Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-08-25
En mötesdeltagare tog upp frågan om Karlbergsskolan. Detta med anledning av en artikel i lokalpressen om att eventuellt flytta skolans verksamhet till f.d. postens lokaler i korsningen Odengatan – Dalagatan. Mötesdeltagaren, som själv har barn i Karlbergsskolan, framhöll skolans kvaliteter och poängterade den helt fantastiska utemiljön, som inte kommer att kunna erbjudas vid en flyttning till f.d. postlokalerna.
Cecilia Önfelt, som inkommit med ett medborgarförslag om att skapa ”The Meadow” i Vasaparken, redogjorde närmare för sitt förslag. Hon framhöll bl.a. värdet av att erbjuda de som besöker parken en plats för avkoppling där man i lugn och ro kan sitta och t.ex. läsa en bok utan att känna att man konkurrerar om utrymmet med de som ägnar sig åt andra aktiviteter.
___________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 30 augusti.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 21 juni 2011 justerats den 29 juni.
_________________________
Inga övriga frågor anmäldes. Dagordningen fastställdes.
__________________________
Diarienummer 1.2.4.-251/2011
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 juni 2011.
Cecilia Önfält inkom i april 2011 med ett medborgarförslag om att skapa ”The Meadow” i Vasaparken. Stadsdelsnämnden beslutade vid sammanträde den 19 maj 2011 att medborgarförslaget skulle överlämnas till förvaltningen för beredning.
Enligt förslagsställaren finns det inte någonstans i Vasaparken en yta reserverad för lugn och ro. Förslagsställaren föreslår att en plats i parken ska inhägnas och förses med anslag om att den är avsedd för stillhet och inte för aktiviteter.
Förvaltningen håller med om att det är viktigt att det finns offentliga platser i staden avsedda för lugn och ro, men anser att de kvaliteter som förslagsställaren efterfrågar redan finns i Vasaparken. Förvaltningen föreslår att nämnden avslår medborgarförslaget.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
_________________________________
Diarienummer 1.2.4.-305/2011
Unni Hansson inkom i maj 2011 med ett medborgarförslag om större skräpkorgar med lock i Vasaparken och skyddsstaket för tulpanrabatterna. Stadsdelsnämnden beslutade vid sammanträde den 19 maj 2011 att medborgarförslaget skulle överlämnas till förvaltningen för beredning.
Förvaltningen föreslår att nämnden avslår medborgarförslaget. Enligt förvaltningen görs det redan insatser för att förbättra renhållningen i Vasaparken. Förvaltningen anser inte heller att det är relevant att anlägga skyddsstaket för de få veckor som tulpanerna blommar. Staket medför också dyra anläggnings- och underhållskostnader.
_______________________________
Diarienummer 7.-321/2011
1. Ansökan godkänns.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 18 augusti 2011.
Regeringen har sedan år 2007 avsatt medel till kommuner och landsting för att stimulera utvecklingen av insatser inom vård och omsorg om äldre.
Socialstyrelsen ansvarar för fördelning av medlen. För år 2011 har Stockholms stad tilldelats 13628 tkr, som kommer att fördelas mellan stadsdelsnämnderna, inklusive äldrenämnden, utifrån den generella nyckeln i resursfördelningssystemet inom äldreomsorgen. Ansökan om att få ta del av medlen ska göras till Socialstyrelsen och godkännas av respektive nämnd. Enligt resursfördelningssystemet kommer Norrmalms stadsdelsnämnd för år 2011 att tilldelas 807 600 kr.
Diarienummer 1.4.-258/2011
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 augusti 2011.
Revisorerna för Norrmalms stadsdelsnämnd har avslutat revisionen av nämndens verksamhet år 2010. Revisorerna bedömer att det ekonomiska och verksamhetsmässiga resultatet är tillfredsställande. Nämnden har nått de av kommunfullmäktige beslutade målen för verksamheten, med undantag av jobb istället för bidrag. Revisionskontoret bedömer att nämnden har uppfyllt sina egna mål och uppnått i verksamhetsplanen angiven verksamhet.
Nämndens styrning och uppföljning är tillräcklig. Säkerheten i nämndens ekonomiska prognoser behöver dock förbättras. Revisionskontoret bedömer vidare att nämndens interna kontroll är tillräcklig och att arbetet med att integrera den interna kontrollen i nämndens styrsystem har utvecklats, men utvecklingsområden finns. Vidare bedöms nämndens bokslut och räkenskaper för år 2010 som rättvisande.
Särskilda uttalanden
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
I rapporten konstateras att nämnden uppnått de mål som kommunfullmäktige beslutat för verksamheten. D.v.s. med ett undantag, målet avsåg ”jobb i stället för bidrag”. Vidare beskrivs också att nämnden har uppfyllt sina egna mål som finns beskrivna i verksamhetsplanen.
Ingen kritik riktas heller mot begreppen styrning, uppföljning och kontroll, vilka samtliga bedöms som tillräckliga och med bra funktion. Det känns betryggande att det finns en god stabilitet och att målen till största del är uppnådda.
Dock vill vi rikta en viss kritik mot det stora nettoöverskott som man återlämnar till staden. Det tyder antingen på en dålig budgetering eller på att man anslår för mycket medel för stadsdelsnämndens arbete från stadens håll.
Dessa medel borde ha använts för att ge en bättre verksamhet under året i stället för att återlämnas till Stockholms stads budget.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Miljöpartiet Norrmalm noterar att stadsrevisionen i sin årsrapport uppmärksammar ett antal brister i nämndens verksamhet år 2010. Vi vill särskilt påpeka vikten av att förvaltningen skärper Granskningen av förtroendekänsliga poster samt Granskningen av intern kontroll avseende ekonomi- och lönehantering. Detta med tanke på att tveksamheter på dessa områden har särskild potential att påverka medborgarnas förtroende för hur skattebetalarnas pengar förvaltas.
_____________________________
Diarienummer 1.5.1.-245/2011
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Mirja Räihä Järvinen (S) angående schablontiderna för olika typer av insatser inom hemtjänsten. Hon tar också upp frågan om den värdegrund kommunfullmäktige nyligen antagit när det gäller stadens äldreomsorg.
Förvaltningen är positiv till Mirja Räihä Järvinens förslag om att ge äldrenämnden i uppdrag att göra en översyn av schablontiderna och vidta förbättringsåtgärder som motsvarar kraven i värdegrunden. Förvaltningen vill framhålla att det är insatser som beviljas, inte ett visst antal timmars hemtjänst. De schablontider som finns för olika typer av insatser är riktvärden och en individuell bedömning av hur lång tid som behövs för att utföra de insatser den enskilde beviljats görs alltid.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade, med instämmande av ledamoten Hans Enroth (V), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Bifalla motionen.
2. Därutöver anföra följande:
Motionen belyser situationen för hemtjänstens arbetsförhållanden och hur man beräknar tid för vårdtagarna. Vidare beskrivs schablonberäkning av förflyttningstid för personal mellan brukarna.
Schablontiden är framtagen av äldrenämnden. Bl.a. beskrivs att toalettbesök får ta 15 min. och vad som ska hinnas med inom den utmätta tiden. Tiden tycks vara oerhört snålt tilltagen och inget oförutsett får hända om allt ska gå i lås!
I syfte att mäta upp schablontider för gångtid mellan brukarna har man mätt sträckorna med GPS, i motionen klargörs att man inte kan mäta gångtid med GPS-metoden, endast cykel och biltid kan mätas på detta sätt.
Tillvägagångssättet verkar helt orimligt och konsekvensen blir naturligtvis att man många gånger kommer sent till besöken och känner sig stressad som personal.
Enligt uppgift får brukarna inte kännedom om hur mycket tid som de fått avsatt för sig. Givetvis bör brukarna få uppgift om den anslagna tiden.
Den värdegrund som nyligen antagits berörs också och vi ser fram emot att få se den träda i bruk med det snaraste!
Diarienummer 1.5.1.-254/2011
Ledamoten Hans Enroth (V) och vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 augusti 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion med förslag om att utreda de socioekonomiska konsekvenserna av en ökad segregering inom utbildning, arbetsmarknad och socialtjänst och utifrån detta föreslå hur segregationen ska minska, med tonvikt på att stärka barns och ungdomars förutsättningar till goda uppväxtvillkor.
Förvaltningen är tveksam till om en utredning skulle kunna öka kunskaperna omde socioekonomiska konsekvenserna av den segregation som de facto finns och de faktorer som är betydelsefulla för barns och ungas uppväxt. Förvaltningen tror snarare att en bättre uppföljning och en mera ingående analys av de insatser som faktiskt görs skulle få större effekt.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade, med instämmande av vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stads-delsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Ledamoten Hans Enroth (V) och vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att bifalla motionen.
______________________________
Diarienummer 1.5.3. -366/2011
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 juni 2011.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd om dokumentet Arkitektur Stockholm – En strategi för stadens gestaltning. Dokumentet är ett tematiskt tillägg till Promenadstaden – översiktsplan för Stockholm.
Förvaltningen är positiv till många av de riktlinjer som presenteras i dokumentet, men har bl.a. synpunkter på några av de målsättningar som rör grönfrågor och medborgardialog. Förvaltningen vill betona att tillgången på parker och grönområdenär mycket begränsad i innerstaden och att parkerna måste både värnas och utvecklas när Stockholm växer. Förvaltningen anser att samtliga dokument inom projektet Arkitektur Stockholm borde ha tagits fram i samband med pågående samråd och att formerna för hur kommande revideringar ska hanteras bör klargöras.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. I huvudsak bifalla kontorets förslag till beslut.
2. I övrigt besluta enligt Miljöpartiets förslag till beslut.
Samrådsförslaget för Arkitektur Stockholm är i stora drag mycket lovvärt och välarbetat.
En generell önskan inför detta fortsatta arbete är att beskrivningarna av stadens befintliga värden närmare preciseras och dess status tydliggörs. Vidare bör visionerna för det framtida fördjupade dokumentet ”Arkitektur Stockholm - Stadsbyggnadskaraktär" uttrycka en tydlig vision av hur staden ska gestaltas även vad gäller sådant som materialval, tak, former etc.
Riktlinjer
Statusen på de riktlinjer som nu anges och lyfts fram vid varje del i underlaget behöver närmare preciseras. Även en närmare förklaring till varför vissa delar från texterna lyfts in och andra utelämnas behöver komma till. Exempelvis saknar Miljöpartiet under "2.1 Ett rikt och levande stadsliv" resonemangen kring gång- och cykeltrafikanter i rutan för riktlinjerna. Denna mycket lovvärda del av underlaget behöver förtydligas och konkretiseras. Ska gång- och cykeltrafikanter framöver ges högre status än bilarna vid utformandet av nya detaljplaner? En tydlig markering att så ska ske vore önskvärd.
Förankring i andra nämnder
Flera av målsättningarna och riktlinjerna kräver att andra förvaltningar även i sitt arbete utgår från Arkitektur Stockholm. Miljöpartiet vill poängtera att förankringen i andra nämnder och/eller att dokumentet får genomslag i olika nämnders verksamhetsplan och stadens budget är en förutsättning för genomförandet. Inte minst gäller detta exploateringskontorets tillvägagångssätt kring fördelning av mark.
Ett underskott av små hyresrätter
Miljöpartiet i Norrmalm saknar ett genomgående resonemang kring relationen mellan bostadspolitiska prioriteringar och utvecklingen av ett rikt och dynamiskt stadsliv. Detta är särskilt viktigt ur ett innerstadsperspektiv. För Norrmalms stadsdelsnämnd aktualiseras detta exempelvis av Hagastadens utveckling, som i sin nuvarande planeringsfas lider av ett betydande underskott av mindre hyresrätter och studentbostäder.
Stadsdelsnämnden bör verka för ett levande, dynamiskt och blandat Norrmalm; en stadsdel som hyser människor med skilda sociala, ekonomiska och kulturella bakgrunder. Arkitektur Stockholm har en i dagsläget ouppfylld potential att även på den punkten bli ett verktyg för förverkligandet av de mål som formuleras i Vision 2030.
Påbyggnader i city
Miljöpartiet i Norrmalm vill också särskilt uppmärksamma möjligheten att genom påbyggnader av bostäder liva upp kontorslandskapen i city. I samrådsförslaget skriver man att framtagandet av riktlinjer för sådana påbyggnader ”bör övervägas” (s. 23). Vi anser att så verkligen bör ske snarast, och ser gärna att Norrmalms stadsdelsnämnd driver frågan gentemot staden och Stadsbyggnadsnämnden.
Avsnitt 2.2, s. 11. Riktlinjer: ”Vid förtätningar bör gestaltningen av ny bebyggelse utgå från befintliga kvaliteter, förutsättningar och samband med den övriga staden. Ny bebyggelse utformas så att den blir tydligt urskiljbar i stadsbilden.”
Formuleringen (som återfinns i brödtexten på s. 10) innehåller en motsägelse som gör den oklar. I första meningen signaleras hänsyn och anpassning till den befintliga stadsbilden, medan nästa mening har motsatt innebörd. En alternativ lydelse skulle istället kunna vara: ”Ny bebyggelse kan där så är lämpligt med fördel utformas så att den blir tydligt urskiljbar i stadsbilden”.
Avsnitt 2.3, s. 13: Hög arkitektonisk kvalitet för en hållbar utveckling
I texten står: "Större vägar och trafikplatser har stor påverkan på stadslandskapet och närmiljön. Kravet på hög kapacitet och framkomlighet för trafiken riskerar att medföra svårhanterliga barriäreffekter med en ökad fysisk segregering mellan olika stadsdelar. En viktig uppgift i den framtida planeringen är därför att överbrygga barriäreffekterna."
Det finns mycket riktigt potentiella motsättningar mellan "kravet på hög kapacitet och framkomlighet" och andra värden: Ren luft, tystnad, parkyta, promenad- och cykeltrafik, uteserveringar, butiker och annan lokal näringsverksamhet. Men det enda som samrådsförslaget säger är att dessa "barriäreffekter" ska "överbryggas". Miljöpartiet i Norrmalm vill därför understryka vikten av att kapacitet och framkomlighet alltid vägs emot, och ibland står tillbaka för, andra värden som ökar Stockholms attraktivitet som storstad.
Avsnitt 3.5, s. 15: Dialog och samverkan
Miljöpartiet vill särskilt understryka värdet av att staden utvecklar nya mötesplatser och samarbetsformer för en fördjupad dialog och för att främja en konstruktiv diskussion om Stockholms fortsatta utveckling. Eftersom en stor del av nybyggnationen framöver kommer ske genom förtätning – det vill säga där det redan bor folk – behöver metoderna för medborgardialog förbättras avsevärt. Det är av central vikt att staden arbetar strategiskt för att involvera en mångfald av intressen och aktörer tidigt i planeringsprocessen.
Avsnitt 4.2, s. 21: Gröna kilar och gröna stråk
I texten står: ”I mindre värdefulla grönområden kan bättre kopplingar mellan stadsdelar åstadkommas genom ny bebyggelse.” Miljöpartiet i Norrmalm delar den uppfattningen, men anser att det är önskvärt att mer precist definiera vad som avses med ”mindre värdefulla grönområden”.
Avsnitt 4.6, s. 28: Riksintressen för kulturmiljövården
I texten står att skyddsbestämmelser av miljöer och byggnader ska övervägas som ”sista åtgärd". Skyddsbestämmelser fyller en viktig funktion och ordet ”sista” ska utgå ur texten.
Diarienummer 1.5.2.-451/2011
Ansökan om alkoholserveringstillstånd för allmänheten mellan kl. 11.00 - 01.00 utomhus tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 augusti 2011.
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om alkoholserveringstillstånd på uteserveringen för restaurang Frukostklubben. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
____________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 22 augusti 2011 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 22 augusti 2011 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-449/2011
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 augusti 2011.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. juli 2011 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott om 1,0 mnkr efter resultatdispositioner.
Följande handlingar anmäldes:
1. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 11 juni till och med 15 augusti 2011.
2. Ansökan om ändring av tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, (LSS) vid Norrtullsgatan 12 L. Beslut från Socialstyrelsen. Dnr 1.6.-389/2011.
3. Överenskommelse om förlängning av ”avtal avseende driften av Vasens vård- och omsorgsboende”. Dnr 2.2.2.-380/2011.
4. Svar på skrivelse angående förvaltningens arbetssätt vid upphandling. Dnr 1.1.-326/2011.
5. Svar på skrivelse om framtid för personlig ombud i Stockholms stad. Dnr 8.-331/2011.
6. Svar på skrivelse angående fältassistenter. Dnr 5.-327/2011.
Följande beslut anmäldes:
Beslut
Beslutsfattare
Besluts-datum
Ev. diarie-nummer
Yttrande gällande ansökan om restaurangkasinotillstånd på Pub Anchor, Sveavägen 90. Ingen anmärkning.
Monica Fredriksson
14 juni 2011
1.4.-364/2011
Yttrande gällande ansökan om restaurangkasinotillstånd på Café Opera, Operahuset. Ingen anmärkning.
1.4.-363/2011
Yttrande gällande ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Café Canapée, Dalagatan 25 . Ingen erinran.
1.4.-353/2011
Yttrande gällande ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Elite Hotel Stockholm Plaza, Birger Jarlsgatan 29. Ingen erinran.
1.4.-360/2011
Yttrande gällande förändrad placering av värdeautomater, Kafé Kompott, Karlbergsvägen 52. Ingen erinran.
16 juni 2011
1.4.-375/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Rätten, Mäster Samuelsgatan 20.
Christina Rapp Lundahl
1.5.2.-369/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd på Mocco, Dalagatan 28.
1.5.2.-368/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Marions Gastro Diner, Kungsgatan 37.
1.5.2.-349/2011
Yttrande gällande ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Vasa bar & matsal, Norrtullsgatan 15. Ingen erinran.
17 juni 2011
1.4.-378/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang K Karaoke, Birger Jarlsgatan 37.
4 juli 2011
1.5.2.-394/2011
Tillstyrkt remiss avseende ansökan om alkoholserveringstillstånd i restaurang Oh Mamma Mia Taco Pizzeria, Kungstensgatan 60.
1.5.2.-395/2011
Yttrande gällande ansökan om förströelsespel på O´Learys Norrtull, Sveavägen 143. Ingen erinran.
5 juli 2011
1.4.-420/2011