Din position: Hem > Stockholms stad > Äldrenämnden > Sammanträde 2009-02-10
Noteras närvarande ledamöter och tjänstgörande ersättare.
Vice ordföranden Leif Rönngren (S) utses att tillsammans med ordföranden Ewa Samuelsson (KD) justera dagens protokoll.
Anmäls att äldrenämndens protokoll 12/2008-12-16 justerats 2008-12-19.
Äldrenämndens beslut
Anmälan läggs med godkännande till handlingarna.
Mårten Lagergren (ÄSIM) informerar i ärende 14.
Konferensförslag anmäls under övriga frågor, varefter dagordningen fastställs.
Ärende
Föreligger ärende dnr: 201-6/2009
Yrkande Ordföranden Ewa Samuelsson (KD) yrkar, med instämmande från övriga ledamöter, bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Äldrenämnden godkänner årsredovisning med bokslut för 2008 och överlämnar den till kommunfullmäktige och stadens revisorer.
Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Föreligger ärende dnr: 103-4/2009
Äldrenämnden delegerar förtecknade ärenden och ärendegrupper i bilaga 2 till angiven befattningshavare.
Förvaltningschefen får rätt att vidaredelegera förtecknade ärenden och ärendegrupper som anges i bilaga till annan anställd.
Anmälan av beslut ska ske tertialvis till äldrenämnden om inte annat anges i delegationsförteckningen
Föreligger ärende dnr: 106-330/2008
Yrkande Ordföranden Ewa Samuelsson (KD) anmäler gemensamt med ledamöterna Olle Andretzky m fl (M) och Helen Jäderlund Eckardt (FP) ett förslag till beslut och yrkar bifall till detta.
Vice ordföranden Leif Rönngren m fl (S) yrkar gemensamt med ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) bifall till förvaltningens förslag samt anmäler ett särskilt uttalande.
Beslutsgång
Ordföranden ställer förslagen mot varann och finner majoritet för KD, M och FP förslag.
I huvudsak anta äldreförvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till stadsbyggnadsnämnden samt
därutöver anföra:
Stockholm är en växande stad där stora stadsbyggnadsprojekt för närvarande planeras vid Norra Djurgården, Nordvästra Kungsholmen och Norra Stationsområdet. Förslaget till ny översiktsplan pekar på en rad ytterligare positiva möjligheter för storstaden att utvecklas.
För att klara detta på ett sätt som svarar mot medborgarnas krav på service och en ansvarsfull ekonomisk hushållning är det nödvändigt att behovet av offentlig service, däribland vård- och omsorgsboenden, trygghetsboenden och seniorboenden, beaktas i ett tidigt skede i planprocessen.
Äldrenämnden har i ärendet om planering för vård- och omsorgsboenden i Stockholms stad föreslagit att kommunstyrelsen ska ta initiativ för att med alla berörda nämnder, bolag och övriga intressenter bevaka, säkerställa och samordna att markanvisning sker för nyproduktion av boenden för äldre i nya stadsbyggnadsområden.
Reservation
Mot beslutet reserverar sig vice ordföranden Leif Rönngren m fl (S) samt ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) med hänvisning till sitt gemensamma yrkande samt gör följande särskilda uttalande:
Förvaltningen har i sitt svar lyft frågor som är viktiga att beakta för våra äldre när det gäller översiktsplanen. En ytterligare viktig aspekt som berör äldreomsorgen är tillgången på hyresrätter med skälig hyra i innerstaden.
För att kunna rekrytera personal till äldreomsorgen med obekväma arbetstider bör det finnas möjlighet att kunna bo nära sin arbetsplats. Redan idag är det problematiskt till exempel i Kungsholmen, där många i personalen har lång resväg.
Nämnden vill särskilt understryka vikten av planering vid nya stadsbyggnadsprojekt- och områden. Nya bostadsområden ska alltid inrymma offentlig service i form av exempelvis vårdcentraler. Dessutom är det viktigt att nya bostäder som byggs, görs tillgängliga för såväl äldre som för fysiskt funktionsnedsatta.
Föreligger ärende dnr: 106-366/2008
Remissen besvaras med äldreförvaltningens tjänsteutlåtande.
Föreligger ärende dnr: 105-228/2008
Yrkande Ordföranden Ewa Samuelsson (KD) yrkar gemensamt med ledamöterna Olle Andretzky m fl (M) och Helen Jäderlund Eckardt (FP) bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Leif Rönngren m fl (S) anmäler gemensamt med ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) ett annat förslag till beslut och yrkar bifall till detta samt anmäler ett särskilt uttalande.
Mot beslutet reserverar sig vice ordföranden Leif Rönngren m fl (S) samt ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) med hänvisning till sitt gemensamma yrkande:
Att äldrenämnden i huvudsak beslutar i enlighet med äldreförvaltningens förslag till beslut
Därutöver vill vi framföra följande.
Att äldrenämnden beslutar att föreslå kommunstyrelsen och fullmäktige att en uppföljning av det nya avgiftssystemet genomförs efter ett år för att säkerställa tillämpning och ge underlag för eventuella korrigeringar av eventuella oönskade marginaleffekter.
Därutöver vill vi framhålla att ärendet om förändringar av nuvarande avgiftssystem inom äldreomsorgen är ett mycket komplext och svåröverskådligt ärende. Av den anledningen önskar vi få en återkoppling efter ett år för att kunna korrigera eventuella oönskade effekter som uppkommer utifrån förslagen till ändringar.
Särskilt uttalande S, V och MP:
Vad vi kan bedöma utifrån det omfattande och detaljrika ärendet är att de föreslagna förändringarna i avgiftssystemet verkar vara väl motiverade utifrån principer om likställighet inom kommunen och i förhållande till landet i övrigt.
Eftersom det inte är möjligt att få heltäckande kunskap om hur nuvarande avgiftssystem och de föreslagna förändringarna påverkar de äldres ekonomi, krävs en ganska snabb återkoppling till kommunfullmäktige när avgiftssystemet varit i drift en tid. Vi anser därför att kommunfullmäktige bör få en återrapport till exempel i samband med tertialrapport 2 år 2010.
Vi anser också att det är problematiskt att enskilda individer från dag till annan drabbas av stora avgiftshöjningar, och vill därför att övergångsbestämmelser övervägs för speciellt drabbade hushåll. Exempelvis kan sambor få en högre avgift eftersom de får ett lägre minimibelopp, genom att likställas med makar och registrerade partners. Även avgiften för nutrition höjs för personer som bor på servicehus, vilket innebär en ökning från 1200 kr till 2614 kronor per månad för personer som behöver hel nutrition.
Föreligger ärende dnr: 106-1/2009
Vice ordföranden Leif Rönngren m.fl. (S) samt ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) anmäler ett annat förslag till beslut och yrkar bifall till detta.
Ordföranden ställer förslagen mot varann och finner majoritet för KD, M och FP yrkande.
Äldrenämnden beslutar att som svar på remissen överlämna detta tjänstutlåtande till Länsstyrelsen i Stockholms län.
Äldrenämnden påpekar att föreliggande remiss skall ställas direkt till ansvarig stadsdelsnämnd.
Mot beslutet reserverar sig vice ordföranden Leif Rönngren m fl (S) samt ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) med hänvisning till sitt gemensamma beslutsyrkande:
En uppdelning i kön görs då vårdbehovsmätningarna sammanställs.
En uppföljning av tillämpningen av de nya anvisningarna görs vid årets slut.
Därutöver vill vi anföra följande.
För att kunna ta tillvara den kunskap som vårdbehovsmätningar ger för att utveckla och förbättra omsorg om de äldre, anser vi det viktigt att man gör en uppdelning i kön. Detta för att kunna se om det finns skillnader som kräver förändrade arbetssätt.
En viktig fråga är om dessa mätningar är tillräckliga för att kunna göra en säker bedömning och att skalorna verkligen fångar upp de faktorer som ska ligga till grund för biståndsbeslut enligt de nya mer generösa riktlinjerna. Ytterligare en aspekt är om de föreslagna metoderna verkligen beaktar äldres sociala isolering och behov av social trygghet. Dessa osäkerhetsfaktorer gör att vi dels ser behovet av metodutveckling och dels anser att en uppföljning behöver göras vid årets slut.
Att det är en personal vid ett boende som påtalat dessa brister och som sedan hanteras av granskande myndighet ser vi som oroväckande. Uppenbarligen har inte stadens egna system för uppföljning och kvalitetssäkring varit tillräckliga. Vi efterlyser en ordentlig uppföljning av det nya ersättningssystemet.
Det är inte tillfredsställande att förvaltningen i sitt remissyttrande hänvisar till att biståndsbedömarna måste bli mer ”lyhörda” och att utförarna måste bli bättre på att dokumentera enligt SOL. Detta kan inte anses räcka för att garantera de enskilda individerna att få sina behov tillgodosedda oavsett vilken ersättningsnivå de bedöms tillhöra
Nämnden efterlyser en genomgripande redovisning av hur genomförandeplaner upprättas, i vilken omfattning de följs samt hur de följs upp.
Föreligger ärende dnr: 105-13/2009
Äldrenämnden godkänner rapporten
Föreligger ärende dnr: 105-342/2008
Det arbete som ligger bakom det förslag till äldreboendeplanering som kommunstyrelsen inom kort kommer att ta ställning till kan med all säkerhet betraktas som det mest grundliga som gjorts på området i modern tid i staden.
I samarbete med stadsdelarna har äldreförvaltningen analyserat behov, tillgång och efterfrågan i närtid och på medellång sikt. Värdefulla bidrag har lämnats från utrednings- och statistikkontoret (USK) och externa konsulter. Samtidigt har äldreförvaltningen i samråd med stadsledningskontoret och Micasa fastigheter i Stockholm AB genomfört en inventering av servicehusens status. De äldre har själva fått komma till tals genom en efterfrågeanalys, något som aldrig skedde när den förra majoriteten avvecklade servicehus.
Den politiska oppositionen har haft möjlighet att framföra sina synpunkter i stadens samtliga 14 stadsdelsnämnder, i äldrenämnden och snart också i kommunstyrelsen. I samband med att Stockholms stads budget för 2009 beslutades i oktober förra året hade oppositionen dessutom möjlighet att debattera äldreboendeplanering i kommunfullmäktige. Angående trygghetsboenden i Stockholms stad pågår just nu ett arbete på tjänstemannanivå med att utarbeta ett förslag på hur den boendeformen ska se ut i kommunen. Förslaget kommer att remitteras och behandlas i demokratisk ordning.
Det finns alltså en rad nämnder och styrelser som redan idag fungerar som äldrebostadsgrupper, där oppositionen deltar, och som på ett positivt sätt bidrar till att utveckla stadens äldreomsorg. Någon ytterligare grupp finns det inte behov av.
Att äldrenämnden bifaller skrivelsen om tillsättandet av en blocköverskridande planeringsgrupp för äldrebostäder
Att därutöver anföra följande
Skrivelsen tar upp en mycket viktig och strategisk fråga, avvecklingen av vård- och omsorgsboenden och de borgerligas vallöftessvek när det gäller servicehusen vara eller icke vara.
Vid ett flertal tillfällen har ansvarigt borgarråd uttalat sig om att alla äldre med önskemål om servicehusboende också skall få det. Trots att riktlinjerna för bistånd till vård- och omsorgsboende har blivit mer ”generösa”, så visar flera rapporter att verkligheten inte motsvarar de mer generösa riktlinjerna, och att de äldre i stor omfattning fortfarande inte får komma till ett servicehus eller ett vård- och omsorgsboende.
Detta beror säkert både på de minskade ekonomiska förutsättningarna och oklarheten kring begreppet trygghetsboende tillsammans med stora avvecklingar av boendeplatser.
För att bringa reda i den råddiga situation som äldrebostadsfrågan hamnat i förespråkar vi att en grupp tillsätts i enlighet med skrivelsens intentioner.
Föreligger ärende dnr: 105-341/2008
Skrivelsen besvaras med äldreförvaltningens tjänsteutlåtande.
Äldrenämnden beslutar att tillstyrka skrivelsen i yttrandet till kommunstyrelsen.
Så länge inte staten genom riksdagen, regeringen, Socialstyrelsen och länsstyrelserna skapar reella förutsättningar för god kvalitet och insyn i privat driven äldreomsorg kommer olika förutsättningar att råda mellan kommunalt och privat driven äldreomsorg. Detta innebär en risk för kvalitetsbrister i den allt mer privatiserade äldreomsorg som erbjuds Stockholmarna
Det är bra men räcker inte att förfrågningsunderlagen för ramavtalen har förbättrats eller att äldreförvaltningen har utvecklat den ekonomiska uppföljningen. Fortfarande kan inte de äldres, de anhörigas, allmänhetens, de förtroendevaldas och tjänstemännens insyn i privat driven äldreomsorg jämföras med kommunalt driven äldreomsorg.
Den privat ägda äldreomsorgen där kommunen köper enstaka platser är ännu mer sluten. Enligt gällande ramavtal ska utföraren endast på begäran av staden redovisa vilka synpunkter och klagomål som kommit och vilka åtgärder som vidtagits. Det är alltså inte ens självklart att regelbundet hålla kommunen informerad om klagomål från äldre och anhöriga.
I kommunen finns daglig insyn och stadsdelsförvaltningens ledning kan omedelbart vidta åtgärder om det uppstår missförhållanden. Brister kan även uppmärksammas på ett tidigare stadium i kommunal verksamhet. Denna möjlighet till snabba åtgärder finns inte i privat driven verksamhet, vare sig den är centralupphandlad eller upphandlad av stadsdelsnämnden.
Föreligger ärende dnr: 105-21/2009
Yrkande Ordföranden Ewa Samuelsson (KD) yrkar gemensamt med ledamöterna Olle Andretzky m fl (M) och Helen Jäderlund Eckardt (FP) bifall till förvaltningens förslag samt anmäler därtill ett särskilt uttalande.
Vice ordföranden Leif Rönngren m.fl. (S) samt ledamöterna Margareta Johansson (V) och Eivor Karlsson (MP) anmäler ett gemensamt särskilt uttalande.
Äldrenämnden beslutar i enlighet med äldreförvaltningens förslag
Särskilt uttalande KD, M och FP:
Kartläggningen av 20659 pågående ärenden inom äldreomsorgen utgör ett unikt material. Det har tagits fram som ett led i Stadshusmajoritetens arbete för att skapa större rättvisa och likställighet vid behovsbedömningen. Undersökningen bekräftar att Stockholm, inte minst på grund av tidigare majoriteters underlåtenheter och missgrepp, tyvärr inte fungerar som en kommun på det här området. Var i staden som den äldre bor kan vara avgörande för vilken hjälp som han eller hon får. Det är givetvis helt oacceptabelt.
Rapporten måste analyseras vidare och blir ett viktigt underlag för bedömningskansliet fortsatta arbete för att ge stöd till biståndshandläggarna och utveckla stadens behovsbedömningar. Särskilt bör understrykas betydelsen av att de nya riktlinjerna implementeras och att bedömningen sker utifrån den äldres helhetssituation.
I de nya riktlinjerna sammanfattas detta: ”Behovsbedömningen ska bygga på en helhetssyn där den enskildes situation och möjligheter ska sammanvägas med medicinska, psykiska, sociala, och existentiella behov. Valet av insatser ska ske mot bakgrund av den enskildes totala situation. Insatserna ska utformas i samråd med den enskilde, vara flexibla och så långt det är möjligt tillgodose den enskildes önskemål.”
Vid bedömning för servicehusboende ska även ålder beaktas: ”Bedömningen för servicehusboende ska grunda sig på en helhetsbedömning där den enskildes ålder, hälsotillstånd och upplevelse av otrygghet ska beaktas.”
På dagens sammanträde upptas två stycken mycket viktiga ärenden på äldrenämndens dagordning. Dels, ”Rapport från undersökning 2008 av behov och insatser inom äldreomsorgen i Stockholms stad”, och dels, ” Införande av kartläggningsinstrument”.
I det första ärendet slås det fast att resultatet av undersökningen visar på stora skillnader mellan olika stadsdelsnämnder när det gäller hur personer på en viss behovsnivå tilldelas boendeform och insats i hemtjänsten. Ärendet redovisar också rapportens slutsats att det inte finns en gemensam uppfattning i staden vad servicehusen skall vara till för och att denna boendeform utnyttjas på olika sätt.
Vi är djupt oroade över att stadens äldre inte får den hjälp de enligt lag och riktlinjer har rätt till och att rättsäkerheten i biståndsbedömningarna allvarligt kan ifrågasättas.
(Ärende 10, ”Remiss gällande nivåbedömningar”).
Vi saknar en ordentligt beskriven process för att komma tillrätta med olikheter i bedömning av bistånd och brister i dokumentation samt uppföljning av biståndsbeslut.
På sammanträdet efterfrågade vi därför en tidsplan för hur arbete skall fortskrida, hur den sammantagna processen ser ut och hur detta gedigna arbete som måste göras, skall återkopplas till äldrenämnden och de ansvariga stadsdelsnämnderna. Enligt vår uppfattning är kärnan i problematiken så allvarlig att den också borde hanteras kommunövergripande återkopplat till kommunfullmäktige där beslut om budget och uppföljning tas.
I ärende 15 som handlar om att säkerställa en rättssäker och likvärdig bedömning för stadens äldre saknas både tidplan och hur återkoppling skall ske. När vi påtalade detta gavs muntligt besked om att det skulle vara klart till sommaren 2009, om drygt fyra månader.
Vi tycker att det är en god ambition men undrar om det är realistiskt utan ett samlat grepp om helheten. I ärendena framgår att förutsättningen för införandet av ett ”kartläggningsinstrument” förutsätter att samtliga dokument integreras i ”Paraplyet”, som är äldreomsorgens verksamhetssystem.
Även i denna del saknas en beskrivning av hur tidplanen ser ut och hur stora kostnaderna för integreringen ser ut.
Äldreförvaltningen anser vidare att kartläggningsinstrumentet ska vara obligatoriskt för stadsdelsförvaltningarna, ett beslut som kommunfullmäktige borde underställas.
Sammantaget, med analysen i ärendena, bristen på öppenhet i processen, olöst finansiering och att återkoppling av åtgärderna till fullmäktige saknas, anser vi att revisionen borde se över hela hanteringen.
Föreligger ärende dnr: 105-20/2009
Äldrenämnden beslutar att uppdra åt äldreförvaltningen att ta fram ett kartläggningsinstrument för biståndsbedömning.
Föreligger ärende dnr: 113-15/2009
Anmälan läggs till handlingarna.
SAN Dnr 11.1-0043/2009:
Förnyad ansökan om statsbidrag för hiv-preventivt arbete i Stockholms stad
· Två entreprenörer har inte fått förlängning av hemtjänstavtal från den 1 april 2009.
· Presenteras pärm med förteckning över utbildningserbjudanden som gått ut. Därtill kommer de som är planerade
· Ordföranden Ewa Samuelsson (KD) föreslog en konferens – lunch till lunch 3-4/9 2009 för äldrenämnden.