Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2012-12-11

Sammanträde 2012-12-11

Datum
Klockan
19:00
Plats
Fritidsgården Tegelhögen, Vittangigatan 22, Vällingby

Mellan kl 18:00 - 18:30 kan allmänheten komma och ställa
frågor och prata med stadsdelsn Läs mer...ämndens politiker i Medborgarcaféet
som ligger i anslutning till sammanträdesrummet. Därefter möjlighet att stanna kvar och lyssna på nämndens sammanträde.

Mellan kl 18:30 - 19.00 Information om Verksamhetsplan 2013 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

1 Öppnande av sammanträdet

3 Utseende av protokolljusterare och tid för justering

4 Ordförandens och förvaltningschefens information

5 Redovisning av synpunkter mm från Medborgarcaféet.

Inkomna Medborgarförslag

6 Gratis hundbajspåsar. Anmälan av medborgarförslag.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala Pensionärsrådet.

Anmälan månadsrapport

9 Månadsrapport november 2012 - ekonomi och verksamhet. Dnr 1.2.1.-643-2012

11 Zinket 2, Kanngjutargränd, Grimsta. Ny förskola.

- Genomförandebeslut.
Dnr 2.6-390A-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

12 Åkerbrodden 1, Blomsterkungsvägen 235, Hässelby Villastad. Ny förskola

- Genomförandebeslut.
Dnr 2.6-391A-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

13 Snödroppen 28, Snödroppsgränd/Snårvindevägen, Hässelby Villastad.

Ny förskola - Genomförandebeslut.
Dnr 2.6-392A-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Grimsta 1:5, Håsjögränd, Råcksta. Förskolepaviljong.

- Genomförandebeslut.
Dnr 2.6-636-2012
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

15 Miljöhandlingsplan 2012 - 2015 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

16 Anmälan till Länsstyrelsen i Stockholms län av projektet " Att vara förälder i Sverige del 2".

Remisser

17 Förslag till skolplan för Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 322-1460/2012.
Dnr 1.5.1-564-2012

18 Nytt IT-program för Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 031-786/2012.
Dnr 1.5.1-536-2012

19 Utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning enligt LSS - korttidstillsyn för skolungdomar över 12 år.

20 Motion (2012:46) om fler personliga ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 325-1328/2012.
Dnr 1.5.1-535-2012

21 Motion (2012:42) om förbättringar av stadens föreningstavlor.

Remiss från Kommunstyrelsen, Dnr 324-1256/2012.
Dnr 1.5.1-551-2012

22 Införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad - Projekt eDok samt slutrapport för projekt Navet.

Anmälningar och Redovisningar

23 Uppdragslista.

24 Inkomna handlingar (utdrag ur diarium).

25 Fältförlagda socialsekreterare.

Svar på skrivelse från (V). Dnr 6-470-2012
Utgår

26 Rutiner i personalärenden.

Svar på skrivelse från (V).
Dnr 2.3.4-471-2012

Övriga frågor
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (146 kb)

§1 Öppnande av sammanträdet

Ordförande Fredrik Bojerud förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning, protokollsjustering och tid för justering

Dagordningen godkändes med vissa justeringar.

§3 Protokollsjusterare och tid för justering

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Fredrik Bojerud utse vice ordförande Leif Larsson att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll ska ske

den 18 december 2012.

§4 Ordförandens och förvaltningschefens information

· Vid nämndens slutna sammanträde den 2 januari 2013 kommer den ”öppna frågestunden” att tas upp som punkt.

· Uppstartsmöte har ägt rum vad gäller ytterstadssatsningen.



§5 Redogörelse av frågeställningar som har tagits upp från allmänheten vid caféträffen före sammanträdet

· Lambarö – synpunkter på förbindelse med fastlandet, parkering, båtplatser mm.

· Personal från Kompassen samt representanter från RSMH lämnade synpunkter. Namnunderskrifter överlämnades till nämnden.

· Medborgare undrade hur det går med hundrastområdena.

· En boende som har hemtjänst och som ringt för egen del men även för andra har blivit utskälld av tjänsteman för att hon ringer för ofta.

· Allhuset – Oro för att Allhuset ska läggas ned.

· Nya parkeringsregler – Snöröjningen blivit bättre efter ändrade parkeringsregler.

§6 Gratis hundbajspåsar

Medborgarförslag

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 4 december 2012.

Dnr 1.2.4-656-2012.

Sammanfattning

Medborgarförslaget rör önskemål att inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområde

införa ett antal stationer med gratis hundbajspåsar. Förslaget är enligt förvaltningens uppfattning av den art att detta inte kan göras inom en del av staden (den kommunal-rättsliga likställighetsprincipen). Förvaltningen förslår att medborgarförslaget översänds till Trafik- och renhållningsnämnden.

BESLUT

Stadsdelsnämnden översänder medborgarförslaget om gratis hundbajspåsar till Trafik- och renhållningsnämnden.

§7 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens Pensionärsråd

Anmäldes protokoll från Pensionärsrådets sammanträde den 3 december 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§8 Anmälan protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor

Anmäldes protokoll från rådet för funktionshinderfrågor, sammanträde

den 3 december 2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Månadsrapport december 2012

Ekonomi och verksamhet

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 10 december 2012.

Dnr 1.2.1- 643 -2012.

Sammanfattning

Förvaltningen redovisar ett prognostiserat underskott om 60,8 mnkr mot beräknad budget. Underskott redovisas för omsorgen om funktionsnedsatta, äldreomsorg, individ och familjeomsorg samt ekonomiskt bistånd. Den ekonomiska prognosen baseras på bokförda värden under januari-november 2012 samt prognostiserade värden för reste-rande del av året. Budget är beräknad utifrån förväntade prestationsförändring efter mätning inom förskola och omsorgen om funktionsnedsatta, totalt 6,8 mnkr samt till-delade och förväntade budgetjustering om totalt netto 23,1 mnkr.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

§10 Verksamhetsplan 2013 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 6 december 2012.

Dnr 1.1 -644-2012.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden fastställer i huvudsak verksamhetsplan för år 2013 enligt förvaltningens förslag till beslut och överlämnar den till Kommunstyrelsen.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsen om 116,8 mnkr i omslutnings-ökningar.

3. Stadsdelsnämnden fastställer resultatenheter enligt bilaga 6 i tjänsteutlåtandet.

4. Stadsdelsnämnden beslutar att den regionala organisationen av MAS, MAR och heminstruktörer från och med januari 2013 organiseras under Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd.

5. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsen om medel för feriearbete inom ramen för ytterstadsutvecklingen med 7,9 mnkr.

6. Stadsdelsnämnden tillstyrker förvaltningens förslag till projektansökningar inom ramen för ytterstadsutvecklingen.

7. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen:

Att i samband med redogörelse av månadsrapporter under 2013 alltid bifoga upp-daterade åtgärdsplaner för att hantera det rådande ekonomiska underskottet samt fortsätter arbeta med de åtgärdsplaner som 2012 års konsultrapporter har gett upp-hov till.

Att säkerställa att samtlig personal inom förvaltningen blir mer kostnadsmedveten och får ökad förståelse för sin del i stadsdelsnämndens och stadsdelsförvaltningens ekonomiska helhet. Detta förmedlas på ett sätt som inte innebär att invånare i stads-delsnämndens ansvarsområde drabbas av beslut som strider mot gällande lagar och praxis och som inte beaktar den kommunala likställighetsprincipen.

Att fortsätta det påbörjade arbetet med att utveckla rapporterings- och uppföljnings-rutiner i syfte att höja prognossäkerheten och den ekonomiska effektiviteten.

Att se över hur särskilda placeringar av unga kan utvecklas, både för att – om möjligt – förbättra insatsen effekt och för att undvika att betala för mycket för pla-ceringar som lika gärna kunnat lösas på ett bättre och billigare sätt.

Att vidareutveckla formerna för uppföljning av de tjänster som stadsdelsnämnden köper åt invånarna och ser till att utkräva skadestånd i de fall som felaktigheter uppdagas. Detta kan till exempel gälla hemtjänst, LSS-boenden och äldreomsorg i olika former.

Att intensifiera och prioritera utvecklingen trygghetsarbetet inom stadsdelen. Utöver målet att öka invånarnas upplevda trygghet vill nämnden att förvaltningen, genom samverkan med andra myndigheter och lokalsamhället i övrigt, arbetar med olika brottsförebyggande projekt som även syftar till att kunna mätas i minskat antal brott som direkt påverkar invånarnas trygghetskänsla, exempelvis misshandel, stöld och inbrott.

Att fortsätta prioritera rekrytering och vidareutveckling av chefer och mellanchefer inom förvaltningen. Nämnden anser att bra chefer och ett gott ledarskap kommer bidra till att hjälpa förvaltningen att nå de övriga målen i verksamheten.

Att fortsätta låta de äldres efterfrågan styra utbudet av olika boenden.

Att fortsätta söka påskynda igångsättandet av projekt inom ramen för ytterstadssatsningen.

Att inför ett kommande genomförandebeslut, i samråd med relevanta parter - både intresseorganisationer och andra enheter inom Stockholms stad – i god tid redovisa för nämnden hur Friskvårdscentrums verksamhet kan drivas vidare på ett sätt som inte riskerar att rasera de välbesökta och populära aktiviteter som bedrivs i dags-läget. Redovisningen ska omfatta både förslag på lokallösning som verksamhets-innehåll.

Att aktivt verka för att få hela eller delar av stadens centrala förvaltningar att flytta ut verksamhet till Hässelby-Vällingby.

Samt uttala att:

Stockholm ska vara en attraktiv, trygg, tillgänglig och växande stad för boende, företagande och besök.

Våra satsningar på rent, tryggt och snyggt ska fortsätta. Mycket bra har redan åstad-kommits, men vi är inte nöjda. Tryggheten – både den reella och den upplevda – måste öka, särskilt i anslutning till stadsdelens kommunikationsknutpunkter och affärs-centrum där många människor rör sig.

Samarbete ska fortsätta med våra kommunala och privata bostadsbolag och fastig­hetsägare, polis, frivilliga krafter som t ex nattvandrare och föreningsliv,

Facknämn­der som Trafiknämnd, Stadsbyggnad och Exploatering, SL och alla våra engagerade medborgare och företag. Här är det viktigt att redan påbörjade insatser inte tappar kraft.

Vi vill söka särskilda satsningar på att tidigt identifiera och hantera ungdomar i risk-zonen att hamna i missbruk och/eller kriminalitet. Här behövs proaktiva åtgärder som sätts in innan vi har en tonåring som blir ett fall för socialtjänsten och/eller polis. Här finns sannolikt möjligheter för de extramedel som ytterstadssatsningen kan innebära att komma till nytta.

Stockholm växer. I Hässelby-Vällingby märks detta bland annat genom att det byggs nya bostäder på olika platser i stadsdelen. Befolkningstillväxten skapar många möjlig-heter men är även förknippat med stora utmaningar. Det är viktigt att infrastrukturen utvecklas i jämn takt med exploateringen.

Redan idag upplevs många vägar och kollektiva färdmedel till och från stadsdelen under rusningstid vara nära sina kapacitetstak. Detta riskerar att långsiktigt skada Hässelby-Vällingbys attraktionskraft. Förbifart Stockholm kommer på sikt kräva en rejäl upprustning av Bergslagsvägen och Lövstavägen så att framkomlighet och trafik-säkerhet ökar. Utöver infrastrukturen måste givetvis övrig planering för service – såväl social som kommersiell, butiker, kultur och rekreation måste gå hand i hand med bostadsbyggandet.

Stadsdelen behöver fler arbetsplatser för i framtiden vara en attraktiv och levande stadsdel. Alla initiativ som på ett realistiskt sett kan antas leda till fler arbetsplatser inom stadsdelen skall uppmuntras.

Vi ska fortsätta att söka nya och bättre lösningar för att göra våra verksamheter och miljöer mer till­gängliga. Det handlar om både psykiska och fysiska funktionshinder.

Vi ska även fortsätta arbetet med att effektivisera energian­vändningen, välja miljö-vänlig teknik när vi utvecklar verksamheterna och skapa en bättre miljö genom väl fungerande kollektivtrafik. Arbetet med insamling av matavfall bör utveckas ytterli-gare under 2013.

Kvalitet och valfrihet ska utvecklas och förbättras

Vi anser att ett tydligt och professionellt ledarskap inom förvaltningens olika verksam-heter är avgörande för att öka kvaliteten, effektiviteten, medarbetarnöjdheten och minska sjukfrånvaron. Många goda insatser görs redan idag, och nämnden är inför-stådd i de kommande utmaningar som finns i frågan. Vi vill dock verkligen trycka på hur avgörande vi anser att denna fråga är.

Vi vill fortsätta att utveckla vår vård och omsorg – våra äldre ska känna trygghet och trivsel. Verksamheterna ska noggrant, regelbundet och självkritiskt granskas, följas upp och utvärderas. Det som inte håller måttet ska snarast åtgärdas.

Bygg vidare på de för förvaltningen och brukarna positiva erfarenheterna från den särskilda granskningen av till exempel hemtjänsten.

Äldreomsorgen ska präglas av inflytande, individualisering, trygghet och respekt. Den enskilde ska kunna påverka utformningen av det stöd som ges.

I samband med att MAS, MAR ochheminstruktörer flyttas till Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning är det viktigt att verksamheten organiseras på ett sådant sätt att nuvarande kunskap kring lokala förhållanden tas tillvara på ett bra sätt. Vi förbehåller oss rätten att se över beslutet om omorganisation i det fall vi känner att omorganisa-tionen leder till försämringar i kvaliteten påtillsyn och/eller rapporter.Framför allt ärMAS-funktionen viktig för att säkerställa och vidmakthålla patientsäkerheten och MAS:en är i många frågor stadsdelsnämndens förlängda arm ute i verksamheten.

Inom vår förskoleverksamhet fortsätter vi att utveckla våra förskolor enligt föräld­rarnas önskemål. Hässelby- och Vällingbyborna skall kunna välja bland förskolor med olika pedagogisk inriktning och olika driftsformer. Samarbetet mellan de kommunalt och de enskilt drivna för­skolorna och familjedaghemmen ska fortsätta.

Friskvårdscentrum är en knutpunkt och en förebyggande och rehabiliterande verksamhet. En plats där människor kan mötas och/eller delta i fysiska, sociala och kulturella aktiviteter. Verksamheten främjar ett fysiskt och socialt liv och uppmuntrar till bättre kostvanor. Aktuell forskning visar att människan kan tillgodogöra sig fysisk träning under hela livet. Balans och kondition kan förbättras och muskler kan stärkas. De sociala effekterna av en mötesplats av Friskvårdscentrums karaktär ökar också livskvaliteten och bryter isolering. Det är därför viktigt att denna verksamhet kan fortsätta på ett väl fungerande sätt även i framtiden.

Stadsdelens roll som beställare inom olika verksamheter fortsätter att utvecklas. Vi har många entreprenörer inom såväl barnomsorg, fritidsområdet, handikappomsorg som äldreomsorg där vi ska ställa tydliga och uppföljningsbara krav, och i en aktiv dialog säkerställa en god kvalitet överallt.

Stadens verksamheter ska vara kostnadseffektiva.

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds ekonomiska underskott är alldeles för stort och en klar avvikelse från kommunfullmäktiges krav på en ekonomi i balans. Här måste nämnden och förvaltningen hjälpas åt att vända den nuvarande trenden och genom främst långsiktiga och strategiska beslut identifiera problemområden och utveckla åtgärder för att komma till rätta med ekonomin. Det finns flera rapporter som pekar på brister i förvaltningens nuvarande lednings- och arbetsmetoder som anses bidra till den ekonomiska situation vi har idag. Även nämnden måste utveckla sin egen uppföljning och tydligare ställa krav på åtgärder. Arbetet med att förändra och utveckla arbetssätt, uppföljning och ledning ska prioriteras under 2013.

Det är aldrig försvarbart att förbruka mer av skattebetalarnas pengar än absolut nödvändigt för att kunna leverera den service och tjänster som medborgarna har rätt till. All verksamhet skall präglas av kontinuerlig utvärdering, uppföljning och utveckling. Nämnden ser gärna att man söker nya lösningar och vågar ifrågasätta gamla metoder i syfte att finna enklare och billigare vägar fram till samma eller bättre resultat.

Reservation

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut:

Avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan för 2013 och hänvisa till Socialdemokraternas budgetreservation.

Avslå förvaltningens förslag till en regional organisation av MAS, MAR och heminstruktörer.

Särskilt uttalande

De ständiga besparingarna i verksamheterna i vår stadsdel under borgarnas tid vid makten fortsätter att accelerera. I verksamhetsplanen för 2013 föreslås en besparing på 58 miljoner kronor. Detta oroar oss mycket, eftersom vi ser de stora behov som finns i stadsdelen och som kräver mer resurser inte mindre. Arbetslösheten är högre än i staden i övrigt, antal personer som drabbats av långvarig hemlöshet ökar. Antalet bidrags-hushåll kommer att öka på grund av arbetslösheten.

Vi är också en växande stadsdel och borde kunna möta de ökande behoven med satsningar i stället för ständiga besparingar.

Vi anser att staden inte ser till de behov som finns i vår stadsdel när det gäller fördel-ning av resurser. För att nå de storstilade planerna som finns att läsa i verksamhets-planen krävs också att samhället är berett att ge resurser till de behov som finns.

Nästan samtliga verksamheter tvingas till åtgärder, särskilt stora blir besparingar inom äldreomsorg, individ och familjeomsorg, ekonomiskt bistånd och till personer med funktionsnedsättning, åtgärder som drabbar många i stadsdelen, särskilt dem som bäst behöver samhällets stöd.

Avdelningen stöd- och service till personer med funktionsnedsättning förväntas spara

24 miljoner under året. Risken är att de inte får den service som de behöver utan att det blir minsta möjliga stöd.

Många barn och unga har hamnat i svåra situationer och behöver insatser från samhällets sida. Barnfamiljer behöver hjälp av samhället.

De sociala problemen ökar i stadsdelen, vilket gör att många känner otrygghet. Återstår att se om staden förmår se detta och kan ge ett kortvarigt stöd till Allhuset så att det kan fortsätta sin mycket framgångsrika verksamhet under nästa år, vilket skulle innebära en större trygghet i stadsdelen, inte minst i Hässelby Gård. Vi är mycket oroliga att våran verksamhet gällande ”Vistet och ”Kompassen” kan komma att drabbas av nerdragningar.

I en tid där det är brist på arbeten kommer 50 vårdbiträden att förlora sina jobb inom äldreomsorgen enligt verksamhetsplanen.

Ökade klyftor. Borgarnas politik har lett till ökade klyftor i samhälle. Skillnaden mellan innerstaden och förorten blir alltmer markant. Att sänka skatten har blivit viktigare än att se till de behov som finns. Bristen på bostäder och framförallt hyresrätter har inneburit stora problem inte minst för ungdomen.

Vi socialdemokrater i staden har lagt ett alternativt förslag där vi satsar på jobb och tillväxt, på skola och utbildning för barn, ungdomar och vuxna. I vårt förslag satsar vi också på högre kvalitet i välfärden med bland annat fler personal inom äldreomsorgen.”

Reservation

Vice ordförande Leif Larsson (V) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden avslår förvaltningens förslag till verksamhetsplan för 2013.

1. Förvaltningen får återkomma med ett nytt förslag enligt vänsterpartiets reservation i
fullmäktige och vad som framförs i denna reservation.

2. Stadsdelsnämnden avslår förslaget att den regionala organisationen av MAS, MAR träder i kraft innan en konsekvensutredning gjorts och redovisats där det framgår hur denna ändrade lokalisering inverkar på befattningshavarnas möjlighet att fortsättningsvis ha den nära och kontinuerliga kontakten med stadsdelens boenden. I dag utgör MAS och MAR nämndens möjlighet att följa patienssäkerheten och andra kvalitetskriterier som nämnden har ansvar för. Det behövs garantier för att inte en utglesning eller försämring av den kontrollen blir följden av omlokaliseringen.

Plats att leva – Rätt att bo

Stockholm ska vara en stad i balans – ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt. Det kräver en politik för jämlikhet. Idag ökar istället segregationen i boendet, skolan och på arbetsmarknaden. Kravet på stadens verksamheter måste syfta till en hållbar utveckling.

Det kräver en politik för minskad klimatpåverkan.

Stockholm ska vara en öppen, tillgänglig och spännande stad där människor från hela världen är fria och trygga. Människors behov och kvaliteten i välfärden ska komma i första rummet. Välfärden ska finnas där den bäst behövs och inte där den ger mest vinst. Välfärden ska därför befrias från kommersiella intressen samtidigt som aktörer som vill utveckla välfärden kan verka i en bolagsform utan vinstsyfte. Aktivitetsplaner, avknoppning och utmaning avskaffas.

Stadsdelsnämnden ska få tillbaka sin uppgift som handlingskraftigt forum för lokal demo-krati. Idag hänvisas oftast medborgarna till centrala nämnder när de kommer med frågor och förslag. Allt fler beslut om välfärden fattas i bolagsstyrelser. Nämnderna tvingas allt mer ta ställning till remisser och entreprenader och allt mindre till utveckling av egen verksamhet. Sex år av centralisering, konkurrensutsättning och pengsystem har urholkat både medborgarnas möjlighet att påverka mellan valen och politikens möjlighet att styra efter lokala behov.

Vänsterpartiet ökar stadsdelsnämndernas budget med nästan en halv miljard och utbildningsnämnden med över en halv miljard kronor. Resurserna till förskolor, skolor och områden med låga inkomster omfördelas för att minska kunskapssegregationen. Kvinnors arbete uppgraderas genom en historisk jämställdhets- och personalsatsning på 150 mnkr och arbetstiden sänks i äldreomsorgen genom riktade resurser om 50 mnkr. Vårdnadsbidraget tas bort.

Allas möjlighet att utöva idrott och viktig vardagsmotion utan hinder av höga avgifter och med tillgång till välskötta och välbelägna simhallar och motions och idrottsanläggningar är en satsning som gynnar folkhälsan och innebär livskvalitet för stockholmare i alla åldrar. Satsning på förorternas kultur och föreningsliv behöver förstärkas för att utjämna klyftan innerstad – förorterna i ytterstaden i detta avseende.

Vi prioriterar offentlig konsumtion. Det är klimatsmart, då det ger mindre utsläpp än privat konsumtion. För år 2013 föreslår vi en kommunal inkomstskatt med 17:93 per skattekrona, vilket innebär 45 öre mer i skatt jämfört med 2012.

Hässelby Vällingby stadsdelsnämnd

Med vänsterpartiets budget får Hässelby Vällingby stadsdelsnämnd drygt 48 milj.kr mer än den borgerliga budgeten som beslutats i kommunfullmäktige.

Vegetarisk mat införs som huvudalternativ en dag i veckan i alla verksamheter. Andelen ekologisk mat ökar till 40 %. Inriktningen är att maten lagas på plats i egna kök. Kött från industriell nötboskapsuppfödning ska undvikas till förmån för fisk, får, ren och vilt.

Förskoleverksamhet

Vänsterpartiet satsar 10 milj.kr mer jämfört med kommunfullmäktige

Ytterligare höjd schablon med 2 %, totalt 5 %, för att säkra löneökningar och hålla nere barngruppernas storlek

Vänsterpartiets mål för förskolan

Förskolan ska ha ett demokratiskt och jämställt förhållningssätt

Arbetet med barns språkutveckling och modersmålsstöd ska prioriteras

Barns lärande ska stå i fokus i förskolan

Alla föräldrar ska kunna vara delaktiga i förskolans pedagogiska arbete. I förskolan läggs grunden för det livslånga lärandet, kunskap i svenska och språkutveckling för flerspråkiga. Finskspråkig förskola startas där det behövs. Läroplanens syn på kunskap och läroprocesser ska genomsyra förskolan, som ska arbeta aktivt med jämställdhet och miljöarbete. Resurserna ska fördelas så att alla förskolor kan arbeta enligt nationella läroplanen.

Barn ska få lära sig simma, cykla och åka skridskor samt uppleva professionell kultur i förskolan. Där inskrivningen är låg ska intresset för förskolan uppmuntras. Lösningar ska tas fram som gör att öppettiden kan kombineras med heltidsarbete oavsett när det utförs. I en del områden behöver förskolan vara öppen hela sommaren. Barn med särskilda behov ska få fullgott stöd. Övergången till skolan ska fungera bra för alla barn. Småbarnsgrupper ska inte vara större än 14 (sikte på 12) och övriga grupper inte större än 18 barn (sikte på 16). Andra åldersindelningar ska inte innebära större grupper. Barnomsorgsgarantin ska hållas. God personaltäthet är viktigt. Rekrytering av förskollärare och vidareutbildning av barnskötare ska ha högsta prioritet. Vikarier ska ha bra anställningsvillkor. Barns behov av rörelse kräver bra planerade och tillräckligt stora förskolegårdar. Där gårdarna är små ska det vara nära till grönområden och lekparker. När nya förskolor planeras ska inomhus- och utomhusytan per barn redovisas och institutionsliknande miljöer motverkas.

Verksamhet för barn och ungdom

Vänsterpartiet satsar 1,6 milj. merjämfört med kommunfullmäktige

Utbyggnad av öppen förskola, parklek, fritidsgård och ungdomsmottagning

Sänkta kolloavgifter med 10 %

Vänsterpartiets mål för verksamhet för barn och ungdom

Öppna förskolor och parklekar ska ha generösa öppettider.

Unga ska ha nära till icke-kommersiella, tillgängliga och jämställda mötesplatser.

Ungas inflytande över den egna vardagen ska förbättras .

Öppna förskolor, parklekar och fritidsgårdar är viktiga sociala mötesplatser och ska vara lika spännande för flickor som för pojkar och tillgängliga för funktionsnedsatta. Kultur, rörelse och medbestämmande uppmuntras. Framförallt yngre tonåringar ska ha nära till fritidsgårdar och ungdomsmottagningar. Det ska vara lätt för unga att få stöd och hjälp. Arbetsformer och forum ska utvecklas utifrån barns och ungas perspektiv. Personalen ska ha adekvat utbildning, HBT-kompetens och kunskap om risk- och skyddsfaktorer. Hedersrelaterat våld uppmärksammas genom kompetensutveckling och samverkan mellan, fritid, socialtjänst och ungdomsmottagning. Information om kollo ska öka.

Alla flickor och pojkar 9-16 år som söker ska kunna få kolloplats. Barn med funktionsnedsättningar ska kunna vara med på kollo som andra barn. Avgifterna till kollo sänks med 10 %.

Kultur- och föreningsverksamhet

Vänsterpartiet satsar 2,1milj. Kr mer jämfört med kommunfullmäktige

Höjt stöd till kultur- och föreningsverksamhet

Lokala kulturcentra/samverkan bibliotek, tillgång till ickekommersiella mötesplatser för kultur och det lokala föreningslivet, satsning på Allaktivitetshus: i Hässelby .Allhuset och i Vällingby, Trappan

Kultursekreterare/funktion i stadsdelen.

Höjda föreningsbidrag

Vänsterpartiets mål för kultur- och föreningsverksamheten

Kulturen och föreningslivet ska växa i förorterna

Alla flickor och pojkar ska få uppleva och själva delta i skapande verksamhet

Alla har lika rätt till kultur oavsett kön, funktionsnedsättning, ålder, etnicitet eller inkomst

Kulturen ska vara levande i hela staden. Både ekonomiska satsningar och en målmedveten strategi krävs för att stödja och bygga ut en levande kultur i förorterna. Lokala kulturcentra skapas i samverkan med invånare, bibliotek, skolor och andra aktörer. Vi vill uppmuntra lokala kulturkommittéer och liknande, med företrädare för lokala föreningar och invånare, som kan ge bidrag till lokala offentliga kulturaktiviteter. Kultursekreterare införs för att förmedla kulturmöten i förskolor, fritidsgårdar, gruppbostäder och äldreboenden. Förskolor, skolor och bibliotek ska samverka för att uppmuntra läslust och kunskapstörst.

Föreningsbidragen ska öka i förorterna. Bidragen ska fördelas jämställt. Organisationer som arbetar för jämställdhet ska kunna söka bidrag. Det ska vara lätt att få kontakt med konsumentvägledare och konsumentarbetet ska öka engagemanget för rättvis handel. Genom riktade insatser ska unga informeras om rättigheter som konsumenter för att förebygga skuldsättning.

Äldreomsorg

Vänsterpartiet satsar 10 milj.kr mer jämfört med kommunfullmäktige.

Höjd peng med ytterligare 2 %, för ökad personaltäthet och generösare tidsramar i hemtjänsten.

Höjd peng 2 %, ökad kvalitet i dagverksamhet.

Utökning av fixartjänsten - från 67 år och för att få hjälp med sopsortering.

Dessutom 205 mnkr i centrala medelsreserven för löner, arbetstid, heltid vilket främst gynnar äldreomsorgen.

Vänsterpartiets mål för äldreomsorgen

Behovet av äldreomsorg ska bedömas likvärdigt oavsett kön och andra diskriminerings-grunder samt utifrån sammanvägda behov för individen.

Äldre ska kunna påverka sin vardag såväl hur hemtjänsttimmarna används som hur insatserna anpassas till individen i vård- och omsorgsboende.

Äldre ska ha rätt till äldreomsorg på sitt eget modersmål och med respekt för sina önskningar och behov.

Äldres rätt till självbestämmande är utgångspunkten i äldreomsorgen. Hemtjänst med förenklad biståndsbedömning införs. Personaltäthet, kontinuitet och kompetens ska förbättras. Hemtjänsten får mer resurser för att ge mer tid till insatser, till exempel utevistelse och matlagning. Vård- och omsorgsboenden ska ha sociala aktiviteter och fysisk träning flera gånger i veckan.

Större delen av äldreomsorgen utförs utan lön av anhöriga, främst kvinnor. Det bästa anhörigstödet är en väl utbyggd, flexibel och individuell omsorg. Kvinnor och män ska få lika mycket stöd. Hemtjänst ska finnas på olika språk. Finskspråkigas rätt till äldre-omsorg på finska ska tillgodoses. Anhörigråd och pensionärsråd ska ha bra förutsätt-ningar till insyn och påverkan.

Medarbetarna ska ha en arbetsmiljö som gör att de orkar till 65 år och en rättvis lön. Vi satsar därför på rejält höjda löner, rätt till heltid och kortare arbetsdag med kompetens-utveckling, träning och handledning på arbetstid. Personalen ska ha genus- och HBT-kompetens.

Äldreomsorgen värnas mot privata vinstintressen. Boenden återtas i kommunal regi när avtalen löper ut. Oannonserade besök och skarpa metoder ska användas för att upptäcka vanvård, fusk och brister.. Servicehusen ska vara kvar som boendeform. Kommunalt drivna boenden av olika slag ska finnas i alla stadsdelar.

Stöd och service till personer med funktionsnedsättningar

Vänsterpartiet satsar 2,4 milj.kr mer jämfört med kommunfullmäktige

Höjd schablon ytterligare 1 % vuxenboende, barnboende, daglig verksamhet och korttidshem.

Höjd hemtjänstpeng med ytterligare 2 %

Vänsterpartiets mål för stöd och service för personer med funktionsnedsättning.

Flickor/kvinnor och pojkar/män, ska få omsorg, stöd och service av god kvalitet.

Bostad, stöd, daglig sysselsättning, fritid och arbete ska byggas ut. Brukares självständighet, inflytande och delaktighet i samhället ska stärkas.

Alla som behöver socialtjänstens insatser ska snabbt få hjälp och stöd. Rätten till självbestämmande är utgångspunkten för att människor med funktionsnedsättningar ska kunna leva som andra. Många har blivit kraftigt begränsade i sin vardag när assistans ersatts med hemtjänst. Tillgång till ledsagning ska finnas oberoende av boendeform. Bemanningen i verksamheten ska vara tillräcklig och insatser samordnas för att ge goda levnadsvillkor. Det ska gå att få en personlig assistent som talar hemspråket. Stöd av heminstruktörer för synskadade och hörselskadade ska ges i tillräcklig omfattning.

Att bygga bort bostadsbristen prioriteras. Idag fattas 510 nya bostäder enligt LSS och SOL i staden. Möjligheten att bygga gruppbostäder och servicebostäder ska prövas i alla bostadsprojekt som stadsdelsnämnderna yttrar sig över. Sociala kooperativ är alternativ till daglig verksamhet och en brygga till arbetsmarknaden. Gruppbostäder ska högst ha fem till sex lägenheter. Regeln att gemensamma ytor inte ska belasta hyran i gruppbostäder ska återinföras.

Med utvecklad pedagogik, individuella planer och mål för självständighet kan fler som bor i gruppbostad utvecklas. Fritiden ska förbättras för personer med utvecklingsstörning som bor i gruppbostad. Brukarinflytandet ska öka. Självklart ska man få säga nej till konkurrensutsättning av sin egen gruppbostad. Funktionshindersrådet ska ha mer inflytande.

Individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Vänsterpartiet satsar 6milj.kr merjämfört med kommunfullmäktige, Satsning på verksamhet mot våld i nära relationer

Mer förebyggande/tidiga insatser - familjecentraler och familjebehandlare.

Stärka missbruksvården - kvalitetsgaranti och behandling

Ökad sysselsättning och träfflokaler för personer med psykisk funktionsnedsättning

Vänsterpartiets mål för individ- och familjeomsorg med socialpsykiatri

Förebyggande och tidiga insatser för barn och unga ska utökas

Bostad, stöd och sysselsättning ska byggas ut för personer med behov

Brukarnas självständighet, inflytande och delaktighet ska stärkas

Alla som behöver socialtjänstens insatser ska snabbt få hjälp och stöd

Socialtjänsten baseras på kunskap, erfarenhet, brukarinflytande, utvärdering och forskning. Förebyggande och tidiga insatser prioriteras. Barnperspektivet ska respekteras. Sociala investeringsfonder ger möjlighet att förebygga utslagning och hemlöshet. Brukarorganisationer ska få mer inflytande och tidigare i processen. Verksamheten ska drivas i kommunens regi.

Arbetet mot våld i nära relationer omfattar mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och våld i samkönade relationer. Verksamheten ska byggas ut, för de våldutsatta, barn och förövare. Våld mot äldre kvinnor, missbrukande kvinnor, kvinnor med funktionsnedsättning måste synligöras och alla utsatta ska få ett gott stöd och skydd i tillgängliga jourboenden. Varje utsatt person ska ha lätt att få akut hjälp och stöd efteråt i en vårdkedja så länge stödet behövs.

Barn till föräldrar som missbrukar, har psykisk ohälsa eller i familjer med våld ska få gruppstöd. Familjecentraler byggs ut i samverkan med landstinget. Familjer i behov av stöd ska få kostnadsfri familjebehandling. Utredningstiderna ska hållas. Barn i familjehem ska besökas minst fyra gånger/år varav minst en gång oanmält.

Psykisk ohälsa hos unga ska tas på allvar. Utan sociala skyddsfaktorer kan det gå illa, särskilt om det inte går bra i skolan. Unga i riskzon för kriminalitet ska få individuella inriktade insatser. Saklig information om cannabis ska ges till föräldrar och ungdomar.

Ett förebyggande perspektiv är centralt i missbruksvården. Öppenvården ska ha bra öppettider och vara attraktiv för både kvinnor och män. För att nå människor med dolt missbruk krävs samverkan med vårdcentraler och företagshälsovård. Den garanti för missbruksvård som införs måste också garantera behandling. För att få bort hemlösheten krävs att det byggs tillräckligt många billiga hyresrätter samt att boendestöd och meningsfull sysselsättning finns.

Stadsdelsnämnderna ska ta fram planer med insatser för boende, sysselsättning, träfflokaler och uppföljning av levnadsvillkoren för kvinnor och män med psykisk funktionsnedsättning. Idag saknar många både hem och arbete. Möjligheten att bygga gruppbostäder och servicebostäder måste prövas i varje bostadsprojekt som stadsdelsnämnden yttrar sig över. Möjligheten till meningsfull sysselsättning för olika behov måste byggas ut.

Stadsmiljöverksamhet

Vänsterpartiet satsar 0,7 mnkr mer jämfört med kommunfullmäktige Områdesplanering och omvänd planprocess för ökad demokrati

Bättre skötsel av grönområden

Upprustning av parker och grönområden (investeringar)

Vänsterpartiets mål för stadsmiljön

Alla stockholmare ska ha nära till tillgängliga grönområden och välskötta parker

Stärka barns och vuxnas inflytande över stadsmiljö och planprocesser.

Det är grundläggande för en god folkhälsa att ha nära till parker och grönområden. Vi ska höja ni vån i de lokala parkplanerna och förbättra uppföljningen, till exempel genom gröna nämndindikatorer och en fackmässig bedömning. Biologisk mångfald ska värnas. Alla naturreservat i Stockholms översiktsplan 99 ska inrättas. Alla lekparker ska inventeras, rustas upp och tillgänglighetsanpassas. Barn som använder parkerna ska få lämna synpunkter.

Stadsdelsnämnderna ska ha ett samordnande områdesansvar för stadsmiljön. För medborgarna är det viktiga inte vem som ansvarar för trädplantering, blommor och belysning, utan att det som felar eller fattas rättas till. Delar av barmarksrenhållningen och snöröjningen ska återföras till stadsdelnämnderna för att samordnas med parkskötseln. Nedskräpningen minskas med ökad renhållning och information. Trygghetsvandringar organiseras och belysning i mörka stråk åtgärdas. Gröna jobb skapas genom att tillsynspersoner anställs för större grönområden.

Stadsdelsnämnderna kunna yttra sig över markanvisningarna. Invånarnas synpunkter ska tas tillvara i områdesplanering och omvänd planprocess. Stadens föreningstavlor ska fräschas upp och kompletteras. Stadsdelsnämnderna ska uppmuntra fastighetsnära insamling.

Försök med insamling av matavfall ska genomföras i samband med att en ny sopsorteringsanläggning ”typ Eskilstunamodellen” tas fram. Målet är 70 % insamlat matavfall på fyra år .

Flyktingmottagande

Vänsterpartiets mål för flyktingmottagandet

Flyktingar som får fristad i Stockholm ska känna sig trygga

Barn och unga i flyktingfamiljer har rätt att leva som andra

Staden ska ge god praktisk och social hjälp för att flyktingar snabbt ska komma in i samhället. Ett samlat grepp behövs för att få fram trygga bostäder. Barnen ska ha egna handlingsplaner för att säkra ett tryggt hem, pedagogisk förskola, en bra skolgång och en stimulerande fritid. Barn till avvisningshotade ska sökas upp så att de får gå i förskola och skola. Ensamkommande flyktingbarn ska fått ett gott stöd. Flyktingar som inte kan arbeta introduceras efter individuella behov. Papperslösa som lever i våldsutsatta relationer ska kunna få plats i skyddade boenden. Staden ska inte anmäla papperslösa eller avvisningshotade som inte är EU-medborgare till Migrationsverket eller till polisen.

Ekonomiskt bistånd

Vänsterpartiet satsar 4.2milj.kr mer än kommunfullmäktige

Dator (utöver bredband) ska ingå i normen för barnfamiljer

Kortare väntetider budget- och skuldrådgivning

Återinföra SL-kort i normen samt bredband för vuxna ska ingå i normen

Vänsterpartiets mål för ekonomiskt bistånd

Kvinnor och män ska få ekonomiskt bistånd utifrån en helhetssyn och anpassat efter förutsättningar och möjligheter på arbetsmarknaden

Brukarnas självständighet, inflytande och delaktighet ska stärkas

Alla som behöver socialtjänstens insatser ska snabbt få hjälp och stöd

Alla människor har rätt till social och ekonomisk trygghet. Vänsterpartiet står för en solidarisk socialpolitik som ger rätt till skälig levnadsnivå. Vi vill därför återinföra SL-kortet i normen och ta bort nuvarande stadsdelsarrest samt införa Internet i normen för alla hushåll. Vi vill också lägga in dator i normen för barnfamiljer. Behoven hos de som har långvarigt bistånd ska särskilt beaktas, till exempel behovet av tandvård.

Ensamma föräldrars och barns situation ska alltid uppmärksammas. Det ska finnas tillräckligt med resurser för att kunna tillämpa ett barnperspektiv. Socialtjänsten ska i samverkan med bostadsbolagen se till att barnfamiljer inte vräks av ekonomiska skäl. Vräkningar och hemlöshet motverkas genom tidiga insatser. Ingen ska utsättas för att elströmmen stängs av. Budget- och skuldrådgivning ska erbjudas inom en månad, och inom högst en vecka för barnfamiljer.

Generella insatser minskar också utsattheten för barn i familjer med svag ekonomi. I vår budget finansierar vi bland annat SL-kort till alla gymnasieungdomar även på fritid, sänker avgifterna och tar bort instrumenthyran i Kulturskolan och inför gratis bad för barn och unga.

Förslaget till ändrat resursfördelningssystem har fått kritik. Bland annat anses att hänsyn måste tas till att i vissa stadsdelsområden saknar uppåt hälften av hushållen förstahandskontrakt och att ändringen av inkomstklasserna kan bli missvisande där det finns många stora hushåll. Förslag finns att förtydliga attraktivitetsvariabeln när det sociala nätverket kan träda in vid ekonomisk kris och att markvärdet för allmännyttiga bostäder som säljs ska räknas som kommunala fem år efter försäljning för att motverka felbedömning av det sociala nätverket. Utfallet måste noga följas och de invändningar som framförts utredas vidare.

Arbetsmarknadsåtgärder

Vänsterpartiet satsar 6,4 milj kr mer i Hässelby Vällingby än kommunfullmäktige

· Alla ungdomar som söker kan få sommarjobb samt möjlighet till längre perioder

Vänsterpartiets mål för arbetsmarknadsåtgärder

Kvinnor och män ska erbjudas insatser och utbildning utifrån en helhetssyn och anpassat efter förutsättningar och möjligheter på arbetsmarknaden

Alla flickor och pojkar som söker ska kunna få ett sommarjobb

Brukarnas självständighet, inflytande och delaktighet ska stärkas

Vänsterpartiets budget i staden och nationellt leder till att många fler jobb skapas i både kommun och näringsliv. Vi gör också en stor satsning så att alla ungdomar i Stockholm som söker ska få sommarjobb och att det ska finnas möjligheter till längre jobbperioder än idag.

Arbetsträning erbjuds de som står mycket långt från arbetsmarknaden, som förberedelse till praktik och andra insatser. Offentligt skyddat arbete kan erbjudas de som har fått tillbaka arbetsförmåga efter rehabilitering men ännu inte kan få ett arbete på öppna arbetsmarknaden. Alla som har försörjningsstöd och söker arbete eller går på arbetsträning ska få SL-kort.

Sociala kooperativ är ett bra alternativ för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden, exempelvis hemlösa, psykiskt funktionsnedsatta och personer som rehabiliteras efter missbruk.”

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att

1. avslå förvaltningens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2013

2. återremittera budgetunderlaget till förvaltningen för omarbetning med Miljöpartiets budgetförslag i kommunfullmäktige för 2013 som grund

3. samt därutöver anföra följande

Skattesänkningar går före välfärd för alla

Den moderatstyrda majoriteten fortsätter sitt fokus på att sänka skatterna och det innebär att något som skulle kunna bli utvecklat vidare eller bibehållas kan inte göra detta. Vår stadsdel har problem med att få budgeten att balansera, och även om den för detta årets budget är högre än förra årets budget är den mindre än de kostnader som stadsdelsnämnden kommer att ha under 2012. Det innebär att det kommer att finnas mindre pengar för stadsdelen reserverade än dagens situation- och det med en större befolkning. Konsekvensen av detta kommer att vara att det blir fokus på nedskärningar och service nivåer inom ett antal områden som det ges exempel på nedan.

Majoritetens förslag till verksamhetsplan och budget för år 2013 saknar tillräckliga medel för att kunna erbjuda stockholmarna en fullgod samhällsservice. I Miljöpartiets budgetförslag för stadsdelen finns 47,3 Mkr mer än i den moderatledda majoritetens budget för stadsdelarna. Av det är 24,8 Mkr resurser som förs över från Arbetsmarknadsnämnden till Arbetsmarknadsåtgärder i stadsdelsnämnderna. Miljöpartiets förslag till budget skulle innebära en högre grundläggande service till medborgarna och en större trygghet och kontinuitet i verksamheterna för både brukare och personal. Miljöpartiets indikatorer styr också stadens verksamheter i en grönare riktning.

Förvaltningens egna verksamheter – och vi anser att förvaltningen bör driva verksamheter i egen regi inom alla områden – skall vara av sådan kvalitet att de uppnår minst samma kvalitet som de privata utförarna har.

Miljön och stadsplanering

För att staden ska kunna nå högt satta klimatmål, målen i miljöprogrammet och vattenprogrammet samt bidra till att uppnå Sveriges miljökvalitetsmål behöver miljö- och klimatkompetensen stärkas på stadsdelsförvaltningarna. Stadsdelen ska i samverkan med områdets invånare, företag och föreningar förbättra den lokala boende- och stadsmiljön samt öka medvetenheten och engagemanget för miljö- och klimatfrågor.

Ett särskilt stadsmiljöråd ska inrättas där medborgare kan få ta del av de planer som finns i stadsdelen och även framföra sina åsikter långt före ärendena har kommit upp på exploateringskontoret. Dagens angreppssätt, där planering startar först när någon är intresserad av att bygga, innebär många intressekonflikter med överklaganden och försenade

projektstarter. Metoder ska utvecklas för att fånga upp grupper som aldrig kommer till tals i stadsbyggnadsrelaterade frågor. Med bättre framförhållning blir implementeringen snabbare.

Stadsdelen ska prioritera arbetet med energirådgivning inom förvaltningens egna verksamheter samt mot företag och hushåll. Stadsdelens verksamheter ska i största möjliga utsträckning tillgodose sina bilbehov via bilpooler.

Barnperspektivet ska in i stadsplaneringen och metoder för att inkludera barn och deras tankar i stadsplaneringen ska utvecklas.

Den drastiska minskningen av vissa fiskarter är ett stort ekologiskt hot. Stadsdelarna bör besluta att inte servera hotade fiskareter på förskolor, skolor och äldreboenden, också för att öka kunskapen hos förvaltning, personal och elever om ekologi och matens miljöpåverkan.

Ett annat exempel på hur medborgarna kan ges stöd för att välja mer miljösmarta alternativ är en satsning på konsumentvägledningen som ska öka och stadsdelen skall ha kontinuerlig konsumentrådgivning.

Förskolan

Stadsdelen växer och det beräknas att antalet barn i stadsdelen kommer att öka. Utbyggnad av en bra förskola är därför av högsta vikt, men det får inte gå ut över barnstorlekarna på respektive förskola. Barngruppernas storlek ska vara högst 14 barn i småbarnsgrupperna och 18 barn i storbarnsgrupperna. Alla förskolor ska ges tillgång till genuspedagoger samt att någon förskola Grön Certifieras under året. Stadsdelen skall alltid driva egna förskolor för att säkerställa att offentligt driven förskola alltid är ett möjligt val.

Att tidigt vänja sig vid bra och nyttig mat är avgörande för framtida matvanor och därmed för hälsan. Andelen ekologiska livsmedel ökas kraftigt i stadsdelen och ska vara 40 procent år 2013. Alla förskolor ska uppmuntras att ha minst en vegetarisk dag i veckan på sina matsedlar.

Tillgänglighet

Arbetet för att den fysiska tillgängligheten i stadsdelen ska öka och attityderna till människor med funktionshinder måste förbättras. En viktig del i en god arbetsmiljö är att det finns ett bra, strukturerat sätt att hantera kränkningar, trakasserier och mobbning på arbetsplatsen samt att stadsdelsnämnden prioriterar detta arbete ytterligare.

Mötesplatser måste säkerställas och tillgängligheten till dessa skall inte minskas utan ökas. Det kan gälla möjligheten att ta sig in till lokalen (förvaltningsbyggnaden) eller öppettider så att möjligheten till möten är större (Kompassen).

Äldreomsorgen

Inom äldreomsorgen behövs fler platser i servicehus, vård- och omsorgsboenden, demensboenden och trygghetsbostäder. Det finns en ökad efterfrågan på kategoriboenden, exempelvis med inriktning

på kultur, språk och hbt. Önskemål att starta äldreboenden som sociala företag ska bejakas. Maten som serveras inom äldreomsorgen ska vara vällagad, hälsosam och god, helst lokalt tillagad och ekologisk. Social gemenskap vid måltider är viktigt, till exempel bör matlag erbjudas. Det ska i varje stadsdel

finnas kommunala alternativ, både när det gäller hemtjänst och äldreboende, eftersom det för många är en viktig del av valfriheten att kunna välja detta.

Arbetsmarknaden och stöd att hitta försörjning

Stadens arbetsmarknadsåtgärder ska vara utformade så att varje enskild person hittar sin kortaste väg till rätt jobb. I stället för nuvarande Jobbtorg ska ”En-dörr-in”-verksamheter finnas i stadsdelen. Verksamheten ska omfatta alla arbetslösa, även dem som står allra längst från arbetsmarknaden och dem som är i behov av rehabilitering. Alla arbetssökande ska erbjudas skräddarsytt och individuellt stöd - vägledning, jobbcoachning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsträning. Den enskildes eget engagemang, inflytande och delaktighet ska vara ledstjärna i verksamheten. Det sociala företagandet ska stimuleras. Den som är berättigad till försörjningsstöd ska även ha rätt till SL-kort så att man enkelt kan ta sig till anställningsintervjuer.

Individ och familjeomsorg

Den sociala barn- och ungdomsvården behöver kraftiga förstärkningar. Staden ska aktivt stödja föräldrar med missbruksproblem, barn till psykiskt funktionshindrade och andra barn som far illa. Resurserna till missbruksvården ska öka så att de som söker behandling ska kunna beviljas detta. Vård och behandling för personer med missbruk ska alltid utgå från den enskilde.

Barns situation ska uppmärksammas när vuxna söker ekonomiskt bistånd. Barnperspektivet är tydligt i stadens riktlinjer och innan beslut fattas ska konsekvenser för varje barn alltid övervägas och dokumenteras. Ett barnperspektiv innebär att det inte ska vara möjligt att vräka barnfamiljer. Alla som lever i hemlöshet ska erbjudas ett personligt ombud som ett sätt att skapa nya nätverk och få hjälp med myndighetskontakter.

Satsningen där hemlösa kan få chans till en egen lägenhet och på sikt egna kontrakt måste utökas mera. Möteslokaler och träffpunkter som Vistet är därför viktiga och det måste säkerställas att de kan fortsätta i nuvarande omfattning.

Upphandlingar och uppföljningar

Arbetet med policy för upphandling bör vidareutvecklas, särskilt med fokus på förfrågningsunderlagens kvalité, miljökrav samt med tydliga och uppföljningsbara antidiskrimineringsklausuler. Ett av de miljökrav som ska ställas är att inga dubbdäck får användas av dem som utför transporter, ett är att mat skall vara närproducerat.

För att säkerställa att alla tjänster som staden betalar i ersättning till utförare, är det viktigt att en noggrann uppföljning görs av avtal och ersättningsanspråk som begärs.

Kultur, fritid och föreningsliv

För ett rikt kulturliv behöver det finnas mötesplatser där människor kan träffas. Det kan vara öppna platser som torg, bibliotek, teaterlokaler eller liknande.

Vår stadsdel har ett underskott av sådana lokaler och den moderatstyrda alliansen vill dessutom minska dessa. Biblioteksfrågan – där stadsdelen lovats ett bibliotek skjuts än en gång på framtiden, Allhuset- en verksamhet där människor möts och skapar kultur skall läggas ned, Trappans lokaler i Vällingby återställs inte utan fördröjs, är bara några exempel på hur majoriteten förringar kulturfrågorna i stadsdelen. Vi vill ha mera platser där kultur kan skapas.

Föreningar som diskriminerar ska på samma sätt som företag veta att de riskerar att förlora sina bidrag

Fritidsverksamheten skall drivas på ett sådant sätt att alla har möjlighet att delta på sina villkor. Förvaltningen bör själv driva fritidsverksamhet och inte bara förlita sig på privata utförare - detta för att säkerställa att den egna kompetensen kan hållas högt.

Personalpolitik

Stadsdelen ska bedriva ett offensivt arbete mot diskriminering. Den diskrimineringsklausul som Miljöpartiet tidigare var med och införde ska återinföras. Stadsdelen ska tydligt prioritera arbetet med att säkerställa att ingen diskrimineras, exempelvis genom antidiskrimineringstester och kontinuerlig utbildning för alla anställda och politiker.

Arbetet inom äldreomsorgen och omsorgen för människor med funktionsnedsättningar är fysiskt och psykiskt tungt och många orkar inte arbeta fram till pensionen. Staden ska utreda en riktad arbetsförkortning för personal i äldre- och funktionshinderomsorg.

Det är viktigt att anställda och även före detta anställda kan ges möjligheter till motion och friskvård, detta för att ge bra förutsättningar till att utföra ett bra arbete och att hålla sig frisk och aktiv även i hög ålder.”

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Leif Larsson (V) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s förslag.

Ersättaryttrande från Fredrik Wallén (KD)

”Jag ställer mig bakom nämndens beslut.”

§11 Zinket 2, Kanngjutargränd, Grimsta. Ny förskola.

- Genomförandebeslut.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande den 13 november 2012.

Dnr 2.6 -390A-2012.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 5 avdelningar i Grimsta för 90 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Behovet av förskoleplatser är stort i området Vällingby/Grimsta där underskottet beräknas uppgå till cirka 150 platser under kommande år. Förskolan beräknas driftklar till år 2014.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att låta uppföra en 5-avdelnings förskola för en beräknad totalkostnad på ca 29,2 mnkr innebärande en årshyra på 2,4 mnkr år ett.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om att få genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna behövliga avtal efter godkännande av kommunstyrelsens ekonomiutskott.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C ), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot
Lars Jakobsson m fl (MP) anslöt sig till:

”Vi tillstyrker härmed förvaltnings förslag till beslut och anför följande:

Det är mycket tillfredställande, inte minst mot bakgrund av att Stockholms stads kommunfullmäktige i budgeten prioriterat fler platser i förskolan, att stadsdelen får ett stort tillskott av förskolor genom dessa fyra genomförandebeslut. För att underlätta stadsdelens framtida planering och undvika onödig byråkrati, ser vi gärna att försko-lorna byggs utan att tidsbegränsade bygglov upprättas, utan att byggnaderna kan få permanent bygglov.

Vidare anser Alliansen att det är av stor vikt att byggnader som uppförs för för-skolorna, ska byggas på sådant sätt att de enkelt, snabbt och billigt kan byggas om på sådant sätt, av SISAB, att de också kan användas för andra framtida ändamål.

Vi uppmanar därför till förvaltningen att föra fram Alliansens krav på ett tydligt och konsekvent sätt till ansvariga på SISAB.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§12 Åkerbrodden 1, Blomsterkungsvägen 235, Hässelby Villastad. Ny förskola

- Genomförandebeslut.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 14 november 2012.

Dnr 2.6 -391A-2012.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 8 avdelningar i Hässelby Villastad för 144 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Den nya förskolan skall ersätta en sedan tidigare utdömd byggnad på tomten som varit tomställd sedan år 2005. Dessutom planeras den ersätta paviljongförskolan på närbelägna Lingonrisgränd, vars tillfälliga bygglov upphör 2014-08-31.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att låta uppföra en 8-avdelnings förskola för en beräknad totalkostnad på 44,6 mnkr innebärande en årshyra på 3,7 mnkr år ett.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om att få genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna behövliga avtal efter godkännande av kommunstyrelsens ekonomiutskott.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C ), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot
Lars Jakobsson m fl (MP) anslöt sig till:

”Vi tillstyrker härmed förvaltnings förslag till beslut och anför följande:

Det är mycket tillfredställande, inte minst mot bakgrund av att Stockholms stads kommunfullmäktige i budgeten prioriterat fler platser i förskolan, att stadsdelen får ett stort tillskott av förskolor genom dessa fyra genomförandebeslut. För att underlätta stadsdelens framtida planering och undvika onödig byråkrati, ser vi gärna att försko-lorna byggs utan att tidsbegränsade bygglov upprättas, utan att byggnaderna kan få permanent bygglov.

Vidare anser Alliansen att det är av stor vikt att byggnader som uppförs för för-skolorna, ska byggas på sådant sätt att de enkelt, snabbt och billigt kan byggas om på sådant sätt, av SISAB, att de också kan användas för andra framtida ändamål.

Vi uppmanar därför till förvaltningen att föra fram Alliansens krav på ett tydligt och konsekvent sätt till ansvariga på SISAB.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§13 Snödroppen 28, Snödroppsgränd/Snårvindevägen, Hässelby Villastad.

Ny förskola – Genomförandebeslut.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 14 november 2012.

Dnr 2.6 -392A-2012.

Sammanfattning

Projektet avser uppförande av en ny förskola om 8 avdelningar i Hässelby Villastad för 144 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Den nya förskolan är tänkt att ersätta den i dag befintliga förskolan (3 avd) på Snödroppsgränd 27 vilket ger ett nettotillskott av 5 nya avdelningar.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att låta uppföra en 8-avdelnings förskola för en beräknad totalkostnad på 40,1 mnkr innebärande en årshyra på 3,5 mnkr år ett.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om att få genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna behövliga avtal efter godkännande av kommunstyrelsens ekonomiutskott.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C ), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot
Lars Jakobsson m fl (MP) anslöt sig till:

”Vi tillstyrker härmed förvaltnings förslag till beslut och anför följande:

Det är mycket tillfredställande, inte minst mot bakgrund av att Stockholms stads kommunfullmäktige i budgeten prioriterat fler platser i förskolan, att stadsdelen får ett stort tillskott av förskolor genom dessa fyra genomförandebeslut. För att underlätta stadsdelens framtida planering och undvika onödig byråkrati, ser vi gärna att försko-lorna byggs utan att tidsbegränsade bygglov upprättas, utan att byggnaderna kan få permanent bygglov.

Vidare anser Alliansen att det är av stor vikt att byggnader som uppförs för för-skolorna, ska byggas på sådant sätt att de enkelt, snabbt och billigt kan byggas om på sådant sätt, av SISAB, att de också kan användas för andra framtida ändamål.

Vi uppmanar därför till förvaltningen att föra fram Alliansens krav på ett tydligt och konsekvent sätt till ansvariga på SISAB.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§14 Grimsta 1:5, Håsjögränd, Råcksta. Förskolepaviljong.

- Genomförandebeslut.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 13 november 2012.

Dnr 2.6-636-2012.

Sammanfattning

Projektet gäller uppförande av en ny paviljongförskola om 5 avdelningar i Råcksta för 80 barn. Byggherre är Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Behovet av förskoleplatser är stort i området Råcksta/Vällingby där underskottet beräknas uppgå till cirka 150 platser under kommande år. Driftstart planeras till hösten 2013.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner förslaget att låta uppföra en 5-avdelnings förskolepaviljong vid Håsjögränd i Råcksta.

2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om att få genomföra projektet.

3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna behövliga avtal efter godkännande av kommunstyrelsens ekonomiutskott.

4. Förskolepaviljongen vid Håsjögränd ersätter tidigare beslut om genomförande av förskolepaviljong vid Jämtlandsgatan 118.

Särskilt uttalande

Ordförande Fredrik Bojerud (C ), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) lämnade följande särskilda uttalande till vilket ledamot
Lars Jakobsson m fl (MP) anslöt sig till:

”Vi tillstyrker härmed förvaltnings förslag till beslut och anför följande:

Det är mycket tillfredställande, inte minst mot bakgrund av att Stockholms stads kommunfullmäktige i budgeten prioriterat fler platser i förskolan, att stadsdelen får ett stort tillskott av förskolor genom dessa fyra genomförandebeslut. För att underlätta stadsdelens framtida planering och undvika onödig byråkrati, ser vi gärna att försko-lorna byggs utan att tidsbegränsade bygglov upprättas, utan att byggnaderna kan få permanent bygglov.

Vidare anser Alliansen att det är av stor vikt att byggnader som uppförs för för-skolorna, ska byggas på sådant sätt att de enkelt, snabbt och billigt kan byggas om på sådant sätt, av SISAB, att de också kan användas för andra framtida ändamål.

Vi uppmanar därför till förvaltningen att föra fram Alliansens krav på ett tydligt och konsekvent sätt till ansvariga på SISAB.”

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§15 Miljöhandlingsplan 2012 – 2015 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 19 november 2012.

Dnr 3-647-2012.

Sammanfattning

Stockholms miljöprogram 2012–2015, fastställdes av Kommunfullmäktige den 30 januari 2012. Miljöprogrammet är ett kommunövergripande styrdokument som bryter ned kommunfullmäktiges verksamhetsmål i uppföljningsbara delmål. I samband med miljöprogrammet har stadens samtliga nämnder och styrelser fått i uppdrag att utifrån stadens miljöprogram kartlägga de egna verksamheternas miljöpåverkan och beskriva åtgärder för att minska dessa i en miljöhandlingsplan. Förvaltningen föreslår en miljöhandlingsplan med aktiviteter kopplade till de delmål som är relevanta för stadsdelsnämndens verksamheter. Förvaltningen har egen rådighet över aktiviteternas genomförande. Miljöhandlingsplanen ska uppdateras årligen i samband med framtagandet av ny verksamhetsplan.

BESLUT

1. Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens förslag till Miljöhandlingsplan 2012-2015 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

2. Att Delmål 1.4 ändras till:

Cykelvägar/stråk i stadsdelen ska underhållas, till exempel genom snö- och slyröjning samt sopning och sandning, i syfte att göra det möjligt att ta sig fram med cykel under hela året.

Samt uttala att

Alliansen välkomnar det målinriktade miljöarbete som bedrivs, både i staden och i stadsdelsområdet. Vi önskar fler kreativa och konstruktiva förslag gällande energiförbrukning. Här kan arbete med solceller, passivhus, bergvärme, luftvärmepumpar bidra till en lägre energiförbrukning – och i många fall lägre kostnader på lång sikt.

Det finns inget som hindrar förvaltningen att under planperioden föreslå ytterligare åtgärder som bidrar till att nå målen i Stockholms miljöprogram 2012-2015.

Reservation

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP), vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Förslag till beslut

Stadsdelsnämnden beslutar att

1. att delvis besluta enligt förvaltningens förslag till beslut

2. att justera planen med följande

Mål 1 Miljöeffektiva transporter

Meningen ”som stor arbetsgivare SKA staden också påverka resandet hos de anställda och som verksamhetsutövare SKA staden vid upphandling välja miljöanpassade fordon och arbetsmaskiner”

Delmål 1.1

Ny aktivitet läggs till

Aktivitet – Bilpool

Förvaltningen ska arbeta fram ett sätt så att antalet leasing bilar som hyrs av förvaltningen kan minskas genom att skapa/tillhöra bilpooler.

I senare avsnitt skall alternativet bilpool också finnas med som ett alternativ.

Delmål 1.4 ( ändras till nedanstående)

Alla cykelstråk ska snöröjas, slyröjas, sopas, sandas och i övrigt underhållas (vägbana, belysning) så att cykling året runt är möjligt i stadsdelen.

Delmål 2.3

Andelen upphandlade ekologiska livsmedel skall uppgå till 40 procent senast år 2014.

Stadens verksamheter skall ej köpa /servera hotade fiskarter samt ha en köttfri dag varje vecka.

Delmål 4.5 ny aktivitet

Bevara och säkerställa stadsdelsområdets bestånd av ekskogar/ eklundar.

Delmål 4.6 Vattenkvaliteten i sjöar och vattendrag ( tillägg)

Badvatten prover tas ca sju gånger per säsong vi ,,,,, och vid avvikelser säkerställs att åtgärder sätts igång.”

Vi uttalar härutöver:

Förskoleenheten bör verka för att uppmuntra och informera om miljöarbete på förskolan i riktning mot Grön Flagg certifiering.”

Beslutsgången

Ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M) och ledamot
Helen Jäderlund Eckardt (FP) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP), vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid bifall till (C+M+FP):s förslag.

Ersättaryttrande från Fredrik Wallén (KD)

”Jag ställer mig bakom nämndens beslut. ”

§16 Slutrapport från projekt ”Att vara förälder i Sverige del 2”

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 21 november 2012.

Dnr 1.2.6-320-2011.

Sammanfattning

Ärendet avser slutrapport till Länsstyrelsen i Stockholms län av projektet ”Att vara förälder i Sverige del 2” som pågått under perioden 2011-08-01 – 2012-07-31. Projektet har bedrivits med medel från Länsstyrelsen inom området Hedersrelaterat våld och förtryck. Föräldracirklar och enskilt arbete med familjer har genomförts. Utvärderingen har skett enligt metoden samforskande samtal. Projektets mål har uppnåtts och utvärderingen visar på positiva resultat för de familjer som deltagit. Resultatet från projektet kommer implementeras i det ordinarie arbetet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner slutrapporten och överlämnar den till Länsstyrelsen i Stockholms län.

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§17 Förslag till skolplan för Stockholms stad

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 322-1460/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 18 november 2012.

Dnr 1.5.1-564-2012.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag till skolplan för Stockholms stad. Skolplanen beskriver Stockholms stads ambition och pekar ut de mest centrala utvecklingsområdena för Stockholms skolor. Kommunfullmäktige har i budget beslutat att skolplanen ska revideras 2012. Förvaltningen ser i huvudsak positivt på förslaget. En fungerande samverkan är av stor betydelse för barns utveckling och lärande. Ett förtydligande behövs angående barnens övergång från förskolan till skolan med utgångspunkt från en gemensam barn- och kunskapssyn. Det är viktigt att samverkan utvecklas så att samtliga förskolor och skolor involveras oavsett verksamhetsform.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss bakom MP:s reservation i Utbildningsnämndens protokollutdrag
2012-09-27.

Dessutom finner vi att skevhet i de krav som ställs på i synnerhet lärare. Då lärarkåren är den som både bär ansvar att förverkliga målen i skolplanen i sitt klassrum och har möjlighet att påverka elever i rätt riktning, bör man inte belasta lärarna med uppgifter som går utanför den pedagogiska rollen. I våra kontakter med lärare hör vi hur de är trötta och stressade, inte av läraryrket, utan av pappersarbete och dokumentation som tar tid och kraft. Man bör lägga dessa uppgifter, som säkerligen fyller en viktig roll i andra sammanhang, på en administrativ assistent, eller varför inte forskarelever och lärarstu­denter som kan komma in och få insyn i skolvärlden.

Förutom att återge lärare tid och kraft för engagemang, bör man ge dem goda förutsätt­ningar för den undervisningen. Man kan inte förvänta sig att läraren ska kunna nå ut till alla elever om man fyller klassrum, blandar elever med olika nivåer i svenskkunskaper, inte beaktar om en skola befinner sig i ett ”utsatt” område där eleverna har större behov, m.m.

Vi föreslår att varje rektor ska ge uttryck för de behov man har på sin skola och ansöka om resurser.

Därefter ska utbildningsnämnden väga skolornas behov och utdela efter behovsbilden. Det kan omöjligt förväntas av en skola att nå mål (som följs upp i efterhand) om man inte i förväg har tillgodosett nog med resurser i enlighet med behovsbilden.”

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss bakom (V):s reservation i Utbildningsnämnden.”

Särskilt uttalande

Ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi ställer oss bakom (S):s reservation i Utbildningsnämnden.”

Paragrafen beslöts omedelbart justerad

§18 Nytt IT-program för Stockholms stad

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 031-786/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 1 november 2012.

Dnr 1.5.1-536-2012.

Sammanfattning

IT-programmet innehåller principer för ledning och prioritering inom stadens IT-verksamhet och för stadens verksamhetsutveckling med hjälp av IT. Syftet är att samordna stadens arbete med digital förnyelse för att öka förmågan att uppnå kommunfullmäktiges mål.

Vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) meddelar att

de ej deltar i beslutet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

§19 Utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning enligt LSS – korttidstillsyn för skolungdomar över 12 år

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 326-686/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 22 november 2012.

Dnr 1.5.1-615-2012.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen har begärt yttrande från stadsdelsnämnden angående remissen om utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning enligt LSS – korttidstillsyn för skolungdom över 12 år, Dnr 326-686/2012. Ärendet är skickat på remiss till samtliga stadsdelsnämnder, socialnämnden och handikapporganisationer. Remisstiden sträcker sig till den 15 januari 2013. I ärendet föreslås införande av valfrihetssystem för insatsen korttidstillsyn från och med 1 januari 2014.

Socialnämnden föreslås få i uppdrag att upphandla korttidstillsyn enligt lagen om valfrihet (LOV). Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget om införande av valfrihetssystem i enlighet med det som tas upp i ärendet.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) lämnade följande särskilda uttalande:

”Utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionshinder- korttidstillsyn för
skolungdomar över 12 år

När det gäller remissen om utökad valfrihet inom omsorgen om personer med funktionsnedsättningar enligt LSS - korttidstillsyn för skolungdomar över 12 år är vi för att människor ska kunna välja, samt att vi självklart ska ha ett rimligt ersättnings-system. Alliansens alla valfrihetssystem bygger på konkurrensutsättning av all kommu-nal utförarverksamhet och det är vi emot, liksom vi är emot LOV som ju innebär fri etableringsrätt. Kommunen själv kan starta nya korttidsverksamheter så att det blir ett bra utbud att välja på och man bör kunna välja i hela staden, även om man i praktiken ofta väljer korttidstillsyn i närheten av hemmet. Istället för LOV kan staden vid behov upphandla ramavtal för kompletterande icke-vinstdrivande aktörer.

Verkligt inflytande för brukare

Vi vill i nära samverkan med funktionshindersorganisationer skapa förutsättningar för att alla ska kunna välja boende, daglig verksamhet, sysselsättning och annat stöd som man behöver i så stor utsträckning som möjligt.

Det kräver att boenden och verksamheter byggs ut och tydliga mål anges för att öka in­flytandet över hur insatserna ska utföras. Brukarnas möjlighet att komma till tals i bru­karundersökningar ska förbättras. Brukarna ska så långt som möjligt få insatser där de har sin sociala förankring, likväl som att kunna välja verksamhet eller bostad i en annan stadsdel.

Kvaliteten och behoven ska alltid komma i första rummet. För att nå dit måste välfärden avkommersialiseras. Både den offentligt drivna och den privat drivna välfärden måste fokusera på behov, kvalitet och likvärdighet. Vänsterpartiet har en modell som befriar välfärden från kommersiella intressen och verksamheterna kan fördelas dit de bäst be­hövs, samtidigt som alternativa utförare får goda möjligheter att verka. Vinstsyftande företag som vill utveckla välfärden utan vinstsyfte kan övergå till en särskild bolags-form som finns idag men sällan används. Då löser vi problemet att riskkapitalbolag via uppköp och försäljning av företag gör vinstuttag från skattemedel. Självklart ska med­delarfrihet och kollektivavtal säkras i all välfärd som finansieras med skatter.

Välfärden ska finnas där den bäst behövs och inte där den ger mest vinst. Den bästa väl­färden ska finnas där behoven är störst. Kommunen ska därför besluta när och var icke-offentliga aktörer ska etableras. När alternativ pedagogik, behandling eller motsvarande behövs kan icke- offentliga aktörer få tillstånd att driva verksamheten. Däremot ska de inte själva bestämma var de ska driva skattefinansierad verksamhet.

Vänsterpartiet vill att det ska finnas gruppbostäder, dagverksamheter etc. att välja på i alla stadsdelar. Det blir ökad frihet att välja kommunala utförare jämfört med idag. Stockholmarna oavsett stadsdel ska kunna välja vilken som helst av dessa verksamheter och dessutom alla privata utförare med kommunal finansiering som har en bolagsform utan vinstsyfte och som staden har beslutat ska kunna etableras i området. Det ska också gå att välja ideella utförare och brukarkooperativ som driver verksamhet för syf­ten som staden finansierar.

Vi vill att nämnderna ska få tillbaka rätten att besluta om upphandling av verksamhet och rekommenderas driva i egen regi när avtalen löper ut. Egenregianbud ska alltid lämnas om det beslutas om upphandling. Anställda ska få tjänstledigt om verksamhet upphandlas. Socialtjänst, stöd och service till personer med funktionsnedsättningar, ska aldrig konkurrensutsättas.

Konkurrensutsättningen som pågått i sex år hotar stockholmarnas möjlighet att välja ut­förare med offentlig insyn och personalens möjlighet till kollektivavtal och meddelarfri­het. Det finns heller inget som styrker att konkurrensutsättning leder till innovationer. Möjligheten att genom uppföljning upptäcka missförhållanden har snart nått vägs ände. Den gigantiska byråkrati med många fler inspektörer, oannonserade inspektioner och avancerade ekonomiska och kvalitetsmässiga granskningar för att hålla jämna steg med kapitalets agerande är i princip orimlig att bygga upp. Pengarna ska istället gå direkt till verksamhet för barn, ungdomar och äldre.”

§20 ”Om fler personliga ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning” –

motion från (MP)

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 325-1328/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 6 december 2012.

Dnr 1.5.1-535-2012.

Sammanfattning

I en motion till kommunfullmäktige från Miljöpartiet de Gröna föreslås att tillgången på Personliga ombud ska förstärkas. Förvaltningen bedömer att behovet av Personliga ombudens tjänster i Hässelby-Vällingby idag täcks av befintliga resurser.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi stödjer förslaget i motionen från (MP)”

§21 Motion (2012:46) förbättringar av stadens föreningstavlor

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 324-1256/2012.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 4 december 2012.

Dnr 1.5.1-551-2012.

Sammanfattning

Maria Hannäs (V) har i motion till kommunfullmäktige tagit upp frågan om stadens föreningstavlor. I motionen påtalas vikten av den gamla och beprövade informationskanalen anslagstavlan. Här kan föreningar och privatpersoner gratis anslå stort och smått om sin verksamhet, en frihet som övriga media saknar. Allt eftersom stadsbilden förändras då nya bostadsområden växer fram och vi blir fler och fler invånare, bör behovet av föreningstavlor ses över - antal, placering, underhåll, policy.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Särskilt uttalande

Vice ordförande Leif Larsson (V) och ledamot Bengt Roxne m fl (S) lämnade följande särskilda uttalande:

”Vi stödjer förslaget i motionen från (V).”

§22 Införande av standardiserade arbetssätt med tekniskt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i Stockholms stad – Projekt eDok samt slutrapport för projekt Navet

Remiss från kommunstyrelsen, dnr 033-799/2011.

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 20 november 2012.

Dnr 1.5.1-608-2012.

Ärendet utgår från dagens sammanträde.

§23 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 11 december 2012.

Dnr 1.1-645-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

§24 Anmälan inkomna handlingar

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar.

Dnr 1.6-646-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§25 Fältförlagda socialsekreterare

Skrivelse från (V).

Ärendet utgår då det inte färdigberetts av förvaltningen.

Dnr 6-470-2012.

§26 Rutiner i personalärenden

Skrivelse från (V).

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande

den 25 november 2012.

Dnr 2.3.4-471-2012.

Sammanfattning

Skriftställaren ger förvaltningen i uppdrag att ge en beskrivning av hur förvaltningen säkerställer att hanteringen av personalärenden sker rättssäkert. Staden centralt har utarbetat rutiner med åtgärdslista för handläggning av misskötsel vilka ligger som grund för hantering av arbetsrättsliga åtgärder. Förvaltningens personalärenden hanteras av ansvarig chef tillsammans med personalavdelningen enligt dessa rutiner. Vid tvister och ärenden som gäller uppsägning och avsked är stadens personalstrategiska avdelning alltid inkopplad.

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från (V).

Anmälan av skrivelser

§27 Uppföljning av läget på Koppargården

Anmäldes skrivelse den 11 december 2012 från ordförande Fredrik Bojerud (C), ledamot Bo Arkelsten m fl (M), ledamot Helen Jäderlund Eckardt (FP) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP).

Dnr 7-710-2012.

§28 Offentligt Skyddat Arbete (OSA)

Anmäldes skrivelse den 11 december 2012 från ledamot Seyfi Dogan (S).

Dnr 6-711-2012.

§29 Kompassen

Anmäldes skrivelse den 11 december 2012 från vice ordförande Leif Larsson (V), ledamot Bengt Roxne m fl (S) och ledamot Lars Jakobsson m fl (MP).

Dnr 8-524-2012.

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelserna till förvaltningen för beredning.

§30 God Jul

Ordförande tackade förvaltningen för allt fint arbete under året och önskade

God Jul och Gott Nytt År.

Ordförande tackade nämnden för ett fint verksamhetsår och önskade God Jul och

Gott Nytt År.

Vice ordförande önskade ordförande God Jul och Gott Nytt År.

Stadsdelsdirektören önskade nämnden God Jul och Gott Nytt År från förvaltningen.