Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-10-21

Sammanträde 2010-10-21

Datum
Klockan
18:00
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppen frågestund, torsdag 14 oktober klockan 18.30
Medborgarna är välkomna att ställa frå Läs mer...gor och diskutera med politikerna i stadsdelsnämnden.

Förvaltningen genomgång av ärenden kl. 17.00

1 Val av justerare och dag för justering

Fastställande av dagordning och anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

2 Gång- och cykelväg genom Hemskogen - svar på medborgarförslag

3 Puckelbollplan i Årsta - svar på medborgarförslag

4 :1 Förskoleundersökning 2010- anmälningsärende

Beslutsärenden

4 Månadsrapport för september 2010

5 Föreningsbidrag - Barn och Ungdom

6 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.(se pärm)
B. Anmälan av tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Pensionärsrådets protokoll (utsändes senare)
D. Handikapprådets protokoll (utsändes senare)
E. Förvaltningsgruppens protokoll (utsändes senare)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen
H. Regeringsrättens dom 2010-10-04 mål nr 2812-09

8 Stadsdelsdirektörens information

Remissärenden

9 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Dalen 20, i stadsdelen Gamla Enskede, S-dp 2010-07978-54- svar till stadsbyggnadskontoret

10 Gemensam värdegrund för äldreomsorgen i Stockholm - svar till kommunstyrelsen

11 Framtida medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) organisation i Stockholms stads äldreomsorg - svar till kommunstyrelsen

12 Införande av elektroniskt upphandlingsstöd i Stockholms stad- svar till kommunstyrelsen

19 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

24 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

25 Begäran av godkännande av avtal om gemensam vårdnad enligt föräldrabalken (FB) 6 kap 6 §

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (105 kb)

§1 Godkännande av dagordning, val av justerare och dag för justering

Den utsända dagordningen godkändes. Ordföranden Andreas Sturesson och ledamoten Mervi Mäkinen Andersson utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdagen den 27 oktober 2010.

Protokoll från nämndens sammanträde den 30 september 2010 anmäldes justerat den 6 oktober 2010.

§2 Gång- och cykelväg genom Hemskogen – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Lars Nordensköld.

Ärendet

Medborgarförslag har inkommit från Lars Nordensköld med förslag att den upptrampade stigen från Husumsgränds förlängning ner mot Årstafältet permanentas till en gång- och cykelväg. Förvaltningen avstyrker förslaget med hänsyn till att det inte finns lämpliga förutsättningar för det då stigen skulle behöva byggas med trappor och ha för kraftig lutning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 september 2010.

Dnr 414-2010-1.2.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§3 Puckelbollplan i Årsta - svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Erik Odenlid.

Ärendet

Medborgarförslag har inkommit från Erik Odenlid som föreslår att förvaltningen undersöker möjligheterna att anlägga en puckelbollplan vid Årstaliden i Årsta. Förvaltningen anser att en puckelbollplan är ett roligt inslag i parkmiljö men avstyrker förslag att anlägga en puckelbollplan vid Årstaliden då stadsdelsförvaltningen och exploateringskontoret just nu genomför en omfattande upprustning av parkstråket.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 september 2010.

Dnr 404-2010-1.2.4

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§4 Månadsrapport för september 2010

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner föreliggande rapport.

Ärendet

Förvaltningen redovisar en prognos per den 30 september 2010 som visar ett överskott med 20,0 miljoner kronor efter resultatöverföring. Underskott beräknas inom individ- och familjeomsorg stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt flyktingmottagning. Överskott redovisas inom förskola, fritid och äldreomsorg.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 oktober 2010.

Dnr 1.2.1-40/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp),
Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel,
tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson och Arne Ahlström alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

” I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut

Samt därutöver anföra

Stadsdelsförvaltningen redovisar en prognos om ett underskott med 23,8 miljoner kronor för perioden fram till augusti inom främst individ- och familjeomsorgen och stöd och service till personer med funktionsnedsättningar.

Samtidigt redovisas överskott med 39,6 miljoner kronor inom fritid och kultur, äldreomsorg och förskola. Detta gör att budget och resultat visserligen balanserar, med ett överskott på 15,8 miljoner kronor exklusive resultatfond men på bekostnad av minskade resurser i förhållande till anslaget från stadshuset till barn och äldre.

Vi kan konstatera att barngruppernas storlek fortsätter öka med antalet barn per anställd jämfört med 2009, samt att vissa avdelningar kan ha upp emot 20 barn i grupperna. Detta medför givetvis att kvaliteten i förskoleverksamheten riskerar att försämras. Det är allvarligt att man använder storleken på barngrupperna och personalbemanningen på förskolorna för att balansera underskott i nämndens verksamhet.

Individ och familjeomsorgen prognostiserar ett underskott på 17 miljoner kronor. Det är anmärkningsvärt att majoriteten väljer att skära ned insatser för de mest utsatta i stadsdelen. Det är mycket oroande att vårdinsatser, både för av barn och unga och för vuxna personer med missbruk, avslutas i förtid med hänvisning till budgetunderskottet. Det är en grundläggande rättsprincip att gynnande myndighetsbeslut, till exempel om att en bevilja en viss behandling, inte får ändras av ekonomiska skäl.

Majoriteten halverade i början av mandatperioden resurserna för den drogförebyggande samordningen av arbetet mot alkohol, narkotika och tobak i stadsdelen. Möjligheterna att ett ökande nyttjande av droger bland ungdomarna i stadsdelen har därmed försämrats. Förebyggande arbete är ett av de viktigaste instrumenten vi har för att hindra att barn och ungdomarslås ut och leds in i droger och kriminalitet. Majoritetens politik har inte lyckats minska utslagningen bland stadsdelens unga.

Äldreomsorgen visar överskott på 16,6 miljoner kronor vilket finansierats inom biståndsbedömningen på beställarsidan med uppåt 50 procent neddragningar inom hemtjänsten. Det saknas således inte ekonomiskt utrymme för att tillgodoses äldres behov i högre grad än vad som görs idag. Det är oroande att utförarna inom hemtjänsten istället prognostiserar ett underskott 4,4 miljoner kronor. Att leverera överskott genom att inte leverera omsorg till de äldre rimmar illa med talet om satsning på äldreomsorgen.

I tertialrapport 2 redovisas att antalet klagomål på verksamheterna, såväl kommunala som privata, ökar. Klagomålen rör områden som klart kan sättas i samband med majoritetens nedskärningar, bemötande, tillgänglighet och uteblivna insatser inom äldreomsorgen samt tillgänglighet och bemötande inom försörjningsstöd. Det är givet i alla sådana redovisningar att ett stort mörkertal finns bland dem som inte har resurser och kunskap att framföra klagomål, varför en ökning är mycket oroande men inte förvånande med tanke på majoritetens politik.

Månadsrapporten visar med stor klarhet att en del icke tillgodosedda behov för de mest utsatta i stadsdelen faktiskt kan finansieras inom den budget som tilldelats. I stället väljer majoriteten att fortsätta att låta de mest utsatta betala för den sänkta kommunalskatten och målet budgetöverskott istället för budgetbalans. I stället för att fördela resurser efter behov väljer man att fördela resurser utefter målet om skattesänkningar, vilket leder till avveckling av omsorg om de mest utsatta.”

§5 Förskoleundersökning 2010 - anmälningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förskoleundersökningen läggs till handlingarna.

Ärendet

Staden genomför årligen en kvalitetsmätning i förskolor/ familjedaghem. Syftet med undersökningen är att utveckla den pedagogiska kvaliteten i varje enskild enhet. Resultat av undersökningen läggs ut på stadens hemsida under ”Jämför service” vilket underlättar för föräldrar som ska välja förskola att jämföra olika förskolor.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 oktober 2010.

Dnr 1.2.1.-462/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag och det särskilda uttalandet från (m), (fp), (kd).

Särskilt uttalande

”Brukarundersökningar, medarbetarundersökningar, statistiska underlag för beslutsfattande etc. som delges nämnden är en betydelsefull komponent för att kunna leda, utvärdera och inrikta verksamheterna. I en del fall görs liknande undersökningar av såväl stadsdelen som övergripande för staden. I det här fallet har en

Konkurrenssituation uppstått. En bättre samordning bör eftersträvas för att säkerställa en hög svarsfrekvens och därmed ett brett beslutsunderlag. Vidare bör undersökningarna utformas så att de är tillgängliga även för de personer som har bristande kunskaper i svenska språket.”

§6 Föreningsbidrag – Barn och Ungdom

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden beviljar bidrag enligt följande:

Nätverket i Årstafältet 50000 kr

Bandhagens Scoutkår 7000 kr

Rågsveds IF 30000 kr

Somaliska Föräldrar och Modersmålsförening i Vantör och Farsta 22 000 kr

2. Nämnden avslår ansökan Make a Difference med motiveringen att ansökan endast avser kostnader för administration samt att verksamheten primärt utgör en stödjour. Föreningen har möjlighet att återkomma till vårens ansökningsförfarande 2011.

3. Nämnden avslår ansökan från Picknickteatern, Högdalen dockteater, med motivering att det i ansökan inte framgår hur bidraget ska användas.

4. Nämnden avslår ansökan från Music Aid, med motivering att ansökan kom in 4 oktober. Föreningen har möjlighet att återkomma till vårens ansökningsförfarande 2011.

5. Nämnden avslår ansökan från Svea Sträng/Ung utan pung, med motiveringen att de föreställningar som presenteras i ansökan har köpts in av SDF under 2008 och 2009.

6. Nämnden avslår ansökan från LH Östberga, med motivering att projektet som erbjuder aktiviteter för flickor inte är en kompletterande aktivitet. Föreningen har möjlighet att återkomma till vårens ansökningsförfarande 2011.


Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Ärendet

Enligt riktlinjerna för föreningsbidrag kan stadsdelsnämnden bevilja ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet. Bidrag kan sökas av föreningar som bedriver Barn- och ungdomsverksamhet.

Förvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 oktober 2010

Dnr 5.-439/2010.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.
Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, m.fl. (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp).

”Ett brett föreningsliv är en avgörande komponent för ett starkt civilt samhälle. Genom bidragsgivning kan stadsdelen stödja och skapa incitament för det ideella engagemanget och därmed möjliggöra för verksamheter som det offentliga inte självt tillhandahåller. Under de senaste åren har det i nämnden funnits en diskussion om hur regelverket för bidragsgivningen skall tolkas med mera. Majoriteten tycker det vore önskvärt att regler och riktlinjer för föreningsbidrag bör vara hållbara över tiden, oavsett politisk majoritet. Därigenom skapas förutsättningar för våra föreningar att långsiktigt planera sin verksamhet. Mot bakgrund av detta avser majoriteten att under slutet av 2010 eller början av 2011 inleda en dialog med oppositionen vad avser utformningen av riktlinjerna för stadsdelens föreningsbidrag.”

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson, Arne Ahlström alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Ansökningarna från Nätverket Årstafältet och Bandhagens Scoutkår återremitteras för komplettering av den ekonomiska redovisningen för 2009.

Nämnden beslutar i övrigt enligt förvaltningens förslag.

Därutöver anförs följande.

Föreningslivets verksamhet är ett viktigt komplement till förvaltningens verksamhet. Det är därför av stor vikt att ansökningsförfarande och ansökningstider sammanfaller med föreningslivets verksamhetsperioder och att ansökningstiderna görs tillgängligare genom att alla föreningar har möjlighet att söka vid två tillfällen under året.

Ansökningsförfarandet måste därutöver ses över för att göras mer hanterligt ur föreningsperspektiv. Exempelvis är det inte rimligt att alla föreningar vid varje ansökan måste skicka in stadgar, organisationsnummer och kontonummer för föreningen. Detta samt övriga basuppgifter för föreningarna borde kunna finnas registrerat i ett föreningsregister på förvaltningen, alternativt om förvaltningen kan finna former att stämma av uppgifterna med kulturförvaltningen och idrottsförvaltningen. Endast väsentliga förändringar borde behöva redovisas.

När nämnden ställer krav på föreningslivet på redovisning av uppgifter vid ansökan måste det vara lika behandling av alla föreningar. I de fall förvaltningen finner skäl att avvika från nämndens beslutade riktlinjer måste detta anges i ärendet. Vi kan konstatera att det trots återkommande påpekanden från nämnden förekommer saknade underlag och handlingar.

I tjänsteutlåtandet föreslås Nätverket Årstafältet beviljas 50 000 kronor, trots att föreningen när tjänsteutlåtandet skrevs inte hade lämnat in sitt bokslut för 2009 och att föreningens revisorer har påpekat brister i den ekonomiska hanteringen. Föreningen har nu lämnat in ett bokslut daterat 2010-10-20, men resultaträkningen är svår att tolka och balansräkning saknas. Ansökan bör återremitteras för att ge föreningen möjlighet att komplettera och förtydliga sin redovisning.

Bandhagens Scoutkår föreslås beviljas 7 000 kronor, trots att det saknas verksamhetsberättelse och bokslut med tillhörande revisionsberättelse. Även denna ansökan bör återremitteras.

Revisionskontoret har aviserat att en granskning av nämndens hantering av föreningsbidrag kommer att göras under hösten 2010. Vi förutsätter att den granskningen redovisas för nämnden och att denna leder till att förvaltningen gör en egen översyn av sina riktlinjer och rutiner för hantering av föreningsbidrag, vilka idag framstår som alltför godtyckliga.”

§7 Avveckling av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra avvecklas från den 1 april 2008.

Ärendet

Stadsdelsnämndens beslut från 2007-12-20 angående avveckling och avknoppning av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra har upphävts av Regeringsrätten den 1 oktober 2010 med hänvisning till att beslutet strider mot Kommunallagens 2 kap 8 § om förbud mot individuellt understöd till enskild. Beslutet att avveckla den kommunala hemtjänsten är i sig inte olagligt men i och med att beslutet upphävts i sin helhet måste ett nytt beslut fattas som grund för den avveckling som gjordes våren 2008.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 oktober 2010.

Dnr. 499-461/2007

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson och Arne Ahlström
alla (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Förvaltningens förslag avslås.

Nämnden beslutar att samtliga åtgärder med anledning av Regeringsrättens upphävande av ”avknoppningen” ska beslutas i ett sammanhang vid ett senare sammanträde.

Förvaltningen får i uppdrag att förbereda rättelse av beslutet genom att låta oberoende sakkunniga bedöma marknadsvärdet av de ”avknoppade” hemtjänstverksamheterna vid överlåtelsetillfället.

Följande anförs.

I december 2007 fattade Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna i stadsdelsnämnden beslut om ”avknoppning” av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra till Vantörs hemtjänst AB. Beslutet innebar att stadens egendom till ett värde av tiotals miljoner kronor såldes för 69500 kronor, det vill säga en synnerligen ansvarslös hantering av stadsdelsnämndens ekonomi.

Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet påtalade i sin reservation mot beslutet att denna dåliga affär innebär ett sådant ekonomiskt stöd till näringsidkare som är förbjudet enligt 2 kap. 8 § kommunallagen. Föga förvånande har både kammarrätten och Regeringsrätten dragit samma slutsats och upphävt beslutet.

De borgerliga partierna har redan låtit verkställa den olagliga underprisförsäljningen. I detta läge är stadsdelsnämnden enligt 10 kap. 15 § kommunallagen skyldig att se till att verkställigheten rättas i den utsträckning det är möjligt. En sådan rättelse kan antingen innebära att Vantörs hemtjänst AB betalar en summa pengar till staden, att ”avknoppad” verksamhet återlämnas till staden eller en kombination av dessa åtgärder.

Som stadens jurister påpekar finns det ingen bedömning av de ”avknoppade” verksamheternas marknadsvärde vid överlåtelsetillfället. Nämnden bör låta utföra en sådan oberoende värdering, eftersom den är ett nödvändigt underlag för att rätta verkställigheten av det olagliga beslutet.

Vi anser att de invånare i Rågsved och Hagsätra som vill få sin hemtjänst utförd av staden ska ha rätt till det. Därför motsätter vi oss att återigen besluta om avveckling, retroaktivt från den 1 april 2008, av den kommunala hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra. I stället vill vi att stadsdelsnämnden åter ska erbjuda kommunal hemtjänst i området.

Det är dessutom förhandlingstaktiskt mycket olämpligt att i nuläget besluta om retroaktiv avveckling av hemtjänstverksamheterna. Om stadsdelsnämnden redan nu bekräftar att det inte ska återetableras någon kommunal hemtjänstverksamhet i Rågsved och Hagsätra, har Vantörs hemtjänst AB mindre anledning än annars att vara tillmötesgående i förhandlingar med staden om att rätta verkställigheten av den olagliga ”avknoppningen”. Genom att fatta ett nytt beslut om avveckling förstör stadsdelsnämnden sin möjlighet att göra vad kommunallagen kräver, nämligen att få tillbaka stockholmarnas förlorade egendom.”

§8 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m

B. Anmälan av tjänstemannabeslut

C. Pensionärsrådets protokoll

D. Handikapprådets protokoll

E. Förvaltningsgruppens protokoll

F. Balanslista över medborgarförslag

G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag till förvaltningen

H. Regeringsrättens dom 2010-10-04 mål nr 2812-09

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§9 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelse och återkomma till nämnden.

Skrivelse om narkotikaproblemen bland skolungdomar
Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v)

”Stockholmsenkäten 2010 visar att i staden har 16 % av pojkarna och 10 % av flickorna i årskurs 9 och 31 % av pojkarna och 25 % av flickorna i årskurs 2 i gymnasieskolan prövat narkotika. Jämfört med 2006 års mätning är det en ökning för pojkar i årskurs 9 och 2 samt en ökning för flickor i årskurs 2 i gymnasieskolan.

I Enskede-Årsta-Vantör är det lägre siffror i årskurs 9 jämfört med staden 2010 (14 % av pojkarna och 9 % av flickorna har prövat narkotika). I årskurs 2 på gymnasieskolan är det också lägre siffror för pojkar men för flickor är det 3-% enheter högre . Det är alltså 28 % pojkar och flickor i år 2 i gymnasieskolan som prövat narkotika i Enskede-Årsta-Vantör.

I staden totalt har dessutom andelen pojkar i årskurs 2 i gymnasieskolan som använt narkotika minst en gång under den senaste 4-veckorsperioden ökat från 7 % till 12 % sedan år 2006. Detta är nära nog en fördubbling av siffrorna i denna ungdomsgrupp.

I Enskede-Årsta-Vantör är det 4 % av pojkarna och 3 % av flickorna i årskurs 9 som 2010 har använt narkotika minst en gång den senaste 4-veckorsperioden. Motsvarande siffror för årskurs 2 i gymnasieskolan är 10 % pojkar och 6 % flickor. I bägge årskullarna är det lägre för pojkar och samma värde för flickor jämfört med staden totalt.

Oavsett om vi har lägre eller högre siffror än staden totalt så är narkotikan ett allvarligt samhällsproblem som måste motverkas med tidiga och aktiva insatser. Flickornas situation i gymnasieskolan år 2 verkar särskilt allvarlig i vårt område.

Vi önskar svar från förvaltningen på följande frågor:

  1. Hur har andelen flickor och pojkar som prövat narkotika respektive som använt narkotika minst en gång under den senaste 4-veckorsperioden förändrats sedan år 2006, mätt i svar enligt Stockholmsenkäten?
  2. Har antalet anmälningar och utredningar om ungdomars narkotikaproblem förändrats de senaste åren?
  3. Vilka särskilda insatser gör förvaltningen för att motverka narkotikans utbredning i området? ”

§10 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektör Lena Holmdahl informerade om att stadens budget för 2011 offentliggörs på måndag den 25 oktober.

§11 Förslag till detaljplan för del av fastigheten Dalen 20, i stadsdelen Gamla Enskede, S-dp 2010-07978-54- svar till stadsbyggnadskontoret

Beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Fastigheten Dalen 20 inrymmer servicehus, bibliotek och simhall. Den har 4-5 våningar och består av 8 byggnadskroppar placerade med förskjutningar och vinklar gentemot varandra samt en sammanbindande envåningslänga. Detaljplaneförslaget innebär att del av fastigheten byggs på med en våning samt utökas med nya balkonger och får en mer markerad entré.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 september 2010.

Dnr 1.5.3.-441/2010

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Gemensam värdegrund för äldreomsorgen i Stockholm – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som yttrande.

Ärendet

I kommunfullmäktiges budget för 2010 fick Äldrenämnden i uppdrag att ta fram en värdegrund för äldreomsorgen i Stockholms stad. Värdigt liv och välbefinnande är centrala begrepp i värdegrunden. Förslaget har remitterats till bland andra Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelnämnd för yttrande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 september 2010.

Dnr 323-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), ledamöterna Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling(fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson m.fl.(s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson, Arne Ahlström alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Nämnden beslutar att yttra sig över remissen enligt följande.

I grunden är vi skeptiska till att ta fram en särskild värdegrund för just äldreomsorgen, utan anser att såväl socialtjänstlagen som FN:s konventioner om mänskliga rättigheter är nog så bra utgångspunkter för diskussioner om etik inom äldreomsorgen. Det mesta som sägs i värdegrunden är för övrigt lika aktuellt inom stöd och service till personer med funktionsnedsättningar och inom socialpsykiatrin.

Det stora hotet mot en värdig äldreomsorg är inte brist på värdegrunder utan brist på resurser, som tvingar personalen att stressa för att hinna utföra beviljade insatser inom hemtjänsten eller för att klara av att ge de äldre en socialt innehållsrik dag på vård- och omsorgsboende. Det viktigaste är att staden tillför de resurser som krävs för en god vård och omsorg.

Vi är också tveksamma till att koppla värdighetsgarantier till kvalitetsgarantier, vilka vi uppfattar som tunna och innehållslösa och därmed knappast gör någon nytta för de äldre.

Ifall beslut fattas om en värdegrund för äldreomsorgen anser vi att formuleringarna bör ändras i två fall. Den föreslagna formuleringen i första meningen innehåller begrepp som överlappar varandra. En bättre formulering som också tillför innehåll skulle vara ”Äldreomsorgen i Stockholms stad ska präglas av självbestämmande, individualisering och integritet”.

I andra meningen föredrar vi begreppet ”ett liv som andra”, vilket används i funktionshinderssammanhang för att betona människors lika värde istället för ”ett värdigt liv”. Meningen skulle då lyda ”Utformningen av det stöd som ges ska inriktas på att äldre personer får leva ett liv som andra och känna välbefinnande, trygghet och meningsfullhet.”

§13 Framtida medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) organisation i Stockholms stads äldreomsorg - svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som yttrande över remissen.

Ärendet

I budget 2010 fick Äldrenämnden i uppdrag att se över MAS- organisationen och föreslå förändringar i syfte att permanenta
MAR-funktionen inom ramen för nuvarande MAS-organisation. Äldreförvaltningen har arbetat fram ett övergripande förslag till organisation som översänts till nämnden för yttrande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 september 2010.

Dnr 332-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), Magnus Bock m.fl. (m), Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson, Arne Ahlström alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden beslutar att delvis bifalla förvaltningens förslag till yttrande över remissen.

2.Därutöver vill vi framföra följande.

Vi delar uppfattningen som framförs i inledningen till rapporten från Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum, att MAS-funktionen haft stor betydelse i arbetet med att utveckla kvaliteten och patientsäkerheten i den kommunala hälso- och sjukvården.

Ett sätt att markera vikten av MAS och MAR får goda förutsättningar att verka är att staden bestämmer att funktionerna ska organiseras fristående och centralt i förvaltningarna. Exakt placering i organisationen är dock upp till stadsdelsnämnderna att besluta.”

§14 Införande av elektroniskt upphandlingsstöd i Stockholms stad - svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på remissen till kommunstyrelsen

Ärendet

I samband med budget 2010 uppdrogs åt kommunstyrelsen att genomföra en rad prioriterade IT-projekt varav elektroniskt upphandlingsystem (-stöd) ingår i prioriteringsnivå två. Till nämnden har för yttrande översänts tjänsteutlåtande från stadsledningskontoret med förslag att införa ett elektroniskt upphandlingsstöd i Stockholms stad. Förvaltningen ställer sig positiv till Stadsledningskontorets förslag om införande av gemensamt upphandlingsstöd.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 oktober 2010.

Dnr 381-2010-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Andreas Sturesson (kd), Magnus Bock m.fl. (m),
Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Mervi Mäkinen Andersson m.fl. (s), Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Mervi Mäkinen Andersson, Lennart Pöppel, tjänstgörande ersättarna Lars-Göran Carlsson, Arne Ahlström alla (s), ledamöterna Jonas Eklund (mp), Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut

Samt därutöver anföra

Med en upphandlingsvolym på många miljarder kronor årligen har Stockholms stad stor möjlighet att verka för en ekologiskt och socialt hållbar produktion. Tyvärr är vår erfarenhet att den moderatledda majoriteten sällan ställer konkreta miljökrav och sociala krav på de varor och tjänster som upphandlas, utom när det gäller miljöbilar och tandlösa formuleringar om meddelarfrihet och icke-diskriminering. De krav som trots allt ställs följs inte upp systematiskt.

Vi anser att ett IT-baserat upphandlingsstöd ska utformas så att det underlättar för upphandlande nämnder och bolag att ställa relevanta miljökrav och sociala krav på upphandlade varor och tjänster. Det ska finnas vägledning till vilka sådana krav som är lämpliga att ställa i olika slags upphandlingar och hur de bör följas upp. I arbetet med att utveckla dessa funktioner i upphandlingsstödet kan staden söka samarbete bl.a. med de fackliga organisationerna och med Miljöstyrningsrådet.”