Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-02-07

Sammanträde 2013-02-07

Datum
Klockan
18:30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte
Torsdag den 31 januari 2013 kl 18.30

Tema: Klimat och energi
Örjan Lönngr Läs mer...en, projektledare vid miljöförvaltningen, informerar om stadens åtgärdsprogram för klimat och energi

1 Val av justerare och dag för justering

2 Fastställande av dagordning

3 Anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

4 Skapa en park i Bandängenstråket med biologisk mångfald som tema - svar på medborgarförslag

Beslutsärenden

5 Verksamhetsberättelse och bokslut 2012

6 Kvalitetsgarantier 2013 (enheternas kvalitetsgarantier läggs ut på web efter sammanträdet)

7 Gemensam upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorg och stöd och service för personer med funktionsnedsättning

8 Korttidsboende under bostadsanpassning- svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S)

9 Utredning om gruppboende/behandlingshem för unga utagerande - svar på skrivelse från rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S)

10 Ansökan om medel för ökad bemanning på boenden för äldre med demenssjukdomar (omedelbar justering)

11 Slutrapport av projekt "Centrum för våldsutsatta i nära relationer" - utvecklingsmedel från länsstyrelsen

12 Slutrapport av projektet "Mansmottagning" - utvecklingsmedel från länsstyrelsen

13 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS period 4, 2012

14 Redovisning av uppföljning och förlängning av gemensamt avtal om nattpatrull med Omsorgshuset i Stockholm AB-anmälningsärende

15 Uppföljning inom äldreomsorgen - Högdalens vård- och omsorgsboende

16 Uppföljning inom äldreomsorgen - Rågsveds Servicehus, Bandhagen - Örby Hemtjänst, Högdalens Hemtjänst, Stureby Hemtjänst och Årsta Hemtjänst

Remissärenden

17 Förslag till detaljplan för Årstafältet (Valla 1), del av fastigheten Årsta 1:1 i stadsdelarna Årsta och Östberga - svar till stadsbyggnadskontoret

18 Införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad - Projekt eDok - svar till kommunstyrelsen

19 Fritidspedagogers, speciallärare och specialpedagogers behörighet att undervisa m.m. - svar till kommunstyrelsen

20 En kommission för att få stopp på vräkningar av barnfamiljer, skrivelse från Stefan Nilsson (mp) - svar till kommunstyrelsen

21 Motion om att staden måste se till att alla hemlösa får tak över huvudet - svar till kommunstyrelsen

22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde
(kommer senare)
D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde
(kommer senare)
E. Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde
(kommer senare)
F. Balanslista över medborgarförslag
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Slutet sammanträde

23 Upphandling av parkskötsel, renhållning och vinterväghållning i Vantör respektive Årsta - godkännande av förfrågningsunderlag

Dnr 11-2013-2.2.2. (omedelbar justering)

24 Inkommen rapport om missförhållande i omsorgen om äldre enligt Lex Sarah 14 kap 3 § Socialtjänstlagen - Stureby hemtjänst

25 Inkommen rapport om missförhållande i omsorgen om äldre enligt Lex Sarah 14 kap 3 § Socialtjänstlagen - Stureby hemtjänst

26 Inkommen rapport om missförhållande i omsorgen om äldre enligt Lex Sarah 14 kap 3 § Socialtjänstlagen - Stureby hemtjänst

27 Inkommen rapport om missförhållande i omsorgen om äldre enligt lex Sarah 14 kap 3 § SoL - Rågsveds servicehus

28 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

29 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § FB

30 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

31 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § FB

32 För kännedom, avslutat faderskapsärende

33 Anmälan av sociala delegationens protokoll (se pärm)

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (98 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering

Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdag den 13 februari 2013.

§2 Fastställande av dagordning

Den utsända dagordningen godkändes.

§3 Anmälan av föregående protokoll

Protokoll från nämndens sammanträden den 13 december 2012 och den 7 januari 2013 anmäldes justerade den 19 december 2012 respektive 7 januari 2013.

Protokollen läggs till handlingarna.

§4 Skapa en park i Bandängenstråket med biologisk mångfald som tema – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Patrik Slimane.

Ärendet

Nämnden har mottagit ett medborgarförslag från Patrik Slimane om att skapa en park i Bandängenstråket. Förslaget innebär flera åtgärder som ska kunna ge parken fler aktiviteter, med biologisk mångfald som tema. Förvaltningen föreslår att medborgarförslaget tillstyrks, så till vida att förslagen till åtgärder tas med som i ett mer omfattande arbete för hela stråket inför en kommande upprustning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 december 2012.

Dnr 780-2012-1.2.4.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. I huvudsak bifall till förvaltningens förslag.

2. Garanterad finansiering senast i budget för 2014.

Förslaget från Patrik Slimane är både ambitiöst och väl genomtänkt. Med belåtenhet ser vi att förvaltningen sluter upp bakom förslaget. Olyckligtvis villkorar förvaltningen en finansiering utanför ordinarie budget. Detta kan äventyra, ja till och med helt stoppa, detta eminenta förslag. Vi vill garantera genomförandet genom att pengar avsätts senast i 2014 års budget, om inte andra medel tillkommer.

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Ett ytterligare exempel i raden av bra och kreativt förslag på hur vi kan utveckla vår stadsdels grönområden, till att gynna så stor andel av befolkningen som möjligt. Vi ser det som mycket positivt med aktiva medborgare som kommer med så kreativa förbättringsförslag i stadsdelen. ”

§5 Verksamhetsberättelse och bokslut 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner verksamhetsberättelsen med bokslut 2012 och överlämnar den till kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering med 0,3 miljoner kronor för investeringsmedel för tillgänglighetsanpassade åtgärder (Bollplaner, belysningsarbeten).

3. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen av systematiska kvalitetsarbetet i förskolan.

4. Stadsdelsnämnden godkänner Patientsäkerhetsberättelse 2013.

5. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsdelsnämnden har bidragit till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål samt mål för verksamhetsområdena under 2012. Merparten av nämndens egna mål samt årsmål för indikatorerna uppnås. Så gott som samtliga aktiviteter har verkställts under året. Mål och indikatorer som inte uppnås fullt ut rör framförallt stadsmiljö, förskola, individ- och familjeomsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt sjukfrånvaron.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 januari 2013.

Dnr 27-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.



Särskilt uttalande

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp)

”Alliansen inom Enskede Årsta Vantör SDN kan med detta beslut lägga ytterligare ett år bakom oss med kvalitetsförbättringar inom verksamheterna. Valfrihet inom verksamheterna har stärkts ytterligare med hänvisning till vad medborgarna i Stockholm önskat i det senaste kommunvalet 2010.

Nämndens ekonomiska resultat för bokslutsår 2012 visar på en god prognossäkerhet och en god ekonomistyrning över året. Det konstateras att avvikelsen till det positiva endast har utfallit med några tiondels procent mot nettobudget. En stabil ekonomi är grunden för ett fortsatt hårt arbete med kvalitetsförbättringar och förmåga att kunna hantera eventuella kostnadsdrivande yttre faktorer.”

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Vi tackar personalen i förvaltningen och i entreprenader med flera verksamheter som finansieras med nämndens budget, för ett bra arbete utifrån de förutsättningar som ges.

Verksamhetsberättelsen säger inte allt
Verksamhetsberättelsen handlar om hur det har gått med budgeten och målen för fritid, förskolor, äldreomsorg, socialtjänst och annat som förvaltningen ansvarar för. Resultatet grundas på majoritetens verksamhetsplan, som på viktiga områden radikalt skiljer sig från vad våra partier står för. Vi ser välfärden som en förutsättning för att kunna utjämna människors levnadsvillkor. Vi tar avstånd från målen att privatisera till varje pris, som riskerar att öka segregeringen. Vetenskapligt stöd saknas för att konkurrensutsättning ökar kvaliteten.

Verksamhetsberättelsen säger inget om hur det gått för entreprenader och andra privat drivna men offentligt finansierade verksamheter, som motsvarar ungefär hälften av nämndens budget. Bristen på insyn i det samlade resultatet av nämndens budget är en allvarlig demokratibrist. Vi förtroendevalda kan inte stå till svars inför medborgarna och det blir otydligt för medborgarna vem de ska ställa till svars. För att måluppfyllelsen för entreprenader inte ska förbli okänd kommenterar vi den utifrån de uppföljningar som vi fått.

Nämndens budget kunde varit större
Nämndens överskott om 11,7 mnkr är inte så stort som befarades, men visar ändå att mer hade kunnat göras för att utjämna skillnader och ge medarbetarna en rimlig arbetsbelastning. Barnfattigdomen, gymnasiebehörigheten och arbetslösheten skiljer sig mycket mellan våra stadsdelar. Om vi också räknar de miljontals kronor i vinster som avknoppade verksamheter genererat genom åren hade vi kunnat satsa betydligt mer på klimat- och miljöarbetet, heltider, förebyggande arbete, dolda missbrukare, hemlösheten och mot narkotikans utbredning.

Nöjdheten med kulturlivet minskar
Målet för nöjdheten med kultur- och idrottsmöjligheterna bedöms vara uppfyllt trots att medborgarundersökningen visar en tydlig tendens att nöjdheten med Stockholms kulturliv sjunker i Enskede-Årsta-Vantör. Även om det finns bra möjligheter till spontanidrott står det sämre till med ledarledda aktiviteter i idrottsföreningar. Där ligger omdömet lägre än stadens snitt. Trots att förvaltningen arbetar en hel del med kultur och hälsa (hur måluppfyllelsen varit inom entreprenaderna vet vi inte) krävs mera från staden.

En hållbar livsmiljö kräver mera
Nämnden bör vara föregångare i klimat- och miljöfrågor och minska utsläppen av växthusgaser i verksamheterna. Det är därför illa att målet om hållbar livsmiljö nås bara delvis. Om även den ökade biltrafiken till följd av det stora antalet hemtjänstutförare hade mätts hade vi haft ännu sämre resultat. Även om många enheter sorterar ut matavfall för biologisk hantering är det negativt att andelen minskat från 68 till 60 procent. Det visar ännu en nackdel med förskolor i tillfälliga lokaler där det är svårt att sortera matavfall. Hur många privat drivna enheter som sorterar matavfall vet vi inte. Om insamling av matavfall i flerfamiljshus hade prövats hade måluppfyllelsen varit bättre. Andel förnyelsebart drivmedel vid bilkörning är fortfarande för lågt. Hög andel ekologisk mat är ett tydligt sätt att gå före som också ger bättre mat. Att andelen ökat till 26 jämfört med 17 procent 2011 är bra.

Plus och minus i stadsmiljön

Den uppryckning som har gjorts under året har varit nödvändig. Medborgarundersökningen visar att nöjdheten med renhållning och skötsel av parker och grönområden sjunkit från 58 till 56 procent. Trygghetsvandringarna behöver få bättre genomslag, då ytterst få medborgare är med. Andelen som inte går ut på torg, i parker och gångvägar efter mörkrets inbrott för att de känns otrygga och osäkra har ökat från 34 till 35 procent. Arbetet med kvinnofrid har förbättrats, men det är också viktigt att missbrukande våldsutsatta kvinnor kan komma till exempel till den specialiserade Q-jouren. Våra förortscentrum behöver utvecklas. Planerna att flytta ut en förvaltning till Rågsved är i linje med vår politik. Byggplaner som fokuserar på så kallad stadsmässighet riskerar att förstöra viktiga värden i våra stadsdelar. Istället vill vi bygga på ett sätt som smälter in i området och värnar klimat och ekologi. I Rågsved hotas de gröna värden som gör området attraktivt genom förslaget att ge markanvisningar för att bygga i friområdet.

Det ekonomiska biståndet hade räckt till mera
Behov av försörjningsstöd varierar med konjunkturen. Att antalet arbetslösa ökat i slutet av året är oroande. Nedskärningar i socialförsäkringarna påverkar också behovet. Det är därför bra att sjukskrivna har kartlagts och har fått tidigare insatser. Att resurscoacher har anställts är bra, men visar också att jobbtorgen inte räcker till. Det är bra att många har daglig aktivitet och SL-kort, men alla bör få SL-kort för att inte stängas in i sin stadsdel. Överskottet om 9 mnkr visar att det har funnits utrymme. Fortfarande lever 5,1 procent av barnen i familjer med ekonomiskt bistånd. Om statistiken bryts ner skulle barnfattigdomen visa sig variera kraftigt.

Förskolan bra men kan bättre

Nämnden måste klara att både ge fler barn plats och värna och höja kvaliteten i förskolan. Andelen förskollärare är endast 37 procent, betydligt lägre än stadens mål, vilket gör det svårare att leva upp till läroplanen. Det är bra att barngruppernas storlek har minskat. Andelen nöjda föräldrar med indikatorn för trygg och säker miljö har minskat och ligger under nämndens årsmål, trots en sänkning av ambitionen från föregående år. Andel nöjda föräldrar med utveckling och lärande har inte höjts och når inte målet, som också sänkts. Att enbart sju av 40 privata förskolor är med i den kommunala kön är negativt, då egna köer kan bidra till en sortering av barn efter socioekonomisk status. Självfallet kan det påverka föräldrarnas nöjdhet. Att öppna förskolan i Rågsved ännu inte har kunnat flytta tillbaka från Högdalen försämrar tillgängligheten. De 2,8 mnkr som vårdnadsbidraget kostat hade istället kunnat gå till utbildning och löner i förskolan.

Fritiden behöver bli jämställd
Vi har bra fritidsverksamhet och fältassistenter, men mer behöver göras för att fritiden ska vara lika tillgänglig för flickor som för pojkar. Det skulle behövas ett tydligt genusperspektiv, så att pojkarnas behov inte ska vara norm utan att båda könens behov ska vara lika tillgodosedda. Parkleken Rågdalen som drivits på entreprenad borde ha tilldelats extra resurser för att kunna ha öppet under helger och under hela sommaren. Eftersom budgeten går med överskott hade det funnits möjlighet att prioritera barnen i Rågsved.

Stora brister inom barn och ungdom
Året har präglats av det stora ekonomiska underskottet inom barn och ungdom som lett till hårda åtstramningar och en pressad arbetsmiljö för socialsekreterarna. Det har funnits allvarliga brister i rättssäkerhet, tillgänglighet, dokumentation, organisation, ledning och samverkan. Socialtjänstinspektörerna har konstaterat en tendens till att insatser inte motsvarade behoven, Utredningstiderna har inte kunnat hållas i ett flertal barnavårdsärenden och ett trettiotal ärenden har avskrivits på ett lagvidrigt sätt. Omorganisationen måste nu stabilisera verksamheten och leda till att barn och ungdomar får de insatser som de behöver. Årets underskott om 5,3 mnkr visar att behoven varit större än budgeten.

Vi beklagar att majoriteten efter år av vanskötsel lade ned Rågsveds ungdomsmottagning, som före majoritetens omorganisation var populär och väl sedd i området. Stockholmsenkäten visar fortsatt ökande ohälsa bland ungdomar, främst narkotikaanvändandet hos pojkar i åk 9. Resultaten ligger sämre till än stadens snitt både för andel ungdomar som känner sig mobbade och andel ungdomar som utsatts för misshandel och som känt sig hotade. Samverkan mellan stadsdelsförvaltningen och skolan är sex år efter sammanslagningen och centraliseringen ett utvecklingsområde, dock med vissa lokala ljus i mörkret.

Att 40 familjer under året tvingats bo på hotell, vandrarhem eller i jourhem är 40 för många.

Trots 30 nya försöks- och träningslägenheter finns nu nio icke verkställda beslut om försökslägenheter, de flesta i socialpsykiatrin. Färre sysselsättningspass i socialpsykiatrin oroar. Fler beslut om boendestöd i lägsta nivån försämrar förutsättningar att ge stöd.

Inga nya omsorgslägenheter trots stort behov
Verksamheten har sedan länge underskott och behöver ökad budget för att kunna tillgodose behoven. Måluppfyllelsen för flera indikatorer ligger under KF:s årsmål eller under nämndens årsmål, vilket visar att det också behövs kvalitetsförstärkningar. Inga nya omsorgslägenheter har tillkommit under året, vilket inte är acceptabelt med tanke på det stora behovet. Vi anser därför att nämnden ska pröva möjligheten till omsorgslägenheter i varje bostadsprojekt. Incitamenten för stadsdelsnämnderna att bygga omsorgslägenheter måste förbättras.

Kommunala hemtjänsten i underläge
Äldreomsorgen har god måluppfyllelse, men har brister exempelvis i dokumentation och möjlighet att få kontakt med biståndshandläggare. Våra vård- och omsorgsboenden har inte varit fulla hela tiden samtidigt som äldre får avslag på boende. Äldres önskemål om boende bör prioriteras högre. Trenden att färre väljer vår hemtjänst måste brytas, även om det är svårt att konkurrera med privat hemtjänst som får sälja tilläggstjänster med rut-avdrag. En mycket viktig kvalitetsfaktor är personalkontinuiteten. Alla våra enheter har underleverantörer för städning och inköp, medan de privata i regel inte har det. Eftersom äldre inte vill ha hjälp av för många, kan det leda till att privat hemtjänst föredras. Äldreomsorgen behöver beakta detta.

Arbetet för heltid går sakta
Personalen är den viktigaste resursen för att uppnå god kvalitet. Arbetet för att erbjuda heltid till deltidsanställda i förvaltningen går för långsamt, när bara 14 anställda har fått heltid. Personalen har minskat med 150 tillsvidareanställda. Tidsbegränsat anställda har minskat med 50 procent. Det förbättrar statistiken för förvaltningen men tillkommande personalstyrka inom de nya entreprenaderna torde ha färre tillsvidareanställda, fler timanställda och färre heltider. För att utöka antalet män krävs att de kvinnodominerade yrkenas uppvärderas lönemässigt.

Lokal utveckling i Rågsved
Det är bra att arbetet redovisas i verksamhetsberättelsen, men det är svårt att dra slutsatser om resultatet när inte målgruppernas storlek redovisas. De insatser som bedrivs borde kunna rymmas inom ordinarie verksamheter, om budgeten utökades.

Privata Fritidsverksamheten - entreprenader

I verksamhetsberättelsen redovisas endast den kommunalt drivna fritidsverksamheten, som bara täcker omkring 50 % av stadsdelsområdet. Måluppfyllelsen för den privat drivna verksamheten nämns inte, trots att verksamheten är lika viktig för de unga. Den årliga granskningen visade 2012 brister i verksamheten, som trots detta bedömdes som tillfredställande. De privata fritidsgårdarna kunde endast delvis erbjuda en trivsam, trygg miljö som är drog- och fördomsfri.

Privat äldreomsorg - entreprenader med mera

Under året granskas och följs den privata äldreomsorgen upp genom verksamhets- och avtalsgranskningar. Positivt för det gångna året är att kvalitén på de granskningar och redovisningar som lämnas till nämnden har ökat markant. Nu väntar vi på att kvalitéerna i de privata verksamheterna ska öka i samma omfattning, men det verkar inte troligt med tanke på de accepterande beslut som fattas till följd av granskningarna. Över tid kvarstår nämligen kvalitetsbrister som påverkar de äldres vardag och möjlighet till en högre livskvalité. Omkring 75 % av alla privata enheter har bristfällig lagstadgad journalföring och 65 % utarbetar endast delvis vårdplaner för de boende. Rehabilitering är på flera enheter eftersatt och på några enheter saknas även utrustning för sjukgymnastik. Gemensamt för alla dessa brister är att de antingen har uppkommit under året eller är brister som återkommer år efter år. Trots våra förslag om förbättringar och åtgärder mot de privata utförarna för att häva dessa brister har majoriteten godkänt förhållandena som acceptabla vid beslutstillfället.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Verksamhetsberättelsen ska ge uppfattning om nämndens samlade resultat för 2012, det är dock inte så enkelt att tyda detta.

Vi anser det viktigt att dokument som ska bilda uppfattning om nämndens samlade resultat ska vara tydliga och även innehålla information som gör det möjligt att få en uppfattning om vilka osäkerheter som informationen innehåller. Verksamhetsberättelsen och tertialrapporterna är det verktyg som stadsdelsnämnderna har för uppföljning av de skattefinansierade verksamheterna.

När det finns vinstdrivande privata utförare som har omfattande uppdrag som specificeras i avtal blir det oerhört viktigt att säkerställa och tydliggöra om kvalitet uppnås eller inte. Det blir en demokratifråga, om det inte möjligt för oss politiker och intresserade medborgare att få en uppfattning om hur kvalitetsmål är satta och i vilken grad de uppnås kan förtroendet för offentliga myndigheter och skattesystemet skadas.

Att använda ett system med färger som markerar måluppfyllelse underlättar för läsaren och ger en översiktlig bild av verksamhetens resultat. För kommunfullmäktiges mål Stockholmarna ska vara nöjda med kultur- och idrottsmöjligheterna i Stockholm, Stockholmarna ska vara trygga och nöjda med städning samt renhållning, Förskolorna ska ge barn vad de behöver och Stockholmarna ska uppleva att de får god service och omsorgmarkeras grönt, detta innebär att de är helt uppfyllda. När man granskar de nämndmål och textkommentarer, som ligger under dessa mål finner man att det inte är rimligt att med gröntmarkera att målen är helt uppfyllda.

Nämnden har formulerat mål, som i många fall svårt att se om de uppfyllts. Ofta ges allmänna beskrivningar som landar i ett omdöme om att målen nåtts. Då märks det att det saknas indikatorer eller andra mått som verifierar att målen verkligen uppnåtts.

Liksom tidigare år ser vi en alltför låg ambitionsnivå på miljöområdet och bara delvis uppfyllda mål, trots att flera av målen är lågt ställda. Ännu en gång misslyckas man med att nå målet beträffande verksamheternas elanvändning, detta trots att förvaltningens eget mål var mycket lågt i förhållande till årsmålet från kommunfullmäktige. Det är inte rimligt att det ska ta så lång tid att minska elförbrukningen när det finns så många enkla lösningar för att spara el och det dessutom är ekonomiskt fördelaktigt.

Vi vill snarast se en genomgång av alla förvaltningens verksamheter och förslag på energisparande åtgärder för att klara nästa års uppföljning. Beträffande andelen miljöbränslen i stadens miljöbilar ser vi också en upprepning från föregående år i och med att man fortfarande har långt kvar till målnivån.

Det finns dock några ljusglimtar på miljöområdet och det är bl.a. den stora ökningen av andelen ekologiska livsmedel från 17 till 26 %, även om vi tycker att den borde vara 40%. Det är också glädjande att, trots en minskning från förra året, en stor andel av våra enheter sorterar ut matavfall för biologisk hantering. Eftersom mätningen bara görs utifrån antalet enheter som sorterar ut matavfall och inte mängden är det dock inte helt lätt att tolka statistiken.

Satsningar på barn och unga i stadsdelen är en nödvändigt för att skapa förutsättningar för framtiden. Men en förskola där man sänker ambitionerna i kombination med en låg andel förskollärare kommer att få långsiktiga effekter.

Att i tidigt skede se till att barn och unga får det hjälp och stöd de behöver innan övergången till vuxenlivet är en förutsättning för en långsiktig utveckling. Därför är vi glada åt den samverkan som skett mellan skola, polis, socialtjänst och fältassistenter. Detta har hjälpt de ungdomar som varit på väg in i en eskalerande kriminell utveckling. Clean Team har varit bra för deltagande ungdomar och för närområdet. Ett annat positivt exempel är kurser i föräldrastöd, bl a enligt ABC.

I början av år 2012 nämnde stadsdelsnämndens ordförande muntligt att man ville se till att samtliga stadsdelens fritidsgårdar skulle bli HBT-certifierade. Det är fortfarande bara tre som är det. Men vår stadsdel ligger dock fortfarande jämförelsevis bra till i staden, det är vi stolta över.

Vi ser positivt på det nya arbetssättet inom IndividOchFamilj som var synnerligen nödvändigt för att ta itu med de problem som varit, bl a brist på dokumentation i ett antal utredningar.

Att den kötid som förut varit till mottagningen för budget- och skuldrådgivning nu är borta glädjer oss, vi antar att det beror på förstärkningen med en tjänst delar av året. Att erbjuda hjälp att ta i tu med detta innan det gått för långt är samhällsekonomiskt mycket lönsamt.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§6 Kvalitetsgarantier 2013

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden fastställer kvalitetsgarantierna för enheter vid Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Ärendet

En del i stadens integrerade ledningssystem (ILS) är så kallade kvalitetsgarantier. Kvalitetsgarantierna utgår från enheternas verksamhetsplaner och tilldelade resurser och ska tydligt beskriva enheternas åtaganden riktade till brukarna. Förvaltningen har stämt av att garantierna speglar enheternas verksamhetsplaner och är rimliga i förhållande till resurserna samt att de överensstämmer med nämndens mål för 2013. Enheternas kvalitetsgarantier publiceras på webben.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 januari 2013.

Dnr 770-2012-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m) ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1. Stadsdelsnämnden godkänner kvalitetsgarantierna.

2.Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med en brukarundersökning i alla verksamheter som följer upp nyttan med kvalitetsgarantierna ur ett brukarperspektiv.

3.Förvaltningen får i uppdrag att klargöra vilken kvalitetsnivå som ska gälla alla enheter inom verksamhetsområdet, oavsett om den uttrycks i garantier eller annan form.

4. Därutöver vill vi framföra följande.

Frågan är för vem kvalitetsgarantierna skrivs. Vad vi förstår är de till för brukarna, men nämnden har aldrig fått veta hur brukarna uppfattar garantierna. Det är därför dags att göra en kvalificerad utvärdering av nyttan med kvalitetsgarantierna i förhållande till arbetsinsatsen.

Kvalitet är dessutom ett svårfångat begrepp. Det är svårt att följa upp kvalitet, om det inte är väldefinierat. Vad som är kvalitet för en brukare kan vara oviktigt för en annan. Garantierna ska visa vilken kvalitet som enheterna lovar med givna resurser. Vi menar att spännvidden är väl stor för vad och hur mycket som garanteras inom de olika enheterna. Dessutom vill vi gärna se att det är brukarnas synpunkter som styr vilka kvalitetsfaktorer som vi ska satsa på.

En garanti leder tankarna till kompensation om tjänsten inte uppfyller det som lovats. Det är en olycklig beteckning som lovar mer än den håller, eftersom kompensation inte ges. Oavsett i vilken form det uttrycks bör en minsta godtagbara kvalitetsnivå fastställas för alla enheter inom respektive verksamhetsområde med syftet att garantera likvärdighet inom förvaltningen. ”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§7 Gemensam upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorg och stöd och service för personer med funktionsnedsättning

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar att delta i den gemensamma upphandlingen av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorg och stöd och service för personer med funktionsnedsättning för Stockholms stad.

2. Stadsdelsnämnden ger fullmakt åt förvaltningschefen vid Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning att för nämndens räkning att fatta beslut om förfrågningsunderlag, fatta tilldelningsbeslut och teckna avtal med valda utförare.

3. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Nuvarande ramavtal gällande bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorg och stöd och service för personer med funktionsnedsättning löper ut 2014-01-31. Avtalen går inte att förlänga ytterligare, varför en ny upphandling måste genomföras.

I detta ärende föreslås därför att stadsdelsnämnden tillsammans med övriga intresserade stadsdelsnämnder genomför en gemensam upphandling av bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom äldreomsorg och stöd och service för personer med funktionsnedsättning för Stockholms stad.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 december 2012.

Dnr 863-2012-2.2.2.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§8 Korttidsboende under bostadsanpassning- svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen

Ärendet

Stadsdelsnämnden hade efter skrivelse från vice ordföranden Rosa Lundmark och ledamoten Magnus Dannqvist uppdragit åt förvaltningen att redogöra för hur riktlinjerna för korttidsboende ser ut och tillämpas. Detta med anledning av att en person inte beviljats korttidsboende under tiden som badrum byggts om vid bostadsanpassning. I skrivelsen framförs synpunkt att det kan vara svårt att motivera äldre att anpassa sin lägenhet om inte ersättningsboende kan tillhandahållas under renoveringstiden. Förvaltningen beskriver de grundläggande kriterier som gäller för att erhålla ett bifall på ansökt insats.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 januari 2013.

Dnr 842-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§9 Utredning om gruppboende/behandlingshem för unga utagerande – svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

Ärendet

Vid stadsdelsnämndens sammanträde 2012-11-22 överlämnade Rosa Lundmark (V) och Magnus Dannqvist (S) en skrivelse om utredning om gruppboende/behandlingshem för unga utagerande.

Förvaltningen delar de synpunkter som framförs i skrivelsen om att det är angeläget att boenden för utagerande barn och ungdomar med funktionsnedsättning inrättas. Förvaltningen har tidigare till socialförvaltningen påtalat svårigheterna att hitta boendeplaceringar för utagerande barn och ungdomar med funktionsnedsättning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 januari 2013.

Dnr 807-2012-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§10 Ansökan om medel för ökad bemanning på boenden för äldre med demenssjukdomar

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden godkänner ansökan till Äldrenämnden avseende medel för ökad bemanning på boende för äldre med demenssjukdomar.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Kommunfullmäktige har i budgeten för 2011 beslutat att tillföra demensvården i staden 50 miljoner kronor per år 2011-2015. Äldrenämnden har i uppdrag att fördela 50 miljoner kronor under 2013 för ökad bemanning i demensboenden. Den fördelningsmodell som äldreförvaltningen har utarbetat ger stadsdelsnämnder eller enskilda utförare inom stadens valfrihetssystem möjlighet att ansöka om medel. Förvaltningen ansöker totalt om 6,2 miljoner kronor för ökad bemanning inom förvaltningens demensboenden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 januari 2013.

Dnr 2.1.-005/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§11 Slutrapport av projekt ”Centrum för våldsutsatta i nära relationer” – utvecklingsmedel från länsstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Ärendet

Regeringen har avsatt cirka 110 miljoner kronor år 2011 för att på lokal nivå förstärka och kvalitetsutveckla stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld samt män som utövar våld. Länsstyrelsen i Stockholms län har haft cirka 21 miljoner kronor att fördela.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beviljades 1 miljon kronor i utvecklingsmedel från länsstyrelsen. Det beviljade bidraget var avsett för projektet ”Centrum för våldsutsatta i nära relationer i Söderort”. Förvaltningen har tillsammans med stadsdelsförvaltningarna i Farsta, Skarpnäck och Hägersten-Liljeholmen erbjudit kvinnor och barn som kommit i kontakt med centret stöd individuellt eller i grupp samt spridit kunskap om det stöd som erbjudits och hur det påverkar vuxna och barn.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 januari 2013.

Dnr 2.1.-227/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Slutrapport av projektet ”Mansmottagning” – utvecklingsmedel från länsstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens slutrapport godkänns och överlämnas till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Ärendet

Regeringen har avsatt cirka 110 miljoner kronor år 2011 för att på lokal nivå förstärka och kvalitetsutveckla stödet till våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld samt män som utövar våld. Länsstyrelsen i Stockholm län har haft cirka 21 miljoner kronor att fördela.

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beviljades 2011, 1 miljon kronor i utvecklingsmedel från länsstyrelsen. Det beviljade bidraget var avsett för projektet ”Mansmottagning i Söderort”. Förvaltningen hade tillsammans med förvaltningarna i Farsta, Skarpnäck och Hägersten-Liljeholmen ansökt om medel för att skapa en mansmottagning i Söderort för att bland annat tillsammans med familjevåldsenheten inom söderortspolisen strukturera ett samarbete i syfte att nå de våldsutövande männen och motivera dessa till stöd och behandling på en mansmottagning. Stadsdelsnämnden i Älvsjö har tillkommit i samarbetet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 januari 2013.

Dnr 2.1.-228/2011

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp)

”Mansmottagningen fyller en viktig roll i arbetet mot våld i nära relationer. Det är bra att mottagningen har en bred målgrupp och inkluderar hbt-personer, kvinnor som utövar våld, ungdomar som utövar våld mot sina föräldrar och flickvänner samt äldre som utövar våld. Det är angeläget att det förebyggande arbete som har inletts i årskurs 6 i tio skolor kan fortsätta. För att komma tillrätta med våld i nära relationer måste attityderna förändras. En samverkan mellan kommun och landsting om en permanent mansmottagning vore bra.”

§13 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 28 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS period 4, 2012

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporteringen gällande ej verkställda beslut enligt SoL respektive LSS godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att till Socialstyrelsen varje kvartal rapportera in gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även att rapportera in avbrott i verkställigheten om beslutet inte verkställts på nytt inom tre månader från dagen för avbrottet. Även tidigare anmälda ärenden ska återanmälas inom perioderna till dess att dehar verkställts. Vid rapportering för oktober till december 2012 hade individ- och familjeomsorg inte några ej verkställda beslut att rapportera. Inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning rapporterades totalt 15 ärenden ej verkställda beslut enligt LSS. För äldreomsorgen rapporterades totalt 17 ärenden, varav 11 avsåg ej verkställda beslut enligt SoL.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 januari 2013.

Dnr 17-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s), yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1.Nämnden godkänner rapporten

2.Förvaltningen återkommer med en djupare redovisning av läget när det gäller möjligheten att erbjuda bostäder enligt LSS

Rapporten visar sammantaget 26 ej verkställda beslut, varav 22 gällde bostad. Rapporteringen är viktig för att visa på de brister som finns och ge underlag för politiska beslut.

Inom äldreomsorgen fanns elva ej verkställda beslut enligt SoL, varav nio gällde permanent boende. Av dessa har åtta tackat nej och en står trea i kön till Rågsveds servicehus. Det är viktigt att ta reda på var äldre vill bo och försöka öka antal lägenheter i populära boenden. Om det är boenden som många tackar nej till bör orsakerna utredas. Alla boenden ska vara bra.

Inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning fanns 15 ej verkställda beslut enligt LSS, varav 13 gällde beslut om särskild bostad enligt LSS. Av dessa hade fem tackat nej och sex inte fått erbjudande från socialförvaltningen. Liksom i föregående rapportering var det nästan hälften som inte ens har fått ett bostadserbjudande. Dessutom har två sådana specifika behov så att erbjudande om adekvat bostad överhuvudtaget inte har kunnat lämnas.

För de som väntar på en lämplig bostad och deras anhöriga är en lång väntetid påfrestande. Utbyggnaden av gruppbostäder och stödbostäder går mycket långsamt i staden och att antalet bostäder till och med minskade totalt under 2011. Nämnden är ytterst ansvarig för att gynnande beslut ska verkställas i tid. Vi behöver därför få en djupare återkoppling för att bedöma vad som måste göras för att klara lagens krav. Som nämnd kan vi motverka bostadsbristen genom att i varje bostadsprojekt pröva möjligheten att bygga gruppbostäder. Vi tror att staden också måste förbättra incitamenten för stadsdelsnämnderna att bygga boenden.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§14 Redovisning av uppföljning och förlängning av gemensamt avtal om nattpatrull med Omsorgshuset i Stockholm AB-anmälningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Redovisningen av uppföljning och förlängning av avtalet om nattpatrull godkänns.

Ärendet

Stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör, Skarpnäck och Södermalm har ett gemensamt avtal om nattpatrull för hemtjänsten med Omsorgshuset i Stockholm AB. Tjänsten nattpatrull innebär utförande av biståndsbeslutade omvårdnadsinsatser och åtgärdande av akuta vård- och omsorgsbehov, vilka är påkallade genom trygghetslarm. Insatserna ska utföras nattetid året runt hos personer i ordinärt boende. Uppdraget omfattar även personer som bor inom så kallade trygghetsboenden med kommunal hemtjänst och/eller trygghetslarm.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 december 2012.
Dnr 8.-832/2012

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§15 Uppföljning inom äldreomsorgen - Högdalens vård- och omsorgsboende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns.

Ärendet

Verksamhetsuppföljning samt uppföljning av avtal och anbud för Högdalens vård- och omsorgsboende genomfördes i november – december 2012. Förvaltningen bedömer att Högdalens vård- och omsorgsboende bedriver en mycket god och säker vård och omsorg.

Samtidigt har avvikelser påträffats och utföraren har uppmanats att åtgärda dem snarast möjligt. Avvikelserna bedöms i dagsläget inte vara av den digniteten att utkrävande av vite är aktuellt. Fortsatta kontroller kommer dock ske.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 januari 2013.

Dnr 28-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, Parvin Araghi, Mattias Mirhagen alla (s), med biträde av ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1.Nämnden lägger rapporten till handlingarna

2.Förvaltningen uppdras att återkomma på sammanträdet i juni med en lägesrapport om förhållandena på Högdalens vård- och omsorgsboende med anledning av det som kommit fram i granskningen

3. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma med förslag till vitesföreläggande med anledning av de brister som kommit fram i granskningen

4. Därutöver vill vi framföra följande.

Driften av Högdalens vård- och omsorgsboende övertogs av 2008 av Carema efter konkurrensutsättning beslutad av majoriteten. Nämnden har under de påföljande åren fått ta ställning till granskningar med återkommande brister, där Carema har utlovat åtgärd till nästkommande granskning. Ett fåtal av dessa brister har åtgärdats över tid. Ytterligare brister har under avtalstiden uppkommit.

Vi ser särskilt allvarligt på de brister i verksamheten där den enskilde vårdtagarens behov sätts åt sidan, som individuella önskemål, vård- och genomförandeplaner och brister i journalföring. Att alla ej heller ges sjukgymnastikbehandling är inte acceptabelt

Vid anbudsgivningen angav Carema i anbudet ett flertal mervärden som skulle uppfyllas under avtalsperioden. Ett stort antal av dessa, främst de som avser aktiviteter som avsevärt skulle höja den enskilde vårdtagarens livskvalité har ej uppfyllts, trots att nästan 5 år har gått sedan löften om mervärdena ställdes ut. Trovärdigheten i stadens kvalitetskrav kan ifrågasättas, när företag kan strunta i mervärden utan ekonomiska konsekvenser.

Sammantaget ser vi det som anmärkningsvärt att majoriteten har förlängt avtalet med Carema trots omfattande brister i vård och avtalsuppfyllelse. Detta tyder mer på omsorg om Carema än omsorg om de vårdtagare som bor på Högdalens vård- och omsorgsboende.”

§16 Uppföljning inom äldreomsorgen - Rågsveds Servicehus, Bandhagen - Örby Hemtjänst, Högdalens Hemtjänst, Stureby Hemtjänst och Årsta Hemtjänst

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapporten godkänns

Ärendet

Verksamhetsuppföljning av Rågsveds Servicehus, Bandhagen-Örby Hemtjänst, Högdalens Hemtjänst, Stureby Hemtjänst, och Årsta Hemtjänst genomfördes under oktober månad 2012. Samtliga enheter drivs i kommunal regi.

Resultatet från uppföljningen på Högdalens Hemtjänst visar avvikelse beträffande ledningssystem och löpande dokumentation, vilket ska vara åtgärdat vid 2013 års uppföljning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 januari 2013.

Dnr 31-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§17 Förslag till detaljplan för Årstafältet (Valla 1), del av fastigheten Årsta 1:1 i stadsdelarna Årsta och Östberga – svar till stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande fått förslag till ny detaljplan på Årstafältet. Förslaget innehåller ca 870 bostäder samt lokaler för centrumändamål och för förskolor. Detaljplanen är indelad i 9 kvarter, varav ett utgörs av en tomt för en fristående förskola med tillhörande gård. Bebyggelsens höjd kommer att variera mellan två och fjorton våningar. Mot parken placeras områdets allra högsta byggnader. Lägre byggnader placeras inom kvarteren för att få ljus på gårdar och gator och för att skapa en mänsklig skala i bostadskvarteren. Förvaltningen ser i stort positivt på förslaget till detaljplan, och lämnar i första hand synpunkter utifrån nämndens verksamheter och trygghetsarbete.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 december 2012.

Dnr 838-2012-1.5.3

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(s) anmälde ett särskilt uttalande.

Särskilt uttalande

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp)

”Vi i Alliansen är glada åt den möjlighet ett nytt Årstafält kommer att utgöra vad det gäller att sammanfoga stadsdelarna Årsta, Östberga och Enskedefältet med varandra. Vi vill också uttrycka vårt varma stöd till vår förvaltning som betonat vikten av bra kommunikationer som vi menar är avgörande för denna sammanknytning. Dessutom har förvaltningen varit med tidigt i planeringen vilket gör att två förskolor på ett förtjänstfullt sätt planerats i området.

Det är viktigt att Årstafältet med bostäder och park blir en del i stadens satsning på en verklig hållbar utveckling. I tjänsteutlåtandet beskrivs miljökonsekvenser på ett bra sätt.

Vi är övertygade om att Årstafältet skulle kunna bli en stadsdel med höga miljöambitioner som bidrar till en hållbar utveckling i Stockholm. Ett led i detta är att husen byggs med så låg energiförbrukning som möjligt, som så kallade passivhus är ett exempel på. Vi ser gärna att Stockholms stad i samarbete med de bostadsbolag som är aktuella i den fortsatta planeringen tillsammans utvecklar förutsättningarna för detta.

Andra satsningar som vi menar är viktiga för en hållbar utveckling är att organiskt avfall ska kunna separeras och samlas in exempelvis i form av avfallskvarnar eller andra bättre lösningar. Stockholms stad har i olika sammanhang uttryckt höga ambitioner kring organiskt avfall, där Årstafältet skulle kunna vara ett utmärkt exempel på hur en modern framtidsinriktad stadsdel ska byggas.

Ytterligare miljöanpassningar är en effektiv och välfungerande källsortering. Det borde finnas stora möjligheter att utveckla detta när ett så pass stort, nytt bostadsområde bebyggs. Dessutom borde de som sedan bosätter sig på Årstafältet själva ha möjligheter att enkelt kunna kontrollera och mäta avfallsmängden, energin och användningen av vatten för att skapa incitament för att minska förbrukningen. Vi välkomnar också de idéer som finns om gröna tak och möjligheter att odla själva.”

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” 1. Nämnden lämnar följande yttrande över den föreslagna detaljplanen
2.Därutöver vill vi framföra följande

Vänsterpartiet tycker det är bra att bygga bostäder runt Årstafältet och står samtidigt fast vid att det är bättre att förädla landskapsparken än att krympa den till en stadspark. Vår vision innehåller också att Årsta Golf och koloniträdgårdarna kan vara kvar på nuvarande platser.

Bebyggelsen bör främst läggas i nord-sydliga stråk, i öster mellan Arlabacken och uppfarten mot Östberga (mot Mac Donalds).Staden kan eventuellt lösa in Södermalms trä och bygga bostäder, däcka över Huddingevägen och bygga på den hårdgjorda marken och på ytorna mellan motorleden och Årsta Park verksamhetsområde, med bland annat Postens terminal. Det behövs även plats för fritids-/kultur- och samlingslokaler. Bostäder kan byggas på ICA-tomten, Arvid Nordquist, på sikt även där partihallarna ligger och nuvarande Västberga godsterminaler. Östberga och Årsta skulle länkas samman i väster med bostäder ochen grön park med koloniträdgårdar samt en bevarad grön omgivning för kulturarvet Göta Landsväg.

De flesta bostäder som ska byggas, oavsett om det är enligt den föreslagna deltaljplanen eller vår alternativa plan, måste vara hyresrätter till sådana hyror att även folk med låg medelinkomstkan få ett kontrakt. Allmännyttan måste få merparten av markanvisningarna, dels för att pressa nyproduktionskostnaderna och dels för att kraven på inkomster är lägre än hos privata hyresvärdar. Det är en sådan bostadspolitik som måste föras om hushåll med låga inkomster ska kunna bosätta sig här. Eftersom stora delar av Östberga och Årsta numera består av bostadsrätter, måste det byggas hyresrätter för att inte fördjupa segregationen.

De gröna kvartersgårdarna med möjlighet till odling både på marken och på taken är spännande, men ett klimatsmart byggande borde också innebära att bygga det mesta i trä. En del av husen anser vi vara för höga. Husen bör i huvudsak högst vara fem våningar, med mellan två och tre våningar i hus som ligger närmast parken, särskilt de som har söderläge. Det skulle anknyta bättre till den krympta park som blir kvar, än förslagen i detaljplanen som liknar ett slags "Manhattan".De höga husen på Sandfjärdsgatan bör fortsätta att vara områdets höga "solitärer. Om de skulle få konkurrens med de nya höga husen, måste de föreslagna nya höghusen få en samstämmig utformning för att det ska bli en respektfull samverkan med de befintliga husen på Valla gärde. Dessutom har de nya höghusen var och en ett extremt och olyckligt särpräglat utseende. Som grupp avviker de då bjärt mot den rytm och balans, som de befintliga höga husen ger.Dessutom är det inte acceptabelt ur solljussynpunkt att lägga lägre hus norr om höga hus.

Vi stödjer förslaget att planera in gruppbostäder och menar att även stödbostäder ska planeras för de som har mindre omvårdnadsbehov. Påpekas bör att det finns skola även i Östberga, och inte bara i Årsta som nämns i förslaget. I vår vision ingår bra kollektivtrafik i Östberga. En dragning av tvärbanan mot Östberga vore det bästa, men på kort sikt krävs snabbussar till Gullmarsplan och Årstaberg/ Liljeholmen. Den södra delen av Årstabergs pendeltågsstation bör också öppnas, för att ge gångavstånd för Östbergaborna.”

Reservation

Ledamoten Åsa Öckerman (mp) och tjänstgörande ersättaren Love Edenborg reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”1.Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

2. Att därutöver anföra:

Vi ser positivt på de höga ambitionerna man har för Årstafältet vad gäller miljö och hållbart stadsbyggande och tror att den nya stadsdelen kan bli ett fint tillskott till Stockholms årsringar. Förslaget visar upp en varierad och modern arkitektur som i vissa delar knyter an till Årstas arkitektoniska arv men samtidigt innehåller en stadsmässighet som inte finns i Årsta idag och som många människor efterfrågar. Även hållbarhetstanken återspeglas i arkitekturen med t.ex. gröna tak som är både funktionella men också estetiskt tilltalande.

Det är dock av största vikt att de framtida boende i stadsdelen är delaktiga i miljöarbetet. Detta kan bara göras genom att på alla sätt underlätta för de boende att leva hållbart. Detaljer som cykelförrådens placering och utformning kan var den utlösande faktorn för om man väljer att ta cykeln till jobbet eller inte. Cykelförråd bör vara låsbara för att minska stölder och placerade i markplan. Utformningen av cykelbanor är också avgörande. Cykelbanor bör vara tydligt markerade och avgränsade för att undvika konflikter mellan cyklister och gående/bilister. Det är också viktigt att tillräckligt med utrymme avsätts för att möjliggöra en uppdelning i snabb- och långsamgående körfält om behov uppstår. Platser för återvinning måste vara nära till hands och välskötta. Det också viktigt med närhet till service som dagligvaruhandel för att minska behovet av transporter.

Det är bra att behovet av förskoleplatser har tagits med i detaljplanen. Det finns skäl att anta att många barnfamiljer kommer flytta till Årstafältet och därför är barnperspektivet extra viktigt. I denna och i kommande detaljplaner för Årstafältet bör man därför ta chansen att undersöka nya metoder för att öka barns delaktighet i planeringsprocessen. Särskilt som många nya stadsdelar idag planeras med stadsmässighet som ledord är det viktigt att undersöka hur barn upplever staden och säkerställa att alla får samma utrymme i staden.

God yttre tillgänglighet för alla oavsett funktionsförmåga måste prioriteras. Att underlätta för alla människor att själva ta sig runt i staden är alltid en god investering.

Det är glädjande att så många studentlägenheter ingår i förslaget men minst lika många till bör planeras in i varje kommande etapp av Årstafältet om vi ska ha en chans att komma ikapp med bostadsbyggandet. En satsning på att få fram billigare lägenheter i vissa områden är också nödvändig då de som drabbas hårdast av bostadsbristen främst är unga och låginkomsttagare. Det vore olyckligt om Årstafältet blev en stadsdel endast för den övre medelklassen.

Sedan lång tid tillbaka råder en stor brist på bostäder enligt både SoL och LSS. Ansvaret för behovsbedömningar och beställning av sådana bostäder ligger på varje stadsdelsnämnd, men det är sedan StbN och ExplN som ska se till att det förverkligas. Enligt en skrivelse från exploateringsnämndens och stadsbyggnadsnämndens Råd för funktionshindersfrågor fungerar inte processen i nuläget. Därför vill vi betona vikten av att dessa bostadsbehov finns med i det fortsatta planerandet. Bostäderna bör integreras på ett bra sätt i den planerade bebyggelsen.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Stockholmsregionen lider av stor bostadsbrist och det behöver därför byggas fler bostäder i Stockholms stad, bland annat på Årstafältet. Årstafältet tillhör per definition stadsdelen Östberga, varför man vid planläggningen av Årstafältet också bör låta verksamheter i Östberga ingå i kartläggningen av befintligt utbud av offentlig service. Det gäller till exempel Östbergaskolan, årskurs F – 6, som redan idag har lediga platser och Östberga fritidsgård. Vidare bör man se på möjligheterna att utveckla och rusta upp Östbergas nuvarande centrumanläggningar i den utbyggda stadsdelen för att höja hela stadsdelens kvalitéer som en del i projektet.

Ett byggande på Årstafältet kan dock endast ske om de nuvarande gröna kvaliteterna även framgent får bli ett signum för Årstafältet så att området kan fortsätta att vara ett område för fritid och rekreation. Golfrangens verksamhet bör få bli kvar på Årstafältet, nuvarande företagslokaler i fältets västra del omvandlas till ett eller flera hus som kan rymma föreningslokaler, fritidsgård samt lokaler som vårdar, uppmärksammar och levandegör Årstafältets kulturminnesarv. Allt för att möjliggöra medborgarnas behov av fritidsaktiviteter, rekreation och integration. Det sistnämnda handlar om integration och samhörighet för dagens invånare norr och söder om fältet, morgondagens invånare samt integration och möteplatser för olika åldersgrupper. En stor möjlighet till fritidsaktivieter på och vid Årstafältet fyller även en stor och viktig funktion för invånare från andra delar av staden på det sätt som redan idag sker på golfrangen och rugbyplanen. Om den första byggetappen för med sig att koloniområdet måste flyttas, kan det endast ske om kolonisternas nya område planeras och anläggs på ett sådant sätt, att alltifrån grundläggande markegenskaper till ett så fritt solflöde som möjligt garanteras. Kolonisterna måste också kompenseras för att tio år gamla odlingar delvis får anläggas på nytt.”

§18 Införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad - Projekt eDok – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande översänds till kommunstyrelsen som yttrande över remissen.

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Kommunfullmäktige beslutade 2009 att ge kommunstyrelsen i uppdrag att inrätta ett för stadens nämnder och bolag gemensamt e-arkiv för långtidslagring av information samt identifiera och ta fram för staden gemensamma informationsstandarder, begreppsmodeller, riktlinjer och metadatakataloger – projekt Navet. Som ett delprojekt i genomförande av stadens e-arkiv genomfördes en fördjupad förstudie avseende stadens ärende- och dokumenthantering inklusive remiss, nämnd- och styrelsehanteringsprocesserna – projekt eDok. Förvaltningen ställer sig positiv till att i staden införa ett gemensamt och enhetligt system för ärende- och dokumenthantering.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 januari 2013.

Dnr 718-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Målgrupper för de standardiserade arbetssätten anges vara bland annat privata utförare som i samverkan med staden kan ta del av effekterna. Åtkomsten till handlingar bör även gälla relevant dokumentation hos privata utförare, som driver verksamheter på entreprenad. När privatiseringarna ökar minskar annars antalet handlingar som är tillgängliga för målgruppen.”

§19 Fritidspedagogers, speciallärare och specialpedagogers behörighet att undervisa m.m. – anmälningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Stadsdelsnämnden har tagit del av förvaltningens utlåtande.

Ärendet

I remisspromemorian presenteras förslag till ändrade regler i skollagen (2010:800) och lagen (2010:801) om införande av skollagen. Skollagen ändras så att det tydligt framgår att en lärares eller förskollärares legitimation kan kompletteras med behörighet som följer av behörighetsgivande utbildning som slutförts före, samtidigt med eller efter lärarens eller förskollärarens behörighetsgivande examen. Förvaltningen har inget att erinra mot förslaget till ändrade bestämmelser i skollagen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett kontorsutlåtande daterat den 13 december 2013.

Dnr 827-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§20 En kommission för att få stopp på vräkningar av barnfamiljer, skrivelse från Stefan Nilsson (mp) – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen på skrivelse från Stefan Nilsson (mp).

Ärendet

För yttrande till kommunstyrelsen har skrivelse från Stefan Nilsson (mp) om en kommission för att få stopp på vräkningar av barnfamiljer översänts till nämnden. I skrivelsen står bland annat; ”En kommission behövs för att analysera samtliga fall de senaste fem åren då barn i Stockholm drabbas av avhysningar från sina hem.” Förvaltningen redogör i tjänsteutlåtandet för interna rutiner där barn kan tänkas finnas med vid en vräkning.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 januari 2013.

Dnr 1.5.-819/2012

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag till beslut.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(mp) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

2.Att därutöver anföra:

De svårigheter att få fram rättvisande statistik som stadsdelsförvaltningen pekar på, och att Kronofogden inte har skyldighet att informera när bostadsrätter där barn bor säljs på exekutiv auktion får oss bara att dra slutsatsen att det är just en kommission som behövs.

En speciell kommission behövs för att kunna arbeta samlat och konstruktivt framåt för att se till att det vräkningsförebyggande arbetets alla ingredienser hålls på en tillräckligt hög nivå kvalitativt i alla stadens stadsdelar och ge input till externa myndigheter. Nya metoder bör också utarbetas och användas. Budget- och skuldrådgivningen bör byggas ut.”

§21 Motion om att staden måste se till att alla hemlösa får tak över huvudet – svar till kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på motion av Roger Mogert (S) till kommunstyrelsen.

Ärendet

Kommunstyrelsen har begärt svar på en motion skriven av Roger Mogert (s) att alla hemlösa får tak överhuvudet. Motionären anger att de EU-medborgare som söker jobb och ett bättre liv i Sverige, är en växande och särskilt utsatt grupp bland Stockholms hemlösa och att de till skillnad från andra hemlösa saknar de skyddsnät i form av försörjningsstöd, fri sjukvård – och den rätt till tak över huvudet som finns bland annat i Stockholm. Roger Mogert har ställt ett antal yrkanden hur staden skulle kunna agera för att komma till rätta med bristen på övernattningsplatser.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 januari 2013.

Dnr 862-2012-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (m), ledamoten Lena Kling (fp) yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (s) yrkade med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (mp) bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamoten Magnus Dannqvist Mattias Mirhagen, tjänstgörande ersättaren Jimmy Lindgren alla (s), med biträde av ledamoten Åsa Öckerman, tjänstgörande ersättaren Love Edenborg båda (mp) reserverade sig mot beslutet till förmån för de egna förslaget;
” 1. Att bifalla motionen

3. Därutöver vill vi framföra följande.

”Motionären tar upp ett angeläget problem. Det är oacceptabelt att det idag finns personer som inte släpps in på boende för tak över huvudet nattetid. Mörkertalet för den grupp som bor ute på gatorna nattetid är enligt frivilligorganisationerna stort då staden valt att exkludera gruppen EU-medborgare i statistiken, vilket medför att resurserna inte är dimensionerade efter faktiskt behov.”

§22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Tjänstemannabeslut

C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

D. Protokoll från Handikapprådets sammanträde

E. Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde

F. Balanslista över medborgarförslag

G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§23 Nämndens frågor

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att besvara följande skrivelser och återkomma till nämnden.

1. En sommar att längta till och minnas för äldre i Enskede-Årsta-Vantör

Skrivelse om att införa försök med sommarpensionat i stadsdelen

Ledamoten Lena Kling (fp)

”Sommaren är en tid för ledighet, miljöombyte och livsglädje - en tid som de flesta av oss längtar till. För alltför många äldre som inte har ork till resor eller egen utevistelse blir sommaren en mycket ensam tid. Trots att hemtjänsten fungerar så försvinner stora delar av kontaktnätet. Verksamheter som vanligtvis sätter guldkant på vardagen tar sommaruppehåll, anhöriga reser bort på semester och grannarna har kanske åkt till landet.

Även äldre som är i behov av stöd bör kunna få semester från vardagen under sommaren därför vill vi i Folkpartiet att förvaltningen ska pröva möjligheten att på prov införa en form av sommarpensionat.

Tidigare somrar har äldre i stadsdelen haft möjlighet till dagverksamhet två dagar i veckan, på bl.a. Simpvik och Sävnäs. Folkpartiet vill nu att äldre ska erbjudas möjligheten att under längre tid, några veckor, få semester nära hemmet. Framför allt ska detta vara en möjlighet till äldre med hemtjänst som har svårt att själv komma ut utan hjälp. Man ska inte behöva bo på ett särskilt äldreboende för att ha denna möjlighet

På sommarpensionatet ska den hjälp och service den äldre är van vid under resten av året finnas tillgänglig. Det finns stora möjligheter med ett sommarpensionat - utflykter, fysisk träning, underhållning, föreläsningar samt närhet till naturen, rekreation och gemenskap.

En förebild för vårt förslag är Stadsmissionens sommarverksamhet på Stenfasta. Verksamheten är populär och borde vara en möjlighet för alla äldre som upplever sommaren som en isolerande tid.

Det finns andra fördelar med vårt förslag. Vi vill att äldre ska ha möjlighet att arbeta så länge de vill och kan. Därför hoppas vi att exempelvis äldre läkare ska se sommarpensionatet som en utmärkt plats att tjänstgöra på när man börjar trappa ner i yrkeslivet men har all sin erfarenhet att erbjuda. Att ha läkare, sjukgymnaster och psykologer på besök ibland skulle kunna öppna för otvungna och positiva kontakter som annars kanske inte alltid hinns med.

Ungdomar skulle via ett sommarjobb på sommarpensionatet kunna få lämplig arbetslivserfarenhet och en fot in på arbetsmarknaden. En annan positiv möjlighet skulle vara om studenter inom vård- och omsorg intresserar sig för dessa sommarjobb.

Sommarpensionatet kan även bidra till fortbildning för äldre på områden som kan underlätta deras dagliga tillvaro. Att få se och lära om allt från Skype och dataspel till blodtrycksmätning, nattkameror och trygghetslarm skulle ge stort mervärde.


Folkpartiet vill därför uppdra till stadsdelsförvaltningen att utreda förutsättningarna för att införa ett försök med sommarpensionatsverksamhet för äldre medborgare i stadsdelen. ”

2. Skrivelse om kartläggning av tillagningskök i och möjlighet till odling på förskolorna

Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”För att förskolebarnen ska få bästa möjliga mat krävs att förskolorna har ett fullgott tillagningskök. Att maten lagas på plats är viktigt för många föräldrar. Dessutom är det bra för klimatet. Alla förskolor har dock inte tillagningskök, vissa har mottagningskök och andra kan ha tillagningskök som behöver rustas upp. För att veta hur många kök som behöver rustas upp behöver en kartläggning göras, om inte uppgifterna redan finns. Vi vill därför att förvaltningen redovisar hur många av våra förskolor som har moderna tillagningskök, hur många tillagningskök som behöver rustas upp och hur många förskolor som har mottagningskök eller saknar kök. Det är också viktigt att veta hur många av köken som redan är planerade att rustas upp, hur stora kostnaderna blir samt vilken tidsplan som finns.

Vi vill också att förvaltningen bedömer möjligheten för förskolorna att odla till exempel grönsaker och/eller plantera bärbuskar på gårdarna eller i närheten. ”

3. Skrivelse om socialtjänstens insatser för att personer med LSS-insatser ska få vård i tid

Rosa Lundmark (v), Magnus Dannqvist m.fl. (s)

”Enligt Lägesrapport 2013 från Socialstyrelsen har personer med insatser enligt LSS som får cancer sämre chanser att överleva än andra cancerpatienter. De har mer än fördubblad risk att dö. En grupp som Socialstyrelsen särskilt har tittat på är kvinnor med funktionsnedsättning som får bröstcancer. De har 70 % högre risk att dö än andra bröstcancerpatienter. En orsak är att de får sin bröstcancerdiagnos senare än andra. Det är därför viktigt att socialtjänstens personal i sitt arbete säkerställer att denna grupp av kvinnor kommer till mammografin i tid. Vi vill med anledning av denna lägesrapport få en redogörelse från förvaltningen om vad som kan göras för att stödja kvinnor och män med funktionsnedsättningar att få vård i tid.”

§24 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Leif Sjöholm informerade om att företaget Internetworlds utmärkelse av Stockholm.se som Sveriges bästa kommunsajt.

Vidare informerade stadsdelsdirektören om feriejobb i stadsdelen under jullovet.

Nämnden tackade för informationen.

§ 25 - 36 sluten del