Din position: Hem > Stockholms stad > Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd > Sammanträde 2013-05-23

Sammanträde 2013-05-23

Datum
Klockan
18.30
Plats
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Slakthusplan 4, Gotland ingång från baksidan Palmfeltsvägen 19 C

Öppet möte
Torsdag den 16 maj 2013 klockan 18.30
Eva Strömbäck från stadsbyggnadskontore Läs mer...t informerar om aktuella planprojekt

1 Val av justerare och dag för justering

2 Fastställande av dagordning och anmälan av föregående protokoll

Medborgarförslag

3 Hundar i Årstaskogen - svar på medborgarförslag

6 Inrättande av ett nytt vård och omsorgsboende samt förskola inom Årstastråket etapp 2 - inriktningsärende

7 Inrättande av ett nytt vård och omsorgsboende samt förskola invid Högdalens centrum - inriktningsärende

8 Inrättande av gruppbostad för LSS-boenden i Stureby - inriktningsärende

9 Inrättande av gruppbostad för LSS-boenden i Årsta - inriktningsärende

10 Avveckling av delar av Enskede Nya servicehus

11 Ledningssystem för det systematiska kvalitetsarbetet enligt SOSFS 2011:9

12 Kartläggning av tillagningskök i och möjlighet till odling på förskolorna - svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S)

13 Uppföljning av avtal gällande konsumentvägledning, Råd och Rön

14 Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

15 Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) (socialjouren)

16 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 20 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS - period 1, 2013

Remissärenden

17 Förslag till detaljplan för Enskede-Terassen, del av gamla Enskede 1:2 vid Sockenvägen i stadsdelen, Gamla Enskede, S-Dp 2012-15331- remiss från stadsbyggnadskontoret (omedelbar justering)

18 Stockholms stads förskoleprogram, "Stockholms stads förskoleplan - framtidens förskola" - remiss från kommunstyrelsen/Skolroteln

19 Motion (2013-:20) om satsningar på ungas fritid, av Emilia Bjuggren (S) - remiss från kommunstyrelsen/Finansrotel

Dnr 182-2013-1.5.1.
(omedelbar justering)

20 Motion (2012-33) om handlingsplan mot barnfattigdom - remiss från kommunstyrelsen

21 Alkoholservering på Sportsbar, Nynäsvägen 287 - remiss från socialförvaltningen

22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m. (förteckning
utsändes)
B. Tjänstemannabeslut (se pärm)
C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde (utsändes senare)
D. Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor (utsändes senare)
E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde (utsändes senare)
F. Balanslista över medborgarförslag (se pärm)
G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag
H. Reviderad delegationsordning ( se pärm)

24 Stadsdelsdirektörens information

Slutet sammanträde

25 - 37 Sluten del

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (94 kb)

§1 Val av justerare och dag för justering

Ordföranden Anders Hellström och vice ordföranden Rosa Lundmark utsågs att justera dagens protokoll. Ordföranden meddelade att justering sker onsdag den 29 maj 2013.

§2 Fastställande av dagordning och anmälan av föregående protokoll

Den utsända dagordningen godkändes. Protokoll från nämndens sammanträde den 18 april anmäldes justerat den 24 april 2013. Protokollet läggs till handlingarna.

§3 Hundar i Årstaskogen – svar på medborgarförslag

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på medborgarförslag från Jonas Larsson

Ärendet

Nämnden har mottagit ett medborgarförslag från Jonas Larsson om att Årstaskogen inte ska vara hundrastområde. Förvaltningen hänvisar i utlåtandet till de lokala ordningsföreskrifterna som reglerar platser där hundar kan undantas från kopplingstvång. Vidare att frågan om det ska finnas ett begränsat hundrastområde i det framtida naturreservatet Årstaskogen och Årsta Holmar hänvisas till ett framtida yttrande från nämnden kring ett reservatsbildande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 maj 2013.

Dnr 227-2013-1.2.4.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§4 Tertialrapport 1 Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd 2013

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Tertialrapport 1 2013 godkänns och överlämnas till kommunstyrelsen.

2. Omslutningsförändringar om 12,7 miljoner kronor godkänns.

3. Stimulansmedel begärs hos kommunstyrelsen med 10,4 miljoner kronor för utbyggnad av förskolelokaler.

4. Ansökan om medel inom ramen för Vackra Stockholm med 0,1 miljoner kronor enligt bilaga 4.

5. Budgetjustering begärs hos kommunstyrelsen med 2,0 miljoner kronor för extra driftskostnader i samband med inrättandet av naturreservat, Årstaskogen och Älvsjöskogen.

6. Budgetjustering begärs med 10,2 miljoner kronor för tillgänglighetsfrämjande investeringar inom stadsmiljön.

7. Redovisning av Ytterstadsmedel, Söderortsvisionen enligt bilaga 5.

8. Redovisning i bilagor 6 och 7 över genomförda uppdrag från nämnden från VB 2012 / VP 2013 godkänns, gällande "Plan för hur utevistelse för äldre inom vård- & omsorgsboenden kan utvecklas" samt "Policy för brottsförebyggande arbete".

9. Redovisning i löpande text över genomförda uppdrag från nämnden i VB 2012 / VP 2013 godkänns, gällande "ökad kvalitet i övergång mellan förskola och förskoleklass", "hur andelen förskollärare kan öka i stadsdelen", "hur det lokala förskolerådet kan utvecklas" samt "unga utan gymnasiebetyg".

10. Nya årsmål för indikatorer som ingår i tertialrapport 1 2013 godkänns.

11. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsnämnden bidrar till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål samt målen för verksamhetsområdena under 2013. Förvaltningen bedömer att nämndens egna mål kommer att uppnås under året, liksom merparten av årsmålen för indikatorerna. Samtliga aktiviteter är igång eller beräknas bli verkställda under året. Indikatorer vars årsmål inte bedöms uppnås fullt ut enligt prognosen rör sjukfrånvaron, andel upphandlad verksamhet, antal nytillkomna bostäder med särskild service, andel ungdomar anmälda för brott som socialtjänsten inom 48 timmar tagit kontakt med samt andel förskollärare.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 maj 2013.

Dnr 304-2013-1.2.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (v), ledamöterna Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;

”Nämnden beslutar delvis enligt förvaltningens förslag till beslut.

Därutöver vill vi framföra följande.

Lyft problemen med trafik, sopor och lokalhyror – sluta leka affär

Nämndens mål för företagandet handlar bara om upphandling och privatisering. Indikatorn kanske inte nås då mycket redan är upphandlat och det är kommunal förskola som tar mest ansvar för att få fram förskoleplatser. Vi ser inte detta som en risk utan som en möjlighet. Den dogmatiska konkurrensutsättningen av välfärden måste upphöra, så att alla skattepengar går till våra invånares bästa och inte till vinster för aktieägare och riskkapitalbolag. Att fler väljer privat hemtjänst är en signal om att den kommunala hemtjänsten måste få bättre förutsättningar. Företag gynnas av att de får erbjuda tilläggstjänster vilket inte kommunal hemtjänst får. Städföretag som driver hemtjänst har fördel av att det kan vara billigare att köpa privat städhjälp än att anlita hemtjänst vid små hjälpbehov. Då har kontakt etablerats mellan den äldre och företaget som gör det lättare att även anlita företaget när hjälpbehoven ökar.

Istället måste nämnden lyfta fram småföretagarnas problem till staden centralt. Butiksägarna i Högdalen dignar exempelvis under skyhöga hyror och fastighetsägaren Citycon är kallsinnig till att sänka hyrorna. Resultatet är tomma butikslokaler och boendes missnöje med ett tynande centrum. På företagarrådet talades om stora problem med sophanteringen och oro för bristande trafikplanering i samband med exploateringen av Årstafältet. Trafikfrågorna har också senaste tiden varit heta frågor på olika möten med boende i Enskede och Johanneshov.

En hållbar stad bygger på jämlikhet - inte på ökade klyftor

Att det har blivit fler hushåll med försörjningsstöd och mer kostnader för hyresskulder och tillfälligt boende är tecken på att fler får svårare att klara sig och att vi har en hårdnande bostadsmarknad. Skillnaderna ökar mellan de som har arbete och bostad och de som är utan. Vi behöver bygga fler lägenheter. Tyvärr är det mesta som planeras inte hyresrätter. Våra unga, hemlösa, anställda som tillhör stora lågavlönade yrkesgrupper får svårare att hitta en bostad. Dessutom har vi inte fått några nya omsorgslägenheter på flera år . Vi har också nio ej verkställda beslut om försöks- och träningslägenheter. Läget är oroande då vi har flest hemlösa i staden. Kvinnofridsarbetet är också mycket angeläget. Projektfinansieringen måste övergå till permanent verksamhet med samverkande stadsdelsnämnder och med landstinget.

Våra verksamheter är engagerade i klimat- och miljöarbetet. Matavfall samlas in till 65 procent och nämndens mål för köp av ekologisk mat överträffas med råge. Det visar att nämnden kan ha de högre mål som vi föreslagit. Det är bra att det klargörs att Älvsjöskogens naturreservat även ska omfatta delen i Vantör. Majoritetens nej till naturreservat i Rågsveds friområde rimmar dock illa med hållbar användning av mark och vatten. Natur som betyder väldigt mycket för den biologiska mångfalden ska stärkas och utvecklas och inte exploateras.

Det lokala arbetet med kultur och idrott för våra brukare är bra men räcker inte för att utjämna skillnader. För många barnfamiljer är exempelvis avgifter till kulturskolan och idrottsklubbar oöverstigliga hinder. Barnfattigdomen var högre i Vantör 2009 än 1991 jämfört med Enskede-Årsta där barnfattigdomen minskat med nära hälften. För att alla ska kunna ta del av stadens kulturutbud måste avgiftsfria aktiviteter ordnas i ytterstaden, till exempel fler barn och vuxenföreställningar med Parkteatern och arrangemang under kulturfestivaler.

Fler händer i omsorgen ökar kvaliteten – privatiserad drift ökar segregationen

Höjd bemanning, kompetensutveckling och gott ledarskap är viktigt för att vi ska få god kvalitet. Höjda löner krävs för att jobben ska vara attraktiva. Alla som vill ska få heltid, inte bara 20 procent. Långa arbetspass och arbete varannan helg måste minskas, för att ge tid för återhämtning och minska risken för sjukskrivning. Delade turer ska inte förekomma. Det behövs större budget till förebyggande arbete, så att verksamhet inte är beroende av tillfälliga anslag. Att 458 personer köar till föräldragrupperna visar att det krävs mer resurser. Kvalitet och privatisering kopplas ihop som vore de kommunicerande kärl. Vetenskapligt stöd saknas för att konkurrensutsättning skulle vara förutsättning för ökad kvalitet. Det viktigaste för brukare är inte att välja mellan oöverblickbart många välfärdsföretag utan att de kan lita på att få hjälp när det blir dags och att kvaliteten är bra. Forskning visar tydligt att det inte räcker med information för likvärdiga val. Valfriheten i borgerlig tappning ökar segregationen. Dessutom visar flera stora undersökningar att svenska folket inte gillar vinster i välfärden.

Verksamhet i balans kräver budget som räcker till

Nämnden har ett samlat underskott på 7,3 mnkr. Det beror på 15,7 mnkr i underskott i biståndsbedömda verksamheter. Bara till en del vägs det upp av överskott i förskola, fritid, stadsmiljö och administration. Budgeten för vård av barn och unga är intecknad till 87 procent. Alternativa lösningar till placering ska utgå från barns bästa och får inte leda till att vård avslutas innan syftet är nått. Stressen i socialsekreterarnas arbetsmiljö måste minska. Äldreomsorgen har nu underskott på 5,5 mnkr. Det får inte leda till snävare bedömning, vilket försämrar för äldre och för personalen som får stressa mer. Stöd och service för personer med funktionsnedsättning har fortfarande stort underskott. Insatser ska beviljas efter behov och inte efter hur mycket som finns kvar i budgeten. Förskolans överskott behövs för att minska de allt större barngrupperna och ge förskolorna likvärdiga förutsättningar. Det ändrade ersättningssystemet minskar förskolornas budget med 6 mnkr, vilket ger nedskärningar om det inte kompenseras. Stadsmiljöbudgeten räcker bara till grundnivån, vilket kan försämra parkskötseln. För att personalen ska räcka till måste resurserna anpassas till behoven.

Plaskdammen i Bandängen måste byggas om

Det är bra att nämnden söker centrala pengar tillgänglighet, ett område som är eftersatt. Vi vill särskilt lyfta det stora behovet att bygga om plaskdammen i Bandängen.

Unga vuxna utan fullständiga gymnasiebetyg

Att det saknas samlad statistik antalet unga vuxna 18-25 utan fullständiga gymnasiebetyg är ett tecken på försummelse av gruppen. Det är mycket viktigt att nå alla med motivation till att fullfölja sina studier. RCC borde dessutom vara en permanent verksamhet.

Brottsförebyggande arbete

Policyn visar behovet av lokalt förankrat brottsförebyggande arbete, som engagerar boende, föreningsliv och lokala politiker. Det har vi föreslagit men det har inte vunnit gehör.”

§5 Inrättande av ny förskola, Hummelvägen 10 - genomförandeärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningen får i uppdrag att inrätta en ny förskola med sex avdelningar på Hummelvägen 10, Årsta, under förutsättning att kommunstyrelsens ekonomiutskott godkänner projektet.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om godkännande av att genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att se över hur restkostnader kan hanteras på bästa för staden ekonomiskt fördelaktiga sätt.

Ärendet

Den befintliga förskolan på Hummelvägen 10 har idag 32 förskoleplatser i 2 avdelningar, och ligger i västra delarna av Årsta. Förskolan är i första hand tänkt att sörja för förskolebehovet i Årsta Antalet barn i förskoleålder kommer enligt prognosen att öka från 2013 och några år framåt. Årstastråkets första etapp kommer också att bidra till ett ökat behov av förskoleplatser. Under de närmaste åren kommer även nya förskoleplatser att behövas då förskolor som finns i paviljonger kommer att försvinna framöver i samband med utbyggnaden av Årstafältet och nästkommande etapper av Årstastråket.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 maj 2013.

Dnr 309-2013-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.


Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman och Sarah Johansson båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
1. att besluta enligt förslaget med undantag för att konstgräs inte skall användas på förskolegården.

Vi ser det som mycket positivt att dentillfälliga förskolan kan ersättas med en mer ändamålsenlig, modern och klimatsmart förskola i ett bra läge nära grönomåden och kollektivtrafik. Som vi tidigare har tagit upp är det viktigt att vi bygger nya permanenta förskolor där det behövs så att inte tillfälliga baracker tillåts bli normen. Vi hoppas också att den nya förskolan, som byggs enligt passivhusstandard, kan fungera som förebild för andra nya förskolor i staden.

Vi tycker inteatt konstgräs är ett lämpligt material på förskolegårdar. Det finns flera skäl för att inte använda det, dels pedagogiska, dels hälso- och miljöskäl.

Många sorters konstgräs är tillverkat av gamla bildäck och innehåller ofta kemikalier som kan vara hälsovådliga, hormonstörande och i vissa fall cancerframkallande, t ex PAH (högaromatiska oljor eller polycykliska aromater). Dessutom finns allför lite forskning på vad för slags plast/gummipartiklar som lösgörs vid nötning. Småbarn leker intensivt och direkt på marken och kommer då att inandas dessa partiklar. Barn är betydligt känsligare än vuxna.

Dessutom urlakas hela tiden kemikalier genom uppvärmning från solen och urlakning genom regn och dessa sprids då och skadar vattenmiljön. Man har börjat använda annat gummimaterial men det kan vara okänt vad de nya i så fall innehåller.

Det stinker om sådana här mattor under en lång tid och de bör inte läggas på skolgårdar och lekplatser. De är också estetiskt enformiga.

För barn är det viktigt med sinnesintryck för hjärnans utveckling och för förståelse av omvärlden och förskolegårdar med grus, gräs, sand, bark jord och buskar är ju både miljövänligare, roligare och bättre för sinnena. Man kanske till och med hittar en nyckelpiga eller en blomma i gräset vilket man inte gör av sterila plastmattor. I Läroplan för förskolan finns uppdrag för förskolan att arbeta med naturvetenskapliga ämnen bl a i form av naturstudier.

Enligt uppgift har en förskola på Gärdet där barnen haft små gräskullar att leka på, nu hyvlat av dessa kullar och istället lagt lila och röd plastmatta. Några buskar var kvar i ena hörnet och det var där barnen lekte.”

Ifall det är en ekonomisk fråga då naturliga gårdar behöver mer skötsel är det en rejäl felprioritering. Det leder till färre arbetstillfällen för trädgårdstekniker och ökade avfallsmängder eftersom konstgräsmattor inte har obegränsad livslängd och måste kasseras.”

§6 Inrättande av ett nytt vård och omsorgsboende samt förskola inom Årstastråket etapp 2 - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta ett nytt vård och omsorgsboende inom Årstastråket etapp 2

2. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta en förskola med 6 avdelningar i bottenplanet på vård och omsorgsboendet ovan.

3. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,5 mnkr för förprojektering för vård och omsorgsboendet enligt ovan.

4. Nämnden beslutar därutöver för egen del

att uppdra till förvaltningen att inom ramen för det lokala förskolerådet öppna upp en dialog med privata utförare om möjligheten att delta i processen med anledning av detta ärende

5. Nämnden anför därutöver:

”Allianspartierna fortsätter med detta ärende vår mycket ambitiösa plan med att bygga ett framtidens Stockholm. I detta sammanhang är det mycket viktigt att man även ser till behovet av en försörjning av lokaler och verksamheter för äldre, unga samt medborgare i behov av särskilda boenden. Den styrande alliansen inom Enskede Årsta Vantör SDN är mycket nöjda att vi med detta ärende kan vara med och bidra till detta behov i vår stadsdel.

Vi tror, precis som framgår av tjänsteutlåtandet, att man med dylika ärenden framöver behöver se till flexibla lösningar vad det gäller utformning av boende för äldre. Vad det gäller barnomsorgen är vi dock måna om att det finns en blandning av privata och kommunala alternativ. Därför ger vi vår förvaltning i uppdrag att inom ramen för vårt lokala förskoleråd öppna upp för eventuella privata aktörer vilka skulle kunna vara intresserade av att etablera verksamheter i enlighet med tjänsteutlåtandets innehåll.”


Ärendet

Stockholms stad planerar för cirka 2000 nya bostäder i projekt Årstastråket. I syfte att tillgodose stadens behov av vård och omsorgsboenden samt stadsdelens ökande behov av förskoleplatser föreslår förvaltningen att Micasa fastigheter AB får i uppdrag att utreda att uppföra ett hus vid Årstastråkets etapp 2 med vård och omsorgsboende samt en förskola i husets bottenvåning med 6 avdelningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 312-2013-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (M), (FP).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (S), yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut samt anmälde ett gemensamt särskilt uttalande.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lunnmark (V), ledamoten Magnus, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg, alla (S), ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Det är bra att planera för att bygga moderna vård- och omsorgsboenden i Årsta och Högdalen. I Högdalen har det länge funnits önskemål om tillgängligt boende för äldre, så vi ser därför mycket positivt på förslag att även bygga seniorbostäder. Samlokalisering med förskola är ett mervärde för både barn och äldre. Det är också bra att behovet av en god utemiljö finns med.

Vård- och omsorgsboendet i Högdalen ska ha mindre än hälften av lägenheterna jämfört med idag. Även om prognoserna pekar på en minskning kan behov ändras. Nya vård- och omsorgsboenden kan bli intressanta att söka för äldre i andra stadsdelar. Det är därför viktigt att planera tillräckligt många platser. Om huset är flexibelt byggd kan den även användas för andra verksamheter. Det får inte bli glapp för de äldre när de flyttar från det gamla boendet till det nya. Helst ska de äldre inte behöva flytta alls om det inte är en egen önskan, eftersom många är så sköra att de till och med kan riskera att avlida.

Vi förutsätter att det blir Årsta respektive Högdalens vård- och omsorgsboende som fortsätter sin verksamhet i nya lokaler och inte att de gamla boendena läggs ner och de nya fastigheterna istället hyrs ut av MICASA till företag som vill driva boenden enligt LOV.

De föreslagna husen ska helt och hållet byggas i klimat- och miljövänliga material. Och att de blir självförsörjande på energi producerat av till exempel solfångare och värmepumpar.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP)
”Det är mycket bra att det byggs en flexibel lokal som kan anpassas efter förändrade framtida behov.

Förskolan ska inte vara större än 6 (ev 8) avdelningar. Förskolegården måste vara av hög pedagogisk kvalitet, grön, kuperad och erbjuda goda möjligheter till utelek. Alla barn på förskolan måste samtidigt få plats till utevistelse såväl på för- som eftermiddag.

§7 Inrättande av ett nytt vård och omsorgsboende samt förskola invid Högdalens centrum - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta ett nytt vård och omsorgsboende invid Högdalens centrum

2. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta en förskola med 6-10 avdelningar i bottenplanet på vård och omsorgsboendet ovan.

3. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,5 mnkr för förprojektering för vård och omsorgsboendet enligt ovan.

4. Nämnden beslutar därutöver för egen del

att uppdra till förvaltningen att inom ramen för det lokala förskolerådet öppna upp en dialog med privata utförare om möjligheten att delta i processen med anledning av detta ärende

5. Nämnden anför därutöver:

”Allianspartierna fortsätter med detta ärende vår mycket ambitiösa plan med att bygga ett framtidens Stockholm. I detta sammanhang är det mycket viktigt att man även ser till behovet av en försörjning av lokaler och verksamheter för äldre, unga samt medborgare i behov av särskilda boenden. Den styrande alliansen inom Enskede Årsta Vantör SDN är mycket nöjda att vi med detta ärende kan vara med och bidra till detta behov i vår stadsdel.

Vi tror, precis som framgår av tjänsteutlåtandet, att man med dylika ärenden framöver behöver se till flexibla lösningar vad det gäller utformning av boende för äldre. Vad det gäller barnomsorgen är vi dock måna om att det finns en blandning av privata och kommunala alternativ. Därför ger vi vår förvaltning i uppdrag att inom ramen för vårt lokala förskoleråd öppna upp för eventuella privata aktörer vilka skulle kunna vara intresserade av att etablera verksamheter i enlighet med tjänsteutlåtandets innehåll.”

Ärendet

För området i och kring Högdalens centrum pågår programarbete. Programmet kommer att utgöra grund för kommande markanvisningar och detaljplaner. Samtidigt pågår parallella detaljplanearbeten för områdena kring centrum och markanvisningar har getts för nya bostäder på Rangstaplan där ett stort antal bostäder skall byggas.

I syfte att tillgodose stadens behov av vård och omsorgsboenden samt stadsdelens ökande behov av förskoleplatser föreslår förvaltningen att Micasa fastigheter AB får i uppdrag att utreda att uppföra ett hus invid Högdalens centrum, med vård och omsorgsboende samt en förskola i husets bottenvåning med 6-10 avdelningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 313-2013-2.6.

Ärendet

Stockholms stad planerar för cirka 2000 nya bostäder i projekt Årstastråket. I syfte att tillgodose stadens behov av vård och omsorgsboenden samt stadsdelens ökande behov av förskoleplatser föreslår förvaltningen att Micasa fastigheter AB får i uppdrag att utreda att uppföra ett hus vid Årstastråkets etapp 2 med vård och omsorgsboende samt en förskola i husets bottenvåning med 6 avdelningar.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 312-2013-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förslag från (M), (FP).

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamöterna Magnus Dannqvist m.fl. (S), yrkade bifall till förvaltningens förslag till beslut samt anmälde ett gemensamt särskilt uttalande.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg, alla (S), ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (MP), reserverade sig mot beslutet till förmån för förvaltningens förslag till beslut.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Det är bra att planera för att bygga moderna vård- och omsorgsboenden i Årsta och Högdalen. I Högdalen har det länge funnits önskemål om tillgängligt boende för äldre, så vi ser därför mycket positivt på förslag att även bygga seniorbostäder. Samlokalisering med förskola är ett mervärde för både barn och äldre. Det är också bra att behovet av en god utemiljö finns med.

Vård- och omsorgsboendet i Högdalen ska ha mindre än hälften av lägenheterna jämfört med idag. Även om prognoserna pekar på en minskning kan behov ändras. Nya vård- och omsorgsboenden kan bli intressanta att söka för äldre i andra stadsdelar. Det är därför viktigt att planera tillräckligt många platser. Om huset är flexibelt byggd kan den även användas för andra verksamheter. Det får inte bli glapp för de äldre när de flyttar från det gamla boendet till det nya. Helst ska de äldre inte behöva flytta alls om det inte är en egen önskan, eftersom många är så sköra att de till och med kan riskera att avlida.

Vi förutsätter att det blir Årsta respektive Högdalens vård- och omsorgsboende som fortsätter sin verksamhet i nya lokaler och inte att de gamla boendena läggs ner och de nya fastigheterna istället hyrs ut av MICASA till företag som vill driva boenden enligt LOV.

De föreslagna husen ska helt och hållet byggas i klimat- och miljövänliga material. Och att de blir självförsörjande på energi producerat av till exempel solfångare och värmepumpar.”


Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP)
”Det är mycket bra att det byggs en flexibel lokal som kan anpassas efter förändrade framtida behov.

Förskolan ska inte vara större än 6 till 8 avdelningar. Förskolegården måste vara av hög pedagogisk kvalitet, grön, kuperad och erbjuda goda möjligheter till utelek. Alla barn på förskolan måste samtidigt få plats till utevistelse såväl på för- som eftermiddag.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§8 Inrättande av gruppbostad för LSS-boenden i Stureby - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta en gruppbostad för LSS-boende i samband med planläggning för Gamlebo 5 i Stureby

2. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,5 mnkr för förprojektering för gruppbostaden enligt ovan

3. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr för beställarstöd enligt ovan.

Ärendet

Planeringen för Gamlebo 5 innebär planläggning av den befintliga fastigheten Gamlebo 5, vid Svedmyra tunnelbanestation och i närheten av Stureby Vård- och omsorgsboende, för flerbostadshus med ca 50 nya lägenheter. Idag finns på fastigheten en villa i 1,5 plan från 1930-talet som tidigare har fungerat som tjänstebostad för medarbetare inom vårdverksamheten i Stureby. Planförslaget innebär att villan rivs och ger plats för flerbostadsbebyggelse.

I syfte att tillgodose stadens behov av gruppbostäder föreslår förvaltningen att en gruppbostad om sex lägenheter för LSS-boende samt personal- och gemensamhetsutrymmen i ett sammanhängande våningsplan utreds och planeras inom den nya bebyggelsen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 april 2013.

Dnr 294-2013-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.


Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Det är glädjande att vi nu har förslag till att bygga nya LSS-boenden, eftersom behovet är så stort. Planeringen att ha boenden i markplan är motiverad utifrån att det fungerar bäst för verksamheten och brukarna. Enligt uppgifter i ärende till kommunstyrelsen om rapportering av ej verkställda beslut redovisas att markplan dock kan vara ett motiv för att tacka nej till gruppbostad. Det är viktigt att staden analyserar varför markplan inte anses attraktivt och att utformningen av gruppbostäder görs så att det blir maximal trygghet för alla som bor i husen.”

§9 Inrättande av gruppbostad för LSS-boenden i Årsta - inriktningsärende

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att inrätta en gruppbostad för LSS-boende/gruppbostad i samband med planläggning för Västända 1 m.fl. (Årstastråket etapp 1) i Årsta och Enskede gård

2. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,5 mnkr för förprojektering för gruppbostaden enligt ovan

3. Nämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,1 mnkr för beställarstöd enligt ovan.

Ärendet

Planeringen för Årstastråkets första etapp ska möjliggöra för ny bebyggelse i området kring korsningen Johanneshovsvägen/Årstavägen. Detaljplanen rymmer

bebyggelse med ca 450 lägenheter samt lokaler i bottenvåningarna mot gatan. Dessutom planeras en förskola med fem avdelningar i kvarteret närmast Medlemsberget. I syfte att tillgodose stadens behov av gruppbostäder föreslår förvaltningen att en gruppbostad om sex lägenheter för LSS-boende samt personal- och gemensamhetsutrymmen i ett sammanhängande våningsplan i det östra kvarteret med Familjebostäder som byggherre utreds och planeras.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 april 2013.

Dnr 295-2013-2.6.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.


Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Det är glädjande att vi nu har förslag till att bygga nya LSS-boenden, eftersom behovet är så stort. Planeringen att ha boenden i markplan är motiverad utifrån att det fungerar bäst för verksamheten och brukarna. Enligt uppgifter i ärende till kommunstyrelsen om rapportering av ej verkställda beslut redovisas att markplan dock kan vara ett motiv för att tacka nej till gruppbostad. Det är viktigt att staden analyserar varför markplan inte anses attraktivt och att utformningen av gruppbostäder görs så att det blir maximal trygghet för alla som bor i husen.”

§10 Avveckling av delar av Enskede Nya servicehus

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

  1. Nämnden föreslår att kommunstyrelsen beslutar om att vissa delar av Enskede Nya Servicehus avvecklas.
  2. Nämnden beslutar om intagningstopp från 2013-10-01

Ärendet

Enskede Nya servicehus drivs idag på entreprenad av Carema Care AB till och med 2013-09-30. Enskede Nya servicehus kommer sedan att övergå till drift inom stadsdelens egen regi. Förslaget är att delar av Enskede Nya servicehus, bland annat 22 lägenheter, avvecklas när entreprenaden upphör och att intagningsstopp införs från och med 2013-10-01. Anledningen är att det inom Enskede-Årsta-Vantör finns många lägenheter inom servicehus och att det nu är många lägenheter som inte är uthyrda. Samråd har skett med Micasa fastigheter AB som är positiva till avvecklingen och kan använda de lägenheter som avvecklas till annan målgrupp.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 april 2013.

Dnr 296-2013-2.6.

Beslutsgång

Ordföranden ställde först fråga om återremiss mot avgörande idag och fann att nämnden beslutat avgöra ärendet idag.

Reservation i denna del (V); (S) som därefter inte deltog i den fortsatta beslutsgången.

Därefter ställde ordföranden fråga om bifall eller avslag till förvaltningens förslag och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S) tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg alla (S) reserverade sig till förmån för återremissyrkandet;

”Nämnden beslutar att återremittera ärendet för att lyssna på hyresgästernas synpunkter

Förvaltningen vill avveckla 22 servicehuslägenheter när entreprenaden upphör, vilket är redan den sista september i år. De flesta lägenheter är uthyrda, vilket innebär att de äldre som bor där måste byta lägenhet om förslaget går igenom. Att byta boende mot sin vilja för en äldre är mycket ansträngande och kan även leda till dödsfall. Eftersom vi inte vet hur hyresgästerna ställer sig till en avveckling vill vi återremittera ärendet och ta in de äldres synpunkter.

Vi har efterlyst statistik över hur många som har sökt servicehuslägenhet och vill bo i något av servicehusen i Enskede, men som har fått avslag. Tanken var att det skulle säga något om behovet, ifall bedömningen blir generösare än idag. Tyvärr finns inte sådan statistik, som kan ställas emot att det finns cirka åtta till tio lediga lägenheter på Enskede Nya servicehus idag.

Om det är nödvändigt att avveckla servicehusplatser på grund av minskat behov, måste det bästa ur de äldres perspektiv vara att tömma loftgångshuset i takt med att äldre flyttar av egen vilja, exempelvis till vård- och omsorgsboende eller ser fördelar med att flytta till en ledig lägenhet i andra delar av servicehuset. De 22 lägenheterna är ju lite otillgängliga, i och med att restaurang och gemensamhetslokaler finns i en annan byggnad.

Ett alternativ till att avveckla lägenheterna är att de kan hyras ut för tillfälligt boende, exempelvis till studenter eller till personalbostäder. Enskede vore också ett bra alternativ ur integrationsperspektiv för att inrätta ett mindre boende för ensamkommande flyktingbarn. När behovet av äldrebostäder ökar kan lägenheterna återgå till servicehuset.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§11 Ledningssystem för det systematiska kvalitetsarbetet enligt SOSFS 2011:9

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner ledningssystemet enligt SOSFS 2011:9

Ärendet

Från och med 2012-01-01 gäller Socialstyrelsens föreskrift för Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9). Utifrån denna föreskrift har förvaltningen utarbetat ett nytt ledningssystem för de verksamhetsområden som berörs, dvs. äldreomsorg, omsorg om funktionsnedsatta, socialpsykiatri och individ- och familjeomsorg. Ledningssystemet omfattar processer och rutiner för samverkan, systematiskt förbättringsarbete, utredning av avvikelser, personalens medverkan i kvalitetsarbetet, brukarnas delaktighet i förbättrings- och utvecklingsarbetet samt dokumentationsskyldighet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 1.1.-343/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§12 Kartläggning av tillagningskök i och möjlighet till odling på förskolorna – svar på skrivelse från Rosa Lundmark (V), Magnus Dannqvist (S)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar på skrivelsen

Ärendet

Nämnden hade efter skrivelse från Rosa Lundmark (V) och Magnus Dannqvist m.fl. (S) uppdragit åt förvaltningen att redovisa hur många av förskolorna som har moderna tillagningskök, hur många tillagningskök som behöver rustas upp och hur många förskolor som har mottagningskök eller helt saknar kök. Redovisning önskas också över vilka möjligheter som finns för att odla till exempel grönsaker och eller/plantera bärbuskar på gårdarna eller i närheten.

Förvaltningen redovisar förskolekökens standard utifrån en nyligen uppdaterad kartläggning samt anger att en målsättning

är att maten i största möjliga utsträckning ska kunna tillagas på förskolorna. På de flesta förskolegårdarna finns möjlighet att odla och på de minsta gårdarna kan man odla i pallkragar och blomlådor.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 april 2013.

Dnr 1.1.-088/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus

Dannqvist (S) yrkade bifall till förvaltningens förslag samt anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation
LedamöternaÅsa Öckerman, Sarah Johansson, båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1 Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
2.Att uppdra åt förvaltningen att undersöka möjligheterna att tillskapa nya sommarjobb för ungdomar i stadsdelen med syftet att utveckla de gröna förskolegårdarna.

3.Att i övrigt anföra:

Det är roligt att höra att så många förskolor redan har viss möjlighet till odling och hur många pedagoger redan utnyttjar detta i verksamheten. Det framgår dock av tjänsteskrivelsen att det finns vissa svårigheter bl.a. på grund av att många förskolor har stängt under delar av sommaren. Ett projekt med sommarjobbare skulle kunna lösa behoven av vattning och rensning av ogräs och kan också innebära en möjlighet att utveckla de förskolegårdar som ännu inte har så stora gröna kvalitéer. Dessutom skulle projektet skapa meningsfulla och utvecklande sommarjobb för ungdomar i stadsdelen som också kan få vara delaktiga i arbetet med att utveckla förskolegårdar så att de blir mer gröna, trivsamma och pedagogiskt stimulerande. Nacka kommun har ett sådant projekt under ledning av landskapsarkitekt.”

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S)

”Vi tackar förvaltningen för svaret, av vilket vi väl förstår att det finns höga ambitioner både vad gäller tillagning av maten i de olika förskolorna samt odling.

Vi vill ändå ta tillfället i akt att påminna om det inspirerande arbete som påbörjades under 1990-talet i Karlbergs skola, Norrmalm, och som till största del lever kvar än. I denna lilla lågstadieskola (tidigare omfattade skolan såväl förskola som lågstadium) tillagas maten i skolan trots, att skolan från början inte ens hade en matsal. Från början gjordes detta möjligt under ledning av skolkökspionjären Carola Magnusson. Carola Magnusson var pionjär, i så motto, att hon – och övrig kökspersonal - lagade mat i skolan och så långt som möjligt enbart bestående av ekologiska råvaror dessutom ofta egenodlade, med god hjälp av barnen i skolan. Allt detta kunde dessutom ske till ett lägre pris per portion jämfört med övriga skolor vid den tiden. Skolor som använde sig av mer traditionella metoder och där merparten av råvarorna inte var ekologiska. Detta både miljö-, smak- och prismässigt lovvärda arbete fick snabbt efterföljare i andra skolor och även i delar av den kommunalt drivna äldreomsorgen.

Att sköta grönsaksodlingar i anslutning till en förskola kan vara förenat med vissa problem, som förvaltningen också pekar på i sitt svar. Där vill vi peka på möjligheten, att söka samarbete med närliggande hyresgästföreningar, bostadsrättsföreningar eller kolonistföreningar eftersom man, med hjälp av ett sådant samarbete, kan få ideella krafters hjälp med att sköta odlingarna under långhelger och under eventuella sommaruppehåll i förskoleverksamheten. Ett sådant lyckat samarbete fanns t ex i kv Pyramiden på Södermalm, också det under 1990-talet, även om det då handlade om skötsel av östasiatiska minigrisar. Den här sortens samarbete med ”goda grannar” kan också omfatta kompostering av matavfall. Även feriearbetande ungdomar skulle kunna sköta och vattna odlingarna under semestertider.”

§13 Uppföljning av avtal gällande konsumentvägledning, Råd och Rön

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Nämnden godkänner rapporten

Ärendet

Uppföljning av avtal för konsumentvägledningen som utförs av Råd och Rön genomfördes under mars 2013. Konsumentvägledningen upphandlades 2011 och det är första gången förvaltningen följer upp avtalet. Förvaltningen bedömer att Råd och Rön ger en mycket god service gällande konsumentvägledning till stadsdelens invånare. Verksamheten har en stor kompetens gällande konsumentvägledning och konsumentfrågor och bedriver konsumentvägledning för flera andra stadsdelar och kommuner.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 mars 2013.

Dnr 248-2013-2.2.2.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Nedanstående tjänstemän ges delegation att begära polishandräckning enligt LVM 45 § 1 o 2 st. inom nämndens verksamhetsområde.

2. Nedanstående tjänstemän förordnas rätten att begära polishandräckning enligt LVU § 43 1 st. 2 p. inom nämndens verksamhetsområde.

Barn och unga
Avdelningschefen Margreth Hollbrandt, sektionscheferna Pia Wistam, Katarina Elfving, Eva Torstensson, Leo Lamartine, Susanne Selenius

Vuxna
Enhetschef Jeanette Ekstedt, bitr. enhetschef Therese Bengtsson

Ärendet

Beslut om att begära polishandräckning enligt LVM kan delegeras till tjänstemän medan beslut om att begära polishandräckning enligt LVU inte kan delegeras. Däremot kan särskilda tjänstemän av nämnden förordnas rätten att fatta sådana beslut. Delegation att fatta ett beslut innebär således att ett beslut får fattas av innehavare av viss befattning medan förordnande att fatta beslut är personligt.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 331-2013-1.1.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§15 Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) (socialjouren)

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Stadsdelsnämnden delegerar till nedan nämnda socialinspektörer och socialsekreterare vid Socialjouren att begära polishandräckning enligt LVM 45 § 1 och 2 st. inom nämndens eget ansvarsområde.

2. Stadsdelsnämnden förordnar nedan nämnda socialinspektörer och socialsekreterare vid Socialjouren att begära polishandräckning enligt LVU § 43 1 st. 2 p. inom nämndens ansvarsområde.

Ola Agbro, Ann Bergholtz Flynn, Annette Borell, Chris Bremark, Roland Carlsén, Susanne Cavallius, Daniel Colegate, Lars Cronstrand, Agneta Engström, Rolf Eriksson, Anneli Fastborg, Anita Habel, Helena Holm, Anna-Carin Jevrell Monié, Maria Larsson, Elinoar Lindroth, Maria Mistander, Johanna Nilsson, EliKristin Norberg, Inga-Lill Renhorn Källgren, Maria Ragndag, Maj-Stina Samuelsson, Ulla Schöldström, Lars Stenman, Roland Stjärnfeldt, Monica Svederoth, Margareta Svensson, Charlotta Thorelius, Therese Travis, Anneli Wernstedt, Tuija Viljakka, Ulla-Maija Yrjänä och Inger Åsebo.

Ärendet

Stadsdelsnämnden föreslås, efter socialnämndens önskemål fatta beslut att förordna namngivna personer inom Socialjouren som ska ha rätt att begära polishandräckning för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU. Samt att utse namngivna socialinspektörer och socialsekreterare vid Socialjouren som enligt delegation får besluta om polishandräckning för att få till stånd läkarundersökning enligt LVM och för att föra den enskilde till LVM-vård på sjukhus eller i LVM-hem.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 332-2013-1.1.

Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§16 Rapportering till Socialstyrelsen enligt 16 kap 6 f § SoL av ej verkställda beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt rapportering enligt 20 § LSS av ej verkställda beslut enligt 9 § LSS – period 1, 2013

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Rapportering gällande ej verkställda beslut enligt SoL respktive LSS godkänns och läggs till handlingarna.

Ärendet

Vid rapportering för januari till mars 2013 (period 1, 2013) hade individ- och familjeomsorg nio ej verkställda beslut att rapportera. Inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning rapporterades totalt 16 ärenden, varav 15 gällde ej verkställda beslut enligt LSS och ett beslut om boende som hade verkställts. För äldreomsorgen rapporterades totalt 21 ärenden, varav 20 avsåg ej verkställda beslut enligt SoL och ett beslut om servicehusboende som hade verkställts.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 april 2013.
Dnr 1.2.1.-342/2013

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade med biträde av ledamoten Åsa Öckerman m.fl. (MP) bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg alla (S) ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
1.Nämnden godkänner rapporten
2.Förvaltningen får i uppdrag att analysera orsakerna till de äldres ”nej” till framförda erbjudanden
3.Dessutom vill vi framföra följande

Nämnden ska varje kvartal rapportera till Socialstyrelsen icke genomförda beslut om placeringar. Detta visar på hur allvarligt denna myndighet ser på att beslutade placeringar realiseras inom 3 månader.

Totalt har 44 beslut ej blivit genomförda under första kvartalet. Förvisso har många äldre tackat nej till erbjudande. Orsakerna till detta behöver dock analyseras. När det gäller erbjudande enligt SoL och LSS har staden brustit kraftigt i sin förmåga. Detta är allvarligt.

Rapporteringen visar att i åtta fall av 13 som rör beslut om särskild bostad enligt LSS har de sökande inte fått något bostadserbjudande. Mer än hälften av de som har fått biståndsbeslut om särskild bostad LSS har alltså inte fått ett erbjudande som passar. En lång väntetid på boende är påfrestande. Nämnden är ytterst ansvarig för att gynnande beslut ska verkställas i tid. På dagens sammanträde fattar nämnden beslut om två inriktningsärenden om nya LSS-bostäder. Det är bra men löser inte de akuta behoven. Enligt tertialrapporten är troligt att inga andra nya omsorgslägenheter heller kan komma till stånd i år. Eftersom gruppbostäder är hela stadens ansvar, är möjligheterna att få bostad beroende av andra stadsdelsnämnders planering. Staden centralt måste se till att alla nämnder tar sitt ansvar i denna fråga.

Inom individ- och familjeomsorgen visar rapporten att det finns nio ej verkställda beslut om tränings- och försökslägenheter. Det är inte acceptabelt med tanke på det stora antalet hemlösa som vi har i Enskede-Årsta-Vantör. Inför kommande rapportering är det angeläget att nämnden får en djupare förklaring till varför dessa beslut inte har kunnat verkställas. Är det brist på lägenheter som är orsaken eller finns det andra faktorer som spelar in?

Av de 17 icke verkställda besluten inom äldreomsorgen som rör permanent boende beror nio som rör servicehus på att den enskilde tackat nej till erbjuden plats och fyra av fem som rör vård- och omsorgsboende att den enskilde tackat nej. Det vore intressant att veta vilka boenden som man tackar nej till och vilka man önskar flytta till.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§17 Förslag till detaljplan för Enskede-Terassen, del av gamla Enskede 1:2 vid Sockenvägen i stadsdelen, Gamla Enskede, S-Dp 2012-15331- remiss från stadsbyggnadskontoret

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till stadsbyggnadskontoret.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande fått förslag till ny detaljplan inom del av Gamla Enskede 1:2. Planen syftar till att säkerställa nuvarande verksamhet i en befintlig byggnad på platsen, som är att ta emot begravningssällskap. Marken är idag upplåten genom avtal med trafikkontoret om upplåtelse på allmän plats. Nuvarande ägare har bedrivit verksamheten sedan 1984. Förvaltningen anser att det är positivt att byggnaden befästs i en detaljplan som är ändamålsenlig med den nuvarande användningen av marken.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 maj 2013.
Dnr 276-2013-1.5.3.

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§18 Stockholms stads förskoleprogram, ”Stockholms stads förskoleplan - framtidens förskola” – remiss från kommunstyrelsen/Skolroteln

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som yttrande till kommunstyrelsen.

Ärendet

Förskoleprogrammet ska ersätta den tidigare förskoleplanen. Såväl skollag som läroplan för förskolan har förändrats sedan den tidigare förskoleplanen antogs 2009. På uppdrag av kommunfullmäktige har förskoleplanen reviderats under 2012. Programmet synliggör Stockholms stads ambitioner och prioriteringar utifrån nationella styrdokument och lokala förutsättningar. Förvaltningen anser att det nya programmet vidareutvecklar och förtydligar det pedagogiska uppdraget för stadens förskoleverksamhet utifrån hur det beskrivs i stadens budget.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 22 april 2013.

Dnr 205-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg alla (S), reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”1. Nämnden beslutar att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut

2. Dessutom vill vi framföra följande

”Förskoleprogrammet har en hel del pedagogiska förtjänster när det gäller förskolans eget arbete, men rådande strukturella förutsättningar begränsar kraftigt möjligheterna att genomföra programmet. Den tilltagande segregationen i boendet motverkar den mångfald som programmet talar om. En likvärdig förskola lägger grunden för en likvärdig skola. Idag står vi allt längre ifrån den visionen eftersom kunskapssegregationen tilltar i vår stad.

Med detta sagt vill vi betona att det behövs tillägg och förstärkningar i programmet:

· Ett stärkt kulturperspektiv i förskolan. Kulturen kan bidra till att motverka segregation och ge fler barn möjligheter till kulturellt skapande och kulturella upplevelser.

· Den röda tråden mellan förskolan och skolan som ett led i det livslånga lärandet. Den klassmässiga och geografiska sortering av barn som idag börjar i förskolan och fortsätter i skolan gör att banden mellan förskolan och skolan försvagas.

· Hemspråkets betydelse behöver betonas, för att ge barn tillgång till flera språk och öka deras kulturella kompetens.

· Rätten till förskola för papperslösa och gömda barn slås fast.

· Rätten till pedagogisk barnomsorg på obekväm arbetstid skrivs in.

· Förskolegårdarnas pedagogiska betydelse behöver slås fast. Det finns idag förskolor som saknar gårdar eller har mycket små gårdar i förhållande till barnantalet. Dessa förskolor behöver högre bemanning för att barnen ska få daglig utevistelse i naturen.

· Strävan ska vara att alla förskolor har tillagningskök.

· Riktmärken för barngruppernas storlek och personaltäthet bör anges i programmet.”

Reservation

Ledamöterna Åsa Öckerman, Sarah Johansson båda (MP) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
” Nämnden beslutar att lämna nedanstående synpunkter som svar på remissen.


Inledning:

FN:s Barnkonvention borde vara en tydligare utgångspunkt för förskoleprogrammet. Det saknas resonemang kring exempelvis artikel 12 om barns rätt till inflytande och delaktighet. Alla barns rätt till utbildning genom förskola, inklusive papperslösa eller gömda barn, bör skrivas in i programmet.

Utveckling och lärande:

Alla barn ska uppmuntras att tro på sig själva och andra. Var och en ska få utveckla sina förmågor, utifrån sina förutsättningar, och lära sig att samarbeta där det behövs, till exempel för ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle. Alla behövs, oavsett kön, ålder, sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck, religion, etnicitet och funktionsnedsättning, och alla har något att bidra med i samarbetet.

Barn som behöver mer hjälp och stöd:

Det behövs tydligare tidsramar för hur snart insatser ska sättas in för barn som behöver mer hjälp och stöd i sin utveckling än andra. Om det sker inom en vecka, en månad eller inom ett år kan vara helt avgörande för barnets utveckling.

Pedagogisk miljö och material:

Skadliga kemikalier som finns i förskolan ska fasas ut. Barn är särskilt utsatta och känsliga för skadliga kemikalier. Stockholm ska ha som mål att samtliga kommunala förskolor ska vara miljödiplomerade och fria från gifter senast 2021. Målet ligger i linje med regeringens miljömål att skydda människor och miljö från skadliga kemikalier.

Förskolorna ska ha tillgång till pedagogiska rymliga gröna gårdar. För att säkra kvaliteten på utemiljön ska staden ta fram ett verktyg av typen ”lekvärdesfaktor”. Lekvärdesfaktor används för att värdera utemiljöerna, och kan bidra till att skapa en utemiljö som stimulerar till lek och rörelse.

Barns språkliga och kommunikativa utveckling:

Verksamheten i förskolan ska ha en global utgångspunkt och relatera till barnets bakgrund, tidigare erfarenheter och språk. Det är viktigt att även små barn får modersmålsstöd så att de ges samma möjlighet att utveckla kulturell identitet samt förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.

Kost, rörelse och hälsa:

Ett ekologiskt synsätt ska prägla verksamheten i förskolan. Alla förskolor ska kunna erbjuda omsorgsfullt lagad ekologisk och närproducerad mat. 50 procent av livsmedlen ska vara ekologiska och det ska finnas tillagningskök på förskolorna.

Gruppen som pedagogiskt redskap:

Barngruppernas storlek och sammansättning har stor betydelse för kvaliteten i förskolan. Det kan vara försåtligt att betrakta barngruppernas storlek och sammansättning som ett pedagogiskt redskap som därför varierar under dagen och mellan aktiviteter. Det kan försvåra full insyn och öka risken att barngrupperna allt för ofta är för stora.

Genusperspektiv:

Alla förskolor ska ha personal med genuspedagogisk utbildning. Förskolan har en unik möjlighet att motverka befästandet av könsnormer, heteronormativitet och rasism. Förskolan ska ha ett medvetet, aktivt normkritiskt arbete och ett aktivt arbete mot diskriminering. De likabehandlingsplaner som förskolorna upprättar ska innefatta samtliga diskrimineringsgrunder och användas som hjälp i det dagliga arbetet.

En förskola för storstaden:

Staden ska erbjuda helg- och nattöppen barnomsorg. Barn med nattarbetande föräldrar har behov av en lugn, trygg och ombonad miljö i mycket liten skala med välutbildad personal.Rätten till barnomsorg är i dag starkt begränsad till dagtid vilket särskilt missgynnar ensamstående föräldrar och människor som jobbar kvällar, nätter och helger.

Systematiskt kvalitetsarbete:

Det är en brist att enbart de kommunala förskolorna och inte de fristående följs upp i stadens integrerade ledningssystem (ILS). ”

§19 Motion (2013-20) om satsningar på ungas fritid, av Emilia Bjuggren (S) – remiss från kommunstyrelsen/Finansrotel

 

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som remissvar till kommunstyrelsen

2. Paragrafen justeras omedelbart

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande erhållit en motion skriven av Emilia Bjuggren (S). Motionen berör satsningar på ungas fritid, mobila fritidsledare och större samverkan mellan fritidsverksamhet och stadens idrottshallar i syfte att öka ungdomars möjligheter till motionsutövande. Förvaltningen instämmer i att det är viktigt att ungdomarna ges möjlighet till inflytande och att aktiviteterna utformas efter ungdomarnas behov i stadsdelens samt att det finns aktiviteter under hela året.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 mars 2013.

Dnr 182-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl. (M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V) ledamoten Magnus Dannqvist m.fl. (S), yrkade bifall till eget förslag till beslut.


Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg alla (S), reserverade sig till förmån för det egna förslaget;
” Att tillstyrka motionen

Att uppdra åt förvaltningen att ansöka om att bli pilotstadsdel i ett kommande försöksprojekt placerat i Östberga

Samt därutöver anföra

Motionären beskriver i motionen en ansats för en utveckling av stadens fritidsverksamhet för stadens unga. I motionen pekas främst på de grupper som fritidsverksamheten har idag har svårt att nå, dels de som idag anser sig för gamla för befintlig verksamhet men för unga för att kunna ta del av annan verksamhet. Men även de ungdomar som man idag inte når med nuvarande resurser och verksamhet.

Problembilderna och orsakerna är skilda men tarvar ändock att man inom staden utvecklar metoder och verksamheter som kan nå och attrahera målgruppen. Vi vet redan idag att idrottshallar står tomma på grund av brist på samordning av tider mellan stadens förvaltningar, ökade behov av träffpunkter med olika inriktningar och verksamheter med varierande stödfunktioner såsom exempelvis läxläsning. Vi ser även ett stort behov av förebyggande arbete med anledning av senaste Stockholmsenkäten som bland annat visar på en accelererande narkotikaanvändning bland stadsdelens ungdomar och de senaste oroligheterna i staden.

Motionären lyfter visionärt ett antal metoder och idéer som staden borde pröva för att nå stadsdelens ungdomar. ”

§20 Motion (2012-33) om handlingsplan mot barnfattigdom – remiss från kommunstyrelsen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Förvaltningens tjänsteutlåtande åberopas som svar till kommunstyrelsen över motion om handlingsplan mot barnfattigdom.

2. Nämnden avstyrker motionen

Ärendet

Stadsdelsnämnden har för yttrande erhållit en motion av Roger Mogert (S) som föreslagit att stadsdelsförvaltningarna ska ta fram en handlingsplan för arbetet att motverka effekterna av barnfattigdom. Utgångspunkten för handlingsplanen är den rapport om barnfattigdom som Rädda barnen har tagit fram. Förvaltningen följer lagstiftningen på området och de riktlinjer som Socialförvaltningen tagit fram. Stor vikt läggs vid att barnets bästa skall vara vägledande i allt arbete där barn berörs. Förvaltningen anser därför att det inte finns behov av en särskild handlingsplan mot barnfattigdom.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 april 2013

Dnr 242-2013-1.5.1.

Beslutsgång

Ordföranden ställde framställda förslag till beslut mot varandra och fann att nämnden beslutet enligt förvaltningens förslag.

Yrkanden

Ordföranden Anders Hellström m.fl.(M), ledamoten Lena Kling (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S) yrkade bifall till eget förslag till beslut.

Reservation

Vice ordföranden Rosa Lundmark (V), ledamoten Magnus Dannqvist, tjänstgörande ersättarna Jimmy Lindgren, Kristina Öberg alla (S) reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget;
”Att bifalla motionen

Samt därutöver anföra

Motionären lyfter i motionen ett ökande problem i staden med flera förslag till åtgärder för att motverka barnfattigdomen. Handlingsplaner löser inte problemen men är ett sätt att uppmärksamma problemet och implementera det i verksamheterna samt, utveckla och genomlysa verksamheter och metoder.

För att motverka barnfattigdomen i grunden krävs en ny majoritet och en ny politik baserad på rättvisa och viljan till ett bra liv till alla stadens invånare. Där begrepp som välfärd inte är förunnat det lilla fåtalet utan är något som omfattar alla i staden. Nuvarande majoritet bedriver en politik i motsatt riktning där ökade klassklyftor, fler låglönejobb och otryggare anställningar och försämrad livssituation riktad mot flertalet av stadens invånare. Vilket nu även slagits fast i senaste OECD-rapporten.”

Särskilt uttalande

Ledamoten Åsa Öckerman m.fl.(MP)

”Miljöpartiet har tagit initiativ till att en handlingsplan med mätbara mål ska tas fram gemensamt över partigränserna. Vi tror att en bred förankring med politik som håller över tid bidrar till att skapa en bättre stad för barn.

Olikhet i levnadsvillkor har stor betydelse för den individuella hälsan och för folkhälsan. Att ha mycket små resurser stänger ett barn ute från många möjligheter som andra barn har, till exempel skolresor, biobesök eller att delta i fotbollsträning. Sambandet är tydligt mellan ekonomisk utsatthet och faktorer som utbildningsresultat, etablering på arbetsmarknaden, hälsa, mobbning och trygghet i det egna bostadsområdet. Att bekämpa barnfattigdomen i Stockholm är avgörande för att skapa en bättre stad för barn.

Vi instämmer i att det är ytterst viktigt för staden att stärka möjligheterna för vuxna att få arbete. Men staden kan inte nöja sig med detta, vi måste också förbättra situationen för de barn som lever i fattigdom här och nu. Avgifterna till idrottsaktiviteter och kulturverksamhet ska vara låga och fler kostnadsfria aktiviteter behövs, inte minst under skolloven. Avgifterna i Kulturskolan ska sänkasoch avgiftsnedsättning och avgiftsbefrielse ska finnas vid låg inkomst. Stora delar av vår stadsdel EnskedeÅrstaVantör ligger långt från innerstaden där det finns många aktiviteter för barn, varav en hel del är gratis eller billiga. Samtidigt har många fattiga familjer inte råd att betala resebiljett dit. Därför borde åtminstone alla gymnasieelever ges gratis SL-kort av staden, som de fick när det var en annan styrande majoritet, och det vore också bra att utveckla någon typ av familjeerbjudande för att ha råd att resa till innerstans stora kulturutbud. Staden behöver också skapa fler mötesplatser för barn och ungai samtliga stadsdelar.”

§21 Alkoholservering på Sportsbar, Nynäsvägen 287 – remiss från socialförvaltningen

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds beslut

1. Ansökan om att stadigvarande få tillstånd att servera vin, öl och spritdrycker i restaurang Sportsbar mellan kl.11.00- 01.00 måndag t.o.m. söndag tillstyrkes.

2. Ansökan om tillstånd att servera vin, öl och starköl mellan kl.11.00 – 22.00 på uteserveringen tillstyrkes.

Ärendet

Socialförvaltningens tillståndsenhet har sänt ansökan från Xanwork AB på remiss till stadsdelsnämnden. Förvaltningen har ingen erinran mot ansökan

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 april 2013.

Dnr 1.5.2.-252/2013

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§22 Anmälningsärenden

A. Inkomna protokollsutdrag, skrivelser m.m.

B. Tjänstemannabeslut

C. Protokoll från Pensionärsrådets sammanträde

D. Protokoll från Rådet för funktionshindersfrågor

E. Protokoll från Förvaltningsgruppens sammanträde

F. Balanslista över medborgarförslag

G. Balanslista över nämndens skrivelser/uppdrag

Anmälningsärendena läggs till handlingarna.

§23 Nämndens frågor

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att besvara skrivelsen och återkomma till nämnden

1. Högdalens förbränningsanläggning och återvinningsstation

Ledamoten Magnus Dannqvist m.fl.(S), vice ordföranden Rosa Lundmark (V).

”Vi har med stor oro tagit del av rapporter att ca hälften av personalen inom Högdalens förbränningsanläggning som ligger i vårt stadsdelsområde, har insjuknat i någon odefinierad sjukdom. Fortums företrädare säger att det bara är inom ett begränsat område som något som skulle kunna utlösa detta finns, och att det inte är någon fara för kringboende.

Samtidigt vet vi att det finns kringflygande sopor och partiklar från anläggningen som sprids över stora delar av naturområdena runt anläggningen. Vi vill därför uppdra åt förvaltningen att kontakta miljöförvaltningen och eventuellt andra berörda förvaltningar för en redogörelse av miljöeffekterna och eventuella smittorisker i området. I samband med detta även återkomma till nämnden med de miljökonsekvensutvärderingar som torde göras återkommande med anledning av den placerade verksamheten.”

Övriga frågor

Ledamoten Eva Solberg uppmanade förvaltningen att samarbeta med berörda fackförvaltningar i syfte att värna om näringslivet i stadsdelen genom att exempelvis se över befintliga skyltar.

§24 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektören Lena Lundström Stoltz informerade om förvaltningens agerande med anledning av de senaste dagarnas oroligheter i en del av stadens ytterområden.

Stadsdelsförvaltningen har bland annat arrangerat ett informationsmöte i Rågsved tillsammans med fastighetsägare, kyrkan, frivilligorganisationer, utbildningsförvaltningen, företagare m fl.

Stadsdelsförvaltningen öppnar också två mötesplatser, en mötesplats i Rågsveds Folkets Hus och en mötesplats i Hagsätra centrum med syfte att ge information och skapa trygghet för medborgarna.

Nämnden tackade för informationen.

§ 25 -37 sluten del