Din position: Hem > Stockholms stad > Farsta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-06-14

Sammanträde 2007-06-14

Datum
Klockan
18:00
Plats
Edö äldreboende, restaurangen, Nordmarksvägen 82-84

Program: Agneta Berner, enhetschef, presenterar verksamheten vid flyktingmottagningen för Läs mer...de sydöstra stadsdelarna.
Sammanträdet börjar vid frågestundens slut, dock tidigast kl. 18.30

1 Val av justerare

2 Anmälningsärenden enligt förteckning

REMISSER

3 Ett uppföljningssystem för barnpolitiken

(Ds 2007:9)
- remiss från Socialdepartementet
Utsänt
Omedelbar justering
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

4 Förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd

- remiss från kommunstyrelsen
Utsänt
Omedelbar justering
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

ÖVRIGA ÄRENDEN

5 Yttrande till länsrätten över yrkande om inhibition av beslut gällande Västbodaskolan

Utsänds senare
Omedelbar justering
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

6 Yttrande till länsrätten över yrkande om utdömande av särskild avgift enligt 16 kap 6 a § socialtjänstlagen (SoL)

Utsänds senare
Omedelbar justering



7 Yttrande till länsrätten över yrkande om utdömande av särskild avgift enligt 16 kap 6 a § socialtjänstlagen (SoL)

Utsänds senare
Omedelbar justering

8 Yttrande över revisorernas årsrapport för Farsta stadsdelsnämnd 2006

9 Utseende av ny ersättare i sociala delegationen

Utsänt
Omedelbar justering
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

10 Bidrag till utomstående organisationer 2007

11 Förhyrning av administrativa lokaler

12 Ny ledningsorganisation av förskolan

13 Ansökan till länsstyrelsen om stimulansbidrag till projektet Farstasteget

14 Ansökan till länsstyrelsen om stimulansbidrag till Dagverksamheten Porten, år 3

15 Svar på skrivelse om ekonomiskt bistånd till SL-kort

16 Ekonomisk månadsrapport per den 31 maj 2007

17 Information och frågor från nämnden

18 Stadsdelsdirektörens information

- "PM - Detaljorganisation för Farsta stadsdelsförvaltning" (utsänds senare)
- barnomsorgskön
- avtalsrörelsen
- övrigt

20 TILLÄGGSÄRENDE. Inrättande av en ny förskoleavdelning vid Sköndalsvägen 41 i Sköndal

21 TILLÄGSÄRENDE. Anmälan av inkommet medborgarförslag

Sluten del av sammanträdet

22 Anmälan av justerat protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 10 maj 2007

23 Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)

24 Ingripande mot LIDL Sverige KB med stöd av 7 kap 21 § alkohollagen

25 Ingripande mot Hemköpskedjan AB med stöd av 7 kap 21 § alkohollagen

26 Ansökan om umgänge enligt 6 kap 15 a § föräldrabalken (FB)

27 Yttrande över ansökan om adoption enligt 4 kap 10 § föräldrabalken (FB)

Mötesinformation

Ledamöter

Holm, Birgitta (m) ordförande
Sandell, Gunnar (s) vice ordförande
Isacsson, Lennart (m)
Gottfridsdotter-Nilsson, Eva (m)
Fredholm, Arne (m)
Jäderlind, Anna (m)
Boškovic, Vladan (fp)
Fredriksson, Bertil (kd)
Fehrnström, Anita (s)
Cebrian, Juan Carlos (s)
Welroos, Magnus (v)
Slimane, Patrik (mp)

Tjänstgörande ersättare

Wester, Åsa (s)

Ersättare

Dahnell, Bengt (m)
Levén, Marianne (m)
Bjurström, Roland (m)
Bäcklin, Thomas (fp)
Karlsson, Tuula (s)
Wikner, Harry (s)
Etyang, Godfrey (s)
Shaughnessy, Louise (mp)

Tjänstemän

Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund, avdelningscheferna Annica Dominius, Siw Lideståhl, Per-Ove Mattsson, Inger Norman, Lena Rabe och Peter Svensson. Iris Birath, Cecilia Frostenson, Bengt Sundin, Rita Zimmerhofer och Pia Sundqvist, nämndsekreterare.

Personalföreträdare

David Eklind, Kommunal.

Utses att justera Birgitta Holm (m) och Gunnar Sandell (s)

Dag för justering 19 juni 2007

Paragrafnr 1-28 varav paragrafnr 21-28 under sluten del av sammanträdet.

Inledningsvis presenterade stadsdelsdirektören de två nya avdelningscheferna Siw Lideståhl, avdelningen för omsorg om funktionshindrade, och Lena Rabe, avdelningen för personal och kansli. Ordföranden hälsade de båda nya medarbetarna varmt välkomna.

Därefter informerade Lena Rabe nämnden om de problem förvaltningen har haft med den budfirma som levererar nämndens handlingar. De två senaste leveranserna har blivit oacceptabelt försenade pga missförstånd och misskötsel inom budfirman. Företaget har inkommit med en avvikelserapport och vidtagit åtgärder så att problemen inte ska kvarstå. Avdelningschefen bad nämnden om ursäkt för det inträffade.

 

§1 Anmälningsärenden enligt förteckning

Inkomna beslut, protokoll, remisser, skrivelser mm enligt förteckning anmäldes och lades till handlingarna.

Beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna handlingarna.

Nämnden konstaterade att protokollet från föregående sammanträde inte hade delats ut. Protokollet anmäls istället vid nästkommande sammanträde.

Gunnar Sandell (s) efterlyste tydligare upplysningar när information av olika slag vidarebefordras till nämnden via post och e-post samt även tydligare rutiner för vilken form av information som bör vidarebefordras till nämnden.

Juan Carlos Cebrian (s) bad om en rapport från den resa till Riga i Lettland som tjugo anställda inom äldreomsorgens biståndsenhet genomförde 7-9 juni 2007. Stadsdelsdirektören svarade att en rapport kommer att lämnas till nämnden.

§2 Ett uppföljningssystem för barnpolitiken (Ds 2007:9)

Remiss från Socialdepartementet

Beslut

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Omedelbar justering.

Ärendet

Målet för barnpolitiken är att barn och unga ska respekteras och ges möjlighet till utveckling och trygghet samt delaktighet och inflytande. Effekterna av barnpolitiken och insatserna för att förverkliga FN:s barnkonvention behöver följas upp. En arbetsgrupp tillsatt av regeringen har utvecklat indikatorer för att mäta och följa upp barnpolitiken. Arbetsgruppens slutrapport har sänts ut på remiss av Socialdepartementet.

Förvaltningen ser positivt på att kunskapen om barns situation och villkor på detta sätt ökas. För kommunerna ger det en möjlighet att jämföra olika förhållanden för barn. Viss detaljkritik kan riktas mot indikatorerna, som annars ser ut att ge en förbättrad bild av barns förhållande idag.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-18.

Dnr 503-264/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§3 Förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd

Remiss från kommunstyrelsen

Beslut

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

Omedelbar justering.

Ärendet

Ett förslag till reviderade riktlinjer har sänts ut på remiss till samtliga stadsdelsnämnder, socialtjänstnämnden och äldrenämnden. Även stadsledningskontorets remissvar har sänts ut.

I de föreslagna riktlinjerna förordas en tydligare inriktning på arbetslinjen och en mer restriktiv hållning. I Farsta är arbetslinjen väl inarbetad sedan tidigare vilket innebär att de reviderade riktlinjerna inte innebär några större förändringar. Många som söker försörjningsstöd har förmåga att arbeta och kan utan hinder snabbt ta ett arbete. För dem som av olika anledningar inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande är det viktigt att en individuell bedömning görs utifrån en helhetssyn så att biståndet får avsedd effekt.

I stadsledningskontorets remissvar förordas ökade krav på den sökande att söka arbete i ett större och utvidgat geografiskt område jämfört med idag, alltså längre bort från den egna bostaden. Förvaltningen instämmer i att det ökar chansen att få ett arbete. Samtidigt är det viktigt att framhålla att en individuell bedömning av den sökandes familjesituation alltid måste göras.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-18.

Dnr 500-265/2007

Förslag till beslut

Ordförande Birgitta Holm (m), Vladan Boškovic (fp) och Bertil Fredriksson (kd) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.

Gunnar Sandell m fl (s) föreslog att nämnden delvis skulle godkänna förvaltningens förslag och lade fram en egen text.

Patrik Slimane (mp) föreslog att nämnden i huvudsak skulle godkänna förvaltningens förslag och lade fram en egen text.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden hade antagit hennes förslag.

Magnus Welroos (v) anmälde att han ej deltar i beslutet och lämnade en röstförklaring.

Reservationer

Gunnar Sandell m fl (s)

1. Farsta stadsdelsnämnd godkänner delvis förvaltningens förslag till beslut samt

anför därutöver följande

Vi vill först konstatera att det var ett svårt ärende att läsa och analysera då det i rapporten av den 2 april inte framgår vad som är ändrat jämfört med tidigare riktlinjer.

Alla människor har en inneboende vilja att leva sitt liv på egna premisser; att klara sig själv och inte vara beroende av andra. Från samhällets sida är det viktigt att stödja och förstärka den enskildes förmåga att finna vägar till självständighet och egen försörjning. Det yttersta skyddsnätet, när ingen annan försörjning är möjlig, är ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Syftet är att människor alltid ska vara garanterade en viss miniminivå av levnadsstandard. Riktlinjerna för ekonomiskt bistånd är viktiga. För invånarna är det viktigt att veta vad som är en skälig levnadsnivå i staden, även om varje ansökan alltid ska bedömas individuellt. Tydliga riktlinjer ökar rättvisan mellan invånarna, eftersom deras ansökningar kan behandlas på ett likvärdigt sätt i staden. Rent demokratiskt är det viktigt att upprätthålla likställighetsprincipen. För handläggarna utgör riktlinjerna ett stöd i handläggningen.

Vi står för en solidarisk socialpolitik som ger rätt till skälig levnadsnivå även för människor som inte har andra möjligheter än att söka ekonomiskt bistånd. Förslaget till nya riktlinjer är ett steg tillbaka i detta avseende. På en rad områden föreslås försämringar för de mest utsatta.

Istället för att slå mot fattiga människor vill vi fortsätta att arbeta mot de brister i samhället som tvingar människor att söka ekonomiskt bistånd och bo i otrygga andrahandslägenheter. Under sista året på vår mandatperiod hade staden med nuvarande riktlinjer den lägsta nivån på biståndsmottagandet som mätts sedan 1982, när socialtjänstlagen trädde ikraft (USK).

Det särskilda avsnittet om individuell behovsprövning har tagits bort i de nya riktlinjerna, vilket tillsammans med kravretoriken kan tolkas som en nedtoning av individprövningen. Visserligen berörs den individuella behovsprövningen i inledningen, men med svagare skrivningar och med luddiga anvisningar om prövning utifrån ”vad som skiljer den enskilde från andra i samma situation med hela kommunen som jämförelseunderlag”. Det kan tolkas som en påbörjad väg bort från riksnorm och en bakväg till det förslag som tidigare framförts av moderaterna om att Stockholm ska ha en egen norm för Stockholm, vilket är i strid med lagstiftningen.

De nya riktlinjerna beskriver förutsättningar för ekonomiskt bistånd och insatser för sökande i olika situationer, men vi motsätter oss det som kallas ”krav på motprestation som huvudregel” på individnivå. Riktlinjerna ska ange principer för handläggning av likartade situationer. Det får inte förväxlas med generella ”krav” på alla sökande i en viss grupp. Sådana orubbliga villkor kan bli oförenligt med skyldigheten att göra en individuell behovsprövning med en helhetssyn på den enskildes eller hushållets situation.

Utgångspunkten är att människor både vill och kan ta ansvar för sin egen försörjning. Det verkar dock råda en allmän missuppfattning om vad begreppet ”arbetslinjen” innebär, såväl inom högeralliansen som inom Stockholms stad. Nationalencyklopedin definierar arbetslinjen som ”En huvudprincip i svensk arbetsmarknadspolitik (alltsedan 1930-talets krisuppgörelse) vilken innebär att arbetssökande i första hand ska erbjudas arbete eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Först när sådana åtgärder inte räcker till skall kontant arbetslöshetsunderstöd lämnas.”

Att uteslutande prata om kontroll och ökade krav som lösningen på alla problem, visar att man inte har förstått hur verkligheten ser ut för alla de som är arbetslösa och sjuka. Att endast ställa krav utan att ge möjligheter är ingen lösning på de arbetslösas problem. Kort sagt har arbetslinjen två sidor; å ena sidan handlar det om skyldigheten att stå till arbetsmarknadens förfogande och vara beredd att göra sin insats, och å andra sidan handlar det om den enskildes rätt till ett fullgott arbete eller en aktiv arbetsmarknadspolitik som syftar till ett arbete. Den politik som nu förs av den borgerliga regeringen och av högerallianen i Stockholms stad, som innebär kraftiga nedskärningar på arbetsmarknadspolitiska åtgärder, är att frångå arbetslinjen.

Vi anser att det är självklart att arbetsföra personer ska stå till arbetsmarknadens förfogande för att vara berättigade till försörjningsstöd. Den enskilde ska delta i av staden anordnad verksamhet och det är relevanta insatser som ska erbjudas. Så arbetade vi under den förra mandatperioden och så anser vi att det ska fungera även fortsättningsvis. Vi anser dock att det är viktigt att de krav som ställs är rimliga och att de verkligen leder individen framåt, till ett arbete. Vi delar förvaltningens synpunkt om att vissa invånare har problem som är mycket djupgående och komplexa vilka har medfört ett starkt utanförskap och stora svårigheter att få arbete. Särskilda insatser måste då riktas till dessa. Vi tror inte på piskan utan moroten.

Det är viktigt att komma ihåg att högeralliansen innan valet lovade en jobbgaranti för alla som ansöker om ekonomiskt bistånd på grund av arbetslöshet. Löftet innebar att alla skulle garanteras jobb inom fem dagar till avtalsenlig lön. Detta verkar nu ha förvandlats till en ”plan” eller en ”insats” inom fem dagar, vilket är något helt annat än ett arbete. Detta tycker vi är ett stort svek mot dem som röstade på alliansen och faktiskt trodde på löftet om jobbgaranti.

Vi anser att det är tveksamt att ställa generella krav om långa arbetsmarknadspendlingar och krav på att flytta för att få jobb. Det är i sådana lägen oerhört viktigt att ta individuella hänsyn, framför allt till barns situation men även till den övriga familjesituationen. Stadsledningskontoret går betydligt längre än rapportens förslag och föreslår att man ska kräva att människor ska flytta ”dit jobben finns” om man uppbär ekonomiskt bistånd. Det är inte förenligt med lagstiftningen som ju ger människor rätt att få ansökan om ekonomiskt bistånd prövad där man vistas och lever utifrån de behov man har där och då. Möjligheten till krav om flytt finns inte i socialtjänstlagen.

Kraven på arbetssökande lägger i hög grad skulden för arbetslösheten på individerna och inte på samhället, där den hör hemma. Arbetslösa kan inte få jobb om det inte finns jobb, så enkelt är det. Men med högeralliansens förslag ska krav ställas för att krav ska ställas, inte för att människor ska få jobb, i alla fall inte anständigt betalda sådana. Samma sak gäller indragningen av rekryteringsbidraget och minskningen av platser i vuxenutbildningen, vilket skapar flaskhalsar i ekonomin och minskar möjligheterna för människor att få ett riktigt arbete.

Enligt de nya riktlinjerna ska krav på deltagande i praktik eller arbetsträning enligt bestämmelserna i 4 kap 4 § SoL kunna tillämpas på personer oavsett ålder med lindrigare missbruks-problem eller psykisk ohälsa. Vi ifrågasätter om det är förenligt med lagens intentioner. Enligt socialstyrelsens handbok för ekonomiskt bistånd gäller bestämmelsen yngre personer som får försörjningsstöd och enligt nuvarande riktlinjer går åldersgränsen ungefär vid 28 års ålder. Är den borttagna åldersgränsen ett område där alliansen vill pröva gränserna för lagstiftningen och tvinga fram överklaganden för att skapa ny praxis?

För oss är det självklart att arbetet med ekonomiskt bistånd även innefattar kommunens skyldighet att tillförsäkra sökande en skälig levnadsnivå. Bistånd ska vara i nivå med villkoren för låginkomsttagare i allmänhet. Det var ett av fem viktiga perspektiv i nuvarande riktlinjer. Det avsnittet är nu borttaget. Vi tolkar det som en ökning av det s k respektavståndet mellan bidrag och lön, sänkning av skälig levnadsnivå och bristande respekt för de människor som tvingas leva på ekonomiskt bistånd. Det banar väg för att tvinga in människor i låglönejobb som skapas genom nedpressning av ersättningen från a-kassan och införande av skattesubventionerade hushållsnära tjänster. Denna politik missgynnar även låginkomsttagare.

Vi är lite frågande till vad som står under ”anvisningar för handläggningen - rättigheter och skyldigheter”. Kan tolkas som att förvaltningen ska skrämma sökande så de ej söker då så mycket registreras. Sekretess måste gälla för individens uppgifter.

Vi motsätter oss att SL-kortet inte ska beviljas som en självklar del av normen. Vi ser SL-kortet som en mänsklig rättighet. Även personer som har ekonomiskt bistånd måste kunna röra sig utanför sitt bostadsområde, för att handla, söka jobb eller hälsa på bekanta etcetera. SL-kortet ska inkluderas i levnadsomkostnaderna, de som får ekonomiskt bistånd för att klara sin försörjning ska inte sättas i stadsdelsarrest. Med SL-kort tillbaka i normen ser vi inga skäl att fastställa en kilometergräns för rimligt gångavstånd. Det är upprörande att direktiv har gått ut till stadsdelsförvaltningarna om att inte inkludera SL- kort i normen trots att de nya riktlinjerna för ekonomiskt bistånd ännu inte har beslutats av kommunfullmäktige. Av förvaltningens svar på frågor från vänsterpartigruppen framgår att ca 550 av 950 aktuella hushåll har fått avslag på SL kort varje månad sedan behovsprövningen startade i februari 2007. Det är bara att konstatera att högeralliansen nu när SL-kortet tas bort ur normen drar undan cirka tio procent av inkomsten för de allra fattigaste stockholmarna för att spara 40 miljoner som kommer att användas till att finansiera skattesänkningen.

Högeralliansen verkar blunda för att även arbetslösa och personer som av andra skäl uppbär ekonomiskt bistånd kan ha barn, och att barnen drabbas hårt när familjens inkomster sänks. Det är viktigt att se förslagen på hårdare tag och stramare bidragsgivning ur ett barnperspektiv. Vi anser att det är en självklarhet att barn ska beaktas i kommunala beslut och att vi som politiker har ett stort ansvar för att se till att staden lever upp till barnkonventionens krav om att alla barn har rätt till en skälig levnadsstandard. Därför vänder vi oss mot att barn i två- och trebarnsfamiljer får sämre chans till eget rum eftersom nivån för bostadens storlek sänks. Rekreationsresor för barnfamiljer har tidigare kunnat beviljas för familjer som haft bistånd i minst ett år men nu höjs gränsen till minst tre år. Ytterligare krav införs, det räcker inte med att vara en barnfamilj, utan familjen måste ha "särskilda behov". Vid lägervistelse för barn ska kostnaden reduceras med biståndet för matpengar. Rätten till bidrag till skolkort på SL skärps och möjligheten att få tilläggskort för ungdomar tas bort.

Kraven för andrahandsboende skärps - utan att det görs klart att insatser ska göras för att hjälpa till att hitta en bostad om ett boende inte godkänns. Stadsledningskontorets förslag om ytterligare skärpningar utöver det som föreslagits i de nya riktlinjerna tar vi helt avstånd från. Om bara godkända andrahandskontrakt accepteras som underlag för ekonomiskt bistånd kommer människor att ställas på gatan. I det sammanhanget föreslås också skärpningar när det gäller kostnader för magasinering, vilket ytterligare försämrar för de som har vräkts från sina bostäder.

I förslaget sägs att jämställdhetsperspektivet lyfts fram och det betonas att kvinnor ska er-bjudas stöd och insatser i samma utsträckning som män. Men tyvärr är inte riktlinjerna an-passade till Stockholms stads program för kvinnofrid. Vi saknar förtydligande av handläggningen av ekonomiskt bistånd när kvinnor söker hjälp i samband med mäns våld eller när unga söker hjälp när de hotas av hedersrelaterat våld.

Människor som invandrat till Sverige och som vill bli svenska medborgare har enligt nuvarande riktlinjer i undantagsfall kunnat få bistånd för att söka svenskt medborgarskap, om deras behov av ekonomiskt bistånd kan bli långvarigt. I det nya förslaget tas denna möjlighet helt bort. Det skäms vi för.

Möjligheten till tandvård begränsas kraftigt. Tidigare har personer med försörjningsstöd kunnat få bistånd till akut tandvård för lindrande behandling: Nu föreslås att man bara kan få bistånd till akut tandvård vid ofrånkomligt behov.

Vi tar, liksom förvaltningen, avstånd från stadsledningskontorets förslag att matkuponger och rekvisitioner alltid ska användas när det bedöms att pengarna annars går till missbruk. Möjligheten finns enligt SoL och ska användas restriktivt, vilket vi anser att staden ska stå fast vid. En ändring enligt stadsledningskontorets förslag vore att gå emot lagens intentioner. Rutiner som matrekvisitioner är ett föråldrat verktyg med social stämpling som följd.

Det finns ingen mirakelmetod mot fusk. Det handlar om att ha bra rutiner, regelbundna kontroller och att ge tydlig information om vad som gäller. Fusk undergräver tilltron till väl-färdssamhället. Särskilt osolidariskt är skattefusk som undandrar miljarder årligen, som skulle kunna användas till att bygga ut välfärden och sänka skatten för alla låginkomsttagare.

Fusk med försörjningsstöd och skattefusk ska aktivt motverkas, det är självklart. R

Förslaget till iktlinjer är dock mycket oklara när det gäller utredningen av eventuellt fusk. Å ena sidan ska alla misstankar om bedrägeri polisanmälas vilket innebär att en förundersökning inleds, å andra sidan ska socialtjänsten göra en ingående utredning som bland annat ska omfatta omständigheter som kan vara förmildrande.

Patrik Slimane (mp)

Stadsdelsnämnden beslutar att

  1. i huvudsak bifalla förvaltningens förslag till remissyttrande

  2. förorda att alla arbetssökande med försörjningsstöd ska erbjudas verksamheter med individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i dessa verksamheter.

  3. förorda att krav på motprestation som huvudregel för att få försörjningsstöd inte ska införas

  4. förorda att SL-kortet ska ingå i normen för ekonomiskt bistånd

  5. förorda att barns behov ska beakta särskilt när vuxna söker ekonomiskt bistånd

  6. förorda att vräkningar av barnfamiljer ska förhindras

Varje stadsdelsnämnd ska utveckla verksamheter för individuellt stöd, vägledning och kompetensutveckling för arbetssökande som har försörjningsstöd. Stadens organisation och tjänstemän ska utforma kvalitetskrav på verksamheterna. I dessa ska ett individuellt bemötande ges och den enskildes egna önskemål och förutsättningar beaktas. I verksamheterna ska alla arbetssökande erbjudas vägledning och jobbcoachning samt kompetensutveckling såsom utbildning, arbetsträning mm. En individuell arbetsplan ska utformas för varje arbetssökande person. Personer som av psykiska eller fysiska orsaker inte förmår arbeta eller studera ska få rehabilitering och inte nekas försörjningsstöd.

Att tvingas ut i en slags kommunala beredskapsarbeten efter fem dagars socialbidrag är ett ovärdigt system där människor riskerar att hamna i ett läge utan rättssäkerhet. I de fall försörjningsstödtagare utför arbete t ex i en verksamhet som kommunen anordnar så ska lön för arbete utgå. Myndigheterna lever inte alltid upp till Socialtjänstlagens krav på individuella bedömningar före avslag. Familjer ska inte behöva riskera att få en hel månads försörjning indragen därför att man t. ex. har varit sjuk ett par dagar utan att hinna meddela detta i tid. I stället behövs bra verksamheter med individuellt stöd och vägledning. Stadens organisation och tjänstemän ska ha kvalitetskrav på sin verksamhet, för att kunna ge ett individuellt bemötande där den enskildes egna önskemål och förutsättningar beaktas. Vi behöver arbeta för att skapa ett mänskligare arbetsliv där alla människor får plats. Idag finns inte arbete för alla dem som är utan jobb.

I Stockholm kan avstånden vara stora både fysiskt och mänskligt. Att kunna förflytta sig inom staden är en mänsklig rättighet, och risken är stor att människor isoleras om denna möjlighet inskränks. SL-kortet ska därför ingå i normen för ekonomiskt bistånd.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Att vräkas från sin bostad är en av de svåraste händelser någon kan råka ut för. Att inte längre ha ett eget hem – en fast punkt i tillvaron - blir mycket svårt. I de fall där barn ingår i de vräkta hushållen blir konsekvenserna än värre. Orsaken till att personer vräks från sina bostäder är i de allra flesta fall ekonomiska och sociala förhållanden. Det innebär att en redan svår situation förvärras ännu mer genom vräkning. Därför ska inte familjer med barn avhysas.

Röstförklaring

Magnus Welroos (v)

Vänsterpartiet deltar ej i beslutet.

Vänsterpartiet är mycket kritiska till de reviderade riktlinjerna. Att med kollektiva färdmedel kunna resa obehindrat i en storstad som Stockholm borde anses som en mänsklig rättighet. Det är mycket svårt, om inte omöjligt, att leva ett normalt liv utan möjligheter till resor med SL i Stockholm. Vidare anser Vänsterpartiet att de nya, hårdare kraven gällande arbetssökande visar brist på empati och medmänsklighet.

§4 Yttrande till länsrätten över yrkande om inhibition av beslut gällande Västbodaskolan

Beslut

Stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar juridiska avdelningens utredning som sitt yttrande till Länsrätten i Stockholms län.

Omedelbar justering.

Ärendet

Farsta stadsdelsnämnd beslutade den 26 april 2007 i ärendet Effektivisering och avveckling av skollokaler i Farsta bland annat att Västbodaskolan skulle avvecklas. Beslutet har överklagats till Länsrätten och dessutom yrkas om inhibition, dvs att beslutet inte verkställs i avvaktan på det slutliga avgörandet. Länsrätten har begärt att stadsdelsnämnden ska yttra sig över yrkandet om inhibition.

Stadsledningskontorets juridiska avdelning har tillfrågats och föreslår att stadsdelsnämnden bestrider klagandenas yrkande om inhibition. Stadsdelsförvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar och åberopar förslaget från juridiska avdelningen som sitt yttrande till länsrätten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-06-12.

Dnr 403-295/2007

Förslag till beslut

Ordförande Birgitta Holm (m), Vladan Boškovic (fp) och Bertil Fredriksson (kd) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.

Gunnar Sandell m fl (s) föreslog att nämnden inte skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag och lade fram en egen text.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden hade antagit hennes förslag.

Votering begärdes. Följande propositionsordning fastställdes: Den som vill bifalla förvaltningens förslag röstar ja, den som vill bifalla det av Gunnar Sandell m fl (s) framlagda förslaget röstar nej.

Omröstningen utföll med 7 jaröster och 5 nejröster. En ledamot avstod. Ja svarade Birgitta Holm (m), Lennart Isacsson (m), Eva Gottfridsdotter-Nilsson (m), Arne Fredholm (m), Anna Jäderlind (m), Vladan Boškovic (fp) och Bertil Fredriksson (kd). Nej svarade Gunnar Sandell (s), Anita Fehrnström (s), Åsa Wester (s), Juan Carlos Cebrian (s) och Magnus Welroos (v). Patrik Slimane (mp) avstod från att rösta.

Patrik Slimane (mp) anmälde att han ej deltar i beslutet.

Reservation

Gunnar Sandell m fl (s) och Magnus Welroos (v)

  1. Farsta stadsdelsnämnd tillstyrker klagandenas yrkanden om inhibition.

  2. Beslutet förklaras omedelbart justerat

samt anför därutöver följande:

Nämndens beslut den 26 april 2007 i ärendet om Västboda skolas avveckling har överklagats av många invånare i Farsta. Enligt uppgift har fjorton av dessa även begärt inhibition av beslutet dvs att verkställigheten av beslutet stoppas i avvaktan på det slutliga avgörandet. Länsrätten har begärt nämndens yttrande over yrkandet om inhibition.

Nämnden tillstyrker klagandenas yrkanden om inhibition. Det är av yttersta vikt att stoppa verkställigheten av beslutet i avvaktan på länsrättens slutliga ställningstagande. Om inte verkställigheten stoppas och Västbodaskolan t ex säljs eller hyrs ut innan Länsrättens prövning är avsluta blir det ytterligare ett nederlag för demokratin. Det medför ökat politikerförakt, vilket vi inte har råd med!

Vi ser mycket grava fel i ärendet, se nedan, så vi antar att Länsrätten kommer att upphäva det överklagade beslutet med hänvisning till kommunallagen 10 kap. 8 § första, tredje och fjärde punkten.

För det första då det slutliga tjänsteutlåtandet som var beslutsunderlaget distribuerades till nämndens ledamöter kvällen före mötet. Vice ordföranden fick inte tillgång till det förrän vid mötet.

För det andra då tjänsteutlåtandet inte innehöll de fakta som krävs för att kunna ta ställning till detta viktiga och omfattande ärende. Det berör 900 elever och deras föräldrar, totalt minst 2 700 invånare i Farsta-området. Sex av nämndens tretton ledamöter krävde av detta skäl återremiss. De uppgifter som saknades framgår av reservationen i protokollet. Det fanns till exempel inte någon uppgift om de ekonomiska konsekvenserna. Hela nämnden och förvaltningschefen hade fått en första version av återremissyrkandet tre dagar före sammanträdet, därmed hade de tid att komplettera ärendet. Enligt av kommunfullmäktige fastställd instruktion för stadens nämnder ska ärendena beredas innan de behandlas i nämnden, ordföranden är ansvarig för att detta sker.

För det tredje då detta beslut innebär att kommuninvånarna inte kommer att behandlas lika. För närvarande har alla i klass 0-6 tillgång till en kommunalt driven skola nära sin bostad vilket är tryggt och säkert. Med den nu beslutade förändringen får många små barn väsentligt längre och mindre säker väg till skolan. Detta gäller invånare som nu är elever i Västbodaskolan och Hästhagsskolan.

För det fjärde anser vi att nedläggning av en kommunal skola är en viktigare förändring av kommunens verksamhet varför kommunfullmäktige borde ha fattat beslutet.

§6 Yttrande angående ansökan om särskild avgift enligt 16 kap 6 a § socialtjänstlagen (SoL)

Föreläggande från länsrätten; mål nr 9647-07

Ärendet flyttas till sammanträdets slutna del eftersom det innehåller känsliga personuppgifter.

§7 Yttrande över revisorernas årsrapport för Farsta stadsdelsnämnd 2006

Beslut

Stadsdelsnämnden åberopar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till revisionskontoret.

Omedelbar justering.

Ärendet

Revisorerna har efter granskningar av nämndens verksamheten 2006 överlämnat sin årsrapport. Rapporten kan sammanfattas i följande punkter.

  • Nämndens ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat är tillfredsställande.
  • Styrning uppföljning och kontroll är tillräcklig.
  • Bokslut och räkenskaper är rättvisande.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-06-01.

Dnr 104-274/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§8 Utseende av ny ersättare i sociala delegationen

Beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner Louise Shaughnessys (mp) avsägelse som ersättare i nämndens sociala delegation.

  2. På förslag av vice ordföranden beslutar nämnden att utse Anita Fehrnström (s) till ny ersättare i sociala delegationen. Beslutet gäller tills vidare.

Omedelbar justering.

Ärendet

Stadsdelsnämnden beslutade 2007-01-09 med stöd av 6 kapitlet 33 § kommunallagen att tillsätta en social delegation med beslutanderätt i ärenden som rör enskilda personer mm. Louise Shaughnessy (mp), ersättare i stadsdelsnämnden, utsågs till ersättare i delegationen. Hon har från och med 2007-05-25 avsagt sig uppdraget i sociala delegationen.

Miljöpartiet de Grönas partigrupp i stadsdelsnämnden föreslår nämnden att Louise Shaughnessy befrias från uppdraget i sociala delegationen och att nämnden utser ny ersättare i enlighet med förslag från ordföranden.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-30.

Dnr 002-306/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom vice ordförandens förslag att utse Anita Fehrnström (s) till ny ersättare i sociala delegationen.

§9 Bidrag till utomstående organisationer 2007

Beslut

  1. Stadsdelsnämnden beslutar att bevilja bidrag till utomstående organisationer med sammanlagt 190 300 kronor i enlighet med förvaltningens förslag. Därutöver beviljas RSMH Söder om Söder ytterligare 10 000 kronor.

  2. Nämnden beslutar att avslå ansökan om 1 000 kronor per medlem boende i ”er kommun” från Stockholms Läns Dövas Pensionärsförening.

  3. Nämnden beslutar avsätta 10 000 kronor för att täcka kostnaderna för annonsering samt för tryckning av broschyr om föreningarnas väntjänst och träffpunkter.

  4. Nämnden beslutar att stadsdelsdirektören ges delegation att fördela resterande 29 700 kronor till ansökningar som inkommer vid senare tillfällen.

Ärendet

2007-03-22 antog stadsdelsnämnden antog nya riktlinjer för bidrag till utomstående organisationer. Nämnden beslutade samtidigt att avsätta 240 000 kronor, varav 30 000 kronor är avsedda för verksamhet för personer med funktionshinder, 150 000 kronor för verksamhet för äldre och 60 000 för verksamhet för personer med psykisk ohälsa, missbruk eller socialt utanförskap. Ansökningstiden gick ut 2007-04-24. 15 ansökningar om sammanlagt 308 590 kronor har inkommit.

Förvaltningen föreslår att 190 300 kronor fördelas till föreningarna i enlighet med tjänsteutlåtandet samt att 10 000 kronor avsätts för att täcka kostnaderna för annonsering och för tryckning av broschyr om föreningarnas väntjänst och träffpunkter. Resterande 39 700 kronor föreslås stadsdelsdirektören ges delegation att fördela till ansökningar som inkommer senast 2007-11-30.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-03.

Dnr 008-206/2007

Förslag till beslut

Ordförande Birgitta Holm (m), Vladan Boškovic (fp) och Bertil Fredriksson (kd) föreslog, med instämmande av Gunnar Sandell m fl (s), Magnus Welroos (v) och Patrik Slimane (mp), att nämnden i huvudsak skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag, att RSMH Söder om Söder därutöver skulle beviljas ytterligare 10 000 kronor samt att stadsdelsdirektören skulle ges delegation att fördela resterande 29 700 kronor till ansökningar som inkommer vid senare tillfällen

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom det av samtliga partier framlagda förslaget.

§10 Förhyrning av administrativa lokaler

Beslut

  1. Stadsdelsnämden godkänner förvaltningens förslag till förhyrning av nya kontorslokaler vid Storforsplan 36.

  2. Nämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott att förhyrningen godkänns.

Omedelbar justering.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen har idag kontorslokaler på tre adresser. Vid Lingvägen 100 i Gubbängen finns ledning och administration, barn- och ungdomsenheten inom individ- och familjeomsorg, växel samt vissa övriga funktioner. Vid Munkforsplan 3-5 i Farsta centrum finns beställarfunktionerna inom äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionshinder och socialpsykiatri samt försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder. Vid Munkforsplan 45 finns vuxenenheten inom individ- och familjeomsorg.

Förvaltningen ser stora verksamhetsmässiga och ekonomiska fördelar med en samlokalisering och bedömer att Farstaterrassen, med adress Storforsplan 36, är det ekonomiskt och lokalmässigt mest fördelaktiga alternativet. Förslaget till nya lokaler med en modern och effektiv planlösning innebär en minskad lokalyta med ca 1 200 kvm. Den offererade hyresnivån på totalt 1330 kr/kvm är lägre än dagens hyresnivå och innebär en total besparing på ca 2 mnkr årligen.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-06-07.

Dnr 303-316/2007

Förslag till beslut

Ordförande Birgitta Holm (m), Vladan Boškovic (fp) och Bertil Fredriksson (kd) föreslog att nämnden skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag.

Gunnar Sandell m fl (s) föreslog att nämnden inte skulle ställa sig bakom förvaltningens förslag och lade fram en egen text.

Beslutsgång

Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att nämnden hade antagit hennes förslag.

Reservation

Gunnar Sandell m fl (s)

  1. Farsta stadsdelsnämnd avslår förvaltningens förslag till förhyrning av nya kontorslokaler vid Storforsplan 36.

  2. Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att snarast återkomma med ett nytt förslag grundat på nedanstående. Beslut fattas vid ett extra möte så snart förvaltningens beredning avslutats.

Nämnden delar förvaltningens uppfattning om att det är en fördel att så långt möjligt samla administrativa lokaler på ett ställe inom stadsdelsområdet. Det ger invånarna ett ställe för kontakter med förvaltningen. Det ger fördelar för verksamheten och möjligheter till ökad effektivitet genom samordning och närhet. Nämnden kan inte acceptera att de föreslagna lokalerna i Farsta centrum hyrs av en privat fastighetsägare då stadsdelen och staden har betydande lokalöverskott. Inom vårt område gäller det t ex SISAB:s tidigare kontor med 90 fullt utrustade arbetsplatser samt skollokaler. De nuvarande lokalerna på Lingvägen 100 hyrs av ett av stadens bolag och bör enkelt kunna omvandlas till bostäder.

Kvickenstorpsskolan har en total yta på 8 309 kvm varav en stor del är tomställda. Förvaltningen ska i stället flytta till de tomma lokalerna i Kvickenstorpsskolan. Detta minskar stadens kostnader med 7, 9 miljoner kronor då hyran till privat hyresvärd upphör efter uppsägningstidens utgång 3:e kvartalet 2008. Om det behövs kan högstadiet från Kvickenstorpsskolan flyttas till tomma lokaler i Farsta gymnasium, det var vid starten 1963 byggt som en kombinerad högstadie- och gymnasieskola.

Majoriteten i nämnden och förvaltningen har inte kunnat visa på några minskade kostnader för staden då Västboda skola läggs ner. Kostnaderna ökar i stället för att genomföra nödvändiga ombyggnader. Detta understryker vikten av att fatta beslut enligt ovanstående samt upphäva beslutet om nedläggning av Västboda skola.

Det finns fortfarande en möjlighet att återställa Farstas invånares förtroende för oss politiker. Hanteringen av frågan om nedläggningen av Västboda skolan har varit minst sagt märklig. 23 dagar från första signalen till beslut om nedläggning. Bristfälligt tjänsteutlåtande. Mycket negativa reaktioner på informationsmötena för föräldrarna. När drygt 12 000 skrivit på upprop, 700 gått i demonstrationståg, 300 varit med på SDN möte och varit mycket negativa, 23 överklagningar till Länsrätten, 6 600 krävt folkomröstning, 50 % av eleverna dragit från våra skolor - då krävs det krafttag för att återställa förtroendet. Ett enkelt drag vore att riva upp beslutet från den 26 april. Att ordentligt utreda möjligheten att flytta förvaltningen enligt ovan. Då får invånarna kanske tillbaka förtroendet för oss. Då spar vi 7,9 miljoner av skattebetalarnas – våra – pengar.

Bevara Västboda skola – bekämpa korkade beslut!

§11 Ny ledningsorganisation av förskolan

Beslut

  1. Förskolorna organiseras i sex områden med en ansvarig chef per område.

  2. Till varje område anställs även biträdande chefer.

  3. Ytterligare fördelning av timmar kommer att göras till de tre områden som har de tyngsta socioekonomiska befolkningsgrupperna.

  4. Förskolan organiseras enligt förvaltningens tjänsteutlåtande. Organisationen införs successivt från och med oktober 2007.

Ärendet

Med anledning av grundskolans och skolbarnomsorgens överförande till utbildningsförvaltningen 2007-07-01 har en översyn av förskolans organisation gjorts. En arbetsgrupp har tillsatts med representanter för Lärarförbundet och Kommunal, förskolecheferna och förvaltningsledningen. Föreliggande förslag har även diskuterats direkt med förskolecheferna.

Förvaltningen föreslår att förskolorna organiseras i sex områden. Varje område föreslås ledas av en chef och biträdande chefer. Varje chef etablerar sin egen underorganisation för samordning och information inom respektive område. Särskild tilldelning av medel föreslås till de tre områden som har de svåraste socioekonomiska förutsättningarna, dvs Hökarängen, södra Farsta/Fagersjö och Farsta strand.

Syftet med den nya organisationen är att renodla och tydliggöra chefsrollen samtidigt som ledningsresurser frigörs till den operativa dagliga verksamheten.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-06-07.

Dnr 400-299/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Magnus Welroos (v) anmälde ett särskilt uttalande.

Särskilt uttalande

Magnus Welroos (v)

Vänsterpartiet ser gärna en uppföljning i form av en enkät framställd till de anställda i verksamheten där man gör en analys av huruvida det efter omorganiseringen skett en kvalitetshöjning eller ej.

§12 Ansökan till länsstyrelsen om stimulansbidrag till projekt Farstasteget

Beslut

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att hos länsstyrelsen ansöka om stimulansbidrag till projekt Farstasteget.

Ärendet

Länsstyrelsen tillhandahåller stimulansbidrag i syfte att utveckla vården för personer med tungt missbruk. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden ansöker om medel till ett lågtröskelboende som ska ingå i ett vård- och boendeprojekt och samverka med den lokala beroendemottagningen, dagverksamheten Porten och vuxenenhetens öppenvård.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-30.

Dnr 502-298/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Patrik Slimane (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Särskilt uttalande

Patrik Slimane (mp)

Vi i Miljöpartiet ställer oss skeptiska till lokaliseringen av det planerade lågtröskelboendet, samt även att alla lägenheter skall finnas i samma trappuppgång. Det framgår av ansökan att lågtröskelboendets samtliga lägenheter är planerade till en trappuppgång mitt mellan två andra verksamheter (den ena ett boende för personer med psykiska svårigheter som drivs av enheten för hemlösa och det andra ett planerat stödboende).

Vi anser att det vore önskvärt att planera verksamheten så att personer med missbruksproblematik och andra problem inte koncentreras till ett område. Att ha människor runtomkring utan missbruksproblem anser vi är en väsenlig sak för denna grupp.

Vi är medvetna om att mer utspridda lägenheter troligen innebär merkostnader, men anser att det torde löna sig på längre sikt då rehabiliteringen kan bli mer effektiv.

§13 Ansökan till länsstyrelsen om stimulansbidrag till dagverksamheten Porten, år 3

Beslut

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att hos länsstyrelsen ansöka om fortsatta projektmedel till projekt Porten.

Omedelbar justering.

Ärendet

Länsstyrelsen har beviljat projektmedel för två år till projekt Porten, en dagverksamhet för hemlösa. Projektet har utvecklats och blivit en väl inarbetad del i den utveckling av en mer komplett vård- och boendekedja för hemlösa missbrukare som pågår i Farsta. Ansökan för år 3 avser påbörjad integrering av boende och dagverksamhet.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-16.

Dnr 502-297/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§14 Svar på skrivelse om ekonomiskt bistånd till SL-kort

Beslut

Stadsdelsnämnden beslutade godkänna förvaltningens förslag till svar.

Ärendet

Ledamöterna Magnus Welroos och ersättaren Malin Larsson, båda (v), hade vid stadsdelsnämndens sammanträde 2007-03-22 lagt fram en skrivelse om bistånd till SL-kort. För de frågor som gäller antal, andel eller kostnader saknas möjligheter att ta fram särredovisning ur Paraplysystemet utan svaren baseras på beräkningar från varje handläggare och är således inte exakta siffror.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-30.

Dnr 599-196/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§15 Ekonomisk månadsrapport per den 31 maj 2007

Beslut

Stadsdelsnämnden beslutade godkänna den ekonomiska månadsrapporten för maj 2007.

Ärendet

Prognosen visar att verksamheten kommer att rymmas inom givna budgetramar. Det underskott som uppstod inom individ- och familjeomsorg 2006 beräknas inte vara helt eliminerat 2007. Det beräknade underskott uppgår till ca 5 mnkr. Det kompenseras av ett överskott inom andra verksamheter, främst förskoleverksamheten där ett ökat barnantal ger ökade resurser vilka inte fullt behöver tas i anspråk. Äldreomsorgen ligger för närvarande på en för hög förbrukningstakt men bedöms genom åtgärder vid vissa enheter komma i fas under året och därmed uppnå budgetbalans.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-05-11.

Dnr 103-87/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

§16 Inrättande av en ny förskoleavdelning vid Sköndalsvägen 41 i Sköndal

Beslut

  1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning gällande inrättande av 1,0 förskoleavdelning vid Sköndalsvägen 41 i Sköndal.

  2. Nämnden beslutar att hemställa om 0,4 mnkr i stimulansbidrag avseende 1,0 nytillkommande förskoleavdelning i tertialrapport 2, 2007.

  3. Nämnden uppdrar till förvaltningen att utreda möjligheten att flytta parkleksverksamheten från Semlan till Eklunds Hage.

Ärendet

Efterfrågan på förskoleplatser är mycket stor i stadsdelen Sköndal. Förvaltningen föreslår därför att en ny förskoleavdelning inrättas i befintliga lokaler vid parkleken Semlan, Sköndalsvägen 41, som i dagsläget nyttjas som parklek och öppen förskola. Verksamheten vid den öppna förskolan föreslås flytta och utifrån önskemål från berörda föräldrar kommer verksamheten att bedrivas på eftermiddagarna i lokaler belägna i allmänna förskolan Färgkullan vid Bagarfruvägen 55. Parkleksverksamhetens lokaler föreslås kompletteras med en mindre paviljong i parkleken Semlan.

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 2007-06-13.

Dnr 402-313/2007

Beslutsgång

Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.

Magnus Welroos (v) anmälde ett särskilt uttalande som Gunnar Sandell m fl (s) anslöt sig till.

Särskilt uttalande

Magnus Welroos (v) och Gunnar Sandell m fl (s)

Vänsterpartiet välkomnar tillskottet av en förskola i Sköndal.

Detta ärende visar hur oerhört svårt det är att göra prognoser över in- och utflyttning i bostadsområden. För tio år sedan beslutade den då sittande borgerliga majoriteten att lägga ner förskolor medan man idag har behov av nya lokaler.

Området runt Västbodaskolan i västra Farsta kan mycket väl tänkas gå samma framtid till mötes. Det är olyckligt att nämnden inte lär från sina gamla misstag och låter Västbodaskolan få finnas kvar i framtiden.

§17 Anmälan av inkommet medborgarförslag

Anmäldes ett medborgarförslag rörande Västbodaskolan.

Dnr 014-317/2007

Beslut

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att bereda medborgarförslaget.

§18 Information och frågor från nämnden

Ordföranden påminde om den inbjudan till invigning vid Forsängens fritidsgård som har utsänts till samtliga ledamöter och ersättare.

Gunnar Sandell (s) ställde frågor om den fortsatta hanteringen av nedläggningen av Västbodaskolan vad gäller elevströmmar och personalens nya placeringar. Stadsdelsdirektören och avdelningschef Inger Norman upplyste om hur många elever som i dagsläget har tackat ja till platser vid Kvickenstorpsskolan och Hästhagsskolan. En slutlig redogörelse lämnas i augusti. Beträffande personalens placering har all personal nu, i enlighet med den tidsplan som har upprättats, informerats om vid vilken skola de är placerade fr o m höstterminen.

Bertil Fredriksson (kd) ställde en fråga om äldrekollo. Avdelningschef Annica Dominius berättade att erbjudande om äldrekollo har gått ut, dock ej till alla. Erbjudande har även gått ut till anhörigvårdare. Vid Postiljonens äldreboende är fem bussar fulltecknade. Dessutom är två bussar för anhöriga fulltecknade.

Magnus Welroos (v) ställde en fråga om de insatser som planeras i anslutning till nedläggningen av Västbodaskolan avseende säker skolväg och lekplatser. Stadsdelsdirektören svarade att arbetet med båda dessa insatser pågår.

På fråga från Harry Wikner (s) om trafiksvårigheterna i anslutning till Gubbängens näridrottsplats informerade stadsdelsdirektören om att stadsbyggnadskontoret nu har utsett en planhandläggare i ärendet och att planarbetet beräknas inledas nästa vecka (veckan 18-24 juni). Stadsdelsdirektören föreslog att nämnden ber om en presentation av det förslag som kommer att utarbetas.

Bertil Fredriksson (kd) ställde en fråga om husvagnslägret vid infartsparkeringen, norra Sköndal. Avdelningschef Per-Ove Mattsson berättade att förvaltningen har besökt lägret och försökt komma i kontakt med de boende samt att man har kontakt med polisen i denna fråga.

Gunnar Sandell (s) tackade förvaltningen för ett i hans tycke mycket framgångsrikt nationaldagsfirande. Ordföranden instämde i detta och riktade ett särskilt tack till Cecilia Frostenson, biträdande avdelningschef och huvudansvarig för arrangemanget.

Gunnar Sandell (s) tackade även förvaltningen för arrangemanget vid invigningen av Stieg Trenters torg.

Gunnar Sandell (s) upprepade sin fråga från föregående sammanträde om vilka åtgärder nämnden kommer att vidta med anledning av beslut i trafik- och renhållningsnämnden 2007-04-03 (§ 23) avseende skrivelsen från Farsta stadsdelsnämnd om trafiksäkerheten på Enskedevägen, Herrhagsvägen och Lingvägen. Arne Fredholm (m) informerade nämnden om att han haft kontakt med stadsbyggnads- och trafikroteln och att han genom besök på plats har gjort det ansvariga borgarrådets medarbetare uppmärksamma på problemet.

Vladan Boškovic (fp) berättade att det till honom har uttryckts oro för den sociala miljön kring Fagersjöskolan och vid Havsörnstorget. Avdelningschef Inger Norman meddelade att man är medveten om läget men att det inte bedöms föreligga något omedelbart behov av insats.

§19 Stadsdelsdirektörens information

Stadsdelsdirektör Ulla Thorslund och ansvariga avdelningschefer lämnade information i följande frågor.

  1. Detaljorganisation för Farsta stadsdelsförvaltning, enligt utdelad promemoria.

  2. Aktiviteter inom den öppna fritidsverksamheten sommaren 2007, enligt utdelad promemoria.

  3. Barnomsorgskön – oförändrat läge, stor efterfrågan i Sköndal beräknas kunna lösas genom beslut vid dagens sammanträde om inrättande av en ny avdelning vid Sköndalsvägen 41.

  4. Per-Ove Mattsson informerade om den brand som inträffade under morgonen vid arbetsträningens lokaler, Lingvägen 188. Verksamheten beräknas kunna återupptas tidigast om sex månader och man har därför hittat tillfälliga alternativa lokaler.

  5. Avtalsrörelsen – Lena Rabe informerade om de löneavtal som hittills har tecknats med Kommunal, SKTF, SSR och Ledarna samt om att stadsledningskontoret har beslutat göra ett ensidigt arbetsgivareutlägg när det gäller pedagoger eftersom avtalen med LR och Lärarförbundet dröjer.

  6. Cecilia Frostenson, biträdande avdelningschef, informerade om den utdelade skriften Min plats på jorden – Farsta som är resultatet av ett samarbete kring barns berättande mellan bland andra avdelningen Förskola-skola-fritid-kultur och Svenska kyrkan i Farsta. Skriften föreslås ingå i det välkomstpaket som skickas till nyinflyttade i stadsdelsområdet.

Vid punkten 1 påpekade Gunnar Sandell (s) att förhandlingsprotokollet saknar datering samt att det vore värdefullt att få ett klargörande i de fall då en eller flera representanters underskrifter saknas i protokollet.

Stadsdelsdirektören tackade för vårens samarbete med nämnden och önskade alla en trevlig sommar.

§20 Övriga frågor

Följande skrivelser lämnades in.

Klimatarbetet i stadsdelen (bilaga 1 till detta protokoll)
Birgitta Holm m fl (m), Vladan Boškovic (fp), Bertil Fredriksson (kd) och Patrik Slimane (mp).

Klimatarbetet i stadsdelen (bilaga 2 till detta protokoll)
Gunnar Sandell m fl (s) och Magnus Welroos (v).

Hökarängens närvårdscentral (bilaga 3 till detta protokoll)
Juan Carlos Cebrian m fl (s)

Samtalsstöd för föräldrar till barn i Västbodaskolan (bilaga 4 till detta protokoll)
Patrik Slimane (mp)

Beslut

Nämnden uppdrar åt förvaltningen att besvara skrivelserna.

Tidningen Västbodabladet, tillverkad av elever vid Västbodaskolan, hade delats ut till nämnden.

Ordföranden framförde ett varmt tack till förvaltningen för den fantastiska fest som arrangerades på Edö äldreboende för de medarbetare som har arbetat 30 år i stadens tjänst.

Majoriteten och oppositionen tackade varandra och förvaltningen för ett gott samarbete under en något turbulent vår.

Patrik Slimane (mp) tackade ordföranden och förvaltningen för ett gott stöd och god service till nämndens nya ledamöter och ersättare.

På nämndens vägnar överlämnade ordföranden en gåva till avgående nämndsekreteraren Bengt Sundin och framförde ett varmt tack för många år av mycket gott samarbete. Bengt Sundin tackade för gåvan och önskade nämnden lycka till i dess fortsatta arbete.