Din position: Hem > Värmdö kommun > Kommunstyrelsen > Sammanträde 2013-04-10
Ärendebeskrivning
Agneta Linton och Maj Sandell från Gustavsbergs Konsthall lämnar en redovisning av konsthallens verksamhet.
____________
Dnr 12KS/0491
Kommunstyrelsens beslut
Rapporten godkänns.
Beslutsnivå
Kommunstyrelsen
Av finansrapporten per den 31 december 2012 framgår bl.a. att under 2012 steg koncernens låneskuld med 164 mnkr och ligger nu över 2 miljarder kr. Därav svarar kommunen (internbanken) för 1480 mnkr och Värmdö Bostäder AB för 607 mnkr. Snitträntan i internbankens låneportfölj har sjunkit med drygt 0,3 procent jämfört med 2011 till ca 2,9 procent.
Vid ingången av 2012 hade Värmdö kommun inte några lån hos Kommuninvest, genom nyupplåning och omplacering av krediter har under året placerats 688 mnkr i Kommuninvest.
Handlingar i ärendet
Finansrapport per den 31 december 2012, KLK 2013-02-22
Reservationer och protokollsanteckningar
Det antecknas till protokollet att S-gruppen inte deltar i kommunstyrelsens beslut.
Sändlista
Ekonomiavdelning
Kommunstyrelsens förslag
Årsredovisningen godkänns och balans- och resultaträkningen fastställs.
Kommunfullmäktige
I årsredovisningen redovisas för kommunen ett positivt resultat för 2012 med + 81 mnkr. Det är en markant förbättring jämfört med 2011 och 42 mnkr bättre än budgeterat. Emellertid förklaras det starka resultatet till stor del av engångseffekter, allra främst återbetalning av premier från AFA Försäkring AB, 28 mnkr, och reavinster vid fastighetsförsäljning, 13 mnkr. Det föreligger även vissa engångskostnader, sammantaget ligger det underliggande resultatet strax under den finansiella målsättningen om + 40 mnkr.
Nämnderna redovisar ett underskott jämfört med budget, - 29 mnkr. Största underskotten visar utbildningsstyrelsen och vård- och omsorgsstyrelsen. Samtidigt kan noteras att vissa underskott minskat jämfört med tidigare år, exempelvis har socialnämndens underskott halverats jämfört med 2011, även hemtjänstens underskott har blivit väsentligt lägre.
Investeringarna har varit omfattande, sammanlagt 398 mnkr, en ökning med 43 mnkr jämfört med 2011. I detta ingår 149 mnkr avseende köp av fastigheter i Gustavsbergs hamn, VA-investeringarna står för 152 mnkr. Kommunens lån hos kreditinstitut har ökat med nästan 180 mnkr till 1480 mnkr.
Årsredovisning 2012 för kommunen och koncernen, KLK 2013-03-14
Det antecknas till protokollet att S-gruppen inte deltar i kommunstyrelsens beslut. Gruppen lämnar följande protokollsanteckning:
”Värmdömoderaternas koalition klarade 2012 bara 27 av sina 62 mål i nämnderna, visar årsredovisningen. Det kan man inte vara nöjd med, anser vi socialdemokrater.
Vissa bedömningar är dessutom gjorda så att resultatet är än mer tveksamt. Att exempelvis, som på skolans område, hävda att det till intet förpliktigande målet ”Värmdö ska vara på väg mot att bli en av de fem bästa skolkommunerna” delvis är uppnått, är bedrägligt.
De två tydligaste parametrarna, betyg och behörighet till gymnasiet, har båda försämrats. Kommunen har tappat fyra placeringar i meritvärdesstatistiken. Hur man trots detta kan hävda att kommunen delvis uppfyllt målet är obegripligt för oss.
Lika problematiskt är att redovisningen av många mål flagrant vantolkas för att förbättra bilden. Det skapar inte förtroende för styrmodellen och målstyrningen som sådan och underminerar förutsättningarna för ett gott ledarskap och framtida styrningen i kommunen.
Vi socialdemokrater konstaterar att årsredovisningen även i övrigt lämnar mycket i övrigt att önska. Under vissa avsnitt ges en rent vilseledande bild av läget. Exempelvis kan nämnas beskrivningen under rubriken Näringsliv, där kommunen lyfts fram som en toppkommun i landet – trots att mängder av mätningar och undersökningen visar motsatsen.
Majoriteten väljer också att lyfta fram beslut om byggrätter på Kvarnbergsterassen, trots att man vet att projektet har havererat. Det är riktigt att beslutet fattades under 2012, men den förskönande ambitionen i skrivelsen är uppenbar. Vi socialdemokrater ser fram emot att läsa i årsredovisningen för 2013 att byggprojektet har avstannat och byggrätten ska löpa ut.”
KF
Utifrån kommunens principer för resultatbalansering föreslås att projektmedel om totalt 14833 tkr överförs från 2012 till 2013.
För proVarmdos resultatenheter avsätts – 33093 tkr av årets resultat inom eget kapital vilket innebär att ackumulerad avsättning inom eget kapital efter år 2012 uppgår till – 27 261 tkr.
Förslag till resultatbalansering från år 2012, KLK 2013-03-21
Förslaget till överföring av investeringsmedel från 2012 till 2013 godkänns.
Följande överföringar av investeringsmedel samt revidering av investeringsbudget föreslås (tkr):
Förslag till
balansering
Budget 2013
Tillkommande
invest. 2013
Summa 2013
KS
27 333
299 700
0
327 033
US
1040
1 040
VOS
FNU
KFN
15 597
6400
21 997
SN
FNÄ
300
BMHN
150
SPN skattefin.
28 202
31 590
620
60 412
SPN RH
11 215
29 700
40 915
SPN VA
58 463
114 786
233 013
Summa
142 150
482 326
684 860
Förslag till reviderad investeringsbudget samt överföring av investeringsmedel från 2012 till 2013, KLK 2013-03-20
”Situationen på Kvarnbergsskolan blir allt mer desperat, vittar färska utsagor från personalen. Samtidigt fortsätter Värmdömoderaternas koalition att skjuta den nödvändiga renoveringen på framtiden, av högst oklara skäl.
Vi socialdemokrater är besvikna och saknar de nödvändiga resurserna för skolan i förslaget till reviderad budget för 2013. För en tid sedan skickade medarbetarna på skolan ett brev till ansvariga politiker där bland annat stora brister i lokalerna uppmärksammades. Det enda rimliga vore nu att sätta högsta fart med de insatser som krävs.
En annan detalj i ärendet är att majoriteten nu föreslår att det tillförs ytterligare drygt 600000 kronor för belysning av vattentornet i Gustavsberg. Vi socialdemokrater har motionerat och föreslagit att vattentornet borde belysas. Precis som i fallet med Kvarnbergsskolan har det dragit ut på tiden och tagit många år, trots att åtgärden är väldigt enkel. Nu finns förslag framtagna på olika lösningar. Det ena förslaget, vattentornet belyses underifrån, ryms inom den budget som finns avsatt. Förslaget uppfyller det vi avsåg med förslaget; att vattentornet lyfts fram som ett landmärke som syns, också när det är mörkt. Det är en smakfull lösning som presenterats som alternativ 1. Majoriteten förordar dock en både dyrare och mer energikrävande lösning. Det har vi under diskussionen framfört invändningar mot.”
Dnr 13KS/0234
De kommunala bolagen har överlämnat sina årsredovisningar till kommunen. Vid kommunstyrelsens sammanträde deltar bolagens verkställande direktörer och redovisar och svarar på frågor om bolagens verksamhet.
Dnr 13KS/0109
Ärendet återremitteras.
Nu gällande alkohol- och drogpolicy behöver moderniseras och renodlas. Den är en blandning av policy, riktlinjer och detaljerade rutiner.
Nu redovisas ett förslag till reviderad policy som avser förhållningssätt till alkohol och droger för anställda i Värmdö kommun under arbetstid.
Alkohol- och drogpolicy, KLK 2013-02-18
Yrkanden
Sandro Wennberg (S) yrkar att ärendet återremitteras.
Filip Joelsson (MP) yrkar i första hand återremiss och i andra hand avslag.
Propositioner
Ordföranden ställer proposition om ärendet ska avgöras vid dagens sammanträde eller återremitteras och finner att ärendet ska återremitteras.
S-gruppen lämnar följande protokollsanteckning:
”I förslaget till ny alkohol- och drogpolicy hänvisas till fastighetspolicyn. För att förslaget ska bli begripligt krävs att policyn kompletteras så att det framgår vad som sägs i fastighetspolicyn. Därtill har vi framfört synpunkter på ett flertal skrivningar i texten som är mångtydiga. Det blev extra tydligt under dagens diskussion i frågan att man kan tolka texten väldigt olika. Det behöver göras om.”
MP-gruppen lämnar följande protokollsanteckning:
”Jag är inte nöjd med förslaget till ny alkohol- och drogpolicy av två skäl:
För det första så tas stora delar av den gamla policyn bort med motiveringen att det inte hör hemma i den här typen av policy. Bland annat gäller detta delarna som avser kommunens lokaliteter. Samtidigt åtföljs inte ändringsförslaget av någon reviderad fastighetspolicy. Den enda anledningen till detta som jag kan se, är att man helt enkelt inte har för avsikt att begränsa alkoholkonsumtionen i kommunens lokaler med en policy. Det hade i så fall varit ärligare att skriva det.
Det andra skälet är att ingen hänsyn tas till barnperspektivet. Det finns inte någon beskrivning av hur den ändrade policyn påverkar barn i barnomsorg och skolungdom. Eftersom en stor del av de arbetsplatser som påverkas av den föreslagna förändringen är förskolor och skolor så måste underlaget och förslaget reflektera detta. Jag skulle i ett reviderat förslag särskilt vilja att man belyser hur ändringarna påverkar barn från familjer med en missbruksproblematik.”
Mats Skoglund (V) lämnar följande ersättaryttrande:
”Vänsterpartiet anser att nu gällande policy (2008-11-18 reviderad 2012-06-13 § 140) bättre motsvarar kommunens syn på alkohol och droger än den nu föreslagna policyn.”
KLG
Dnr 13KS/0131
Överenskommelsen om mottagande och bosättning av nyanlända invandrare har omförhandlats.
Socialnämnden har föreslagit kommunfullmäktige besluta:
Överenskommelse om mottagande och bosättning av nyanlända invandrare; KLK 2013-03-12
Socialnämndens beslut 2013-02-05, § 6
Malin Åberg Aas (MP), Anders Bergman (FP) och Max Ljungberg (MP) yrkar på följande beslut:
Annika Andersson Ribbing (S) och Peter Frej (M) yrkar att beslutet kompletteras med att kommundirektören för i uppdrag att, i samråd med socialnämnden, undersöka möjligheten att hitta fler bostäder på den öppna marknaden, bland privatpersoner eller företag.
Ordföranden ställer proposition om yrkandena från Åberg Aas m.fl. och Ribbing m.fl. bifalles och finner att de bifalles.
Ej tjänstgörande ersättaren Mats Skoglund (V) lämnar följande ersättaryttrande:
”Vänsterpartiet anser att Värmdö kommun tecknar avtal enligt Länsstyrelsens förslag dvs. att kommunen tar emot 7-45 flyktingar samt 7 asylplatser för ensamkommande barn/ungdomar.”
Dnr 13KS/0091
Yttrandet godkänns.
I SOU 2012:86 Ökat bostadsbyggande och samordnade miljökrav – genom enhetliga och förutsägbara byggregler redovisas bl.a. förslag om en stoppregel mot särkrav, överprövning av kommunala avtal samt att mark- och miljödomstolen är första överklagandeinstans.
I förslaget till yttrande över utredningen framhålls att Värmdö kommun är positiv till försök att snabba upp och förenkla byggprocessen. Men kommunen ställer sig tveksam till flertalet av byggutredningens förslag. Det finns risk för att kommunernas vilja och engagemang för bostadsbyggandet snarare minskar än ökar om staten mer eller mindre raderar ut självstyrelseninslaget.
Yttrande över Ökat bostadsbyggande och samordnade miljökrav – genom enhetliga och förutsägbara byggregler, KLK 2013-02-28
Socialdepartementet
I SOU 2012:91 Ett effektivare plangenomförande redovisas förslag om nya regler för uttag av gatukostnader och för utformning av och innehåll i exploateringsavtal. Förslaget omöjliggör även uttag av så kallade infrastrukturbidrag.
I förslaget till yttrande över utredningen framhålls att förslagen innebär kraftiga inskränkningar i den kommunala självstyrelsen, det kommunala planmonopolet och den fria avtalsrätten. Värmdö kommun är kritisk mot flertalet av utredningens förslag.
Yttrande över Ett effektivare plangenomförande, KLK 2013-02-18
Dnr 13KS/0157
Miljöbokslutet godkänns.
Kommunfullmäktige.
Miljöbokslutet redovisar åtgärder och nyckeltal i linje med de nationella miljömålen som prioriteras regionalt: begränsad klimatpåverkan, frisk luft, ingen övergödning, en god bebyggd miljö och ett rikt växt- och djurliv.
Miljöbokslut 2012, KLK 2013-03-27
Dnr 12KS/0037
Enligt kommunens policy för internkontroll i Värmdö kommun ska nämnder och styrelser varje år anta en särskild plan för internkontroll. Nu redovisas uppföljning av internkontroll 2012 och en med förslag till åtgärder med anledning av rapporten. Vidare redovisas förslag till internkontrollplan för 2013.
Uppföljning av kommunstyrelsens intern kontroll 2012 och internkontrollplan 2013, KLK
Malin Åberg Aas (MP) yrkar bifall till förvaltningens förslag till internkontrollplan för 2013 med följande kompletteringar:
Under 3.3 Ekonomi och upphandling läggs till: Risk: Onödig miljöpåverkan, Kontrollmoment: Miljökrav ställs vid upphandlingar.
Ny punkt 3.5 Sjukfrånvaro, Uppföljning sker på samma sätt som inom proVarmdo för hela kommunen.
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt förvaltningens förslag med komplettering enligt Åberg Aas yrkande och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt förslaget.
”Vi socialdemokrater har kritiserat den styrmodell som majoriteten valt att använda. Åtskilliga gånger har den visat sig ineffektiv och kostnadsdrivande. En beställar-/utförarorganisation i en så liten kommun som Värmdö, leder till en onödigt kostsam tjänstemannaorganisation. I vissa delar uppstår en dubbel besättning av tjänstemän, en på beställarsidan och en på utförarsidan. Vid fler än ett tillfälle har också olika politiska instanser fattat beslut som går på tvärs med ställningstaganden i andra politiska instanser i samma ärende. Problemen som uppstått har nu lett till att kommunens revisorer valt att granska organisationsmodellen. Det är betecknande att majoriteten i skenet av revisorsgranskningen nu valt att lyfta in punkten 3.4 i internkontrollplanen för 2013. Vi kommer från den socialdemokratiska gruppens sida att noga bevaka uppföljningen.”
Personalavdelning
Dnr 13KS/0129
Årsredovisning avseende 2012 för Storstockholms brandförsvar godkänns.
Storstockholms brandförsvar(SSBF) är ett kommunalförbund som bedriver räddningstjänst, svarar för tillsyn, information, rådgivning och sotningsverksamhet utifrån kommunernas ansvar enligt lagen om skydd mot olyckor. SSBF har tio medlemskommuner, utöver Värmdö, även Danderyd, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker.
SSBF’s årsredovisning för 2012 har överlämnats till medlemskommunerna.
Årsredovisning för Storstockholms brandförsvar, KLK 2013-02-22
Dnr
Bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag om ansökan till länsstyrelsen avslås.
För närvarande gäller olika bestämmelser för kompletteringsåtgärder från strandskydd i kommunen.
Bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden har föreslagit att kommunen ansöker hos länsstyrelsen om att undantagsbestämmelse, enligt miljöbalken 7 kap. 17 § p. 1, införs i hela kommunen. Inom strandskyddsområde får kompletteringsåtgärder till huvudbyggnad vidtas inom 15 meter från huvudbyggnaden, men inte närmare strandlinjen än 25 meter.
Ansökan till länsstyrelsen om undantag för kompletteringsåtgärder enligt miljöbalken inom strandskyddsområden, KLK 2013-02-18
Bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämndens beslut 2012-12-11, § 162
Malin Åberg Aas (MP) och Annika Andersson Ribbing (S) yrkar avslag.
Peter Frej (M) yrkar bifall till bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag.
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt Frejs yrkande eller enligt avslagsyrkandet och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt Frejs yrkande.
Votering begärs. Följande voteringsproposition uppläses och godkänns:
”Den som biträder Frejs yrkande röstar ja, den som biträder avslagsyrkandet röstar nej.”
Följande röstar ja:
Fredrik Sneibjerg (FP), Peter Frej (M), Marie Bladholm (M), Per Olof Fransson (KD), Anders Bergman (FP).
Följande röstar nej:
Max Ljungberg (MP), Malin Åberg Aas (MP), Annika Andersson Ribbing (S), Mikael Lindström (S), Nils-Erik Särnbrink (S), Sandro Wennberg (S).
Kommunstyrelsen beslutar med sex nej-röster mot fem ja-röster att avslå bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag.
”Miljöpartiet i Värmdö yrkade avslag mot beslutet att rekommendera kommunstyrelsen att föreslå Länsstyrelsen i Stockholms län att införa undantag för kompletteringsåtgärder enligt 7 kap 17 § MB punkt 1.
Miljöpartiet vill ha ett fortsatt starkt strandskydd. Rekommendationen till Länsstyrelsen skulle innebära en uppluckring av strandskyddet i hela Värmdö kommun även om möjligheten till den här typen av undantag finns beskriven i Miljöbalken. Vi anser att det blir otydligare i vilka fall man måste söka strandskyddsdispens genom att införa undantaget. Regelverket är redan i dag komplicerat och med ett införande av undantaget ökar otydligheten för vilken typ av byggnader och i vilka lägen som strandskyddsdispens ska begäras inom strandskyddat område. I en kommun med så starkt tryck på ny bebyggelse i strandnära områden som råder inom Värmdö kommun vill vi att dispens ska sökas enligt Miljöbalken 7 kap 18 § och dess underparagrafer utan undantag enligt 17 §. Vi tror också att Värmdö kommun med en enhetlig syn på strandskyddsdispens inom strandskyddat område kan undvika onödiga förelägganden om rivning av komplementbyggnader som uppförts olovligt och felaktigt. Vi anser att det är beklagligt att delar av kommunen redan omfattas avundantaget som framgår av underlaget och vill att samtliga kompletteringsåtgärder inom strandskyddat område senast 2015 ska hanteras via dispensansökningar. Det är också anmärkningsvärt att Kommunstyrelsen i april 2013 bifogas ett ojusterat protokoll från BMH i december 2012. Om det hade varit justerat hade Kommunstyrelsen kunnat läsa Miljöpartiets reservation mot det beslut som fattades av BMH i december 2012.”
Ej tjänstgörande ersättaren Mats Skoglund (V) lämnar följande ersättaryttrande:
”Hade jag haft rösträtt hade jag biträtt Malin Åberg Aas och Annika Andersson Ribbings yrkande.”
Bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden
Dnr 09KS/0179
11KS/0340
Gustavsbergs vattentorn föreslås belysas. Syftet med projektet är att skapa ett landmärke som stärker Gustavsberg och Värmdö. Tre alternativ har utarbetats. Kommunstyrelsens Gustavsbergsutskott har föreslagit det alternativ som innebär att hela tornet belyses (alt. 2 B).
Belysning av Gustavsbergs vattentorn, KLK 2013-03-01
Kommunstyrelsens Gustavsbergsutskotts beslut 2013-02-07, § 30
Mikael Lindström (S) och Per Olof Fransson (KD) yrkar bifall till belysningsalternativet med ljussättning av tornets inre delar m.m. (alt 1).
Peter Frej (M) yrkar bifall till Gustavsbergsutskottets förslag (alt. 2 B).
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt yrkandet från Frej eller enligt yrkandet från Lindström och Fransson och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt yrkandet från Frej.
”Den som biträder Frejs yrkande röstar ja, den som biträder yrkandet från Lindström och Fransson röstar nej.”
Peter Frej (M), Malin Åberg Aas (MP), Anders Bergman (FP).
Per Olof Fransson (KD), Annika Andersson Ribbing (S), Mikael Lindström (S), Nils-Erik Särnbrink (S), Sandro Wennberg (S).
Följande avstår från att rösta:
Fredrik Sneibjerg (FP), Marie Bladholm (M), Max Ljungberg (MP).
Kommunstyrelsen beslutar med fem nej-röster mot tre ja-röster enligt yrkandet från Lindström och Fransson.
Det antecknas till protokollet att Marie Bladholm (M) inte deltar i kommunstyrelsens beslut.
”Vänsterpartiet anser att alternativet 1 är att föredra före andra alternativ. Alternativ 1 är billigare och snyggare än övriga alternativ. Hade jag haft rösträtt skulle jag röstat för Mikael Lindströms yrkande.”
Samhällsbyggnadskontoret
Dnr 11SPN/0414
Samverkansavtalet med Förpacknings- och Tidskriftsinsamlingen AB (FTI) om hantering av förpackningar godkänns.
Värmdö kommun har sedan tidigare avtal med FTI. Kommunen har under flera år varit kritisk mot hanteringen av insamling av förpackningar och skötsel av återvinningsstationer.
Kommunförbundet Stockholms län (KSL) har tagit initiativ till att utarbeta ett förslag till nytt avtal. Det nya avtalet ska klargöra kraven på FTI och leda till en förbättrad insamling och skötsel av återvinningsstationer. KSL har rekommenderat kommunerna att godkänna avtalet.
Godkännande av samverkansavtal med Förpacknings- och Tidskriftsinsamlingen (FTI), KLK 2013-02-28
Samhällsplaneringsnämndens beslut 2013-03-05, § 15
”Miljöpartiet skulle ha önskat att avtalet på flera punkter hade varit skarpare formulerat och särskilt beklagligt är att vi inte kan se att det ställs några som helst miljökrav på transporterna i avtalet, något som är anmärkningsvärt. Om dessa krav ställts eller kommer att ställas i något annat sammanhang, eller kan tillföras avtalet så är det bra, annars är det väldigt ogenomtänkt med tanke på de klimatmål som finns såväl, nationellt som regionalt och kommunalt. När man lägger över ansvaret för den här typen av regionala avtal på KSL bör kommunerna kunna förvänta sig att avtalen ska formuleras i enlighet med de nationella och regionala målsättningar som finns.”
”Vi socialdemokrater har framfört starka synpunkter på hur illa skötta återvinningsstationerna i kommunen varit. Det är skräpigt och fult, och anläggningarna töms alldeles för sällan.
Nu har kommunstyrelsen förelagts ett förslag till nytt avtal med FTI. I detta avtal finns viten angivna. Det är i sig bra, men vitena är så lågt satta att de är en chimär. Det finns inga ekonomiska incitament för uppdragstagaren att förbättra sin service, det är billigare att låta bli. Vi socialdemokrater anser därför att vitena bör höjas rejält. Vi har fått nog att se vår skärgårdsmiljö skräpas ned utan att det leder till några konsekvenser.”
Ej tjänstgörande ersättaren Mats Skoglund (V) lämnar följande ersättaryttrandeyttrande:
”Kommunernas strategi gentemot FTI måste vässas. Förslaget till avtalskonstruktion innebär att det blir mer lönsamt för FTI att minimera städningen och i stället betala vitet.
Kommuninvånarna upplever med rätta att återvinningsstationerna är smutsiga och skräpiga. Samtidigt tror medborgarna att kommunerna är ansvariga för ÅVS vilket inte är fallet. En annan framgångsväg skulle kunna vara att kommunerna ansvarar för städning och ordning av och vid återvinningsstationerna samt fakturerar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen för utfört arbete. Fördelen med en sådan ansvarsfördelning är att kommunerna/politikerna sätter standarden för trivsel och ordning vid ÅVS samt kan försvara detta gentemot innevånarna.”
FTI
Dnr 13KS/0170
Området i Brunns centrum, där Ingarö IF’s nuvarande klubbhusbyggnad ligger, ska exploateras. Byggnaden går inte att flytta p.g.a. dess skick och konstruktion. För närvarande hyr kultur- och fritidsnämnden delar av klubbhuset (omklädningsrum, förråd, m.m.).
Då klubbhuset ska rivas föreslås en ersättning till Ingarö IF/Gestio Ingarö AB om 1250 tkr, motsvarande bokfört värde.
Del av Brunn 1:1, hantering av klubbhus Ingarö IP i samband med exploatering av Brunns centrum, KLK 2013-03-22, rev. 2013-04-03
Kommunstyrelsens fastighetsutskotts beslut 2013-02-13, § 4
”Frågan om klubbhus för Ingarö IF måste få en lösning. Vi socialdemokrater är kritiska till att kommunstyrelsen nu ska fatta beslut utan att finansieringen av det nya klubbhuset är utredd.
Majoriteten fortsätter i spåren från Värmdövallen och har inte lärt sig läxan. Det är inte rätt tågordning att fatta beslut om delar utan att ha helhetsbilden. Vi vet inte vad ett nytt klubbhus kostar och hur det kan finansieras. Vilka konsekvenser dagens beslut får för kommunens driftekonomi är höljt i dunkel. Vi efterfrågade detta redan när frågan var uppe för diskussion ett första varv på kommunstyrelsens fastighetsutskott i februari. Trots detta fanns vid dagens sammanträde inga uppgifter framtagna.”
Dnr 12KS/0415
Kommunfullmäktige har givit kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en plan för hur kommunen kan minska användningen av skadliga ämnen inom de kommunala verksamheterna.
Den plan som föreslås syftar till att stärka möjligheterna för Värmdö kommun att bedriva ett systematiskt och långsiktigt arbete med att minska andelen skadliga ämnen i de kommunala verksamheterna. Planen går i linje med aktuell lagstiftning och nationell ambitionsnivå samt Värmdö kommuns styrdokument.
Plan för minskning av skadliga ämnen, KLK 2012-11-15
Malin Åberg Aas (MP) yrkar bifall till förslaget med kompletteringarna:
Ordföranden ställer proposition om kommunstyrelsen beslutar enligt förslaget med kompletteringar enligt Åberg Aas yrkanden och finner att kommunstyrelsen beslutar enligt förslaget.
Författningshandbok
Dnr 12KS/0239
Avtalet godkänns.
För att detaljplanen för Kulla Karby ska kunna genomföras måste nuvarande korsning mellan Kulla Gårdsväg och väg 653, Björkviksvägen, byggas om. Vidare behöver trafiksäkerheten och tillgängligheten till busshållplatsen förbättras.
Ett förslag till avtal har upprättats mellan kommunen och Trafikverket för att reglera ansvar och kostnader för ombyggnaden samt inriktning för arbetet.
Avtal med Trafikverket om ombyggnad av korsning mellan Kulla Gårdsväg och väg 653, KLK 2013-02-28
Dnr 13KS/0159
Yttrandet godkänns och tillsänds regeringen respektive Sveriges kommuner och landsting (SKL).
Skatteverket har gjort ett förtydligande om möjligheten för en vindkraftsproducent att få befrielse från energiskatt på el vid avräkning mellan perioder med överskott respektive underskott i vindkraftsproduktionen jämfört med den egna förbrukningen.
Sigtuna kommun har tagit initiativ till kontakt med regeringen och SKL för att verka för en förändring av Skatteverkets ställningstagande för att möjliggöra längre avräkningsperioder. Värmdö kommunföreslås ansluta sig till detta initiativ genom ett yttrande till regeringen.
Kvittning av egenproducerad el, KLK 2013-03-07
”Att som i flera andra länder införa ett system för nettodebitering av egenproducerad el är ett av de viktigaste stegen för att öka den småskaliga elproduktionen i Sverige. Miljöpartiet har länge arbetat för att detta ska införas. Skatteverkets ställningstagande 2012 att avräkningsperioderna som ska gälla är en timme verkar i motsatt riktning och slår undan fötterna för såväl kommuners som andra småskaliga el-producenters möjlighet till skatteavdrag för egenproduktion av el och minskar därmed incitamenten för att bidra till utvecklingen av förnybar energi. En nödvändighet om vi ska klara omställningen till ett hållbart samhälle. Att som yttrandet föreslår utöka avräkningsperioderna är ett viktigt steg för att som tidigare gjorts kunna kvitta producerad el mot förbrukad el med bibehållen skattebefrielse. Det är vår förhoppning att även denna fråga kan lösas av utredningen kring nettodebitering av el genom ett tilläggsdirektiv.”
Finansdepartementet
Näringsdepartementet
SKL
Dnr 13KS/0145
De reviderade riktlinjerna godkänns.
Värmdö kommun beslutade under 2011 om riktlinjer för e-förslag. E-förslag innebär att medborgare kan lämna förslag till kommunens förtroendevalda genom ett digitalt system på hemsidan. Riktlinjerna föreslås revideras i två avseenden: dels ändras gränsen för när information ska ges till kommunfullmäktige från fem procent av befolkningen till det absoluta talet 500 personer, dels förtydligas att e-förslagssystemet inte kan användas för att genomföra en kommunal folkomröstning.
Revidering av riktlinjer för e-förslag, KLK 2013-03-04
Dnr 12KS/0249
Redovisningen godkänns.
Socialnämnden och finansieringsnämnden för äldreomsorg har redovisat ej verkställda beslut för fjärde kvartalet 2012.
Finansieringsnämnden för äldreomsorg har verkställt alla beslut.
Socialnämnden redovisar sju ej verkställda beslut.
Rapport om ej verkställda beslut fjärde kvartalet 2012, KLK 2013-02-09
Socialnämndens protokoll 2013-02-05, § 12
Finansieringsnämnden för äldreomsorgs protokoll 2013-02-12, § 7
Dnr 13KS/
Beredningstiden för samtliga motioner förlängs t.o.m. den 31 oktober 2013 2013.
Föregående lista från oktober 2012 innehöll 26 motioner. Sedan dess har 17 nya motioner tillkommit och 15 motioner behandlats. Denna lista upptar 28 motioner.
Balanslista motioner april 2013, KLK 2013-04-02
Dnr 12KS/0562
Motionen avslås.
Mats Skoglund har föreslagit att Värmdö Bostäder AB ska ges i uppdrag att söka samarbete med nätverket jagvillhabostad.nu för att uppföra prisvärda hyresrätter med fastighetsbolaget Huges Villbo-modell som förebild.
Motionen föreslås avslås.
Svar på motion (V) Bygg bra och prisvärda hyresrätter, KLK 2013-03-05
Motion 2012-11-27
Dnr 13KS/0016
Följande val efter Lars Bryntesson (S) har bordlagts:
· Ledamot i Värmdö skärgårdsråd
· Ledamot i arbetsgruppen för medborgardialog
· Ersättare som kontaktperson i REVES
Kommunstyrelsens beslut 2013-02-06, § 29
Valpärm
Troman
K Ehrnstedt
· Skrivelse om fler förskollärare i Värmdö kommun – Lärarförbundet
· Länsstyrelsens beslut att avslå överklaganden om detaljplan för Torshällsvägen m fl (N2)
· Protokoll från styrelsemöte med Gustavsbergsbadet AB 2013-02-27
Delegationsbeslut
· Dispens från förbud mot alkoholförtäring i kommunens lokaler - kdir
Dnr 13KS
Ärendet överlämnas till förvaltningen för beredning.
S-gruppen har lämnat in en skrivelse i rubricerat ärende.
Dnr 13KS/0180
I bostadsbyggnadsprognosen för 2013 – 2022 redovisas två alternativ:
· Låg tillväxttakt, årligt bostadsbyggande: 50 småhus, 100 lägenheter i bostads- och hyresrätt och 200 permanentade fritidshus
· Hög tillväxttakt, årligt bostadsbyggande: 100 småhus, 200 lägenheter i bostads- och hyresrätt och 200 permanentade fritidshus
Bostadsbyggnadsprognos 2013 – 2022
Annika Andersson Ribbing (S) yrkar återremiss.
Max Ljungberg (MP) yrkar återremiss för att göra en bostadsbyggnads- och befolkningsprognos som bygger på en förbättrad och fördjupad delområdesanalys.
”Under flera år har kommunen underlåtit att jobba med bostadsförsörjningsprognoser trots att det är lagstadgat. Vi socialdemokrater har kritiserat detta i samband med att kommunstyrelsen diskuterat befolkningsprognosen varje år.
Det är ett fall framåt att det nu äntligen tagits fram en prognos.
Tyvärr reser den prognos som presenterats stora frågetecken. Den rimmar dåligt med de beslut som tagits i olika instanser beträffande detaljplaner och ambitioner för utvecklingen av kommunen.
Några konkreta exempel:
I prognosen anges att ingen bebyggelse ska ske i vare sig Gustavsbergs centrum eller på Vattentornsberget (som inte ens finns med i sammanställningen, trots att KSGU beslutat prioriterat upp detta delprojekt).
Utbyggnadstakten i de projekt som finns redovisade är dessutom anmärkningsvärt låg. För exempelvis Fabriksstaden skulle det innebära att området blev färdigutbyggt om fyrtio år (!). Det är ett absurt perspektiv.
I prognosen finns dessutom projekt med som INTE på något sätt är politiskt förankrade (se Charlottendal). Det är ytterst märkligt att politiskt beslutade detaljplaner inte med, samtidigt som förslag till detaljplaner som avslagits finns med.
Bostadsbyggnadsprognosen är viktig. Den sänder signaler till omvärlden vilken utveckling kommunen önskar se och vilken verklighet man förväntar sig. I den föreslagna prognosen kan vi konstatera att det för de kommande tio åren inte skulle produceras fler än ett trettiotal hyresrätter per år. Det är alldeles för lite enligt vår uppfattning. Vi socialdemokrater anser att minst 100 hyresrätter per år är helt nödvändigt för att möta det stora behov som finns. Över fem tusen personer står i dagsläget i kommunens bostadskö. Unga Värmdöbor tvingas lämna kommunen för sitt första boende när de flyttar hemifrån. Vi vill kunna erbjuda dem bättre förutsättningar.
Vid dagens sammanträde har vi socialdemokrater i särskild ordning aktualiserat ett nytt ärende där vi kräver snabb detaljplaneläggning av de två fastigheter som kommunen nyligen förvärvat (den så kallade Svevia-tomten och Hemmestatorp). I en motion som ska behandlas på kommande fullmäktige har vi också presenterat förslag om ytterligare fem hundra lägenheter lämpliga för unga i nio olika delprojekt. Dessa finns inte heller med i bostadsbyggnadsprognosen.
Prognosen är viktig för kommunens förutsättningar att planera utvecklingen och behovet av offentlig service. Därför är det av vikt att stor omsorg läggs vid arbetet med denna och att den är realistisk. Vi ser fram emot att återfå ett ordentligt genomarbetat nytt förslag till kommande kommunstyrelse.”
”Miljöpartiet de gröna i Värmdö/Värmdökoalitionen återremitterade ärende 24, Bostadsbyggnadsprognos 2013 - 2022, såväl som ärende 25, Befolkningsprognos 2013 – 2022, då Befolkningsprognosen använder Bostadsprognosen som underlag.
Befolkningsprognoser är inga exakta, vetenskapliga dokument, utan innehåller alltid ett visst mått av osäkerhet. Samtidigt är de viktiga för kommunens planering, både för kommunens budget, men även för utbyggnad av kommunal service i olika kommundelar.
Värmdö kommun är en geografiskt stor kommun, helt baserad på öar med eller utan bro till fastlandet. Samtidigt som kommunen i stora delar utgör en växande förort till Stockholm, så finns det delar som kan betecknas som riktig glesbygd.
De senaste åren har kommunens permanenta befolkning ökat totalt, även om det skett en tydlig minskning i de årliga ökningarna från 2008 jämfört med de tjugo åren innan. 2009 ökade antalet personer med 380 st, 2010 med 545 st, 2011 med 593 st och 2012 med 498 personer.
Hösten 2012 upptäckte provarmdo, med ansvar för den kommunala förskolan, en drastisk och oväntad minskning av antalet förskolebarn i de yttre områden som kan nås med bil, vilket fick till följd att förskolan gick med ett stort finansiellt underskott. Kommunens tidigare befolkningsprognoser hade förutsatt att antalet i dessa områden skulle fortsätta öka, på samma sätt som det gjort under de tidigare åren.
De nu framskrivna ärendena bygger på tre alternativ, ett lågalternativ, ett högalternativ samt ett alternativ där kommunens samlade planberedskap utnyttjas till fullo. Lågalternativet prognosticerar en befolkningsökning på drygt 500 personer 2013, hög- och planberedskapsalternativet närmare 600. Sedan förväntas befolkning öka med högre antal under alla de kommande åren.
För hög- och planberedskapsalternativet, kan dessa siffror vara sannolika. Men siffrorna för lågalternativet är alldeles för högt. För ett år, har ett fel i befolkningsprognos på ett hundratal personer inte så stor effekt. Men ett lågalternativ ska utgöra just ett lågalternativ, och i dagsläget finns inte mycket som tyder på att befolkningsökningen ska bli högre än 500 personer 2013.
Bostadsprognosen bygger på ett antagande att permanentningen av våra fritidshusområden ska fortsätta med 200 hushåll/år i såväl låg som högalternativet. Problemet är att det inte finns något underlag som pekar på att antalet de senaste fyra åren nått upp till den nivån, utan mycket tyder på att siffran är avsevärt lägre. Studerar vi SCB´s befolkningsstatistik för sk. nyckelkodsområden, NYKO, för åren 1990-2010, som finns publicerad på kommunens hemsida, blir bilden en helt annan. I stora delar av kommunen minskar befolkningen de sista åren, framförallt i områden som ligger långt ut i kommunen geografiskt, men som fortfarande går att nå med bil.
I förvaltningens bostadsprognos finns en prognos utskriven för flera av Värmdös NYKO. Ingen analys eller redovisning för de tidigare årens ökning i samma områden, finns redovisad. En tydlig koppling mellan de tidigare årens utveckling, och den prognosticerade utvecklingen saknas.
Nu har det totala antalet personer i tidigare års befolkningsprognoser överensstämt relativt väl med det verkliga utfallet. Fast nedbrutet på NYKO har det inte stämt. Vi frågar oss nu, var i kommunen har personerna flyttat in, vilken ålder har befolkningsökningens personer haft, har ökningen skett i flerbostadshus, nybyggda villaområden eller permanentning av vissa fritidshusområden?
Vi behöver veta befolkningsprognosen på NYKO-nivå, om inte underskotten i den kommunala produktionen ska göra underskott på tiomiljonsnivå i år igen, samtidigt som vi saknar social service i vissa kommundelar.
Samtidigt ger en analys av befolkningsökningen en korrelation mellan den totala ökningen och Sveriges finansiella situation. När det blivit sämre tider, har inflyttningen minskat. Under tidsperioden 1990 – 2010 har det skett tre finansiella kriser. Efter den sista, 2008, bryts mönstret på NYKO-nivå. Kommundelar längre ut i kommunen, har inte haft inflyttning utom i undantagsfall sedan 2008. Under de kommande åren kommer även de stora infrastrukturprojekt som är på gång sannolikt att inverka på inflyttningen, något som gör det extra viktigt att lågalternativet är rimligt.
Vi påstår inte att en ny prognos, kommer hamna helt korrekt, men om en justering av befolkningsprognosen årligen görs, kommer vi att troligtvis skapa ett väldigt bra prognosinstrument om några år.
Vi vill därför att följande görs innan ärendet kommer upp till behandling igen:
· att alla alternativ baseras på faktiska värden ur de senaste årens befolkningsutveckling på NYKO-områdesnivå
· att lågalternativet är baserat på lägsta ökning/största minskning i bostadsprognosen för varje delområde, de sk. NYKO-områdena
· att lågalternativet baseras på befolkningsökning för lågkonjunktur i samtliga prognoser
· att högalternativet baseras på befolkningsökning för högkonjunktur i samtliga prognoser
· att åldersstrukturens förändring i de olika delområdena analyseras och om det visar sig att det finns geografiska skillnader, att dessa tas med i framräkningen av befolkningsökningen
· att alla prognoser på NYKO-områdesnivå slås samman till en för kommunen total befolkningsökning”
Mats Skoglund (V) lämnar följande protokollsanteckning:
”Värmdö kommun måste ta ledningen och ansvaret för kommunens bostadsförsörjning. Det duger inte att överlåta bostadsförsörjningsansvaret till marknaden. Det är inte acceptabelt att som nu ta bort de bostäder exploatörerna inte önskar för att i stället öka småbyggande helt i strid med kommunens tidigare planering. I stället för en framskrivning/prognos av vad kommunen tror exploatörerna/byggnadsföretagen kommer att producera de närmaste 10 åren. måste Värmdö kommun genom ett bostadsförsörjningsprogram ta ansvar för att behovet av bostäder tillgodoses. Inom planperioden redovisar Vänsterpartiet konkreta planer på 7 907 bostäder. . Samtliga bostäder vi förslår i flerbostadshus ligger i bra kollektivtrafiklägen. Samtidigt som behoven av privatbilism minskas kan också exploatering av natur- och skogsområden minimeras. Under åren 2013 -2022 föreslår vi 4 757 lägenheter med hyresrätt och 1085 bostadsrätter vilket bättre överensstämmer med efterfrågan än exploatörernas ensidiga satsning på bostadsrätter och småhus. Vänsterpartiets bostadsförsörjningsprogram innehåller också 2 065 småhus i flesta är permanentning i förnyelseområden.
Nedan redovisas Vänsterpartiets konkreta förslag till bostadsbyggande år för år för åren 2013 till 2022.
År
Hyresrätt
Bostadsrätt
Småhus
Område
2013
12
Västra Mörtnäs Gruppbostäder VB
200
Prioriterade förändringsområden
125
Mariagatan Riksbyggen
Fabriksstaden Idrottsvägen
50
Charlottendalshöjden VB
Idrottsvägen JM
5
Skärgården
267
175
Totalt 672 bostäder
2014
100
Munkmora – Skyttevägen VB
60
Strandvik Seniorboende
Fabriksstaden kommunens andel
Fabriksstaden – anpassas till behovet
Fabriksstaden JM
Förtätning enl. Värmdö Bostäder
505
160
Totalt 865 bostäder
2015
Fabriksstaden – anpassning t behovet
40
Kvarnbergsterassen anpassa t behovet
Vattentornsberget VB och JM
Totalt 855 bostäder
2016
Domusparkeringen
Fabriksstaden
Vattentornsberget JM
Kvarnbergsterassen
170
Vargbacken Trygghetsboende
475
Totalt 875 bostäder
2017
Stavsnäs/Björkås
30
Dragudden
230
Totalt 885 bostäder
2018
Hemmesta
Brunn
Ospecificerat
35
500
235
2019
Kråkberget
350
Totalt 750 bostäder
2020
2021
Totalt 700 bostäder
2022
Sammanställning bostäder Värmdö 2013 – 2022
Totalt
672 bostäder
865 bostäder
855 bostäder
875 bostäder
885 bostäder
750 bostäder
700 bostäder
2013-2022
4757
1085
2065
7907 bostäder
”
Dnr 13KS/0041
I befolkningsprognosen för 2013 – 2022 redovisas två alternativ:
· Lågt alternativ: tillväxt med cirka 600 invånare per år
· Högt alternativ, tillväxt med cirka 950 invånare per år
Dessutom redovisas ett alternativ baserat på den planberedskap för ett ökat bostadsbyggande som kommunen kommer att ha så fort några pågående större detaljplaner vinner laga kraft.
Befolkningsprognos 2013 – 2022, KLK 2013-03-27
”I likhet med föregående ärende är vi socialdemokrater oroliga för att prognosen inte är rättvisande. Eftersom bostadsbyggnadsprognosen (föregående ärende) har så stora luckor är risken uppenbar att befolkningsprognosen också blir felaktig. Det är förödande för de som har ansvar att planera för och dimensionera behovet av exempelvis förskola, skola och äldreomsorg. Det påverkar såväl planeringen av ekonomin som av verksamheternas behov.”
”Miljöpartiet de gröna i Värmdö/Värmdökoalitionen återremitterade ärende 24, Bostadsbyggnadsprognos 2013 - 2022, såväl som ärende 25, Befolkningsprognos 2013 – 2022, då Befolkningsprognosen använder Bostadsprognosen som underlag.
För vår protokollsanteckning, läs den under ärende 24.”