Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-09-27

Sammanträde 2012-09-27

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte - träffa dina politiker
Torsdag 20 september 2012, klockan 18.30

En stad f Läs mer...ör alla
Riita-Leena Karlsson funktionshindersombudsmannen i Stockholm om tillgänglighet

1 Val av justerare och dag för justering

2 Fastställande av dagordning

3 Anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

4 Årstaskogens bäckravin - svar på medborgarförslag

5 Utbyggnad av hundrastgård - svar på medborgarförslag

6 Iordningsställande av grönyta i Gamla Enskede- svar på medborgarförslag

8 Inrättande av förskolepaviljong och tillagningskök, Ottsjövägen 26, Årsta - genomförandeärende

9 Uppföljning och analys av fritidsgårdar och parklekar på entreprenad

10 Uppföljning inom äldreomsorgen - Oasens demensgruppboende och Årstabergshemmet

11 Uppföljning inom äldreomsorgen- Enskededalens servicehus inklusive Knuten och Skogsgläntans demensgruppboende

12 Uppföljning inom äldreomsorgen - Stureby vård- och omsorgsboende inklusive Tussmötegården

13 Äldre i Enskede-Årsta-Vantör ska ha rätt till trygg och säker omsorg - svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v) och Magnus Dannqvist (s)

14 Frågor om Söderortsvisionen - svar på skrivelse från Magnus (s) Dannqvist och Rosa Lundmark (v)

15 Insatser mot upprepad vandalisering i Östberga - svar på skrivelse från Kristina Öberg (s)

16 Vi måste ta tag i den ökande barnfattigdomen - svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s)

17 Lokalt brottsförebyggande arbete i Enskede-Årsta-Vantör - svar på skrivelse från Magnus Dannqvist (s) Rosa Lundmark (v)

18 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS - period 2

19 Implementering av nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom

21 Stadsdelsdirektörens information

22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.(förteckning utsändes)
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde
D. Protokoll från Handikapprådet sammanträde
E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde
F. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag
G. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
H. Nytt arrendeavtal med Årstafältets koloniområde
Dnr 3.3.-613/2012

Remissärenden

23 Avfallsplan för Stockholm 2013 - 2016 - svar till Trafikkontoret

Dnr 524-2012-1.5.3. (omedelbar justering)

24 Överenskommelser för verksamheter som drivs i egen regi - svar till kommunstyrelsen

25 Hemsjukvård 2015 - inriktning - svar till kommunstyrelsen

Dnr 511-2012-1.5.1. (omedelbar justering)

26 Om införande av värdighetsgarantier för äldreomsorgen i Stockholms stad- svar till kommunstyrelsen

27 Förslag till riktlinjer om Lex Sarah - svar till kommunstyrelsen

Dnr 545-2012-1.5.1. (omedelbar justering)

29 Rapport om missförhållande i omsorgen av äldre enligt Lex Sarah 14 kap 3 § SoL - Stureby vård och omsorgsboende

30 Information om utredning om missförhållande i omsorgen av äldre enligt Lex Sarah 14 kap 6 § SoL - Omsorgshuset

31 Inkommen rapport om missförhållande i omsorgen om äldre enligt Lex Sarah 14 kap 3 § SoL- Mårtensgårdens vård- och omsorgsboende

34 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

35 Anmälan av sociala delegationens protokoll

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (96 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering

Stadsdelsnämndens ordförande Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker torsdag den 4 oktober.

§2 Fastställande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträde den 23 augusti 2012 anmäldes justerat den 4 september 2012.

Protokollet läggs till handlingarna.

§4 Årstaskogens bäckravin – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Anders Djerf.

Ärendet

Nämnden har tagit del av medborgarförslag från Anders Djerf som framför synpunkter på Årstaskogens bäckravin och önskemål om upprensning för att på så sätt öka vattenflödet i bäckravinen. Förvaltningen anför bland annat att om medel tilldelas i samband med naturreservatsbildningen i området finns förslag att delar av dessa avsätts för röjningsåtgärder enligt medborgarförslaget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 augusti 2012

Dnr 395-2012-1.2.4.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m) tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s), ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda ( mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

1. ”Nämnden beslutar att i huvudsak bifalla medborgarförslaget

2. Förvaltningen får i uppdrag att ordna rensning av bäckfåran till senast 2013.

3. Förvaltningen får i uppdrag att återställa bäckfåran till det skick den hade efter renoveringen 2007 till senast 2014.

4. Förvaltningen får i uppdrag att kontakta Stockholm Vatten för att hitta en lösning på förslaget att öka vattenflödet i bäckravinen

5. Dessutom vill vi framföra följande

Visionen om ett livligt vattenflöde i Årstaskogens bäckravin bör vi stadsdelspolitiker ställa oss bakom och bidra till att förverkliga. Porlande vatten i ån skulle glädja många Årstabor och göra både flora och fauna mer levande. Om sökta pengar för åtgärder i Årstaskogen beviljas är det utmärkt, men rensning av bäckfåran kan göras omgående. Det är en engångsåtgärd som ryms inom ramen för det prognostiserade budgetöverskottet på cirka 30 mnkr. När det gäller möjligheten att släppa på mera vatten rår förvaltningen inte över den frågan, men vår förhoppning är att det ska gå att finna en lösning i samverkan med Stockholm Vatten.”

§5 Utbyggnad av hundrastgård – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Petra Alanís.

Ärendet

Nämnden har tagit del av medborgarförslag från Petra Alanís om att bygga ut den befintliga hundrastgården i Johanneshov. Förslagsställaren menar att rastgården är liten i jämförelse med övriga rastgårdar i staden. Förvaltningen föreslår att förslaget avstyrks.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 augusti 2012.

Dnr 430-2012-1.2.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§6 Iordningsställande av grönyta i Gamla Enskede- svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Caroline Strand.

Ärendet

Nämnden har tagit del av medborgarförslag från Caroline Strand om att en grönyta i Gamla Enskede på ett bättre sätt kunde utnyttjas till lek med bollar genom att två mindre fotbollsmål placeras där och att behovet av staket ses över. Förvaltningen föreslår att förslaget avstyrks då den aktuella markytan ligger nära både tomter och gata och därmed inte lämpar sig så bra för lek.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 augusti 2012.

Dnr 1.2.4.-43472012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§7 Tertialrapport 2 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Tertialrapport 2 2012 godkänns och överämnas till kommunstyrelsen.

2. Omslutningsförändringar om 15,6 miljoner kronor godkänns.

3. Budgetjustering begärs hos kommunstyrelsen med 1,0 miljoner kronor för extra driftskostnader i samband med inrättandet av naturreservat, Årstaskogen.

4. Budgetjustering begärs hos kommunstyrelsen med 1,3 miljoner kronor för utvecklingskostnader i samband med etablering av anslutning för snabb nätverksaccess i förskolan.

5. Ansökan om fortsatta medel för Söderortsvisionen enligt tidigare ansökan och redovisning av projektet i bilaga 4.

6. Redovisning i bilaga 5, 6 och 7 över genomförda uppdrag från nämnden i verksamhetsplan 2012 godkänns, gällande "Matavfall" samt "Utveckling av nämndens företagarråd" samt "Strategidokument om framtidens äldreomsorg".

7. Redovisning över genomfört uppdrag från nämnden gällande "Städavtalet" godkänns.

8. Nämnden anför därutöver:

”Vår stadsdel kan nu lägga ytterligare en Tertialrapport till handlingarna med många positiva inslag. Det fokus vi i Alliansen lagt på kvalitet i ekonomistyrning visar en stabil ekonomi. Detta gör att vi därmed lagt en stabil grund med mycket goda förutsättningar för att fortsätta utvecklingen av kvalitetsarbetet inom stadsdelen.

Vi i Alliansen avser nu att ta ytterligare mot kvalitetsförbättringar inom verksamheten. Vi avser att skruva upp hastigheten i vår plan om “tryggt & snyggt” i stadsdelen med tidigareläggning av slyröjning och trädfällning, upprustning och uppfräschning av bänkar och lekytor,
m.fl. delar som finns i planen. Vi kommer också att satsa på riktade fritidsaktiviteter för skolbarn under skolloven. Flera äldreboenden samt även flera förskolegårdar kommer också inom närtid att ges möjlighet till olika typer av uppfräschningar och upprustningar. Vi I Alliansen betonar också vikten av frisknärvaro i stadsdelen. Sjukfrånvaron fortsätter att minska och vi vill nu titta vidare på ett samarbete med Previa för att hitta ytterligare möjligheter att minska sjukfrånvaron och att därmed årsmålen inom nämnden lättare kan nås.

Vi kommer nu att även ta ett ytterligare steg mot möjligheterna till egen försörjning med att i ett första skede inventera intresse och erbjuda viss deltidsarbetande personal möjlighet att arbeta heltid.

De tilläggsuppdrag som majoriteten beslutade om i Verksamhetsplan 2012 kan nu bockas av.
Vi permanentar nu den genomförda resursförstärkning inom vräkningsförebyggande åtgärder med speciell inriktning mot barnfamiljer. Inte bara ur ekonomiska aspekter utan även ur ett humant perspektiv är detta viktigt där vi preventivt arbetar för att hjälpa barnfamiljer och andra i behov av hjälp i samband med hyresskulder. Idag kan vi med glädje också se att vi inte har någon väntetid till den allmänna budget- och skuldrådgivningen.

Vi går nu också vidare med en utvecklad form för det lokala företagarrådet. Viktigt är att vi har en öppen och god dialog med våra företagare, eftersom antalet arbetstillfällen i vår stadsdel behöver öka.

En redovisning av framtidens utmaningar inom äldreomsorgen är bilagd denna tertialrapport. Vår strävan är att våra äldre verkligen kan erhålla en så god omvårdnad som möjligt utifrån individens eget perspektiv. Mångfald och förebyggande insatser är två ledord i vår fortsatta verksamhetsutveckling på området.

Vi vill också lyfta fram möjligheterna för olika verksamheter inom nämnden att kunna sortera ut matavfall där det är möjligt. Denna fråga kommer att belysas ytterligare i kommande verksamhetsplan för 2013.

Det är med glädje vi nu ser att medborgare i behov av försörjningsstöd minskar, i synnerhet bland gruppen yngre vuxna. Att fler människor bereds möjlighet till egenförsörjning är en central del i allianspartiernas politik. Ett antal utmaningar återstår dock. Vi kommer att arbeta vidare för att ytterligare säkra kvalitet och därmed på sikt en strävan mot en budget i balans inom området Individ & Familj. Även området funktionshindrade kommer att lyftas fram i den kommande verksamhetsplanen.

Avslutningsvis ger vi redan nu förvaltningen två uppdrag i syfte att säkerställa kvalitet inom barnomsorgen. Till T1/2013 vill vi kunna säkerställa en plan för ökad kvalitet i övergång och överlämnande mellan förskola och förskoleklass. Denna fråga fick alltför låga värden i den senaste brukarundersökningen varför den måste tas på största allvar. Vi vill också till T1/2013 ha ett utvecklat och mer konkret förslag på hur andelen förskolelärare kan ökas i stadsdelen. Det är allmänt känt inom staden att denna siffra kan minska i stadsdelar vilka bygger ut antalet avdelningar i snabbt takt. Vi vill dock lyfta frågan till nya nivåer där det kan krävas nya tankesätt utöver de vanliga för att vi skall kunna nå våra årsmål på området och även en god pedagogisk kvalitet inom barnomsorgen.

9. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsdelsnämnden bidrar till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål: Stadens verksamheter ska vara kostnadseffektiva, Stockholm ska vara en attraktiv, trygg, tillgänglig och växande stad för boende, företagande och besök, Kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras. Förvaltningen bedömer att nämndens egna mål kommer att uppnås under året, liksom merparten av årsmålen för indikatorerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 september 2012.

Dnr 1.2.1.-604/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m) tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget:

1. ”Nämnden beslutar att delvis bifalla förvaltningens förslag

2. Det prognostiserade överskottet på 30 mnkr används för att tillgodose eftersatta behov

3. Bostadsförmedlingen kontaktas för att få fler försöks- och träningslägenheter

4. Förvaltningen ska pröva möjligheten till omsorgslägenheter i varje bostadsprojekt

5. Planeringen för insamling av matavfall ska också gälla privat drivna verksamheter

6. Dessutom vill vi framföra följande

Tertialrapport 2 visar tydligt skillnaden på politik mellan majoritet och opposition. Förvaltningen prognostiserar ett budgetöverskott på nära 30 mnkr. Detta är inte acceptabelt, då Enskede-Årsta-Vantör har många eftersatta behov. Barnfattigdomen och arbetslösheten varierar kraftigt i området och insatser måste göras för att utjämna skillnaderna. Vi är övertygade om att invånarna hellre vill att stadsdelsnämndens tilldelade resurser går till barn och unga, en god personalpolitik och en bättre stadsmiljö än att de lämnas tillbaka till stadshuset. Med våra partiers budget och verksamhetsprogram hade mer pengar budgeterats för att utveckla stadsdelsområdet och utjämna skillnaderna redan från budgetårets början.

Rapporteringen av projekten i Söderortsvisionen ingår numera i tertialrapporten, vilket är bra eftersom det ger nämndens opposition en sedan länge önskad insyn i arbetet. Vi utgår därför från att eventuellt nya ansökningar också kommer att behandlas i nämnden.

Individ- och familjeomsorg

Inför tertialrapport 1 redovisades att barn- och ungdomsenheten inte hade råd med alla familjehemsplaceringar enligt vårdplan och inte med nya kontaktpersoner och -familjer. Bara 35 % av anmälningarna ska utredas enligt förutsättningarna i majoritetens budget. Inför tertialrapport 2 har mellan- och äldregruppen på barn- och ungdomsenheten rapporterat att nära 70 utredningar försenats utan att beslut om uppskov beslutats. Det är oacceptabelt att avvecklingen av Slingan gör att många andra som behöver försöks- och träningslägenheter får stå tillbaka. Det är skamligt att noll omsorgslägenheter kommer till i år.

· Behovet och inte ekonomin ska vara vägledande för bedömningen av vårdplaner och placeringar och vårdinsatser inte avslutas i förtid av budgetskäl.

  • Fler socialsekreterare behöver anställas för att säkra att utredningstiderna hålls och arbetsmiljön förbättras.

· Bostadsförmedlingen kontaktas för att få fler försöks- och träningslägenheter

· Nämnden ska pröva möjligheten till omsorgslägenheter i varje bostadsprojekt

  • För att utjämna barns levnadsvillkor bör parkleken Rågdalen tilldelas extra resurser för att få möjlighet att även ha öppet under helger och under hela sommaren.

Förskola och Personal

Inom förskolan har förvaltningen bland den lägsta andelen förskollärare i staden. Målet 38 % nås inte, vilket gör det svårare att leva upp till läroplanen. De fackliga organisationerna efterlyser möjligheter till anpassade arbetsuppgifter för anställda som varit sjukskrivna. Löftet om heltid till alla som önskar visar sig i tertialrapporten vara omöjligt att uppfylla, endast 20 % verkar komma ifråga för heltid.

  • Nämnden ska öka antalet barnskötare som får utbilda sig till förskollärare.
  • Antalet barnskötare som får grund- respektive påbyggnadsutbildning ska öka med full vikarietäckning.
  • Alla anställda som önskar heltid ska få det.
  • Resurser skal tillföras så att sjukskrivna/anställda under rehabilitering inte ska behöva känna pressen att säga upp sig för att de inte kan få lämpliga arbetsuppgifter.

Äldreomsorg

Våra vård- och omsorgsboenden är inte fullbelagda samtidigt som äldre får avslag på önskat boende. Allt för många får ägna sina sista dagar med att processa överklaganden i rättsliga instanser. Människors möjligheter till ett tryggt boende måste prioriteras högre . Trenden att fler äldre väljer privat hemtjänst måste noga analyseras. En del beror på att företag får sälja tilläggstjänster med rut-avdrag, vilket kommunen är förbjuden att göra. Företagen har därmed redan äldre som städkunder innan de får bistånd till omsorgsinsatser, och ges en gräddfil in i äldreomsorgen. En annan faktor som troligen missgynnar kommunen är personalkontinuiteten, eftersom alla våra enheter har underleverantörer för städning och inköp jämfört med bara några få privata enheter. Personalkontinuiteten är en högt rankad kvalitetsfaktor i brukarundersökningarna. Det är känt att äldre inte gärna vill ha hjälp av för många personer, vilket de riskerar att få när det finns underentreprenörer. Vi är oroade över att äldre med dålig ekonomi, sämre sociala förutsättningar och de som saknar anhöriga hamnar i ett B-lag inom äldreomsorgen, i synnerhet som det med nuvarande politik förutsätts att äldre ska ta större eget ansvar sina sista år i livet.

  • Stadsdelsnämnden ska ha en rättvis äldreomsorg baserad på den enskildes behov
  • Personalkontinuiteten i hemtjänsten måste förbättras och ses över

Privatiseringar

Att utförsäljningen av stadens verksamheter gynnar företag mer än äldre framgår av de visserligen uppnådda men låga årsmålen om 42 % för valfrihet inom vård- och omsorgsboende. Även inom barnomsorgen konstaterar vi att trots ohämmad konkurrensutsättning klaras inte målen om valfrihet . Inte heller lyckas majoriteten få mer än tre privata förskolor att vara med i förskolekön.

  • Upphöra med konkurrensutsättningen

Gatu- och parkskötsel och klimat/miljö

Medborgarnas nöjdhet med parkskötseln har sjunkit från 58 till 56 %. Ett exempel på misskötsel är den igenväxta bäckravinen i Årstaskogen, som tas upp i ett medborgarförslag. Eftersatta områden i stadsdelsområdet måste åtgärdas. För klimatets skull är det viktigt att utöka insamlingen av matavfall. Men om planeringen bara gäller kommunalt drivna förskolor, äldreomsorgsverksamheter etc. blir det allt mindre intressant i takt med att de privata verksamheterna ökar.

  • Klimat- och miljöplaneringen måste omfatta alla verksamheter som finansieras med kommunala resurser
  • Behövlig parkskötsel behöver omgående beställas så att den kan utföras före årets slut.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp),

Miljöpartiet tycker att det är viktigt att satsa på förebyggande socialt arbete, det är att ta ansvar även långsiktigt. Därför är vi glada att budget- och skuldrådgivning utökats med en 80 % tjänst och att aktiv kontakt tas i vräkningsförebyggande syfte.

Vi gläder oss också åt att alla ungdomar som bor i Rågsved och Hagsätra erbjudits sommarjobb, och att så många ungdomar utnyttjat erbjudandet.

Något som är tråkigt är den höga sjukfrånvaron bland personalen. Det är en varningssignal om att allt inte är optimalt. Vi vet också att delar av förvaltningen ligger efter i sitt arbete, t ex inom avdelningen Individ- och Familj ligger ett antal utredningar på hög.

MILJÖMÅLEN:

Det är stor tragik i det att staden och andra ansvariga myndigheter inte kan se till att det i Stockholm är praktiskt möjligt att kunna tanka förnyelsebart bränsle i fordon. Det finns allt för få gastankningsställen, ibland är inte gasen biogas utan fossilgas och ibland tar den slut, det är köbildning, skapar tidsspillan och onödigt långa körsträckor för att ta sig till tankställena.

Eftersom detta kunnat lösas i andra städer kan vi inte annat än att dra slutsatsen att det fattas viktiga delar i den styrande majoritetens vilja och i stadens styrning. Vill man, så kan man! I alla fall något betydligt bättre än dagens bedrövliga situation. Att SDF i EnskedeÅrstaVantör i detta läge ger upp stadens mål, för att istället köpa in dieselbilar är inte så konstigt, men det är ju mycket beklagligt.

Med förundran ser Miljöpartiet att man angivit "Uppfylls helt" på KFs årsmål 1:3 "Stockholms livsmiljö ska vara hållbar".

Målet Elanvändning per m2 är på 35 kWh/m2. I EnskedeÅrstaVantör ligger elförbrukningen på 60 kWh/m2. Förvaltningen skriver endast att man ser över vitvarorna ute i verksamheterna. Detta är givetvis lovvärt, men det var ju precis samma problem och "lösning" i tidigare rapporter.

Vi ställer oss frågande till vad det är som hindrat SDF att ta itu med detta energislöseri? Det är ju den styrande Alliansen som själva satt upp målet. Varför har det inte uppnåtts för länge sedan?

Det finns en mängd olika saker som kan göras för att minska elförbrukningen, enkla självklarheter som att släcka på natten, stänga av datorn, tidsjustera ventilation mm. Teknikutvecklingen är långt framme, bara några exempel: solpaneler borde monteras på de många platta tak som finns och förvaltningen borde undersöka vilka platser som passar för att sätta upp små elproducerande vindsnurror. Idag finns ju också de juridiska möjligheterna att sälja överskott av elproduktion till elleverantören.

När det gäller parkskötsel uppnås inte målen vad gäller medborgarnas nöjdhet. Det beror som vi i Miljöpartiet ser det på två saker: flera års tidigare brist på engagemang och bra personal (nu förbättrat) samt en stor brist i medborgardialogen om grönområden.

Det finns också fortfarande oklarheter ur medborgarnas synvinkel vem som ansvarar för olika saker, och många medborgare känner stor osäkerhet i det att det inte erbjuds någon återkoppling, eller ej ens ett kvitto på att felanmälan kommit fram, när de anmäler olika problem i grönområden via stadens system.

EnskedeÅrstaVantör är en stor stadsdel med ett flertal väldigt olika grönområden. Detta måste beaktas mycket mer än den styrande Alliansen visar intresse för. Den medborgardialog som borde finnas, skulle på ett utmärkt sätt kunna vävas samman med stadsplaneringen, så att stadens inriktning att bygga fler bostäder, vilken även Miljöpartiet delar, kunde förverkligas på ett sådant sätt att inte de mest värdefulla och viktiga grönområdena helt i onödan föröds för all framtid. Istället ska man bygga nytt kollektivtrafiknära och tätt.

De allra flesta medborgare i vår stadsdel tycker (det vet vi genom de gallupundersökningar som gjorts) att det är mycket viktigt eller viktigt med grönområdena, och vi vet alla hur flitigt de används för olika mänskliga behov.

När staden växer i invånarantal blir det samtidigt ännu större behov av rekreation i högkvalitativa grönområden. Därför tycker inte bara Miljöpartiet utan även Länsstyrelsen, Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och en mängd lokala sammanslutningar att det är en dålig idé att gå vidare med det illa genomtänkta förslaget att bygga ett fåtal radhus mm i Rågsveds Friområde/Kräppladalen, och på samma gång föröda ett område som borde bli det naturreservat som det redan är förundersökt för att kunna bli.

Stockholm ska som en stad i världsklass även ha grönområden i världsklass!”

§8 Inrättande av förskolepaviljong och tillagningskök, Ottsjövägen 26, Årsta - genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningen får i uppdrag att beställa en ny förskolepaviljong med två avdelningar samt att inrätta ett tillagningskök på Ottsjövägen 26, Årsta.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om godkännande av att genomföra projektet.

Ärendet

I Årsta finns både kommunala förskolor och förskolor som drivs i privat regi. Förvaltningen ser ett stort behov av nya förskoleplatser i området. Det behövs också evakueringsplatser då några förskolor som finns i paviljonger kommer att försvinna framöver i samband med utbyggnaden av Årstafältet och Årstastråket.

Platsen för påbyggnad av befintlig paviljong lämpar sig bra för förskoleverksamhet. Den befintliga förskolepaviljongen föreslås få en tillbyggnad med ytterligare ett plan samt ett tillagningskök i bottenplanet. I syfte att uppfylla barnomsorgsgarantin i Årsta föreslår förvaltningen att SISAB får uppdraget att bygga till den befintliga förskolepaviljongen med två avdelningar samt bygga ett tillagningskök i bottenplanet på förskolan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2012

Dnr 585-2012-2.7.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Vi vill klargöra vikten av att förskolan tas bort när det tillfälliga bygglovet upphör. Närboende har reagerat på att förslaget om en påbyggnad inte har föregåtts av samråd, och vi anser därför att det bör ordnas ett samrådsmöte så att frågor och synpunkter kan framföras och besvaras.

Vi utgår från att tillagningsköket planeras för insamling och hämtning av matavfall. Vi vill också att den bärande konstruktionen byggs i trä. Då det är lättare att återvinna samt är ett vänligare material för klimatet.

Uppgifter om den totala uteytan och den beredda lekytan utomhus vill vi ha tillförd faktarutan. Att ytan per barn endast blir 7 kvm anser vi är alldeles för lågt. Många av våra förskolor har en inneyta på 9 till 10 kvm per barn. Detta mått vill vi se även på denna förskola.”

§9 Uppföljning och analys av fritidsgårdar och parklekar på entreprenad

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att i samband med att avtalet löper ut för parkleken Rågdalen 2013-11-30 överta driften i egen regi.

2. Nämnden uppdrar åt förvaltningen att utreda vidare frågan om upphandling, samverkansavtal eller andra former för medverkan från aktörer avseende fritidsområde 1 och 2 som kan träda i kraft då avtalet löper ut 2014-05-31.

Ärendet

Förvaltningen har gjort en utredning kring för- och nackdelar med fritidsverksamhet i privat respektive kommunal regi. För att få ett objektivt och bredare perspektiv inför framtida upphandlingar har förvaltningen tagit ett konsultföretag till hjälp med utredningen. Utredningen har skett utifrån intervjuer med nyckelpersoner i stadsdelen och i andra stadsdelar i Stockholms stad, där erfarenhet finns av fritidsverksamhet i privat och kommunal regi. Företaget har även genomfört en kartläggning av marknaden för privata utförare av fritidsverksamhet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 juli 2012.

Dnr 1.2.1.-283/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till frömån för det egna förslaget;
” 1. Stadsdelsnämnden bifaller i huvudsak förvaltningens förslag till beslut.
2. Förvaltningen får i uppdrag att i samband med att avtalet för SYD AB löper 2013-05-31 överta driften i egen regi.

Därutöver vill vi anföra.

Det är mycket bra att förvaltningen tagit initiativ till en utvärdering av privatiseringen av fritidsverksamheten i stadsdelen. Det vore på sin plats med fler sådana utvärderingar i andra verksamheter.

Utvärderingen pekar på ett flertal problem med konkurrensutsättningen som vi tidigare framfört i flera sammanhang. En av de viktigaste invändningarna är givetvis den kvalitativa aspekten, men även möjligheten till samordning av förvaltningens. Enheter och verksamheter. Vi är av den uppfattningen att fritidsverksamhet ska bedrivas utan vinstsyfte, då i huvudsak i kommunal regi med de samordningsmöjligheter som finns med stadens andra verksamheter. Utredningens slutsatser visar att det enda beslut som gagnar våra barn- och ungdomars fritid är att återta alla verksamheter i kommunal regi.

Vi vill dock lyfta fram modellen med föreningsdrift som finns dels i vårt stadsdelsområde i viss mån och dels på andra håll i staden, där föreningar får ett föreningsbidrag för att bedriva verksamhet riktat mot de behov som finns. Inom ramen för respektive parts verksamhet samordnas föreningens och den kommunala verksamheten. Det ger en möjlighet för lokalt föreningsliv att genom sin verksamhet vara med och påverka och utveckla den egna stadsdelen. Inte betydelselöst i sammanhanget är den demokratiska skolning och praktiska erfarenhet som ett sådant arbete ger.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Miljöpartiet i Enskede-Årsta-Vantör anser att det är positivt att man låtit göra en oberoende utredning i frågan om kommunala respektive privata utförare inom fritidsverksamheten. Valet av utövare inom alla verksamhetsområden bör styras av kvalitetstänkande och inte av politiska ideologier. Vi tycker inte att upphandlingar av kommunala verksamheter ska göras om de inte leder till ökad kvalitet. Utredningen visar att upphandling av fritidsverksamheter på grund av den begränsade marknaden har små förutsättningar att öka kvaliteten i verksamheterna. ”

§10 Uppföljning inom äldreomsorgen – Oasens demensgruppboende och Årstabergshemmet

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning av Oasens gruppboende och Årstabergshemmet genomfördes under juni månad 2012. Båda enheterna drivs inom privat verksamhet. Enheterna följs upp på uppdrag av Äldreförvaltningen. Förvaltningen bedömer att enheterna arbetar aktivt för att utveckla dokumentationen. Löpande dokumentation finns men behöver utvecklas så att den ger en aktuell bild av den enskilde.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 juli 2012.

Dnr 1.2.1.-592/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Vår utgångspunkt är att äldreomsorgen alltid ska fungera bra. Personalen får ofta ett gott betyg för bemötande. Uppföljning är till för att säkra kvaliteten och vi fokuserar därför på det som felar och inte det som fungerar bra. Individuppföljningen visar mindre bra resultat inom personalkrävande områden som möjligheten att komma ut på promenader och erbjudanden om att delta i aktiviteter. Även möjligheten att välja mat till lunch och middag får sämre resultat, men det framgår inte om det beror på att måltidsalternativ saknas eller om de äldre inte ges tid att välja maträtt. Verksamhetsuppföljningen visar att boende inte behandlas lika. Även detta kan bero på att det saknas personal eller kompetens. Alla äldre får inte riskbedömningar på alla riskområden. På Årstabergshemmet får inte alla behandling av sjukgymnast eller arbetsterapeut, lagstadgad journalföring och vårdplaner finns inte eller uppdateras inte för alla.Att det brister i följsamhet till egenkontrollprogram och i städning och renovering av gemensamma utrymmena kan både handla om brister i bemanning och att resurser inte är avsatta för renovering. Självfallet måste våra äldres boenden ha en god standard. Sammantaget ger uppföljningen intrycket att bemanningen är för låg för att personalen i alla delar ska kunna upprätthålla en god standard.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Det är positivt att uppföljningsarbetet fortsätter inom förvaltningen och att stor tonvikt läggs på att följa upp resultaten för brukarna. Inte minst för äldreomsorgen är det viktigt att all personal – även de hos entreprenörerna - engageras i kvalitetsarbetet.”

§11 Uppföljning inom äldreomsorgen Enskededalens servicehus inklusive Knuten och Skogsgläntans demensgruppboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Enskededalens servicehus inklusive Skogsgläntans demensgruppboende och Knuten (öppen mötesplats) genomfördes under maj 2012. Verksamheten drivs på entreprenad av Äldreliv i Stockholm AB.

Under det senaste året har enheten genomfört ett stort arbete med att åtgärda dokumentationen inom både socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Knuten bedöms vara en verksamhet som ger de äldre en trygg vistelse med olika former av aktivering och utevistelse.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 maj 2012.

Dnr 1.2.1.-593/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s).

”Vår utgångspunkt är att äldreomsorgen alltid ska fungera bra. Personalen får ofta ett gott betyg för bemötande. Uppföljning är till för att säkra kvaliteten och vi fokuserar därför på det som felar och inte det som fungerar bra.

Individuppföljningen på Skogsgläntan visar mindre bra resultat inom personalkrävande områden som att komma ut på promenader, erbjudanden att delta i aktiviteter och få en liten pratstund med personalen. Brukarundersökningen pekar i samma riktning. Möjligheten att välja mat till lunch och middag får också sämre resultat i individuppföljningen, men det framgår inte om det beror på att måltidsalternativ saknas eller om de äldre inte ges tid att välja maträtt. Att bara ett fåtal individuppföljningar har gjorts på Enskededalens servicehus gör att helhetsbilden inte kan bedömas lika bra. Däremot visar resultatet av brukarundersökningen att man är mindre nöjd med promenader och utevistelser även på servicehuset.

Verksamhetsuppföljningen och avtalsuppföljningen visar att alla boende inte behandlas lika. Även detta kan bero på att det saknas personal eller kompetens. På servicehuset får inte alla äldre riskbedömningar för undernäring och lagstadgad journalföring, vårdplaner, rehabiliteringsplaner och ADL-bedömningar görs ej för alla boende. På gruppboendet brister det i vårdplaner, funktionsbedömningar och rehabiliteringsplaner och alla äldre får inte behandling av sjukgymnast eller arbetsterapeut. Inkontinenshjälpmedel är inte individuellt utprovade till alla boende med behov. Att flera av klagomålen har handlat om lång väntan på personalen vid larm stärker uppfattningen att bemanningen är för låg.

Avtalsuppföljningen visar att sammanställning av klagomål och synpunkter skickas in flera månader för sent till förvaltningen. Insynen i privat driven äldreomsorg är sämre än i kommunal verksamhet och därför måste åtminstone klagomålsrapporteringen fungera.

Andelen i brukarundersökningen som är mycket nöjda på Skogsgläntan sjunkit från 60 till 40 % vilket är långt under snittet i staden på 67 %. På servicehuset har nöjdheten visserligen ökat från 50 till 52 % men ligger fortfarande långt under snittet i staden. Sammantaget ger uppföljningen intrycket att bemanningen är för låg för att personalen i alla delar ska kunna upprätthålla en god standard.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)
”Det är positivt att uppföljningsarbetet fortsätter inom förvaltningen och att stor tonvikt läggs på att följa upp resultaten för brukarna. Inte minst för äldreomsorgen är det viktigt att all personal – även de hos entreprenörerna - engageras i kvalitetsarbetet.”

§12 Uppföljning inom äldreomsorgen – Stureby vård- och omsorgsboende inklusive Tussmötegården

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Stureby vård- och omsorgsboende inklusive Tussmötegården genomfördes under april och maj 2012. Tussmötegårdens arbete bedöms vara väl strukturerat och fungerande. I övrigt har enheten har ett omfattande arbete framför sig med att åtgärda de avvikelser som finns.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 juni 2012.

Dnr 1.2.1.-591/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Vår utgångspunkt är att äldreomsorgen alltid ska fungera bra. Personalen får ofta ett gott betyg för bemötande. Uppföljning är till för att säkra kvaliteten och vi fokuserar därför på det som felar och inte det som fungerar bra.

Individuppföljningen visar mindre bra resultat inom personalkrävande områden som att komma ut på promenader, erbjudanden att delta i aktiviteter och få en liten pratstund med personalen. Brukarundersökningen pekar i samma riktning. Möjligheten att välja mat till lunch och middag får också sämre resultat i individuppföljningen, men det framgår inte om det beror på att måltidsalternativ saknas eller om de äldre inte ges tid att välja maträtt.

Verksamhetsuppföljningen och avtalsuppföljningen visar att alla boende inte behandlas lika. Även detta kan bero på att det saknas personal eller kompetens. Det redovisas en rad brister i dokumentationen. Enligt verksamhetsuppföljningen får inte alla äldre heller behandling av sjukgymnast/arbetsterapeut. Avtalsuppföljningen visar en rad brister som direkt påverkar kvaliteten för de äldre, bland annat att inte alla erbjuds dusch varje dag och att maten serveras för tidigt på kvällen vilket kan ge för lång nattfasta. Andra brister som indirekt påverkar vården och omsorgen är att tid för överrapportering inte varit inlagt i schemat och att det är svårt att bedöma om sjuksköterskepatrullen klarar en inställelsetid på 30 minuter på natten.

Inte heller särskilda åtagandena, mervärden och åtaganden är helt uppfyllda, vilket är oacceptabelt oavsett vilken regi verksamheten bedrivs i. Brister i uppfyllelsen av utlovade utbildningsinsatser bedöms kunna accepteras både i detta ärende och i tidigare ärenden om entreprenader. Det här undergräver tilltron till det som utlovas i konkurrensutsättning.

Andelen i brukarundersökningen som är mycket nöjda har visserligen från 81,5 till 80 % men är fortfarande högre än staden på 79 %. Sammantaget ger uppföljningen intrycket att bemanningen är för låg för att personalen i alla delar ska kunna upprätthålla en god standard.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Det är positivt att uppföljningsarbetet fortsätter inom förvaltningen och att stor tonvikt läggs på att följa upp resultaten för brukarna. Inte minst för äldreomsorgen är det viktigt att all personal – även de hos entreprenörerna - engageras i kvalitetsarbetet.”

§13 Äldre i Enskede-Årsta-Vantör ska ha rätt till trygg och säker omsorg – svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v) och Magnus Dannqvist (s)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om äldres rätt att kunna lita till en trygg och säker omsorg om hög kvalitet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 augusti 2012.

Dnr 479-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)
”Vi delar uppfattningen att de förebyggande insatserna är viktiga resurser i dagens och framtidens äldreomsorg och särskilt för de äldre som på grund av lägre inkomster och utbildning och hårdare arbetsliv har sämre förutsättningar till en god ålderdom. Möjligheten att köpa tjänster och klara sig hemma blir sämre och därmed ökar behovet av särskilt boende.

De uppföljningar av äldreomsorgen som nämnden regelbundet tar del av visar ofta brister inom personalkrävande områden som utevistelser och sociala aktiviteter, vilket är särskilt viktigt för de äldre som har sämre förutsättningar från sitt yrkesverksamma liv.

Att alla våra kommunala enheter har underleverantörer för städning och inköp medan bara ett fåtal av de privata har det innebär att förutsättningarna för personalkontinuitet inte är lika. Vi vet att våra äldre inte vill ha för många personer som hjälper dem, vilket kan göra att kommunala enheter står sig sämre i konkurrensen. Samma sak gäller tilläggstjänster, som enbart får erbjudas av privata företag. De ges en gräddfil in i äldreomsorgen, genom att de äldre som först köper städhjälp redan har en inarbetad kontakt när det är dags för bistånd.

Av redovisningen framgår att 72 utförare har uppdrag i Enskede-Årsta-Vantör. Vi menar att det är förödande ur klimatsynpunkt när många olika utförare per bil reser kors och tvärs i området och kanske samtidigt besöker flera brukare i samma fastigheter eller hus.

Det är bra att få klarlagt att förvaltningen inte har några lokala riktlinjer för att bevilja äldreboende. Utifrån att många äldre får avslag på sökt boende och en del sedan beviljas boendet efter överklagande visar att de centrala riktlinjerna inte är tillräckligt generösa. Ensamhet och stor oro för att bo kvar själv i eget boende måste väga tyngre i bedömningen.”

§14 Frågor om Söderortsvisionen – svar på skrivelse från Magnus (s) Dannqvist och Rosa Lundmark (v)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen från Rosa Lundmark och Magnus Dannqvist.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v) och Magnus Dannqvist m.fl.(s) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om att det projekt som planerats i Rågsved och där medel beviljats ur Söderortsvisionen inte förankrats och beslutats av stadsdelsnämnden.

Skrivelsen innehåller ett flertal frågor som förvaltningen besvarar tillsammans med stadsledningskontoret. Förvaltningen anger att

Söderortsvisionen är beslutad av kommunfullmäktige och innebär för berörda nämnder ett löpande arbete, som utgår från visionens handlingsplan. Handlingsplanen anger målområden som är vägledande för planering och genomförande av specifika satsningar. Satsningarna kan genomföras genom finansiering eller delfinansiering av centrala medel, men kan även utgöras av ett löpande arbete och som en integrerad del av nämndernas ordinarie verksamhet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 augusti 2012.

Dnr 1.1.-480/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s).

”Det kan tyckas behjärtansvärt med anslag till projekt i så kallat utsatta stadsdelar. Vår uppfattning är dock att de åtgärder som nu genomförs i Rågsved borde ingå i stadens kärnverksamheter och inte finansieras med årsvisa projektanslag.

Söderortsvisionen har i sin form ett demokratiskt underskott vilket vi vänder oss mot. Så länge vi inte har resurser i ordinarie budget borde dock nämnden vara en självskriven remiss-/förslagsinstans, för att med sin lokalkännedom förbättra och utveckla föreslagna projekt. Vi har svårt att förstå varför inte förslagen remitteras till stadsdelsnämnden innan stadsdirektören fattar beslut. Vi ser gärna att förvaltningen i verksamhetsplanen lämnar förslag om insatser som kan finansieras med medel ur Söderortsvisionen.”

§15 Insatser mot upprepad vandalisering i Östberga – svar på skrivelse från Kristina Öberg (s)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelse.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Kristina Öberg (s) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om insatser mot upprepad vandalisering i Östberga. Kristina Öberg önskar att förvaltningen redovisar vilka insatser som genomförts hittills mot den grova och omfattande skadegörelsen, vilka eventuella insatser som planeras framåt i tiden för att motverka ny skadegörelse samt om planerade insatser sker i samarbete med polisen och andra.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 augusti 2012.

Dnr 481-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§16 Vi måste ta tag i den ökande barnfattigdomen – svar på skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen.

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v) och Magnus Dannqvist (s) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om det arbete som idag bedrivs för att minska barnfattigdomen samt om förvaltningen ser fler områden där okade insatser krävs för att komma åt problemet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2012.

Dnr 1.1.-477/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Rädda Barnens undersökning visar stora och växande skillnader i barnfattigdom mellan Vantör och Enskede-Årsta. Trots att förvaltningen erbjuder en hel del kostnadsfria aktiviteter har barn och unga helt olika uppväxtvillkor i vårt stadsdelsområde. Förskolorna har ett viktigt uppdrag och gör en hel del för att utjämna barns villkor, men mer resurser behöver satsas för yngre barn under fritiden. Exempelvis berättar föräldrar som ofta är i parkleken Rågdalen att barn som de träffar på kan vara ute hela dagar utan föräldrar och ofta är hungriga. Att inte sommarjobbssystemet ger möjlighet att särredovisa uppgifter på stadsdelsnivå försvårar möjligheten att följa hur sommarjobben fördelar sig i olika stadsdelar eller delområden. Samma gäller för övrigt kulturskolan, vilket är en svaghet i stadens uppföljningssystem. Stadsdelsområdesnivån är alldeles för hög för att kunna påvisa skillnader, i och med att så många stadsdelsnämnder är så stora.”

§17 Brottsförebyggande arbete i Enskede-Årsta-Vantör - svar på skrivelse från Magnus Dannqvist (s) Rosa Lundmark (v)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist (s) uppdragit åt förvaltningen att besvara frågor om hur förvaltningen bedriver det brottsförebyggande arbetet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 augusti 2012.

Dnr 482-2012-1.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden beslutar att lägga svaret på skrivelsen till handlingarna.

Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en plan för utökat medborgarengagemang i det brottsförebyggande arbetet.

Förvaltningen får i uppdrag att snarast återkomma med ett förslag till en geografiskt baserad organisation för det brottsförebyggande arbetet som bygger på lokala aktörer och intressenter.

Lokala BRÅ förstärks med nämndens presidium.

Arbetet i lokala BRÅ rapporteras återkommande i stadsdelsnämnden.

I ett aktivt och ambitiöst brottsförebyggande arbete är samarbete en av framgångsnycklarna. En grundläggande faktor är att organisationens arbete baseras på ett väl avgränsat geografiskt område och bygger på lokal kunskap och lokalt engagemang i kombination med lokala aktörer och beslutsfattare.

I de flesta kommuner som arbetar med brottsförebyggande råd har man på olika sätt samarbetat tillsammans med de förtroendevalda politikerna. Då kan man på ett tidigt stadium förankra behov av politiska åtgärder och ”flagga” politiken om kommande problemställningar. På de orter där man arbetat på det här sättet har kommunalrådet och en representant för oppositionen varit invalda i rådet. Tanken har varit att ha personer i rådet som i kommunen beslutar och har mandat att besluta i frågor som är väsentliga för det brottsförebyggande arbetet.

Vi menar att förutom ökad beslutskompetens skulle en breddad representation i rådet genom andra erfarenheter bidra med nya vinklingar på arbetet. Eftersom vi som lokalpolitiker även bor i området tillförs rådet därigenom även ett boendeperspektiv.”

§18 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS – period 2

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporteringen gällande ej verkställda beslut enligt SoL respektive LSS godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till Socialstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Vid rapportering för april till juni 2012 (period 2, 2012) hade individ- och familjeomsorg inte några ej verkställda beslut att rapportera. Inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning rapporterades totalt 13 ärenden, varav 12 avsåg ej verkställda beslut enligt LSS. För äldreomsorgen rapporterades totalt 21 ärenden, varav 11 avsåg ej verkställda beslut enligt SoL.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 augusti 2012.

Dnr 551-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§19 Implementering av nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner fortsatt genomförande av projektet Implementering av nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom.

Ärendet

Socialstyrelsen har beviljat stadsdelens ansökan om ytterligare statsbidrag för att i nära samarbete med landstinget medverka i arbetet med att utveckla modeller för implementeringen av de nationella riktlinjerna för vård och omsorg av personer med demenssjukdom. Socialstyrelsen har beslutat att tilldela Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning 1350000 kronor att användas fram till och med 31 december 2013.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 augusti 2012.

Dnr 1.2.6.-530/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Vi ser det som positivt att en regional överenskommelse utarbetats och att kommunerna i länet rekommenderas att ansluta sig till den för att tillsammans med landstingets enheter utarbeta lokala program för en personcentrerad vård och omsorg om personer med demenssjukdomar. Detta är ett led i att de nationella riktlinjerna för vård och omsorg vid demenssjukdom ska få genomslag. Det är positivt att de lokala programmen ska omfatta även personer med kognitiv svikt (men som inte diagnostiserats som demenssjuka) samt att de närståendes situation uppmärksammas.

Den situation som råder vad gäller personer med demenssjukdomar och utvecklingen med en växande äldre befolkning innebär fortgående ökande behov av insatser från samhällets sida. Eftersom både kommun och landsting berörs är det av stor betydelse att nödvändig samverkan organiseras och genomförs. Det är i det perspektivet som det är bra med en regional överenskommelse som underlättar och ligger som grund för lokala program för det praktiska arbetet kring den enskilde och dennes närstående.

Alla utförande enheter både i egen regi och i privat regi inom såväl landstinget som staden måste bli delaktiga i samverkansarbetet och omfattas av upprättade lokala program. Att antalet utförare till följd av valfrihetssystemen är stort både i staden och landstinget får inte bli ett hinder för att gemensamt upprätta och genomföra lokala program.”

§20 Nämndens frågor

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden beslutade att uppdra åt förvaltningen att bereda nedanstående skrivelser och återkomma till nämnden.

Skrivelse från Miljöpartiet angående miljöteknikklustret Högdalen

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Det har länge talats om möjligheten att utveckla Högdalen till ett miljöteknikkluster. Vi tror att Högdalen, med sitt centrala läge i regionen och det moderna Högdalenverket redan väletablerat, har goda förutsättningar att utvecklas i den riktningen. Vi tror också att ett miljöteknikkluster vore positivt både för Stockholm som helhet och för att fylla behovet av arbetsplatser i söderort. I och med kommande förtätningar med nya bostäder ser vi ett ännu större behov av ett tydliggörande angående Högdalens framtid.

Vi vill därför veta:
- Vilken syn har förvaltningen på det planerade miljöteknikklustret?
- Vad görs från stadens sida för att driva på den här utvecklingen?
- Vad görs från förvaltningens sida för att driva på den här utvecklingen?
- Vilka möjligheter finns ekonomiskt för förvaltningen/staden att driva frågan?
- Vilka möjligheter finns rent praktiskt för förvaltningen/staden att driva frågan?”

Skrivelse från Miljöpartiet angående samverkan mellan stadsdelsförvaltning, skola och polis avseende barn och unga
Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”I stadsdelen har det länge diskuterats om hur vi bättre kan stödja barn och ungdomar som riskerar att fara illa samt brotts- och drogförebyggande arbete. Att stadsdelsförvaltningen beviljar ekonomiskt bidrag till föreningar och organisationer vars verksamhet kompletterar och stödjer nämndens ordinarie verksamhet är inte tillräckligt.

Det som efterlyses i stadsdelen är en samverkansöverenskommelse mellan stadsdelsförvaltning, skola och polis avseende barn och unga.

Vi vill därför veta:
- Vilken syn har förvaltningen på ett sådant samarbete i Enskede-Årsta-Vantör?
- Vad görs det från förvaltningens sida för att kontinuerligt samverka med skola och polis?”

Skrivelse från Miljöpartiet om olagligt uppställda husvagnar

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”- Hur kan det komma sig att det fortfarande står olagligt uppställda husvagnar på var sin sida om pendeltåget i höjd med Högdalen (f.d. Hålliformtorpet) och Rågsved ?

- Vad är det som hindrar omedelbar avhysning?

Vi har frågat förvaltningen om det muntligt, senast på augustimötet, och även tagit del av svar som medborgare fått där det svarats att problemet som funnits sedan före sommaren skulle åtgärdas i augusti.

Eftersom förvaltningen till vår glädje berättat att ett liknande problem i Årstaskogen åtgärdats, undrar vi varför denna olagliga uppställningfinns kvar?

Det är många medborgare som kontaktar Miljöpartiet om detta, det upplevs som ett väldigt oönskat och otrevligt inslag i stadsdelen. Medborgarna vill när de promenerar med familjen i de fina naturområdena inte mötas av olagliga bosättningar i kanterna. De husvagnsboende ser ut att trivas med sin annektering av stadens mark, flaggan är hissad på husvagnen som på vilken campingplats som helst.

Stockholm kan väl inte se släpphänt på ren anarki vad gäller bostadsfrågor?”


Skrivelse om barn- och ungdomsutredningar på hög
Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Den 17 september hölls ett samverkansmöte (enligt FAS 05) på stadsdelsförvaltningens avdelning för Individ och Familj, Utredningsenheten för Barn och Ungdom. Vi har tagit del av protokollet och talat med representanter för fackföreningarna Vision och SACO.

Citat ur protokollet:

"6. Hälso- och arbetsmiljöförhållanden

Sektionerna mellan- och äldregruppen ligger efter med utredningar, ca 68-69 ärenden enligt APT 2012-09-05. Oklart hur det ser ut i barngruppen. Vision vill ha information under denna vecka hur mycket varje sektion ligger efter. Förlängningsbeslut finns inte. Medarbetarna finner detta otillfredsställande och flera har olika stressymptom. Klienterna får de insatser som behövs, utredningstiden hålls inte."

En muntlig information från stadsdelsdirektören kommer att delges nämnden på sammanträdet, men vi anser frågan är så viktig att vi även önskar en skriftlig redogörelse.

Vi undrar nu:

- Vad är anledningen till att utredningstiderna inte hålls?

- Hur kan man avgöra att "klienterna får de insatser som behövs" på ett kvalitetssäkert sätt om inte alla utredningar är klara inom den bestämda tiden?

- Hur kan det ha blivit så väldigt stort antal ärenden "på hög"?

- Hur hanteras den ökade stressbelastningen på de anställda, som i olika grad måste lida av att inte riktigt hinna med sitt jobb?

- Vilka åtgärder kommer att vidtas för att hålla utredningstiderna?

- Varför finns inte nödvändiga förlängningsbeslut? Hur många ärenden gäller detta?”

§21 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om att en genomgång av ärenden på barn- och ungdomsenheten visat att alltför många barn och ungdomsutredningar inte avslutas inom den lagstadgade tiden fyra månader, en översyn pågår där problem ska genomlysas. Tills vidare ändras delegationen för beslut om förlängning av utredningstid från tjänsteman till sociala delegationen.

Under denna punkt på dagordningen redogjorde Elisabet Richter Hagert för sommaraktiviteterna på Simpvik med dagliga badbussar, lite senarelagda aktiviteter torsdag- och fredagar, samt helgkollo för både pojkar och flickor. Alla aktiviteter har varit mycket välbesökta och populära samt fungerat utmärkt.

Vidare informerades om att projektgruppen för Förskoleutveckling i Enskede-Årsta-Vantör tilldelats hörselpriset Stockholms-Snäckan för sitt arbete med att förbättra ljudmiljön vid stadsdelens förskolor. Särskild rekryteringssatsning gällande förskollärare till stadsdelen pågår. Riktlinjer för mat och måltider inom förskolan har färdigställts.

Nämnden tackade för informationen.

§22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Tjänstemannabeslut

C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde

E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde

F. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

G. Balanslista över medborgarförslag

H. Nytt arrendeavtal med Årstafältets koloniområde

Dnr 3.3.-61372012

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§23 Avfallsplan för Stockholm 2013 – 2016 – svar till Trafikkontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till Trafikkontoret

2. Nämnden anför därutöver:

”Förslaget till avfallsplan innehåller flera mycket viktiga beståndsdelar för stockholmarna de kommande åren. Vi vill dock betona ett par av dem vilka vi anser vara av särskild vikt ur vårt lokala perspektiv. Frågan om snöröjning måste ges en större betoning. Framkomlighet för såväl enskilda medborgare som näringsidkare är av avgörande vikt. Vi vill särskilt betona att frågan om snömassor och klassning som avfall måste ges en särskild vikt i en framtida plan och diskussion med statliga myndigheter. I synnerhet ur ett Stockholmsperspektiv där förutsättningarna är annorlunda relativt sett mindre orter i Sverige vad det gäller möjligheter att hantera bortforsling av snömassor.

Alliansen i Enskede Årsta Vantör SDN vill även lyfta fram vår ståndpunkt och gillande av de slutsatser som lyftes fram i den utredning som förelades regeringen nyligen. Dagens system med producentansvar och de mycket illa fungerande återvinningsstationerna måste ges en ny inriktning. Det är vår övertygelse att man närmare bör studera vad ett utökat kommunalt ansvar skulle kunna innebära.

Vidare vill vi inom alliansen i Enskede-Årsta-Vantör anser att det ska vara lätt att återvinna och bli av med sitt avfall. För detta krävs att informationen om återvinningen är god och att öppettider på återvinningscentralen är mer generösa

Vi vill också betona vikten av hur planering för avfallsprocesser ser ut i samband med exploateringsärenden. Ny teknik som avfallskvarnar, sopsugar, m.fl. saker är givna. Men även frågan om grovavfallsutrymmen i flerfamiljsbostäder samt lokalisering av återvinningscentraler inom rimliga avstånd. I detta sistnämnda fall tänker vi både på befintliga planprocesser inom Årstastråket, Årstafältet som stråket Fagersjö-Rågsved.

Avslutningsvis vill vi betona insatser och upplysning om det personliga ansvaret. Allianspartierna har med framgång satsat resurser för att komma tillrätta med en ökad nedskräpning framför allt på våra gator och torg. Detta kan emellertid i längden vara svårt att hålla jämna steg med ev. ökning av denna typ av nedskräpning varför speciella insatser kan komma att krävas med fokus mot just individens ansvar i sammanhangen.”

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Trafikkontoret har tagit fram ett förslag till ny avfallsplan för Stockholm 2013-2016. Avfallsplanen innehåller fyra huvudmål med tillhörande vision, delmål och åtgärder. Trafik- och renhållningsnämnden har det övergripande ansvaret för uppföljning av avfallsplanen. Förvaltningen anser att förslaget till avfallsplan visar på en högt uppsatt ambition inom området. Avfallsfrågan är viktig att uppmärksamma i flera sammanhang, då den påverkar stora delar av stockholmarnas möjlighet till hållbar livsstil samt upplevelsen av närmiljön.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 augusti 2012.

Dnr 524-2012-1.5.3.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (m), (fp).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden beslutar följande

1. att delvis bifalla förvaltningens remissvar

2. att visionen för mål 1 tillförs orden klimat och miljö.

3. att staden har ambitionen att 90 procent av matavfallet samlas in 2016.

4. att en delegation politiker och tjänstemän studerar hur Linköping går till väga för att samla in sitt matavfall.

5. att staden med gemensamt agerande anlägger tre nya ÅVC:er till senast 2016.

Därutöver vill vi framföra:

Bra att staden tar fram en avfallsplan. Flera viktiga uppgifter som insamling av matavfall, separat hantering av toalettavfall, provning av nya tekniker och förbättrad arbetsmiljö för medarbetarna lyfts fram. Samtidigt är många mål diffusa och lågt satta. Om det nu beror på klena resultat på föregående avfallsplan (se bilaga 5) eller svag politisk kraft är svårt säga. Kanske både och.

Ansvar lagt på andra

Avfallsplanen lägger ett stort ansvar på ”avfallsinnehavare” och vad vi fyller vår soppåse med. Producenter av varor görs ansvariga för att man når målen. Vad händer om de är svalt intresserade av detta? Finns det då en plan B i avfallsplanen? Nej, inte vad vi kan se.

I avfallsplanen står att utsläppen av växthusgaser ska minska till högst 3 ton CO2-ekvivalenter per stockholmare till år 2015. I energiplanen heter det att staden ska verka för att utsläppen av växthusgaser minskar till högst 3,0 ton CO2e. ”Ska” är tvingande men inte ”ska verka för”. Vad gäller?

Vi vill att visionen för år 2030 för mål 1 avslutas med ”… det mest klimat-, miljö- och resurseffektiva sättet.” för att få en bredare ambition för hur avfallet ska tas omhand.

Bara 40 procent matavfall samlas in

Att bara samla in 40 procent av matavfallet är ett mycket lågt mål. Staden hade som mål att få in 35 procent till 2010. Vi ligger nu två år senare långt under de 35 procenten. Klen politisk vilja ser vi som förklaring. Vi vill att ambitionen är att få in 90 procent till senast 2016. Idag samlar Linköping in allt matavfall i hela kommunen. Av matavfallet kan man göra biogas, som är ett viktigt bilbränsle för att begränsa höjningen av jordens temperatur.

För ett år sedan föreslog vi att man skulle samla in matavfallet från flerfamiljshusen i Dalen. Såvitt vi förstår har detta förslag hamnat i långbänk. Eftersom det finns både kommunala värdar och bostadsrättsföreningar i Dalen borde det vara intressant att pröva det lagda förslaget om insamling av matavfall just där.

Bra, att staden vill föra tillbaka minst 30 procent av fosforföreningarna till åkrar. Vårt klot riskerar snar brist på fosfor, menar experter. Våra kroppar behöver fosfor för att må bra. Så vi reagerar kraftigt mot brasklappen om att återförandet bland annat beror på ”kommersiella villkor”. Vi tycker vår hälsa är värd mer än detta!

Bara fem återvinningscentraler

Tanken var att staden skulle ha sju återvinningscentraler (ÅVC) till 2010. Som skäl till att det inte blev så skriver man: svårt att hitta tomter, lång tid för att få tillstånd, med mera. Några nyheter kan väl inte detta vara, staden har ju anlagt ÅVC:er tidigare. Skälen låter som bortförklaringar. Östbergas ÅVC har många besökare, ibland för många… Nu hotas den av stängning. Om 5 ÅVC:er blir bara 4, är omhändertagandet av vårt avfall i ett bekymmersamt läge.

Avfallsplanen tar upp hur viktigt det är att alla engagerar sig i problemen med förmågan att hantera våra avfall. Rätt, tycker vi! Extra viktiga nämnder är exploatering och stadsbyggnad. Klarar vi inte av att hantera en ökad mängd avfall blir det stora svårigheter för vårt växande Stockholm.”

Reservation

Ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget; ”Förvaltningens synpunkter lämnas som svar på remissen med följande tillägg:

Förslaget till ny avfallsplan är ett steg i rätt riktning, men kan förbättras ytterligare. Det saknas övergripande mål för hur det genom renhållningsavgiftens konstruktion kan främja återanvändning, återvinning och annan miljöanpassad avfallshantering. Det är även angeläget att i dialog med kommuninvånarna förändra konsumtionsmönster och öka återanvändning.

För att de i planen föreslagna åtgärderna ska kunna genomföras effektivt behöver det för varje åtgärdsområde pekas ut ansvariga förvaltningar och bolag inom staden.

Den nationella avfallsutredningen har nyligen presenterat förslag till ny lagstiftning i SOU 2012:56 Mot ett hållbart samhälle – resurseffektiv avfallshantering. Bland annat föreslås kommunen överta ansvaret för att samla in förpacknings- och tidningsavfall från producenterna. Hela framtagandet av ny avfallsplan för Stockholms stad behöver tydligare förhålla sig till ett eventuellt förändrat insamlingsansvar som beslutas av riksdagen. Det bör också beskrivas hur föreslagna åtgärder i Naturvårdsverkets nationella avfallsplan kan genomföras i Stockholms stad.

Planen behöver kompletteras med kvantitativa mål för kraftigt minskad andel matavfall, förpackningar och textilier i hushållsavfallet. Insamling av matavfall ska ske i alla stadens verksamheter som hanterar mat. Kommunens verksamheter ska vara ett föredöme.

Mål 4 att avfallshantering ska vara en självklar del i planeringsprocessen bör kompletteras med delmål för att successivt skapa utrymmen för källsortering för utbyggd hushållsnära insamling. Behovet av mark för återvinningscentraler måste säkras. Flera mindre återvinningscentraler kan möjliggöras genom att placering i några av stadens ca 50 bergrum.

Det är nödvändigt att skapa möjlighet till snötippning för snörika vintrar. Behovet av kommunaltekniska ytor måste säkras lokalt i både befintlig och planerad bebyggelse. Dessa ytor bör ha flexibla användningsområden. Ytor som avsätts för snöupplag på vintern, kan användas för lokalt omhändertagande av dagvatten på sommarhalvåret. Snötippning i vatten ska så långt möjligt undvikas. På sikt bör snö betraktas som en resurs, möjlig att använda för fjärrkyla.

Det saknas referenser till vad Stockholms stad och dess förvaltningar själva kan göra. En ambitiös avfallsplan saknar trovärdighet om den som ställer upp planen inte själv förmår leva upp till den.

För stadsdelen specifikt konstaterar vi också att många återvinningsstationer är illa placerade för personer med funktionshinder eller bara för människor som saknar bil. Det är för långt till stationerna och de är sällan placerade vid naturliga målpunkter som vid kollektivtrafikknutpunkter eller lokala centra. ”

Särskilt uttalande

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s)

”Mål 3.2 säger i föreslagen plan ”Systemen för avfallshantering ska vara enkla att använda och ha god tillgänglighet”. En god ambition som för dagen, inte uppfylls på ett godtagbart i delar av vår stadsdelsnämnds område. I till exempel Östberga (det s k nya Östberga) erbjuder inte staden källsorteringskärl närmare än inom ett avstånd om 500 – 700 meters gångavstånd, beroende på var du bor. Med bil (vilket hur som helst inte är önskvärt ur ett miljöperspektiv) blir avståndet till stadens källsorteringscontainers ännu längre. Ska stadens målformulering här kunna bli verklighet måste alltså Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och förvaltning kunna kräva en utbyggnad av den hushållsnära källsorteringen.

I sammanhanget kan det därför också bli aktuellt för staden, att stimulera stadsdelens ägare av flerfamiljshus, att erbjuda källsortering inom sina respektive fastigheters områden. Att som i (nya) Östberga låta de flesta av de miljöstugor som Svenska Bostäder AB så föredömligt byggde för fastighetsnära källsortering, idag stå oanvända är stor synd och skam samt ett miljöresursslöseri av stora mått. De flesta av de bostadsrättsföreningar som idag äger dessa miljöstugor anser det nämligen vara för dyrt, att använda stugorna för källsortering. Detta trots, att staden fr o m den 1 januari i år åter justerade taxorna för brännbart hushållsavfall. Måhända en signal för staden, att ytterligare skärpa taxor och andra styrmedel för en mer hållbar miljös skull? Eller – ännu bättre – införa styrmedel som uppmuntrar och belönar fastighetsägare till en väl utbyggd fastighetsnära källsortering.

I den fastighetsnära källsorteringen, oavsett om den sker via stadens eller fastighetsägares försorg, ska också matavfallshantering göras möjlig för ökad produktion av biogas. Den metod som används brett och med gott resultat i många andra kommuner är s k storkompostering där matavfallet återvinns via i nedbrytbara påsar från hushållen som storkomposteras/rötas till biogas.”

§24 Överenskommelser för verksamheter som drivs i egen regi – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som svar på remissen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har för yttrande översänt, ett av äldreförvaltningen utarbetat förslag till överenskommelser för verksamheter som drivs av staden i egen regi. Äldreförvaltningen föreslår i förslaget att överenskommelser tecknas med verksamhet som drivs i egenregi på motsvarande sätt som sker idag genom avtal med upphandlad verksamhet. Förvaltningen ser positivt på förslaget och ser gärna att detta införs inom samtliga verksamhetsområden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 augusti 2012.

Dnr 560-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden beslutar att som svar på remissen anföra följande

Varje nämnd tar fram verksamhetsplaner med mål och åtaganden för de egna verksamheterna utifrån de riktlinjer och den budget som fullmäktige fastställer. Stadens egna verksamheter ska bedrivas enligt nämndens demokratiskt fattade beslut, målen konkretiseras på enhetsnivå och resultatet ska regelbundet återkopplas till nämnden. Vi kan därför inte se varför en avtalsmodell behöver införas. Däremot kan dialogen mellan verksamheter och nämnd utökas.

Den omfattande konkurrensutsättningen av stadens verksamheter som har pågått sedan 2007, där staden har reglerat förhållanden i avtal, har inte gett någon kvalitetsförbättring. Avtalsförhållandet mellan staden och de privata drivna verksamheterna har däremot medfört att stadens insyn och påverkan försämrats. De verksamhetsgranskningar med många gånger omfattande brister som redovisas läggs ofta till handlingarna utan åtgärder från majoriteten.

Om staden skulle välja en avtalsmodell även för de egna verksamheterna bygger det på en omfattande utvärderingsorganisation, vilket i sig skulle vara kostnadsdrivande. Uppföljningen av den egna verksamheten ska vara bra men behöver inte byråkratiseras.

Befolkningen fordrar att den politiska organisationen tar ansvar för den verksamhet man är huvudman för. Att efterlikna privata näringslivet i vår demokratiskt styrda verksamhet gör det politiska ansvaret mer diffust. Medborgarna betraktas som kunder, fast välfärden inte kan fungera som en marknad. Ansvaret för nedskärningar blir inte lika tydligt för medborgarna. Vi motsätter oss därför starkt att införa föreslagna avtalsmodell för stadens verksamheter.”

§25 Hemsjukvård 2015 – inriktning – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Ett förändrat huvudmannaskap för hemsjukvården bedöms kunna genomföras fr. o m. år 2015. I denna remiss redovisas inriktningen och omfattningen inför en sådan förändring. Målsättningen för det arbete som bedrivs inom projektet ”Hemsjukvård 2015” kommer att vara en god, trygg och säker vård för den enskilde samt att samhällets resurser används effektivt. Förvaltningen ser positivt på en huvudmannaskapsförändring men ser det som nödvändigt att kommunerna erhåller full kompensation i samband med skatteväxlingen så att en säker hemsjukvård kan finansieras.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 augusti 2012.

Dnr 511-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Nämnden beslutar att lämna följande yttrande
Det finns för- och nackdelar med att ändra huvudmannaskapet för hemsjukvården. Fördelar blir en mer sammanhållen basal vård- och omsorg för de äldre. Nackdelar är att en flytt av gränssnitt troligen ger upphov till nya samverkansproblem. I förslaget ska landstinget behålla läkarinsatserna och de specialiserade insatserna inom hemsjukvården, vilket innebär att det kommer att skapas nya gränssnitt jämfört med idag. Distriktssköterskan som flyttas till kommunen får längre till behandlande läkare jämfört med idag.

Vi saknar en beskrivning av hur det blir bättre för invånare som behöver hemsjukvård om det blir en kommunalisering. Åtminstone måste den planerade lagen finnas innan planeringen går vidare. En av de första åtgärder som den moderatledda majoriteten genomförde 2007 var att avveckla äldrevårdscentralerna i Hökarängen och Solna. Det var en försöksverksamhet för att ge äldre bättre service genom nära samverkan mellan sjukvården och hemtjänsten. Alla var nöjda med detta. Läkarna ingick i centralerna. Vi hade gärna velat utveckla försöket med fler verksamheter. Istället kommer ett mellanting som vi inte förstår meningen med. Alla prognoser visar en betydande brist på sjukvårdspersonal redan om några år. Hur ska kommunen bli en attraktiv arbetsgivare och är en kommunaliserad hemsjukvård det effektivaste sättet att organisera verksamheten? Huvudmannaförändringar är svåra projekt om vi ser historiskt till Ädelreformen, Psykreformen etc.

I Stockholm är det ett strukturellt hinder för god samverkan att både hemtjänsten och vårdcentralerna bedrivs av ett stort antal olika utförare varav de flesta vinstdrivande företag. Bara i Enskede-Årsta-Vantör ska 72 anlitade hemtjänstutförare samverka med privata vårdcentraler i området. Ska varje hemtjänstenhet ha egen hemsjukvård? Det finns en klar risk att hemsjukvården blir uppsplittrad och kompetensen försvagad. Idag finns också kritik mot att kommuner inte klarar sitt nuvarande omvårdnadsuppdrag, vilket omfattar allt mer kvalificerad sjukvård för äldre med komplexa vårdbehov. Inom äldreomsorgen finns redan idag kompetensbrister som ställer till med problem för sjuksköterskor inom äldreomsorgen och för distriktssköterskor inom hemsjukvården, inte minst vad gäller delegeringar.

Att äldreomsorgen är fortsatt underfinansierad gör också att man kan tveka inför att nya uppdrag ska tillföras. För att hemsjukvården ska vara patientsäker är det viktigt att se över finansiering och prioriteringar inom staden. Vi skulle gärna också se ett alternativ med kommunaliseringens fördelar i form av ett mindre antal personal hos de äldre samtidigt som hemsjukvårdens kompetens kan stärkas. Hemsjukvården skulle kunna bli ett eget tydligt definierat heldygnsuppdrag i primärvården som ska utföras av samma utförare dygnet runt.

Sammantaget kan det finnas anledning att skynda långsamt och kontinuerligt säkerställa att det finns tillräckliga resurser och tillräcklig kompetens.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp)

”Vi ser positivt till att kommunen tar över ansvaret för hemsjukvården. Det är nödvändigt för att effektivisera, samordna och kvalitetssäkra vård och omsorg i hemmet. Rehabilitering är en viktig uppgift för att hemsjukvården ska fungera och bör därför vara med i övertagandet.

Även om frågan inte är aktuell i föreliggande ärende är vår bedömning att läkarinsatserna bör omfattas av kommunens ansvar inom hemsjukvården – både för dem som bor i ordinärt boende och dem som bor i vård- och omsorgsboenden.

Med en kommunaliserad hemsjukvård behöver utförarorganisationen ses över. Det är rimligt att krav ställs på att utförare som kommer att ingå i valfrihetssystemet har kompetens avseende både social omsorg, rehabilitering och sjukvård och att antalet utförare därmed kan bli färre än idag.

Det är viktigt att tillräckliga ekonomiska resurser förs över från landstingen till kommunerna i samband med denna omfattande ansvarsöverföring.”

§26 Om införande av värdighetsgarantier för äldreomsorgen i Stockholms stad - svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden åberopar och översänder förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunfullmäktige beslutade den 14 mars 2011 att införa en gemensam värdegrund för äldreomsorgen i Stockholms stad. Äldreförvaltningen har i samarbete med en arbetsgrupp med representanter från stadsdelsförvaltningarna, bl.a. från Enskede-Årsta-Vantör, arbetat fram ett förslag till värdighetsgarantier kopplat till värdegrunden. Förslaget har även utarbetats utifrån underlag från fokusgrupper av äldre personer med egna erfarenheter av äldreomsorg samt anhörigvårdare. Äldreförvaltningen framhåller i förslaget att det viktigaste förväntade mervärdet med värdighetsgarantierna är att äldre personer ska få en förstärkt makt att kunna påverka omsorgen utifrån deras personliga önskemål.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 augusti 2012.

Dnr 561-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

Värdegrunder och garantier kräver att de anställda upplever att de kan uppfylla dem. Organisationen av biståndsbedömning försvårar arbetet, när samma person har i uppgift både att biståndsbedöma enligt lagen och att hålla igen budgeten. Garantin kommer i sig vara värdelös då det inte finns möjlighet att erhålla ersättning i de fall utförarna inte följer värdighetsgarantin.

En värdighetsgaranti med substans bygger på att staden flyttar fokus från privatisering och budgethållning till den enskilde biståndstagarens behov enligt lagstiftningen. Det förutsätter i sin tur att äldreomsorgen får mer resurser och att personalen får mer utbildning. ”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Vi ser positivt på att arbetet utifrån stadens värdegrund för äldreomsorgen förankras i en sytematisk arbetsprocess och preciseras genom ett antal s.k. värdighetsgarantier. De utfästelser som sker genom värdighetsgarantierna bör kunna följas upp med hjälp av genomtänkta indikatorer.

Det är bra att ambitiösa fortbildningssatsningar genomförs för att förverkliga de äldres delaktighet i utredning, valmöjligheter och rätt att påverka när och hur stödinsatser ges.

Men samtidigt vet vi att många äldre är svårt sjuka och att deras vardagstillvaro i hög grad - och ofta under ganska lång tid - präglas av sjukvårdande insatser. Det finns all anledning att rikta ökad uppmärksamhet mot att säkerställa tillräcklig professionell medicinsk kompetens inom äldreomsorgen.

Ett värdigt liv innebär även att ha god aptit och få i sig tillräckligt med mat och vätska, att kunna undvika att ramla samt att slippa trycksår.

Då vi dessutom ser att antalet äldre med demenssjukdom ökar går det inta att blunda för att resursfrågorna – alltså behov av rimlig medelstilldelning inom äldreomsorgen är av avgörande betydelse för ett värdigt åldrande även för de mest sjuka äldre.”

§27 Förslag till riktlinjer om Lex Sarah – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Den 1 juli 2011 infördes nya bestämmelser om Lex Sarah i socialtjänsten (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lex Sarah utvidgade sig till att gälla inom hela socialtjänsten inklusive verksamhet vid Statens Institutionsstyrelse (SIS). Ett för staden gemensamt förslag till riktlinjer har utarbetats. Riktlinjerna ska ge stöd och vägledning i nämndernas praktiska arbete och tillämpning av bestämmelserna. Förslaget har skickats till nämnden för yttrande. Förvaltningen anser att det är mycket bra att stadens tagit fram gemensamma riktlinjer och har i stort inget att erinra mot de föreslagna riktlinjerna.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2012.

Dnr 545-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), tjänstgörande ersättaren Peter Backlund (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig till förmån för det egna förslaget;

”1. Nämnden beslutar i huvudsak enligt förvaltningens förslag
2. Dessutom vill vi framföra följande
För att Lex Sarah ska fungera fullt ut måste medarbetarna våga anmäla. Det finns all anledning att tro att anställda kan dra sig för att anmäla, för att inte stöta sig med chefen eller med ledningen eftersom situationen kan höra samman med bristande resurser.

Vi menar att det även måste gå att göra anmälningar anonymt till ansvarig myndighet. Plikten att anmäla borde kompletteras med ett skydd mot att arbetsgivaren eventuellt försöker ta reda på vem som anmält eller att en som anmält på något sätt drabbas negativt av anmälan.”

Reservation

Ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Att som svar till kommunstyrelsen åberopa förvaltningens tjänsteutlåtande med följande tillägg:

- Att även SDF deltar i framarbetandet av gemensamma rutiner för uppföljning

- Att stadens bedömning i ärenden bör vara så generös att även det som inte säkert bedöms som allvarligt anmäls till Socialstyrelsen.

Det kan inte nog poängteras hur viktig uppföljning är. Vi ser det som helt nödvändigt att även stadsdelsförvaltningarna deltar i framarbetandet av gemensamma rutiner för uppföljning för att koppla samman kvalitetsarbetet i staden. Vi vet att just SDF i EnskedeÅrstaVantör har mycket att bidra med i detta arbete.

Gränsdragningen vad som är allvarliga missförhållanden/påtagliga risker för allvarliga missförhållanden och vad som inte är allvarligt är svår at dra. Därför tycker vi att stadens bedömning av detta bör vara så generös att även det som inte säkert bedöms som allvarligt anmäls till Socialstyrelsen. Det kan t.ex. röra sig om lite ovanligare situationer. Dessutom är det viktigt att i detta väga in att det hela tiden sker en utveckling av den allmänna normen vad som är acceptabelt, det kan exempelvis röra sig om bemötande av funktionshindrade, människor med olika kulturell bakgrund eller andra förhållanden som kan leda till i värsta fall ett fördomsfullt bemötande. Dessa missförhållanden är svåra att bedöma för den som inte befinner sig i samma situation, men kan innebära personligt lidande som ibland, t ex på grund av funktionshinder, är svårt att framföra.”