Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-04-17

Sammanträde 2012-04-17

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 19:00 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och förvaltningschefens information

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

6 Inkomna Medborgarförslag och övriga inkomna handlingar.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

8 Protokoll från Rådet för funktionshinderfrågor.

Anmälan månadsrapport

9 Månadsrapport mars 2012 - ekonomi och verksamhet.

Beslutsärenden

10 Underlag till budget 2013 med inriktning för 2014 och 2015 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

11 Redovisning av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds beslut i verksamhetsplan 2012.

12 System för ledningssystem - systematiskt kvalitetsarbete för verksamheter inom HSL, socialtjänst och LSS i Hässelby-Vällingby.

13 Redovisning av stimulansmedel 2011 inom äldreomsorgen.

14 Tidplan för uppföljning av särskilda åtaganden Vingslaget Omsorg AB.

15 Reviderad äldreboendeplan för region Västerort 2012.

Rinkeby-Kista, Spånga-Tensta, Bromma, Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnder
Dnr 7-210-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

16 Ekeby och Paradsängen - Patientsäkerhetsberättelse.

Remisser - Yttrande

17 Förslag till Framkomlighetsstrategi för Stockholms 2030.

Remiss från Trafiknämnden, Dnr T 2008-310-02378. Dnr 1.5.3-763-2011

18 Utveckla en Stockholmsmodell för trädvärdering.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 304-2419/2011. Dnr 1.5.3-155-2012
Utgår enligt meddelande från Kommunstyrelsen.

19 Ansökan om serveringstillstånd, restaurang Massagotti i Vällingby.

Remiss från Tillståndsutskottet, dnr 9.1-4875/2012.
Dnr 1.5.2-149-2012

20 Ändringar i reglemente för kommunstyrelsen, arbetsmarknadsnämnden, kulturnämnden, socialnämnden, stadsdelsnämnderna och äldrenämnden.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 661-182/2012. Dnr 1.5.1-120-2012

Anmälningar och Redovisningar

22 Uppdragslista.

23 Kvalitetshöjande åtgärder.

Svar på skrivelse från (MP).
Dnr 1.2.1-095-2012

24 Utveckla det förebyggande arbetet kring barn och ungdom.

Svar på skrivelse från (V+S).
Dnr 6-094-2012

Övriga frågor
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (145 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa justeringar.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske den 25 april 2012.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

· Stadsdelsdirektör Leif Spjuth informerade om att en projektledare för ytterstadssatsningen kommer att tillsättas.

· Avdelningschef Ingrid Brännström informerade om sommarjobb för ungdomar.
500 personer kommer erbjudas sommarjobb.

§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

· Flera synpunkter framfördes på äldreomsorgen vad gäller Koppargården – Liviagården, demensboendet, omstruktureringar som planeras, hot, hemtjänstens lokal på Lyckselevägen 64 som ev måste flyttas, växelvård på Skolörten.

· SPF framförde oro över äldrevårdsplanen.

· Skräpigt och mycket grus på Jämtlandsgatan och i Grimsta.

· Förslag på att nämndsammanträdena kan flyttas till Smedshagsskolan.

· Aktiviteter vid och i Vita Villan kan utvecklas.

  • Synpunkt på strandpromenaden mellan Riddersvik båtklubb och Riddersviks kolonilotter. Betongpelarna under strandpromenaden har tagit stryk under vintern Behöver åtgärdas så inga olyckor inträffar.

  • Svårt att hitta information om datum för nämndsammanträden på
    www.stockholm.se

§6 Inkomna medborgarförslag - Inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby
stads­delsförvalt­ning.

Dnr 1.6-193-2012.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden överlämnar medborgarförslag om bättre och säkrare framkomlighet till naturreservatet Kyrkhamn-Lövsta,
dnr 1.2.4-223-2012 till förvaltningen för beredning.

2. Stadsdelsnämnden lägger för övrigt anmälan till handlingarna.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 10 april 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor

Anmäldes protokoll från rådet för funktionshinderfrågor, sammanträde

den 10april 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) ställer sig bakom rådets uttalande i § 4, ärende 17.

§9 Månadsrapport mars 2012

Ekonomi och verksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 12 mars 2012.

Dnr 1.2.1-194-2012.

Sammanfattning

Förvaltningen redovisar ett prognostiserat underskott om 29,7 mnkr mot beräknad budget. Lagd prognos är efter att hänsyn tagits till budgethållningsåtgärder om ca
25 mnkr vilka är inkluderade i lagd prognos. Underskott redovisas för omsorgen om funktionsnedsatta, äldreomsorg, individ och familjeomsorg samt ekonomiskt bistånd. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-mars 2012 samt prognostiserade värden för resterande del av året. Budget är beräknad utifrån förvän-tade budgetjusteringar efter mätning inom förskola och omsorgen om funktionsnedsatta samt tilldelad budgetjustering om 4,6 mnkr för uppräkning av ersättning till hemtjänst-utförare.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Stadsdelen blöder

Tack till förvaltningen för en bättre rapportering av trender och kvantiteter som gör det lättare att analysera rapporten. Vi ser fram emot ytterligare förbättringar i enlighet med det förslag som Miljöpartiet tidigare lagt och som nämnden i sin helhet står bakom.

Återigen är vi en situation där ekonomin i stadsdelen är dålig och att besparingar blir nödvändiga att göra. Orsaken är en alltför lågt tilltagen budget som Alliansen har drivit igenom. Det är tydligt att orsakerna till underskottet till största delen är volymbaserade d.v.s. mer personer, timmar, barn, hushåll som ska ges omsorg och vård. Alla volym-relaterade värden är högre än budget – ofta mer än 10% högre. Om ersättningen inte följer denna volymökning, vilket den inte gör i alla fall, blir det underskott som skall tas igen genom neddragningar på andra verksamheter. Förvaltningen har redan börjat med besparingsåtgärder, vilket givetvis är rätt, men vi anser det är fel att vår stadsdel missgynnas av Stadshuset när det gäller resursfördelningen. Vi anser det viktigare att stadsdelen utvecklas i stället för nedmonteras och hade i vårt budgetförslag betydligt mer pengar till stadsdelen. Vi kräver därför att Alliansens politiker antingen säkerställer att mer resurser ges till Stadsdelen eller ger klara direktiv om hur budgeten skall komma i balans och presenterar detta för nämnden och förvaltningen.”

§10 Underlag för budget 2013 med inriktning för 2014 och 2015 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 17 april 2012.

Dnr 1.2.1-195-2012.

Sammanfattning Detta är nämndens underlag till kommunstyrelsen inför dess beredning av förslag till budget för staden åren 2013-2015. I ärendet beskrivs trender, utvecklingstendenser, strukturella frågor, större avvikelser samt behov av nybyggnad, ombyggnad m.m.

under kommande treårsperiod. Vidare redovisas ur ett lokalt perspektiv prioriteringar och andra synpunkter, som bedöms vara av värde för stadens översiktliga och lång-

siktiga planering i enlighet med de övergripande mål för staden som fastlagts av kommunfullmäktige. Enligt stadsledningskontorets anvisningar ska budgetunderlaget vara kortfattat och övergripande. Dispositionen följer anvisningarna. Ärendet har sammanställts av stadsdelsdirektörens stab. Information har skett i förvaltningsgruppen (12 april), pensionärsrådet (10 april) samt rådet för funktionshinderfrågor (10april).

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till underlag för budget 2013 med inriktning för 2014 och 2015 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd och överlämnar det till Kommunstyrelsen.

Vice ordförande Leif Larsson (V) deltog inte i beslutet.

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) deltog inte i beslutet.

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) deltog inte i beslutet.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Stadsdelsförvaltningen ger i ärendet en bild av den framtid som ska hanteras av den kommunala verksamheten och som i högsta grad berör invånarna i Hässelby-Vällingby under de närmaste åren.

Det är uppenbart att behoven ökar i och med en växande befolkning. Behovet av socialt stöd – både i form av krishjälp och ekonomiskt bistånd, förväntas öka. Ungdomars chans till arbete och sommarjobb minskar. Inom äldreomsorgen och omsorgen om funktionshindrade ökar budgetunderskottet. Vi har redan en hög andel yngre brotts-lingar, missbruket bland ungdomar ökar och anmälningarna vad gäller barn som utsätts för våld väntas de öka med en växande befolkning.

Mot den bakgrunden planerar den moderatledda majoriteten i fullmäktige att ge Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd en minskad budget för 2013 och 2014.

Förvaltningen flaggar för att verksamheten kommer att drabbas av ytterligare ”effektiviseringar i verksamheten” vilket innebär ännu mer besparingar i en redan hårt pressad verksamhet.

Man kan läsa mellan raderna att förvaltningen är mycket orolig för att de närmaste åren kommer att medföra stora nedskärningar för medborgarna. Detta på grund av den moderatledda majoritetens politik i stadsdelsnämnden och i fullmäktige. Därför lämnar vi ärende 10 utan eget ställningstagande och hänvisar till vår egen budgetreservation i fullmäktige.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Alliansen stryper utvecklingen i Hässelby- Vällingby

Förvaltningens förslag till 3 årsplan, som bygger på Alliansen ekonomiska 3 årsplan, är ett tydligt tecken på att Hässelby-Vällingby är en av förlorarna vad gäller möjligheter för hur stadsdelen skall kunna utvecklas. De planer som förvaltningen beskriver i utlå-tandet anser vi inte möjliga att utföra med den ekonomiska planen som presenteras och vi anser därför att den är ogenomförbar.

Grundproblemet är att vår stadsdel befolkningsmässigt förväntas att öka med mer än 10%, (alla stadsdelar i staden beräknas öka men vi är bland de som beräknas öka mest). Större befolkning ger fler skatteintäkter men en större befolkning ger också ökade kostnader. I den 3 årsplan som presenteras finns INGEN budgetökning i stadsdelen under perioden. Planen visar t.o.m. på att budgeten för 2015 kommer att vara lägre än innevarande år 2012. Detta anser vi kommer att få följande konsekvenser

· Hässelby – Vällingby kommer att få proportionellt mindre del av stadens intäkter år från år trots en ökande befolkning som kräver mera resurser alltså en medveten degradering av stadsdelen.

I förvaltnings rapport kan vi också utläsa att

· Antalet barn kommer att öka med 9,5%, vilket innebär krav på nya förskoleplatser

· Antalet fritidsverksamheter måste öka med en ökad ungdomsbefolkning

· Antalet pensionärer och dess behov av hjälp kommer att öka

· Antalet personer med funktionsnedsättningar beräknas att öka

· Behovet av förebyggande insatser inom individ och familjeomsorg beräknas öka

· Boendeproblematik i form av vräkningar beräknas öka

· Missbruk av narkotika ökar vilket gör att stödbehovet ökar med en växande befolkning

· Antalet innevånare som är i behov av ekonomiskt bistånd har senast åren varit måttligt ökande men den genomsnittliga bidragsnivån har ökat

· Park – och stadsmiljöskötsel kommer att bli sämre (vilket redan kan ses) då budgeten skärs ned år från år.

Förvaltningens planer på att uppnå Alliansens mål anser vi inte vara rimliga då det kommer att saknas resurser p.g.a.

· Inga pengar till ökad lönebudget vilket innebär att färre personer förväntas göra mer

· Dåligt underhåll i parker och stadsmiljön som ytterligare försämras då ekonomiska resurser krymper, våra grönområden kommer att upplevas mindre lämpliga att vistas i

· Ökat antal äldre och funktionsnedsatta med ökade vårdbehov kommer att finna att biståndsgivning kommer att förändras och försvåras

Alliansen kan fråga sig varför någon egentligen skall överväga att flytta till stadsdelen om ekonomin - som redan idag går med underskott samt även i fortsättningen kommer att underfinansieras vilket leder till en sämre samhällsservice för medborgarna än de har rätt till.

Alliansen ger tydligt besked – vår stadsdel behöver inte mer resurser för att klara en större befolkning – de ökade intäkterna stadsdelen generar till stadshuset ges till andra.

Om Alliansens politiker inte vill att vår stadsdel ska få ökande ekonomiska resurser så kommer Miljöpartiets att kämpa med näbbar och klor för att vår fina stadsdel ska få de resurser de är berättigade till. Miljöpartiet tror på en positiv utvecklingen för stadsdelen Hässelby – Vällingby.

Inom stadsdelens alla områden finns det ökande behov. Alliansen tror att effektiviseringar och privatiseringar av verksamhet är lösning på detta - Miljöpartiet tror inte det. Miljöpartiet menar att det behövs mer av ekonomiska resurser när tillströmningen ökar av människor till vår stadsdel.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Det är beslutat att Skolörten även fortsättningsvis ska vara Servicehus. Servicehuset ska renoveras för att kunna erbjuda en bra miljö. I 2012 års budget står att staden har beslutat att Servicehusen kvarstår som en av flera boendeformer så länge efterfrågan finns.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§11 Redovisning av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds beslut i Verksamhetsplan 2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 mars 2012.

Dnr 1.1-196-2012.

Sammanfattning Stadsdelsnämnden gav i samband med Verksamhetsplan 2012 förvaltningen i uppdrag att senast den 1 maj 2012 återkomma till stadsdelsnämnden med en skriftlig beskrivning av hur förvaltningen arbetar med ett antal olika uppdrag. Ärendet är en redovisning av det arbete som pågår eller planerats.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning utifrån nämndens beslut i Verksamhetsplan 2012.

2. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag att i samverkan med stadens projektledare anordna en gemensam konferens med fokus på Ytterstadsutvecklingens upplägg i stadsdelen.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Angående offentliggörande av exploaterings- och byggnadsärenden.

Vi i Miljöpartiet tycker det är bra att man på tjänstemannanivå vill, genom täta kontakter med ansvariga förvaltningar inom staden, så tidigt som möjligt bli informerade om större exploaterings- och byggärenden. Även allmänheten lokalt måste på ett så tidigt stadium som möjligt, bli informerad genom förvaltningen så att man kan ta del av planerna och få möjlighet att göra sin röst hörd. Förvaltningen bör t ex via internet och annonser i lokal press informera allmänheten. Vi hänvisar också till det förslag om bildandet av ett stadsmiljöråd som vi la i nämnden 110614, där fokus var att blanda in nämndens politiker och allmänheten mycket tidigare än vad vi gör idag.”

§12 Struktur för ledningssystem - systematiskt kvalitetsarbete för verksamheter som bedrivs inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och LSS inom Hässelby-Vällingby -

Utifrån Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete SOSFS 2011:09

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 mars 2012.

Dnr 1.1-197-2012.

Sammanfattning

Socialstyrelsens har tagit fram nya föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete i vård och omsorg. Förvaltningen har utifrån dessa utarbetat en struktur för ledningssystem som förvaltningens verksamheter inom hälso-och sjuk-vård, socialtjänst och LSS ska bedriva sitt systematiska kvalitetsarbete utifrån.

BESLUT

Stadsdelsnämnden fastställer förvaltningens förslag till struktur för lednings-system för systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänsten och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården.

§13 Redovisning av stimulansmedel 2011 inom äldreomsorgen

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 mars 2012.

Dnr 1.2.6-198-2012.

Sammanfattning

Regeringen har avsatt stimulansmedel för insatser inom vård och omsorg av äldre personer. Syftet med stimulansmedlen är att höja kvaliteten i äldreomsorgen. Äldreomsorgen har under 2011 drivit projekten Demensprojektet – God vård och omsorg i äldreomsorgen, Växthuset och Bra kvalitet på mat och måltider. Tanken med projekten har varit att de ska ge en bestående kvalitetshöjning i äldreomsorgens verk-samheter och att en organisation för att förvalta och föra vidare vunna kunskaper inom organisationen ska finnas.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens redovisning av 2011 års användning av stimulansmedel för insatser inom vård och omsorg av äldre personer och överlämnar den till Socialstyrelsen.

§14 Tidplan för uppföljning av särskilda åtaganden Vingslaget Omsorg AB

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 mars 2012.

Dnr 1.2.1-199-2012.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnderna har ansvar för uppföljning av entreprenaddriven verksamhet inom stadsdelsgränserna. Vid avtalsuppföljningar svarar stadsdelsnämnden för att följa upp att samtliga delar som omfattas i entreprenörsavtalet följs. Även särskilda åtaganden och mervärden från anbud ska följas upp. Stadsdelsförvaltningen har därför i samverkan med entreprenören Vingslaget Omsorg AB utformat en uppföljningsplan för när särskilda åtaganden och mervärden förväntas vara färdigställda på Koppargårdens dagverksamheter.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag om åtaganden och tidplan.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att följa upp att de särskilda åtagandena färdigställts enligt tidsplan.

 

§15 Reviderad äldreboendeplan för region Västerort 2012

Rinkeby-Kista, Spånga-Tensta, Bromma, Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnder

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 mars 2012.

Dnr 7-210-2012.

Sammanfattning

Äldrenämnden har i uppdrag av Kommunstyrelsen att årligen sammanställa en reviderad äldreboendeplan för att skapa högre aktualitet, större tydlighet och ett stärkt stadsövergripande perspektiv. De förvaltningar som ingår i region Västerort, Bromma, Spånga-Tensta, Rinkeby-Kista och Hässelby-Vällingby, har i samarbete tagit fram en regional äldreboendeplan som innehåller en inventering av befintliga vård- och om-sorgsboendeplatser och servicehuslägenheter samt en bedömning av framtida behov. Sedan västerorts gemensamma äldreboendeplan fastställts har Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds äldreboendeplan ändrats i och med omstrukturering av antalet platser på Koppargården. Konsekvenser av detta blir en minskning med 29 sjukhemsplatser inom regionen.

_________

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner delvis reviderad äldreboendeplan för region Västerort med avseende på den del som berör Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

2. Stadsdelsnämnden återremitterar omstruktureringen av Koppargården och uppdrar till förvaltningen att återkomma med en redovisning av konsekven-serna till stadsdelsnämnden.

Samt uttala att:

Vi godkänner redovisningen av de platser som idag finns i region Västerort, vi godkänner också de bedömningar som görs vad beträffar behov av profilboenden i framtiden.

I 2012 års budget för Stockholms stad står följande:

”Staden har beslutat att omvandla tio servicehus till trygghetsboende, ytterligare tre servicehus planeras för omvandling. Därefter ska en uppföljning och utvärdering genomföras innan fler omvandlingar behandlas. Servicehusen kvarstår som en av flera boendeformer så länge efterfrågan finns.”

Det är anmärkningsvärt att det i den reviderade planen framtagits en mängd exempel på servicehus som ska omvandlas.

I planen hänvisas till minskad efterfrågan och minskat behov.

I dagsläget påstås ett antal lägenheter vara tomma på Skolörtens servicehus. En del av de som sökt servicehusboende i stadsdelen har fått avslag och överklagat men inte fått rätt.

I det sammanhanget är det viktigt att påtala att förvaltningsrätten prövar beslutet mot gällande lagstiftning och inte mot de riktlinjer som antagits av KF i Stockholms stad. Stadens riktlinjer är generösare än lagstiftningen. Riktlinjerna anför att otrygghet, isolering och hög ålder kan ses som skäl till att bevilja servicehusboende. Skolörtens Servicehus har beslutats vara kvar som servicehus och en mycket nödvändig renovering planeras. I planen tas frågan om de allt kortare boendetiderna på vård- och omsorgsboende upp. På vissa boenden bör det finnas möjlighet att flytta in i möblerade rum för de som så önskar.

Vi ställer oss tveksamma till vissa delar av omstruktureringen av Koppargården. Bland annat till att splittra demensavdelningen på plan 1. Verksamheten fungerar idag mycket bra och en bättre lösning vore att flytta hela avdelningen. Om växel-vårdsplatser/korttidsplatser ska kunna flyttas till Skolörten krävs bland annat ombyggnad av lokalerna och att detta fungerar med övrig verksamhet. Därför vill vi återremittera dessa delar och få en redovisning till nämnden om det är möjligt att lösa detta på ett tillfredställande sätt. Vi vill även få en tydlig konsekvens-beskrivning av de eventuella övriga omstruktureringar som kan komma att ske på Koppargården.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Freda Koppargården

Med anledning av de olika förslag som presenterats nämnden på omfattande förändringar på Koppargården rörande flera våningsplan och enheter vill vi framföra följande:

Koppargården har nyligen gått igenom en mycket turbulent period som inneburit stora påfrestningar för såväl de boende som för anhöriga och personal. Att dessutom nu påbörja ny omorganisation riskerar allvarligt de boendes trygghet, hälsa och välbe-finnande. De äldsta och sköraste som det här handlar om tål dåligt förändringar och omflyttningar. Även för de anhöriga höjs graden av oro. En av de viktigaste faktorerna för god vårdkvalitet är stabila arbetsförhållanden för personalen.

Framhållas bör även att ännu saknas den ordinarie ledningen för Koppargården.

Ett minimikrav att ställa inför eventuella nya förändringar i organisationen är att det skall finnas en fulltalig ordinarie ledning på plats. Dessutom bör nämnden ha presen-terats en fullständig planering i förväg.

Vi förtroendevalda i Hässelby Vällingby stadsdelsnämnd skulle ha stora svårigheter att i nuvarade situation ta ansvar för att inleda ytterligare en period av turbulenta förändringar på Koppargården.”

Ersättaryttrande

Ersättare Fredrik Wallén (KD) lämnade följande ersättaryttrande

”Jag ställer sig bakom nämndens beslut.”

§16 Ekeby och Paradsängen – Patientsäkerhetsberättelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 19 mars 2012.

Dnr 1.2.2-200-2012.

Sammanfattning

Från 1 januari 2011 har en ny lag, Patientsäkerhetslagen (2010:659) trätt i kraft. I denna ställs krav på att vårdgivaren årligen till den 1 mars ska upprätta en patientsäkerhets­berättelse. Den nya patientsäkerhetslagen innebär bland annat att ansvarssystemet inom hälso- och sjukvården reformeras. Vårdgivare1 får ett tydligt ansvar för att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete. Vårdgivare ska både arbetaförebyggande för att förhindra vårdskador och utreda såväl händelser som lett till en skada som händelser som skulle kunna halett till en skada.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner informationen och lägger ärendet till handlingarna.

§17 Förslag till Framkomlighetsstrategi för Stockholms 2030

Remiss från Trafiknämnden, Dnr T 2008-310-02378.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 23 mars 2012.

Dnr 1.5.3-763-2011.

Sammanfattning

Stockholmsregionen växer i snabb takt. Trafikkontoret har utarbetat ett förslag till Framkomlighetsstrategi som beskriver hur stadens väg- och gatunät ska kunna möta det ökande befolkningstrycket och samtidigt bidra till visionen om ett Stockholm i världs-klass. Förvaltningen är i allt väsentligt positiv till Framkomlighetsstrategins innehåll och intentioner som på ett ambitiöst sätt lyfter fram de utmaningar staden måste hitta lösningar till för att uppnå ett yteffektivt och kapacitetsstarkt trafiksystem inom en snar framtid. Förvaltningen anser dock att trafikens miljö- och hälsoeffekter på ett tydligare sätt bör prägla innehållet och efterlyser därför en direkt koppling till Stockholms klimatmål i Framkomlighetsstrategin.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Trafik- och renhållningsnämnden.

Reservation

Vice ordförande Leif Larsson (V) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden hänvisar till förvaltningens tjänsteutlåtande som svar och delar förvaltningens farhågor att klimatperspektivet inte tydligare lyfts fram och framför därutöver följande:

Förslaget till framkomlighetsstrategi innehåller många förslag som det är lätt att instämma i. Förslaget måste dock omarbetas och mer effektiva åtgärder och i mycket snabbare takt måste föreslås med syfte att:

· Begränsa privatbilismen, i första steget genom en rejäl höjning av trängselskatterna och införande av trängselskatt på Essingeleden.

· Satsa stort på utbyggnad av kollektivtrafiken.

· Inga nya motorvägar ska byggas. De skulle i praktiken bara öka bilismen och försvåra arbetet med övergången till mera kapacitetsstarka och miljövänliga färdsätt. Medel som har reserverats till motorvägsbyggen, t.ex. Förbifarten, ska i sin helhet i stället gå till satsningar på alternativ till privatbilismen.

· Förbättra möjligheterna att kombinera resor med kollektivtrafik och cykel på enklast möjliga sätt genom att planera bra cykelvägar till kollektivtrafiken, bra cykelparkeringar i närheten av buss-/pendel-/tunnelbanestationer samt utökade möjligheter att ta med sig cykeln i kollektivtrafiken.

· Funktionshindrades situation avseende framkomlighetsstrategin skall beaktas i en Framkomlighetsstrategi.

· I övrigt hänvisar vi till Vänsterpartiets remissvar avgivet i exploateringsnämnden.”

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Ecardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

” Trafik utgörs av människor som gör val utifrån sina möjligheter och behov. Att skapa alternativ till biltrafik i ett växande Stockholm är viktigt ur ett framkomlighets- och miljöperspektiv. En större och tätare stad är beroende av en heltäckande infrastruktur som erbjuder stockholmarna goda möjligheter att välja kapacitetsstarka och yt- och transporteffektiva trafikslag.

Ett delmål är att kollektivtrafikens andel i ytterstaden skall i högtrafik vara 50 procent år 2030. Förutom bättre turtäthet och reshastighet är ett sätt att underlätta kollektivtrafik-åkandet att ha flera infartsparkeringar i anslutning till tunnelbanestationer.

Förekomsten av attraktiva, heltäckande och tillgängliga cykelstråk, cykelparkeringar och pumpar är av grundläggande betydelse när stadens målsättning är att öka andelen cyklister från 8 till 15 procent. Tillsammans med ett välutbyggt cykelnät är ekonomiska incitament till den som väljer ett miljövänligt och yt- och transporteffektivt färdmedel ett bra sätt att uppnå goda klimat- och framkomlighetseffekter.

Att öka kollektivtrafikresandet, cyklingen och promenerandet är dessutom inte bara en klimat- och framkomlighetsåtgärd utan också en trygghetsfråga. Trygghet skapas i mellanmänskliga möten på levande och attraktiva gator där många går och cyklar. En viktig aspekt ur trygghetssynpunkt är även att satsa på trygga tunnelbanestationer och busshållplatser, för att främst under kvällstid underlätta för dem som måste vänta på buss och tunnelbana.

Stockholm har som mål att vara fossilbränslefri stad 2050. Målet att ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 är bra och kräver bl a en strategi för fler biogaspumpar.

I Framkomlighetsstrategin bör även tas hänsyn till Stockholms närhet till Mälaren och möjligheten att utnyttja vattnet för transport av människor och gods.

Vi noterar också att både det lokala pensionärsrådet och rådet för funktionshinderfrågor i Hässelby-Vällingby anser att de perspektiv som de bevakar saknas i Framkomlighetsstrategin. Vi förväntar oss att Trafiknämnden rättar till detta.

Det är viktigt att både äldre och funktionshindrades särskilda förutsättningar särskilt beaktas i en framkomlighetsstrategi.”

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Bengt Roxne m fl (S) anslöt sig till:

”Vi tycker att framkomlighetsstrategins anda är positiv men ett antal mål i strategin saknar målsättning vilket föranleder att strategin behöver återremitteras och framläggas för nämnden när den är komplett och möjlig att fatta beslut om.

Förvaltningen anser att trafikens miljö- och hälsoeffekter på ett tydligt sätt bör prägla innehållet i målsättningen med framkomlighetsstrategin och efterlyser en direkt koppling till Stockholms klimatmål. Vi stöder förvaltningens uppfattning.

I Mål B3 ska efterfrågan på parkeringsplatser inte överstiga 85 % av utbudet, ur klimatsynpunkt är detta att gå bakåt. Vi efterstävar att utrymme som idag tas i anspråk av parkeringsplatser användas mera miljö- och framkomlighetsmässigt genom att man bygger ut gång- och cykelbanor och att kollektivtrafiken utökas och ges möjligheter till effektivare framkomlighet än idag. Sådan framkomlighet vill vi ha nu och i framtiden.

Beslutsgången

Vice ordförande Leif Larsson (V) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

Ersättaryttrande från Fredrik Wallén (KD)

Jag ställer sig bakom nämndens beslut och C, M och FP:s särskilda uttalande.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§18 Utveckla en Stockholmsmodell för trädvärdering

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 304-2419/2011.

Ärendet utgår efter meddelande från Kommunstyrelsen.

§19 Ansökan om serveringstillstånd, restaurang Massagotti i Vällingby

Ärendet utgår från dagens sammanträde.

§20 Ändringar i reglemente för kommunstyrelsen, arbetsmarknadsnämnden, kulturnämnden, socialnämnden, stadsdelsnämnderna och äldrenämnden

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 661-182/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 26 mars 2012.

Dnr 1.5.1-120-2012.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har 2012-02-21 remitterat stadsledningskontoret förslag på ändringar i reglemente för kommunstyrelsen, arbetsmarknadsnämnden, kulturnämnden, social-nämnden, stadsdelsnämnderna och äldrenämnden med anledning av kommunfull-

mäktiges beslutade budget för år 2012. Förslagen till ändringar i reglementena är ändringar av rent formell karaktär utifrån kommunfullmäktiges lagakraftvunna beslut om budget för 2012. Därtill finns några redaktionella ändringsförslag. Förvaltningen har inget att erinra mot det remitterade förslaget.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) och vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ser med oro hur centraliseringen av funktioner och beslut fortskrider vilket är ett hot mot närdemokratin. När beslut inte fattas av lokala politiker tappar beslutet validitet.

Då konsekvenserna av förslaget är svåra att överblicka avstår vi från att deltaga i beslutet”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad.

§21 Årsrapport 2011. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Yttrande till Stadsrevisionen, dnr 3504-27/2012

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 2 april 2012.

Dnr 1.4-218-2012.

Sammanfattning

Revisorerna anser i sin årsrapport att nämndens bokslut och räkenskaper är rättvisande medan ekonomiska och verksamhetsmässigt resultat för året inte är helt tillfredsstäl­lande. Det är därför angeläget att nämnden fortsätter sitt arbete med att komma till rätta med bristerna i budgethållningen. Revisorerna anser att nämnden bör fortsätta att ut­veckla arbetet med styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten.

De förhållanden som revisorerna påpekat har kommenterats i detta yttrande och i före­kommande fall redovisas åtgärder, som kommer att följas upp i ledningsgruppen.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt yttrande till Stadsrevisionen.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot Bengt Roxne m fl (S) anslöt sig till:

”Stadsdelen sämst i staden

Vi anser förvaltningens svar som relevanta och ser fram emot förbättringar under 2012.

Vår Stadsdelsnämnd är den enda nämnden, även bolagen inkluderade, som av reviso-rerna anses ha 2 av 3 revisionsområden som inte helt tillfredställande. I mångt och mycket stämmer revisorernas rapport med de kommentarer Miljöpartiet hade när Verksamhetsberättelsen diskuterades på Februarinämndens möte. Vi kan även konsta-tera att revisorerna anser att beslut om Koppargården togs för sent, vilket hela opposi-tionen (MP+S+V) ville åtgärda redan under våren 2011. Så vad gäller uppfyllande av mål och diskussionen som rör Koppargården anser vi revisorernas kommentarer är korrekta.

Vad gäller delen om att inte hålla budgeten anser vi att Alliansens beslut i nämnden är orsaken och inte förvaltningens åtgärder. När budget är för liten redan från start, när alliansen hävdar att stadshuset kommer att tillskjuta medel under året och när volym-relaterade avvikelser i budget inte kompenseras blir resultat med automatik ett budget-underskott. Felet här är de politiska besluten av alliansen än förvaltningens hantering av verksamheten. I övrigt hänvisar vi till de kommentarer på verksamhetsberättelsen vi hade på nämndmötet 20120207.”

§22 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 17 april 2012.

Dnr 1.1-201-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§23 Kvalitetshöjande åtgärder

Svar på skrivelse från (MP).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 22 mars 2012.

Dnr 1.2.1-095-2012.

Sammanfattning

(MP) föreslår i skrivelse till stadsdelsnämnden att förvaltningen utöver årliga verksamhetsuppföljningar även utför kompletterande oanmälda platsbesök för att

bättre kunna säkerställa kvaliteten i verksamheterna. Förvaltningen utför avtalsupp-följningar utifrån en lokalt utarbetad uppföljnings mall. Förvaltningen har dock påtalat Äldreförvaltningen att det behövs en centralt utarbetad uppföljningsmall för att uppfölj-ningarna ska ske på ett likställigt sätt inom staden för entreprenaddrift. Förvaltningen gör oanmälda besök i alla verksamheter efter behov, minst två gånger per år.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skri­velsen.

§24 Utveckla det förebyggande arbetet kring barn och ungdom

Svar på skrivelse från (V+S).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 27 mars 2012.

Dnr 6-094-2012.

Sammanfattning

Stadsdelsförvaltningen driver ett omfattande förebyggande arbete med fokus på att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att hamna i riskzon eller riskmiljöer.

Ett utvecklat samarbete finns mellan socialtjänsten, förskolan, skolan, polisen, fritiden och barn- och ungdomspsykiatrin om detta. Från maj 2012 kommer det att finnas två fält-förlagda socialsekreterare som ska arbeta uppsökande i samverkan med skolorna i stadsdelen. Föräldrastödslinjen återkopplar snabbt till den familj som hör av sig och som önskar stöd och hjälp i sin situation. Olika föräldrautbildningar och gruppverksam-heter erbjuds också av Familjestödsenheten. Det förebyggande arbetet utvecklas konti-nuerligt och förvaltningen följer upp det behov som finns.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på

skri­velsen.

§25 Fullmakt för förvaltningschefen

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 16 april 2012.

Dnr 1.1-248-2012.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden befullmäktigar förvaltningschef Ulla Thorslund att själv eller av henne befullmäktigat ombud föra nämndens talan i mål och ärende som faller inom nämndens förvaltningsområde samt rätt att uppbära, mottaga och kvittera nämnden tillkommande medel och handlingar.

2. Beslutet gäller från och med 1 maj 2012 och tills vidare.

Anmälan av skrivelser

§26 Tertialrapport 1

Anmäldes skrivelse den 17 april 2012 från ledamot Lars Jakobsson m fl (MP).

Dnr 1.2.1-257-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.