms stadsdelsförvaltning

Diarienummer: 506-513/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Norrmalms stadsdels­förvaltning godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 oktober 2007.

Stadsdelsnämnden har ansvar för den vård som bedrivs inom äldreomsorgen och omfattas av hälso- och sjuk­vårds­lagen. För att kontinuerligt och långsiktigt utveckla och säkerställa vårdens kvalitet ska stadsdelsnämnden, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter, inrätta ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet.

Det ledningssystem som förvaltningen upprättat har p.g.a. ett förbiseende från förvalt­ningens sida tidigare anmälts i nämnden, vilket betyder att något formellt beslut om att godkänna systemet inte har fattats. Förvaltningen föreslår därför att nämnden godkänner ledningssystemet.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§7 Verksamhetsplan och budget för år 2008

Diarienummer: 102-705/2007

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Godkänna aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, reviderad 2007-12-03.

  2. Godkänna resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen.

  3. Ersättningen till stadsdelsnämndens resultatenheter fastställs enligt förslag i verksamhetsplanen.

  4. Priser vid försäljning av platser inom äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade fastställs enligt förslag i verksamhetsplanen.

  5. Stadsdelsnämnden godkänner omslutnings­förändringar om 113,2mnkr.

  6. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 1,0 mnkr för hemlösa – vuxenenheten

  7. Stadsdelsnämnden begär budgetjustering med 1,2 mnkr för hemlösa – socialpsykiatri

  8. Godkänna Internkontrollplan 2008 enligt förslag i verksamhetsplanen.

  9. Godkänna System för intern kontroll enligt förslag i verksamhetsplanen.

  10. I övrigt godkänna verksamhetsplanen för år 2008.

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 december 2007.

Verksamhetsplanen är en redogörelse över av hur stadsdelsnämnden avser att uppnå kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhets­områdena inom ramen för fastställd budget.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från social­demokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat:

  1. att delvis godkänna förvaltningens förslag till verksamhetsplan

  2. att i enlighet med socialdemokraternas budgetförslag i kommunfull­mäktige öka anslaget till Norrmalms stadsdelsnämnd med 21.0 mnkr,

  3. att avstyrka de kraftiga nedskärningarna av äldreomsorgen och tillföra 12 mnkr för att upprätthålla kvalitet och kompetens och ge utrymme för nya generösare riktlinjer för biståndsbedömning att få genomslag,

  4. att genomföra en satsning på att hindra ungdomar på Norrmalm från att fastna i arbetslöshet, kriminalitet eller drogberoende genom att tillföra 5 mnkr till stöd för unga i form av uppsökande verksamhet (fältassistenter), samordning av drog- och brottsförebyggande arbete samt stöd till ungdomar inom socialtjänsten,

  5. att avstyrka nedskärningarna inom socialpsykiatrin och missbruksvården och istället tillföra 2 mnkr för att möjliggöra de angelägna men ofinansierade satsningar som finns i verksamhetsplanen,

  6. att tillföra 2 mnkr till stöd för personer med funktionshinder för att medge att nuvarande omsorg kan bibehållas,

  7. att avstyrka den totala utförsäljning av all kommunal verksamhet utan föregående analys som den framlagda aktivitetsplanen innebär,

  8. att införa förstärkt medborgardialog som ett övergripande mål för stadsdelsnämnden,

  9. att uppdra åt förvaltningen att formulera konkreta miljömål för stadsdelsnämndens verksamhet, samt

  10. att därutöver anföra följande:

Det går bra för Norrmalm. Invånarnas inkomster stiger, andelen arbetslösa och mottagare av ekonomiskt bistånd sjunker. Nativiteten är den högsta i hela Stockholm. I det läget väljer majoriteten att i praktiken skära ned på de kommunala verksamheter som ger alla medborgare möjlighet att känna trygghet och delta i samhällslivet. Det är motsatsen till en rättvis fördelningspolitik.

En budget som utarmar verksamheten

För driften år 2008 tillskjuts i den borgerliga budgeten 3 % i ett läge där de huvuddelen av dem som ska stå för den vård- och omsorg som är nämndens huvudansvar glädjande nog kan se fram emot löneökningar på 9%. I en verksamhet som har som mål att hålla lokalkostnaderna under 10% förstår alla att resurserna inte räcker för att bibehålla all verksamhet och att upprätthålla kvaliteten i övrigt. Majoriteten antar nya generösare riktlinjer för biståndsbedömning men tillskjuter inga medel som gör det möjligt att följa samma riktlinjer. Vi kommer istället att få uppleva en snävare biståndsbedömning, att förskolans barngrupper växer och att vakanser i alla verksamheter inte fylls med vikarier. Alternativt får vi en verksamhet som visar betydande underskott, vilket är lika oacceptabelt på toppen av en högkonjunktur. I ett läge där vi vet att ett 70-tal ungdomar i Vasastan har en dålig eller osäker prognos när det gäller riskerna att hamna i kriminalitet eller drogmissbruk försvinner resurserna till drog- och brottsförebyggande arbete.

En verksamhetsplan med fel fokus

Det överordnade målet för majoritetens politik är att avveckla all kommunal verksamhet:

- fritidsgårdar

- servicehus och äldreboenden

- förskolor

- hemtjänst

- dagverksamhet för äldre och dementa

- boendestöd till psykiskt funktionshindrade

- gruppbostäder för funktionshindrade och

- alla parklekar.

Allt ska bort!

Därför läggs miljoner på att skänka bort kommunal verksamhet och att övertyga den egna personalen om att de bör byta arbetsgivare. Att tvinga förvaltningschefer att hela tiden argumentera för att den egna personalen bör byta arbetsgivare skapar orimliga förutsättningar för att skapa ett förtroendefullt arbetsklimat. Med fler utförare ökar kraven på uppföljning av kvalitet, men kostnaderna för detta återfinns inte i majoritetens budget. Istället läggs ofullständiga förslag till privatiseringar fram utan hänsyn till rättsäkerhet och helt utan redovisningar av vilka förbättringar för dem som ska ta del av den skattefinansierade verksamheten som eftersträvas. Vi är öppna för att låta verksamhet drivas av andra än kommunen, om det därigenom går att uppnå en högre kvalitet men vi motsätter oss den totala utförsäljning som nu pågår. Vi vill värna om mångfalden och kvaliteten i stadsdelens verksamheter. Vi anser att det skall finnas både privata och kommunala verksamheter. En total privatisering leder till att stadsdelen tappar egen kompetens och möjlighet att värdera kvaliteten i upphandlade tjänster.

Privatiseringsivern får också indirekta effekter. Utförsäljningarna av de kvarvarande kommunalt ägda fastigheterna på Norrmalm, leder enligt tidigare undersökningar till ökade hyreskostnader på upp till 60%. Dessa kostnadshöjningar slår direkt mot de kommunala verksamheter som idag hyr lokaler i fastigheterna.

Lokal demokrati

Demokratin är vårt samhälles grundpelare. Målsättningar gällande demokrati och medborgardialog saknas helt i förvaltningens förslag på verksamhetsplan. Stadsdelsförvaltningen är medborgarnas dörr in till hela staden och dess service. Demokrati ska genomsyra förvaltningens verksamhet, i mötet med boende i stadsdelen. Förvaltningen ska fördjupa den lokala demokratin och skapa ett folkligt deltagande och engagemang. Arbetssätten, där nödvändigt, ska förändras och nya vägar till dialog ska prövas i syfte att vidareutveckla demokratin och för medborgarnas delaktighet i olika beslut.

De unga på Norrmalm

Förskolan är det första steget i det livslånga lärandet. Alla barn som går i Norrmalms förskolor ska gå vidare från förskolan övertygade om sin egen förmåga och med lust att lära. Förskolan ska bygga på pedagogiskt upplagt lärande.

Ett medel för att nå de högt ställda målen på en pedagogisk förskolemiljö är rimligt stora förskoleklasserna. Under den förra mandatperioden ställdes ett krav på max 14 (riktvärde 12) barn i småbarnsgrupp och max 18 (riktvärde 16) barn i äldrebarngrupp. Detta absoluta krav har alliansen frångått och ersatt med en betydligt vagare formulering. I kombination med en av förvaltningen utpekad svårighet att klara av barnomsorgs-garantin i stadsdelenser vi en uppenbar risk för växande barngrupper i stadsdelens förskolor. Att alla barn inte kan garanteras plats i tid är naturligtvis i sig ett problem. Förskolan ska ha ett mycket tydligt uppdrag att aktivt jobba med frågor som rör jämställdhet och mångfald. Alla barn ska behandlas jämlikt och ingen ska behandlas annorlunda pga kön, etnicitet, klassbakgrund eller föräldrarnas sexuella läggning. Detta fokus vill vi ytterligare förstärka genom den tidigare aviserade kompetens-satsningen på 250 miljoner riktad mot förskolan och yngre skolklasser.

Vi vill införa en avgiftsfri månad i förskolan samt höja grundschablonen med 1 %

Genom att skolan numera inte tillhör stadsdelsnämndens ansvarsområde försvåras möjligheterna att skapa ett pedagogiskt sammanhang mellan skola och förskola. Skolan och förskolan bör hållas samman också för att flexibelt kunna utnyttja lokaler och andra resurser när årskullarna växlar i storlek.

Att satsa på att förhindra att ungdomar fastna i kriminalitet och drog­beroende är en av de viktigaste investeringar ett samhälle kan göra för framtiden. Metoderna är många och goda exempel finns också från Norrmalm. Allt från stöd till föräldrar via uppsökande verksamhet kvällstid till individuellt omhändertagande med tillgång till adekvat vård snabbt är oumbärligt. För att resurserna ska utnyttjas effektivt krävs också att nya drogvanor eller kriminella beteende som observeras av t.ex. polis och fältassistenter kan leda till att insatserna förändras över tiden. Därför är en samordnande funktion med fokus på ungdomar med problem i stadsdelen en viktig resurs.

Det är viktigt att stadsdelen erbjuder fritidsverksamhet och lokaler med hög kvalitet för ungdomar i stadsdelen. Vi vill därför avsätta mer resurser för utvecklingen av fler träffpunkter för dessa ungdomar.

Långtidsarbetslösheten har ökat bland ungdomar och den borgerliga majoriteten drar ner både på stödet till ungdomarnas feriearbete och på de uppsökande insatserna riktade mot ungdomar utanför utbildning och arbete. Vi vill öka resurserna för uppsökningsarbetet och för att kunna skapa fler sommarjobb.

Livskvalitet för de äldre

Pensionärers behov av omsorg ser olika ut – allt från att man är frisk och inte behöver något stöd alls, tills dess att man har flera sjukdomar samtidigt eller är demenssjuk. Gemensamt för alla är behovet att känna tryggheten att man får hjälp och vård när det behovet uppstår. Därför är generella reformer som trygghetslarm till alla som önskar och en möjlighet till två timmars hemtjänst till alla över 75 år prioriterade för oss. En biståndsbedömning vid ansökan om plats på servicehus som tar hänsyn till upplevd otrygghet har samma syfte, men måste också realiseras. Valfriheten att få bo kvar hemma är grundläggande, men när sjukdomarna kommer är värdet av ett fritt vårdval helt underordnad tryggheten i att veta att vården finns och hur man får tillgång till den. Det är viktigt att det skall finnas ett varierat utbud av stöd- och hjälpinsatser samt kompetens-utveckling för dem som vårdar anhöriga och närstående.

Vi vill avsätta mer resurser till äldreomsorgen för att höja kvaliteten, utveckla anhörigstödet, satsa på kompetensutveckling, öka personal­tätheten och förstärka kvalitetskontrollen.

Vi vill i samarbete med äldreföreningar satsa på fler träffpunkter för äldre.

Kompetensutveckling

Vi har en stor oro för att kompetensfrågorna blir nedprioriterade med den nya majoriteten. Det kompetenslyft som genomfördes under den förra mandatperioden gav en bred möjlighet för alla anställda att utvecklas i sitt arbete. Kompetensutveckling är nödvändigt för att omsorgsyrkena, oavsett om de drivs i kommunal regi eller inte, ska kunna attrahera personal som vill stanna och skapa kontinuitet i verksamheterna. Vi vill att en procent av budgeten för varje verksamhet avsätts till kompetensutveckling.

Miljö och rättvisa, ett lokalt ansvar

Växthuseffekten är ett globalt miljöproblem, men utsläppen är alltid lokala. Att aktivt bidra till minskade utsläpp är även ett ansvar för Norrmalms stadsdelsnämnd. Energieffektivisering skapar inte bara en bättre miljö utan innebär även ekonomiska vinster. Förvaltningens energianvändning ska miljöanpassas och effektiviseras.

Av förvaltningens inköp av livsmedel bör minst 25 % vara ekologisk producerade. Vidare ska förvaltningen eftersträva inköp av livsmedel som är rättvisemärkta (Fair Trade).

Den borgerliga majoriteten har avvecklat alla miljö- och Agenda 21-samordnare i staden. Det behövs samordnare och energirådgivare på Norrmalms stadsdel som kan bedriva ett miljö-, energi- och klimatarbete. Vi vill återinföra Agenda 21-samordnarna och anser att miljökonsekvens­analyser ska göras av alla verksamheter inom stadsdelen. Ett miljöinriktat arbetssätt som främjar ekologisk och social hållbarhet skall vara en självklarhet i stadsdelens alla enheter.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdels­nämnden skulle besluta att:

avslå stadsdelsförvaltningens verksamhetsplan och budget för 2008.

förslaget till aktivitetsplan för 2008 avslås.

stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att ändra förslaget till verksamhetsplan och budget utifrån vänsterpartiets reservationsbudget i kommunfullmäktige och vad som anförs i denna reservation.

SL-kort beviljas enligt (s), (v) och (mp):s riktlinjer för ekonomiskt bistånd.

förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings- rehabiliteringsverksamhet för missbrukare och andra arbetshandikappade.

därutöver anföra följande:

Solidaritet och social rättvisa

Inledning

I vänsterpartiets vision för Stockholm år 2030 visar vi hur vår stad kan bli en modern, ekologiskt hållbar, rättvis, trygg och tillgänglig stad som ständigt lär av sina invånare och sina medarbetare. I vänsterpartiets Stockholm kan barn växa upp med goda levnadsförhållanden oavsett bakgrund. I vänsterpartiets Stockholm har vi utrotat hemlösheten och där är ingen fånge i sin stadsdel för att man inte har råd att köpa SL-kort.

I vänsterpartiets Stockholm ökar välfärden och vi säger därför nej till den privatisering av kommunal verksamhet som den borgerliga majoriteten genomför i rask takt. Den offentliga välfärden är tryggast för invånarna men behöver utvecklas för att svara mot de höga krav på kvalitet som vänsterpartiet ställer på verksamheten.

Krav på meddelarskydd, god arbetsmiljö, rimliga anställningsvillkor, jämställdhet och den tidigare anti-diskrimineringsklausulen ska finnas med vid den upphandling som i vissa fall måste göras.

Staden ska minska miljöbelastningen i sin egen verksamhet genom miljöanpassad upphandling. Energieffektivisering ska göras med minst två procent per år i stadens verksamheter och 30 procent av stadens inköpta mat ska vara ekologisk.

Vänsterpartiets budget för Stockholms stad år 2008 bygger på att skatten återställs till 2006 års nivå. Vi har därför möjlighet att lägga omkring 350 mnkr mer i Kvalitetssatsningar på stadsdelsnämnderna jämfört med de borgerliga partiernas budget samt omkring 275 mnkr mer i kvalitets-satsningar på grundskolorna, skolbarnsomsorgen, särskolan och mellanstadieverksamheten som vi vill återföra till Stadsdelsnämnderna. Dessutom behåller vi 177 mnkr i stadsdelsnämnderna inom

ekonomiskt bistånd, flyktingmottagande och arbetsmarknadsåtgärder för att värna skälig levnadsnivå och ha kvar den lokala arbetsmarknadsverksamheten.

Med vänsterpartiets budget hade vi sluppit alla de nedskärningar i stadsdelarna som de borgerliga partierna bygger sin budget på. Istället får stadsdelsnämnderna ytterligare 87,4 mnkr mer till äldreomsorg, 54,0 mnkr till individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri, 32,8 mnkr till stöd och service till personer med funktionsnedsättningar, 76,2 mnkr till förskola, 20,3 mnkr till kultur- och föreningsverksamhet samt ytterligare15,9 mnkr mer till verksamhet för barn och unga.

Med vänsterpartiets budget för de pedagogiska verksamheterna hade vi sluppit nedläggningar av välfungerande skolor. Vi hade fått behålla en lokal demokrati där föräldrar och elever kunde ställa lokala politiker till svars på stadsdelsnämndens öppna frågestunder istället för att mötas av slutna sammanträdesrum i utbildningsnämnden. Med vår budget hade vi satsat stort på skolan med tonvikt på de lägre årskurserna, anställt jämställdhetspedagoger och kulturarbetare i skolan, riktat stöd till fritids­klubbar i fattiga områden samt ökat modersmålsstödet och integrerat det språkutvecklande arbetet i hela undervisningen.

Dessutom satsar vi 60 mnkr för personalreformer som gynnar stadsdelsnämnderna. Det handlar om rätt till heltid, höjda löner för de lägst avlönade och en arbetstidsförkortning inom äldreomsorgen – satsningar på våra medarbetare som också bidrar till att höja kvaliteten i våra verksamheter som direkt riktar sig till brukarna.

Vänsterpartiet har också en Miljömiljard, en Rättvisemiljard och en Förortsmiljard för ökad lokal och global miljörättvisa, kompetens­utveckling för de som har de tyngsta och lägst avlönade jobben, utbyggnad av bostäder för hemlösa och människor med funktion­nedsättningar, en tillgänglig stad för alla, upprustning av förorterna i dialog med invånarna samt en bred satsning på förebyggande arbete för att nå barn och unga i riskzonen.

Vänsterpartiet vill permanenta och utvidga de försök med förkortad arbetstid som startade under den förra mandatperioden. Det finns stora samhällsekonomiska vinster med förkortad arbetstid. Många kvinnor kommer att jobba heltid och många män kommer att frigöra tid för arbete i hemmet. Kortare arbetstid leder till att fler människor kommer in på arbetsmarknaden. Stress och psykisk ohälsa minskar. Jämställdheten ökar.

På våra offentligt ägda arbetsplatser måste inflytande för de anställa öka. Ökad makt över sin arbetssituation minskar stress och leder till en bättre arbetsmiljö. Ca 20 % av Stockholms invånare har utländsk bakgrund och detta förhållande bör avspeglas bland stadens anställda.

Nej till privatiseringar, s k ”avknoppningar” och konkurrens­upphandlingar – Nej till ”aktivitetsplanen”

Vänsterpartiet ser med vrede på hur privatiseringsplanen (av borgarna nämnd ”aktivitetsplanen”) innehåller total utförsäljning av Norrmalms stadsdels offentliga service.

Fler och fler vetenskapliga undersökningar visar att konkurrensutsättning och privatiseringar i verkligheten sänker kvaliteten. Prispress innebär att brukare inte längre får den kvalitet på servicen som de har rätt till vilket tydligt visat sig i de fall då t ex vanvård av gamla har avslöjats. Både i privat och egen regi – genom att upphandling leder till att anbudsgivare pressar priset genom att minska på antalet personal. Arbetsförhållandena för personalen försämras katastrofalt genom arbetsgivarnas vinstintresse. Dessutom innebär det att anställningsförhållandena och anställnings-trygghet för personalen försämras radikalt. Timanställningar och deltider ökar och de anställda kan bara överblicka den begränsade entreprenadtiden.

Borgerlig valfrihet visar sig vara valofrihet då man eftersträvar privat monopol utan offentliga verksamheter. Insyn i verksamheterna minskar radikalt med privatiseringen. Äldreboendena utom Väduren på Norrmalm har tidigare skötts av stadsdelsförvaltningen. Dessa har till största delen skötts klanderfritt vilket definitivt inte kan sägas om Väduren och Attendo Care. Det finns alltså ingen anledning till konkurrensutsättning av äldreboende ur denna synvinkel.

Konkurrensutsättning och privatisering är uppenbart ett ideologiskt mål i sig för den fundamentalistiska borgerligheten för att ytterligare befästa klasskillnaderna och klassamhället.

Förskola

Vänsterpartiet anser att förskolorna är en av de viktigaste verksamheter som staden har ansvar för. Vänsterpartiet vill utveckla och inte avveckla den kommunala förskolan genom privatisering. Ytterligare ett skäl till nej till privatiseringar är svårigheten att påverka en jämställdhetsplan för förskolan, med andra ord att verka för att fler män anställs i förskolan.

Under förra mandatperioden genomförde majoriteten en successiv minskning av barngrupperna på Norrmalm till 15 barn/grupp. Gruppstorleken har under den borgerliga majoriteten ökat igen.

Vänsterpartiet avslår införandet av vårdnadsbidraget som tar resurser från förskolan och gynnar familjer med god ekonomi som också kan använda bidraget för privata barnflickor. Vårdnadsbidraget kan alternativt bli en kvinno- och integrationsfälla för de (kvinnor) som av olika skäl använder bidraget som arbetsinkomst..

I vänsterpartiets budget fördelar vi mer resurser till stadsdelsområden med större socioekonomiska behov, för att barnen ska kunna utveckla modersmålet. Vi vill öka informationen till föräldrar om förskolans pedagogiska betydelse för språkutvecklingen. Alla förskolor får tillgång till handledning av jämställdhetspedagoger.

Vi återinför en avgiftsfri månad för förskoleavgiften i juli. Dessutom höjer vi barnomsorgsgarantin med 5 procent så att förskolorna kan ta emot alla barn som önskar plats. Med vår budget får alla föräldrar gångavstånd till en kommunal förskola och slipper oroa sig över att förskolan övergår i privat drift.

Verksamhet för barn och ungdom

Vänsterpartiet anser att varje stadsdel ska ha icke-kommersiella och tillgängliga fritidsgårdar med jämställd fritidsverksamhet av hög kvalitet. Vi säger därför nej till nedskärningar. Öppna förskolor och parklekar spelar en viktig roll och ska vara tillgängliga för barn och föräldrar med funktionsnedsättningar. Alla barn 9-16 år som vill ska få plats på vanligt kollo, även unga med funktionsnedsättningar.

Ungas inflytande ska uppmuntras, exempelvis genom ungdomsråd eller andra former för inflytande som ungdomarna föredrar. Det är viktigt att också samverka med handikapporganisationernas ungdomsavdelningar för att alla unga ska få möjlighet till inflytande.

Vi tar bestämt avstånd från att lägga fritidsgårdar och parklekar för barn och ungdom på entreprenad eller att vältra över ansvaret för öppna förskolan på frivilligorganisationer.

Kultur- och föreningsverksamhet

Vänsterpartiet anser att kulturen har en avgörande roll för att överbrygga klyftor i samhället och säger därför nej till nedskärningar. Vi vill att alla stadsdelsnämnder ska ha tillgång till kultursekreterare som ger service om kulturutbudet till förskolor, skolor och äldreboenden. Barn, unga och äldre i förorterna ska ges fler möjligheter till kulturupplevelser genom riktade pengar och ökat inflytande över hur pengarna fördelas.

Genom att återinföra SL-kortet i normen kan förortsbor med ekonomiskt bistånd ta del av det fria inträdet på Stadsmuseet och Kulturhuset.

Konsumentvägledning ska finnas och vara tillgänglig för både ungdomar och andra som har behov av rådgivning.

Vi vill att stadsdelsnämnderna ska samverka med föreningslivet för att stärka användningen av de kommunala samlingslokalerna, som är omistliga för en levande stadsdel. Centralt tillför vi pengar för att kunna stödja kvinnoorganisationer som arbetar för jämställdhet.

Kultur i vår stadsdel

Vänsterpartiet anser att Norrmalms stadsdel ska bli ett centrum för folklig kultur med många icke-kommersiella platser för möten mellan människor inomhus och utomhus. Vi har redan nu Stadsbiblioteket och vi har ett stort antal små teatrar. I stadsdelen ligger ABF och Vasaparken och Observatorie­lunden. Folkuniversitetet ligger också i vår stadsdel. Här finns också närheten till naturområden med kulturhistoria: Sabbatsberg med Vasaparken, Haga och Bellevue.

För Vänsterpartiet är det angeläget att bevara de kulturplatser som finns och att locka fler kulturavbetare att bedriva verksamhet i stadsdelen. Vänsterpartiet vill att stadsdelsnämnden stöder folklig kultur.

Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen

Omsorgen om våra äldre ska utvecklas, vilket kräver att en stor satsning på serviceinsatser, generös och jämställd biståndsbedömning, goda arbetsvillkor och fler anställda inom äldreomsorgen. Vår kommunala äldreomsorg ska värnas mot privata vinstintressen som undergräver den viktiga kontinuiteten och tryggheten för äldre. Genom nya riktlinjer för äldreomsorgen och fyra timmars hemtjänst med förenklad bistånds-bedömning ges en verklig frihet att påverka innehållet i hjälpen. ”Fixartjänster” och sociala mötesplatser ökar de förebyggande insatserna och livskvaliteten blir högre.

Utbyggnaden av seniorbyggande i hyresrätt är en annan förebyggande insats som bör fortsätta.

Heminstruktörer för syn- och hörselskadade förebygger större biståndsbehov och ska därför finnas i tillräcklig omfattning.

För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar var och ens behov. Personal inom hem-tjänsten behöver ha rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.

Den enskildes rätt till individuell behovsprövning är grundläggande för rättssäkerheten.

Stöd och service till personer med funktionsnedsättningar

Vänsterpartiet vill ha en god och jämställd omsorg, stöd och service för barn och vuxna med funktionsnedsättningar, och säger självklart nej till konkurrensutsättning. En beredskap måste finnas så att brukarna inte drabbas av minskade resurser på grund av det nya resursfördelningssystemet.

Alla med insatser enligt LSS ska erbjudas en individuell plan. Bemanningen ska vara tillräcklig i hela verksamheten. Medarbetarna ska få genusutbildning. Verksamheterna ska samordnas så att brukarna får de insatser de behöver, särskilt viktigt är att uppmärksamma människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Snarast möjligt ska i samverkan med handikapporganisationer och handikappråd en åtgärdsplan tas fram som grundas på Funktionshinder-ombudsmannens årsrapport. Behovet av boende för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska utredas.

Kvinnor med funktionsnedsättningar som utsätts för mäns våld ska ha samma rätt till stöd och skydd som andra kvinnor. Unga med funktionsnedsättningar ska få feriejobb och kunna ha en aktiv fritid som andra ungdomar. Arbetslösa med funktionsnedsättningar ska erbjudas deltagande i coaching-projekt som tagits fram tillsammans med Kommunstyrelsens handikappråd.

Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Vänsterpartiet vill stärka hela individ- och familjeomsorgen och socialpsykiatrin med fokus på att öka tryggheten för barn och unga som får insatser genom den sociala barnavården. Vi säger självklart nej till konkurrensutsättning av socialtjänsten. Vi satsar på förebyggande och tidiga insatser för barn, ungdomar och unga vuxna i riskzonen, vilket ger möjlighet att på sikt hjälpa många fler till ett gott liv. Genom att inrätta brukarråd och utföra brukarrevisioner vill vi öka delaktigheten och kvaliteten i socialtjänstens insatser.

Barn till missbrukande föräldrar eller till dem som har psykiska problem ska erbjudas stödverksamhet. Föräldrautbildningen Komet ska erbjudas alla föräldrar. Ungdomsmottagningarna ska få resurser att arbeta med information om HIV/Aids. Förmåga att bedöma hedersrelaterat förtryck utvecklas genom kompetensutveckling i socialtjänsten, förskolan och grundskolan.

En central åtgärdsplan ska tas fram i samverkan med stadsdelsnämnderna för att stärka tillsynen av familjehemsvården. Utbildning, handledning och rekrytering av familjehemmen ska utvecklas och vara stadsdelsnämndernas ansvar.

Vänsterpartiet ökar anslagen till missbruksvården och säger nej till den borgerliga majoritetens nedskärningar.

En utvecklingsplan ska tas fram för socialpsykiatrin i samverkan med handikapporganisationer och lokala handikappråd. Syftet ska vara att öka det uppsökande arbetet, förbättra boendestödet, ge fler en bostad med anpassat stöd, öka möjligheten till arbete i sociala kooperativ och tillgodose behovet av träfflokaler i närområdet.

Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång. Norrmalm – eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen – behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskelboende (ej härbärge) som komplement till Råcksta lågtröskelboende. Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas. Sysselsättning/ arbetsrehabilitering – ”servicegrupp” inom Norra innerstan skall startas. Den gemensamma strategin för missbruksvården som togs fram av föregående majoritet ska genomföras.

Stadsmiljö

Vänsterpartiet ser med sorg och fasa hur stadsmiljön i vår stadsdel mer och mer utvecklas till ett kommersiellt centrum. Detta trots närheten till handel i City. Vänsterpartiet har som svar på stadsbyggnadskontorets remiss sagt nej till en butiksgalleria under Odenplan. Detta på grund av usel arbetsmiljö – tre våningar under jorden – och dålig kundmiljö, men också för att stoppa framfarten av kommersiella centra.

Vänsterpartiet anser också att tillbyggnaden av Stadsbiblioteket negativt påverkar en för Vasastaden genuin miljö och anser det vara resursslöseri att riva funktionella hus. Affärshusen intill Sveavägen som är sammanbyggda med Stadsbiblioteket borde också kunna användas av biblioteket.

Ekonomiskt bistånd

Vänsterpartiet står för en solidarisk socialpolitik som ger rätt till skälig levnadsnivå även för människor som tvingas söka ekonomiskt bistånd. Vi är motståndare till de skärpta riktlinjerna som tvingar folk att flytta för att få bistånd. Vi vill ha en ny översyn som tar verklig hänsyn till brukar-, barn- och genusperspektiv, ensamma föräldrars situation samt behoven hos människor med långvarigt behov av bistånd. Med vår politik återinför vi SL-kortet i normen och de fattigaste slipper därmed stadsdelsarresten som de borgerliga partierna har infört.

Tillgången på arbete avgör om människor kan försörja sig själva. Fler offentliga arbetstillfällen enligt vänsterpartiets förslag skulle öka denna möjlighet. En del av dessa anställningar ska reserveras för unga arbetslösa och människor med funktionsnedsättningar. Dessutom behövs individuellt stöd, arbetsträning och utbildning för att arbetslösa med större behov ska kunna få ett arbete. Arbete i sociala kooperativ kan vara ett alternativ för en del av dessa människor.

Unga arbetslösa ska genom vägledning motiveras till fortsatta studier eller praktik för att komma ut på arbetsmarknaden. Samverkan ska alltid finnas med arbetsförmedlingen för att få del av bristyrkesutbildningar och andra kvalificerade insatser.

Budget- och skuldrådgivning ska erbjudas alla som behöver det. Vi vill också öka det sociala, praktiska och ekonomiska stödet till ensamstående unga mammor med försörjningsstöd, vilket också gynnar barnen. Ekonomiskt utsatta som har dålig hälsa ska få råd och stöd så att de får nödvändig vård och rehabilitering i samverkan med vårdcentralen. Alla som har mer än tillfälligt stöd ska ha egna handlingsplaner.

Arbetsmarknadsåtgärder

Vänsterpartiet vill att stadsdelsnämnderna ska ha kvar ansvaret för de lokala arbetsmarknadsverksamheterna. Vi ser gärna att en hel kedja av resurser samlas för att öka servicen för de arbetslösa men säger nej till borgarnas förslag om konkurrensutsättning. Självklart ska alla arbetslösa som har ekonomiskt bistånd få SL-kort i normen för att kunna söka arbete.

Vänsterpartiet prioriterar insatser för människor som står långt från arbetsmarknaden och vill satsa på att starta minst fyra sociala kooperativ i staden för människor som står långt från arbetsmarknaden i samverkan mellan stadsdelsnämnder och brukarorganisationer. Människor med funktionsnedsättningar ska erbjudas deltagande i ett centralt coaching-projekt. Flyktingar ska få ett heltidsprogram med studier och praktik, som i så hög grad som möjligt anknyter till tidigare yrkesbakgrund och utbildning.

Dessutom fördubblar vi satsningen på feriearbeten för ungdomar. En ny samverkansmodell tas fram för att säkra att de som inte gått ut gymnasieskolan söks upp och får det stöd de behöver för att återuppta utbildning eller praktisera med sikte att på arbete. Unga i riskzonen erbjuds heltidsprogram med mentorsstöd från yrkesverksamma, fritidsaktiviteter, utbildning samt yrkespraktik i samverkan med arbets-förmedlingen, socialtjänstnämnden och utbildningsnämnden.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2008

  2. förvaltningen ser till att lokaler som utnyttjas för nämndens verksamheter energideklareras

  3. inrätta en tjänst som miljösamordnare

  4. inrätta en tjänst som Agenda 21-samordnare

  5. inrätta en tjänst som energirådgivare

  6. arbeta fram en ny miljöpolicy

  7. inrätta ytterligare två tjänster som konsumentvägledare

  8. minst 30 procent av maten i stadsdelens verksamheter ska vara KRAV-märkt eller ha motsvarande certifiering

  9. minska barngruppernas storlek

  10. arbeta fram en upphandlingspolicy, med särskilt fokus på förfrågnings-underlagens kvalité, miljökrav och med antidiskrimineringsklausuler

  11. vid konkurrensutsättning av verksamheter som nu drivs i kommunal regi ska

  12. egen regi - anbud läggas

  13. införa 3-3-modellen inom äldreomsorgen

  14. verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för alla arbetssökande med försörjningsstöd ska finnas i stadsdelen

  15. krav på motprestation inte ska vara huvudregel för att få försörjningsstöd

  16. alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort

  17. barnfamiljer ska inte kunna vräkas

  18. socialtjänsten inte ska avbryta möjligheten att fortsätta SFI-studier fram till nationella provet har gjorts, om inte synnerliga skäl föreligger

  19. ta fram kvalitetsgarantier för omsorg om funktionshindrade, sociala enheten,

  20. äldreomsorgen, hemtjänsten samt vård- och omsorg

  21. tydliga åtaganden för nämndens olika verksamheter ska tas fram

  22. förvaltningen redovisar en uppföljning av förra årets åtaganden

  23. ge förvaltningen i uppdrag att hos kommunstyrelsen hemställa budgetjustering genom centrala medelreserven för att täcka behoven inom verksamheten för hemlösa, förebyggande arbete med ungdomar samt för att kunna tillsätta tjänster inom områden miljö, energirådgivning, konsumentvägledning

  24. ta fram en handlingsplan för att ge ungdomar stimulerande och utvecklande fritid samt åtgärder för att förebygga ungdomsvåld och ungdomsbrottslighet

  25. utreda utvecklingsmöjligheterna för korttidsverksamheten för ungdomar med funktionsnedsättning

  26. därutöver anföra följande:

Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för år 2008 präglas av överdriven svångremspolitik trots högkonjunkturen. I Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige ges 467,1 mkr mer till stadsdelarna än vad majoriteten nu anslagit. Detta skulle för 2008 betyda 20,7 mkr mer för Norrmalms stadsdelsnämnd än i det nu liggande förslaget. Miljöpartiets förslag till budget skulle därför innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

Sveriges riksdag antog i juni 2006, miljömålet att med utgångspunkt i 1995 års användning minska energianvändningen med 20 procent till 2020 och 50 procent till 2050. Genomförda åtgärder som föreslagits i energideklarationen är ett steg för att uppfylla dessa mål. Under 2008 ska alla fastigheter energideklareras. Därför är det viktigt att förvaltningen - även om alla lokaler som nämndens verksamheter bedrivs i inte ägs av kommunen själv - tar initiativet för denna viktiga miljö- och klimatåtgärd.

Under 2007 har nästan alla miljö- och Agenda 21-samordnare i stadsdelarna avvecklats. Dessutom har stadsmiljöavdelningens uppgifter centraliserats och resurserna till denna minskar ytterligare för år 2008. Den starka miljöprofil som tidigare karakteriserade arbetet i vår stadsdel lyser nu med sin frånvaro trots att miljöfrågan nu är mer aktuell än någonsin. Ett offensivt miljö-, energi- och klimatarbete kräver att tjänster som miljö- och Agenda 21-samordnare inrättas igen. Dessutom behövs minst en energirådgivare som ska arbeta mot förvaltningens egna verksamheter, samt mot företag och hushåll. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor. I verksamhetsplanen finns det inte heller någon koppling till de miljömål som finns i stadens miljöprogram.

Miljöpartiet har tidigare påpekat vikten av konsumentvägledare. Konsumentverket rekommenderar en konsumentvägledare per 20 000 invånare vilket för Norrmalms del skulle innebära tre tjänster. I dagsläget delar de fyra innerstadsstadsdelarna på tre konsumentvägledare vilket måste anses som på tok för lite. Vi vill öka konsumentvägledningen, bl. a. för att kunna återinföra den s. k. ungdomssatsningen.

Barngrupperna måste åter ner till den nivå som var i slutet på förra mandatperioden innan den borgliga majoriteten tog över. Miljöpartiets generösare budget möjliggör detta.

Inte minst på grund av miljöskäl bör andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter – förskolor, äldreboenden m. m. öka. Under en treårsperiod; till år 2010, bör Stockholms stad stegvis övergå till att använda övervägande ekologiskt odlad mat. År 2008 bör målet vara att 30 procent av maten i stadsdelens verksamheter ska vara KRAV-märkt eller ha motsvarande certifiering. Detta bör höjas till 50 procent året därpå och minst 70 procent till år 2010. Som grund för att införa ekologisk mat kan också hälsoaspekten föras fram.

En ny upphandlingspolicy bör utarbetas, med särskilt fokus på förfrågningsunderlagens kvalitets- och miljökrav. Ett av de miljökrav som bör ställas är att inga dubbdäck får användas av de som utför transporter. I detta sammanhang vill vi också påpeka vikten av ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som Miljöpartiet införde under den förra mandatperioden bör återinföras.

Det är oroande att den borgerliga majoriteten konkurrensutsätter verksamheter utan att några ”egen regi – anbud” läggs. ”Egen regi – anbud” bör generellt sett alltid läggas när verksamheter som drivs i kommunal regi ska konkurrensutsättas, detta både för att få bästa möjliga kvalitet till bästa kostnad, men också för att invånarna i stadsdelen ska ha valfriheten att kunna välja kommunala utförare, t. ex. inom äldreomsorg och förskola.

För att skapa personalkontinuitet och bästa möjliga kvalitet inom äldreomsorgen behöver arbetstiden sänkas. Den s.k. 3-3-modellen (tre dagars arbete följt av tre dagars ledighet) har gett mycket goda erfarenheter i form av bättre hälsa hos personalen och därmed också bättre kontinuitet för de äldre. Arbetstidsförkortning enligt 3-3-modellen bör införas i hela stadsdelens äldreomsorg.

Vi är kritiska till att det individuella stödet med vägledningen och kompetensutveckling för arbetsskökande med försörjningsunderstöd centraliseras till ett fåtal jobbtorg. Varje stadsdel bör istället ha en egen verksamhet för denna typ av stöd där flera aktörer kan bidra för att ge den sökande en möjlighet att komma i egen försörjning alternativt försörjning via Försäkringskassans ersättningssystem för de som inte har arbetsförmåga. Krav på motprestation bör inte vara huvudregel för att få försörjningsstöd och alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte bör vara möjligt att vräka barnfamiljer. Praxis för hur man hanterar och förebygger vräkningar bör ses över och förbättras så att vräkningar, inte bara av barnfamiljer, kan undvikas.

Avklarade studier i Svenska för invandrare är en förutsättning för att läsa på Komvux och för högskolestudier. Det är därför mycket viktigt att de som studerar SFI får möjlighet att göra det nationella provet och D-kursen som föregår provet.

Förvaltningens förslag saknar tydliga åtaganden och handlingsplaner för att de uppställda målen ska kunna nås. Vi vill också understryka vikten av kvalitetsgarantier för omsorg om funktionshindrade, sociala enheten, äldreomsorgen, hemtjänsten samt vård- och omsorg och periodisk uppföljning av dessa. Nämndens mål, då det överhuvudtaget förekommer i verksamhetsplanen, är oklara och därmed inte uppföljningsbara. Förvaltningen bör också redovisa en uppföljning av förra årets åtaganden.

Förvaltningen begär budgetjustering med 1.0 mnkr för att kunna bedriva verksamheten med hemlösa. 1.0 mnkr räcker knappast för att uppnå Alliansens ”Tak - över –huvudet” garanti? Även verksamheten med hemlösa med socialpsykiska problem behöver förstärkning med 1,2 mnkr. Denna post hade även förra året ett lika stort underskott som majoriteten inte heller nu vill åtgärda genom en rimlig budgetram. Då hemlöshets-problematiken är extra stor på Norrmalm är det märkligt att majoriteten inte prioriterar denna fråga. Med Alliansens magra budget försöker förvaltningen lappa och laga genom att omfördela pengar mellan olika verksamheter, medan vi befinner oss i en högkonjunktur. Det är inte rimligt att ta 6,0 mnkr från äldreomsorgen och 5,2 mnkr från parkmiljö och kultur- och föreningsverksamhet för att täcka underskottet i socialpsykiska enheten, stöd och service till personer med funktionshinder samt missbruksvård. I stället bör man anslå tillräckligt med medel till dessa enheter. Vi accepterar inte heller höjningen på avgiften till vård- och omsorgsboende (3 %), hemtjänsten (2 %), servicehusen (2 %). Det är tydligt att målet i Alliansens politik är att sälja, knoppa av och konkurrensutsätta, inte att höja kvaliteten i kommunal verksamhet. En sådan politik håller inte i längden.

Ett annat angeläget område är insatser för barn- och ungdomar som far illa samt insatser för att förebygga ungdomsvåldet. Vi föreslår att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att hos kommunstyrelsen hemställa budgetjustering genom centrala medelreserven för att täcka behoven inom verksamheten för hemlösa, förebyggande arbete med ungdomar samt för att kunna tillsätta tjänster inom områden miljö, energi- och konsumentvägledning.

Slutligen vill vi uppmärksamma på vad den politiska majoriteten i sin KF-budget 2008 anfört: ”Stöd och service till personer med funktions-nedsättning ska präglas av valfrihet, hög kvalitet och trygghet. Alla människor ska tillförsäkras integritet, självbestämmande och delaktighet, oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Stockholm ska vara världens mest tillgängliga huvudstad år 2010”. Man kan bara konstatera att verkligheten och visionen inte alltid överensstämmer. Vi är oroade över att ungdomar med mental retardation kommit i kläm när de flyttats från korttidsverksamheten på Tre Liljor över till Matteusskolans lokaler (integrerats med skolan). Även om de har fortfarande begränsad tillgång till kvällsverksamheten i Tre Liljor finns det behov att se över vad man långsiktigt kan göra för dessa ungdomar för att möjliggöra stimulerande fritid för dem.

___________________________

§8 Nedskrivning av fordringar äldre än ett år

Diarienummer: 103-712/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att nedskriva fordringar avseende dödsbon, hyra för försökslägenhet, barnomsorgsavgifter etc. avseende ärenden äldre än ett år med sammanlagt 215776 kronor.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 december 2007.

Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av ärenden som överstiger 10000 kronor per ärende föreslås att fordringar avseende äldreomsorg och övriga fakturor nedskrivs med sammanlagt 215 776kronor.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

____________________________

§9 Program för kvarteret Vega 4 (Drottninggatan, Rådmansgatan, Teknologgatan, Kungstensgatan) – svar på remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer: 302-670/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden besvarar remissen med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 december 2007.

Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett program för att utveckla kvarteret Vega (Drottninggatan, Kungstensgatan, Teknologgatan, Rådmansgatan) för kontors- och utbildningsändamål genom att bygga till det gamla Teknologiska institutet. Programförslaget innebär en tillbyggnad på gårdarna, anläggande av en park med caféservering samt bygge av ett underjordiskt garage. Hela kvarteret är byggnads-minnesförklarat enligt kulturminneslagen.

Förvaltningen är positiv till att fastighetsägaren vill höja kvarterets offentliga värden genom att en passage genom en park med caféservering skapas. Förvaltningen föreslår att man även prövar att anlägga en mindre lekplats. Förvaltningens mening är tillbyggnaden bör placeras på så sätt att mesta möjliga yta blir parkyta, eftersom behovet av grönytor är stort i stenstaden. Det är viktigt att i synnerhet den stora kastanjen på gården, träd vid Teknologgatan samt träden längs Kungstensgatan bevaras.

Förvaltningen har ett stort behov av att etablera nya förskolelokaler i området på grund av höga födelsetal och en stor inflyttning vid Norra Bantorget och inom Sabbatsbergsområdet. Antalet förskolebarn i åldrarna 1-5 år förväntas öka med 150 barn inom detta område under 2008/2009. Det har varit stora svårigheter att hitta lämpliga förskolelokaler i området trots ett nära samarbete med exploateringskontoret.

När det gäller garaget föreslår förvaltningen att plats även reserveras för de boende i området så att parkering på gator kan minska. Garagenedfarten bör gestaltas på så sätt att den inte innebär en barriär i parken och att trafikbuller vid trafikens ned- och uppfart minimeras för de boende. Förvaltningen föreslår att också en designad säker cykelparkering ska finnas med i planeringen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Förslaget för att utveckla kvarteret Vega innebär i huvudsak en förbättring för miljön och trivseln på Norrmalm. Vi har dock tre reflektioner på förvaltningens förslag till beslut:

  1. Uppenbart behövs det, och önskas det av förvaltningen, mer lokaler till förskolan inom stadsdelen. Vi anser liksom förvaltningen att det är en viktig fråga som bör lyftas upp till stadsledningsnivå för att få in den sociala infrastrukturen som förskola, äldrevård i tidigt planeringsskede när man bygger nya områden. Detta kan möjliggöras genom samordning av de berörda förvaltningarna. Samma planeringsbehov finns även för avfallsinfrastruktur. Det är alltid lättare och lönsammare att bygga in de nödvändiga infrastrukturen i början än att efterkomma.

  2. Antalet parkeringsplatser i garaget antar vi är tänkta att kompensera parkeringsytan som i och med förslaget kommer att försvinna. I förvaltningens utlåtande föreslås att ”plats reserveras för de boende i området så att parkering på gator kan minska.” Vi förutsätter att man med detta menar att antalet parkeringsplatser på gator i och med garaget minskas med samma antal platser som tillkommer för boende i garaget, d.v.s. att det totala antalet parkeringsplatser på Norrmalm inte höjs i och med garagebygget. Den brett förankrade önskan om att minska trafiken i innerstaden gynnas givetvis inte av att bilism underlättas genom goda parkeringsmöjligheter. Som framkommer i ärendet är kommunikationerna i området dessutom goda varför bilburenhet inte torde vara en nödvändighet.

  3. Handikapptillgängligheten bör beaktas vid planering.

____________________________

§10 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 17 december 2007 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

_________________________

§11 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 5 december 2007 anmäldes.

Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

___________________________

§12 Ekonomisk månadsprognos för november 2007

Diarienummer 103-706/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för november 2007 godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 december 2007.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2007. Totalt beräknas ett överskott på 1,9 mnkr. För anslag 1 visar prognosen ett överskott på 3,7 mnkr och anslag 2 redovisar ett underskott på 1,8 mnkr.

Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

___________________________

§13 Slutrapport och redovisning av beviljade medel avseende statsbidrag för alkohol- och drogförebyggande insatser

Diarienummer: 499-383/2007

Stadsdelsnämndens beslut

Slutrapporten och redovisningen av beviljade medel godkänns.

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. anmälde, med stöd av ledamoten Yildiz Kafkas (mp), ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 december 2007.

Norrmalms stadsdelsförvaltning har beviljats 350000 kr för att genomföra två projekt inom ramen för det alkohol- och drogförebyggande arbetet. Projekten, som startade hösten 2006, är nu avslutade och förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens slutrapport och redovisning av beviljade medel.

Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna slutrapporten och redovisningen.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) Lämnade följande särskilda uttalande:

Rapporten visar att alkohol och narkotika är en del av många ungdomars vardag och att det finns stora möjligheter att påverka både ungdomar och föräldrar med olika typer av insatser. Även om delar av projektet kan omsättas i den ordinarie verksamheten kommer behovet av att följa utvecklingen och återkomma med riktade insatser vara oförändrat stort. Majoritetens beslut att ta bort den drogförebyggande tjänsten är därför feltänkt.

___________________________

§14 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Av avdelningschefen Annette Luengo tillstyrkta ansökningar om alkoholserverings­tillstånd anmäldes.

Av ekonomichefen Ulrika Engström fattade beslut om nedskrivning av fordran i ärenden som ej överstiger 10000 kronor per person anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

____________________________

§15 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län angående tillsyn av Solå City – tillståndspliktig öppenvårdsverksamhet i Stockholms kommun. Diarienummer
    503-676/2007.

  2. Underrättelse från Arbetsmiljöverket med anledning av genomförd inspektion på Riddargårdens äldreboende samt förvaltningens redovisning av vidtagna åtgärder. Diarienummer 504-427/2007.

  3. Information från Arbetsmiljöverket om avslutat ärende angående Riddargårdens äldreboende. Diarienummer 504-427/2007.

  4. Gemensam upphandling av årsentreprenör samt upphandling av ramavtal för konsultuppdrag. Utdrag ur protokoll fört vid sammanträde i Kungsholmens stadsdelsnämnd den 22 november 2007. Diarienummer 105-650/2007.

  5. Gemensam upphandling av årsentreprenör samt upphandling av ramavtal för konsultuppdrag. Utdrag ur protokoll fört vid sammanträde i Östermalms stadsdelsnämnd den 22 november 2007. Diarienummer 105-650/2007.

  6. Gemensam upphandling av årsentreprenör samt upphandling av ramavtal för konsultuppdrag. Utdrag ur protokoll fört vid sammanträde i Södermalms stadsdelsnämnd den 29 november 2007. Diarienummer 105-650/2007.

  7. Uppföljning av ramavtal – Vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS – Sunnersta HVB AB. Diarienummer 502-613/2007.

  8. Uppföljning av ramavtal – Vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS – Torsgårdens sjukhem HVB. Diarienummer 502-613/2007.

  9. Rapport från tillsynsbesök hos Brukarkooperativet JAG:s dagliga verksamhet. Diarienummer: 505-659/2007.

  10. Skrivelse från ordföranden i Monica Zetterlund Sällskapet angående upprustning av Monica Zetterlunds park. Diarienummer 305-687/2007.

  11. Skrivelse från enskild angående Odenplan. Reg.nr 146/2007.

  12. Skrivelse från enskilda angående Odenplan och närakuten på Sabbatsberg. Reg.nr 142/2007.

  13. Protokoll från möte i Norrmalms brottsförebyggande råd den 29 november 2007.

  14. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden den 13 november t.o.m.
    den 11 december 2007.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

__________________________