Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-02-17

Sammanträde 2005-02-17

Datum
Klockan
18.30
Plats
Brygghuset, Hamburgersalen, Norrtullsgatan 12 N

Tema: Förslag till utbyggnad av stadsbiblioteket. Stadsbibliotekarie Inga Lundén medverkar.

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

3 Anmälan av inkomna medborgarförslag

4 Återremitterat ärende. Dagverksamhet för äldre inom Norrmalm

Dnr: 504-83/2005

Livskvaliteten för de äldre ska öka genom att en social dagverksamhet öppnas. Dagverksamheten kommer vända sig till alla som är 65 år eller äldre och bor inom stadsdelen. Biståndsbeslut kommer inte krävas.

För att samutnyttja och effektivisera lokalanvändningen flyttar Adolf Fredriks dagverksamhet från Adolf Fredrikshuset till Klockhuset. Vidare kommer Adolf Ferdriks dagverksamhet enbart riktas till personer med demenshandikapp. Detta för att på ett bättre sätt kunna anpassa dagverksamheten efter gästernas behov och förutsättningar.

Underlaget för att ha en fristående biståndsbedömd social dagverksamhet är i dag för litet. Det är inte heller förenligt med gällande föreskrifter att fortsätta blanda personer som har demenshandikapp med personer som har andra behov. Den biståndsbedömda sociala dagverksamheten för äldre avvecklas och vid nya beslut om social dagverksamhet köps platser från annan förvaltning eller av enskild utförare.


Handläggare: utvecklingssekreterare Christina Österling , 508 09 527

5 Verksamhetsberättelse och bokslut för år 2004

Dnr: 102-67/2005

Verksamhetsberättelsen är en redovisning av hur stadsdelsnämnden har uppnått kommunfullmäktiges mål och prioriterad inriktning utifrån fastställd budget.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson, 508 09 077

6 Översyn av socialtjänstnämnden - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 599-956/2004

Stockholms stad har, med hjälp av utomstående konsult, gjort en översyn av den verksamhet socialtjänstnämnden bedriver i syfte att bl.a. analysera möjligheterna
till rationaliseringar och effektiviseringar. Översynen redovisas i en rapport som remitterats till samtliga stadsdelsnämnder för yttrande.

Förvaltningen delar i huvudsak de synpunkter som framförs i rapporten och de förslag till ytterligare utredning av vissa verksamheter som presenteras. Förvaltningen vill framhålla vikten av att det finns en för socialtjänsten sammanhållande nämnd eller motsvarande som ansvarar för stadsövergripande frågor inom verksamhetsområdet.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, 508 09 015

7 Mottagande av ensamkommande barn från annat land - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 499-17/2005

Kommunstyrelsen har begärt synpunkter på ett förslag till ändringar av de bestämmelser som idag finns vad gäller mottagandet av ensamkommande barn från annat land. Rent formellt är ansvaret delat mellan Migrationsverket och kommunerna. Det finns dock oklarheter vad gäller ansvarsfördelningen, vilket gör att dessa barn i vissa fall inte får det stöd och den hjälp de skulle behöva. Man har nu föreslagit att det reella mottagandet av ensamkommande barn överförs till kommunerna medan Migrationsverket behåller det övergripande ansvaret.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslaget men anser att ensamkommande barn inte ska direktplaceras hos anhöriga innan socialtjänsten utrett hemmet och bedömt detta vara lämpligt. För att dessa barn ska garanteras samma möjligheter till hjälp och stöd som andra barn fordras, enligt förvaltningens bedömning, att de mottagande kommunerna tillförs resurser utöver den ersättning som nu föreslagits.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, 508 09 015

8 Redovisning av uppdrag i budget 2004 angående barn med behov av särskilt stöd - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 400-940/2004

Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till att den nuvarande uppföljningen av barn i behov av särskilt stöd ersätts av en mer generell uppföljning av elevhälsoarbetet, bland annat i form av inspektioner och kvalitetsredovisningar. Dessa uppföljningar måste dock kompletteras med någon form av ekonomisk uppföljning.

Förvaltningen instämmer i att det är viktigt att använda de uppföljningar som redan idag genomförs i staden och utveckla analysen av dessa. Skolornas kvalitetsredovisningar kan också utvecklas så att det tydligt anges hur elevernas resultat i nationella prov, läsutvecklingsscheman etc. styrt satsningar på barn i behov av särskilt stöd. Förvaltningen instämmer vidare í att det kan vara berättigat att inspektionen av grundskolor samt skolbarnsomsorg även omfattar elevhälsoarbetet med speciellt fokus på organisationen kring elever i behov av särskilt stöd.


Handläggare: utvecklare Annika Hellewell, 508 09 381

9 Avveckling av dagens stadsdelsnämnder - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 002-777/2004

Jan Björklund m.fl. (fp) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige med förslag om att ersätta nuvarande stadsdelsnämnder med 12 områdesnämnder. Driften av förskola, skola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade föreslås överföras till kommungemensamma nämnder.

Den planerade ansvarsöverföringen för vissa stadsmiljöfrågor från central- till stadsdels-nivå innebär att beslutanderätten överförs från central tjänstemannanivå till lokal politiker-nivå, vilket förvaltningen anser vara positivt för medborgarnas inflytande. Förvaltningen anser även att man genom att stärka budgetens ställning som centralt styrmedel ger tydliga förutsättningar för en likvärdig kommunal service stadsdelarna emellan. Att tillvägagångssätten för att uppnå målen varierar mellan stadsdelarna ser inte förvaltningen som något negativt. Om dagens pengsystem, som idag omfattar bl.a. förskola och skola, utvidgas till att gälla äldreboenden ser förvaltningen inget hinder i att verksamheten bedrivs av både privata och offentliga utförare och anser att stadsdelsnämnderna bör ges fortsatt ansvar för de äldreboenden som bedrivs i offentlig regi. Stadsdelsförvaltningen anser sammanfattningsvis att det finns goda förutsättningar att stärka den lokala demokratin med nuvarande organisatoriska indelning.


Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

10 Benchmarking inom äldreomsorgen - yttrande till kommunstyrelsen

Dnr: 504-772/2004

Norrmalms stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen givits möjlighet att lämna yttrande över Margareta Björks (m) motion om benchmarking inom äldreomsorgen. I motionen gör Margareta Björk (m) en hemställan om att Stockholms stad ska börja med benchmarking av kostnaderna inom äldreomsorgen, både inom de egna enheterna och med de enskilda utförarna, i syfte att höja kvaliteten i omsorgen.

Norrmalms stadsdelsförvaltning tycker att Margareta Björks (m) förslag om benchmarking av kostnaderna inom äldreomsorgen är utmärkt. Det är viktigt att benchmarking sker inom Stockholms stad och med enskilda utförare men också med andra kommuner och länder.


Handläggare: utvecklingssekreterare Christina Österling , 508 09 527

11 Förslag till detaljplan för kvarteret Putten 16 m.m. - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Dnr: 302-58/2005

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till en ny detaljplan kvarteret Putten 16 mm. Kvarteret ligger mellan Malmskillnadsgatan och Sveavägen och i norr avgränsas det av Oxtorgsgatan. Förslaget innebär att ett gårdshus om 6 våningar byggs samt att byggnaden byggs på med två våningar varav en takvåning. Den befintliga passagen mellan Sveavägen och Malmskillnadsgatan förlängs i en galleria med utgång mot Malmskillnadsgatan. Butikslokaler tillkommer i gatuplanet. Stadsdelsförvaltningen ser positivt på om- och tillbyggnaden som kan göra området attraktivare och tryggare. Dock anser förvaltningen att stadsbyggnadskontoret bör pröva möjligheten att inrymma bostäder i projektet samt att behålla möjligheten till hotellanvändning.

Handläggare: samhällsplanerare Victoria Zimmermann Grönros, 508 09 021

12 Kvalitetsgarantier för år 2005

Dnr: 199-868/2004

Genom kvalitetsgarantin får brukarna besked om vilken service och omsorg de kan förvänta sig av verksamheten och hur enheten rättar till brister om man inte lever upp till sina åtaganden. Dessutom beskrivs hur och till vem brukaren kan framföra sina synpunkter och klagomål och hur man får mer information om enheten. Kvalitetsgarantin utformas av stadsdelsförvaltningens enheter och ska ha en koppling till de mål och åtaganden som utformas av kommunfullmäktige och stadsdelsnämnden. Garantin godkänns av stadsdelsnämnden.



Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

13 Plan för intern kontroll för år 2005

Dnr: 102-95/2005

Enligt stadens Regler för ekonomisk förvaltning ansvarar varje nämnd för att ett system för intern kontroll upprättas med övergripande riktlinjer, regler och anvisningar. Norrmalms stadsdelsnämnd fastställde i juni 2004 ett interkontrollsystem som ska ligga till grund för nämndens årliga internkontrollplan. Utgångspunkten för de uppföljningar som planeras att genomföras under året är den risk- och väsentlighetsanalys som tagits fram.

Förvaltningen föreslår att följande rutiner/processer granskas särskilt under 2005.
 Skolornas fakturahantering
 Elektronisk fakturahantering
 Inkassoverksamhet
 Synpunkts- och klagomålshantering
 Arbetsmiljöronder
 Ekonomiskt bistånd


Handläggare: ekonomichef Ann-Charlotte Nilsson, 508 09 077

14 Försäljning av läsk och godis i stadsdelens skolor - svar på skrivelse från Claudio Skubla (s)

Dnr: 405-870/2004

Claudio Skubla (s), har inkommit med en skrivelse där han vill veta hur många skolor inom stadsdelen som erbjuder eleverna möjlighet att köpa godis och läsk. Han vill även få redovisat vilken utbildning matansvariga inom stadsdelsförvaltningen får vad gäller sockrets betydelse för hälsan samt hur dessa frågor uppmärksammas och utvärderas i samband med kostupphandlingar.

Ingen av stadsdelens skolor säljer godis. Däremot säljs läsk i Gustav Vasa skola och i Vasa Real. Några speciella krav på t.ex. tillåten sockerhalt i den mat som serveras på förskolor, skolor och äldreboende har inte ställts varken i samband med upphandlingar eller vad gäller den mat som i övrigt tillagas inom olika verksamheter. Anställda både inom förskole- och grundskoleverksamheten erbjuds däremot utbildning vad gäller kost och dess betydelse för hälsan.


Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, 508 09 015

15 Bättre information om förskoleplatser - svar på medborgarförslag

Dnr: 402-15/2005

I ett medborgarförslag föreslås bättre rutiner för information om förskoleplatser.

Det finns ett ökat behov av förskoleplatser på Norrmalm. Flera nya förskoleavdelningar öppnades under 2004 och fler kommer att inrättas under 2005. Osäkerheten om antalet barn, lokalbrist och förseningar i färdigställandet av nya förskolor har dock försvårat arbetet med att kunna ge tydlig information om antalet lediga förskoleplatser.

Förvaltningen kommer att utveckla rutinerna för information om förskoleplatser i stadsdelen och ska därför inom kort börja använda hemsidan för att där ge en kortfattad och aktuell nulägesbeskrivning av kösituationen. Denna information ska uppdateras var 14:e dag och vara tillgänglig under alla månader utom under semesterperioden (juni-juli.).


Handläggare: utvecklare Annika Hellewell, 508 09 381

16 Regnskydd med sittplats vid busshållplats på Vanadisvägen - svar på medborgarförslag

Dnr: 304-859/2004

Stig Sandström har inkommit med ett medborgarförslag om att sätta upp ett regnskydd med sittplats vid busshållsplatsen på Vanadisvägen 18. Med anledning av förslaget har förvaltningen besökt platsen tillsammans med renhållningsentreprenören. Man kunde då konstatera att det inte går att sätta upp en busskur som tar hänsyn till gällande riktlinjer för tillgänglighet, utan att förutsättningarna för snöröjning och halkbekämpning kraftigt försämras. Det finns dock utrymme för att placera en sittbänk med armstöd längs med husfasaden vid busshållsplatsen, vilket förvaltningen anser bör göras för att något förbättra situationen för bussresenärerna.

Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

17 Boendeparkeringsplatser kring S:t Eriksplan - svar på medborgarförslag

Dnr: 305-916/2004

Ett medborgarförslag har inkommit från Magnus Åkerman bland annat om att inrätta snedparkering för boende längs med Torsgatan mellan Sankt Eriksplan och Norra Bantorget. Stadsdelsförvaltningen har inhämtat att detta inte är genomförbart, bland annat på grund av pågående och planerande byggnadsarbeten längs med föreslagen gatsträcka. I samband med upprustningen av Sankt Eriksplan har 250 parkeringsplatser tillskapats i ett garage under jord. I Sabbatsbergsområdet byggs också parkeringshus. Dessutom kommer 80-100 besöksparkeringar på gatumark att skapas. Förvaltningen eftersträvar ett ökat antalet parkeringsplatser på Norrmalm och anser att även fler garageplatser på tomtmark bör inrättas.



Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

18 Belysning på Astrid Lindgrens staty i Tegnérlunden - svar på medborgarförslag

Dnr: 305-879/2005

Bo Andersson har inkommit med ett medborgarförslag om att belysa Astrid Lindgrens staty i Tegnérlunden. Förvaltningen har genom ett flertal medborgarförslag och skrivelser från stadsdelsnämndens politiker blivit varse om den betydelse Astrid Lindgren haft för stadsdelens invånare. Förvaltningen anser att det är angeläget att allmänhetens synpunkter om hedrandet av Astrid Lindgrens minne tas tillvara, och tycker att förslaget om belysning av hennes staty är mycket bra. Stadsdelsnämnden föreslås hemställa hos kulturnämnden om att förslaget genomförs.

Handläggare: utredningssekreterare Hanna Berg, 508 09 032

19 Ökad spridning av multiresistenta stafylokocker - svar på skrivelse från ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m)

Dnr: 506-622/2004

Ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m) vill, med anledning av den ökande spridningen av multiresistenta stafylokocker, MRSA, bl.a. ha en redogörelse för smittsituationen inom stadsdelen.

Vid staddelens äldreboenden finns fyra till fem fall av MRSA och något enstaka fall bland de som har hemtjänst. Man har dock inte kunnat se varken någon ökning eller någon spridning av denna typ av stafylokocker. Förvaltningen har genomfört en studie i syfte att bl.a. undersöka vilken kunskap äldreboendenas omvårdnadspersonal har om basala hygienrutiner. Studien visar att det finns mycket information och kunskap om hur man upprätthåller en god hygien men att ytterligare information och utbildnings-satsningar behövs.


Handläggare: utvecklare Christina Larsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska Ulla Lönn, 508 09 526, 508 09 082

20 Alkoholservering i restaurang Stacy - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-25/2005

Restaurang Stacy på Regeringsgatan 61 ansöker om ett fortsatt
tidsmässigt utökat serveringstillstånd mellan 11.00 och 05.00 inomhus samt
mellan 11.00 och 01.00 utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.


Handläggare: inspektör Anders Carlsson, 508 09 149

21 Alkoholservering i restaurang Riddar Klara - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-37/2005

Restaurang Riddar Klara på Klarabergsviadukten 63 ansöker om serverings-
tillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus samt mellan klockan
11.00 och 02.00 utomhus. Ansökan gäller även slutna sällskap.
Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.


Handläggare: inspektör Anders Carlsson, 508 09 149

22 Alkoholservering i restaurang Momba - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-63/2005

Restaurang Momba på Norrmalmstorg ansöker om nytt tillstånd på grund
av ägarbyte inomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 samt utomhus mellan
klockan 11.00 och 03.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.


Handläggare: inspektör Anders Carlsson, 508 09 149

23 Alkoholservering i restaurang Berzelii Bar - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Dnr: 309-87/2005

Restaurang Berzelii Bar ansöker, med anledning av ägarskifte, om serveringstillstånd
till allmänheten inomhus från 11.00 till 05.00 och utomhus mellan från klockan 11.00
till 01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.


Handläggare: inspektör Anders Carlsson, 508 09 149

23 Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

24 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

25 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

28 Begäran om ackordsöverenskommelse

Dnr: 003-84/2005

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, 508 09 015

§36 Tema: Förslag till utbyggnad av stadsbiblioteket

Stadsbibliotekarie Inga Lundén presenterade en förstudie till nytt stadsbibliotek. Biblioteket har idag 1,2 miljoner besökande per år vilket motsvarar 3 000 till 4 000 per dag. Man räknar med att antalet besökare inom några år kan fördubblas. Av de 1,1 miljoner böcker som finns i biblioteket förvaras idag omkring 65 % i magasin.

I samarbete mellan gatu- och fastighetskontoret, stadsbyggnadskontoret och kultur-förvaltningen / stadsbiblioteket har man tagit fram tre alternativa förslag till utbyggnad av biblioteket. Ett av förslaget innebär en nybyggnation upp mot Odenplan och Observatorie-parkens nordvästra del medan de båda övriga innebär nybyggnation längs Odengatan. Inget av förslagen innebär någon ändring av Asplundhuset, d.v.s. bibliotekets huvudbyggnad.

Den publika ytan kommer enligt förslagen att i det närmaste femdubblas och bibliotekets totala lokalyta att fördubblas. Av stadsbibliotekets 1,1 miljoner böcker förvaras idag omkring 65 % i magasin. De förslag till utbyggnad av stadsbiblioteket som nu presenterats innebär att endast ca 25 % av böckerna kommer att behöva förvaras i magasin.

Därefter följde en diskussion där både nämndens ledamöter och några av mötesdeltagarna hade synpunkter och frågor kring de förslag som presenterats.

 

§37 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 23 februari 2005.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 20 januari 2005 justerats den 27 januari.

§38 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

En skrivelse från ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) angående rätt till heltidsplats i förskolan anmäldes.

En skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående ventilationsanläggningar för tunnelbana och järnväg anmäldes.

En skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående kartläggning av miljön i stadens förskolor och skolor anmäldes.

Ledamoten Carina Fredén anmälde en övrig fråga.

Ordföranden Jan Valeskog (s) hälsade ersättaren Fredrik Liljeqvist (m) välkommen i stadsdelsnämnden.

Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende – Alkoholservering i restaurang Berzelii Bar. Ärendet kommer att behandlas som punkt 22 B
på dagordningen.

§40 Anmälan av inkomna medborgarförslag

Diarienummer 399-36/2005
Ett förslag om att snygga till de planteringar som idag finns utanför Gustav Vasaskolans huvudentré anmäldes.

Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

§41 Återremitterat ärende. Dagverksamhet för äldre inom Norrmalm

Diarienummer 504-83/2005
Stadsdelsnämndens beslut

    1. En social dagverksamhet för äldre, som inte förutsätter biståndsbeslut, öppnas på Norrtullsgatan 12 M.
    2. Adolf Fredriks dagverksamhet flyttar från Adolf Fredrikshuset till Klockhuset.
    3. Adolf Fredriks dagverksamhet riktas enbart till personer med demenshandikapp.
    4. Den biståndsbedömda sociala dagverksamheten inom Adolf Fredriks dagverksamhet avvecklas.

Ärendet
Livskvaliteten för de äldre ska öka genom att en social dagverksamhet öppnas. Dag-verksamheten kommer vända sig till alla som är 65 år eller äldre och bor inom stadsdelen. Biståndsbeslut kommer inte krävas.

För att samutnyttja och effektivisera lokalanvändningen flyttar Adolf Fredriks dagverksamhet från Adolf Fredrikshuset till Klockhuset. Vidare kommer Adolf Fredriks dagverksamhet enbart riktas till personer med demenshandikapp. Detta för att på ett bättre sätt kunna anpassa dagverksamheten efter gästernas behov och förutsättningar.

Underlaget för att ha en fristående biståndsbedömd social dagverksamhet är i dag för litet. Det är inte heller förenligt med gällande föreskrifter att fortsätta blanda personer som har demenshandikapp med personer som har andra behov. Den biståndsbedömda sociala dagverksamheten för äldre avvecklas och vid nya beslut om social dagverksamhet köps platser från annan förvaltning eller av enskild utförare.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§42 Verksamhetsberättelse och bokslut för år 2004

Diarienummer 102-67/2005

Stadsdelsnämndens beslut

    1. Verksamhetsberättelsen godkänns.
    2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 0,5 mnkr avseende utbyggnadsmedel för Vasens äldreboende och 0,8 mnkr avseende stimulansbidrag för utbyggnad inom förskola.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2005.

Verksamhetsberättelsen är en redovisning av hur stadsdelsnämnden har uppnått kommunfullmäktiges mål och prioriterad inriktning utifrån fastställd budget.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med folkpartiets, moderaternas och ledamoten Anders Brobergs förslag.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra.

Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag till beslut.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns i huvudsak.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

För Stockholmarna och för medborgarna i Norrmalm har 2004 inneburit ytterligare ett år av försämringar och minskad framtidstro. Trots att tillväxten ökar i landet så ökar arbetslösheten i Stockholm. I den socialdemokratiskt ledda majoritetens budget sker den i särklass största satsningen 2005 på ökade socialbidrag. Bristen på skattebetalare gör att viktiga verksamheter som skola och äldreomsorg utsätts för allt hårade besparingar.

Omfattande felprioriteringar
Trots skattehöjningen på 50 öre har medborgarna inte sett några förbättringar i stadsdelens service. Barngrupperna i förskolan förblir stora, biståndsbedömningen till äldreomsorgen blir hårdare. En stor del av förklaringen ligger i den totala brist på prioriteringar som präglat majoritetens beslut under 2004, där den kommunala administrationen tillåtits växa på kärnverksamheternas bekostnad.

Socialbidragsberoendet ökar
Socialbidragskostnaderna fortsatte öka kraftigt under 2004. Detta är inte bara ett växande ekonomiskt problem för stadsdelen, utan framför allt ett hårt slag mot alla de människor som inte får arbete och möjlighet att försörja sig själv. Att den socialdemokratiska majoriteten sitter still och inte gör något för att öka möjligheterna för människor att få ett arbete är en skandal. Ökningen av socialbidragsberoendet har varit lavinartad mitt under högkonjunkturen. Underskottet i budgeten för socialbidragsanslaget uppgår nu till över 11 miljoner kr. Den borgerliga majoriteten halverade socialbidragsberoendet i Stockholm mellan 1998-2002. Från att ha varit arbetarpartiet har nu socialdemokraterna blivit bidragspartiet som resignerat inför det ökade bidragsberoendet och utanförskapet.

Behovet av att ställa ökade krav för att få människor att gå från bidrag till arbete är påtagligt, och därför behövs nya metoder för att få människor i arbete, som Skärholmsmodellen som snarast bör börja tillämpas i stadsdelen.

Fortsatt stora grupper i förskolan
Trots vallöftet om minskade barngrupper har mycket lite hänt när det gäller barngruppernas storlek i förskolan. En del av förklaringen ligger i det faktum att delar av fullmäktiges anslag till förskolan använts till helt andra ändamål i stadsdelens budget. Att pengar som borde gå till förskolan på detta sätt använts till byråkrati är fullständigt oacceptabelt. Vi vill också höja ett varningens finger för att barnomsorgsgarantin kan bli svår att uppfylla senare i år och i början av nästa år. Vi vill därför understryka att vi vill prioritera barnomsorgsgarantin framför minskningen av barngrupperna, om detta skulle bli nödvändigt. Alla medborgare i stadsdelen måste få tillgång till barnomsorg inom rimlig tid.

Stora besparingar på stadens äldre
De besparingar som det senaste året drabbat äldreomsorgen innebär ett mycket hårt slag mot många äldre stockholmare. En alltmer restriktiv biståndsbedömning i kombination med mindre personal och färre platser på boenden innebär en kraftig försämring av kvaliteten och valfriheten. Att allt fler äldre hamnar i stadsdelsarrest är fullständigt oacceptabelt.

Stadsdelsarrest för funktionshindrade
De som allra bäst behöver få välja rätt skola förnekas detta. I kommunfullmäktige förra veckan trumfade majoriteten igenom att särskoleelever skall ha stadsdels-arrest. De skall välja den skola som ligger närmast – inte den skola som passar den enskilde eleven bäst. Eleverna får inte heller färdtjänst så att de – om föräldrarna står på sig och tvingar igenom en annan skola än den som finns i stadsdelen – skulle kunna åka tryggt till sin skola. Friska elever får busskort men dessa elever, de skall bestraffas, det är uppenbarligen majoritetens melodi. Ta från de fattiga och ge till de rika – majoritetens omvända Robin Hood-politik.

Ökad otrygghet, klotter och skräp
Majoritetens låga prioritering av människors yttre miljö i stadsdelen får allt mer synliga följder. Bristen på klottersanering gör att klottret hela tiden ökar och bidrar till förslumning och otrygghet. Bristande sophantering och städning av parker, gator och torg minskar trivseln och ökar de sanitära problemen. Om vår stadsdel ska bli snygg och trygg krävs helt andra prioriteringar. Oförmågan att ta itu med den miserabla nedskräpningen vid återvinningsstationerna frestar alltmer på medborgarnas förtroende.

2004 höjdes kommunalskatten med 50 öre för alla stockholmare. Detta tillskott har redan ätits upp och staden har nu börjat låna pengar igen. Tillsammans med de mycket stora höjningarna av taxeringsvärden på bostäder samt skatteutjämningen har skattehöjningen lett till att många invånare i Norrmalm fått en försämrad ekonomi och en tuffare vardag.

2004 års bokslut och verksamhetsberättelse visar tydligt på behovet av en ny politisk ledning i stadsdelen. 

Särskilda uttalanden

Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Majoriteten har återigen en budget som i praktiken är i balans. Det är glädjande. De prognoser som tidigare redovisades gav indikationer på ett underskott men förvaltningen har på ett bra sätt i slutet av året kunna arbeta för att minska detta förväntade underskott. Den del av skillnaden mellan prognos och bokslut som förklaras av ofullständig information från vissa av enheterna måste ses över under året.

Förvaltningen visar i sin redovisning att verksamheterna generellt visar på en god kvalitet och har god måluppfyllelse. Eleverna i Norrmalm visar på mycket goda skolresultat. Arbetet med att minska barngrupperna fortsätter åt rätt håll vilket alls inte skulle vara möjligt med den alternativa borgerliga budgeten. En minskning av barngrupperna skedde samtidigt som ett omfattande arbete har bedrivits för att öka kapaciteten för barnomsorgen inom stadsdelen.

Det är bra att arbetet med minska sjukfrånvaron går åt rätt håll. Detta arbete måste intensifieras. Likaså är det viktigt att antalet övertaliga fortsätter att minska på det sätt som skedde i slutet av verksamhetsåret.

Den nödvändiga omstruktureringen inom äldreomsorgen fortsätter. Det är viktigt att detta arbete fortsätter att ske i samma takt som efterfrågan på äldreomsorg i stadsdelen förändras. Positivt är också att omsorgen om de psykiskt funktionshindrade fortsätter att kvalitetsmässigt förbättras.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

De i verksamhetsberättelsen fastslagna omdömena om skolelevernas inflytande på sin vardag i skolan och på fritiden är inte tillräckliga. Förvaltningen måste därför ytterligare anstränga sig för att förstärka och stödja eleverna och deras organisationer. Dessutom förefaller det förebyggande mobbingarbetet vara av alltför skiftande karaktär mellan skolorna.

Dessutom saknar vi en redovisning av uppdraget till förvaltningen att inleda ett projekt för förkortad arbetstid för personalen. 

I skolornas och förskolornas kvalitetsredovisning finns könsrollsaspekten med speciella insatser för pojkar och flickor, endast redovisade vid två skolor ( Johannes, Lilla Adolf Fredrik ) och tre förskoleenheter ( Birkastan, Sabbats-berg, Yggdrasil ). Mainstreaming betyder att könsrollsaspekten alltid måste beaktas, inte minst i skolor och förskolor. Det måste förbättras.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§43 Översyn av socialtjänstnämnden - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 559-956/2004

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande tillstyrks i huvudsak.
  2. Stadsdelsnämnden stödjer utredningens förslag att centralt subventionera verksamheten för kriscentrum för kvinnor.
  3. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Nämnden delar utredningens bedömning att höga kostnader för anlitande av kriscentrum för kvinnor kan vara en orsak till att vissa stadsdelar inte utnyttjar denna viktiga inrättning. Av den anledningen bör också en viss subvention ske av denna verksamhet så att utsatta kvinnor alltid får den hjälp de behöver och att inte tveksamhet får råda om sådana stödinsatser på grund av höga kostnader per vårddygn för stadsdelsnämnderna.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2005.

Stockholms stad har, med hjälp av utomstående konsult, gjort en översyn av den verksamhet socialtjänstnämnden bedriver i syfte att bl.a. analysera möjligheterna till rationaliseringar och effektiviseringar. Översynen redovisas i en rapport som remitterats till samtliga stadsdelsnämnder för yttrande.

Förvaltningen delar i huvudsak de synpunkter som framförs i rapporten och de förslag till ytterligare utredning av vissa verksamheter som presenteras. Förvaltningen vill framhålla vikten av att det finns en för socialtjänsten sammanhållande nämnd eller motsvarande som ansvarar för stadsövergripande frågor inom verksamhetsområdet.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag. 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Stadsdelsnämnden beslutade utan omröstning enligt ordförandens förslag.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl.
(m
) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att överlämna ärendet utan eget ställningstagande.

§44 Mottagande av ensamkommande barn från annat land - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 499-17/2005

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 januari 2005.

Kommunstyrelsen har begärt synpunkter på ett förslag till ändringar av de bestämmelser som idag finns vad gäller mottagandet av ensamkommande barn från annat land. Rent formellt är ansvaret delat mellan Migrationsverket och kommunerna. Det finns dock oklarheter vad gäller ansvarsfördelningen, vilket gör att dessa barn i vissa fall inte får det stöd och den hjälp de skulle behöva. Man har nu föreslagit att det reella mottagandet av ensamkommande barn överförs till kommunerna medan Migrationsverket behåller det övergripande ansvaret.

Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslaget men anser att ensamkommande barn inte ska direktplaceras hos anhöriga innan socialtjänsten utrett hemmet och bedömt detta vara lämpligt. För att dessa barn ska garanteras samma möjligheter till hjälp och stöd som andra barn fordras, enligt förvaltningens bedömning, att de mottagande kommunerna tillförs resurser utöver den ersättning som nu föreslagits.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§45 Redovisning av uppdrag i budget 2004 angående barn med behov av särskilt stöd - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 400-940/2004

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2005.

Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till att den nuvarande uppföljningen av barn i behov av särskilt stöd ersätts av en mer generell uppföljning av elevhälsoarbetet, bland annat i form av inspektioner och kvalitetsredovisningar. Dessa uppföljningar måste dock kompletteras med någon form av ekonomisk uppföljning.

Förvaltningen instämmer i att det är viktigt att använda de uppföljningar som redan idag genomförs i staden och utveckla analysen av dessa. Skolornas kvalitetsredovisningar kan också utvecklas så att det tydligt anges hur elevernas resultat i nationella prov, läsutvecklingsscheman etc. styrt satsningar på barn i behov av särskilt stöd.

Förvaltningen instämmer vidare i att det kan vara berättigat att inspektionen av grundskolor samt skolbarnsomsorg även omfattar elevhälsoarbetet med speciellt fokus på organisationen kring elever i behov av särskilt stöd.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§46 Avveckling av dagens stadsdelsnämnder - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 002-777/2004

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m), ledamoten Anders Broberg (kd) samt ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 februari 2005.

Jan Björklund m.fl. (fp) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige med förslag om att ersätta nuvarande stadsdelsnämnder med 12 områdesnämnder. Driften av förskola, skola, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade föreslås överföras till kommungemensamma nämnder.

Den planerade ansvarsöverföringen för vissa stadsmiljöfrågor från central- till stadsdelsnivå innebär att beslutanderätten överförs från central tjänstemannanivå till lokal politikernivå, vilket förvaltningen anser vara positivt för medborgarnas inflytande. Förvaltningen anser även att man genom att stärka budgetens ställning som centralt styrmedel ger tydliga förutsättningar för en likvärdig kommunal service stadsdelarna emellan. Att tillvägagångssätten för att uppnå målen varierar mellan stadsdelarna ser inte förvaltningen som något negativt. Om dagens pengsystem, som idag omfattar bl.a. förskola och skola, utvidgas till att gälla äldreboenden ser förvaltningen inget hinder i att verksamheten bedrivs av både privata och offentliga utförare och anser att stadsdelsnämnderna bör ges fortsatt ansvar för de äldreboenden som bedrivs i offentlig regi. Stadsdelsförvaltningen anser sammanfattningsvis att det finns goda förutsättningar att stärka den lokala demokratin med nuvarande organisatoriska indelning.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta. 

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Stadsdelsnämnden beslöt utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.

Reservationer
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutet följande:

  1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns i huvudsak
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Vänsterpartiet verkar för att nuvarande pengsystem avvecklas så fort som möjligt. För oss är det inte ovidkommande av vem och i vilken form offentlig verksamhet bedrivs. Studier har dessutom visat att privat drift kostar mer – t.ex. friskolornas subventionering. Självklart då privat verksamhet för det mesta förutsätter vinst. Därför avvisar vi också en äldrepeng av samma skäl som ovan.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Motionen bifalls.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    En av politikens viktigaste uppgifter handlar om att ge varje enskild medborgare möjlighet att fatta avgörande beslut för sitt liv och sin framtid. En annan central uppgift handlar om att garantera alla medborgare samma grundläggande service, oavsett var i staden man råkar vara bosatt.

    Stockholms stadsdelsnämnder utgör i dag på flera sätt ett hinder mot dessa grundläggande uppgifter. Inom äldreomsorgen och omsorgen om funktionshindrade upplever många stockholmare en stadsdelsarrest, som begränsar valfriheten inom kommunala tjänster till den egna stadsdelen. Inom skola och förskola, liksom i andra omsorgsformer, finns stora olikheter mellan stadsdelarnas fördelning av resurser. Resultatet blir mycket stora olikheter över staden för exempelvis barngruppernas storlek i förskolan och biståndsbedömningen i hemtjänsten.

    Motionens förslag om att flytta makten över utbildning och omsorg från stadsdelsnämnderna till varje enskild medborgare genom pengsystem, skulle innebära tydliga förbättringar av valfriheten och jämlikheten för stockholmarna.

    De nya lokala nämnder som förespråkas i motionen skulle också motsvara allmänhetens förväntningar på ett bättre sätt än dagens stadsdelsnämnder. Den kartläggning som nyligen genomförts av Stockholms stad – Stadsdelsnämndernas verktyg för demokrati – visar tydligt att den huvudsakliga dialogen mellan medborgare och politiker handlar om fysisk verksamhet och lokala stadsmiljöfrågor. Snöröjning, sandning, parkskötsel och 30-zoner är vanliga frågor på öppna nämndmöten, enligt rapporten. Av de stadsdelsnämnder som har medborgarförslag, uppger de flesta att förslagens innehåll i huvudsak handlar om den yttre miljön.

    Många av de krav som förs fram av medborgarna ägs med andra ord inte av stadsdelsnämnden. Med de nya lokala nämnder som föreslås i motionen, skulle medborgarnas intresse för att diskutera fysisk verksamhet och miljöfrågor bättre kunna tillgodoses. Samtidigt bidrar förslaget till att öka valfriheten för den enskilde medborgaren.

Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

Motionen anses besvarad med följande:

Vi delar Jan Björklunds och folkpartiets syn på stadsdelsnämnderna i stort. Uppdelningen av Stockholm i stadsdelsnämnder är konstlad och felaktig. Den mellannivå med extra byråkrater och extra politiker som stadsdels-nämndsorganisationen innebär ger inte ökad demokrati eller ökat inflytande för medborgarna. Uppskattningsvis fyra procent eller cirka 700 miljoner kronor per år av stadsdelsnämndernas kostnader är i dag administration. 

Stadsdelsnämnderna utgör en onödig byråkratisk mellannivå och skall därför avskaffas.Med en modell där resurserna förs direkt till verksamheterna enligt medborgarnas val utan att passera en byråkratisk nämndsorganisation kan valfriheten ökas, den ekonomiska rundgången minskas och det medborgerliga inflytandet stärkas. Den ekonomiska ersättningen från staden ska därför gå direkt till utföraren efter invånarens val, inte via stadsdelsnämnder eller annan onödig byråkrati.

Genom att integrera nämnder och flytta makten från stadsdelsnämnden till de enskilda hushållen kan väsentliga resurser sparas. Dessa kan i stället användas för att höja kvaliteten i verksamheterna samt skapa utrymme för skattesänkningar. Erfarenheterna från sammanslagningen av stadsdelsnämnder som genomfördes när Stockholm gick från 24 till 18 stadsdelsnämnder visar på en stor besparingspotential.

Genom att administrationen av förskolan, skolan, äldreomsorgen samt omsorgen om de funktionshindrade lyfts från stadsdelsnämnderna tillses också att verksamheten ges lika villkor oavsett form och oavsett var i staden man bor.

Ansvaret för hantering av individärenden kan i en stad av Stockholms storlek inte samlas centralt. Sociala distriktsnämnder skall därför ansvara för individ- och familjeomsorg samt försörjningsstöd.

Ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:

  1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut bifalls i huvudsak.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Det huvudsakliga motivet till stadsdelsnämndernas tillkomst är att få ett samlat tjänstemannaansvar för lokala frågor och lokala politiker som förmår lyssna till medborgarna. En sådan organisation kommer att vara både ekonomiskt effektiv och bidra till demokratisk förankring. De politiska besluten bör fattas så nära varje medborgare som möjligt. Beslut som kan fattas av enskilda, av familjer eller av andra små naturliga gemenskaper ska inte föras upp till någon politisk nivå. 

    Den politiska och administrativa organisationen bör uppmuntra medborgarna till delaktighet, vara enkel att förstå och vara transparent. Inriktningen att ge stadsdelsnämnderna ett så heltäckande ansvar som möjligt för all kommunal service som direkt berör medborgarna är därför riktig. Ett mer heltäckande ansvar gör det enklare för medborgarna att utkräva ansvar av sina politiker och att vända sig till rätt instans direkt. Att ge stadsdelsnämnderna ansvar för fler verksamhetsområden är troligen också kostnadseffektivt.

    I Stockholms stad är stadsdelsnämnderna en lämplig nivå för många sådana beslut och de utgör en praktisk organisation för reellt medborgarinflytande. Den geografiska närheten till ett medborgarkontor och till dem som är ansvariga för verksamheten har stor betydelse. Att utveckla stadsdelsnämndernas ansvar med frågor som berör medborgarna och underlättar för dem att ta kontakt med tjänstemän och politiker är en riktig inriktning.

    Olika former av pengsystem är ett sätt att öka valfriheten och ge människor makt över sin egen vardag. Staden bör införa en familjerådgivningspeng, ett system med flyktingpeng och SFI-peng, samt ett pengsystem som gör att äldre kan välja sitt eget boende. Sådana pengsystem skulle öka medborgarens möjlighet att själv välja utförare.

    När barn i friskolor söker kontakt med socialtjänsten eller går till idrottsplatsen under skoltid berörs de av stadsdelsnämnders verksamhet. Den äldre som får hemtjänst av en privat utförare kanske deltar i dagverksamhet på servicehuset eller har en anhörig som får stöd av stadsdelsförvaltningen. Utvecklandet av eget val genom olika former av valfrihets-/ pengsystem innebär inte att det inte finns behov av stadsdelsnämnder. För de frågor som behöver avgöras på politisk väg bör det ske så nära medborgarna som möjligt. I Stockholms stad är stads-delsnämnderna en lämplig nivå för många sådana beslut och de utgör en praktisk organisation för reellt medborgarinflytande. Den geografiska närheten till ett medborgarkontor och till de som är ansvariga för verksamheten har stor betydelse. Att utveckla stadsdelsnämndernas ansvar med frågor som berör medborgarna och underlättar för dem att ta kontakt med tjänstemän och politiker är en riktig inriktning.

    Stadsdelsnämnderna bör ges större frihet att utforma verksamheten i sitt område. För detta behövs tydliga mål, uppsatta av kommunfullmäktige, men stor frihet att själva välja medel.

    Stadsdelsnämnderna bör utvecklas så att de får ett allt mer heltäckande ansvar för både budget, planering och uppföljning inom sina verksamhetsområden. Det är otillfredsställande att centrala nämnder i så stor utsträckning förfogar över medel för verksamhetsutveckling, kompetensutveckling och andra åtgärder i verksamhet som drivs av stadsdelsnämnderna.

Särskilt uttalande
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Ett avvecklande av stadsdelsnämnderna och ett generellt införande av pengsystem, lika mycket till varje brukare, skulle leda till en politisk centralstyrning och till ökade klasskillnader mellan olika stadsdelar där barnen skulle drabbas hårdast. En central politisk styrning av verksamheten som folkpartiet och moderaterna förespråkar, leder till ökade kostnader på grund av att information och kunskap om lokala förhållanden blir betydligt sämre. Det handlar om omfattande lokalkännedom och detaljkunskap som kommer att minska väsentligt, kunskap om sociala och ekonomiska förhållanden som kommer att försämras, om avvecklande av lokala nätverk mellan olika verksamhetsområden, om sämre kommunikationsmöjligheter mellan tjänstemän och politiker å ena sidan och invånarna å den andra sidan.

Ett avvecklande av stadsdelsnämnderna kommer således att innebära att den lokala politiska debatten i stadsdelarna minskar. En debatt som de lokala tidningarna ger en viktig spegling av. Det lokala politiska materialet för dessa tidningar, som är en viktig del av den lokala insynen, kommer att bli betydligt mindre och även genom detta blir medborgarna sämre informerade om lokala stadsdelsfrågor. Många politiska frågor som rör till exempel Norrmalm kommer i större utsträckning avgöras av centralt placerade tjänstemän.

Grunden för att kunna utveckla välfärden inom de områden som stadsdelsnämnderna idag ansvarar för är att kunskapen om verksamheterna, både utbud och efterfrågan, är god. Av demokratiska skäl är det också viktigt att medborgarna kan kommunicera viktiga politiska frågor på en lokal nivå.

Med ett pengsystem inom varje område kommer till exempel varje elev få samma penningvärde att kunna köpa skol- och förskoletjänster med. Det innebär ofelbart att elever med särskilda behov, relativt sett dagens system, kommer få mindre anslag och mindre stöd i skolarbetet. Klasskillnader kommer att accelerera. 

Sammanfattningsvis kommer förslaget i motionen innebära försämrad välfärd och kvalitet i förskola och skola för tusentals barn och unga i Stockholm. Verksamheterna kommer att bli mindre effektivt skötta på grund av centralisering och sämre beslutsunderlag. Demokratin kommer att urholkas på grund av sämre möjligheter till lokal politisk bevakning hos media och invånare samt sämre möjligheter till debatt i lokala frågor.

§47 Benchmarking inom äldreomsorgen - yttrande till kommunstyrelsen

Diarienummer 504-772/2004

Stadsdelsnämndens beslut

Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 januari 2005.

Norrmalms stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen givits möjlighet att lämna yttrande över Margareta Björks (m) motion om benchmarking inom äldreomsorgen. I motionen gör Margareta Björk (m) en hemställan om att Stockholms stad ska börja med benchmarking av kostnaderna inom äldreomsorgen, både inom de egna enheterna och med de enskilda utförarna, i syfte att höja kvaliteten i omsorgen.

Norrmalms stadsdelsförvaltning tycker att Margareta Björks (m) förslag om benchmarking av kostnaderna inom äldreomsorgen är utmärkt. Det är viktigt att benchmarking sker inom Stockholms stad och med enskilda utförare men också med andra kommuner och länder.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§48 Förslag till detaljplan för kvarteret Putten 16 m.m. - yttrande till stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 302-58/2005

Stadsdelsnämndens beslut
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till en ny detaljplan kvarteret Putten 16 m.m. Kvarteret ligger mellan Malmskillnadsgatan och Sveavägen och i norr avgränsas det av Oxtorgsgatan. Förslaget innebär att ett gårdshus om 6 våningar byggs samt att byggnaden byggs på med två våningar varav en takvåning. Den befintliga passagen mellan Sveavägen och Malmskillnadsgatan förlängs i en galleria med utgång mot Malmskillnadsgatan. Butikslokaler tillkommer i gatuplanet. Stadsdelsförvaltningen ser positivt på om- och tillbyggnaden som kan göra området attraktivare och tryggare. Dock anser förvaltningen att stadsbyggnadskontoret bör pröva möjligheten att inrymma bostäder i projektet samt att behålla möjligheten till hotellanvändning.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§49 Kvalitetsgarantier för år 2005

Diarienummer 199-868/2004

Stadsdelsnämndens beslut

Stadsdelsförvaltningens kvalitetsgarantier för år 2005 godkänns.

Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde med stöd av ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 februari 2005.

Genom kvalitetsgarantin får brukarna besked om vilken service och omsorg de kan förvänta sig av verksamheten och hur enheten rättar till brister om man inte lever upp till sina åtaganden. Dessutom beskrivs hur och till vem brukaren kan framföra sina synpunkter och klagomål och hur man får mer information om enheten. Kvalitetsgarantin utformas av stadsdelsförvaltningens enheter och ska ha en koppling till de mål och åtaganden som utformas av kommunfullmäktige och stadsdelsnämnden. Garantin godkänns av stadsdelsnämnden.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi godkänner stadsdelsförvaltningens kvalitetsgarantier för år 2005. Åtagandena från olika aspekter speglar en hög ambition och ett starkt engagemang.

Vi anser dock att stadsmiljöenhetens första åtagande ( skötsel och underhåll av stadsdelens gator och parkområden ) bör ha en annan lydelse som tydligt anger ambitionsnivån. Det är knappast givande för en brukare att ta del av en garanti som bara anger att kontrakterade entreprenörer ska stå för vad de förpliktat sig till.

En ny upphandling av dessa tjänster pågår. När de nya avtalen är klara bör kvalitetsgarantin justeras så att stadsdelsförvaltningens ambitioner avseende skötsel och underhåll av stadsdelens gator och grönområden tydligt framgår.

Det vore också bra om förvaltningen utformade en särskild informationsbroschyr om hur städning, snöröjning och parkskötsel fungerar på Norrmalm.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade med stöd av ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) följande särskilda uttalande:

I skolornas och förskolornas kvalitetsredovisning finns könsrollsaspekten med speciella insatser för pojkar och flickor, endast redovisade vid två skolor ( Johannes, Lilla Adolf Fredrik ) och tre förskoleenheter ( Birkastan, Sabbats-berg, Yggdrasil ). Mainstreaming betyder att könsrollsaspekten alltid måste beaktas, inte minst i skolor och förskolor. Det måste förbättras.

 

§50 Plan för intern kontroll för år 2005

Diarienummer 102-95/2005

Stadsdelsnämndens beslut

Plan för intern kontroll för år 2005 godkänns.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 februari 2005.

Enligt stadens Regler för ekonomisk förvaltning ansvarar varje nämnd för att ett system för intern kontroll upprättas med övergripande riktlinjer, regler och anvisningar. Norrmalms stadsdelsnämnd fastställde i juni 2004 ett interkontrollsystem som ska ligga till grund för nämndens årliga internkontrollplan. Utgångspunkten för de uppföljningar som planeras att genomföras under året är den risk- och väsentlighetsanalys som tagits fram.

Förvaltningen föreslår att följande rutiner/processer granskas särskilt under 2005.

  • Skolornas fakturahantering
  • Elektronisk fakturahantering
  • Inkassoverksamhet
  • Synpunkts- och klagomålshantering
  • Arbetsmiljöronder
  • Ekonomiskt bistånd

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§51 Försäljning av läsk och godis i stadsdelens skolor - svar på skrivelse från Claudio Skubla (s)

Diarienummer 405-870/2004

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande godkänns i huvudsak.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
    Förvaltningens kartläggning visar att ingen av stadsdelens skolor i dag säljer godis. Däremot säljs läsk i Gustav Vasa skola och i Vasa Real. Enligt en granskning genomförd av lokaltidningen Mitt i Vasastan, 041214, säljs även glass vid nämnda skolor.

    Vad vi äter har stor inverkan på vår hälsa. Goda matvanor och en sund livsstil förebygger både fetma och ätstörningar. I ett förebyggande och fostrande arbete spelar förskolan och grundskolan en viktig roll. Detta poängteras också i det underlag till handlingsplan som Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket nyligen överlämnat till regeringen.

    Som stöd för folkhälsoarbetet bör förvaltningen med skolorna diskutera utformning av skolornas riktlinjer vad gäller läsk-, godis- och glassförsäljning i samtliga grundskolor, fritidsklubbar och fritidsverksamheter.

    Vidare bör en satsning genomföras i samtliga grundskolor, fritidsklubbar och fritidsverksamheter för att öka elevernas medvetande om vikten av god kosthållning. Skolor och fritidsklubbar bör bland annat aktivt arbeta för att informera de unga om skadan av ett högt sockerintag.

    Satsa på ett aktivt arbete i förskolorna för att minska sockerintag som barnen tillgodogör sig via kakor, chokladdrycker, saft, läsk, godis, glass etc.

    Som ett led i detta arbete bör samtliga anställda inom förskole- och grundskoleverksamheten successivt utbildas om kostens betydelse för hälsan och sockrets skadliga inverkan på densamma.

    Förvaltningen påpekar att den mat som serveras ska uppfylla gällande riktlinjer från Livsmedelsverket. Vi uppdrar därför till förvaltningen att genomföra en utvärdering av att entreprenören verkligen följer denna punkt i avtalet och att nämnden får en redovisning om detta inom ett år.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 januari 2005.

Claudio Skubla (s), har inkommit med en skrivelse där han vill veta hur många skolor inom stadsdelen som erbjuder eleverna möjlighet att köpa godis och läsk. Han vill även få redovisat vilken utbildning matansvariga inom stadsdelsförvaltningen får vad gäller sockrets betydelse för hälsan samt hur dessa frågor uppmärksammas och utvärderas i samband med kostupphandlingar.

Ingen av stadsdelens skolor säljer godis. Däremot säljs läsk i Gustav Vasa skola och i Vasa Real. Några speciella krav på t.ex. tillåten sockerhalt i den mat som serveras på förskolor, skolor och äldreboende har inte ställts varken i samband med upphandlingar eller vad gäller den mat som i övrigt tillagas inom olika verksamheter. Anställda både inom förskole- och grundskoleverksamheten erbjuds däremot utbildning vad gäller kost och dess betydelse för hälsan.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med socialdemokraternas, ledamoten Hans Enroths (v) och ledamoten Ulla Dahls (mp) förslag.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra.

Stadsdelsnämnden beslöt utan omröstning enligt socialdemokraternas, ledamoten Hans Enroths (v) och ledamoten Ulla Dahls (mp) förslag.

Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

§52 Bättre information om förskoleplatser - svar på medborgarförslag

Diarienummer 402-15/2005

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 februari 2005.

I ett medborgarförslag föreslås bättre rutiner för information om förskoleplatser.
Det finns ett ökat behov av förskoleplatser på Norrmalm. Flera nya förskoleavdelningar öppnades under 2004 och fler kommer att inrättas under 2005. Osäkerheten om antalet barn, lokalbrist och förseningar i färdigställandet av nya förskolor har dock försvårat arbetet med att kunna ge tydlig information om antalet lediga förskoleplatser.

Förvaltningen kommer att utveckla rutinerna för information om förskoleplatser i stadsdelen och ska därför inom kort börja använda hemsidan för att där ge en kortfattad och aktuell nulägesbeskrivning av kösituationen. Denna information ska uppdateras var 14:e dag och vara tillgänglig under alla månader utom under semesterperioden ( juni-juli ).

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§53 Regnskydd med sittplats vid busshållplats på Vanadisvägen - svar på medborgarförslag

Diarienummer 304-859/2004

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
  2. En sittbänk placeras längs med husfasaden vid busshållsplatsen, enligt
    bilaga 2 i stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 25 januari 2005.

Stig Sandström har inkommit med ett medborgarförslag om att sätta upp ett regnskydd med sittplats vid busshållplatsen på Vanadisvägen 18. Med anledning av förslaget har förvaltningen besökt platsen tillsammans med renhållningsentreprenören. Man kunde då konstatera att det inte går att sätta upp en busskur som tar hänsyn till gällande riktlinjer för tillgänglighet, utan att förutsättningarna för snöröjning och halkbekämpning kraftigt försämras. Det finns dock utrymme för att placera en sittbänk med armstöd längs med husfasaden vid busshållsplatsen, vilket förvaltningen anser bör göras för att något förbättra situationen för bussresenärerna.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§54 Boendeparkeringsplatser kring S:t Eriksplan - svar på medborgarförslag

Diarienummer 305-916/2004

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden tillskriver gatu- och fastighetskontoret om att ta fram alternativa parkeringsplatser under den tid som Torsgatan inte kan användas för snedparkering då de omfattande byggnadsarbetena pågår.
  2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

    Bristen på parkeringsplatser på Norrmalm är akut. Den sittande majoriteten gör ingenting för att underlätta denna situation, istället gör man allt för att försvåra och att öka kostnaderna, boendeparkeringsavgiften har höjts och antalet parkeringsplatser blir allt färre. Det är ett uttalat mål av den socialdemokratiska majoriteten att boendeparkeringsplatserna skall minska. Moderaterna på Norrmalm har tidigare föreslagit
    hur man skulle kunna skapa ca 340 nya gatuparkeringar på Norrmalm. Istället framgår det tydligt att den socialdemokratiska majoriteten tycker att "Parkeringsantalet efter ombyggnaden av Sabbatsbergsområdet kommer att vara tillräckligt". Detta medan massor av avgaser spys ut i onödan då människor tvingas köra runt och leta parkeringsplats. Alla kreativa idéer om hur vi skall skapa fler P-platser på Norrmalm bör tas tillvara.

Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) deltog inte i beslutet.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 januari 2005.

Ett medborgarförslag har inkommit från Magnus Åkerman bland annat om att inrätta snedparkering för boende längs med Torsgatan mellan Sankt Eriksplan och Norra Bantorget. Stadsdelsförvaltningen har inhämtat att detta inte är genomförbart, bland annat på grund av pågående och planerande byggnadsarbeten längs med föreslagen gatsträcka. I samband med upprustningen av Sankt Eriksplan har 250 parkeringsplatser tillskapats i ett garage under jord. I Sabbatsbergsområdet byggs också parkeringshus. Dessutom kommer 80-100 besöksparkeringar på gatumark att skapas. Förvaltningen eftersträvar ett ökat antal parkeringsplatser på Norrmalm och anser att även fler garageplatser på tomtmark bör inrättas.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram till förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann majoritet för sitt förslag.

Votering
Votering begärdes. Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde upp sitt förslag som ja-proposition.
I voteringen om motförslag fann ordföranden majoritet för oppositionens förslag till beslut.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.

I huvudvoteringen ställde ordföranden Jan Valeskog (s) upp sitt förslag som ja-proposition och folkpartiets, moderaternas och ledamoten Anders Brobergs (kd) förslag som nej-proposition.

För ja-propositionen röstade Jan Valeskog (s), Roland Karlsson (s), Nic Nilsson (s), Carolina Gomez-Lagerlöf (s) och Carina Fredén (s).

För nej-propositionen röstade Inge-Britt Lundin (fp), Sebastian Cederschiöld (m), Ewa Schenström (m), Anders Blom (m), Valeria Nagy-Seidel (fp) och Anders Broberg (kd).

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lade ner sina röster.

Ordföranden fann att voteringen utfallit med fem röster för ja-propositionen, sex röster för nej-propositionen och två nerlagda röster.

Reservationer
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 

1. Stadsdelsförvaltningens svar på medborgarförslaget godkänns i huvudsak.

2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:

Stadsdelsnämnden anser generellt att vi inte ska tillskapa fler parkeringsplatser på tomtmark. Istället måste staden arbeta för att minska bilinnehavet i innerstaden av hälso- och miljöskäl.

§55 Belysning på Astrid Lindgrens staty i Tegnérlunden - svar på medborgarförslag

Diarienummer 305-879/2005

Stadsdelsnämndens beslut

  1. Stadsdelsnämnden hemställer hos kulturnämnden om belysning av Astrid Lindgrens staty i Tegnérlunden.
  2. Medborgarförslaget besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 februari 2005.

Bo Andersson har inkommit med ett medborgarförslag om att belysa Astrid Lindgrens staty i Tegnérlunden. Förvaltningen har genom ett flertal medborgarförslag och skrivelser från stadsdelsnämndens politiker blivit varse om den betydelse Astrid Lindgren haft för stadsdelens invånare. Förvaltningen anser att det är angeläget att allmänhetens synpunkter om hedrandet av Astrid Lindgrens minne tas tillvara, och tycker att förslaget om belysning av hennes staty är mycket bra. Stadsdelsnämnden föreslås hemställa hos kulturnämnden om att förslaget genomförs.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

 

§56 Ökad spridning av multiresistenta stafylokocker - svar på skrivelse från ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m)

Diarienummer 506-622/2004

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 februari 2005.

Ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m) vill, med anledning av den ökande spridningen
av multiresistenta stafylokocker, MRSA, bl.a. ha en redogörelse för smittsituationen inom stadsdelen.

Vid stadsdelens äldreboenden finns fyra till fem fall av MRSA och något enstaka fall bland de som har hemtjänst. Man har dock inte kunnat se varken någon ökning eller någon spridning av denna typ av stafylokocker. Förvaltningen har genomfört en studie i syfte att bl.a. undersöka vilken kunskap äldreboendenas omvårdnadspersonal har om basala hygienrutiner. Studien visar att det finns mycket information och kunskap om hur man upprätthåller en god hygien men att ytterligare information och utbildningssatsningar behövs.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

§57 Alkoholservering i restaurang Stacy - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-25/2005

Stadsdelsnämndens beslut
Ansökan om fortsatt utökat utskänkningstillstånd inomhus mellan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan 11.00 och 01.00 tillstyrks.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 17 januari 2005.

Restaurang Stacy på Regeringsgatan 61 ansöker om ett fortsatt tidsmässigt utökat serverings-tillstånd mellan 11.00 och 05.00 inomhus samt mellan 11.00 och 01.00 utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra.

Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet
och ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§58 Alkoholservering i restaurang Riddar Klara - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-37/2005

Stadsdelsnämndens beslut
Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus, utomhus mellan klockan 11.00 och 02.00 samt till slutna sällskap mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet och anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 januari 2005.

Restaurang Riddar Klara på Klarabergsviadukten 63 ansöker om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 inomhus, utomhus mellan klockan 11.00 och 02.00 samt till slutna sällskap mellan klockan 11.00 och 03.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra.

Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet och ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.

§59 Alkoholservering i restaurang Momba - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-63/2005

Stadsdelsnämndens beslut
Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00-03.00 inomhus samt mellan klockan 11.00-03.00 utomhus tillstyrks.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet och anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 februari 2005.

Restaurang Momba på Norrmalmstorg ansöker om nytt tillstånd på grund av ägarbyte inomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra.

Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag till beslut.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet och ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

 

§60 Alkoholservering i restaurang Berzelii Bar - yttrande till socialtjänstförvaltningen

Diarienummer 309-87/2005

Stadsdelsnämndens beslut
Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan 11.00 och 01.00 tillstyrks.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 februari 2005.

Restaurang Berzelii Bar ansöker, med anledning av ägarskifte, om serveringstillstånd till allmänheten inomhus från 11.00 till 05.00 och utomhus mellan från klockan 11.00 till 01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra.

Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.

Reservation
Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet och ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.

Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lämnade följande särskilda uttalande:

Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.

Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.

§61 Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 14 februari 2005 anmäldes.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

§62 Anmälan av protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 1 februari 2005 anmäldes.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.

§63 Anmälan av beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet
Av avdelningschefen Yngve Lindström fattade beslut om alkoholserveringstillstånd anmäldes.

Av lokalintendent Belinda Embjörs fattade beslut om ingångna och avslutade hyreskontrakt under 2004 anmäldes.

Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om att sociala enheten får företa en studieresa till Rom anmäldes samt beslut om att elever i klass 8 a och 8 b vid judiska högstadiet i Vasa Real får företa en resa till Israel anmäldes.

Av rektor Lars-Göran Jacobson fattade beslut om inköp av varor till ett värde överstigande
50 000 kronor anmäldes.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

§64 Inkomna handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Anmälan godkänns.

Ärendet
Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:

  1. Verksamhetsuppföljning enligt ramavtal för enstaka platser i särskilda boendeformer för äldre: Finskt äldrecentrum, Dalahöjdens äldreboende, Frösundagården, Rådmanshemmet, Stiftelsen S:t Petershemmet. Diarienummer 504-799/2004.
  2. Uppföljning av ramavtal angående vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS: Rasbohemmet / Gillow Förvaltning AB, Sunnersta HVB AB, Torsgårdens sjukhem. Diarienummer 502-669/2004.
  3. Omhändertagande av avlidna. Information från Sveriges kommuner och landsting.
  4. Regeringsbeslut med anledning av överklagande i fråga om detaljplan för Skalmejblåsaren 8 inom stadsdelen Vasastaden. Diarienummer 302-51/2005.
  5. Resultat av brukarundersökning angående konsumentvägledningen i Stockholm. Diarienummer 099-66/2005.
  6. Stadsdelsförvaltningens svar på förvaltningsremiss angående förslag till ny organisation för stadsledningskontoret. Diarienummer 012-944/2004.
  7. Svar på skrivelse om dubbelt arvode till ordföranden och vice ordföranden i stadsdelsnämndens pensionärsråd. Diarienummer 002-45/2005.
  8. Svar på medborgarförslag om dagis i Sabbatsberg. Diarienummer 302-3/2005.
  9. Svar på medborgarförslag om affischering på husfasader. Diarienummer 399-909/2004.
  10. Skrivelse från ordföranden i hyresgästföreningen Norrmalm angående arbetstunnel och transport av schaktmassor från Citytunneln. Diarienummer 302-98/2005.
  11. Skrivelse från enskild om omhändertagande av julgranar. Reg. nr 15/2005.

Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att godkänna anmälan.

§65 Övriga frågor

  • Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en skrivelse angående rätt till heltidsplats i förskolan. Diarienummer 400-130/2005.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

  • Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en skrivelse angående ventilationsanläggningar för tunnelbanan och järnväg. Diarienummer 304-38/2005.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

  • Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en skrivelse angående miljön i stadsdelens förskolor och skolor. Diarienummer 400-131/2005.

Beslut
Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.

  • Ledamoten Carina Fredén (s) informerade om att klockan på Vasa Real nu åter fungerar.

§66 Begäran om ackordsöverenskommelse

Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen