Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-03-22

Sammanträde 2011-03-22

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Mellan kl 18:30 - 19.00 Information om det pågående trygghetsarbetet i Hässelby-Vällingby. Trygghetssamordnare Tommy Jonasson.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och förvaltningschefens information

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

6 Inkomna Medborgarförslag och övriga inkomna handlingar. Dnr 1.6.-127-2011

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

8 Protokoll från lokala Handikapprådet.

Anmälan månadsrapport

10 Månadsrapport februari 2011 - ekonomi och verksamhet. Dnr 1.2.1.-128-2011

Beslutsärenden

11 Koppargårdens vård- och omsorgsboende. Redovisning av de faktiska åtgärdstiderna för verkställande av Caremas åtgärdsplan.

12 Kvalitetsgarantier 2011.

13 Reviderad äldreboendeplan för region Västerort.

14 Uppföljning av verksamheter som drivs av Aleris Omsorg AB i Hässelby-Vällingby för personer med funktionsnedsättning.

17 Återrapportering av åtgärdsplan för familjevården, förslag om insatser för att minska personalomsättning, förbättrad kompetensutveckling och garantera rättssäkerheten.

18 Uppföljning av berörda verksamheter med anledning av upphörande av författningar om tvångs- och skyddsåtgärder inom vården.

19 Plan för att minska sjukfrånvaro i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.

Remisser

20 Detaljplan för delar av Vällingby 4:1 och Nälsta 5:1, Nälstabadet Gränsvägen 87 i stadsdelen Nälsta..

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-04976-54.
Dnr 1.5.3-071-2011

21 Detaljplan för del av Hässelby Villastad 28:1, invid Blomsterkungsvägen, Grantorpsgränd, Växthusvägen i stadsdelen Hässelby Villastad.

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2009-14079-54.
Dnr 1.5.3-080-2011

22 Ansökan om serveringstillstånd för restaurang Beata´s, Beata Sparres gränd 3.

Remiss från Socialtjänstnämnden, dnr 9.1.1-01824/2010
Dnr 1.5.2-066-2011

Anmälningar och Redovisningar

23 Uppdragslista.

24 Anmälan enligt Miljöbalken av mellanlager för metaller, trä och batterier.

Anmälan förvaltningssvar.
Dnr 1.5.3-040-2011
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

25 Trafikbuller på skolgårdar - redovisning av åtgärdsförslag med anledning av rapport från miljöförvaltningen.

Svar på skrivelse från (S+V+MP).
Dnr 4-589-2010
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

26 Information riktad till medborgare. 2011-03-22

Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (144 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa tillägg.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif

Larsson att justera dagens protokoll.

 

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 29 mars 2011.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

Stadsdelsdirektör Leif Spjuth presenterade Mats Carinder som är förvaltningens nya chef för avdelningen stadsdelsmiljö och teknik.

Ordförande Fredrik Bojerud hälsade Mats välkommen.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

Stadsplaneärendet för del av Hässelby Villastad
Många synpunkter på förslaget om detaljplan för del av Hässelby Villastad 1:28, Blomsterkungsvägen/Grantorpsgränd/Växthusvägen.

Stadsplaneärendet för Nälstabadet
Positiva synpunkter på förslaget om detaljplan för Nälstabadet. Saknas dock i remissunderlaget avseende tillgång till bastu för badgästerna.

Hissar på trevåningshus

Synpunkt att det borde byggas utanpåliggande hissar på stadsdelens trevåningshus så att äldre har lättare att bo kvar hemma samt att det borde vara lättare att få bo på servicehus.

Förändrade busslinjesträckningar

Efter förändringar av två busslinjesträckningar har det för vissa resenärer inneburit en förlängd restid med 30 minuter.

Sommarjobb

Synpunkter på ansökningar till årets sommarjobb, där flera restriktioner för att söka sommarjobb angivits i annonsen för sommarjobb.

Förvaltningen undersöker saken.

Volontär från svenska kyrkan

Besök av volontär från svenska kyrkan som var intresserad hur socialtjänsten arbetar med de mest utsatta i stadsdelen.

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stads­delsförvalt­ning.

Dnr 1.6-127-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 14 mars 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Handikappråd

Anmäldes protokoll från Handikapprådets sammanträde den 14 mars 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Näringslivsråd

Anmäldes protokoll från Näringslivsrådets sammanträde den 3 februari 2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§10 Månadsrapport februari 2011

Ekonomi och verksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 14 mars 2011.

Dnr 1.2.1-128-2011.

Sammanfattning

Vid stadsdelsnämndens sammanträden lämnar förvaltningen månadsrapporter,
som utgör förvaltningens fortlöpande rapportering till nämnden om ekonomi och pre­sta­tionsutveckling. Två gånger om året (maj och september) lämnas genom tertial­rap­porter utförlig uppföljningsrapport till kommunstyrelsen. Dessutom rapporterar för­valtningen varje månad prognostiserade avvikelser till stadsledningskontoret. Enligt föreliggande rapport redovisas en prognos på netto 1467,5 mnkr vilket är ett under­skott på 17,5 mnkr mot budget efter budgetjusteringar. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-februari 2011 samt progno­stiserade värden för resterande del av året.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

§11 Koppargårdens vård- och omsorgsboende. Redovisning av de faktiska åtgärdstiderna för verkställande av Caremas åtgärdsplan

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 februari 2011.

Dnr 1.2.1-058-2011.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden har uppdragit åt förvaltningen att till sammanträdet den 22 mars 2011 redovisa om de faktiska åtgärdstiderna i Caremas åtgärdsplan kan påskyndas. Förvaltningen har tidigare redogjort för Caremas åtgärdsplan med tidsintervall för verk­ställighet i ärende med dnr 1.5.1–586-2010. Förvaltningen kan konstatera att Carema har åtgärdat några av avvikelserna och de övriga är pågående.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande angående Koppargårdens åtgärdsplan med de faktiska åtgärdstiderna för verkställande.

§12 Kvalitetsgarantier 2011

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 februari 2011.

Dnr 1.2.1-129-2011.

Sammanfattning
Enligt stadens kvalitetsstrategi ska verksamheter/resultatenheter som vänder sig till kommuninnevånarna utforma kvalitetsgarantier. Resultatenheternas åtaganden ska utgå ifrån kommunfullmäktiges inriktningsmål och stadsdelens nämndmål. I garantin beskrivs verksamhetens åtaganden som syftar till att klargöra vad den enskilde kan förvänta sig av verksamheten. Kvalitetsgarantierna ska godkännas av stadsdels­nämnden.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner enheternas kvalitetsgarantier för 2011.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) och vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ser mycket allvarligt på olikheterna i utformningen av uppsatta kvalitetsgarantier i vår stadsdels förskolor. Alla förskolorna har visserligen förhållit sig efter kommun­fullmäktiges inriktningsmål och stadsdelens nämndmål men trotts detta finns det i vår mening vissa nämndmål som torde vara övergripande och kontinuerligt gällande kva­litetsgarantier i förskolan. Vi menar att den enskilde ska kunna förvänta sig att hela vår stadsdel arbetar för vissa grundläggande principer inom förskolan. Detta måste vara läsbart och tillgängligt för den enskilde vid eventuell läsning av kvalitetsgarantierna.

Vi menar alltså att värdegrunderna kring:

1) förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och avsett kön, etisk bakgrund, religion eller annan trosuppfattning. Sexuell läggning eller funk­tionshinder samt,

2) utvecklande förståelse för ett ekologiskt hållbart samhälle skall gälla alla förskolor i vår stadsdel och således utgöra kvalitetslinjer för alla försko­leverksamheter. ”

§13 Reviderad äldreboendeplan för region Västerort

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 11 februari 2011.

Dnr 1.2.1-136-2011.

Sammanfattning

Äldrenämnden har i uppdrag av Kommunstyrelsen att årligen sammanställa en revide­rad äldreboendeplan med utgångspunkt från nämndernas treåriga budgetunderlag, för att skapa högre aktualitet, större tydlighet och ett stärkt stadsövergripande perspektiv. Revideringen ska göras gemensamt i de fyra regionerna; Innerstaden, Västerort, Östra Söderort och Västra Söderort. De fyra förvaltningar som ingår i region Västerort, Bromma, Spånga-Tensta, Rinkeby-Kista och Hässelby-Vällingby, har i samarbete tagit fram en regional äldreboendeplan som innehåller en inventering av befintliga servicehuslägenheter och vård- och omsorgsplatser samt en bedömning av framtida behov.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner reviderad äldreboendeplan för region Västerort med avseende på den del som berör Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Det är mycket glädjande att Trygghetsboende nu införs i Stockholm.

F.d. Nälsta servicehus var det första beslutet som togs i Stockholm att bli Trygghets-boende. Bra att Stockholm ligger i framkant för denna nya boendeform för äldre. Viktigt att noga följa utvecklingen för att kunna möta behovet av de boendeformer som efterfrågas. Det är även viktigt att följa effekterna av de nya riktlinjerna för bistånds-bedömning och den införda valfriheten för vård- och omsorgsboenden. Om staden på sikt ska omdefiniera servicehusen, måste trygghetsboendena och de kvarvarande servi­cehusens uppgift och funktion, liksom efterfrågebilden i de olika boendeformerna noga utvärderas och följas upp innan så sker. Servicehusen kan dock förmodas kvarstå som en av flera boendeformer så länge efterfrågan finns. P.g.a. detta ställer sig Folkpartiet liberalerna kritiska till att omvandla Skolörtens servicehus till Trygghetsboende under 2012.”

Särskilt uttalande
Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP), vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

”Från det material vi tagit del av och som ligger till grund för förvaltningens förslag till beslut kan man utläsa att i vår stadsdel ökar andelen 65-79 åringar medans äldre över 80 kommer att minska.

Idag är situationen enligt nedan

Vård - omsorgs

Gruppboende

Sjukhem

Korttid

Profilboende psykiatri

Service- lägenheter

Privat regi

90

76

142

Kommun

82

48

0

132

Bromma

30

Totalt

??

124

142

14

30

132

Planerade ändringar

Vård - omsorgs

Gruppboende

Sjukhem

Korttid

Profilboende psykiatri

Service- lägenheter

Privat regi

+82+24

+20

+30

Kommun

-82

Bromma

-30

1/ Hässelgården till privat regi i upphandling 2011 – 82 platser

2/ Psykiatri och gruppboende planeras i Välllingby Parkstad av privat aktör

3/ 24 vård och omsorgsboende planeras privat i Vällingby

Färdriktningen är utstakat och privatiseringar fortsätter. Staden har dock det formella ansva­ret att verksamheterna utförs korrekt och står även för finansieringen av verksamheterna.

Om förvaltningen inte själva driver verksamhet kommer viktig kompetens att försvinna från förvaltningens ledning och svårigheter kommer att uppstå i både upphandling som kontroll av verksamheterna. Detta finner vi stämmer dåligt överens med att vara en Stadsdel i världs­klass. Vi menar att förvaltningen – för att kunna vara en bra beställare – själva måste driva alla typer av verksamheter och att medborgare har rätt att i alla lägen kunna ha valfriheten att få välja kommunalt driven verksamhet.

Därför bör nämnden besluta att färdriktningen skall vara att förvaltningen skall ha kompe­tens inom alla områden och erbjuda kommunala alternativ av alla vårdslag

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§14 Uppföljning av verksamheter som drivs av Aleris Omsorg AB i Hässelby-Vällingby för personer med funktionsnedsättning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 31 januari 2011.

Dnr 1.2.1-130-2011.

Sammanfattning

Aleris Omsorg AB driver tre verksamheter på uppdrag av Hässelby-Vällingby stads­delsförvaltning. Verksamheten bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete. Den enskilde eller dennes ställföreträdare har möjlighet att ha inflytande över insatsens utförande. Organisationen är tydlig. Utifrån uppföljningen bedöms verksamheterna bedrivas utifrån gällande lagar, föreskrifter, riktlinjervara och avtal. Verksamheterna bedöms vara av god kvalitet men dokumentationen behöver generellt förbättras. Utföraren bör skapa förutsättningar för brukarna att delta i regelbundna aktiviteter av fritids- och kulturkaraktär där hälsofrämjande aktiviteter ges särskild vikt.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att följa upp att åtgärder vidtas inom utsatt tid.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Verksamhetschefen avgör vilka som ska delta i uppföljningen”, står det. och uppfölja­ren kan i vissa fall ställa krav på att få träffa andra yrkeskategorier. Verksamhetschefen intervjuas också utifrån förutbestämda frågor. Det hela verkar väl­digt reglerat till för-mån för verksamhetschefen. Kan uppföljaren till fullo vara säker på att man arbetar från ett systematiskt kvalitetsarbete och få rätt information om styrkor, svagheter och ange-lägna förbättringsarbeten?

Ekeby gruppboende

”Verksamheten är inriktad mot personer med långvariga psykiska funktionshinder, där de boende har en hög grad av tillsyns- och omvårdnadsbehov”

Äldre med schizofreni, ingen lätt grupp. Räcker personalstyrkan till? Ingen nyrekry-tering sen övertagandet har skett. Däremot har två av personalen övergått till Paradsängens gruppboende och en personal valde att sluta efter övertagandet.

Blev arbetssituationen för ansträngande? Kan man ge vård och omsorg av tillräcklig kvalitet?”

§15 Uppföljning av verksamheter som drivs av Carema Orkidén AB i Hässelby-Vällingby för personer med funktionsnedsättning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 25 januari 2011.

Dnr 1.2.1-131-2011.

Sammanfattning

Carema Orkidén AB driver elva verksamheter på uppdrag av Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning. Verksamheterna har ett ledningssystem för att långsiktigt säkra verksamheternas kvalitet. Den enskilde eller dennes ställföreträdare har möjlighet att ha inflytande över insatsens utförande. Det finns tydlig organisation och ansvarsför­delning inom verksamheterna. Utifrån genomförda uppföljningar bedöms verksamhe­terna bedrivas utifrån gällande lagar, föreskrifter, riktlinjer och avtal. Verksamheterna bedöms vara av god kvalitet men dokumentationen behöver generellt förbättras.

____________

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m.fl. (M) och ledamot

Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Lars Jakobsson m.fl. (MP) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Votering

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Nej-röst för bifall till (MP):s yrkande om bifall till eget förslag.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen

av­slutad och anmälde att med 11 ja-röster/ Bo Arkelsten (M), Elias Granqvist (M),
Per Hallberg (M), Elisabeth Bäckström (M), Jennyfer Valgelata (M),
Helen Jäderlund Eckardt (FP), Fredrik Bojerud (C) Bengt Roxne (S), Lawen Redar (S), Ingrid Carlsson (S), Leif Larsson (V) mot 2 nej-röster / Lars Jakobsson (MP),

Britta-Karin Tafra (MP), har stads­delsnämnden beslutat enligt (C+M+FP):s yrkande om bifall till för­valtningens förslag.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att följa upp att åtgärder vidtas inom utsatt tid.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag önskar tydliggöra att jag ställer mig bakom nämndens beslut”

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson (MP) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Förslag till beslut

Miljöpartiet vill komplettera förvaltningens förslag till beslut med följande.

Att förvaltningen får i uppdrag att göra en undersökning om vad brukarna/anhöriga tycker om den verksamhet som bedrivs. Att förvaltningen planerar och genomför oanmälda besök och bestämmer vilka man intervjuar för en utvärdering av verksam-heten som ett komplement till den undersök­ning man gör med ansvarig för verksam-heten.”

§16 Uppföljning av verksamheter som drivs av Attendo LSS AB i Hässelby-Vällingby för personer med funktionsnedsättning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 18 februari 2011.

Dnr 1.2.1-132-2011.

Sammanfattning

Attendo LSS AB driver fem verksamheter på uppdrag av Hässelby-Vällingby stadsdels­förvaltning. Verksamheten bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete. Den enskilde eller dennes ställföreträdare har möjlighet att ha inflytande över insatsens utförande. Organi-sationen är tydlig. Utifrån uppföljningen bedöms verksam­heterna bedrivas utifrån gällande lagar, föreskrifter, riktlinjer och avtal. Verksamheterna bedöms vara av god kvalitet men dokumentationen behöver generellt förbättras.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

2. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att följa upp att åtgärder vidtas inom utsatt tid.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag önskar tydliggöra att jag ställer mig bakom nämndens beslut”

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson (MP) reserverade sig mot beslutet enligt följande:
”Förslag till beslut

Miljöpartiet vill komplettera förvaltningens förslag till beslut med följande.

Att förvaltningen får i uppdrag att göra en undersökning om vad brukarna/anhöriga tycker om den verksamhet som bedrivs.

Att förvaltningen planerar och genomför oanmälda besök och bestämmer vilka man intervjuar för en utvärdering av verksamheten som ett komplement till den undersök­ning man gör med ansvarig för verksamheten.”

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Lars Jakobsson (MP) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§17 Återrapportering av åtgärdsplan för familjehemsvården, förslag om insatser för att minska personalomsättning, förbättrad kompetensutveckling och garantera rättssäkerheten

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 februari 2011.

Dnr 1.2.1-090-2011.

Sammanfattning

Förvaltningen återrapporterar ett antal åtgärder beträffande den plan som togs fram

med anledning av de brister som framkom i samband med Socialstyrelsens granskning av stadsdelens familjehemsvård. Arbetsrutiner och metoder har setts över för att skapa tydligare struktur i handläggningsarbetet. I budget 2011 finns medel avsatta för ytter-ligare en anställning vid placeringsgruppen. Detta för att avlasta gruppledare och famil­jehemssekreterare. Metod- och planeringsdagar samt fortbildning genomförs för perso­nalen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens återrapportering som redovisas i tjänsteutlåtandet.

§18 Uppföljning av berörda verksamheter med anledning av upphörande av författningar om tvångs- och skyddsåtgärder inom vården

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 10 mars 2011.

Dnr 1.1-311-2010.

Sammanfattning

Förvaltningen fick i uppdrag av nämnden att inom sex månader återkomma med en upp­följningsrapport i ärendet Upphörande av författningar om tvångs- och skyddsåtgärder som bereddes på nämndsammanträdet 2010-09-28. Den 15 juni upphörde Socialstyrel­sens föreskrifter om förbud mot tvångsmedel och allmänna råd om skyddsåtgärder för personer med åldersdemens i särskilda boendeformer för service och omvårdnad. Upphävningsbeslutet innebar att rutiner som kommuner och enskilda verksamheter hade fastställt med utgångspunkt från dessa föreskrifter inte längre var giltiga. Nya lokala rutiner har därför utarbetats vad gäller skyddsåtgärder som berör boende på Hässelgårdens och Skolörtens vård- och omsorgsboende. Förvaltningen rap­porterar omedelbart till nämnden om något tillbud inträffar avseende skyddsåtgärder.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens rutiner angående skyddsåtgärder för boende på Hässelgården och Skolörtens vård- och omsorgsboende.

§19 Plan för att minska sjukfrånvaro i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 24 februari 2011.

Dnr 2.3-133-2011.

Sammanfattning

I samband med förslag till beslut gällande Verksamhetsplan år 2011 för Hässelby Vällingby stadsdelsnämnd gav Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna förvaltningen i uppdrag att till nämnden redovisa en plan för att minska sjukfrånvaron bland personalen i förvaltningen. I ärendet redovisas 2011 års

plan för att sänka sjukfrånvaron i Hässelby - Vällingby stadsdelsförvaltning. Planen omfattar såväl rehabiliterande som förebyggande och promotiva åtgärder d v s åtgärder som främjar hälsa. En del av de promotiva insatserna är deltagandet i projektet Verksamhet och hälsa. Den grundläggande förutsättningen för arbetet med sjukfrån-varon i förvaltningen är ledningens fokusering och prioritering av arbetet med sjukfrån­varon.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och plan för att minska sjukfrånvaron.

§20 Detaljplan för delar av Vällingby 4:1 och Nälsta 5:1, Nälstabadet Gränsvägen 87 i stadsdelen Nälsta

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2010-04976-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 februari 2011.

Dnr 1.5.3-071-2011.

Sammanfattning

Idrottsförvaltningen har inkommit med ansökan om planändring för Nälstabadet.
Syftet med planen är att bilda en fastighet för idrottsändamål samt skapa byggrätt för
att möjliggöra en utveckling av badet, så att den kan fungera som evakueringsan-läggning när Vällingbys och Åkeshovs sim- och idrottshallar rustas upp och moderni­seras under en treårsperiod. Förvaltningen är positiv till den föreslagna detaljplanen. Förvaltningen anser att arbetet med att utveckla och öka tillgången till idrottsytor och idrottsanläggningar är oerhört viktigt för folkhälsan och därför måste prioriteras.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

2. Stadsdelsnämnden anför härutöver följande:
En enig nämnd ser med glädje på förslaget att bygga tak över bassängen på Nälstabadet. Detta gynnar våra ungdomar och folkhälsan. Nämnden vill betona vikten av att bygga en stöldsäker cykel- och mopedparkering som är synlig från badet för att förhindra stölder.

Samtidigt bör parkeringsavgifterna ses över vad gäller den avgiftsbelagda parkeringen som ligger i anslutning till badet. Avgiften är låg under lågsäsong och höjs under sommaren då badgästerna kommer för att nyttja badet. Detta gör att trängseln på gatan blir stor där de boende och badgästerna slåss om de åtråvärda fria p-platserna.

Att det säkerställs att bastu finns tillgänglig vid badanläggningen för allmän­heten.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag ställer mig bakom nämndens beslut”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§21 Detaljplan för del av Hässelby Villastad 28:1, invid Blomsterkungsvägen, Grantorpsgränd, Växthusvägen i stadsdelen Hässelby Villastad

Remiss från Stadsbyggnadsnämnden, S-Dp 2009-14079-54.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 21 februari 2011.

Dnr 1.5.1-080-2011.

Sammanfattning

Syftet med planförslaget är att möjliggöra uppförandet av fem flerbostadshus som sam­manlagt skulle inrymma 60 st lägenheter. Förvaltningen är i huvudsak positiv till den föreslagna detaljplanen. För att möta de ökade behoven av samhällsservice så måste staden också beakta att den kommunala servicen byggs ut på ett tillfredställande sätt. Infrastrukturen i stadsdelsområdet bör anpassas, exempelvis i form av ökad turtäthet på kollektivtrafiken. Därutöver förutsätter förvaltningen att grönkompensation för ian-språk­taget rekreationsområde säkras genom exploateringsavtal mellan staden och köparen, innan planen antas.

_____________________

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m.fl. (M), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) yrkade bifall till för­valtningens förslag.

Vice ordförande Leif Larsson (v) och ledamot Lars Jakobsson m.fl. (MP) yrkade avslag på Stadsbyggnadsnämndens förslag till detaljplan (S-DP 2009-14079-54 för del av Hässelby Villastad 28:1.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP+S):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Votering

Votering begärdes och genomfördes enligt följande:

Följande propositionsordning godkändes:

Ja-röst för bifall till (C+M+FP+S):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Nej-röst för bifall till (MP+V):s avslagsyrkande.

Votering genomfördes genom upprop, varefter ordförande förklarade omröst­ningen

av­slutad och anmälde att med 10 ja-röster/ Bo Arkelsten (M), Elias Granqvist (M),
Per Hallberg (M), Elisabeth Bäckström (M), Jennyfer Valgelata (M),
Helen Jäderlund Eckardt (FP), Fredrik Bojerud (C) Bengt Roxne (S), Britt-Marie Sanghera (S), Ingrid Carlsson (S) mot 3 nej-röster / Lars Jakobsson (MP), Britta-Karin Tafra (MP), Leif Larsson (V) har stads­delsnämnden beslutat enligt (C+M+FP+S):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Stadsbyggnadsnämnden.

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande:

”Jag instämmer i den övriga Alliansens särskilda uttalande och i nämndens beslut.

Jag vill särskilt framhålla vikten av att vår stadsdel får en större mångfald vad gäller upplåtelseformerna av flerfamiljshus. Det är min uppfattning att de fem flerbostadshu­sen i detaljplanens förslag borde bestå av ägarlägenheter”

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss, efter moget övervägande, bakom stadsdelsförvaltningens förslag till beslut. Vi vill särskilt trycka på följande i förvaltningens skrivelse:

Infrastrukturen i stadsdelsområdet bör anpassas, exempelvis i form av ökad turtäthet på kollektivtrafiken. Därutöver förutsätter förvaltningen att grönkompensation för ian­språktaget rekreationsområde säkras genom exploateringsavtal mellan staden och köpa­ren, innan planen antas.

Vi vill därutöver anföra följande:

Hässelby-Vällingby stadsdelsområden står för en mycket stor del av marken som staden nu exploaterar inför målet att skapa ytterligare 15 000 nya bostäder. Den politiska viljan att skapa fler bostäder är stark och begriplig. Bostadsbyggandet är en av de absolut vik­tigaste frågorna för Stockholms utveckling. Sedan 1970 har Stockholms län vuxit med ett Göteborg och takten fortsätter att öka. För Stockholms stads del är prognosen att ytterligare 200 000 stockholmare kommer att bo i här år 2030.

Stockholms stad är navet i en av landets viktigaste tillväxtregioner. För att den positiva utvecklingen ska fortsätta krävs att Stockholm kan erbjuda bostäder för livets alla ske­den – för den arbetskraft som företagen efterfrågar, för 19-åringen som drömmer om att flytta hemifrån, för barnfamiljen som vuxit ur tvårummaren och den äldre som vill ha ett tryggare boende.

Det är begripligt att Hässelby-Vällingby, som har många exploateringsbara ytor, bidrar i den höga grad vi nu gör för att nå målen.

Detta bör dock ske med en varsamhet och en förståelse för att vissa områden bör bevaras eller utvecklas som rekreationsområden och bidra till det gröna inom stadens gränser.

Den höga exploateringstakten medför även förutsägbara utmaningar, framförallt kring infrastruktur och kollektivtrafik. Redan i dagsläget ser vi tydligt hur våra vägar till och från våra stadsdelar är hårt belastade. Något som leder till bilköer, en negativ klimatpå­verkan och indirekta samhällskostnader i form av tidsslöseri. Redan idag är det stora svårigheter att få företagsetableringar i området och risken är att svårigheterna ökar. Att fortsätta den höga exploateringstakten i Hässelby-Vällingby utan att staden lika aktivt driver på för en bättre infrastruktur och tätare kollektivtrafik vore mycket olyckligt.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade ett särskilt uttalande enligt följande:

”De främsta skälen till detta är att det är olämpligt att bebygga varje grön plätt som byggkapitalet fått ögonen på i Stockholms yttersta pereferi.

Bristen på planering i Hässelby Villastads utbyggnad har resulterat i otillräcklig infra­struktur, särskilt då det gäller kollektivtrafiken som i rusningstid i dag är helt otillräck­lig, något som genererar ökad biltrafik. Av klimatskäl måste det bli tvärstopp på en bostadspolitik som inte är relaterad till motsvarande satsningar på utbyggd kollektiv-trafik. Överfyllda bussar passerar hållplatser där resenärer blir kvar. Tätare turlistor är inte heller lösningen utan helt nya trafiklösningar behövs. Bostadsnära natur med höga sociala och biologiska värden är skyddsvärd i Villastaden som på andra håll. Den detaljerade motiveringen som närboende angivit i skrivelse till stadsdelsnämnden om hur de värderar den berörda skogen är även ett tungt skäl att av­slå planerna på att bebygga den.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade ett särskilt uttalande enligt följande:

”Miljöpartiet är för att det byggs bostäder i Hässelby/Vällingby men vårt fokus är att göra det i redan exploaterade områden, vi har föreslagit en ökning av bostadsbyggandet vid Vällingby Parkstad och att övertäcka spårområdet i Vällingby som ett annat alternativ.

Området i detaljplanen är redan idag utsatt för intensiv trafik och buller, värre lär det bli när Växthusvägens förlängning till Järfälla blir aktuell. I detaljplanen konstateras att

50 % av alla lägenheter kommer ha en bullernivå på 55 dB och uteplatserna kommer ha en bullernivå på 70 dB. Boendemiljön ska vara en plats för kontemplation och vila, inte störande buller.

Antal fordon som kommer att passera Växthusvägen och Blomsterkungsvägen är

17 500 per dygn (prognos 2015) och av dem är ca 6 500 tunga fordon. Avståndet mellan planerade hus och trafik är alldeles för nära. Befintlig skog utgör idag en naturlig bullerdämpning för de fastigheter som redan finns i området. Tas den ner så är det fler boende än de planerade som kommer att utsättas för störande buller.

Solbelysta och ljusa lägenheter är attraktiva, i detaljplan så kommer de planerade lägenheterna att hamna i skugga och mörker. Byggnationen planeras att ske i en sänka med vattenansamlingar vilket innebär ökad risk för mögelangrepp. Att acceptera att område med så dåliga förutsättningar för byggnation är fel.

För aktuellt område gäller detaljplan (PL 7078) och där är området definierat som parkmark. Än en gång verkar det vara barnens och vuxnas behov av lek och rekreation som ska stryka på foten när ännu ett grönområde försvinner. Den föreslagna kompensa-tionen av orörd naturmark i planen räcker ej till för detta ändamål.

I området finns det också ett habitatnätverk för grodor. Exploateras detta område kommer marken sannolikt att torrläggas och då kan fortplantning inte ske och populationen går en säker dö tillmötes. Dessutom finns gammal skog på häll i området som skövlas vid en exploatering. Området är idag ett strövområde vilket stigarna i området är ett tydligt tecken på.

Stockholms grönområden får inte ses som en exploateringsreserv. De utgör en viktig del av staden, bidrar till ekosystemet, grönområdena behöver skötsel och plantering inte skövling och bebyggelse.

De allmänna kommunikationer som idag finns är inte heller anpassade för en ökning av bostadspopulationen. Bussarnas turtäthet är låg, avståndet till T-bana kräver en utökning av turtätheten för kollektivtrafiken för att kunna tillfredsställa dagens behov. De förbätt-ringar i kollektivtrafiken som bör ske är både till Vällingby och till Barkarby/Kista. Kommersiell och annan service kräver att medborgarna kan ta sig till och från dessa. Brister i kollektivtrafik leder till ökad bilism vilket inte är önskvärt ur miljö- eller trafiksynpunkt.

Antalet lägenheter planeras till 60 st men med endast en parkeringsplats per lägenhet, vi som bor i Hässelby vet att 2 stycken bilar per familj är mer regel än undantag bl a. pga. de undermåliga allmänna kommunikationer som står till buds. Resultatet blir att när-liggande vägar kommer att korkas igen av parkerade bilar som i sin tur bidrar med sämre framkomlighet för samhällsviktiga transporter.

Villastaden heter området för dessa karaktär av bebyggelse och den är viktig att bevara. De få parkområden som finns i Hässelby bör reserveras för människor inte byggnader.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§22 Yttrande över ansökan om serveringstillstånd, Restaurang Beatas

Remiss från Socialnämndens tillståndsutskott, dnr 9.1.1-01824/2010.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 28 februari 2011.

Dnr 1.5.2-066-2011.

Sammanfattning

Socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansö­kan om utökad serveringstid för restaurang Beatas på Beata Sparres gränd 3. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks

BESLUT

Stadsdelsnämnden tillstyrker att ansökan från Ny Smak AB om serveringstill­stånd av alkohol till allmänheten, avseende starköl, vin och spritdrycker i restau­rangen mellan kl. 11.00 och kl. 23.00 och på uteserveringen mellan kl. 11.00 och kl. 22.00 alla dagar i veckan, beviljas.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§23 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 22 mars 2011.

Dnr 1.1-137-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§24 Anmälan enligt Miljöbalken av mellanlager för metaller, trä och batterier

Anmäldes förvaltningsyttrande 2011-02-08 avseende ”Anmälan enligt Miljöbalken av mellanlager för metaller, trä och batterier”.

Dnr 1.5.3-040-2011.

Sammanfattning

Miljöförvaltningen har inbjudit till remissyttrande över en anmälan enligt Miljöbalken från RD Trading Metall, avseende ett mellanlager för omlastning av skrotgods, inom be­fintligt industriområde på Plaisirvägen 7 i Vällingby. Träavfall, koppar, järn, spån av mässing, aluminium och rostfritt samt batterier ska mellanlagras. Spån ska lagras i täckta containrar och batterier i syrafasta containrar.

Förvaltningen har inget att erinra under förutsättning att verksamheten bedrivs på ett så­dant sätt att miljöfarliga utsläpp inte sker till mark- och grundvatten. Nedskräpning eller olägenheter i form av skadedjur, buller, lukt, damning eller vindspridning av avfall får inte ske. Om olägenheter ändå uppkommer ska motverkande åtgärder snarast vidtas i samråd med tillsynsmyndigheten.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§25 Trafikbuller på skolgårdar – redovisning av åtgärdsförslag med anledning av rapport från miljöförvaltningen

Svar på skrivelse från (V+S+MP).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 8 februari 2011.

Dnr 4-589-2010.

Sammanfattning

Enligt Stockholms stads åtgärdsprogram mot buller 2009-2013 riktas nu åtgärder in mot buller vid skolor, förskolor och vårdlokaler. Miljöförvaltningen har inventerat stadens grundskolor och förskolor med avseende på exponering för väg- och spårtrafikbuller.

Förskolegårdar som har en dygnsekvivalent ljudnivå över 55 dBA har i rapporten delats in i 3 grupper där 5 st förskolor från Hässelby-Vällingby finns representerade. Ingen av dessa finns med i grupp 1 som är den mest exponerade gruppen men 2 st förskolor finns med i grupp 2 där åtgärder kommer att krävas för att få ner bullernivåerna. De är Jämtlandsgatan 181 och Söderberga Allé 1. Förvaltningen avser att gå vidare genom att tillsammans med konsulter, fastighetsägare och trafikkontoret ta fram åtgärdsförslag i syfte att minska bullerexponeringen på dessa förskolegårdar.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på

skri­velsen från (V+S+MP).

§26 Information riktad till medborgarna

Svar på skrivelse från (V).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 7 februari 2011.

Dnr 1.6-464-2010.

Sammanfattning

I Hässelby-Vällingby finns en andel invånare med utländsk bakgrund. För dem som har svårt att ta till sig information på svenska pågår en rad åtgärder inom Stockholms stad och stadsdelsförvaltningen. Informationen på stadens webbplats, stockholm.se, kan översättas rakt av till över 50 olika språk. Det finns även en variant av webbplatsen på finska och en på engelska Flera foldrar erbjuds på olika språk inom områden som t ex socialtjänst och äldreomsorg. Det finns också ett litet antal trycksaker på så kallat lätt­läst, det vill säga enkel svenska. Vid produktion av trycksaker på förvaltningen över­vägs alltid översättning till olika språk eller lättläst. Kontaktcenter, som tar emot samtal om t ex förskola eller äldreomsorg, erbjuder samtal på ett tiotal olika språk vid behov. Då service och informationsinsatser på olika språk finns inom staden i viktiga frågor så föreslår förvaltningen att man fortsätter att endast översätta sin lokala information vid behov

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på

skri­velsen från (V) angående ”Information riktad till medborgarna”.

Anmälan av skrivelser

§27 Allhuset MittiByn

Anmäldes skrivelse den 22 mars 2011 från vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m.fl. (S).

Dnr 5-185-2011.

§28 Ansökan om plats på servicehus

Anmäldes skrivelse den 22 mars 2011 från vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m.fl. (S).

Dnr 7-186-2011.

§29 Stadsdelsmiljöfrågor

Anmäldes skrivelse den 22 mars 2011 från ledamot Lars Jakobsson m.fl. (MP).

Dnr 3-187-2011.

§30 Larminstallation

Anmäldes skrivelse den 22 mars 2011 från vice ordförande Leif Larsson (v), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m.fl. (MP).

Dnr 7-188-2011.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.