Din position: Hem > Stockholms stad > Spånga-Tensta stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-04-21
Sammanträdet inleds med att stadsdelsdirektören går igenom de ärenden som ska behandlas vi Läs mer...d dagens sammanträde. Därefter har allmänheten möjlighet att ställa frågor. Tidigast kl 18.30 börjar det formella sammanträdet.
Abdo Goriya (s) ordf.Ann-Katrin Åslund (fp) vice ordf.Eva Andersson-Ney (s)Christer Grunder (m)Jonas Ljungstedt (v)Folke Nässla (mp)Rune Olofsson (s)Ole-Jörgen Persson (m)Bengt Porseby (fp)Patrick Simonson (kd) from § 149Markku Sirviö (m)Nils Thulén (s)Agneta Åberg (s)
Alma Adan (m)Björn Begner (m)Anastasia Georgiadou (s)Jan Håkansson (fp)Madeleine Jacobsson (m)Svante Kindberg (fp)Erik Lindberg (s)Ghalia Malki (s)Nagwa Mourad (kd)Ziad Odesson (mp)Ornina Younan (s)
Tjänstgörande ersättare
Nagwa Mourad (kd) tom § 148
Teghlatflasser Sauma (s), Patrick Simonson (kd)
Stadsdelsdirektör Jack Kindberg, avdelningscheferna Gunnel Dahlin, Ante Hemphälä, Mats Carinder, Cathrine Önnestam och Gabriel Marawgeh, verksamhetsrevisorn Jan Francke samt nämndsekreteraren Isa Bremark.
Under §§ 122 - 142 vid sammanträdet hade allmänheten rätt att närvara. 7 personer var närvarande vid sammanträdet som inleddes med att stadsdelsdirektören informerade om de ärenden som skulle behandlas vid dagens sammanträde följt av allmänhetens frågestund.
Det formella sammanträdet började kl 18.35.
Utsågs att justera: Abdo Goriya, Ann-Katrin Åslund,
Justeringens tid och plats: Tenstagången 55, 2005-04-28
Paragrafer: 122 - 149
Stadsdelsnämnden beslöt vidare att protokollet skulle justeras 2005-04-28.
Anmäldes, att stadsdelsnämndens protokoll 4/2005 från 2005-03-31 blivit justerat 2005-04-07.
_______________________
Anmäldes inkommet medborgarförslag gällande förslag på förbättringar för gångtrafikanter i Spånga centrum med närområden.
(D nr 306 – 145 / 05)
BESLUT
1. Medborgarförslaget överlämnas till förvaltningen för beredning.
_____________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-03-29.
(D nr 306 – 109 / 05)
ÄRENDET
En medborgare klagar över den tunga trafiken och de höga hastigheterna på Spångavägen och föreslår en sänkning av hastigheten till 30 km/tim. Vidare önskar medborgaren trafiksignaler i korsningen Spångavägen/Täbylundsvägen.
Trafikfrågor och investeringar i gatunätet hör till gatu- och fastighetskontorets ansvarsområde.
Förvaltningen föreslog att ärendet förs vidare till gatu- och fastighetskontoret för bedömning och vidare behandling.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag enligt detta tjänsteutlåtande.
Stadsdelsnämnden hemställer hos gatu- och fastighetskontoret om vidare utredning enligt detta tjänsteutlåtande.
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-03-30.
(D nr 004 – 21 / 05)
Stadsbyggnadskontoret har inför aktuelltprövning av Översiktsplan 99 och inför arbetet med att ta fram en för staden gemensam framtidsbild ”Vision Stockholm 2030” remitterat ärendet till samtliga stadsdelsnämnder, kommunala bolag och övriga nämnder/förvaltningar. Kontoret önskar få synpunkter på översiktsplanens aktualitet, hur arbetet med en framtidsbild, Vision Stockholm 2030, kan utvecklas, samt vilka frågor det finns behov att närmare studera i översiktsplaneringen.
Förvaltningen framförde i remissvaret bl.a. följande:
Planen används som uppslagsbok men inte särskilt ofta eftersom den är så övergripande. Samtidigt är den ett bra dokument för att skaffa sig en allmän kunskap om hur fullmäktige ser på den framtida användningen av olika områden, t.ex. stadsutvecklingsområden, reservat för utbyggnad av spårbunden kollektivtrafik och reservat för utbyggnad av huvudvägnätet.
Planen är fortfarande i stort sett aktuell vad gäller de uppgifter som gäller Spånga-Tensta stadsdelsområde.
Förvaltningen instämde i att det är viktigt med tillräckliga infartsparkeringar vid pendeltågsstationerna. Utökad parkering behövs i Spånga.
Förvaltningen ansåg att en ny översiktplan bör innehålla en illustration av de regionala cykelstråken liksom befintligt och planerat gång- och cykel-vägnät.
Vision Stockholm 2030 – ett diskussionsunderlag ansåg förvaltningen vara en bra produkt. Den kompletterar överskiktsplanen och vidgar perspektivet. Förvaltningen efterlyste en fördjupad dialog om visionen framöver.
1. Stadsdelsnämnden överlämnar och ställer sig bakom förvaltningens utlåtande som svar på stadsbyggnadskontorets remiss inför aktuelltprövning av Översiktsplan 99 m.m.
____________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-04-06.
(D nr 006 – 106 / 05)
Stadsdelsnämnden har fått en motion om uteserveringar året om för yttrande. Motionären föreslår att reglerna som begränsar perioden för uteserveringars tillstånd ska avskaffas och att uteserveringar ska tillåtas året om.
Förvaltningen ansåg att snöröjnings- och städproblematiken måste klargöras innan slutlig ställning tas i frågan. Förutsättningen är en ordentlig genomgång av ansvar, regelverk och om tillstånd för uteserveringar ska kunna tas tillbaka om serveringen missköts. I övrigt tillstyrkte förvaltningen motionen.
1. Stadsdelsnämnden godkänner detta utlåtande som svar på remissen
______________________
(D nr 403 – 81 / 05)
I beslutet om stadens budget 2005 fick kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag på ny organisation för stadens modersmålsundervisning. En utredning tillsattes och förslaget har nu översänts till samtliga stadsdelsnämnder, utbildningsnämnden samt stadsledningskontoret för yttrande. Förslaget tar sin utgångspunkt i att det krävs betydande stödinsatser för att undanröja såväl strukturella som attitydmässiga hinder för att utveckla stödet till barn/elever med annat modersmål än svenska. De mest omfattande förslagen handlar om att flytta över den pedagogiska personalen från Språkcentrum till skolenheterna och att med dessa pedagoger i arbetslagen genomföra en omfattande ämnesmässig kompetensutvecklingsinsats.
Förvaltningen trodde på en decentraliserad organisation där modersmålslärare på ett naturligt sätt blir delaktig i barnets utveckling och lärande under hela dagen. En brist i utredningens förslag är att modersmålsundervisningen beskrivs som en fristående verksamhet – modersmålets betydelse för elevens lärande saknas.
Förvaltningen menade också att kompetensbehovet hos Språkcentrums pedagoger inte går att lösa med en annorlunda organisation utan enbart med kompetens- utvecklingsinsatser. Efter en breddad och fördjupad kompetens är det självklart med lokala placeringar i stadsdelarna.
Stadsdelen Spånga-Tensta har erfarenhet av goda modeller av integrering med modersmålspedagoger både i förskola och skola. Modersmålslärare som har pedagogisk kompetens och ämneskompetens och är lokalt anställda ingår i skolans arbetslag och deltar i skolans kompetenshöjande insatser. Modersmålslärarna är på ett naturligt sätt en del av skolans pedagogiska personal och deltar i det ordinarie arbete som krävs av skolans lärare.
Förvaltningen såg det som angeläget att varje stadsdel får möjlighet att organisera undervisningsgrupper i de största språkgrupperna och att modersmålslärare från Språkcentrum i fortsättningen erbjuds anställning på stadsdelens enheter.
Modersmålspedagoger/-lärare bör ingå i förskolans/grundskolans arbetslag och fungera som jämbördiga lärare i verksamheten. De bör genomgå validering av sin lärarkompetens och i den mån pedagogisk utbildning saknas ska läraren fullfölja den kompetensutveckling som krävs för adekvat behörighet. Staden bör tillsammans med lärarhögskolan erbjuda riktad pedagogisk utbildning för dessa lärare.
Språkcentrum har rik erfarenhet av att organisera modersmålsverksamhet åt stadens olika enheter och kunskap om målgruppens kompetensnivåer och vilka kompetens-utvecklingsområden som bör prioriteras. Förvaltningen föreslog att den kunskapen tas tillvara i det fortsatta förändringsarbetet.
YRKANDE
Vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp) yrkade gemensamt för fp+m+kd att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag samt anförandetext.
Ordföranden Goriya (s) m.fl. yrkade bifall till förvaltningens förslag.
BESLUTSGÅNG
Ordföranden ställde förslagen mot varandra och fann att det fanns majoritet för eget yrkande.
1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till svar på remissen ”Med modersmålet som grund”.
Reservation anmäldes av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Ole-Jörgen Persson (m), Christer Grunder (m), Bengt Porseby (fp), Markku Sirviö (m) samt tjänstgörande ersättaren Nagwa Mourad (kd) enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkat
att i huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut
att därutöver anföra följande:
En nedläggning av Språkcentrum skulle leda till försämrad kvalitet inom modersmålsundervisningen. I stället för att sprida ut modersmålslärarna bland stads-delsnämnderna bör denna viktiga kompetens behållas på en för staden gemensam nivå.
Ärendet gäller hela Stockholms stad och även om förslaget till ny organisation kan fungera i stadsdelar med hög andel invånare med utländsk bakgrund och många modersmålslärare så gäller det inte alla stadsdelar. Det måste finnas samma möjlighet till bra modersmåls-undervisning för barn i hela Stockholm.”
___________________________
(D nr 004 – 107 / 05)
Stadsdelsnämnden har fått Konsumentpolitiskt handlingsprogram för Stockholms stad åren 2005 – 2007 för yttrande.
Förvaltningen ansåg att förslaget i huvudsak är bra och lämnade bl.a. följande synpunkter:
De som arbetar med konsumentvägledning bör ha någon form ”körkort” på att de besitter och kontinuerligt uppdaterar dina kunskaper. Professionellt uppträdande innefattar såväl formell sakkompetens som bred social kompetens. Konsument- förvaltningen i Stockholms stad bör ha ett särskilt ansvar för vidareutbildningen av konsumentvägledare.
Förvaltningen delade uppfattningen att stadsdelsnämnderna ska undersöka vilka förväntningar och krav invånarna i det egna stadsdelsområdet har. I stadsdelar med många konsumenter med annat modersmål än svenska ska hänsyn tas till detta och resurser bör ställas till förfogande.
Modeller för utvärdering av konsumentverksamheten bör tas fram. Särskilt viktigt är att få fram uppgifter om hur konsumentvägledningen påverkar hushållens ekonomi. Konsumentvägledning bör bygga på metoden ”hjälp till självhjälp”.
Servicegarantier – åtaganden för konsumentvägledning bör utformas.
Förebyggande arbete, att vara ute och föreläsa i skolor och i olika föreningar, bör prioriteras.
YRKANDEN
Ledamoten Ole-Jörgen Persson (m) yrkade gemensamt för m+fp att avslå förvaltningens förslag till beslut och avgav gemensamt förslag till svar på remissen.
Tjänstgörande ersättaren Nagwa Mourad (kd) lämnade förslag till svar på remissen från kd.
Ordföranden Abdo Goriya (s) m.fl. yrkade bifall till förvaltningens förslag.
Ordföranden ställde proposition på de olika yrkandena och fann att det fanns majoritet för eget yrkande.
1. Stadsdelsnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen.
Reservation mot beslutet avgavs av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Ole-Jörgen Persson (m), Christer Grunder (m), Bengt Porseby (fp) och Markku Sirviö (m) enligt följande:
”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkat att
avslå förvaltningens förslag till beslut
som svar på remissen anföra följande:
Den rödgröna majoriteten i Stadshuset har instiftat en Konsumentnämnd. Beslutsärendena nämnden avhandlat är dock få och har i huvudsak syftat till att begränsa handel. Det finns många frivilliga föreningar som driver konsumentfrågor. Dessutom finns ett statligt Konsumentverk. Konsumentpolitik är inte kommunal kärnverksamhet. Konsumentnämnden skall därför avvecklas.
Stockholm har varit en fungerande handelsplats utan ett konsumentpolitiskt handlings-program i över 750 år. Vi finner därför ingen anledning till att införa ett nu.
Istället borde staden ta ett större ansvar för att underlätta för företagande och handel. För att stärka stockholmaren som kund krävs bättre konkurrens, enklare och tydligare regler, en snabbare planprocess och en rimlig skattebörda för både enskilda och företagare.”
Reservation mot beslutet avgavs även av tjänstgörande ersättaren Nagwa Mourad (kd) enligt följande:
”Jag reserverar mig mot beslutet då jag yrkat
1. Att som svar på remissen anföra följande.
Stockholms stad har ett ansvar att bedriva konsumentpolitik. Det sker i huvudsak genom den konsumentrådgivning som stadsdelsnämnderna svarar för. Därför är det viktigt att staden utvecklar ett konsumentpolitiskt handlingsprogram. Ett handlingsprogram måste innehålla tydliga mål, som är mätbara och möjliga att införliva i den ordinarie verksamheten. Så är tyvärr inte fallet i det förslag som nu är på remiss.
Idag görs en mängd olika saker på det konsumentpolitiska området. Av det skälet, och av hänsyn till skattebetalarna i staden, måste en avgränsning göras för vad som är stadens specifika uppgift. Ett handlingsprogram måste vara vägledande för vilka åtgärder som behöver vidtas just i Stockholm. Det som i programförslaget beskrivs som mål och uppgifter för stadens konsumentverksamhet är i huvudsak statlig konsumentpolitik och inte något som är specifikt för staden.
En tydlig uppgift för stadsdelsnämnderna, som inte andra aktörer i dagsläget bedriver, är konsumentvägledning. Här är det viktigaste att ge en bra service, inte stirra sig blind på hur många anställda det ska vara per tusen invånare. Ett viktigt mål är att informera stadens invånare var man som konsument kan få relevant information gällandelagar och annan information, exempelvis märkningssystem, i samband med köp. Det kan också handla om vilka skyldigheter och rättigheter man har som konsument och hur går man tillväga om en tvist uppstår.”
_________________________
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-04-05
(D nr 008 – 118 / 05)
Ansökan om bidrag på till studie- och utbytesresa till Dalarna den 8-10 juni 2005 för projektet Seniorer i samverkan runt Järvafältet” har inkommit till stadsdelsnämnden. Projektet vänder sig till personer på hela Järva och övriga stadsdelar har redan beslutat avsätta medel för den planerade resan.
Förvaltningen föreslog att den återstående tredjedelen av kostnaden, 15 000 kr, beviljas.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att bevilja ansökan om 15 000 kronor för projektet.
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-04-05.
(D nr 008 – 176 / 05)
På grund av jäv deltog ledamoten Nils Thulén (s) ej i handläggningen av detta ärende.
Samverkansgruppen PRO/SPF i Spånga/Tensta har ansökt om bidrag på 45 000 kr till fortsatt verksamhet på servicehusen inom Spånga-Tensta.
1. Stadsdelsnämnden beviljar samverkansgruppen ett bidrag om 45 000 kronor,
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-04-08.
Varje månad redovisar förvaltningen budgetläget i form av en kortfattad rapport. Detta är månadsrapporten för mars som redovisar bokförda kostnader och intäkter tom mars månad.
Budgetläget bedöms osäkert, det gäller framförallt verksamhetsområdena äldreomsorg och funktionshindrade. Nämnden har dessutom nya ansvarsområden där kostnadsbilden fortfarande är oklar. Det är ansvaret för flyktingmottagande, där budgeten skall omprövas under året med hänsyn till det faktiska antal personer 2005. Ett annat ansvarsområde är eftermiddagstillsynen för särskolebarn över 12 år. Kostnadsbilden är fortfarande oklar och det är osäkert om budgeterade medel räcker.
1. Föreliggande månadsrapport godkänns.
(D nr 299 – 148 / 05)
Tre pedagoger ansöker om att få delta i en veckas utbildning vid Orff-institutet i Salzburg. Utbildningen är ett led i deras fortsatta kompetenshöjande utveckling.
Kostnaderna för utbildningen, resa och logi belastar enheternas respektive konto för kompetensutveckling.
1. Stadsdelsnämnden beslutar att bevilja språkpedagog xxxxxxxxxxxxxxxx, avdelningen för barn och ungdom, xxxxxxxxxxxxx förskollärare Hjulsta Backar 3-5 och förskollärare xxxxxxxxxxxxx, Björingeplan 1, att under tiden 10-16 juli 2005, deltaga i en veckas utbildning vid Orff-institutet i Salzburg.
Anmäldes protokoll från lokala handikapprådets sammanträde 2005-03-17.
1. Protokollet läggs till handlingarna.
Anmäldes protokoll från stadsdelsnämndens pensionärsråd 2005-03-23.
Protokollet läggs till handlingarna.
____________________________
Anmäldes Kommunal författningssamling 2004:20 Avgifter för upplåtelse av offentlig plats, beslutade av kommunfullmäktige den 7 juni 2004 att gälla from 1 januari 2005.
1. Anmälan läggs till handlingarna.
Särskilt uttalande anmäldes av vice ordföranden Ann-Katrin Åslund (fp), ledamöterna Ole-Jörgen Persson (m), Christer Grunder (m), Bengt Porseby (fp), Markku Sirviö (m) och tjänstgörande ersättaren Nagwa Mourad (kd) enligt följande:
”Beslutet om nytt avgiftssystem är ett skolexempel på hur svårt det ibland är för förtroendevalda att i förväg se konsekvenserna av ett beslut. Ambitionen var att skapa ett mer lätthanterligt och rättvist system, men konsekvensen blev att ett antal småföretagare riskerar att slås ut. Detta visar, menar vi att kunskapen om näringslivets förutsättningar och villkor måste förbättras i staden. Vi skulle önska att det nya avgiftssystemet stoppades intill dess att en konsekvensanalys genomförts.”
__________________________
Anmäldes att enhetschefen inom Barn och Ungdom, Carina Bessner, 2005-04-08 beslutat bevilja tre medarbetare studieresa till Trondheim, Norge, inom projektet ”Lärarledarskap” via Kompetensfonden.
1. Beslutet läggs till handlingarna.
Förelåg tjänsteutlåtande 2005-04-12.
(D nr 008 – 119 / 05, 008 – 131 / 05)
Ansökningar om föreningsbidrag hade inkommit från två föreningar:
- Meladen förening; Sökt 63 500 kr. Förslag: Avslag
- Internationella Romiska/resande kvinnor; Sökt 310 000 kr. Förslag: Avslag
1. Stadsdelsnämnden avslår ansökan från Meladen förening och hänvisar till verksamheten i Blå Huset.
2. Stadsdelsnämnden avslår ansökan från Föreningen Internationella Romiska//resande kvinnor och hänvisar den till att ta kontakt med föreningen Kvinnornas Aktivitetscenter i Tensta-Hjulsta eller med Kvinnojouren i Tensta för en gemensam ansökan om medel från stadsdelsförnyelsen..
__________________
(D nr 013 – 178 / 05)
Samverkansgruppen inom stadsdelsförnyelsen har godkänt följande förslag från arbetsgrupper att gå vidare till stadsdelnämnden för beslut:
- Xpandia Vision; Unga utanför 972 200 kr för 18 mån.
Förvaltningens förslag: 270 000 kr för 6 mån
- Samverkan SDN3/Spånga fotbollsklubb/Idrottsförvaltningen; Kulan, konstgräs- planer för spontanidrott 3 282 000 kr. Förvaltningen förslag: 3 282 000 kr
Stadsdelsnämnden beslutar godkänna att förslag från samverkansgruppens möte 2005-03-03 och 2005-04-07 räknas till stadsdelsförnyelse i Spånga-Tensta enligt följande:
1. Xpandia Vision, Unga utanför i Spånga-Tensta, 270 000 kr
2. Samverkan SDN3/Spånga fotbollsklubb/Idrottsförvaltningen, Kulan, konstgräsplaner för spontanidrott, 3 282 000 kr.
(D nr 008 – 360 / 03)
Tensta Konsthalls verksamhetsberättelse gällande det pedagogiska arbetet för 2004 anmäldes nu till stadsdelsnämnden.
1. Stadsdelsnämnden lägger Tensta Konsthalls verksamhetsberättelse avseende pedagogiskt arbete 2004 till handlingarna.
________________________
Anmäldes följande skrivelser:
- Skrivelse från m ”Bygg en utökad infartsparkering i Spånga Centrum
- Skrivelse från kd ”Rättsäker biståndsbedömning för de äldre”
- Skrivelse från fp ”Vad händer på Bromstensskolan?”
1. Skrivelserna överlämnas till förvaltningen för beredning.
Togs upp inbjudan till temadag 7 juni ”Gemensamma krafter mot våld och kränkningar” för beslut om deltagande.
1. Två ledamöter från majoriteten och två ledamöter från oppositionen får deltaga för nämndens räkning.
Ledamoten Rune Olofsson (s) frågade om de nyanställda på våra äldreboenden har fått brandsäkerhetsutbildning.
Avdelningschefen Gunnel Dahlin lovade ta reda på detta och informera frågeställaren.
I pärm på bordet anmäldes inkomna protokoll, skrivelser mm
(Bilaga § 142)
_________________