Din position: Hem > Stockholms stad > Trafik- och renhållningsnämnden > Sammanträde 2008-12-16
Beslut
Trafik- och renhållningsnämnden utsåg vice ordföranden Jan Valeskog (s) att tillsammans med ordföranden Ulla Hamilton (m) justera dagens protokoll. Justering sker den 19 december 2008.
Ordföranden Ulla Hamilton (m) hälsade Jonas Larsson, ny ersättare för (s), välkommen till trafik- och renhållningsnämnden.
Skrivelser för beredning
Anmälan gjordes av inkomna skrivelser till trafik- och renhållningsnämnden enligt följande:
Laddstationer för elbilar. Skrivelse från Ulla Hamilton m fl (m), Inge-Britt Lundin m fl (fp) och Anders Broberg (kd). Dnr: T2008-340-04407
Angående investeringar i Trafik- och renhållningsnämnden. Skrivelse från vice ordföranden Jan Valeskog (s). Dnr: T2008-000-04408
Angående offentliga toaletter. Skrivelse från vice ordföranden Jan Valeskog (s). Dnr: T2008-670-04409
Angående ett klagomål om boendeparkeringsavgift. Skrivelse från Mats E P Lindqvist och Hampus Rubaszkin båda (mp). Dnr: T2008-312-04410
Genomfarsrafik i Årsta. Skrivelse från Kajsa Stenfelt och Sebastian Wiklund båda (v). Dnr: T2008-320-04411
Angående trafik och belysning i Stureby. Skrivelse från Kajsa Stenfelt och Sebastian Wiklund båda (v). Dnr: T2008-320-04412
Trafik- och renhållningsnämnden beslöt att överlämna skrivelserna till trafikkontoret för beredning.
Svar på fråga om trafik ljus
Tjänstemannen från trafikkontoret Lars Jolérus svarade på fråga trafikljus i korsningen Birger Jarlsgatan Odengatan, ställd på sammanträdet den 11 november av ledamoten Anna Johannson (m).
Trafik- och renhållningsnämnden tackade för svaret.
Information om trängselskatter
Tjänstemannen från trafikkontoret Anette Scheibe höll en kort information om trängselskattens inverkan på trafiken enligt gjorda mätningar.
Information om ITS Världskongress
Förvaltningschefen Magdalena Bosson informerade om att en kort rapport från ITS Världskongress 2008, och en information om ITS Världskongress i Stockholm 2009 är delad till nämnden på dagens sammanträde.
Trafik- och renhållningsnämnden tackade för informationen.
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade att godkänna anmälan.
Ärendets handlingar
Inkomna skrivelser, protokollsutdrag m m till trafik- och renhållningsnämnden vilka förtecknats i promemoria av den 9 december 2008, och vad gäller senare inkomna skrivelser m m i promemoria av den 16 december 2008.
Dnr T2008-010-00513
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade enligt kontorets förslag:
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att lägga anmälan till handlingarna.
Ärendets handling
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 18 november 2008.
Ärendet utgår och tas i stället upp på nämndens extrainsatta sammanträde fredagen den 19 december.
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkände anmälan.
Protokoll från handikapprådets sammanträde nr 9 den 9 oktober 2008.
Dnr T2008-112-00755
1. Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 12 december 2008.
Dnr T2008-000-03965
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner system för internkontroll för trafik- och renhållningsnämnden.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 12 november 2008.
Nämndens behandling av ärendet
Framlagda förslag till beslut
Nämnden ställde sig bakom kontorets förslag.
Dnr T2008-130-03758
Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan av trafikkontorets förvaltningschefs beslut enligt delegation om att nedskriva fordringar avseende Trafikkontoret (förvaltning 181) om totalt 3543 243:00 kronor till handlingarna (bilaga 1 till kontorets utlåtande) - där varje enskild fordran understiger 400000:00 kronor.
Nämnden lägger anmälan av trafikkontorets förvaltningschefs beslut enligt delegation om att nedskriva fordringar avseende Trafikkontoret / Avfall (förvaltning 187) om totalt 582 810:00 kronor till handlingarna (bilaga 2 till kontorets utlåtande) – där varje enskild fordran understiger 400000:00 kronor.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 20 november 2008.
Dnr T2008-020-04163
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner lägesrapporten.
Dnr T2008-512-0391
Protokollsutdrag
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade enligt förslag från ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd):
Kontorets förslag godkänns i huvudsak.
Därutöver anförs följande:
I och med byggnationen av den nya arenan med tillhörande hotell, butiker och kontor kommer behovet utav framkomlighet och parkeringsplatser öka markant i området. Området är redan idag hårt belastat av besökare och arrangörer under evenemang, vilket boende med jämna mellanrum får erfara. Nämnden anser därför att kontoret verkar för goda angöringsmöjligheter för alla trafikslag.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 21 november 2008. I utlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorets utlåtande som svar på remissen.
Nämnden förklarar beslutet omedelbart justerat.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) ställde sig bakom ett eget förslag till beslut. (se beslutet)
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) ställde sig bakom kontorets förslag.
3) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog följande:
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar tjänsteutlåtandet som svar på remissen.
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att föreslå en överdäckning med Ekodukt över Nynäsvägen som grönersättning för Sandstuparken.
Trafik- och renhållningsnämnden förklarar ärendet omedelbart justerat.
Sandstuparken anlades som en ersättning för den grön och blåyta som försvann då Globen byggdes. Bland annat den lokalt välkända ”Ödledammen” som hyste ett rikt bestånd av Mindre vattensalamander. Som även finns beskriven i ett otal Stockholmsskildringar.
Sandstuparken hyser även ett antal äldre tallar, rester av den tidigare nu bortexploaterade Slakthusskogen.
Sandstuparken anlades även som ett komplement till hotellet, för att minska inverkan av de för hotellgästerna tråkiga omgivningarna.
Utifrån ovanstående så är det av vikt att även Sandstuparken erätts med ny grönmark.
Trafikkontorets förslag till nya gångbroar över Nynäsvägen till Pastellvägen i Blåsut är utmärkt, då detta bygger bort den barriär som Nynäsvägen utgjort i grannskapet ända sedan femtiotalet, samtidigt som det medger utökade möjligheter för Arenabesökare att ta sig till och ifrån Arenan med kollektivtrafik.
Men förslaget bör utökas till en överdäckning av hela Nynäsvägen utefter den nya arenans hela sträckning och ovanpå denna överdäckning bör en park anläggas, en Ekodukt.
Detta förslag har flera fördelar, dels utökas möjligheterna för gående att ta sig mellan arenan och Blåsuts tunnelbanestation. Dels försvinner trafikbullret vid de sedan decennier bullerstörda fastigheterna utefter Pastellvägen. Dels så grönytekompenseras Sandstuparken av Ekodukten, som dessutom blir direkt tillgänglig för Blåsutborna för rekreation och aktiviteter.
Till exempel kan på Ekodukten väl rymmas både gräsytor, hundrastgård, basketplan och minigolf samt mindre träd och buskar.
Omröstning
Ordföranden ställde de framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutade enligt förslag från Ulla Hamilton m fl (m), Inge-Britt Lundin (fp) och Anders Broberg (kd).
Reservation
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till kontorets förslag,
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till sitt förslag.
Ersättaryttrande
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) och ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i förslaget från (mp) och (v).
Paragrafen förklarades omedelbart justerad.
Dnr T2008-300-03978
1. Trafik och renhållningsnämnden godkänner samarbetsavtalet för trafiken.nu Stockholm, mellan AB Storstockholms Lokaltrafik, Vägverket och Stockholm Stad och ger förvaltningschefen i uppdrag att skriva under avtalet.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 21 november 2008.
Dnr T2008-330-01931
1. Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att bibehålla nuvarande utformning av korsningen Karlavägen/Oxenstiernsgatan.
Särskilt uttalande
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) enligt följande:
Genomfartsförbud och andra trafikreglerande åtgärder bör alltid kunna omprövas, men det ogenomtänkta beslutet att ta bort alla genomfartsförbud utan någon som helst prövning eller utredning slår nu som väntat tillbaka.
Förslaget till beslut är riktigt, men visar hur moderaterna och dess stödpartiers lättvindiga trafikpolitik medför onödigt efterarbete för Trafikkontorets tjänstemän.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) och ersättar Sebastian Wiklund (v) instämmer i särskilt uttalande från (mp) och (v).
Dnr T2008-320-00610
Trafik- och renhållningsnämnden beslutade att bordlägga ärendet.
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på återremissen.
Nämnden ger trafikkontoret i uppdrag att genomföra de trafikjusteringar som föreslås i kontorets utlåtande.
Dnr T2007-540-03029
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets utlåtande som svar på remissen.
Nämnden ger kontoret i uppdrag att upplåta gångbanan vid Swedenborgsgatan 19 för en vändplats för Citybanans byggtransporter enligt utlåtandet.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) enligt följande:
Ärendet visar med all önskvärd tydlighet konsekvenserna av den borgerliga privatiseringen av det offentliga rummet. Genom att tillgodose ett enskilt intresse på bekostnad av allmänheten försvåras nu viktiga gemensamma projekt och det är Stockholms trafikanter som får betala priset. Vi kan bara beklaga att borgerligheten röstade ner vårt förslag till beslut – nämligen att inte låta fastighetsägaren bygga ut fastigheten vid den aktuella arkaden. Tyvärr uppfattar inte den borgerliga majoriteten det som sin uppgift att värna det allmänna intresset, utan ser det snarare som sin uppgift att gynna enskilda på det allmännas bekostnad. Något som det här ärendet är ett av flera exempel på.
Dnr T2008-330-03883
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner anmälan.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 24 november 2008.
Dnr T2008-330-04093
Spårvagnen är drygt 50 år efter nedläggningsbeslutet på väg tillbaka till Stockholm. Det är ett modernt och miljövänligt trafikmedel, som bidrar till att skapa en storstad i världsklass. Nämnden ser positivt på projektet och anser att spårvägen ska komma i drift så fort som möjligt, förbehållet att frågeställningar som trafiktekniska förutsättningar, framkomlighet, trafiksäkerhet, depålösning, stadsbild och gatuformning prövats och klargjorts.
Trafikkontorets, exploateringskontorets och stadsbyggnadskontorets gemensamma tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 28 november 2008. I utlåtandet föreslogs enligt följande:
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar och åberopar kontorens gemensamma utlåtande som synpunkter på granskningshandling för förstudie från SL.
Nämnden för sin del fattar inriktningsbeslut och överlämnar ärendet till kommunfullmäktige för godkännande.
Nämnden ger kontoret i uppdrag att utreda det fortsatta projektet.
2) Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) föreslog följande:
Kontorets förslag till beslut godkänns i huvudsak.
Socialdemokraterna ser positivt på förslaget under förutsättning att projektet trafiktekniskt är möjligt att genomföra. Förvånansvärt nog har förvaltningen varken studerat frågor om framkomlighet och trafiksäkerhet fast det måste anses vara grundläggande uppgifter för kommunfullmäktige att ställning till innan man fattar ett ekonomiskt betungande inriktningsbeslut i frågan.
Att projektet med förslaget skjuts fram till tidigast 2013 visar att tidigare utspel från borgerliga politiker i bland annat SL saknade realism och saklig grund. Man lovade byggstart redan 2010. Tidsfristen i ärendet gör nu att ytterligare material kan tas fram vilket vi anser vara absolut nödvändigt innan slutliga beslut kan tas.
3) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) ställde sig bakom kontorets förslag.
Vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) med hänvisning till sitt förslag.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till kontorets förslag.
Dnr T2007-510-03586
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner redovisningen och planerad fortsättning av Nordsydaxelprojektet.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 11 november 2008.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), ledamoten Mats Lindqvist (mp) och ledamoten Kajs Stenfelt (v) ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
Ärendet återremitteras.
Kontoret får i uppdrag att snarast möjligt påbörja slutförandet av renoveringarna av Nordsydaxeln.
Kontoret får i uppdrag att genomföra slutförandet av projektet på ett sätt som minimerar trafikstörningarna.
Ordföranden ställde de framlagda förslagen mot varandra och nämnden beslutade enligt kontorets förslag.
Dnr T2008-312-03622
1. Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets utlåtande som svar på skrivelsen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 3 november 2008.
Dnr T2008-520-03624
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 7 november 2008.
Dnr T2008-440-03993
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att ge kontoret i uppdrag att genomföra upphandlingen av denna entreprenad och ge trafikdirektören i uppdrag att fatta tilldelnings- och anskaffningsbeslut.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 10 november 2008.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd), vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) och ledamoten Mats Lindqvist (mp) ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog följande:
Kontoret får i uppdrag att återkomma med förslag till på vilket sätt renhållning och vinterväghållning kan drivas i kommunal regi.
Genom att barmarksrenhållning och snöröjning centraliseras riskeras ett sämre underhåll i ytterstan än i innerstan. Det är därför av avgörande betydelse att det skapas ett sammanhållet system med god insyn för medborgarna och som är demokratiskt kontrollerat.
Barmarksrenhållning och snöröjning tillhör kärnverksamheterna för nämnden och skall därför drivas i egen regi.
Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) med hänvisning till sitt förslag.
Ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i förslaget från (v).
Dnr T2008-000-03732
Trafik- och renhållningsnämnden för sin del godkänner förslaget till strategisk plan för barn- och ungdomskultur 2009-2012.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 13 november 2008.
Vi delar förvaltningens uppfattning att detta är ett tydligt och bra instrument, liksom att barns och ungdomars inflytande över och delaktighet i sitt kulturliv är viktigt.
Vi ser dock med stor oro på den moderatledda majoritetens besparingar på kulturverksamheterna för barn och unga i Stockholm. Dessa nedskärningar går i helt motsatt riktning mot barn- och ungdomsplanen och vi ställer oss frågande till hur planens goda intentioner ska kunna bli verklighet utan några resurser. Planens åtaganden blir helt enkelt omöjliga att genomföra med den moderatledda majoritetens budget. Vi har även noterat att satsningar i första hand sker i innerstaden, vilket vi inte kan acceptera!
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) och ersättaren Sebastian Wiklund (v) instämmer i särskilt uttalande från (mp) och (v).
Dnr T2008-703-04002
Trafik- och renhållningsnämnden ger kontoret i uppdrag att säga upp nuvarande ”Samarbetsavtal om hantering av elektriska och elektroniska produkter” i enlighet med § 8 i avtalet.
Nämnden ger kontoret i uppdrag att för Trafik- och Renhållningsnämnden teckna nytt avtal med producenternas representanter, avseende insamling och hantering av elektriska och elektroniska produkter i Stockholm anpassat till nuvarande och kommande regelverk.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 4 november 2008.
Dnr T2008-313-01121
Bordlagt den 11 november 2008 nr 14
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 22 oktober 2008.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m fl (m), ledamoten Inge-Britt Lundin (fp), ledamoten Anders Broberg (kd) och vice ordföranden Jan Valeskog m fl (s) ställde sig bakom kontorets förslag. (se beslutet)
2) Ledamoten Mats Lindqvist (mp) förslog följande:
Ärendet återremitteras till trafikkontoret.
Det är inte möjligt att vänta nio år eller mer på att Citybanan ska färdigställas innan denna situation är löst. Vi ber kontoret tänka över alla möjligheter, också okonventionella, för att åtminstone kunna påbörja ett arbete med att erbjuda fler cykelparkeringar vid Centralstationen.
3) Ledamoten Kajsa Stenfelt (v) föreslog följande:
Kontorets förslag till beslut avslås.
Kontoret får i uppdrag att snarast ordna säker cykelparkering vid Centralstationen.
Det måste också finnas gott om säkra, skyddade och helst övervakade cykelställ.
Ingen bilägare skulle acceptera att gång på gång få sin bil stulen eller vandaliserad som tyvärr är vardag för många cyklister.
Vid varje kollektivtrafikknutpunkt och pendeltågsstation bör det byggas cykelställ med tak och anordning att låsa fast sin cykel. På större pendel- och fjärrtågsstationer ska det självklart finnas cykelgarage för dem som vill ställa sin cykel säkert under längre tid.
Att parkera säkert ska inte vara något förbehållet bilister.
Vid Stockholms Central råder utrymmesbrist och problem med tillstånd från markägare för cykelparkering. Möjliga lösningar är t.ex. att ta ett våningsplan på parkeringshuset på Mäster Samuelsgatan 69 eller annat närliggande parkeringshus och göra om det till cykelparkering.
För att uppmuntra cyklandet bör en sådan cykelparkering vara gratis och finansieras med högre parkeringstaxa för bilar.
Stockholms Stad måste ta sitt miljöansvar och tydligt visa medborgarna, genom ekonomiska och praktiska fördelar, att det lönar sig att vara klimatsmart.
En säker cykelparkering vid Centralstationen kan inte vänta på att utredas i samband med Citybanans färdigställande – det måste ske snarast.
Ledamoten Mats Lindqvist (mp) med hänvisning till sitt förslag.
Ersättaren Hampus Rubaszkin (mp) instämmer i förslaget från (mp).
Dnr T2008-540-03763
Bordlagt den 11 november 2008 nr 20
1. Trafik- och renhållningsnämnden avstyrker ansökan om kiosketablering på Engelbrektsplan.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande i rubricerat ärende från den 6 oktober 2008.