Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-12-18

Sammanträde 2008-12-18

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

4 Kvalitetsredovisning 2008 för Norrmalms förskolor

DNR: 401-806/2008

Norrmalms förskolor har upprättat kvalitetsredovisningar för verksamheten. Stadsdelsförvaltningen har gjort en samlad bedömning av förskoleverksamheten på Norrmalm utifrån enheternas kvalitetsredovisningar
och annan uppföljning och utvärdering. Förvaltningens bedömning är att Norrmalms förskolor håller en hög kvalitet och uppfyller målen i läroplanen och de kommunala styrdokumenten i hög grad. Förvaltningen beskriver i ärendet utvecklingsområden att arbeta vidare med under 2009, t.ex. att utveckla den pedagogiska miljön inne och ute liksom arbetet med barns språkutveckling.

Handläggare: samordnare Stefan Larsson Lindmark, tfn: 508 09 310

5 Inrättande av gruppboende för äldre vid Riddargårdens vård-och omsorgsboende - genomförandeärende

DNR: 302-46/2008

UTSÄNDES SENARE

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

6 Inrättande av två gruppbostäder enligt LSS i kv. Medevi Brunn 2, Sabbatsberg - genomförandeärende

DNR: 302-783/2008

Staden har som mål att öka antalet bostäder för personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Stadsdelsnämnden fattade år 2002 ett inriktningsbeslut om att gruppbostäder bör planeras i den nybyggnation
som kommer till stånd i Sabbatsbergsområdet. Projektering har genomförts för två gruppbostäder enligt LSS för personer med funktionsnedsättning. I ärendet föreslås stadsdelsnämnden ge förvaltningen i uppdrag att genomföra byggnationen som omfattar nio lägenheter samt gemensamhets- och personalutrymmen.

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

7 Fortsatt delegering till de utredare som är anställda vid bedömningskansliet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning

DNR: 000-771/2008

Bedömningskansliet, som inrättades år 2006, har delegation från samtliga stadsdelsnämnder att för nämndernas räkning bedöma vilken ersättnings-
nivå /schablon som ska utgå för insatser i form av gruppbostad, korttidshem och daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Delegationen gäller t.o.m. den 31 december 2008. För att fullgöra sitt uppdrag fordras att bedömningskansliets utredare får fortsatt delegation från stadsdelsnämnderna.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

8 Nedskrivning av fordringar äldre än ett år

DNR: 101-821/2008

Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av fordringar som överstiger 10 000 kronor per ärende föreslås att fordringar avseende hyra skrivs ned med sammanlagt 10 026 kronor.

Handläggare: ekonomiassistent Annika W Magnusson, tfn: 508 09 073
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

9 Stockholms stads förskoleplan, en förskola i världsklass - svar på remiss från kommunstyrelsen

DNR: 006-739/2008

Kommunstyrelsen har remitterat förslag till förskoleplan för Stockholms
stad till stadsdelsnämnden. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget. Förskoleplanen fångar de målområden som ingår i läroplanen för förskolan och överensstämmer med ett modernt pedagogiskt arbetssätt. Planen speglar också den utveckling som sker inom förskolan på en rad områden; pedagogisk dokumentation, språk, matematik, pedagogisk miljö m.m. Helhetsintrycket är att förskoleplanen, tillsammans med läroplanen, kan fungera som en bra vägledning och att den berör förskolans huvudprocesser utan att detaljstyra verksamheten.

I tjänsteutlåtandet redovisar förvaltningen synpunkter och kommentarer till vissa delar i förslaget.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: vik. utredningssekreterare Lena Skott, tfn: 508 09 032

10 Redogörelse till länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av klagomål i enskilt ärende

DNR: 603-790/2008

Länsstyrelsen har, med anledning av en skrivelse från anhöriga till boende
på Vädurens servicehus, begärt att få en redogörelse från nämnden för vilka åtgärder som vidtagits för att säkerställa att flyttningen av de äldre sker på ett tryggt sätt. Länsstyrelsen vill också veta hur nämnden försäkrar sig om att rättssäkerheten för de berörda beaktas i samband med att deras livssituation förändras.

Två biståndshandläggare ansvarar för att personligen kontakta samtliga hyresgäster för att tillsammans med var och en och eventuella närstående /gode män informera om och diskutera olika önskemål och boendealternativ. Samtliga hyresgäster kommer, oavsett omfattningen av insatser, att ges möjlighet att flytta till annat servicehus. Förvaltningen kommer att ombesörja det rent praktiska kring de boendes flyttning och också stå
för själva flyttkostnaden.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

Anmälningsärenden

11 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

12 Protokoll från Norrmalms handikappråd

13 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2008

DNR: 100-818/2008

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 9,6 mnkr före resultatdispositioner och 9,2 mnkr efter resultatdispositioner.

Handläggare: controller Christina Nordberg, tfn: 508 09 066

14 Beslut fattade enligt delegation - yttranden till socialtjänstförvaltningen angående alkoholserveringstillstånd

15 Inkomna / upprättade handlingar

16 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

18 Nedläggning av faderskapsutredning

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

Handläggare: familjerättssekreterare Inger Jansson, tfn: 508 09 403

20 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

Handläggare: familjerättssekreterare Inger Jansson, tfn: 508 09 403

21 Inkommen handling

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen

22 Upphandling av drift av gruppbostäder, bostäder med särskild service, daglig verksamhet samt stöd till personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

DNR: 103-753/2008

Ärendet sekretessbelagt enligt 6 kap. 4 § sekretesslagen

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: upphandlare Peter Eriksson tfn: 508 09 409, nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (130 kb)

§1 Frågor och synpunkter från allmänheten

Sammanträdet inleddes med att Mona Nettelman, företrädare för IiP Sverige, över­lämnade en plakett till Margareta Sjöberg, chef för stadsdelsförvaltningens social­psykiatriska enhet. Plaketten är ett bevis för att enheten certifierats enligt Investors in People (IiP), som är en form av kvalitets­system där det resultat verksamheten uppnår
är en spegling av medarbetarnas kompetens och den utveckling de genomgår. IiP är
en evidensbaserad standard som lyfter fram både organisationens starka sidor och den förbättringspotential som finns.

Träfflokalen Balder
Flera mötesdeltagare tog upp frågan om Balder och dess framtid. Bland annat framhölls att träfflokalen funnits i 23 år och är en mycket viktig mötesplats för psykiskt funktions­hindrade inte bara på Norrmalm utan också från andra delar av staden. Det finns nu en stor oro bland dem som besöker Balder och man efterlyste klara besked om vad som kommer att hända med verksamheten. Flera mötesdeltagare framhöll att de psykiskt funktionshindrade är en mycket skör grupp och att en ned­skärning av verksamheten kan komma att få katastrofala följder.

En företrädare för RSMH poängterade vikten av att det finns träfflokaler och att det också finns kompetent personal. Många psykiskt funktionshindrade har tidigare vårdats på de nu avvecklade mentalsjukhusen. Vissa är hospitaliserade för resten av sitt liv och har därmed stort behov av det ”andningshål” som en träfflokal kan erbjuda. Vad som nu sker är att den ena träfflokalen efter den andra läggs ner och det finns från RSMH:s
sida en stor oro för de konsekvenser detta kommer att medföra.

Förskoleverksamheten

En företrädare för föräldrarådet på förskolan Torsgränd tog på nytt upp frågan om barngruppernas storlek och vädjade till nämnden att verka för mindre barngrupper i förhållande till antalet pedagoger.

Två föräldrar till barn på förskolan Adlern på Vegagatan tog upp frågan om säkerhets­arbete. Detta med anledning av att det vid några tillfällen inträffat att personalen brustit
i uppmärksamhet och inte kunnat hålla reda på var samtliga barn befunnit sig. De båda föräldrarna poäng­terade att bättre rutiner behövs för att detta inte ska upprepas. De ansåg vidare att personalen behöver bättre stöd i sitt arbete och de tog även upp frågan om de allt större barngrupperna.

En förälder till barn på Matteus förskolor anslöt sig till de synpunkter som framförts vad gäller barngruppernas storlek och föreslog att man på Norrmalms hemsida lägger ut uppgifter som hur stora barngrupperna är på respektive förskola.

___________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (s) valdes att jämte ordföranden Hanna Broberg (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 22 december.

Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 20 november 2008 justerats den 27 november.

___________________________

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att ärende 22 på dagordningen - upphandling av drift av gruppbostäder m.m. - utgår.

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde tre skrivelser från socialdemokraterna.

Dagordningen fastställdes.

_________________________

§4 Verksamhetsplan och budget för år 2009

Diarienummer 100-805/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner aktivitetsplan för upphandling och konkurrens, reviderad 2008-12-04, enligt förslag i verksamhetsplanen.

  2. Stadsdelsnämnden godkänner resultatenheter enligt förslag i verksamhetsplanen.

  3. Stadsdelsnämnden godkänner omslutningsförändringar om 115,6 mnkr.

  4. Stadsdelsnämnden godkänner Internkontrollplan 2009 enligt förslag i verksamhetsplanen.

  5. Stadsdelsnämnden godkänner System för intern kontroll enligt förslag i verksamhetsplanen.

  6. Stadsdelsnämnden godkänner i övrigt verksamhetsplanen för år 2009 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att ärendet skulle återremitteras.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde

därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. I enlighet med socialdemokraternas budgetförslag i kommunfullmäktige öka anslaget till Norrmalms stadsdelsnämnd med 22.2 mnkr.

  2. Avstyrka den totala utförsäljning av kommunal verksamhet utan föregående analys som den framlagda aktivitetsplanen innebär.

  3. Därutöver anföra följande:

I en tid som präglas av ekonomisk kris, händer det mycket positivt på Norrmalm. Stadsdelen växer och stora infrastrukturprojekt i form av Norra Länken och Citybanan gör stadsdelen tillgängligare, samtidigt som miljön förbättras. För stadsdelsnämnden gäller det att blicka framåt och se vilka utmaningar och möjligheter som ligger framför oss.

Jobben
Det allra mest grundläggande för en fortsatt god utveckling på Norrmalm
är att människor får möjlighet att arbeta. De stora investeringarna ligger utan­för stadsdelsnämndens ansvarsområde, men inom Norrmalm bör gymnasie­ungdomar erbjudas sommarjobb och särskilda möjligheter bör erbjudas funktionshindrade att få möjlighet till egen försörjning. Stadens egna anställda måste få möjlighet till kompetensutveckling för att hantera de krav på effektivisering som ställs på dem. Möjligheten att få arbeta heltid för den som så önskar måste bli en realitet på Norrmalm.

Stadsdelen växer
Norrmalm växer, och framför allt antalet barn i stadsdelen ökar. I det läget måste utbudet av både offentlig och kommersiell service öka, och anpassas till de nya förutsättningarna. Norrmalm behöver fler idrottsanläggningar, bland annat en simhall. Majoriteten har inte avsatt några medel i budgeten för 2009 för att utreda behovet av fler idrottsanläggningar på Norrmalm.

Antalet förskolebarn ökar, och majoritetens lösning är att tränga in fler barn i befintliga lokaler. Vi vill pröva att använda hela det av kommunen ägda Sveaplans gymnasium som utbildningslokaler, i närtid för förskolan, men på längre sikt för grundskolan. Med sitt läge direkt mot parken och med närhet till Norra Station erbjuder Sveaplans gymnasium goda möjligheter för skolverksamhet på lång sikt.

Att ge barn och ungdomar en trygg start i livet är den bästa investering ett samhälle kan göra. Med en högre resurstilldelning till förskolan möjliggörs mindre barngrupper och mer av kulturinslag. I vårt budgetalternativ centralt ingår också satsningar på skola och skolbarnomsorg. För de ungdomar som riskerar att hamna på glid, eller där konflikter inom familjen skapar otrygga förhållanden, måste kommunen ha resurser att gripa in. Kolloverksamheten är värdefull inte minst för de familjer som inte har råd att åka på semester. Genom att erbjuda sommarjobb åt alla som inte har annan sysselsättning får unga chansen att få en kontakt med arbetslivet, samtidigt som sociala problem kan undvikas.

Utbyggnaden av Norra Station rycker närmare. För oss är det självklart att en ny stadsdel måste byggas så att den utgör en attraktiv uppväxtmiljö för alla invånare, men framför allt för barnen. Det är inget hållbart alternativ att utforma en stadsdel utan skola och förskola, och utan grönområden

Livskvalitet för de äldre
Pensionärers behov av omsorg ser olika ut – allt från att man är frisk och inte behöver något stöd alls, tills dess att man har flera sjukdomar samtidigt eller är demenssjuk. Gemensamt för alla är behovet att känna tryggheten att man får hjälp och vård när det behovet uppstår. Därför är generella reformer som trygghetslarm till alla som önskar och en möjlighet till två timmars hemtjänst till alla över 75 år prioriterade för oss.

Vi vill avsätta mer resurser till äldreomsorgen för att höja kvaliteten, öka personaltätheten så att den motsvarar behoven, satsa på kompetenshöjning, utveckla anhörigstödet och förstärka kvalitetskontrollen.

Stödet till pensionärsorganisationerna behöver höjas. Vi vill i samråd med de organisationer som mottar stöd från stadsdelen utforma mål för hur de medel kommuner skjuter till ska komma de äldre tillgodo.

Hemlöshet och utanförskap
Norrmalm har genom sitt läge en relativt stor del av de människor som inte har en egen bostad inom vårt område. Det är här resurserna att erbjuda stöd i form av avgiftning, särskilt boende och kontakter med psykiatrin måste vara störst. Det är också på Norrmalm som behovet av öppna verksamheter där det är tillåtet att komma in utan biståndsbedömning är som störst.

Attraktiva träffpunkter
De icke-kommersiella träffpunkterna i samhället blir allt färre. Det går att använda de resurser som idag används till träffpunkter för äldre, yngre och personer med psykiska funktionshinder på ett effektivare sätt genom att skapa attraktiva mötesplatser öppna för alla.

Miljö och rättvisa, ett lokalt ansvar
De globala miljöfrågorna kan inte lösas på Norrmalm, men Norrmalms stadsdels­nämnd har liksom all annan kommunal verksamhet en skyldighet att bidra i den mån det går till att minska verksamhetens miljöbelastning. Inte minst genom att ställa krav i upphandlingar kan Norrmalm uppnå förbättringar vad gäller energiutnyttjande, kemikalieanvändning och klimatpåverkan.

Jämställdhet
Efter många år av framsteg upplever vi nu att jämställdheten mellan män och kvinnor bromsas in, eftersom den borgerliga majoriteten har prioriterat ned jämställdhetsfrågorna på den politiska agendan. Vi lever fortfarande i
ett samhälle där inkomster och förmögenhet är ojämnt fördelade, och när politiken drar sig tillbaka är förutsättningarna för att leva rika och själv­ständiga liv inte desamma för män och kvinnor. Det mesta måste lösas
i annan ordning, men de verksamheter som Norrmalms stadsdelsnämnd ansvarar för, barnomsorg och äldreomsorg ger idag kvinnor möjlighet att ta plats på andra arenor i samhället. Satsningar på dessa verksamheter är en del i en större satsning på ett jämställt samhälle.

Lokal demokrati
Demokratin är vårt samhälles grundpelare. Målsättningar gällande demokrati och medborgardialog saknas helt i förvaltningens förslag till verksamhets­plan. Stadsdelsförvaltningen är medborgarnas dörr in till hela staden och dess service. Demokrati ska genomsyra förvaltningens verksamhet, i mötet med boende i stadsdelen. Förvaltningen ska fördjupa den lokala demokratin och skapa ett folkligt deltagande och engagemang. Arbetssätten, där nödvändigt, ska förändras och nya vägar till dialog ska prövas i syfte att vidareutveckla demokratin och medborgarnas delaktighet i olika beslut.

Stoppa utförsäljningen
Majoritetens budget och verksamhetsplan är helt ägnad åt att på olika sätt skära ned på befintlig verksamhet, och därigenom minska värdet av den offentligt finansierade verksamheten för norrmalmsborna. Genom att låsa resurserna i olika pengsystem, skapas konstlade konflikter där förskolebarn ställs mot psykiskt sjuka och missbrukare

Moderaternas ointresse av att ställa krav på utförarna av verksamhet och lägga ansvaret för kvalitetsbedömningen på åldringar och barnfamiljer är ett slöseri med skattemedel och en ”valfrihet” som inte kommer någon annan än de stora företag som etablerat i sig i stadsdelen tillgodo.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Återremittera budgetunderlaget till förvaltningen för omarbetning med miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige för 2009 som grund.

  2. Tydliga åtaganden för nämndens olika verksamheter ska tas fram.

  3. Inrätta en tjänst som miljösamordnare.

  4. Inrätta en tjänst som Agenda 21-samordnare.

  5. Arbeta fram en miljöpolicy.

  6. Inrätta en tjänst som energirådgivare; att arbeta mot förvaltningens egna verksamheter och mot företag och hushåll.

  7. Äska medel från centrala reserven för att förhindra att verksamheten Balder läggs ner.

  8. Stadsdelens verksamheter i största möjliga utsträckning ska tillgodose sina bilbehov via bilpooler.

  9. Minst 30 procent av maten i stadsdelens verksamheter ska vara KRAV-märkt eller ha motsvarande certifiering.

  10. Inrätta ytterligare två tjänster som konsumentvägledare.

  11. Minska barngrupperna i förskolan till högst 12 barn i småbarnsgrupperna och 14 barn i storbarnsgrupperna.

  12. Arbeta fram en upphandlingspolicy, med särskilt fokus på förfrågnings­underlagens kvalité, miljökrav och med antidiskrimineringsklausuler.

  13. Det ska säkerställas att ingen diskrimineras, t.ex. genom anonymiserade jobbansökningar, antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker i diskriminering och jämställdhet.

  14. Arbeta fram en policy mot kränkningar och trakasserier.

  15. Inrätta en tjänst med ansvar för rehabiliteringen i stadsdelen; en s.k. MAR.

  16. Vid konkurrensutsättning av verksamheter som nu drivs i kommunal regi ska egenregi anbud läggas.

  17. Personalen i äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktions­nedsättningar ska erbjudas arbetstidsförkortning till 35 timmars arbets­vecka.

  18. Införa fyra timmars hemtjänst per månad för äldre över 75 år med förenklad biståndsbedömning.

  19. Erbjuda s.k. fixartjänster för äldre över 67 år utan gräns för antal timmar.

  20. Aktivt arbeta för att den fysiska tillgängligheten i stadsdelen ska öka och attityderna till människor med funktionshinder förbättras.

  21. Verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetens­utveckling för alla arbetssökande med försörjningsstöd ska finnas i stadsdelen.

  22. Krav på motprestation inte ska vara huvudregel för att få försörjnings­stöd.

  23. Alla som uppbär försörjningsstöd ska ha rätt till SL-kort.

  24. Barnfamiljer ska inte kunna vräkas.

  25. Socialtjänsten inte ska avbryta möjligheten att fortsätta SFI-studier fram till nationella provet har gjorts, om inte synnerliga skäl föreligger.

  26. Därutöver anföra följande:

Det framlagda förslaget till verksamhetsplan och budget för år 2009 präglas av fortsatta stora nedskärningar i nämndens kärnverksamheter.
I miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige fanns 434,8 mnkr
mer än den moderatledda majoriteten till stadsdelarna. Detta skulle för 2009 betyda närmare 19 mnkr mer för Norrmalms stadsdelsnämnd än i
det nu liggande förslaget. Miljöpartiets förslag till budget skulle därför innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal.

Under 2007 och 2008 har nästan alla miljö- och Agenda 21-samordnare i stadsdelarna avvecklats. Dessutom har stadsmiljöavdelningens uppgifter centraliserats och resurserna i den borgerliga budgeten minskar ytterligare för 2009. För att kunna bedriva ett offensivt miljö-, energi- och klimat­arbete krävs att dessa tjänster som samordnare inrättas igen och dessutom behöver minst en tjänst som energirådgivare inrättas i stadsdelen, som ska arbeta mot förvaltningens egna verksamheter och mot företag och hushåll. Ambitionen måste vara att Stockholm ska vara ledande i Sverige när det gäller att hushålla med energi och investera i förnyelsebara energikällor.

Vi beklagar att den borgerliga majoritetens politik drabbar främst de redan svaga grupperna. Ett typexempel för detta är att träffpunkten Balder håller på att läggas ner. Eftersom majoritetens budget inte medger fortsatt verksamhet för Balder bör nämnden äska medel från centrala medelsreserven. Vi vill påminna om att Balder är öppen för alla i Stockholm, inte bara för norrmalmarna. Därför är det inte orimligt att staden centralt tar ekonomiskt ansvar för denna verksamhet. På Norrmalms hemsida,
under rubriken Verksamhetsplan 2009, i sin inledande text offentliggör stadsdels­­nämndens ordförande att ”Stödet och gemenskapen på träff­verksamheten Balder, för människor med socialpsykiatriska handikapp, kommer att förändras men finnas kvar”. Däremot är det svårt att hitta en redovisning i själva verksamhetsplanen om vad den nämnda förändringen innebär för Balder och hur verksamheten ska finansieras.

Barntätheten inom förskolan i stadsdelen har ökat sedan den moderatledda majoriteten tog över, vilket har inneburit sänkt kvalitet. Barngrupperna måste åter ner till den nivå som var i slutet på 2006. Dessutom är det viktigt att hålla nere förskoleenheternas storlek.

Barngruppernas storlek behöver minskas till högst 12 barn i småbarnsgrupperna och 14 barn i storbarnsgrupperna.

En ny upphandlingspolicy bör utarbetas, med särskilt fokus på förfråg­ningsunderlagens kvalité, miljökrav och med tydliga antidiskriminerings­klausuler. Ett av de miljökrav som måste ställas är att inga dubbdäck får användas av de som utför transporter.

Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Det är mycket viktigt att andelen ekologiskt odlad mat som erbjuds i stadsdelens verksamheter - förskolor, äldreboenden m.m. - ökar kraftigt. Under en treårsperiod; till 2011, bör Stockholms stad stegvis övergå till att använda övervägande ekologiskt odlad mat. År 2009 ska målet vara att 30 procent av maten i stadsdelens verksamheter ska vara KRAV-märkt eller ha motsvarande certifiering, år 2010 bör det höjas till 50 procent och år 2011 bör minst 70 procent av maten i stadsdelen ha en sådan certifiering.

Genom internationaliseringen har frågan om hur olika produkter påverkar stockholmarna som konsumenter blivit än mer aktuell. Många konsumenter undrar t.ex. hur de ska göra med pensionen, vilket elbolag
de ska välja och många vill kunna utnyttja sin konsumentmakt. Att konsument­kunskap erbjuds barn och unga genom skolan är viktigt t.ex. för att förebygga att ungdomar tidigt i livet hamnar i skuldfällan. Vi vill öka konsumentvägledningen, bl.a. för att kunna återinföra den s.k. ungdomssatsningen.

I stadsdelen ska bedrivas ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som miljöpartiet införde under den förra mandat­perioden ska återinföras. Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag. Diskriminerings­tester ska användas som ett sätt att kontrollera att stadens löfte om likabehandling efterlevs och anonymiserade jobbansökningar bör används. Det behövs också kontinuerlig utbildning i diskrimineringsfrågor för stadsdelens anställda och för politiker. Alla anställda ska även utbildas i FN:s barnkonvention.

En viktig del i en god arbetsmiljö är att det finns ett bra, strukturerat sätt att hantera kränkningar, trakasserier och mobbning på arbetsplatsen. Liljeholmens stadsdelsnämnd utvecklade under förra mandatperioden en utmärkt policy mot kränkningar och trakasserier. Stadsdelsnämnden ges i uppdrag att utforma en policy, med utgångspunkt för den policy som utvecklades i Liljeholmen. En annan del i en god arbetsmiljö är att det finns en god rehabilitering. Vi anser att det behöver inrättas en tjänst med ansvar för rehabilitering i stadsdelen, en s.k. MAR (jämför; MAS - medicinskt ansvarig sjuksköterska).

Det är oroande att den borgerliga majoriteten konkurrensutsätter verksamheter utan att några egenregi anbud läggs. Sådana egenregi anbud bör generellt sett alltid läggas när verksamhet som drivs i kommunal regi ska konkurrensutsättas, både för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta kostnad, men också för att invånarna i stadsdelen ska ha valfriheten att kunna välja kommunala utförare, t.ex. inom äldreomsorg och förskola.

Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktions­nedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och vi vill därför sänka arbetstiden för personalen. En arbetsmodell som har gett mycket goda erfarenheter, i form av bättre hälsa hos personalen och därför också bättre kontinuitet för de äldre, är den s.k. 3-3-modellen. En friskare och mer utvilad personal skulle också innebära en högre kvalitet på de omsorgs­insatser som de äldre får. All personal inom äldreomsorgen och omsorgen om människor med funktionsnedsättningar ska erbjudas arbetstids­förkortning till 35 timmars arbetsvecka.

Stadsdelsnämnden ska utveckla ”en-dörr-in”-verksamhet med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för alla arbetssökande som har försörjningsstöd. Vi är mot att centralisera den här typen av verksamheter till s.k. jobbtorg, enligt den borgerliga majoritetens modell, utan varje stadsdelsnämnd bör ha en egen sådan verksamhet. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbets­sökande person. Målet är att komma i egen försörjning, d.v.s. arbete eller utbildning, alternativt försörjning via försäkringskassans ersättnings­system för de som inte har arbetsförmåga.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd.

Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte bör vara möjligt att vräka barnfamiljer. Praxis för hur man hanterar och förebygger vräkningar bör ses över och förbättras så att vräkningar, inte bara av barnfamiljer, kan undvikas.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för 2009.

  2. Förslaget till privatisering av offentlig verksamhet (s.k. aktivitetsplan) avslås.

  3. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att ändra förslaget till verksamhetsplan och budget utifrån vänsterpartiets reservationsbudget i kommunfullmäktige och vad som anförs i denna reservation.

  4. SL-kortet återinförs som en del av normen för ekonomiskt bistånd.

  5. Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en arbetstränings-/ rehabiliterings­verksamhet för missbrukare och andra arbetshandikappade.

  6. Därutöver anföra följande:

Solidaritet, demokrati och social rättvisa

Vänsterpartiet återställer skatten till 2006 års nivå, vilket ger staden över en miljard kronor mer och Norrmalms stadsdel 58,8 miljoner mer till att stärka den sociala välfärden och öka demokratin. Dessutom har stadens finansiella nettotillgångar ökat under ett antal år. I april 2008 uppgick stadens netto till drygt 12 miljarder kronor. Det finns med andra ord ett relativt stort utrymme för investeringar med en tydlig vänsterprofil.

Vänsterpartiet i Norrmalms stadsdelsnämnd vill främst vara en röst för dem som av olika skäl behöver samhällets solidariska stöd. Det här vill vi satsa på:

· Stoppa privatiseringarna och återkommunalisera privatiserad verksamhet

· Barn och ungas välfärd

· Vård och omsorg

· Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

· Demokrati

· Jämställdhet och personal

· Miljö

Stoppa privatiseringarna och återkommunalisera privatiserad verksamhet  

Vänsterpartiet vill avskaffa den plan för privatisering som högeralliansen infört. Vi vill av demokrati- och kvalitetsskäl utveckla den egna verksamheten istället för att avveckla den. Ökat inflytande för invånare, brukare och medarbetare samt samverkan och metodutveckling byggd på forskning och erfarenhet är mycket viktigare för kvalitetsutvecklingen än konkurrensutsättning och marknadsanpassning.

Den offentligt ägda verksamheten är tryggast för stadsdelens invånare men behöver utvecklas för att svara upp mot de höga krav på kvalitet som vänsterpartiet ställer. Vi säger nej till privatiseringarna i förvaltningens förslag till den av högeralliansen kallade aktivitetsplanen. Stadsdels­nämnden ska återfå bestämmanderätten över upphandling av verksamhet och rekommenderas att ta tillbaka i egen regi när redan tecknade avtal för entreprenader löper ut.

Offentlig verksamhet som inte bedrivs i egen regi förväntas gå med vinst. Företagare vill tjäna pengar. Erfarenheten visar att privata aktörer sparar in på personal och försämrar omsorgen. Detta kallas effektivisering. Vi kallar det oacceptabel hantering av skattemedel. Det krävs starka kontrollinstrument av privatdriven verksamhet i avvaktan på att kommunal regi kan återinföras. Entreprenörernas ekonomiska förhållanden ska granskas regelbundet och oannonserad inspektion användas i ökad utsträckning.

Barn och ungas välfärd

Vänsterpartiet anser att förskolorna är en av de viktigaste verksamheter som stadsdelsnämnden har ansvar för och vill utveckla den kommunala förskolan. Vi säger nej till privatisering av den kommunala förskolan.

Under förra mandatperioden beslutade dåvarande majoriteten att utöka ungas fritidsverksamhet med fritidsgården vid Matteus skola. I nuvarande verksamhetsplan saknas uppgifter om vilken verksamhet som bedrivs i Gröna Stugan. Eftersom vårt beslut gällde utökning av fritidsverksamhet tar vi för givet att verksamhet nu sker även i Gröna Stugan.

Vänsterpartiet i staden har gjort en sammanställning för barns välfärd i Stockholms stad i 101 punkter. Varje punkt motsvarar en ledamot i kommunalfullmäktige. Om var och en av dessa tar sig an en punkt skulle vi få en stad för barnen.

Vänsterpartiet i Norrmalms stadsdelsnämnd har valt ut 26 punkter ur

sammanställningen. Om var och en av ledamöter och ersättare tar sig an

en punkt skulle vi få en stadsdel bra för barn och unga.

  1. En hearing ordnas i stadsdelen där vuxna ska lyssna på vad barn och unga tycker är viktigt i ett nytt handlingsprogram.

  2. En modell tas fram för hur barnperspektivet ska skrivas in i besluts­underlag i stadsdelsnämnden.

  3. Alla chefer och medarbetare ska få en utbildning om barns rättigheter.

  4. Barn och unga ska ha inflytande över barnkulturpengar i stadsdelarna.

  5. Minskad biltrafik vilket ger bättre luft och säkrare stadsmiljö.

  6. Heltäckande cykelbanenät så att barn aldrig riskerar att hamna i trafiken.

  7. Fler parklekar och öppna förskolor.

  8. Stoppa privatiseringen av parklekar och fritidsgårdar.

  9. Även unga med funktionsnedsättningar ska i likhet med andra ha en aktiv fritid.

  10. Väsentligt utökat stöd till det fria kulturlivet, som svarar för det mesta av kulturutbudet för barn och unga.

  11. Skapa lagliga väggar för graffitimålning.

  12. Ökad konsumentvägledning för ungdomar.

  13. Obligatorisk genuspedagogik i förskolan.

  14. Förebyggande och tidiga insatser för att motverka våld mot flickor och kvinnor.

  15. Inga privatiseringar av kommunala förskolor.

  16. Återinför avgiftsfri månad i förskolan och skolbarnomsorgen.

  17. Alla barn har rätt till pedagogisk barnomsorg även om föräldrarna arbetar skift.

  18. Kostnadsfri mellanstadieverksamhet.

  19. Barn ska ha gångavstånd till kommunal förskola.

  20. Förskolor ska ha en policy för en förtroendefull samverkan med föräldrar och barn.

  21. Återinför SL-kortet i normen för ekonomiskt bistånd.

  22. Bekämpa barnfattigdomen – i familjer som får försörjningsstöd ska barnens situation beaktas särskilt.

  23. De barn och ungdomar som lever i familjer med missbruk eller psykisk sjukdom ska garanteras egenhjälp och stöd.

  24. Fler socialarbetare med spetskompetens för barn och unga.

  25. Stöd till föräldrar vars barn har placerats i familjehem.

  26. Ökat stöd till ensamstående föräldrar, vilket gynnar barnen.

Vård och omsorg

Utveckla kvaliteten i äldreomsorgen

Omsorgen om våra äldre ska utvecklas, vilket kräver en stor satsning på serviceinsatser, generös och jämställd biståndsbedömning, goda arbets­villkor och fler anställda inom äldreomsorgen. Vår kommunala äldre­omsorg ska värnas mot privata vinstintressen som undergräver den viktiga kontinuiteten och tryggheten för äldre. Genom nya riktlinjer för äldre­omsorgen och fyra timmars hemtjänst med förenklad biståndsbedömning ges en verklig frihet att påverka innehållet i hjälpen. ”Fixartjänster” och sociala mötesplatser ökar de förebyggande insatserna och livskvaliteten blir högre.

Heminstruktörer för syn- och hörselskadade förebygger större bistånds­behov och ska därför finnas i tillräcklig omfattning.

För de äldre som önskar bo kvar i hemmet ska hemtjänsten utvecklas till en trygg vårdform som passar vars och ens behov. Personal inom hemtjänsten ska ha rätt till fortsatt handledning och kompetensutveckling.

Den enskildes rätt till individuell behovsprövning är grundläggande för rättssäkerheten.

Det är skrämmande att notera hur förvaltningen föreslår stöd från frivilligorganisationer vad gäller äldreomsorgen. Insatser från dessa organisationer är givetvis trevligt men de får aldrig ta över ansvaret för omsorgen av våra gamla. Som gammal ska du eller dina anhöriga kunna ställa krav på hur omsorgen sköts. Den åldersgrupp som nu behöver vård och omsorg har upplevt fattigvård och välgörenhet. Det är våra nu gamla som skapade vår välfärd genom hårt arbete. Det är vänsterpartiets absoluta uppfattning att samhället ska ge dem en värdig ålderdom genom solidaritet och inte genom välgörenhet. Äldres vård måste få kosta och det är ett av skälen till att vi motsätter oss att högeralliansen sänker skatten till förmån för välbetalda människor med jobb.

Stöd och service till personer med funktionsnedsättningar

Vänsterpartiet vill ha en god och jämställd omsorg, stöd och service för barn och vuxna med funktionsnedsättningar och säger självklart nej till privatiseringar.

Alla med insatser enligt LSS ska erbjudas en individuell plan. Bemanningen ska vara tillräcklig i hela verksamheten. Medarbetarna ska få genusutbildning. Verksamheterna ska samordnas så att brukarna får de insatser de behöver, särskilt viktigt är att uppmärksamma människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Kvinnor med funktionsnedsättningar som utsätts för mäns våld ska ha samma rätt till stöd och skydd som andra kvinnor. Unga med funktions­nedsättningar ska få feriejobb och kunna ha en aktiv fritid som andra ungdomar. Arbetslösa med funktionsnedsättningar ska erbjudas deltagande i coaching-projekt.

Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Vänsterpartiet vill stärka hela individ- och familjeomsorgen och social­psykiatrin med fokus på att öka tryggheten för barn och unga som får insatser genom den sociala barnavården. Vi säger självklart nej till privatisering av socialtjänsten. Vi satsar på förebyggande och tidiga

insatser för barn, ungdomar och unga vuxna i riskzonen, vilket ger möjlighet att på sikt hjälpa många fler till ett gott liv.

Tillsynen av familjehemsvården måste stärkas. Utbildning, handledning och rekrytering av familjehemmen ska utvecklas och vara stadsdels­nämndernas ansvar.

Utbyggnaden av bostäder åt hemlösa och människor med missbruk och psykiska funktionsnedsättningar måste komma igång, Norrmalm - eventuellt i samarbete med Östermalm och Kungsholmen - behöver ett lokalt utvecklat alternativt lågtröskelboende (ej härbärge) som komplement till Råcksta lågtröskelboende. Det lokala uppsökande arbetet bland psykiskt sjuka missbrukare måste förstärkas. Sysselsättning/ arbetsrehabilitering - ”servicegrupp” inom norra innerstaden skall startas. Den gemensamma strategin för missbrukarvården som togs fram av föregående majoritet ska genomföras.

I förvaltningens förslag till verksamhetsplan står att ”Träfflokalen Balder ser över sin organisation och sina lokaler i syfte att minska omfattningen på verksamheten.”

När förvaltningen presenterade nedskärningar i tertialrapport 1/ 2008 avstyrkte vi förslaget och anförde följande beträffande Balder. ”Vi opponerar oss skarpt mot att verksamheten i träfflokalen Balder ska ses över och en mindre verksamhet utformas för socialpsykiatrins brukare. Hur kan vår rika stad spara pengar genom att förminska verksamheter som fungerar mycket bra för några av de mest utsatta i staden?…”

Självklart har vi samma uppfattning idag och förutsätter att verksamheten i träfflokalen Balder får fortsätta utan någon som helst minskad omfattning.

Kultur, föreningsliv och fritidsverksamhet för unga och vuxna

Kultur och föreningsverksamhet spelar en viktig roll för att minska klyftorna i staden. Kultursekreterare ska förmedla kultur till verksamheterna. Barn, unga och äldre ska få ökad tillgång till kultur och inflytande över hur pengarna används. Fler kan besöka Stadsmuseet och Kulturhuset när SL-kortet ingår i normen för ekonomiskt bistånd.

Brygghuset: Högeralliansen vill sälja Brygghuset. Vänsterpartiet anser att Brygghuset ska förbli en fastighet som ägs av Svenska Bostäder och staden och stadsdelen kan påverka vilka verksamheter som ska finnas där. Det finns behov av mötesplatser för invånarna, i synnerhet för ungdomarna men också för vuxna. Alla behöver lokaler att hyra till låga priser, exempelvis replokaler för fritidsmusiker, unga som gamla. Utrymmen för kaféverksamhet för tonåringarna till självkostnadspriser. Föreningsverksamheten behöver lokaler. Stora salen i Brygghuset är en attraktiv plats för disco och andra evenemang. Vasastadsborna bör också ha möjlighet att hyra en stor sal för privat bruk.

Vanadisbadet: Badet är i dåligt skick och har varit stängt under den gångna sommaren och måste rustas upp. För den fortsatta användningen av tomten har högeralliansen lagt fram ett idéförslag om att utveckla platsen till bl.a. sportcenter med betydligt bredare verksamhet än nuvarande utomhusbad. Det är inte en bra lösning. Rusta upp badet så det blir värt namnet med både utomhus- och inomhusbad men stanna vid det och gör inga ingrepp i Vanadislunden. Majoriteten under förra mandatperioden föreslog att staden skulle anlägga en idrottspark på de s.k. bensinstationstomterna öster om Norrtull. Parken skulle innehålla både idrottsplaner och idrottshallar på ett sätt som inte skadar miljön. Då binder man ihop Hagaparken med Vasastan, vilket är en utmärkt lösning som även tillfredsställer Norra Stationsområdets behov. För att avgifterna till bad och andra sportaktiviteter inte ska skjuta i höjden genom vinstintresse, anser vi att anläggningarna ska drivas i stadens egen regi.

Demokrati

Stadsdelsnämnden har under tidigare mandatperioder beslutat att nämnden ska ha tillgång till en demokratiberedning. Under förra mandatperioden beviljades 100 000 kr för demokratiberedningens arbete. Dessa pengar försvann så småningom till förmån för datautveckling. Demokrati­beredningen lades ner och frågan har aldrig diskuterats av den nuvarande majoriteten.

Demokratifrågorna är en av våra viktigaste frågor. Därför ska en ny beredning tillsättas för att ta fram förslag till ett demokratiprogram med utgångspunkt från Förenta Nationernas förklaring om de mänskliga rättigheterna.

En annan demokratifråga är hur lång tid nämndens ledamöter får för att bereda frågorna inför beslut i stadsdelsnämnden. Vi vet att en del förvaltningars nämndledamöter får handlingar betydligt tidigare än vad vi får på Norrmalm. Även förslaget till 2009 års verksamhetsplan skickades ut endast en vecka före sammanträdet. Under förra mandatperioden bordlades verksamhetsplanen en vecka och gav på så sätt utrymme för en mera noggrann genomlysning. 2010 års förslag till verksamhetsplan ska i demokratisk ordning bordläggas en vecka innan den beslutas, alternativt att förslaget sänds ut till ledamöterna 14 dagar för beslutssammanträdet.

Jämställdhet och personal

Heltid ska vara en rättighet för alla. Antalet timanställningar måste minska. Det är också dags att definiera om begreppet heltid, i första hand inom de yrkesområden som innebär fysiska påfrestningar. Vänsterpartiets mål är lagstadgad 6-timmarsdag med oförändrad lön för alla. Kortare arbetstid ger friskare människor, stärkt jämställdhet, bättre livskvalitet, fler arbetstillfällen och mer tid för omtanke om miljön. Vinster som till stor del finansierar de ökade kostnaderna.

I förskolan ska finnas tillgång till genuspedagoger och andra verksamheter ska bedrivas med genusperspektiv.

Vård- och omsorgsarbete har alltid varit ett kvinnoyrke. Det är därför glädjande att 16,3 % av de tillsvidareanställda i Norrmalms stadsdels vård- och omsorgsarbete är män. Detta räcker inte. För ett jämställt samhälle krävs att den offentliga sektorns arbetsledning strävar efter att anställa fler män. Noteras kan också att förvaltningsledningen består av 6 kvinnor och 1 man och att förvaltningens enhetschefer består av 19 kvinnor och 1 man.

Miljö

Innerstadens största miljöfråga är avgasutsläpp från biltrafiken. För att
så småningom uppnå en bilfri innerstad föreslår vi att följande gator blir bilfria: Drottninggatan-Norrtullsgatan fram till Norrtull, Odengatan mellan S:t Eriksgatan och Dalagatan, där biltrafiken flyttas till Karlbergsvägen, samt Luntmakargatan. Denna gamla gata, med Vasastans äldsta bebyggelse, blir en gågata – ett bilfritt alternativ till Sveavägen.

Vänsterpartiet ser med oro på hur högeralliansen ger utrymme för marknads­krafterna och den onödiga konsumtionen. Den tänkta gallerian på Odenplan har diskuterats under de gångna åren. Vi behöver inte bygga en galleria. Vi behöver inte förstöra miljön mer än nödvändigt vid byggandet av Citybanan. Vi behöver heller inte riva lamellhusen ovanför

stadsbiblioteket och göra ingrepp i Observatorielunden för att ivriga arkitekter ska bygga nya glashus. Andra miljövänliga lösningar finns.

Miljövänlig sophantering ska ske genom krav på fastighetsägarna att tillhandahålla miljöutrymmen för sopsortering.

___________________________

§5 Kvalitetsredovisning 2008 för Norrmalms förskolor

Diarienummer 401-806/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Kvalitetsredovisning 2008 för Norrmalms förskolor godkänns och överlämnas till utbildningsnämnden.

  2. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att arbeta med de utvecklings­områden som anges i kvalitetsredovisningen.

Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde, med stöd av ledamoten Yildiz Kafkas (mp)
och ledamoten Hans Enroth (v) ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 december 2008.

Norrmalms förskolor har upprättat kvalitetsredovisningar för verksamheten. Stadsdels­förvaltningen har gjort en samlad bedömning av förskoleverksamheten på Norrmalm utifrån enheternas kvalitetsredovisningar och annan uppföljning och utvärdering. Förvaltningens bedömning är att Norrmalms förskolor håller en hög kvalitet och uppfyller målen i läroplanen och de kommunala styrdokumenten i hög grad.

Förvaltningen beskriver i ärendet utvecklingsområden att arbeta vidare med under 2009, t.ex. att utveckla den pedagogiska miljön inne och ute liksom arbetet med barns språkutveckling.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande:

Kvalitetsredovisningen visar i allt väsentligt att den förskoleverksamhet som drivs i kommunal regi fungerar väl och är uppskattad.

Vad som inte framgår är att den politiska majoriteten fortlöpande lägger ner stora belopp på att förmå personalen att byta arbetsgivare, istället för att fokusera på uppdraget och barnen.

Det framgår inte heller i vad mån de barn som tas om hand i privat driven barnomsorg får tillgång till samma goda omvårdnad. Ett uttalat syfte med att tillåta andra huvudmän att driva offentligt finansierad verksamhet är att skapa förutsättningar för att berika den kommunala verksamheten genom jämförelser. Det är därför olyckligt att den borgerliga majoriteten väljer
att organisera och redovisa verksamheternas kvalitet på ett sätt som inte medger jämförelser.

_______________________

§6 Inrättande av gruppbostäder för äldre vid Riddargårdens vård- och omsorgsboende – genomförandeärende

Diarienummer 302-46/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra ombyggnation till gruppboende för äldre med totalt nio lägenheter, i enlighet med tjänsteutlåtandet.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr per lägenhet, totalt 0,9 mnkr.

  3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 365800kr för tomgångshyror.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 december 2008.

I februari 2008 tog Norrmalms stadsdelsnämnd ett inriktningsbeslut om en ombyggnation av resterande servicehuslägenheter inom Riddargårdens vård- och omsorgsboende till ett gruppboende för äldre med demenssjukdom. Behov finns att bättre kunna samordna de ekonomiska och personella resurserna i huset och att anpassa utbudet av boenden till efterfrågan. Förprojektering har genomförts och förvaltningen föreslår i detta ärende att nämnden godkänner en ombyggnation till ett gruppboende för äldre med nio lägenheter.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

§7 Inrättande av två gruppbostäder enligt LSS i kv. Medevi Brunn 2, Sabbatsberg – genomförandeärende

Diarienummer 302-783/2008

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att genomföra byggnation av två nya gruppbostäder enligt LSS med totalt nio lägenheter, i enlighet med tjänsteutlåtandet.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,3 mnkr per ny lägenhet, sammanlagt 2,7 mnkr.

  3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 1,0 mnkr för startkostnader.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 december 2008.

Staden har som mål att öka antalet bostäder för personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Stadsdelsnämnden fattade år 2002 ett inriktningsbeslut om att gruppbostäder bör planeras i den nybyggnation som kommer till stånd i Sabbatsbergs­området. Projektering har genomförts för två gruppbostäder enligt LSS för personer med funktionsnedsättning. I ärendet föreslås stadsdelsnämnden ge förvaltningen i uppdrag att genomföra byggnationen som omfattar nio lägenheter samt gemensamhets- och personalutrymmen.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

___________________________

§8 Fortsatt delegering till de utredare som är anställda vid bedömningskansliet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning

Diarienummer 000-771/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att de utredare, som är anställda vid bedömnings­kansliet vid socialtjänstförvaltningen, får fortsatt rätt att för stadsdelsnämndernas räkning göra en bedömning av ersättningsnivåer vad gäller beslut som fattats om insatser i form av gruppboende, korttidshem eller daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Denna fortsatta delegering gäller fr.o.m. den 1 januari 2009 t.o.m. den 31 december 2009.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 november 2008.

Bedömningskansliet, som inrättades år 2006, har delegation från samtliga stadsdels­nämnder att för nämndernas räkning bedöma vilken ersättningsnivå/ schablon som
ska utgå för insatser i form av gruppbostad, korttidshem och daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Delegationen gäller t.o.m. den 31 december 2008. För att fullgöra sitt uppdrag fordras att bedömnings­kansliets utredare får fortsatt delegation från stadsdels­nämnderna.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att bordlägga ärendet.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) tog först upp frågan om bordläggning och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden ställde därefter förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Bordlägga beslutet i avvaktan på en utvärdering av det hittillsvarande utfallet.

I ärendet begär förvaltningen att nämnden ska delegera beslut till ett bedömnings­kansli, som haft uppgiften under drygt ett och ett halvt år.
I ärendet finns ingen redovisning av vilka effekter den hittillsvarande delegationen haft på kvaliteten i fattade beslut, eller på nämndens kostnader för verksamheten.

Det enda argument för fortsatt delegering som redovisas är KFs beslut att förlänga projekttiden för bedömningskansliet. Då ett beslut saknas om att KF har övertagit ansvaret för verksamheten från stadsdelsnämnderna anser vi att stadsdelsnämnden har skyldighet att göra en självständig bedömning av om delegeringen till samordningskansliet ska förlängas. För att stadsdelsnämnden ska kunna besluta om fortsatt delegeringen behöver förvaltningen redovisa en utvärdering av den nuvarande delegeringens effekter.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är beklagligt att även bedömningen av personer med funktionshinder är centraliserad och fjärmad från dem som ska behovsprövas. Närheten till klienten är avgörande för att de behövande ska kunna få relevant och rättvis behandling. Att hämta information från ett datasystem kan inte ersätta den direkta kontakten med personen med funktionshinder.

_________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§9 Nedskrivning av fordringar äldre än ett år

Diarienummer 101-821/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Fordringar äldre än ett år skrivs ned med sammanlagt 10026 kronor.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 december 2008.

Enligt kommunfullmäktiges regler för ekonomisk förvaltning ska en osäker fordran skrivas ned och tas bort ur räkenskaperna efter ett år. Efter genomgång av fordringar som överstiger 10000 kronor per ärende föreslås att fordringar avseende hyra skrivs ned med sammanlagt 10 026kronor.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

__________________________

§10 Stockholms stads förskoleplan, en förskola i världsklass – svar på remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 006-739/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s), ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 december 2008.

Kommunstyrelsen har remitterat förslag till förskoleplan för Stockholms stad till stadsdelsnämnden. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget. Förskoleplanen
fångar de målområden som ingår i läroplanen för förskolan och överensstämmer med ett modernt pedagogiskt arbetssätt. Planen speglar också den utveckling som sker inom förskolan på en rad områden; pedagogisk dokumentation, språk, matematik, pedagogisk miljö m.m. Helhetsintrycket är att förskoleplanen, till­sammans med läroplanen, kan fungera som en bra vägledning och att den berör förskolans huvudprocesser utan att detaljstyra verksamheten.

I tjänsteutlåtandet redovisar förvaltningen synpunkter och kommentarer till vissa delar i förslaget.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Lars Arell (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservationer

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Delvis godkänna förvaltningens yttrande.

  2. Därutöver anföra följande:

I förslaget till ny förskoleplan för Stockholms stad sänker den moderat­ledda majoriteten ambitionsnivån för förskoleverksamheten.

En central och viktig del inom förskolan är barnets möjlighet att lära genom lek. Det är självklart att förskolan ska ge barnen möjlighet att utvecklas och lära, men förskolan får aldrig bli en verksamhet där mål
och medel blir lika som de som återfinns inom grundskolan.

Många förskolor arbetar redan med barnens inflytande över förskole­verksamheten, men arbetet med att öka barnens möjlighet att vara delaktiga kan utvecklas vidare. Detta område har dock försämrats i det nya förslaget till förskoleplan. Avsnittet om barns inflytande saknar tidigare skrivningar om vikten av att barnens åsikter, engagemang och intressen ska tas tillvara.

I dagsläget växer barngrupperna i stadens förskolor. För att möjliggöra en förskola av hög kvalité spelar barngruppernas storlek en central roll. Barngrupperna får aldrig bli så stora att de inkräktar på barnens möjlighet att bli sedda och uppmärksammade. Målet ska därför vara att småbarns­grupperna aldrig ska överstiga 14 barn och att storbarnsgrupperna inte ska vara större än 18 barn. I förslaget till ny förskoleplan återfinns inga skrivningar om vikten av små barngrupper i förskolan och målsättningarna om barngruppernas storlek har helt tagits bort.

Förskolans personal spelar en viktig roll för barnens möjlighet till uppmuntran, utveckling och trygghet. Personaltätheten i förskolan ska
vara hög och all personal ska erbjudas kompetensutveckling och vidare­utveckling för att staden ska kunna säkra en hög kvalitet i förskolan. Förskolans personalsammansättning ska i så hög utsträckning som möjligt sträva mot ökad mångfald och balans mellan antal anställda män och kvinnor.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att besvara remissen med följande:

Förskoleplanen ska omfatta både förskolor i kommunal regi och i enskild regi. Detta är bra eftersom likvärdiga krav på innehåll och kvalitet därmed ställs, oavsett vem som är anordnare.

Några skarpare skrivningar är emellertid nödvändiga:

Enligt liggande förslag ska förskolan ”aktivt bidra till jämställdhet och ta tillvara mångfaldens möjligheter”. Vi menar att man måste gå längre och ställa krav på att förskolan aktivt ska arbeta för att motverka rådande könsnormer. Studier visar tydligt att pojkar och flickor bemöts och behandlas olika i förskolan, vilket lägger grunden för könsroller som påverkar oss resten av livet. Förskolans unika möjligheter att bemöta varje barn utifrån dess individuella förutsättningar, utan traditionella könsmönster och heteronormen, behöver tas till vara bättre.

När det gäller modersmålsstöd är en bättre rubrik (än Barn med svenska som andraspråk) den som Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning förordar: Flerspråkighet i förskolan. Det bör skrivas in i planen att förskolebarn ska garanteras rätt till stöd i modersmålet. Språkförståelsen grundas redan i småbarnsgrupperna och det är viktigt att även de små barnen får modersmålsstöd för att begripa och tolka sin omvärld.

Barngruppernas storlek bör begränsas. Det ska framgå i planen att småbarnsgrupper inte ska vara fler än 12 barn och grupperna med de större barnen inte fler än 14 barn. Förskolorna ska ha tillgång till pedagogiska gröna gårdar.

Det behöver skrivas in att förskolan ska präglas av ett ekologiskt synsätt. Värderingar och attityder grundläggs tidigt i livet och det är viktigt att förskolan arbetar med att lära barnen känna ansvar för sin närmiljö. En högre andel av den mat som förskolan serverar ska vara ekologisk, minst 25 procent av den mat som köps in under året.

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. Delvis godkänna förvaltningens förslag.

  2. Därutöver anföra följande:

Förslaget till förskoleplan saknar mål för barngruppernas storlek, vilket inte kan tolkas på annat sätt än att högeralliansen sänker ambitionsnivån för kvaliteten i förskolan. Stora grupper ökar risken för att barn med särskilda behov måste få särlösningar, vilket går stick i stäv med handikapp­lanen. I dag växer barngrupperna i stadens förskolor.

Förskolans personal spelar en viktig roll för barnens möjlighet till uppmuntran, utveckling och trygghet. Personaltätheten ska vara hög och all personal ska erbjudas kompetensutveckling och vidareutbildning för
att staden ska kunna säkra hög kvalitet i förskolan. Planen osynliggör barnskötare som bär upp stor del av verksamheten. Fortbildningsbehovet för barnskötare som inte vill bli förskollärare och andra personalgrupper bör uppmärksammas. Andelen män i förskolan bör öka.

En central och viktig del inom förskolan är barnens möjlighet att lära genom lek. Det är självklart att förskolan ska ge barnen möjlighet att utvecklas och lära, men förskolan får aldrig bli en verksamhet där mål
och medel blir lika som de som återfinns inom grundskolan.

Det pedagogiska arbetet med miljöfrågor och förskolegårdarnas pedagogiska betydelse behöver förtydligas liksom att alla barn ska ha
rätt att regelbundet ta del av professionell kultur. Förskolan har en viktig uppgift att möta barn som i sin vardag inte får tillgång till kultur och det bör framhållas att barn berikas av att få del av kulturella upplevelser i konstnärliga och kulturella miljöer utanför förskolans lokaler.

____________________________

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§11 Redogörelse till länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av klagomål i enskilt ärende

Diarienummer 603-790/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Förvaltningens redogörelse överlämnas till länsstyrelsen.

Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 november 2008.

Länsstyrelsen har, med anledning av en skrivelse från anhöriga till boende på Vädurens servicehus, begärt att få en redogörelse från nämnden för vilka åtgärder som vidtagits för att säkerställa att flyttningen av de äldre sker på ett tryggt sätt. Länsstyrelsen vill också veta hur nämnden försäkrar sig om att rätts­säkerheten för de berörda beaktas i samband med att deras livssituation förändras.

Två bistånds­handläggare ansvarar för att personligen kontakta samtliga hyres­gäster för att tillsammans med var och en och eventuella närstående/gode män informera om och diskutera olika önskemål och boendealternativ. Samtliga hyresgäster kommer, oavsett omfattningen av insatser, att ges möjlighet att flytta till annat servicehus. Förvaltningen kommer att ombesörja det rent praktiska kring de boendes flyttning och också stå för själva flytt­kostnaden.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels­nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdels­nämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

Icke godkänna förvaltningens redogörelse till länsstyrelsen angående ”omstrukturering” av servicehuset Väduren utan hänvisar i stället till vänsterpartiets reservation i frågan vid nämndens sammanträde den 20 november 2008.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Vid den för medborgarna öppna delen av nämndsammanträdet den 20 november 2008 kom det fram att några personer hade emottagits kort innan (några veckor) evakueringen av Vädurens vård- och omsorgslokaler skulle inledas. Vi anser att gamla människor som tas emot i ett nytt boende borde, för att undvika onödiga påfrestningar genom en ny flytt, informeras om de förestående flyttplanerna som redan då var kända.

I svaret till länsstyrelsen borde även orsaken till den påstådda, dåliga informationen redovisas.

____________________________

§12 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd den 15 december 2008 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

____________________________

§13 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Protokoll från Norrmalms handikappråd den 10 december 2008 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§14 Ekonomisk månadsuppföljning för november med årsprognos för 2008

Diarienummer 100-818/2008

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för november 2008 godkänns.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 december 2008.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. november 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på
9,6 mnkr före resultatdispositioner och 9,2 mnkr efter resultatdispositioner.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

_________________________

§15 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Yttranden till socialtjänstförvaltningen angående ansökningar om alkoholserverings­tillstånd anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

___________________________

§16 Inkomna / upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Följande handlingar anmäldes:

  1. Beslut från Länsstyrelsen i Uppsala län med anledning av tillsyn enligt 13 kap.
    och 6 §§ socialtjänstlagen – Sunnersta HVB i Uppsala. Diarienummer 502-760/2008.

  2. Uppföljning av ramavtal – vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS – Sunnersta HVB AB. Diarienummer 502-760/2008.

  3. Uppföljning av ramavtal – vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS – Misa AB Odenplansenheten. Diarienummer 602-712/2008.

  4. Uppföljning av ramavtal – vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS – Torsgårdens sjukhem HVB. Diarienummer 502-759/2008.

  5. Rapport från tillsynsbesök hos Informatörerna, Attendo Care. Diarienummer 602-711/2008.

  6. Förlängning av avtal avseende sommargårdsverksamhet (kollo) för sommaren 2009. Diarienummer 104-800/2008.

  7. Stadsdelsförvaltningens svar på begäran från Socialstyrelsen om redovisning angående kommunens egenkontroll av hälso- och sjukvårdens kvalitet. Diarienummer 503-510/2008.

  8. Stadsdelsförvaltningens svar på medborgarförslag angående barngruppernas storlek. Diarienummer 002-767/2008.

  9. ”Likhet inför lagen – inte för alla stockholmare” – skrivelse från Synskadades Riksförbund SRF Stockholms stad. Diarienummer 601-804/2008.

  10. Diarieförda handlingar under perioden 11 november – 8 december 2008.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

_____________________________

§17 Övriga frågor

· Ordföranden Hanna Broberg (m) presenterade Siw Lideståhl som nyligen tillträtt som avdelningschef för vuxna – beställare.

· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående det fortsatta programarbetet för Bellevueparken. Diarienummer 399-621/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för att beaktas i den dialog som äger rum med olika aktörer vad gäller Bellevueparken.

· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående träfflokalen Balder. Diarienummer 599-861/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Vice ordföranden Lars Arell (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna med anledning av identifierade brister vid uppföljning av ramavtal. Diarienummer 502-848/2008.

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

· Ordföranden Hanna Broberg (m) tog upp frågan om teman i samband med stadsdels­­nämndens sammanträden nästa år. Planer finns redan nu på att vid något tillfälle ta upp förskoleverksamheten för information och diskussion kring bland annat barngruppernas storlek och andelen pedagoger. Förslag och önskemål i övrigt tas upp på stadsdelsnämndens konstituerande sammanträde den 7 januari.

_______________________________