Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-04-19
Fler diagnoser och nya metoder i omsorgen om vuxna med funktionsnedsättning.Medverkan Läs mer...de: Margareta Sjöberg, Susanna Halldin och Stefan Svanberg från socialpsykiatriska enheten, Anneli Lagerberg från enheten för omsorg om funktionshindrade och Anders Carlsson från neuropsykiatriska stödteamet
Ledamöter Hanna Broberg (m), ordförande Jan Valeskog (s), vice ordförande Petra Gardos (m) Ulf Linder (m) Johanna Jämstorp (kd) Lars Arell (s) Barbro Gåije (s) Hans Enroth (v) Yildiz Kafkas (mp)
Som ledamöter tjänstgörande ersättare Gunilla Nordin (m)Lisen Stålberg Olmert (m) Veronica Nordström (m) Caroline Dahlbom (s)
Ersättare Pia Larsson (m)Anders Thuresson (m) Carolina Gómez Lagerlöf (s) Jonas Morian (s) Andreas Nilsson (s)Ylva Sjöstrand (mp) Berit Vikner (v)
Anmält förhinder Anders Blom (m)Fredrik Liljeqvist (m) Peter Sikström (fp) Amelie Tarschys Ingre (fp)Tara Twana (s) Boris Doslic (c)
I tjänsten närvarande Ylva Tengblad, Ann-Charlotte Nilsson, Margareta Forsslund, Annette Luengo, Mona Lindgren, Lotta Liedberg, Gunilla Schedin
Utses att justera Hanna Broberg (m) och Jan Valeskog (s)
Justeringens plats Tulegatan 13, 2007-04-25
Anders Carlsson från neuropsykiatriska stödteamet informerade om teamets verksamhet. I teamet finns fem boendestödjare och verksamheten bedrivs i samarbete mellan stadsdelsförvaltningarna Norrmalm, Kungsholmen och Östermalm. Verksamheten riktar sig till personer med autismspektrumtillstånd eller uppmärksamhets- och hyperaktivitetstillstånd. För närvarande har 25 personer insatser från teamet. Målet med verksamheten är att öka den enskildes möjligheter att på egen hand klara vardagliga sysslor som städning, tvätt och matlagning och därmed kunna leva ett mera självständigt liv.
Frågor och synpunkter från allmänheten
En av mötesdeltagarna, som också är ledamot i stadsdelsnämndens pensionärsråd, tog upp frågan om de ”äldreäldres” situation och refererade bl.a. till en tidningsartikel angående Vädurens vård- och omsorgsboende och till det medborgarförslag hon tillsammans med sin make tidigare inkommit med angående vård i livets slutskede. Hennes make framhöll att det inte är något fel på boendet som sådant men att ”vården inte är vad den borde vara”. Han var bekymrad över den föreslagna förlängningen av avtalet med Attendo Care och uppmanade nämnden att se till att vården blir värdig.
Flera boende på Vädurens vård- och omsorgsboende deltog i mötet och berättade om hur de upplever sin situation. Bl.a. framhölls att personalen är bra men att det är för lite personal. Det talades också om ensamhet och brist på gemenskap. En av de boende uppgav att hon kände att hon inte ville bo kvar på Väduren om det inte blir någon förändring och flera talade om att kvaliteten i vården och omsorgen måste förbättras.
En mötesdeltagare, som har insatser från Birkastans hemtjänst, tog bl.a. upp frågan om anmälan av arbetsskador och tillbud och refererade till en allvarlig händelse som en anställd blivit vittne till utan att senare fått något stöd från arbetsgivaren. Mötesdeltagaren undrare vilken information hemtjänstpersonalen får om vad som gäller i händelse av arbetsskador och tillbud och framhöll i sammanhanget att hon under en och en halv månads tid haft hjälp från trettio olika vårdbiträden.
En mötesdeltagare tog upp frågan om det fria valet av skolbarnsomsorg. Han refererade dels till en skrivelse från skolans ledning dels ett veckobrev, som gått ut till föräldrar med barn i år 2 i Gustav Vasa skola, där det framgår att det i klasser där det finns många barn som kommer att gå i privat skolbarnsomsorg, endast kommer att finnas en pedagog, mot två i de klasser där många barn är inskrivna i den kommunala skolbarnsomsorgen. Han menade att man från skolans sida därmed söker påverka föräldrar att inte välja privat skolbarnsomsorg för sina barn, vilket således står i strid med det fria valet av skolbarnsomsorg. Han överlämnade skrivelsen från skolans ledning samt det veckobrev som gått ut till föräldrarna.
___________________________
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) valdes att jämte ordföranden Hanna Broberg (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 25 april.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 15 mars 2007 justerats den 22 mars.
____________________________
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse angående Vanadisbadets framtid.
Ledamoten Barbro Gåije (s) anmälde en fråga angående deltagande i konferensen ” Äldreomsorg i brytningstid”.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 013-228/2007
Ett förslag om att ordna en sittbänk i hundrastgården i Vasaparken anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
__________________________
Diarienummer 013-146/2007
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att kartlägga möjliga platser för en skatepark i norra innerstaden och göra en kostnadsberäkning för att anlägga parken samt föreslå finansieringssätt.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 april 2007.
I ett medborgarförslag undrar Anna Jennehov om Stockholm har planer på att bygga skateboardbanor samt vad som hände med skaterampen i Vasaparken.
Stadsdelsförvaltningen upplever ett ökat intresse för skateboard och tror att det kommer att fortsätta. Det har visat sig svårt att hitta en bra plats för skatebanor på Norrmalm som kan ersätta den tillfälliga lösningen med moduler i Observatorielundens damm. Förvaltningen anser därför att det vore lämpligt att bilda en arbetsgrupp med representanter från stadsdelsförvaltningarna i norra innerstaden (Östermalm, Kungsholmen och Norrmalm), fackförvaltningar och andra berörda aktörer för att undersöka möjligheterna till en skatepark i norra innerstaden.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.
Reservation
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak förvaltningens yttrande.
Stadsdelsnämnden uppdrar till stadsdelsförvaltningen att kontakta Skarpnäcks stadsdelsförvaltning, som i nära samråd med representanter från dem som skejtar gemensamt gjort förstudier, projektlett och byggt skejtparken Stockholm Street Plaza (http://www.skate.nu/plaza_smd.asp).
Stadsdelsnämnden uppdrar till stadsdelsförvaltningen att till den föreslagna arbetsgruppen även inbjuda representanter från dem som skejtar för att få relevanta synpunkter på var en skejtpark bör byggas och hur den kan utformas.
Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Det finns lärdomar att dra från andra delar av staden där man satsat på att utveckla platser för främst barn och ungdomar att skejta och åka inlines. Dessa bör vi i Norrmalm ta intryck av, samt se till att involvera engagerade skejtare i arbetet. Detta är i enlighet med stadsdelsnämndens målsättning om öppenhet och medborgarinflytande.
Särskilt uttalande
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande:
Miljöpartiet och vänsterpartiet förordar att lokalisera skateboardbanan/banorna på centrala lägen med stor yta och med goda möjligheter till kollektivtrafikförbindelser.
Det är av stor betydelse att den valda platsen för skateboard är tillräckligt stor dels för att ge bra utrymme för skejtning och åka inlines dels få plats för att skapa trevlig miljö runtomkring samt för att ha marginal mellan banan och övriga aktiviteter i staden. En sådan plats kan vara Norra Latins för närvarande ganska tomma och trista men tillräckligt stora gård vid Norra Bantorget. Med en skateboardbana skulle denna gård utgöra ett trevligt inslag i stadsbilden.
Diarienummer 002-91/2007
Stadsdelsnämnden godkänner i huvudsak stadsdelsförvaltningens yttrande.
Stadsdelsnämnden avstyrker förslaget om att delegera beslut i ärende som rör alkoholservering utomhus fram till klockan 03.00.
Syftet med de yttranden som stadsdelsnämnderna lämnar är bland annat att den lokala kunskap som finns om störnings- och ordningsproblem i bostadskvarteren skall påverka remissyttrandena från nämnden. När det gäller störningar i fastigheter där restauranger finns, i form av buller, vibrationer, etc. är kunskap och statistik från miljöförvaltning den viktigaste källan. Dock när det gäller utomhusservering och sena öppettider för restauranger som finns i bostadskvarter i en stadsdel utgör stadsdelens remissyttrande en viktig del. I det fallet är kunskapen från hela nämnden viktig att ta del av i samband med att nämnden beslutar om yttrandet på ett nämndsammanträde. Det är således inte rimligt att enbart en tjänsteman yttrar sig över om en sådan kontroversiell fråga som alkoholservering utomhus på Norrmalms restauranger ända fram till klockan 03.00 är lämplig eller inte.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 februari 2007.
Förvaltningen har gjort en översyn av nu gällande delegationsbestämmelser, bl.a. med anledning av att merparten av stadsdelsnämndernas ansvar för stadsmiljöfrågor överflyttats till trafik- och renhållningsnämnden. Förvaltningen föreslår därutöver vissa kompletteringar och ändringar föranledda av ny lagstiftning, interna organisatoriska förändringar och ändringar i stadens riktlinjer.
Förvaltningen kommer även att göra vissa redaktionella ändringar i delegationsförteckningen.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med ett av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet framlagt förslag.
Diarienummer 102-89/2007
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 april 2007.
Antalet barn i förskoleåldern beräknas öka med cirka 80 fram till 2010, vilket innebär fortsatt utbyggnad av förskoleverksamheten. Ökningen beror bl.a. på inflyttning av barnfamiljer i nyproducerade lägenheter, främst i Sabbatsbergsområdet. Antalet personer 80 år och äldre fortsätter att minska och därmed också behovet av vård- och omsorgsboenden. Däremot ökar antalet personer i åldern 65 till 79 år, vilket gör att det på sikt sannolikt finns ett ökat behov av insatser i ordinärt boende.
För personer med funktionsnedsättning finns behov av nya gruppboenden. Under planperioden kommer tre gruppbostäder, varav två på Norra Bantorget och en i Sabbatsbergsområdet, med sammanlagt fjorton lägenheter och sex servicebostäder att vara klara för inflyttning. För psykiskt funktionshindrade beräknas det finnas behov av 30 nya platser i stödboende.
Norrmalms, Kungsholmens och Östermalms stadsdelsnämnder kommer under året att inleda ett samarbete vad gäller ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsåtgärder och vissa specialistfunktioner. Detta betyder att det kommer att finnas en gemensam försörjningsstödsenhet, en arbetsmarknadsenhet och en enhet för budget- och skuldrådgivning, konsumentvägledning och boutredning. De tre stadsdelsnämnderna har även bildat en gemensam stadsmiljöenhet.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande till kommunstyrelsen bifalls i huvudsak.
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att mer resurser tillförs området stöd och service till personer med funktionsnedsättning, vuxna och barn.
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att mer resurser tillförs äldreomsorgen.
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att barngruppernas storlek i förskolorna åter skall bli ett prioriterat område i stadens verksamhet.
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att resurser tillförs vidareutbildning av personal efter att Kompetensfondens medel upphör.
Som framgår av den ekonomiska månadsprognosen kommer Norrmalm få ett underskott i verksamheten som dessvärre kan bli än större. En viktig orsak är de bristfälliga resurserna som tillförs området handikappade vuxna och barn. Mellan 60-70 % av stadsdelarna i Stockholm har motsvarande stora underskott i verksamheten som då måste underskottsfinansieras av annan verksamhet. Det är allvarligt. I Norrmalm måste resurser tas från bl.a. äldreomsorgen för att finansiera verksamheten för de funktionshindrade.
Mer resurser behöver också tillföras äldreomsorgen. Om vi menar allvar med att äldre skall få möjlighet till mer bistånd och till exempel möjlighet att komma ut på promenader, få mer hjälp i vardagen, så behövs mer resurser. De resurser som i praktiken togs bort från äldreomsorgen genom skattesänkningen är mycket olycklig och bör därför rättas till så att mer medel tillförs.
Alliansens skattesänkningar går före kvalitet och slår direkt mot barngrupper i förskolan. Med nuvarande riktlinjer i budgetar m.m., ser vi en fara för att barngruppernas storlek inte längre kommer vara en prioriterad fråga. Antalet barn i barngrupperna i förskolan riskerar öka då ökande personal- och lokalkostnader inte kompenseras. Det uppnådda målet 14 i småbarnsgrupp och 18 i storbarnsgrupp hotas. Risken är även överhängande för sämre kompetensutveckling och höga hyror. Det måste tydliggöras att detta även under borgerligt styre skall vara en viktig fråga att barngruppernas storlek inte tillåts öka.
Av betydelse är också att vidareutbildning av personal kan fortsätta. Vi ser en stor risk att denna kommer bli starkt eftersatt de kommande åren med borgerliga budgetar. Vi förväntar oss därför att tydligare skrivningar kommer i budgetar framöver som säkrar resurserna till detta område.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att resurser tillförs vidareutbildning av personal efter att Kompetensfondens medel upphör. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att resurser tillförs för lokala miljöarbetet.
Den borgerliga majoritetens nedskärningar har drabbat även det lokala miljöarbetet hårt. Efter att Agenda 21-samordnare avskaffats och renhållningfrågorna centraliserats finns det ett starkt behov av att antingen genom att återinföra Agenda 21-samordnarna eller på något annat sätt säkerställa det lokala miljöarbetets fortlevnad och tillskjuta medel för det.
Alliansens skattesänkningar går före kvalitet och slår direkt mot barngrupper i förskolan. Med nuvarande riktlinjer i budgetar m.m., ser vi en fara för att barngruppernas storlek inte längre kommer vara en prioriterad fråga. Antalet barn i barngrupperna i förskolan riskerar öka då ökande personal- och lokalkostnader inte kompenseras. Det uppnådda målet 14 i småbarnsgrupp och 18 i storbarnsgrupp hotas. Risken är även överhängande för sämre kompetensutveckling och höga hyror.
Det måste tydliggöras att detta även under borgerligt styre skall vara en viktig fråga att barngruppernas storlek inte tillåts öka.
_________________________
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 500-90/2007
Ett lokalt brottsförebyggande råd inrättas i enlighet med stadsdelförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 mars 2007.
Norrmalms stadsdelsnämnd beslutade år 2003 att inrätta ett lokalt drog- och brottsförebyggande råd. Förvaltningen föreslår att rådet ombildas och att ett lokalt brottsförebyggande råd inrättas med uppdrag att samordna skolans, socialtjänstens och fritidsenhetens förebyggande insatser med polisens. I uppdraget ingår att initiera samverkan med näringsidkare, fastighetsägare och frivilligorganisationer och att fortlöpande hålla stadsdelsnämnden informerad om utvecklingen och samarbetet vad gäller det brottsförebyggande arbetet. Rådet ska, enligt förvaltningens förslag, ledas av stadsdelsdirektören och i övrigt bestå av verksamhetsansvariga chefer, vissa tjänstemän med särskild koppling till brottsförebyggande arbete samt företrädare för närpolisen i Vasastan och Klara. Stadsdelsnämndens ordförande och vice ordförande föreslås adjungeras till rådets möten.
Förvaltningen anser inte att samordning av det drogpreventiva arbetet och samverkan med externa aktörer i detta avseende är en fråga för det lokala brottsförebyggande rådet.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Stadsdelsförvaltningens förslag avslås.
Att behålla brottsförebyggande rådet med motsvarande resurser som under förra mandatperioden.
Att politikerna är representerade i brottsförebyggande rådet som ledamöter, varav ordförande för nämnden också sitter som ordförande i rådet.
Hot och våld eller rädsla för överfall är en verklighet för alltför många, särskilt kvinnor, barn och unga utsätts för misshandel, rån eller trakasserier, ofta i en miljö där tryggheten är som viktigast. Enbart otryggheten och rädslan för att bli utsatt för brott hämmar individer och leder i förlängningen till ett otryggt samhälle. Att förebygga och beivra brott hör därmed till en av samhällets viktigaste uppgifter. Det förebyggande arbetet är den del av arbetet mot kriminalitet där stadsdelen har ett stort ansvar och möjligheterna att agera.
Socialdemokraterna initierade det lokala brottsförebyggande rådet i ett mycket tidigt stadium på Norrmalm. Syftet med arbetet var bland annat att stärka samarbetet mellan polis, socialtjänst, fastighetsägare, med flera. Arbetet har utvecklats väl och mycket ny kunskap har tagits fram under detta samarbete.
Att mot bakgrund av de problem som finns i stadsdelen på detta område, de många ungdomar som riskerar att fara illa i denna storstadsmiljö, är
det fel att minska resurserna för det brottsförebyggande arbetet. En tjänst har försvunnit från årsskiftet som har arbetat med dessa frågor på förvaltningen. Det är olyckligt och tjänsten bör återinsättas.
Att minska resurserna och försämra möjligheterna att bedriva ett lokalt brottsförebyggande arbete tar vi socialdemokrater avstånd från.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Att säkerställa att bildandet av ett centralt råd inte leder till utarmning av det lokala brottsförebyggande rådet.
Att satsa mer på det långsiktiga sociala arbetet jämsides med kortsiktiga insatser.
Hot och våld eller rädsla för överfall är en verklighet för alltför många, särskilt kvinnor, barn och unga utsätts för misshandel, rån eller trakasserier, ofta i en miljö där tryggheten är som viktigast. Enbart otryggheten och rädslan för att bli utsatt för brott hämmar individer och leder i förlängningen till ett otryggt samhälle. Att förebygga och beivra brott hör därmed till en av samhällets viktigaste uppgifter. Det förebyggande arbetet är den del av arbetet mot kriminalitet där stadsdelen har ett stort ansvar och möjligheterna att agera. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet initierade det lokala brottsförebyggande rådet i ett mycket tidigt stadium på Norrmalm. Syftet med arbetet var bland annat att stärka samarbetet mellan polis, socialtjänst, fastighetsägare med flera. Arbetet har utvecklats väl och mycket ny kunskap har tagits fram under detta samarbete. Att mot bakgrund av de problem som finns i stadsdelen på detta område, de många ungdomar som riskerar att fara illa i denna storstadsmiljö, är det fel att minska resurserna för det drog- och brottsförebyggande arbetet. En tjänst har försvunnit från årsskiftet som har arbetat med dessa frågor på förvaltningen. Det är olyckigt och tjänsten bör återinsättas.
Vi ser inte bildandet av ett centralt brottsförebyggande råd som nackdel om det syftar till förstärkning av det befintliga, lokala brottsförebyggande rådet och en förbättrad uppföljning och sammanhållning. Däremot är vi kritiska mot nedrustningen av det välfungerande lokala arbetet som i princip ersätts av centralorganisation med få personer.
Att minska resurserna och försämra möjligheterna att bedriva ett lokalt brottsförebyggande arbete tar vi avstånd från.
Diarienummer 011-168/2007
Stadsdelsnämnden fastställer IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning i enlighet med förvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 april 2007.
Syftet med denna instruktion är att beskriva de regler och rutiner, som ska gälla för informationssäkerheten vid Norrmalms stadsdelsförvaltning. Arbetet med informationssäkerhet bidrar till en tryggad informationshantering. Det måste ske förebyggande, på lång sikt, genomföras väl strukturerat och med tydligt stöd från verksamhetsledningen för att vara effektivt och heltäckande. Förankringen och medvetandet hos medarbetarna utgör själva grunden för informationssäkerhets-arbetet.
Diarienummer 106-175/2007
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att teckna avtal med Attendo Care AB om fortsatt entreprenaddrift av Vädurens vård- och omsorgsboende till och med den 17 november 2008.
Stadsdelsförvaltningen ges i uppdrag att genomföra en kartläggning av Vädurens vård- och omsorgsboendes framtida användningsområde.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna och ledamoten Yildiz Kafkas (mp).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 mars 2007.
Inför eventuellt beslut om att förlänga avtalet med Attendo Care AB om fortsatt entreprenaddrift av Vädurens vård- och omsorgsboende genomförde förvaltningen i oktober 2006 en avtalsuppföljning. Bedömningen är att Attendo Care AB uppfyller avtalet på ett tillfredsställande sätt. Ett arbete har påbörjats för att utreda och kartlägga Vädurens framtida utveckling. Förslaget ska innefatta såväl fastighetsutveckling som boendeformsutveckling. Under utredningstiden föreslås att gällande entreprenadavtal med Attendo Care förlängs om totalt 1 x 12 månader.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi har efter dessa år med denna entreprenör tyvärr sett åtskilliga problem i vården och omsorgen. Vi anser dock inte att det finns skäl att neka en förlängning av avtalet under ett år, då verksamhetens inriktning totalt sett skall ses över under denna tid. Inför framtida upphandlingar är det dock viktigt att problem som funnits i verksamheten på Väduren, samt de åtgärder som vidtagits för att komma tillrätta med dessa, noga utvärderas.
Diarienummer 008-107/2007
1. Ansökan om verksamhetsbidrag beviljas till nedanstående organisationer:
- PRO Vasastan 10 000 kronor
- PRO Norrmalm 9 000 kronor
- SPF Gustav Vasa 20 000 kronor
- SPF Johannes 5 000 kronor
- Norrmalms kontaktverksamhet 10 000 kronor
- Röda Korsets anhörigstöd på Norrmalm 15 000 kronor
- Frivillig Väntjänst 5 000 kronor
- Synskadades Riksförbund - Innerstadskretsen 6 000 kronor
- Immanuelskyrkans pensionärskommitté 5 000 kronor
2. Ansökan om verksamhetsbidrag från folkdansgruppen Mexico Lindo avslås.
3. Förvaltningen får i uppdrag att komplettera riktlinjerna för bidragsgivning med en passus som ger stadsdelsdirektören rätt att avvisa ansökningar som inte uppfyller kraven för att kunna få bidrag.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 mars 2007.
Stadsdelsnämnden har i budget för 2007 avsatt 100 000 kronor för bidrag till frivilligorganisationer som bedriver verksamhet riktad till äldre och/eller personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen föreslår att 85 000 kronor används till verksamhetsbidrag och att resterande belopp reserveras för projektbidrag. Ansökan om verksamhetsbidrag från folkdansgruppen Mexico Lindo avslås. De föreningar i övrigt som ansökt om verksamhetsbidrag föreslås beviljas bidrag i enlighet med förvaltningens förslag.
Socialdemokraterna tillsammans med miljöpartiet och vänsterpartiet införde ett bidrag till frivilligorganisationerna på sammanlagt 200 000 kr år 2003, varav 100 000 kr var till organisationer riktade till äldre. Dessa organisationer har en förmåga att nå utsatta grupper och arbetar förebyggande med dessa. Nu önskar vi höja detta bidrag till de äldres organisationer med ytterligare 100 000 kr, vilket de borgerliga motsätter sig. Mot bakgrund av det viktiga arbete som äldres organisationer bedriver beklagar vi starkt de borgerligas negativa inställning till ett ökat stöd.
Diarienummer 504-145/2007
Stadsdelsnämnden ansöker om 5 537 tkr i stimulansbidrag i enlighet med förvaltningens förslag.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 mars 2007.
Socialstyrelsen har av regeringen fått i uppdrag att för 2007 fördela stimulansbidrag till kommuner och landsting om drygt 1,3 mdr kronor för att stödja huvudmännens arbete med att utveckla vården och omsorgen om äldre personer. För Stockholms stad har reserverats drygt 84,6 mkr. Av detta belopp får Norrmalms stadsdelsnämnd ansöka om max 5 537 tkr.
Förvaltningen föreslår att nämnden ansöker om 5 537 tkr för insatser som syftar till utveckling inom områdena rehabilitering, demensvård och det sociala innehållet inom äldreomsorgen. Två privata aktörer, Finska Herrgården och Rosstorps vård- och omsorgsboende har deltagit i ansökan.
Diarienummer 503-201/2007
Stadsdelsnämnden ansöker om utvecklingsmedel om 580 000 kronor för alkohol- och drogförebyggande insatser.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 mars 2007.
Regeringen har avsatt särskilda medel för att stimulera utvecklingen av alkohol- och drogförebyggande insatser på kommunal nivå.
Norrmalms stadsdelsförvaltning avser att genomföra två utvecklingsprojekt inom ramen för det alkohol- och drogförebyggande arbetet. Det ena projektet handlar om att utveckla alkohol- och drogförebyggande metoder utifrån ett genusperspektiv i syfte att minska konsumtionen av alkohol och droger hos unga flickor och pojkar. Det andra projektet är inriktat på fortsatt utveckling av föräldrastöd och barnstöd.
_____________________________
Diarienummer 103-227/2007
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2007 godkänns.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 april 2007.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. mars 2007. Totalt beräknas ett underskott på 2,7 mnkr. På anslag 1 visar prognosen ett underskott på 0,3 mnkr och anslag 2 redovisar ett underskott på 2,4 mnkr. Underskottet hänför sig framför allt till individ och familjeomsorg barn och unga, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och ekonomiskt bistånd.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi ser en oro för att de borgerligas svaga budget och underskottsfinansieringen på flera områden i praktiken kommer att öka underskottet framöver. Alternativet att minska kvaliteten inom främst äldreomsorg och inom verksamheten för barn och unga är tyvärr också ett möjligt utvecklingsperspektiv på Norrmalm. Den borgerliga majoriteten borde ompröva sin politik och i stället tillskjuta de medel som välfärden och medborgare i Norrmalm så väl behöver.
Diarienummer 504-183/2007
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag om att erbjuda alla som fyllt 75 år, och inte har annan hemtjänst, kostnadsfria servicetjänster i form av hjälp med enklare praktiska och riskfyllda vardagssysslor. Stadsledningskontoret anser att servicetjänsterna kan utföras som en del i stadsdelsnämndernas förebyggande arbete. Äldrenämnden föreslås få i uppdrag att följa utvecklingen av kostnader och verksamhet och i tertialrapport 2 för 2007 göra en uppföljning och analys av utvecklingen. Förvaltningens stödjer stadsledningskontorets förslag. Norrmalms stadsdels-förvaltning erbjuder sedan hösten 2006 kostnadsfria servicetjänster till alla som fyllt 75 år och inte har annan hemtjänst. Servicen har varit uppskattad bland dem som utnyttjat tjänsten.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsnämnden beslutar att i huvudsak godkänna förvaltningens remissvar med tilläggen:
- Att servicetjänsterna ska införas permanent.
- Att tjänsterna ska erbjudas oavsett om den äldre har annan hemtjänst eller inte.
Diarienummer 500-169/2007
Socialstyrelsen anmodar nämnden att inkomma med redovisning av vårdgivarens rutiner för samverkan vid in- och utskrivning av patienter i slutenvård. Nämnden har fastställda rutiner för samverkan i enlighet med SOSFS1996:32. Stockholms läns landsting och kommunförbundet Stockholms län har gemensamt tagit fram ett dokument angående samverkan. Överenskommelsen antogs den 14 mars 2007.
Förvaltningen kommer att anpassa sina lokala rutiner utifrån denna överenskommelse så snart Stockholms stad formellt har godtagit överenskommelsen. Detta kommer att bli nämndens fastställda rutiner för samverkan i enlighet med SOSFS 2005:27.
Nämnden deltar i de centrala samverkansgrupper med tjänstemän som träffas några gånger per år i syfte att följa upp överenskommelsen och att diskutera frågor som från lokal nivå hänskjuts till gruppen.
Under 2006 har inga avvikelser avseende samverkan och informationsöverföring med andra vårdgivare registrerats.
Diarienummer 504-152/2007
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 mars 2007.
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en ansökan från Attendo Care AB om ändrad målgrupp på en av enheterna inom Dalahöjdens vård- och omsorgsboende. Förändringen innebär att sju platser med inriktning på service och omvårdnad omvandlas till platser med demensinriktning.
Att omdisponera platser från somatisk inriktning till demensinriktning är ett sätt att möta det ökade behovet av platser med inriktning mot demens. Förvaltningen har därmed inget att invända mot den förändring av målgruppen som planeras och föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 012-156/2007
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 april 2007.
Länsrätten har begärt yttrande från stadsdelsnämnden med anledning av att en enskild person överklagat nämndens beslut om verksamhetsplan och budget för 2007. Klaganden anser att beslutet strider mot både socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och att beslutet inte heller är förenligt med kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens föreskrifter.
Stadsdelsförvaltningen anser att klaganden inte har någon grund för sitt överklagande. Det är emellertid svårt att veta i vilka avseenden överklagandet rör Norrmalms respektive Östermalms stadsdelsnämnd.
Diarienummer 309-127/2007
Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 04.00 och utomhus mellan klockan 11.00 och 04.00 tillstyrks.
Ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet. Ledamoten Johanna Jämstorp (kd) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 mars 2007.
Restaurang Berns salonger ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan 11.00 och 04.00 och utomhus mellan klockan 11.00 och 04.00. Ansökan avser omprövning efter prövotid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade, med stöd av ledamoten Johanna Jämstorp (kd), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med ordförandens förslag.
Ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.
Ledamoten Johanna Jämstorp (kd) lämnade följande särskilda uttalande:
Kristdemokraternas alkoholpolitiska linje har ett socialt ansvarstagande i fokus. Kristdemokraterna i Stockholms stad har en restriktiv hållning till serveringstillstånd längre än till tre. Det grundar sig på de problem som dyker upp med våld och allmänna störningar i kvarteren runt dessa restauranger samt att ökad alkoholkonsumtion även för andra negativa effekter med sig.
Vi väntar på nya riktlinjer från centralt håll för tillståndsprövning och tills den utredningen är klar är vi återhållsamma med generösare tillstånd.
Vi grundar vårt ställningstagande delvis på närpolisens uttalande där de ställer sig negativa till att restauranger beviljas serveringstillstånd till klockan fem. Senare öppettider bidrar enligt närpolisen på Östermalm i hög grad till fylleri och ordningsproblem fram till klockan sex på morgonen. Speciellt senare alkoholservering på uteserveringar bidrar till ökade problem med aggressivitet i samband med berusning. Detta är hämtat ur en utredning som Östermalms stadsdelsförvaltning har gjort angående förlängda tillstånd på deras sida av Stureplan, att det skulle skilja sig från Norrmalms ansvarsområde är högst otroligt.
Diarienummer 309-181/2007
Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 och utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 mars 2007.
Restaurang Segelkronan ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan 11.00 och 01.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-182/2007
Ansökan om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.
Restaurang Karlsson & Co ansöker om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-195/2007
Ärendet överlämnas utan eget ställningstagande.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Johanna Jämstorp (kd) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den2 april 2007.
Restaurang Solidaritet ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan 00.00 och 00.00. Ansökan avser utökad serveringstid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna ärendet utan eget ställningstagande.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsnämnden avstyrker ansökan om att servering skall tillåtas dygnet runt.
Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att frågan om alkoholtillstånd för dygnetrunt-servering lyfts upp till kommunfullmäktige för att fastställa tydliga bedömningskriterier.
Stadsdelsnämndens formella uppgift i samband med dessa remisser är att uttala sig utifrån lokala förhållanden där kunskap om bland annat risker för störning i samband med alkoholservering skall beaktas. I detta fall kan ingen utökad risk för störning konstateras även om serveringstiden skulle bli dygnet runt. Det finns dock andra aspekter på dygnetrunt-servering som motiverar ett noggrant övervägande, framför allt risken för personer i riskzonen för att utveckla ett alkoholmissbruk. Frågan om dygnetrunt-servering handlar i högsta grad om ett politiskt ställningstagande som inte kan behandlas godtyckligt, utan klara och tydliga politiska bedömningskriterier. En bred principdiskussion bör därför föras i Stockholms kommunfullmäktige och inte i stadsdelsnämnderna.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.
Särskilda uttalanden
Stadsdelsnämndens formella uppgift i samband med dessa remisser är att uttala sig utifrån lokala förhållanden där kunskap om bland annat risker för störning i samband med alkoholservering skall beaktas. I detta fall kan ingen utökad risk för störning konstateras även om serveringstiden skulle bli dygnet runt. Det finns dock andra aspekter på dygnet-runtservering som motiverar ett noggrant övervägande, framför allt risken för personer i riskzonen för att utveckla ett alkoholmissbruk. En bred principdiskussion bör dock föras i Stockholms kommunfullmäktige och inte i Norrmalms stadsdelsnämnd.
Diarienummer 309-194/2007
Restaurang Storstad ansöker om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 07.00 och 03.00. Ansökan avser utökad serveringstid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Vice ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Ansökan om att servering skall tillåtas från kl. 07.00 avstyrks.
Denna restaurang finns i ett bostadsområde där många barn och vuxna befinner sig på mornar och förmiddagar. Att servera alkohol redan från kl.
07.00 innebär att främst missbrukare av alkohol, eller personer i farozonen för detta, kommer att befinna sig där. Alkoholpåverkade och missbrukande personer i och runt restaurangen vid denna tidpunkt utgör ett allvarligt miljöstörande, och ibland även ett hotfullt inslag, i ett bostadsområde. Mot denna bakgrund avstyrker vi ansökan.
Vi anser också att den principiella frågan om alkoholservering dygnet runt bör prövas särskilt av kommunfullmäktige. Dock ser vi som framgår ovan risk för störning av olika slag invid en restaurang som serverar alkohol på mornar och förmiddagar i ett tätbebyggt bostadsområde.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Diarienummer 309-199/2007
Ansökan om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 tillstyrks.
Ledamoten Johanna Jämstorp (kd) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 30 mars 2007.
Restaurang The White Room ansöker om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 05.00. Ansökan avser utökad serveringstid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 012-161/2007
Anmälan godkänns.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 mars 2007.
I samband med årsskiftet 2006/2007 överfördes största delen av stadsdelsnämndernas tidigare ansvar för stadsmiljöfrågor till trafik- och renhållningsnämnden. Stadsdelsnämnderna ansvarar dock alltjämt för drift och underhåll av parker samt för parkinvesteringar. Kungsholmens, Norrmalms och Östermalms stadsdelsnämnder har i sina verksamhetsplaner för år 2007 givit stadsdelsdirektörerna i de tre stadsdelsförvaltningarna i uppdrag att organisera en gemensam stadsmiljöverksamhet.
Stadsdelarnas parker sköts huvudsakligen av entreprenörer och den gemensamma stadsmiljöenheten kommer därför att bl.a. ansvara för uppföljning av entreprenad-avtal, kvalitetskontroll o.likn. samt för att upprätthålla kontakter med allmänhet och näringsidkare i parkfrågor. Enheten, som organisatoriskt troligen kommer att tillhöra Norrmalms stadsdelsförvaltning, kommer att ha sex anställda.
Organisationsförändringen bedöms vara genomförd till den 1 maj i år.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Vice ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), lämnade följande särskilda uttalande:
Vi har inga invändningar mot denna lösning men anser i grunden att det är fel att parkinvesteringarna ligger lokalt i stadsdelsnämnderna. Det faktum att nämnderna måste slå samman sina resurser för att klara av upphandling m.m. visar att det vore bättre att helt centralisera denna förhållandevis lilla verksamhet.
Det är dock lika bakvänt att städning och snöröjning sköts centralt. Där blir uppföljning och kontroll av avtalen betydligt sämre än om detta sköttes lokalt i stadsdelsnämnderna. Kompetensen lokalt att genomföra upphandling av städning och snöröjning är i praktiken större lokalt då den utgör, eller snarare utgjorde, en så stor del av nämndens verksamhet. Städning och snöröjning riskerar nu bli av sämre kvalitet efter denna centralisering.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi följer med oro hur den styrande majoriteten utarmar det lokala arbetet i stadsdelarna, oavsett om det är stadsmiljöfrågor, äldrevård eller drog- och brottsförebyggande åtgärder. Alla dessa försämringar görs under parollen effektivisering, samtidigt som omorganisationskostnaderna för att uppnå de s.k. effektiviseringarna äter upp de eventuella ekonomiska vinsterna.
Vi har redan vid behandlingen av ärendet om principbeslutet om sammanslagningen av vissa verksamheter i Norrmalm, Östermalm och Kungsholmen (den 15 mars 2007) varnat för att sammanslagningen ska leda till kraftiga försämringar i stadsmiljön, konsumentrådgivningen, stödet till socialt utsatta människor och det drog- och brottsförebyggande arbetet. Vi anser att behovet av lokala insatser på dessa områden ökar och inte tvärtom.
Vi har saknat en konsekvensbeskrivning av organisationsförändringar av denna dignitet. Man har i all brådska beslutat om sammanslagning utan att först genomfört en seriös analys av konsekvenserna.
Det som behövdes var inte försvagning av enskilda stadsdelarnas lokala arbete. Om man verkligen ville effektivisera verksamheten, utan att ha besparingarna som främsta mål borde man satsa på förbättrad uppföljning av den redan befintliga organisationen. Det som nu sker är inte effektivisering utan nedrustning av stadsdelens viktiga samhällsfunktioner.
Det är också anmärkningsvärt att den politiska majoriteten i nämnden nu anser att gemensamma upphandlingar är lönsamma, samtidigt som samma majoritet vid ett tidigare maktinnehav avskaffat stadens tidigare och mycket uppskattade centrala upphandlingsorganisation för materialförsörjning, MFO, som hade byggts upp av socialdemokrater, vänsterpartiet och miljöpartiet. Det är bara ett i raden av exempel som visar att bakom de organisationsförändringarna ligger inte en saklig analys utan en hänsynslös maktdemonstration som går ut över stadens invånare.
Om den nuvarande majoriteten anser att centralupphandling eller sammanslagna upphandlingar är bra varför inte återinföra och utveckla MFO som hade höga upphandlingskrav (bl.a. miljökrav) vid inköp till kommunens alla förvaltningar?
Protokoll från sociala delegationens sammanträden under första kvartalet 2007 anmäldes.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 16 april 2007 anmäldes.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 2 april anmäldes.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut om att bevilja föreningen ABF:s öppna teater projektbidrag anmäldes.
Av avdelningschef Yngve Lindström tillstyrkta ansökningar om alkoholserveringstillstånd anmäldes.
Av avdelningschef Yngve Lindström besvarade remisser angående enklare bygglov anmäldes.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att besvara brevet från teatrarna och föreslå tid för sammanträffande. (skrivelse 4 nedan) Stadsdelsnämnden utser en grupp som träffar brevskrivarna.
Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att besvara skrivelsen angående hinder i gatumiljön. ( skrivelse 7 nedan)
Följande inkomna / upprättade handlingar anmäldes:
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om upphörande av tillstånd för Finskt Äldrecentrum att bedriva dagverksamhet för äldre och funktionshindrade. Diarienummer 504-174/2007.
Uppföljning av ramavtal - Vissa boenden enligt SoL och LSS samt daglig verksamhet enligt LSS. Diarienummer 505-207/2007.
Barnsäkerhetsarbetet på Norrmalms förskolor.
Skrivelse angående teaterutbudet på Norrmalm med önskemål om möte med berörda politiker. Diarienummer 009-189/2007.
Skrivelse från enskild angående miljökontroll av lekplatser i staden. Diarienummer 300-222/2007
Förvaltningens svar på skrivelse från Norrmalms handikappråd angående tillgängligheten i stadsdelsförvaltningens lokaler på Tulegatan 13. Diarienummer 301-147/2007.
Skrivelse från enskilda angående hinder i gatumiljön för rullstolsburna, gående, synskadade m.fl. Diarienummer 505-173/2007.
Utdrag ur portokoll från sammanträde i Kungsholmens stadsdelsnämnd angående samverkan i norra innerstaden inom verksamhetsområdena ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsåtgärder och specialistfunktioner. Diarienummer 012-148/2007.
Förteckning över inkomna diarieförda handlingar under perioden 16 mars-10 april 2007.
· Vice ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en skrivelse angående Vanadisbadets framtid. Diarienummer 304-249/2007.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Ledamoten Barbro Gåije (s) tog upp frågan om deltagande i konferensen ”Äldreomsorg i brytningstid”, som anordnas av Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning den 29 maj.
Stadsdelsnämndens ledamöter och ersättare ges möjlighet att delta i utbildningen. Anmälan kan göras till nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn 508 09 015, e-post gunilla.schedin@norrmalm.stockholm.se