Din position: Hem > Stockholms stad > Trafik- och renhållningsnämnden > Sammanträde 2012-09-27
Beslut
Trafik- och renhållningsnämnden utser vice ordföranden Daniel Helldén (MP) att tillsammans med ordföranden Ulla Hamilton (M) justera dagens protokoll. Oskar Levin utses att justera § 20.
Justering sker måndagen den 8 oktober 2012.
Skrivelser för beredning
Anmälan görs av inkomna skrivelser till trafik- och renhållningsnämnden enligt följande:
1 Risk för böter vid eventuell fällande dom i EU-domstolen om luftkvalitet, från Daniel Helldén m.fl. (MP). Dnr T2012-007-05183
2 Åskådliggör luftkvaliteten i Stockholmsluften, från Kajsa Stenfelt (V) och Tobias Johansson (V). Dnr T2012-007-05184.
Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar skrivelserna till trafikkontoret för beredning.
Deltagande i ILS utbildning
Stadsledningskontoret bjuder in stadens förtroendevalda till en utbildning i ILS. Nämnden behöver fatta beslut om att bevilja deltagande.
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att bevilja deltagande i ILS utbildningen för nämndens förtroendevalda.
Information om framkomlighetsåtgärder
Per Ander Hedkvist informerar om framkomlighetsåtgärder kopplade till nämndens utökade budgetmedel.
Trafik- och renhållningsnämnden tackar för informationen.
Fråga om ommålningar i rondellen vid Gullmarsplan
Kajsa Stenfelt (V) ställer fråga om varför man numera enbart får svänga höger när man ligger i höger körfält i rondellen vid Nynäsvägen mot Enskedevägen.
Fråga om övergångsställe i Skarpnäck
Christoffer Kuckowski ställer fråga om övergångsställen på Horisontvägen i Skarpnäck. Det är problem vid nya övergångsställen eftersom parkerade bilar gör att busstrafiken inte kommer fram.
Trafik- och renhållningsnämnden ger kontoret i uppdrag att återkomma till Kajsa Stenfelt (V) och Christoffer Kuckowski (M) med svar på frågorna.
Inkomna skrivelser m.m. till trafik- och renhållningsnämnden enligt förteckning från den 17 september 2012 och den 27 september 2012 anmäls.
Dnr T2012-010-00081
Trafik- och renhållningsnämnden beslutar enligt kontorets förslag:
1 Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan till handlingarna.
Handlingar i ärendet
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 28 augusti 2012.
Särskilt uttalande
Särskilt uttalande lämnas av vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) enligt följande:
Delegationsbeslutet för Hastighetsplan är intressant och mycket viktigt. Miljöpartiet välkomnar förslaget och vill att kontoret tar ett helhetsgrepp som omfattar hastigheternas betydelsen av hela gatusystemet och samtliga trafikslag. Vi vill även att lämpliga hastigheter studeras utifrån perspektivet av partiklar och att en sänkning av hastigheter från 70 km/h på huvudgator minskar utsläppen av partiklar till luft. Här är en dialog med Trafikverket av stor betydelse.
Miljöpartiet vill även ges möjligheter att inkomma med synpunkter under arbetets gång.
Dnr T2012-005-01290
Inget protokoll finns att anmäla.
Minnesanteckningar från presidiemöte 4 juni 2012 med trafik- och renhållningsnämndens och Stockholms Stads Parkerings AB:s gemensamma råd för funktionshinderfrågor anmäls.
Dnr T2012-130-01703
1 Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan av trafikkontorets förvaltningschefs beslut enligt delegation om att nedskriva fordringar avseende Trafikkontoret (förvaltning 181) om totalt 2206 566:00 kronor till handlingarna (bilaga 1 till tjänsteutlåtandet) - där varje enskild fordran understiger 400000:00 kronor.
2 Trafik- och renhållningsnämnden lägger anmälan av trafikkontorets förvaltningschefs beslut enligt delegation om att nedskriva fordringar avseende Trafikkontoret / Avfall (förvaltning 187) om totalt 193777:00 kronor till handlingarna (Bilaga 2 till tjänsteutlåtandet) – där varje enskild fordran understiger 400000:00 kronor.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 30 augusti 2012.
Nämndens behandling av ärendet
Framlagda förslag till beslut
Nämnden föreslår (se beslutet).
Beslutsgång
Ordföranden Ulla Hamilton (M) finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.
Dnr T2012-111-01977
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner tertialrapport 2 och överlämnar denna till kommunstyrelsen.
2 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner en minskad omslutningsförändring för trafik- och gatuverksamheten med 21,0 mnkr på driftbudgeten och med 2,3 mnkr på investeringsbudgeten.
3 Trafik- och renhållningsnämnden begär budgetjustering med 32,0 mnkr hos kommunfullmäktige i enlighet med kommunstyrelsens förslag i tertialrapport 1 2012.
4 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att omedelbart justera paragrafen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 13 september 2012.
Miljöpartiet har i stort inga synpunkter på Tertialrapporten, men noterar att framkomlighetsmål för cykeltrafiken saknas. För bil- och busstrafiken finns framkomlighetsmål, detta saknas för cykeltrafiken. För att cykeltrafiken ska få de resandeandelar som framkomlighetsstrategin anger, så krävs det att cykelvägnätet är i gott skick. Delårsrapporterna bör därför redovisa vilka åtgärder som görs för att undanröja hinder, utföra väghållningsåtgärder, genomföra underhåll i form av markeringsmålning osv.
Miljöpartiet ställer sig även undrande till två väsentliga delar i rapportens upplägg.
1. För flertalet av KF:s indikatorer saknas periodens utfall och därmed förlorar rapporten delar av sin innebörd att redovisa utfallet för perioden.
2. Rapporten använder ”Uppfylls helt” och ”Uppfylls delvis” för att redovisa kontorets arbete. Vi kan inte se att detta tydligt visar resultatet av kontorets arbete. ”Uppfylls helt” förefaller snarare indikera på ett uppnått slutmål än på den riktning som det ofta rör sig om för enskilda indikatorer.
Dnr T2012-410-03088
1 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att förnyelseåtgärderna längs Nybrogatans gågatustråk ska genomföras enligt redovisat förslag omfattande en investering om 28 mnkr.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 16 augusti 2012.
Miljöpartiet är positivt till att höja kvalitén på stadens begränsade ytor som är avsedd för människor. En gågata är ett mycket positivt inslag i stadsbilden och en förnyelse av Nybrogatan välkomnas.
Det förefaller idag att vara en konflikt mellan godsleveranser, fotgängare och cyklister. Har staden sett över möjligheterna för särskilda tider för varutransporter, liknande bestämmelserna på Hornsgatan? Föreslagen åtgärd med att varutransporter och cyklister ska samsas i gatans mitt riskerar att ständigt tvinga ut cyklisterna till de delar av gatan som är avsedd för gående. Lösningen verkar inte vara optimal.
Gatubeläggningen ger inte ett stadsmässigt intryck utan påminner mer om en galleria.
Utlåtandet nämner ett helhetsgrepp kring bland annat belysning och vi förmodar att kontoret avser att installera LED-belysning i samband med förnyelsearbetet av gatan.
Dnr T2012-340-04313
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner genomförande av parkeringsreglering i Stockholms ytterstad enligt kontorets tjänsteutlåtande.
2 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner att kostnader, 13 mnkr, för genomförande av parkeringsreglering i Stockholms ytterstad ryms inom trafikkontorets investeringsbudget för 2012.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m.fl. (M), Jesper Svensson (FP), Jonas Naddebo (C), vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) och Kajsa Stenfelt (V) föreslår (se beslutet).
2) Malte Sigemalm m.fl. (S) föreslår att nämnden beslutar enligt följande:
Att förvaltningen återkommer med rapportutfall senast till sommaren 2013.Det går inte att behandla ytterstaden som en homogen enhet. En noggrannare analys behövs och då också med hänsyn tagen till hur många p-platser och p-möjligheter som eventuellt försvinner och hur vi löser detta. Härvid ges också ett utmärkt tillfälle att kartlägga möjliga nya parkeringsplatser i anslutning till kollektivtrafiken. En sammanställning av parkeringsgarage bör också redovisas.
Införande av nya parkeringsregler i ytterstaden är befogat för att bättre kunna sköta snöröjning och renhållning.
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Ulla Hamilton m.fl. (M), Jesper Svensson (FP), Jonas Naddebo (C), vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) och Kajsa Stenfelt (V).
Reservation
Malte Sigemalm m.fl. (S) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Dnr T2012-702-03914
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner revidering av genomförandebeslut inklusive tillägg om en etapp 2.
2 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att uppdra åt förvaltningen att initiera tillståndsprocess som medför möjlighet att flytta hantering av inerta massor från ÅVC Vantör till ÅVC Trädgård.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 22 augusti 2012.
Dnr T2012-000-03048
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen.
2 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att omedelbart justera paragrafen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 29 augusti 2012.
Dnr T2012-330-03954
Det är av stor vikt att nämnden ges möjlighet att yttra sig i remisserna. Även om vi förstår problematiken med korta remisstider sker det alltför ofta att remissyttranden endast anmäls i efterhand. Kontoret kan komma till rätta med problemet dels genom bättre framförhållning och dels genom att skicka in protokollen i efterhand till den som ställt remissen. Något som ofta godtas av remisställaren och även regelbundet sker i andra facknämnder.
Dnr T2012-000-03953
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 4 september 2012.
Stockholms stad genomför genom SLB-analys idag mätningarna av luftkvalitén, det arbetet fungerar bra. Naturvårdsverket bör kunna överta mätningsansvaret om en kommun inte sköter det tillräckligt bra och om det inte har gått att få förbättringar på annat sätt.
För Stockholms stad är det genomförandet av de åtgärder som bidrar till att staden uppfyller kraven på luftkvalité som är väsentliga, det arbetet går betydligt långsammare. Staden har idag möjligheten att snabbt vidta åtgärder som omedelbart förbättrar luftkvalitén, tex dubbdäcksförbud. Vissa åtgärder som förvaltningen anser är mer effektiva än de styrmedel som staden disponerar över finner regeringen vara juridiskt komplicerade att genomföra. Det är på åtgärdssidan som Naturvårdsverket, riksdagen och regeringen bör vara betydligt tydligare med att ställa krav på att kommuner snarast ska uppfylla direktivet om luftkvalité.
Förslag på yttrande till Förvaltningsrätten Dnr T2012-410-00949
1 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att avge till tjänsteutlåtandet bilagda förslag till yttranden som yttranden i mål nummer 12506-12 samt i mål 12330- 12.
Deltar inte i beslutet
Vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) deltar inte i beslutet.
Dnr T2012-520-02105
1 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att avge till tjänsteutlåtandet bilagda förslag till yttranden som yttranden i mål nummer 12917-12 samt i mål 12330- 12.
Särskilt uttalande lämnas av Malte Sigemalm m.fl. (S) enligt följande:
Vi hänvisar till vårt särskilda uttalande i trafik och renhållningsnämnden Dnr T2012-520-02105.
Dnr T2009-440-04054
1 Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från Mats Lindqvist (MP) och Hampus Rubaszkin (MP).
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 15 augusti 2012.
Dnr T2012-313-02864
1 Trafik- och renhållningsnämnden överlämnar kontorets tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från Kajsa Stenfelt (V).
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 23 augusti 2012.
1) Ordföranden Ulla Hamilton m.fl. (M), Jesper Svensson (FP), Jonas Naddebo (C) och Malte Sigemalm m.fl. (S) föreslår (se beslutet).
2) Vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) och Kajsa Stenfelt (V)
föreslår att nämnden beslutar enligt följande:
1. Delvis godkänna kontorets förslag till beslut
2. I cykelplanen lägga in sammanhängande cykelbanor på hela Årstavägen
3. Därutöver anföra:
Kontoret har rätt i att kopplingen mellan Svärdlångsvägen och Årstabron är otydlig, och det är bra att man ser över dessa brister. Även korsningen Åmänningevägen/Årstavägen är farlig och otydlig.
Årstavägen är utpekat som ett huvudstråk i cykelplanen, med ambitionen att cykling ska ske på cykelbana eller cykelfält.
Därför vill vi se sammanhängande cykelbanor längs hela vägen, det räcker inte med att anlägga cykelbana endast på delar av Årstavägen.
Ordföranden Ulla Hamilton (M) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Ulla Hamilton m.fl. (M), Jesper Svensson (FP), Jonas Naddebo (C) och Malte Sigemalm m.fl. (S).
Vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) och Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Dnr T2012-320-02114
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen från Annika Ödebrink (S).
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 17 augusti 2012.
Dnr T2012-000-03372
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner kontorets tjänsteutlåtande som svar på begäran om yttrande.
1) Bo Arkelsten m.fl. (M), Jesper Svensson (FP), Jonas Naddebo (C) och vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP) föreslår (se beslutet).
2) Malte Sigemalm m.fl. (S) och Kajsa Stenfelt (V) föreslår att nämnden beslutar enligt följande:
1. Delvis godkänna kontorets förslag till beslut.
2. Därutöver anföra följande
Detär en skam för Stockholm att staden aktivt utövar censur mot konstverk.
En av grunderna inom kommunpolitiken är att beslut av principiell beskaffenhet ska fattas av politiker och inte av tjänstemän. Ska staden ägna sig åt censur mot konstverk bör därför beslutet fattas av folkvalda politiker.
Vi anser att det är de politiker som antagit den fundamentalistiska policyn mot graffiti som även ska stå till svars för de beslut som fattas med stöd av samma policy, inte tjänstemännen på trafikkontoret.
Den nuvarande majoriteten skickar nu ut motstridiga budskap, eftersom det i programmet Kultur i Ögonhöjd, som antagits av kommunfullmäktige, sägs att man vill uppmuntra unga människors eget konstutövande, exemplifierat med t.ex. graffitimålning.
Majoriteten har uppenbarligen inte kommunicerat till stadens tjänstemän vilka av dessa två motsatta budskap som gäller.
Vice ordföranden Daniel Helldén (MP) ställer de framlagda förslagen mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt förslag från Bo Arkelsten m.fl. (M), Jesper Svensson (FP), Jonas Naddebo (C) och vice ordföranden Daniel Helldén m.fl. (MP).
Malte Sigemalm m.fl. (S) och Kajsa Stenfelt (V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till sitt förslag.
Utifrån nuvarande policy stämmer nog beslutet. Miljöpartiet vill dock se en förändrad policy som innebär att situationer likt denna inte uppstår.
Jäv
Ordföranden Ulla Hamilton (M) har på grund av jäv inte deltagit i eller varit närvarande vid handläggningen av detta ärende.
Dnr T2012-700-04163
1 Trafik- och renhållningsnämnden godkänner anmälan.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande daterat den 27 september 2012.
Särskilt uttalande lämnas av Malte Sigemalm m.fl. (S) och Kajsa Stenfelt (V)
enligt följande:
(S) och (V) ser naturligtvis positivt på att de som planerar, bygger och förvaltar system för insamling av hushålls- och producentansvarsavfall ges vägledning inom området. Vi ser också positivt på att många aktörer inom staden och externa aktörer bidragit till handbokens framtagande. Det är också bra att arbetsmiljöfrågorna får stort utrymme i handboken eftersom det förhoppningsvis kan bidra till att hämtning och hantering av avfall sker under goda arbetsmiljöförhållanden och på ett säkert sätt. Likaså att tillgänglighet för funktionshindrade finns med.
Vi tycker dock att det är lite märkligt att en ny handbok tas fram innan den nya avfallsplanen antagits av kommunfullmäktige. I det liggande remissförslaget till avfallsplan för Stockholm stad, finns en rad mål och visioner. Råden och rekommendationerna i handboken borde därför delvis ha utformats för att främja dessa mål och visioner.
Speciellt inom området avfallsminimering och återbruk borde det i handboken ha funnits fler rekommendationer om hur detta kan underlättas. Detta eftersom ett av förslaget i planen har som delmål att avfall ska förebyggas och en större andel produkter ska återanvändas. En viktig åtgärd för att detta delmål ska kunna nås är att exempelvis avfallsutrymmen kan utformas så att återanvändbara saker som medborgarna hellre vill skänka till grannar eller välgörenhet kan sorteras ut.
Om inte utrymmen för t.ex. återbruk planeras in vid nybyggnation är det ofta svårt att i efterhand kunna korrigera detta. Trots detta finns inga råd eller rekommendationer i handboken för hur återbruk ska kunna underlättas.
I liggande förslag till avfallsplan fastslås också att köksavfallskvarnar anslutna till avloppsnätet ger generellt sett ett sämre energiutbyte och ska därför ses som ett komplement till övriga insamlingsmetoder för matavfall. Någon information om detta ges inte i handboken. Vi ser det som märkligt att detta inte tydliggörs i handboken.
Utifrån de syndpunkter som vi lämnat ovan ser vi det som nödvändigt att handboken åter omarbetas när den nya avfallsplanen antagits av kommunfullmäktige.
Dnr T2012-350-04573
1 Trafik- och renhållningsnämnden ger kontoret i uppdrag att genomföra direktupphandling av service och mynthantering för parkeringsautomater.
2 Trafik- och renhållningsnämnden uppdrar åt förvaltningsdirektören att, till följd av direktupphandlingen, teckna nödvändiga avtal om maximalt ett år samt besluta om att utnyttja/inte utnyttja option om förlängning av avtalsperioden för dessa avtal upp till en sammanlagd tid av sex månader.
3 Trafik- och renhållningsnämnden ger kontoret i uppdrag att färdigställa förfrågningsunderlag enligt lag om offentlig upphandling, i enlighet med direktiven i tjänsteutlåtandet, och genomföra upphandling av service och mynthantering för parkeringsautomater.
4 Trafik- och renhållningsnämnden uppdrar åt trafikdirektören att fastställa förfrågningsunderlag, som avses under punkten 3 ovan, och att fatta tilldelnings- och anskaffningsbeslut samt att teckna avtal.
5 Trafik- och renhållningsnämnden uppdrar åt trafikdirektören att fatta beslut om att utnyttja/inte utnyttja option om förlängning av avtalsperioden för dessa avtal, som avses under punkten 4 ovan, upp till en sammanlagd tid om tre år.
6 Trafik- och renhållningsnämnden beslutar att omedelbart justera paragrafen.
Trafikkontorets tjänsteutlåtande från den 26 september 2012.
Särskilt uttalande lämnas av Malte Sigemalm m.fl. (S) och Kajsa Stenfelt (V) enligt följande:
(S) och (V) anser fortfarande att kontorens kärnverksamheter skall drivas i egen regi.