Din position: Hem > Stockholms stad > Exploateringsnämnden > Sammanträde 2013-06-13
Beslut
Exploateringsnämnden utser vice ordföranden Maria Östberg Svanelind (S) att tillsammans med ordföranden Joakim Larsson (M) justera dagens protokoll.
Justering sker torsdagen den 20 juni 2013.
RättelseOrdföranden Joakim Larsson (M) frågar om nämnden kan godkänna en rättelse på första sidan i föregående protokoll på första sidan på så sätt att det ska stå Kenneth Nilsson paragraf 18 istället för Kenneth Olsson paragraf 18.
Exploateringsnämnden godkänner rättelsen.
Frågor för beredning
Anmälan görs av inkomna skrivelser till exploateringsnämnden enligt följande:
1 Skrivelse om parkeringskostnader i bostadsproduktionen, Elin Olsson m.fl. (MP)Dnr E2013-340-01132
Beslut Exploateringsnämnden beslutar att överlämna skrivelsen till exploateringskontoret för beredning.
Information från kontoret
Vice ordföranden Maria Östberg Svanelind frågar om bostadslotsen. Förvaltningschef Krister Schultz informerar om en nyinrättad tjänst på exploateringskontoret med uppgift att ta ett helhetsgrepp i uppföljningen av bostadsbyggnadsmålen, att utgöra en tydlig ingång för byggherrar som upplever att processen stannat upp, samt med uppgift att ta fram underlag för åtgärder i enskilda projekt eller i strukturer och processer som stannat upp. Bostadslotsen arbetar nära en nyinrättad befattning på stadsbyggnadskontoret med uppgift att utveckla metoder, teknikstöd och rutiner för skärpt uppföljning.
Exploateringsnämnden tackar för informationen.
Inkomna skrivelser m.m. till exploateringsnämnden enligt förteckningar från den 4 juni 2013 och den 13 juni 2013 anmäls.
Dnr E2013-010-00030
Exploateringsnämnden godkänner anmälan.
Handlingar i ärendet
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 22 maj 2013.
Dnr E2013-005-00036
Protokoll nr 4/2013 från stadsbyggnadsnämndens och exploateringsnämndens gemensamma råd för funktionshinderfrågors sammanträde den 13 maj 2013 anmäls.
Minnesanteckningar från rådets möte med presidiet den 13 maj 2013 anmäls.
Dnr E2013-112-00241
Exploateringsnämnden beslutar enligt exploateringskontorets förslag:
1 Exploateringsnämnden beslutar att lägga anmälan till handlingarna.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 3 juni 2013.
Nämndens behandling av ärendet
Framlagda förslag till beslut
Nämnden föreslår (se beslutet).
Beslutsgång
Ordföranden Joakim Larsson (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.
Dnr E2013-130-00763
1 Exploateringsnämnden godkänner exploateringskontorets tjänsteutlåtande som yttrande över revisionsberättelse och årsrapport 2012 för exploateringsnämnden.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 17 maj 2013.
Särskilt uttalande
Särskilt uttalande lämnas av Elin Olsson m.fl. (MP) enligt följande:
Det är positivt att nämnden har uppfyllt målet med antalet markanvisade bostäder. Däremot är det beklagligt att kommunen inte har uppfyllt målet om antal påbörjade bostäder.
Exploateringsnämnden bör se över sitt ekonomiska lönsamhetskrav. Det kan i vissa fall vara motiverat med ett lägre markpris för att skapa ekonomiska förutsättningar att färdigställa markanvisade projekt. Det är också viktigt att inte bara se till antalet bostäder som markanvisats, påbörjats och färdigställts utan även med vilken upplåtelseform det skett samt vilka miljö- och kvalitetskrav som ställts. Framöver måste antalet anvisningar för hyreshus öka rejält.
Ärendet utgår.
Dnr E2013-511-00536
1 Exploateringsnämnden godkänner kontorets tjänsteutlåtande som svar på skrivelse om tillfälliga studentbostäder.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 14 maj 2013.
Dnr E2013-000-00756
1 Exploateringsnämnden besvarar skrivelsen med kontorets tjänsteutlåtande.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 8 maj 2013.
1) Ordföranden Joakim Larsson m.fl. (M), Patrik Silverudd (FP) och Karl Malmqvist (C) föreslår (se beslutet).
2) Vice ordföranden Maria Östberg Svanelind m.fl. (S) föreslår att nämnden beslutar enligt följande:
att delvis bifalla kontorets förslag till beslut samt
att därutöver anföra
Skrivelsen behandlar i huvudsak områden som ligger utanför Exploateringsnämndens ansvarsområde men det bör vara självklart att staden alltid behandlar människor med respekt och inte kränker deras mänskliga rättigheter.
Vi har förståelse för att kontoret agerar i enlighet med den markanvisningspolicy som gäller i Stockholms stad. Samtidigt måste staden ha en human inställning också till de människor som har det allra tuffast i vår stad. En sådan grupp är de många hemlösa EU-medborgare som lever i Stockholm och det är den grupp skrivelsen avser. Vi vet att staden idag inte klarar att på ett värdigt sätt möta den gruppen och vi vet att det är en grupp som, eftersom de inte är svenska medborgare, ofta hamnar utanför dagens system. Intentionen i skrivelsen är att staden ska verka för att genom flera olika förvaltningar kunna göra livet bättre för de hemlösa EU-medborgarna, vuxna som barn, i Stockholm. Det handlar i grund och botten om alla människors lika värde. Mot den bakgrunden bör staden arbeta vidare med skrivelsens intentioner. Huvudansvaret bör inte ligga hos exploateringsnämnden men vi ser med fördel att alla berörda nämnder och förvaltningar samverkar för att arbeta för ett drägligare liv för de hemlösa EU-medborgarna och för att minska hemlösheten i Stockholm. Skrivelsen en berör specifikt fattiga och utsatta romers situation och hur romer behandlats vid en upplagsplats i Högdalen i södra Stockholm. Vi menar att staden i fall som detta, med tillfälliga bosättningar på stadens mark bör kunna ställa både vatten och sanitet till förfogande.
3) Anna Bäcklund m.fl. (MP) föreslår att nämnden beslutar enligt följande:
Att avge följande svar på skrivelsen:
De flesta av romerna i Sverige är EU-medborgare och har därmed rätt att vistas i annat EU-land under förutsättning att de kan försörja sig. En del romer försörjer sig som gatumusikanter eller som tiggare, något som inte är olagligt. De lever under mycket besvärliga omständigheter. Det bör påpekas att det i en del fall också handlar om små barn.
Självfallet gäller de mänskliga rättigheterna även för romer. Ibland kan det dessutom vara motiverat av humanitära skäl att hjälpa genom att bortse från "stadens gängse principer" (som det står i tjänsteutlåndandet) när det gäller t.ex. markanvändning och sanitära åtgärder (något som tas upp i skrivelsen).
Många av dem som tigger på gatorna i Stockholm har romskt ursprung och kommer från Rumänien. Ofta talar de ingen eller mycket lite svenska. Arbetet med att stötta dessa utsatta personer skulle underlättas om staden inrättade en särskild uppsökare med kunskaper i rumänska och/eller romani chib. Att kunna kommunicera med de berörda är grundläggande för att förstå mer om hur deras situation ser ut och vad som kan göras för att förbättra situationen.
Ordföranden Joakim Larsson (M) ställer förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Joakim Larsson m.fl. (M), Patrik Silverudd (FP) och Karl Malmqvist (C).
Reservation
Vice ordföranden Maria Östberg Svanelind m.fl. (S) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Anna Bäcklund m.fl. (MP) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Dnr E2013-512-00378
1 Exploateringsnämnden anvisar mark för kyrkligt ändamål inom fastigheten Brånberget 1 till Fr Brånberget 1 kommanditbolag och ger kontoret i uppdrag att träffa erforderliga avtal för projektets genomförande.
2 Exploateringsnämnden begär att stadsbyggnadsnämnden upprättar detaljplan för området.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 27 april 2013.
Dnr E2013-513-00935
1 Exploateringsnämnden anvisar mark för bostäder inom fastigheten Modellen 4 till Wallhus AB och Wallfast AB och ger kontoret i uppdrag att träffa markanvisningsavtal enligt förslag i kontorets tjänsteutlåtande.
2 Exploateringsnämnden begär att stadsbyggnadsnämnden ändrar detaljplanen för området.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 24 maj 2013.
Dnr E2007-513-0287
1 Exploateringsnämnden godkänner för sin del genomförandet av exploatering inom Reket 1, del av Svedmyra 1:1 och Tallkrogen 1:1 omfattande investeringsutgifter om 58,2mnkr samt föreslår att kommunfullmäktige godkänner genomförandet och ger exploateringsnämnden, genom exploateringskontoret, i uppdrag att genomföra projektet.
2 Exploateringsnämnden godkänner för sin del överenskommelse om exploatering med försäljning med JM AB avseende Reket 1 och del av Tallkrogen 1:1 samt föreslår att kommunfullmäktige godkänner avtalet och ger exploaterings- nämnden genom exploateringskontoret i uppdrag att träffa erforderliga avtal med en försäljningsinkomst om 99,6 mnkr enligt vad som anges i kontorets tjänsteutlåtande.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 6 maj 2013.
Särskilt uttalande lämnas av Anna Bäcklund m.fl. (MP) enligt följande:
Det är positivt att det byggs nya bostäder, förskola samt lokaler i kollektivtrafiknära läge. Grönkompensationen borde dock nyttjas till att stärka relationen mellan Majroskogen och Hemskogen som påverkats negativt av exploateringen. Majroskogen har idag en, om än svag, kontakt med skogsområden i norr. Till Hemskogen är det ca 500 m. 300 m av kontaktvägen går i det skogsparti som nu delvis ska exploateras. Från Hemskogen finns anslutande grönstråk vidare till Årstafältet.
I tjänsteutlåtandet föreslås att grönkompensationen ska ske i form av en lekplatsupprustning samt att ytterligare lek och konst stärker stråket från T-banan i Svedmyra. Vi anser att detta i sig är vettiga insatser men att det inte ska förväxlas med grönkompensationen. Grönytor som tas i anspråk ska ersätts med nya grönytor med likvärdig ekologisk funktion. Detta kan tillexempel röra sig om att förstärka kvarvarande natur så att kopplingen mellan Majroskogen och Hemskogen bibehålls i samband med exploateringen.
Övrigt
Energianvändningen bör inte överskrida den som gäller för passivhus. Parkeringstalet ska vara 0,3 per lägenhet. Tillgänglighetsfrågorna prioriteras.
Dnr E2013-513-0087
1 Exploateringsnämnden anvisar mark för bostäder inom fastigheterna Farsta 2:1 och Hammarö 8,9,10 och 11 till AB Familjebostäder vid Nykroppagatan och ger kontoret i uppdrag att träffa markanvisningsavtal enligt förslag i kontorets tjänsteutlåtande.
1) Ordföranden Joakim Larsson m.fl. (M), Patrik Silverudd (FP), Karl Malmqvist (C) och Anna Bäcklund m.fl. (MP) föreslår (se beslutet).
att avslå kontorets förslag till beslut samt
Den föreslagna platsen är inte lämplig att bebygga enligt kontorets förslag. Inom området finns platser som möjligen kan lämpa sig för bebyggelse med punkthus.
Ordföranden Joakim Larsson (M) ställer förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Joakim Larsson m.fl. (M), Patrik Silverudd (FP), Karl Malmqvist (C) och Anna Bäcklund m.fl. (MP).
Det är positivt att det byggs nya bostäder samt lokaler i kollektivtrafiknära läge. Framförallt är det glädjande att det i huvudsak avser hyresrätter.
I planarbetet är det viktigt att säkerställa att framkomlighet för busstrafiken är fortsatt god – även under snörika vintermånader. Flera av de bussar som trafikerar Nykroppagatan försörjer kringliggande områden med kollektivtrafik och det ger långtgående konsekvenser för dessa områden om framkomligheten försämras.
Med hänsyn till det mycket kollektivtrafiknära läget bör parkeringstalet vara max 0,3 per lägenhet.
Energianvändningen bör inte överskrida den som gäller för passivhus. Tillgänglighetsfrågorna ska prioriteras.
Dnr E2013-513-00821, E2013-513-00570, E2010-511-00355, E2012-513-00411, E2013-513-00839
1 Exploateringsnämnden anvisar till fastighetsnämnden mark för idrottshall inom fastigheten Hjorthagen 1:3 och 1:5 enligt kontorets förslag och ger kontoret i uppdrag att träffa markanvisningsavtal.
2 Exploateringsnämnden anvisar till fastighetsnämnden mark för scenlokaler i en av tegelgasklockorna inom fastigheten Hjorthagen 1:3 enligt kontorets förslag och ger kontoret i uppdrag att träffa markanvisningsavtal.
3 Exploateringsnämnden anvisar mark för sopsugsterminal i bergrum inom fastigheten Hjorthagen 1:3 och Hjorthagen 1:5 och ger kontoret i uppdrag att upplåta utrymmet i bergrummet till gemensamhetsanläggningen för sopsug i Hjorthagen.
4 Exploateringsnämnden anvisar mark för två markbostäder inom fastigheten Hjorthagen 1:3 enligt kontorets förslag och ger kontoret i uppdrag att träffa markanvisningsavtal.
5 Exploateringsnämnden anvisar till Skolfastigheter i Stockholm AB mark för skola och förskola inom fastigheten Hjorthagen 1:3 enligt kontorets förslag och ger kontoret i uppdrag att träffa markanvisningsavtal.
att i huvudsak bifalla Exploateringskontorets förslag till beslut
Den nya gröna stadsdel som nu planeras i Norra Djurgårdsstaden är ett av Stockholms mest spännande stadsplaneringsprojekt just nu. Den kontrast som de gamla gasklockorna kommer att utgöra mitt i de planerade moderna kvarteren i Hjorthagen kommer att skapa en unik och häftig karaktär och det är positivt att staden väljer att använda gasklockorna istället för att riva och bygga nytt. Att såsom tidigare planerats använda dem för ett kulturkluster där konstformer som opera blandas med skola och bibliotek är ett utmärkt sätt att ta tillvara ett gammalt kulturarv samtidigt som ett nytt skapas. Nu har planerna krympts och det som skulle bli ett kulturkluster blir bara en scen. Det är beklagligt.
Bristen på idrottshallar i innerstaden är påtaglig, och när nämnden nu avsätter mark för att bygga en ny hall bör det övervägas om det går att hitta en lösning som innebär att motsvarande två fullstora hallar ryms i den nordvästra förlängningen av Hjorthagens idrottsplats. Den möjligheten bör i vart fall inte skrivas bort redan i detta skede av planeringen.
Att besluta enligt kontorets förslag med undantag av att marken under idrottshallen ej ska bebyggas för bilparkering (garage).
Enligt förslaget kommer ett garageplan för parkering av ca 70 bilar att byggas under idrottshallen vilket innebär en omfattande investeringskostnad som troligen till stor del drabbar staden (Fastighetskontoret). Området ligger i ett bra kollektivtrafikläge som om några år blir än bättre i och med den nya spårvagnslinjen. Satsningen på bilism rimmar illa med ambitionen att bli en miljöstadsdel i världsklass för hållbar stadsutveckling.
Dnr E2013-000-00737
1 Exploateringsnämnden besvarar kommunstyrelsens remiss på motion, kontroll och uppföljning av båtuppläggningsplatser - miljödiplomering av båtklubbar, med exploateringskontorets tjänsteutlåtande.
Exploateringskontorets tjänsteutlåtande från den 20 maj 2013.
Att bifalla motionen samt
Att därutöver bifalla kontorets förslag till beslut.
Exploateringsnämnden beslutar att ge kontoret i uppdrag att göra ändringar i remissvaret i enlighet med följande:
- Staden ska ställa krav på vilka produkter som ska fasas ut.
- Staden ska ställa krav på att de båtklubbar som arrenderar mark av staden ska
vidta åtgärder i enlighet med havs rekommendationer, om så ej sker ska staden vidta åtgärder som fullt ut ska finansieras genom höjda arrendeavgifter för de båtklubbar som inte uppfyller kraven.
- Staden ska genom att ställa krav på båtklubbarna medverka till att de nationella miljömålen ”en giftfri miljö”, ”levande sjöar och vattendrag” och ”hav i balans samt levande kust och skärgård” uppfylls.
- I övrigt bifalla kontorets förslag till beslut samt anföra följande:
Det finns ett flertal allvarliga miljöproblem som orsakas av båtverksamheten i Stockholms stad. Bland annat är halterna av koppar, zink, bly, tributyltenn och andra giftiga ämnen kraftigt förhöjda i närområdena kring flera av Stockholms båtuppläggningsplatser. Bytet från giftig färg till s.k. ytmjuk färg har inte visat större framgång då även dessa färger innehåller giftiga ämnen.
Problemen är så pass allvarliga att det inte räcker med att båtklubbar uppmuntras att på frivillig basis vidta åtgärder. Staden måste ställa krav på att båtklubbarna vidtar åtgärder i enlighet med havs rekommendationer och även utifrån vad som krävs för att bidra till att de nationella miljömålen uppfylls. Det gäller exempelvis att vissa ämnen inte ska vara tillåtna för båtklubbar som arrenderar mark av staden. Om en båtklubb inte förmår att vidta åtgärder bör staden vidta åtgärder som fullt ut finansieras genom höjd arrendeavgift för den aktuella båtklubben. Det kan exempelvis handla om att staden sanerar förorenad mark. Staden ska också kunna säga upp arrendeavtal i förtid med båtklubbar som inte uppfyller kraven.
Självklart är det också positivt om båtklubbar vill gå längre i sitt miljöarbete. Staden kan gärna uppmuntra till detta arbete genom ”miljödiplomering” av båtklubbar. Staden bör även se över andra åtgärder som på olika sätt uppmuntrar och underlättar för båtklubbarna att bli mer miljövänliga.
Dnr E2013-000-00874
1 Exploateringsnämnden godkänner anmälan.
1) Ordföranden Joakim Larsson m.fl. (M), Patrik Silverudd (FP), Karl Malmqvist (C) och vice ordföranden Maria Östberg Svanelind m.fl. (S) föreslår (se beslutet).
2) Anna Bäcklund m.fl. (MP) föreslår att nämnden beslutar enligt följande:
Att tillstyrka länsstyrelsens rekommendationer samt att anföra följande:
Det är förvånande att förvaltningarna är negativa till detta mycket viktiga förslag från länsstyrelsen. Östersjöns liksom Mälarens vattennivåer är en av de stora och riskfyllda framtidsfrågorna både för Stockholm och andra kommuner/regioner. Det är också en nationell fråga av stor dignitet. Här är det mycket viktigt att ha säkerhetsmarginaler och inte fortsätta att bygga alltför nära vattnet.
Enligt Plan- och bygglagen (2 kap. 5 §) "ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till 1. människors hälsa och säkerhet, 2. jord, berg- och vattenförhållanden,---5. risken för olyckor, översvämning och erosion". Det är länsstyrelserna som ska övervaka och verka för att dessa hänsyn beaktas (i samband med översikts- och detaljplanläggning). Det är bra att nu länsstyrelsen i Stockholm tagit fram tydliga rekommendationer om vad kommunerna bör rätta sig efter.
Förutom de översvämningsrisker som alla berörda kommuner, regioner och myndigheter måste motverka av säkerhetsskäl så kan stigande vattennivåer innebära att strandskyddet liksom allemansrätten får minskad betydelse.
Ytterligare åtgärder
Problemen med Östersjön har inte tillräckligt uppmärksammats i det klimat- och vattenarbete som pågår i stockholmsregionen med länsstyrelsen som en viktig aktör. Rekommendationen från länsstyrelsen är ett steg i rätt riktning men mer än så behövs.
Det finns indikationer att man tar till i underkant om man planerar för ökningar av havsnivån med mindre än 1 meter till 2100, vilket är det vanliga. Som påpekas i en rapport från Försvarets Forskningsinstitut visar den senaste internationella forskningen att haven kan stiga 1-2 meter fram till dess och att osäkerheterna är mycket stora. Det kan betyda att det redan 2050 kan handla om 1 meters höjd nivå.
Svårigheterna att förmå både stora och små utsläppsländer att minska sin klimatpåverkan är uppenbara. Det gör det desto viktigare att var och en ser om sitt eget hus, dels av rent egenintresse men också för att ge sitt bidrag till en nödvändig global utsläppsminskning. Det handlar både om att minska mängden växthusgaser och att vidta fysiska skyddsåtgärder. Här har den befolkningsrika och resursstarka stockholmsregionen ett speciellt ansvar.
När det gäller vattennivåerna i stockholmsområdet har fokus främst legat på konsekvenserna av höjda nivåer i Mälaren. Den oro som finns i det fallet är högst motiverad eftersom Mälaren är dricksvattentäkt för flera kommuner. Avtappningen av Mälaren måste lösas och det väntas ske bland annat genom Slussenprojektet – men det är bara en del av en komplicerad helhet.
Det finns också en tydlig risk för en omvänd utveckling, - vilket har påpekats av länsstyrelse – nämligen att höjda nivåer i Östersjön blir ett hot mot bland annat Stockholm och Mälaren.
Redan nu förekommer det ibland att vattennivåerna i Östersjön är högre än i Mälaren. Eftersom Östersjön står i förbindelse med världshaven kommer problemen att tillta i takt med den globala temperaturhöjningen. Detta kan gå snabbare än man tidigare trott.
Stockholms kommun måste agera kraftfullt och ta initiativ till en omfattande utredning som tar fram förslag till olika skyddsåtgärder som kan begränsa vattenhöjningen i Östersjön. Utredningen bör göras i kontakt med staten (t.ex. länsstyrelsen och SMHI), Kommunförbundet Stockholms Län, landstinget och kommunerna i Mälardalen. Utredningen ska också ta del av de internationella erfarenheter som finns av höjda havsnivåer.
I Europa har Nederländerna under århundraden hanterat sitt kritiska läge visavi havsvattnet. Det handlar inte minst om att bygga barriärer/vallar mot havet. Liknande åtgärder blir nödvändiga även för att skydda bland annat Stockholm. Det handlar i så fall främst om fördämningar i strategiskt viktiga sund som i en del fall ligger utanför Stockholms kommun. Havsvattenhöjningarna blir direkta problem för exempelvis Österåker, Vaxholm, Nacka och Värmdö som rimligen också vill etablera skyddsåtgärder. En del lågt belägna skärgårdsöar kommer att behöva evakueras.
Det finns också anledning att kontakta havskommuner i sydvästra Sverige för att utröna möjligheterna att där begränsa inflödet av havsvatten mot kusterna och in i Östersjön. Exempel på sådana kommuner är Malmö, Helsingborg, Landskrona Vellinge och Trelleborg. Detta bör också vara intressant för t.ex. Helsingör och Köpenhamn.
Ordföranden Joakim Larsson (M) ställer förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Joakim Larsson m.fl. (M), Patrik Silverudd (FP), Karl Malmqvist (C) och vice ordföranden Maria Östberg Svanelind m.fl. (S).
Särskilt uttalande lämnas av vice ordföranden Maria Östberg Svanelind m.fl. (S) enligt följande:
Riktlinjerna kring vattennivåer ändras ständigt, eftersom ingen i dagsläget vet hur klimatförändringarna kommer att påverka oss. Därför är det viktigt att staden och regionen följer den senast forskningen och tar god höjd för de förändringar som kommer att komma.
Dnr E2013-005-01033
Exploateringsnämnden beslutar enligt kontorens gemensamma förslag:
1 Exploateringsnämnden godkänner HSO Stockholms stads fyllnadsnomineringar till det gemensamma rådet för funktionshinderfrågor vid stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden och väljer Bengt Håkansson som ny ledamot.
Exploateringskontorets och stadsbyggnadskontorets gemensamma tjänsteutlåtande från den 28 maj 2013.
Ordföranden Joakim Larsson (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorens förslag.