Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-10-28

Sammanträde 2010-10-28

Datum
Klockan
18:30
Plats
Aulan på Lilla Adolf Fredriks skola, Dalagatan 18

1 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

2 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Svar på medborgarförslag och skrivelser

3 Basketplan i Vasaparken - medborgarförslag

DNR: 1.2.4.-395/2010

Fredrik Moberg har inkommit med ett medborgarförslag om att anlägga en ny basketplan bredvid fotbollsplanen i Vasaparken.

Stadsdelsförvaltningen anser att det är svårt att få plats med en ny basketplan
i Vasaparkens genomtänkta utformning, som ska tillfredsställa såväl spontanidrott och lek som vila och rekreation. Den i medborgarförslaget aktuella gräsytan bredvid fotbollsplanen har nyligen renoverats till en stor kostnad. En bevattningsanläggning har anlagts och experthjälp har anlitats för att skapa en slittålig gräsyta. Förvaltningen anser därför att det inte är lämpligt att gräsytan omvandlas till basketplan.

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

4 Vitalisera den lokala demokratin genom att förnya nämndens arbetssätt - skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S)

DNR: 1.1.-494/2010

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) har i en skrivelse till nämnden föreslagit
att nämndens ledamöter, istället för att få ta del av remisshandlingarna först när förvaltningens remissvar är färdigt, ska få möjlighet att lämna synpunkter under handläggningstiden.

Som förvaltningen ser det skulle förslaget innebära att tjänstemän och politiker tillsammans svarar för ärendets beredning. Ett tjänsteutlåtande ska vara objektivt, sakligt och fritt från politiska värderingar. Att ge enskilda ledamöter möjlighet att påverka innehållet innebär, enligt förvaltningens uppfattning, att det finns risk för att ärendet får en politisk vinkling eftersom det kan vara svårt för handläggaren att avgöra var gränsen går mellan rent politiska värderingar och mera sakliga synpunkter.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

5 Öka turtätheten på busslinje 69 - skrivelse från ersättaren Cecilia Önfelt (C)

DNR: 1.2.5.-497/2010

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

Beslutsärende

6 Gemensam upphandling av lokalvård

DNR: 2.2.2.-480/2010

I samverkan med fyra andra stadsdelsförvaltningar genomförde nämnden under
år 2007 en upphandling av lokalvård. Nuvarande avtal löper ut den 31 juli 2011. Förvaltningen föreslår att nämnden deltar i en förnyad upphandling av lokalvård. Östermalms stadsdelsförvaltning är villig att åta sig ansvaret för att samordna och genomföra upphandlingen och tillsammans med övriga deltagande förvaltningar svara för implementering och uppföljning av avtalen. Rapport om resultatet av upphandlingen kommer att delges nämnden när upphandlingen avslutats.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Svar på remisser

7 Gemensam värdegrund för äldreomsorgen i Stockholm - remiss från kommunstyrelsen

DNR: 1.5.1.-355/2010

Mot bakgrund av en ändring i socialtjänstlagen, som bl.a. innebär att en bestämmelse om en nationell värdegrund inom äldreomsorgen införs, har
äldrenämnden på uppdrag av kommunfullmäktige tagit fram ett förslag till
gemensam värdegrund för Stockholms stad.

Förvaltningen är positiv till förslaget. En för staden gemensam värdegrund
som direkt kopplas till kvalitetsgarantierna kommer att kunna bidra till att de
äldre och deras närstående bättre förstår vad äldreomsorgen har att erbjuda
och vad de kan förvänta sig.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

8 Detaljplan för Träsket 17 och 18, Sveavägen/Adolf Fredriks Kyrkogata/Luntmakargatan/Tunnelgatan - remiss från stadsbyggnadskontoret - remiss från stadsbyggnadskontoret

DNR: 1.5.3.-448/2010

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till ändrad detaljplan för fastigheten Träsket 17
och 18. Planförslaget innebär möjligheter att skapa moderna och effektiva kontorslokaler och nya bostäder i ett centralt läge och innebär även byggrätt
för att inrymma skolverksamhet t.ex. förskola.

Förvaltningen är positiv till förslaget. Genom att blanda bostäder med kommersiell och offentlig verksamhet skapas en mångfald i området under såväl dag- som kvällstid. Förvaltningen anser dock att det är tveksamt att inrymma skolverksamhet i kvarteret för små barn och yngre skolbarn.

OMEDELBAR JUSTERING

Handläggare: samhällsplanerare/parkingenjör Liselotte van den Tempel, tfn: 508 09 245

Anmälningsärenden

9 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

10 Protokoll från Norrmalms handikappråd

11 Ekonomisk månadsuppföljning för september med årsprognos för 2010

DNR: 1.2.1.-503/2010

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. september 2010 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott på
0,5 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. Marginalerna i prognosen är små och för att minimera risken för ett underskott har förvaltningen tagit fram en åtgärdsplan bestående av anställningsstopp, övertidsstopp och inköpsstopp. Förslag till åtgärder behandlas i förvaltningsgruppen den 18 oktober.

Handläggare: ekonomichef Ulrika Klemets, tfn: 508 09 077

12 Granskning av profilboendet Idun och Saga - äldreomsorgsinspektörernas rapport

DNR: 1.2.1.-506/2010

Stadens äldreomsorgsinspektörer har genomfört en granskning av
verksamheten vid profilboendet Idun och Saga vid Väderkvarnens vård-
och omsorgsboende. Verksamheten riktar sig till äldre personer med
psykiska funktionsnedsättningar och har 18 boende.

Förvaltningen anser att äldreomsorgsinspektörernas rapport ger en god
och rättvisande bild av verksamheten. Ansvarig chef har redan vidtagit de förbättringsåtgärder som bedömts mest angelägna. Förvaltningen kommer
att följa upp den fortsatta utvecklingen av verksamheten.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

13 Uppföljning av åtgärdsplaner vid Riddargårdens och Vasens vård- och omsorgsboende

DNR: 1.2.1.-502/2010

Under mars månad 2010 genomförde förvaltningen en uppföljning av verksamheten vid Vasens respektive Riddargårdens vård- och omsorgsboende. Båda
dessa verksamheter drivs på entreprenad. Digni Care AB svarar för driften av Vasens vård- och omsorgsboende och Stockholms Äldreboende AB för driften
av Riddargårdens vård- och omsorgsboende. Vid uppföljningarna framkom att
det fanns vissa brister och förbättringsområden. Entreprenörerna ålades att rätta till bristerna och vidta förbättringsåtgärder.

Förvaltningen har nu gjort en uppföljning av de åtgärdsplaner som upprättats. Uppföljningen visar att man både Digni Care AB och Stockholms Äldreboende AB vidtagit de åtgärder som krävts.

Handläggare: verksamhetscontroller Katarina Jonsson, tfn: 508 09 527
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

14 Beslut från Socialstyrelsen angående den verksamhet Digni Care AB bedriver på uppdrag av Norrmalms stadsdelsnämnd

DNR: 1.4.-294/2010

Socialstyrelsen begärde i maj 2010 yttrande från nämnden med anledning av en anmälan från enskild angående den äldreomsorg som Digni Care AB, på uppdrag av nämnden, bedriver vid Vasens vård- och omsorgsboende. I anmälan uppgavs bl.a. att entreprenören inte lever upp till de krav som ställs i lagar och förordningar, att det råder brist på medicinsk kompetens och utbildad personal och att det finns brister i bemötandet av de äldre och misstanke om ekonomiska oegentligheter.

Socialstyrelsen har den 30 september 2010 beslutat avsluta ärendet. Enligt beslutet uppfyller stadsdelsnämnden lagstiftningen i de delar tillsynen avser.

Handläggare: nämndsekreterare Gunilla Schedin, tfn: 508 09 015

15 Beslut fattade enligt delegation

16 Inkomna/upprättade handlingar

17 Övriga frågor

OBS. Allmänheten har inte rätt att närvara vid nämndens behandling av nedanstående ärenden.

21 Yttrande till Stockholms tingsrätt i adoptionsärende

Handläggare: familjerättssekreterare Ulla Roempke, tfn: 508 09 339

22 Nedläggning av faderskapsutredning

Handläggare: familjerättssekreterare Ulla Roempke, tfn: 508 09 339

23 Protokoll från sociala delegationen

Protokollet cirkulerar under sammanträdet
Bilagor till protokoll
Närvaro.pdf (133 kb)

§1 Tema: Trygghet

Stadsdelsdirektören Christina Rapp Lundahl, enhetschefen Silvio Rossi och Charlotte Agocs från City samverkan informerade om det pågående brottsförebyggande arbetet på Norrmalm.

Christina Rapp Lundahl redogjorde för samverkan i form av chefssamråd där City polismästardistrikt, stadsdelsförvaltningarna i innerstaden, socialtjänst- och arbetsmarknadsförvaltningen, Lidingö stad och Stockholms läns landsting ingår. Syftet med samverkan är att nå samsyn, förenkla beslutsprocesser och utveckla det lokala arbetet med inriktning att förstärka insatser för medborgarnas bästa.

Charlotte Agocs presenterade handlingsplanen för trygghet under 2010. Gruppen kommer att fokusera på hela stadsdelsområdet vad gäller åldringsbrott, yttre trygghet, uppsökande arbete samt kontors- och bostadsinbrott. Charlotte redogjorde för aktiviteter som kommer att pågå under året.

Silvio Rossi informerade om ”ungdomsspåret” i arbetet. Efter genomförd enkät bland ungdomar 12-17 år kan man konstatera att stadsdelens ungdomar känner sig relativt trygga i sin närmiljö. Det som skapar otrygghet är brister i belysningen, nedskräpning och klotter. Projekt Tegnérlunden ger sex ungdomar möjlighet att vara med och ljussätta Tegnérlunden. För föräldrarna och ungdomarna anordnas informationskvällar om drog- och brottsfrågor.

Frågor och synpunkter från allmänheten

Ordförande i Norrmalms handikappråd Louise Lindström sammanfattade innehållet i handikapprådets protokoll som dukats. Louise Lindström påtalade också att hörselslinga saknas i sammanträdeslokalen.

Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att från och med 2011 kommer sammanträdena att hållas i nyrenoverade och välutrustade lokaler i Brygghuset.

En medborgare som bor i området nära Solvändan, framförde protester mot den planerade hundlekplatsen i området. Hon hänvisade till Skönhetsrådets synpunkter om det riksintresse och bevarandeplan som finns för Röda Bergen. Stadsdelsförvaltningen arbetar med ett ärende om hundlekplatsen. Ärendet kommer till stadsdelsnämnden i november för beslut.

En annan medborgare framförde vikten av att bevara Röda Bergen som rekreations-möjlighet även för gamla människor som bor i området och inte har tillgång till lantställen eller kan ta sig till grönområdena längre bort.

Karl Ivar Larsson undrade över ersättningsnivåer som Digni Care AB har i sitt uppdrag att driva Vasens vård- och omsorgsboende. Stadsdelsdirektören Christina Rapp Lundahl redogjorde för läget i uppföljningsarbetet och besvarade hans inlämnade frågor.

_____________________________

§2 Val av justerare samt anmälan av protokollsjustering

Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 2 november 2010.

Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 30 september 2010 justerats den 5 oktober.

§3 Anmälan av övriga frågor samt fastställande av dagordning

Inga övriga frågor anmäldes.

Dagordningen fastställdes.

______________________________

§4 Basketplan i Vasaparken – medborgarförslag

Diarienummer 1.2.4.-395/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP), med instämmande av vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 oktober 2010.

Fredrik Moberg har inkommit med ett medborgarförslag om att anlägga en ny basket­plan bredvid fotbollsplanen i Vasaparken.

Stadsdelsförvaltningen anser att det är svårt att få plats med en ny basketplan i Vasa­parkens genomtänkta utformning, som ska tillfredsställa såväl spontanidrott och lek som vila och rekreation. Den i medborgarförslaget aktuella gräsytan bredvid fotbolls­planen har nyligen renoverats till en stor kostnad. En bevattningsanläggning har anlagts och experthjälp har anlitats för att skapa en slittålig gräsyta. Förvaltningen anser därför att det inte är lämpligt att gräsytan omvandlas till basketplan.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade med instämmande av vice ordföranden Lars Arell (S) fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

  1. delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut

  2. ge förvaltningen i uppdrag att utreda alternativa lokaliseringar för en basketplan inom Norrmalm, samt

  3. därutöver anföra följande:

Tillgången till meningsfulla mötesplatser, spontanidrott och idrottshallar är mycket begränsad på Norrmalm. Därför är medborgarförslaget om en basketplan mycket angeläget.

Även om det inte är möjligt att anlägga basketplanen i Vasaparken bör förvaltningen aktivt arbeta för att hitta alternativa platser inom Norrmalms stadsdel.

____________________________

§5 Vitalisera den lokala demokratin genom att förnya nämndens arbetssätt – skrivelse från vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S)

Diarienummer 1.1.-494/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den
13 oktober 2010.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) har i en skrivelse till nämnden föreslagit
att nämndens ledamöter, istället för att få ta del av remisshandlingarna först när förvaltningens remissvar är färdigt, ska få möjlighet att lämna synpunkter under handläggningstiden.

Som förvaltningen ser det skulle förslaget innebära att tjänstemän och politiker tillsammans svarar för ärendets beredning. Ett tjänste­utlåtande ska vara objektivt, sakligt och fritt från politiska värderingar. Att ge enskilda ledamöter möjlighet att påverka innehållet innebär, enligt förvaltningens uppfattning, att det finns risk för att ärendet får en politisk vinkling eftersom det kan vara svårt för handläggaren att avgöra var gränsen går mellan rent politiska värderingar och mera sakliga syn­punkter.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Särskilda uttalanden

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi tackar för den utförliga argumentationen mot blandad beredning – något vi aldrig föreslagit – och ser fram emot att enligt vad förvaltningen redovisar, få ta del av inkomna remisser så snart de inkommit, för att få möjlighet att lämna synpunkter innan handläggarna självständigt utformar tjänsteutlåtandet. Precis i skrivelsens anda!

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Syftet med skrivelsen är gott, men är knappast en gångbar väg mot en förstärkt lokal demokrati. Det är väldigt viktigt att hålla isär tjänstemanna- och politikerrollen. Tjänsteutlåtanden som underlag till nämndens beslut ska vara objektiva, sakliga och självständiga.

Först efter att tjänsteutlåtanden presenterats får politikerna tillfälle att uttala sig antingen genom bifall, avslag, ett eget förslag eller särskilt uttalande, men parterna ska inom lagens ram och deras uppgift vara fria i sina ställnings-taganden. I annat fall skulle man kunna avskaffa proceduren med tjänsteut-låtanden, vilket skulle vara förödande för demokratin.

Vi är absolut emot att nämndens arbetssätt förändras i enlighet med denna skrivelse som innebär att gränsen mellan de olika kompetenserna suddas ut och tjänstemännens lagstadgade rätt att ha egna synpunkter i sakfrågor försvåras.

Istället för att riskera en hopblandning av politikerrollen och tjänstemanna-rollen kan man satsa på att utveckla medborgardialog eller ordna rådslag innan för medborgare viktiga frågor utformas till förslag för politiska beslut. Medborgardialog i tidigt skede gynnar lokaldemokratin och är definitivt bättre än att inskränka tjänstemännens rätt att dokumentera sina synpunkter utan politisk inblandning.

_______________________________

§6 Öka turtätheten på busslinje 69 – skrivelse från ersättaren Cecilia Önfelt (C)

Diarienummer 1.2.5.-497/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) ges i uppdrag att på stadsdelsnämndens vägnar underteckna till detta tjänsteutlåtande bifogade skrivelse till Storstockholms Lokaltrafik (SL).

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 oktober 2010.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

______________________________

§7 Gemensam upphandling av lokalvård

Diarienummer 2.2.2.-480/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Stadsdelsnämnden beslutar delta i en gemensam upphandling av lokalvård.

2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsdirektören vid Östermalms stadsdels­förvaltning att administrera upphandlingen samt besluta i löpande frågor i ärendet, vilket innefattar att:

- godkänna förfrågningsunderlaget

- infordra anbud

- anta anbud och teckna ramavtal med antagna anbudsgivare

Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att under avtalstiden medverka i implementering och uppföljning med Östermalms stadsdelsförvaltning som samordnare och avtalsförvaltare.

Stadsdelsnämnden delegerar till stadsdelsdirektören att under avtalstiden fatta beslut i mindre frågor av icke- principiell karaktär.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5
oktober 2010.

I samverkan med fyra andra stadsdelsförvaltningar genomförde nämnden under år 2007 en upphandling av lokalvård. Nuvarande avtal löper ut den 31 juli 2011. Förvaltningen föreslår att nämnden deltar i en förnyad upphandling av lokalvård. Östermalms stads­dels­förvaltning är villig att åta sig ansvaret för att samordna och genomföra upphand­lingen och tillsammans med övriga deltagande förvalt­ningar svara för implementering och uppföljning av avtalen. Rapport om resultatet av upphandlingen kommer att delges nämnden när upphandlingen avslutats.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig enligt följande: Vänsterpartiets anser att lokalvård inte ska upphandlas utan drivas i egen regi.

§8 Gemensam värdegrund för äldreomsorgen i Stockholm – remiss från kommunstyrelsen

Diarienummer 1.5.1.-355/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 september 2010.

Mot bakgrund av en ändring i socialtjänstlagen, som bl.a. innebär att en bestämmelse om en nationell värdegrund inom äldreomsorgen införs, har äldre­nämnden på uppdrag av kommunfullmäktige tagit fram ett förslag till gemensam värdegrund för Stockholms stad.

Förvaltningen är positiv till förslaget. En för staden gemensam värdegrund som direkt kopplas till kvalitetsgarantierna kommer att kunna bidra till att de äldre och deras närstående bättre förstår vad äldreomsorgen har att erbjuda och vad de kan förvänta sig.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdels-nämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att överlämna förvaltningens remissvar utan eget ställningstagande.

Särskilda uttalanden

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är svårt att förstå meningen med riksdagens beslut om införandet av en gemensam värdegrund för äldreomsorgen. FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, som Sverige ratificerat, ska garantera alla människors lika värde och mänskliga rättigheter, och självfallet också redan vara implementerade i åtminstone offentliga verksamheter. Brister i attityder gentemot äldre medborgare förekommer dessvärre och demonstreras vältaligt nog i ständig underbudgetering av äldreomsorgen i Norrmalm. I förvaltningens remissvar beskrivs den tänkta nyttan med värdegrunden vara: "...kommer att kunna bidra till att de äldre och deras närstående bättre förstår vad äldreomsorgen har att erbjuda och vad de kan förvänta sig." Den meningen kan exemplifieras med nedanstående utdrag ur verkligheten:

- En 91-åring med nedsatt hörsel, aptitlöshet och ryggsmärtor önskar efter sjukhusvistelse få korttidsvård. För en lekman är begäran lättförståelig. Personen är i fortsatt behov av omvårdnad och vill känna trygghet i att ha människor omkring sig. Hon beskrivs ha ett omfattande omvårdnadsbehov och beviljas åtskilliga hemhjälpsinsatser då: "Målet med de beviljade insatserna är att den enskilde ska tillförsäkras en skälig levnadsnivå i hemmet". Det är klara verba och stämmer till punkt och pricka med hur gällande riktlinjer ska tillämpas. Dock lämnas inte mycket utrymme åt "självbestämmande, individualisering och valfrihet" som värdegrunden sägs kunna skapa. Korttidsvård kostar mer än även mycket omfattande hemhjälpsinsatser.

- En 98-åring klarar sig hyfsat med några hemhjälpsinsatser men ansöker om vård- och omsorgsboende för att få bo med andra människor som är i samma situation. Här konstateras att han behöver visst stöd då han har nedsatt balans. Han har däremot inte det omfattande omvårdnadsbehov som krävs för att kunna bevilja ett vård- och omsorgsboende. Skulle införandet av värdegrunden ge honom rätten att få känna det välbefinnande han önskar?

Vackra ord och stiliga formuleringar bekostar inte fler omsorgsinsatser.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Det är svårt att förstå vilket mervärde den nya lagen kan innebära jämfört med stadens nuvarande kvalitetsgarantier eller andra styrmedel. Det akuta behovet inom äldrevården är utökade personella och ekonomiska resurser för att höja kvalitén i verksamheten. De miljoner som anslås för att lära ut personalen och cheferna ”stadens värdegrund för äldreomsorgen” kunde ha gjort bättre nytta i resursförstärkning på det dagliga arbetet inom äldreomsorgen.

I övrigt hänvisar vi till socialdemokraternas, miljöpartiets och vänsterpartiets gemensamma särskilda uttalande i Äldrenämnden den 11 maj 2010.

__________________________________

§9 Detaljplan för fastigheten Träsket 17 och 18, Sveavägen/Adolf Fredriks Kyrkogata/Luntmakargatan/Tunnnelgatan – remiss från stadsbyggnadskontoret

Diarienummer 1.5.3.-448/2010

Stadsdelsnämndens beslut

1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Ledamoten Yildiz Kafkas (M) reserverade sig mot beslutet.

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 oktober 2010.

Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till ändrad detaljplan för fastigheten Träsket 17 och 18. Plan­förslaget innebär möjligheter att skapa moderna och effektiva kontorslokaler och nya bostäder i ett centralt läge och innebär även byggrätt för att inrymma skolverksamhet t.ex. förskola.

Förvaltningen är positiv till förslaget. Genom att blanda bostäder med kommersiell
och offentlig verksamhet skapas en mångfald i området under såväl dag- som kvällstid. Förvaltningen anser dock att det är tveksamt att inrymma skol­verksamhet i kvarteret för små barn och yngre skolbarn.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.

Beslutsgång

Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

Reservation

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:

1. delvis bifalla förvaltningens förslag till remissvar,

2. förorda stadsbyggnadsnämnden att beakta att detaljplanen inte får bidra till att halten inandningsbara partiklar i utomhusluft (PM 10) ytterligare ökar genom att öka antalet parkeringsplatser från dagens 30 till 70,

3. förorda stadsbyggnadsnämnden att låta förslaget omarbetas för att minska antal våningar, utreda hur riksintresset för Stockholms innerstad och stadens silhuett ska beaktas och för att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning, samt

4. att därutöver anföra följande:

Det är förvånande att stadsbyggnadskontoret anser att den föreslagna ändringen i detaljplanen inte medför sådan betydande miljöpåverkan som åsyftas i plan- och bygglagen (PBL) 5 kap 18 § eller miljöbalken (MB) 6 kap 11 §. Vi delar inte stadsbyggnadskontorets uppfattning i detta hänseende. Detaljplaneområdet ligger utmed Sveavägen, där halten inandningsbara partiklar i luft (PM 10) redan idag överskrider miljökvalitetsnormen. Över sträckan Sveavägen finns Stockholms mest förorenade luft som kräver åtgärder. Eftersom planområdet är idag välförsörjt med kollektivtrafik, är det oacceptabelt att öka antalet parkerings-platser från dagens 30 till ca 70. I detaljplaneförslaget tas ingen hänsyn till övergripande miljöfrågor och planen bör omarbetas i detta avseende, t.ex. genom att ta fram en riktig miljökonsekvensbeskrivning innan något beslut tas - inte minst för att utreda förslagets negativa påverkan på ljusförhållandena.

Särskilt uttalande

Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:

Vi (FP) instämmer i stort med förvaltningens remissvar, men vill betona två saker.

- Det är mycket viktigt att en skolverksamhet inte planeras in i detta område - med samma motivation som anges i remissvaret

- Vi förutsätter att det genomförda soltestet har resulterat i en rättvisande bild. De boende i området har framfört synpunkter på testet. Om frågetecken finns så bör ett nytt test genomföras. Sverige är ett mörkt land med få soltimmar. Det är därför viktigt att nya byggnader inte förmörkar ytterligare för stadens invånare. Människors välbefinnande är ofta nära kopplad till ljus och värme. Denna aspekt måste allmänt ges ett högt värde då nya byggnader projekteras i staden.

________________________________

§10 Protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 25 oktober 2010 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

____________________________________

§11 Protokoll från Norrmalms handikappråd

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 25 oktober 2010 anmäldes.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

___________________________________

§12 Ekonomisk månadsuppföljning för september med årsprognos för 2010

1.2.1.-503/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) anmälde, med instämmande av ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 oktober 2010.

Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. september 2010 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott på
0,5 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultat-dispositioner. Marginalerna i prognosen är små och för att minimera risken för
ett underskott har förvaltningen tagit fram en åtgärdsplan bestående av anställnings­­stopp, övertidsstopp och inköpsstopp. Förslag till åtgärder behandlas i förvaltnings­gruppen den 18 oktober.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Särskilt uttalande

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:

För tredje året i rad införs inköpsstopp och anställningsstopp på Norrmalm. Att driva verksamhet i undantagstillstånd har blivit vardag. Det här är ett symptom på att det saknas vilja eller förmåga hos majoriteten att ta politiskt ansvar för den egna budgeten. Istället låter man tjänstemännen försöka lösa omöjliga ekvationer med nödåtgärder.

______________________________

§13 Granskning av profilboendet Idun och Saga – äldreomsorgsinspektörernas rapport

Diarienummer 1.2.1.-506/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 oktober 2010.

Stadens äldreomsorgsinspektörer har genomfört en granskning av verksamheten vid profilboendet Idun och Saga vid Väderkvarnens vård- och omsorgs­boende. Verksam­heten riktar sig till äldre personer med psykiska funktionsnedsätt­ningar och har 18 boende.

Förvaltningen anser att äldreomsorgsinspektörernas rapport ger en god och rätt­visande bild av verksamheten. Ansvarig chef har redan vidtagit de förbättringsåtgärder som bedömts mest ange­lägna. Förvaltningen kommer att följa upp den fortsatta utvecklingen av verksamheten.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_____________________________

§14 Uppföljning av åtgärdsplaner vid Vasens respektive Riddargårdens vård- och omsorgsboende

Diarienummer 1.2.1.-502/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) anmälde ett särskilt uttalande.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 oktober 2010.

Under mars månad 2010 genomförde förvaltningen en uppföljning av verksam­heten
vid Vasens respektive Riddargårdens vård- och omsorgs­boende. Båda dessa verk­samheter drivs på entreprenad. Digni Care AB svarar för driften av Vasens vård-
och omsorgs­boende och Stockholms Äldreboende AB för driften av Riddargårdens vård- och omsorgsboende. Vid uppföljningarna framkom att det fanns vissa brister
och förbättrings­områden. Entreprenörerna ålades att rätta till bristerna och vidta förbättringsåtgärder.

Förvaltningen har nu gjort en uppföljning av de åtgärdsplaner som upprättats. Uppföljningen visar att både Digni Care AB och Stockholms Äldre­­boende AB har vidtagit de åtgärder som krävts.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Särskilda uttalanden

Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:

Företaget Digni Care AB har under två år drivit äldreomsorgsverksamhet på uppdrag av Norrmalms stadsdelsnämnd vid Vasens vård- och omsorgsboende. Tyvärr har brister i verksamheten återkommande uppmärksammats av såväl anhöriga till boenden på Vasen, stadsdelsnämndens egen personal och utomstående granskare.

I en av dessa granskningar, en konsultrapport från PricewaterhouseCoopers beställd av stadsdelsnämnden, konstaterades bland annat att Digni Care AB, efter två års drift, inte lyckats etablera en verksamhet som fullt ut lever upp till utlovad kvalitet, att det funnits betydande brister avseende uppföljning, rutiner och kontroll, att det funnits ett bristande förtroende för ledningen och att företaget varken levt upp till erbjuden och avtalad bemanning eller kunnat presentera en tydlig strategi för att rätta till bristerna. Efter dessa granskningar, påpekanden från nämnden och också innehållna ersättningar har Digni Care AB vidtagit vissa åtgärder och verksamheten fungerar idag, enligt dagens rapport till stadsdelsnämnden, bättre.

Vi socialdemokrater har ingen anledning att misstro den information vi fått efter stadsdelsförvaltningens tillsynsinsatser. Samtidigt kvarstår en djup misstro mot Digni Care AB bland många anhöriga, och deras upplevelse av att det fortfarande brister i omsorgen, måste tas på stort allvar.

Vi kan konstatera att vår syn på hur äldreomsorgen ska organiseras, precis som våra ambitioner om vilken kvalitet på de välfärdstjänster Stockholms äldre ska kunna räkna med, skiljer sig från den moderatstyrda majoritetens.

Man ska inte tvingas förlita sig på anhöriga för att få en god omsorg eller på att missförhållanden ska uppdagas. Den som är äldre och har slitit ett långt liv ska kunna lita på att samhället ställer upp den dag man behöver stöd. En förutsättning för en äldreomsorg av hög kvalitet är kontinuitet, tillräckliga resurser och att politiker vågar ställa krav på de som utför våra välfärdstjänster, oavsett om det sker i offentlig eller privat regi.

Vi menar att fallet med Digni Care AB och Vasens äldreboende är ett exempel på brister i det sistnämnda. Om man idag besöker Stockholms Stads hemsida och söker information om Vasens äldreboende möts man av en helt annan bild än av den kritiska bild vi fått efter att ha tagit del av de granskningar som genomförts det senaste året. På Stockholms Stads hemsida står bland annat följande att läsa:

"Enhetscheferna på Vasen har lång erfarenhet från arbete med vård, omsorg och service i ledande ställning inom både offentlig och privat verksamhet. Detsamma gäller för sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och omvårdnadspersonalen på Vasen."

"Boendet har också ovanligt bra bemanning med arbetsterapeuter och sjukgymnaster vilket möjliggör ett bra utbud av aktiviteter för de äldre samt hög kontinuitet i omvårdnadsarbetet."

Inte ett ord om de allvarliga brister vad gäller just bemanning och ledning som tyvärr under alltför lång tid utmärkt Digni Care AB:s drift av Vasens äldreboende. Ska vi undvika att återkommande behöva hantera entreprenörer som inte lever upp till sina åtaganden, måste det offentliga ställa mycket tydligare krav på de entreprenörer som inte lever upp till utlovad kvalitet, inte minst mot bakgrund av att en allt större andel av välfärdstjänsterna numera utförs i privat regi.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Uppföljningen av åtgärdsplanerna belyser inte alla avvikelser från avtalet och förekommande brister vad gäller Vasens vård- och omsorgsboende, därför att majoriteten inte ville ställa åtgärdskrav på alla bristområden, utan bara på en del av dem, vilket vi djupt beklagar. Vår bedömning är att om majoriteten avkrävt omedelbara åtgärder på alla punkter som avviker från avtalet, skulle avtalet ha kunnat upphävas för länge sedan.

__________________________________

§15 Beslut från Socialstyrelsen angående den verksamhet Digni Care AB bedriver på uppdrag av Norrmalms stadsdelsnämnd

Diarienummer 1.4.-294/2010

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.

Ärendet

Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 oktober 2010.

Socialstyrelsen begärde i maj 2010 yttrande från nämnden med anledning av en anmälan från enskild angående den äldreomsorg som Digni Care AB, på uppdrag
av nämnden, bedriver vid Vasens vård- och omsorgsboende. I anmälan uppgavs bl.a.
att entreprenören inte lever upp till de krav som ställs i lagar och förord­ningar, att
det råder brist på medicinsk kompetens och utbildad personal och att det finns brister
i bemötandet av de äldre och misstanke om ekonomiska oegentligheter.

Socialstyrelsen har den 30 september 2010 beslutat avsluta ärendet. Enligt beslutet uppfyller stadsdelsnämnden lagstiftningen i de delar tillsynen avser.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:

Socialstyrelsens beslut från den 30 september 2010 som innebär att ”stadsdelsnämnden uppfyller lagstiftningen i de delar tillsynen avser”. Det är just det som utgör skäl till fortsatta problem i Vasens vård- och omsorgsboende. Det är nämligen så att den sittande politiska majoriteten valde att formulera en lista med åtgärdskrav på Digni Care AB som inte omfattade alla de avvikelser och brister i verksamheten som konstaterades i gransknings-rapporten, utan bara en mindre del av dem, vilka nu Socialstyrelsen anser åtgärdade.

När 2/3 av avtalstiden gått konstateras fortfarande brister i form av underbemanning, alltför täta personalbyten, allvarliga brister i omvårdnad.

Socialstyrelsens beslut om att godta den av majoriteten presenterade redovisningen, är inte till större hjälp vare sig för kvalitetsutvecklingen i Vasens omsorgsboende eller för de boenden och deras anhörigas trygghet. Tyvärr har Socialstyrelsen fått en mycket begränsad del av de i gransknings-rapporten konstaterade bristområdena/avvikelserna från avtalet och anbudsunderlaget för sin bedömning.

I förvaltningens granskningsrapport från 3 och 4 mars 2010 pekades följande 9 punkter ut som bristområden under rubriken ”Förbättringsåtgärder”. Dessa är:

1. Säkerställa att den sociala och medicinska dokumentationen förvaras i låsta brandsäkra skåp.

2. De gemensamma aktiviteter som beroende på ombyggnationer inte genomförts ska återupptas och behov av individuell sysselsättning utredas och vidareutvecklas.

3. Upprätta rutiner för hur sjuksköterskorna ska utreda och behandla inkontinens.

4. Vidareutveckla genomförandeplanerna och den löpande dokumentationen.

5. Vidareutveckla vårdplanerna.

6. Förbättra gemensamhetsutrymmena så att de mer får karaktären av de boendes hem.

7. Utarbeta struktur för regelbunden utbildning i omvårdnadsdokumentation och tydliggöra VODOK-handledarnas uppdrag.

8. Börja använda delegationsmodulen.

9. Komplettera ledningssystemet med lokala rutiner.

De s.k. åtgärdskraven som majoriteten godkände omfattar endast några av de ovan redovisade nio punkterna och Socialstyrelsens bedömning av läget i Vasens äldreomsorg bygger på dessa. Det är beklagligt att när 2/3 av avtalstiden redan har gått diskuterar vi fortfarande om självklara saker som borde vara åtgärdade redan vid starten, d.v.s. 1 juli 2008, vilket är startdatumet för avtalets giltighet. Vi är övertygade om att de vitesförelägganden – även om de inte omfattar alla avvikelser från avtalet - som kom till stånd bara för några månader sedan är en resultat av oppositionens ihärdiga kritik på tillsynen av verksamheten.

Miljöpartiet hade den 20 april 2010, i samband med behandlingen av en inkommen skrivelse till nämnden, framlagt följande kommentar som huvudsakligen fortfarande är aktuell:

”Miljöpartiet har vid flera tillfällen och i olika sammanhang uppmärk­sammat bristerna i tillsyn och uppföljning av äldreboende för att påkalla åtgärder, men också förebygga framtida brister i tillsynen.

Det finns alltför många brister inom äldreomsorgen trots att vi formellt har trefaldig tillsyn av äldreomsorgen nämligen, genom stadsdelsnämnderna, äldrenämnden och Socialstyrelsen. Ändå fungerar inte verksamheten i sin helhet som den ska. Förvaltningens granskning av Vasens äldreboende utgör inget undantag, trots att rapporten borde utgöra en viktig länk i tillsynskedjan, dras inte korrekta slutsatser efter tillsynsbesöket.

I rapporten redovisas iakttagelserna från verksamhetens olika delar och många brister, även av allvarlig karaktär konstateras, men flertalet av dessa leder inte till åtgärdskrav, sanktioner eller upphävande av avtal.

I socialstyrelsens föreskrift om kvaliteten och patientsäkerheten, SOSFS 2005:12, kap. 5 § 1 handlar om egenkontroll, uppföljning och erfarenhets­återföring för att säkerställa att det finns rutiner för regelbundna uppfölj­ningar, dokumentation m.m. Hur kommer det sig att en verksamhet som startat hösten 2008 fortfarande saknar tillfredställande interna verksamhetsrutiner?

Varför har inte alla boende fått individuella genomförandeplaner och varför är de som finns inte fullständiga, t.ex. saknas underskrifter av arbetsledare, kontaktperson, den äldre eller dennes företrädare samt att det förs inga kontinuerliga journaler.

Vid allvarliga missförhållanden kan även de anställda, enligt socialtjänst­lagens 14 kap. 2 § (Lex Sarah), göra anmälan. Vid en anmälan ska stadsdels­nämnden omedelbart få kännedom om den. I gransknings­rapporten redovisas att ”Verksamheten uppger att de inte haft någon anmälan sedan föregående uppföljning”, trots att vi genom de anhöriga fick veta om flertal brister i verksamheten och att en allvarlig brand­incident har inträffat den 2 februari i år och nämnden inte fått någon information om den. I rapportens sid. 2 nämns att ”På Vasens vård- och omsorgsboende hålls regelbundna genomgångar av brandskyddsrutiner med personalen. All nyanställd personal får ta del av brandskydds­informationen som också ingår i introduktionsprogrammet för nyanställda”. Då kan man undra hur en så pass allvarlig brandincident kunde inträffa? Kan det bero på brister i utbildning, underbemanning eller alltför täta personalbyten? Rapporten ger inte svar på det. Inte heller får nämnden veta vad som egentligen hände. Detta trots att tillsynen ligger ytterst under nämndens ansvar. Det är inte acceptabelt att händelsen göms bakom en konstlad ”sekretess/enskilt ärende”-argument och nämnden undanhölls viktig information om omständigheterna kring händelsen. Inte heller i den aktuella rapporten redovisas vad som egentligen har hänt. Däremot nämns i rapporten att någon brandövning eller evakuering av boende under 2009 inte har genomförts, utan att förklara orsaken.

Bemanningen på gruppboendet höll inte heller vad som utlovats i avtalet, men förvaltningen verkar vara nöjd med verksamhetsutövarens bättrings­löfte.”

Vi delar inte förvaltningens bedömning och slutsats att ”Vasens vård- och omsorgsboende huvudsakligen har en välfungerande verksamhet som dock präglas av övergången till ny regi”. Det väsentliga är - oavsett byte av personal/ledning eller andra omständigheter – att det ingångna avtalet följs och att de äldres trivsel, hälsa och säkerhet garanteras. Vi anser inte heller förvaltningens åtgärdskrav är av den kaliber som leder till avgörande förbättringar i verksamheten. Vår bedömning är att om verksamhetsansvarige inte informerat staden om brister i brandskydds­åtgärder, t.ex. om att brandlarmet inte fungerar, borde avtalet med hänvisning till avtalets punkt 5.23 om säkerhet antingen omförhandlas eller upphävas. ”

_____________________________

§16 Beslut fattade enligt delegation

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande beslut anmäldes:

Diarienummer

Beslutsdatum

Beslut

Beslutsfattare

1.4.-471/2010

2010-09-16

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Norrport, Roslagsgatan 38. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-473/2010

2010-09-16

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Yam Yam Thai, Odengatan 60. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-461/2010

2010-09-16

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Pub Anchor, Sveavägen 90. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-463/2010

2010-09-16

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Molly Malones, Odengatan 83. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-462/2010

2010-09-16

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på City Krog, Vasagatan 46. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-465/2010

2010-09-17

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Soft Bar & Kök, Malmskillnadsgatan 40. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-485/2010

2010-09-23

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Broncos Bar, Tegnérgatan 16. Ingen erinran.

Monica Fredriksson
utredningssekreterare

1.4.-56/2010

2010-09-22

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Fox and Badger, Norrbackagatan 56. Ingen erinran, men Lotteriinspektionen har i remissvaret upplysts om att det ligger en grundskola mittemot restaurangen.

Monica Fredriksson
utredningssekreterare

1.4.-470/2010

2010-09-22

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Treat, Roslagsgatan 2. Ingen erinran, men Lotteriinspektionen har i remissvaret upplysts om att det ligger en gymnasieskola mittemot restaurangen.

Monica Fredriksson
utredningssekreterare

1.4.-456/2010

2010-09-22

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Flamenco, Norrtullsgatan 43. Ingen erinran, men Lotteriinspektionen har i remissvaret upplysts om att det ligger en gymnasieskola bredvid restaurangen.

Monica Fredriksson
utredningssekreterare

1.4.-484/2010

2010-09-23

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på restaurang Norrport, Roslagsgatan 38. Ingen erinran.

Monica Fredriksson
utredningssekreterare

1.4.-490/2010

2010-09-28

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Retro Bar, Sveavägen 120. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-442/2010

2010-09-28

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Jolo & Co, Västmannagatan 50. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-454/2010

2010-10-05

Ansökan om förändrad placering av värdeautomater på ROQ, Gyldéngatan 2. Ingen erinran.

Monica Fredriksson

utredningssekreterare

1.4.-500/2010

2010-10-07

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på O´Learys, Regeringsgatan 113. Ingen erinran.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-273/2010

2010-10-08

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Lasergame, Surbrunnsgatan 42. Ingen erinran.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-504/2010

2010-10-08

Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Karlsson & Co, Kungsgatan 56. Ingen anmärkning.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-505/2010

2010-10-08

Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Mango, Sveavägen 36. Ingen anmärkning.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-514/2010

2010-10-15

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Barbeque Steakhouse & Bar, Kungsgatan 54. Ingen erinran.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-245/2010

2010-10-15

Ansökan om förändrad placering av värdeautomater på O´Learys, Centralen. Ingen erinran.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-512/2010

2010-10-15

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Karlsson & Co, Kungsgatan 56. Ingen erinran.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.4.-513/2010

2010-10-15

Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Harry B. James, Regeringsgatan 47. Ingen erinran.

Monica Fredriksson utredningssekreterare

1.5.2.-492/2010

2010-10-19

Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00 - 03.00 inomhus, restaurang Bolero, Klarabergsgatan 25.

Christina Rapp Lundahl stadsdelsdirektör

Förslag till beslut

Ordföranden Hanns Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.

________________________________

§17 Inkomna/upprättade handlingar

Stadsdelsnämndens beslut

Ärendet läggs till handlingarna.

Följande handlingar anmäldes:

1. Beslut från Socialstyrelsen om ändring av tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid Frösunda Dalagatan. Diarienummer 1.6.-491/2010.

2. Stadsdelsförvaltningens svar till Norrmalms handikappråd mot bakgrund av
de frågor rådet ställts med anledning av vissa ärenden som behandlats på stadsdels­nämndens sammanträde den 23 juni 2010. Diarienummer 1.2.5.-365/2010.

3. Stadsdelsförvaltningens svar på skrivelse från ledamoten Yildiz Kafkas (MP) angående den granskning PricewaterhouseCoopers/Komrev gjort av verksamheten vid Vasens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 1.2.1.-493/2010.

4. Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms brottsförebyggande råd den 8 september 2010.

5. Förslag från exploateringskontoret om ändrad markanvisning Norra Station,
kv. 50-51, till Tors Torn Utveckling AB samt rättelse av fastighetsbeteckning i exploaterings­nämndens beslut 2009-11-19.

6. Diarieförda handlingar under perioden 21 september – 18 oktober 2010.

7. Miljöförvaltningens tjänsteutlåtande och rapport om Trafikbuller på skolgårdar.

8. Utdrag ur protokoll från äldrenämnden samt äldreförvaltningens tjänsteutlåtande om Granskning av profilboende för äldre personer med psykiska funktions-nedsättningar; Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.

Diarienummer 1.2.1.-506/2010.

9. Skrivelse från enskild före detta anhörig på Vasens vård- och omsorgsboende med sammanställning av anhörigobservationer och kopior på anmälan till Socialstyrelsen om brister i vården på Vasen samt frågeställningar kring ersättningsnivåerna till Digni Care AB. Diarienummer 1.2.1.-502/2010.

Förslag till beslut

Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.

_____________________________

§18 Övriga frågor

Inga övriga frågor togs upp.

____________________________